k Binnenlandsch Nieuws. füjj hel uitpakken JJdooitgedajgt onen Schrale Lippen PUROL Weer een goederen trein ontspoord, w Paulus Petrus IL Alkmaar, verkoop van ongestem- poido speelkaarten, 2 maal 1 5 ol 2 maal 5 d. Israël v. L. en laak S„ idem, vrijgesproken. Jób. Wilb. F. Hoorn, overtr. tabakswet, vrijgespro ken. Dirk Willem B„ Texel, overtr. Wet op accifneen, 2 maanden en X week voorw. gev,. met 2 proefjaren. VERBETERING VAN RIJKSWEGEN. De straatweg Ha arlem—Au- s '.ejrdaiu. De weg Haar tem—Bea- nebrooJs, Haaiilem—V.eisea. Op Vrijdag 17 December aal vanwege den hoofd ingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat in de directie Noord-Holland, in frun bureau te Haarlem worden aanbeatee d: bet maken van asfaltverharding op den rijkswet van Amsterdam naar Haarlem, in de gemeenten Haarlem i n erii ede en Spaarnewoude. met bijkomende werken, De kosten voor dit werk zijn geraamd op I" 300.000. Op denzeiiden dag zal worden aanbesteed: bet ma ken van asialiverbardingeo, ruwiei- en voetpaden op den rijksweg van Haarlem naar Bcnnebroek, in de gemeenten Bepnebrook on Heemstede, en op den rijksweg van Haarlem naar Veisen, in de gemeenten Schoten en Veisen, met verbreeding van de aarden baan van een gedeelte van laatstgenoemden weg, met bijkomende werkzaamheden. De kosten voor dit werk frijn geraamd op i 257.000. 'Voor de asfalteecring van den straat'weg Haarlem— Amsterdam ligt bet in de bedoeling te beginnen bij de Suikerfabriek te Halfweg en dn 1027 door te gaan tot de Liedebrug. Dit is een stuk weg van 3700 M. In 1928, vóór de Olympiade, hoopt men dan gereed te komen met de rest van den weg: van de JL1 ede- brug tot Haarlem, Gedurende de werkzaamheden zul de tram, telken* over een afstand van 1 K.M. over enkel spoor moe ten rijden. Het zuidelijk spoor wordt dan1 opgebroken en daarin de asphaitweg gelegd: hot rüverkeer gaal dan zoo lang over den versmalden straatweg Met de verbetering van den weg HaarlemBenne- broek wordt begonnen bij den Konnemer Beekweg en doorgegaan tot den wissel van de tram bü Benne- broek. Dan laat men de kom van het dorp Benne- broek liggen. Het werk begint dan weer met de ver breeding van de Bennebroekerbrug tot aan den tuin van Huize „Het Manpad"; dus ongeveer tot den Ka- dijk. Dok worden hier fietspaden gemaakt. Varder wordt dan de bestrating van dan Kadjjk tot de Van Merlenlaan van 4 M. op Ai, gebracht. Ook daar komen fietspaden, voornamelijk langs Grooncndaal. De bestaande sloot wordt hier gedempt en daarop komt een tegelfietapad. De verbetering van den weg HaarlemVolsen be- treit de aspbaiteering van hef stuk weg van den Jan Gijzenvaart tot een eind voorbij den Vergierde weg. Dan is er nog stuk vlak bij Veisen; bier wordt beginnend bij het Groenelaantje en den Hofgeester- weg, naast den bestaanden weg (die rijwielpad wordt) een geheel nieuwe weg gemaakt langs Beeckestijn en Waterland, die weer bü Meervïiet op den bestaanden weg aansluit, DE NIEUWE SCHUTSLUIS TE IJMUIDEN. Wanneer men thans de sluizen te IJmuidea over gaat, ziet men, dat het werk voor- den bouw van de nieuwe schutsluis snel vordert* Van die 150 woningen, die er vroeger stonden, worden de laatste afgebroken. Ook oen nog nieuwe bijzondere school en woning voor het hoofd zijn onder sloopershandon gevallen. De schutkolkmuren voor de nieuwe sluis staan reeds voor oen groot deel overeind. Zij zijn in 1924-— 1925 gebouwd over een lengte ter weerszijde van 260 meter en voorloopig opgetrokken tot 1 M. NA.P. Deze muren zijn geheel van gewapend beton ge bouwd en rusten op gewapend beton-palen en zware gewapend beiondamwanden. Aan die muren is onge veer 44,000 M3. beton en bX millioen Kg. IJzor ver werkt. Vóór, die muren is de ontgTaving reeds