k
Binnenlandsch Nieuws.
füjj hel uitpakken
JJdooitgedajgt
onen
Schrale Lippen
PUROL
Weer een goederen
trein ontspoord,
w
Paulus Petrus IL Alkmaar, verkoop van ongestem-
poido speelkaarten, 2 maal 1 5 ol 2 maal 5 d.
Israël v. L. en laak S„ idem, vrijgesproken.
Jób. Wilb. F. Hoorn, overtr. tabakswet, vrijgespro
ken.
Dirk Willem B„ Texel, overtr. Wet op accifneen,
2 maanden en X week voorw. gev,. met 2 proefjaren.
VERBETERING VAN RIJKSWEGEN.
De straatweg Ha arlem—Au-
s '.ejrdaiu. De weg Haar tem—Bea-
nebrooJs, Haaiilem—V.eisea.
Op Vrijdag 17 December aal vanwege den hoofd
ingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat in de
directie Noord-Holland, in frun bureau te Haarlem
worden aanbeatee d:
bet maken van asfaltverharding op den rijkswet
van Amsterdam naar Haarlem, in de gemeenten
Haarlem i n erii ede en Spaarnewoude. met bijkomende
werken, De kosten voor dit werk zijn geraamd op
I" 300.000.
Op denzeiiden dag zal worden aanbesteed: bet ma
ken van asialiverbardingeo, ruwiei- en voetpaden op
den rijksweg van Haarlem naar Bcnnebroek, in de
gemeenten Bepnebrook on Heemstede, en op den
rijksweg van Haarlem naar Veisen, in de gemeenten
Schoten en Veisen, met verbreeding van de aarden
baan van een gedeelte van laatstgenoemden weg, met
bijkomende werkzaamheden. De kosten voor dit werk
frijn geraamd op i 257.000.
'Voor de asfalteecring van den straat'weg Haarlem—
Amsterdam ligt bet in de bedoeling te beginnen bij
de Suikerfabriek te Halfweg en dn 1027 door te gaan
tot de Liedebrug. Dit is een stuk weg van 3700 M.
In 1928, vóór de Olympiade, hoopt men dan gereed
te komen met de rest van den weg: van de JL1 ede-
brug tot Haarlem,
Gedurende de werkzaamheden zul de tram, telken*
over een afstand van 1 K.M. over enkel spoor moe
ten rijden. Het zuidelijk spoor wordt dan1 opgebroken
en daarin de asphaitweg gelegd: hot rüverkeer gaal
dan zoo lang over den versmalden straatweg
Met de verbetering van den weg HaarlemBenne-
broek wordt begonnen bij den Konnemer Beekweg en
doorgegaan tot den wissel van de tram bü Benne-
broek. Dan laat men de kom van het dorp Benne-
broek liggen. Het werk begint dan weer met de ver
breeding van de Bennebroekerbrug tot aan den tuin
van Huize „Het Manpad"; dus ongeveer tot den Ka-
dijk.
Dok worden hier fietspaden gemaakt. Varder
wordt dan de bestrating van dan Kadjjk tot de Van
Merlenlaan van 4 M. op Ai, gebracht. Ook daar
komen fietspaden, voornamelijk langs Grooncndaal.
De bestaande sloot wordt hier gedempt en daarop
komt een tegelfietapad.
De verbetering van den weg HaarlemVolsen be-
treit de aspbaiteering van hef stuk weg van den Jan
Gijzenvaart tot een eind voorbij den Vergierde weg.
Dan is er nog stuk vlak bij Veisen; bier wordt
beginnend bij het Groenelaantje en den Hofgeester-
weg, naast den bestaanden weg (die rijwielpad wordt)
een geheel nieuwe weg gemaakt langs Beeckestijn en
Waterland, die weer bü Meervïiet op den bestaanden
weg aansluit,
DE NIEUWE SCHUTSLUIS TE IJMUIDEN.
