SchagerCourant De vlucht over den Oceaan. Tweede Blad. Binnenlandsch Nieuws. Gemengd Nieuws. Dinsdag 24 Mei 1927. 70ste Jaargang. No. 8054. B A H SI N OERHORN. Za topdag-avond word door het) bestuur van don Iliooglamdspiddor in bots ouifó van d!ètol hoor do Graaf alhier, in hofc openbaar aanbesteed hot uitr diopon van 420 motor tyoldorsloob. I int werk word gvg-imd aan djon hoeir L. da Jongh alhier, «voor de soin van f 750. Ho g-sto inschrijver was do heer. A. Bakker te Schagien. voor f 1700.--, langste inschrijver de hoer Jb. Horman te Zijpe, voor f 714. DE TWUYVERWEG. Op vorzook van het bestuur der Langrendyker G-roealtencentrale had op 20 Mei j.1. te Broek op Langendijk een besprek ng pla its tussohen het be stuur dor Groenten,centrale en do besturen der ge meenten Broek op Langendijk, Sb. Paparas en Alk maar. Tot die ormforentie, die ten <k>al had po- Êiingien in het werk te stellen omi ovor aan ver- etaring van den Twijverwew alsnog" overeenstem ming: te verkrijgen, waren ook de besturen der ge meenten Oudkarspel, Noord1?oharwoude en Zuid- scharw ude uitg' in od'gd- Deze besturen hadden, hcewel Gedeputeerde Staten bij' alle gameentebe- sturen op deelneming aan de conferentie hadden aangedr ngran, bericht gezonden d'it zij miet tot het houden van oen bespreking" over diern Twujjr verweg" bereid Zijn. De aanwezige c dieges, die het staildpunt van de besturen der drie Noorde lijke gemeenten zeer betreurden, achtten heb thans van geen belang!, over de verbetering van. -den Twuijvorweg verder overleg te plegen. Het onder houd heeft derhalve alleen tot resultaat gehad, dat thans geconstateerd kon worden, dat langs den weg van samenwerking geen enkel plan tob verbe tering van den Twuijverweg voor varwezenlytang vatbaar is, aangezien drie van de zes balangheb- hebbende gemeenttm tot die verbetering, m wellen verm ook haar medewerking niet wenschen t)e ver- leefiaent. ANNA PAULOWNA. Zaterdagavond 21 Mei'hield de vereeniging „Helpt Elkaar'' eene algemeene vergadering in de zaal van den heer C. Slikker. De voorzitter, de heer H. Pennekamp Sr., heette de aanwezigen welkom, maar sprak er zijn diep leed wezen over uit, dat de opkomst zoo gering wat, al was men daar zoetjes" aan dan ook al aan gewend geraakt. De secretaris, de heer J. ter Burg, la-s daarop de notulen, welke zonder op- of aanmerkingen werden goedgekeurd. Uit het jaarverslag, door den secretaris uitgebracht, blijkt, dat het ledental iets terug is geloopen, name lijk van 126 op 121; dat der donateurs van 9 op 8. Er zijn 5 Bestuursvergaderingen gehouden, de vereeni ging werd ingeschreven in het Handelsregister der Kamer van Koophandel, omdat daar blijkbaar niet aan te ontkomen was, en er werden 68 uitkeeringen gedaan tot een bedrag van f 340. Uit de rekennig en Verantwoording van den pen ningmeester, den heer C. Wuis, blijkt, dat het bezit der vereeniging f 905.39 bedraagt tegen f 763.58 i* het vorige jaar, alzoo een stijging van f 141.87. Volgt verkiezing van bestuursleden. Aftredend zijn de heeren C. Wuis en J. de Graaf, die herkozen worden, terwijl in de vacature wegens vertrek yan den heer A. de Boer wordt voorzien, door als Com missaris van den Raad van Toezicht te benoemen den heer D. Koorn. Eerstgenoemden nemen hunne herbenoeming aan," terwijl aan den heer Koorn, die niet aanwezig was, bericht zijner benoeming zal worden gezonden. Nadat bij de rondvraag nog enkele inlichtingen 'zijn gevragd, wordt de vergadering