Bezoekt het Gymnastiekfeest te Dirkshorn
AifRinüe- La
Donderdag 15 Juli 1926.
69ete Jaargang. No. 7877.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., SGhagen.
Zijpe en Hazepolder. j
op Zondag 18 Juli 1926. Aanvang 'S morgens 10 uur, 's middags 1.30 uur.
Van hier en van daar.
Dit blad vorscliljnt viermaal per woelt: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag on Zatordag. DIJ inzending tot 's morgens 8 uur, wordon Advor-
tontiön nog zoovool mogelijk in hot oocatuitkomond nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330.
INT. TELEF. no. £0.
Prijs por 8 maanden fl.05. Losse nummozs fl ADVERTEN-»
i TlóN van 1 tot 5 rogols 1.10, iodoro rogol moor 80 cent (bowljiu-o,
inbogropon). Grooto lottora woEdon naa*£ plaatsruimte boEokond,
Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofd
ingelanden, op Woensdag li Juli 1926, des namid
dags half 2 uur, in Het Wapen van de Zijpe te
Schagerbrug.
Voorzitter de heer Jb. Bos Cz., Dijkgraaf.
Na opening worden de notulen onveranderd
vastgesteld. j
Is modedeeling van den Pensioenraad ontvangen, i
dat nog betaald moet worden f3432.41.
De heer Bruin vraagt inlichtingen, die door den i
secretaris worden gegeven, voor «oover verstaan-1
baar, hierop neerkomen, dat ruim i 9000 moest
worden betaald. Er was betaald f 5641.74, dus restte''
nu nog f3432.41. Dat kon op molenaars etc. worden
verhaald.
Vórig maal is in do vergadoring besloten om net
archief van den polder te rangschikken, mits dit
ten huize van den polderbaas, waar het archief be
waard wordt, kon geschieden. Dit besluit was een
gevolg van do aanschrijving van Ged. Staten, dat
deze rangschikking voor Nov. moest geschieden. De
rijksarchivaris schreef nu dat het hem onmoge
lijk was om personeel beschikbaar te stellen, om dit
archief in de Zijpe te rangschikken. Hij wenschte
telkens kleine hoeveelheden te verzenden en te
rangschikken. Hij drong op spoed aan, daar deze
bezigheid veel tijd vorderde
De heer Hooij had het archief eens bekeken, noem
de het van groote waarde en was er voor, in tegen
stelling met zijn vroegere meening. om dit archiet
door een deskundige te laten rangschikken. Eerst
had spr. gemeend, dat dit wel door een ander kon ge
schieden. maar nu hem was gebleken, dat de stuk
ken van 1500 en 1600 niet te lezen waren en het
archief, zoovéél waardevolle stukken bevatte, was
spr. van een andere meening. Spr. brengt hulde aan
den opzichter voor de goede zorgen aan het archief
bostood. Het is bewaard in vier uitstekende kasten
en er is reeds veel in te vinden. Spr. wijst ochter op
het brandgevaar, Dij brand gaat het kostbare archief
verloren en ook in dat opzicht wil spr. voorziening.
Dijkgraaf wijst er op, dat het archief goed is opge-
Sast en in goeden staat verkeerd. Het is niet voor
rand bewaard en spr. acht een brandkluis een be
zwaar, daar in het weeshuis la gebleken dat de 'be
waarde stukken daar vergaan. v
Na nog eenlge bespreking wordt met algemeene
stemmen besloten, bet archief door den rijksarchi
varis te laten rangschikken, Over een brandkluis
wordt nog geen beslissing genomen.
Over den dam van J. Mosk Cz. is van Ged. Staten
bericht ingekomen, dat zij geen reden hebben om
tusschenbeide te komen, omdat, deze dam geen be
lemmering oplevert voor een goeden water aan- en
afvoer.
Van het Plaatselijk Belang1 te 't Zand ie ©en
buabel land van gemaakt. En nu had de commis
sie in de vorige vergadering benoemd, moeten na
gaan ,welk land weer Egalementsland moest wor
den. En nu is die, commissie het niet£ eens kun
nen worden. De hoer Eriks en spr. waren het samen
eens, de heer Rezelman echter niet. En nu hadden t
wij als meerderheid onze voorstellen hior ter tafel
kunnen brengen, maar dat hebben wij niet gewild.