Wanneer men thans de sluizen te IJmuidea over
gaat, ziet men, dat het werk voor- den bouw van de
nieuwe schutsluis snel vordert* Van die 150 woningen,
die er vroeger stonden, worden de laatste afgebroken.
Ook oen nog nieuwe bijzondere school en woning
voor het hoofd zijn onder sloopershandon gevallen.
De schutkolkmuren voor de nieuwe sluis staan
reeds voor oen groot deel overeind. Zij zijn in 1924-—
1925 gebouwd over een lengte ter weerszijde van 260
meter en voorloopig opgetrokken tot 1 M. NA.P.
Deze muren zijn geheel van gewapend beton ge
bouwd en rusten op gewapend beton-palen en zware
gewapend beiondamwanden. Aan die muren is onge
veer 44,000 M3. beton en bX millioen Kg. IJzor ver
werkt.
Vóór, die muren is de ontgTaving reeds tot 13.50 M.
onder N.AJP. gevorderd. Een 26 M. langen ijzeren
damwand is langs de randen van dezen put ge
plaatst en vormt een gesloton kuip, met den onder
kant op 39 M. bjiA.P. Binen. dezo kuip moet straks
van <!e palen tot het voorjaar hebben moeten wach
ten. Het was een straf werk. lange dagen zijn erbij
gemaakt.
Het groote werk van het buitenboofd moet echter
nog komen in 1927. Dan is er een 130.000 a 140*000
M3. beton te verwerken, waarvoor geweldige hoe
veelheden materiaal noodig zijn* alleen al 35.000.000
Kg. cement en ongeveer 8tf millioen Kg. ijzer.
Op den achtergrond rijst de groote stalen toren
met zijn groote armen, die dan in dezen, dan in dien
stand staan. De toren, die 80 M. hoog is, doet dienst
als een reus die het binenhoofd bouwt. Eerst wor
den bouten vormen opgesteld, soms 7 meter hoog en
met een inhoud tot 3000 M3. Daar binnen worden de
wapenigen opgesteld, waarvoor ook alweer 5.000.000
Kg. ijzer verwerkt wordt. Is zoo'n vorm klaar, dan is
het een tikje werk, hem te vullen. Onder aan den
toren staan de betonmolens, die hun product uitstor
ten in liftbakken; deze klimmen rusteloos omhoog
en storten hun inhoud in de goten, welke het heton
leiden naar den vorm. die gevuld moet worden. Er
ontstaat een doorloopende straal hetonhrij. tezamen
50 a 70 M3. per uur, en snel is de vorm gevuld.
In April begonnen in de diepte, waar eveneens te
voren een ijzeren damwandkuip was gemaakt en
betonpaden waren geheid, is het werk volgens een
vast programma opgetrokken, zoodanig dat op 1 De
cember het hoofd practisch voltooid is. Er moet dan
verder gegraven worden tot 18 a 19.50 N.A.P., de
onderkant der fundeering van het buitenhoofd, dat
binnen deze kuip gebouwd moet worden. Hiervoor
zijn ongeveer 7000 palen en 1JJ00 damwandoa van ge
wapend beton geheid, welke Kverk eenige weken ge
leden is gereed' gekomen. Die palen en damwanden
zijn gemaakt in de ruimte tusschen den weg en den
put, waarin het hoofd zal worden gebouwd. Er is
met spoed aangewerkt, daar in den winter beton zeer
langzaam verhardt en anders zou men met het heien
XIV,
Iets vroeger dan afgesproken was, tradi Remsau
bij den detective binnen en die maakte direct aan
stalten om do metamorfose van don jongen aristo
craat in eon habitué van een ap&chenkeldecr te vol
trekkon.
Het is jammer, beste kerel, maar dat mooie
haar moet eraf. Andera kan ik U nooit eon goeden
boovonkop maken.
Remsau verzette zich; toen Holdau hem met de
milimeier-tondeuze te lijf wilde:
Ik kan mijn haren ar toch nlot aan opofferen I
Zoo. dus U bent liever Uw eer en goeden naam
kwijt, dan Uw prachtige coiffurel
R&msau lachte. Dat was een argument waartegen
niet veel viel in te brengen,
Ga dan Uw gang maar.
