Zal de tram Scliap-Wopiim
worden opgeheven?
te maken, maar dan moeten we geen onderscheid
maken.
De heer Appel gaat met den heer Hoogland sa
men alleen kan hier aangevoerd worden, da, het is
een voorziening in een noodtoestand.
De heer Hooij meent, dat de onderbemaling beter
op het rapport, dat uitgebracht-wordt voor den ge-
heelen polder kan wachten, deze zal in het daarin
voorgestelde tarief misschien nog voordeeliger kun
nen woiden opgenomen, Meten met 2 maten acht hij
verkeerd
De heer v. d, Sluijs geeft de onbillijkheid, die ge
schapen wordt, toe en doet de toezegging dat B. en
W. deze zaak nog ernstig onder oogen zullen zien.
Het is hier echter een voorziening voor de seizoen
bemaling. Straks kunnen we met voorstellen voor
de industrie voor den dag komen.
De heer Hooij zegt nogmaals, er tegen te zijn, om
dat het meten is met 2 maten.
De heer v. d. Sluijs: Als het nu niet gebeurt komt
er voor een heel jaar weer niets van.
De heer Nannis zegt, er eerst niet sympathiek te
genover te hebben gestaan, maar als B. en W toe
zeggen het •andere zoo gauw mogelijk onder oogen
te zullen zien. is hij er voor.
De heer Raat acht een gTeep voor verlaging1
doen zooals nu geschiedt, niet goed. Hij is het eens
met den heer Hoon, dat beter het groote tarief voor
den geheelen polder afgewacht kon worden. Dan
hebben we een uniform tarief. Omdat het een
noodvoorziening is, heeft hij echter z'n stem gege>-
vra Verdere tariefsverlaging voor andere bedrijven
vindt hij niet gewenscht.
d heoren o;j en TToogI ind tegen, wordt
B en W.'s voortel aangenomen.
Hierna sluiting.
Maandag 12 April 1926, des middags om 3 uur,
had in het café van den heer R. Laan te Winkel een
openbare vergadering plaats van vertegenwoordi
gers van gemeente- en polderbesturen, die belang
hebben bij de instandhouding van de stoomtram
Schagen—-Wognum.
Als agendapunt vermeldde de uitnoodiging tot het
bijwonen van deze vergadering: Bespreking plannen
inzake het nadeelig saldo der exploitatie van do
stoomtram Schagen—Wognum en eventueel te tref
fen maatregelen voor behoud van de tram.
Als voorzitter fungeerde de heer A. Commandeur,
burgemeester van OpmeerSpanbroek, als secreta
ris de heer A. de Ridder, secretaris der gemeente
Winkel.
Aanwezig zijn gemeente- en polderbesturen uit de
gemeenten Winkel, Nieuwe Niedorp, Hoogwoud, Op
meer, Spanbroek, de burgemeester van Hoorn, de
burgemeester van Schagen, het Heemraadschap Vier
Noorder Koggen, terwijl als vertegenwoordigers van
de Directie der Nederl. Spoorwegen aanwezig wa
ren de heeren Van Dijk en Cox, inspecteurs.
Het comité verloor 2 van zijn leden en
de vrees ontstond, wie zal als 3e aan de
beurt zijn.
Voorzitter heet de aanwezigen welkom en wijst
er op dat het vreemd lijkt dat hij als burgemeester
van Opmeer—Spanbroek hier in de gemeente Win
kel deze vergadering leidt, een vergadering waarin
een zaak zal worden besproken die in hoofdzaak de
belangen der gemeente Winkel raakt. Evenwel deze
zaak heeft een voorgeschiedenis en spr. zak daarover
•en en ander meedeelen. Spr. memoreert dan. hoe
op 9 November j 1. van de Spoorwegmaatschappij
en s'v ijven aén belanghebbende gemeente- en pol-
derbeM ren werd gezonden, waarin mededeeling
w^rd ge iaan dat over 1924 de exploitatie van de tratn
SrVoo.prWognum een verlies had opgeleverd van
f 68000 en gevraagd werd voor 15 December te berich
ten of men bereid was bij te dragen in dat verlies.
