Dreigende Opheffing Tram Schagen-Wognum. Raed Winkel. DE TAKWEboGST DEH WESEGDu Hot Britsen ministerie van Landbouw heeft een voorloopi# overzicht gepubliceerd van de wereld- positie van tarwe. Daarin wordt de reods eerder uitgedrukte verwachting bevestigd, dat de over* vlocdigo oogst dien Europa hot vorigo jaar heefti binnengehaald, dit jaar met zal. worden herhaald, maar dat aan den andoren kant Amerika eon aan zienlijk grooteren oogst zal hobben aan te wijzen, zoodat het tekort door invoer gemakkelijk zal kun nen worden gedokt. In Engeland en Wales wordt een goede oogst tegemoet gezien; hoewel de beplante oppervlakte slechts 100.000 acres grooter is, wordt de oogst ge raamd op 28.600.000 cwis tegen 27.200.000 cwts in 1025. De ramingen voor Italië on Spanje geven een stijging boven liet gemiddelde van 1920/24 te -zien, maar oen vermindering vergeleken met 1925. Een niet ofiïeioele raming van Frankrijk en, Diuitsehland doet verwachten, datdeze landen dit jaar meer zullen moeten invoeren dan het vorige jaar. Roe menië meldt een goeden oogst, nlr. 59.000.000 cwts, zijnde 3.000.000 cwts meer aan verleden jaar. An dere Donaulanden zullen eveneens een matigt export surplus hebben. Omtrent Rusland valt onmogelijk met eenige zekerheid te zeggen, of dit land in staat zul' zy'n meer dan een onbeteekanende hoeveelheid uit te voeren. In de Ver. Staten wordt den' oogst verwacht van 449.000.000 cwts, zijnde 90.000.000 meer dan verledeif jaar. Voor Canada moldt do laatste officieele op gave 170.000.000 cwts; de laatste maand is ernstige schade aan den oogst toegebracht en genoemd cijfer zal dan ook 50.000.000 cwts. lagen zijn dan do over vloedige oogst van 1925. In Eet jongste bulletin van het Internationaal Landbouw Bureau te Rome worden- van het Noor delijk halfrond de volgende cijfers van de tarwe oogsten gepubliceerd: Europa (15 handen) Canada en de Ver. Staten Azië (4 landen) N .-Afrika, (4 landen) gemidd. 1920/24 328 630 205 46 1925 416 578 200 56 1926 388 620 195 52 Totaal (25 landen) 1209 1250 1265 Omtrent het Zuidelijk halfrond V"Ti alleen wor den gezegd, dat de vooruitzichten voor den nieuwen oogst in Australië zeer bevredigend zijn en dat in Argentinië hett weder tot nu toe nog niet zeer l>evredigend is geweest, maar dat timng een gun stige wending is ingetreden. JELdbi. OM HET KORTE HAAR. Een 50-jarige invalide te St. Denis bij Parijs heeft zelfmoord gepleegd omdat zijn dochters beur haar kort hebben laten knippen. Een tijdje geleden, toen zij haar vader haar plan aankondigden had hij ge zegd zich het loven te zul(en benemen als zij het ten uitvoer brachten en toen zii het inderdaad gedaan hadden, heeft hij zich met een revolverschot in het hart van het leven beroofd. AANGEVAREN DOOR EEN IJSBERG. Do Aurania van de Cunard Line, heeft verleden week, even na het verlaten van do golf van St? Lawrence, oen ontmoeting met een ijsberg gehad. Het was mistig en het schip liep vrijwel geen vaart, Plotseling dook aan bakboord voor den boeg een lisberg op, di» niet moer te ontwijken was. De berg gleed langs hot schip en bonsde er herhaaldelijk tegen aan. Hoewel het roer dadolijk omgegooid werd, trof de berg toch nog een schroefblad, dat verhógert werd. Toen was hot achterschip vrij en verdween! het gevaarte in don mist. Toen do eerste schok gevoeld werd. snelden ver-1 scheidene passagiers aan dek en enkele hunner juichten en klapten in de handen toen het gevaar! geweken was. De volgende 24 uur bleef het schip vrijwel op zijn plaats, terwijl men nog telkens draadlooze berichten ontving, die de nabijheid van ijsbergen signaleerden. De kapitein heeft twee en