Dreigende Opheffing
Tram Schagen-Wognum.
Raed Winkel.
DE TAKWEboGST DEH WESEGDu
Hot Britsen ministerie van Landbouw heeft een
voorloopi# overzicht gepubliceerd van de wereld-
positie van tarwe. Daarin wordt de reods eerder
uitgedrukte verwachting bevestigd, dat de over*
vlocdigo oogst dien Europa hot vorigo jaar heefti
binnengehaald, dit jaar met zal. worden herhaald,
maar dat aan den andoren kant Amerika eon aan
zienlijk grooteren oogst zal hobben aan te wijzen,
zoodat het tekort door invoer gemakkelijk zal kun
nen worden gedokt.
In Engeland en Wales wordt een goede oogst
tegemoet gezien; hoewel de beplante oppervlakte
slechts 100.000 acres grooter is, wordt de oogst ge
raamd op 28.600.000 cwis tegen 27.200.000 cwts in
1025. De ramingen voor Italië on Spanje geven een
stijging boven liet gemiddelde van 1920/24 te -zien,
maar oen vermindering vergeleken met 1925. Een
niet ofiïeioele raming van Frankrijk en, Diuitsehland
doet verwachten, datdeze landen dit jaar meer
zullen moeten invoeren dan het vorige jaar. Roe
menië meldt een goeden oogst, nlr. 59.000.000 cwts,
zijnde 3.000.000 cwts meer aan verleden jaar. An
dere Donaulanden zullen eveneens een matigt export
surplus hebben. Omtrent Rusland valt onmogelijk
met eenige zekerheid te zeggen, of dit land in staat
zul' zy'n meer dan een onbeteekanende hoeveelheid
uit te voeren.
In de Ver. Staten wordt den' oogst verwacht van
449.000.000 cwts, zijnde 90.000.000 meer dan verledeif
jaar. Voor Canada moldt do laatste officieele op
gave 170.000.000 cwts; de laatste maand is ernstige
schade aan den oogst toegebracht en genoemd cijfer
zal dan ook 50.000.000 cwts. lagen zijn dan do over
vloedige oogst van 1925.
In Eet jongste bulletin van het Internationaal
Landbouw Bureau te Rome worden- van het Noor
delijk halfrond de volgende cijfers van de tarwe
oogsten gepubliceerd:
Europa (15 handen)
Canada en de Ver. Staten
Azië (4 landen)
N .-Afrika, (4 landen)
gemidd.
1920/24
328
630
205
46
1925
416
578
200
56
1926
388
620
195
52
Totaal (25 landen) 1209 1250 1265
Omtrent het Zuidelijk halfrond V"Ti alleen wor
den gezegd, dat de vooruitzichten voor den nieuwen
oogst in Australië zeer bevredigend zijn en dat in
Argentinië hett weder tot nu toe nog niet zeer
l>evredigend is geweest, maar dat timng een gun
stige wending is ingetreden. JELdbi.
OM HET KORTE HAAR.
Een 50-jarige invalide te St. Denis bij Parijs heeft
zelfmoord gepleegd omdat zijn dochters beur haar
kort hebben laten knippen. Een tijdje geleden, toen
zij haar vader haar plan aankondigden had hij ge
zegd zich het loven te zul(en benemen als zij het ten
uitvoer brachten en toen zii het inderdaad gedaan
hadden, heeft hij zich met een revolverschot in het
hart van het leven beroofd.
AANGEVAREN DOOR EEN IJSBERG.
Do Aurania van de Cunard Line, heeft verleden
week, even na het verlaten van do golf van St?
Lawrence, oen ontmoeting met een ijsberg gehad.
Het was mistig en het schip liep vrijwel geen vaart,
Plotseling dook aan bakboord voor den boeg een
lisberg op, di» niet moer te ontwijken was. De berg
gleed langs hot schip en bonsde er herhaaldelijk
tegen aan. Hoewel het roer dadolijk omgegooid werd,
trof de berg toch nog een schroefblad, dat verhógert
werd. Toen was hot achterschip vrij en verdween!
het gevaarte in don mist.
Toen do eerste schok gevoeld werd. snelden ver-1
scheidene passagiers aan dek en enkele hunner
juichten en klapten in de handen toen het gevaar!
geweken was.