Nadat do welige haardos onder de zeis van den
maaier gevallen was, kwam het gezicht voor .bewer
king" aan de beurt. Hold&u nam een klein stukje
hechtpleister en plakte het boven het linkeroog van
don graaf.
Wat moet dat worden?
Ik maak U een flink, verach litteeken. In een
koffiekelder is het altijd een bijzondere aanbeveling
als men de sporen van een pas-geleverden veldslag
draagt. U zult eens zien wat een schitterfend over
blijfsel van een opstopper U boven Uw oog 'krijgt.
Niet van echt te onderscheiden I
Het was geen gewone theater-schmink die Holdau
gebruikte, maar eon zelf-bereid preparaat, dat in de
huid! werd' ingewreven, met water en zeep afgewas-
schen en dan in de oorspronkelijke kleur ween zicht
baar werd1.
Gaat bet hechtpleister nu niet los?
Maak je niet ongerust; het ia geen gewone
pleister, maar ook een „specialité de la maison", dat
alleen door spiritus wordt opgelost
Eén oud pak, een groote pet en een roode hals
doek voltooiden het toilet en hia een kwartier was
de hooggeboren jongeling in een waschecht lid van
het Berlljnsche misdadigersgi 1 de omgetooverd. Na
dat ook Holdau een gedaantewisseling had onder
gaan, gingen ze op weg. Het was kwart voor nege
nen toon ze van huis gingen en ze 'slenterden op
hun gemak in de richting van „donker-Berlljn".
Enkele lantaarns gaven een spaarzaam licht in de
oude, bochtige straat met zijn' verwaarloosde hul
zen. Hooge huurkazernes, in de eousterreins en kel
ders waarvan groentewinkeltjes on bierhuizen geves
tigd waren, wisselden af met) lage krotten die var.
buiten al den indruk maakten dat schande en mis
drijf achter hun wankele muren een welkome
schuilplaats vonden. Bijna aan het eind der kleine
straat, waar nog weinig vertier was op dit vroege
uur, sloegen de beide nagemaakte boeven een blind-
loopend slop in. waarvan de hobbelige bestraling met
modder en vuil bedekt was en waar een enkele lan1
ta&rn een triest -licht verspreidde. Bil- een bouwvallig
huisje bleven ze staan. Uit oon kelder schemerde
groenig licht en boven de deur stond een opschrift:
„BIJ VADER MORrrZ".
We zijn er.
van de verschillende
Sint Nicolaascadeaux
slaan vader en moeder
vol warme belang
stelling de uitwerking
gade, welke al die
blijde verrassingen op
de gezichten der kin
deren te voorschijn
roepen.
Is onder de cadeaus
een paar echte Frie-
ache schaatsen van
dan wijst vader veel-
beteekenend op bet
merk, hetwelk op de
lasers voorkomt!
J.NQOtTGEDAGT&.ZNULSTI
en 't wordt door allen
aanvaard als een be
vestiging, dat dit nu
de echte xljn, d.wu.
het volmaak teproduct
van de beste rriesche 9
achaatsenbouwers.
en Ruwe Huid van Handen en Gelaat
verzacht en geneest men spoedig met
Doos 30, Tube.80 ct
Voorzichtig daaldon de mannen de glibberige
stoeptreden af en traden de laaggezolderde gelag
kamer binnen
Het „restaurant" werd gevormd door twee ineen-
loopende kamers, waar het oorspronkelijk tusscheiir
schot was uitgebroken. Er waren reeds tamelijk veel
bezoekors; aan sommige tafeltjes klonk opgewonden
gepraat en Vader Morbz. een kleine oude, haveloos-
uitziende man, die achter het' morsige buffet stond,
liet zijn blikken nu eens over de gasten gaan en
monsterde dan weer de zaalbedienden die in afge
dragen, vetto kellnereplumje onhoorbaar af- en aan.
liepen.
