Binnenlandsch Nieuws. Uit het hart van Holland. locomotief heeft een oor, een geluidstrechter die De hoofdtrekken van het te scheppen geheel zouden schuin naar buiten is gericht. Draden leiden van den zijn: Latijnsch kruis, het schip met twee zijbeuken, trechter naar een kastje, dat groen licht toont ten op het transept een koepel van 44 meter hoogte, lengte teeken dat het apparaat goed werkt. Bij het halt- en breedte van het gebouw 40 en 22 meter. Deze signaal' staat een tweede groote trechter, een luid- cijfers brachten den architect er toe den pastoor de spreker. Als we hem voorbijrijden, stoot hij een onbescheiden vraag te stellen hoeveel geld hij al bij gillend geluid uit: de voorwielen van de locomotief elkaar had. Of hij de waarheid zeide? Dat het begin- rijden over een geisoleerde rail .en. sluiten daardoor kapitaal maar 65 lire zoo iets als dertig gulden den stroom die den nautofoon aan 't gillen brengt, bedrgeg? In elk geval liet hij zich niet ontmoedigen. De gil duurt maar een deel van een seconde,, dan De bouw van den tempel zou zijn levenstaak worden hebben de voorwielen een tweede geisoleerde rail bereikt die den nautofoon-stroom weer uitschakelt. en hij hoopte nog lang te kunnen inzamelen. Het begin "was hoopgevend. De energieke boeren Maar die stroom heeft in dat oogenblik zijn plicht van den omtrek lieten zich door de geestdrift van gedaan, op de locomotief wordt in het kastje groene licht door een rood vervangen en na het drie hun geestelijken leider meesleepen en wijdden hun vrije uren aan het graven der fundamenten en het seconden wordt de luchtdruk-rem aangezet, zoodat aankruien van zand uit het bed van de rivier de Re- na een 300 M. de trein automatisch tot staan komt. no. De pastoor betaalde hun werk want gra:is dien- De tusschenruimte van 3 sec. is een opzettelijke sten verlangde hij niet met een stuiver per dag. vertraging, ten einde den machinist gelegenheid te Zoo kwamen de 700 kub. meters rivierzand bijeen, geven zelf te remmen, zoodra hij het onveilig sein die noodig waren. De baksteenen waren niet zoo ge- j hoort en ziet. Men wil nl. zijn verantwoordelijkheids- makkelijk te krijgen. Er zoude'n wel een milli'ocn j gevoel niet verzwakken. De tegenstanders van auto- noodig zijn. Maar een Maecenas kwam te hulp: hij matische rem-toestellen hebben steeds beweerd dat gaf een oven en een tweeden schonk het armbestuur, die verzwakking op den duur onvermijdelijk is en De boeren werkten ofschoon de eerste gloed al I dat men zich daarom op deze toestellen, welke hoe £auw danig bekoelde als ze 'n uurtje over hadden als steenbakker en de afval van de hennep de rijk- dom van de streek diende als sfookmateriaal. Zoo hij stierf lang voor de voltooiing van het werk, dat goeddeels door zijn zoon gedirigeerd was. Om de waarheid te zeggen, met alle respect voor den ontwerper, vind ik het veel meer Jammer, dat de metselaar zich aan de ondervragingen der journalis ten onttrok. Wie weet of daaronder niet een historisch voelend menschi geweest zou zijn en deze er in ge slaagd was aan Mazzoli iets van de gevoelens te ontlokken die hij en hij' alleen onder al zijn collega's gemeen gehad moet hebben met de bouwers der imiddeleeuwsche kathedralen die ook aan één werk hun leven wijdden. Maar hij heeft op hen vóór dat hij de voltooiing zag van Zijn werk van twee en dertig jaar. Misschien lukt het later nog hem aan het praten te brengen en zijn indrukken voor het na geslacht te bewaren. Want ik vrees, dat het notitie boekje van den pastoor waarin naar het heet de lot gevallen van den bouw beschreven staan, van de zielestroomingen -van den metselaar niet veel meldt. mooi ook bedacht