3 lste kl. Kleermakerij Drie dagen per Autocar langs de Bretonsche Westkust. SPAANDER 6 Co. Werkhanden PUROL Gemengd Nieuws. ze# lech H«t r <t« Ion- »uni h«2 tour «I(JQ vrij. eiijk roiu belj. r«ron den koopman J. S. la procesverbaal opge- M.U Br jjeritiitgevor van het Hdbld. te Berlijn tele- «eerde eergisteravond: w Jaar de Haagsche correspondent van het „Berl. J" yorn'-emt, zou de vroegere kroonprins zich Ju ger'tiinon tijd geleden, toen do eerste geruch- omtrent. don voorgenomen terugkeer van don ex- Lr naar Duitschland opdoken, zich onomwonden in hot plan van zijn vador pebben verklaard. Ook toonaangevende mojiarchSalo kringen, zou de ok- M ernstig gewaarschuwd zijn, de quaestie niet (orceoren. ust schijnt, dat vooral zijn gemalin, prinses Her in een apoedigen terugkeer naar Duitschland JJoScht en dat zij in de heele zaak de stuwende v acht i - volg»Ils genoemden correspondent vermoedt men ftagsciio diplomatieke kringen, dat de ex-kei- J. rtiornemer.s is, binnen afzienbaren tijd de door JJj,geciteerde Voorzieningehid in actie te laten tre den ONTSPORING. «ne trein Hoorn—Medemblik, die om 6.19 van Hoorn 1 W «trok, ia gistermiddag bij het station Wognum ont- moord- De middenste' wagen van de vijf, waaruit !'00? fifein was samengesteld, liep uit de rails. Een der or uagiers uit dit tweede klasse rijtuig, do heer W. ft Siial, wethouder van Medemblik, bekwam lichte Steuren. De andere passagiers kwamon met den fcrik, vrij. ne reizigers konden na eenig oponthoud in het Nrste gedeelte van den trein de reis vervolgen. Wij léveren onder garantie van goed passen alle soorten HEERENKLEEDlNG. Langestraat - Alkmaar. ffiN ONGELUK OF ONACHTZAAMHEID? Woensdag' kwam dei ïXaug-sohe politie ter oor©, ia hot iKi.uderh.uis, uitgaande van do vereani- jph'ijhüid oii l .even ©enigen tijd göj'edou een ijjg ongo.uk gebeurd was, dat oen kindje van jeon ju.ar hot leven gekost zou hebben. lm ingostokl tmd-orzoou wee* het voken.de uit: de poroeeiten Joh. Maotsuykar.-ytranb 20921.8 is reeLigd do veieoniging Vrynaid en Leven, een 'ging, wotke zit/ii ten doe. ataL daiaoozen en ver» oen onderdak te geven, kinderen, in het- jidor van ongehuwde moeders, te verzorgen, oto. jprunkelijk klein begonnen, breidde het werk vereeiiigmg asioh. spoedig1 uit. Ook rooiaaseeringft- beid word. door haar verricht en ©enigen tijd ge len is een .speciale zuigeLngenafdeeling opgericht, rij. iu de aangeduide -peroeeten ook gevestigd is besteldienst on een waseuhorij. Hot geheel staat onder leiding van den heer en jvrouw S. liet gebeurde nu, dat er in het begin van deze k&nd in het Kinderhuis een zuigeling van 11 landen word gebracht, Tiliy de B. De moedor, I weduwe, moest uit werken gaan, en daar haar lid zwak en ziekelijk was en exira-zorg voraisohte iloot zij haar kind bij de bewuste vereeniging brongen. was echter beatöofcen dat de zuigelingenafdeo- naor Veur zou worden overgebracht, waar eon voor dat doel gehuurd on in gébruik geno- was. Gedurende den drukken 'tijd, weke aan verhuizing veroonden was, is nu met heb jong kind oen omge*uk gebeurd. De oudere kinderen jen roods naar liet nieuwe Tehuis overgebracht, j aborjongsvon zouden binnenkort gaan. Zondug- "ond 3 öctober was de klein© Tilly erg lastig; rmoiïüe.ijk tengevolge van haar zwak lichaams- ifcei en ziekelijkheid huilde het kind voortdurend, b verzorgster, mej. M. v. d. G., beaóioofc,, ten einde i kleioe tot rust te brengen, heb oen wormen fuii. te geven. Zij gaf het .kind een steenen kruiJc R beugOiBluiting iu plaat» van een alumihjum- ttik met selïrocfsluiting, zooalH in ziekenhuizen Baikoi'ijk is. Eenigen tijd later hoorde zij de "ie verschrikkelijk huilen en ging direct kijken. bloek, dat de kruik niet goea gesloten was „jftst of door hetw heete water gesprongen, en J kindje was deeriyk verbrand door hot wegge- in water. Direct werd de kleine naar de zui.