Wij willen eerlijk en oprecht ons best doen om dat
te verkrijgen wat ons recht is.'De commissie kan
dus het polderbestuur niets aanbieden.
Spr. vertelt dan hoe er te 't Zand is geweest eene
vergadering van eigenaren van Egalementslanden. Ein
nu heeft de secretaris daarvan verzuimd om het
voorstel, dat daar is aangenom,en hier kenbaar te
maken. Daar is besloten om aan het polderbestuur
te vragen weer tot Egalomentslandon te maken allo j
landen die dat voor 1916 waren, dus de legger zoo
te veranderen, En dan waren die eigenaren genegen
om 2/5 in do polderlasten bij te dragen. (Dit was
vroeger 1/5). Spr. erkent dat er in den vroegeren legger
toen er egalements- en contribuabele landen waen,
veel fouten waren, maar zooals het. nu is, deugt het
evenmin. Spr. gaat nu een vergelijking trekken tus
schen een boerderij van 30 bunders Egalementsland
en 20 bunders contribuabel land en noemt die beiden
vrijwel gelijk. Spr. wil bij deze verandering de be
paling van Ged. en Prov. Staten dat boerderijen die
de kenmerken dragen door grondsoort enz., alzoo
tot contribuabele landen te worden verheven, daar
toe ook zullen worden gerangschikt, daarbij in bet
oog houden.
Spr. houdt een uitvoerig pleidooi om aan te toonen
dat de vroegere egalements-oigenaren onbillijk zijn
behandeld on dat de tegenwoordige' toestand tot
schromelijke onbillijke verhoudingen aanleiding geeflir
De heer Rezelman deelt mee, dat de 'heeren Hooij en
Eriks en tle commissie vrijwel niet anders willen dan
alle vroegere ogalementslanden weer tot egalements-
landon te maken, door dezelfde onbillijkheden weer in
bet leven te roepen die toen bestonden. Ook dus con
tribuabel laten wat toen contribuabel was. Dat achtte
spr. verkeerd en hij geeft uitvoerig aan, dat hij een
rogeling wensoht die rekening houdt met de waarde
der landerijen, Is dus land 1/5 waard van het gemid
delde contribuabele land, dan ook 1/5 belasting,; is de
waarde 2/5. dan 2/5 belasting. Maar om egalements
land van vroeger, dat 4/5, ja wel 5/5 van de waarde
van contribuabel land heeft, toch maar egalements-
VAN RIJSWIJK'S
SCHOENHANDEL. SCHOENMAKERIJ.
UITGEBREIDE KEUZE.
t PRIJZEN UITERST BILLIJK.
achteruitgaat door de hoogere lasten. Dat ia een
aanranding van het eigendomsrecht.
De Dijkgraaf zegt dat men dat meer ziet, en wijst
op de Hoogheemraadschapslasten. De polder Zijpe
ligt in eigen dijken en wordt toch aangeslagen.
Maar dat heet voor het bewaren van de overstroo
ming en daarbij hebben de egalementslanden even
veel belang bij als do contribuabele landen.
De heer Hooij meent dat wat de Hoogheemraad
schapslasten betreft, ook allen gelijk zijn Spr. legt
er den nadruk op dat als de Egalementslanden
weer op den legger komen, het niet zoo zal zijn als
hot geheel wezen moet. De groote onbillijkheid in
1916 begaan, neemt men echter weg. Men had in
1916 dep ïöBSPr moeten herzien, maar niet met óón
pennestroeke allo egalementslanden schrappen. Daar
door schepte men een groot voordeel voor de con
tribuabele landen.
Wij krijgen nu nog een uitvoerig debat door ver
schillende leden gevoerd en vrijwel door elkaar, dus
moeilijk te volgen, over de kwaliteit der verschillende
boerderijen in de Zijpe. Wij hooren van licht land,
waarop je geen koe vet kunt maken, van licht land
dat je niet kunt blijven bouwen, anders bouw je al-
des weg, van licht land, dat je van bouw- in
grasland kunt omzetten, dat je dan vroeg kunt
hooien, of goed kunt bemelken, enz. enz. Dus een de
bat dat uit moet wijzen dat licht land in 't gebruik
even voordeelig is als zwaarder land, een redeneering
die van andere zijde wordt bestreden en breed uit de
nadeelen van licht land worden aangegeven. Wij hoor
den nog opmerken hoe verschillende egalements-
gronden jarenlang van de te lage belasting hadden
geprofiteerd en dat egalementsgronden voor zeer hoo-
ge prijzen waren verkocht. Ook werd door den heer
Bruin de vraag nog gedaan hoe het du moest met
die egalementslanden, die gedurende deze 10 Jaar
waren verkocht met die hoogere belasting, moeten
die weer op dat lagere belastingbedrag worden terug
gebracht? Spr. wees er ook nog op, dat hem uit on
dervinding was gebleken dat de opbrengsten' van ega
lementslanden grooter wareA dan die van contribua
bele landen en spr. doelde op de melkwinning.