Holdau bleef even in den Ingang staan en keek de
kamer rond. Al spoedig kreeg hij den zakkenroller
in de gaten, die vanavond ndet in zijn elegante kloe-
dtj was. maar in een goedkoop afgedragen confec
tiepak. Htj had een doek om zijn halz geknoopt en
een versleten pet op, die diep in zijn oogen getrok
ken was. Holdau liep met vluggen stap op hem toe
en gaf hem een hand.
Goeden avond, oude jongen, hoe gaat het met
je? Dat's nou os plezierig als je in dat vervloekte
■Berlijn nog oude kennissen treft.
Zoo kerel, ben je weer eens hier op een kunst
reis uit Hamburg?
Fluweelpoot stond op en/ schudde de binnengeko
men* hartelijk de hand.
Hier heb ik de eer Je zijn vriend den doctor
vooqr te stellen, zei Holdau op gewichtigen toon.
Hij. is een soort rechtsgeleerde-van zijn vak, dat
wilzeggen, hij1 is bij een advocaat op kantoor geweest,
Aan, zijn stem kun je nog wel hooren dat hij van
goede itomuaf is. Zijn specialiteit is bet verschaffen
van papieren en zulke kleinigheden aan de vrien
den.
Welkom in Berlijn, dokter. Komen jullie een
beetje bil ons zitten?
Graag. Is er nog een plaatsje?
Voor een goeden vriend is er altijd' wel een
plaatsje. Maak je eens een beetje smaller. Balken-
springer. Je hebt een heele tafel voor jou alleen
noodig. kerel. Wacht tot je in de lik zit, dan heb
je de ruimte.
Pas maar op dat' jij eh niet eerder in komt
De imitatie-apachen namen plaats.
Wat is jouw specialiteit, Hamburger?, infor
meerde een onguur-uitziend heer aan den anderen
kant van het tafeltje.
De „Hamburger" betuigde dat hij een vakgenoot
was van den heer Fluweelpoot en de zakkenrollerij
als bijzondere kunst beoefende.
Het gesprek werd al spoedig algemeen en van
Holdau nam er aan deel met een kennis van zaken
en pereoneni die Remsau verbijsterde en in een
vloedend! Bargoensch waar hij de grootste helft niet
van begreep. Hijzelf zei, om zich niet te bloot te ge
ven, zoo min mogelijk en bijna metgezel excuseerde
deze zwijgzaamheid met de mededeeling dat des
dokters liefje sinds kort aan een anderen .goosser"
de voorkeur bad gegeven. Hetgeen van vele zijden
de verzekering uitlokte, dat er „niesjes" genoeg wa
ren in de wereld en. dat het dwaas was om over één
exemplaar van dit veelvoorkomende soort te treu
ren.
Wordt vervolgd.
nog wat afgewerkt worden en in Maart 1927 kan dit
deel onder water gezet worden en kunnen de muren
worden aangeaard. Dan komen de deuren en kan de
voltooiing van bet binnenhoofd in dat jaar tegemoet
worden gezien. Er zal dan totaal 621)00 M3 beton aan
dat onderdeel verwerkt zijn, waarvan 20 millioen
Kg cement.
Inlusscben werken de groote graafmachines nacht
en dag door en vervoeren de zand treinen groote mas
sa's zand naar de lossieigers bij de Velser spoorbrug,
waarna het zand in schuiten naar Amsierdam wordt
vervoerd.
Gedurende zes jaar is men met de afgraving van
bet zand bezig en er is nog heel wat zand te verzet
ten. In totaal toch moeten 20 millioen M3. zand
verzet worden.
Dat er heel wat water uit den sluisput gepompt is.
en nog steeds opgepompt wordt, kan men begrijpen,
wanneer wij vertellen, dat de berekening is, dat tot
aan het einde van bet werk 800 millioen ommere wa-
ter aan het provinciaal waterleidingbedrijf van Noord
Holland zullen worden geleverd.