- gGndumst aan het Oranjepiein overgebracht, r het Zondag jl. aan de bolcomen brandwonden weideden. b justitie heeft moh nu mot heb gevalr'bemoeid; tje is in besllag genomen on' van heb voor- ia proces-verbaai opgemaakt. N.R.Orfc. jÜPlOTELE GRAFISCH UITSEINEN NAAR HET ND. In, ,St.-Ob." no._ 204 is opgenomen een Kon. j. van 16 Oot. jl1., houdende bepalingen betref- '1 radiotelegrafisohe uitseining van teUegram- r-T voor meervoudige bestemmingen in het bui- enland"'. In art. 1 lezen wij, dat aan ieder, die dit ver- gelegenheid wordt gegeven om telegrammen Toor meervoudige bestemmingen .in het buitenland vwh P vaste tijdstippen, van rijkswege radiobelegrafisoh zul- ie doen uitseinen. V6P; IDCt me! wen- Iknde Ie MOND. EN KLAUWZEER. ,Het Tweede Kamerlid: de heer Weitkamp, heeft Minister van Binnenlandsche Zaken en Land- oouw cie volgende vragen gesteld: Dt!j ^®het den Minister bekend, dat de Engelsche mond- .j en klauwzeercommissie in het First Ptogress Report »w2 hladz. 12 het volgende heeft gepubliceerd: „Op '"et Regeeringslaboratorium is gevonden, dat mond- Ba klauwzeersmetstof van Genueesche biggetjes nog tos virulent was, nadat het 190 dagei# bij vier kt zeven graden Celsius was bewaard, terwijl klei nere hoeveelheden emulsie uit de voetkussentjes van ^emiecteerdo Guneesche biggetjes nog virulent wa- "JJM bewaring van 124: dagen in een ijskast bij vier wt drie graden Celsius; gedurende deze periode was oe virulente vloeistof ten minste 20 maal bevroren geweest en ontdooid."? ty de minister, gelet op bovenstaande, door het dm ?6 reSeerihgalahQratonuïa gevonden analyse, vet i} van °°r(l9e'I <lAt de onbelemmerde invoer, vam VAfi en bevroren karkassen van Argentijnsch vfe' placht, in Argentijnsche abattoirs, onder welk Lp® Sfc fi in er^° ma-te mond- en klauwzeer oplevert? *Qn Z60r groofc ^6Vaar voor onzen veestapsl Z|J0 ja, is dan de minister bereid om maatregelen aomon, teneinde de Nederiandsche veehouderij et boven gesignaleerde gedurige hesmettings- gevaar te beschermen? J-en kranige vrouw. bp J aen nacht van Dinsdag op Woensdag te onge- Ww Wart voor tlrie hoorde de 4(>-jarige mej. C. eniir wonehde in de Achtersloot te IJs9elstein, venf in lmar kamer' waardoor zij wakker odlïo k °P en za® 0Gn manspersoon voor haar aant staan. Zonder zich te bedenken, sprong zij greep een klomp, pakte den indringer beet, en to i IV. Do laatste dagil r We z.8»n woor mot ons vioron achterin, want hot dochtertje dor .Varij'zonaars was naast do moe dor komen zitten. Waar zij gezeten had was juist een vorhoogirLg1 in den vl'oer van don wagon, omdat het wiel' daar liep. Datis een ding om op te ietten, wanneer men plaatsen reserveert, want op' een lange tocht is een gedwongen houding vanf oen been vervellend on soms xftjnlijk. Do grappenmaker van don 2en wagen kraaide eenige malen, een ander blies op een hoorntje en wc vertrokken. Eerst ging het naar Val' André. Hoe heerlijk lag daar de azure zee voor ons. Eigenlijk is het 't Kanaal, het eigenaardige trechtervormige deel tus- sohen den Atlhntischen Oceaan en de. Noordzee. Even later boog de weg meer 'landwaarts in en was de zee aan onze blikken onttrokken. Het #wa» ide weg naar Lontbalie. Bh' het lezen v;m cUcai naam denkt men onwillekeurig aam de trouwe vriendin van Kcwiingin Marie Amtodnette, aan do ongelukkige Prinoesse de LambaHe, ook eon der eiachtofferö van het Schrikbewind. Weer sloegen .we af en verlieten don wegi naar Lambalïe, om Ie Val André te bereiken. Een dichter noemde deze plaats een der steenen