SchagerCourant
De vlucht over den Oceaan.
Tweede Blad.
Binnenlandsch Nieuws.
Gemengd Nieuws.
Dinsdag 24 Mei 1927.
70ste Jaargang. No. 8054.
B A H SI N OERHORN.
Za topdag-avond word door het) bestuur van don
Iliooglamdspiddor in bots ouifó van d!ètol hoor do
Graaf alhier, in hofc openbaar aanbesteed hot uitr
diopon van 420 motor tyoldorsloob.
I int werk word gvg-imd aan djon hoeir L. da Jongh
alhier, «voor de soin van f 750.
Ho g-sto inschrijver was do heer. A. Bakker te
Schagien. voor f 1700.--, langste inschrijver de
hoer Jb. Horman te Zijpe, voor f 714.
DE TWUYVERWEG.
Op vorzook van het bestuur der Langrendyker
G-roealtencentrale had op 20 Mei j.1. te Broek op
Langendijk een besprek ng pla its tussohen het be
stuur dor Groenten,centrale en do besturen der ge
meenten Broek op Langendijk, Sb. Paparas en Alk
maar. Tot die ormforentie, die ten <k>al had po-
Êiingien in het werk te stellen omi ovor aan ver-
etaring van den Twijverwew alsnog" overeenstem
ming: te verkrijgen, waren ook de besturen der ge
meenten Oudkarspel, Noord1?oharwoude en Zuid-
scharw ude uitg' in od'gd- Deze besturen hadden,
hcewel Gedeputeerde Staten bij' alle gameentebe-
sturen op deelneming aan de conferentie hadden
aangedr ngran, bericht gezonden d'it zij miet tot
het houden van oen bespreking" over diern Twujjr
verweg" bereid Zijn. De aanwezige c dieges, die
het staildpunt van de besturen der drie Noorde
lijke gemeenten zeer betreurden, achtten heb thans
van geen belang!, over de verbetering van. -den
Twuijvorweg verder overleg te plegen. Het onder
houd heeft derhalve alleen tot resultaat gehad,
dat thans geconstateerd kon worden, dat langs den
weg van samenwerking geen enkel plan tob verbe
tering van den Twuijverweg voor varwezenlytang
vatbaar is, aangezien drie van de zes balangheb-
hebbende gemeenttm tot die verbetering, m wellen
verm ook haar medewerking niet wenschen t)e ver-
leefiaent.
ANNA PAULOWNA.
Zaterdagavond 21 Mei'hield de vereeniging „Helpt
Elkaar'' eene algemeene vergadering in de zaal van
den heer C. Slikker.
De voorzitter, de heer H. Pennekamp Sr., heette de
aanwezigen welkom, maar sprak er zijn diep leed
wezen over uit, dat de opkomst zoo gering wat, al
was men daar zoetjes" aan dan ook al aan gewend
geraakt.
De secretaris, de heer J. ter Burg, la-s daarop de
notulen, welke zonder op- of aanmerkingen werden
goedgekeurd.
Uit het jaarverslag, door den secretaris uitgebracht,
blijkt, dat het ledental iets terug is geloopen, name
lijk van 126 op 121; dat der donateurs van 9 op 8. Er
zijn 5 Bestuursvergaderingen gehouden, de vereeni
ging werd ingeschreven in het Handelsregister der
Kamer van Koophandel, omdat daar blijkbaar niet
aan te ontkomen was, en er werden 68 uitkeeringen
gedaan tot een bedrag van f 340.
Uit de rekennig en Verantwoording van den pen
ningmeester, den heer C. Wuis, blijkt, dat het bezit
der vereeniging f 905.39 bedraagt tegen f 763.58 i* het
vorige jaar, alzoo een stijging van f 141.87.
Volgt verkiezing van bestuursleden. Aftredend
zijn de heeren C. Wuis en J. de Graaf, die herkozen
worden, terwijl in de vacature wegens vertrek yan
den heer A. de Boer wordt voorzien, door als Com
missaris van den Raad van Toezicht te benoemen
den heer D. Koorn. Eerstgenoemden nemen hunne
herbenoeming aan," terwijl aan den heer Koorn, die
niet aanwezig was, bericht zijner benoeming zal
worden gezonden.
