Bl„ VROUWENRUBRIEK VIER SMAAKVOLLE JAPONNEN. Beo Japon In iwart eati^i, met decolleté ln «O Orepe Oeorgette. Bovenaan de rok een rij tin ingenomen gestikte plooien. Metrage 8 M. 26 ln 1 M. Ben Japon in bedrukt Crêpe de OWne, met 2n roode bloem op den eohouder, aan de taille lonseerend bo\en een Ingeeet eflen stak. Metrage i M. 80 In 1 11 KRONIEK VAN DEN ARTS* l - Da verantwoordelijkheid der öödera, la medteche kringen heb ik dilqwijla dozen orten zin hooren herbalent „teder beeft de ezondheid, welke hij verdient." Dit zou onge- vijfeld waar zijn, wanneer men den volwas in leeftijd bereikte geheel vrij van elke over» rfelijke belasting en van elk gevolg van een •ekte uit de kinderjaren. Maar dikwijle is dat lot het geval In de werkelijkheid komt het aarop neet, dat onze ouders voor onze ge- Mwihei/d verantwoordelijk ziin. Want het is ooral gedurende de eerste levensjaren, dat et organisme bewaakt moet worden en alleen 3 vader en de moeder zijn dan bevoegd om i te grijpen, waneer er zioh iets abnormaals het kind zou voordoen. Maar 'deze ouder- jke verantwoordelijkheid schijnt niet erg door- odrongen te zijn bij velen, en zij denken er een oogenblik aan, dat hun zoon of dochter ma zich tot hen zou kunnen wenden en zeg en: „Zietdaar, wat jullie van mij gemaakt ebben." In de wijk, waar ik woon, ontmoet ik eiken ag kinderen, die aan de Engelsche ziekte lij en. Baby's met een groot onderlijf, met oen aorm hoofd, die niet kunnen loopen en on- anks hun twee jaren nog niet kunnen spro eit Deze arme kleinen, aan wie verdanken j hunne ziekte? Aan hun ouders, die hun don :aag met allerlei voedsel volgepropt hebben, j plaats van hun een rationeel© voeding te even; aan hun ouders die, om den tuin geleid oor hun florissant uiterlijk, ben niet verzorgen i een verontrustende kwetsing zich rustig iten ontwikkelen. Wat betreft de verwaar- •osde kliergezwellen, ik zou ze niet kunnen sllen! Deze kinderen met hun verstopte neu mi hebben de eene angina na de andere, de me bronchitis #na de andere; hun enorme oofd wordt wanstaltig en hun intelligentie erandert in luiheid. Laat uwen iongen toch pereeren! Maar hol Alleen al bij t woord ©pereeren" schreeuwt de moeder moord en rand, en eerst bij den derden of vierden dok- »r die men consulteert, onder den Indruk ge- omen door den eenparig gegeven raad, besluit !j de hulp van een specialist in te roepen. In den tusschentija zijn er dagen, weken, 3lfs meestal maanden verloopen en het kind, at toch heusoh niets er aan doen kan, heeft .oh steeds verder abnormaal ontwikkeld. En e Engelsche ziekte en gezwollen klieren zijn otffloh niet de eendgo waarom het gaat! Welk mi overgeërfde ziektes welk een op andere U*e verkregen ziektes hangen niet alle bo- bet hoofd van bet. arme kind als even- vovele zwakrden van Damooles. En voe al aze niet- of sleoht verzorgde kwalen hangt e toekomstige gezondheid van het Jonge we- m afl De doktere waarschuwen, leggen den nadruk p het gevaar, maar in de meeste gevallen atmoeten zij onwetendheid of willen de oudere on niet begrijpen. Zij durven sommige woor- en niet uit te spreken omdat de familie deze Is een onbeschaamdheid zouden opvatten. Wanneer zij een behandeling voorschrijven Ie niet in den smaak valt, geen nood, dan eemt men een anderen dokter. En zoodoende, m niet hun geheele practijk te verliezen, iten zij de zaak ten slotte op haar beloop en ©perken hun zorgen tot de symptonen van et oogenblik zelve. Welke dokter, beu ervan m steeds hetzelfde te herhalen, beeft nog ooit tot zich zelve gezegd terwijl hij het huis an een zijner cliënten verliet „Welnu, als zij on absoluut niet hun jongen willen laten ha andelen, dan moeten zij 't weten." Ik herhaal, het grootste kwaad komt uit om- 'etendheid voort Zij weten werkelijk niet i fen vergeeft het hun. Maar men zou graag illen dat zij wat leerden. Er is een zeker tt,vim vnn kennis dor hvcHfitio on dor irft- KLEINE PARUSCHE MODESNUFJES. Ben Japon in zilverkleurig satijn met punt vormig décolleté. Op de rok meerdere volants, afgezet met een geplisseerden rand., Metrage 4 M. in 1 M. Een japon ln zilverkleurig crêpe, verwijd door groepen plooien welke eindigen in de punten van de Casaque in zwart satijn met zilver geborduurd. Metrage crêpe 2. M. 60 in 1 M. Zwart satijn 1 M. 26 in 1 M. de arbeidersklasse onwetend is van zekers theorieën, dat kan Ik desnoods begrijpen, maar dat er ontwikkelde kringen zijn waarin men de meest elementaire