tot 13.50 M. onder N.AJP. gevorderd. Een 26 M. langen ijzeren damwand is langs de randen van dezen put ge plaatst en vormt een gesloton kuip, met den onder kant op 39 M. bjiA.P. Binen. dezo kuip moet straks van <!e palen tot het voorjaar hebben moeten wach ten. Het was een straf werk. lange dagen zijn erbij gemaakt. Het groote werk van het buitenboofd moet echter nog komen in 1927. Dan is er een 130.000 a 140*000 M3. beton te verwerken, waarvoor geweldige hoe veelheden materiaal noodig zijn* alleen al 35.000.000 Kg. cement en ongeveer 8tf millioen Kg. ijzer. Op den achtergrond rijst de groote stalen toren met zijn groote armen, die dan in dezen, dan in dien stand staan. De toren, die 80 M. hoog is, doet dienst als een reus die het binenhoofd bouwt. Eerst wor den bouten vormen opgesteld, soms 7 meter hoog en met een inhoud tot 3000 M3. Daar binnen worden de wapenigen opgesteld, waarvoor ook alweer 5.000.000 Kg. ijzer verwerkt wordt. Is zoo'n vorm klaar, dan is het een tikje werk, hem te vullen. Onder aan den toren staan de betonmolens, die hun product uitstor ten in liftbakken; deze klimmen rusteloos omhoog en storten hun inhoud in de goten, welke het heton leiden naar den vorm. die gevuld moet worden. Er ontstaat een doorloopende straal hetonhrij. tezamen 50 a 70 M3. per uur, en snel is de vorm gevuld. In April begonnen in de diepte, waar eveneens te voren een ijzeren damwandkuip was gemaakt en betonpaden waren geheid, is het werk volgens een vast programma opgetrokken, zoodanig dat op 1 De cember het hoofd practisch voltooid is. Er moet dan verder gegraven worden tot 18 a 19.50 N.A.P., de onderkant der fundeering van het buitenhoofd, dat binnen deze kuip gebouwd moet worden. Hiervoor zijn ongeveer 7000 palen en 1JJ00 damwandoa van ge wapend beton geheid, welke Kverk eenige weken ge leden is gereed' gekomen. Die palen en damwanden zijn gemaakt in de ruimte tusschen den weg en den put, waarin het hoofd zal worden gebouwd. Er is met spoed aangewerkt, daar in den winter beton zeer langzaam verhardt en anders zou men met het heien XIV, Iets vroeger dan afgesproken was, tradi Remsau bij den detective binnen en die maakte direct aan stalten om do metamorfose van don jongen aristo craat in eon habitué van een ap&chenkeldecr te vol trekkon. Het is jammer, beste kerel, maar dat mooie haar moet eraf. Andera kan ik U nooit eon goeden boovonkop maken. Remsau verzette zich; toen Holdau hem met de milimeier-tondeuze te lijf wilde: Ik kan mijn haren ar toch nlot aan opofferen I Zoo. dus U bent liever Uw eer en goeden naam kwijt, dan Uw prachtige coiffurel R&msau lachte. Dat was een argument waartegen niet veel viel in te brengen, Ga dan Uw gang maar. Nadat do welige haardos onder de zeis van den maaier gevallen was, kwam het gezicht voor .bewer king" aan de beurt. Hold&u nam een klein stukje hechtpleister en plakte het boven het linkeroog van don graaf. Wat moet dat worden? Ik maak U een flink, verach litteeken. In een koffiekelder is het altijd een bijzondere aanbeveling als men de sporen van een pas-geleverden veldslag draagt. U zult eens zien wat een schitterfend over blijfsel van een opstopper U boven Uw oog 'krijgt. Niet van echt te onderscheiden I Het was geen gewone theater-schmink die Holdau gebruikte, maar eon zelf-bereid preparaat, dat in de huid! werd' ingewreven, met water en zeep afgewas- schen en dan in de oorspronkelijke kleur ween zicht baar werd1. Gaat bet hechtpleister nu niet los? Maak je niet ongerust; het ia geen gewone pleister, maar ook een „specialité de la maison", dat alleen door spiritus wordt opgelost Eén oud pak, een groote pet en een roode hals doek voltooiden het toilet en hia een kwartier was de hooggeboren jongeling