De nieuwe Wieringermeerpolder.
Dinsdag 27 Juli 1926.
69ste Jaargang. No. 7883.
Tweede Blad.
TOELICHTING.
Binnenlandsch Nieuws.
Schager Courant
Nu do droogmaking van den nieuwen Wieringer
meerpolder aanstaande is en de plannen daarom
trent vasten vorm hebben aangenomen, zullen onze
lezers het wel op prijs stellen eens to zien hoe die
nieuwe polder zal worden. Wij drukken hieronder
af don nieuwen polder met aansluitende omgeving
en een daarbij behooronde toelichting.
Bedijking.
De bedijking van den Wieringermeerpolder zal
geschieden door een dijk, loopende van de Noordhol-
landsche kust nabij Medembiik naar de Oostzijde van
het eiland Wieringen, gelijk op de hierbij behooren-
de kaart is aangegeven. De kruinshoogte van dezen
dijk is ontworpen voor het noordelijk gedeelte op
4.00 M. 4- N.A.P. en voor het zuidelijk gedeelte op
4.25 M. 4- N.A.P.
Voorts zal de polder langs het ten behoeve van de
waterloozing van het aan de Wieriiïgermeer gren
zende gedeelte van Noordholland te vormen boezem-
meer een dijk verkrijgen waarvan de kruinshoogte
4.50 M. N.A.P. zal bedragen.
Voorziening in de afwatering en scheep
vaart der omliggende landen.
In de belangen van afwatering en scheepvaart d-ïr
belendende landstreek zal worde voorzien door den
aanleg van een buiten den bestaanden zeedijk aan
te leggen kanaal, dat aanvangt bij Aartswoud en
naar een bezuiden den afsluitdijk door het Amstel-
diep ontworpen boezemmeer ter grootte van pl.m.
700 H.A. voert, bij de intrede waarvan een keersluis
ontworpen is. De uitwatering van dit boezemmeer
zal door het thans nagenoeg voltooide kanaal Van
Ewijcksluis—Oostoever en de aah het Noordelijk uit
einde daarvan gebouwde uitwateringssluis geschie
den op een met het Nieuwediep in verbinding staan
de geul van het Balgzand. De afmetingen van de
genoemde kanalen zijn zoodanig bepaald, dat bij
den grootsten afvoer op de verschillende loozingspun-
ten geen grooter snelheden zullen optreden dan van
ongeveer 0.30 per secunde.
Het nieuwe kanaal zal benoorden de haven van
Rolhorn geschikt zijn voor de vaart met schepen tot
600 ton, in verband waarmede de over het kanaal te
leggen bruggen beweegbaar zullen zijn, met eene
doorvaartwijdte van van 10 M.
Bezuiden de haven van Kolhorn is een vaste brug
over het kanaal ontworpen en zal het kanaal slechts
bevaarbaar zijn voor kleinere schepen, die onder
deze brug kunnen doorvaren.
Door de bestaande schutsluizen te Kolhorn en Van
Bwfjoksluls zal het nieuwe kanaal met de bestaan
de en nog te maken waterwegen van het aanslui
tend gebied in verbinding staan. Het kanaal Van
Ewijcksluis—Oostoever staat door een bij De Kooi
gebouwde schutsluis in verbinding met het Noord-
hollandsch Kanaal.
De nieuwe polder zal door een schutsluis tegenover
Kolhorn met het kanaal on door een tweede schut
sluis bij De Haukes met het boezemmeer in verbin
ding komen. Van de eerstgenoemde sluis wordt in
de richting van Medembiik een kanaal door den
polder aangelegd, dat grootere afmetingen verkrijgt
dan de overige polderkanalon en voor de vaart met
200 ft 300 tons schepen en met motorbooten tot 80
ton geschikt zal zijn, terwijl het door beweegbaro
bruggen zal worden overbrugd. Dit kanaal verkrijgt
door een schutsluis bij Medomblik verbinding met
het water der „Vier Noorder Koggen", terwijl van
hier een verbindingskanaal naar het „Dok" te Me
dembiik is ontworpen, aan het einde waarvan een
schutsluis verbinding zal geven met deze buitenhaven
en aldus mot do Zuiderzee.
De dijk van Medembiik naar Wieringen wordt met
oen ombuiging Westwaarts aangesloten aan den dijk
van den polder Waard-Nieuwland zoodanig, dat do
bestaando uitwateringen van dien polder en van hot
Heemraadschap Wieringen vrij blijvon. Deze uitwuto-
ringon kunnen blijven goschieden op de benoorden
den nieuwen polderdijk, tusschen dezen en den af
sluitdijk der Zuiderzee, openblijvende en door ha-
vendammen beschermde watervlakte, waarin voor
zooveel noodig een geul zal worden gebaggerd, welke
tevens toegang zal geven tot een langs den nieuwen
polderdijk te maken loswal.
