Athlstiekwedstrijdsn te Helder.
Gemengd Nieuws.
beschikbaar te «tellen een medaille voor bet bloemen
corso en een medaille voor het Concours Hippique.
een goeu voorbeeld, wie volgt er? Dat we ons voor
dergelijke medewerking aanbevolen houden behoeft
geen nader beioog, trouwens mogen wij niet klagen
over de medewerking, gezien de bereidwilligheid van
de verschillende ingezetenen om onze garantie te
verhoogen.
De prijzen welke door het Landbouwcomité be
schikbaar worden gesteld, worden nader per pro
gramma bekend gemaakt, hetgeen op aanvrage gratis
verkrijgbaar is. We hopen op een en ander volgende
week terug te komen, en wekken nogmaals op tot
deelname.
EEN AUTOBUSBEDRIJF BIJ DE NEDEHLAND-
SCHE SPOORWEGEN.
Naai- „Hot Centrum" van de meest bevoegde zijde
vernoemt, zal bij de Nederlandsche spoorwegen een
autobusbedrijf worden opgericht, terwijl de benoe
ming van een directeur te verwachten is.
Bij informatie omtrent het bericht inzake een auto-
busbedrijf bij de Spoorwegen werd aan bet „U. D."
medegedeeld, dat deze, plannen wel bestaan, doch nog
geenszins definitief zijn vastgesteld. 'Het doel, dat met
dit autobusbedrijf) beoogd wordt en de taak van het
bedrijf staan, zoo zeide men, nog niet vast.
DÈ INVOER VAN BUTTENXANDSCH VLEESCH.
De afdeeling Rotterdam. Schiedam en omstreken
van de Hollandsche Maatschappij van landbouw en
de Zuid-Hollandsche Bond van veehandelaren, heb
ben een gecombineerde spoedeischende ledenvergade
ring gehouden,
De agende vermeldde een bespreking van fraudu-
leuzen invoeg van Belgisch en Fransch vee, en de
vraag of het gewenscht is den invoer van buiten-
iandsch vleesch te weren.
Na een langdurige bespreking werd de vraag, of
het gewenscht is, den invoer van buitenlandsch
vleesch tijdelijk te weren, met -40 tegen 19 stemmen
bevestigend beantwoord.
In dien zin zal aan de regeering geadviseerd wor
den.
VEE IN BESLAG GENOMEN.
Gister zijn op de Rotterdamsche veemarkt 28 koeien
op vermoeden van mond- en klauwzeer aangehouden,
welke koeien vermoedelijk uit Zeeuwsch-Vlaanderen
afkomstig zijn. De dieren moeten nog worden onder
zocht.
KOLHORN.
Door het Hoogheemraadschap Noordholi. Noorder
kwartier is aan dèn heer A. Droog Kz. alhier opge
dragen het 'maken van een walmuur, lang 100 M. in
de haven langs den Westfrieschen dijk te Kolhorn,
voor de som van f 3920, als laagste inschrijver.
SPOORWEGEN IN DE ZAANSTREEK.
De Utrechtsche berichtgever van het Hbld. ver
neemt,. dat bij de directie der Nederlandsche Spoor
wegen plannen bestaan zij het ook nog in verre
toekomst om wanneer de resultaten van het eleo-
trische net bevredigend uitvallen, ook de Zaanstreek
hierin op te nemen. Van uit Amsterdam zou dan de
ze verbinding tot stand komen, terwijl ook overwo
gen wordt electrische treinen tusschen de hoofdstad
en Amersfoort te laten loopen.
Voorloopig staan deze plannen, zooals gezegd, nog
geenszins vast. Veel zal hierbij afhangen hoe het
nieuwe eloctrische bedrijf zich zal ontwikkelen, ter
wijl in ieder geval zal moeten worden gewacht tot de
treinen tusschen Amsterdam en Rotterdam in dienst
zullen zijn genomen.
OORLOG BEZUINIGT DRIE M3LLIOEN.
