EVEN LACHEN grij'ze pionier weliswaar tot de vrijzinnigen behoor de. In dit geval schijnt de overigens ten overstaan van Rome en Dordt wel eens wat lang de kat uit den boom kijkende vrijzinnigheid dan toch de pri meur zich te hebben verzekerd. Met den vliegtocht, die prof. H. U. Meyboom op bijna 80-jarigen leeftijd naar Londen maakte, waar hij tijdens de blokkade een preekbeurt voor de Hol- landsche gemeente vervullen moest, hebben we terstond reeds een taak voor het moderne verkeers middel voor oogen gehad. Of het vliegtuig echter als voertuig voor geestelijken evenveel dienst zal kun nen verleenen als de motorfiets en de auto, betwij felen wij. Het moet al, gelijk in bet bovenvermelde geval, als noodhulp zijn. Toch dunkt bet ons, inzonderheid voor een inter nationale organisatie als dé Roomsch Katholieke kerk, maar eveneens' voor de Proxestantsche zending met haar uitgestrekte gebieden geenszins onmoge lijk, dat een moderne Paulus per luchtschip de heidenen bekeeren gaat. Ter verplaatsing van zen delingen naar verre gewesten en vaak moeilijk be reikbare binnenlanden kan het vliegtuig misschien zelfs een uitkomst zijn. Grootsche toepassingen worden gewoonlijk lang voordat de techniek ze heeft mogelijk gemaakt, in de verbeelding van' dichters ontworpen. En zoo hee*4 Frederik van Eeden in de Kleine Johannes zich den godsdienst der toekomst voorgesteld, belichaamd in een wereldgemeente, die op het hoogtepunt van het jaar tezamen komt op een centraal gelegen ge bergte, waar de geweldige tempel der menscbheid uit de nevelen oprijst. Het merkwaardige is, dat de geloovigen, uit alle hemelstreken, hun weg kiezend naar dit gemeenschappelijk punt van vereering, op den berg aan komen vliegen in luchtschepen, die inzonderheid voor dit doel zijn bestemd, Het zou gezocht schijnen, nu Frederik van Eeden 's pausen geloofsgenoot is geworden, verband te zoeken tu9- schen zijn vroegere fantasie en de recente overwe gingen van den paus. Maar toch lijkt na des dich ters beschrijving van den universeelen eeredienst het aandeel van het vliegtuig in Rome's plannen tot katholiseering van gansch de aarde minder on mogelijk. Voorshands echter dunkt ons de taak van het vliegtuig van bescheidener aard. Inzake technische, hulpmiddelen pleegt de kerk zich aan te sluiten bij de praktijk van de wereld. Zij neemt de methoden, die snuggere zakenlieden ten eigen profijte hebben bedacht, voor haar altruïstische doeleinden over. En zoo is er al dadelijk één ding, dat ons voor het kerkelijk vliegtuig .onmiddellijk bereikbaar en ten zeerste aanbevelenswaardig toelijkt. Eén afdeeling van het zakenleven beeft inzonder heid op het vliegtuig beslag gelegd. De reclame, waarbuiten de kerk in onze dagen het evenmin kan stellerf als de wereld heeft van het voertuig in de lucht handig gebruik gemaakt. Algemeen in zwang is reeds dit uitwerpen van stroobiljetten, die als een wolkje sneeuw neerdwarrelen uit het ron kend reclame-bureau daarboven. Iets dergelijks zou juist de kerk met welslagen kunnen navolgen. Wil zij niet de massa bereiken? Is haar doel niet evangeliseeren onder de schare, die haar nog niet kent? Straatpredikers van allerlei aard duwen u schok kende bekeeringsgeschiedenissen in handen; in uw */rievenbus vindt ge onweerstaanbare opwekkingen; uw dagblad bevat advertenties omtrent apologeti sche lezingen; ja, zelfs als ge in uw zomerverpoo zing loom langs het strand drentelt, reikt een vrij gevige hand u een stichtelijk lied of een preek. Hoeveel massaler zal het strooien van het zaad der Evangelies uit het evangelisatie-vliegtuig kun nen geschieden! Zeer zeker zal er van de neer dwarrelende korrels veel op do rotsen en tusschen de doornen terecht komen, maar een enkel vliegend blaadje zal ongetwijfeld in goede aarde vallen. Het in letterlijken zin „vliegende" blaadje zal bovendien in sommige gevallen zijn magische uitwerking niet missen. Inzonderheid onder de bijgeloovige inlan ders, de wijding versmaadt, niet altoos de onwille keurige hulp van het bijgeloof zal de omstan