chager Courant Dinsdag 31 Augustus 1926. 69ste Jaargang. No. 7903. Tweede Blad. Binnenlandsch Nieuws. -tie Raad Wieringcn. Vergadering van den Raad der gemeente Wie- igen, op Zaterdag 23 Augustus, dos namiddags ee uur. afwezig de heer M. Koon Pz. Voorzitter de heer L. Cn. Kolff, burgemeester, rotari-s do heer Van Duin. Voorzitter heet de aanwezigen welkom en opent vergadering, waarna de notulen worden gelezen oncler dankzegging aan de secretaris onveran- ■d worden goedgekeurd. Wededeelingen en .ingekomen stukken Van don lieer S. Koorn Ja., is/een schrijven in gooien, waarin hij zijn benoeming als lid in het lege van Armbestuur aanneemt. Van het bestuur van de- vereeniging voor getrouw joolbczoek is een dankzegging ingekomen voor [toegestane subsidie. Van Ged. Staten is goedkeuring ontvangen op do ordening tot verdeeiing van de winst op de zee- s^iogst over 1926. Van Ged. Staten ter wijziging in de redactie ug ontvangen het raadsbesluit tot het aangaan een golctleeiüng- groot f 8500, alsmede goed- jing ontvangen op ttf- en ovei'sclrrüvingen, ast1926. Vordt aangeboden do maandstaat over Juli van Zeegras-ex ploitatie, waaruit blijkt dat 200 pak-1 verkocht zijn. an do gezondheidscommissie te Schagen is het slag over 1925 ingekomen. VI deze stukken worden voor kennisgevang aange nen. - Algemeen \Vordt goedgevonden het voorstel van en W. om op de begrooting van 1927 een post 1 te trekken ad f33 voor de Malariabestrijding, j gekend tegen één cent per inwoner. Mie rekening en verantwoording van do gezond- Idsc-OniniLssio, gezeteld te Schagen, wordt alge- pen goedgekeurd. De gemeente niet safe genoeg? [Volgt do -voordracht tot het vaststellen ni een gewijzigde redactie van het dsbcsluifc tot het aangaan èencr geldleeuing. liet poft hier de leening van 18500, waarvoor aan de srenleenbank, waar de 1'eening geplaatst zou eden, geen machtiging werd gegeven door de itrale Bank te Utrecht. )o heer Lub vraagt of hij hieruit moet conclu- ron, dat de gemeente niet meer safe is. I Voorzitter zegt, dat de Centrale Bank te Utrecht n redenen heeft opgegeven, waarom zij haar chtiging aan de aanvraag heeft onthouden. Spr. j agt of do heeren Hermans en Biakker daar is op kunnen antwoorden, maar dezen zeggen, dat er nooit bij verteld wordt. Zij gelooven, het wel verband zal houden met de nieuwe ding der statuten. L)e heer Oden vraagt waar de leening nu on- gebrapht zal^ worden, waarop voorzitter aut orit, dat pogingen zullen worden aangewend om i nieuwe geldschieter te vinden. De rekening over 1925. Vol-H de vo >rlmpige vaststelTing der gemeente- fening, dienst 1925, waaruit blijkt, dat ae gewone euing sluit met een nadoelig saldo van Ï2S50.64 mtvangst en uitgaaf op f 91845.38' en f94196.02"1, vijl de kapitealsdiensfc met een voordeelig saldo t van f 1970.73, in ontvangst en uitgaaf op 0013.16 en f 28042.43. )e heer Lub merkt op, dat dit do eerste maal dat 'er een nadeelig saldo is. "oorzi torzegt, dat Zoolang hij hier is, dit nog eerder is voorgekomen.