De „Avondpost" schrijft:
„Zooals onze zeer betrouwbare inlichtingen lui
den. is de Oorlogsbegrooting voor 1927 door Minister
Lambooy teruggebracht tot een f 3.000.000 lager be
drag dan die van 1926.
„Minister De Geer schijnt zich evenwel met deze
verlaging niet te kunnen vereenigen en heeft de
ontworpen oorlogsbegrooting teruggezonden met de
mededeeling, dat meer verlagingen moeten worden
aangebracht.
„De druk op het departement van Oorlog van de
zijde van het departement van Financiën schijnt
zóó groot te zijn. dat Minister Lambooy, zonder de
adviezen af te wachten, gevraagd aan de verschil
lende bevelvoerende officieren, vérstrekkende wijzi
gingen in de legerorganisatia heeft aangebracht."
WANTOESTANDEN OP DE ZUIDERZEE.
Een correspondent van De Tel. wijdt een artikel
aan de Zuiderzeevaart, waarin hij de wantoestanden
schetst die zich daarbij voordoen. De veel te diep ge
laden vrachtscheepjes worden, vergeleken met „drij
vende doodkisten". Ze zijn zóó oud, dat de meesten
niet eens meer waard zijn om gelicht te worden en
niet in staat zijn een behoorlijke krachtige wind te
kunnen doorstaan.
Daarbij komt. dat deze scheepjes veel te diep gela
den worden, wat niet de schuld is van den schipper,
welke meestal de eigenaar zelf is, doch van het kan
toor voor wiens rekening de schippers varen. De
schipperij, noemt dit de „kantoorvaart". Vindt nu
een kapitein, dat zijn schip diep genoeg geladen is,
de.n wordt hij: voor „bang" uitgemaakt en hem tien
tallen van voorbeelden voor don neus gedraaid, waar
in nog heel wat meer lading werd meegenomen,
Wfiarbiji die kantoorheeren dan het vlakke binnen
water voor oogen, hebben, en er geen idéé van heb
ben, hoe of het op de Zuiderzee kan spoken. De schip
per bezwijkt tenslotte voor de extra verdienste, die
voor de meerdere lading wordt verkregen en met
een ..goede reis" kiest hij' met zijn oude vaartuig zee,
vooruit, wetende dat hij een behoorlijken storm on
mogelijk kan doorstaan.
Nog versch in ons geheugen ligt het ongeluk met
de „Nijverheid" op den 25sten November van het
vorige jaar, die toen met man en muis vergaan is.
Door den, veel te zwaren deklast, kon geen water ge
loosd worden, zoodat het vaartuig beslist onzee
waardig was.
Zoo zijn er nog vele voorbeelden op te noemen,
waarin deze „drijvende doodkisten" aan de woeden
de elementen waren overgeleverd en kostbare men-
'schenlevens op het spel stonden, waaronder niet zel
den dat van nog zeer jonge kindertjes.
Terecht wordt dan ook opgemerkt, dat aan deze
groote wantoestanden en de willekeur der „kantoor
heeren" een eind moet worden gemaakt.
RIJKSVEREN.
De rijksveren in het N.H.-kanaal te Het Schouw
en te Watergang (gem. Landsmeer) welke thans kos
teloos voor het publiek beschikbaar zijn, zullen
voortaan belast worden met veergeld voor -personen
en -rij- en voertuigen.
Deze zijn thans verpacht voor den tijd van zes jaar
Er waren in totaal 23 inschrijvingen ingekomen.
Voor 't veer te Schouw was de hoogste inschrijving
van O. Dral te Oostzaan, die f 1620 per jaar aan den
staat wil' betalen, en voor hot voer te Watergang
P. Schagen te Purmerend met f 99 per jaar van den
s'aat onvangen, De gunning moet nog plaats hebben.
Vermeld zij nog, dat het gemeentebestuur van
Landsmeer thans pogingen aanwendt om van den
uister ged,-»n \t krijgen t dr ,'ïjgm;enen rna
Landsmeer geen veergeld behoeven te betalen.
