Uit het Hart van Holland.
Derde Blad.
De Wegenbelasting en
wat het kost.
Binnenlandsch Nieuws.
Gemengd Nieuws.
SchagerCourant
Vrijdag 31 December 1926
69ste Jaargang. No. 7974.
voor «en vof jaa/r verschuldigd ton rijft, m«fc i
grip van de m dat artikel' 3 vermelde verhoogdEr
gm van de belasting, ineb dien verstond©, dat de
.betLalting nimmer minder 'dan 0.25 «al bedraden.
-10.-
.18.-
-S0..
-90.—
Do Eerste Kamer hooft gdatoren, spooüa gemeld,
Ik'C wetsontwerp-weifenbel^tingr. aangenomen na een
betrekkelijk kortü discasaio.
Lenige bijzonderheden, die de weggebruikers m-
teroaaoeren, laten wij hieronder notö eens volgen.
liet bolastingjaaj' loopt van M?1 .tot en mot
80 April. ]>e belasting is verschuldigd door hem,
die hot motorrijtuig houdt, waarmede op dim open
baren wég wordt geraden. Onder motorrijtuigen
worden verstaan alle rij'»- co? voertuigen, bestemd
om uitsluitend of mede door een mechanisch©
kracht, op of aan het rij- of voortuig «elf aanwezig,
anders aan langs spoorstaven to worden voort
bewogen.
Ha belasting bedraagt voor een vol jaar;
o. voor een rijwiel, waarop of waaraan
aan hulpmotar js punigobraohtj (uivarwm-
derd do rjjwielll)olasti»ig, n
b. voor een motuf rij truig op twéé wielen',
niet vallende oxnJor de omaclirij ving rao*
letter a
indien liet ejlfangefwioht niet moor be-
draagfc dan 150 kilogram flO.1
indien heb eigen gewicht bedraagt maar
dun 60 kilogram, doch niet moor das 120
kilogram -20.—'
indiön het eigen gewicht meer dan 120
kilogram bedraagt - 80*
o. voor een motorrijtuig op meer dan twee
wielen, niét vallende anaer de omschrijving
van letter a en ingericht voor personen ver
voer:
indien heb is ingericht voor net vervoer
van niet meer 'dan 7 personen, den; bestuur
der inbegrepen, per 100 kilogram eigen ge
wicht f6, doohi ton minste -48.
indien heb is ingericht voor hot vervoer
van moor dan 7 personen, don bestuurden
inbqgrepon, per 100 Kg. eigen gewicht- 8.
d. voor oen motorrijtuig op moer dam
twoe wielen, niet vallende onder do om
schrijving van 'lettor o, por 100 kilognim i
eigen gewicht f6, doch ten minste -48c—
Ho Ixjlatsing voor een motorrytuig op
twoe wielen wordt, indien door middel Viin
dat motorry tuig ©en rij- of voertuig of «arm:
zijspan wordt voortbewogwn, verhoogd met
Ho belasting voor een motorrijtuig op
moer dan twoe wielen wordt, indoen door
middel van dat motorrijtuig ©en riju of
voortuig anders) dan langs spoorstaven
wordt voortbewogen, verhoogd. Dié verhoo
ging bedraagt voor een ry- of voertuig met
oen eigen gewicht van:
niet meer dan 1200 kilogram
meer d m 1200 en niet moer daü 4000 Kg.
méér dan 4000 kilogram
De belasting voor een motorrijtuig op meer dan
twee wielen wordt, indien door middel van dat
motorrytuig meer aan éen rij- of voertuig wordt
voortbewogen, voor élk dier rij1- én voortuigen!
overéénkomstig hwb vorige 'lid verhoogd.
Do in heb eerst© lid onder o au d' en de inhat
tweede én derde lid genoemde bedragen gelden
voor rij1- én voertuigen, waarvan de wiélien. rijn
voortien van luchtbanden. Die bedragen worden
verhoogd, indien de wielen van het ry- of voor
tuig zyn voorzien van cushionbanden met 30 pot.,
van massieve rubberbanden met 60 pet., én van
inefcaJen banden mét 100 pet.
indien niet alle wielen van een! rij- of voorbuig
voorzien Zijn van banden van dezelfde soort, gelat
de minst elastische van de gebruikte banden als
maats tof voor de h'erckéning van dio verschuldigde
belasting.
