hager Courant
aad Oudkarspel.
A'
1D$ Goede Hollanders? Veel praten
en schrijven, doch...
Woensdag 12 Januari 1927.
70ste Jaargang. No. 7980.
Raad dezer gemeente was Dinsdagavond in
ige vergadering bijeen.
•zitter-secretaris Burgemeester Wijnveldt.
voorzitter opent met ecu woord van welkom
eerste vergadering in dit jaar, met de beste
iion. (De volledige rede zullen we in het num-
Jan morgen opnemen.)
ipotiflön welke aan do leden zijn toegezonden,
n zonder opmerking goedgekeurd.
f
Berichten aannemen van benoemingen.
don hoor K. Bruin is bericht ingekomen, dat
ja benoeming als lid van het Burgerlijk Arm-
ir aanneemt.
befr IJff heeft bericht gezonden dot hij
inneming als lid van do plaatselijke school
de gaarne wederom zal aanvaarden.
Ingekomen stukken.
cbotuiging van don opzichter dor begraaf-
voor do toegekende gratificatie van f25, ter
dihoid van zijn 25-jarig jubileum als zoodanig,
{betuiging van denzelfde voor do gunstige be-
op zijn verzoek om voor dit Jaar f25 vergoo-
AMrff1001' bulp het grafdelvon.
AriOchi van Ged. Stateii dat hét onderzoek naar
rootirig voor 1027 nog niet is nfgeloopon.
oze stukkon worden voor kennisgeving aan
on.
f van Ged. Staten in verband niet den Twuy-
g, welk stuk bij het betreffende punt bohan-
Tordt.
rmecl
olen
Voorstellen van B. en W.
t; W. stellen voor toe te kennen een gratifi-
an f25 aan den opzichter van de begraaf-
1, ter gelegenheid van diens 25-jarig Jubileum
od aflig.
'oorzitter deelt moe, dat op 1 Januari aan den
is de gebruikelijke enveloppe is overhandfgd
Raad keurt deze handeling goed.
De Twuijverweg.
de nrde komt thans het voorstel van Ged.
betreffende het verleenen van een bijdrage
en T-wuijverweg en het afwijzende proe-advies
en W.
'oorzitter acht het voorstel van voldoende be-
eid: waardoor voorlezing niet noodig zal zijn.
ker wijst, er op. dat aan het voorstel de af-
g van den Twuijverweg voorafgegaan is, wat
ed is in overleg met St. Pancras, echter zon-
i hangend ij ker gemeenten daarin te kennen.
Btrgemoesters zijn daarop in conferentie ge-
bij Ged. Staten en de Vorkeerscommissjë
>hen, daar hun verwondering over de afsluiting
prokon. Tevens is gewezen op don nieuwen
raweg die thans gevolgd wordt en die nog ge-
ker i$ cn ook is gewezen op'-de plichten te
van de gemeente Alkmaar, die deze
in verregaand verzuimd heeft,
eheele conferentie zal ik niet ontleden, -doch
bben verder aangetoond dat de Langendijker
eten in deze geen finantieele verplichtingen
dat eik voor zich zelf nog zeer veel op
terrein te doen heeft enz.
Staten hebben ons aangehoord, doch veel
BL| zullen we niet #ehad hebben.
■vl ie vergadering van do Burgemeesters hebben
in besloten om niet op de voorstellen, van Ged.
in to gaan.
heb deze zaak altijd meer, principieel be-
irlmawd en stel me voor dat de Raad goed doet dit
ls zoodanig te beschouwen.
hebben daar geen taak, u stelt u dun volko-
m ii 8> \vetteli.ik standpunt met de wet in de hand. Het
Tl bier geheel een onverplichte bijdrage.
it ernstigste geval zouden we kunnen spreken
Jn gunst, doch dan moet men allereerst kijken
gen finantieolen toestand van de gemeente,
gerbetering van do Spoorstraat wordt nagola-
.de finantiën. de aanselling va een 4e Ieer-
hebben we om dezelfde reden laten gaan;
hteeBèn openbaren weg mooten dringend groote
i verbeterd worden, terwijl het terugplaatsen
aarteiff hekken ook nog niet voldoende geschied is.
f
Ged. Staten moesten ons huldigen,
dr. t I
We de zaak zoo beschouwen moesten Ged. Sta-
p huldigen, dat we in de eerste plaats aan
gemeente denken,
:z„ Si In B»ed gezelschap bij minister
Kan.
