ichagerCourant FRANKRIJK-ITALIË. Tweede Blad. Gemengd Nieuws. I TEGEN HET VLIEGEN. Plaatselijk Nieuws. Woensdag 17 November 1926. 69ste Jaargang. No. 7948. I BRAND IN EEN PAPIERFABRIEK. I Uit. Stultgart wordt d.d. 15 November gemold: Ho loimiH'hl, iw do papierfabriek in de nabijheid van Göp- [ingon tengevolge van een grooten brand grooten- l»ois verwoest. De schade bedraagt naar raming JO.öOO mark. Hot bedrijf kan, zij hot ook ton dooie, (Qi'don voortgezet.. Do oorzaak is onbekend. AANKOOP VAN BOUW- EN PARKGROND TE IBIILIJN, l)o Lokal Anzeigor meldt, dat de stad Berlijn voor 1 millioen mark het dorpje Duppel met het aangren- tndo busch van prins Frederik Leopold van Pruisen Ikocht heoft. Het bosch blijft voor de bevolking be- oudon als ontspanningsplaats, het dorpje wordt in en'volkspark herschapen. EEN NATIONALE RAMP. Joynson-Hicks, do minister van binnonlandsche zo en, heeft Zaterdag in-oen redo to Barnetaplo go- ejrd, dat de staking bij de kolonmijnen hot land ijkans ton gronde gericht had. Zij had dit oen verlies berokkend nog grootér dan e oorlog in Zuld-Afrika, eon verlies, dat totnogtoe ip ruim 400 millioen gestold kan worden. Do Westminster Gazotto, die eon reeks van arti don begint, waarin, vorschillonde deskundigen op, llnrioi gebied do noodlottige gevolgen van het con- j liet zullen beschrijven, vat deze als volgt samen: Het rechtstreeksche verlies alleen bedraagt 160 nillioen. Dc levensstandaard van het volk zal voor jaren nneurgedrukt wordon. n De staatsbelastingen zullen verhoogd worden Groote vakvereenigingen hebben geen middelen Bei'. Overzeesche markten en klanten zijn verloren ge- Tn. Ren aanvankelijke stijging van de kosten van het jvon. Belemmering van de industrie biji het vechten om uitenlandscho markten door verhoogde productie- losten. Ken verpletterende druk van plaatselijk© belostin- ien, die gelijkelijk op individuen en de industrie leerkomt. De gevolgen van do staking zullen op ioder man, edero vrouw en ieder kind in Engeland drukken. SCHADELIJKE BRAMEN. De regeering van Nieuw-Zeeland heeft gister ren i lorlog jverklaard aan de gewone braambes, die een Ier schadelijkste woekerplanten op den Nieuw-Zee- andschen bodem is. Er zal eenige jaren van regee rt ingswege een uitroeiingsveldtocht gevoerd worden, J Daarvoor 2000 op de begrooting van landbouw van jffit jaar uitgetrokken zijn. I Prof. Philip Baker van de Londensche universiteit .Jieefi Zaterdag op het Nationale Vredescongres te jjlork ei ii merkwaardige uitlating van Sir Hugh Ijfrehchard, den chef van den Engelschen militairen llfliegdienst, aangehaald. Trenchard had, volgens hem ezegd, dat, als hij zijn zin kreeg, het vliegwezen oowel het burgerlijko als het militaire, afgeschaft ;ou worden, aangezien hij overtuigd is dat het kwaad dat vliegen kan stichten, onvergelijkelijk veel groo tér is dan al hot goed dat het kan doen. EEN LUCHTWEG TE NEW YORK. Binnenkort zal te New York een aanvang worden gemaakt met de uitvoering van twee grootscho wer en, een tweetal aanlegsteigers namelijk tusschen de West 38ste en de West. 40ste straat, waaraan de groot- Mo stoomschepen gemakkelijk zullen kunnen meren, un een grooten. verhoogden weg, loopend langs de westzijde van de rivier over een zevental kilometers ;n Canal Street in de benedenstad tot Riverside rivo aan de 72ste straat. nieuwe weg, ontworpen in staal met betonnen lek, zal ongeveer 