3
lste kl. Kleermakerij
Drie dagen per Autocar langs de Bretonsche
Westkust.
SPAANDER 6 Co.
Werkhanden
PUROL
Gemengd Nieuws.
ze#
lech
H«t
r <t«
Ion-
»uni
h«2
tour
«I(JQ
vrij.
eiijk
roiu
belj.
r«ron den koopman J. S. la procesverbaal opge-
M.U
Br
jjeritiitgevor van het Hdbld. te Berlijn tele-
«eerde eergisteravond: w
Jaar de Haagsche correspondent van het „Berl.
J" yorn'-emt, zou de vroegere kroonprins zich
Ju ger'tiinon tijd geleden, toen do eerste geruch-
omtrent. don voorgenomen terugkeer van don ex-
Lr naar Duitschland opdoken, zich onomwonden
in hot plan van zijn vador pebben verklaard. Ook
toonaangevende mojiarchSalo kringen, zou de ok-
M ernstig gewaarschuwd zijn, de quaestie niet
(orceoren.
ust schijnt, dat vooral zijn gemalin, prinses Her
in een apoedigen terugkeer naar Duitschland
JJoScht en dat zij in de heele zaak de stuwende
v acht i -
volg»Ils genoemden correspondent vermoedt men
ftagsciio diplomatieke kringen, dat de ex-kei-
J. rtiornemer.s is, binnen afzienbaren tijd de door
JJj,geciteerde Voorzieningehid in actie te laten tre
den
ONTSPORING.
«ne trein Hoorn—Medemblik, die om 6.19 van Hoorn
1 W «trok, ia gistermiddag bij het station Wognum ont-
moord- De middenste' wagen van de vijf, waaruit
!'00? fifein was samengesteld, liep uit de rails. Een der
or uagiers uit dit tweede klasse rijtuig, do heer W.
ft Siial, wethouder van Medemblik, bekwam lichte
Steuren. De andere passagiers kwamon met den
fcrik, vrij.
ne reizigers konden na eenig oponthoud in het
Nrste gedeelte van den trein de reis vervolgen.
Wij léveren onder garantie van
goed passen alle soorten
HEERENKLEEDlNG.
Langestraat - Alkmaar.
ffiN ONGELUK OF ONACHTZAAMHEID?
Woensdag' kwam dei ïXaug-sohe politie ter oor©,
ia hot iKi.uderh.uis, uitgaande van do vereani-
jph'ijhüid oii l .even ©enigen tijd göj'edou een
ijjg ongo.uk gebeurd was, dat oen kindje van
jeon ju.ar hot leven gekost zou hebben.
lm ingostokl tmd-orzoou wee* het voken.de uit:
de poroeeiten Joh. Maotsuykar.-ytranb 20921.8 is
reeLigd do veieoniging Vrynaid en Leven, een
'ging, wotke zit/ii ten doe. ataL daiaoozen en
ver» oen onderdak te geven, kinderen, in het-
jidor van ongehuwde moeders, te verzorgen, oto.
jprunkelijk klein begonnen, breidde het werk
vereeiiigmg asioh. spoedig1 uit. Ook rooiaaseeringft-
beid word. door haar verricht en ©enigen tijd ge
len is een .speciale zuigeLngenafdeeling opgericht,
rij. iu de aangeduide -peroeeten ook gevestigd is
besteldienst on een waseuhorij.
Hot geheel staat onder leiding van den heer en
jvrouw S.
liet gebeurde nu, dat er in het begin van deze
k&nd in het Kinderhuis een zuigeling van 11
landen word gebracht, Tiliy de B. De moedor,
I weduwe, moest uit werken gaan, en daar haar
lid zwak en ziekelijk was en exira-zorg voraisohte
iloot zij haar kind bij de bewuste vereeniging
brongen.