De heer Hooij meende,, dat de fabelachtige landprij-
zon geen maatstaf tnochton zijn en dat ook de 'melk-
winning dat niet doet. Bijmoeren kan hier veel invloed
uitoefenen. Spr. hield alleen in het oog de grondsoort.
De heer De Boer meende dat dit ook geen goede
maatstaf was en wees op het 'bollenland met zijn
groote revenuën.
De heer List wild© oen scheiding tusschen zand- en
goede grond.
Van andere zijde werd ook dit als een onpractische
maatstaf aangewezen, terwijl de heer Bruin er nog op
wees, dat nollenland, in betere conditie gekomen, ook
bet is hem; gelukt om tot een overeenkomst te komen
en nog wel zeer vlug.
Caillaux beeft voor Frankrijk, Churchill voor En
geland het verdrag geteckend. Ér behoort toch wel
moed toe om zijn naam te zetten onder een docu
ment dat 62 jaar laag aan zijn land de verplichting
oplegt, een vastgesteld bedrag tot schulddelging te
betalen.
Caillaux stelt echter vertrouwen in de toekomst
en wanneer 't hem gelukt den franc te stabiliseeren,
zal het, Frankrijk niet meer moeilijk vallen zijn ver
plichtingen na te komen.
De overeenkomst die Dinsdag gesloten is, bevat
hot volgende:
De schuldi van Frankrijk aaü Eingeland bedraagt
653 millioen pond. De annuiteit blijft nominaal door,-*
een genomen 12H millioen pond. Men is nu overeen
gekomen. dat Frankrijk het eerste jaar 4 millioen,.
het tweede 6 millioen, het dorde jaar 8 millioen, het
viorde jaar 10 mdllioon, dan gedurende 27 jaar 12W
millioen cn de laatste 31 jaar 14 .mlllioon pond zal
betalen. Het gemiddelde blijft dus toch 12K millioen
pond per jaar gedurende 62 jaren.
iWat betreft het, Fransche goud, dat gedurende den-
oorlog naar Engeland is overgeplaatst, dat blljfH.' buit
ten do tbans getroffen regeling.
De verrekening zal later het onderwerp van een
noeuwe overeenkomst uitmaken eir het heeft allen
schijn, dat met de gevoeligheid van Frankrijk in
deze rekening zal worden gehouden.
Voorts is bij een afzonderlijke overeenkomst bo-'
sloten, dat Frankrijk de Engelsche inwoners van dat
land. de Britsche onderdanen of zakenlieden in
Frankrijk dus, die door den oorlog schade hebben
geleden, op dezelfde wijze zal schadeloosstellen als
zijn eigen onderdanen, waartegenover Engeland de-
j zelfdo verplichting op zich neemt jegens de Fran
sche inwoners van Engeland.
Er bleef nog een belangrijk punt ter bespreking
over, namelijk hoe Frankrijk zijn verplichtingen to-
I gonovor Ehgeland zal nakomen, indien Duitschland
in 1928 in gèbreke blijft volgons het Dawos-plan do
I herstelkosten aan Frankrijk to storten.
Zöoals de lezer zich zal herinneren is omtrent dit
i punt bij het vorige bezoek vah Caillaux aan Enge-
I land in Augustus 1925 geen overeenkomst verkregen.