Dat schrijven is oorzaak geweest dat zich een co
mité heeft gevormd, en de heer Koomen. destijds
burgemeester van Winkel, was de aangewezen per
soon om het voorzitterschap van dat comité waar
te nemen. De heer Koomen evenwel is daartoe door
ziekelijke omstandigheden niet in de gelegenheid
geweest en nadat het comité slechts een paar maal
had vergaderd, kwam de tijding van zijn overlij
den. Toch werden de voorbereidende werkzaamhe
den voortgezet, maar na een korte wijle stierf ook
de heer Koopman, burgemeester van Nieuwe Nie
dorp. eveneens lid van het comité dat zich zelf h
geïnstalleerd. Het was dan ook met schroom.
de zaak verder werd voortgezet, want a's iren
Korten tijd zich 2 leden ziet ontvallen, komt on
willekeurig de vraag op wanneer is de beurt a r,
no. 3.
Spr. wijst er op hoe het echter ook hier is ..le roi
est mort, vive le roi", en hoe de courantenverslagen
melding hebben gemaakt van de benoeming en in
trede van burgemeester Koster. Spr. wenscht den
heer Koster geluk met het succes dat deze bij de
intrede bereikt heeft; maar de heer Koster moet spr.
ten goede houden dat het comité toen ue .e»uiug
aan zich houdt.
Spr. deelt dan voorts mede, dat aan de Ned. Spoor
wegen een meer specifieke opgave der exploi
tatie-uitkomsten was gevraagd, want het eerste ont
vangen staatje gaf het comité geen gelegenheid zich
een bepaalde meening te vormen. Een persoonlijk
onderhoud met een der gedelegeerden van de Nel
■derlandsche Spoorwegen werd aangevraagd en spr.
zal daarover aanstonds mededeeling doen.
Spr. verklaart met deze woorden de vergadering
voor geopend.
Het volgende staatje van exploitatiekosten was
van de Ned. Spoorwegen ingekomen en dat luidde
als volgt:
SCHAGEN—WOGNUM.
Exploitatiekosten 1924.
Bewaking:
personeel uitgaven f 2283.91
Onderhoud van de baan:
personeel uitgaven f 18825.50
andere uitgaven f
Onderhoud gebouwen eii kunstwerken:
personeel uitgaven f
andere uitgaven f
Onderhoud seininrichtingen:
personeel uitgaven f
andere uitgaven f
Bovenbouwmaterialen f
Trein- en stoppiaatspersoneel
Tractie-personeel
Brandstoffen en smeermaterialen
Onderhoud, schoonhouden, verlichten,
rente en afschrijving rollend ma
terieel f 13288.08
water f 830.—
verschillende kosten (waaronder alge
meen beheer)
Da flonfaran'.l* mat <L'rac'1? dor Va t per »roor fcetrakken, fulJan dan op vurvadr rijn hoe het komt dat de koeten per K.M. voor de tr i<u vrarii
Suoorweaen aangewezen. Schagen—Wognum zoovoel hooger zijn. Kunnen eflpindr
De Directeur erkent de mogelijkheid daarvan, deze kosten niet worden beperkt o.a. door den laat» peel>a*i
Het rapport over het onderhoud dat de commissie UJn heeft waarde als toevoorlijn, hoeveel dat is, ia dienst van Hoorn naar Schagen te laten y rvall i„n van
had gehad mot één der directeuren der Nederland- niet Juist te zeggen, doch noemt een bedrag van b.v. Spr. wijst op meerdere fouten in de exploitatie D(lfiog h
nche Spoorwegen, wordt daarna door den Voorzitter f 20000.—, bovendien f 60.000.— is niet het laatste Ook de heer I els, Wognum, wijst er op dat k^jjjen 1
voorgelezen Het luidde- woord. voldoende rekening wordt gehouden met een <Jo het P'
De Commissie zou het op prijs hebben gesteld ala matig vervoer, terwijl de heer Pijper, dijkgraaf v voor»
hier al direct rekening mede gehouden was, dan Vier Noorder Koggen zegt, dat zijn bestuur van c, uploitat
Rapport van het onderhoud der Comm'ssie inza- was het tekort voorgesteld kunnen worden op deel is dat in de uitvoering en exploitatie verbj ttgen be
kc de stoomtram Schagen-Wognum met den heer f 40.000.Opgemerkt wordt, dat o.a. te Opmeer ring dient te worden aangebracht. Er moet mi vas
Van Maanen, Directeur der Nederlandsche Spoor- voor twee jaren een nieuw station werd gebouwd, rel ening gehouden worden met de behoeften die j ievercn.