^ Jaarna volgt de voorloopigo vaststelling ven de ening en balans dar Zeegras-exploitatie, dienst 5—1926. De commissie belast met het nazien dezer beide reningen, en bestaande uit de heeren Bakker, I Krviij on J. K>oy, wiarvan de heer MKcwaj rl iiuLrd was bij het nazien tegenwoordig te zijn, )ft alles in orde bevonden en adviseert tot orloopige vaststelling, heigeen algemeen wordt ïdgevonden. Voorzitter dankt de heeren Bakker en Kooy voor ,e verrichte werkzaamheden. Volgt do aanbieding van do gemoentobogrootang, Mist 1927, a'smode de begrooting van do Ze©°ra>- bloitatie,dienst 19261927, van welke beide ©mngen aan do raadsleden afschriften zullen fden toegezonden. do rondvraag vraagt de heer Lub in hoeverre a reeds gevorderd is met het onderzoek, naar leiding van hot verzoek van do D.E.T.V. om een ent haven. Voorzitter zegt, dat dit onderzoek nog niet is olued. De ibetering aan don Mekkon- tuinweg cn dure grond. De heer Oden vraagt, hoo of het zit. mot de betering van> den Mekkonstuinwog tor hoogte n den hoer Timmerman, Spr. «egt, dit do too- «1 da;r langer niet houdbaar is on dat hot tijd at. dat do zaak wordt aangepakt, gezien het eluk, dat don doktor weer kort geleden mot i auto ovorko- cn is. yOorzitter zegt-, dat B. en W. een onderzoek plaatso hobbelt ingesteld, maar hot hun geblo- ïfl dat er niets an don weg godaan kon worden, ngmon er geen grond was. Wol waron zij met yJnarcn van den grond, gelogon aan do lin- ®Üao m overleg getreden over aankoop door 6" senioonto, maar deze vroegen zulko hoogo prij- P' dat-B. on W. gemeend liobben, daarop niet to tonen ingaan. l-rOeer Lub golooft wol, dat vorbrooding nood- fcli 1^2' G,n Sin- vraa-8Tt» of, indion hot blykt dat lp algemeen belang is, en do eigenaren on- uig zjjn, er dan geen andere maatregelen kunnen 16 genomen.' neor Kaan dacht, dat hot gevaar niet Zoo Ij. wot was on men elkaar best kon zien aan kom on. j->e neer Oden is het daarmee niet eens en yindt f" rifruleteT,ml°?t gebeuron, hol kost wat 't kost. r> i5 i^Tr: Ja» er moot zoo veel' gebeuren! neer Oden: Maar het is in hot algemeen ^Wter gelooft, dat het onteigenen n'eb ^eniaidccrjjk zal gaan, van te weini<g belang i Tw i r Staten zal' worden geacht. J hiS uv°r 0don kan 221011 mefc voorstellen, dat cVOOr -,z^!1 sroml f7 por vier- ^acllfc' dat h°fc lund daar v- zooyeel waarde had. n r toeende, dat het land door verbetering Tem JlUSt mocr waartle kroeg a's bjaw- De hoor Bosker golooft niet. dat do hoor Timmer man het zal afstaan, terwijl de heer Kooij het niet noodig vindt om er Zooveel geld voor uit te geven. De heer Minnes voert nog aan, dat de grond van den heor Timmerman, wannoor er een stuk van afgaat, zijn waarde als bouwtorroin zal verlie zen, aangezien het daarvoor dan niet diep genoeg meer Zal' zijn, en op grond daarvan acht spr. de oischen van den heer Timmerman nog niet zoo onbillijk. Na nog eenig heen en weer praten, waarbij ook do grond aan den anderen kant, van den heer Boersen, ter sprake wordt gebracht, geeft de heer Oden in overweging, het nog eens te probeeren. Misschien da.t de heer Timmerman wat toeschiete lijker is geworden' Voorzitter vraagt den heer Oden, ook zijn in vloed eens aan te wenden, en zegt toe, dat B. en W. eveneens hun gedachten nog eens over de zaak zullen laten gaan. T)e heer Oden brengt daarna een verzoek van de bewoners van Den Oever over, om do keibestrating okla tr te vervangen door een steenbestrating. De heer Bakker dacht, dat de straten daar toch aardig vlak waren, doch dn heer Oden wijst er op dat door hot zware verkeer de steonon naar boven komen. Voorzitter zegt toe, een onderzoek te zullen instellen. Hierna sluiting.' kaaswei. Bij het yeevoederbureau van Hollands Noorder kwartier kwam een vraag binnen, omtrent de voe derwaarde van wei. Bepaalde personen voeren aan hun melkkoeien wei. Zij zijn ook in de gelegenheid (leze wei tegen 80 cent per 100 L. te verkoopen. Wat is nu voordeeliger, de wei voeren of verkoopen. Ten einde