iiiïiitti Kitm-
Aüerteitie- La
Donderdag 2 September 1926.
69ste Janrgnng. No. 7905.
Raad Hoogwoud.
Binnenlandsch Nieuws.
Dit blad verschijnt viermaal por wook: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag uii Zuturdug.Dij iuaending tot 's morgens 8 uur, worden Advor-
tonlidu nog zooveel mogelijk in het ooratuitkomend nummei; geiduatst.
UitijevursN.V. v h. TltAl'MAM Cu., Schagen.
I'OSTICKKKNING No. 233:10. INT. T1£1.I£I?. no. 20.
Prijs per 3 maandon f 1.06. Losso nummora 6 cent. ADVERTEN-
TleN vun 1 tot 5 regels fl.lö, iodoro rogel moor 20 r.uht (imwijsao.
inljogrepen). Grooto letters worden nuar pluutaruimto herekond
Vergadering van den Raad op Woensdag 1 Sep
tember 1926, des morgens halfelf. Alle leden zijn aan
wezig.
Voorzitter de heer J. Breeba&rt Dz., burgemeester,
tevens secretaris.
Na opening volgt lezing der notulen, ze worden on
veranderd vastgesteld.
Naar aanleiding van de notulen deelt voorzitter
mede, dat tob aanzien van; de kosten der telefoonaan
sluiting met Aartswoud, de postambtenaar zich ver
gist schijnt te hebben, de kosten zullen niet 1 61, maar
f%73 bedragen, wat dus voor de gemeente gedurende
5 jaar wordt f 36.50 per jaar.
Het is de bedoeling dat de aansluiting wordt go-
maakt via spoorlijn-Pade-Kerkepad naar Aartswoud
en daarvoor is bet noodig. dat de gemeente toestem
ming verleend de palen te plaatsen in Nhet Groene
Paadje.
De beer Gla3 wijst er op. hoe slecht dit paadje
reeds is te berijden en oordeelt dat daar geen tele
foonpalen belmoren te komen.
Voorzitter zegt. dat moeilijk een andere oplossing
gevonden kan worden, de palen worden vlak aan den
wal geplaatst.
De heer Glas acht bet dan gewenscht dat B. en W.
vooral er op toezien, dat het verkeer niet wordt be
lemmerd.
Voorzitter zegt. dat de voorwaarde gesteld zal wor
den, dat voor plaatsing der palen overleg met B. en
W. gepleegd dient te worden.
iGed. Staten hebben goedgekeurd de vastgestelde
suppletoir© begrooting, bet doen van af- en over
schrijdingen. het besluit tot bet aangaan van een geld-
leening en tot onderbandscben verbuur van land in
de Bennemeer.
Het verzoek van de Vereeniging van Diaconiën van
Ned. Herv. Gemeenten, classis Hoorn, om .subsidie
voor wijkverpleging, zal bij de vaststelling der be
grootingen aan de orde worden gesteld, zoomede de
begrooting der Gezondheidscommissie te Hoorn,
waarbij de bijdrage #er gemeente geraamd is op
11/4 cent per inwoner of f 26.20 in totaal.
Het verslag van de Noordbollandsche Commissie
ter bestrijding van malaria wordt voor de leden ter
visie gelegd.
Opnieuw de posttoestand.
1
Voorzitter zegt. dat ajvorens de heer Glas vorig
maal de postbestelling besprak, spr. zich tot den Di
recteur der Posterijen te Hoorn had gewend over de
/estie en gevraagd had een postbesteller te hand
haven en dan de avondbestelinlg uit te breiden. Spr.
kreeg toen reeds de mededeeling, dat daarvan wel
niets zou komen. Op 23 Augustus kwam nu bericht
van de Diroctie der Posterijen dat in den duur der
bestelling geen wijziging zou kunnen worden ge
bracht en dat er geen aanleiding bestond om de ge
meentelijke bijdrage ad f 1.01 per dag te verminderen
en geen uitbreiding aan de tweede bestelling zou
worden gegeven.