32 millioen gulden kosten. Hij moet :~8luiten aan den Holland-tunnel onder de Hud- Ül-rivier, van New-Yersoy, welke in Februari a.s. zal rtlcn geopend en moot tegelijk bet verkeer over Fiftli Avenue en andere groote wegen voor door band verkeer verlichten. De weg zal 65 voet broed worden en 10 voet boven [«gewone straatniveau liggen. Met -de benedcnstra- Ifö zal hij op afstanden van eon 800 meter met oprit- tffl verbonden worden. Hij heeft zes banen, op vier Mar van oen snolheid is gedacht van 50 K.M. per uur. Berekend is, dat de weg ieder uur eon 5000 auto's zal iunnon opnemen. EEN JEUGDIGE MOORDENARES. Reuter meldt dat, Zaterdag een 16-jarig getrouwde vrouw voor den politierechter te New York verschijn nen moest, onder verdenking van moord op een man. Zonder de geringste ontroering te toonen, gaf de jon gvrouw, die op een fabriek in Evanstown werkzaam iii, den moord toe. Er werd rechtsingang tegen haar prleend. FILMGEHEIMEN. Karl Hoffman, de vervaardiger van de film mist, beeft u.t de school' geklapt eoi eenige bip |K>nderheden over de vervaardiging van deze film, ook in ons l'and vertoond, is, meegedeeld. Evenals de NibeTungPn was de film Faust voor Ikfiman de vervuling van een lang gekoesterde» jvens'ch. Iiij verheelde ^zrioh echter de moeiTijk- Weu voor deze film t niet. Boj1 .een onderwerp al's lausfc, dat zoo diep in de Duitsohe volksziel ge morteld is, is de lijn, die het verhevene van net wl'.edjko scheidtj haarscherp getrokken. Niet- Wjjn was de mystiek, die de oude volkssage pra alt, j voor Hoffmann de sterkste aantrokking. jj&rin kon men het best dien kant van de film JJnen, waarin deze het tooneel overtreft. Om een fal geheel te krijgen, mocht de film niet van tooneelen aan elkaar hangen, die nu eens RJens- dan weer buitenshuis werden opgenomen. jmaar dat Murn.au, de regisseur, en Hoffmann, fotograaf, besloten do heeTe film in het atelier f Tervaardigen, al was het verleidelijk om oude Tr lv ^edon als achtergrond te gebruiken, moeilijkste voo* mij, zegt Hoffmann. Was ünLt cen ^eP;aa^Q landschappen in hot atelier tefc nemen dat was ten slotte niets nieuws cjff 0l°,k om de atmosferisolie stemming te ver- JjDgon, waaraan vooral' de deskundige maar _aT spoedig het verschil1 tusschen opnemingen bdm- ?t" phitenshuis waarneemt. 'dift i u. p ^dldkfc i»P Brandbliischap'paraten, «toom, ««hill buizen opstijgt, de damp van ver- men cl o zuren, dat alles door vliegtuigmotoren Do 'gejaagd..,, dat is de bezweringsscène. (W. ,Snecuwstnrm Ho bodem van hot abelier is HO c.M. dik met keukenzioub bestrooid, de xnugmo-fcnren werpen het zout op tot een eoh- orm' voor CaniilE Horn, het uretchen, geen pretje daarin te actoer en. Zij heeft verzekerd nooit in haar Teven Zoo'n dorst ge ïad bo hobben als ni de opneming van dit too neel. De roode v.ekken, die »d den volu-enden dag in het gezicht had, waren niet, zooals boosaardige collega's zeiden, liet gevolg van hot lessohen van dien dorst, maar uitgebeten door hot Zuut. Te kens ais in bet begin van de fimt Mefisto- ten tooneolo verschijnt, wordt hij vergezeld door zwar te wolken die do zon verduisteren. Die wolken wa ren droge, donkere verven, raet roet vermengd, die door kleine windmolen fcjes opgeblazen warden. B-ij deze opnemingen waren schoorsteenvegere 'kraali- «iiideHjTc vergeioken bij degenen, dio in hot atelier luidden moeien werken. Diat zijn truc», die ieder