in de praktijk wel eens tekort schie ten, minder goed kan verlaten dan op het plichtsbe sef van een machinist. De spoorwegmpij. heeft met kreeg men zoowat de helft van het millioen steenen deze opvatting rekening gehouden en mitsdien de op- bij elkaar, de resi leverden de oude kerk en de on zedelijke vertraging aangebracht, om 'n dubbele ze- vermoeide propaganda van den bouwheer. kerheid te verkrijgen, die op het plichtsbesef van den machinist èn op de techniek berust. Zij acht het vrij^- wel uitgesloten dat by een onveilig sein, zoowel de. techniek als de machinist tekort zullen schieten. Het- derde stelsel is electrisch. en gaat uit van de Maar het materiaal was niet de hoofdzaak. Het werkvolk ontbrak. En daarin ligt het wonderlijke van deze nieuwe kerk. Eén metselaar, Vito Mazzoli, begon de geweldige taak en Volbracht die. Door zijn handen gingen alle steenen, hij alleen bouwde, dik- vindingen van Telefunken, Bruchsal-von Braam en wijls met primitieve middelen, de stellingen waarop Siemens en Halske. Deze vindingen worden nog om- (hij telkens zijn leven waagde. Het ruwe werk werd gewerkt om' aan het' beoogde doel te beantwoorden. verricht door een paar opperlui, die lang niet altijd „rx,^ - - -u u-'l hj-l t^t kwamen. Dikwijls moest de pastoor eigenhandig de VOOR DOOVEN EN HARDHOOi- naap poven brengen. Toen Giuseppe Branchini RENDEN. den eersten door'Vito Mazzoli gelegden klinker zegen- Een draadloos bericht uit Londen meldt: was deze gg oudj nu is bij 68. Uit enkele Er zijn zeer geslaagde proeven genomen met een cijfers blijkt het srerschilv der tijden in economisch nieuw toestel, ontworpen door Calvard. civiel inge- opzicht. De eerst duizend steenen kostten 12 lire, de nieur te Huil, ter overwinning' van de bezwaren van laatste 2601 In den beginne betaalde de pastoor den doofheid. Ruim tachtig percent van de kinderen in het Hullsohe doofstommeninstituut hebben, dank zij deze uitvinding, voor het eerst het-gesproken woord en muziek gehoorcf. Het toestel ziet er uit als een klein draadloos ont- met9elaar met twee lire per dag, het laatste jaar kreeg hij per uur twee lire zeventig. De metselaar en de pastoor wedijverden in bezieling j voof de vrijwillig op zich genomen taak. Meer dan t-v eens probeerde Mazzoli te bedriegen: hij gaf bijvoor- vangtoestel zonder lucht- of aardverbindmg. De re- beeld zes uur werk op,- terwijl het acht of tien Re sultaten worden bereikt door overbrenging van bet weegf waren. Maar Branchini liet zich niet bedotten: geluid naar het inwendige oor van de dooyen. De de werkman was zijn loon waard en wat hem toe- overbrenging van het geluid slaagt met-biji alle pa- kwam werd hem, zelfs tegen zijn wil. opgedrongen, tienten, maar alleen bij een groot gedeelte van hen. Misschien (jroeg ook vadertrots bij tot dezen opoffe- EEN COMPLOT TEGEN KONING ALPONS, rjngswil. Mazzoli heeft een zoon die voor priester Volgens de Matin heeft de Fransche politie te Pa- studeert en het is natuurlijk zijn geheime wensoh dat rijs een complot tegen het Spaansche koninklijke deze de mis zal opdragen in het kerkgebouw, dat ge- paar ontdekt Vijf individuen, die in de eerste dagen heel tot stand kwam door de handen van zijn vader, van Mei te Cherbourg waren ontscheept, komende uit tr°uw? makkers m de onderneming wisten won- Argentinië, waren haar gesignaleerd daar zij van de deren '«doen met kleine middelen. Toen er stellages reis des konings gebruik zouden willen maken om "cocllB: bleken, kreeg de pastoor het schitterend idee een aanslag op zijn leven te doen. Twee van deze hu ztm broer den landbouwer aan te kloppen. Die mannen werden in een familiepension ontdekt, waar Fat 'hem 