digheid, dat het woord uit de lucht komt vallen, het gezag daarvan verhoogen. En Everard Gewin, heeft nog onlangs immers er de aandacht op geves tigd, dat men bijgeloovige inlanders niet louter in de tropen te zoeken heeft! Welk een gelegenheid biedt bovendien de luchtpre- diking voor stichtelijke zinspelingen! De boodschap uit den hemel wordt door het evangelisatie-vlieg tuig op ongezochte wijze gesymboliseerd. En nu hebben wij nog niet eens gewezen op het voordeel, dat dit moderne verkeersmiddel oplevert in verband met de behoefte der kerk om zich door concentratie van middelen en personeel uit de moei lijkheden te redden, waarin geldgebrek haar allengs heeft gebracht. Eén lucht-evangelist kan tientallen gehonoreerde functionarissen, die hun arbeid „per pedes apostolorum" verrichten, vervangen. De combinatie van gemeenten zal zich tot in het fabel achtige kunnen uitbreiden, betgeen alweder de ka- tholiseerende werking van bet vliegtuig voor ker kelijke doeleinden bewijst. IETS OVER ECHTSCHEIDINGEN. Richten wij ons eerst naar de Oostersche volken, dan merken wij, dat aan den Koran de gedachte- vreemd ia, dat de vrouw aan kan dringen op de scheiding van het huwelijk. Toch heeft het Muzel- mansche recht etr eenige bepalingen over gemaakt. Zoo kan de vrouw bij1 zekere gebreken van den man of bij een hopeloozen echtelijken twist scheiding eischem, maar dan moet zij' den man schadeloos stellen of* afzien vani bruidschat en huwelijksgoed* Menige vrouw is uit een drukkende slavernij bevrijd omdat de man in drift uitriep: „Je kunt heengaan." Want deze verklaring is voldoende om het huwelijk te ontbinden. In Egypte moet deze verklaring ech ter driemaal gedaan worden. Rij de Perzen wordt het huwelijk' gewoonlijk al leen ontbonden, indien de vrouw kinderloos blijft, indien de man meent dat zij met haar binnentreden ongeluk in huis bracht* Een Muzelman kan driemaal van eijn vrouw scheiden en haar na de scheiding hertrouwen. Na de derde maal ia een nieuw huwelijk echter verbo den, wanneer de vrouw niet intusschen met' een ander getrouwd is, waarvan zij natuurlijk ook weer gescheiden moet zijn. Ook de Pers kan zijn geschei den vrouw weer in huis nemen, na de tweede schei ding echter alleen 4n geval indien zij inmiddels met een ander getrouwd is en van hem een scheid- brief gekregen heelt. Bij' de Sighe, d.w.z. bij een vrouw met wie hij slechts een tijdelijk huwelijk gesloten heeft, is geen sprake van scheiding, daar het contract met haar na een bepaalden tijd verstrijkt. De geschiedenis der -echtscheidingen dn beschaafd Europa begint feitelijk met het Romeinsche recht, en de begrippen erover in. de patria potestas (vader lijke macht). In 't oude Rome was de vrouw geheel onderworpen aan 't gezag van den man. De Amerikaan Norden heeft een reis gedaan door het hart van Afrika, het donkere werelddeel, en wel door streken, die sedert de expeditie van Wissmann door geen ontdekkingsreiziger meer zijn betreden. Zelfs in -die gebieden, zoo deelt hij mede, is de echtscheiding al zeer in zwang gekomen en hij heeft dan ook aan vele „Palavers" of rechtszittin gen deelgenomen, waarbij huwelijken van inboor lingen ontbonden werden. Op een dag zag hij1 op d'e tafel van het districts hoofd van Loeloeaboerg in den Belgischen Congo een merkwaardige -verzameling „kostbaarheden" liggen: een paar bretels, eenige koperen munten, enkele stukken Madiba-weefsel enz. Op zijn vraag wat dat te beduiden had, deelde het districtshoofd hem mede, dat deze zaken de koopsom voorstel den, welke een vader aan een -man, die zich van zijn dochter had laten scheiden, had moeten terug betalen. „Ik heb het druk met echtscheidingen", zeidehij, „u zou verbaasd staan, als u wist hoe druk ik het daarmede had." Dit verschijnsel is een duidelijk bewijs, dat zelfs in donker Afrika de overoude zede, die een echt scheiding als iets onmogelijks beschouwde, in on bruik geraakt. Het scheidingverzoek gaat steeds van de vrouw uit en zij heeft haar vader tegen zich, die natuurlijk niet graag de koopsom weer