gesloten, met dank vóór de aangename samenwerking. BREEZAND. Het batig saldo van de Paaschuitvoering in de zaal van den heer Borst, ten bate van „Huiszorg" be draagt 47 gulden. PETTEN. De heer A. van Meerten, van Helder, thans tijde lijk onderwijzer alhier, werd Vrijdagavond door den Raad benoemd als onderwijzer. BREEZAND. Zondagavond gaf hier de Arbeiders-Tooneelvoreeni- ging „Uit Eigen Kring" eene openbare .uitvoering, met medewerking van de Arbeiders-Zangvereeniging „De Stem des Volks", in de zaal van den heer Jb. Borst. Het ongunstige weer was niet bepaald geschikt, om een groote opkomst te bevorderen. Dit in aanmerking genom enviel de opkomst nog niet eens tegen, te meer wijl het hier een reprise betrof. Opgevoerd werd namelijk „Het Huis Hens en Zoon", van Eline van Sluwe, hetzelfde stuk dat met het Meifeest is gespeeld en dat ook nu weer veel succes had. Het batig saldo was voor het Troeltra-oord. ANNA PAULOWNA. We vernamen, dat de kampioen K. Geus Dinsdag avond <a.s. simultaan komt spelen in „Veerburg" te gen leden van onze plaatselijke schaakclub, die Maar wekelijks samenkomen. ANNA PAULOWNA. Ptlitie. Verloren een grijze mantelceintuur. Gevonden een bos sleutels. Inlichtingen ter secretarie. 3. P. VAN DER PLOEG, BURGERBRUG. Zaterdagmiddag had op het kerkhof te Sint Maartensbrug de teraardebestelling plaats van het lichamelijk overschot van wijlen den heer J. P. van der Ploeg, Hoofd der openbare school te Burgerbrug, gemeente Zijpe. Deze begrafenis werd gehouden onder groote belang stelling, en was een duidelijk bewijs van de a-lge- moene hoogachting en waardeering die de heer Van der Ploeg in zijn leren van allen in zijne omgeving genoot. Wijl zagen de heer Va.n der Sluijs, wethouder der gemeente Zijpe; de heeren Hoofden van scho len te St. Maartensbrug en 't Zand, het onderwijzend personeel aan de school te Burgerbrug verbonden, de heer H. Eriks, burgemeester van Petten, En ver der tal van leerlingen en oud-leerlingen, vrienden en kennissen, die allen daar gekomen waren om af scheid te nemen van een man die zij hoogachten en van wien zij om zijn vele goede gaven hielden. Tref fend was hoe eenige schoolkinderen bloemen strooi den op de kist en ook nog een vijftal kransen waren even zoovele bewijzen van liefde en aanhankelijkheid. Do heer Ds. Iiornstra schetste in een toepasselijk woord hot vele dat de heer Van der Ploeg had ge daan voor school, onderwijs en kinderen en sprak1 warme woorden van waardeering en dank. Een plichtsgetrouwe vervulling van zijn taak in 40 dienstjaren zal den heer Van der Ploeg een eere- plaats geven in de herinnering van allen die hem gekend hebben. Verschillende telegrammen liepen ln den loop van Zaterdag binnen, steeds meldende, dat de Ameri kaansche vlieger Lindbergh zijn tocht van New York naar Parijs met succes voortzette. En eindelijk het bericht: Lindbergh is om ongeveer hall elf uur op het vliegveld van le Bourget bij Parijs ge land. Do groote tocht was dus met succes bekroond en wat enkele dagen tevoren nog op oen mislukking was uiteloopcn, was nu een voldongen feit. lindbergh was Vrijdagochtend onv 7.51 to New- York opgestegen, dit staat gelijk met 12.51 Parijsche tijd, zoodat hil zijn vlucht in 33H uur volbracht heeft, want om 10.22 's avonds, Zaterdag, was hij gearri- veord. Het is dus wol een. snelle overtocht gowordon. Wie ls Lindborgh? Dit is een vraag, die thans, nu het aan dezen jon geman gelukt is. het waagstuk te