EVEN LACHEN
ken gevormd1 en allen wachten nu de hevelen van
den Ratel al,
A-te het „alles gereed?" van den commandopost
weerklinke en de vtechers bevestigend! daarop heb
ben geantwoord, ontbloot de Ra/isi het hoofd en maakt
een kruis. De vissdhera, wel honderd twintig in
aantal, doen hetzelfde. Wendde men zich vroeger
tot Poseidon voor een gelukkige vangst, thans roe
pen de visscbers den apostel Petrus en den heiligen
Antonip aan en heioven den bedelmonniken aan
deel dn die buit.
Op een teek-en van den Raisi worden de netten voor
zichtlg en regelmatig opgehaald, wat een zware ar
beid is, want de in het nauw gekomen visschen be
ginnen dan geweldig te slaan met de staarten en
brengen de zee daar in hevige beroering. Soms is een
dolfijn, en wat gevaarlijker is, een zwaardvisch
verdwaald' geraakt onder de tonijnen en bestaat het
gevaar, dat die met zijn geweldigen staart de wan
den der Camera della morte scheurt en zoodoende
ook de tonijnen in vrijheid grengt. Daaromi worden
bij de Mattanza het allereerst de „indringers" gedood'
Als de Raisi het sein geeft, begint de slachting,
het is echter verboden, de tonijnen te verminken.
Ook Sardinië en Calabrië hebben tonnare. De to-
pijnen, die zee smakelijk vleeschl hebben (verse ge
geten lijkt hun vleesch op sappig kalfsvleesch, maar
in den handel komt het gezouten en ender olijfoli#
voor), vormen een rijke bron van inkomsten voor
Italië. Wereldkr.
PAAS CHVUREN.
Onze heddensch voorouders hadden de gewoonte,
bij elke min of meer feestelijke gelegenheid dank
en offervuren te ontsteken, die vruchtbaarheid moes
ten (brengen over veld en stal en de booze geesten
op een afstand houddfi. In enkele streken is dat ge
bruik nog niet geheel uitgestorven. Komt men op
Paaschavond langs den IJsel, dan) ziet men daar b.v.
nog Paaschvuren bij menigte.
En ieder herinnert zich stellig het oude versje ,dat
de jeugd in het Oosten ds lands pleegt te zingen hij
het ophalen van brandstof voo het Paaschvuur.
Heb ie ook een olie mande
Die wie tot Pasche brande?
Heb ie ook een bossien niet?
Oare hebbe wie vour het
Paaschvuur niet noodi
Hoofdzakelijk vindt men de Paaschvuren nog in
Oost-Friesland, in het bijzonder in het Oostelijk deel
den Paaschnacht opluisteren. 'Wie dan in den sche
meravond uitgaat, ziet bijna bij elk dorp een of meer
vuren branden en dn de plechtige stilte der herleven
de natuur weerklinkt dan het juichen der kinderen
rondom de flikkerende vlammen en spattende von
ken. Dit is echter slechts het voorspel. Weldra ko
men zlji met hun brandoffers van stroo, droge tak
ken e.d. De eigenlijlijke Paaschvtiren beginnen pas,
wanneer de kleine boopjes brandstof zijn verteerd.
Van hei eigenlijke Paaschvur schijnt een teerton een
essentieel bestanddeel te zijn.
PAAS CHGEBRUIKEN.
Het ei, oudheidensch zinnebeeld der vruchtbaar
heid, en der scheppingskracht werd ten tijde van het
heidendom aan de lentegodin Ostra ais offergave
aangeboden, vandaar waarschijnlijk het gebruik op
sommige dorpen om met Paschen den dominee en
den „meester" eieren cadeau te doen. In andere plaat
sen trekken de schoolkinderen er op uit, om langs
de huizen, onder het zingen van allerlei wijsjes, eie
ren in te zamelen. Maar allengs heeft de prozaïsche
tijd in al deze gebruiken verwoestingen aangericht
en zelfs op de meest afgelegen dorpen herinnert men
zich nog maar vaag de oude Paaschliedjes, zooals
het bekende:
Een ei is geen ei,
Twee eieren ds een ei,
Drie eieren is een huis,
'Vier eieren is een kruis.
Vijf eieren is een Paaechhuis.
Vooral in NoordvBrabant "hoorde men dit Paasch
liedje veel, maar ook daar schijnt het allengs ver
loren te gaan.