opnemer wel1 eens kan toepassen, bijzonder trofcsoh m Hoffmann er ech ter op dat hij de eerste is geweest, die er in is geslaagd. btf de vliiüht van Mefisto mot, Faust, hoeül klbino modellen zoodanig te verfilmen, dat zij een volkomen natuurlijken indruk maken. He technische moeilljkhoden, die daarbij' overwonnen, moesten werden, waren enorm, Maandenlang heeft Hof'fmaiini om zoo te zoggen dag en nacht aan da film Faust gewerkt, maar hof, welslagen daarvan heeft hem dat werk ten volle vergoed. N. R. Crt. EEN LANTARENPAAL GESTOLEN. Eon van de groot© bronzen lantarenpalen op do Place do la Rópublique te Parijs is verleden Woens dag door een vrachtauto omver gereden. WerkIie den, dio het gevaarte moesten herstellen, laadden het op oen handkar en brachten die naar de binnen plaats van de kazerne van de ropublikoineche garde mn de Noordzijde van het plein. Zij schroefden do lamp Toe -en namen die mee, terwijl zij de kar met de reet achterlieten. Toen zij Zaterdag met do gerepai oerdo lamp terugkoerden. waren kar en lantarenpaal verdwenen. Uo kar Is ledig terug gevonden in de rue de ï'Hntropot. De waarde van heb brons is ongeveer 25.000 franc®. Een paar maanden goledon is ar oen groote bron zen dolfijn van do fontein op do Place do la Ró publique gestoten. Misaoliicn, kiomt dus "do lan tarenpaal ook nog wel: teroulit. SIR ARTHUR CONAN DOYLE OVER AANRA KING MET DE DOODEN. In de Alberb Hall to Londen waren gisteren 8000 meusohen bijeen om een rode van sir Arthur Conan Doyle over het spiritisme aan te hoor en. ,,Een groot deel. van ons", zeide hij', .«hebben zelf het bewijs gekregen dat de dooden nog leven en bü ons zijn. Zij hebben hen gezien, hun stem gehoord of bood schappen van hen ontvangen, die hun aanwezig heid boven twijfel verhieven. Ik heb dit voorrecht gehad een voorrecht dat het .geheeJJe aanziet van het leven verandert. Ik heb het vele malen gehad. Er zijn velen op dit platvorm die heb gehad hebben, en velen, ongetwijfeld, in deze groote ver gadering. „Zij die uit het diepst van hun ziel kunnen Zeg gen dat zij, op een of .andere manier, in aanraking zijn geweest met hun dooden, verzoek ik op te staan en te getuigen." i 1 Dadelijk stonden 2000 menschen of meer onder hot publiek van hun plaatsen op. Heb was heel stil'. Hot was, zegt de vereiaggover van de D'.ii y Ex press, een ,,eiectrisich_ qogtmb ik. Mannen en vrou wen. jongens en meisjes, allen hielden hun blik Strak op Sir Arthur gericht. „lk dank God", vervolgde .hij»- dat er zoovelen zijn, dio deze groote openbaring gehad hebben. Ik zal profobeoren, ik zeg dab binnen vijf jaar, wan neer wij in deze zaal bijeenkomen, leaereeu zal mstaan, wanneer hij daartoe uibgenoodigd wurdlb.,.. Wij staan niet op om voor een geloof te getuigen. Wi| staan op om voor feiten te getuigen. Wij zijn Vorstancï.ig'e, -eerlijke, godvruchtige mannen en vrou wen -en hier, in het midden van Londen, staan wij op om dien anderen bewoners van Londen te zeggen dat wij in aanraking zijn mot hen die voorgegaan zijn in leen ander leven. „Wij zeggen het koelbloedig, wij zeggen het waL- overwogen, wij- verpanden -onze opr, wij verpanden iillie» wat wij' in hot loven bezitten vo-or liet feit, dat dit waar is. Kunnen onze 'medeburgers hun begrip voor juiste whoudingen terug krijgen en IjegTjjpcm dat heb ontzaglijk veel' belangrijker is dan welk ander onderwerp dat hun gedachten bezig houdt N (R. Crt. ORÏTI8CH VERSLAG. In „MUBlca" ls verschonen het Critlsch Verslag van het Groot Nationaal Concours van Harmonie ën Fanfarecorpsen te Schagen gehouden. Wi) ontleenen daaraan het volgendo: DERDE AF. FANFARE. Verpl. no.: During tse Bartle", par. G. Gadonne, „ST. HILDEGARDUS", Tuitjehorn. Dir. Corn. Stoop. a. Inzet Maestoso te langzaam en stemming in correct. Andante Religioso te weinig aandacht be steed aan de nuanceering, terwijl fraseering ook niet altijd juist was. Allo. hier en daar minder mooi van stemming. Andante: Piston-solo angstig, 3 maten voor Marzia te ruw en het slot klonk ver moeid. Eergisteravond wnudellde ik langs de 'Boulevard dos Itaiièns in de richting van de Place de 1'Opéra, ;nn wat voor het café do la Paix te gaan zatten, *toen ik een oude 'kennis tegenkwam, met wie»s ik toon voor I'ailliard op do Boulevard. d'« Italiën.» non ga.au zitten. OnwillHokeurig word mijn aandacht, getrokken door de letters .aan den ovcrlcant boven op het dak van een gebouw verschijnen do. He las .afwisselend reclame van leveranciers en wereldgebeurtenissen. D;e intochtvan den Belgi schen Kroonprins en Prinses Asbrid werd vermeld. Ik las van de noodlottige overdreven demo-nshra.tie in Antwerpen en dacht onwillekeurig ain de op merking 'die ik Maandagochtend tegen het Ameri- kaansöhe vrouwtje naast mij! op net hotelbalbqn gemaakt had. Ik had, wijzende op de geweldig sterke pahssadecring -op het plein beneden ons en de even sterke soldaten-afzetting verderop gezegd: In Londen doet men dat met een onkelenpolitie agent en de soldaten zijn er slechts ter opluistering. Daar verscheen iets over Garibaldi en meteen be gon mijn Fransohe kenni® warm te woerden. Ik liet hem kalin begaan en deed alsof ik yam niets wist. Hij begon toen uit te pakken over de houding der Italianen, Eerst na den aanslag van Lucette op MusSolini, alaof -de Fransohen kondon helpen, dat deze man kans gezien had de Italiaansche beambten te verschalken en over do grens te komen. Da-ter nu eenmaal voolrItalianen in Frankrijk zij'n, is zolcer, maa.r waarom ook niet. Zelfs do om poli tieke redenen uitgewekenen, kunnen wij' toch. niet keeren. Gij hebt zelfs immers wel' den Hu-itöchcni Keizer on de Belgen hebben nu jia'den dood; van den hertog van Orloans, den hertog de Guiso, den z.g. Fransohen Koning. Buitendien, niet alle Italianen, die hier wonen zijn politiek uitgewekenen. In het Zuid-en zij'n heel' vieëfl} Italiaanse!io families zich als landbouwer feë- irriien vestigen en buitendien, Tet eens op bediond-en- in hotels en restaurants. Ik loon dit beamen, want ik weet het uit ervaring., Mijn vriend vervolgde. Wij zijn dankbaar voor de komst dier lieden, die juist hier komen om werk te zoeken en te vinden, nu zoowat .alle andere landen voor hen gesloten zijn. Amerika Iaat maar een Tutje toe, Eegeïand met an derhalf millioen weritLoozen, Iaat niemand toe. In Frankrijk is werk in overvloed, duS: Welkom Vreemdeling! Dio^ Italianen krijgen buitendien veel kinderen en dat is voor ons een goed ding, want zij zullen zich spoedig met onze Meridionalen ver eenzelvigen en goede Fransche vaderlanders wor den. De Italiaansche regeering mocht heel blij' zijn, dat wij wat van hun overbevolking' weg nemen. Wat zien we echter na den aanslag van MussoÉLni door Lucette P Een schandelijke hetze tegen Frankrijk, zoo erg dat Mussolini, die het eigenlijk onwille keurig