Bezoekt het Gymnastiekfeest te Dirkshorn AifRinüe- La Donderdag 15 Juli 1926. 69ete Jaargang. No. 7877. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., SGhagen. Zijpe en Hazepolder. j op Zondag 18 Juli 1926. Aanvang 'S morgens 10 uur, 's middags 1.30 uur. Van hier en van daar. Dit blad vorscliljnt viermaal per woelt: Dinsdag, Woensdag, Donder dag on Zatordag. DIJ inzending tot 's morgens 8 uur, wordon Advor- tontiön nog zoovool mogelijk in hot oocatuitkomond nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. no. £0. Prijs por 8 maanden fl.05. Losse nummozs fl ADVERTEN-» i TlóN van 1 tot 5 rogols 1.10, iodoro rogol moor 80 cent (bowljiu-o, inbogropon). Grooto lottora woEdon naa*£ plaatsruimte boEokond, Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofd ingelanden, op Woensdag li Juli 1926, des namid dags half 2 uur, in Het Wapen van de Zijpe te Schagerbrug. Voorzitter de heer Jb. Bos Cz., Dijkgraaf. Na opening worden de notulen onveranderd vastgesteld. j Is modedeeling van den Pensioenraad ontvangen, i dat nog betaald moet worden f3432.41. De heer Bruin vraagt inlichtingen, die door den i secretaris worden gegeven, voor «oover verstaan-1 baar, hierop neerkomen, dat ruim i 9000 moest worden betaald. Er was betaald f 5641.74, dus restte'' nu nog f3432.41. Dat kon op molenaars etc. worden verhaald. Vórig maal is in do vergadoring besloten om net archief van den polder te rangschikken, mits dit ten huize van den polderbaas, waar het archief be waard wordt, kon geschieden. Dit besluit was een gevolg van do aanschrijving van Ged. Staten, dat deze rangschikking voor Nov. moest geschieden. De rijksarchivaris schreef nu dat het hem onmoge lijk was om personeel beschikbaar te stellen, om dit archief in de Zijpe te rangschikken. Hij wenschte telkens kleine hoeveelheden te verzenden en te rangschikken. Hij drong op spoed aan, daar deze bezigheid veel tijd vorderde De heer Hooij had het archief eens bekeken, noem de het van groote waarde en was er voor, in tegen stelling met zijn vroegere meening. om dit archiet door een deskundige te laten rangschikken. Eerst had spr. gemeend, dat dit wel door een ander kon ge schieden. maar nu hem was gebleken, dat de stuk ken van 1500 en 1600 niet te lezen waren en het archief, zoovéél waardevolle stukken bevatte, was spr. van een andere meening. Spr. brengt hulde aan den opzichter voor de goede zorgen aan het archief bostood. Het is bewaard in vier uitstekende kasten en er is reeds veel in te vinden. Spr. wijst ochter op het brandgevaar, Dij brand gaat het kostbare archief verloren en ook in dat opzicht wil spr. voorziening. Dijkgraaf wijst er op, dat het archief goed is opge- Sast en in goeden staat verkeerd. Het is niet voor rand bewaard en spr. acht een brandkluis een be zwaar, daar in het weeshuis la gebleken dat de 'be waarde stukken daar vergaan. v Na nog eenlge bespreking wordt met algemeene stemmen besloten, bet archief door den rijksarchi varis te laten rangschikken, Over een brandkluis wordt nog geen beslissing genomen. Over den dam van J. Mosk Cz. is van Ged. Staten bericht ingekomen, dat zij geen reden hebben om tusschenbeide te komen, omdat, deze dam geen be lemmering oplevert voor een goeden water aan- en afvoer. Van het Plaatselijk Belang1 te 't Zand ie ©en buabel land van gemaakt. En nu had de commis sie in de vorige vergadering benoemd, moeten na gaan ,welk land weer Egalementsland moest wor den. En nu is die, commissie het niet£ eens kun nen worden. De hoer Eriks en spr. waren het samen eens, de heer Rezelman echter niet. En nu hadden t wij als meerderheid onze voorstellen hior ter tafel kunnen brengen, maar dat hebben wij niet gewild. Wij willen eerlijk en oprecht ons best doen om dat te verkrijgen