•Voorzitter zegt, dat dus de tegenwoordige toestand
zal worden bestendigd. Ook het bezoek dat B. en W.
inet den heer Glas zouden afleggen, zal wel niet
veel helpen. De posterijen redeneeren: het afhalen
van de post van Obdam is onze zaak, de-avonddienst
als jullie die willen uitbreiden, is dat jullie's zaak,
dat betalen jullie. Bét is een standpunt.
De beer Glas, afkeurend: Een mooi standpunt. Als
de dienst goed was. zoü spr. bet beamen dat gezegd
werd dat we er niets mee te maken hebben. Vindt U
het dan goed. aldus spr. tot den voorzitter, dat do
pakket:endienst, wordt opgeheven?
Voorzitter zegt-, dat als hier pakketten zijn, de post
ze met eon wagentje weg moet brengen, dat is z.g.
loopdienst
Do heer Glas noemt dat een sjouwerij. en men ziet
de post ook nooit met oen wagentje gaan. Spr. wijst
op den avonddienst in verschillende gemeenten, to.v.
Abbekerk en Winkel, is bet geregeld als 'bijl ons, al-
•een met dit verschil dat Hoogwoud dien avond
dienst moet betalen. Winkel b.v, niet. Spr. dacht, dat.
we recht hadden op een behoorlijken pakketdienst..
Het is ondoenlijk b.v. dat een berg couranten voor
oen 200 zielen door 1 man op de fiets gehaald moe
ten worden. Dat mag trouwens niet meer dan 60 pond
worden.
Voorzitter- Op de fiets niet. met het karretje wel,
dat is loopdienst.
De heer Groen: We moesten eigenlijk zorgen dat een
maandlang er zooveel pakketten waren, dat ze alle
dagen met een wagon naar Obdam moesten.
Voorzit'er: Daar moeten de hoeren dan maar voor
zorgen. 'St. Nicolaas is er een goede gelegenheid voor.
De heer Glas vraagt, of Hoogwoud dan billijk wordt
behandeld.
Voorzitter: Neen, Winkel echter heeft geen avond-
bestelling en die bestelling was hier van belang en
daarom kost l»t de gemeente gold.
De heer Glas wijst er op. dat bier ook geen mid-
dagbestelling was en noemt als voorbeeld een brief
die Zaterdagsmiddags om 1 uur bier aankwam, 48
uur later in den Boekeiweg word bezorgd,
i Voorzitter erkent dat. Spr. beeft geen bezwaar mee
e gaan naar de postautoriteiten.
De beer Glas: 't Zijn rechtvaardige klachten die'we
uiten. We kunnen wel alles uit eigen zak betalen on
aan werdt het model.
Voorzitter: Dan zuilen we het nog eens probeeron
cn zal' ik met de beeren moegaan.
Oninbaar verklaard. Niet betalen
werkt aanstekelijk.
B. en W. stellen voor f 4.99 schoolgeld voor do
.openbare school oninbaar te verklaren en f 35.54
schoolgeld van de bijzondere school te Opmeer.
De heer Vijn vraagt of er ondor die van Opmeer
nog onwilligon waren.
'Voorzitter: Dat kunnen wij niet zeggen, we kunnen
ia opmeer niet optreden.
betalen8"1" VUD: H6' W°rkt Z°° aansl0kelÜk d&t ni0t
Goedgevonden wordt, bovongenoemdle bedragon on-
moaar te verklaren.