een halve dag aan een stuk op de brug gestaan. Toen Was alle gevaar ge weken. I PARACHUTESPRINGER GEDOOD. Angel Krango, de uitvinder van een gecombineerde parachute en rcddingsgordel, is te Hannover op SOOOvoet hoogte uit een vliegtuig gesprongen en doodgevallen. De paradhute had geweigerd. Vele duizenden waren van het voorval getuige. EEN BULLIOEN VERKEERS-BROCHURETJES. De correspondent der N.R.Crt. to Brussel meldt, dat de Union Routière do Belgique, onder de bescherming van het Bestendig Comité van het Verkeer, een rail- lioen* in het Nederlandsch en in het Fransch gestel de brochuretjes, voor de schooljeugd bestemd, aan het departementvan Kunst en Wetenschap heeft doen bezorgon. Deze brochuretjes welke, bii de her vatting der leergangen, zullen worden rondgedeeld, bevatten een aantal met teekoningen aanschouwelijk gemaakte voorschriften betreffende het verkeer in de stad en pp het.platteland en zijn bestemd om de ver keersongelukken, die met den dag talrijker worden, zooveel mogelijk te beperken, BIJ EEN PROEFVLUCHT GEDOOD. Ui; Havana wordt gemeld, dat zekere don Angel Arano, een Cubaansch uitvinder, bij *het demon- streeren van een door hem uitgevonden vliegtuig, dat niet kon vallen, van een hoogte van 2000 voet met zijn machine in zee is gestort. Het toestel viel als een steen naar beneden. De uitvinder zélf werd dood te ruggevonden. EEN DAAD VAN DEN PAUS TEGENOVER HET FASCISME. Te Rome zou plaats hebben een groot sportcon- cours, waaraan ook de Fransche katholieke jeugd zou deelnemen. De Paus heeft dat afgelast. En nu is de heer Thibaudeau, de secretaris van de Fransche katholieke sportverenigingen voor de jeugd, met den heer Van de Kerckhove, voorzitter van de Inter nationale Federatie van Patronages, hij den Paus ge weest in particuliere audiëntie. Van Rome teruggekeerd heeft de heer Thibaudeau eenige verklaringen afgelegd: betreffende het aflasten van het groote internationale gymnastiekfeest. Daar 1600 jongelieden als vertegenwoordigers der Fransche Katholieke patronaten en gymnastiekver- eenigingon zich geruimen tijd hadden voorbereid voor, het concours van Rome en de Fransche deelne mers tevens van de gelegenheid wilden gebruik mar ken een grootsche hulde to brengen aan Z. H. den Paus, had jl. Woensdag de heer Thibaudeau aan Z. H. verlof gevraagd dè Fransche gymnasten toch naar Rome te mogen doen gaan. doch als pelgrims. Z. H. heeft echter, dat verzoek, hoezeer het ook waardeerend, afgewezen omdat „de toestand te ern stig is." De heer Thibaudeau verklaart, dat reeds het tele grafisch afgelasten van de komst der buitenland- sche deelnemers algemeen is opgevat als geïnspi reerd door een exceptioneel ernstigen toestand waar van de Italiaansche gemuilkorfde pers de wereld on kundig houdt. De heer Thibaudeau verslag gevend van de audiëntie zegt verschillende dingen, die ons 'dien toestand nader doen kennen. ,De H. Vader" al- j dus de heer Thibaudeau ..heeft ons verklaard, van dé gelegenheid van het incident gebruik te willen j maken om over de censuur, die in Italië heerscht, 'heen, aan de geheele wereld den feitelijken toestand te doen kennen. De Italiaansche pers kan niets zeg gen, de vrijheid is haar ontnomen en het buitenland, slecht ingelicht, weet niet wat er in Italië gebeurt, waar de fascistische militanten een tyranniek be wind uitoefenen.