wegen te Utrecht op 27 Januari 1926. Het oude werd verkocht en aan een brandstoffen- ja d© tl wccnstatij
Aan deze conferentie werd deelgenomen door de handelaar concessie verleend op het spoorwegter-
heeren A. Commandeur, Burgemeester van Opmeer rein een opslagplaats te hebben, als toen reeds te
en Spanbroek, J. Breebaart, Burgemeester van voorzien was dat de lijn geen bestaansrecht had,
Hoogwoud, J. Spaans Jz., loco-Burgmeester van Win- waarom gebeurde dat dan?
kei en A. de Ridder, secretaris der commissie. De Directeur zegt dat achteraf gezien het mis-
Vooraf was overeengekomen, dat de heer Com- schien beier ware geweest niet te bouwen., doch he
mandeur als woordvoerder zou optreden. onderzoek der tramwegen is eerst van de paar laat-
De heer Commandeur, de bespreking inleidende, ste jaren,
deelt mede, dat de Commissie heeft kennis genomen De Commissie vraagt, of het verantwoorde bedrag
van de cijfers der exploitatierekening, doch dat die aan afschrijvir<g ,krachtens bepaalde voorschriften
cijfers van dien aard zijn. dat daarop geen of al k. E schern vei
zeer weinig toelichting aan een vergadering van De Directeur antwoordt, dat dit door den Staat is
langhebbenden kan worden verstrekt .en waaromtrent be£aald„ ?ct;,KpV,„,„, De heer Van Dijk zegt dat de burgemeester
gaarne nadere toelichting wordt verzocht. De Commissie wijst er op dat het behoud van het Iloorn „vt 8cherp is geweest met zijn verwij
De personeelsuitgaven op di; lijntje tot een totaal goederenvervoer het allernoodigste is, en vraagt of Np(| Sp00nvegen m0eten de lekken opzoeken
btd™?.™d<*ld verschillende hoofden, van dit^zou Mdven. onderh(md en d„ daarbij ié gebleken'dat deze lijn een groot tekort
ij aanpassen en als dat is beproefd en er blijkt i ü-ggen t
een tekort te zijn, dan zal de spoorwegmaatschaj
met meer vrijheid bij de belanghebbenden kun
aankloppen.
Voorzitter vraagt den heer Van Dijk om de ge E
de vragen en gemaakte opmerkingen te willen be
woorden. Wat de critiek betreft, die de burgeraei E»
van Hoorn had jegens de commissie, spr. meent
deze critiek te kunnen overbrengen op de Nederl
scl.e Spoorwegen.
f 71143.01, kwam de Commissie zeer boog voor en
Jevert en toen is de vraag gesteld, kan er hulp w
De he
iwe ni'
\tn ovc
maar i
Al
toners
gpr.
een gr<
Voor
ging to
joriéntei
de plat
-die nie
dan oc
zal gaarne nader worden toegelicht. De vraag is naar bediening dan minder vereischt dan voor personeD- (ien geboden> d6 jsjed< spoorwegen hebben zich
voren gekomen, of alleen rekening is gehouden met vervoer, doch de haan moet veilig blijven. djroct op het standpunt geplaatst al of niet opheff, p
personeel voor de lijn Schagen-Wognum en zoo ja, De Commissie zegt te begrijpen, dat als de ^lang- n,.i},r hebben zich bereid verklaard tot onderhani ?#c° 0
of inkrimping daarvan niet mogelijk is aangezien hebbenden iets willen de Maatschappij tot overleg be- p ïj.nist^ -oord is- nog niet gesproken. Dat JJJhLii
voor zoover is na te gaan, welk personeel er werkt, r0ld ]s> 15 het voornemen een groote vergade- de aHndeeien Zijn overgegaan, zal waar zi F!xjLir
en hoeveel er noodig zou zijn om het werk te kun- rin8 te beleggen, doch om iets te bereiken, wenschte maar er jS sedert 1904 heel wat gebeurd. We hebi
nen doen, bezuiniging daarop niet onmogelijk schijnt man meerdere toelichting. gehad den oorlog, millioenen verlies is er gelede
De Directeur is op deze vraag niet voorbereid en* De Directeur vraagt welke toelichting gewenscht scherpe critiek is er uitgeoefend op de Ned. Spo:
kan niet zeggen hoeveel personeel er voor de lijn J wegen met als gevolg dat de regeering heeft geze^
SchagenAVognum in dienst is. De Commissie vraagt dan de personeelskosten na- da{ beduidend moest worden bezuinigd. Spr. mee
Op de vraag wat onder tractie-personeel wordt der te specificeeren. b.v., welk personeel en hoeveel d„n 00i4 dat het verwijt onverdiend is en als in
verstaan, wordt geantwoordt, dat daaronder is be- voor e^k der hoofden is berekend. ste instantie de verstrekte gegevens niet voldoen
grepen het machinepersoneel, als machinist, leerling- Deze_ nadere uiteenzetting wordt toegezegd en door zjjn> kunnen andere meer volledige gegevens
machinist en personeel om de machines :e onder- den Directeur er op gewezen, dat wanneer belang- vroagd worden.