wat ons recht is.'De commissie kan dus het polderbestuur niets aanbieden. Spr. vertelt dan hoe er te 't Zand is geweest eene vergadering van eigenaren van Egalementslanden. Ein nu heeft de secretaris daarvan verzuimd om het voorstel, dat daar is aangenom,en hier kenbaar te maken. Daar is besloten om aan het polderbestuur te vragen weer tot Egalomentslandon te maken allo j landen die dat voor 1916 waren, dus de legger zoo te veranderen, En dan waren die eigenaren genegen om 2/5 in do polderlasten bij te dragen. (Dit was vroeger 1/5). Spr. erkent dat er in den vroegeren legger toen er egalements- en contribuabele landen waen, veel fouten waren, maar zooals het. nu is, deugt het evenmin. Spr. gaat nu een vergelijking trekken tus schen een boerderij van 30 bunders Egalementsland en 20 bunders contribuabel land en noemt die beiden vrijwel gelijk. Spr. wil bij deze verandering de be paling van Ged. en Prov. Staten dat boerderijen die de kenmerken dragen door grondsoort enz., alzoo tot contribuabele landen te worden verheven, daar toe ook zullen worden gerangschikt, daarbij in bet oog houden. Spr. houdt een uitvoerig pleidooi om aan te toonen dat de vroegere egalements-oigenaren onbillijk zijn behandeld on dat de tegenwoordige' toestand tot schromelijke onbillijke verhoudingen aanleiding geeflir De heer Rezelman deelt mee, dat de 'heeren Hooij en Eriks en tle commissie vrijwel niet anders willen dan alle vroegere ogalementslanden weer tot egalements- landon te maken, door dezelfde onbillijkheden weer in bet leven te roepen die toen bestonden. Ook dus con tribuabel laten wat toen contribuabel was. Dat achtte spr. verkeerd en hij geeft uitvoerig aan, dat hij een rogeling wensoht die rekening houdt met de waarde der landerijen, Is dus land 1/5 waard van het gemid delde contribuabele land, dan ook 1/5 belasting,; is de waarde 2/5. dan 2/5 belasting. Maar om egalements land van vroeger, dat 4/5, ja wel 5/5 van de waarde van contribuabel land heeft, toch maar egalements- VAN RIJSWIJK'S SCHOENHANDEL. SCHOENMAKERIJ. UITGEBREIDE KEUZE. t PRIJZEN UITERST BILLIJK. achteruitgaat door de hoogere lasten. Dat ia een aanranding van het eigendomsrecht. De Dijkgraaf zegt dat men dat meer ziet, en wijst op de Hoogheemraadschapslasten. De polder Zijpe ligt in eigen dijken en wordt toch aangeslagen. Maar dat heet voor het bewaren van de overstroo ming en daarbij hebben de egalementslanden even veel belang bij als do contribuabele landen. De heer Hooij meent dat wat de Hoogheemraad schapslasten betreft, ook allen gelijk zijn Spr. legt er den nadruk op dat als de Egalementslanden weer op den legger komen, het niet zoo zal zijn als hot geheel wezen moet. De groote onbillijkheid in 1916 begaan, neemt men echter weg. Men had in 1916 dep ïöBSPr moeten herzien, maar niet met óón pennestroeke allo egalementslanden schrappen. Daar door schepte men een groot voordeel voor de con tribuabele landen. Wij krijgen nu nog een uitvoerig debat door ver schillende leden gevoerd en vrijwel door elkaar, dus moeilijk te volgen, over de kwaliteit der verschillende boerderijen in de Zijpe. Wij hooren van licht land, waarop je geen koe vet kunt maken, van licht land dat je niet kunt blijven bouwen, anders bouw je al- des weg, van licht land, dat je van bouw- in grasland kunt omzetten, dat je dan vroeg kunt hooien, of goed kunt bemelken, enz. enz. Dus een de bat dat uit moet wijzen dat licht land in 't gebruik even voordeelig is als zwaarder land, een redeneering die van andere zijde wordt bestreden en breed uit de nadeelen van licht land worden aangegeven. Wij hoor den nog opmerken hoe verschillende egalements- gronden jarenlang van de te lage belasting hadden geprofiteerd en dat egalementsgronden voor