afgeeft. ZJulk een echtscheidiingspiroces voltrekt zich hij aanwezigheid van vele inboorlingen, die alle moge lijke toover-amuletten meebrengen, zooals bokke- boorns, luipaard-staarten, afgodsbeelden, enz., om daarmede de beslissing te influenceeren. De echt genoot wil de vrouw niet afstaan. „Ik 'heb haar ge kocht, zij is mijn eigendom',zegt hij. De aanwezi gen steunen hem en geven goeden raad: „Hij moet haar maar fink ranselen, dan zal zij wel bij hem blijven zij is van hem." De vrouwen echter houden meestal met groote hardnekkigheid aan hun recht vast. „Ik ga niet weer naar hem toe; hij heeft te veel vrouwen en hij slaat mij.' Het aantl redenen, die voor een echtscheiding geldig zijn, is in het binnenland' van Afrika wel niet zoo groot als bij ons, maar toch worden de vreemdsoortige beweegredenen als beslissend aan vaard. Zoo verlangde een jonge vrouw van haar man gecheiden te worden omdat hij het vleesch van een dier at, dat voor haar stam taboe was. „Hoe kan ik de vrouw van een man zijh, die het vleesch van een gTasbok eet?" kdaagde zij en uit haar woorden klonk de afschuw van een gemoed, dat in zijn hei ligste beginselen gekwetst was. En de „rechtbank" achtte haar klacht gegrond. Zij behoefde niet langer de vrouw te zijn van een man, die het vleesch van den grasbok at. WARE WOORDEN. Wie zich ails een adelaar wil voordoen, moet niet duizelig zijn. Ter opvo-eding van een kind is veel kracht noodig, omkleed door veel zachthid; men moet het kind leiden met een ijzeren hand, omkleed met een flu- weelen handschoen. Wie zelf niets uitvoert, bezorgt het meeste werk aan anderen. Het Geloof is een stok om op te steunen, niet om er anderen mee te slaan. De rijke, die niet tevreden is, lijdt de smart der armoede. Als gij alleen spreekt van zaken, waarvan gij ver stand hebt, zafl men gelooven, dat gij ook kennis hebt van zaken, waarover gij niet spreekt. Is mijnheer Gerritsen thuis Jawel, mijnheer Kan ik hem even spreken? NeeHü is gisteren ge storven! AnWat denk je van vrou wen die mannen nadoen? Jan: Dat zijn idioten. An: Ja, als ze ze goed na doen. Ik ben de eerste de beste met Een van mijn vooronders heeft de influenza verspreid over een geheel land! Alcohol is beslist gevaarlijk. Laatst had ik er wat te veel van op en toen vulde ik waarempel mijn werkelijk inkomen in op bet beiastmgbüiet! GastKellner, 't is nu al een half uur geleden, dat ik die schildpadsoep bestelde. Kellner: 't Spijt me, meneer, maar u weet hoe langzaam schildpadden zijn. Wat een ezelDie heeft nou acht jaar gestudeerd en hij kon me niet eens een Chineesche meisjesnaam opnoemen die met een ^^A" begint. Ik* zoek iets sensationeels. Ik moet lectuur hebben, die me de haren te berge doet rijzen. Hier is de rekening van mijn modiste Je hebt )e vrouw dus met een flesch op het hoofd geslagen Niet overdrijven, astublieft, mijnheer de rechter. *t Was maar een hatf-fleschje. UIT DE CATECHISMUS-LES. (Historisch). Pastoor: Jantje, kunnen wij Onze Lieve Heer^ zien Tantje: Neen wij kunnen Onze Lieve Heer piet zien, want Hy heeft geen licht aan, (want Hij heeft geen lichaam), maar is en kel geest! Secundant: Hij bood je twee honderd gulden als je ver loor, de smeerlap. Maar je hebt 'm fijn knock-out geslagen! BokserWaarom niet Ik heb nog nooit voor minder dan vijfhonderd gulden verloren. Wat moet er van jou te recht komen? Te bent een echte zwervernóóit slaap je twee keer onder dezelfde brug! Wat een ontzettende mist! Je kunt geen hand voor ie oogen zien. Zeg, pak de kaart eens, dan zullen we eens kijken waar we ergens rijn! Inbreker: Vijftigduizend gul den Hoe zal Ik die voor den ambtenaar der inkomsten-belas ting wegmoffelen? Hij is toch zoo'n buiten gewoon goed mensch. Hij zal nog geen vlieg kwaad doen Wat doet-ie voor den kost Hg is slager! Arme blinde, het spijt me, dat ik geen geld bij me heb, hier heb je een kaartje voor de bioscoop! Wat doe je 's nachts zoo laat nog buiten? Ik ben kamers aan zoe ken! Hèèèèl Ja, m^ eigen kamers!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 18