Df Minister van Waterstaat bepaalt, wat onder
scheidenlijk onder luchtbanden, cushionbandön en
massieve rubberbanden wordt verstaan. Een ngbto-
len band wordt minder elastisch dlan een matei eve
rubberhand, een massieve rubberpand minder tl'as-
tisch dan ccn cushionband en een cushionband
minder elastisch dan *a luchtband geacht te rijn.
to rijn.
Onder het eigefn gewicht wordt verstaan het
gewicht yan het volledig uitgeruste voertuig.
Belasting is niet verschuldigd voor:
a. Motorrijtuigen, gehouden door diplomatieke,
consulaire en andere vertegenwoordigers van vreem
de mogendheden, door do hun toegevoegde binnen
het Ilyk wonende ambtenaren en door dé bij
hen inwonende, in hun dienst zijnde, bannen 't
Kijk wonende personen; allen, mits zij vreemdeling
zyn en overigens binnen hert Rijk geen bedrijf of
beroep uitoetenen;
b. motorrjjtuigen in het bedrijf van fabrikan
ten van of handelaren in die voorwerpen en deel
uitmakende van hun handelsvoorraad, die op don
openbiren weg uitsluitend worden gebezigd tot
het dóén van proefritten of worden vervoerd recht
streeks van óf naar de fabriek of het magazijn,
naar of- van de plaats van aflevering binnenslands
oi nair of van de grens;
o. motorrijtuigen, gehouden door openbare lidha
men, uitsluitend ton diénste van de politie. de
brandweer, het. zriekenvervoer, den roinigingsdien t-
den ontsmetting^dienst, dien keuringsdienst van!
waren, den vlee-chkeuringsdienst. de vernietiging
van aan 'besmettelijke riekten gestorven vee ar
van het wegonderhoud;
..d. motorrijtuigen, wélke uit dén aard "bestemd
zyn om elders dan op wegen o worden gebruikt,
indien die uitsluitend ten dienste van het eigen
landbouwbedrijf van dén houder of van de oigen
I andbtra wbedry ven van de houders van den open
baren weg gebruik maken;
stoom- ön motorwalsen.
Do Minister van Financiën kan in bijzonders
gevallen bepalen, dat een rechtspersoonlijkheid be
zittende vennootschap, vereenigmg of stichting voor
do tocpasgiTig van hét bepaalde onder a van het
eerste lid als lejtm openbaar lichaam' wordtbesohouwd
By algenieenen maatregel van bestuur kan, on-
-D-1 no°d1ge voorzieningen, aan niet binnen;
hert Kjjk wonende of gevestigde houders van ma-
torrytougen geheel of gedeeltelijk vrij «telling van
bolasiting worden verleend met inachtoieming éven-
vï?? j begTnsél van wederkerigheid, indien
in hen land., waar die houders wonen of gevestigd
Zyn,id én soortgelijk© belasting tér Zake vatn héb rij
den met-, motorry tuigen wordt geheven.
Kifydere gevallen kan' gieïSelr of gedeeltelijk
vrijstelling van Belasting t worden verleend.
Ann niet binnen het Rijk wonende of gevestigde
houders van motorrijtuigen worden vergund om go-
u]jireS^e 1 dagen, die niet in één
beoastongjaar behoeven t© vaOlên, mot een motor
stol* op den openbaren weg t© rijdern of-te deen
rijdfln, t*?«n bahlm? van rtsp. J/40«, l-20«, I-X0s
ot 1/5© van de belasting, die voor dat motorrijtuig
AANBESTEDING VAN VERSCHILLENDE ZUI
DERZEEWERKEN.