Nadat bij de rondvraag nog enkele inlichtingen
'zijn gevragd, wordt de vergadering gesloten, met
dank vóór de aangename samenwerking.
BREEZAND.
Het batig saldo van de Paaschuitvoering in de zaal
van den heer Borst, ten bate van „Huiszorg" be
draagt 47 gulden.
PETTEN.
De heer A. van Meerten, van Helder, thans tijde
lijk onderwijzer alhier, werd Vrijdagavond door den
Raad benoemd als onderwijzer.
BREEZAND.
Zondagavond gaf hier de Arbeiders-Tooneelvoreeni-
ging „Uit Eigen Kring" eene openbare .uitvoering,
met medewerking van de Arbeiders-Zangvereeniging
„De Stem des Volks", in de zaal van den heer Jb.
Borst.
Het ongunstige weer was niet bepaald geschikt, om
een groote opkomst te bevorderen. Dit in aanmerking
genom enviel de opkomst nog niet eens tegen, te
meer wijl het hier een reprise betrof. Opgevoerd
werd namelijk „Het Huis Hens en Zoon", van Eline
van Sluwe, hetzelfde stuk dat met het Meifeest is
gespeeld en dat ook nu weer veel succes had.
Het batig saldo was voor het Troeltra-oord.
ANNA PAULOWNA.
We vernamen, dat de kampioen K. Geus Dinsdag
avond <a.s. simultaan komt spelen in „Veerburg" te
gen leden van onze plaatselijke schaakclub, die Maar
wekelijks samenkomen.
ANNA PAULOWNA. Ptlitie.
Verloren een grijze mantelceintuur. Gevonden een
bos sleutels. Inlichtingen ter secretarie.
3. P. VAN DER PLOEG, BURGERBRUG.
Zaterdagmiddag had op het kerkhof te Sint
Maartensbrug de teraardebestelling plaats van het
lichamelijk overschot van wijlen den heer J. P. van
der Ploeg, Hoofd der openbare school te Burgerbrug,
gemeente Zijpe.
Deze begrafenis werd gehouden onder groote belang
stelling, en was een duidelijk bewijs van de a-lge-
moene hoogachting en waardeering die de heer Van
der Ploeg in zijn leren van allen in zijne omgeving
genoot. Wijl zagen de heer Va.n der Sluijs, wethouder
der gemeente Zijpe; de heeren Hoofden van scho
len te St. Maartensbrug en 't Zand, het onderwijzend
personeel aan de school te Burgerbrug verbonden,
de heer H. Eriks, burgemeester van Petten, En ver
der tal van leerlingen en oud-leerlingen, vrienden en
kennissen, die allen daar gekomen waren om af
scheid te nemen van een man die zij hoogachten en
van wien zij om zijn vele goede gaven hielden. Tref
fend was hoe eenige schoolkinderen bloemen strooi
den op de kist en ook nog een vijftal kransen waren
even zoovele bewijzen van liefde en aanhankelijkheid.
Do heer Ds. Iiornstra schetste in een toepasselijk
woord hot vele dat de heer Van der Ploeg had ge
daan voor school, onderwijs en kinderen en sprak1
warme woorden van waardeering en dank. Een
plichtsgetrouwe vervulling van zijn taak in 40
dienstjaren zal den heer Van der Ploeg een eere-
plaats geven in de herinnering van allen die hem
gekend hebben.
Verschillende telegrammen liepen ln den loop van
Zaterdag binnen, steeds meldende, dat de Ameri
kaansche vlieger Lindbergh zijn tocht van New York
naar Parijs met succes voortzette. En eindelijk het
bericht:
Lindbergh is om ongeveer hall elf uur op
het vliegveld van le Bourget bij Parijs ge
land.
Do groote tocht was dus met succes bekroond en
wat enkele dagen tevoren nog op oen mislukking
was uiteloopcn, was nu een voldongen feit.
lindbergh was Vrijdagochtend onv 7.51 to New-
York opgestegen, dit staat gelijk met 12.51 Parijsche
tijd, zoodat hil zijn vlucht in 33H uur volbracht heeft,
want om 10.22 's avonds, Zaterdag, was hij gearri-
veord.