in een waschecht lid van het Berlljnsche misdadigersgi 1 de omgetooverd. Na dat ook Holdau een gedaantewisseling had onder gaan, gingen ze op weg. Het was kwart voor nege nen toon ze van huis gingen en ze 'slenterden op hun gemak in de richting van „donker-Berlljn". Enkele lantaarns gaven een spaarzaam licht in de oude, bochtige straat met zijn' verwaarloosde hul zen. Hooge huurkazernes, in de eousterreins en kel ders waarvan groentewinkeltjes on bierhuizen geves tigd waren, wisselden af met) lage krotten die var. buiten al den indruk maakten dat schande en mis drijf achter hun wankele muren een welkome schuilplaats vonden. Bijna aan het eind der kleine straat, waar nog weinig vertier was op dit vroege uur, sloegen de beide nagemaakte boeven een blind- loopend slop in. waarvan de hobbelige bestraling met modder en vuil bedekt was en waar een enkele lan1 ta&rn een triest -licht verspreidde. Bil- een bouwvallig huisje bleven ze staan. Uit oon kelder schemerde groenig licht en boven de deur stond een opschrift: „BIJ VADER MORrrZ". We zijn er. van de verschillende Sint Nicolaascadeaux slaan vader en moeder vol warme belang stelling de uitwerking gade, welke al die blijde verrassingen op de gezichten der kin deren te voorschijn roepen. Is onder de cadeaus een paar echte Frie- ache schaatsen van dan wijst vader veel- beteekenend op bet merk, hetwelk op de lasers voorkomt! J.NQOtTGEDAGT&.ZNULSTI en 't wordt door allen aanvaard als een be vestiging, dat dit nu de echte xljn, d.wu. het volmaak teproduct van de beste rriesche 9 achaatsenbouwers. en Ruwe Huid van Handen en Gelaat verzacht en geneest men spoedig met Doos 30, Tube.80 ct Voorzichtig daaldon de mannen de glibberige stoeptreden af en traden de laaggezolderde gelag kamer binnen Het „restaurant" werd gevormd door twee ineen- loopende kamers, waar het oorspronkelijk tusscheiir schot was uitgebroken. Er waren reeds tamelijk veel bezoekors; aan sommige tafeltjes klonk opgewonden gepraat en Vader Morbz. een kleine oude, haveloos- uitziende man, die achter het' morsige buffet stond, liet zijn blikken nu eens over de gasten gaan en monsterde dan weer de zaalbedienden die in afge dragen, vetto kellnereplumje onhoorbaar af- en aan. liepen. Holdau bleef even in den Ingang staan en keek de kamer rond. Al spoedig kreeg hij den zakkenroller in de gaten, die vanavond ndet in zijn elegante kloe- dtj was. maar in een goedkoop afgedragen confec tiepak. Htj had een doek om zijn halz geknoopt en een versleten pet op, die diep in zijn oogen getrok ken was. Holdau liep met vluggen stap op hem toe en gaf hem een hand. Goeden avond, oude jongen, hoe gaat het met je? Dat's nou os plezierig als je in dat vervloekte ■Berlijn nog oude kennissen treft. Zoo kerel, ben je weer eens hier op een kunst reis uit Hamburg? Fluweelpoot stond op en/ schudde de binnengeko men* hartelijk de hand. Hier heb ik de eer Je zijn vriend den doctor vooqr te stellen, zei Holdau op gewichtigen toon. Hij. is een soort rechtsgeleerde-van zijn vak, dat wilzeggen, hij1 is bij een advocaat op kantoor geweest, Aan, zijn stem kun je nog wel hooren dat hij van goede itomuaf is. Zijn specialiteit is bet verschaffen van papieren en zulke kleinigheden aan de vrien den. Welkom in Berlijn, dokter. Komen jullie een beetje bil ons zitten? Graag. Is er nog een plaatsje? Voor een goeden vriend is er altijd' wel een plaatsje. Maak je eens een beetje smaller. Balken- springer. Je hebt een heele tafel voor jou alleen noodig. kerel. Wacht tot je in de lik zit, dan heb je de ruimte. Pas maar op dat' jij eh niet eerder in komt De imitatie-apachen namen plaats. Wat is jouw specialiteit, Hamburger?, infor meerde een onguur-uitziend heer aan den