nu deze vraag te beantwoorden, dient berekent te worden of de voedende bestanddeelen welke de wei bevat, duurder komen dan b.v. bij aankoop van krachtvoedormiddelen. Onze berekeningen, basee- rende op de samenstelling der wei, zooals deze aan vele N.H. kaasfabrieken voorkomt, dan kost de een heid van voederwaarde (do z.g. zetmeelwaarde) in wei 14 cent. in mais ruim 10. in gerst 13, in Am. lijnmeel bijna 16 (het eiwitrijk lijnmeel zal steeds iets duur der zijn), in inl. cocosmeel op ruim 11 cent, in inl. palmpitmeel 10 cent. Wat voederwaarde betreft, zou het dus aanbeveling kunnen verdienen om bij een prijs van 80 cent per 100 L. de wei. te verkoopen. Echter wordt hierbij nog een opmerking gemaakt. De bestanddeelen van de wei hebben een zeer groote waarde voor het dier en is het wel mogelijk, dat deze grooto waarde in de prijs per voedereonheid niet vol doende tot uiting komt. Met deze factor wordt door de veehouders bij voeding van kalveren en varkons wel degelijk rekening gehouden. Hebben de bestand deelen voor volwassen vee ook die waarde, dan is dus het prijsverschil tusschen wei en andere niet eiwitrijke voedermiddelen zoo klein, dat verkoop daarom niet te verkiezen is boven het voeren aan het vee. Het Veevoederbureau v. Noordholland. ZUIDSCHARWOUDE. De burgemeester heeft de bijzondere politiemaat regelen in verband met de opheffing der staking, ingetrokken. Te Broek op Langendijk is hetzelfde geschied. noordscharwoude. Marktoverzicht. Als we een overzicht nemen van de prijzen der afgelfoopen_ week, kunnen we niet zeggen, dat er een eemgszms belangrijke ver betering gekomen is. Er komt voor de koolproductie vooral, geen cent terec-ht. Wat Ze opbrengt wordt aan arbeidsloonen uitbetaald. De meststoffen die veelnl gekocht worden op voorwaarden van bè ta.! en bij ontvangst der producten-opbrengst- blijven onbetaald en die geen klein spaarpotje apart heeft, cn' ho: greluk h i.d een goede aardappolopbrengst te hobben in de eerste -weken, moet voor aa huishou ding geld opnemen. Meermalen wordt de .opmerking gemaakt: beter de vroege kool niets waard, dan de lrate. De op timist treedt hier naar voren, doch a.L is al te veel pessimisme niet goed, we weten van de late kool natuurlijk nog niet, wat we van de vroege wel weten Ook het vorig jaar waren de prijzen van de vroege kool laag. AI waren zo dan ook niet zoo laag als nu, toch werd toen ook veel voor 40 tot 70 ets. p?r 100 Kg. verkocht. De winterprijzen stonden veel hooger, doch maakten in doorsnee niet^ goed, wat het vroege product te weinig opbracht. Ernstig wordt dan ook door meerdere tuinders er aan gedacht, om de bakens te verzetten en de vroege kool! door iets anders te vervangen. ITot Zom ons dan ook niet verwonderen, of heb volgend jaar zal het kwantum vroege kool1 veel kleiner zijn. Het vorig jaar noteerde de roode kool in deze zeilde ,we;-k f 0.50— 3 70. de witte ko>i f 0.802. 0 en de gelo kooi f 0.203.20. Men ziet dus, de hoogste noteeririgen w;wren hooger, doch de laag ste waren vrijwoT evetl slecht. Do lage prijzen hebben ala vanzelfsprekend in vloed oi> den aanvoer. Er is veel, dat niet eens van het land afkomt. Meer afwijkende kwaliteiten worden op het land stukgeslagen, omdat ze toch niets opbrengen en door het langer staan dan moe dig is, gaat de kaalbarsten en wordt daardoor geheel1 waardeloos. De kool-aanvoer was' daardoor ongeveer nog eens zoo laag dan dezelfde week van het vorige jaar. t 1 De prijzen der aardappelen zijn sinds de laatste