De volgende 24 uur bleef het schip vrijwel op zijn
plaats, terwijl men nog telkens draadlooze berichten
ontving, die de nabijheid van ijsbergen signaleerden.
De kapitein heeft twee en een halve dag aan een
stuk op de brug gestaan. Toen Was alle gevaar ge
weken. I
PARACHUTESPRINGER GEDOOD.
Angel Krango, de uitvinder van een gecombineerde
parachute en rcddingsgordel, is te Hannover op
SOOOvoet hoogte uit een vliegtuig gesprongen en
doodgevallen. De paradhute had geweigerd. Vele
duizenden waren van het voorval getuige.
EEN BULLIOEN VERKEERS-BROCHURETJES.
De correspondent der N.R.Crt. to Brussel meldt, dat
de Union Routière do Belgique, onder de bescherming
van het Bestendig Comité van het Verkeer, een rail-
lioen* in het Nederlandsch en in het Fransch gestel
de brochuretjes, voor de schooljeugd bestemd, aan
het departementvan Kunst en Wetenschap heeft
doen bezorgon. Deze brochuretjes welke, bii de her
vatting der leergangen, zullen worden rondgedeeld,
bevatten een aantal met teekoningen aanschouwelijk
gemaakte voorschriften betreffende het verkeer in de
stad en pp het.platteland en zijn bestemd om de ver
keersongelukken, die met den dag talrijker worden,
zooveel mogelijk te beperken,
BIJ EEN PROEFVLUCHT GEDOOD.
Ui; Havana wordt gemeld, dat zekere don Angel
Arano, een Cubaansch uitvinder, bij *het demon-
streeren van een door hem uitgevonden vliegtuig, dat
niet kon vallen, van een hoogte van 2000 voet met
zijn machine in zee is gestort. Het toestel viel als een
steen naar beneden. De uitvinder zélf werd dood te
ruggevonden.
EEN DAAD VAN DEN PAUS TEGENOVER HET
FASCISME.
Te Rome zou plaats hebben een groot sportcon-
cours, waaraan ook de Fransche katholieke jeugd
zou deelnemen. De Paus heeft dat afgelast. En nu is
de heer Thibaudeau, de secretaris van de Fransche
katholieke sportverenigingen voor de jeugd, met den
heer Van de Kerckhove, voorzitter van de Inter
nationale Federatie van Patronages, hij den Paus ge
weest in particuliere audiëntie.
Van Rome teruggekeerd heeft de heer Thibaudeau
eenige verklaringen afgelegd: betreffende het aflasten
van het groote internationale gymnastiekfeest.
Daar 1600 jongelieden als vertegenwoordigers der
Fransche Katholieke patronaten en gymnastiekver-
eenigingon zich geruimen tijd hadden voorbereid
voor, het concours van Rome en de Fransche deelne
mers tevens van de gelegenheid wilden gebruik mar
ken een grootsche hulde to brengen aan Z. H. den
Paus, had jl. Woensdag de heer Thibaudeau aan Z.
H. verlof gevraagd dè Fransche gymnasten toch
naar Rome te mogen doen gaan. doch als pelgrims.
Z. H. heeft echter, dat verzoek, hoezeer het ook
waardeerend, afgewezen omdat „de toestand te ern
stig is."
De heer Thibaudeau verklaart, dat reeds het tele
grafisch afgelasten van de komst der buitenland-
sche deelnemers algemeen is opgevat als geïnspi
reerd door een exceptioneel ernstigen toestand waar
van de Italiaansche gemuilkorfde pers de wereld on
kundig houdt.
De heer Thibaudeau verslag gevend van de
audiëntie zegt verschillende dingen, die ons 'dien
toestand nader doen kennen. ,De H. Vader" al- j
dus de heer Thibaudeau ..heeft ons verklaard, van
dé gelegenheid van het incident gebruik te willen j
maken om over de censuur, die in Italië heerscht,
'heen, aan de geheele wereld den feitelijken toestand
te doen kennen. De Italiaansche pers kan niets zeg
gen, de vrijheid is haar ontnomen en het buitenland,
slecht ingelicht, weet niet wat er in Italië gebeurt,
waar de fascistische militanten een tyranniek be
wind uitoefenen.-
„'De regeering, die alles aan hen verschuldigd is
bevindt zich machteloos tegenover die milities. De
chefs zijn evenveel tyrannen» aan wie weerstand 'te
bioden niet raadzaam is.