Pp bovendien in sroed gezelschap als we le-
■bekende circulaire van Mniister Kan van 9
to Ged. Staten, waarin Ged. Staten uitgenoo-
prden ten strengste toe te zien dat geen an-
n- -de meest noodzakelijke uitgaven gedaan
haten echter gaan zeggen, dat ze hun plan
M aanbevelen en vragen of1 we herteld1 zijn bij
P'ii ileen v.ult-u<iit vra-g®n blijkt al reeds dat
t plichten hebben. 1
[uJJverweg staat dan ook in geen enkel ver-
»t deze gemeente en B. en W. stellen dan ook
j principieel aan Ged. Staten te berichten, dat
URavtm ons niet door do. wet ziln opgelegd
dan ook «een Wldrafta zullen verleenen.
wr bakker dankt den Burgemeester voor don
pirwensch en hoopt, dat het voor hem en dè
len TOlukkiï Jaar rnaa zijn. Wel heeft ilch
f inLla^r,J'"!S02rd 'P' strak!> m°w:edeelde, niet
KSSo'l f™?,110™®1 Braaa de zUnon 100
ogeJJjk wil behouden was het een vrouw op
en eenmaal komt voor ons allen het einde,
'n Twuijverweg valt weinig meer to zoggen
praalt van de raden weten we.
EL L8 ^hö-ndellng van den Twuijverweg hebben
«Midilkers getoond goede Hollanders te zijn.
pen bekend Hollandsch verschijnsel dat veel
geschreven wordt. Doch als het op de
tPif11. umt' we zeer veel bii de oudere
tan ioo5ter' Re0ds iu, deze vergadering in het
I fipno 3?O0Lik reeds meedeelen, het niet
Lr 5 tónA ^n' et er V00r 55011 ziin om
gpnon??- te Keven« doch het is hier een
f fn »i; 3 t°08ta®&. Alkmaar schijnt niet
MirfalK? i V^?8: te verbeteren, zooals het te-
WA. ®.r eisoht. Als het e<m gezonde
I 'de vye* aan st- Pancras boeten
Be vihz at^at Z00, dat ^0t voor ont
F ®rhin dingsweg is, "Wij' me enen dan oo k
dat het een levensbelang ls voort den Langend!,Ik
daar de gevaren te helpen voorkomep. Vroeger werd
Oudkarspel beschreven als de Rijkste gemeente aan
den Langendijk. Het schijnt ook de oudste gemeente
te zijn. Men had hier vroeger veel belang bij Scha-
gen on daartom zou het zeer goed mogelijk geweest
zijn, dat Oudkarspel door dit groote belang vroeger
op zich genomen had een deel van den verbindings
weg met Schagen te onderhouden. We zouden het
dan met het drukke verkeer van thans zeker een on
gezonde toestand vinden en vrij zeker evenals Alk
maar nu trachten dien weg met andere gemeenten1 te
verbeteren.
De Burgemeester heeft aangehaald de beruchte
circulaire van Min. Kan. Deze heeft daarover echter
reeds genoeg op zijn dak gehad. Toch geloof ik, dat
Minister Kan, die we toch kunnen beschouwen als
een man van breede blik. al® we die bij den Twuij
verweg gehaald hadden, verbetering van dien weg
noodzakelijk zou achten. Met den heer Margedant
uit Alkmaart zeg ik. dat geen wegenbezILtter rijk ge
noeg is om slechte wegen te onderhouden. Ik kan me
met liet proe-advies neifc vereanigon. We hebban
vroeger bewezen hot óp prijs -stellen dab hier oen
goftde verbinding .tot stand kwam en we hebben het
toen billijk gevonden er eenige bijdrage voor. te ver
leenen.