dagen dor vorige week oven omhoog gegaan. De Schotten benaderden nu de zes gulden, mét als laagste bijna vijf, de duken gingen soms boven do f 34)0, do oigonhoimors bovon do f 4, schoolmeesters* -brachten oveneons Soms bij do f4 op. Do gewone bl.uiwo daildon in prijs ont kwamen maar onkolo malon boven do f 3. do drielingen waron vrij gelijk aan do vorige wook. Wat do roode kool botrefb, kwamon prijzon van 20 on 80 ots. deze week niot voor en ook do hoogste noteeringen waron .iets beter. Wo hobben nu, althans onkolo partijtjes zion vorkoopon voor omstreeks f 2.50. Do hoogste, notooringon begonnen üu mot f 1.80 tegen do vorige wook mot f 1.20, zoodat dit wol op vorbetering wijst. Ook do witto kool was iots boter in prijs. Wel hobbon wo zo nog zien vorkoopon voor 80 ets per 100 Ivg., dooh do doorsneoprijs was hooger. Do hoogsto notooringon dio de vorigo wook soms 80 ets. waron, waron deze weok alle flink boven don guldön. Do gale kool bracht ovoneons oen iets' boteren i>rijs op. In prooonton uitgedrukt, was do prijs flink wat hooger. Prijzon van 20 on 80 ots. kwamon nu 'niet. voor;60 cta. was nu'do laagsto notooring. Do mooi ste soorten, dio do vorigo wook tot hoogstens f 1.50 kwamon, benaderden nu de f 2.50. Do sporcioboonon, waarvan do aanvoer sterk af neemt, braohton in doorsnee oon vrij golijkon prijs op; snijboonon wordon niot aangovoord, rammonaa slechts oon enkele maal, voor eon prijs van om- etrooks 8 guldon. Mot don prijs van to zilvoruion, waarvan do aanvoer stork vormindort, was hot trourig gesteld. Bijna dagelijks liep do. prijs tusschen 80 en 60 ots. rl00 Kg., do driolingon brachten meestal" van ets. Jtot f 1.30 op. Waar deze prijzen tamelijk lager zjjn dan do. vorige week, is hot. wel eigenaar dig, dat de nep in prijs omhoog ging. Deze vari eerde büna steeds tusschen de i5 on do f' 8.50» ter wijl zo ao vorigo weck niot boven do f 7.60 kwamen. Do golo pion stonden ook nu flink wat hoogor in prijs, hoewol ni do vorige week de prijs lager geworden is. De laatste dagen was de hoag^te priis ongovcor f 3.50 en was do laagste notooring iets boven do f2.50. Do drielingon braohten in liet begin der wook nog tot f 5 op, doch bleven do Iaat- ète dagen beneden do f 4. De gelo nep, die do laatste weken steeds hooger 1 stond dan de zilvernep, daalde nu daarbeneden; ze brachten de laatste dagen ongeveer.van f uo.oo op, terwijl Maandag de hoogste notooring nog f 8.40 was. Met de boswortelen is het weer iets beter go- worden. Een onköie maal kwamen zo do ven de vijf gulden, terwijl ze Dondordag, toen de markt extra noogstond, zelfs voor 1' 6.20 verkocht zijn. De bloemkool prijs was flink wat beter dan J de beide laatste dagen der vjorige week. 'Was toen I do hoogste noteering f 8.90, jqju brachten zo b.v. Woensdag en.Vrijdag als hoogste f 14.20 op. De laagste noteering van deze dagen was de hoogstel noteering van de beide laatste dagen der vorige week. Donderdag was voor deze week wel een bui tengewone dag. De noteering was toen f 15.90 f 22.60. Ter illustratie van het verschil, dat de èene dag op den anderen kan, geven, cliene dat de- zelfde aanvoerder Donderdag ruim 22 gulden en Vrijdag ruim f 11 voor zijn bloemkool1 ontving. De tweede soort bracht de laatste dagen omstreeks 2 gulden per 100 stuks op. Alk is do prijs van de bloemkool, oogensdhünlyk goed, toch is de op brengst niet hoog, daar veel bloemkool van rotte struiken to lijden, heeft en daardoor, hoe klein het rotplekje ook is, als minderwaardig