Men heeft thans de regeling getroffen dat het ver-
I drag daaromtrent niets zal melden, doch dat in oon
bri of wisseling tusschen beide landen! wordt overeen
gekomen, dat bij een geheel of voor een belangrijk!
deel uitblijven van de Duitsch© betalingen aan
Frankrijk, Frankrijk aanspraak zal kunnen maken
op een nieuwe overweging van de omstandigheden,
d.w.z. daf dan niet automatisch do Fransche betor
ling ophoudt of vermindert, doch dat Engeland /te
genover Fransche wenschen dienaangaande mogelijke
tegenargumenten kan te berde brengen. Bijv. dat hot
zelf ook van het uitblijven der Kultsche betalingen t©
lijden heeft, of dat zijn betalingen aan Amerika moe-
schrijven ingekomen, waarin om f400 subsidie
wordt gevraagd voor een te openen autobusdienst
't ZanaSchagen en 't ZandHelder. T>e dienst
zal tweemaal' per werb
dernemer vreast echter,
Jlaats hebben. De on-
hot geen behoorlijk!
rendement zal opleveren en onzie vereohiging vol
doet gaarne aan het verzoek! om hot polderbestuur
voor don dienst, waaraan eem gToote behoefte is, te
interesseeren. Zij achten zieh gerechtigd deze aan
vraag te doen op grond vah hot feit, dat indertijd
ook aan do tramlijn SchagenAlkmaar subsidie
verleend is. De vereeniging Plaatselijk Belang te
t Zand had een subsidie van f100 toegezegd.
De Dijkgraaf meent, dat 't niet op den weg van 't
polc^rbosfcuur ligt om een dergeüijken dienst to steu
nen. Zij toch hebben reeds al genoeg, te doen om den
pol dor te onderhouden en het zijn juist de auto's
welke dit onderhoud speciaal van de wegen nog
grooter maken.
De heer Hooij ia het volkomen met den dijkgraaf
eens Hij gelooft wel, dat do oorzaak gelegen is
.in de Noorderstoomtram. Het verschil is och rep'
dat de Polder bij het leggen van de tramlijn
SchagenAlkmaar groot voordeel had, vooral door
het vervoer van de producten naar de marktplaat-
i pl
aankloppen. De wegen, vooral bij de hoeken, hebben
ontegenzeggelijk veel van de auto's te lijden en
aangezien van een subsidie tot onderhoud van de
wegen, waarvoor spr. indertijd geijverd heeft, nog
weinig is te verwachten, zal epr. zich tegen de
subsidie-aanvraag veraetten.
De hoer Bruin kan zich met den Dijkgraaf en
den heer Hooij volkomen vereenigen.
De lieer Zeeman: De burgers hebben er reoht op.
itrl verzoek in -stemming gebracht, wordt met
13 tegen 3 stommen, die van de hoeren Wit, Zee
man en Schilder, verworpen.
Het kohier over 1926 wordt met algemeen© stem
men vastgesteld.
Dijkgraaf zegt, dat de vorige vergaderinlg ©en be
slissing heet genomen te zijn over het weor op den
legger brengen van het Egalementsland. Dit is niet
zoo. Iir is besloten om den legger te herzien en
daarvoor is een commissie benoemd, die de meer
dere opbrengst van egalements landen zou1 na-1
gaan en of zij onder de contribuabele landen kon-
den worden gerekend.
Over het voorstel-Hooij om het Egalementsland
WT?r U1 yoer.®n' moet nog worden gestemd.
De heer Hooij zegt, dat Dijkgraaf het doet voor
komen, of het herzien van den legger een besluit is
van het polderbestuur. Dat is niet zoo, dat wordt
van hoogerhand ons opgelegd. Elk waterschap moet
dat doen. En spr. had nu juist die herziening wil
len aanpakken om de onrechtvaardigheid die 10
jaar geleden is begaan, om- de Egalementslanden
van den legger te schrappen, weer goed te maken.
Immer? 10 jaar geleden is met een handigheid dit
Egalementsland geschrapt en is er allemaal contri-
land te laten, dat gaat spr. te ver. Spr. wil een bil
lijke belasting, naar de waarde van het land.
De heer Zeeman wijst er op, hoe de Dijkgraaf spr.
zelf heeft gezegd, dat zooals het 10 jaar geleden is ge
gaan, niet juist was, de lastenverdeling had billij
ker moeten zijn. Spr. wijst er verder op, hoe bij de
droogmaking vah den polder de lastenverdeeling is
vastgelegd, hoe toen is aangegeyen wat egalements-
en contribuabel land was en met die lasten bobben de
menschen het land gekocht en dat had zoo moeten
blijven.
De heer Rezelman acht dat onjuist, de waar
de van sommige landerijen is verhoogd, nu moet
men ook als billijk gevolg daarvoor hoogere lasten
opbrengen. De rekening des heeren Hooij, die als
algemeene regel aanneemt dat contribuabele lan
den beter zijn dan egalementslanden, als verhou
ding 20- tegen 30 bunder aanneemt, gaat niet op.