in den Rozenkrans van azuur. Inderdaad is de zee hier prachtig, terwijl' het strand veel mooier en breeder was dan ik tot nog, toe gezien" had. Hier was ook lekker wit zand langs de kust,' zoodat het strand meer aam onze badplaatsen herinnerde. Maar bij ons heeft men niet de mooie omgeving -van rot sen, de werkelijk bijzonder mooie azure zee. doch wel een veel mooier golfslag om lekker te baden. Dat is bij ona in Holland eenig. Wij waren betrekkelijk gauw uitgekeken en te vreden weer langs den lommerrijken weg te tuf fen. Het gong nu naar les Sables-d' Or-les riua (het Gouden Zand met. Pijnboomen). Het waa wel de moeite waard dit te zien, wamt hier stampte men op zijd Amerikaansoh een bad plaats uit den grond. Hotels, garages, winkels, allee werd er gebouwd, aliles ging in groeten stijl, ook de prijzen, die men voor eern vormouthi of voor een bonbon vroeg, waren hoog, ja exhorbitant hoog, zoodat mijn buurman uit Parijs de opmerking maakte, dat men voorloopig de toeristen moest weghouden, want die zoudèn n,u slechts ongunstig1 odviseeren, vertellen hoe zonnig en vervelend het was, hoe niets precies klaar was, behalve de brutali teit wat betreft liet vragen van prijzen, Tooh kan het befft een aardige plaat.» worden, mot villa's in de pijnbo.ssohon, dadelijk achter het zoor broede strand. Den gezellig klein haventje in do buurt zou jachten kunnen bergen en indien hier casino on jazzband1 als lokaas voor versohll- endo smaken zullen dienen, voorspel ik het „Gou den Zand" een grootfi boekomst. Heb strand is prachtig met'goudgeel zand. Hot is or nu nogr don doodendans. Van-bad gasten was miet yeélr te merken, alleen dronken iwoe Enge sono jt.ngens, even d, ia, een glaasje vcr- mouth op het terras. Zij waren in badoostuum,, had don daarover een badmantel aan. Een van beidon dood erg duur, jnaar solirok ben Bil'ótte tooh van den prijs, die men Jiem. voor oen glas champagne wilde vragen en kroop naar beneden tot vormoutti, die trouwens ook duur genoeg was, maar heel' lék ker en rijkelijk. f K Het werd tijd om te dejeuneeran. We reden langs de kust naar Oap Fréhel, een hooge, ver In zee uitstekende kaap. De weg leidde over kalq rotsen naar een groobe vuurtoren. Niet ver daar vandaan lag hot restaurant la Fauoonnièro, hot v'alken nest, met praohtig uitzicht op zee. In de verte zug men St. Mato Eggen. De schepen, dio ver oen oden op zee schenen woggenomon uit cjon speel goeddoos. Na hot dejeuner hadclen wij nog ll/a uur tijd- De Engoisohoii en ik gingen 1'angdi een smal rotspad, een schaduwrijken met gras on mos be groeide «plek op de helling van een der groot® rotswanden zoeken pn 'lagen al spoedig lekker lu?' gezellig te praten. Inmiddeüs genoot ik van de majestueuze omgeving: en van het prachtige panorama voor ons. Het was maar goed, dab niemand van ons 'in sl'aap viel, want dan had hij wel uit kunnen glijden om een paar liondcrd meter lager iu zee neer tè ploffen, indien hij niet eerder op een, rots to plotter gevallen zou zijn. Er gebeurd niet» en we reden later voltallig weg van hot Valkennest. We waren heb ar over eens, dab wij1 er niet graag zouden willen over winteren. Wo werden allemaal' ongewoon stil, we wisten, dat liet elndu van don tooht naderde. Wol stopten we nog aan mooie, drukbezochte badplaat sen, St. Cast, Pen-Quin, St. Lunaire maar het leek allemaal te veel op elkaar, het werd eentonig, die opvolging van bijna gelijk en gelijkvormige bad plaatsen, Wat is ae menaöh toch ondankbaar, want wanneer we onzen tooht hier begonnein waren, zouden, wij jurnt hier verrokt zijn geweest over de mooie azure zee, de prachtige rotsformaties langs de kust, de mooie vegetatie langs de wegen, maar nu waren