aangewakkerd had, moest ingrijpen. Alles scheen kalm. De aanslag te Bologma werd Frank rijk niet in de schoenen geschoven en toch, wat zien wij, In TripdEs, in Ventimiglia, enl Bienghazï hebben anti-Fransohe betoogingen pl'aats en wel' heel -ernstig, tetrwijl -de jfasoistosche militairen het toelaten en soms aanmoedigen. Wat moet men daarvan denken? Na den aanslag van Lucette heeft de Fransche politie hard gewerkt en heeft de hand kunnen leg gen op -een troep Gatellaansehe samenzweerders, en wat zi^n wij nu: De Italianen hebben in die samenzwering de hand. Riciotti Garibaldi, afstammeling van den groo ten vrijheidsheld, woonde te ,Nice en had daar quasi een antd-faiscistisch bureau. Zij'n woning wa® zoo ingericht, dat men van buiten mets bon bespieden. Een roode lantaarn was van uit dia benedenstad zichtbaar. Brandde die, dan was Garibaldi te spreken, anders -niet. Het is reeds gebleken, dat al's La Polla, do Itali aansche commissaris van pojitie, Garibaldi. be zocht, deze hot 'licht .niet liet branden, hij' was niet te spreken. Wat deed die tK>litio-commisgaris bij een anti-fascisfcP Heel' veell Garibaldi was geen anti-fascist maar een door Eederzoni, den Minister van Buitenlandsdhe Zaken, betaalde agent-provoca teur, die anti-fascistische relletjes moest opzetten ten einde de anti-fascisten en hun gangen geheel te kunnen bespieden. Luoefcti moet ook' door hem naar Italië gezonden zijn. Natuurlijk wist do Ita liaansche politie precies alles omtrent het plan on... liet ELüh aan de grens z.g. verschalken. De zelfde Garibaldi werd door Italië betaald om den Cataloni-ichen -opstand voor te bereiden, opdat Span je 'Frankrijk do schuld zou geven en daardoor toe nadering zou zoeken met Italië, hetgeen de Itali aansche Rogeering vooral' met het oog pp de Mid dellandse! ie Zee-politiek, vurig wenscht. Wanneer, zei mijn vriend, dit geval' in! 1914 gebeurd was, dan hadden we bijna zeker oorlog gekregen, want hoe kan het vuilerP Et hen mijn 'licht eens hier en daar gaan op stoken on heb inderdaad gisteren nog een buiten gewoon geprikkelde openbare meening aangetroffen In Porpignan, het brandnest der Catalaanscho beweging is .gebleken, dat de eenige niefe-Spaani- •c -e deelhebbers Italianen waren. Riciotti Garibaldi is hier te Parijs em. wordt 'erleren dag verhoord. Hij logeert weliswaar in een hotel, maar twee rechercheurs bewaken hem dag en nacht. Hij mag zijne vro-uw en zijn broeders ontvangen, maar moet Fransch spreken, opdat de rechercheurs .alles kunnen verstaan. Kolonel Mar- cia, d-e Spaansche ko-lonel, die de Catellaa.nen zou ïanvc-oren, is nog te Perpignan gevangen, doch kan 'ederen dng hier verwacht wo-rden, om door den Politiie-chex Monsieur Chia.ppe gehoord en met Garibaldi geconfronteerd te worden. Het is geen frissche jongen, die Garibaldi, dat is zeker. Wat M,arcia betreft, _dat is een fantast, maar geen slecht memsoh. Op zijn manier een idea list, maar.... toch een samenzweerder tegen heb be staande gezag. Maar hoe ga.afc heb jnet samenzweer ders, slagen zij, dan zijn het knappe jongens. Men zi-eb het aan Mussolini, Primo de Rivera en aan den Wahabiebenkoning der Hedzxs. Men moet maar denken aan het EngeLsch© elfde gebod: Laat je niet snappen. Inmiddels in de spanning te Parijs wat geweken. Ik wa® gisteravond in een theater en in de pauzen worden allerlei reclames en mededoolingon op het, scb-erm