volbrengen, op aller lippen is. Lindbergh. Lindbergh, een blonde jonge man van 25 jaar. wordt door zijn medevliegerg de „boffer" Lindbergh genoemd. Hij is zijn vliegersloopbaan begonnen bij den Amerikaanschen postdienst, als zoovele jonge vliegers, alleen om een bestaan te vinden. Twee wel geslaagde parachutesprongen uit een onklaar; vlieg tuig. kort na elkaar, gaven hem zijn bijnaam. Hij liet zich kennen als een uitstekend vlieger, doch zijn naam was buiten de vliegvelden veertien dagen geleden nog zoo goed als onbekend. Toen hij! echter den llen Mei plotseling neerdaalde op het vliegveld van^St. Louis, na eem vlucht van 14 uur, van Sin Die- go en den volgenden dag in 10 uur tijds doorvloog naar New York om op zijn eentje aan den wedvlucht over den Oceaan deel te gaan nemen* was zijn naam gevestigd en zijn bijnaam meteen veranderd i* dien van den „Vliegenden dwaas". Lindbergh's vader, ook Charles A. geheeten, waa een man uit het Midden Westen en is o.a. lid van het Huis van Afgevaardigden geweest. Hij is 24 Mei 1924 overleden. Charles moeder is leerares in de scheikunde bij bet middelbaar onderwijs te Detroit. Zij is een flinke, kalme vrouw, die Vrijdag gewoon voor de klas heeft gestaan. Zij had alleen den di recteur verzocht haar tijdens de lesuren geen be richten over haar zoon te brengen en vooral geen verslaggevers op haar los te laten. Zij was volko men overtuigd, dat haar zoon de vlucht zou vol brengen. Toen Ras-mond' Ortij een prijs van 25.00(5 dollar uitloofde voor het eerste vliegtuig, dat de vlucht New YorkP'arijls izou /volbrengen, schreef Lind-' bergh dadelijk in. Oudere vliegers lachten om het jonge vliegertje, dat zoo brutaal was. maar enkele zakenmensehen te St. Louis hadden vertrouwen in hem en steunden hem-. Kalm bereidde hij' zijn vlucht voor. aan de Westkust., waar ^en niet zoo van den wedvlucht vervuld is, als aan den kust van de At- lantischen Oceaan, zoodat hij, er van hinderlijke be langstelling verschoond bleet De Ryan eendekker, waarmee Lindbergh zijn Vlucht heeft ondernomen, is speciaal voor oen dergelijken tocht gebouwd. ZTij is evenals de Columbia van Bel- lanca en de America van 'Byrd voorzien van een 220 P.K. Wright-Whirlwind motor met luchtkoeling. Om goed vooruit te kunnen zien, heeft de vieger een periscoop voor zich. Voor zijn vertrek is Lindbergh, die een uiterst kalm man schijnt tezijn. Donderdag naar een bios coop op Coney Isand gegaan. Tegen middernacht ging hij naar zijn hotel, waar hij order gaf hem om twee uur te roepen. Om kwart voor drie Vrijdag ochtend was hij op het vliegveld, waar hij kalm de toebereidselen van zijn mecaniciens voor bet in orde brengen van zijn toestel gadesloeg, terwijl hij on- dertusschen een uitsmijter at. Even voor zijn vertrek kwam Byrd. die nog steeds van plan is met zijn Fokker eveneens den tocht te ondernemen. Lindbergh de hand- drukken. „Zorg. dat je het, haalt", zei hik „,ik zie io straks weer in Parijs". Lindbergh heeft zijn toestel „.Spirit of St. Louis" genoemd, naar zijn woonplaats. trek had gegeven, scheen het een oogenblik alsof de vlucht ai bij het begin zou mislukken. Tot drie maal toe sprong het op en bonkte het weer neer. wat de toeschouwers telkenmale eon kreet van angst deed' slaken. Ton slotte echter maakte het kleine toestel zich langzaam maar zeker van don grond los en koos het luchtruim, scheoronde over de elec- trische draden en de hoornen aan den Oostkant van het veld. Toen het