houden. Onder loon is niet alleen begrepen loon hebbenden bereid zijn iets te doen voor het goede- Wat betreft de klachten over de exploitatie,
in geld, maar ook dienstkleeding, bijdrage fondsen, renvervoer, de Maatschappij dan misschien zal zeg- het mogelijk is om verbetering aan te brengen, t
enz. Dat echter de personeelsuitgaven het grootste 8011' bet verschil is zoo gering, we geven ook gele- dQ directie dat steeds willen doen en is het niet m
deel der totale uitgaven uitmaakt is een verschijnsel genheid voor personenvervoer. gelijk, dan legt de directie dat altijd uit. Als i
dat in de geheele exploitatierekening der Maat-- De vraag wordt gesteld, of bij een groote verga- laatste tram van 9.33 uur uit Hoorn niet zou rijde
schappij voorkomt, omdat het een lichaam is, dat dering ook gerekend mag worden op een vertegen- zou die van 6.50 uur uit Schagen daardoor c
met veel personeel werkt. woordiger der Maatschappij. komen te vervallen, want voor elke'tram moet
De vraag wordt gesteld, of het tekort alleen in Dit wordt toegezegd, doch die vertegenwoordiger een tegentram zijn.
1924 zoo groot is geweest en er niet eerder tekort «*1 geen toezegging kunnen doen. Over cijfers van de tram Van Ewijcksluis beschi
was, en zoo ja, waarom de belanghebbenden er niet
eerder in gemoeid zijn.
De Commissie hoopt voor het behoud van het goe- spr. niet, dus daarover kan spr. zich niet uitlaH ^Tain
derenvervoer iets ie bereiken. Als bewijs hoe het personenvervoer is achteru
An 1i5„ m.nnAo D Directeur geeft de Commissie in overweging gegaan, diene dat bijv. in den zomer van 1923 b
it. de groote vergadering zich te laten uitspreken: lo. i ««vervoer bedroeg 225, in 192+ 151 en in 1925
noodlijdend is geweest, wel zijn er betere jaren ge
weest on was in 1924 het nadeelig saldo het groots
De inkomsten uit personenvervoer zijn al jaren da
lende, die uit goederenvervoer slechts van de laat
ste jaren. Misschien ware het beter geweest de be
langhebbenden eerder te waarschuwen, doch of dit
eenig resultaat zou hebben opgeleverd is al even on
zeker. 't Is echter van de laatste jaren dat ver
te wcr
bet co
De 1
zich r
is het
burger
zijn r
zal de
Tien d
moed
meen:
•ten
f G80C
f 50.01
meen
roneï
bij d<
voor het geheele vervoer en 2o. voor het goederen- personen. In den winter was deze achteruitgang n
vervoer. De Maatschappij zal daarna overwegen. zoo sterk, maar toch nog vrij wat, in den win!