Meer naar zee ziet men liet reuzenwerk ook steeds
vorderen. Met het uitgraven komt men ook daar
steeds op groot er diepte. De oude oevers en wegen
verdwijnen, nieuwe worden gemaakt. En wanneer
alles naar wensch gaat, zal de bouw van deze sluis
in 1928 gereed zijn. N» R. Crt.
„ALLEEN OP DE WEiRELD"
Zoo hoeft men de film genoemd, welke a.s. Zater
dag: t» Wieringerwaaxd, bij den beer Yan -der
VVoude, wordt vertoond. Het ia 'fc door een 40-tal
Amerikanen in Italië opgenomen filmwerk, naar
't boek van JF. Marion Crawford. De vertooning-
wordt muzikaal begeleid, terwijl de geschiedenis op
beschaafde wijze vertolkt aal worden. Na afloop
zal men een dansje kunnen maken. We verwijzen
naar de advertentie, voorkomende in dit blad.
Voor velen die bet verhaal kennen, aal. 't zeer
interessant zijn, de mooie beelden op bet witte doek
te volgen. Er zijn ook komische films ter afwisse
ling. 's Middags is er kindervoorstelling met aparte
filltlh-
DE SPOORWEGONGELUKKEN VAN DEN LAAT-
STEN TIJD.
De minister van waterstaat heeft, ten vervolge op
de mondelinge beantwoording van vragen van het
Tweede Kamerlid Van Braambeek, betreffende het
instellen van een onderzoek door een oom missie
naar aanleiding van de veelvuldige ongevallen, in
den laatsten tijd bij de Nederlandsohe spoorwegen
voorgekomen, het volgende meegedeeld:
Ingevolge mijn in de vergadering^ der Tweede
Kamer van Vrijdag jL gedane toezegging heb ik de
mij door den heer van Braambeek gestelde vragen
nog eens rijpelijk overwogen, niet het gevolg, dat
ik mijn reeds mondeling geuite aanvankelijke mee
ning oen bevestigd.
De naar aanleiding van het ongeval bij de Yink
ingevolge artikel 106bis A.R.D. benoemde oommis-
iniseie-Kraus "toch, wier rapport binnenkort is te
verwachten en zal worden openbaar gemaakt, heeft,
naar bekend is, bij haar onderzoek naar de oor
zaken van genoemd ongeval' haar aandacht niet en
kel aan den weg ter plaatse van het ongeval', maar
ook aan andere baanvakken van den spoorweg
AmsterdamRotterdam gewijd, hetgeen ongetwij
feld ook uit haar verslag zal blijken.
Voorts is te gelijk met de instelling van de oom-
fnissie Kraus door mij aan het rijkstoazioht op de
spoorweg-en pen onderzoek over allo spoorwegen
met belangrijk verkeer opgedragen naar den alge
meen en toestand van den weg; dit onderzoek, waar
van het verslag, ook de maatregelen, welke naar hët
Oordeel van heb rijks toezicht zouden moeten worden
genomen zal' bevatten, is, naar mij is gebleken,
zoo ver gevorderd dat dit rapport vóór eind De
cember gereed zal zijn. Waar mitsdien hert gevraag
de onderzoek feitelijk reeds wordt ingesteld en de
uitslag daarvan spoedig bekend zal zijn, zou de
inste'iing van een commissie van deskundigen, ais
tliana gevraagd, slechts vertraging kunnen brengen
in de naar aanleiding van het nu in gang zijnde
tweeledig onderzoek mogelijk te treffen maatrege
len.
Ik kan mij dan ook bij nadere overweging niet
bereid verklaren om op dit oogenblik tot instelling
van oen oom missie over te gaan on inoen, alvorens
mij over de wtm.sohelijkheid van een hernieuwd of
meer algemeen onderzoek te boraden, de beide bo
venbedoelde rapporten te moeten afwachten.
DE ECONOMISCHE POLITIEK IN RUSLAND.