Het is voor ons de eenige verbin
dingsweg met de bewoonde we
reld.
De heer De Boer zegt. in do uitspraak van de ge
combineerde vergadering wat teleurgesteld to zijn.
De weg zou nu niet voldoende verbeterd worden. Het
vroegere plan van den heer Margedant werd te duur
gevonden en daafom word ln drie raden besloten 100
gulden uit te -trekken voor een onderzoek naar een
goedkooper plan. Als je voor.een klein plan ben. lijkt
het -me toch toe. dat. Je er ook iels aan wil betalen.
De weg zou nu 9 moter brood, worden. Alkmaar
zal het alleen niet doen. Kunnen we dan zoo tevre
den zijn7 Hot spijt me dat de zaak zoo loopt Ik gril
er vah als mijn hulsgonooten per f-lots den Twuijver
weg lang» moeten en bon blij al» ze weer thuis zijn.
Mot de. autobus is het nu nog erger. Ook ik zou niet
direct het geheele plan willen aanpakken. In elk ge
val wil1 ik hiofc Onderhoud .tiiiob maar verbetering- is
daar noodzak olijk, Alkmaar zal1'nooit don. weg Zooda
nig maken al-s wij dien zouden wenschen.
De heer Groen zegt. dat do gemeente genoeg op
eigon terrein te doen heeft.. Aan de Spoorstraat ls
het ook -hoog noodig, Verbr'eedlng van don weg in
het -dorp is minstens even noodig.
i
Het Is hier net zoo gevaarlijk als
aan den Twuijverweg.
IWe zouden hier natuurlijk oen ander helpen, hoe
wel ik niet weet wat de plicht van Alkmaar is.
De heen- Kostelijk: Alkmaar trekt met do -wegen
alles naar zich toe. De straat in den Middenweg heb
ben zo aangelegd om -het volk to trekken. De Twuij-
verweg bobben ze destijds om dezelfde reden gekocht.
Nu hun dit zoodanig, gelukt is. dat, do wegen veel
te smal zijn. willen ze de andere gemeenten er in
betrekken. Alkmaar is volgens mijn gevoel verplicht
daar de zaak goed in orde .o maken. Voor onze ge
meente is het beter dat niet zoo veel mensc.hen naart
Alkmaar gaan. Ik wil wijfen op het noordeinde,
-waar een gedeelte is. dat minsten® even gevaarlijk
is als de Twuijverweg. Men kan daAr geen auto
passeeren.. wat op den Twuijverweg meestal wel
geschieden kan. Het weinigje geld dat we voor. de
wegen hfjbben, moeten we voor oigen gemeente be
houden. Voortal voor kinderen is onze weg zeer ge
vaarlijk. Vroeger haddon we de paardentram van
Balder. later het spoortje en nu de auiobus. Straks
zal er weer wat ander® komen. Het blijft kosten.
De heer Paarlberg: Men mag nu. gaan zeggen, die
of die is verplicht tot onderhoud, doch ik meen dat
we ons daarin niet to veel .moeten verdiepen. We
voelen allen., dat zonder onze medewerking daar'
nooit een weg zal komen, als we daar voor het te
genwoordige verkeer noodig hebben. Ik wil aanne-
jnen, dat Alkmaar straks den weg goed onderhanden
zal nemen, door b.v. een flinke schoeiing aan de
oostzijde te plaatsen, goed aangeplompt met zan<i
waardoor de bermen meer steun krijgen. Meer mo
gen we toch niet verwachten. Dan is de weg weer in
den ouden toestand. Is de weg daar dan in overeen
stemming met het verkeer van thans? In de gecom
bineerde vergadering heb ik gevraagd of die weg
den voldoende is vour het vertkeer van thans.
