De nieuwe Wieringermeerpolder. Dinsdag 27 Juli 1926. 69ste Jaargang. No. 7883. Tweede Blad. TOELICHTING. Binnenlandsch Nieuws. Schager Courant Nu do droogmaking van den nieuwen Wieringer meerpolder aanstaande is en de plannen daarom trent vasten vorm hebben aangenomen, zullen onze lezers het wel op prijs stellen eens to zien hoe die nieuwe polder zal worden. Wij drukken hieronder af don nieuwen polder met aansluitende omgeving en een daarbij behooronde toelichting. Bedijking. De bedijking van den Wieringermeerpolder zal geschieden door een dijk, loopende van de Noordhol- landsche kust nabij Medembiik naar de Oostzijde van het eiland Wieringen, gelijk op de hierbij behooren- de kaart is aangegeven. De kruinshoogte van dezen dijk is ontworpen voor het noordelijk gedeelte op 4.00 M. 4- N.A.P. en voor het zuidelijk gedeelte op 4.25 M. 4- N.A.P. Voorts zal de polder langs het ten behoeve van de waterloozing van het aan de Wieriiïgermeer gren zende gedeelte van Noordholland te vormen boezem- meer een dijk verkrijgen waarvan de kruinshoogte 4.50 M. N.A.P. zal bedragen. Voorziening in de afwatering en scheep vaart der omliggende landen. In de belangen van afwatering en scheepvaart d-ïr belendende landstreek zal worde voorzien door den aanleg van een buiten den bestaanden zeedijk aan te leggen kanaal, dat aanvangt bij Aartswoud en naar een bezuiden den afsluitdijk door het Amstel- diep ontworpen boezemmeer ter grootte van pl.m. 700 H.A. voert, bij de intrede waarvan een keersluis ontworpen is. De uitwatering van dit boezemmeer zal door het thans nagenoeg voltooide kanaal Van Ewijcksluis—Oostoever en de aah het Noordelijk uit einde daarvan gebouwde uitwateringssluis geschie den op een met het Nieuwediep in verbinding staan de geul van het Balgzand. De afmetingen van de genoemde kanalen zijn zoodanig bepaald, dat bij den grootsten afvoer op de verschillende loozingspun- ten geen grooter snelheden zullen optreden dan van ongeveer 0.30 per secunde. Het nieuwe kanaal zal benoorden de haven van Rolhorn geschikt zijn voor de vaart met schepen tot 600 ton, in verband waarmede de over het kanaal te leggen bruggen beweegbaar zullen zijn, met eene doorvaartwijdte van van 10 M. Bezuiden de haven van Kolhorn is een vaste brug over het kanaal ontworpen en zal het kanaal slechts bevaarbaar zijn voor kleinere schepen, die onder deze brug kunnen doorvaren. Door de bestaande schutsluizen te Kolhorn en Van Bwfjoksluls zal het nieuwe kanaal met de bestaan de en nog te maken waterwegen van het aanslui tend gebied in verbinding staan. Het kanaal Van Ewijcksluis—Oostoever staat door een bij De Kooi gebouwde schutsluis in verbinding met het Noord- hollandsch Kanaal. De nieuwe polder zal door een schutsluis tegenover Kolhorn met het kanaal on door een tweede schut sluis bij De Haukes met het boezemmeer in verbin ding komen. Van de eerstgenoemde sluis wordt in de richting van Medembiik een kanaal door den polder aangelegd, dat grootere afmetingen verkrijgt dan de overige polderkanalon en voor de vaart met 200 ft 300 tons schepen en met motorbooten tot 80 ton geschikt zal zijn, terwijl het door beweegbaro bruggen zal worden overbrugd. Dit kanaal verkrijgt door een schutsluis bij Medomblik verbinding met het water der „Vier Noorder Koggen", terwijl van hier een verbindingskanaal naar het „Dok" te Me dembiik is ontworpen, aan het einde waarvan een schutsluis verbinding zal geven met deze buitenhaven en aldus mot do Zuiderzee. De dijk van Medembiik naar Wieringen wordt met oen ombuiging Westwaarts aangesloten aan den dijk van den polder Waard-Nieuwland zoodanig, dat do bestaando uitwateringen van dien polder en van hot Heemraadschap Wieringen vrij blijvon. Deze uitwuto- ringon kunnen blijven goschieden op de benoorden den nieuwen polderdijk, tusschen dezen en den af sluitdijk der Zuiderzee, openblijvende en door ha- vendammen beschermde watervlakte, waarin voor zooveel noodig een geul zal worden gebaggerd, welke tevens toegang zal geven tot een langs den nieuwen polderdijk te maken loswal. De nabij De Haukes bestaande uitwatering van het Heemraadschap Wieringen, zal in