Het is dus wol een. snelle overtocht gowordon.
Wie ls Lindborgh?
Dit is een vraag, die thans, nu het aan dezen jon
geman gelukt is. het waagstuk te volbrengen, op
aller lippen is.
Lindbergh.
Lindbergh, een blonde jonge man van 25 jaar.
wordt door zijn medevliegerg de „boffer" Lindbergh
genoemd. Hij is zijn vliegersloopbaan begonnen bij
den Amerikaanschen postdienst, als zoovele jonge
vliegers, alleen om een bestaan te vinden. Twee wel
geslaagde parachutesprongen uit een onklaar; vlieg
tuig. kort na elkaar, gaven hem zijn bijnaam. Hij
liet zich kennen als een uitstekend vlieger, doch
zijn naam was buiten de vliegvelden veertien dagen
geleden nog zoo goed als onbekend. Toen hij! echter
den llen Mei plotseling neerdaalde op het vliegveld
van^St. Louis, na eem vlucht van 14 uur, van Sin Die-
go en den volgenden dag in 10 uur tijds doorvloog
naar New York om op zijn eentje aan den wedvlucht
over den Oceaan deel te gaan nemen* was zijn naam
gevestigd en zijn bijnaam meteen veranderd i* dien
van den „Vliegenden dwaas".
Lindbergh's vader, ook Charles A. geheeten, waa
een man uit het Midden Westen en is o.a. lid van
het Huis van Afgevaardigden geweest. Hij is 24 Mei
1924 overleden. Charles moeder is leerares in de
scheikunde bij bet middelbaar onderwijs te Detroit.
Zij is een flinke, kalme vrouw, die Vrijdag gewoon
voor de klas heeft gestaan. Zij had alleen den di
recteur verzocht haar tijdens de lesuren geen be
richten over haar zoon te brengen en vooral geen
verslaggevers op haar los te laten. Zij was volko
men overtuigd, dat haar zoon de vlucht zou vol
brengen.
Toen Ras-mond' Ortij een prijs van 25.00(5 dollar
uitloofde voor het eerste vliegtuig, dat de vlucht
New YorkP'arijls izou /volbrengen, schreef Lind-'
bergh dadelijk in. Oudere vliegers lachten om het
jonge vliegertje, dat zoo brutaal was. maar enkele
zakenmensehen te St. Louis hadden vertrouwen in
hem en steunden hem-. Kalm bereidde hij' zijn vlucht
voor. aan de Westkust., waar ^en niet zoo van den
wedvlucht vervuld is, als aan den kust van de At-
lantischen Oceaan, zoodat hij, er van hinderlijke be
langstelling verschoond bleet
De Ryan eendekker, waarmee Lindbergh zijn Vlucht
heeft ondernomen, is speciaal voor oen dergelijken
tocht gebouwd. ZTij is evenals de Columbia van Bel-
lanca en de America van 'Byrd voorzien van een
220 P.K. Wright-Whirlwind motor met luchtkoeling.
Om goed vooruit te kunnen zien, heeft de vieger
een periscoop voor zich.
Voor zijn vertrek is Lindbergh, die een uiterst
kalm man schijnt tezijn. Donderdag naar een bios
coop op Coney Isand gegaan. Tegen middernacht
ging hij naar zijn hotel, waar hij order gaf hem om
twee uur te roepen. Om kwart voor drie Vrijdag
ochtend was hij op het vliegveld, waar hij kalm de
toebereidselen van zijn mecaniciens voor bet in orde
brengen van zijn toestel gadesloeg, terwijl hij on-
dertusschen een uitsmijter at.
Even voor zijn vertrek kwam Byrd. die nog steeds
van plan is met zijn Fokker eveneens den tocht te
ondernemen. Lindbergh de hand- drukken. „Zorg. dat
je het, haalt", zei hik „,ik zie io straks weer in Parijs".