Do directeur-generaal dér Zuidarrwwarkctnhoeft
aanbesteed
1. Rijks zoewerkon op Wi*ring«n;
2. Rykshttvcnwcrken op wioringefn; met uitzon
dering gedeelte tuazchen de dijkpaden 60 en 100;
8. nieuwe buitenhaven en den omringdijk van 'dan
slhizput (nabij den Oever) alsmede verSohillénd'el
grond- én kustwérken, b'ahooretoda tot de Rjj'ke-
ze'ewei-ken tusZohén dé djjkpaibn 80 'én 100» den
afsluitdijk tussohen Noordhollandeohé kuzt en het
eiland Wieringcn en tot het Balgzandkanaaï tus-
sclum van Ewijtksluh» en O o« toe ver, gedurende 19217
in drie perceeleii. Laagste inochryving was van de
rï.V. Aannemingbedryx W. A. 't Hoen té Helder
voor perceel I I 4700; pjerceel II f 5200; perceel
III f 67.800 en voor ma^aa f 67.700.
- VALKKOOG.
■■■■Pi w. Jdé géi
wagons roodo kool1, 27 wagonal gele kool, 86 wagons
Decnsche witte kool, 15 wagons uien, 6 wagons
wortelen. Het vorige jaar bedroegen dè hoeveel
heden resp. 83, 46$, T7, llv* en 3 wagons.
- WIERINOBN.
Men doelt ons mede, dat de in dit winterseizoen
door de naaivereeniging ..Dorcas" vervaardigde
Heodingstukkeu op Maandagavond 3 Januari a.fi.
in «en dor zaten van do Ned. Hierv. Kerk te Hip-
polybuslioef voor bolangstolléndon ton! toon zullen
worden gestold. Wij radon oon iodcr, en in 't bij-
zonder do vrouwen aan, de groote oodloctio goe-
deren to gaan bezichtigen, temeer dlaar diit liorde-
werk dei* versahiltendö damesLLadcn van MI)oroasr"
oan bozogk dverwmud is.
De zaal is géopmid van Wi tot 9 tiuj>.
- ANNA PAULCWNA.
De hoer Schlahmilch uit Helder is aange
steld als tijdelijk onderwijzer te Anna Paulowna, in
de vacature-Langhorst.
- ANNA PAULOWNA.
Dé heer M. Langhorst, t tijdelijk onderwijzer aan
School I dezer gemeente, is mol', ingang van 1 Jan.
a.s. benoemd alö onderWjjZer te Noordscharwonde-
-- WTERINGEN.
Mej. A. Jonker ondcrwyzeroel to den Hoorn op
Texel' heeft hare benoeming als zoodanig naai- de
O.L. school te Hippolytoialioef alhier, aangeno
men en zal vermoedelijk 1 Fobr. a.p. in functie
treden.
- AARTSWOUD. Hl
De rederijkerskamer heeft hare uitvoeringen weer
achter den rug. Eerste Kerstdag voor de jongelui
een stampvolle zaal' en. Woensdag vooor do gehuw
den, goecf beZooht. Heb eerste stuk„Talenten" Was
'van ernstige strekking en het blijtepel ini vier bo-
lirij'ven, getiteld „Het Generiialsvrouwbje" bracht
(ioorloopeaid de lachspieren in beweging. De mooie
Eïomcnten jgeven in dit stoik wel aanleiding tot
umor. 't öpel was goed te noemen en na axloop
dankte dé neer Appel de op voerenden voor hun
gegeven spel en terecht.
INBRAAK IN EEN GOUDSMIDSWINKEL TE ROT
TERDAM.
Gisternacht is ineobroken in eon aroudsmidswinkol
van dé firma Amelin» Morlcos aan den Goudschen-
weg. De dadens hebben zich aan de achterzijde van
don winkel toegang verschaft, wat hun niet moeilijk
ls gevallen, omdat het pand aan die zUdo onvoldoen
de was afgesloten.
De inbrokers zijn zeer voorzichtig tewerk gegaan,
in'don winkel' ls nlots verbroken. ZIJ hadden verschil
lende laden in den toonbank geopend, waaruit zij
gouden sieraden hebban gestolen. Do laadjes waren
voorzien van kaartje, waarop de inhoiud gemeld
stond. De laden, waarop doublé stond, hebben Zo
ongemoeid gelaten.
De filiaalhouder bemerkte des morgéns ön>
srcaks negen uur do inbraak, doordat hij het kas
register, dat (altijd op do toonbank stond, miste.
