EVEN LACHEN ken gevormd1 en allen wachten nu de hevelen van den Ratel al, A-te het „alles gereed?" van den commandopost weerklinke en de vtechers bevestigend! daarop heb ben geantwoord, ontbloot de Ra/isi het hoofd en maakt een kruis. De vissdhera, wel honderd twintig in aantal, doen hetzelfde. Wendde men zich vroeger tot Poseidon voor een gelukkige vangst, thans roe pen de visscbers den apostel Petrus en den heiligen Antonip aan en heioven den bedelmonniken aan deel dn die buit. Op een teek-en van den Raisi worden de netten voor zichtlg en regelmatig opgehaald, wat een zware ar beid is, want de in het nauw gekomen visschen be ginnen dan geweldig te slaan met de staarten en brengen de zee daar in hevige beroering. Soms is een dolfijn, en wat gevaarlijker is, een zwaardvisch verdwaald' geraakt onder de tonijnen en bestaat het gevaar, dat die met zijn geweldigen staart de wan den der Camera della morte scheurt en zoodoende ook de tonijnen in vrijheid grengt. Daaromi worden bij de Mattanza het allereerst de „indringers" gedood' Als de Raisi het sein geeft, begint de slachting, het is echter verboden, de tonijnen te verminken. Ook Sardinië en Calabrië hebben tonnare. De to- pijnen, die zee smakelijk vleeschl hebben (verse ge geten lijkt hun vleesch op sappig kalfsvleesch, maar in den handel komt het gezouten en ender olijfoli# voor), vormen een rijke bron van inkomsten voor Italië. Wereldkr. PAAS CHVUREN. Onze heddensch voorouders hadden de gewoonte, bij elke min of meer feestelijke gelegenheid dank en offervuren te ontsteken, die vruchtbaarheid moes ten (brengen over veld en stal en de booze geesten op een afstand houddfi. In enkele streken is dat ge bruik nog niet geheel uitgestorven. Komt men op Paaschavond langs den IJsel, dan) ziet men daar b.v. nog Paaschvuren bij menigte. En ieder herinnert zich stellig het oude versje ,dat de jeugd in het Oosten ds lands pleegt te zingen hij het ophalen van brandstof voo het Paaschvuur. Heb ie ook een olie mande Die wie tot Pasche brande? Heb ie ook een bossien niet? Oare hebbe wie vour het Paaschvuur niet noodi Hoofdzakelijk vindt men de Paaschvuren nog in Oost-Friesland, in het bijzonder in het Oostelijk deel den Paaschnacht opluisteren. 'Wie dan in den sche meravond uitgaat, ziet bijna bij elk dorp een of meer vuren branden en dn de plechtige stilte der herleven de natuur weerklinkt dan het juichen der kinderen rondom de flikkerende vlammen en spattende von ken. Dit is echter slechts het voorspel. Weldra ko men zlji met hun brandoffers van stroo, droge tak ken e.d. De eigenlijlijke Paaschvtiren beginnen pas, wanneer de kleine boopjes brandstof zijn verteerd. Van hei eigenlijke Paaschvur schijnt een teerton een essentieel bestanddeel te zijn. PAAS CHGEBRUIKEN. Het ei, oudheidensch zinnebeeld der vruchtbaar heid, en der scheppingskracht werd ten tijde van het heidendom aan de lentegodin Ostra ais offergave aangeboden, vandaar waarschijnlijk het gebruik op sommige dorpen om met Paschen den dominee en den „meester" eieren cadeau te doen. In andere plaat sen trekken de schoolkinderen er op uit, om langs de huizen, onder het zingen van allerlei wijsjes, eie ren in te zamelen. Maar allengs heeft de prozaïsche tijd in al deze gebruiken verwoestingen aangericht en zelfs op de meest afgelegen dorpen herinnert men zich nog maar vaag de oude Paaschliedjes, zooals het bekende: Een ei is geen ei, Twee eieren ds een ei, Drie eieren is een huis, 'Vier eieren is een kruis. Vijf eieren is een Paaechhuis. Vooral in NoordvBrabant "hoorde men dit Paasch liedje veel, maar ook daar schijnt het allengs ver loren te gaan. In de oostelijke provinciën zijn de P&asdhgebruiken beter geconserveerd. 