De nabij De Haukes bestaande uitwatering van het
Heemraadschap Wieringen, zal in stand blijven en
kunnen geschieden op de te vergrooten en met het
boezemmeer in open gemeenschap te brengen haven
aldaar.
Omtrent de afwatering van den Hipolytushoever-
polder hetzij in oostelijke, hetziji in westelijke rich
ting, wordt nog overleg gepleegd.
Indeeling van den polder; verkaveling.
In verband met de hoogteligging van den zeebodem
wordt de nieuwe polder in 4 afdeelingen verdeeld
voor elk waarvan het polderpeil afzonderlijk wordt
vastgesteld.
Elke afdeeling verkrijgt een hoofdkanaal, dat ten
minste voor de vaart van schepen tot 100 ton (motor
booten tot 40 ton) geschikt zal zijn. De hoofdkanalen
der verschillende afdeelingen zullen door op de kaart
aangegeven schutsluizen met elkaar in verbinding
worden gebracht.
De hoofdkanalen van drie der polderafdeelingen
leiden naar het nabij Medembiik ontworpen gemaal.
Het overtollig water van de le polderafdeeling zal
op het hoofdkanaal der 2e afdeeling worden afge
laten.
Zooveel mogelijk langs de grenzen der polderafdee
lingen, is een net van hoofdwegen ontworpen, waar
bij zoowel naar een doelmatig leiden van het hoofd-
verkeer in den polder zelf, als naar het in verbin
ding brengen van de hoofdpunten van den polder
met het omringend gebied is getracht.
Het net van-hoofdwegen in den polder zal op ver
schillende punten met de in de omgeving bestaan
de of volgens reeds vaststaande plannen nog te ma
ken wegen in verbinding worden gebracht en wel be
zuiden Den Oever, bij De Haukes, bij de keersluis
bezuiden het boezemmeer, bezuiden Nieuwesluis, en
bij Kolhorn, Aartswoud, Lambertschaag en Medem
biik.
De kavelindeeling van den polder geschiedt door
tochten, secondaire wegen en kavelslooten. De tochten
en wegen staan in het algemeen loodrecht op de ge
noemde hoofdkanalen en komen afwisselend voor op
onderlinge afstanden van omstreeks 800 M. De ka
velslooten staan weder loodrecht hierop en komen op
onderlinge afstanden voor van omstreeks 250 M.
De polder wordt aldus verdeeld in kavels van om
streeks 20 H.A., welke met hunne korte zijden gelegen
zijn aan een weg en aan een tocht en dus zoowel te
land als te water verbinding hebben, daar ook de
tochten voor kleinere vaartuigen toegankelijk zul
len zijn.
Bij het opmaken van het verkavelingsplan is van
de vooronderstelling uitgegaan, dat de polder zijn
centrum van bewoning on plaatselijk bestuur zal ver
krijgen op het kruispunt van wegen en kanalen, dat
op de kaart met H is aangeduid.
Verbetering in de Verklaring nieuwe toestand*
De verwijzing Hoofdkanalen (in den
nieuwen polder is abuis. De hoofdkanalen zijn
aangegeven door
ONWEER BOVEN AMSTERDAM.
Zaterdag heeft het boven Amsterdam kolossaal
geonweerd. Eerst een korte bui en tussohen zes
en half zeven kwam het tweede onweder. Dit
wa6, wat eleotrisohe ontladingen betreft, vrij ern
stig. Doch erger was, dat het gepaard ging met
een rwaren slagregen en een nevigen hagelslag,
welke meedoogenloos bloem en gewas striemde. In
een oogwenk waren t de geraniums, begonia's en
rozen onttakeld en zielig are ven de blaadjes rond
in de plassen, die in ae tuinen ontstonden. De
meeste stonden blank en de eigenaars er van stel
den zich met man en macht te weer tegen 't
modderwater, dat over de drempels naar binnen
golfde^ Van den hagelbui boven een deel1 der stad
kan niet gezegd' worden; dat zij dusdanig was,
dat „ouden van dagen zach zoo iets niet konden
herinneren", doch 't was erg genoeg.
HET JONGSTE SNUFJE.
Uit Rotterdam, 25 Juli. De dancing Pschbtrr,
directeur de heer^ D.Reese, is op het oogenbllik
gesloten. Als Vrijdagavond de heropening plaats
vindt wacht den dansliefhebbers een verrassing.
De parketvloer is weggebroken en daarvoor komt
in de plaats een veerende glazen vloer. De verlich
ting is onder den vloer aangebracht. En het ma
teriaal i9 van een bijzonder soort soepel glas,
waardoor de vloer onaer het dansen op en neer
veert en de dansers de illusie krijgen, dat zij
zweven....
AUTO-ONGELUK TE BUIKSLOOT.
Eergistermiddag omstreeks half vier, reden op den
Buiksloterweg een vader met drie zoons en een ken
nis, totaal vijf personen, in een auto, merk „Adler".