Dit kasregister bleek naar ocjni kaarnor achter den
winkel' vérplaatet te Zijji. Eon vérder ouderzookl
brJicht hot vérra-saénde roiultaat, dat. voor «cai be
drug Van f 10.000 aan öiöraden gestellen is.
'De igehéel'c in\-Qntariö woe voor £35.000 vérzekérd.
BANKBEDIENDE VERDUISTERT MAAR EVEN
TJES 3000 GULDEN.
Uit 's Gravonliage, 30-Doe. De direotie van
dé Crediet- «oi Bpaarbaailc aihiew heeft bij dé po
litie aangifte geuaan van do verduistering van
f 8000 door den Jtaaiboarliadionde N. W. F.
Het jongmensch had omstreakis 20 dczccr een)
vrij grcxnt bedrag aan geld, aan dé bank teebéhoio-
ronde onder rij!n berusting,, en heeft daaxvan uxn
bedrag van ir 3000 achtergehouden. Hoorkiat hy1
voorgaf oemigo dagen afwezig to moeten zyn voor
ioon examen, waaraan do Kerstdagen aanslofcaip
is hot feit> van deze verduistering niet aanstenuls
aan het licht getredén!. Toen mén vermoodems
kroeg, bleek het, jongmensch reeds voortvluchtig,
i De politie heeft het vermoeden, dat hij de wyk
hoert genomen naar Belgic-
RADI OSTORING VAN HILVERSUM.
Zooailö men hééft kunnen merken worden de uit-
zendjngen van Hilversum gedurende dio laa,bste
tweé weken gestoord door een interföreinti,e-fl!uit-
toon, welke vermoodelyk veroorzaakt wordt door
eau kwakken buiténiaindschen zander, welke op
bijna dezelfde golflengte werkt. Men heeft nc^
niet kunnetn vastzteiten, wie de Ztoorder ié.
A. E. ZnCVIERMAN f
Te Velp is ovorieden de heer A. E. Zimmerman,
oud-burgemeester van Zutfon.
Dé heer Zimmernmn, geboren in 1860, werd op
geleid voor den zeedienst. Na Zee-officier to riS*
feweest, werd hy inn 1892 burgemeester van Hoorn,
aama van Leeuwarden jefn ten slotte van Zutfen.
Tijdens Zijn functie vain burgeméaZber van1 Ibvorn
Was 'hij tevens lid van 'Provinciale Stoten. In: 1917
is de haar Zimmérman afgetreden als burgemees
ter van Zutfon. Tel.
AUTO-ON GELUK.
Gisternacht heeft nabij Lochem ©en ©rnati» auto
ongeluk plaats gehad door het afloopen van een wiel.
De hoer Bolscher uit Almelo werd onmiddellijk ge
dood. de beide ander© inzittenden uit Almelo wedden
licht gewond.
AUTO IN HET WATER.
Gistermiddag ia in de buitenhaven t« Vlissinsren
de auto van de pkovincial© boot te water gereden.
Een inzittend persoon uit Hoofdplaat is verdronken.
DE GRIEP TE LEIDEN.
De Leidsche corrospondent van het Hbld. meldt:
Ofschoon van goedaardfig karakter doet de griep
zich in de Sleutelstad in sterke mate gelden. Een
root aantal verpleegsters van het Acad. Ziekenhu
is aangetast. Een dertigtal meisjesstudenten beoft
zich bereid verklaard haar plaatsen tijdelijk in te
doodgedrukt*
Woensdagmiddag ie een 62-Jarige gehuwde arbei
der bh de Haarlemsche llzeyirieterh te Schoten' tue-
sohon hzeren vormkaston on don muur bekneld ge
raakt. waarbij hij zoo ornstig gowond werd, dat de
dood bijna onmiddellijk int/rad. De ongelukkige laat
negon kinderen na.
HET NOODWEER OP SUMATKA-
De hevige regens houden allerwegen aan, Een
bandjir in Atjeh heeft op verschillende plaatsen wo
gen en bruggen beschadigd of weggeslagen. Het ver
keer is ernstig belemmerd. Het autoverkeer naar de
Oostkust is gestremd. Te Medan la het water val
lende. De weg naar Belawan is weer te berijden door
motoren, waardoor do isolatie is opgohevsn. Het
treinverkeer is echter nog gestremd.