Namens de commissie rapporteert do heer Glas. VAN RXJSWIJK'S
De gemeenterekening werd in orde bevonden en na- SCHOENHANDEL. i SCHOENMAKERIJ,
dat de voorzitter en de gemeente-ontvanger inlich- UITGEBREIDE KEUZE,
tingen hadden verstrekt, heeft de rekening geen aan- PRIJZEN UITERST BILLIJK.
leiding tot ernstige bedenkingen gegeven. Van den ge-
wonen dienst bedroegen de ontvangsten f 71628.38. de
uitgaven f 6785451a, batig saldo f 3773.S6M. Vorig waarop de commissie is behandeld, ze werd reeds
jaar was bet batig- saldo wat hooger, nl. f 4500, maar bttrliukligd van de zaak te tnunoeren en beeft op
dat geeft geen aanleiding tot eenige onrust. De kapi- deze wyze geen k<ms gekregen,te wijzen op bet
taalsdienst sloot -in ontvangst op f 64846.54. uitgaven goederenvervoer. Misschien zou in dit verband ge-
f 64841.86, batig saldo f 4.68. tracht kunnen worden een audiëntie bij den Muiisi-
'Ook de Armenrekening werd in orde bevonden. De ter, aan te vragen. Of men het recht heeft de tram
ontvangsten bedroegen f 7852.23M, de uitgaven maar op te boffen, is de vraag. Kr is maar een
f 5968.92/4, batig saldo f 1S85.31. Dit saldo is met rekening, over 1924, overgelegd; die gaf aan een
f 400 teruggegaan, doordat er heel wat ziekte verlies van f 66.000, maar alle rekeningen zullen
heerschte. Het is opmerkelijk dat met zoo weinig geld niet met een dergelijk verlies gesloten hebben,.want
zooveel onheil wordt voorkomen. anders zou het een gxoote stommiteit geweest zijn,
Wat de rekening van bot G.E.B. bétreft, zegt rap-zoo maar jaren door te gaam Spr. wijst ook nu nog
porteur dat dit is het slottafereel. De baten en lasten èans op de wijze van exploitatie, mijnheer CaLbfj
bedroegen f 8517.45, de kapi taalsdienst sloot in ont- d'Ksoury deed liet voorheen veel beter. Thans laat
vangst en uitgaaf op f 2967.92. en hiermee is deze mep op die lijn het personeel' f 75000 verdienen,
zaak voor de gemeente afgedaan. dat? is geen toestand. Trouwens, hoe gaat het op 't
Overeenkomstig het advies van de commissie wor- oogenblik, terwijl de plannen bestaan de tram op
te heffen, wordt er maar zand en biels aangebracht,
bet stationsgebouw wordt vernieuwd.
De heer Ham wijst er bijv. op, boe ondanks de
plannen tot stopzetting, .men, als de zuivelfabriek te
Opmeer een bijdrage had verleend, men zou zijn over
een
den de rekeningen op bovengenoemde cijfers voor-
i loopig en definitief vastgesteld.
Voorzitter dankt, de commissie voor het nazien en
den gemeente-ontvanger en secretaris-boekhouder
I van het Armbestuur voor bun getrouw werk.
I De heer Glas dankt den voorzitter voor de uitge- gegaan tot bet maken van een zijlijntje voor
breide wijze waarop de rekeningen door hem wer-laadplaats voor de zuivèlfabriek te Opmeer.
den toegelicht. Voorat ter: Ja, bet is eigenaardig, Het station te
Aangeboden wordt de gemeentebegrooting voor Opmeer is beelemaal vernieuwd.
1927, sluitende in ontvangst en uitgaaf op De beer Glas erkent ook, dat we niet kunnen toege-
j f 64488.71, met een post onvoorzien van f 2S8.83K. ven met blootweg de f. 60000 toe te staan en ook spr.
De armenbegrooting sluit op een bedrag vandurft geen bedrag als bijdrage noemen. Spr. vindt
f 6716.91, waaronder een gemeentelijke subsidie van bet een onbillijke eiscb en vraagt, waar die eiscb op
j f 1500. steunt, op de rekening van de Directie? De Minister
1 is verkeerd ingelicht.