was echter beatöofcen dat de zuigelingenafdeo-
naor Veur zou worden overgebracht, waar eon
voor dat doel gehuurd on in gébruik geno-
was. Gedurende den drukken 'tijd, weke aan
verhuizing veroonden was, is nu met heb jong
kind oen omge*uk gebeurd. De oudere kinderen
jen roods naar liet nieuwe Tehuis overgebracht,
j aborjongsvon zouden binnenkort gaan. Zondug-
"ond 3 öctober was de klein© Tilly erg lastig;
rmoiïüe.ijk tengevolge van haar zwak lichaams-
ifcei en ziekelijkheid huilde het kind voortdurend,
b verzorgster, mej. M. v. d. G., beaóioofc,, ten einde
i kleioe tot rust te brengen, heb oen wormen
fuii. te geven. Zij gaf het .kind een steenen kruiJc
R beugOiBluiting iu plaat» van een alumihjum-
ttik met selïrocfsluiting, zooalH in ziekenhuizen
Baikoi'ijk is. Eenigen tijd later hoorde zij de
"ie verschrikkelijk huilen en ging direct kijken.
bloek, dat de kruik niet goea gesloten was
„jftst of door hetw heete water gesprongen, en
J kindje was deeriyk verbrand door hot wegge-
in water. Direct werd de kleine naar de zui.-
gGndumst aan het Oranjepiein overgebracht,
r het Zondag jl. aan de bolcomen brandwonden
weideden.
b justitie heeft moh nu mot heb gevalr'bemoeid;
tje is in besllag genomen on' van heb voor-
ia proces-verbaai opgemaakt. N.R.Orfc.
jÜPlOTELE GRAFISCH UITSEINEN NAAR HET
ND.
In, ,St.-Ob." no._ 204 is opgenomen een Kon.
j. van 16 Oot. jl1., houdende bepalingen betref-
'1 radiotelegrafisohe uitseining van teUegram-
r-T voor meervoudige bestemmingen in het bui-
enland"'.
In art. 1 lezen wij, dat aan ieder, die dit ver-
gelegenheid wordt gegeven om telegrammen
Toor meervoudige bestemmingen .in het buitenland
vwh P vaste tijdstippen, van rijkswege radiobelegrafisoh
zul- ie doen uitseinen.
V6P;
IDCt
me!
wen-
Iknde
Ie
MOND. EN KLAUWZEER.
,Het Tweede Kamerlid: de heer Weitkamp, heeft
Minister van Binnenlandsche Zaken en Land-
oouw cie volgende vragen gesteld:
Dt!j ^®het den Minister bekend, dat de Engelsche mond-
.j en klauwzeercommissie in het First Ptogress Report
»w2 hladz. 12 het volgende heeft gepubliceerd: „Op
'"et Regeeringslaboratorium is gevonden, dat mond-
Ba klauwzeersmetstof van Genueesche biggetjes nog
tos virulent was, nadat het 190 dagei# bij vier
kt zeven graden Celsius was bewaard, terwijl klei
nere hoeveelheden emulsie uit de voetkussentjes van
^emiecteerdo Guneesche biggetjes nog virulent wa-
"JJM bewaring van 124: dagen in een ijskast bij vier
wt drie graden Celsius; gedurende deze periode was
oe virulente vloeistof ten minste 20 maal bevroren
geweest en ontdooid."?
ty de minister, gelet op bovenstaande, door het
dm ?6 reSeerihgalahQratonuïa gevonden analyse,
vet i} van °°r(l9e'I <lAt de onbelemmerde invoer, vam
VAfi en bevroren karkassen van Argentijnsch
vfe' placht, in Argentijnsche abattoirs, onder welk
Lp® Sfc fi in er^° ma-te mond- en klauwzeer
oplevert? *Qn Z60r groofc ^6Vaar voor onzen veestapsl
Z|J0 ja, is dan de minister bereid om maatregelen
aomon, teneinde de Nederiandsche veehouderij
et boven gesignaleerde gedurige hesmettings-
gevaar te beschermen?
J-en kranige vrouw.
bp J aen nacht van Dinsdag op Woensdag te onge-
Ww Wart voor tlrie hoorde de 4(>-jarige mej. C.
eniir wonehde in de Achtersloot te IJs9elstein,
venf in lmar kamer' waardoor zij wakker
odlïo k °P en za® 0Gn manspersoon voor haar
aant staan. Zonder zich te bedenken, sprong zij
greep een klomp, pakte den indringer beet, en
to i
IV.