wordt uit- gechoteïi. Veel bloemkool wordt daardoor reeds op het land stukgeslagen. De totaal-aanvoer was 30 wagons aardappelen, 18 wagons roode kool', 25 wagons witte kool en 6 wagons gele kool', 20 wagons gele en 8 wagons zilVeruien, 70000 stuks bloemkool, 10000 bos worte len en een kleine aanvoer van sperciéboonen en enkele andere producten. EEN VREEMDE iGAST. In een havenstad zijn vreemde gasten over het al gemeen niet iets zeldzaams, zoo schrijft do N.R.Crt.. Integendeel. Maar een enkele keer is er ondér do vreemde gdsten toch wel eens een, die zoo buitenis sig is, dat hij meer dan de gewone belangstelling ver dient. Zoo ligt op het oogenblik in de» Rotterdamsche ha ven een Noorsche walvischvaarder, om kolen, te la den en het is nog niet zoo zeer de omstandigheid), dat hier een walvischvaarder op bezoek koant al zijn het ook wel niet zoo heel dikwijls komende gasten in onze haven die het schip een extra vermelding waard -maken dan wel het feil, dat dit schip in zijn soort ook al weer tot zekere hoogte een .bijzonder heid is. Het begrip walvischvaarder roept in den regel de min of meer, romantische voorstelling op, van een betrekkelijk klein vaartuig, dat voorzien is met een stevige, sloep, die op het jachtterrein bemand wordt •met eenige stoere zeelieden en den harpoenier. Na een goed schot volgt dan een wilde jacht achter den vluchtenden zee-reus, soms ook een verwoede strijd mét het getroffen dier en dan tot slot het triom fantelijk aan- boord van den walvischvaarder bren gen van den buit. x Maar de immer voortschrijdende techniek heeft al zooveel romantiek gedood. Spoorwegen verdrongen de diligences, motoren vervingen wiekende wind-mo lens, tanks vervullen de rol van Trojaansche paar d-en en Bredasche turfschepen waarom zou de tech niek de walvischvaart ongerept laten? Moet niet alles zich gaan aanpassen aan de eischen van-weten schap, economie en efficiency? 't Is waar, de romantische wijze van walvisschen j vangen is nog vrij1 algemeen. Maar de techniek zon j op een betere methode, minder gevaarlijk voor den mensch, onvoordeeliger voor den walvisch, in zoo verre, dat het dier de kan3 benomen wordt, zijn j levensdagen te slijten met een harpoen waaraan een gebroken lijn hangt, in het lichaam. De nieuwe me* I thode is meer afdoend. En men kreeg schepen zooals de Peder Bogen, de Onveil beide hier gebouwd en de Lancing.1 Zoo heeft dan het vorige jaar de Lancing, ex Fiack well, ex Calanda, ex Omsk, ex Rio Tiete, ex Knight Erram het schip, een omgebouwde vrachtboot da teert a! van 1898 zee gekozen met de toegepaste beste resultaten van reeksen van onderzoekingen en proefnemingen in zich veroenigd. Op die eerste reis is haast het geheeJe zuidelijk halfrond bevaren, werden 40.000 zeemijlen afgelegd-, 17000 ton kolen verstookt, en 7000 ton traan gewonnen, een succes, dat van dien aard was dat dit jaar een tweede reis ondernomen i werd. Van Larvik is het schip vertrokken, met bestemming naar do Zuidzee Het schip is het eerst naar hier ge- j komen, om kolen in te nemen. Voorloopig wordt vast 9000 ton meegenomen. In zijn ruime, doeltreffend ingerichte hut wie] had een schrijfmachine, een electrische schemerlamp en een keurig schrijfbureau gezocht aan boord van een walvischvaarder? heeft kapitein S. Scheldssoe ons oen en ander van zijn schip, van zijn reis en 1 van do wijze "waarop de walvisschen verschalkt zul len worden verteld. 