„Welnu, do H. Vader wil, met de uiterste energie
dat de Katholieke jeugdverenigingen geen enkel po
litiek karakter hebben.
„Van 't begin hunner overheersching af beproefden
de fascistische milities de Katholieke jeugdvereni
gingen in te lijven en ze op te lossen in hun rangen.
De ledon der Katholieke associaties, door Z. H. ge
steund, hebben victorieus weerstand geboden. Maar
reeds jaren lang volgon plagerijen op plagerijen. Van
dien toestand hebben de Katholieke sportverenigin
gen in het bijzonder te lijden; de loden don gym
nastiekverenigingen hebben niet de vrijheid zich in
de steden te bewegen of zich te vereenigen. Botsingen
zijn dan ook niet uitgebleven en Z. H. stelt er prijs
op, dat de geheele wereld wete, dat de Katholieke
sportverenigingen niets hebben uit to staan met de
fascisten."
Wat enkele feiten 'betreft, die voorgevallen zijn,
het volgende:
„Te Macerata en vooral te Mantua hebben de fas
cistische milities de Katholieke jeugdverenigingen
aangevallen en, nadat zij den door do sportvereni
gingen geboden weerstand gebroken hadden, de loka
len vernield, waan die associaties vergaderen. Den
volgenden dag verbood de prefect van M&nuaz dood-
eenv.oudigweg de Katholieke verenigingen onder
het leugenachtig voorwendsel dat zij de orde zouden
verstoren.
Z. H. Pius XI ontbood den bisschop van Mantua
om op de hoogte te worden gesteld en vernam de
waarheid.
Het verbod van het internationaal feest deed de
rgeering opschrikken, daar men natuurlijk den
slechten indruk vreesde, dien de toestand op den
vreemde zou maken. Het schijnt, dat -de regeering
de uiterste pogingen heeft gedaan, het verbod opge
heven te'krijgen, doch zonder succes.
De zeven duizend jongelingen, die naar Rome
hoopten te gaan, weten dus waarom de wijsheid van
den H. Vader den voorzichtigheidsmaatregel deed ne
men. Het ging er om de jeugdige gasten niet bloot te
stellen aan mogelijke botsingen mot de fascisten en
om te protesteeren tegen hot machtsmisbruik der
fascistische milities.
Het bovenstaande werd door ons ontleend aan de
Measbode. Het leek ons belangwekkend genoeg om
het over te nemen., duidelijk al9 er uit blijkt dat de
verhouding tusschen den Paus en het fascistisch re
giem niet heel erg vriendschappelijk is, een feit. waar
uit vooit de toekomst nog wel eens conflicten
kunnen voortkomen.
Door de Kamer van Koophandel voor Westfriesland
te Hoorn is het navolgende belangrijke adres gezon
den aan don Minister, inzake de dreigende opheffing
van de Tram Schagen-Wognum.
Met meer dan gewone belangstelling nam de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor West-Fries-
laüd te Hoorn kennis van de briefwisseling die door
Uw Excellentie en door de Directie van
de Nederlandsche Spoorwegen is gevoerd mot de
Hësturon der Gemeenten, die belang hobben bij 'hot
behoud van den stoomtramweg Schagen-Wognum.
Waar het grootste deel dier gemeenten behoort
tot haar gebied en het hier derhalve een districtsbe-
lang geldt, acht de Kamer het haar tot plicht, haar
oordeel kenbaar te maken, nu door de Directie der
Nederlandsche Spoorwegen aan Uwe Excellentie
vergunning is gevraagd om do exploitatie van den
tramweg zoo spoedig mogelijk te staken. Te meer,
omdat in verband daarmede, door Uw Excellentie
aan de betrokken besturen, vertegenwoordigd door
de „Commissie inzake de stoomtram Schagen-Wog
num" verzocht is, „spoedig en uiterlijk 15 September
a.s. te berichten of belanghebbenden bereid1 zijn, om
het gevraagde maximum bedrag van f 60.000.
'sjaars te verieenen."
Wanneer het voortbestaan van bedoe/lden tramweg
afhankelijk wordt gesteld van de bevestigeifde. of ont
kennende beantwoording der vraag, dan heeft de Ka
mer, kennende den toestand' van dit deel van haar
gebied, de overtuiging, dat de opheffing een feit zal
worden.