Er is egalementsland dat beter is dan contribuabel
land en meer opbrengt en in verhouding daarvan
wil spreker een regeling.
De heer Hooij acht zulk een redeneering onjuist,
omdat volgens hem het gemiddelde land moét
worden genomen. Voorbeelden die aangeven dat het
verkeerd is geregeld, zullen er steeds blijven te vin
den en daarom moet men een gemiddelde rede
neering zoeken. Want waarom is sommige - egale
mentsland in opbrengst goed, even goed als contri
buabel land? Omdat er zooveel mest op is ge
bracht. Men kent hier het spreekwoord: met mest
maak je de hei tot een paradijs. Welnu, die meer
dere uitgaven aan mest hebben die egalementslan
den te dragen en gaat het niet aan omdat uien
daardoor meer opbrengst krijgt, daarop de polder-
lasten te baseeren. Die menschen moet men tege
moet komen in de lasten.
De heer De Boer protesteert er tegen, als zou het
vroegere polderbestuur de eigenaren van egale
mentslanden een vlieg hebben afgevangen. De men
schen die dat 10 jaar geleden zoo hebben geregeld,
zijn er hier niet. meer bij, dus is het nu gemak
kelijk zooiets maar te beweren. Spr. meent ook
dat .de vergelijking van 30 H.A. egalementsland,
tegenover 20 H.A. contribuabel land niet opgaat.
Spr. geeft met voorbeeldep en namen van land
erbil, Zijpersluis, in polder C enz., dat contribuabel
land is, dat in kwaliteit zeer veel verschilt en ge
rust gesproken kan worden van le en 2e klasse.
Terwijl men dat le klasse ook heeft in andere pol
ders onder het egalementsland. Deze vergelijking
gaat niet op. Het is waar dat er kunstmest is ge
bruikt op het lichtere land, maar daardoor is do
kwaliteit dan ook uitstekend en is het billijk dat
bij de herziening van den legger daarmee rekening
wordt gehouden.
De heer Eriks meent, dat toen de menschen het
contribuabele land kochten, zij wisten welke be
lasting aan den polder zij hadden te betalen. Dat
was ook zoo met hen die de egalementslanden koch
ten. En nu wordt maar eensklaps do belasting ver
anderd in het nadeel der egalementslanden,
met als gevolg dat de waarde dier landen
in egalements- en contribuabel land kan worden aan
gemerkt, waarom was dat dan voor egalementsland,
dat beter geworden'wa^ uitgesloten?
En zoo is er nog een heele poos door geredeneerd cn
wij hebben getracht, ondanks het feit dat in de verga
dering soms verschillende personen tegelijk aan het
woord waren, een geregeld verslag te maken, Gemak
kelijk maken de heeren het de pers niet.
Het slot is geweest, dot het voorstel Hooij, orui allo
egalementslanden van voor 1916 weer tot egalements
landen te maken, werd aangenomen met 9 stemmen
voor en 7 tegen. Voor de heeren: Zeeman, Brak, Eriks,
Hooij, Schilder, List, Nieman, Jlmmink en de Wit.
Bij de rondvraag informeert de heer Zeeman hoe
het zit met de aanplakbiljetten van den Polder. Het
komt meer dan eens voor dat 's morgens een bil
jet wordt aangeplakt, on dat er 's avonds alweer
af is. Dit komt z.i. niet te pas en spr. zou hier
gaarne verandering in gebracht zien.
Dijkgraaf: Onze collega of liever het gemeentebe
stuur wil adverteeren, maar een beslissing te dien- j
aangaande zal in de eerstvolgende vergadering ge-1
nomen, zoodafc besloten wordt, eerst die beslissing j
af te wachten.
De heer Rademaker zou nog gaarne willen weten
of bij de aanname van het voorstel-Hooij ook de to
heffen polderlasten waren vastgelegd.
Dijkgraaf licht toe dat ook besloten is dat de I
Egaiementsei gen aren twee vijfde in de polderlastep
zullen betalen.
Hierna sluiting.
De schuldregeling tusschen Frank
rijk en Engeland. i
De Fransche rogeering, of veel meer minister Cail
laux alleen, heeft dus gezegevierd. Zaterdagmorgen
om vijf .minuten voor vieren heeft de Fransche Ka
mer zich vóór een motie van vertrouwen in de regee-
ring uitgesproken. De stemming wees uit, dat -269
afgevaardigden voor en 247 tegen gestemd hadden.