Uit de Commissie wordt nog gevraagd of een loco- 19231924 was het dagvervoer 197 personen,
motief niet door één man kan worden bediend en 19241925 137, in 19251926 131 personen,
of b.v. het gebruik van een motorwagen niet moge- De heer Donker, Hoogwoud, vraagt of inkrimpii
lijk is. van den dienst niet meebrengt vermindering vj
De Directeur deelt mede. dat volgens voorschrift tramwegpersoneel. Spr. vindt het nogal wat op de
op een locomotief twee man moeten zijn, slechts in tramlijn; 18 machinisten en leerling-machinisten e
UU CCU lUUUUlUUOl iwoo du U1UC+C11 +.1JU, OlCLlltS 1U
schillende iramlijnen onder handen worden geno- enkeie gevallen is daarvan ontheffing verleend. Het voor 5 treinen die er loopen 4 conducteurs,
men en er zijn er meerdere daar iets gedaan zal in£rfii)rniknemen van mororrmuieen zou beteekenun
moeten worden. EJr is echter niet beslist gezegd: We SfUw kt™erTn Sa beteekenen
Het geheel tot één conclusie samenvattende, dan
houden er mee op er is alleen gewezen op het groot
De tactiek „men kan afdingen
woordige regeling niet kunnen blijven bestaan, de kp®Ue* aI} een lichaam als'de Neaerl. Spoorweg»!Spot
vindt spr. het niet juist de tactiek „men kan afuii tens
mogelijkheid bestaat zich uit te spreken voor
houd van goederenvervoer.
Nadat de Commissie den Directeur voor zijn on
derhoud en zijn toelichting heeft bedankt, is de con
ferentie geëindigd.
en v<
tatie
meen
Spi
deze
het I
woor
sterk
derbi
aan+r
vind
wil
bend
nen
twijf
help
tje
zal
na i
Dc
gen", toe te passen; laat men ronduit komen nw
het bedrag dat er moet wezen. Spr. heeft den indrul
gekregen dat ae leiding heei wat verbeterd kan
den. Laat men daarvoor dan eerst zorgen en is
exploitatie dan na bijv. een jaar nog een verlies
levert, zal men bij de belanghebbenden kunnen ai
kloppen met 't verzoek naar 't vroeger deelgenomi
kapitaal, zooveel bijdrage vragen. Spr zal echtt
niet zeggen, dat de belanghebbenden die bijdrage di
direct zullen willen betalen.
Over de algemeene spoorwegpolitiek kan mei
zeer verschillende oordeelen en de vraag komt ni
voren, of, wanneer voor een zekere lijn het defi
zooveel bedraagt, dan de vraag ges eld d:ent te wori
den den dienst voor dat gedeelte op te heifen.
De Ned. Spoorwegen hebben ook het algemeen bi
D<
Tek(
korc
wijs
bet
pat
nun
mei
met
wai
V
W01
der
de
mo
ge\
nadeelig slot en gezegd dat toet zoo niet kan blijven Js iere6ikt da[ de opheffinK nog niet direct za] De heer Mr. Bisschop is door het antwoord va
gaan. Dat een datum van 15 December, later 15 Ja- plaals ,hebben, dat de t 60000 niet een bedrag is dat don heer Van Dijk niet bevredigd en vraagt zicli i
nuan, werd gesteld was met met de bedoeling aan vastslaat en de Maatschappij tot onderhandelingen of de Ned. Spoorwegen bij de belanghebbenden o.
te geven dien datum houden we op, maar om n zeke- iereïd joodra bekend is wat bdlangUebbendèn b'Jdragen aankloppen omdat zij reeds zooveel belaj
re behandeling der zaak te krijgen, want was er geen wil, en d t de kap3 bestaat dat mocht de tegen. hebben en daarom beschouwd worden als oen mell
aatum genoemd, dan had het antwoord wel eens 1v'-1-' XT01
heel lang op zich kunnen laten wachten, zoo het niet
geheel uitgebleven zou zijn.