In SovjetiRuaiand sohjjnt men genoeg te hebben
van de Nieuwe Economische Politiek (Nep), die
aan het particulier initatiof wat meer vrijheid van
beweging toestand. Evenals in 1924 wordt ook thans
weer net streven morkl>aar den particulieren handel
zooveel mogelijk dwars te zitten eu de staatsonder
nemingen ten koste van de particuliere bedrijven
to bevorderen.
Deze tendenz Wijkt on,. ook uit de verhooging
van de spoorwegtarieven, die morgen in werking
treedt, en die voor verschillende goederen van 20
tot 100 pot bed.raagt. Zn go-dt ondanks de stijgen
de prijzen voor alle goederen, met inbegrip van le
vensmiddelen on andere waren van vitaal belang.
Voor kollen bedraagt de verhooging 50 pot., voor
meel 100 pot., voor zout 30 pot., voor graan 50 pot,
voor oioren 20 pot. en voor huiden 100 pot.
Het rabateysteem, dat ten behoeve van ae staats
ondernemingen is ingevoerd, wordt ook op do ver
hoogingen toegepast, en daar de rabatten., die de
staatsondernemingen op de spoorwegtarieven ge
nieten, varieeren van oO tot 60 pot., is het voor
den particulieren t handel in de toekomst vrijwel
praotisoh onmogelijk gerwordem te concurroeren.
Deze maatregelen zijn klaarblijkelijk slechte een
'onderdeel van een algemeen program, dat ten doel
heofb do staatsondernemingen te versterken en het
particulier initiatief te knotten. In deze lijn 'ligt
eveneens, dat bij de a.s. verhooging der toltarieven
Üe staatsondernemingen ook veel' hooger rabatten
zullen krijgen dan de particuliere ondernemingen.
Onder deze omstandigheden moet men wel' spreken
van een algemeene tendenz om den strijd tegen den
particulieren handel te verscherpen, teneinde de
staatsondernemingen, die immers de belichaming
van de socialistische idee zijn, in een gunstiger po
sitie te brengen. t
NOODLOTTIGE BOTSING MET EEN AUTO.
Dinsdagmorgen omstreeks 11 uur is op den weg
tuschen Berkum en Lichtmis hij Zwolle een ernstig
ongeluk gebeurd. De 18-jarige J. Meyer uit Berkum,
die met zijn met een paard bespannen wagen den
weg wilde oversteken, werd' door een passeerenden
auto aangereden. De wagen viel omver en J. M.
raakte tusschen den auto en den wagen bekneld. Doo-
delijk gewond werd' hij naar het ziekenhuis ver
voerd.. De auto werd zwaar beschadigd. De nzitten-
den. een verpleegster en een politieagent, diie een pa
tiënt naar een krankzinnigeninrichting vervoerden,
bekwamen geen letseL
DRONKEN AUTOMOBILIST TOT TOF MAAN
DEN VEROORDEELD.
Het Gerechtshof te Amsterdam wees arrest in de
zaak tegen den 25->jarigen kruidenier F. K., te Noord-
wijkerhcrut, die in hooger beroep was gegaan van een
vonnis der rechtbank te Haarlem, waarbij hij we
gens het veroorzaken van dóód door schuld tot vijf
TOOI
den
dat
tsn
liet
Haa
bfl
maanden gevangenisstraf was veroordeeld.
Zooals men zich herinnert, had verdachte op
April jl„ als bestuurder van een automobiel, een m©.
tor met duo aangereden. De op de duo zittende
V„ een zoon van Eduard Verkade, kreeg zulke ven
tvondingen, dat hij eenige oogenblikken later
leed.
K. verkeerde, evenals zijn metgezót. Van T., op
oogenblik van de aanrijding, in keimei ij ken staat
dronkenschap.
Het Hof veroordeelde verdachte met gedeeltelij!
vrijspraak van het hem in de dagvaarding ten
gelegd*, eveneens tot vijf maanden gevangenisstraf.