- „'De regeering, die alles aan hen verschuldigd is bevindt zich machteloos tegenover die milities. De chefs zijn evenveel tyrannen» aan wie weerstand 'te bioden niet raadzaam is. „Welnu, do H. Vader wil, met de uiterste energie dat de Katholieke jeugdverenigingen geen enkel po litiek karakter hebben. „Van 't begin hunner overheersching af beproefden de fascistische milities de Katholieke jeugdvereni gingen in te lijven en ze op te lossen in hun rangen. De ledon der Katholieke associaties, door Z. H. ge steund, hebben victorieus weerstand geboden. Maar reeds jaren lang volgon plagerijen op plagerijen. Van dien toestand hebben de Katholieke sportverenigin gen in het bijzonder te lijden; de loden don gym nastiekverenigingen hebben niet de vrijheid zich in de steden te bewegen of zich te vereenigen. Botsingen zijn dan ook niet uitgebleven en Z. H. stelt er prijs op, dat de geheele wereld wete, dat de Katholieke sportverenigingen niets hebben uit to staan met de fascisten." Wat enkele feiten 'betreft, die voorgevallen zijn, het volgende: „Te Macerata en vooral te Mantua hebben de fas cistische milities de Katholieke jeugdverenigingen aangevallen en, nadat zij den door do sportvereni gingen geboden weerstand gebroken hadden, de loka len vernield, waan die associaties vergaderen. Den volgenden dag verbood de prefect van M&nuaz dood- eenv.oudigweg de Katholieke verenigingen onder het leugenachtig voorwendsel dat zij de orde zouden verstoren. Z. H. Pius XI ontbood den bisschop van Mantua om op de hoogte te worden gesteld en vernam de waarheid. Het verbod van het internationaal feest deed de rgeering opschrikken, daar men natuurlijk den slechten indruk vreesde, dien de toestand op den vreemde zou maken. Het schijnt, dat -de regeering de uiterste pogingen heeft gedaan, het verbod opge heven te'krijgen, doch zonder succes. De zeven duizend jongelingen, die naar Rome hoopten te gaan, weten dus waarom de wijsheid van den H. Vader den voorzichtigheidsmaatregel deed ne men. Het ging er om de jeugdige gasten niet bloot te stellen aan mogelijke botsingen mot de fascisten en om te protesteeren tegen hot machtsmisbruik der fascistische milities. Het bovenstaande werd door ons ontleend aan de Measbode. Het leek ons belangwekkend genoeg om het over te nemen., duidelijk al9 er uit blijkt dat de verhouding tusschen den Paus en het fascistisch re giem niet heel erg vriendschappelijk is, een feit. waar uit vooit de toekomst nog wel eens conflicten kunnen voortkomen. Door de Kamer van Koophandel voor Westfriesland te Hoorn is het navolgende belangrijke adres gezon den aan don Minister, inzake de dreigende opheffing van de Tram Schagen-Wognum. Met meer dan gewone belangstelling nam de Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor West-Fries- laüd te Hoorn kennis van de briefwisseling die door Uw Excellentie en door de Directie van de Nederlandsche Spoorwegen is gevoerd mot de Hësturon der Gemeenten, die belang hobben bij 'hot behoud van den stoomtramweg Schagen-Wognum. Waar het grootste deel dier gemeenten behoort tot haar gebied en het hier derhalve een districtsbe- lang geldt, acht de Kamer het haar tot plicht, haar oordeel kenbaar te maken, nu door de Directie der Nederlandsche Spoorwegen aan Uwe Excellentie vergunning is gevraagd om do exploitatie van den tramweg zoo spoedig mogelijk te staken. Te meer, omdat in verband daarmede, door Uw Excellentie aan de betrokken besturen, vertegenwoordigd door de „Commissie inzake de stoomtram Schagen-Wog num" verzocht is, „spoedig en uiterlijk 15 September a.s. te berichten of belanghebbenden bereid1 zijn, om het gevraagde maximum bedrag van f 60.000. 