De vraag, of daarmede het belang van dit gewekt
en van de Provincie zal worden gediepd, is echter
aan ernstige bedenking onderhevig, terwijl mede de
vraag rijst, of niet een andere oplossing mogelijk is.
een oplossing, die een meer billijke en rechtvaardige
zal zijn. Wanneer de Kamer dan, ten opzichte van
de onderwerpelijke aangelegenheid, haar oordeel wil
kenbaar maken, zii het haar vergund, het volgende
'onder de aandacht, van Uw Excellentie te brengen.
Bij K.B. van 31 December 1894 No. 62 is bewilli
ging verleend op het ontwerp der akte van oprichting
van de N.V. Stoomtramweg-Maatschappij „West-
Friesland", te vestigen te Hoorn.
Van deze N.V., aangegaan voor den tijd van 60 ja
ren. werd hot Maatschappelijk kapitaal bepaald op
f 123.000.verdeeld in aandeelen elk van f 1000.
Daaraan werd deelgenomen door:
hët ambacht van. Westfriesland, genaamd'
„de Vier Noorder Koggen voor
de gemeente Hoorn voor
de gemeente Winkel voor
de gemeente Hoogwoud voor
het polderdistrict Winkel voor
de barme Hoogwoud en Aartswoud voor
de gemeente Nieuwe Niedorp voor
de bannö Nieuwe Niedorp vooc
de gemeente Spanbroek voor
de banne Spanbroek voor
de gemeente Opmeer voor
de banne Opmeer voor
de banne Wognum en Wadway voor
Volgens artikel 2-5 dér Statuten zou van de voor de
Maatschappij beschikbare winst 5 pet. van het ge
storte kapitaal aan de vennooten worden' uitgekeerd.
Aan de Maatschappij werd door Provinciale Staten
van Noord-Holland hij besluit van 9 November 1894
een renteloos voorschot verleend van f150.000.
terwijl daarna tusschen den Staat der Nederlanden
en bedoelde Maatschappij 17 Juni 1895 een overeen
komst is aangegaan, waarbij de Maatschappij zich
verbond tolt het aanleggen en exploiteeren, of doen
exploiteeren van eon tramweg van Schagen haar
Wognum en de Staat een remeloos voorschot be
schikbaar stelde van f 216.667.
Den S'taat word daarbij in artikel 16 de bevoegd
heid verleend, den spoorweg te naasten.
Zoowel door de Gemeente- en Waterschapsbestu
ren, als door Provincie en Staat, werd hiermede dus
erkend het groote belang, dat bestond bij de totstand
koming van een. tramverbinding tusschen Schagen
en Wognum.
Toen bleek, dat de resultaten van het bedrijf hene
den de verwachting bleven en de schulden der on
derneming jaarlijks grootere verhouding aannamen
waardoor de voortzetting van de exploitatie van den
stoomtram Schagen-Wognum in gevaar zou komen,
verklaarde de H.IJ.S.M. zich bereid, voor do voort
zetting van die exploitatie zorg fte dragen, mits haar
alle aandeelen zouden worden afgestaan.
De aandeelhouders accepteerden de voorwaarden
en besloten in 1904 hun aandeelenberit aan de H.IJ.
S.M. af te staan. Ondanks de bestaande exploitatie
tekorten, werd door de H.IJ.S.M. zoozeer het belang
erkend van dezen stoomtramweg, dat ze zich ver
bond, de voortzetting van de exploitatie te verzekeren.
En met deze overdracht van aandeelen, aan
vaardde de H.IJ.S.M. een plicht.
De bedragen, op de aandeelen gestort, zijn later
door de betrokken gemeente- en waterschapsbestu-*
ren omgezet in rentelooze voorschotten. Deze voor
schotten werden uitsluitend geacht aan de H.IJ.S.M.
te zijn betaald, voor de exploitatie van den tramweg
van Schagen naar Wognum, Daarna is 9 Juni 1909
een nadere overeenkomst aangegaan tusschen den
Staat der Nederlanden en de H.IJ.S.M.
Krachtens artikel 44 zou de overeenkomst eindi
gen, wanneer de Staat gebruik maakte van zijn recht
van naasting, of de spoorweg met 'toestemming van
den Minister van Waterstaat zou worden vervreemd.