gereproduceerd. Toen wij1 lla.zen, dat Musso- liTti aan d-en Franschen1 ambassadeur Renó Bes nord sdhriftteflHjk' zijine excuses had aangeboden over het gebeurde te Yenbimiglia -en Benghazi en mede gedeeld heeft dat de schuldigen in Tripolis streng gestraft zij'n, werd er door het publiek zeer gun stig gereageerd. Vooral' net incident in Ventimiglia wa® <jeer ernstig, want daar is het grensstation tusschen de -beide landen -en evenals elders, wonen in zoo'm plaats altijd vreemdelingen-beambten bij de douane- of den spoorweg. Mussolini deelt mede, dat de, fascist Ga.rwitO, die h-et Fransche Consulaat is binnen gedrongen, behoorlijk gestraft zal' worden. Over Garibaldi's aangelegenheid wordt niet ge sproken. Mussolini h-eert weliswaar Federzoni en eenige andere ministers ontslag gegeven, maar houdt zich verder gedekt. Hij' wacht zeker het onderzoek in Parijs af. B-riand heeft zeker wel' reeds onder d-e zoo gunstige berichten hier over, want hij heeft gisteren eindelijk eene audiëntie aan den Baron Romano Avezzana., ambassadeur van Italië te Parijs verleend. Naar aanleiding van dat onderhoud is een officieel' communiqué gepubli ceerd, waarin melding wordt gemaakt van de vol doening door Italië a.an Frankrijk t verleend, in- zake_ Tripolis,Berghazi en Ventimiglia. Over Gari baldi weer niet®. Hoe dat zich Zu' ontpoppen is de groote vraag, maar men moet al dankbaar zijn, dat èn Musso-lmi en Briand trachten de zaak te schipperen, om erger te voorkomen. Musöolïni hieeft een zeer moeilijke positie al® Promi-er en Minister van Buibenlaindache Zaken, en het i® daarom teen reden tot groote dankbaarheid', dat hij zoo- ridderlijk ongelijk bekend heeft in de drie bovengenoemde zaken. Men is hier niet bepaald gerust of er achter de anti-Fransch© jgevo-el'en.® in Italië, die aJlerininst door Musöolini worden aangewakkerd, niet Duit- sch-e invloed zat. Mij zou dat 'niet verwonderen. 'Ik heb -door mijn pensionl'even in Rome bemerkt, dat er daar bestudeerde jonge Duitscliers rond- loopen, die niets iom handen hebben. Blij' ons in het pension wa® een oudet dame, wier zoon in een ander pension wo-onde. Zij1 klaagde altijd steen en Ineen, -dat de Fransohen haar geld afgenomen had den, maar Zij' leefde er goed van, evenalfei de zoon. Ik heb verscheidene keeren met dien zoon gesproken en het bleek mij,' dat hij' niet studeerde, geen kunstschatten bezocht, niets van dien aard. Wat deed hij dan? Ik ben overtuigd, dab hij een geheim agent van Duitsohland is. Zoo hebben wij' -astieke -dagen beleefd, want zoo- al® ik reeds zeide, in vroeger jaren zou er grootep kans op oorlog geweest Zijn. Niemand weet of ook ditmaal' die kans niet groot was, maar het1 maakt den indruk, dat heb met zoo was. Dank-.zij' don rverlog -die achter ons ligt, dank zij een beteren geest, die er goddank in de wereld heersoht, dank viij Lo-co.rno 'en Volkenbond. Aristide B-riand en Mussolini hebben mén b-ehoersoht en ©en vrede- lievenden geest doen zegevieren. i Laat ons dankbaar zijn. b. Vrij no.: Jour de Fête, L, Blémant. De inzet meer beschaafder van klank, 't tempo goed, men krijgt een beteren indruk bladz. 