stand blijven en kunnen geschieden op de te vergrooten en met het boezemmeer in open gemeenschap te brengen haven aldaar. Omtrent de afwatering van den Hipolytushoever- polder hetzij in oostelijke, hetziji in westelijke rich ting, wordt nog overleg gepleegd. Indeeling van den polder; verkaveling. In verband met de hoogteligging van den zeebodem wordt de nieuwe polder in 4 afdeelingen verdeeld voor elk waarvan het polderpeil afzonderlijk wordt vastgesteld. Elke afdeeling verkrijgt een hoofdkanaal, dat ten minste voor de vaart van schepen tot 100 ton (motor booten tot 40 ton) geschikt zal zijn. De hoofdkanalen der verschillende afdeelingen zullen door op de kaart aangegeven schutsluizen met elkaar in verbinding worden gebracht. De hoofdkanalen van drie der polderafdeelingen leiden naar het nabij Medembiik ontworpen gemaal. Het overtollig water van de le polderafdeeling zal op het hoofdkanaal der 2e afdeeling worden afge laten. Zooveel mogelijk langs de grenzen der polderafdee lingen, is een net van hoofdwegen ontworpen, waar bij zoowel naar een doelmatig leiden van het hoofd- verkeer in den polder zelf, als naar het in verbin ding brengen van de hoofdpunten van den polder met het omringend gebied is getracht. Het net van-hoofdwegen in den polder zal op ver schillende punten met de in de omgeving bestaan de of volgens reeds vaststaande plannen nog te ma ken wegen in verbinding worden gebracht en wel be zuiden Den Oever, bij De Haukes, bij de keersluis bezuiden het boezemmeer, bezuiden Nieuwesluis, en bij Kolhorn, Aartswoud, Lambertschaag en Medem biik. De kavelindeeling van den polder geschiedt door tochten, secondaire wegen en kavelslooten. De tochten en wegen staan in het algemeen loodrecht op de ge noemde hoofdkanalen en komen afwisselend voor op onderlinge afstanden van omstreeks 800 M. De ka velslooten staan weder loodrecht hierop en komen op onderlinge afstanden voor van omstreeks 250 M. De polder wordt aldus verdeeld in kavels van om streeks 20 H.A., welke met hunne korte zijden gelegen zijn aan een weg en aan een tocht en dus zoowel te land als te water verbinding hebben, daar ook de tochten voor kleinere vaartuigen toegankelijk zul len zijn. Bij het opmaken van het verkavelingsplan is van de vooronderstelling uitgegaan, dat de polder zijn centrum van bewoning on plaatselijk bestuur zal ver krijgen op het kruispunt van wegen en kanalen, dat op de kaart met H is aangeduid. Verbetering in de Verklaring nieuwe toestand* De verwijzing Hoofdkanalen (in den nieuwen polder is abuis. De hoofdkanalen zijn aangegeven door ONWEER BOVEN AMSTERDAM. Zaterdag heeft het boven Amsterdam kolossaal geonweerd. Eerst een korte bui en tussohen zes en half zeven kwam het tweede onweder. Dit wa6, wat eleotrisohe ontladingen betreft, vrij ern stig. Doch erger was, dat het gepaard ging met een rwaren slagregen en een nevigen hagelslag, welke meedoogenloos bloem en gewas striemde. In een oogwenk waren t de geraniums, begonia's en rozen onttakeld en zielig are ven de blaadjes rond in de plassen, die in ae tuinen ontstonden. De meeste stonden blank en de eigenaars er van stel den zich met man en macht te weer tegen 't modderwater, dat over de drempels naar binnen golfde^ Van den hagelbui boven een deel1 der stad kan niet gezegd' worden; dat zij dusdanig was, dat „ouden van dagen zach zoo iets niet konden herinneren", doch 't was erg genoeg. HET JONGSTE SNUFJE. Uit Rotterdam, 25 Juli. De dancing Pschbtrr, directeur de heer^ D.Reese, is op het oogenbllik gesloten. Als Vrijdagavond de heropening plaats vindt wacht den dansliefhebbers een verrassing. De parketvloer is weggebroken en daarvoor komt in de plaats een veerende glazen vloer. De verlich ting is onder den vloer aangebracht. En het ma teriaal i9 van een bijzonder soort soepel glas, waardoor de vloer onaer het dansen op en neer veert en de dansers de illusie krijgen, dat zij zweven.... AUTO-ONGELUK TE BUIKSLOOT. Eergistermiddag omstreeks half vier, reden op den Buiksloterweg een vader met drie zoons en een ken nis, totaal vijf personen, in een auto, merk „Adler". Gekomen bij de Waterkeering van het