Lindbergh heeft zijn toestel „.Spirit of St. Louis"
genoemd, naar zijn woonplaats.
trek had gegeven, scheen het een oogenblik alsof
de vlucht ai bij het begin zou mislukken. Tot drie
maal toe sprong het op en bonkte het weer neer.
wat de toeschouwers telkenmale eon kreet van angst
deed' slaken. Ton slotte echter maakte het kleine
toestel zich langzaam maar zeker van don grond los
en koos het luchtruim, scheoronde over de elec-
trische draden en de hoornen aan den Oostkant van
het veld. Toen het toestel zich Noordwaarts wond
de en langzaam1 in de ochtendnevols verdween, don
derde oen geweldig gejuich los en woof men met
hoeden en zakdoeken den vlieger oen vaarwel toe.
Vijf vliegtuigen, waaronder dat van majoor Byrd,
doden den vlieger uitgeleide over Long Island en den
Sound tot aan Rhode.Xslan. Arthur Capteron, Curtiss'
vlieger, zeide dat Lindbergh's toestel, gezien de zware
last, een merkwaardige snelheid had bereikt, en wel
ongeveer 160 K.M. por uur.
Lindbergh bleef Noordwaarts vliegen op geringe
hoogte, geen snelheid verspillende om boogor te ko
men. Over Rhodo Island» en Massachufisetss was
het weer wat ongestadig en het zicht gering. In do
plaatsen die de vlieger passeerde, juichte het pu
bliek hem toe. Doordat hij zoo laag vloog waren
cle letters N X 122 op de vleugels van zijn toestel dui
delijk zichtbaar.
Te St. Johnis (New Foundland) heeft Lindbergh
de menschen in beroering gebracht door een stout
stukje. Hij vloog namelijk door een 60 M. breede
rotsspleet en wel zoo laag. dat de rotswanden ver
boven zijn toestel uitstaken. Toen hij uit de spleet
kwam. zocht hij den Oceaan op en rees tot groo-
tere 'hoogte. De menigte op straat en voor de ven
sters der huizen sloegen het toestel gade, terwijfhet
even vaart minderde en naar beneden dook hij zijn
vlucht over de stad. Om 7.51 (12.51 Greenwichtijd)
's ochtends was Lindbergh van het vliegveld Rosse-
velt opgestegen en om 8.45 's avonds liet hij het
Amerikaansche land achter zich. Hij had toen 1200
mijl gevlogen, d.w.z. reeds een derde van zijn af
stand afgelegd.
Lindbergh's aankomst.
Lindbergh is gevlogen met het instinct van een
postduif. Alleen in een broos vliegtuig, het is een
waagstuk zonder weerga en het spreekt vanzelf, dat
zoo iets spreekt tot de menigte.
De ontvangst op het vliegveld te Parijs was daar
van dan ook wel het bewijs. Er waren ongeveer
100.000 a 150000 menschen die op zijn aankomst ston
den te wachten.
De groote weg naar het vliegveld was één dichte
file van auto's en motorfietsen, die soms als een on
ontwarbaar 'kluwen ineen kwamen te zitten, zoodat
dan alles weer stil stond.
De avond van Zaterdag was mooi: geen wolken
en bijna geen wind. Lang vóór den voorgeschreven
tijd wierpen de lichttorens op het vliegveld hun
licht uit en tóen het duister was gevallen, zwiepten
de zoeklichten langs den donkeren hemel. Het veld.
zelf was fel verlicht en iedere minuut werden er
vuurpijlen afgestoken. Om tien minuten over tienen
werd er het gerucht van een motor gehoord en de
opwinding van de in spanning wachtende menigte
nam toe. Enkele minuten later werd de „Spirit of
Saint Louis" waargenomen op een hoogte van onge-:
veer 300 meter. Lindbergh kondigde zijn komst aan
door een lichtsignaal te geven en vloog driemaal rond
het vliegveld, waarna hij een uitstekende landing
deed. Het vliegveld kwaim tot stilstand op het weste
lijke uiteinde van het veld.
Op dit, oogenblik barstte ide menigte los in een don
derend welkomgeroep; zij stortte zich over het veld
uit, waarbij de afzetting van politie en soldaten om
ver werd geloopen en stormde naar het vliegtuig met
den weerloozen man er in. Draad-versperringen, ijze
ren hekken gingen omver en menschen werden on
der den voet geloopen.