Do laatste dagil r
We z.8»n woor mot ons vioron achterin, want
hot dochtertje dor .Varij'zonaars was naast do moe
dor komen zitten. Waar zij gezeten had was juist
een vorhoogirLg1 in den vl'oer van don wagon, omdat
het wiel' daar liep. Datis een ding om op te
ietten, wanneer men plaatsen reserveert, want op'
een lange tocht is een gedwongen houding vanf oen
been vervellend on soms xftjnlijk.
Do grappenmaker van don 2en wagen kraaide
eenige malen, een ander blies op een hoorntje en
wc vertrokken.
Eerst ging het naar Val' André. Hoe heerlijk lag
daar de azure zee voor ons. Eigenlijk is het 't
Kanaal, het eigenaardige trechtervormige deel tus-
sohen den Atlhntischen Oceaan en de. Noordzee.
Even later boog de weg meer 'landwaarts in en
was de zee aan onze blikken onttrokken.
Het #wa» ide weg naar Lontbalie. Bh' het lezen
v;m cUcai naam denkt men onwillekeurig aam de
trouwe vriendin van Kcwiingin Marie Amtodnette,
aan do ongelukkige Prinoesse de LambaHe, ook
eon der eiachtofferö van het Schrikbewind.
Weer sloegen .we af en verlieten don wegi naar
Lambalïe, om Ie Val André te bereiken.
Een dichter noemde deze plaats een der steenen
in den Rozenkrans van azuur. Inderdaad is de zee
hier prachtig, terwijl' het strand veel mooier en
breeder was dan ik tot nog, toe gezien" had. Hier
was ook lekker wit zand langs de kust,' zoodat het
strand meer aam onze badplaatsen herinnerde. Maar
bij ons heeft men niet de mooie omgeving -van rot
sen, de werkelijk bijzonder mooie azure zee. doch
wel een veel mooier golfslag om lekker te baden.
Dat is bij ona in Holland eenig.
Wij waren betrekkelijk gauw uitgekeken en te
vreden weer langs den lommerrijken weg te tuf
fen. Het gong nu naar les Sables-d' Or-les riua (het
Gouden Zand met. Pijnboomen).
Het waa wel de moeite waard dit te zien, wamt
hier stampte men op zijd Amerikaansoh een bad
plaats uit den grond. Hotels, garages, winkels,
allee werd er gebouwd, aliles ging in groeten stijl,
ook de prijzen, die men voor eern vormouthi of voor
een bonbon vroeg, waren hoog, ja exhorbitant hoog,
zoodat mijn buurman uit Parijs de opmerking
maakte, dat men voorloopig de toeristen moest
weghouden, want die zoudèn n,u slechts ongunstig1
odviseeren, vertellen hoe zonnig en vervelend het
was, hoe niets precies klaar was, behalve de brutali
teit wat betreft liet vragen van prijzen,
Tooh kan het befft een aardige plaat.» worden,
mot villa's in de pijnbo.ssohon, dadelijk achter het
zoor broede strand. Den gezellig klein haventje in
do buurt zou jachten kunnen bergen en indien
hier casino on jazzband1 als lokaas voor versohll-
endo smaken zullen dienen, voorspel ik het „Gou
den Zand" een grootfi boekomst. Heb strand is
prachtig met'goudgeel zand.