150 populierstammen. s Avonds, na het zij onder valsche namen logeerden. De politie 'heeft we.rk °g de akkers, kwamen de boeren en s elden de kunnen vaststellen, dat de eene Ascado was. een van Pale^- Zo° lukte het zelfs den koepel te maken, die de moordenaars van den aartsbisschop van Saragossa, aan d0n binnenkant op een balustrade honderd vijf tig die in het begin van Juni 1923 is vermoord. Zijn menschen dragen kan. makker was Bonaventura Duretti, een anarchist Driemaal slechts behoefde het werk wegens ziekte Beide mannen zijn Spanjaarden .Zij boden tegen- onderbroken te worden Eens - gedu- standjbij hun aanhouding én bleken met automatische £eJJde delJ stond ket lanK 9tU- Maarr meestal revolvers Van groot kaliber te zijn gewapend. s.<*'re°i de arbeid regelmatig voort. Op sommige Ascado bleek een biljet van duizend pesos te bezit- dagen gelukte het Mazzoh zeven- tot achthonderd! ten, waarvan hij zeide, dat het in Argentinië over- haksteenen op hun plaats te leggen, gespaard geld was. Bij het doorzoeken van de kamer Verleden Zondag werd de nieuwe kerk van Venez- der aangehouden Spanjaarden zijn nog drie vuur- f?"° JlKewhd- Rrudom, stonden de pastoors der om- wapenen en tweehonderdveertig patronen gevonden, hggende gemeenten de meesten reeds van een jonger Beide mannen hebben bekend te Parijs te zijn «slacht opvolgers van hen. die Branchini het stoute gekomen met de bedoeling den Spaanschen koning, te ^an,en Zlen °Pvatt®n en gewanhoopt hadden dooden. Hun medeplichtigen zijn nog, niet gepakt. I aan het slagen er van, de parochianen, die dikwijls I vertwijfelden maar toch altijd weer hun kleine bij- EEN KERK IN TWEE EN DERTIG JAAR GE- dragenfr-schonken. in geld of in natura. de schoolkin- BOUWD DOOR ééN METSELAAR. deren, die de tijden van onzekerheid niet hebben ge- 't Klinkt middeleeuwsch in z'n vromen ^eenvoud en kend< de autoriteiten en de statige karabiniers te onwankelbaarheid van vertrouwen en toch is het van „n ï8 "^ens* beschouwden. Zij onze dagen, die alleen heil schijnen te zien in gewei-1 allen zagen het aan hoe een kardinaal zeven maal dige horizontale en vertikale nijverheidstnusts.schreed cm het werk van Mazzoli en de muren met 't Is te hopen, aldus de correspondent der Nieuwe ^^at0r besprenkelde. En tusschen hen stond afge- Rotterdamsehe Courant, dat het nageslacht, dat ons *obd door de lange spanning en gebogen door ouder en bloc zeker streng veroordeelden zal 'n enkel woordje J?1*}. de bouwheer, nederig zwijgend te midden van over heeft voor zulke uitzonderingen. alndieni°°I J5®1* lan* begeerden luister. 't Was in de eerste dagen van 1894, dat Giuseppe, De metzei aar Mazzoliwas er niet. Hij had zich Branchini, pastoor van het gehucht Venezzano, vier-verstopt. Misschien omdat hij peesde, dat de ont- en-twintig kilometer van Bologna, het besluit nam roermg te sterk zou zijn. Ook de architect ontbrak, een nieuwe kerk te stichten tér vervanging van de erg bouwvallig geworden oude. In strengen eenvoud van eigen leven verborg hij een grooten trots op zijn I gemeente. Het nieuwe godshuis zou dat van alle om liggende parochiën ver moeten overtreffen. Hij ver zocht dus een vriend, den bouwkundige Francesco! Gualandi van Bologna een plan te maken. Als eenige •voorwaarde stelde hiji den Gothischen stijl. „Die kost minder" beweerde hij. In enkele dagen was het ontwerp klaar. De heer i Gualandi kende blijkbaar de litteratuur goed. al wa ren toen Gothisohe kerken in Italië niet erg in de mode. MIJNHARDT's Staal-Tabletten .90* Maag-Tabletten. .75 Zenuw-Tabletten Laxeer-Tabletten Hoofdpijn-Tabletten 60« Bij Apoth. en Drogisten .75* .60* „Ik begrijp niet, dat je durft. Ik begrijp