anderen kant van het tafeltje. De „Hamburger" betuigde dat hij een vakgenoot was van den heer Fluweelpoot en de zakkenrollerij als bijzondere kunst beoefende. Het gesprek werd al spoedig algemeen en van Holdau nam er aan deel met een kennis van zaken en pereoneni die Remsau verbijsterde en in een vloedend! Bargoensch waar hij de grootste helft niet van begreep. Hijzelf zei, om zich niet te bloot te ge ven, zoo min mogelijk en bijna metgezel excuseerde deze zwijgzaamheid met de mededeeling dat des dokters liefje sinds kort aan een anderen .goosser" de voorkeur bad gegeven. Hetgeen van vele zijden de verzekering uitlokte, dat er „niesjes" genoeg wa ren in de wereld en. dat het dwaas was om over één exemplaar van dit veelvoorkomende soort te treu ren. Wordt vervolgd. nog wat afgewerkt worden en in Maart 1927 kan dit deel onder water gezet worden en kunnen de muren worden aangeaard. Dan komen de deuren en kan de voltooiing van bet binnenhoofd in dat jaar tegemoet worden gezien. Er zal dan totaal 621)00 M3 beton aan dat onderdeel verwerkt zijn, waarvan 20 millioen Kg cement. Inlusscben werken de groote graafmachines nacht en dag door en vervoeren de zand treinen groote mas sa's zand naar de lossieigers bij de Velser spoorbrug, waarna het zand in schuiten naar Amsierdam wordt vervoerd. Gedurende zes jaar is men met de afgraving van bet zand bezig en er is nog heel wat zand te verzet ten. In totaal toch moeten 20 millioen M3. zand verzet worden. Dat er heel wat water uit den sluisput gepompt is. en nog steeds opgepompt wordt, kan men begrijpen, wanneer wij vertellen, dat de berekening is, dat tot aan het einde van bet werk 800 millioen ommere wa- ter aan het provinciaal waterleidingbedrijf van Noord Holland zullen worden geleverd. Meer naar zee ziet men liet reuzenwerk ook steeds vorderen. Met het uitgraven komt men ook daar steeds op groot er diepte. De oude oevers en wegen verdwijnen, nieuwe worden gemaakt. En wanneer alles naar wensch gaat, zal de bouw van deze sluis in 1928 gereed zijn. N» R. Crt. „ALLEEN OP DE WEiRELD" Zoo hoeft men de film genoemd, welke a.s. Zater dag: t» Wieringerwaaxd, bij den beer Yan -der VVoude, wordt vertoond. Het ia 'fc door een 40-tal Amerikanen in Italië opgenomen filmwerk, naar 't boek van JF. Marion Crawford. De vertooning- wordt muzikaal begeleid, terwijl de geschiedenis op beschaafde wijze vertolkt aal worden. Na afloop zal men een dansje kunnen maken. We verwijzen naar de advertentie, voorkomende in dit blad. Voor velen die bet verhaal kennen, aal. 't zeer interessant zijn, de mooie beelden op bet witte doek te volgen. Er zijn ook komische films ter afwisse ling. 's Middags is er kindervoorstelling met aparte filltlh- DE SPOORWEGONGELUKKEN VAN DEN LAAT- STEN TIJD. De minister van waterstaat heeft, ten vervolge op de mondelinge beantwoording van vragen van het Tweede Kamerlid Van Braambeek, betreffende het instellen van een onderzoek door een oom missie naar aanleiding van de veelvuldige ongevallen, in den laatsten tijd bij de Nederlandsohe spoorwegen voorgekomen, het volgende meegedeeld: Ingevolge mijn in de vergadering^ der Tweede Kamer van Vrijdag jL gedane toezegging heb ik de mij door den heer van Braambeek gestelde vragen nog eens rijpelijk overwogen, niet het gevolg, dat ik mijn reeds mondeling geuite aanvankelijke mee ning oen bevestigd. De naar aanleiding van het ongeval bij de Yink ingevolge artikel 106bis A.R.D. benoemde oommis- iniseie-Kraus "toch, wier rapport binnenkort is te verwachten en zal worden openbaar gemaakt, heeft, naar bekend is, bij haar onderzoek naar de oor zaken van genoemd ongeval' haar aandacht niet en kel aan den weg ter plaatse van het ongeval', maar ook aan andere baanvakken