'sjaars te verieenen." Wanneer het voortbestaan van bedoe/lden tramweg afhankelijk wordt gesteld van de bevestigeifde. of ont kennende beantwoording der vraag, dan heeft de Ka mer, kennende den toestand' van dit deel van haar gebied, de overtuiging, dat de opheffing een feit zal worden. De vraag, of daarmede het belang van dit gewekt en van de Provincie zal worden gediepd, is echter aan ernstige bedenking onderhevig, terwijl mede de vraag rijst, of niet een andere oplossing mogelijk is. een oplossing, die een meer billijke en rechtvaardige zal zijn. Wanneer de Kamer dan, ten opzichte van de onderwerpelijke aangelegenheid, haar oordeel wil kenbaar maken, zii het haar vergund, het volgende 'onder de aandacht, van Uw Excellentie te brengen. Bij K.B. van 31 December 1894 No. 62 is bewilli ging verleend op het ontwerp der akte van oprichting van de N.V. Stoomtramweg-Maatschappij „West- Friesland", te vestigen te Hoorn. Van deze N.V., aangegaan voor den tijd van 60 ja ren. werd hot Maatschappelijk kapitaal bepaald op f 123.000.verdeeld in aandeelen elk van f 1000. Daaraan werd deelgenomen door: hët ambacht van. Westfriesland, genaamd' „de Vier Noorder Koggen voor de gemeente Hoorn voor de gemeente Winkel voor de gemeente Hoogwoud voor het polderdistrict Winkel voor de barme Hoogwoud en Aartswoud voor de gemeente Nieuwe Niedorp voor de bannö Nieuwe Niedorp vooc de gemeente Spanbroek voor de banne Spanbroek voor de gemeente Opmeer voor de banne Opmeer voor de banne Wognum en Wadway voor Volgens artikel 2-5 dér Statuten zou van de voor de Maatschappij beschikbare winst 5 pet. van het ge storte kapitaal aan de vennooten worden' uitgekeerd. Aan de Maatschappij werd door Provinciale Staten van Noord-Holland hij besluit van 9 November 1894 een renteloos voorschot verleend van f150.000. terwijl daarna tusschen den Staat der Nederlanden en bedoelde Maatschappij 17 Juni 1895 een overeen komst is aangegaan, waarbij de Maatschappij zich verbond tolt het aanleggen en exploiteeren, of doen exploiteeren van eon tramweg van Schagen haar Wognum en de Staat een remeloos voorschot be schikbaar stelde van f 216.667. Den S'taat word daarbij in artikel 16 de bevoegd heid verleend, den spoorweg te naasten. Zoowel door de Gemeente- en Waterschapsbestu ren, als door Provincie en Staat, werd hiermede dus erkend het groote belang, dat bestond bij de totstand koming van een. tramverbinding tusschen Schagen en Wognum. Toen bleek, dat de resultaten van het bedrijf hene den de verwachting bleven en de schulden der on derneming jaarlijks grootere verhouding aannamen waardoor de voortzetting van de exploitatie van den stoomtram Schagen-Wognum in gevaar zou komen, verklaarde de H.IJ.S.M. zich bereid, voor do voort zetting van die exploitatie zorg fte dragen, mits haar alle aandeelen zouden worden afgestaan. De aandeelhouders accepteerden de voorwaarden en besloten in 1904 hun aandeelenberit aan de H.IJ. S.M. af te staan. Ondanks de bestaande exploitatie tekorten, werd door de H.IJ.S.M. zoozeer het belang erkend van dezen stoomtramweg, dat ze zich ver bond, de voortzetting van de exploitatie te verzekeren. En met deze overdracht van aandeelen, aan vaardde de H.IJ.S.M. een plicht. De bedragen, op de aandeelen gestort, zijn later door de betrokken gemeente- en waterschapsbestu-* ren omgezet in rentelooze voorschotten. Deze voor schotten werden uitsluitend geacht aan de H.IJ.S.M. te zijn betaald, voor de exploitatie van den tramweg van Schagen naar Wognum, Daarna is 9 Juni 1909 een nadere overeenkomst aangegaan tusschen den Staat der Nederlanden en de H.IJ.S.M. Krachtens artikel 44 zou de overeenkomst eindi gen, wanneer de Staat gebruik maakte van zijn recht van naasting, of de spoorweg met 'toestemming van den Minister van Waterstaat zou worden vervreemd. De Minister van Waterstaat verkreeg voorts de be voegdheid, de overeenkomst door een