De opmerking wordt door de Commissie gemaakt,
dat de exploitatie niet altijd even doelmatig is voor
gekomen en voorbeelden worden aangehaald, welke
aanleiding staven voor klachten en den schijn had-
tien van minder goede medewerking o.a. het ver- Voorzitter wijst er op dat nog een lijstje is tou-
voer van vee terwijl de wagen voor het uitladen niet gez0nden geworden van het personeel, terwijl met
naar de veelading werd gebracht, of het niet laten een sterretje was aangegeven, welke personen niet
doorloopen van een veewagen van 'Wognum naar uitsluitend voor SchagenWognum werkzaam wa-
Iloorn. Lagere tarieven verwacht de Commissie ook ren £>e totaal bezoldiging van personeel oeuraagt
iets van. De autobussen zullen schuld hebben, doch f75.506, maar spr. oordeelt dat juist omdat het over-
bij een goede aansluiting en lager tarief verwacht groote deel van het personeel niet uitsluitend' vo^r
de Commissie dat de meeste menschen liever met da tram SchagenWognum werkzaam is, net ver-
de tram reizen, dan met een autobus. iies van f68000 heel wat lager gesteid zal kunnen
De Directeur antwoord:, dat eenige verandering worden. Spr. vraagt daarom hoe ue uitgaven van
missch en beter zou zijn, maar wat zal dat beteeke- het personeel dat ook op andere lijnen dienst doet, r
nen, het blijven kleinigheden tegenover zoo'n groot berekend dienen te worden en hoe 't zal gaan met lan8 te dienen. Lr is een algemeene tanevenpolitn
t$kor;. Met die dienstregeling is het voor het reizi- dat personeel indien de tram werd opgeheven. en het, gaat paar spr. s meening niet op, om ma
gersvervoer gunstiger geregeld, doch toen kwam het De heer Van Dijk, inspecteur der Ned. Spoorwegen ee° zakarö lijn er uit te pikken. Spr. herhaalt di
veevervoer in het gedrang. kan niet zeggen wat met dit personeel in dat geval nadere gegevens over meerdere jaren dienen to wol
Omtrent tariefsverlaging heeft de Directie een zal worden gedaan, maar zoodra vasi zou staan dat d?n, overgelegd; de directie moet zich overtuigd
andere meening. Tariefsverlaging geef' meer reizi- deze tram Schagen—Wognum werd opgeheven, zou-
gers maar maakt de opbrengst niet beter. Op den den door reorganisatie de kosten van personeel
duur moeten alle spoortarieven naar. beneden, doch weggewerkt dienen te worden.
dit gaat gepaard mei een verlaging van inkomsten. Voorzitter vraagt dan of de spoorwegmaatschappij
flat zich eerst in den loop van jaren herstelt. Zoo is niet heelt overwogen, uat bij opheffing de besiehin-
het ook met buurtverkeer. De opmerking werd ge- gen voor de industrie per scheepvaartgelegenheid
maakt, dat er wel buurtverkeer is van Alkmaar zu+ien woruen vervoerd en daardoor dus ook andore
naar Amsterdam, doch niet van Hoorn naar Amster- lijnen die ontvangsten zuilen moeten missen,
dam. Voor drie jaren terug werd bij wijze van proef ue heer Van Lijk erkent dat dit zoowel wat betreft
buurtverkeer ingesteld en wel op die lijnen waar het personenvervoer als het goederenvervoer een fac
voor den oorlog het buurtverkeer het beste was. De- tor is, maar het is de vraag of het zoo'n voorname
ze lijnen dekken zich nog niet. zoodat ook daarvoor factor is dat daardoor een dergelijk tekort moet wor-
nog mindler rendabele stukken niet worden bijge- den gedragen. De Staat eischt nu eenmaal dat er in
nomen. de ontvangsten en uitgaven evenwicht ia en daar- bracht op 130 millioen.
De opmerking wordt gemaakt, dat op marktdagen om komt de vraag naar voren of tramwegen die een Voorzitter zegt. dat de directeur, de heer Van Maa- ni
met vee heel lang moet worden gewacht voor het dusdanig tekort opleveren, niet opgeheven dienen te non, heeft gezegd, dat de maatschappij groote tekor-, dt
uitgeladen kan worden. Wordt vooraf materiaal be- worden. ten heeft moeten wegwerken, maar dat op 't oogen-: bi
schikbaar gesteld, behoeft dit iladen het gewone ver- Voorzitter erkent dat bet een groot verlies i9. blik de zaak in evenwicht was.. Ook spr. meent, dat p<
keer niet te vertragen. 1 'n algemeene spoorwegpolitiek dient te worden gej w
of de exploita-ie deugt; zij moet voeling houden me
de belanghebbenden en als dat tot nu toe niet
beurd is, laat ze het dan alsnog doen.