toestel zich Noordwaarts wond de en langzaam1 in de ochtendnevols verdween, don derde oen geweldig gejuich los en woof men met hoeden en zakdoeken den vlieger oen vaarwel toe. Vijf vliegtuigen, waaronder dat van majoor Byrd, doden den vlieger uitgeleide over Long Island en den Sound tot aan Rhode.Xslan. Arthur Capteron, Curtiss' vlieger, zeide dat Lindbergh's toestel, gezien de zware last, een merkwaardige snelheid had bereikt, en wel ongeveer 160 K.M. por uur. Lindbergh bleef Noordwaarts vliegen op geringe hoogte, geen snelheid verspillende om boogor te ko men. Over Rhodo Island» en Massachufisetss was het weer wat ongestadig en het zicht gering. In do plaatsen die de vlieger passeerde, juichte het pu bliek hem toe. Doordat hij zoo laag vloog waren cle letters N X 122 op de vleugels van zijn toestel dui delijk zichtbaar. Te St. Johnis (New Foundland) heeft Lindbergh de menschen in beroering gebracht door een stout stukje. Hij vloog namelijk door een 60 M. breede rotsspleet en wel zoo laag. dat de rotswanden ver boven zijn toestel uitstaken. Toen hij uit de spleet kwam. zocht hij den Oceaan op en rees tot groo- tere 'hoogte. De menigte op straat en voor de ven sters der huizen sloegen het toestel gade, terwijfhet even vaart minderde en naar beneden dook hij zijn vlucht over de stad. Om 7.51 (12.51 Greenwichtijd) 's ochtends was Lindbergh van het vliegveld Rosse- velt opgestegen en om 8.45 's avonds liet hij het Amerikaansche land achter zich. Hij had toen 1200 mijl gevlogen, d.w.z. reeds een derde van zijn af stand afgelegd. Lindbergh's aankomst. Lindbergh is gevlogen met het instinct van een postduif. Alleen in een broos vliegtuig, het is een waagstuk zonder weerga en het spreekt vanzelf, dat zoo iets spreekt tot de menigte. De ontvangst op het vliegveld te Parijs was daar van dan ook wel het bewijs. Er waren ongeveer 100.000 a 150000 menschen die op zijn aankomst ston den te wachten. De groote weg naar het vliegveld was één dichte file van auto's en motorfietsen, die soms als een on ontwarbaar 'kluwen ineen kwamen te zitten, zoodat dan alles weer stil stond. De avond van Zaterdag was mooi: geen wolken en bijna geen wind. Lang vóór den voorgeschreven tijd wierpen de lichttorens op het vliegveld hun licht uit en tóen het duister was gevallen, zwiepten de zoeklichten langs den donkeren hemel. Het veld. zelf was fel verlicht en iedere minuut werden er vuurpijlen afgestoken. Om tien minuten over tienen werd er het gerucht van een motor gehoord en de opwinding van de in spanning wachtende menigte nam toe. Enkele minuten later werd de „Spirit of Saint Louis" waargenomen op een hoogte van onge-: veer 300 meter. Lindbergh kondigde zijn komst aan door een lichtsignaal te geven en vloog driemaal rond het vliegveld, waarna hij een uitstekende landing deed. Het vliegveld kwaim tot stilstand op het weste lijke uiteinde van het veld. Op dit, oogenblik barstte ide menigte los in een don derend welkomgeroep; zij stortte zich over het veld uit, waarbij de afzetting van politie en soldaten om ver werd geloopen en stormde naar het vliegtuig met den weerloozen man er in. Draad-versperringen, ijze ren hekken gingen omver en menschen werden on der den voet geloopen. Lindbergh werd uit zijn vliegtuig getrokken en was overgeleverd aan een uitzinnige anenschenmassa en slechts dank zij het zeer pootige optreden van en kele Fransche vliegers en soldaten, van wie de laat ste <hun geweerkolven