2. Bas- figuur duidelijker, idem Saxophone Sopraan. Alle gretto 3/4 te gehaast, het wordt nu een Valso en aan nuance niet gedacht, le Tempo goed, ook van stemming. Moderato 6/8 tusschen de stemmen niet mooi on het forte te geforceerd van klank, ech ter stemming verdienstelijk. Over het geheel vrij goed, het, corps gaat In de goede richting; Ani- mato het no legato de noten meer afstooten, hot klonk nu zoo mat. „CRESCENDO", Schagerbrug, Dlr. S. Schut, a. Inzet, hoewel zeer goed van tompQ, Iets ang stig van klank on nu en dan stemming minder cor- ect; ■■IbiMII reol; tusschen Maestoso on Andante niet vool vor- schil te merken, wol zeer goede Fanfareklank en de Bassen zelfs mooi; 5 maten voor Allegro fra seering niet juist (verkeerde adomhaling). Allegro 2/4 zeer goed van tempo on voordracht, alles in de puntjes verzorgd. And. 3/4 niet veel aan to mer ken, tempo -de Marzia de forte's wel wat al te be scheiden, anders over het geheel zeer verdienste lijk gemusiceerd b. Vrij no.: La Speranza, A. Booolla. Begin zeer goed van klank, Piston solo zoor ver dienstelijk, in het pp gedeelte stemming incorrect on begeleiding der Saxaphone minder fraai to noo- men. Allegro Moderato zeer goed van opvatting. Het Andantino to langzaam on hier en daar de stemming ook minder. In hot Vivace ook nu on dan wat te vlug, hierdoor kwamen onduidelijkheden. Over het geheel verdienstelijk spel. DERDE AIFD. HARMONIE. Verplicht no.: Symphcmique, par H. Maquet. „OONCORDIA", Broozand. Dir. H. B. Schenkels. a. Inzet zeer goed van tompo, stemming nogal be vredigend over bet geheel zeer goede opvatting en de figuratie zeer goed vertolkt Largo haddon we iets hreeder, gedacht. Allegro zee-r goed van tompo, mooi klankgehalte, maar te weinig werk van de nuan- oeerin-g. H zeer goed vertolkt In Ml do stemming van het hout er even naast. Blz, 6 kon het Largo ook wat grootscher van klank zijn geweest, plu mosso klonk te pdkkerlg. Vrij no.: „La Liberté", Ouverture par F. Rousseau. b. Frisch en mooi klankgehalte, muzikale vertol king in no. 1 tusschenpartflon even minder correct van stemming en in no. 2 hadden we meer klank volume verwacht. Allegro goed van tempo en de fi- guatie rustig en duidelijk uitgevoerd, dit kon men niet zeggen in no. 7, hier vvas het omgekeerd, on- rus;ig tevens phraseering. niet juist door verkeerde ademhaling, de korte voorslag werd niet juist uit gevoerd. Over het geheel had het nummer een goede vertolking. „EENDRACHT", Kolhorn (Barsingerhorn), Dir. C. Kalf. a. Begin geen samenspel van Trombone en bas, da ff klank te ruw. In B was het geen dolce hier geen bewogen spel, te veel de noten en het andere bij zaak, in C de stemming niet juist in de tusschen- stemmen, Allegro tempo te langzaam. In H figuratie niet duidelijk en er werd nogal eens gesmokkeld. M niet gelijk van klank, en nuancooring bijzaak. Blz. 4e 'balk geen goed rhythme. in het Andante wordt nogal eens geknoeid. Opvatting niet te roemen, veel al te vrij; piu Mosso bladz. 8 was te duworig. het klinkt nu zoo log. moet veel scherper van klank zijn. Maestoso was zeer goed en liet men hooren dat het anders kan. Vrij no.: „Fleurs de Nice", Fantaisie, pan J. Martin. b. Inzet geen voldoende klankvolume, in A de ff te ruw, kleine trom veel te sterk. Allegro Mod. 2/4 te vlug van tempo .Blz. 4 basfiguur niet juist van in- deeling en de stemming niet best. Allegretto Cornet solo te weinig van voordracht, niet zangrijk. Allegro 2/4 was wederom verdienstelijk, ook goed van klank i^. M weder de laatste maten te gefoceerd van klank. DERDE AFD. FANFARE Verplicht nummer: „During the Battle", par G. Gadenne. „EXCELSIOR". Nieuwe Niedorp, Dir. P. Dekker. a. Inzet