eenvoudige op zegging op een door hem te bepalen tijdstip te doen eindigen, ingeval, de exploitatie gestaakt, de spoorweg zonder zijn toestemming vervreemd, öf de Maatschap- j pij in staat van faillissement verklaard is. Tot zoover de voorgeschiedenis, voor zich zelf spre kend, ten opzichto van de omzetting van aandeelen in rentelooze voorschotten en de overdracht van den spoorweg aan de IiJJJS.M., bij welke overdracht de Maatschappij zich tot „voortzetting" van de oxploita- tie verbond. j De betrokkenen hebben in deze wel getoond, te willen medewerken, terwijl ze het bedrijf ook finan- I cieel hebben gesteund, door hot jaren lang derven I van rente der door hen gestorte kapitalen. Dit spreekt te meer, omdat zjj nimmer invloed heb ben kunnen uitoefenen op het beheer van den tram weg Schagen-Wognum en zij nimmer iets vernamen, j omtrent de uitkomston dor exploitatie. Totdat bij schrijven van 9 November 1925 door de I Directie der Nederlandsche Spoorwegen aan do be- kmghebbende besturen werd medegedeeld, dat de cx- ploitatië van den tramweg Schagen-Wognum over 1924 oen, tekort had opgeleverd, van'f 68.000.— en dat het duidelijk ?ou gijn, dat „op dien voet niet doorge gaan kon worden en dat de krachtigste maatregelen genomen zullen moeten worden, teneinde dergelijke i verliezen in toekomstige jaren te voorkomen." Bedoeld schrijven vervolgt 'dan: „Een loonend be- „drijf is echter op dezen tramweg niet te verwachten, „zoodat staking der exploitatie in ernstige overweging „zal moeten worden genomen. Alvorens stappen in I „deze richting te do.en, meenen wij aan de gemeen- I „ten, bannen en 't Ambacht van West-Friesland „De „Vier Noorder Koggen", welke als vertegenwoordigers „van de bij den tramweg betrokken streek- be schouwd kunnen worden, de vraag te stellen, of zij „bereid zijn. gezamenlijk in een nader overeen te „komen verhouding jaarlijks het tekort te dra den tot een [maximum van f 60.000,blijvende dus ,,'t meerdere voor onze rekening. Gaarne zullen wij „voor 15 December 1925 antwoord op evenbedoelde „vraag ontvangen." Over dit schrijven kan de Kamer niét anders dan baar bevreemding uitspreken. Eerstens rijst de vraag, waarom bet belanghebben de „duidelijk moet zijn, dat op ,dien voet" niet kan worden doorgegaan. De belanghebbenden wisten te voren immers niets, omtrent de wijze van exploitatie. Ze waren immers nooit in de gelegonhoid ge- woest, eventueel middelen aan to wij zien, die zouden kunnen leiden tot minder groote tekorten? Is do mogelijkheid uitgefloten, zoo vraagt deKanier Uw Exellentie, dat juist door oen tijdig ingrijpen het bedrijf wel loonend te maken zou zjjn geweest? Gaat het ook aan, zoo vraagt de Kamor vorder, [om do betrokkenen aansprakelijk te stollen voor de verliezen, terwijl zij absoluut het recht hebben gemist, eenigen invloed uit te oefenen? Worat dit systeem door de Directie.der Nodert Excellentie duidelijk zijn. dat zij dringend verzoekt. Uw beslissing niet te doen afhangen van de beant woording der vraag, of de belanghebbenden het ge vraagde maximum van f-60.000.— 'sjaars willen ver- leenen.De belanghebbenden mogen niet aansprake lijk worden gestold voor tekorten, ontstaan door een exploitatie waarop zij geen invloed konden uitoefenen Zij hebben naar de meening der Kamer het recht, te kunnen nagaan, hoe de tekorten zijn ontstaan, om dat daardoor wellicht de mcgelijkheJd word geopend dat een weg wordt gevonden, die tot andere resulta ten leidt. Van hen eon zoo belangrijke beslissing te vragen, zonder hun de gegevens te verschaffen, waar naar is gevraagd, wordt door de Kamor geacht met dc billijkheid in. strijd to zijn. Op