van den spoorweg AmsterdamRotterdam gewijd, hetgeen ongetwij feld ook uit haar verslag zal blijken. Voorts is te gelijk met de instelling van de oom- fnissie Kraus door mij aan het rijkstoazioht op de spoorweg-en pen onderzoek over allo spoorwegen met belangrijk verkeer opgedragen naar den alge meen en toestand van den weg; dit onderzoek, waar van het verslag, ook de maatregelen, welke naar hët Oordeel van heb rijks toezicht zouden moeten worden genomen zal' bevatten, is, naar mij is gebleken, zoo ver gevorderd dat dit rapport vóór eind De cember gereed zal zijn. Waar mitsdien hert gevraag de onderzoek feitelijk reeds wordt ingesteld en de uitslag daarvan spoedig bekend zal zijn, zou de inste'iing van een commissie van deskundigen, ais tliana gevraagd, slechts vertraging kunnen brengen in de naar aanleiding van het nu in gang zijnde tweeledig onderzoek mogelijk te treffen maatrege len. Ik kan mij dan ook bij nadere overweging niet bereid verklaren om op dit oogenblik tot instelling van oen oom missie over te gaan on inoen, alvorens mij over de wtm.sohelijkheid van een hernieuwd of meer algemeen onderzoek te boraden, de beide bo venbedoelde rapporten te moeten afwachten. DE ECONOMISCHE POLITIEK IN RUSLAND. In SovjetiRuaiand sohjjnt men genoeg te hebben van de Nieuwe Economische Politiek (Nep), die aan het particulier initatiof wat meer vrijheid van beweging toestand. Evenals in 1924 wordt ook thans weer net streven morkl>aar den particulieren handel zooveel mogelijk dwars te zitten eu de staatsonder nemingen ten koste van de particuliere bedrijven to bevorderen. Deze tendenz Wijkt on,. ook uit de verhooging van de spoorwegtarieven, die morgen in werking treedt, en die voor verschillende goederen van 20 tot 100 pot bed.raagt. Zn go-dt ondanks de stijgen de prijzen voor alle goederen, met inbegrip van le vensmiddelen on andere waren van vitaal belang. Voor kollen bedraagt de verhooging 50 pot., voor meel 100 pot., voor zout 30 pot., voor graan 50 pot, voor oioren 20 pot. en voor huiden 100 pot. Het rabateysteem, dat ten behoeve van ae staats ondernemingen is ingevoerd, wordt ook op do ver hoogingen toegepast, en daar de rabatten., die de staatsondernemingen op de spoorwegtarieven ge nieten, varieeren van oO tot 60 pot., is het voor den particulieren t handel in de toekomst vrijwel praotisoh onmogelijk gerwordem te concurroeren. Deze maatregelen zijn klaarblijkelijk slechte een 'onderdeel van een algemeen program, dat ten doel heofb do staatsondernemingen te versterken en het particulier initiatief te knotten. In deze lijn 'ligt eveneens, dat bij de a.s. verhooging der toltarieven Üe staatsondernemingen ook veel' hooger rabatten zullen krijgen dan de particuliere ondernemingen. Onder deze omstandigheden moet men wel' spreken van een algemeene tendenz om den strijd tegen den particulieren handel te verscherpen, teneinde de staatsondernemingen, die immers de belichaming van de socialistische idee zijn, in een gunstiger po sitie te brengen. t NOODLOTTIGE BOTSING MET EEN AUTO. Dinsdagmorgen omstreeks 11 uur is op den weg tuschen Berkum en Lichtmis hij Zwolle een ernstig ongeluk gebeurd. De 18-jarige J. Meyer uit Berkum, die met zijn met een paard bespannen wagen den weg wilde oversteken, werd' door een passeerenden auto aangereden. De wagen viel omver en J. M. raakte tusschen den auto en den wagen bekneld. Doo- delijk gewond werd' hij naar het ziekenhuis ver voerd.. De auto werd zwaar beschadigd. De nzitten- den. een verpleegster en een politieagent, diie een pa tiënt naar een krankzinnigeninrichting vervoerden, bekwamen geen letseL DRONKEN AUTOMOBILIST TOT TOF MAAN DEN VEROORDEELD. Het Gerechtshof te Amsterdam wees arrest in de zaak