Uit het Hart van Holland. Derde Blad. De Wegenbelasting en wat het kost. Binnenlandsch Nieuws. Gemengd Nieuws. SchagerCourant Vrijdag 31 December 1926 69ste Jaargang. No. 7974. voor «en vof jaa/r verschuldigd ton rijft, m«fc i grip van de m dat artikel' 3 vermelde verhoogdEr gm van de belasting, ineb dien verstond©, dat de .betLalting nimmer minder 'dan 0.25 «al bedraden. -10.- .18.- -S0.. -90.— Do Eerste Kamer hooft gdatoren, spooüa gemeld, Ik'C wetsontwerp-weifenbel^tingr. aangenomen na een betrekkelijk kortü discasaio. Lenige bijzonderheden, die de weggebruikers m- teroaaoeren, laten wij hieronder notö eens volgen. liet bolastingjaaj' loopt van M?1 .tot en mot 80 April. ]>e belasting is verschuldigd door hem, die hot motorrijtuig houdt, waarmede op dim open baren wég wordt geraden. Onder motorrijtuigen worden verstaan alle rij'»- co? voertuigen, bestemd om uitsluitend of mede door een mechanisch© kracht, op of aan het rij- of voortuig «elf aanwezig, anders aan langs spoorstaven to worden voort bewogen. Ha belasting bedraagt voor een vol jaar; o. voor een rijwiel, waarop of waaraan aan hulpmotar js punigobraohtj (uivarwm- derd do rjjwielll)olasti»ig, n b. voor een motuf rij truig op twéé wielen', niet vallende oxnJor de omaclirij ving rao* letter a indien liet ejlfangefwioht niet moor be- draagfc dan 150 kilogram flO.1 indien heb eigen gewicht bedraagt maar dun 60 kilogram, doch niet moor das 120 kilogram -20.—' indiön het eigen gewicht meer dan 120 kilogram bedraagt - 80* o. voor een motorrijtuig op meer dan twee wielen, niét vallende anaer de omschrijving van letter a en ingericht voor personen ver voer: indien heb is ingericht voor net vervoer van niet meer 'dan 7 personen, den; bestuur der inbegrepen, per 100 kilogram eigen ge wicht f6, doohi ton minste -48. indien heb is ingericht voor hot vervoer van moor dan 7 personen, don bestuurden inbqgrepon, per 100 Kg. eigen gewicht- 8. d. voor oen motorrijtuig op moer dam twoe wielen, niet vallende onder do om schrijving van 'lettor o, por 100 kilognim i eigen gewicht f6, doch ten minste -48c— Ho Ixjlatsing voor een motorrytuig op twoe wielen wordt, indien door middel Viin dat motorry tuig ©en rij- of voertuig of «arm: zijspan wordt voortbewogwn, verhoogd met Ho belasting voor een motorrijtuig op moer dan twoe wielen wordt, indoen door middel van dat motorrijtuig ©en riju of voortuig anders) dan langs spoorstaven wordt voortbewogen, verhoogd. Dié verhoo ging bedraagt voor een ry- of voertuig met oen eigen gewicht van: niet meer dan 1200 kilogram meer d m 1200 en niet moer daü 4000 Kg. méér dan 4000 kilogram De belasting voor een motorrijtuig op meer dan twee wielen wordt, indien door middel van dat motorrytuig meer aan éen rij- of voertuig wordt voortbewogen, voor élk dier rij1- én voortuigen! overéénkomstig hwb vorige 'lid verhoogd. Do in heb eerst© lid onder o au d' en de inhat tweede én derde lid genoemde bedragen gelden voor rij1- én voertuigen, waarvan de wiélien. rijn voortien van luchtbanden. Die bedragen worden verhoogd, indien de wielen van het ry- of voor tuig zyn voorzien van cushionbanden met 30 pot., van massieve rubberbanden met 60 pet., én van inefcaJen banden mét 100 pet. indien niet alle wielen