EEN PRINSES JULIANAFONDS.
De Kon. Ver. Oranjebond nam in 1921 het Initia
tief tot het stichten van een Julianafonds, hetwelk
zich ton doel stelt het inzamelen van gelden om
deze Prinses Juliana ter hand te stellen met haar
18en verjaardag voor een door haar zelve nader te
bepalen liefdadig doel.
Tengevolge van verschillende buitengewone om
standigheden kon aan dit plan niet gewerkt wor
den.
Thans wil het bestuur uitvoering geven aan zijn
plannon, welke na verdere uitwerking nader be
kend zullen wordengemaakft. Uitdrukkelijk wordt
gemeld, dat deze inzameling geen verband houdt
met het op te richten monument voor Juliana van
Stolberg.
DE OVERVAL TE BUSSUM.
Naar wij vernemen, aldus de Tel., is de spoorweg
ambtenaar N., die met zijn collega R. in de 3e klas
wachtkamer van het station Naarden-Bussum de kas
opmaakte, toen deze door een man met een revolver
in de hand werd geplunderd, thans ook met Brum-
mer, den verdachte van d°n roofoverval op de Boaz-
Bank te Bussum geconfronteerd. Evenmin als de
ambtenaar R„ heeft de heer N. den verdachte posi
tief kunnen herkennen.
Overigens is het justitieel onderzoek tegen Brum-
mer nog in volleh gang. Successievelijk worden de
verschillende getuigen, in totaal ongeveer 10, door de
de Amsterdamsche justitie met hem geconfronteerd.
EEN GOEDOELOOVIG COMPAGNON.
Zaterdag is melding gemaakt van een Lethlander,
die op vermoeden van oplichting van f 4500 van
iemand aan den Nieuwen Binnenweg te Rotterdam
was gearresteerd.
Deze Lethlander is in 1906 te Rotterdam komen
wonen en stichtte, na een betrekking van waterklerk
te hebben gehad en na in den oorlog door een han
deltje veel geld te .hebben verdiend, in 1925 een
shipchandier-firma in samenwerking met den heer
van den Nieuwen Binnenweg.
Aanvankelijk zorgde de Lethlandsche koopman
voor kleine orders, waarvan hij de provisie kreeg,
maar toen deze uitbetalingen vlot verliepen, begon de
Lethlander al vlug gefingeerde orders op te geven,
want hij maakte groote schulden. Hij vroeg geld aan
zijn compagnon, vertellend dat hij in connectie
stond met zekeren heer Schmidt, die inspecteur zou
zijn van reederijen te Stettin en te Hamburg. Om
deze connectie warm te houden, moest de heer
Schmidt worden „gestopt". Inderdaad' leverde de
nieuwe vriendschap goede orders op, althans: zoo
kwam het den Nederlandschen koopman voor! Ten
slotte wilde de Nederlander echter ook eens geld
zien en daarom vroeg hij aan zijn medewerker of er
nog niet zou worden betaald. Hij kreeg ten antwoord
dat het usance was oerst te betalen alp dé schepen
een maand in zee warem Toen echter de schepen
zich al veel langer in zee bevonden, kwam er nog
geen geld. Eindelijk werd een brief ontvangen, waar
in stond dat de heer Schmidt zelf zou betalen, maar
dat dit nog wel een tijdje zou kunnen duren. Daarop
trokken de deelgenoten gezamenlijk naar Hamburg,
waar dadelijk bleek dat de leveringen nimmer wa
ren opgedragèn, noch uitgevoerd. De Lethlander be
kende toen dat hij1 zijn compagnon had misleid,
maar beloofde al bet geld wel terug te zullen beta
len. In Tilburg woonde nl. nog een Russische dame,
die hij' hee goed kende en die hem nog geld ver
schuldigd was.