grond van een en onder verzoekt de Kamer Uw Excellentie beleefd, do<9a dringend do door belang- hebenden te geven beslissing op 'te schorten oh hun eerst al die gegevens to doen verschaffen. <jie tot een juist oordeel, omtrent do oorzaken der tekorten kunnen leiden. Eerst dan kan worden nagegaan, wat van de belanghebbenden kan worden gevraagd on welke rechten, ten opzichte van het beheer, hun daartegenover kunnén worden gegeven. En waar het hier oen disfcriotsbelang van zoor ingrijpende beteokenis geldt, verzoekt do Kamer Uw Excellentie geen beslissing to nemen, alvorens ook haar, door toezending der vereisohto gegevens, gelegenheid to hebben geboden, zioh mot kennis van zaken een oordeel te kunnen vormen, welk oordeel zjj dan gaarne ter kennis van Uw Excellentie zal brengen. Uw antwoord wordt door de Kamer met belangstelling, dooh ook met vertrouwen, tege moet gezien. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westfriesland te Hoorn, (w.g.) R. EILANDER Wd. Voorzitter. <w.g.) ESSER, Secretaris. B catii velii vers aan* D gen cent Spr tier pub als of V ring slis Sec: wei: het hoo bla< I lent der blic bla; zal aan •A aan f50.000 f20.000.— i 7.000.— 6.000.— 7.000.— 6.000.— 5.000.— 6.000 4.000 f 6.000.— f 2.000.— f 2.000.— f 2.000.- spoor wegverbindingen zouden moeten missen, terwijl dit is toch do oonsoquentie do rendoorendc lijnen zouden moeten proritoeron van tariefsverlagingen. Het komt de Kaïn er meer rationeel' voor, liet spoor- wegbedrijf als één geheel te beschouwen, terwijl' 'de mindere opbrengsten van sommige gedeelten, die toch ook weer zorgen voor-toevoer op de andere gedeelten, dan gedekt worden door de ^overschotten ■van de gunstige lijnen. 'Ie de Kamer goed ingelicht, dan wijst de begroo ting d.er Nederlandsche Spoorwegen over 1927 een tekort aan van 5 millioen gulden. -Wanneer het be drag op deze wijze moet worden gevonden, dan acht Ide Kamer die methode toch aan ornstige bedenking onderhevig. i Evenals het feit, dat eleohbs een maand wordt gegeven, om over deze belangrijke aangelegenheid xe besteen. Inmiddels ie op verzoek van belanghebbenden de termijn verlengd tot 15 Januari 1926/ Een Commis sie werd samengesteld, die zich lot >taak stelde, een onderzoek in stellen en die haar werkzaamheden begon met aan de Directie der Nedorlandsohe Spoorweegen te vragen, eon gespeoifioeerdorekening waaruit liet groot nadeelig saldo zou blijken. Waar bok hot Rijk in deze belanghobbondo is. werd het oordeel van de Regeering gevraagd. Bif schrijven van 17 December 1925 werd door Uw Excellentie geantwoord, dat de Directie der Nedorlamdsche poorwegen Uw medewerking behoeft, om tot Sta king van de exploitatie van den tramweg te kunnen overgaan en dat een onderzoek zou worden ingesteld Bovenbedoelde Commissie had vervolgens een be spreking met vertegenwoordigers dor Nederland- eohe Spoorwegen, waarbij verschillende richtingen werden aangegeven, die zouden kunnen leiden tot een moor gunstige exploitatie. Maar ook werd toon medegedeeld, dat de Maatscixappij tot nadere onderi handelingen bereid zou zijn. -v_ Deze toezegging is, naar het oordeel der Kamer, óf een gevolg van do tijdens de besprekingen aan-1 gegeven middelen, die tot bezuiniging zouden kun- non leiden, óf ze kon worden gedaan, omdat het1 bedrag van f 60.000 per jaar slechts is genoemd, om j I van de betrokken besturen te verkrijgen, wat te I halen izcpi zijn. In dit verband zij opgemerkt, dat bij' 1 de besprekingen reods een bedrag van f 40.000 is1 genoemd. Is het eerste heb geval1", dan trekt de Kamer de conclusie, dat het de Directie der Neder-1 jCandsche Spoorwegen nooit ernst