niet, dat je de brutaliteit hebt mij na je schandelijk gedrag onder de oogen te, komen. Je behoeft niets te zeggen. Het verwondert ine niets...." „Mrs. Charter, ik...." begon Mary. „O, hoe kan je? Hoe durf je je te verdedigen? Nooit iu mijn heele léven heb ik zoo'n zwarte ondankbaar heid ontmoet; nooit ben ik zoo ontgoocheld. Ik heb je hier in huis genomen. Ik voelde medelijden met jc. Ik heb je gevoed, gekleed, verpleegd, behandeld als een lid der familie; en dit is mijn be looning. Daar sta je nu, niet in staat om een woord te zeg gen „Als u denkt, Mrs. Charter „Zwijg! Ik wil je niet aanhcoren. Hier heb ik dag na dag mijn geliefde lammetjes aan Je zorg toever trouwd en de hemel alleen weet, welke gevaren zij geloopen hebben. Mijn zoon mijn Bob, die liever zou sterven dan iemand in moeilijkheden brengen giet je met den man. met wien je verkeering hebt. Hij doet zijn plicht tegenover mij, zijn moeder, en tegenover mijn lieve lammetjes, zijn broertje en zijn zusje, door je een standje te geven en jij hitst dien man tegen hem op, om hem te vermoorden. Ik zal hem straffen en ik zal jou straffen, Miss. Geen won der, dat je bang werd, toen mijn zoon je snapte. Geen wonder." „Dat is niet waar, Mrs. Charter." „Zwijg,!" „Ik wil spreken. Iki zal' spreken. Het is gelogen. „Je durft „Het is een leugen. Ja, het kan mij1 niet schelen wat ik zeg, als u zoo tegen mij spreekt» Het is een gemeene leugen." „Meisje „Als uw zoon u verteld heeft, dat hij mij' gesnapt heeft met den man die hem zijn wel verdiend pak slaag gegeven heeft, dan heeft hij u een leugen ver teld, Hij heeft miji nooit met dien man gezien. Hij is mij in het Park govolgd en (heeft geprobeerd te her halen, wat hij Vrijdagavond gedaan heeft. Hij is een 'lafaard en een ploert. De man, met wien ik verloofd ben. heeft, hem» daarbij betrapt en hem zijn verdiende loon gegeven. Daar. Nu weet u de waarheid!" Doodsbleek drukte mijn belachelijke Mary haar hand tegen haar hijgende borst, hield op, benauwd door de woeste woorden, die in haar mond zweiden. Vuurrood, opzwellond en hijgend in haar kalkoen- sche-haanachtige woede slikte en slokte Mrs. Char ter huiten adem door dezen heftigen aanval. Maar zij vond het eerst haar spraak terug. „O. jij gemeene jneid! O. jij gemeene meid bru taal als de weerga mij een leugenaarster noemen mij! en mijn mishandelden jongen geënga geerd, 'ja, zeker. Ik zal de politie en de rechters en mijn advocaten in den arm nemen smaad en mis handeling, poging tot moord koffers doorzoeken mijn lieve lammetjes moeten hun moeder zoo hoo- ren kom uit den kleerenstandaard, David, en ga onmiddellijk naar boven Angela, blijf daar niet staan, als ik geen dame wa9, zou ik je om je ooren geven, miss heb ik je een week geleden niet een zwartzijden rok van me gegeven heb ik je niet te eten gegeven als een prinses, met een zacht veeren kussen ook, omdat het paardenhaar je hoofd zoo'n pijn deed dienstboden, om je te bedienen en dit is mijn belooning hoe het mogelijk is, dat ik mijn handen van je afhoud, weet de hemel alleen j maar" je zult er voor boeten, Miss, je zult er voor j boeten ik zal je laten arresteeren ik zal een j agent laten halen". Zij ging naar de keukentrap; gilde: „Susan! Katel Jane! Susan!" Het was niet noodig om zoo te gillen. Om den hoek van de trap stonden drie witgemutste hoofden met verrukte ooèen en open ooren te gnuiven van het tooneel. Onmiddellijk stormden zij de trap op Mrs. Charter liet zich in een stoel vallen; bewaai- de met haar groote handen haar gezicht. „Haal een agent". Zij vlogen naar de deur, Bob's opgezwollen gelaat verscheen over de leu ning. „Hier blijven 1" brulde hij. Kate, Jane en