Mijnheer de voorzitter. Wanneer daa-r iets ge
beurt. betreft het voor het grootste deel de Langen-
dijker ingezetenen. Als er een auto van den weg
raakt, liggen voor 80 pet. Langendijker, ingezetenen
te water .We weten zeker dat ine tAlkmaor alleen de
weg niet breeder wordt.
De toestand blijft daar gevaarlijk
ook al doet Alkmaar zijn plicht
Het is het gevaarlijkste punt van den verkeers
weg naa-r Alkmaar. Met een bedrag van f 2500 kun
nen wo het gevaar wegnemen. Voor oen iaarlijksche
bijdrage in het onderhoud voel ik ook niets, doch een
leening van f 2500, af te lossen in 40 jaar, kost on
ze gemeente
1
Een Jaarlijksch bedrag van f 175.
Ik me-en dat niet dit bedrag de veiligheid van onze
burger® gedurende een heel jaar niet te duur ge
kocht is. In Alkmaar is Zondag op een vergadering
meegedeeld, dat in 1913 in ons land per 2000 inwen
ners één auto was. terwijl dit nu reeds één op de
72 inwoners is. Hieruit blijkt wel dat het verkeer in
de laaste jaren reusachtig toegenomen is en we
kunnen gerust zeggen, dat het nog erger wordt.
Dan mijnheer de voorzitter, wil ik er nog op wij
zen. dat we geheel onvoorbereid ter gecombineerde
vergadering kwamen. M'ogelijk konden we niet voor
af ingelicht worden, hoewel ik vermoed dat dit wel
mogelijk was. Wij zijn dat hiert anders gewoon. Als
we vergaderen zijn we voldoende toegerust
Nu kwamen we ter vergadering met het agenda
punt: voorstel Ged. Staten Twuijverweg, terwijl
niet eens dit voorstel in behandeling kwam, doch
het prae-advies van de B. en W.'s.
De zaak kwam kant en klaar ter
tafel
en daarom was het zeer wel mogelijk geweest, ons
het voorstel op de vergadering uit te reiken. Ware
dit gebeurt dan hadden we kunnen zion, dat daar
in punten voorkwamen die lijnrecht ingaan tegen
het besluit dat door ons voor twee jaar terug ge
nomen is.
Op voorstel van onzen Raad werd toen met 6-1
stem besloten de andere Raden uit te noodigen tot
een gecombineerde vergadering ter voorbereiding
van een goedkooper plan. Ala we dan naast dit be
sluit het thun8 aangenomen voorstel zien, druischt
dit er lijnrecht tegen in. Deze opmerking is niet als
verwijt bedoeld, maar toch hoop ik, wanneer weer
eens een gecombineerde vèrgadering gehouden
wordt, onze B. en W. niet zullen medewerken pm
de raadsleden gteheel onvoorbereid ter vergadering
te laten komen.
Voorzitter merkt op, dat de we£ door Alkmaar
niet voldoende onderhouden is. Nu geldt het motief
dat ze niet goed is voor het groote verkeer. We moe
ten de zaak eens omkeeren. Waarom tasten Ged.
man zal straks f 4000 moeten betalen aan wegonbe-
man zal straks f 4000 moeten betalen aanwegenbe-
ifisting. Waarom wordt niet getracht daarvan een
deel te lcrilgen, inplaats aan 4 kleine gemeenten
een verzoek te doen.
f2500 is niet veel, zegt de heer Paarlberg, doch
teen de school verbouwd moest worden voor een
veel lager bedrag, was u daar tegen.
Als burger Wijnveldt zou ik er voor zijn dat het
plan voor elkaar kwam, doch als burgemeester moet
ik me er tegen verklaren.