De Minister van Waterstaat verkreeg voorts de be
voegdheid, de overeenkomst door een eenvoudige op
zegging op een door hem te bepalen tijdstip te doen
eindigen, ingeval, de exploitatie gestaakt, de spoorweg
zonder zijn toestemming vervreemd, öf de Maatschap-
j pij in staat van faillissement verklaard is.
Tot zoover de voorgeschiedenis, voor zich zelf spre
kend, ten opzichto van de omzetting van aandeelen
in rentelooze voorschotten en de overdracht van den
spoorweg aan de IiJJJS.M., bij welke overdracht de
Maatschappij zich tot „voortzetting" van de oxploita-
tie verbond.
j De betrokkenen hebben in deze wel getoond, te
willen medewerken, terwijl ze het bedrijf ook finan-
I cieel hebben gesteund, door hot jaren lang derven
I van rente der door hen gestorte kapitalen.
Dit spreekt te meer, omdat zjj nimmer invloed heb
ben kunnen uitoefenen op het beheer van den tram
weg Schagen-Wognum en zij nimmer iets vernamen,
j omtrent de uitkomston dor exploitatie.
Totdat bij schrijven van 9 November 1925 door de
I Directie der Nederlandsche Spoorwegen aan do be-
kmghebbende besturen werd medegedeeld, dat de cx-
ploitatië van den tramweg Schagen-Wognum over
1924 oen, tekort had opgeleverd, van'f 68.000.— en dat
het duidelijk ?ou gijn, dat „op dien voet niet doorge
gaan kon worden en dat de krachtigste maatregelen
genomen zullen moeten worden, teneinde dergelijke
i verliezen in toekomstige jaren te voorkomen."
Bedoeld schrijven vervolgt 'dan: „Een loonend be-
„drijf is echter op dezen tramweg niet te verwachten,
„zoodat staking der exploitatie in ernstige overweging
„zal moeten worden genomen. Alvorens stappen in
I „deze richting te do.en, meenen wij aan de gemeen-
I „ten, bannen en 't Ambacht van West-Friesland „De
„Vier Noorder Koggen", welke als vertegenwoordigers
„van de bij den tramweg betrokken streek- be
schouwd kunnen worden, de vraag te stellen, of zij
„bereid zijn. gezamenlijk in een nader overeen te
„komen verhouding jaarlijks het tekort te dra
den tot een [maximum van f 60.000,blijvende dus
,,'t meerdere voor onze rekening. Gaarne zullen wij
„voor 15 December 1925 antwoord op evenbedoelde
„vraag ontvangen."
Over dit schrijven kan de Kamer niét anders dan
baar bevreemding uitspreken.
Eerstens rijst de vraag, waarom bet belanghebben
de „duidelijk moet zijn, dat op ,dien voet" niet kan
worden doorgegaan. De belanghebbenden wisten te
voren immers niets, omtrent de wijze van exploitatie.
Ze waren immers nooit in de gelegonhoid ge-
woest, eventueel middelen aan to wij zien, die zouden
kunnen leiden tot minder groote tekorten? Is do
mogelijkheid uitgefloten, zoo vraagt deKanier
Uw Exellentie, dat juist door oen tijdig ingrijpen
het bedrijf wel loonend te maken zou zjjn geweest?
Gaat het ook aan, zoo vraagt de Kamor vorder,
[om do betrokkenen aansprakelijk te stollen voor
de verliezen, terwijl zij absoluut het recht hebben
gemist, eenigen invloed uit te oefenen?
Worat dit systeem door de Directie.der Nodert
Excellentie duidelijk zijn. dat zij dringend verzoekt.
Uw beslissing niet te doen afhangen van de beant
woording der vraag, of de belanghebbenden het ge
vraagde maximum van f-60.000.— 'sjaars willen ver-
leenen.De belanghebbenden mogen niet aansprake
lijk worden gestold voor tekorten, ontstaan door een
exploitatie waarop zij geen invloed konden uitoefenen
Zij hebben naar de meening der Kamer het recht,
te kunnen nagaan, hoe de tekorten zijn ontstaan, om
dat daardoor wellicht de mcgelijkheJd word geopend
dat een weg wordt gevonden, die tot andere resulta
ten leidt. Van hen eon zoo belangrijke beslissing te
vragen, zonder hun de gegevens te verschaffen, waar
naar is gevraagd, wordt door de Kamor geacht met
dc billijkheid in. strijd to zijn.