van een! rij- of voorbuig voorzien Zijn van banden van dezelfde soort, gelat de minst elastische van de gebruikte banden als maats tof voor de h'erckéning van dio verschuldigde belasting. Df Minister van Waterstaat bepaalt, wat onder scheidenlijk onder luchtbanden, cushionbandön en massieve rubberbanden wordt verstaan. Een ngbto- len band wordt minder elastisch dlan een matei eve rubberhand, een massieve rubberpand minder tl'as- tisch dan ccn cushionband en een cushionband minder elastisch dan *a luchtband geacht te rijn. to rijn. Onder het eigefn gewicht wordt verstaan het gewicht yan het volledig uitgeruste voertuig. Belasting is niet verschuldigd voor: a. Motorrijtuigen, gehouden door diplomatieke, consulaire en andere vertegenwoordigers van vreem de mogendheden, door do hun toegevoegde binnen het Ilyk wonende ambtenaren en door dé bij hen inwonende, in hun dienst zijnde, bannen 't Kijk wonende personen; allen, mits zij vreemdeling zyn en overigens binnen hert Rijk geen bedrijf of beroep uitoetenen; b. motorrjjtuigen in het bedrijf van fabrikan ten van of handelaren in die voorwerpen en deel uitmakende van hun handelsvoorraad, die op don openbiren weg uitsluitend worden gebezigd tot het dóén van proefritten of worden vervoerd recht streeks van óf naar de fabriek of het magazijn, naar of- van de plaats van aflevering binnenslands oi nair of van de grens; o. motorrijtuigen, gehouden door openbare lidha men, uitsluitend ton diénste van de politie. de brandweer, het. zriekenvervoer, den roinigingsdien t- den ontsmetting^dienst, dien keuringsdienst van! waren, den vlee-chkeuringsdienst. de vernietiging van aan 'besmettelijke riekten gestorven vee ar van het wegonderhoud; ..d. motorrijtuigen, wélke uit dén aard "bestemd zyn om elders dan op wegen o worden gebruikt, indien die uitsluitend ten dienste van het eigen landbouwbedrijf van dén houder of van de oigen I andbtra wbedry ven van de houders van den open baren weg gebruik maken; stoom- ön motorwalsen. Do Minister van Financiën kan in bijzonders gevallen bepalen, dat een rechtspersoonlijkheid be zittende vennootschap, vereenigmg of stichting voor do tocpasgiTig van hét bepaalde onder a van het eerste lid als lejtm openbaar lichaam' wordtbesohouwd By algenieenen maatregel van bestuur kan, on- -D-1 no°d1ge voorzieningen, aan niet binnen; hert Kjjk wonende of gevestigde houders van ma- torrytougen geheel of gedeeltelijk vrij «telling van bolasiting worden verleend met inachtoieming éven- vï?? j begTnsél van wederkerigheid, indien in hen land., waar die houders wonen of gevestigd Zyn,id én soortgelijk© belasting tér Zake vatn héb rij den met-, motorry tuigen wordt geheven. Kifydere gevallen kan' gieïSelr of gedeeltelijk vrijstelling van Belasting t worden verleend. Ann niet binnen het Rijk wonende of gevestigde houders van motorrijtuigen worden vergund om go- u]jireS^e 1 dagen, die niet in één beoastongjaar behoeven t© vaOlên, mot een motor stol* op den openbaren weg t© rijdern of-te deen rijdfln, t*?