De heer Van Dijk wijst er op, dat het niet opg8
om .e zeggen, dat het tekort van de eene tram ma
op de uikomsten van een andere tram moet wordt
gelegd. De tekorten hebben verschillende ooTzakei
en die worden nagegaan. Als er door een bepaald
streek autobussen te veel concurrentie aan doea
moeten die tramlijnen er uit. Broek op Langendijk is
in dit geval de eerste geweest. Spr. wijst op d<
groote bezuiniging, op dè afvloeiing van persouce?.
de exploitatiekosten zijn van 190 millioen tertfggev
De Directeur zegt. dat vroeger het vee werd gelost
aan het oude tramstation. Om de reizigers te gerie
ven reed de tram door naar het station en bracht
hen direct bij de markt, doch nu werd het vee de
dupe, nu met uitladen op anderen moest worden ge-
wacht. Alles kan wel in orde met desnoods een trein
er in te leggen, doch dit kan alleen op lijnen waar
een druk verkeer is; wordt het verkeer slecht be
diend. dan leidt, dit tot mindere opbrengst. De auto
bussen zijn concurrenten en al zullen er nog wel
verdwijnen, de goede zullen overblijven en al wor
den ze wat duurder, ze hebben het voordeel, dat de
De Ned. Spoorwegen nemen eerst de volgd. Spr. geeft ook in overweging de exploitatie-
aandeelen over, verklaren zich bereid de te verbeteren. Het goederenvervoer blijft, naar spr.1?
exploitatie over te nemen, maar komen oordeel, wel ongeveer zooals het was. Kanalisatie4
nu om bijdragen vragen. zal daarin nog wel niet direct wijziging brengen.
Het gaat niet op het iekort af te schuiven op de be-j
De heer Mr. G. J. Bisschop, burgemeester van langhebbenden, die op deze wijze de lijn zouden ex-
Hoorn, dankt en brengt hulde aan het comité voor de ploiteeren, inplaats van de Ned. Spoorwegen,
vele moeite die het zich voor deze zaak heeft willen
Vroeger werden klanten
menschen bezig.
gezocht, 52
getroosten. En toch moet spr. ook jegens het comité
een wooVd van critiek laten hooren, omdat het even
als de N§d. Spoorwegen, te weinig gegevens ver-
w strekt. Spr. wijst er dan op, dat de Ned. Spoorwegen o uui CJJUCOJÏtol
menschen voor de deur kunnen instappen, terwijl zaak nonchalant en M en bagatel heeft behan- woud Wijst op het groote tekort ftvan f 68000 op zoo'n
üj als gevolg der ongunstige jigging van het spoor "."It? kort traject. Spr. herinnert aan de leiding van den
lr
De heer J. Breebaart Dz., burgemeester van Hoog4
927.60
490.61
2378.89
f 238.99
f 16.40
f 3500.—
f 6474.—
f 37150.—
f 12000.—
soms een belangrijken afstand van het /station ver
wijderd zijn.
De Commissie verwacht niet dat het autobussen-
verkeer, dat ingeburgerd is, in de toekomst zal ver-
\wijnen en verwacht evenmin dat de belanghebben
den een bedrag bijeen zullen brengen van
>er jaar. De vraag wordt voorts gesteld of. waar
destijds het Rijk en de Provincie belangrijke voor
schotten verleend hebben deze daaraan ook een
voorwaarde hebben verbonden inzake opheffing.
Medegedeeld wordt, dat de Minister alleen toestemi-
ming voor opheffing moet verleenen. Ged. Staten niet.
Er is slechts gesproken van overweging van op
heffing en niet is gezegd dat de Maatschappij de
lijn zal opheffen. Eerstens is daarom de vraag aan
ie belanghebbenden gesteld: ..Wilt U ons helpen?"
om meerdere inlichtingen. Spr. wijst er op dat het
heer Collot 'd'Escirry, die de klanten zocht, iets wat
IZ ^^"±1 e.rteeeil T'iel 8Pri van de heeren van thans nooit heeft gehoerd.