zeer goed van opvatting en klank, in het p. gedeelte, «temming niet fraai. Andante Religioso ook zeer correct van tempo, maar nuanceering daar werd nogal eens niet aan gedacht. Allo. 2/4 na ferma- te te stijf van voordracht en begeleiding slecht stem mend.! Andante Piston solo zeer goed van geluid is echter bang voor den voorslag, in het forto gedeelte stemming er weer naast. Tempo di. Marzia goed, het Pomposo wel wat te breed van opvatting, het .so nore veel beter, de groote trom te sportief. Over het geheel was goed verzorgd. Vrij no.: Une Soirée a Trianon, O. Coogenchet. b.Inzet ongelijk, het moei) helderder klinken, Pui Lento 'aardt? vertolk#. Andfante Piston-solo goed, trombone klinkt zoo gedwongen, 2de maal veel be ter. Tutti zangrijker. Tempo di Mazurka samenspel niet altijd correct van rhythme, piu lento werd over 't -hoofd gezien. An-d. Religioso, hier -hadden w emeer klankvolume verwacht; 4 maten voor 2/4 bleef de bovenstem weg; laatste animez had wel iets pittiger gekend. Over het geheel verdienstelijk vertolkt. TWEEDE' AFD. HARMONIE'/ Verpl. no.: Herfstklanken. par J. van Tright. SCHAGEN'S HARMIONIEKAPEL, Schagon, Dir. J. Dol. a. Inzet goed van klank, helder van toon en in het juiste tempo. .Tam-mer dat de stemming van tijd tot tijd even minder werd, voor het Andante was de figuratie niet even juist, het Andante met meer uit* drukking (zangrijker); in K veel beter zelfs zeer muzikaal, het blijft goed, in R weer rbythmisch minder goed van samenspel, verder weinig aan te merken. Vrij no. Potpourri de 1'Opera Le Postillon de Lan- jumeau, par A. Adam, arr. L. A. Schout.en b. De inzet was hier gelijk het entrée van het verplichte nummer, mooi van klank en stemming ook goed, in B' had' het tempo iets vooruit gekend, Andante meer vrijer van opvatting. Allegro 3/4 zeer goed klankvolume; blz. 4 firaai kasregister. Allegro 2/4 wel wat te langzaam, piu Lento daarentegen zeer correct opgevat, maar zoo nu en dan vergissin gen in de voorteekens. Verder zeer goed, laatste ge deelte stemming even minder. Over het geheel zeer verdienstelijk gemusiceerd. EERE AFD. FANFARE'. Verpl. no.: Ouverture Liege Immortelle 1914. par F. Rousseau. „ONDER ONS", Dirkshorn, Dir. A. P. Blauw. a. Inzet wat te grootsch van klank, echter zeer goed van opvatting, in B stemming minder; C bas sen mooi van klank, soms even onduidelijk; D' naun- cpering niet juist opgevat; in E de eerste vier maten onduidelijk en 't tempo wat onrsutig. 6/4 pagina 2 zeer mooi van klank, waarom zoo getrokken, in A meer voordracht, verder weinig aan te merken; het corps beschikt over een fraai klankgehalte in de ff, zoo nu en dan kon het zangrijker; letter G o.i. te langzaam van tempo en in II wel wat te veel, 't klinkt te stootelijk. OVer het geheel genomen zeer verdienstelijk. EERE WEDSTRIJD. DERDE AFD. HARMONIE „CONQORDIA", Breezand, met La Viestale, par J. G. Kastner, Dir. H. B. Schenkels. Inzet wol wat mat van klank, stemming nog nl verdienstelijk, d-e -opvatting zeer goed; Andante ook goed. Allegro zoo nu en dan ongelijk. B triolen figu ren niet juist van indeel'ing. Blz. 2 zestiende figuren, ook niet correct, de stemming wordt minder; slot 2e on 3e reprise samenspel niet mooi te noemen. DERDE AFD. FANFARE. EXCELSIOR", Nieuwe Niedorp. Dir. P. Bekker, Met Le Rêve du Guerrier, L. Blémant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 5