'De Lancing dan meet 12000 ton. de lengte over alles is 470 voet, de groo:ste breedte tusschen de spanten is 57 voet, de diepte 34 en de holte 26 voet. De be manning bestaat uit 180 koppen. Hei systeem van den vangst komt hierop neer: De Lancing op zich zelf is eigenlijk een soort van moederschip. Vier kleine stoombooten, jagers, ver gezellen het schip bij de jacht. De walvisschen wor den door deze jagers gevaage* en de buit wordt aan de Lancing afgeleverd. Aan boord van laatstgenoemd schip worden de walvisschen schoongemaakt, 't spek bereid, de traan gezuiverd en gekookt en verder alle werkzaamheden verricht, die. aan walvisschen dan nog te verrichten zijn. Deze -methode heeft al dadelijk dit voordeel, dat de schepen, die eenige walvisschen gevangen^ hebben, niet eerst weer terug naar den wal moeten, om de dieren af te levecen, maar nu geregeld aan het van- .gen kunnen blijven. 'Bovendien kan de reis nu ook over eon veel grooteren afstand gaan. De bij de Lan cing behooronde jagers, opereeren uitsluitend in open zee, waarvoor zij geen vergunning behoeven. De an dere walvischvaarders visschen nog al eens veel in territoriaal terrein. Zij- hebben hier een speciale ver-! gunning voor noodig maar hebbon het voordeel, dat1 zij, om don vangst af te gaan leveren en om op het jachtgebied terug to komen, slechts korte afstanden hobbon af te leggen. Deze heen- en weerreizen zijn bij- het moederschip- systeem niot noodig. Voor op den boeg van zulk een jager staaf een harpoen-lanceer-kanon. Zulk oen harpoen is eon ijzoren staaf mot twee weerhaken aan hot eeno ein de. Voor hot afschieten zijn deze weerhaken dicht ge-| klapt, -tegen do staaf aan. Aan hot ander© einde van de s'aaf is 'n lijn bovostig-d die .ongeveer 330 vadem oon vadem is 6 voet. (1.60 meter) lang is. Het eerste deel van deze ltin ligt opgeschoten achter het lanceerkanon. De rest zit om do spil' van oen midscheeps staande wich. Als de harpoen afge schoten wordt loopt de lijn in razendo vaart af. Om het brek-on te voorkomen vaart de jager tegelijkertijd full speod vooruit. Hoeft de harpoon dool getroffen, dan wordt do winch geremd en met behulp van deze winch do lijn weer ingepalmd. Vroeger gebeurde het nog al eens, dat do lijn bij dit inpalnjen brak, door het slingeron of stampen van den jager. Daarom is nu aan den voormast een katrol aangebracht, waar over do lijn loopt. Door eon automatische inrichting schuift dezo katrol langs don mast op en neer. zoo danig. dat de lijn altijd strak gespannon blijft. Voor op don harpoon is, evonals bij' de granaatkartetsen eon dop geschroefd, die gevuld is met 'kruit en die een automatische inrichting bevat, dio hot kruit 6 seconden na het afgaan van het schot doet ontbran den. Bijna onmiddellijk nadat de walvisch getroffen is. heeft, de ontploffing plaats en het gebeurt maar heel zelden dat het dier dan niet op slag gedood is. Mot het schieten wordt altijd gewacht tot het oogen blik, dat do walvisch ondor zal duiken. Hot voorste stuk van den romp komt dan even bloot en men richt dan in don oksel onder de borstvin. Bij het binnenhalen van don harpoen klappen de weerhaken open cn zi| vooricomon, dat de "harpoen los zou schieten. Zoodra een jager een walvisch bui; gemaakt heeft, stoomt de Lancing dichterbij en neemt het dier over. Bij goed' weer en een kalme zee wordt het dier langszij' genomen. Onder -minder gunstige omstan digheden wordt de walvisch achter het. achterschip gesleept. Dit heeft eon heel bijzondero inrichting, die de bemanning in -staat stelt, ook bij het slechtste waer den walvisch aan dek te krijgen. In den achtersteven is nl. even boven do waterlijn een groot vierkant gat, ruim genoeg om een walvisch door ie laten. Van het dek van het achterschip loopt een wijde koker naar deze opening. Met behulp van een winch wordt de wal visch nu. eenvoudig' door dezen koker aan boord en <op het bovendek gesleept. Zoodra het dier aan boord is, wordt het in stukken gesneden. Aan bakboord lbopt een tra.n.