Hot is or nu nogr don doodendans. Van-bad
gasten was miet yeélr te merken, alleen dronken
iwoe Enge sono jt.ngens, even d, ia, een glaasje vcr-
mouth op het terras. Zij waren in badoostuum,, had
don daarover een badmantel aan. Een van beidon
dood erg duur, jnaar solirok ben Bil'ótte tooh van
den prijs, die men Jiem. voor oen glas champagne
wilde vragen en kroop naar beneden tot vormoutti,
die trouwens ook duur genoeg was, maar heel' lék
ker en rijkelijk. f K
Het werd tijd om te dejeuneeran. We reden
langs de kust naar Oap Fréhel, een hooge, ver
In zee uitstekende kaap. De weg leidde over kalq
rotsen naar een groobe vuurtoren. Niet ver daar
vandaan lag hot restaurant la Fauoonnièro, hot
v'alken nest, met praohtig uitzicht op zee. In de
verte zug men St. Mato Eggen. De schepen, dio ver
oen oden op zee schenen woggenomon uit cjon speel
goeddoos. Na hot dejeuner hadclen wij nog ll/a
uur tijd- De Engoisohoii en ik gingen 1'angdi een smal
rotspad, een schaduwrijken met gras on mos be
groeide «plek op de helling van een der groot®
rotswanden zoeken pn 'lagen al spoedig lekker lu?'
gezellig te praten.
Inmiddeüs genoot ik van de majestueuze omgeving:
en van het prachtige panorama voor ons. Het
was maar goed, dab niemand van ons 'in sl'aap
viel, want dan had hij wel uit kunnen glijden
om een paar liondcrd meter lager iu zee neer tè
ploffen, indien hij niet eerder op een, rots to
plotter gevallen zou zijn.
Er gebeurd niet» en we reden later voltallig
weg van hot Valkennest. We waren heb ar over
eens, dab wij1 er niet graag zouden willen over
winteren. Wo werden allemaal' ongewoon stil, we
wisten, dat liet elndu van don tooht naderde. Wol
stopten we nog aan mooie, drukbezochte badplaat
sen, St. Cast, Pen-Quin, St. Lunaire maar het leek
allemaal te veel op elkaar, het werd eentonig, die
opvolging van bijna gelijk en gelijkvormige bad
plaatsen, Wat is ae menaöh toch ondankbaar, want
wanneer we onzen tooht hier begonnein waren,
zouden, wij jurnt hier verrokt zijn geweest over de
mooie azure zee, de prachtige rotsformaties langs
de kust, de mooie vegetatie langs de wegen, maar
nu waren wij als oververzadigd en als verlangend
naar iets anders. Reed» begonnen eenige passa-
S'ers zich. gereed te maken om .de autocar te ver
ten, een pet maakte plaats voor een hoed, een
tasohjo werd onder een bank uitgevisoht, een jas
uitgetrokken, een anderen aangetrokken, mijn. Mei
na buurmeisje bracht haar pop, haar EliosöiQ, r in
veiligheid en men begon met elkaar te mompelen,
wat men den chauffeur zou geven.
Daar was Dinard, een mooie stad.. We reden
niet bepaald de mooiste straten, heb was de bedoe
ling de passagiers, die naar St. Mak) wilden, zoo
spoedig mogelijk aan de landingsplaats wan het
veer bootje op die plhats af te zetten en Verder de
overblijvenden naar hun hotels in Dinard te bren
gen. De tocht was ten einde. De passagiers namen
afscheid van elkaar, ik gaf 'den chauffeur een
goeden fooi en een hartel'ijken handdruk en begaf
mij naar het veerbootstation.
Laat ik even over onzen chauffeur iets zeggen.
Soms reed' hij ons wel eens te wild, zaodat degenen,
die evenals ik, het besturen van een auto kemnen,
soms blikken van verstandhouding wisselden. Wan
neer hij langs een smailen, hollen weg, met veei
bochten een vaart van TO k 80 K.M. begon, te
zetten, niet toeterde, zoodot het werkelijk hee(l
riskant was, dan keken de Engelachen, die op de
twee bank zkten, om, naar mij, en' trokken gezicL
ten. Een keer na zoo"n experiment, waarbij wij
bijna op een boerenkar terecht gekomen waren, zei
een der Engelschen tegen mij: Onze ohauffeiir
zal op een goeden dag zijn Waberlbo treffen, ik1
hoop', dat ik er niet bij ben." To.meet his Watar-
foo is een typisch Engelsche erpressie en duidt wel
treffend aan, hoe diep Napoleon indertijd het En-
gei8ohe volk wist te treffen.