Gekomen bij de Waterkeering van het Noordhol-
landsch Kanaal bij de1 houten brug over dien wa
terweg, sprong de rechtervoorband van de auto. Door
den schok ontglipte hft stuur aan de handen van
den chauffeur. De wagen sloeg over den kop en viel
te water. Op het hulpgeroep kwamen direct bewoners
uit die buurt toesnellen en wonder boven wonder
gelukte het alle vijf personen te redden. Een hunner
had een schouderfractuur opgeloopen, is naar het
Binnen-Gasthuis gebracht en daar opgenomen. De
overigen kwamen er met eenige schrammen af.
Het gezelschap best&nd uit meubelmakers van een
werkplaats aan de Lijnhaansgracht, die met het
hoogbedaagde vehikel een ritje in den omtrek van de
stad wilden maken.
DOOR DE MACHINE GEDOOD.
Vrijdagavond omstreeks 11 uur lt ln de fabriek der
firma Jannlnk, van Ha&kebergerstraat te Enechede,
de arbeider Langkamp dood bij een machine gevon
den. Hij had een gapende wonde aan het hoofd. De
ongelukkige i» met de machine ln aanraking geko
men en tengevolge daarvan gedood.
DE VERLOREN ZOON.
Dezer dagen werd te Asten, zoo meldt Het Huis
gezin, een vreemd jongetje aangetroffen van onge
veer 7 jaar. Het werd bij den veldwachter gebracht
en die kon na veel moeite te weten komen, dat het
jongetje Joeb heette, dat hlji 7 jaar was, dat hij in
ae school zat bij juffrouw Truce en dat zo thuis
3 koeien hadden. Waar hij woonde en hoe zijn fa
milienaam was, wist het ventje niet. De veldwachter
ging met die gegevens op stap. Eenige burgers meen
den dat 't jongetje wel uit Deurne afkomstig zou zijn.
De klei der steenfabrieken zat nog aan de klompen.
Gevraagd bij een aldaar wonende dienstbode uit
Deurne, meende deze in den jongen een zoontje van
Jan Janssen te herkennen. Te meer omdat aldaar
een onderwijzeres werkzaam was, genaamd Truce,
meende men zeker van de zaak tezijn. Ten overvloei
de vernam men, dat hier een schoonzuster van be
doelde Janssen woonde. De veldwachter met het kind
cr naar toe. De vrouw herkende in den jongon per
tinent een kind van haar zuster. Vol goeden moed
toog de veldwachter nu naar Deurne om den in angst
verkeeronde ouders het verdwaalde schaap terug te
bezorgen. De menschen woonden nogal achteraf en
zoodoonde werd eerst even aangeklopt bij de onder
wijzeres, juffrouw Truce. Deze was reeds in bed,
doch kwam direct naar beneden om zoo noodig hulp
te verieenen. Ket was een groote ontgoocheling voor
den veldwachter, toen juffrouw Truce het ventje
niet herkenue. Hij toog dus naar de ouders. Hier wa
ren alle kinderen reeds lang in bed en'werd nie
mand vermist.
Toen kwam men tot de conclusie, dat het jochie
wellicht in Liessel of Neerkant zou thuis behooren.
Te Liessel werd de veldwachter opgeklopt. Er was
voor zoover bekend geen kind vermist. Dus naar
Neerkant.
De directeur der boterfabriek werd geklopt. Ook
hij kende het knaapje niet. Resultaat nihil. Toen
naar Meijel. De veldwachter opgeklopt. Deze meende
in het praten van het kind het Heldensch dialect
le herkennen. Men besloot dus als laatste plaats
Helden op'te zoeken. Na eenig vragen en zoeken
vernam men, dat in Beringen een kind werd ver
mist. Vol goeden moed tufte men naar Beringen,
waar men na eenig zoeken het ouderlijk huis van den
.jongen vond. De ouders met de buren hadden tot
12 uur alles afgezocht en waren nu in diepe rust.
Bewogen vertelden de ouders, dat hun kind blijkbaar
voor het ongeluk geboren was. Reeds eenmaal was
het bewusteloos uit het kanaal gehaald. Een ander
maal was het door marechaussee uit een brandend
huis gered.
MOND EN KLAUWZEER IN NEDERLAND.
In de maand Juni werden 3591 veebeslagen door
mond- en klauwzeer aangetast, terwijl 1220 beslagen,
die Mei of eerder besmet werden, begin Juni nog niet
genezen waren.
ONDER DEN TRAM.
Uit Edam, 24 Juli. Hedenmiddag is ip Edam
een droevig ongeluk gebeurd. Een Amerikaansch
reisgezelschap, bestaande uit 90 personen, maakte
een tocht naar Volendam en Marken. Op den te
rugreis had de bij het gezelschap behcforende koe
rier, mr. Steinhardt, het ongeluk om onder een der
wagens van de Noord-Hollandsche tram te vallen,
waardoor hem een der beenen werd afgereden. Hij
VZRKLARIVO.