Do procureur-generaal, nir. dr. Van Geuns, die
geheele tenlastelegging bewezen achtte, had vernh
ging van het vonnis der Haarlemse he rechtbank
veroordeeling van verd. evenals in eersten aai
leg tot vijf maanden gevangenisstraf gevorderd,
AAN BRANDWONDEN OVERLEDEN.
Het tweejarig dochtertje van den tuinder J. KU
te Steenwijk stootte Maandag bij het spelen legen
tafel en kreeg daardoor een kan met kokende koffi|
over borst en beenen. Na eenige uren is do kleii
aan de bekomen wonden overleden.
SMOKKELEN.
Nabij de Belgische grens onder Hilvarenbeek won
den volgens het „D.v.N.B." op één avond zeven «nv
keiaars, allen uit Tilburg, aangehouden. De buit be-l
stond uit 150 L. gedistilleerd, twee gros spellen kuar-|
ten en eeni partijtje suiker.
ST. MAARTENSVLOTBRUG.
J.l. Zaterdag en Zondag hield onze Nutsvcreeni-
ging hare feestelijke bijeenkomst in het lokaal van
den heer K. Veuger.
De eerste avond (voor gehuwden) was het voor
een flink bezette zaai, dat onze voorzitter, de heer
P. Breed, omstreeks half acht, allen hartelijk wel
kom heette, hopende dat het een genoegelijken avond
mocht worden.
Nadat de notulen van de laatst gehouden leden
vergadering waren voorgelezen en goedgekeurd,
werd een aanvang gemaakt met het welvoorziene
programma, bestaande uit voordrachten, tooneel- en
zang, totaal ruim 20 nummers.
Zooals gewoonlijk, werd ook thans aangevangen
met een lezing, en wel door den heer W. Brouwer,
welke lezing, leuk als zij was, reeds een goed begin
was.
Hierop volgden verscheidene voordrachten en
eenige zangstukjes, welke door verschillende dames
en heeren naar voren werden gebracht, terwijl ook
de rederijkerskamer een tooneelstukje opvoerde, ge
titeld: „Hij is onschuldig.'
Het bleek dat allen hun beste beentje voorzetten,
om alles zoo goed mogelijk ten gehoore te brengen
en dat het publiek dit ook waardeeerde, bewees wel
het dankbare applaus na ieder nurrimcr.
Het was dan ook al weer middernacht, toen de
voorzitter het einde van het programma aankondigde
cn in zijn slotwoord zijn dank bracht aan allen die
medewerkten tot het slagen van dezen mooien Nuts-
avond.
In het bijzonder aan do werkende leden, grimeur
en pianist voor hun diensten aan de vereeniging
bewezen.
Ook aan den heer Veuger voor het steeds beschik- L
D
(ol
en
er
T0
el
er
er
in.
D«
iu
iol
I
dp
Vü'
S"
baar stellen, en warm hebben van een lokaal voor de
repetitiën.
Ook bracht voorzitter nog even in herinnering het
missen op dezen avond van een der werkende dames-
leden, n.1. mej. A. Delver, die zoovele jaren een beste
kracht voor de vereeniging was geweest. Voorzitter
bracht dan ook van deze plaats zijn dank aan mej.
Delver en hoopte dat het haar met haar echtgenoot
goed mocht gaan in haar nieuwe woonplaats.
En hiermede sloot voorzitter deze eerste Nuts-
avond in dit seizoen.
Zondagavond voor de jongelui, was do zaal geheel
bezet. Ook thans werd hetzelfde programma, met de
meeste zorg afgewerkt. En ook de jongoren hebben
cenoten van hetgeen gepresteerd werd. Er was dan
ook ten volle aandacht, wat eon heel genot is voor
spelenden en zeker niet het minst voor den voor
zitter.
Het bal na, hield daarna ook nog velen lange»
tijd genoegelijk bijeen.