Ten slotte echter, toen de Lethlander maar niet be
taalde doch nog steeds geld had ontvangen, gi.bg de
Nederlander een onderzoek instellen te Tilburg. De
Russische dame bleek den Lethlander wel te kennen,
maar zij- was hem niets schuldig. Toen is de Neder
lander naar de politie gegaan en de Lethlander, die
lont rook, vertrok naar Den Haag, om vandaar uit
het land te kunnen verlaten. Op reis naar de grens
werd hij in zijn hotel te Utrecht aangehouden en
naar Rotterdam overgebrach, waar hij op he hoofd
bureau van politie in verzekerde bewaring werd ge
steld,
Zondag hebben onder groote belangstelling 'a mid
dags om 2 uur op het „Spartas-terrein aan den
Boiweg te Den Helder de groote 'Ahtletiekwedstrij-
don om de kampioenschappen van den H.A.K,
(Heldersche Athletiek Kring) plaats gehad'.
Door verschilleiide vooraanstaande personen in
Den Helder alsmede door verscheidene zaken en
andere vereenigingen, waren hiervoor prijzen be
schikbaar gesteld.
Vijf en zeventig deelnemers van verschillende
Gymnastiekverenigingen uit Den Helder en daar
buiten, ook zij die niet bij den I£A.K. waren aan
gesloten, namen namen aan de wedstrijden deel.
Hieronder volgen de uitslagen:
100 M. hardloopen: Kampioen van Nederland
v. d. Berge, 11.6 seo.; Ie prijs H. Kramers, .Zee
macht, Helder, 111/10 seo.; 2e prijs A. Koster,
D.O.K.E.V., Anna Paulowna, 121/10 sec.
400 M. hardloopen: Kampioen van Nederland A.
Paulen, 51.2 seo.; Ie prijs A. Veen, Pro Patria,
Helder, 561/® seo.; 2e prijs N. Dekker, D.O.K.KV.>
Anna Paulowna, 57 7/10 seo.; 3e prijs F. Verstegen,
Zeemacht, Helder, 60 9/10 seo.
1500 M. hardloopen: Kampioen van Nederland
J. Zeegers 4 min. 16.8 ^geo.; Ie prijs Jan Penne-.
kamp, D.O.K.E.V., Anna Paulowna, 4 min. 44.4 seo;
2e prijs Joh. Pennekamp, D.O.K.K.V., Anna Pau
lowna, 4 min. 47.7 seo.
100 M. hajjdloqpen (Dames): le prijs Tr. Beefcs,
Hebe, Nieuwe Niedorp, 14.3 seo.; 2e prijs G. Bak
ker, O.K.K., Helder, 14.9 seo.; 3e prijs A. Smit,
Olympia, Wieringerwaard, 15.1 seo.
4 maal' 100 M. Estafette (Dames). Er wordt op
tijd gelioopen: 1. Hebe, Nieuwe Niedorp; 2. D.O.K.
E.V., Anna Paulowna; 3. Lyourgus, Sohagen.
Vèrspringen zonder aanloop (Hoeren): le prijs
K. Runia, Zeemaoht, Helder, 2.96 M.{ 2e prns
L. J. Jansen, O.K.K., Helder, 2.92 M.; Se prijs
'Bh. Stam, Zeemaoht, Helder, 2.71 M.
Polsstuk'verspringenle prijs K. Runia. Zee
maoht, Helder, 9.23 M.; 2e prijs Wl van Wolle-
ren, O.K.K., Helder.
Vèrspringen met aanloop: le prijs N. Dekker,
D.OK.E.V., Anna Paulowna 6.835 M.: 2e prijs
H. Kramers, Zeemaoht, Helder, 6.28.5 M.; 8e prns
L. J. Jansen, O.K.IC, Helder, 6.20 M.
Discuswerpen: le prijs A. de Wolf, Zeemaoht,
Helder, 82.05 M.2e prijs. Th. Stam, .Zeemacht.
Helder, 31.72 M.; 3e prijs L. J. Jansen, O.K.K.,
Helder 28.78 M.