Op grond van een en onder verzoekt de Kamer Uw
Excellentie beleefd, do<9a dringend do door belang-
hebenden te geven beslissing op 'te schorten oh hun
eerst al die gegevens to doen verschaffen. <jie tot
een juist oordeel, omtrent do oorzaken der tekorten
kunnen leiden. Eerst dan kan worden nagegaan, wat
van de belanghebbenden kan worden gevraagd on
welke rechten, ten opzichte van het beheer, hun
daartegenover kunnén worden gegeven.
En waar het hier oen disfcriotsbelang van zoor
ingrijpende beteokenis geldt, verzoekt do Kamer
Uw Excellentie geen beslissing to nemen, alvorens
ook haar, door toezending der vereisohto gegevens,
gelegenheid to hebben geboden, zioh mot kennis van
zaken een oordeel te kunnen vormen, welk oordeel
zjj dan gaarne ter kennis van Uw Excellentie zal
brengen. Uw antwoord wordt door de Kamer met
belangstelling, dooh ook met vertrouwen, tege
moet gezien.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Westfriesland te Hoorn,
(w.g.) R. EILANDER Wd. Voorzitter.
<w.g.) ESSER, Secretaris.
B
catii
velii
vers
aan*
D
gen
cent
Spr
tier
pub
als
of
V
ring
slis
Sec:
wei:
het
hoo
bla<
I lent
der
blic
bla;
zal
aan
•A
aan
f50.000
f20.000.—
i 7.000.—
6.000.—
7.000.—
6.000.—
5.000.—
6.000
4.000
f 6.000.—
f 2.000.—
f 2.000.—
f 2.000.-
spoor
wegverbindingen zouden moeten missen, terwijl
dit is toch do oonsoquentie do rendoorendc lijnen
zouden moeten proritoeron van tariefsverlagingen.
Het komt de Kaïn er meer rationeel' voor, liet spoor-
wegbedrijf als één geheel te beschouwen, terwijl'
'de mindere opbrengsten van sommige gedeelten, die
toch ook weer zorgen voor-toevoer op de andere
gedeelten, dan gedekt worden door de ^overschotten
■van de gunstige lijnen.
'Ie de Kamer goed ingelicht, dan wijst de begroo
ting d.er Nederlandsche Spoorwegen over 1927 een
tekort aan van 5 millioen gulden. -Wanneer het be
drag op deze wijze moet worden gevonden, dan acht
Ide Kamer die methode toch aan ornstige bedenking
onderhevig. i
Evenals het feit, dat eleohbs een maand wordt
gegeven, om over deze belangrijke aangelegenheid
xe besteen.
Inmiddels ie op verzoek van belanghebbenden de
termijn verlengd tot 15 Januari 1926/ Een Commis
sie werd samengesteld, die zich lot >taak stelde,
een onderzoek in stellen en die haar werkzaamheden
begon met aan de Directie der Nedorlandsohe
Spoorweegen te vragen, eon gespeoifioeerdorekening
waaruit liet groot nadeelig saldo zou blijken. Waar
bok hot Rijk in deze belanghobbondo is. werd het
oordeel van de Regeering gevraagd. Bif schrijven
van 17 December 1925 werd door Uw Excellentie
geantwoord, dat de Directie der Nedorlamdsche
poorwegen Uw medewerking behoeft, om tot Sta
king van de exploitatie van den tramweg te kunnen
overgaan en dat een onderzoek zou worden ingesteld
Bovenbedoelde Commissie had vervolgens een be
spreking met vertegenwoordigers dor Nederland-
eohe Spoorwegen, waarbij verschillende richtingen
werden aangegeven, die zouden kunnen leiden tot
een moor gunstige exploitatie. Maar ook werd toon
medegedeeld, dat de Maatscixappij tot nadere onderi
handelingen bereid zou zijn. -v_
Deze toezegging is, naar het oordeel der Kamer,
óf een gevolg van do tijdens de besprekingen aan-1
gegeven middelen, die tot bezuiniging zouden kun-
non leiden, óf ze kon worden gedaan, omdat het1
bedrag van f 60.000 per jaar slechts is genoemd, om j
I van de betrokken besturen te verkrijgen, wat te
I halen izcpi zijn. In dit verband zij opgemerkt, dat bij'
1 de besprekingen reods een bedrag van f 40.000 is1
genoemd. Is het eerste heb geval1", dan trekt de
Kamer de conclusie, dat het de Directie der Neder-1
jCandsche Spoorwegen nooit ernst is geweest boj de
beantwoording der vraag, hoe men tot bezuiniging i
zou kunnen komen, terwijl', zoo het tweede het geval
is, dit een handelwijze zou zijn, die niet in .over
eenstemming is te brengen met de waardigheid van I
jde Directie der Nederlandsche Spoorwegen.