«n bahlm? van rtsp. J/40«, l-20«, I-X0s ot 1/5© van de belasting, die voor dat motorrijtuig AANBESTEDING VAN VERSCHILLENDE ZUI DERZEEWERKEN. Do directeur-generaal dér Zuidarrwwarkctnhoeft aanbesteed 1. Rijks zoewerkon op Wi*ring«n; 2. Rykshttvcnwcrken op wioringefn; met uitzon dering gedeelte tuazchen de dijkpaden 60 en 100; 8. nieuwe buitenhaven en den omringdijk van 'dan slhizput (nabij den Oever) alsmede verSohillénd'el grond- én kustwérken, b'ahooretoda tot de Rjj'ke- ze'ewei-ken tusZohén dé djjkpaibn 80 'én 100» den afsluitdijk tussohen Noordhollandeohé kuzt en het eiland Wieringcn en tot het Balgzandkanaaï tus- sclum van Ewijtksluh» en O o« toe ver, gedurende 19217 in drie perceeleii. Laagste inochryving was van de rï.V. Aannemingbedryx W. A. 't Hoen té Helder voor perceel I I 4700; pjerceel II f 5200; perceel III f 67.800 en voor ma^aa f 67.700. - VALKKOOG. ■■■■Pi w. Jdé géi wagons roodo kool1, 27 wagonal gele kool, 86 wagons Decnsche witte kool, 15 wagons uien, 6 wagons wortelen. Het vorige jaar bedroegen dè hoeveel heden resp. 83, 46$, T7, llv* en 3 wagons. - WIERINOBN. Men doelt ons mede, dat de in dit winterseizoen door de naaivereeniging ..Dorcas" vervaardigde Heodingstukkeu op Maandagavond 3 Januari a.fi. in «en dor zaten van do Ned. Hierv. Kerk te Hip- polybuslioef voor bolangstolléndon ton! toon zullen worden gestold. Wij radon oon iodcr, en in 't bij- zonder do vrouwen aan, de groote oodloctio goe- deren to gaan bezichtigen, temeer dlaar diit liorde- werk dei* versahiltendö damesLLadcn van MI)oroasr" oan bozogk dverwmud is. De zaal is géopmid van Wi tot 9 tiuj>. - ANNA PAULCWNA. De hoer Schlahmilch uit Helder is aange steld als tijdelijk onderwijzer te Anna Paulowna, in de vacature-Langhorst. - ANNA PAULOWNA. Dé heer M. Langhorst, t tijdelijk onderwijzer aan School I dezer gemeente, is mol', ingang van 1 Jan. a.s. benoemd alö onderWjjZer te Noordscharwonde- -- WTERINGEN. Mej. A. Jonker ondcrwyzeroel to den Hoorn op Texel' heeft hare benoeming als zoodanig naai- de O.L. school te Hippolytoialioef alhier, aangeno men en zal vermoedelijk 1 Fobr. a.p. in functie treden. - AARTSWOUD. Hl De rederijkerskamer heeft hare uitvoeringen weer achter den rug. Eerste Kerstdag voor de jongelui een stampvolle zaal' en. Woensdag vooor do gehuw den, goecf beZooht. Heb eerste stuk„Talenten" Was 'van ernstige strekking en het blijtepel ini vier bo- lirij'ven, getiteld „Het Generiialsvrouwbje" bracht (ioorloopeaid de lachspieren in beweging. De mooie Eïomcnten jgeven in dit stoik wel aanleiding tot umor. 't öpel was goed te noemen en na axloop dankte dé neer Appel de op voerenden voor hun gegeven spel en terecht. INBRAAK IN EEN GOUDSMIDSWINKEL TE ROT TERDAM. Gisternacht is ineobroken in eon aroudsmidswinkol van dé firma Amelin» Morlcos aan den Goudschen- weg. De dadens hebben zich aan de achterzijde van don winkel toegang verschaft, wat hun niet moeilijk ls gevallen, omdat het pand aan die zUdo onvoldoen de was afgesloten. De inbrokers zijn zeer voorzichtig tewerk gegaan, in'don winkel' ls nlots verbroken. ZIJ hadden verschil lende laden in den toonbank geopend, waaruit zij gouden sieraden hebban gestolen. Do laadjes waren voorzien van kaartje, waarop de inhoiud gemeld stond. De laden, waarop doublé stond, hebben Zo ongemoeid gelaten. De filiaalhouder bemerkte des morgéns ön> srcaks negen uur do inbraak, doordat hij het kas register, dat (altijd op do toonbank stond, miste. Dit kasregister bleek naar ocjni kaarnor achter den winkel' vérplaatet te Zijji. Eon vérder ouderzookl brJicht hot vérra-saénde roiultaat, dat. voor «cai be drug Van f 10.000 aan öiöraden gestellen is. 