^ 'porbband, waarop liet spek gegooid wordt. Deze band brengt het spek naar het voorschip. Dadelijk onder het ppperdek staan dostoomporsen opge- steldj dio het spek samenpersen, nadat de stooniz.iag het in do juiste afmetingen gesneden heeft. De traan blijft voorloopig in het achterschip. Op het ^sholterdek staan 20 ketels, waarin do traan gedurende 24 uur gekookt^ wordt. Voorts staan hier electrisok gedreven centrifuges, waarin de traan gezuiverd wordt TenTslotte komt ze in een groote vergaarbak, waarna ze door een wijdvertakt buizen- stel in de tanks gepompt wordt. Deze tanks kunnen bij elkaar 9000 ton traan bevatten. De bemanning van een jager krijgt be'i tl 'O do gewone gage een belboning voor ieaeren gevangen walvisch. De opvarenden van de Lancing krijgen behalvfc do gage een vast bedrag por vat trian. Een walvisch levert in den regel 80 a 90 vaten traan op. Er zijn wel van 120 vaten en op de ifcrigo reis is er zelfs een 'van 250 vaten buitgemaakt. e vaten traan wegen ongeveer 1000kilogram, i c langste buitgemaakte walvisch was 94 voet. De harpoenen zQh, als zijn eenmaal' afgeschoten zijn, danig misvormd. Aan boord, van de Lancing zijn twee smeden, die in oen keurig toegeruste sme derij .de harpoenen herstellen. Er is 6 ton kruit aan boord, o.m nieuwe ladingen voor de explosies te makon. De Lancing is het eerste schip, dat op deze wijze toegerust is. Na de geslaagde proefne ming van verleden jaar zjjn nog twee* schepen van een dergelijke grootte in de vaart gebracht. Kapitein Scheldssoe heeft ons daarop over zijn t schip rondgeleid. Van 't achterschip met den eigen aardig gevormden koker én de traankokery iring het langs de machinekamer, waar een enorme triple- cxpansïe-machine krachten voor de verre reis te ver zamelen stond en langs de kombuis, waar drie koks het eten stonden te bereiden op Stoomfornuizen, naar het voorschip met z'ijn spekbereidingsinrich- ting, de 6 enorme traan-tanks, ae smederij, do tim mermanswerkplaats want alles wordt aan boord in eigen beheer gerepareerd en het volkslogies. Natuurlijk is er een dokter aan boord en "deze vertelde ons niet zonder trots, d .t hy de beschik king heeft over een keurig hospitaal met 6 vaste bedden. Maar hy hoopt een heel gemakkelijke rei-* te hebben. De Lancing, die in.de Waalhaven ligt, vertrekt van hier naar Montevideo, waar de vier jagers op gelegd liggen, sedert de vorige reis. Vandaar gaat hot flottielje gezamenlijk naar de Hawaïan-ei!anden en dan zal daarna de* reis naar het jachtgebied aan gevangen worden. Do Lancing zal ditmaal' een reis van tien maanden ondernemen. door een trein gegrepen. Men meldt uit Apeldoorn: Gisterenvoormiddag had een botsing plaats tus schen een auto met den trein 513 van den locaal- spoorweg Het. LooIlattem, welke om 5.13 uur van het station liet Loo vertrekt. De afsluitboomen waren niet gesloten. De eigenaar chauffeur van den auto, de heer Bossink, te Apel doorn, zag toen hij halfweg den overweg was geko men, den naderenden trein en stopte, dóch kon niet gauw terug rijden, liij sprong uit den