wisten te gebruiken, kon de doodelijk vermoeide Jonge vlieger in veiligheid ge bracht worden. Een komieke vergissing heeft hierbij nog een handje geholpen. Een Amerikaan in de me nigte, dicht bij Lindbergh's vliegtuig, werd voor den vlieger aangezien; hij werd op de schouders genomen en in triomf naar het kantoor van den vliegcomman- dant gedragen. Lindbergh kon in dien tijd wegge- smokkeld worden naar het bureau van dë Fransche luchtvaart-vereeniging, waar een ontroerende ont vangst plaats had. Herhaaldelijk omhelsden de aan wezige Fransche vliegers hun jongen makker en na dat ook 'Herrick, de Amerikaansche gezant en de Fransche minister van luchtvaart hem hadden be groet, kon Lindbergh, als Fransch vlieger vermomd, langs eén omweg naar Parijs worden gevoerd. Toen vielen de liefhebbers van souvenirs op het vliegtuig aan en scheurden het linnen van de vleu gels, om maar een aandenken te hebben. Ook het vliegtuig moest geborgen. Lindbergh te Parijs. Lindbergh logeert op het Amerikaansch gezant schap en heeft daar eens lekker uitgeslapen. Zondag verdrong zich aldoor een dichte massa voor de Amerikaansche Ambassade. Myron Herrick ontving zelf zoo veel mogelijk de bezoekers. Vele au toriteiten maakten hun opwachting of lieten zich De bovenste route is van Lindbergh, terwijl de mid delste die van de Fransche vliegers Nüngesser en Coli is, die bij hun poging om in omgekeerde rich ting denzelfden tocht te doen? zoo jammerlijk om het leven kwamen. De onderste route heeft tenslotte het machtige Duitsche luchtschip, de Z. R. 'III thans aan Amerika behoorende gevolgd, vanaf Friedrichshaven naar Amerika en gaande over de eilandengroep, de Azoren. Groot enthousiasme. De vlucht van den stoutmoedigen, jongen Ameri kaanschen vlieger Charles A. Lindbergh heeft in New York, zoo meldt de N. R. Crt., een ongekende enthou siasme ontketend. Zooals Parijs meegeleefd heeft met het vertrek en de later helaas onjuist gebleken berichten over Nungesster en Coli, zoo leeft thans de Amerikaansche metropolis mee met lindbergh. Het feit, dat hij den tocht geheel alleen ondernomen heeft, spreekt niet het minst tot do verbeelding. Lindbergh's vertrek uit New York is al dadelijk spannend geweest. Hoewel de weerkundigen hera ten sterkste aangeraden haddon nog een dag te wach ten met vertrekken, stond hij er op Vrijdagochtend te gaan. Orp hot doorweekte vliegveld had men wei nig moed in de onderneming, wat niet wegnam, dat elkeon den moedigen vlieger van ganscher harte succes wenschte. Toen Lindbergh het sein tot ver vertegenwoordigen en stapels telegrammen en bloe men werden binnengodragen. De menigte eischte dat hij op het balcon kwam. Dit deed hij en het enthousiasme steeg ten top toen dë gezant hem openlijk dankte en een hoera op. hem uitbracht en met hem de Fransche vlag ontplooide. Lindbergh vertelt zijn wedervaren. „De sneeuwstorm, die den eersten nacht intrad, hin derde sterk. Ze bedekte de vleugels met een laag be vroren sneeuw. Lindberg was evenmin daarop voor bereid. Hij had het erg koud, maar ruiten beschut ten hem. Om den storm te ontgaan, steeg hij tot over 3000 meter. Hij dacht er over terug te gaan, maar bo- greep, dat achter hom de omstandigheden niet beter waren on de motor werkte uitstekend, hij vloog wel 100 (mijl in het uur. In den voormiddag van don twee den dag ontdekte hij een aantal visschersschepen, de eerste sinds New Foundland. Hij scheerde langs de masten om hun te vragen of dit