Susan aarzelden tusschen de auto riteiten, die met elkaar in conflict waren. „Roep een agent! Een brigadier! Haal een com missaris!" Van achter Mrs. Charter's handen, die als 'n rood scherprad werkten, kwamen deze beve len. „Hier blijven!" brulde Bob en om zijn bevel kracht bij te zetten, stak hij zijn' misvormd gezicht tot over den hall. „Bob, je zult over de leuning slaan" gilde zijn ver schrikte moeder. „Houd die meiden dan ook tegen!" riep Bob. „Om Gods wil, houd ze tegen, moeder! Waar ter wereld denkt u aan?" „Ik wil haar laten arresteeren". „Dat kunt u niet; dat kunt u niet! Lieve God, wat een huis is dit." „Zij heeft mij een leugenaarster genoemd". „Daarvoor kunt u haar niet laten arresteeren." „Zij heeft jou half vermoord!" „Zij heeft mij met geen vinger aangeraakt. Waar om doet u niet, wat ik gezegd heb? Waarom wijst u haar de deur niet?" „Groote.genade; Bob! Je zult vallen en Je zelf ver boorden!" „Doe dan wat ik zeg! Doe wat ik zeg". .„Trek je hoofd terug! Trek je hoofd térug!" „Doe aan wat ik zeg!" Wordt vervolgd. EEN VLIEGTOCHT. Eergisteren is luitenant-vlieger Eikerbout, van het marinevliegkamp De Kooy, begonnen een rondvlucht over Nederland te maken ei* te trachten, per dag een zoo groot mogelijk traject af te leggen. Hiervoor maakte hij gebruik van een onzer nieuwste en snel ste militaire vliegtuigen, de Fokker Q 5, met Lor- ïaine Dietrich motor van 450 paardekracht. Eergisteren vertrok luitenant Eikerbout, met Veen- stra als tweede piloot 's morgens kwart vóór vier van het vliegkamp De Kooy en keerde er zes uur later terug om een nieuwen voorraad benzine in te nemen. Even later vertrok hij weer en 's avonds werd het vliegkamp De Kooy weer bereikt. In het geheel wer den afgelegd 2400 K.M. i»15 uur. In marinekringen heeft men het plan opgevat, de nieuwe door de marine aangeschafte Dornier Wall- vliegbooten het volgende jaar van Nederland naar Indië over te vliégen. Sommigen hebben hiertegen bezwaar'gemaakt, wijl naar hun meening onze vlie gers niet in staat zouden zijn, in één dag de groot ste etappe op dien tocht van 1800 K.M. af te leggen. De prestatie van vlieger Eikerbout heeft het tegen deel bewezen. TWEE AUTO'S TEGEN ELKAAR GEREDEN. Woensdagnacht omstreeks 12 uur zijn op den Hee- renweg te Heemstede, ter hoogte van het wandel bosch Groenendaal, een Ford je komende uit Zand- voort en bestuurd door den 20-jarigen J. J. van Ma- ris, uit Bennebroek, en een Studebaker, door tot nog toe onbekende oorzaak, in groote vaart tegen elkaar gereden. De botsing was zoo hevig, dat de auto's ongeveer 12 meter over den weg werden geslingerd en toen kantelden. Van Maris overleed enkele minuten na de botsing. Zijn lijk werd, nadat dr. Van Aalst uit Bennebroek den dood vastgesteld had, naar het lijkenhuisje op de algemeene begraafplaats te Heemstede gebracht. De bestuurder «van den Studebaker, de heer G. van Altena, werd zwaar aan het hoofd en den hals ge^ wond. Hij werd eerst door den heer J. P. Tomhrock, arts te Heemstede, verbonden en daarna naar de Mariastichting te Haarlem vervoerd. De caféhouder A. .W. Christoffel te Bennebroek, die eveneens in den Studebaker zat, werd licht aan het hoofd gewond. .De justitie heeft een onderzoek naar het ongeluk ingesteld. DE VROUW VAN JUT. In het sads-armen- en ziekenhuis te Haarlem is dezer dagen in den ouderdom van 79 jaar overleden Christina Johanna Goedvolk, de vrouw van wijlen Jut. Zij hebben samen op 13 December 1872 mevrouw Van der Kouwen en een diénstbode in Den Haag vermoord. Na den moord vertrok Jut naar Amerika; hij keerde later terug en vestigde zich in een klein café aan het Haagsche Veer bij de Raamstraat' te Rotterdam. Daar