Deze meerderheid van 22 stemden is dus 'het re
sultaat geweest van do langdurige zitting in het par
lement, die zich door zoo, groote redenaars talenten
kenmerkte en in een nachtelijke vergadering einde
lijk geëindigd is.
Is echter een meerderheid van 22 stemmen een
basis waarop de regeering vast kan staan? De toe
komst zal het leeren. Het is als een droog plekje te
midden van de woelige golven van een overstroomd
stuk land.
Niettemin, nu de meerderheid verkregen was en
het grootste gedeelte der Kamerleden dus vertrouwen
in het regeeringsbeleid stelde, was de tijd voor. Cail
laux gekomen om het Kanaal over te steken en En
geland zijn voorstellen omtrent de schuldregeling
tusschen Frankrijk en Engeland aan, te" bieden, En
ten doorgaan, terwijl voorts met de oude vriendschap
en met de positie, waarin elk der landen zal verkee-
ren, behoorlijk rekening kan worden gehouden.
Mochten door de betalingen van Frankrijk aan En
geland moeilijkheden dn den wisselkoers ontstaan-,
dan zal binnen redelijke grenzen uitstel van betaling
aan Frankrijk worden toegestaan (dit is de z.g„ „clau-
se de transfert.") die tevens de belofte Inhoudt dat
EIngeland de Fransche obligaties, waarin de schuld
ia neergelegd,, niet onder het publiek zal brengen* FJen.
dergelijke overdracht zou niet makkelijk vallen en
strookt ook niet met de Engelsche gebruiken dien
aangaande, zoo dat de minister Churchill zoo'n bepa
ling. waarvan het land toch geen gebruik zou ma
ken, overbodig achtte.
Ook is er een clausule, welke bepaalt, dat in geval
do Engelsche ontvangsten uit de vergoedingsbetalin-,
gen het bedrag, dat Engeland aan Amerika betaald
heeft, zullen overtreffen, het surplus in mindering
zal worden gebracht op de' vorderingen der geal
lieerde schuldenaren, gelijk ook in de overeenkomst
met Italië is bepaald.
Al deze voorstallen heeft minister' Churchill aan
het Engelsche parlement meegedeeld en hij sprak
daarbij de hoop uit, dat deze regeling van de moei
lijke en netelige oorlogsschulden de algemeene in
stemming van het parlement zou verwerven. De re
geering acht het een practische overeenkomst, die
voor verwezelijking vatbaar zal blijken en die in
overeenstemming is met de overleveringen des lands
ten aanzien van de schulden van zijn bohdgenooten
voor een gemeenschappelijke zaak.
Ofschoon Engeland naar zijn eigen meening alles
gedaan heeft, om Frankrijk ter wille te zijn, iets
waarop de Engelsche pers zeer de aandacht vestigt
en het schuldaccoord' in Frankrijk niet slecht ont
vangen is, gelooven wij toch dat in de naaste toe
komst verrassingen niet zullen uitblijven. Immers,
wat is er ten slotte bereikt? Gebleken is dat in
hoofdzaak de reeds in Augustus van hot vorige jaar
door Caillaux getroffen voorloopige overeenkomst
bevestigd is en' dat alleen ten aanzien van énkele
punten, waaromtrent nog -geen bevredigende oplos
sing was verkregen, mu eveneens een regeling getrof
fen is.
De belangrijkste kwestie;, waarom het hierbij: -ging,
was, of Frankrijk zijn betalingen aan Engeland zou
stopzetten indien Dui'tschland ton aanzien van Frank
rijk in gebreke zou blijven.
De Britsche regeering handhaaft uitdrukkelijk
haar standpunt., dat voor de Fransche betalingen uit
sluitend Frankrijk zelf aansprakelijk moet zijn en dat
deze niet van Duitsche betalingen afhankelijk mogen
worden gesteld, al wordt dan. zooals hierboven reeds
is uiteengezet, met eenige mogelijkheden in de toe
komst rekening gehouden.
De financieels crisis in België.
Dinsdag is door den minister-prosident Jaspar in
de Belgische Kamer een uiteenzetting gegeven van
den financiëelen toestand. Hij schetsie in zijn betoog
de welvaart die overal in den lande heerscht. Geen