De tram Schagen-Wogniim. Wat Hoogwoud betreft, de banne en de gemeente
Hoe de commissie genegeerd hebben f 12000 voor deze tram gegeven, de Vier Noor-
wnrrit Het meo on dp keeL dor Koggen f 50000. De aandeelen zijn later overge-
p gaan op de Hollandscbe Spoorwegmaatschappij en
Voorzatter zegt, dat het met do tram er niet als er zooveel winst werd gemaakt zouden ook wij
schitterend voor staat?. In de vorige vergadering is er wat van krijgen. Daarna beeft de Hollandscbe
mededeeling gedaan van de werkzaamheden der Maatschappij de zaak aan de Ned. Spoorwegen over-
commissie en thans is ons als een ijskoud bad een gedragen, van winst hebben wo nooit iets geboord,
schrijven van den Minister op 't lijf gevallen. i vatl de aandeelen ook niet, en nu zal zeker ook de
Voorzitter leest bedoeld schrijven van den Mi- weggaan. Spr. vindt bet een verschrikkelijk
uister voor, dat luidt als vulfcb: ding Wij zouden nu deze f 60.000 voor onze tram
„Uit de door do Directie van de Nedorlandsche moeten betalen, maar we hebben toch^ zeker ook
Spoorwegen en Uwe Commissie in afschrift aan moebetaa!d aan die vele millioenen die in '23 bijv. 24
mij toegezonden brieven betreffende novenvermeld a bedroegen.
I onderwerp (Stoomtram SchaffenWognum) blijkt .oorzitter vindt bet goed, dat deze dingen maar
mij, <lat Uwerzijds nog geenerlei toezegging is ge eo"s aaar voren worden gebracht.
1 daan voor een bijdrage in bet jaaxlyksch tekort Iheer Glas zegt, dat de hoofdingenieur van den
van den tramweg ScliagenWognum. rov- Waterstaat ongunstig heeft geadviseerd) over
Thans vraagt de Directie van de Nedorïandsehei blijven bestaan van de tram. iSpr. acht bet wel
Spoorwegen mij, vergunning om do exploitatie van gewenscht dat dit schrijven -publiek gemaakt wordt,
den tramweg zoo spoedig mogelijk 'te staken. i 'Voorzitter meent, dat dit reeds is gebeurd.
Alvorens nieromtrent een beslissing t?e nemen, heer Ham vraagt, of de betrokken organisaties
1 verzoek ik U, mij thans spoedig en uiterlijk 15 nu ook uitgenoodigd tot de vergadering te Op-
September' a.s. te berichten,* of belanghebbenden maer-
bereid zijn, om 't govraagde maximum bedrag van oorzitter: Op t oogenblik zijn ze geen belangheb-
t 60.000 s jaars te verleenen. 1)end.e> maar het is een openbare vergadering, ieder-
Voorzitter zegt, dat uit dit schrijven blijkt, dat welkom. De kwestie zal bijv. ook nog wel be
thans de Commissie het mes op de koel wordt ^oken worden door de Vereemging van Water-
gezet en geantwoord moot worden, of de f 60.000 i SCn^pP^n e5 erheerswegen.
jaarlijks zal worden bijgedragen, ja dan neen. l>e ft?JL ïï5 „1S 5anR de menschen niet ter
Commissie meende, daar heTantwoord niet direct andera wordt
op te kunnen geven, maar wil de belanghebbendenm V
teftaSaalw- Asffw^rïsar^as? S
B. on \V. hebben do oproeping: voor dpze verc.v „X ,,L
oproeping voor deze vergar
dering behandeld, doch in verband mot het groot»
bedrag dat jaarlijks gevorderd wordt, hebben zij
er geen heil' in gezien, om don Ra ad een voorstel te
doen tot het bijdragen van eou bepaald bedrag.
Rapport vali den Hoofdingenieur-Directeur van den
Provincialen Waterstaat:
„Ter beantwoording van de vraag of de lijn in
ecne bestaande behoefte voorziet, rosp. of zij nog
De rekeningen van 1923.