In de oostelijke provinciën zijn de P&asdhgebruiken
beter geconserveerd. 'Daar steekt men zich op Paasch
dag in het „Paaschbest" en gaat bij' ouders of vrien
den zichi aan Paascbeieren te goed doen. De gewoon
te, om zich met Paschen of Pinksteren een nieuw
pak of een nieuwe japon aan te schaffen, te in den
Achterhoek en in Twente nog vrij algemeen. Ver
melding verdient ook' het oude volksgeloof, dat water,
op Paaschmorgen zwijgend geput, niet kan bederven
Koud water, op dezen dag gedronken, sterkt de ge
zondheid. Deze overleveringen berusten waarschijn
lijk op het Germ'aansche heilawae, water, waaraan
bijzondere geneeskracht werd toegeschreven, daar
het op heilige tijden geput was.
Mee en meer in onbruik ook' geraakt het z.g. eier-
'tikken. een bezigheid, die vooral op de Paaschweiden
'thuisbehoorde, die men in sommige streken thans
nog kent, al zijn ze veelal ontaard in kermissen.
Vroeger was dat echter een kalm' en aardig feest,
vornameflijk voor de kinderen.
In Gelderland herinneren nog verschillende namen
aan dit gebruik. Zoo heeft Arnhem' de Praast, Zut-
phen de Varkensweide, Wageningeü, Nunspeet en
Lochem hun Paaschherg, Deventer zijn Worp en
Ootmarsumi zijn Paaschkamp, waar het eiertikken
en koekloten in vroeger dagen hoogtij" heeft gevierd.
Op Am-eland schijnt ook iets van dien aard te bestaan
ofschoon in de Noordelijke provinciën de Paasch-
weide vrijwe lonbekend is. Te Nes gaan n.1. de kin
deren op Paaschmaandag naar het Paaschduin
e^ersmijten of eierrollen. De eieren worden daartoe
in koffie of in water met uienschillen of andere
kleurstoffen hard gekookt. Het spel bestaat hoofdza
kelijk in het laten rollen der eieren langs de duin-
helligen. Breekt er een dan wordt *t natuurlij op
gepeuzeld.
EEN MIDDEL TEGEN DE WERKLOOSHEID.
De agrariche oveibevolking neemt in 'Rusland met
den dag toe. De „overbodige" boeren vluchten naar
de steden, waar zijl echter geen werk' vinden en het
reeds groote wérkloozenleger aanvullen. Zelfs in Si
berië neemt de werkloosheid steeds toe. zelfs daar
heerscht een agrarische overbevolking. Om de „over
bodige" boeren te beletten naar de arteden te komen
er er het aam tal werkloozen nog grooter te maken
heeft het congres van Siberische Sovjets het volgen
de middel vastgesteld: de toegangen tot de steden
moeten door soldaten-patrouille» bewaakt worden,
die de boeren moeten beletten naar de steden te
verhuizen. Zoo meldt de „Troed."
EEN KOSTBARE BIBLIOTHEEK.
(Bij Sotheby te Londen werd dezer dagen het laat
ste gedeelte geveild van de Britevell' Gourt Library,
die in totaal 643.234, dus bijna 8 millioen gulden
heeft opgebracht. Vijftien jaar geleden kwaim het eer
ste gedeelte van deze kostbare verzameling van vroe
ge Engelsohe drukken onder den hamer.
De opbrengst, die een wereldrecord' is, dat aleen
door de veiling van de Hol Ldbrary te New York be
naderd wordt, overtreft oügeveer 725 maal het hedag
dat Indertijd voor het bijeenbrengen der. verzameling
werd besteed.
ORIGINEELS P AAS C HE IEREN.
Mevrouw Alice Longwortb kreeg in 1910 van haar
gemaal' een paaschei, dat uit gouid bestond en op den
achterkant den naam der jonge vtouw in brillamten
droeg. Onder en boven was het ei door een zwarte
parel afgesloten en van binnen verborg het een kast
je. Het paschei was nl. een horloge en kostte maar
eventjes 9000 gulden. Dat er ook ene «eer kostbare
ketting aan hing, spreekt vanzelf.
De Amerikaansche dames der financieele wereld
hebben de gewoonte ingevoerd zich in haar kringen
door de heeren paasch eieren te laten geven, ij
Hoofdzaak in «natuurlij zon origineel mogelij. te1 zijn
en een zekere kostbaarheid aan een oogenschijnlijken
eenvoud) te paren, -opdat de dame, wanneer ziji het
geschenk aanneemt, er niet door in verlegenheid
geraakt.
Een origineele gedachte bij de keuze van een
paaschei had mr. Brookly, een Jongeman.
Hiji bestelde bij een juwelier voor de dame zijn»
harten een ei, dat van „zilver gemaakt was. Opende
mien de bovenste helft dan straalde uit het ei een
klein bloemtuiltje u tegen, Rozen, viooltjes en sma
ragdgroene bladeren wiegden op -stelen van platina.