Lindbergh werd uit zijn vliegtuig getrokken en
was overgeleverd aan een uitzinnige anenschenmassa
en slechts dank zij het zeer pootige optreden van en
kele Fransche vliegers en soldaten, van wie de laat
ste <hun geweerkolven wisten te gebruiken, kon de
doodelijk vermoeide Jonge vlieger in veiligheid ge
bracht worden. Een komieke vergissing heeft hierbij
nog een handje geholpen. Een Amerikaan in de me
nigte, dicht bij Lindbergh's vliegtuig, werd voor den
vlieger aangezien; hij werd op de schouders genomen
en in triomf naar het kantoor van den vliegcomman-
dant gedragen. Lindbergh kon in dien tijd wegge-
smokkeld worden naar het bureau van dë Fransche
luchtvaart-vereeniging, waar een ontroerende ont
vangst plaats had. Herhaaldelijk omhelsden de aan
wezige Fransche vliegers hun jongen makker en na
dat ook 'Herrick, de Amerikaansche gezant en de
Fransche minister van luchtvaart hem hadden be
groet, kon Lindbergh, als Fransch vlieger vermomd,
langs eén omweg naar Parijs worden gevoerd.
Toen vielen de liefhebbers van souvenirs op het
vliegtuig aan en scheurden het linnen van de vleu
gels, om maar een aandenken te hebben. Ook het
vliegtuig moest geborgen.
Lindbergh te Parijs.
Lindbergh logeert op het Amerikaansch gezant
schap en heeft daar eens lekker uitgeslapen.
Zondag verdrong zich aldoor een dichte massa
voor de Amerikaansche Ambassade. Myron Herrick
ontving zelf zoo veel mogelijk de bezoekers. Vele au
toriteiten maakten hun opwachting of lieten zich
De bovenste route is van Lindbergh, terwijl de mid
delste die van de Fransche vliegers Nüngesser en
Coli is, die bij hun poging om in omgekeerde rich
ting denzelfden tocht te doen? zoo jammerlijk om
het leven kwamen. De onderste route heeft tenslotte
het machtige Duitsche luchtschip, de Z. R. 'III
thans aan Amerika behoorende gevolgd, vanaf
Friedrichshaven naar Amerika en gaande over de
eilandengroep, de Azoren.
Groot enthousiasme.
De vlucht van den stoutmoedigen, jongen Ameri
kaanschen vlieger Charles A. Lindbergh heeft in New
York, zoo meldt de N. R. Crt., een ongekende enthou
siasme ontketend. Zooals Parijs meegeleefd heeft
met het vertrek en de later helaas onjuist gebleken
berichten over Nungesster en Coli, zoo leeft thans de
Amerikaansche metropolis mee met lindbergh. Het
feit, dat hij den tocht geheel alleen ondernomen
heeft, spreekt niet het minst tot do verbeelding.
Lindbergh's vertrek uit New York is al dadelijk
spannend geweest. Hoewel de weerkundigen hera
ten sterkste aangeraden haddon nog een dag te wach
ten met vertrekken, stond hij er op Vrijdagochtend te
gaan. Orp hot doorweekte vliegveld had men wei
nig moed in de onderneming, wat niet wegnam, dat
elkeon den moedigen vlieger van ganscher harte
succes wenschte. Toen Lindbergh het sein tot ver
vertegenwoordigen en stapels telegrammen en bloe
men werden binnengodragen.
De menigte eischte dat hij op het balcon kwam.
Dit deed hij en het enthousiasme steeg ten top toen
dë gezant hem openlijk dankte en een hoera op. hem
uitbracht en met hem de Fransche vlag ontplooide.
Lindbergh vertelt zijn wedervaren.
„De sneeuwstorm, die den eersten nacht intrad, hin
derde sterk. Ze bedekte de vleugels met een laag be
vroren sneeuw. Lindberg was evenmin daarop voor
bereid. Hij had het erg koud, maar ruiten beschut
ten hem. Om den storm te ontgaan, steeg hij tot over
3000 meter. Hij dacht er over terug te gaan, maar bo-
greep, dat achter hom de omstandigheden niet beter
waren on de motor werkte uitstekend, hij vloog wel
100 (mijl in het uur. In den voormiddag van don twee
den dag ontdekte hij een aantal visschersschepen, de
eerste sinds New Foundland. Hij scheerde langs de
masten om hun te vragen of dit de weg naar Ierland
was, maar- hij hoorde niets. Een uur daarna zag hij
voor het eerst land. Het was toen even voor vieren
en spoedig zag hij dat hij inderdaad boven Ierland
w'as.