Minister Kan heeft het zeer zeker goed bedoeld
met zijn circulaire.
Als een stuk spoorlijn niet goed onderhouden
wordt, waar veel Langendijker overgaan, zou men
ook om steun kunnen komen. We moeten er prin
cipieel tegen zijn.
De wijze van vergaderen had ook
mijn instemming niet. We hadden
zelf ook niets ontvangen. Het was
in Noordscharwoude klaar ge
maakt.
Ik geef u echter wel de verzekering, dat ik voor
een betere voorbereiding als me dit mogolijk is,
zeer gaarne medewerking verleen Ik heb het juist
daarom zoo spoedig mogelijk na do vergadering aan
de heeren toegezonden. U weet trouwens -hoe ik zelf
gewoon ben het uit te voeren.
B. en W. stellen evenwol nog voop om enkele wij
zigingen ln het concept aan te brongen en wel zoo,
dat niet genoemd wordt het gescheurde wegdijk. dat
gesproken wordt van vorbreodlng on onderhoud en
niet dat Alkmaar en St. Pancras de kosten zullen
moeten dragen, doch Alkmaar en niet gesproken
wordt vlan fin anti eclte bijdragen, doch van; belangrijke
finantieele bijdragon. Verder meent voorzitter dat
er voldoende over gesproken i». De koppen zijn. ge
told.
Do heer Bakker hoopt in het vervolg ook op de
medewerking ven B. en W. te kunnen rekenen met
het
openbaaz maken van zoodanige
vergaderingen
dan is het herkauwen wat we nu doen niet meer
noodig.
Spreker wijst er nogmaals op, dat Alkmaar niet
verplicht is den weg te vorbuleron en we daarom
met den beroerden weg zullen blijven zitten. We
moeten dezo zaak niet geheel van den finantieolen
kant bekijkoa I)o autonomie kart wel eons aan de
laars gelapt worden als die in strijd komt met. het
algemeen belang. De Burgemeester had dan zijn
leedwezen dienen uit te spreken over deze circulaire
van Minister Kan,
want die tast toch zeker wel de
autonomie van de gemeenten aan
De heer Paarlberg zal niet ingaan op do opmer
king van den voorzitter inzuke de verbouwing van
de school. Dit is toen voldoende gemotiveerd. Hij
doet voorlezing van aid. 18 van hot reglement op
de wegen mot toelichting, om te bewijzen, dat Alk
maar geen verdere verplichtingen heeft dan gewoon
onderhoud en teimgbrengen in den staat waarin
het verkeerd heeft.
De voorzitter maakt verder de opmerking dat de
koppen ~eteld zijn.
Ja, mijnheer de voorzitter, maar het heeft me zeer
verwonderd, détt uit onze gemeente geen andoren
uitslag gekomen is. Een der tegenstemmers heeft
nog in do vergadering Van( 2 Januari 1925 verklaard
wel voor een bedrag in eens te zijn,
doch 40 jaar te bezwaarlijk te achten.
Met 175 gulden de veiligheid niet
te duur gekocht.
Het verwonderde 'me dan ook zeer, dat hier nu
geen meerderheid was. 2500 gulden, aldus spreker,
acht, ik in. geen geval een klein bedrag, doch ik meen
(!;It met een jaarlijksche uitgave van 175 gulden de
veiligheid van onze ingezetenen niet te duur gekocht
is. De inhoud van. het antwoord aan Ged. Staten blijft
hij in strijd achten met het desijds in meerderheid
genomen besluit
De heer Kostelijk: Burgemeester Slot in Broek
heeft wel degelijk gezegd, dat Alkmaar den weg op
'breedte moet houden, en heeft reeds eerder gezegd!
dat Alkmaar er 52000 gulden voor over heeft. Ik ge
loof het nog niet, want ik heb het nooit gelezen. Ze
wachten het daar kalmpjes af.