is geweest boj de beantwoording der vraag, hoe men tot bezuiniging i zou kunnen komen, terwijl', zoo het tweede het geval is, dit een handelwijze zou zijn, die niet in .over eenstemming is te brengen met de waardigheid van I jde Directie der Nederlandsche Spoorwegen. In oen vergadering van belanghebbenden, 12 April 1926 te Winkel gehouden, werd. de Zaak aan een ernstige bespreking onderworpen. Maar die vergadering kon, naar het oordeel der Kamer, geen resultaat opleveren, omdat nog niet 'de beschikking j was verkregen over het eerst noodige, nï. uitvoerige exploitatierekeningen over de verseliiliënde jaren, I waaruit duidelijk zou kunnen blijken, waar de oor- 1 zaak van de groote tekorten ligt. Slechts dan kan j men deze verminderen, wanneer men do oorzaken ervan kent. En in een Zoodanige Vergadering* waar [het materiaal1, dat tot oordeelén geschikt piaakt, ontbreekt, kunnen ook de bezuinigingen niet worden aangegeven. Een studie van do verscliiHende exploi tatierekeningen moet daaraan noodzakelijk .vooraf gaan. L Nog ontbreken, voor zoover de Kamer4 bekend is, die gegevens. En het schijnt de Directie dor Neder landsche Spoorwegen niet duidelijk te zijn, dat die een niet te missen factor vormen^ bü de beantwoor ding der vraag, wat de belanghebbenden zullen doen. 12 Mei 1926 wordt, opnieuw op antwoord aange drongen, waarna de Commissie nogmaals verzoekt j en naar het oordeel der Kamer zeer terecht om overlegging van „de exploitatiecijfers over alle ja- ren. dat deze lijn in exploitatie is geweest en wel zooveel mogelijk gespecificeerd naar personen- en i goederenvervoer". j En in dezë vraag vindt de Directie der Nederland sche Spoofwegen, aanvankelijk tot onderhandelen bereid, aanleiding, de zaak als afgedaan te beschou wen! Aan Uw Excellentie is afschrift overgelegd van de gevoerde correspondentie. Daarop werd als antwoord ontvangen de missive van 17 Augustus jl., in het be gin van dit schrijven bedoeld. Uit het door de Kamer aangevoerde moge het Uw Vergadering van den Raad op Dinsdag 7 Sep tember 1926, des avonds kwart voor acht. Voorzitter de lieer Jb. Koster, burgemeester, secre taris de heer A.de Ridder. Aanwezig alle leden. Na opening der vergadering volgt de goedkeuring der notuleq. Voorzitter zegt daarna: Alvorens tot de vergadering over te gaan. wensch ik nog een woord- te richten tot de raadsleden, naar aanleiding van een ingekomen schrijven van da familie Koomen, waarin deze hun dank uitbrengen voor de gelegenheid haar geschon ken om ter herinnering aan den tijd waarin hun echtgenoot on vader burgemeester van Winkel was, bij deze een schilderij aan te bieden. Het schilderij in een hoek van de raadszaal opge steld, vy°r(R nu ontbloot en den raadsleden gelegen heid gegeven het te beeien. Het is een olieverfschil derij van den heer J. Koomen Hz., in zittende hou ding. i Naar aanleiding hiervan zegt de voorzitter het volgende: In de allereerste plaats wil ik mijn genoegdoe ning uitspreken tegenover do familie Koomen voor deze aanbieding. Ik heb nog eens de notulen nage slagen, waarin do hoeren hier hun waardeering hebben uitgesproken, over de wijze waarop burge meester Koomen zijn taak heeft waargenomen en daaruit is mij gebleken, hoezeer hij hier bemind wa9. Het zal u wél bekend zijn, dat de heer Koomen op 14 Januari 1896 werd benoemd en den 18 Jan. daarop zijn ambt aanvaardde. Den lOen Januari 1926 overleden, heeft de heer Koomen dus bijna 30 jaar het burgemeestersambt vervuld. Uit het korte tijdsverloop, dat ik hier ben, blijkt mij telkens weer on telkens meer, met welk een accuratesse en toewijding burgemeester Koomen zijn uium vervuld