de weg naar Ierland was, maar- hij hoorde niets. Een uur daarna zag hij voor het eerst land. Het was toen even voor vieren en spoedig zag hij dat hij inderdaad boven Ierland w'as. Hij was dolblij, dat hot werkelijk ïerland en niet bijvoorbeeld Spanje was. Precies op het vooruit vast gestelde punt is hij de -kust overgekomen. Van toon af was de vlucht maar kinderspel. Boven Ierland en Engeland vloog hij heel laag. Verder volgde hij den loop der Seine. Een half uur vóór Parijs begon hij de vuurpijlen en de lichttorens van Le Bourget te zien. Opeens bemerkte hij toen een vertikale lichtzuil, den Eiffeltoren. Toch had hij nog moeite het vliegveld to vinden. Hij zocht hot namelijk Noord-Oostelijk van Parijs, terwijl hot pal Oostolijk ligt. Toen is hij. eerst Noord-'Westwaarts gegaan en toon hij een reeks auto lichten zag. begreep hij terecht to zijn. Gedaald, wilde hij het toestel vlak voor de hangars brengen, maar terstond was hij door do menschonzeo omringd. Wegens het gevaar sloot hij toen hot gas af en Lindbergh vertelt door: „Nooit heb ik zoo iets gezien, nu eens was ik op de schouders, dan weer op den grond, ik was vooral bang voor de madhino; ik zag menschen er stukken uitsnijden als souvenir. Ik heb de machine nog niet teruggezien. Ik vrees, dat ze beschadigd is, wat-me zou spijten, want ik wil z$ nog gebruiken. Anderen zullen den Oceaan oversteken, maar niemand zal zoo ontvangen worden als ik. Lindbergh heeft ook nog een bezoek gebracht bij de •moeder van Nüngesser en uitte zijn diepe bewonde ring voor haar zoon. Draadloos telefoneerde Lind- bereih met zijn eigen moeder. Er is voorgesteld om aan Lindbergh het legioen van eer te geven. Ook is officieel alle hulde aan den koenen .vlieger gebracht. De voorzitter van den Parijschen gemeente raad, de president der Fransche republiek en alle dergelijke autoriteiten zonden hun gelukwensclien. Ook aan president Coolidge heeft de Fransche regee ring haar hulde betuigd. De Amerikaansche vlag is op het Louvre paleis geheschen, kortom, het'is een enthousiasme zonder weerga. Erg primitief. De uitrusting van Lindbergh was al bijzonder pri mitief. Zijn paspoort, een credietbrief, enkele boter hammen, en een paar flesschen water. In Amerika is men dol op dezen Colum- bus der lucht. Amerika, heel Amerika is gewoonweg buiten zich zelf. Niet minder dan 1500 telegrammen zijn overge- kabeld, Van uit elke gemeente, hoe klein ook, weer klinkt een gejuich, dat alles overstemt. Lindbergh heeft al minstens een aanbod van een millioen dol lars van couranten, schouwburgen, enz., om op te t. re cl en. President Coolidge heeft ook een telegram aan Lindbergh gezonden. Het New Yorksche publiek, gewapend met fluitjes en trompetten, maakt een oorverdoovend lawaai. Wolken confetti vlogen door de lucht. De vlaggen werden uitgestoken. Zoo is het. overal, de kerkklok ken luidden en de stoomfluiten van schepen on fa brieken gilden. Zelfs te Londen was de geestdrift uitbundig. Lindbergh heeft nu den Ravmond Orieigprijs van 25000 dollar verdiend. Hij is de eenige, de eerste en waarschijnlijk ook wel de laatste die alleen over len Oceaan is gevlogen, en heeft natuurlijk het we reldrecord va.n een vliegtocht zonder tusschenlan- ding. Lindbergh wil nu van Amerika naar Australië of de Philippijnen vliegen. Honoloeloe staat boven op het programma. De vlieger Chamberlain, die ook over den Oceaan wilde vliegen, heeft dat uit zijn hoofd gezet en wil nu ook naar