Ik ben ook bang, dat onze vriend de chauffeur
op eon -dag zijn Waterlbo zal' vinden. Maar hoeveel
undore chauffeurs zullen hun Waterloo zien? Ik
vind over het algemeen,dat beroepschauffeurs Veel
riakant rijden.. Gisteren kwam er nog een, Huk.-
van den weg houdend uit eon bocht; stuiven, m was
hot aan mijn vriend, dio rood, te danken,, dat dank
zij remmen en heel1 goed rechts houden^ oen ongeluk
voorkomen word. Mon wil' nu partiouhere verkeers
politie organiscoren. Ik zou er veel raoör voor zijn
om door middel! vu.n do film - dan is dio meteen
oen» voor lots van nut groot en kléin, oud on
jong te I'oeran wat de regels van den weg, wat de
gevaren van het ver koor zijn.
Enfin, onze Fransohc chauffeur wa», al! reed
hij soms wat woest, een prettige baas, beloofd,
voorkomend en vol' goede zo-rgen, wien ik van harte
toowc.uöch, dat WaterJoo hom bespaard mag blijven.
Bij heb nomen van mijd piaatsbowijs voor dó veer
boot, moest ik ook voor- elk afcuk bagtigo eon ka-ar
tej nemen, kam ging liet por lift naar beneden m
aan boord van do betrekkfdijk kloino boot. Hat w-aa
niet gemakkei'ijk om aan boord to komen, want er
waren Frunsohon aan hut afscheid nemen, juist
waar man aan boord moest. Hot valt myl altijd weer
in Frankrijk op, hoe weinig idóe de gomiddel'de
Frausohruiin hoort van ruimte maken voor andoren,
Aan boord waren verscheid-enc ox-mederoizigurn,
wiMironder< de elgenare.i van lflossio, inob vader en
moodi-r, dio naar het zelfde lu>iel nis ik gijigoii,
zoodttt wij ffozamoniijk voor onze bagage zorgden en
zij mü den weg wezen, daa.r zij St. Maib kimden,.
Ik keek voor ik naar mijn hotel wandelde nog
even naar Dinard cn dacht aan de heerlijke tooht
door Brotagno.
ik kan hot ieder aanraden, on tsou zoggen, wie
weinig tijd hooft, kun de rondtoer Dinard -Dinard
in zes dagen maken voor 490 fronos incluis voe
ding on ligging.
Informatios kan men
dor wagens,J,
oe, of bij- de
Ugen 'htl autovsrktsr kan ook niet tegen Texel ge
richt worden. Wij motten ont met den wc» behel-
MNu rijn er nog steeds mensohen, die tollen zouden
willen heffen voor de weggebruikers. Minden kort
zichtige bestuurders zien echter het belang va»
rde wegen in, leggen nieuw© aan en onderhouden
andere op kosten van de gemeente en de water
schappen. Texel onderhoudt zijn wegen goed; de
Texcüsohe wegen kunnen elk vergelijk met de rest
van Nederland doorstaan. De onderhoudsplichtigen
aoen hun pEoht en wegen tot nu toe niet met goud-
schaalt, jee, hebben een ruim economisch inzicht
en vragen geen tof, in wolken vorm dan ook, van
de weggebruikers.
Dan komt pjotaeling de'regeorjng in Den Haag
en stelt voor al onze 150 auto's te belasten en deze
belasting ter beschikking te stellen van het Wegen
fonds, waaruit Texel natuurlijk niet3 zou putten
en waarvan Texel' ook niet kan profiteeran. Jawel,
het komt een enkele maal voor, dat één onzer
personen- of ziekenauto's een reis buiten Texei
moet maken, doch het komt eenige malen vaker
voor, dat automobielen van buiten Texei (den over
kant) van onze Texeische wegen gebruik maken
(handelsreizigers en toeristen).