GEMEENTE ZIJPEL
van 29 tot én möti 8Q Decotabér.
GeDoreü: Alida Ag-ath-a Margaretha. dochtér van
Johannes van Dam en Maigaxefcha Antonia Apéür
doorn.
Overlédon: Maria 'Stygers, 69 jaar, weduwe van
Oorneilis Jüavar.
GEMEENTE ANNA PAULOWNA.
Géboren: Maria Johanna, dochter van J. J. Öje
Vries en van! O. Zwirs. Ida W ij na ada Maria, doch-
tar van A. M, J. Braami en Vi n S. M- Zwtra.
Ondertrouwd en Gotrouwdi: Goene,
Overleden: Tannetio Griep, oud 80 jaar, weduwe
ivan Jan Léyö.
zich intusschen het nijverst, het gedisciplineerdst en
het vruchtbaarst beeft getoond.
SPOORWEGONGELUK.
'Gisteravond is bil Berlijn de sneltrein uit Keule*
in botsing gekomen met een voorstadtrein. Er werden
zes personen gewond en verscheidene wagons be
schadigd,
WERKVEJrtWHAPPTNG IN ENGELAND.
Gemeld wordt, dat in 1927 aan ten minste 76.000 s*-
sehoolda arbeiders werk zal worden verschaft doo»
het bouwen van electriacho centrales, welke het ge-
heele land van electriciteit poëten voorzien. Deze
werkzaamheden zullen wordsn venicht ingevolge d«
onlangs aangenomen wet op dé elactidciteltsvoom
sltnin»
DE STORM IN SPANJEw
De schade, welke door den Jongsten cycloon in d»
omstreken van Valencia is aangericht, Wórdt geschat
op 10 inillioon peseta's. Die ac.n de sinaasappelboom-
gaarden is enorm. Sedert drie dagen is geen enkel
bericht ontvanKon van het eiland Golurabretaa.
ALWEER EEN AUTO-BOTSING.
To Bcrly'n, lAdlerahof, is gistormargcoj pictpi
vraohtauto op .«en particulieren auto gereden, di<3
volkomon vernield werd. Twee dames en drie kin-
dcron zyn met oinstige knouringon naar een rieken-
'liuia vervoerd.
Een dor chauffeur» -brak eon arm.
BLOEDIGE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN
Volgens eon. draadloos bericht is hot ta Moflate
bij Buenos Aires bij do verkiezingen voor den ge-
meeafcoraftdJ tot ,een! pohietpartij gekomen, waarbijl
vier personen gedood! en velen gewond werden.
DAT WAS ZEKER NOODIG
De diroctouron van de schouwburgen' te Ndw
York (stad) hebben burgemeester Walker be
loofd, dat Zij een morcole schoonmaak onder hun
stukken zullen houden om den goeden naam van
de stad New York te verheffen.
VERHOOGING VAN TEMPERATUUR IN PRANK-
RIJK.
Het weer is in Frankrijk bijna overal' amgesto-
n, zoodat dje grooto koude aanmerkelijk vermin!»
clord' is beliaive .in enkele dlUfcrioten. Diesïiiotto-
igonsfcaand<i Zyn er gisteren nog 5 porscmeu dood1-
ge\Toran. In den rigeloopeaa naohb ls -de temperar
tuur te Parij's tot 6 graden boven nul. -gxsstegen.
MUSSOLINI BLIJFT NOG EEN POOSJE.
De bladen hebben dezer dagen een brief van Mua-
solini gepubliceerd, waaruit blijkt dat hij ar voorloo-
plg nog niet aan denkt er het bijltje bil neer to leg
gen. ;Dü brief wflrd geschreven naar aanleiding van
een agitatie in Caltagerono ten behoeve van de ver
heffing dezer stad tot den rang van provinciale
hoofstad. In 1932. zoo schrijft Mussolinl. zal ik be
slissen welke steden deze waardigheid verdienen cn
zal ik do voorkeur geven aan die. welker bevolking
EEN TREIN INGESNEEUWD.