auto cn dankte hieraan het behoud van zijn leven. De inzittende dame, mevr. Verwijn—Woltorbeek uit Doetinchem, kreeg door de botsing een bevigen schok, waardoor zij verwond wérd aan een arm en een onderbeen. Terwijl het voorgedeelte van den auto totaal versplin terd was en zij toevallig rechts op de achterbank had j-laats genomen, heeft zij het er met den schrik oh de genoemde verwondingen afgebracht- Wanneer men de ruïne van den auto ziet, ver baast men er zich over. dat er onder deze omstandig heden geen menschenlevens zijn te betreuren. Dr. Noyon, toevallig op hot station Tiet Loo aan wezig, verleende de eerste geneeskundige hulp, waarna mevr. Verwijn ter verdere behandeling naar het ziekenhuis werd overgebracht. Te oorzaak van h'et niet tijdig sluiten der afsluit- hoornen wordt door de marechaussee onderzocht. Msb. onder den trein. Lergistermiddag ;egen zes uur speelde een tienjarig zoontje van den heer Sineenk te Gaanderen tussphen de rails, toen de heer Kok zog, dat uit de richting Doetinchem de trein naar Terborg naderde. Hij snel de toe om het kind weg te trekken, maar kwam net to laat, met het ongelukkig gevolg, dat beiden door do locomotief werden gegrepen. Het kind was ter stond dood. De heer Kok, wien beide voeten werden afgereden, stierf kort daarna. HIJ was ruim 30 jaar en ongehuwd. vergiftiging. Te Edam had een echtpaar zijn 40-jarige echt ver eeniging op feestelijke wijze herdacht. Een paar da gen kiter wilde de man zich nog eens te goed doen aan de overgebleven port. Toen hij later ongesteld werd bleek, dat hij gedronken had uit een flesch inhoudende een vergiftig waschmiddel voor scha pen. De rnan is aan de gevolgen overleden. De justitie stelt een onderzoek in. Ambtelijke onbegrijpelijkheden. Een stadgenoot, aldus het Hdbld., had behoefte aan een afschrift-geboorteakte, vraagt dus het document, aan ter gemeente-secretarie iri zijn geboorteplaats. Mot beknmen spoed antwoordt de ambtenaar van den burgerlijken stand daar ter plaatse een belang rijke provincie-hoofdplaats dat toezending van het gevraagde zal volgen na ontvangst van een be drag van 35 cent bijv. aan postzegels. De laatste worden terstond toegezonden: één post zegel van 25 cent en één van een drbbeltjo. Het verwachte afschrift volgt echter niet! De newuste ambtenaar benut den tiencentspostze- gol omaanvrager to melden dat postzegels van een kwartje niet in betaling worden aangenomen! De kwartjeszegel wordt daarom geretourneerd..En postzegels van tien en vijf cent worden gezonden. Ziedaar hot resumé van dit ambtelijk drama! Wij vragen ons af wat een drukte cn vele post stukken verzendende gemeente-secretarie heeft tegen postzegels van een kwartje: een antipathie, zoo sterk dat deze zegels als onbruikbaar en vnn on waarde worden geweigerd. Den overlast voor den be trokken „particulier" laten wij maar buiten bespre king. doch het geheim van dit voor ons niouwo bureaucratische standpunt zouden wij toch wol eens ontsluierd willen zion. t zand. Zondag 29 Augustus had alhier een harddraverij plaats, uitgeschreven door de Harddraverijvereeni- ging ..De Tqekomst". De uitslag was: le prijs f50.Martin van den heer •L Brak, 't. Zand; 2e prijs f25.Nora vari den heer P Kwak Ie St. Maartensbrug; 8e prils f 15. Omer Watch. van den beer K. Hart to Medemhlik: 4o prijs w"' ^°^or van den-heer K. Nottolmnn to Petten. Er waren 10 deelnemers. Er is mooi gedraafd, ter wijl er veel publiek was.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 5