zeer hoo- ge prijzen waren verkocht. Ook werd door den heer Bruin de vraag nog gedaan hoe het du moest met die egalementslanden, die gedurende deze 10 Jaar waren verkocht met die hoogere belasting, moeten die weer op dat lagere belastingbedrag worden terug gebracht? Spr. wees er ook nog op, dat hem uit on dervinding was gebleken dat de opbrengsten' van ega lementslanden grooter wareA dan die van contribua bele landen en spr. doelde op de melkwinning. De heer Hooij meende,, dat de fabelachtige landprij- zon geen maatstaf tnochton zijn en dat ook de 'melk- winning dat niet doet. Bijmoeren kan hier veel invloed uitoefenen. Spr. hield alleen in het oog de grondsoort. De heer De Boer meende dat dit ook geen goede maatstaf was en wees op het 'bollenland met zijn groote revenuën. De heer List wild© oen scheiding tusschen zand- en goede grond. Van andere zijde werd ook dit als een onpractische maatstaf aangewezen, terwijl de heer Bruin er nog op wees, dat nollenland, in betere conditie gekomen, ook bet is hem; gelukt om tot een overeenkomst te komen en nog wel zeer vlug. Caillaux beeft voor Frankrijk, Churchill voor En geland het verdrag geteckend. Ér behoort toch wel moed toe om zijn naam te zetten onder een docu ment dat 62 jaar laag aan zijn land de verplichting oplegt, een vastgesteld bedrag tot schulddelging te betalen. Caillaux stelt echter vertrouwen in de toekomst en wanneer 't hem gelukt den franc te stabiliseeren, zal het, Frankrijk niet meer moeilijk vallen zijn ver plichtingen na te komen. De overeenkomst die Dinsdag gesloten is, bevat hot volgende: De schuldi van Frankrijk aaü Eingeland bedraagt 653 millioen pond. De annuiteit blijft nominaal door,-* een genomen 12H millioen pond. Men is nu overeen gekomen. dat Frankrijk het eerste jaar 4 millioen,. het tweede 6 millioen, het dorde jaar 8 millioen, het viorde jaar 10 mdllioon, dan gedurende 27 jaar 12W millioen cn de laatste 31 jaar 14 .mlllioon pond zal betalen. Het gemiddelde blijft dus toch 12K millioen pond per jaar gedurende 62 jaren. iWat betreft het, Fransche goud, dat gedurende den- oorlog naar Engeland is overgeplaatst, dat blljfH.' buit ten do tbans getroffen regeling. De verrekening zal later het onderwerp van een noeuwe overeenkomst uitmaken eir het heeft allen schijn, dat met de gevoeligheid van Frankrijk in deze rekening zal worden gehouden. Voorts is bij een afzonderlijke overeenkomst bo-' sloten, dat Frankrijk de Engelsche inwoners van dat land. de Britsche onderdanen of zakenlieden in Frankrijk dus, die door den oorlog schade hebben geleden, op dezelfde wijze zal schadeloosstellen als zijn eigen onderdanen, waartegenover Engeland de- j zelfdo verplichting op zich neemt jegens de Fran sche inwoners van Engeland. Er bleef nog een belangrijk punt ter bespreking over, namelijk hoe Frankrijk zijn verplichtingen to- I gonovor Ehgeland zal nakomen, indien Duitschland in 1928 in gèbreke blijft volgons het Dawos-plan do I herstelkosten aan Frankrijk to storten. Zöoals de lezer zich zal herinneren is omtrent dit i punt bij het vorige bezoek vah Caillaux aan Enge- I land in Augustus 1925 geen overeenkomst verkregen. Men heeft thans de regeling getroffen dat het ver- I drag daaromtrent niets zal melden, doch dat in oon bri of wisseling tusschen beide landen! wordt overeen gekomen, dat bij een geheel of voor een belangrijk! deel uitblijven van de Duitsch© betalingen aan Frankrijk, Frankrijk aanspraak zal kunnen maken op een nieuwe overweging van de omstandigheden, d.w.z. daf dan niet automatisch do Fransche betor ling ophoudt of vermindert, doch dat Engeland /te genover Fransche wenschen dienaangaande mogelijke tegenargumenten kan te berde brengen. Bijv. dat hot zelf ook van het uitblijven der