'De igehéel'c in\-Qntariö woe voor £35.000 vérzekérd. BANKBEDIENDE VERDUISTERT MAAR EVEN TJES 3000 GULDEN. Uit 's Gravonliage, 30-Doe. De direotie van dé Crediet- «oi Bpaarbaailc aihiew heeft bij dé po litie aangifte geuaan van do verduistering van f 8000 door den Jtaaiboarliadionde N. W. F. Het jongmensch had omstreakis 20 dczccr een) vrij grcxnt bedrag aan geld, aan dé bank teebéhoio- ronde onder rij!n berusting,, en heeft daaxvan uxn bedrag van ir 3000 achtergehouden. Hoorkiat hy1 voorgaf oemigo dagen afwezig to moeten zyn voor ioon examen, waaraan do Kerstdagen aanslofcaip is hot feit> van deze verduistering niet aanstenuls aan het licht getredén!. Toen mén vermoodems kroeg, bleek het, jongmensch reeds voortvluchtig, i De politie heeft het vermoeden, dat hij de wyk hoert genomen naar Belgic- RADI OSTORING VAN HILVERSUM. Zooailö men hééft kunnen merken worden de uit- zendjngen van Hilversum gedurende dio laa,bste tweé weken gestoord door een interföreinti,e-fl!uit- toon, welke vermoodelyk veroorzaakt wordt door eau kwakken buiténiaindschen zander, welke op bijna dezelfde golflengte werkt. Men heeft nc^ niet kunnetn vastzteiten, wie de Ztoorder ié. A. E. ZnCVIERMAN f Te Velp is ovorieden de heer A. E. Zimmerman, oud-burgemeester van Zutfon. Dé heer Zimmernmn, geboren in 1860, werd op geleid voor den zeedienst. Na Zee-officier to riS* feweest, werd hy inn 1892 burgemeester van Hoorn, aama van Leeuwarden jefn ten slotte van Zutfen. Tijdens Zijn functie vain burgeméaZber van1 Ibvorn Was 'hij tevens lid van 'Provinciale Stoten. In: 1917 is de haar Zimmérman afgetreden als burgemees ter van Zutfon. Tel. AUTO-ON GELUK. Gisternacht heeft nabij Lochem ©en ©rnati» auto ongeluk plaats gehad door het afloopen van een wiel. De hoer Bolscher uit Almelo werd onmiddellijk ge dood. de beide ander© inzittenden uit Almelo wedden licht gewond. AUTO IN HET WATER. Gistermiddag ia in de buitenhaven t« Vlissinsren de auto van de pkovincial© boot te water gereden. Een inzittend persoon uit Hoofdplaat is verdronken. DE GRIEP TE LEIDEN. De Leidsche corrospondent van het Hbld. meldt: Ofschoon van goedaardfig karakter doet de griep zich in de Sleutelstad in sterke mate gelden. Een root aantal verpleegsters van het Acad. Ziekenhu is aangetast. Een dertigtal meisjesstudenten beoft zich bereid verklaard haar plaatsen tijdelijk in te doodgedrukt* Woensdagmiddag ie een 62-Jarige gehuwde arbei der bh de Haarlemsche llzeyirieterh te Schoten' tue- sohon hzeren vormkaston on don muur bekneld ge raakt. waarbij hij zoo ornstig gowond werd, dat de dood bijna onmiddellijk int/rad. De ongelukkige laat negon kinderen na. HET NOODWEER OP SUMATKA- De hevige regens houden allerwegen aan, Een bandjir in Atjeh heeft op verschillende plaatsen wo gen en bruggen beschadigd of weggeslagen. Het ver keer is ernstig belemmerd. Het autoverkeer naar de Oostkust is gestremd. Te Medan la het water val lende. De weg naar Belawan is weer te berijden door motoren, waardoor do isolatie is opgohevsn. Het treinverkeer is echter