Nu schijnt Alkmaar 35000 guMemj te willen geven,
maar voor tlat bedrag ja de weg ssear "goed ia «rde
te makten.
i De Voorzatter antwoordt, dat heb
oen oiiverpOiiehte bijdrage zou worden, wat ook in
da gecombineerde -vergadering in don breede naar
voran gekomen is, De circulaire van Minister Kan
neem ik, aldus Voorzitter, niet in bescherming'. De
inhoud van het reglement, pp de weigen behoeven!
wij hier met te beoordeelen.
Do heer Paarlberg zegt, dit jniéfc naar voren ge
bracht te hebben, om to bewijzen, hoever de plioht
van Alkmaar strekt en we daardoor een weg. kun
nen krijgen, onvoldoende voor het bestaande ver
keer. Heb coaioepb-basiuit wordt hierna in
stemming gebracht en met '4—3 stemmen aangeno
men. Tegen Stemden De Boer, Bakker en Paarlberg
De aanvuflliingi van de bouw- en' wcmingverordiei
niing inzake gaasboschierming ie door de gezond-
hmdseoimiuissde goedgekeurd, zoodat thans tot vast
stelling! der verordening besloten wordt.
Afwijzend prae-advies op de ver
zoeken van de verschillende ver-
eenigingen inzake de vermakelijk-
heidsbelasting.
Van een zestal plaatselijke vereeni gingen is het
'verzoek ingekomen om ontheffing dier beüiasfcing
en de verordening zoo spoedig mogelijk in te
trekken.
De Voorzitter idiaelt mee, dat aan' de hand van
'de vertai'deniingj, idie KoinmMajfc goedgekeurd is, ont
heffing niet mogelijk is. Wij' kunnen1, aldus Voor
zitter, geen vei-eemgingen, uitschakelen, Verder
wordt gevraagd! om da verbrdlenihg zoo spoedig mjo-
teetijk m te trekken en aJILe voroonigingen zeggen,
dat ze staan of vallen; met de verordening,.
Niet ernstig nemen.
Wo moeten dat niet te ernstig nemen. Zo zuilen
dit zelf niet gemeend hebben. Wo vragen 10 pot.
belasting op de entrée'e on zijn daarmee goerrx uni-
ouin in den lande. Zelfs Petton doet heb hog.
De heer Paarlberg: Die moeten web
Voorzitter -merkt op, dat de gemeente door de
nitvo^ringiein ook do uitgaven voor paliitiedianstenj
lHiewfb. Da vereenigingen handolbn uiottgoed. Ze moe
ten entree plus plfaabsalnke belasting vragen. Voor
het ball op Nieuwjaarsdag zijn 200 kaarten ver
kocht. Zouden er minder verkocht zijn ab do entree
5 ot. hooger was? 19 pot is niet te zwaar.We zajn de
veroideniiig zeer soepel gaan toepassen, door alle
donatiegeildien vrij te stellen.
De heer P. Kroon zegt, dat het bij de vastëtöELnig
om de oenten te doen was. Hij releveert verder de
toen gehouden besprekingen en zegt dat hot toen
reeds het doei was, een soepele toepassing.
De heer Bakker is heb met prae-ad'ties van B
en W eens In principe is hij goon bewonderaar van
dcrgoBjke belastingen, omdat hif togen elke indir
recte belasting is. Ook liij aohfc'. J.0 pot. geen'
doodwond on hovcaidiien is de vararcLoixiiig pas vanaf
JNóvember in werking. Beter was bet geweest aills
de vereenigingen joiat hun bezwaren waren gekomen,,
toen de besprekingen plaats hadden. Er was vol
doende tijd voor. Nu is 't mosterd na den maaltijd.
De hoer Paarlberg, vraagt hoe nu gedaan wordt
als er een bal na een uitvoering gegeven wordt.