wij als oververzadigd en als verlangend naar iets anders. Reed» begonnen eenige passa- S'ers zich. gereed te maken om .de autocar te ver ten, een pet maakte plaats voor een hoed, een tasohjo werd onder een bank uitgevisoht, een jas uitgetrokken, een anderen aangetrokken, mijn. Mei na buurmeisje bracht haar pop, haar EliosöiQ, r in veiligheid en men begon met elkaar te mompelen, wat men den chauffeur zou geven. Daar was Dinard, een mooie stad.. We reden niet bepaald de mooiste straten, heb was de bedoe ling de passagiers, die naar St. Mak) wilden, zoo spoedig mogelijk aan de landingsplaats wan het veer bootje op die plhats af te zetten en Verder de overblijvenden naar hun hotels in Dinard te bren gen. De tocht was ten einde. De passagiers namen afscheid van elkaar, ik gaf 'den chauffeur een goeden fooi en een hartel'ijken handdruk en begaf mij naar het veerbootstation. Laat ik even over onzen chauffeur iets zeggen. Soms reed' hij ons wel eens te wild, zaodat degenen, die evenals ik, het besturen van een auto kemnen, soms blikken van verstandhouding wisselden. Wan neer hij langs een smailen, hollen weg, met veei bochten een vaart van TO k 80 K.M. begon, te zetten, niet toeterde, zoodot het werkelijk hee(l riskant was, dan keken de Engelachen, die op de twee bank zkten, om, naar mij, en' trokken gezicL ten. Een keer na zoo"n experiment, waarbij wij bijna op een boerenkar terecht gekomen waren, zei een der Engelschen tegen mij: Onze ohauffeiir zal op een goeden dag zijn Waberlbo treffen, ik1 hoop', dat ik er niet bij ben." To.meet his Watar- foo is een typisch Engelsche erpressie en duidt wel treffend aan, hoe diep Napoleon indertijd het En- gei8ohe volk wist te treffen. Ik ben ook bang, dat onze vriend de chauffeur op eon -dag zijn Waterlbo zal' vinden. Maar hoeveel undore chauffeurs zullen hun Waterloo zien? Ik vind over het algemeen,dat beroepschauffeurs Veel riakant rijden.. Gisteren kwam er nog een, Huk.- van den weg houdend uit eon bocht; stuiven, m was hot aan mijn vriend, dio rood, te danken,, dat dank zij remmen en heel1 goed rechts houden^ oen ongeluk voorkomen word. Mon wil' nu partiouhere verkeers politie organiscoren. Ik zou er veel raoör voor zijn om door middel! vu.n do film - dan is dio meteen oen» voor lots van nut groot en kléin, oud on jong te I'oeran wat de regels van den weg, wat de gevaren van het ver koor zijn. Enfin, onze Fransohc chauffeur wa», al! reed hij soms wat woest, een prettige baas, beloofd, voorkomend en vol' goede zo-rgen, wien ik van harte toowc.uöch, dat WaterJoo hom bespaard mag blijven. Bij heb nomen van mijd piaatsbowijs voor dó veer boot, moest ik ook voor- elk afcuk bagtigo eon ka-ar tej nemen, kam ging liet por lift naar beneden m aan boord van do betrekkfdijk kloino boot. Hat w-aa niet gemakkei'ijk om aan boord to komen, want er waren Frunsohon aan hut afscheid nemen, juist waar man aan boord moest. Hot valt myl altijd weer in Frankrijk op, hoe weinig idóe de gomiddel'de Frausohruiin hoort van ruimte maken voor andoren, Aan boord waren verscheid-enc ox-mederoizigurn, wiMironder< de elgenare.i van lflossio, inob vader en moodi-r, dio naar het zelfde lu>iel nis ik gijigoii, zoodttt wij ffozamoniijk voor onze bagage zorgden en zij mü den weg wezen, daa.r zij St. Maib kimden,. Ik keek voor ik naar mijn hotel wandelde nog even naar Dinard cn dacht aan de heerlijke tooht door Brotagno. ik kan hot ieder aanraden, on tsou zoggen, wie weinig tijd hooft, kun de rondtoer Dinard -Dinard in zes dagen maken voor 490 fronos incluis voe ding on ligging. Informatios kan men dor wagens,J, oe, of bij- de Ugen 'htl autovsrktsr kan ook niet tegen Texel ge richt worden. Wij motten ont