Hij was dolblij, dat hot werkelijk ïerland en niet
bijvoorbeeld Spanje was. Precies op het vooruit vast
gestelde punt is hij de -kust overgekomen. Van toon
af was de vlucht maar kinderspel. Boven Ierland en
Engeland vloog hij heel laag. Verder volgde hij den
loop der Seine. Een half uur vóór Parijs begon hij de
vuurpijlen en de lichttorens van Le Bourget te zien.
Opeens bemerkte hij toen een vertikale lichtzuil, den
Eiffeltoren. Toch had hij nog moeite het vliegveld to
vinden. Hij zocht hot namelijk Noord-Oostelijk van
Parijs, terwijl hot pal Oostolijk ligt. Toen is hij. eerst
Noord-'Westwaarts gegaan en toon hij een reeks auto
lichten zag. begreep hij terecht to zijn.
Gedaald, wilde hij het toestel vlak voor de hangars
brengen, maar terstond was hij door do menschonzeo
omringd. Wegens het gevaar sloot hij toen hot gas af
en Lindbergh vertelt door:
„Nooit heb ik zoo iets gezien, nu eens was ik op
de schouders, dan weer op den grond, ik was vooral
bang voor de madhino; ik zag menschen er stukken
uitsnijden als souvenir. Ik heb de machine nog niet
teruggezien. Ik vrees, dat ze beschadigd is, wat-me
zou spijten, want ik wil z$ nog gebruiken. Anderen
zullen den Oceaan oversteken, maar niemand zal
zoo ontvangen worden als ik.
Lindbergh heeft ook nog een bezoek gebracht bij de
•moeder van Nüngesser en uitte zijn diepe bewonde
ring voor haar zoon. Draadloos telefoneerde Lind-
bereih met zijn eigen moeder.
Er is voorgesteld om aan Lindbergh het legioen van
eer te geven.
Ook is officieel alle hulde aan den koenen .vlieger
gebracht. De voorzitter van den Parijschen gemeente
raad, de president der Fransche republiek en alle
dergelijke autoriteiten zonden hun gelukwensclien.
Ook aan president Coolidge heeft de Fransche regee
ring haar hulde betuigd. De Amerikaansche vlag is
op het Louvre paleis geheschen, kortom, het'is een
enthousiasme zonder weerga.
Erg primitief.
De uitrusting van Lindbergh was al bijzonder pri
mitief. Zijn paspoort, een credietbrief, enkele boter
hammen, en een paar flesschen water.
In Amerika is men dol op dezen Colum-
bus der lucht.
Amerika, heel Amerika is gewoonweg buiten zich
zelf. Niet minder dan 1500 telegrammen zijn overge-
kabeld, Van uit elke gemeente, hoe klein ook, weer
klinkt een gejuich, dat alles overstemt. Lindbergh
heeft al minstens een aanbod van een millioen dol
lars van couranten, schouwburgen, enz., om op te
t. re cl en.
President Coolidge heeft ook een telegram aan
Lindbergh gezonden.
Het New Yorksche publiek, gewapend met fluitjes
en trompetten, maakt een oorverdoovend lawaai.
Wolken confetti vlogen door de lucht. De vlaggen
werden uitgestoken. Zoo is het. overal, de kerkklok
ken luidden en de stoomfluiten van schepen on fa
brieken gilden.
Zelfs te Londen was de geestdrift uitbundig.
Lindbergh heeft nu den Ravmond Orieigprijs van
25000 dollar verdiend. Hij is de eenige, de eerste en
waarschijnlijk ook wel de laatste die alleen over
len Oceaan is gevlogen, en heeft natuurlijk het we
reldrecord va.n een vliegtocht zonder tusschenlan-
ding.
Lindbergh wil nu van Amerika naar Australië
of de Philippijnen vliegen. Honoloeloe staat boven op
het programma.