Kogelstooten: le prijs A. de Wolf, U.055 AL;
2e prtfe A, r. 10 3. i 3e prijs TU
Stam, 10.24 AI., allen Zeemaoht, Helder.
Polsstokhoogspringen: le prijs K. Runia, (ex-
kampioen). Zeemacht, Helder, 3.80 AI.2e prijs W.
Kapfcein, Ons Genoegen, Sohagerbrug, 8.25 Al.; 3e
grjjs R Süjkorman, Ons Genoegen, Sehagerbrug,
Polsstokverspringen voor nieuwelingen: le prijs
H. Kramers, Zeemacht, Helder, 7.25 AL;
Hoogspringen met aanloop (Damee) le prijs G.
Bakker, O.K.K., Helder, 1.31 AL; 2e prijs B. Bak
ker, Olympia, Wieringerwaard, 1.30 M.; 3e prijs S.
Bogaard, Ö.K.K., Helder, 1.275 AI.
Verspringen met aanloop (Dames), le prijs G.
Bakker, O.K.K., Helder, 4.59 AL; 2e prijs S. Bo
gaard, O.K.K., Helder, 4.14 AL; 3e prijs B. Bak
ker, Olympia, Wieringerwaard, 3.70 M.
Hoogspringen met aanloop (Heeren)le prijs L.
J. Jansen, O.K.K., Helder, 1.60 AL; 2e prijs AL
Goveis, Pro Patria, Helder, 1.55 AI.; 3e prijs
A. Biaauboer, Hercules, Nieuwe Niedorp, 1.55 M.
Speerwerpen: le prijs J. G. Grooters, Zeemaoht,
Helder, 42.51 AL 2o prijs J. F. Bosman, Zeemacht,
Helder, 39.76 Aleter, 3e prys J. Verkerk,. Pro Par
tria, Helder, 39 Alerter.
- NIEUWE NIEDORP.
OnzeN Gymnastiekvereniging' Hercules Hebe be
haalde weer zeer fraaie prijzen op de 1.1. Zondag
gehouden athletiekwedstrjjden van den Heider-
schen Afchletiekkring te llelder.
De eerste prijs 4 maal 100 Aleter dames-estafette
met de dames Tr. Beets, A. Keizer en He twee
adspihant-damee Jansje Fijnheer en Alaap. Floor,
tijd 613/10 seo., benevens de heer Cór. Bakker,
den 3den prijs 1500 AI. ronde baan, tijd 4 min. 516
sec. Ten slotte onzen Directeur, den heer A. Biaau
boer, 3en prys Hoogspringen 1.55 M. en Alej. Trien
Beets le prijs 100 Meter personeel hardloopen, tijd
14 3/10 sec. Bovendien kreeg de vereeniging nog
een extra prijs Yoor de verstkomende vereeniging.
Wij zullen hopen, dat wij nu alle medewerking van
onze dorpsgenooten zuilen krijgen, als belooning
'voor onze-zeer bloeiende vereeniging en Wir sym
pathieken directeur.
v Door een rffisverstand is de uitslag van den ge
houden Turnkringdag te Dirkshorn niet geplaatst
en kleven we dezen hier weer. le prijs, zilveren
lauwerkrans, 4 maal 80 Meter Estafette, dames:
de dames E. Butter, A. Floor, Tr. Beets en A.
Keezen, reohte baan, tijd 49 sec., dit is ©en wissel-
prijs, welke drie maal of drie jaaf achter elkaar
gewonnen moet worden, of vier maal' in 't geheel',
wil ze eigendom worden van Hebe, Verder 3e prijs
heeren estafette, 4 maal 100 M.,. 53 seo. Mej.
L- Butter 5e prijs Hindernisbaan 152/10 sgo. Mej.
Maap Floor le- prijs 60 AI. hardloopen, 9 sec. Mej.
Jans Fqnheer, 2e prijs 60 M. hardloopen, 9 1/10 seo.
GEMEENTE SCHAGEN.
Overleden: Simon Kromhout, oud 58 jaren.