tegen den 25->jarigen kruidenier F. K., te Noord- wijkerhcrut, die in hooger beroep was gegaan van een vonnis der rechtbank te Haarlem, waarbij hij we gens het veroorzaken van dóód door schuld tot vijf TOOI den dat tsn liet Haa bfl maanden gevangenisstraf was veroordeeld. Zooals men zich herinnert, had verdachte op April jl„ als bestuurder van een automobiel, een m©. tor met duo aangereden. De op de duo zittende V„ een zoon van Eduard Verkade, kreeg zulke ven tvondingen, dat hij eenige oogenblikken later leed. K. verkeerde, evenals zijn metgezót. Van T., op oogenblik van de aanrijding, in keimei ij ken staat dronkenschap. Het Hof veroordeelde verdachte met gedeeltelij! vrijspraak van het hem in de dagvaarding ten gelegd*, eveneens tot vijf maanden gevangenisstraf. Do procureur-generaal, nir. dr. Van Geuns, die geheele tenlastelegging bewezen achtte, had vernh ging van het vonnis der Haarlemse he rechtbank veroordeeling van verd. evenals in eersten aai leg tot vijf maanden gevangenisstraf gevorderd, AAN BRANDWONDEN OVERLEDEN. Het tweejarig dochtertje van den tuinder J. KU te Steenwijk stootte Maandag bij het spelen legen tafel en kreeg daardoor een kan met kokende koffi| over borst en beenen. Na eenige uren is do kleii aan de bekomen wonden overleden. SMOKKELEN. Nabij de Belgische grens onder Hilvarenbeek won den volgens het „D.v.N.B." op één avond zeven «nv keiaars, allen uit Tilburg, aangehouden. De buit be-l stond uit 150 L. gedistilleerd, twee gros spellen kuar-| ten en eeni partijtje suiker. ST. MAARTENSVLOTBRUG. J.l. Zaterdag en Zondag hield onze Nutsvcreeni- ging hare feestelijke bijeenkomst in het lokaal van den heer K. Veuger. De eerste avond (voor gehuwden) was het voor een flink bezette zaai, dat onze voorzitter, de heer P. Breed, omstreeks half acht, allen hartelijk wel kom heette, hopende dat het een genoegelijken avond mocht worden. Nadat de notulen van de laatst gehouden leden vergadering waren voorgelezen en goedgekeurd, werd een aanvang gemaakt met het welvoorziene programma, bestaande uit voordrachten, tooneel- en zang, totaal ruim 20 nummers. Zooals gewoonlijk, werd ook thans aangevangen met een lezing, en wel door den heer W. Brouwer, welke lezing, leuk als zij was, reeds een goed begin was. Hierop volgden verscheidene voordrachten en eenige zangstukjes, welke door verschillende dames en heeren naar voren werden gebracht, terwijl ook de rederijkerskamer een tooneelstukje opvoerde, ge titeld: „Hij is onschuldig.' Het bleek dat allen hun beste beentje voorzetten, om alles zoo goed mogelijk ten gehoore te brengen en dat het publiek dit ook waardeeerde, bewees wel het dankbare applaus na ieder nurrimcr. Het was dan ook al weer middernacht, toen de voorzitter het einde van het programma aankondigde cn in zijn slotwoord zijn dank bracht aan allen die medewerkten tot het slagen van dezen mooien Nuts- avond. In het bijzonder aan do werkende leden, grimeur en pianist voor hun diensten aan de vereeniging bewezen. Ook aan den heer Veuger voor het steeds beschik- L D (ol en er T0 el er er in. D« iu iol I dp Vü' S" baar stellen, en warm hebben van een lokaal voor de repetitiën. Ook bracht voorzitter nog even in herinnering het missen op dezen avond van een der werkende dames- leden, n.1. mej. A. Delver, die zoovele jaren een beste kracht voor de vereeniging was geweest. Voorzitter bracht dan ook van deze plaats zijn dank aan mej. Delver en hoopte dat het haar met haar echtgenoot goed mocht gaan in haar nieuwe woonplaats. En hiermede sloot voorzitter deze eerste Nuts- avond in dit seizoen. Zondagavond voor de jongelui, was do zaal geheel bezet. Ook thans werd hetzelfde programma, met de meeste zorg afgewerkt. En ook de