In de algemeene beschouwingen over dit wets
ontwerp zien we, dat sommige léden gewezen heb
ben op de onbillijkheid in dit ontwerp tegenover
bewoners van Z.-Hoilandsche en Zeeuwsche^ eilan
den en Zeeuwsoh-VJaandcren (de Waddeueilahden
doen blijkbaar niet mee), doch dat de regeering niet
tot verlaging of afschaffing der belasting voor
die streken kan overgaan, omdat er ook andere stre
ken züii, dio dan m aanmerking zouden komen.
Hieruit blijkt duidelijk, dat da regeering bevoor-
deeHng beoogt voor ae steden en centrale streken
en dat eenvoudig de economisch ongunstig gesitu
eerden faiigekegeQ. streken) adergelaten zullen wor
den ten behoeve van de beter gesitueerden.
En eindelijk zien we in het hoofdartikel over
„Wegenbelasting en bedrijf' in het Avondblad E
van de N. li. Grt. van 18 dezer, dat de wegenbelas
ting ook onbiBiik - is tegenover de meeste stede
lijke vxaohtautomotóel'en, waar deze geen gebruik
maken van de door de wegen belasting bevoordeelde
wegen. Een onbtwerp van wet al!zoo economisch on
redelijk, praotiach onbillijk, een bijdrage tot be
spoediging van onzen economischen ondergang, tot
verbittering der afgelegen streken, aan welke de
perspectieven door de vrachtauto geboden, groo
tendeeia weer worden ontnomen.
Een ontwerp van wet, waarin de geest van onzen
tijd woor tot zijn recht komt van den tijd,
waarin men zijn verplichtingen gracht af te schui
ven op huurman of nakomelingen.
Wordt het geen tijid, dat er oen andere wind in
Nederland, een andere wind in Europa fjaat wuaion
dio di«fc geest van malloeie en ftohtemteang ver-
jMJigtl
OALLANT8ÜOG.
De hoer K. Schoor! van Btirslngtirhoni, daartoe
door heïanghebiïündon aangoiaoeht, houdit to Callnnt»-
oog oen cursus In de EngulschB 'tn-u.1, v.n.1. voor heri,
die lator wonflohon te oiniKreeran naar EhflflUch
•prekondo lauden. De curzua wordt bijgewoond door
m n zeetiental pantonen.
krijgen bil don eigenaar
to plnun, Brctagne, Ifmn-
Reaudró0,
- - - OheinJ.ns do Fer do Fffltafc to Darh'w
on do Gliomin de For Purin -OriAmn to Parijls,' <bo
contract met dén hoor Beaudró hcblxn. Wat mij
Iwtreft, ik zou mij tot dozen laatsto wenden, die
zit bij do bron.
Oh, hoor lijk rnood vliretagne, voor U geldt:
Voir e»fc un plhULr,
Rovoir un bonhuur.
wist hem in minder dan geen tijd buiten do boer
derij te brengen. De indringer was daardoor zoo uit
het veld geslagen dat hij niot boter wist te doen dan
haastig op zijn fiets te springen on in de richting
IJsselstein te verdwijnen.
Mej. Bosch was hiermede nog niet tevreden, maar
nam ook haar fiets en reed naar de politiewacht te
IJsselstein om de politie te waarschuwen.
Deze heeft nu de zaak in onderzoek, tot nog toe
zonder resultaat.
In de boerderij werd niets vermist, hoewel de in
breker zich al meester had gemaakt van de jas van
den vader van mej. Bosch; deze moest hij echter
door zijn overhaaste vlucht laten liggen.
U.D.
ruw, 'rood of beschadigd worden
weer spoedig gaaf en zacht met
Doos 30 ct.
TRAM EN AUTOVERHUISWAGEN.
Men meldt uit Dieren aan de Msbd.:
De middagsneltram in de richting Gendringen
kwam hier gisterenmiddag op den Doesburgschen-
dijk in volle vaart in botsing met den autoverhuis
wagen der firma Maróe, waardoor de auto bijna to
taal vernield werd en de tram ontspoorde.