Kultsche betalingen t© lijden heeft, of dat zijn betalingen aan Amerika moe- schrijven ingekomen, waarin om f400 subsidie wordt gevraagd voor een te openen autobusdienst 't ZanaSchagen en 't ZandHelder. T>e dienst zal tweemaal' per werb dernemer vreast echter, Jlaats hebben. De on- hot geen behoorlijk! rendement zal opleveren en onzie vereohiging vol doet gaarne aan het verzoek! om hot polderbestuur voor don dienst, waaraan eem gToote behoefte is, te interesseeren. Zij achten zieh gerechtigd deze aan vraag te doen op grond vah hot feit, dat indertijd ook aan do tramlijn SchagenAlkmaar subsidie verleend is. De vereeniging Plaatselijk Belang te t Zand had een subsidie van f100 toegezegd. De Dijkgraaf meent, dat 't niet op den weg van 't polc^rbosfcuur ligt om een dergeüijken dienst to steu nen. Zij toch hebben reeds al genoeg, te doen om den pol dor te onderhouden en het zijn juist de auto's welke dit onderhoud speciaal van de wegen nog grooter maken. De heer Hooij ia het volkomen met den dijkgraaf eens Hij gelooft wel, dat do oorzaak gelegen is .in de Noorderstoomtram. Het verschil is och rep' dat de Polder bij het leggen van de tramlijn SchagenAlkmaar groot voordeel had, vooral door het vervoer van de producten naar de marktplaat- i pl aankloppen. De wegen, vooral bij de hoeken, hebben ontegenzeggelijk veel van de auto's te lijden en aangezien van een subsidie tot onderhoud van de wegen, waarvoor spr. indertijd geijverd heeft, nog weinig is te verwachten, zal epr. zich tegen de subsidie-aanvraag veraetten. De hoer Bruin kan zich met den Dijkgraaf en den heer Hooij volkomen vereenigen. De lieer Zeeman: De burgers hebben er reoht op. itrl verzoek in -stemming gebracht, wordt met 13 tegen 3 stommen, die van de hoeren Wit, Zee man en Schilder, verworpen. Het kohier over 1926 wordt met algemeen© stem men vastgesteld. Dijkgraaf zegt, dat de vorige vergaderinlg ©en be slissing heet genomen te zijn over het weor op den legger brengen van het Egalementsland. Dit is niet zoo. Iir is besloten om den legger te herzien en daarvoor is een commissie benoemd, die de meer dere opbrengst van egalements landen zou1 na-1 gaan en of zij onder de contribuabele landen kon- den worden gerekend. Over het voorstel-Hooij om het Egalementsland WT?r U1 yoer.®n' moet nog worden gestemd. De heer Hooij zegt, dat Dijkgraaf het doet voor komen, of het herzien van den legger een besluit is van het polderbestuur. Dat is niet zoo, dat wordt van hoogerhand ons opgelegd. Elk waterschap moet dat doen. En spr. had nu juist die herziening wil len aanpakken om de onrechtvaardigheid die 10 jaar geleden is begaan, om- de Egalementslanden van den legger te schrappen, weer goed te maken. Immer? 10 jaar geleden is met een handigheid dit Egalementsland geschrapt en is er allemaal contri- land te laten, dat gaat spr. te ver. Spr. wil een bil lijke belasting, naar de waarde van het land. De heer Zeeman wijst er op, hoe de Dijkgraaf spr. zelf heeft gezegd, dat zooals het 10 jaar geleden is ge gaan, niet juist was, de lastenverdeling had billij ker moeten zijn. Spr. wijst er verder op, hoe bij de droogmaking vah den polder de lastenverdeeling is vastgelegd, hoe toen is aangegeyen wat egalements- en contribuabel land was en met die lasten bobben de menschen het land gekocht en dat had zoo moeten blijven. De heer Rezelman acht dat onjuist, de waar de van sommige landerijen is verhoogd, nu moet men ook als billijk gevolg daarvoor hoogere lasten opbrengen. De rekening des heeren Hooij, die als algemeene regel aanneemt dat contribuabele lan den beter zijn dan egalementslanden, als verhou ding 20- tegen 30 bunder aanneemt, gaat niet op. Er is egalementsland dat beter is dan contribuabel land en meer opbrengt en in