'Daar steekt men zich op Paasch dag in het „Paaschbest" en gaat bij' ouders of vrien den zichi aan Paascbeieren te goed doen. De gewoon te, om zich met Paschen of Pinksteren een nieuw pak of een nieuwe japon aan te schaffen, te in den Achterhoek en in Twente nog vrij algemeen. Ver melding verdient ook' het oude volksgeloof, dat water, op Paaschmorgen zwijgend geput, niet kan bederven Koud water, op dezen dag gedronken, sterkt de ge zondheid. Deze overleveringen berusten waarschijn lijk op het Germ'aansche heilawae, water, waaraan bijzondere geneeskracht werd toegeschreven, daar het op heilige tijden geput was. Mee en meer in onbruik ook' geraakt het z.g. eier- 'tikken. een bezigheid, die vooral op de Paaschweiden 'thuisbehoorde, die men in sommige streken thans nog kent, al zijn ze veelal ontaard in kermissen. Vroeger was dat echter een kalm' en aardig feest, vornameflijk voor de kinderen. In Gelderland herinneren nog verschillende namen aan dit gebruik. Zoo heeft Arnhem' de Praast, Zut- phen de Varkensweide, Wageningeü, Nunspeet en Lochem hun Paaschherg, Deventer zijn Worp en Ootmarsumi zijn Paaschkamp, waar het eiertikken en koekloten in vroeger dagen hoogtij" heeft gevierd. Op Am-eland schijnt ook iets van dien aard te bestaan ofschoon in de Noordelijke provinciën de Paasch- weide vrijwe lonbekend is. Te Nes gaan n.1. de kin deren op Paaschmaandag naar het Paaschduin e^ersmijten of eierrollen. De eieren worden daartoe in koffie of in water met uienschillen of andere kleurstoffen hard gekookt. Het spel bestaat hoofdza kelijk in het laten rollen der eieren langs de duin- helligen. Breekt er een dan wordt *t natuurlij op gepeuzeld. EEN MIDDEL TEGEN DE WERKLOOSHEID. De agrariche oveibevolking neemt in 'Rusland met den dag toe. De „overbodige" boeren vluchten naar de steden, waar zijl echter geen werk' vinden en het reeds groote wérkloozenleger aanvullen. Zelfs in Si berië neemt de werkloosheid steeds toe. zelfs daar heerscht een agrarische overbevolking. Om de „over bodige" boeren te beletten naar de arteden te komen er er het aam tal werkloozen nog grooter te maken heeft het congres van Siberische Sovjets het volgen de middel vastgesteld: de toegangen tot de steden moeten door soldaten-patrouille» bewaakt worden, die de boeren moeten beletten naar de steden te verhuizen. Zoo meldt de „Troed." EEN KOSTBARE BIBLIOTHEEK. (Bij Sotheby te Londen werd dezer dagen het laat ste gedeelte geveild van de Britevell' Gourt Library, die in totaal 643.234, dus bijna 8 millioen gulden heeft opgebracht. Vijftien jaar geleden kwaim het eer ste gedeelte van deze kostbare verzameling van vroe ge Engelsohe drukken onder den hamer. De opbrengst, die een wereldrecord' is, dat aleen door de veiling van de Hol Ldbrary te New York be naderd wordt, overtreft oügeveer 725 maal het hedag dat Indertijd voor het bijeenbrengen der. verzameling werd besteed. ORIGINEELS P AAS C HE IEREN. Mevrouw Alice Longwortb kreeg in 1910 van haar gemaal' een paaschei, dat uit gouid bestond en op den achterkant den naam der jonge vtouw in brillamten droeg. Onder en boven was het ei door een zwarte parel afgesloten en van binnen verborg het een kast je. Het paschei was nl. een horloge en kostte maar eventjes 9000 gulden. Dat er ook ene «eer kostbare ketting aan hing, spreekt vanzelf. De Amerikaansche dames der financieele wereld hebben de gewoonte ingevoerd zich in haar kringen door de heeren paasch eieren te laten geven, ij Hoofdzaak in «natuurlij zon origineel mogelij. te1 zijn en een zekere kostbaarheid aan een oogenschijnlijken eenvoud) te paren, -opdat de dame, wanneer ziji het geschenk aanneemt, er niet door in verlegenheid geraakt. Een origineele gedachte bij de keuze van een paaschei had mr. Brookly, een Jongeman. Hiji bestelde bij een juwelier voor de dame zijn» harten een ei, dat van „zilver gemaakt was. Opende mien de bovenste helft dan straalde uit