met den wc» behel- MNu rijn er nog steeds mensohen, die tollen zouden willen heffen voor de weggebruikers. Minden kort zichtige bestuurders zien echter het belang va» rde wegen in, leggen nieuw© aan en onderhouden andere op kosten van de gemeente en de water schappen. Texel onderhoudt zijn wegen goed; de Texcüsohe wegen kunnen elk vergelijk met de rest van Nederland doorstaan. De onderhoudsplichtigen aoen hun pEoht en wegen tot nu toe niet met goud- schaalt, jee, hebben een ruim economisch inzicht en vragen geen tof, in wolken vorm dan ook, van de weggebruikers. Dan komt pjotaeling de'regeorjng in Den Haag en stelt voor al onze 150 auto's te belasten en deze belasting ter beschikking te stellen van het Wegen fonds, waaruit Texel natuurlijk niet3 zou putten en waarvan Texel' ook niet kan profiteeran. Jawel, het komt een enkele maal voor, dat één onzer personen- of ziekenauto's een reis buiten Texei moet maken, doch het komt eenige malen vaker voor, dat automobielen van buiten Texei (den over kant) van onze Texeische wegen gebruik maken (handelsreizigers en toeristen). In de algemeene beschouwingen over dit wets ontwerp zien we, dat sommige léden gewezen heb ben op de onbillijkheid in dit ontwerp tegenover bewoners van Z.-Hoilandsche en Zeeuwsche^ eilan den en Zeeuwsoh-VJaandcren (de Waddeueilahden doen blijkbaar niet mee), doch dat de regeering niet tot verlaging of afschaffing der belasting voor die streken kan overgaan, omdat er ook andere stre ken züii, dio dan m aanmerking zouden komen. Hieruit blijkt duidelijk, dat da regeering bevoor- deeHng beoogt voor ae steden en centrale streken en dat eenvoudig de economisch ongunstig gesitu eerden faiigekegeQ. streken) adergelaten zullen wor den ten behoeve van de beter gesitueerden. En eindelijk zien we in het hoofdartikel over „Wegenbelasting en bedrijf' in het Avondblad E van de N. li. Grt. van 18 dezer, dat de wegenbelas ting ook onbiBiik - is tegenover de meeste stede lijke vxaohtautomotóel'en, waar deze geen gebruik maken van de door de wegen belasting bevoordeelde wegen. Een onbtwerp van wet al!zoo economisch on redelijk, praotiach onbillijk, een bijdrage tot be spoediging van onzen economischen ondergang, tot verbittering der afgelegen streken, aan welke de perspectieven door de vrachtauto geboden, groo tendeeia weer worden ontnomen. Een ontwerp van wet, waarin de geest van onzen tijd woor tot zijn recht komt van den tijd, waarin men zijn verplichtingen gracht af te schui ven op huurman of nakomelingen. Wordt het geen tijid, dat er oen andere wind in Nederland, een andere wind in Europa fjaat wuaion dio di«fc geest van malloeie en ftohtemteang ver- jMJigtl OALLANT8ÜOG. De hoer K. Schoor! van Btirslngtirhoni, daartoe door heïanghebiïündon aangoiaoeht, houdit to Callnnt»- oog oen cursus In de EngulschB 'tn-u.1, v.n.1. voor heri, die lator wonflohon te oiniKreeran naar EhflflUch •prekondo lauden. De curzua wordt bijgewoond door m n zeetiental pantonen. krijgen bil don eigenaar to plnun, Brctagne, Ifmn- Reaudró0, - - - OheinJ.ns do Fer do Fffltafc to Darh'w on do Gliomin de For Purin -OriAmn to Parijls,' <bo contract met dén hoor Beaudró hcblxn. Wat mij Iwtreft, ik zou mij tot dozen laatsto wenden, die zit bij do bron. Oh, hoor lijk rnood vliretagne, voor U geldt: Voir e»fc un plhULr, Rovoir un bonhuur. wist hem in minder dan geen tijd buiten do boer derij te brengen. De indringer was daardoor zoo uit het veld geslagen dat hij niot boter wist te doen dan haastig op zijn fiets te springen on in de richting IJsselstein te verdwijnen. Mej. Bosch was hiermede nog niet tevreden, maar nam ook haar fiets en reed naar de politiewacht te IJsselstein om de politie