Do Fransche regeering zendt vliegtuigen om leveni
middelen te brengen aan de passagiers van een trein
van Madrid naar A'lbacete. tengevolge van de sneeuw,
die vijf voet hoog ligt. niet verder kan. Het sneeuwt
nog steeds; hulptreinarc waren gedwongen terug té
keeBfto»
DE BESTRIJDING DER AN»-EASCÏSTE» ZN
XTALu,
Rome, 29 Dec. Da pogingen om de scholen te
zuiveren van anti-fascistische elementen worden
voortgezet. Heden hebben negen professoren aan do
universiteiten hun ontslag gekregen. Ook vele onder*
wijzers aan do lagere scholen ondergingen hetzelfde
lot. Senator professor Cirinciono. do directeur van
do kliniek voor oogziekten to Rome, is uit zijn ambt
ontzet en zal tevons voor onbepaalden tild. zón sala
ris moeten derven.
Volgens een communiqué Ziin deze maatregelen
genomen In verband met ontdekt# odmiöistratievo
onregelmatigheden,
BANKAANSLAGEN XN KOREA,
Uit Seool wordt aan de bladen gemeld: E'ey Kó*
reaan wierp een bom in con bankinstelling; drie per
sonen werden gedood, vijf gewond. De man. die de
bom wierp, pleegde zelfmoord. Bij een andere bank
instelling werd eenzelfde aanslag gepleegd, doch daa*
ontplofte de bom niet. Men gelooft dat de misdadi
gers behooren tot eon organisatie van revolutien*
nairen.
SPOORWEGONGELUK IN CH3LL
Naar uit Santiago gemeld wordt, is gisteren bij
Lota oen sneltrein ontspoord. Elf pensonon zijn «e- i
dood, twintig worden ornstig gewond.
EEN STAD VERWOEST.
Uit Guayaquil, <Ecuador), 30 Dec. De stad Na-»
ranjito, aan den spoorweg van Quito. Is bijna ge
heel door brand verwoest. De schade wordt op meer Bj|
dan drie millioen gulden geschat De heele bevol
king is dakloos. Hulpexpedities zijn er keen gezon-t
den, Hbld, 5JJ
EEN AARDBEVING.
Uit Guayaquil (Ecuador). 30 Dec, Volgons tolo- rd|;l
grammen van do grens van 'Colombia zijn de steden. »ri l
Qauchucal en Aldana door eon aardbeving verwoest. 1
Iets over Hnêgscbc uitspraak, «r* De NedeT*
lajldscha taal Ir 't gedrang.
De Haagsche Tramwegmaatschappij hoeft op de
valreep, evon vóórdat zij met do Gemeente als „ge
mengd bedrijf' zal optreden in dit nieuwo jaar nog
evon haar naam veranderd. Zij zal voortaan heeten:
naamlooze venootschap Haagscho Buurtspoorwegen.
Maar hoewel ik nu allen lezers bij het intreden van
het nieuwe jaar een lang leven toewonsch en omdat
hot in éón moeite doorgaat, mijzolven ook, durf ik
wel voorspollen, dat wo het geen van allen zullen be
loven. dat oon Hagenaar zogt: „Ik ga evon met de
buurtspoor daar cn daarheen".
Vermoedelijk zei ook een volgend geslacht en bot
daarop volgende dat nog niet zoggen. Men zal hot
malle uithoemache woord „tram" blijvon gebruiken
en het zal eenigszlns toets van ontwikkeling blijvon,
of men het. woord op Kngelsche. dan wel op Holland-
sche wijze uitspreekt. Een van die onoplosbare raad
sels in de samonleving dar monschen! En hoe dan
ook. een van de bewijzen, hoe do verschillende voiks-
deelen in weerwil van alle officieel© gelijkheid nog
van elkander verwijderd gebleven zijn. Hoe is het
toch mogelilk. dat zoovolo ja.ren en tiontallon van ja
ren. ruim een halve eeuw lang. eiken dag oen zoo
eenvoudig gewoon woordje door den heer cn zijn on
der hetzelfde dak levenden knecht, door de huls-
vrouw on haar dienstbode op and ore wijze wordt uit
gesproken. Op geheel andcro wijze! Mét zeer duido-
1IIk hoorbaar verschil en dat terwijl do eono uit
spraak in geen enkel opzicht moeilijker is voor den
Nederlandsclien mond dan do andercl Hebben zij,
die het verkeerd uitspraken, dat nooit gemerkt.? Is
hot hun nooit opgevallen, dat ieder, die maar eenlgs-
zins tot wat hqogen stand behoort, bardnokkig het
woord „tram" blijft uitspreken alsof er „trem" stond?