en hoe hij met hart cn ziel zich aan den T bloei der gemeente Winkel heeft gewijd. Ik wil deze gelegenheid gaarne te baat nemen orrr mij aan te sluiten bij die vele woorden van waardeering zoo kort na zijn overlijden uitgesproken. Bij de aanvaarding van mijn ambt hqb ik reeds gezegd dat ik hoopte op waardige wijze de voet stappen van mijn voorganger te kunnen drukl en en ik herhaal dat nu gaarne. Steeds meer k9m ik tot de overtuiging dat aan mij een man is voorn f gegaan, die den weg voor zijn opvolgers vlak heeft geplaveid, zóó, dat daarop good kon worden voort gebouwd. En ik twijfel er niet aan of Burgemeester en Raad zullen er naar streven om Winkel op een peil van bloei te brengen, waarop Burgemeester Koomen dat zoo gaarne zag en zich heeft voorge steld. Spr. stelt voor het geschenk in dank te, aan vaarden en eon brief met hartelijken dank aan de familie Koomen te richten. B. en W. zullen in de raadzaal de meest' geschikte plaats voor het por tret uitzoeken en al zal het dan zijn met leven- löoze oogon dat de beeltenis van Burgemeester Koomen op ons zal neerzien, zijn beeld zal ons toch beinvloeden om de verschillende zaken met dez< :f- de ernst en waardigheid te v behandelen als hij dat steeds hoeft gedaan. Een tegenvaller. Naar aanleiding van de vorige vergadering wordt medegedeeld: Waar in de vorige vergadering werd medegedeeld, dat eventueele uitbreiding van het getal braudkranen op de waterleiding on in verband daarmede het aan schaffen van materiaal, zou zijn te vinden uit het saldo der rekening over 1925, moeten B. en W. op deze toezegging terugkomen, aangezien het saldo der rekening belangrijk is verminderd. Bij het onderzoek daarvan is gebleken, dat de plaatselijke inkomsten belasting niet in overeenstemming met de voorschrif ten is verantwoord en nadat dit is gewijzigd, bleef slechts een batig saldo over van f 252.10/^. Het is ech ter wel te verwachten, dat de kosten te vinden zijn uit den dienst 1926. Dienst 1926 staat er goed voor, zoodat B. en W. voorstellen de brandkranen enz. té bekostigen uit den dienst 1926. Vocxrzoover betreft een reorganisatie van de brand weer te Winkel, kun worden medegedeeld dat de gymriastiekverecniging „Sparta" een vrijwillig brand weercorps heeft gevormd en de 'beschikking heeft ge vraagd over een brandspuit en aan haar op te dragen de bediening der brandkranen. terwijl bij het toestaan daarvan oen subsidie wordt verzocht. Waar deze zaak geheel in voorbereiding is bij B. en W. wordt in overweging gegeven nadere voorstellen af te wachten. Verder worden de volgende mededeelingen gedaan: Tot tijdelijk Hoofd der school te Winkel is benoemd de heer J. A. Lok, onderwijzer op wachtgeld te Vlie land. Waar het tijdelijk Hoofd niet in het bezit is van taaiakten, wo.rdt in het geven vOn onderwijs in vreemde talen voorzien door het geven van dit onder wijs door den heer Jansonius te Noordscharwoudo. Mej. M, C' I-Ieitlager, onderwijzeres-te Lutjewinkel, is wegens ongesteldheid niet van vacantie terugge keerd en in haar plaats is tijdelijk benoemd mej. D. B. Schermer alhier. f Beter publiceeren. Door de Vereeniging van Burgemeesters en Secre tarissen in het kanton Schagen is een plan ontwor pen vooj. een gecombineerde wijze van publiceeren, nl. door middel van de Schager Courant, waarin, alle publicaties zullen worden opgenomen, terwijl de ge* zinnen, die niet op die courant geabonneerd zijn, een los blaadje zullen ontvangen. De totale kosten, aan vankelijk voor één jaar. zullen voor alle tot hef kan ton Schagen behoorende gemeenten tezamen f 10W bedragen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 2