I Doordat 52 menschen aan de lijn bezig zijn. komt
men tot een personeeluitgaaf van f 75000. Daar kan
niets van terecht komen. Als er in den geest van den
zoo maar niet op deze wijze worden behandeld. De
eerste opgave van exploitatiekosten is gevolgd door
en/wY e®n tweede opgave, maar op die tweede opgave wa- J 4 ,u
f 60000 ren de cijfer9^an de eerste weer niet te vinden. Als beer Collot d Escury werd Bewerkt, zouden de uit-
er over 1924 een tekort is van f 68000, waarom leggen
de Nederl. Spoorwegen dan niet over hoeveel te
korten er zijn geweest over de vorige jaren. De be
langhebbenden hebben recht op volledige inlichtin
gen.
Spr. herinnert er aan hoe in 1904 de Spoorweg
maatschappij zich bereid verklaarde de exploitatie
op zich te nemen, als de belanghebbenden hun aan
komsten wel anders wezen. Door spr. is nog eens
aan de Kamer van Koophandel gevraagd, te willeD
bevorderen dat voor eentram het dagtarief zou
gelden, maar als antwoord kwam dat, wanneer de'
tram vijf minuten voor 12 aankwam, het dagtariei»
zou gelden, nu de tram vijf minuten over 12 aan
kwam, gold het volle tarief. Spr. noemt dat geer
meewerken, die dingen animeeren de zaak niet. Ook
het veevervoer naar Purmerend gaat niet meer pel
deelen overdeden en hoe nadat alle aandeelen door j
- - belanghebbenden waren afgestaan, in 1909 de over-I ,tram» de directie heeft er niets aan willen doen enj
rn blijkt dan, idat de belanghebbende streek er zelf eenkomst ontstond, waarbij de gelden als renteloos het vee £aat nu vanaf Spanbroek per schip. De za-
mets voor over heeft, dan staat de Maatschappij voorschot zouden worden beschouwd. Meent de ken 8aan niet 8oed als 0r 20011 massa menschen»
i met een verzoek tot opheffing aan den Minister ster- Spoorwegmaatschappij dan nu maar op deze wijze aan hoofd staan en spr. geeft dan ook in overwM
ker als zij zeggen kan „de belanghebbenden zelf voe- een tekort op de exploitatie van zich te kunnen af- sing, tracht van die massa van 52 menschen er wat'
nioto schuiven? De belanghebbenden willen zeer graag dat vve8 te werken, plaatst een gedeelte van het per-i
f 5680.len er niets voor."
Reizigers
Basrnge
Goederen
T evonde dieren
Ontvangsten 1924.
f21005.16
f 691.48
f 11813.32
f 1131.83
'en-
vone ontvangsten f 1543.52
f36185.31
Medegedeeld wordt, dat de Commissie heeft ge- de tram HoornSchagen blijft, zij erkennen het be-
1104083.98 mee na, ook den Minister en 'Ged. Staten met het lang, maar of zij bereid zullen zijn voor het instand-
j schrijven der Maatschappij in kennis te moeten stei- houden een bijdrage te verleenen, is een andere
I len. Van de steden als Hoorn en Schagen zal mis- vraag. Zij moeten eerst eens zien welke verplich-
schien iets gedaan worden, maar het geheele he- tingen er rusten op de Spoorwegmaatschappij en zij
drag zal er niet komen. Voorts wordt de vraag ge- dienen dan ook allereerst heel andere gegevens te
f 36185.31 steld of de lijn Schagen-Wognum geen waarde hebben. (Applaus.)
heeft als toevoerlijn voor de groote lijnen en of er De heer P. Donker, Hoogwoud, heeft geinformeerd waar" Het volk "hunkert" naar rarieTsVerfagïng
wel op gerekend is, dat door opheffing dier lijn ook ,naar de exploitatiekosten zoowel van die der tram daartoe zal de directie van Ned Spoorwegen dan ook
op andere lijnen nadeel zal worden ondervonden. Schagen—Wognum als naar die van "de tram Scha- moeten overgaan
b.v. de fabrieken en instellingen, welke nu kolen gen—Van Ewijcksluis en spr. vraagt zich dan af Wij moeten daarom doorgaan met bezuiniging. Ookl
soneel in Hoorn en een gedeelte van Schagen.
Het Nederlandsche volk hnnkert naar
tariefsverlaging.
De heer Van Dijk wijst er op, dat men er nog niet
is als de zaak in evenwicht is, het tegendeel toch is
f 67898.67