Te begrlipen is. dat zij zoggen „tram is tram en niet
.trern", maar dat nu juist allen, die wet mper geloerd
hebben dan zijzelf telkens die fotit maken, allen die
duidelijke a voor een e aanzien, heeft ben dat nooit
getroffen? Of leggon zij zich er dadelijk bil new:
.die bourgeois Zijn nu eenmaal niet wijzer"? Laten
zij. clie beweren, het volk en de volksziel in de per
fectie te 'kennen <en met zoo'n gemak spreken over
hetgeen bet volk meent en denkt en wil. hierop, op
dezo eenvoudige vragen nu eons een antwoord geven 1
Ik ben er zeer nieuwsgierig naar.
Voor Den Haag geldt evenwel, dat een thans bijna
geheel uitgestorven generatie van personen, tot de
hooge standen behoorende. steeds de a van tram als
niet-Engelsche a is blijven uitspreken, hoewel van
hen niet was aan te nemen dat zij niet wisten, hoe
het hoort. Hier speelde echter een arohaisme een
eigenaardige rol: een overblijfsel uit den tijd. waarin
de Hagenaars nog veel Fransch spraken zonder de
minste noodhaak en ook alle vreemd© woorden, even
als de Ffanschen zelf dat gewoon ziin. op Fransche
wijze uitspraken. Voor de Fransch©n. die geen an
dore talen leerden, zeer begrijpelijk, voor de Hage
naars. die dat. wel deden, lichtelijk idioot. De schuld
aan al dio malligheden kan toch nergens anders wor
den gezocht dan in de gewoonte, de dingen (met an
dere woorden to noemen, dan die tot de moedertaal
behooren. ..Buurtspoor". zeker, waarom is men er
niet een halve eeuw vroeger mee gekomen? Dan zou
het woord in ieders mond bestorven liggen. De Duifc-
schers hebben Stadtbahn en is dat ook niet voortref
felijk? Maar nu is het te laat. het is en het blijft tram
en .buurtspoor" wordt het niet reeds omdat men niet
gauw een éénlettergrepig woord prijs geeft voor een
meerlettergrepig.
Inmiddls: als die Buurtspoor óns nu maar behoor
lijk bedient, dan mag zij zich noemen zooals zij wil,
maar dat zii ons do autobussen ontnemen gaat. kun
nen vele Hagenaars maar niet verkroppen. Wel
brengt zii zelf or> eenige liinen autobussen in de
vaart, maar niet overal, waar ze de zelfstandige on
der,nemingen doet verdwijnen en Ibuitendicn: do
heilzame mededinging ontbreekt toch maar! Daarbij:
zeer wordt gevreesd en vermoedelijk wel niet zonder
grond, dat het nu weer zoo stevig gevestigde mono
polie do natuurlijke ontwikkeling van hot groot#
stadBvarkoor. die Immers overal in do richting van dote||
autobussen gaat cn uit do weroldstoden do tramlijn
non (do buurtspoorliJnonO ongeveer heeft wegge
vaagd. in Den Haag zal tegenhouden. Het is moeilijk
aan te nemen, dat iemand of dat eon onderneming
zichzelf den doodsteek zal toebrengen en een tram- .x
maatschappij ik bedoel een buurtspoorwegmaat-i 'V
schappij moot het van de trams, dat wil zeggenie.j
van wagons, die op rails loopen. hebben. Immers al-n.
leen dat verkeersmiddel draagt eon monopolistisch
karakter. De donkbooldigo lijnon. die eon nutobusorw
dornomina over bet stad .^oppervlak trekt, zijn oxioln-!
dig in aantal on dus is ook hel; aantal autobusltlnoji1
door niets andeiv» beperkt dan de behoofte aan vor
koor. Een vnrkeoitmiiddsl. dat uaBs liohoeft. moet
allicht ©enig in ziin soort kJJil.