het ei een klein bloemtuiltje u tegen, Rozen, viooltjes en sma ragdgroene bladeren wiegden op -stelen van platina. Üe (bloemen waren zeer kunstig nagemaakt en wel van een bijzonder edelgesteente. Otm de bloemen slingerde zich een dunne, maar daarom niet minder kostbare ketting, want het gansche ei was bestemd om, als sieraad gedragen te worden, Het baart geen verwondering, wanneer wij hoo~ fen, dat dit „bescheiden ai" de kleinigheid van 24.000 gulden gekost heeft, VLAAMS C HE PAASCHGEBRUIKEN» In vele- gemeenten van bet Vlaamsche land' be staan nog oude gebruiken die zeer eitrenaardig zijn en door de tijden heen zijn bewaard gebleven. Een der zonderlingste van die voorouderlijke in stellingen is zeker die der zoogenaamde „Apoetelbrok ken" te Rupelmonde. Eiebïe» waarin dit gebruik bestaat: Op Witten Donderdag van elk jaar wordt in de parochiale kerk door den pastoor, bijgestaan door de onderpastoors en in het bijzijn van den kerkeraad] en den burge meester, de plechtige vetwassching gedaan. Twaalf arme kinderen zitten dan blootsvoets voor de com muniebank, waarop twaalf hrooden liggen, met een muntstuk in het midden van ieder brood, Na den zang van het „Mandatum Novum" wascht de pastoor de voeten dezer kinderen en als de cere monie geëindigd' is, worden de hrooden aan de kin deren uitgedeeld. Daarna gaan de geestelijkheid en kerkeraad ge zamenlijk met den burgemeester naar het gemeente huis. Een menigte "personen zijn reeds op de markt vergaderd. De vensters van de verdieping van het gemeentehuis worden opengeworpen en de priesters,, de leden van den kerkeraad en de burgemeester werpen door die vensters een groote hoeveelheid stuk ken brood die door de menigte opgevangen worden Het is een eigenaardig schouwspel te zien hoe man nen, vrouwen en kinderen -bij honderden wedijve ren om een stuk brood, „een Apostelbrok" machtig te worden. I IS HET U BEKEND': dd't de uitvinder der naaimachine Elias Horve, aanvankelijk een eenvoudig werkman was, en evr- keerde in zeer bekromp omstandigheden. Door mid del van een gerechtelij vonis moest hij zijn octrooi veroveren. Ditbracht hem het groote fortuin van 5 millioen gulden op. dat dé Bijbel op het oogenblik 'het meest gekochte boek in Japan is? Zeven tienden van de bewoners der aarde kunnen den Bijbel in 'hun eigen taal lezen. Was het tegen mij, dat je straks dat leelijke gezicht trok? Nee, vader, maar u kwam toevallig juist voorbij Wat kijk je somber! Ga je ia 't water springen? Ergerik ga trouwen I De golden per stok. Och, juffrouw, mijn vrouw te doof. mag er die met voor twee kwartje» m? DametjeU Kjkt wel 'n reu ze-sterke man 1 Jongetje: Vader, moeder heeft gezegd, dat je er van zult kisten als je straks vergeet een half pond suiker mee te brengen. Wat? Bent u in Egypte geweest zonder de pyramiden ge zien te hebben? Ja.Ze traden toevallig ergens anders op in dien tij dl Waarom zingt mevrouw Jansen niet meer voor de gevan genen Wel, die hebben zich beklaagd, dat dat toch niet bij hun straf was inbegrepen. Dag kleine zus, wie ben jij Mijnheer, ik ben Mieke van den schoenmaker, maar als de ooievaar mij twee huizen verder had gebracht, dan was ik Mieke van den bankier geworden. Uw leeftijd, mevrouw? Ik tel vijf en dertig zomers. Eh hoeveel slaat u er over? Ik kom in. antwoord op uw advertentie. Bent u de dame, die een lichtstraal wenscht om uw moeilijk bestaan te kunnen ver beteren Tal Goed. Ik kom vanwege de Electriciteitmaatschaj^pij 1 Waarom spring je half ge kleed in 't water? Bij dit vriesweer zou ik an ders wel eens kou kunnen vatten 1 Ah 1 Nu weet ik hetHet bouwmateriaal van vijf letters heet: steen! Als ik j'e verloofde tegen kom, zal ik hem waarschuwen 1 Waarom, vader Ze hebben mama toch ook niet gewaar schuwd I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 14