Op den dijk reeds een vrachtwagen vol takkenbos
sen, die bijna een meter aan weerskanten uitsta
ken. De chauffeur van den auto-verhuiswagen moest
om te kunnen passeeren, ver links uitwijken. Op
'toogenblik dat hij vol gas gaf en de auto vooruit
schoot kwam deze in botsing met de sneltram, welke
hij niet had opgemerkt. Een geweldige botsing volg
de en sleepte den verhuiswagen wel een 100 meter
terug, waar hij op den dijk werd geworpen. De post
wagen van de tram ontspoorde.
Wonder boven wonder bleek niemand gekwetst te
zijn, enkele schrammen en kleine wondjes door de
holsing veroorzaakt, niet meegerekend. De tram kon
na een half uur oponthoud haa rweg vervolgen. De
auto was in elkaar gereden. Verzekering dekt de
schade.
DE WEGENBELASTING E!N1 TEXEL.
De heer M. D. Dijt, landbouwkundig ingenieur ie
Den Burg op-Texel schrijft aan de N.R.Crt.:
Het ziet er met ons nationaal economisch begrip
al heel treurig uit.
We leven in een tijd, waarin men links en rechts
hoort klagen over malaise, achteruitgang, overbevol
king en armoede, een tijd, waarin de door de regee-
ring op de productie gelegde belastingen mede in den
vorm van sociale maatregelen do toelaatbare grenzen
reed» lang hebben overschreden, een tijd, waarin
men zijn verplichtingen tracht af io schuiven op zijn
buurman en wanneer dat niet gaat op zijn nakome
lingen (leoningen op langen termijn), een tUd^ waar-
In verschillen do belangetjes groeps-, organisatie-,
stads-, plattelands1- en andore belangen op goud
schaaltjes iegon elkaar worden uitgewogen, eon tijd
derhalve, waarin het algemeen belang in de knel
raakt in eon woord, eon tijd: van economische
redeloosheids
Daar hebben we nu b.v. de wegenbelasting een
belasting óp 'het „'verkeer". In Tsjocho-Slowaklje is
een econoom aan financlön gekomen on stelt voor:
verminderlngi en. tenslotte afschaffing van elke hef
fing t,en laste van een exportproduct vóór het geheel
vervaardigd is. dus vermindering en tenslotte af
schaffing van de omzet-, vorkeers-, weelde- en kolen-
belastingen. In Nederland wil men een belangrijk
doel van het verkeer zwaar belasten en wel in een
tijd', dat een goe d verkeer mede redding moet bron-
gen en daarom eerder voor aubsidleoringi dan voor
belasting in aanmeking komt.
Maar afgezien van economisch onredelijk Is het
wetsontwerp In hoog© mate onbillijk.
In het hoofdartikol over wegenbelasting in het
Avondblad E van 26 Juni Jl. der N.R.Crt. wordt op
gemerkte, dat deze belasting kan worden beschouwd
als oen retributie van door de overheid bewezen dien
sten, terwijl er oen goed oud beginsel was, dat een
dergelijke retributie niet hoogor mocht zijn,: dan noo-
dig geacht kon worden om den betaler naar even
redigheid van genot of gebruik in de kasten van aan
leg en onderhoud1 van het door hem- gebruikte t6 doen
bijdragen.
Dat dit beginsel niet doorgevoerd wordt in het
ontwerp „Wegenbelasting" wordt daar met eenige
voorbeelden duidelijk gemaakt. Kijken we hiervoor
ook eens een oogonblik naar Texel. Dat de belasting
voor ons Texelsche wegengebruikers zou beteekenen
een heerendienst voor de groote wegen in ons vader
land is met eenige woorden duidelijk te maken.
Op Texel rijden plm, 150 personenauto's, vracht
auto's en autobussen. Het is gebleken, dat deze een
economische vooruitgang voor hot eiland beteekenen,
waarvan in het- algemeen genomen, het heele eiland
profiteert. Hot gebruik van de kleine vrachtauto (voor
al Ford on Chevrolet) heeft op Texel ecomonische
mogelijkheden geschapen. Do vrachtauto heeft het
mede mogelijk gemaakt over te gaan tot aardappelen
en bietencultuur, heeft een groot en consumptiomelk-
handel op Helder helpen ontwikkelen, heeft het
Zuivelbedrijf in nieuwe banen geleid, enz.