Üe (bloemen waren zeer kunstig nagemaakt en wel
van een bijzonder edelgesteente. Otm de bloemen
slingerde zich een dunne, maar daarom niet minder
kostbare ketting, want het gansche ei was bestemd
om, als sieraad gedragen te worden,
Het baart geen verwondering, wanneer wij hoo~
fen, dat dit „bescheiden ai" de kleinigheid van 24.000
gulden gekost heeft,
VLAAMS C HE PAASCHGEBRUIKEN»
In vele- gemeenten van bet Vlaamsche land' be
staan nog oude gebruiken die zeer eitrenaardig zijn
en door de tijden heen zijn bewaard gebleven.
Een der zonderlingste van die voorouderlijke in
stellingen is zeker die der zoogenaamde „Apoetelbrok
ken" te Rupelmonde.
Eiebïe» waarin dit gebruik bestaat: Op Witten
Donderdag van elk jaar wordt in de parochiale kerk
door den pastoor, bijgestaan door de onderpastoors
en in het bijzijn van den kerkeraad] en den burge
meester, de plechtige vetwassching gedaan. Twaalf
arme kinderen zitten dan blootsvoets voor de com
muniebank, waarop twaalf hrooden liggen, met een
muntstuk in het midden van ieder brood,
Na den zang van het „Mandatum Novum" wascht
de pastoor de voeten dezer kinderen en als de cere
monie geëindigd' is, worden de hrooden aan de kin
deren uitgedeeld.
Daarna gaan de geestelijkheid en kerkeraad ge
zamenlijk met den burgemeester naar het gemeente
huis. Een menigte "personen zijn reeds op de markt
vergaderd. De vensters van de verdieping van het
gemeentehuis worden opengeworpen en de priesters,,
de leden van den kerkeraad en de burgemeester
werpen door die vensters een groote hoeveelheid stuk
ken brood die door de menigte opgevangen worden
Het is een eigenaardig schouwspel te zien hoe man
nen, vrouwen en kinderen -bij honderden wedijve
ren om een stuk brood, „een Apostelbrok" machtig te
worden.
I IS HET U BEKEND':
dd't de uitvinder der naaimachine Elias Horve,
aanvankelijk een eenvoudig werkman was, en evr-
keerde in zeer bekromp omstandigheden. Door mid
del van een gerechtelij vonis moest hij zijn octrooi
veroveren. Ditbracht hem het groote fortuin van 5
millioen gulden op.
dat dé Bijbel op het oogenblik 'het meest gekochte
boek in Japan is? Zeven tienden van de bewoners
der aarde kunnen den Bijbel in 'hun eigen taal lezen.
Was het tegen mij, dat je
straks dat leelijke gezicht trok?
Nee, vader, maar u kwam
toevallig juist voorbij
Wat kijk je somber! Ga je
ia 't water springen?
Ergerik ga trouwen I
De
golden per stok.
Och, juffrouw, mijn vrouw
te doof. mag er die met voor
twee kwartje» m?
DametjeU Kjkt wel 'n reu
ze-sterke man 1
Jongetje: Vader, moeder
heeft gezegd, dat je er van zult
kisten als je straks vergeet een
half pond suiker mee te brengen.
Wat? Bent u in Egypte geweest zonder de pyramiden ge
zien te hebben?
Ja.Ze traden toevallig ergens anders op in dien tij dl
Waarom zingt mevrouw Jansen niet meer voor de gevan
genen
Wel, die hebben zich beklaagd, dat dat toch niet bij hun
straf was inbegrepen.
Dag kleine zus, wie ben jij
Mijnheer, ik ben Mieke van den schoenmaker, maar als de
ooievaar mij twee huizen verder had gebracht, dan was ik Mieke
van den bankier geworden.
Uw leeftijd, mevrouw?
Ik tel vijf en dertig zomers.
Eh hoeveel slaat u er over?
Ik kom in. antwoord op uw
advertentie. Bent u de dame, die
een lichtstraal wenscht om uw
moeilijk bestaan te kunnen ver
beteren
Tal
Goed. Ik kom vanwege de
Electriciteitmaatschaj^pij 1
Waarom spring je half ge
kleed in 't water?
Bij dit vriesweer zou ik an
ders wel eens kou kunnen vatten 1
Ah 1 Nu weet ik hetHet
bouwmateriaal van vijf letters
heet: steen!
Als ik j'e verloofde tegen
kom, zal ik hem waarschuwen 1
Waarom, vader Ze hebben
mama toch ook niet gewaar
schuwd I