POLITIE.
Gevonden: een rijwielplaatje, een haam.
erloren: 2e bruine portemonnaies met geld.
DE MYSTERIEUZE MOORD.
Uit Berlijn, 2 Augustus. Nciar het „8 Uhr
Abendblatt" verneemt, is de Berlijnsche recherche
er ondanks de tegenwerking van de Maagdenburg-
sche justitie en politie in geslaagd den mysterieu-
zen moord op te helderen. Zij heeft wat de rech
ter van instructie Kölling tot dusver hardnekkig
geweigerd had te doen de in het hoofd van den
vermoorden boekhouder gevonden patroon, alsme
de den revolver van den pseudo-student Schröder,
aan een bekend wapendeskundige te Maagdenburg
toegezonden met verzoek om zoo spoedig mogelijk
rapport uit te brengen. Vandaag is dit rapport te
Berlijn ontvangen. De deskundige verklaart, daarin,
dat de boekhouder zonder eenigen twijfel met den
revolver van Schröder is doodgeschoten. Bovendien
heeft de Berlijnsche recherche een brief van Schrö
der aan zijn verloofde in handen gekregen, waarin
bij op den moord zinspeelt. Wat de Berlijnsche
rechercheur Busdorf van den aanvang had aange
nomen: dat Schröder de dader is en dat hij de ver
denking van zich af poogde te schuiven door den
groot-industrieel Haas te beschuldigen, is dus juist
gebleken.
WATERSNOOD IN CHINA.
Uit Peking wordt gemeld, dat het hoofdkwartier
van Woe Pei-foe in Honan onder water is geloopen.
Een groote overstrooming heeft de provincie Hoepel
geteisterd. Er zouden reeds 4000 personen verdron
ken zijn.
EEN BOSCHBRAND IN AMERIKA.
Uit Kalispep (Montana), 2 Aug. Een hier ontvan
gt.. i. m maakt melding van de verwoesting
der plaats Strykermont door een boschbrand. Al
leen het station en één woning hieven gespaard.
EEN BLOEDIGE BOTSING.
Men meldt uit Berlijn:
Te Derneuchen, een gemeente gelegen aan de
spoorlijn Berlijn—-Wriësen, heeft gister een bloe
dige botsing plaats gehad tusschen communisten en
leden van de rijksbanier. Van deze laatste organi
satie werd gisteren te Wriesen een afdeeling opge
richt. Er waren voor die gelegenheid veel geestver
wanten uit andere gemeenten overgekomen. Toen
de leden van do rijksbanier in optocht door een
bosch trokken, werden zedoor communisten aan
gevallen. Drie hunner werden zoo zwaar gewond,
dat ze naar een ziekenhuis moesten worden ge
bracht. Een der communisten kreeg bij vergissing
een levensgevaarlijken messteek van een zijner ei
gen vrienden en moest eveneens in een ziekenhuis
worden opgenomen.
EEN MUSEUM-DIEFSTAL.
In het Victoria and Albert Museumi te Londen
heeft een brutale diefstal plaats gehad. Een on
bekende heeft een vitrine geforceerd en 34 oude
Egyptische en Romeinsche munten van groote
waarde meegenomen.
DE VERNIETIGING VAN DE PALEIS-PARKEN.
De „Wetsjernjaja Krasnaja Gazeta" (No. 155) geeft
het volgende beeld van de verwoestingen, die in de
prachtige paleis-parken van Petersburg aangericht
worden door de bevolking en de baldadige jeugd.