In oen vergadering van belanghebbenden, 12
April 1926 te Winkel gehouden, werd. de Zaak aan
een ernstige bespreking onderworpen. Maar die
vergadering kon, naar het oordeel der Kamer, geen
resultaat opleveren, omdat nog niet 'de beschikking
j was verkregen over het eerst noodige, nï. uitvoerige
exploitatierekeningen over de verseliiliënde jaren,
I waaruit duidelijk zou kunnen blijken, waar de oor-
1 zaak van de groote tekorten ligt. Slechts dan kan
j men deze verminderen, wanneer men do oorzaken
ervan kent. En in een Zoodanige Vergadering* waar
[het materiaal1, dat tot oordeelén geschikt piaakt,
ontbreekt, kunnen ook de bezuinigingen niet worden
aangegeven. Een studie van do verscliiHende exploi
tatierekeningen moet daaraan noodzakelijk .vooraf
gaan. L
Nog ontbreken, voor zoover de Kamer4 bekend is,
die gegevens. En het schijnt de Directie dor Neder
landsche Spoorwegen niet duidelijk te zijn, dat die
een niet te missen factor vormen^ bü de beantwoor
ding der vraag, wat de belanghebbenden zullen doen.
12 Mei 1926 wordt, opnieuw op antwoord aange
drongen, waarna de Commissie nogmaals verzoekt
j en naar het oordeel der Kamer zeer terecht om
overlegging van „de exploitatiecijfers over alle ja-
ren. dat deze lijn in exploitatie is geweest en wel
zooveel mogelijk gespecificeerd naar personen- en
i goederenvervoer".
j En in dezë vraag vindt de Directie der Nederland
sche Spoofwegen, aanvankelijk tot onderhandelen
bereid, aanleiding, de zaak als afgedaan te beschou
wen!
Aan Uw Excellentie is afschrift overgelegd van de
gevoerde correspondentie. Daarop werd als antwoord
ontvangen de missive van 17 Augustus jl., in het be
gin van dit schrijven bedoeld.
Uit het door de Kamer aangevoerde moge het Uw
Vergadering van den Raad op Dinsdag 7 Sep
tember 1926, des avonds kwart voor acht.
Voorzitter de lieer Jb. Koster, burgemeester, secre
taris de heer A.de Ridder.
Aanwezig alle leden.
Na opening der vergadering volgt de goedkeuring
der notuleq.
Voorzitter zegt daarna:
Alvorens tot de vergadering over te gaan.
wensch ik nog een woord- te richten tot de
raadsleden, naar aanleiding van een ingekomen
schrijven van da familie Koomen, waarin deze hun
dank uitbrengen voor de gelegenheid haar geschon
ken om ter herinnering aan den tijd waarin hun
echtgenoot on vader burgemeester van Winkel was,
bij deze een schilderij aan te bieden.
Het schilderij in een hoek van de raadszaal opge
steld, vy°r(R nu ontbloot en den raadsleden gelegen
heid gegeven het te beeien. Het is een olieverfschil
derij van den heer J. Koomen Hz., in zittende hou
ding. i
Naar aanleiding hiervan zegt de voorzitter het
volgende:
In de allereerste plaats wil ik mijn genoegdoe
ning uitspreken tegenover do familie Koomen voor
deze aanbieding. Ik heb nog eens de notulen nage
slagen, waarin do hoeren hier hun waardeering
hebben uitgesproken, over de wijze waarop burge
meester Koomen zijn taak heeft waargenomen en
daaruit is mij gebleken, hoezeer hij hier bemind
wa9.
Het zal u wél bekend zijn, dat de heer Koomen
op 14 Januari 1896 werd benoemd en den 18 Jan.
daarop zijn ambt aanvaardde. Den lOen Januari
1926 overleden, heeft de heer Koomen dus bijna 30
jaar het burgemeestersambt vervuld. Uit het korte
tijdsverloop, dat ik hier ben, blijkt mij telkens
weer on telkens meer, met welk een accuratesse
en toewijding burgemeester Koomen zijn uium
vervuld en hoe hij met hart cn ziel zich aan den T
bloei der gemeente Winkel heeft gewijd. Ik wil
deze gelegenheid gaarne te baat nemen orrr mij
aan te sluiten bij die vele woorden van waardeering
zoo kort na zijn overlijden uitgesproken.