kreeg hij ruzie met mej. Goedvolk, die intus- schen zijn vrouw was geworden. Deze twist werd toevallig bijgewoond door een rechercheur van po litie, die uit de woorden kon opmaken, dat zij de moordenaars van mevrouw van der Kouwen waren. Het echtpaar werd toen gearresteerd. Jut werd ver oordeeld tot levenslange gevangenisstraf en zijn vrouw tot 12 jaar. HET DOORSTEKEN VAN EEN DAM. Het gerechtshof te Arnhem heeft gist#ren uitspraak gedaan in de zaak der 16 Markelosche boeren, die ten tijde van den watersnood door het vernielen van een dam gevaar voor overstrooming hadden doen ontstaan. Het hof overwoog, dat het vernielen van een waterkeeringswerk steeds een ernstig feit is, maar dat anderzijds in aanmerking genomen mdet worden, dat de verdachten destijds in grooten nood verkeerden en meenden, dien nood door hun hande ling eenigszins te kunnen verlichten. De rechtbank te Zutphen had ieder tot een maand gevangenisstraf veroordeeld; het 'hof heeft deze straf verminderd tot 14 dagen. LANGENDIJK. De zoo gevreesde draaihartigheid in de kool is al weer geconstateerd. Vooral de bloemkool is over 't geheel vrij! ernstig aangetast., ook in de roode kool zitten echter reeds draaiers. Verschillende mid delen zijn ter bestrijding dezer ziekte reeds aange wend, doch blijkbaar zonder afdoend resultaat. Het weer kan in dezen veel 'ten goede of ten kwade be werken. —OUDE NIEDORP. Vergadering van den Raad dezer gemeente op Maandag 5 Juli 1926, namiddags 8 uur (n.t.) ten raad- huize alhier. Wie hart heeft en in dat hart eenig gevoel voor zijn medemensch, moet diep medelijden hebben met ons Hagenaars. Den Haag toch heeft ruim vierhonderd duizend inwoners. Dat is niet erg, er zijn steden, die er meer heb ben, New York bijvoorbeeld en nog zoo'n paar. Men zou dus kunnen zeggen, dat het op zichzelf niet erg is, dat Den Haag zooveel inwoners heeft, maar wel erg wordt het en héél erg, wanneer men bedenkt, dat Den Haag zal moeten beslissen, op welke wijze op den eersten Januari van het jaar 1927 zal worden voorzien in de behoefte, die een Hagenaar heeft, zich per tram te doen vervoeren. „Nu ja, ook in andere steden Neen, neen, wat ik u bidden mag, maak nu geen voorbarige en eigenwijze opmerkingen zonder ken nis van zaken. Gij wilt natuurlijk met uw bekende oppervlakkigheid beweren, dat ook lieden in andere steden behoefte hebben aan een tram en dat dus de moeilijkheden, waarin Den Haag verkeert, niet van zoo bijzonderen aard zijn, dat bewoners van an- derê steden gehouden zijn tot beklag. Gij weet er niets van en begrijpt er niets van. Laat ik u de zaak duidelijk maken. Zaoals gezegd, Den Haag heeft ruim vierhonderd duizend inwoners. Welnu: elk van die inwoners woont hetzij in een straat, hetzij in een steeg, hetzij in een laar£ öp een hofje, op een plein, of aan een gracht. Door al die straten, stegen, pleinen, hofjes, lanen en langs al die grachten, waar een of meer van die vierhonderd duizend wonen, moet een tram loopen in beide richtingen, die tram moet verbinding hebben met alle andere punten van de stad en van de omliggende gemeenten en voorts moet elk van de zooals gij weet: vierhonderd dui zend inwoners een halte hebben, vlak voor zijn deur. Wanneer alleen mapr het vraagstuk, hoe zoo iets mogelijk i8» op te lossen ware, vdan zou dat voor menig gedeentebestuur al een harde nooit zijn om te kraken, maar deze moeilijkheid ie nog maar één van de vele. Ziehier een andere: in weerwil van den boven- genoemden eisch, wordt niet de Haagsche burger beschouwd als de bij de tram belanghebbende, In den Raad is zelfs gesproken, dat het een schande lijke op zet is de belangen van de burgerij te be schermden