te waarschuwen. Deze heeft nu de zaak in onderzoek, tot nog toe zonder resultaat. In de boerderij werd niets vermist, hoewel de in breker zich al meester had gemaakt van de jas van den vader van mej. Bosch; deze moest hij echter door zijn overhaaste vlucht laten liggen. U.D. ruw, 'rood of beschadigd worden weer spoedig gaaf en zacht met Doos 30 ct. TRAM EN AUTOVERHUISWAGEN. Men meldt uit Dieren aan de Msbd.: De middagsneltram in de richting Gendringen kwam hier gisterenmiddag op den Doesburgschen- dijk in volle vaart in botsing met den autoverhuis wagen der firma Maróe, waardoor de auto bijna to taal vernield werd en de tram ontspoorde. Op den dijk reeds een vrachtwagen vol takkenbos sen, die bijna een meter aan weerskanten uitsta ken. De chauffeur van den auto-verhuiswagen moest om te kunnen passeeren, ver links uitwijken. Op 'toogenblik dat hij vol gas gaf en de auto vooruit schoot kwam deze in botsing met de sneltram, welke hij niet had opgemerkt. Een geweldige botsing volg de en sleepte den verhuiswagen wel een 100 meter terug, waar hij op den dijk werd geworpen. De post wagen van de tram ontspoorde. Wonder boven wonder bleek niemand gekwetst te zijn, enkele schrammen en kleine wondjes door de holsing veroorzaakt, niet meegerekend. De tram kon na een half uur oponthoud haa rweg vervolgen. De auto was in elkaar gereden. Verzekering dekt de schade. DE WEGENBELASTING E!N1 TEXEL. De heer M. D. Dijt, landbouwkundig ingenieur ie Den Burg op-Texel schrijft aan de N.R.Crt.: Het ziet er met ons nationaal economisch begrip al heel treurig uit. We leven in een tijd, waarin men links en rechts hoort klagen over malaise, achteruitgang, overbevol king en armoede, een tijd, waarin de door de regee- ring op de productie gelegde belastingen mede in den vorm van sociale maatregelen do toelaatbare grenzen reed» lang hebben overschreden, een tijd, waarin men zijn verplichtingen tracht af io schuiven op zijn buurman en wanneer dat niet gaat op zijn nakome lingen (leoningen op langen termijn), een tUd^ waar- In verschillen do belangetjes groeps-, organisatie-, stads-, plattelands1- en andore belangen op goud schaaltjes iegon elkaar worden uitgewogen, eon tijd derhalve, waarin het algemeen belang in de knel raakt in eon woord, eon tijd: van economische redeloosheids Daar hebben we nu b.v. de wegenbelasting een belasting óp 'het „'verkeer". In Tsjocho-Slowaklje is een econoom aan financlön gekomen on stelt voor: verminderlngi en. tenslotte afschaffing van elke hef fing t,en laste van een exportproduct vóór het geheel vervaardigd is. dus vermindering en tenslotte af schaffing van de omzet-, vorkeers-, weelde- en kolen- belastingen. In Nederland wil men een belangrijk doel van het verkeer zwaar belasten en wel in een tijd', dat een goe d verkeer mede redding moet bron- gen en daarom eerder voor aubsidleoringi dan voor belasting in aanmeking komt. Maar afgezien van economisch onredelijk Is het wetsontwerp In hoog© mate onbillijk. In het hoofdartikol over wegenbelasting in het Avondblad E van 26 Juni Jl. der N.R.Crt. wordt op gemerkte, dat deze belasting kan worden beschouwd als oen retributie van door de overheid bewezen dien sten, terwijl er oen goed oud beginsel was, dat een dergelijke retributie niet hoogor mocht zijn,: dan noo- dig geacht kon worden om den betaler naar even redigheid van genot of gebruik in de kasten van aan leg en onderhoud1 van het door hem- gebruikte t6 doen bijdragen. Dat dit beginsel niet doorgevoerd wordt in het ontwerp „Wegenbelasting" wordt daar met eenige voorbeelden duidelijk gemaakt. Kijken we hiervoor ook eens een oogonblik naar Texel. Dat de belasting voor ons Texelsche wegengebruikers