De boomen worden er eiken dag bij tientallen ge
zaagd en gekapt. De roovers drijven hun driestheid
zelfs zoo ver, dat zij op een kunstmatige wijze eeu
wenoude reuzen laten vallen om op deze wijze de
boomen te kunnen wegvoeren. Dit is mogelijk, om
dat niemand zich om die parken bekommert en èr
geen wakers zijn. De bruggen in het Konstantinows-
kiej-park zijn verrot, het houtwerk is verder ten
deele ontvreemd. Van de bekende Roode Brug is
niets meer overgebleven; alle planken en balken
zijn gestolen; alleen de ijzeren onderdeelen zijn
overgebleven. Het is onmogelijk door de parken te
rijden, omdat er overal diepe kuilen zijn. De vijvers
worden niet schoon gemaakt en alles rot er; zij zijn
ccn broedplaats voormalariamugen geworden. De
standbeelden van brons en ander metaal zijn afge-
bioken en bij gedeelten gestolen.
Het Petersburgsche Uitvoerend Comité (zoo iets
als het bestuur van de provincie) heeft zich ten slot
te gewend tot de Glawanaoeka (centrale voor weten
schappelijk onderzoek, die bet beheer heeft over de
nationale monumenten, met het verzoek een einde
te maken aan deze wantoestanden. Zooals te ver
wachten was, heeft dit alleen tot een ingewikkelde
correspondentie geleid, want het bleek, dat het nog
niet vaststaat, wie eigenlijk als beheerder van die
parken moet beschouwd worden.
EEN PLEZIERTOCHTJE OP ZEE.
I 't Is dezer dagen gebeurd. Lector Allgren van
de universiteit van Lund met zijn echtgenoote en
oen klein hondje wandelden te Halsingborg op de
Zweedsche kust rustig op en neer. 'tWas een heer
lijke zomernamiddag. Ze staan op het strand en
schouwen over de Sont. Heerlijk moest het zijn, een
uitstapje' naar Helsingör, aan de overzij, waar De
nemarken ligt. Een uurtje slechts met het veer.
Geen pas? Nu ja, wal; maakt dat uit? Men blijft
eenvoudig op de boot zitten, on keert omgaand te-
mg. 't Is toch eslchts om de zeereis te doen.
Mijnheer Allgren met zijn vrouw, naast hen hot
hondje, leunen tegen de reoling; ze laten even den,
blik over Helsingör dwalen, genieten met volle teu
gen van de zeelucht, waar zij niet aan wal kunnen
ga&n en keeren met dezelfdo veerboot naar Halsing
borg terug. Waar ze willen uitstappen.
„Het spijt me: een hond uit het buitenland ko
mend, mag niet toegelaten worden; hij mag niet op
Zweedsch gebied komen. U zult dus op de veerboot
terug moeten gaan". „Maar hij is daarginds in De-
Demarken niet van de boot af geweest!" ,,'t Spijt
me; 't is voorschrift; de hond mag niet aan land".
De valreep gaat omhoog; met vollen stoom vooruit;
de veerboot steekt opnieuw in zee. Mijnheer All-
gren nogmaals thans in minder prettige stemming,
met zijn vrouw en zijn hondje bewonderèn de
schoonheden van de Sont. Twee uur later staan ze
weer te Halsingborg. „Het spijt me, de hond mag
niet aan land. De eenige mogelijkheid is wellicht
een telegram aan de koninklijke geneeskundige af
deeling te Stockholm met verzoek of een uitzonde-
I ring mag worden gemaakt".
I, Het telegram wordt weggestuurd. Tegelijk steken
mijnheer Allgren met zijn vrouw, en hun hondje
voor de derde maal naar Denemarken over. De
bureau's der medische afdeeling te Stockholm wor
den om vijf uur gesloten en het telegram sluimert
^rredig op de tafel van den chef. Het wordt avond
en het wordt nacht. Eenzaam trekt de veerboot
haar voren van Halsingborg naar Helsingör, van
Helsingör naar Halsingborg, heen en weer, heen
en weer. Over de vlakke wateren klinkt het gehuil
I van een hond, het snikken van een vrouw, het
f schimpen van een man. Om elf uur in den ^oor-
j middag kwam het antwoord van de medische au-
I toriteiten: „toegang hond toegestaan". Voor de zoo-
veelste maal blikt vragend mijnheer Allgren naar
de douanebeambte op. „Gaat uw gang, aHes in or
de."