bij het tramvraagstuk, den Hagenaars gaat de Haagsche tram eigenlijk niets aan, de eeni- gen die er wat mee te maken hebben, zijn de tram bestuurders en de conducteurs. Terwille van hen toch rijdt de tram. Werden er geen wagenbestuur ders en conducteurs geboren, dan zou niemand op het denkbeeld zijn gekomen, dat er een tram zijn moest. Plicht van het gemeentebestuur is dus, te zorgen, dat zij een zoo hoog mogelijk*ldon krijgen, een zoo kort mogelijken diensttijd, oen zoo groot mogelijk aantal vrije dagen. Evenwel: dat moet zoo geschieden, dat de vermeerdering van uitgaven, die daarvan het gevolg is, niet wordt gedekt door ver meerdering van inkomsten. Immers, zoo wordt te recht geoordeeld, wie meer ontvangt kan gemak- keleijker meer uitgeven, dat is kinderspel, maar de. kunst de kunst die men hier in Den Haag moet leeren of,uitvinden is om meer te kunnen uitgeven naarmate men miifder ontvangt! Het tarief mag niet worden verhoogd. En wat de oplossing van dit deel van het vraagstuk nog moei lijker maakt dan het al dadelijk voorkomt, is, dat het trambedrijf, veel uitgevend^ weinig ontvan gende, niettemin een groote winst moet opleveren, opdat de gemeente, die na 1 Januari in dat be drijf betrokken zal zijn,* haar inkomsten zie ver meerderen. Dat laatste is min of meer noodig om dat er lieden zijn, die een leege schatkist tot natuurlijk valsch voorwendsel maken, minder loonsverhoogingen aan gemeentewerklieden toe te kennen. Wat zegt gij daar nu van, gij, voorbarige lezer, die meende, dat het zoo erg niet met ons gesteld is en.dat de beslissing over de wijze, waarop de tram moet worden geëxploiteerd, een van die gewone dingen i9, waarvoor elk gemeentebestuur komt te 9taan? 19 er iemand onder u, die de op lossing kan vinden van alleen maar de vraag stukken, die ik hier heb geformuleerd? Zoo ja, zend de* oplossing dan zoo spoedig moge lijk in, adres voorloopig nog Groenmarkt, want daar zal het stadhuis nog zijn tot tijd en wijle dat het „stadhuisvraagst.uk" wordt opgelost. Dat vraag stuk wacht al drie decenniën op oplossing in Den Haag is men gewoon den duur van gemeentelijke vraagstukken bij decennien te tellen en onlangs heeft de gemeenteraad een buitengewoon belangrijk besluit genomen bij de vele belangrijke, die hij m den loop der tijden omtrent dat vraagstuk nam. De Raad besloot n.1. dat het nieuwe stadhuis nog niet zou worden gebouwd op de plaats, die er reeds jaren geleden voor werd aangewezen,^maar dat ook geen andere plaats in overweging zal worden geno men. Geen nood dus, dat uw brief, aan het ge meentebestuur gericht en geadresseerd „Groen markt" als onbestelbaar terug zal komen, tenzij gij nog een halve eeuw wacht met het posten. Trouwens, uw oplossing- van het tramvraagstuk moet spoedig worden ingezonden, want hier is een termijn voor de oplossing gesteld. Als nu niet bin nen enkele dagen een beslissing wordt genomen, dan zitten we op primo Januari zonder tram, omdat we te lang hebben gezocht naar de tram die aan I bovengenoemde voorwaarden voldoet. Officieel heet het tramvraagstuk alleen de vraag, of de tram in z.g. „gemengd bedrijf" moet worden ontgonnen of in gemeentebeheer genomen worden. Op dit oogenblik heeft de Raad daarover nog te beschikken en wanneer besloten zal worden tot ge meentebeheer, dan zal de raad ook voortaan de beschikking blijven behouden omtrent alles wat de tram aangaat. En dan zullen in elke zitting de eischen worden gehoord, waarvan ik er eenige op somde Ik ben er tamelijk gerust op, dat het gemengde bedrijf het winnen zal en dat niemand daarover meer verheugd zal zijn, dande tegenstanders van dat bedrijf. Immers anders krijgen zij wat hun zin heet