°'eM925 °rd6 k°mt d6 TaststeninK der rekeningen
Wel is het irnmalrknlnk nm dat nn "mnjir njin Hfn ndmen Van bestaan heelt, vestig lk de aandacht
pXh t li, °p dL' exploitatierekening 1924; do slechte uitkom-
X ïïf,iï iHa 8,en 'n dit iaar Verkregen, zijn m.i. reeds voldoon-
h^t'n"^11 op Tn TatóijkSQb«dm^' ScSSlE/dToSS^
nict0<vidt to Skón A& toch^^ton^doodn Baseor(jnde °P d0 tegenwoordige dienstregeling,
EtTnonwo1^ OT voorwaaxdon bedrag van gemiddeld omstreeks 19M moet dus
een t'rein loopen.
Indien verder wordt aangenomen, dat hoofdzake
lijk in, de 3e klasse wordt .gereisd, terwijl voor een
plaatsbiljet over een korten afstand omstreeks f0.20
De heer Bossen meenfc dafc de toestand er tniefc
op is verbeterd, want eerst wa> het tekort f 40.000,
terwijl nu maar woor ,f 60.000 bijdrage por jaar
wXdn dat TÜ '\n!„2„0,"-001 w°rden betaald, bij een langen afstand 1080
irenetreord terwiil het 'ondoenliik i mn Vn hïï '6 resp* K-M.), zoodat een plaatsbewijs gemiddeld
?e?Z(Skto voldoen wïifc L L Sli f0>50 kosl» dan bliJkt» dat elke trein slechts 10 11
ïer®ok J?J?ld^nS,wiinXV',afft_8l>r,- er a»o6 4 a paSS„.,i,,rs heeft vervoerd, van het begin- tot het eind-
5 gemeenten die het bedrag zouden moeten
brongen.
Voorzatter wyefc or den hoer Bossen op, dat in
don eersten brief het tekort van do tram op
f 66000 werd bepaald, doch de Commissie texm by
do Directie heeft gevraagd of dan de voeding van
andere liynon geen waarde had. Die waarde is toen
berekend en kwam men tot een tekort van f40.000.
Van die berekening evenwel schijnb do minister
mets af to weten. Snr. deelt mode, dab do vol
gende lichamen by de tram zijn betrokken: ge
meente en banne Winkel, gemeente en banne
Nieuwe Niedorp. gemeente en banne iloagwoud,
gomeente en banne Opmeer, gemeente en banne
Spanbroek, banne Wognum. gemeente Hoorn en
«o Vier Noordor Koggen. De gemeenten Schagen,
Rarsingorhorn en Wognum, hebben vroeger niet
bijgod ragen. Wol z;»uden we kunnen zeggen: we
zuilen f 1000 bijdragen, maar ten aanzien van hot
bedrag ad f 60.000 is dat oen bespotting.
De hoor Ham oordeelt, dat door hot moderne
verkoor do tram misschien voor het porsononver
voer van geen belang is, maar anders is het ten
aanzien van het goederenvervoer on daarby hebben
verschillende corporaties belang. Men komt bruufc-
weg .met den eisch f 60.009 en anders de tram
loetsio. Spr. noemt de zuivelorganisaties en aan
koop oroonigiiigen, dat zyn corporaties, die wel
belang hebben bij het voortbestaan van do tram en
die zullen voor haar goederenvervoer wel' een bij
drage wi len verleenen. Heeft dó Commissie dit niet
oens besproken r En wanneer de exploitatie dan
eens andors werd „ter hand genomen, zou or mis
schien wel een oplossing mogeiyk zyn.
Voorzatter wijsc op de ei gen ard ge
station gerekend. Deze cijfers wijzen m.i. duidelijk
uit, dat hier zélfs van een matig verkeer geen
sprake is; de kleinste omnibus zou in deze behoefto,
wat hot personenverkeer betreft, kunnen voorzien.
Ken realen van bestaan bezit do lijn dus met het
oog op het bovenstaande niet, terwijl ook niet te
verwachten is dat de toestand met den loop der
jaren zal verbetoren. Integendeel, de aanleg van
een wegennet in de Provincie zal veeleer het 'om-
nibusvorkeer doen toenomen, zoodat mag worden
aangenomen, dat de toekomst voor deze tramlijn nog
grootere finantieele bezwaren met zich zal brengen
dan de tegenwoordig bestaande.