De correspondent der N.R.Crt. te Haarlem meldt:
Gisternacht is in de onmiddellijke nabijheid van
Haarlem weer een vrij ernstig spoorwegongeluk ge
beurd, dat gelukkig zeer goed' is afgeloopen. De
stationschef te Haarlem deelde ons mede: Omstreeks
half 2 reed' een goederentrein van het goederen-
station aan de Westergracht in dé richting va het
station Bloemendoal. Tusschen het viaduct aan den
Versponckweg en den overweg aan de Kleverlaan,
waar de weg een flauwe bocht maakt, is tengevolge
van een verkeerden wlsselstand de trein uit het spoor
geloopen. Het gebeurde bij den post ..Noordelijke
splitsing". De locomotief reed tegen een stootblok
aan, ontspoorde toen. gleed van don spoordijk af en
kwam met den kop in een sloot, die naast den dijk
ligt. Ook de bagagewagen, die ontspoorde, zeulde van
den dijk af en kwam tusschen de locomotief en den
dlijk terecht. Bovendien ontspoorden nog twee goede
renwagens. maar die bleven op den spoordijk staan.
Een wegwerker ,die op de. locomotief stond werd
licht aan een voet gewond. Het overige personeel
kwam met den schrik vrij.
Onmiddiellijk is na het ongeluk een ongevallentrein
naar d'e plaats van het gebeurde vertrokken. Tot he
den is evenwel het afgaand spoor Bloemdaal- -Haar
lem versperd, zoodat het verkeer over één lijn moet
worden onderhouden. Dit geeft evenwel weinig ver
traging in den Dienst.
Wij vroegen den stationschef nog meer bijzonder
heden over de oorzaak mede te deelen. Is er. zoo
vroegen wij, den laatsten tijd niet aan den weg ge
werkt? Neen. was het antwoord, het is zeker dat het
wissel alleen d'e oorzaak is. Er wordt thans door de
spoorwegautoriteiten reeds een onderzoek ingesteld,
zoodlat nog wel nadere bijzonderheden te wachten
zijn, doch do volgende feiten zijn al vastgesteld:;
De wisselwachter heeft voor den goodórerrrein den
wissel overgehaald, maar door eeri nog onverklaard
bare oorzaak is hij blijkbaar niet overgegaan. Dal, dep
wissel wel is overgehaald, was in het blokhuis t(j
constateeren. Het handle stond ml. naar beneden?
Hoe het ie verklaren is, dat de wissel toch niet iI
overgegaan, moet' nog uit het onderzoek blijken.
Bij een bezoek' aan de plaats van het ongel dl
bleek ons dat de locomotief met den kop in ft
sloot gezakt was. De dijk is ook vernield. zoo<!N
veel zand en grint in de sloot gevallen is. waardoa
voorkomen werd dlat de locomotief ver wegzakt*
Aan de locomotief en den goederenwagen is nogal
voel beschadigd.
De eenige gewonde is de spoorwegarbeider A. Troo*
dien wij in zijn woning te Santpoort* opzochten. HU
lag te bedi, maar voelde zich heel goed'. Hij verteldia'.
De goederentrein, die uit ongeveer 25 wagens 1*"
stond, kwam van het goederenstation. Met zijn drieön
stonden wij op de locomotief, de machinist, de leer-
lingmachinist en ik. Ik heb te zorgen voor de veilig
heid onderweg. De trein reed met een kalm gangetje,
waait wij moesten de vaart verminderen voor den
overweg aan d'e Kleverlaan. Op eens hoorden
wij, dat de trein uit de rails liep. Het gaf een vree*
selijken slag. Ik zelf raakte met mijn voet op de lo
comotief eigens tusschen bekneld. Toen de locomo
tief evenwel van den dijk afreed, kwam mijn voet
weer vrij. Toen kon ik evenals mfjn kameraden van
de locomotief afkomen. Wij moesten evenwel in u©
sloot springen. Alles gebeurde in den tijd van eenige
seconden. Die oogenblikken beschrijven kan ik niet
Alleen ie het mij bijgebleken dat ik reeds den dood