Honoloeloe. Lindbergh ontvangt het Legioen van Eer. Lindbergh heeft, een bezoek gebracht aan Le Bour get, waar zijn vliegtuig thans veilig achter een bal- lustrade is opgeborgen. De schade aan het toestel, waaruit met mesjes reepjes zijn gescheurd, zal zoo gauw mogelijk hersteld worden. In gezelsohap van den Amerikaanschen ambassa deur is Lindbergh *s middags door den president der republiek ontvangen, die hem het Legioen van Eer op do borst spelde en hem de accolade gaf. Om zes uur werd de vlieger ontvangen door Poincaré, die hem eveneens hartelijk geluk wenschte. De menigte voor het Elysée en het ministerie van Financiën, bleef Lindbergh zonder ophouden toejuichen. Er zullen verschillende- officieele recepties worden gehouden: Woensdag in de Kamer en'Donderdag in het Stadhuis. De weduwe van den industrieel Deutsch de la Meurthe, heeft den president van de Aeroclub frs. 350.000 gezonden, waarvan frs. 150.000 bestemd zijn voor den aankoop van een beker, die aan Lindbergh moet worden overhandigd en de rest voor de moeder van Nüngesser en de kinderen van Coli. TWEE ERNSTIGE BRANDEN TE LONDEN. Te Londen hebben Vrijdag twee ernstige branden gewoed., een in Cowcross-sitreet bij de markt van Smithfield. had tengevolge, dat de spoorwegdienst van de metropolitain tusschen King's Cross en Moor- cate gestaakt moest worden, daar de muren van 't brandende gebouw op de rails dreigden te storten De andere brand liet zich veel gevaarlijker aanzien. Deze woedde in een fabriek van petroleumproduc- ten in Westham, o^ welker terrein groote hoeveel heden benzine waren opgeslagen. De geweldige ont ploffingen bij dezen brand verwekten een paniek in deze wijk. Kinderen uit een naburige school werden naar een veilige plaats gebracht en vele omwonen den ontvluchtten hun huizen. De brand begon op een binnenplaats van de dis tilleerderij en tatte vervolgen een van de dis- ti 11 eerkamer» aan. waarin zich drie groote tanks bevonden, die allen gevuld waren. Groote vlammen schoten omhoog uit dikke, verstikkende rookwolken, die den hemel verduisterden en de schrik in de buurt nog grooter maakten. 'Branweerlieden met gasmaskers deden hun" uiter ste best om een verdere uitbreiding van het vuur tegen te gaan. Honderden tonnen zand werden per vrachtauto naar het terrein van den brand gebracht om het vuur in te perken. De Londensche brand weer aondi haar ischuimbrand^puit. dlie bijzonder rustig werk verrichtte. Intusschen was de binnen plaats één groote vuurhoop geworden, waarin de pe troleum een brandend meer vormde. Naarmate het vuur in hovigheid toenam.' vlogen verschillende tanks in de lücht. Het 'hevigste was de laatste ontploffing, 's middags om vier uur. van een tank möi .2500 gallons benzine. Een werkman, die aan den oever van Bowcreek. aan welk water de fabriek gelegen is. stond te kijken, werd in de lucht geworpen, en viel in het water, waar hij echter ongedeerd werd uitgehaald'. Na viff uur was do brand gebluscht. Van de 150 werklieden van de fabriek habcn, er slechts twee letsel bekomen. De-een was bedwelmd' van den rook, de ander kreeg een kwetsuur aan don voet. Beidon konden na een korte behandeling in het ziekenhui^ huiswaarts gezonden worden Ongeveer 80Q0 gallons benzine zijn verbrand, maar daar er ongeveer een miljoen gallons van alleroi petroleumderivaten in de fabriek waren, had het ge volg van den brand heel wat ernstiger kunnen zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 5