te zijn, namelijk het gemeentebeheer en dan zullen zij gedwongen zijn, het personeel den hemel j op aarde te bezorgen, de uitgaven van de tram te vermeerderen, de inkomsten te verminderen, de winst tot in het fabelachtige op te voeren, ieder een een tram voor eigen gebruik voor zijn huis te geven en zoo voort en jongen, dat is niet makke lijk. Elke redevoering van een voorstander van het gemeentebeheer was eigenlijk een redevoering tegen dat beheer. De gewone mensch, die geen raadszetels begeert en ook niet op andere wijze af hangt van kiezersgunst, vroeg zich telkens af waar. in vredesnaam, moet-dat heen. waneer wo. gemeen tebeheer van de tram krijgen? Dan wordt een raadszitting nog meer een toolhuisvertooning! Maar wat is .er ook anders te verwachten, wanneer men raadsleden heeft, die wel niet schromen, bij aanvaarding van hun ambt te beloven dat zij de belangen van de gemeente zullen dienen, maar zoo dra ziji zitting nemen er royaal voor uitkomen, dat zij zich beschouwen als de vertegenwoordigers van de arbeiders in gemeentedienst en van hen, die in dienst zijnde van den concessionaris van de gemeente, voor een groot deel met#gemeentewerklieden gelijk staan? Die menschen zijn de tegenpartij van de gemeente, zooals immers cie kooper en de verkooper bij eenige handelsovereenkomst elkanders tegenpartij zijn. Dat zoogenaamde „vrijgestelden" van gemëentepersoneel menschen du9, die betaald worden door de gemeente beambten, terwijl een gemeentebeambte zelf vol gens de Wfil is uitgesloten van het lidmaatschap van den Raad, heel kalm Raadslid worden, is niets an ders dan een schaamtelooze ontduiking van de ge- meentewet, waarbij men zich. nu maar neerlegt, om- dat in het algemeen het gevoel voor betamelijkheid l zeer verslapt is. Goed beschouwd, is ook op dé houding van de meerderheid van burgemeester en wethouders, die 1 het gemengde bedrijf voorstellen, wel wat aan te merken. Wordt hun voorstel aangenomen, dan zul len de autobussen tamelijk wel worden genekt. En waarom zal men dat vervoer, dat in de groote ste den alom wordt uitgebreid ten koste van het tram verkeer, waarvoor de straten te druk gaan worden, I hier gaan verhinderen? Zuive%om de tram te vrij- waren tegèn mededinging! Is ook dat niet een mis bruik van macht? Die vergunning, die autobussen noodig hebben van het gemeentebestuur, kan toch alleen maar geëischt worden omdat het bestuur te waken heeft tegen wanorde en onveiigheid op de straten. Alleen in het belang van de orde en de vei ligheid mag een vergunning worden geweigerd, niet om het eene bedrijf te bevorderen ten koste van het andere. Het publiek, dat over het algemeen dien bussen zeer genegen ia, is dan ook voornamelijk ge kant tegen het voorstel van B. en W. wegens die geweldenarij tegen de autobussen. Misschien echter is het ouderwetsch, zulke dingen ter sprake te brengen. Ieder die een zekere macht heeft, onverschillig met welk doel hem die macht is gegeven, gebruikt haar naar welgevallen en zonder zi hcaf te vragen of dat gebruik 'ook bij geval mis bruik is. Wie in 1941 nog leeft ,zal kunnen zien, of Den Haag dan niet een zonderlingen indruk zal maken met zijn trams en zijn gebrek aan autobussen, die tegen dien tijd, den tijd, waarop de overeenkomst eindigt, al lang 't verkeer in de groote steden zullen hebben ver- overd. Ouderwetsch is men dan toch. Zou het dan niet beter zijn wat ouderwetsch te zijn in dien zin, dat men nog eenige waarde hecht aan wat recht en bil lijk is? I Toen deze brief klaar was, had de Raad juist met op 1 na algemeene stemmen het gemengd bedrijf aan- 1 genomen. Ja, ik wist het wel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 6