Bij de aanvaarding van mijn ambt hqb ik reeds
gezegd dat ik hoopte op waardige wijze de voet
stappen van mijn voorganger te kunnen drukl en
en ik herhaal dat nu gaarne. Steeds meer k9m ik
tot de overtuiging dat aan mij een man is voorn f
gegaan, die den weg voor zijn opvolgers vlak heeft
geplaveid, zóó, dat daarop good kon worden voort
gebouwd. En ik twijfel er niet aan of Burgemeester
en Raad zullen er naar streven om Winkel op een
peil van bloei te brengen, waarop Burgemeester
Koomen dat zoo gaarne zag en zich heeft voorge
steld. Spr. stelt voor het geschenk in dank te, aan
vaarden en eon brief met hartelijken dank aan de
familie Koomen te richten. B. en W. zullen in de
raadzaal de meest' geschikte plaats voor het por
tret uitzoeken en al zal het dan zijn met leven-
löoze oogon dat de beeltenis van Burgemeester
Koomen op ons zal neerzien, zijn beeld zal ons toch
beinvloeden om de verschillende zaken met dez< :f-
de ernst en waardigheid te v behandelen als
hij dat steeds hoeft gedaan.
Een tegenvaller.
Naar aanleiding van de vorige vergadering wordt
medegedeeld:
Waar in de vorige vergadering werd medegedeeld,
dat eventueele uitbreiding van het getal braudkranen
op de waterleiding on in verband daarmede het aan
schaffen van materiaal, zou zijn te vinden uit het
saldo der rekening over 1925, moeten B. en W. op
deze toezegging terugkomen, aangezien het saldo der
rekening belangrijk is verminderd. Bij het onderzoek
daarvan is gebleken, dat de plaatselijke inkomsten
belasting niet in overeenstemming met de voorschrif
ten is verantwoord en nadat dit is gewijzigd, bleef
slechts een batig saldo over van f 252.10/^. Het is ech
ter wel te verwachten, dat de kosten te vinden zijn uit
den dienst 1926.
Dienst 1926 staat er goed voor, zoodat B. en W.
voorstellen de brandkranen enz. té bekostigen uit
den dienst 1926.
Vocxrzoover betreft een reorganisatie van de brand
weer te Winkel, kun worden medegedeeld dat de
gymriastiekverecniging „Sparta" een vrijwillig brand
weercorps heeft gevormd en de 'beschikking heeft ge
vraagd over een brandspuit en aan haar op te dragen
de bediening der brandkranen. terwijl bij het toestaan
daarvan oen subsidie wordt verzocht. Waar deze
zaak geheel in voorbereiding is bij B. en W. wordt in
overweging gegeven nadere voorstellen af te wachten.
Verder worden de volgende mededeelingen gedaan:
Tot tijdelijk Hoofd der school te Winkel is benoemd
de heer J. A. Lok, onderwijzer op wachtgeld te Vlie
land. Waar het tijdelijk Hoofd niet in het bezit is
van taaiakten, wo.rdt in het geven vOn onderwijs in
vreemde talen voorzien door het geven van dit onder
wijs door den heer Jansonius te Noordscharwoudo.
Mej. M, C' I-Ieitlager, onderwijzeres-te Lutjewinkel,
is wegens ongesteldheid niet van vacantie terugge
keerd en in haar plaats is tijdelijk benoemd mej. D.
B. Schermer alhier. f
Beter publiceeren.
Door de Vereeniging van Burgemeesters en Secre
tarissen in het kanton Schagen is een plan ontwor
pen vooj. een gecombineerde wijze van publiceeren,
nl. door middel van de Schager Courant, waarin, alle
publicaties zullen worden opgenomen, terwijl de ge*
zinnen, die niet op die courant geabonneerd zijn, een
los blaadje zullen ontvangen. De totale kosten, aan
vankelijk voor één jaar. zullen voor alle tot hef kan
ton Schagen behoorende gemeenten tezamen f 10W
bedragen.