Wordt er nog mee doorgegaan op zoo'n avond twee
maal belasting te heften. Toen het besluit genomen
werd, werd er op gerekend dit de belasting voor
heb grootste deel van meneohen van buiten zou ko
men, omdat de burgers meestal lid waren. Niet is
er toen aan gedacht, dat er vereenigingen zijn zon
der donateurs. Do proef is toen genomen voor een
jaar en daarom wil hij ook de verordening dit jaar
handhaven, in de hoop, dab deze daarna ingetrokken
word. Hij was tegen zoodanige belasting, dook dc
proef moot nu doorgaan. Voor dokking der kosten
moet de ontrée.- steeds zoo hoog mogelijk gesteld
worden ©n dan is het 'niet prettig daarboven nog
belasting te moeten heffen. TXjj zou hot' verzoek
tot hot najaar willen aanhoude^..
De heer Groen: Er zijn wel zwaarder belastingen
op te brengen. Dit is zoowat alles voor genot. Hij
heeft geen bezwaar zoo door te gaan. We treffen
er in hoofdzaak do jongelui en hun centen moe
ten toch op.
De hoor Kostelijk: Het is een weeldebelasting.
Voorzitter zegt, dat het geen verordening op
proef is. De verordening is Koninklijk goedgekeurd
en dat kan niet -met oen verordening op proef.
Aanhouden van adressen is dan ook niet gewensckt.
We moeten de verordening 'laten werken zooals die
behoort Geon enkele vereeniging zalr er finantieel
nadeel bij hebben. Het wordt- gemakkelijk: opge
bracht. Art. 2 spreekt van uitvoering on van 'bah
zoadat- van balde 'belasting, geheven wordt. Vooa,*
•hot bul wordt heb door de caféhouders betaald en
die hebbon zich er niet tegen verzot B'. on W. men
nen, dat de verordening rustig moet doorwerken.
Do hoer P. Kroon: Niemand onzer was voor de
belasting, maar hot ging om da oenten. We hebben
ons er allen vóór verklaard; de verordening Ls met
algemeeno stemmen aangenomen. Hot bal moet er
echter bü ingogTcpon zyn. r -
Wethouder Kroon was van hetzelfde gevoelen en
stelt voor, do verordening pok in dit opzicht soe
pel boe te bossen. v.
Wethouder KostelijkDe 5 gulden belasting van
het bal is voor den kastelein.
Do heer Paarlberg: Een dubbele belasting voor
een avond kaai nooit do bedoeling van den raad
geweest zijn. Ik heb dit al pens mot 'den voor
zitter besproken. Als entree voor uitvoering en bal
betaald wordt, is voor hot 'bal reeds belasting lx>-
taald on dan gaat het niet aan hot bal nog oens
extra te belasten volgens vloeroppervlak. "Verder
vindt spr. hot jammer, dat nu uitgespeeld wordt,
dab de verordening mot algemeenu stemmen aange
nomen is. Do zaak staat zoo, dat een voorstel onzer
zijds om de belasting af te sohafen door de meer
derheid veerworpen werd en toen deze regeling als
do moest billijke jnet algemeens stemmen werd
aangenomen. Toen was echter reeds door do meer
derheid besloten, orn belasting te heffen.
De heer Bakker -bevestigt wat door den hoor
Paarlberg gezégd1 wordt. Hij wil echter nu de ver
ordening Uabon werken. Do nieuwe raad moet ook
wat te doen hebben.
De hoer De Boer: Reinders, die toen onzo advi
seur was, hoeft gezegd dab het niet voor een jaar
kon en daarom gingen we mee. Er kon geen 'besluit
voor een jaar gonomepa worden.
De heer Paarlberg: Het kon niet in de verorde
ning worden vastgelegd, dat is geheel iets anders,
doan het wel degelijk de bedoeling van den
raad om een proefjaar te neihen.
De heer Jb. Kroon bevestigt dat dit de bedoeling
van den raad geweest is.