Uit het bovenstaande moge blijken, dat er voor
Gedeputeerde Staten geen aanleiding bestaat mecle
te werken tot hot dekken van het tekort op de ex
ploitatierekening. Buitendien ware het verkeerd jaar
lijks f 6Q.OOO.toe te betalen op een obiect, dat eene
waarde van nog niet 1 millioen gulden vertegenwoor
digt; de som van f 60.000.geeft gekapitaliseerd,
reeds meer dan 1 millioen. Met de bovenstaande cii-
fers voor oogen acht ik het dan ook het meest ver
kieselijk, dat de Nederlandsche Spoorwegen de ex
ploitatie. staakt".
,Geedeputeerde Staten berichtten:
Aangezien wij ons met. bovenstaande be
schouwingen vereenigen, vinden wij geen aanleiding
er toe mede te werken, dat do exploitatie der liin
wordt, voortgezet. Wij zien derhalve geen reden de
Provincie in de vergadering van belanghebbenden
bij de voortzetting der exploitatie vertegenwoordigd
te doen zijn."
De heer Bossen vraa?t. 'of de kans bestaat daf de
kara Jsat'e door '•♦rokken word; tot Opmeer. Deze
zaak houdt nauw verband met de tram-
Voorzitter zegt, dat dit punt straks kan worden
besproken.
De heer Schilder meent ook, dat het personenver
voer zich wel zal redden, maar voor de gemeente
was hét gewenscht dat het goederenvervoer hleef en
daarvoor zou de gemeente een bijdrage kunnen ver
leenen.
De heer Ham: Ja. het goederenvervoer zouden we
missen.
De heer Glas: Als er dan maar beter geëxploiteerd
wordt en het met gebeurd dat de wagens koeien en
schapen, die in Schagen voor Hoorn geladen worden,
in Wognum niet aan de personentram gekoppeld
worden en dus niet verder dan Wognum vervoerd
worden.
Voorzitter vraagt den heer Schilder, dan maar een
cijfer, voor bijdrage in de kosten van goederenver
voer te willen noemen.
De heer Glas wil geen cijfers noemen.
De heer Schilder zegt, dat ook Opmeer zich in
beginsel uitgesproken heeft voor het geven van een
bijdrage in de kosten van goederenvervoer.
Algemeen wordt door don Raad besloten, zich in
beginsel uit te spreken voor finantieelen steun, ten
einde het goederenvervoer der tram te behouden.
De voorgestelde finantieele regeling, den dienst 1926
betreffende, en wel het doen van af- en overschrijvin
gen en het.vaststellen van een suppletoire begrooting
wordt goedgekeurd.
Een rooilijn-kwestie.
Voorzitter deelt nog mede, dat in de Weere voor
een bouwvergunning een nadere rooilijn moet worden
aangegeven. Spr. wijst er op, dat daar niet wordt ge
bouwd met den weg mee, maar met het land mee, en
in het onderhavige geval zal het uitzicht worden
belemmerd.
Na toelichting en bespreking wordt besloten den
aanvrager in overweging te geven te bouwen met den
weg mee en wel drie nieter van de gemeente-eigen
dommen af en indien niet met den weg mee wordt
gebouwd, dan 4 meter.
Do verbetering van het vaarwater.
De heer Ham deelt bij de rondvraag mée, dat er
een actie op touw wordt gezet om het vaarwater te
verbeteren, vooral naar den kant van Opmeer moet
•het belangrijk worden verbeterd. Kan de gemeente
bij die actie haar moreelen steun niet verleenen?
Voorzitter zegt, dat moreele steun niets kost en B.
en W. altijd bereid zijn het goede tot stand te hel
pen brengen. Het finantieele gedeelte kan evenwel
naar voren worden gebracht en als de tram wordt
opgeheven, dan zullen we aan deze kwestie onze aan
dacht moeten schenken. Ook wat den kant van Lan-
gereis betreft, vooral waar Langereis haar primairen
weg krijgt. "W*e zullen echter beginnen met onzen mo
reelen steun te-verleenen.