nog gestremd. GEMEENTE ZIJPEL van 29 tot én möti 8Q Decotabér. GeDoreü: Alida Ag-ath-a Margaretha. dochtér van Johannes van Dam en Maigaxefcha Antonia Apéür doorn. Overlédon: Maria 'Stygers, 69 jaar, weduwe van Oorneilis Jüavar. GEMEENTE ANNA PAULOWNA. Géboren: Maria Johanna, dochter van J. J. Öje Vries en van! O. Zwirs. Ida W ij na ada Maria, doch- tar van A. M, J. Braami en Vi n S. M- Zwtra. Ondertrouwd en Gotrouwdi: Goene, Overleden: Tannetio Griep, oud 80 jaar, weduwe ivan Jan Léyö. zich intusschen het nijverst, het gedisciplineerdst en het vruchtbaarst beeft getoond. SPOORWEGONGELUK. 'Gisteravond is bil Berlijn de sneltrein uit Keule* in botsing gekomen met een voorstadtrein. Er werden zes personen gewond en verscheidene wagons be schadigd, WERKVEJrtWHAPPTNG IN ENGELAND. Gemeld wordt, dat in 1927 aan ten minste 76.000 s*- sehoolda arbeiders werk zal worden verschaft doo» het bouwen van electriacho centrales, welke het ge- heele land van electriciteit poëten voorzien. Deze werkzaamheden zullen wordsn venicht ingevolge d« onlangs aangenomen wet op dé elactidciteltsvoom sltnin» DE STORM IN SPANJEw De schade, welke door den Jongsten cycloon in d» omstreken van Valencia is aangericht, Wórdt geschat op 10 inillioon peseta's. Die ac.n de sinaasappelboom- gaarden is enorm. Sedert drie dagen is geen enkel bericht ontvanKon van het eiland Golurabretaa. ALWEER EEN AUTO-BOTSING. To Bcrly'n, lAdlerahof, is gistormargcoj pictpi vraohtauto op .«en particulieren auto gereden, di<3 volkomon vernield werd. Twee dames en drie kin- dcron zyn met oinstige knouringon naar een rieken- 'liuia vervoerd. Een dor chauffeur» -brak eon arm. BLOEDIGE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN Volgens eon. draadloos bericht is hot ta Moflate bij Buenos Aires bij do verkiezingen voor den ge- meeafcoraftdJ tot ,een! pohietpartij gekomen, waarbijl vier personen gedood! en velen gewond werden. DAT WAS ZEKER NOODIG De diroctouron van de schouwburgen' te Ndw York (stad) hebben burgemeester Walker be loofd, dat Zij een morcole schoonmaak onder hun stukken zullen houden om den goeden naam van de stad New York te verheffen. VERHOOGING VAN TEMPERATUUR IN PRANK- RIJK. Het weer is in Frankrijk bijna overal' amgesto- n, zoodat dje grooto koude aanmerkelijk vermin!» clord' is beliaive .in enkele dlUfcrioten. Diesïiiotto- igonsfcaand<i Zyn er gisteren nog 5 porscmeu dood1- ge\Toran. In den rigeloopeaa naohb ls -de temperar tuur te Parij's tot 6 graden boven nul. -gxsstegen. MUSSOLINI BLIJFT NOG EEN POOSJE. De bladen hebben dezer dagen een brief van Mua- solini gepubliceerd, waaruit blijkt dat hij ar voorloo- plg nog niet aan denkt er het bijltje bil neer to leg gen. ;Dü brief wflrd geschreven naar aanleiding van een agitatie in Caltagerono ten behoeve van de ver heffing dezer stad tot den rang van provinciale hoofstad. In 1932. zoo schrijft Mussolinl. zal ik be slissen welke steden deze waardigheid verdienen cn zal ik do voorkeur geven aan die. welker bevolking EEN TREIN INGESNEEUWD. Do Fransche regeering zendt vliegtuigen om leveni middelen te brengen aan de passagiers van een trein van Madrid naar A'lbacete. tengevolge van de sneeuw, die vijf voet hoog ligt. niet verder kan. Het sneeuwt