De vlieger Chamberlain, die ook over den Oceaan
wilde vliegen, heeft dat uit zijn hoofd gezet en wil
nu ook naar Honoloeloe.
Lindbergh ontvangt het Legioen van Eer.
Lindbergh heeft, een bezoek gebracht aan Le Bour
get, waar zijn vliegtuig thans veilig achter een bal-
lustrade is opgeborgen. De schade aan het toestel,
waaruit met mesjes reepjes zijn gescheurd, zal zoo
gauw mogelijk hersteld worden.
In gezelsohap van den Amerikaanschen ambassa
deur is Lindbergh *s middags door den president der
republiek ontvangen, die hem het Legioen van Eer
op do borst spelde en hem de accolade gaf. Om zes
uur werd de vlieger ontvangen door Poincaré, die
hem eveneens hartelijk geluk wenschte. De menigte
voor het Elysée en het ministerie van Financiën, bleef
Lindbergh zonder ophouden toejuichen.
Er zullen verschillende- officieele recepties worden
gehouden: Woensdag in de Kamer en'Donderdag in
het Stadhuis.
De weduwe van den industrieel Deutsch de la
Meurthe, heeft den president van de Aeroclub frs.
350.000 gezonden, waarvan frs. 150.000 bestemd zijn
voor den aankoop van een beker, die aan Lindbergh
moet worden overhandigd en de rest voor de moeder
van Nüngesser en de kinderen van Coli.
TWEE ERNSTIGE BRANDEN TE LONDEN.
Te Londen hebben Vrijdag twee ernstige branden
gewoed., een in Cowcross-sitreet bij de markt van
Smithfield. had tengevolge, dat de spoorwegdienst
van de metropolitain tusschen King's Cross en Moor-
cate gestaakt moest worden, daar de muren van
't brandende gebouw op de rails dreigden te storten
De andere brand liet zich veel gevaarlijker aanzien.
Deze woedde in een fabriek van petroleumproduc-
ten in Westham, o^ welker terrein groote hoeveel
heden benzine waren opgeslagen. De geweldige ont
ploffingen bij dezen brand verwekten een paniek in
deze wijk. Kinderen uit een naburige school werden
naar een veilige plaats gebracht en vele omwonen
den ontvluchtten hun huizen.
De brand begon op een binnenplaats van de dis
tilleerderij en tatte vervolgen een van de dis-
ti 11 eerkamer» aan. waarin zich drie groote tanks
bevonden, die allen gevuld waren. Groote vlammen
schoten omhoog uit dikke, verstikkende rookwolken,
die den hemel verduisterden en de schrik in de
buurt nog grooter maakten.
'Branweerlieden met gasmaskers deden hun" uiter
ste best om een verdere uitbreiding van het vuur
tegen te gaan. Honderden tonnen zand werden per
vrachtauto naar het terrein van den brand gebracht
om het vuur in te perken. De Londensche brand
weer aondi haar ischuimbrand^puit. dlie bijzonder
rustig werk verrichtte. Intusschen was de binnen
plaats één groote vuurhoop geworden, waarin de pe
troleum een brandend meer vormde.
Naarmate het vuur in hovigheid toenam.' vlogen
verschillende tanks in de lücht. Het 'hevigste was
de laatste ontploffing, 's middags om vier uur. van
een tank möi .2500 gallons benzine. Een werkman,
die aan den oever van Bowcreek. aan welk water
de fabriek gelegen is. stond te kijken, werd in de
lucht geworpen, en viel in het water, waar hij
echter ongedeerd werd uitgehaald'.
Na viff uur was do brand gebluscht. Van de 150
werklieden van de fabriek habcn, er slechts twee
letsel bekomen. De-een was bedwelmd' van den rook,
de ander kreeg een kwetsuur aan don voet. Beidon
konden na een korte behandeling in het ziekenhui^
huiswaarts gezonden worden
Ongeveer 80Q0 gallons benzine zijn verbrand, maar
daar er ongeveer een miljoen gallons van alleroi
petroleumderivaten in de fabriek waren, had het ge
volg van den brand heel wat ernstiger kunnen zijn.