verhouding daarvan wil spreker een regeling. De heer Hooij acht zulk een redeneering onjuist, omdat volgens hem het gemiddelde land moét worden genomen. Voorbeelden die aangeven dat het verkeerd is geregeld, zullen er steeds blijven te vin den en daarom moet men een gemiddelde rede neering zoeken. Want waarom is sommige - egale mentsland in opbrengst goed, even goed als contri buabel land? Omdat er zooveel mest op is ge bracht. Men kent hier het spreekwoord: met mest maak je de hei tot een paradijs. Welnu, die meer dere uitgaven aan mest hebben die egalementslan den te dragen en gaat het niet aan omdat uien daardoor meer opbrengst krijgt, daarop de polder- lasten te baseeren. Die menschen moet men tege moet komen in de lasten. De heer De Boer protesteert er tegen, als zou het vroegere polderbestuur de eigenaren van egale mentslanden een vlieg hebben afgevangen. De men schen die dat 10 jaar geleden zoo hebben geregeld, zijn er hier niet. meer bij, dus is het nu gemak kelijk zooiets maar te beweren. Spr. meent ook dat .de vergelijking van 30 H.A. egalementsland, tegenover 20 H.A. contribuabel land niet opgaat. Spr. geeft met voorbeeldep en namen van land erbil, Zijpersluis, in polder C enz., dat contribuabel land is, dat in kwaliteit zeer veel verschilt en ge rust gesproken kan worden van le en 2e klasse. Terwijl men dat le klasse ook heeft in andere pol ders onder het egalementsland. Deze vergelijking gaat niet op. Het is waar dat er kunstmest is ge bruikt op het lichtere land, maar daardoor is do kwaliteit dan ook uitstekend en is het billijk dat bij de herziening van den legger daarmee rekening wordt gehouden. De heer Eriks meent, dat toen de menschen het contribuabele land kochten, zij wisten welke be lasting aan den polder zij hadden te betalen. Dat was ook zoo met hen die de egalementslanden koch ten. En nu wordt maar eensklaps do belasting ver anderd in het nadeel der egalementslanden, met als gevolg dat de waarde dier landen in egalements- en contribuabel land kan worden aan gemerkt, waarom was dat dan voor egalementsland, dat beter geworden'wa^ uitgesloten? En zoo is er nog een heele poos door geredeneerd cn wij hebben getracht, ondanks het feit dat in de verga dering soms verschillende personen tegelijk aan het woord waren, een geregeld verslag te maken, Gemak kelijk maken de heeren het de pers niet. Het slot is geweest, dot het voorstel Hooij, orui allo egalementslanden van voor 1916 weer tot egalements landen te maken, werd aangenomen met 9 stemmen voor en 7 tegen. Voor de heeren: Zeeman, Brak, Eriks, Hooij, Schilder, List, Nieman, Jlmmink en de Wit. Bij de rondvraag informeert de heer Zeeman hoe het zit met de aanplakbiljetten van den Polder. Het komt meer dan eens voor dat 's morgens een bil jet wordt aangeplakt, on dat er 's avonds alweer af is. Dit komt z.i. niet te pas en spr. zou hier gaarne verandering in gebracht zien. Dijkgraaf: Onze collega of liever het gemeentebe stuur wil adverteeren, maar een beslissing te dien- j aangaande zal in de eerstvolgende vergadering ge-1 nomen, zoodafc besloten wordt, eerst die beslissing j af te wachten. De heer Rademaker zou nog gaarne willen weten of bij de aanname van het voorstel-Hooij ook de to heffen polderlasten waren vastgelegd. Dijkgraaf licht toe dat ook besloten is dat de I Egaiementsei gen aren twee vijfde in de polderlastep zullen betalen. Hierna sluiting. De schuldregeling tusschen Frank rijk en Engeland. i De Fransche rogeering, of veel meer minister Cail laux alleen, heeft dus gezegevierd. Zaterdagmorgen om vijf .minuten voor vieren heeft de Fransche Ka mer zich vóór een motie van vertrouwen in de regee- ring uitgesproken. De stemming wees uit, dat -269 afgevaardigden voor en 247 tegen