nog steeds; hulptreinarc waren gedwongen terug té keeBfto» DE BESTRIJDING DER AN»-EASCÏSTE» ZN XTALu, Rome, 29 Dec. Da pogingen om de scholen te zuiveren van anti-fascistische elementen worden voortgezet. Heden hebben negen professoren aan do universiteiten hun ontslag gekregen. Ook vele onder* wijzers aan do lagere scholen ondergingen hetzelfde lot. Senator professor Cirinciono. do directeur van do kliniek voor oogziekten to Rome, is uit zijn ambt ontzet en zal tevons voor onbepaalden tild. zón sala ris moeten derven. Volgens een communiqué Ziin deze maatregelen genomen In verband met ontdekt# odmiöistratievo onregelmatigheden, BANKAANSLAGEN XN KOREA, Uit Seool wordt aan de bladen gemeld: E'ey Kó* reaan wierp een bom in con bankinstelling; drie per sonen werden gedood, vijf gewond. De man. die de bom wierp, pleegde zelfmoord. Bij een andere bank instelling werd eenzelfde aanslag gepleegd, doch daa* ontplofte de bom niet. Men gelooft dat de misdadi gers behooren tot eon organisatie van revolutien* nairen. SPOORWEGONGELUK IN CH3LL Naar uit Santiago gemeld wordt, is gisteren bij Lota oen sneltrein ontspoord. Elf pensonon zijn «e- i dood, twintig worden ornstig gewond. EEN STAD VERWOEST. Uit Guayaquil, <Ecuador), 30 Dec. De stad Na-» ranjito, aan den spoorweg van Quito. Is bijna ge heel door brand verwoest. De schade wordt op meer Bj| dan drie millioen gulden geschat De heele bevol king is dakloos. Hulpexpedities zijn er keen gezon-t den, Hbld, 5JJ EEN AARDBEVING. Uit Guayaquil (Ecuador). 30 Dec, Volgons tolo- rd|;l grammen van do grens van 'Colombia zijn de steden. »ri l Qauchucal en Aldana door eon aardbeving verwoest. 1 Iets over Hnêgscbc uitspraak, «r* De NedeT* lajldscha taal Ir 't gedrang. De Haagsche Tramwegmaatschappij hoeft op de valreep, evon vóórdat zij met do Gemeente als „ge mengd bedrijf' zal optreden in dit nieuwo jaar nog evon haar naam veranderd. Zij zal voortaan heeten: naamlooze venootschap Haagscho Buurtspoorwegen. Maar hoewel ik nu allen lezers bij het intreden van het nieuwe jaar een lang leven toewonsch en omdat hot in éón moeite doorgaat, mijzolven ook, durf ik wel voorspollen, dat wo het geen van allen zullen be loven. dat oon Hagenaar zogt: „Ik ga evon met de buurtspoor daar cn daarheen". Vermoedelijk zei ook een volgend geslacht en bot daarop volgende dat nog niet zoggen. Men zal hot malle uithoemache woord „tram" blijvon gebruiken en het zal eenigszlns toets van ontwikkeling blijvon, of men het. woord op Kngelsche. dan wel op Holland- sche wijze uitspreekt. Een van die onoplosbare raad sels in de samonleving dar monschen! En hoe dan ook. een van de bewijzen, hoe do verschillende voiks- deelen in weerwil van alle officieel© gelijkheid nog van elkander verwijderd gebleven zijn. Hoe is het toch mogelilk. dat zoovolo ja.ren en tiontallon van ja ren. ruim een halve eeuw lang. eiken dag oen zoo eenvoudig gewoon woordje door den heer cn zijn on der hetzelfde dak levenden knecht, door de huls- vrouw on haar dienstbode op and ore wijze wordt uit gesproken. Op geheel andcro wijze! Mét zeer duido- 1IIk hoorbaar verschil en dat terwijl do eono uit spraak in geen enkel opzicht moeilijker is voor den Nederlandsclien mond dan do andercl Hebben