zou beteekenen een heerendienst voor de groote wegen in ons vader land is met eenige woorden duidelijk te maken. Op Texel rijden plm, 150 personenauto's, vracht auto's en autobussen. Het is gebleken, dat deze een economische vooruitgang voor hot eiland beteekenen, waarvan in het- algemeen genomen, het heele eiland profiteert. Hot gebruik van de kleine vrachtauto (voor al Ford on Chevrolet) heeft op Texel ecomonische mogelijkheden geschapen. Do vrachtauto heeft het mede mogelijk gemaakt over te gaan tot aardappelen en bietencultuur, heeft een groot en consumptiomelk- handel op Helder helpen ontwikkelen, heeft het Zuivelbedrijf in nieuwe banen geleid, enz. Bovendien heeft Texel geen ander middel' van vervoer dan ,de wog"; kanalen, spoorwegen en stoom tram zijn hier onbekend en de in het ontwerp wegen belasting verwerkte naijver der Ned. Spoorwegen HET NIEUWE MODEBLAD EEN STEEDS WELKOM ER PREMIE VOOR ONZE LEZERESSEN. No het Herfiifc- en Winterseizoen root de deur efcaab, wekken wo onze iemreseun, die nog- geen ebunné itijn, "P. een nroefttbonuotuonfc te bostotlua op IJKT NIKUWJi MODitSHLAl), ingaande X Oot. Hot etljgondo tuoooa van dit Modeblad, nu da ah- geheele vernieuwing in 1925, ie One eoni waarborg, dat do kucnkunaking ermede, een uitent welkome zal «ün. Dit Modeblad tooh behoort tot de allerbeste van binnen- en buitenland, en ie zeker het moest populaire, omdat het zou uiterst praktisch t goedkoop is. Het verschijnt tweumanJ i>or maand en bevat iu elk nummer een zeer groot aanbal modellen van manteic, oostuuina en gelegunhuidskl'eediuff voor KLKK TAILLE en ELK MN LEEFTIJD; van kloo- ding voor jongen» on meisje»van onderkleo- ding; van nuttige un fraaie handwerken,- vau modern borduurwork. enz. Hot gooft twoo gratis knippatronen bl'a ds n un »tutt van ille modellen gekuipte patronen verkrijgbaar. Jaarlijks geuft het bovondlen een oUeroardlgeton wod»tri]d, waaraan vorbondan honderd fraaie prij zen, o.a. al» hoofdprijs oen Waardevolle Naaimachine. j Nieuwe abonnu's ontvangen gratis: lo. Hot nummer ven 15 Hoptombor., zijnde het z.g. Lingerie-nummer, dat éénmaal per Jaar ver rnijut un zeer gewild is. -• 2o. Eon overdruk van eon boelend verhaal In boekvorm. INTEEKENBILJET. Ondergeteekende verzoekt een abonnement op HET NIEUWE MODEBLAD (2de uitgave), Ingaande 1 Octobcr 1926, voor minstens 3 maanden, tegen den prijs van f 1.25 p. kwartaal, Z|j verzoekttevens te zendengratis verhaal en gratis lingerie-nummer. Naam.-. Adres Dit inteokenbiïïet kan, met 3 cents postacgol Sfrankeord, worden ingezonden, mits in ongesio- i enveloppe en alléén ingevuld met naam en adres zonder eenige verdere bijvoeging. DE ORKAAN OVER HAVANA Er zijn 58 dooden en 2100 gewonden, w.o. 400 ern stig, tengevolge van den orkaan van gisteren. 325 huizen zijn ingestort. Uit New York wordt gemeld, dat de orkaan boven Havana gistermiddag zijn hoogtepunt bereikte. De haven werd zwaar geteisterd en de promenade werd geheel verwoest. Men meent, dat reeds tal van par- sonen den dood hebben gevonden. De z.g. Spaansche wijk staat onder water. Overal in Florida heerseht groote opwinding, voor al te Miami, waar men een herhaling van de ramp van eenigo weken geleden vreest. De autoriteitan hebben omvangrijke verkeersmaatregelen genomen Tal van personen trachten uit Florida te vluchten. Nader wordt nog gemeld, dat de orkaan boven Cuba een snelheid had van 120 tot 130 mijl per uur. Vrijwel alle kleinere schepen in de haven van Ha vanna zijn uit elkaar geslagen of gezonken. De Noor- weegsche stoomboot Torberg raakte op drift en werd van de eene zijde der haven naar de andere en weer terug gedreven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 11