I
Geen tram, dan goed vaarwater.
De heer Bossen komt nog eens terug op de verbe
tering van vaarwater naar Opmeer, meae in verband
met de kanalisatie-plannen. Deze zaak houdt nauw
i verband met het vrachtvervoer per tram en ook met
I de droogmaking der Zuiderzee. We weten niet hoe de
toestand zich voor Hoogwoud zal ontwikkelen, maar
we dienen er op te letten dat we krijgen goede wegen
1 of vaarwater. Bij spr. zit maar hij, dat men elders
meer weet dan wij en daarom raadt spr. aan dat in
de vergadering te Opmeer geen bedrag wordt ge
noemd.
Voorzitter: Wij noemen geen bedrag en kunnen
dat ook niet doen. We hebben alleen in beginsel be
sloten en zullen ons later over het bedrag moeten
uitspreken. Als de tram wordt opgeheven, dan be
gint het te nijpen.
De heer Ham zegt. dat men zich voor die vaartver
betering wel tot Ged. Staten zal wenden. Vier Noor
der Koggen heeft er echter niet veel belang bij.
I De heer Groen zegt, dat vooral het gedeelte van de
wipbrug tot Opmeer verbetering, behoeft, maar het
zal met groote kosten gepaard gaan, omdat uitdiepen
daar niet mogelijk is.
Voorzitter zegt dat dan ook zijn gedachten gaan in
de richting van het idee-Bossen, dat het werk dan be
hoort te vallen onder die van de kanalisatie. Spr. zegt*
toe. dat het vraagstuk de aandacht van B. en W.
heeft. Hierna sluiting.
WINKEL.
I Aan het verslag der gemeenschappelijke gasfabriek
voor Winkel en Nieuwe Niedorp over 1925, ontlee-
nen we het volgende:
i In 1925 werden 1206.890 K.G. steenkolen gedistil-
I leerd en daarvan geproduceerd 459.600 M3. gas of
pl.m. 36,3 M3. gas van 100 K.G. steenkolen. Aange
kocht werden 1136.980 K.G. steenkolen, tegen gemid
deld f 16.35 per 1000 K.G. in de loods.
I Van de 459.600 M3. gas werd afgezet voor: licht
en kookgas 229.644 M3., muntgas 92.718 M3., verwar-
mingsgas 63.301 M3., industriegas 7.814 M3, straat
verlichting 14.324 M3.. eigen gebruik 24.359 M3. en
condensatie enz. 27.440 M3. Een nuttig verbruik van
407.801 M3.
Over de gasmeters werd verbruikt 393477 M3. of
gemiddeld 531 M3. per gasmeter. Geplaatst zijn 740
gasmeters, waaronder 191 muntmeters,
i Aan koolteer werd geproduceerd 72305 K.G. en ver
kocht 67483 K.G., de prijs liep terug van f2,01 per
K.G. in 1924 tot f 1.20 in 1925.
Aan cokes,werd geproduceerd 15832 H.L. en ver-
i kocht 7321 H.L., voor eigen gebruik 6860 H.L., zoo-
j dat. met inbegrip van den voorraad op 1 Januari
1925 van 3350 H.L., op 31 December in voorraad was
.5000 H.L.
Cokesaruis werd geproduceerd 1500 H.L. en ver
kocht 799 H.L.
i De lagere prijzen der bijproducten als cokes en
j teer waren oorzaak dat de exploitatierekening een
I verlies oplevert van f2039.14%.
In 1925 werd de Langereis aangesloten.
Do aanwezige goederen worden geïnventariseerd
op een waarde van f8297.59, de vaste goederen en
installaties op fl78934,55H. totale balanswanrde
ij^ooo u srhuM op 31 Drc. 1925 stsit
vorroo'd op f1730>0.—.