gestemd hadden. Deze meerderheid van 22 stemden is dus 'het re sultaat geweest van do langdurige zitting in het par lement, die zich door zoo, groote redenaars talenten kenmerkte en in een nachtelijke vergadering einde lijk geëindigd is. Is echter een meerderheid van 22 stemmen een basis waarop de regeering vast kan staan? De toe komst zal het leeren. Het is als een droog plekje te midden van de woelige golven van een overstroomd stuk land. Niettemin, nu de meerderheid verkregen was en het grootste gedeelte der Kamerleden dus vertrouwen in het regeeringsbeleid stelde, was de tijd voor. Cail laux gekomen om het Kanaal over te steken en En geland zijn voorstellen omtrent de schuldregeling tusschen Frankrijk en Engeland aan, te" bieden, En ten doorgaan, terwijl voorts met de oude vriendschap en met de positie, waarin elk der landen zal verkee- ren, behoorlijk rekening kan worden gehouden. Mochten door de betalingen van Frankrijk aan En geland moeilijkheden dn den wisselkoers ontstaan-, dan zal binnen redelijke grenzen uitstel van betaling aan Frankrijk worden toegestaan (dit is de z.g„ „clau- se de transfert.") die tevens de belofte Inhoudt dat EIngeland de Fransche obligaties, waarin de schuld ia neergelegd,, niet onder het publiek zal brengen* FJen. dergelijke overdracht zou niet makkelijk vallen en strookt ook niet met de Engelsche gebruiken dien aangaande, zoo dat de minister Churchill zoo'n bepa ling. waarvan het land toch geen gebruik zou ma ken, overbodig achtte. Ook is er een clausule, welke bepaalt, dat in geval do Engelsche ontvangsten uit de vergoedingsbetalin-, gen het bedrag, dat Engeland aan Amerika betaald heeft, zullen overtreffen, het surplus in mindering zal worden gebracht op de' vorderingen der geal lieerde schuldenaren, gelijk ook in de overeenkomst met Italië is bepaald. Al deze voorstallen heeft minister' Churchill aan het Engelsche parlement meegedeeld en hij sprak daarbij de hoop uit, dat deze regeling van de moei lijke en netelige oorlogsschulden de algemeene in stemming van het parlement zou verwerven. De re geering acht het een practische overeenkomst, die voor verwezelijking vatbaar zal blijken en die in overeenstemming is met de overleveringen des lands ten aanzien van de schulden van zijn bohdgenooten voor een gemeenschappelijke zaak. Ofschoon Engeland naar zijn eigen meening alles gedaan heeft, om Frankrijk ter wille te zijn, iets waarop de Engelsche pers zeer de aandacht vestigt en het schuldaccoord' in Frankrijk niet slecht ont vangen is, gelooven wij toch dat in de naaste toe komst verrassingen niet zullen uitblijven. Immers, wat is er ten slotte bereikt? Gebleken is dat in hoofdzaak de reeds in Augustus van hot vorige jaar door Caillaux getroffen voorloopige overeenkomst bevestigd is en' dat alleen ten aanzien van énkele punten, waaromtrent nog -geen bevredigende oplos sing was verkregen, mu eveneens een regeling getrof fen is. De belangrijkste kwestie;, waarom het hierbij: -ging, was, of Frankrijk zijn betalingen aan Engeland zou stopzetten indien Dui'tschland ton aanzien van Frank rijk in gebreke zou blijven. De Britsche regeering handhaaft uitdrukkelijk haar standpunt., dat voor de Fransche betalingen uit sluitend Frankrijk zelf aansprakelijk moet zijn en dat deze niet van Duitsche betalingen afhankelijk mogen worden gesteld, al wordt dan. zooals hierboven reeds is uiteengezet, met eenige mogelijkheden in de toe komst rekening gehouden. De financieels crisis in België. Dinsdag is door den minister-prosident Jaspar in de Belgische Kamer een uiteenzetting gegeven van den financiëelen toestand. Hij schetsie in zijn betoog de welvaart die overal in den lande heerscht. Geen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 1