jongoren hebben cenoten van hetgeen gepresteerd werd. Er was dan ook ten volle aandacht, wat eon heel genot is voor spelenden en zeker niet het minst voor den voor zitter. Het bal na, hield daarna ook nog velen lange» tijd genoegelijk bijeen. De correspondent der N.R.Crt. te Haarlem meldt: Gisternacht is in de onmiddellijke nabijheid van Haarlem weer een vrij ernstig spoorwegongeluk ge beurd, dat gelukkig zeer goed' is afgeloopen. De stationschef te Haarlem deelde ons mede: Omstreeks half 2 reed' een goederentrein van het goederen- station aan de Westergracht in dé richting va het station Bloemendoal. Tusschen het viaduct aan den Versponckweg en den overweg aan de Kleverlaan, waar de weg een flauwe bocht maakt, is tengevolge van een verkeerden wlsselstand de trein uit het spoor geloopen. Het gebeurde bij den post ..Noordelijke splitsing". De locomotief reed tegen een stootblok aan, ontspoorde toen. gleed van don spoordijk af en kwam met den kop in een sloot, die naast den dijk ligt. Ook de bagagewagen, die ontspoorde, zeulde van den dijk af en kwam tusschen de locomotief en den dlijk terecht. Bovendien ontspoorden nog twee goede renwagens. maar die bleven op den spoordijk staan. Een wegwerker ,die op de. locomotief stond werd licht aan een voet gewond. Het overige personeel kwam met den schrik vrij. Onmiddiellijk is na het ongeluk een ongevallentrein naar d'e plaats van het gebeurde vertrokken. Tot he den is evenwel het afgaand spoor Bloemdaal- -Haar lem versperd, zoodat het verkeer over één lijn moet worden onderhouden. Dit geeft evenwel weinig ver traging in den Dienst. Wij vroegen den stationschef nog meer bijzonder heden over de oorzaak mede te deelen. Is er. zoo vroegen wij, den laatsten tijd niet aan den weg ge werkt? Neen. was het antwoord, het is zeker dat het wissel alleen d'e oorzaak is. Er wordt thans door de spoorwegautoriteiten reeds een onderzoek ingesteld, zoodlat nog wel nadere bijzonderheden te wachten zijn, doch do volgende feiten zijn al vastgesteld:; De wisselwachter heeft voor den goodórerrrein den wissel overgehaald, maar door eeri nog onverklaard bare oorzaak is hij blijkbaar niet overgegaan. Dal, dep wissel wel is overgehaald, was in het blokhuis t(j constateeren. Het handle stond ml. naar beneden? Hoe het ie verklaren is, dat de wissel toch niet iI overgegaan, moet' nog uit het onderzoek blijken. Bij een bezoek' aan de plaats van het ongel dl bleek ons dat de locomotief met den kop in ft sloot gezakt was. De dijk is ook vernield. zoo<!N veel zand en grint in de sloot gevallen is. waardoa voorkomen werd dlat de locomotief ver wegzakt* Aan de locomotief en den goederenwagen is nogal voel beschadigd. De eenige gewonde is de spoorwegarbeider A. Troo* dien wij in zijn woning te Santpoort* opzochten. HU lag te bedi, maar voelde zich heel goed'. Hij verteldia'. De goederentrein, die uit ongeveer 25 wagens 1*" stond, kwam van het goederenstation. Met zijn drieön stonden wij op de locomotief, de machinist, de leer- lingmachinist en ik. Ik heb te zorgen voor de veilig heid onderweg. De trein reed met een kalm gangetje, waait wij moesten de vaart verminderen voor den overweg aan d'e Kleverlaan. Op eens hoorden wij, dat de trein uit de rails liep. Het gaf een vree* selijken slag. Ik zelf raakte met mijn voet op de lo comotief eigens tusschen bekneld. Toen de locomo tief evenwel van den dijk afreed, kwam mijn voet weer vrij. Toen kon ik evenals mfjn kameraden van de locomotief afkomen. Wij moesten evenwel in u© sloot springen. Alles gebeurde in den tijd van eenige seconden. Die oogenblikken beschrijven kan ik niet Alleen ie het mij bijgebleken dat ik reeds den dood

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 2