Noordhol- landsch Kanaal bij de1 houten brug over dien wa terweg, sprong de rechtervoorband van de auto. Door den schok ontglipte hft stuur aan de handen van den chauffeur. De wagen sloeg over den kop en viel te water. Op het hulpgeroep kwamen direct bewoners uit die buurt toesnellen en wonder boven wonder gelukte het alle vijf personen te redden. Een hunner had een schouderfractuur opgeloopen, is naar het Binnen-Gasthuis gebracht en daar opgenomen. De overigen kwamen er met eenige schrammen af. Het gezelschap best&nd uit meubelmakers van een werkplaats aan de Lijnhaansgracht, die met het hoogbedaagde vehikel een ritje in den omtrek van de stad wilden maken. DOOR DE MACHINE GEDOOD. Vrijdagavond omstreeks 11 uur lt ln de fabriek der firma Jannlnk, van Ha&kebergerstraat te Enechede, de arbeider Langkamp dood bij een machine gevon den. Hij had een gapende wonde aan het hoofd. De ongelukkige i» met de machine ln aanraking geko men en tengevolge daarvan gedood. DE VERLOREN ZOON. Dezer dagen werd te Asten, zoo meldt Het Huis gezin, een vreemd jongetje aangetroffen van onge veer 7 jaar. Het werd bij den veldwachter gebracht en die kon na veel moeite te weten komen, dat het jongetje Joeb heette, dat hlji 7 jaar was, dat hij in ae school zat bij juffrouw Truce en dat zo thuis 3 koeien hadden. Waar hij woonde en hoe zijn fa milienaam was, wist het ventje niet. De veldwachter ging met die gegevens op stap. Eenige burgers meen den dat 't jongetje wel uit Deurne afkomstig zou zijn. De klei der steenfabrieken zat nog aan de klompen. Gevraagd bij een aldaar wonende dienstbode uit Deurne, meende deze in den jongen een zoontje van Jan Janssen te herkennen. Te meer omdat aldaar een onderwijzeres werkzaam was, genaamd Truce, meende men zeker van de zaak tezijn. Ten overvloei de vernam men, dat hier een schoonzuster van be doelde Janssen woonde. De veldwachter met het kind cr naar toe. De vrouw herkende in den jongon per tinent een kind van haar zuster. Vol goeden moed toog de veldwachter nu naar Deurne om den in angst verkeeronde ouders het verdwaalde schaap terug te bezorgen. De menschen woonden nogal achteraf en zoodoonde werd eerst even aangeklopt bij de onder wijzeres, juffrouw Truce. Deze was reeds in bed, doch kwam direct naar beneden om zoo noodig hulp te verieenen. Ket was een groote ontgoocheling voor den veldwachter, toen juffrouw Truce het ventje niet herkenue. Hij toog dus naar de ouders. Hier wa ren alle kinderen reeds lang in bed en'werd nie mand vermist. Toen kwam men tot de conclusie, dat het jochie wellicht in Liessel of Neerkant zou thuis behooren. Te Liessel werd de veldwachter opgeklopt. Er was voor zoover bekend geen kind vermist. Dus naar Neerkant. De directeur der boterfabriek werd geklopt. Ook hij kende het knaapje niet. Resultaat nihil. Toen naar Meijel. De veldwachter opgeklopt. Deze meende in het praten van het kind het Heldensch dialect le herkennen. Men besloot dus als laatste plaats Helden op'te zoeken. Na eenig vragen en zoeken vernam men, dat in Beringen een kind werd ver mist. Vol goeden moed tufte men naar Beringen, waar men na eenig zoeken het ouderlijk huis van den .jongen vond. De ouders met de buren hadden tot 12 uur alles afgezocht en waren nu in diepe rust. Bewogen vertelden de ouders, dat hun kind blijkbaar voor het ongeluk geboren was. Reeds eenmaal was het bewusteloos uit het kanaal gehaald. Een ander maal was het door marechaussee uit een brandend huis gered. MOND EN KLAUWZEER IN NEDERLAND. In de maand Juni werden 3591 veebeslagen door mond- en klauwzeer aangetast, terwijl 1220 beslagen, die Mei of eerder besmet werden, begin Juni nog niet genezen waren. ONDER DEN TRAM. Uit Edam, 24 Juli. Hedenmiddag is ip Edam een droevig ongeluk gebeurd. Een Amerikaansch reisgezelschap, bestaande uit 90 personen, maakte een tocht naar Volendam en Marken. Op den te rugreis had de bij het gezelschap behcforende koe rier, mr. Steinhardt, het ongeluk om onder een der wagens van de Noord-Hollandsche tram te vallen, waardoor hem een der beenen werd afgereden. Hij VZRKLARIVO.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 5