Veertienmaal had hij met zijn vrouw en zijn
hondje tusschen Halsingborg en Helsingör heen en
weer gestoomd.
GEVAARLIJK-
1 Volgens een draadloos bericht is de veerboot Dover-
Ostende Zondagvoormiddag in de baan geraakt van
het geweervuur eener Engelsche machipegeweer-af-
deeling. die op de rotsen van Dover schietoefeningen
hield. Bén persoon werd gewond.
VLIEGMACHINE IN HET ELECTRISCHE NET.
Uit- Parma wordt geme*d: Op een tocht van Mon-
falcone naar Spezzia werd' een watervliegtuig ten
gevolge van een motordefect genoodzaakt, op de ri
vier /Taro te dalen. Bij de daling geraakte het vlieg
tuig tegen de draden van een hoogspanningsnet.
I Drie inzittenden werden gedood en drie zwaar
gewond.
EEN GROOTE RAMP OP DE WEICHSEL VOOR
KOMEN.
Uit Warschau, 1 Aug. Een schip, met 460 per-
sonen aan boord, dat den dienst op de Weichsel on
derhoudt, is gisteren tijdens don storm op de over
blijfselen van de peilers eener vroegere brug over de
Weichsel bij Modlih geloopen. De passagiers, onder
wie een paniek ontstond, konden door tijdig te hulp
snellende vaartuigen worden overgenomen, zoodat
een groote ramp vermeden i9.
EEN AANSLAG OP PRIMO DE RIVERA.
Uit Barcelona, 1 Augustus. Toen generaal Pri
mo de Rivera op weg was naar het station om te
rug te keeren naar Madrid, wierp plotseling eon
man een dolk naar de auto van den premier, zon
der dezen echter te treffen. Een auto van de po
litie, die achter die \an Primo aanreed, reed den
aanvaller overhoop, wiens rechterbeen daarbij ge
broken werd. Hij word dadelijk gearresteerd. Do
premier liet zijn auto stoppen, bokeek eon oogen-
blik de dolk en ging toen verder door naar het
station, waar hij luide werd toegejuicht.
De aanvaller is een zekere Domingo Marsache
Torrent, een 34-jarig arbeider. Hij is een goede be
kende van de politie, die reeds gevangenisstraf heeft
gehad wegens verzet tegen agenten. Uit het verhoor
schijnt gebleken, dat hij anarchist is.
OVERSTROOMINGEN IN SILEZI6.
Naar de V.D.berichten uit Berlijn meldt, bedraagt
de schade door de overstroomingen in Silezië ver
oorzaakt, verschillende millioenen.
ERNSTIG VLIEGONGEVAL.
Uit Heidenheim, (Wurtemburg), 2 Aug. Tijdens
een vliegdemonstratie is een vliegtuig tusschen de
toeschouwers neergestort. Vijf personen werden ge
dood en zeven gewond.
VLIEGONGELUK IN AMERIKA.
Uit Vineyardhaven, 2 Aug. Howard Councill,
marine-vlieger en Giddens, mecanicien, werden ge
dood, toen hun marine-watervliegtuig in de haven
stortte. De vlieger kwam van Washington. Het toe
stel dook met den neus naar boneden op een hoog
te van 500 voet en brak in tweeën, vóór het 't wa
ter raakte.
DE RAMP BOVEN DE BAHAMA-EILANDEN IN
AMERIKA.
Uit Nassau (Bahama oil) Hot aantal döoden ten
gevolge van den orkaan wordt op 126 personen ge
schat, doch er worden nog 400 mensclien vermist;
Honderden booten zijn gezonken. De schade aan ei
gendommen wordt op acht millioen dollar geschat.
De sponsen-visscherij heeft niet in die mate gele
den, als eerst werd gevreesd, daar zich slechts 80
van de 400 schepen sponsenvisschersvloot op zee be
vonden. Deze tachtig schepen echter zijn, naar
wordt gedoofd, met 350 leden der bemanning ver
gaan.