zij, die het verkeerd uitspraken, dat nooit gemerkt.? Is hot hun nooit opgevallen, dat ieder, die maar eenlgs- zins tot wat hqogen stand behoort, bardnokkig het woord „tram" blijft uitspreken alsof er „trem" stond? Te begrlipen is. dat zij zoggen „tram is tram en niet .trern", maar dat nu juist allen, die wet mper geloerd hebben dan zijzelf telkens die fotit maken, allen die duidelijke a voor een e aanzien, heeft ben dat nooit getroffen? Of leggon zij zich er dadelijk bil new: .die bourgeois Zijn nu eenmaal niet wijzer"? Laten zij. clie beweren, het volk en de volksziel in de per fectie te 'kennen <en met zoo'n gemak spreken over hetgeen bet volk meent en denkt en wil. hierop, op dezo eenvoudige vragen nu eons een antwoord geven 1 Ik ben er zeer nieuwsgierig naar. Voor Den Haag geldt evenwel, dat een thans bijna geheel uitgestorven generatie van personen, tot de hooge standen behoorende. steeds de a van tram als niet-Engelsche a is blijven uitspreken, hoewel van hen niet was aan te nemen dat zij niet wisten, hoe het hoort. Hier speelde echter een arohaisme een eigenaardige rol: een overblijfsel uit den tijd. waarin de Hagenaars nog veel Fransch spraken zonder de minste noodhaak en ook alle vreemd© woorden, even als de Ffanschen zelf dat gewoon ziin. op Fransche wijze uitspraken. Voor de Fransch©n. die geen an dore talen leerden, zeer begrijpelijk, voor de Hage naars. die dat. wel deden, lichtelijk idioot. De schuld aan al dio malligheden kan toch nergens anders wor den gezocht dan in de gewoonte, de dingen (met an dere woorden to noemen, dan die tot de moedertaal behooren. ..Buurtspoor". zeker, waarom is men er niet een halve eeuw vroeger mee gekomen? Dan zou het woord in ieders mond bestorven liggen. De Duifc- schers hebben Stadtbahn en is dat ook niet voortref felijk? Maar nu is het te laat. het is en het blijft tram en .buurtspoor" wordt het niet reeds omdat men niet gauw een éénlettergrepig woord prijs geeft voor een meerlettergrepig. Inmiddls: als die Buurtspoor óns nu maar behoor lijk bedient, dan mag zij zich noemen zooals zij wil, maar dat zii ons do autobussen ontnemen gaat. kun nen vele Hagenaars maar niet verkroppen. Wel brengt zii zelf or> eenige liinen autobussen in de vaart, maar niet overal, waar ze de zelfstandige on der,nemingen doet verdwijnen en Ibuitendicn: do heilzame mededinging ontbreekt toch maar! Daarbij: zeer wordt gevreesd en vermoedelijk wel niet zonder grond, dat het nu weer zoo stevig gevestigde mono polie do natuurlijke ontwikkeling van hot groot# stadBvarkoor. die Immers overal in do richting van dote|| autobussen gaat cn uit do weroldstoden do tramlijn non (do buurtspoorliJnonO ongeveer heeft wegge vaagd. in Den Haag zal tegenhouden. Het is moeilijk aan te nemen, dat iemand of dat eon onderneming zichzelf den doodsteek zal toebrengen en een tram- .x maatschappij ik bedoel een buurtspoorwegmaat-i 'V schappij moot het van de trams, dat wil zeggenie.j van wagons, die op rails loopen. hebben. Immers al-n. leen dat verkeersmiddel draagt eon monopolistisch karakter. De donkbooldigo lijnon. die eon nutobusorw dornomina over bet stad .