'V
Öndertusseben nijpt ds nood voor het Haagsch~"||
verkeer met de onmiddellijke omgeving. Rotterdam
en Leiden, thans zoo erg. dat xnen eindelijk aan den
gang gaat do al te slechte doelen van die wegen voori i
auto's en rijwielen te verbeteren* nadat de ongunstige! j
financieels toestand van Rijk. provincie on betrokken! 1
gemeenten de zaak Boo lang dood nitstellon. TonriJP[
sommige deolen van dun weg naar Lelden vooral
schitterend zijn. is hll b.v, bij de» bokondun Haag-,
achen Schouw deplorabel en daarovor klaagt vooral j
eon volksdeel, dat. wellicht nergens ter'wereld een zoo
groot deel van do hoele bevolking uitmaakt als in
Den Haag: do fietsers. Zooala bot vlakke Nederlondr-l!
bot vadorlnnd dor fietsers is. zoo 1« in dat land Donq"
Haag de stad dor fietsers. Er is geen groot© stad in^l
het land. die zoo befietst wordt als Don Haag. dat
immers-bet moest uitgebouwd is en waar een ZöO-
.klein deel tot de oude stad behoort, een deh te grool
ter deel tot de nieuwe, ruime, tot fietsen u!tnoodiaé*-|
de stad, die buitendien aan alle kanten lokt tot uii.
Stapjes.
Dot» to aardiger, wanneer men dan nu en dan eon
stem. hoort uit de oude. oude tijden, waarin ers pog
normale tmenschen bestonden., die niet fietsten.
Die stem komt gewoonlijk van een zeer gezien ad
vocaat. die behalve een goed pleitbezorger voor rijnFi
cliënten, ook een zich zelf toevoegend verdediger Ir|
van den rampzaligen voetganger. Talloos zijn de stuk_
ken, die hij in de Haagsche kranten schrijft om zijn
armen cliënt, dien hij natuurlijk pro doo bijstoato^i
van den dood te redden. Hij beweert niet meer ofTf
minder dan dat de voetganger ook recht op het leven*-1
heeft en dat motiveert hij door het recht van eerst
geboorte in te roepon: do voetganger was er vóór der«
fietser on daarom eischt hij eerbied van den fiêtso^J
voor den voetganger en althans éerbiéd voor diens
leven. J
Hij ging onlangs zoo ver. in allen ernst aan te ra
den, geen Gemeenteraadsleden te benoemen, die er
oon auto op nahouden. Dat soort volk zou nooit de
politieverordening zoo maken, dat de voetganger be-
veiligd werd tgen de moordlust, van de chauffeursyj
Natuurlijk niet: ze ziin immers zelf medeplichtigen 'ij
en belust op moord van hun medemenscb. Ander» zo\f j
den zij zich geen auto aanschaffen» riJ i
Ook dat is echt Haagsch. Wie ontevreden is metbri J
'een of ander dat zijn stadgenooten doem zejrt dade*
lijk: voortaan eeen menschen in den Raad» die....
«n.a Zoo bobben wo al goh ad: geen menschen in depn.f
Raad. die lid ziin van Eigen Hulp. geen menschen «Lp?'
den Raad, die bouwgrond bezitten, geen mensehe» %Pf!8l
den Raad. die honden hebbern welke op het trottoij
wordon uitgelaten en dus kan een algemeen geacb
Hagenaar zich zonder vrees voor spot de weelde ver
oorloven, aan te dringen op de opheffing van he\
passief stemrecht voor hen die door aanschaffinsj^'!
van een automobiel duidelijk een moorddadige (oa|S
tuur verraden. Het is jammer, dat deze soort Hace'
naars al schaarscher en schaarscher wordt. Ze ^8eE
hooren bij het karakteristieke van De® Haag.