Voarz. stelt voor, om die verdere uitvoering: van
de verordening aan het beLeid van B. en W. over
te laten, die zéker ,met de opmerkingen rekening
zullen houden.
Nadat het voorsteï-Paarlberg om do adressen, aan
te houden, niet gesteund wordt, wordt met ailge-
meene stemmen op de verzoeken afwijzend beschikt.
De concessie-aanvrage voor de
autobussen.
Voorzitter wijst op de nieuwe wet oo de open
bare middelen, van vervoer en in dat verband op de
conoeesie-aanvragen van den autobusdienst Kok,
Tuinman on Wilken en de aanvrage van de A.T.O.
welke met de Ned. Spoorwegen niets te maken
heeft, dooh een geheel aparte N. V. is. Spreker
stelt voor, B. "W. uit te noodigen bij Ged. Star
ten> aan te dringen op het
inwilligen van het verzoek van de
firma Kokf Tuiman en Wilken.
en1 geen andore onderneming liier toe te latent
Deze dienst gaat 16 maal per dag hoon on terug
naar Alkmaar, zoodat van een ruim voldoende ver
binding gesproken kan worden.
De heer Do Boer ié van oordeel, dat aüeö voor het
voorstel te zeggen is.
Ook do heer Paarlberg gaat 4?r volkomen mee
acooord De dienst is hier schitterend, alles piek
fijn in orde, meer dan voldoende verbinding en
nooit ongelukken, zelfs niet op het gedeaLte weg,
dat ook door Ged. Staten zoo gevaarlijk gevonden
wordt. Hif Zou er echter uitdrukkelijk aan willen
verbinden, dat aan geen tweede omdemeniing, con
cessie wordt verleend, omdat onzo smalle straten
geen dubbelen dienst toelaten, daar dit at te ge
vaarlijk zon woaden.
Ook de hoer Bakker spreekt met lof over de Ixv
staande onderneming, en is voor het verzoek. Hij
meent echter dat in de Kamer van Koophandel
gesproken ié over een autodienst van -Oudkarspel
op Broek, in aansluiting op, liet-Broöker spoortje.
Bestaat er nog kans, dat het'Broekertje weer in
eere hersteld' wordt? i
Voorzitter meent ais yrb vaststaand te kunneni
aannemen, dat het Broeker spoortje or niet meer
zal! komen] en stelt voor overeenkomstig heb voor
stel' te besluiten. B. enW. zullen rekening, houden!
met de naai' voren gebrachte wenschen.
Met al'goineene stemmen wordt als zoodanig be
sloten.
Kuilen ju. de straat.
De heer P. Kroon vraagt om verbetering van de
ergste kuilen in de straat. Voorzitter zegt dat
daarvoor gelden zijn uitgetrokken, dooh do begroo-
trng nog niet terug is.
De hoor De Boer wijst op den gevaarlijken weg
over do brug van Van der Molen en zou willen
verzoeken den Twuijverweg weer open1 te stéllen.
Voprzifctqr zegt, dat de Twuijverweg gevaarlijk
verklaard is en een verzoek niets zal! nelpen.
De heer Bakker hoopt dlat de kuilen opgehaald
worden,, ook al! is de oegrooting niet terug,. Er is
misschien mog wel een ander potje.
Voorzitter zal met den wenk rekening houden.
De hoer Groen 'is sterk voor goed onderhoud en
wil1 zooveel mogelijk de jniilen voorkomen. Hij!
vraagt verder oï de Spoorstraat zoo moot blijven.
ALflx beter niets dan bazalfc, dooh spreker
geeft ide voorkeur aan bazalt boven water.
oorzitter, die meent bü enkele lieden den lust
hot spreken te bespeuren, zegt, over de Spoorstraat
geen debat te zullen openen. Er jsal met Nóord-
söb^rwoude voeling worden gehouden.
Met dank voor de opkomst wordt hierna de ver
gadering gesloten.