^oppervlak trekt, zijn oxioln-! dig in aantal on dus is ook hel; aantal autobusltlnoji1 door niets andeiv» beperkt dan de behoofte aan vor koor. Een vnrkeoitmiiddsl. dat uaBs liohoeft. moet allicht ©enig in ziin soort kJJil. 'V Öndertusseben nijpt ds nood voor het Haagsch~"|| verkeer met de onmiddellijke omgeving. Rotterdam en Leiden, thans zoo erg. dat xnen eindelijk aan den gang gaat do al te slechte doelen van die wegen voori i auto's en rijwielen te verbeteren* nadat de ongunstige! j financieels toestand van Rijk. provincie on betrokken! 1 gemeenten de zaak Boo lang dood nitstellon. TonriJP[ sommige deolen van dun weg naar Lelden vooral schitterend zijn. is hll b.v, bij de» bokondun Haag-, achen Schouw deplorabel en daarovor klaagt vooral j eon volksdeel, dat. wellicht nergens ter'wereld een zoo groot deel van do hoele bevolking uitmaakt als in Den Haag: do fietsers. Zooala bot vlakke Nederlondr-l! bot vadorlnnd dor fietsers is. zoo 1« in dat land Donq" Haag de stad dor fietsers. Er is geen groot© stad in^l het land. die zoo befietst wordt als Don Haag. dat immers-bet moest uitgebouwd is en waar een ZöO- .klein deel tot de oude stad behoort, een deh te grool ter deel tot de nieuwe, ruime, tot fietsen u!tnoodiaé*-| de stad, die buitendien aan alle kanten lokt tot uii. Stapjes. Dot» to aardiger, wanneer men dan nu en dan eon stem. hoort uit de oude. oude tijden, waarin ers pog normale tmenschen bestonden., die niet fietsten. Die stem komt gewoonlijk van een zeer gezien ad vocaat. die behalve een goed pleitbezorger voor rijnFi cliënten, ook een zich zelf toevoegend verdediger Ir| van den rampzaligen voetganger. Talloos zijn de stuk_ ken, die hij in de Haagsche kranten schrijft om zijn armen cliënt, dien hij natuurlijk pro doo bijstoato^i van den dood te redden. Hij beweert niet meer ofTf minder dan dat de voetganger ook recht op het leven*-1 heeft en dat motiveert hij door het recht van eerst geboorte in te roepon: do voetganger was er vóór der« fietser on daarom eischt hij eerbied van den fiêtso^J voor den voetganger en althans éerbiéd voor diens leven. J Hij ging onlangs zoo ver. in allen ernst aan te ra den, geen Gemeenteraadsleden te benoemen, die er oon auto op nahouden. Dat soort volk zou nooit de politieverordening zoo maken, dat de voetganger be- veiligd werd tgen de moordlust, van de chauffeursyj Natuurlijk niet: ze ziin immers zelf medeplichtigen 'ij en belust op moord van hun medemenscb. Ander» zo\f j den zij zich geen auto aanschaffen» riJ i Ook dat is echt Haagsch. Wie ontevreden is metbri J 'een of ander dat zijn stadgenooten doem zejrt dade* lijk: voortaan eeen menschen in den Raad» die.... «n.a Zoo bobben wo al goh ad: geen menschen in depn.f Raad. die lid ziin van Eigen Hulp. geen menschen «Lp?' den Raad, die bouwgrond bezitten, geen mensehe» %Pf!8l den Raad. die honden hebbern welke op het trottoij wordon uitgelaten en dus kan een algemeen geacb Hagenaar zich zonder vrees voor spot de weelde ver oorloven, aan te dringen op de opheffing van he\ passief stemrecht voor hen die door aanschaffinsj^'! van een automobiel duidelijk een moorddadige (oa|S tuur verraden. Het is jammer, dat deze soort Hace' naars al schaarscher en schaarscher wordt. Ze ^8eE hooren bij het karakteristieke van De® Haag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 9