Bovendien heeft Texel geen ander middel' van
vervoer dan ,de wog"; kanalen, spoorwegen en stoom
tram zijn hier onbekend en de in het ontwerp wegen
belasting verwerkte naijver der Ned. Spoorwegen
HET NIEUWE MODEBLAD
EEN STEEDS WELKOM ER
PREMIE VOOR ONZE LEZERESSEN.
No het Herfiifc- en Winterseizoen root de deur
efcaab, wekken wo onze iemreseun, die nog- geen
ebunné itijn, "P. een nroefttbonuotuonfc te bostotlua
op IJKT NIKUWJi MODitSHLAl), ingaande X Oot.
Hot etljgondo tuoooa van dit Modeblad, nu da ah-
geheele vernieuwing in 1925, ie One eoni waarborg,
dat do kucnkunaking ermede, een uitent welkome
zal «ün.
Dit Modeblad tooh behoort tot de allerbeste
van binnen- en buitenland, en ie zeker het moest
populaire, omdat het zou uiterst praktisch
t goedkoop is.
Het verschijnt tweumanJ i>or maand en bevat iu
elk nummer een zeer groot aanbal modellen van
manteic, oostuuina en gelegunhuidskl'eediuff voor
KLKK TAILLE en ELK MN LEEFTIJD; van kloo-
ding voor jongen» on meisje»van onderkleo-
ding; van nuttige un fraaie handwerken,-
vau modern borduurwork. enz. Hot gooft twoo
gratis knippatronen bl'a ds n un »tutt van
ille modellen gekuipte patronen verkrijgbaar.
Jaarlijks geuft het bovondlen een oUeroardlgeton
wod»tri]d, waaraan vorbondan honderd fraaie prij
zen, o.a. al» hoofdprijs oen
Waardevolle Naaimachine.
j
Nieuwe abonnu's ontvangen gratis:
lo. Hot nummer ven 15 Hoptombor., zijnde het
z.g. Lingerie-nummer, dat éénmaal per Jaar ver
rnijut un zeer gewild is. -•
2o. Eon overdruk van eon boelend verhaal In
boekvorm.
INTEEKENBILJET.
Ondergeteekende verzoekt een abonnement op
HET NIEUWE MODEBLAD (2de
uitgave), Ingaande 1 Octobcr 1926, voor minstens
3 maanden, tegen den prijs van f 1.25 p. kwartaal,
Z|j verzoekttevens te zendengratis verhaal
en gratis lingerie-nummer.
Naam.-.
Adres
Dit inteokenbiïïet kan, met 3 cents postacgol
Sfrankeord, worden ingezonden, mits in ongesio-
i enveloppe en alléén ingevuld met naam en adres
zonder eenige verdere bijvoeging.
DE ORKAAN OVER HAVANA
Er zijn 58 dooden en 2100 gewonden, w.o. 400 ern
stig, tengevolge van den orkaan van gisteren. 325
huizen zijn ingestort.
Uit New York wordt gemeld, dat de orkaan boven
Havana gistermiddag zijn hoogtepunt bereikte. De
haven werd zwaar geteisterd en de promenade werd
geheel verwoest. Men meent, dat reeds tal van par-
sonen den dood hebben gevonden.
De z.g. Spaansche wijk staat onder water.
Overal in Florida heerseht groote opwinding, voor
al te Miami, waar men een herhaling van de ramp
van eenigo weken geleden vreest. De autoriteitan
hebben omvangrijke verkeersmaatregelen genomen
Tal van personen trachten uit Florida te vluchten.
Nader wordt nog gemeld, dat de orkaan boven
Cuba een snelheid had van 120 tot 130 mijl per uur.
Vrijwel alle kleinere schepen in de haven van Ha
vanna zijn uit elkaar geslagen of gezonken. De Noor-
weegsche stoomboot Torberg raakte op drift en werd
van de eene zijde der haven naar de andere en
weer terug gedreven.