dingen nog nies weet, dat gaat boven mijn verstand! Maar h-rt zou zeker heel wat nuttiger zijn een beetje daarvan af te weten dan dat men op een piano een wals van Chopin kan aframmelen. En 't eene verhindert bovendien heelemaai niet 't anderet Men kan daarom slechts zeggen dat de menschelijke gszondheid goed beechermd is van af het oogenblik dat het kind door nauw- ouders wordt opgevoed, die, wanneer !k het zeggen durf, georganiseerd zijn op het standpunt van de elementaire waarheden der medische hygiëne. Er zullen altijd nog genoeg ziekten overblijven maar men zal, tegen hun twintigste jaar, een veel grooter aantal robusift jonge mannen en vrouwen zien en misschien kan men dan zeggen dat ieder de gezondheid heeft welke hij verdient. Maar zoover zijn wij voorloopig nog niet..»» HET WONDER DAT WIJ AAN DE SPORT DANKEN.... Prudhow zei tn de achttiende eeuw „Er be staan geen leelijke vrouwen". Aan deze galante opmerking zouden wij tegenwoordig kunuoQ toevoegen: „Er bestaan geen oude vrouwen". En dit wonder zijn wij aan de sport verschul digd En inderdaad, op den leeftijd waarop men de gewoonte heeft grootmoeder, en zelfs over grootmoeder te zijn, hebben Kopenhaagsch3 dames van 75 tot 90 ,lentes" zich vertoond w korte broekjes of geplisseerde rokjes een coquet gymnastiekcostuuml voor een talrijk en zeer belangstellend publiek. De verraste en bekoorde daaraan twijfelen wij niet toe schouwers zagen deze leerlingen oefeningen met halters en beenbewegingen maken, sprin gen, kortom een behendigheid in de gymnas tiek welke een zestienjarig meisje haar moei lijk verbeteren kan. En er werd enorm ge applaudisseerd! Voor zooiet8 moet men werkelijk moed en wilskracht hebben en een diepe verachting voor het belachelijke. Het is, zooals gij ziet, nooit te laat om Iets goeds te doen. Dit voor beeld bewijst zulks meer dan overvloedig. Dat onze Jonge meisjes daaraan een voorbeeld nemenl VAN ALLES WAT. Er valt niet meer te strijden tegen de geómetrie die Zich zoo goed in de mode heeft weten in te dringen. De cirkeltjes, hoeken, vier kanten, driehoeken en andere figuren zonder bepaalden vorm, versieren de nieuwste sport- kleeding en ook andere. Het zijn de nervures (heel smalle ingestikte plooitjes zoo dun als een naald) en de incrus taties die verder onze japonnen vereieren, het voordeel van incrustaties is nog, dat een ande re stof en kleur gebruikt kan worden. De horizontaal geïncrusteerde strepen maken een goed effect aan den rand van het rokje. Vier of vijf verschillende tinten kunnen op die manier verwerkt worden, die men tever geefs in imprime's of galons zou zoeken. Men krijgt op die manier een breede band die vol doende is om een japon te garneeren. De onsymetrische figuren die op sommige Jumpers en sportkleeding geïncrusteerd zijn, kunnen ons minder bekoren, ze hebben slechts een deugd, dat 't origineel is, maar dat is niet voldoende om een chic geheel te verkrijgen. De nervures kunnen op allerlei manieren toe gepast worden en 't staat altijd gedistingeerd, We zien ze toegepast in ruiten, als een Griek- Bohe rand, ze geven de stof een heel ander aan zien en het contrast van de effen gedeelten en het bewerkte geeft een aparte charme aan de japon. We hebben al eens gesproken over de tail leurs die dit salson zoon succes hebben, wat ge deeld wordt door de robes manteaux, het Vong jaar verdrongen door de ensembles. Niets Is inderdaad chiquer, dan die effen een voudige maar goed zittende japonnen met fijn kraagje en manchetten of een smetteloos wit vest als eenige garneering. Ze worden gecompleteerd, al naar dé tempe ratuur, door een écharpe van vison, strak om de hals, of door, een zilverdos, nonchalant over één schouder geslagen Een elegante vrouw kan niet buiten deze bonten. Knoopen ziet men op de robes manteaux in dof metaal of oud-zilver, nadat ze eerst met fel schitterende steeenen gedragen zijn. Sommige van die knoöpen zijn fraai versierd en hebben werkelijke artisten er hun beste krachten aan gewijd, wat niet te verwonderoa i», als men bedenkt hoe een groote plaats de byoux in het toilet der vrouw Innemen. De, mooie knoopen zijn niet alleen voor de tailleurs, men ziet ze ook op robes van satijn en crêpe de chine, als op de ensembles van kasha. Er werd gezegd dat de godets voor goed ver bannen waren uit de nieuwe modellen en dat de ruimte in de japonnen aangebracht slechts door plooien verkregen zou worden. Dit is ech ter niet juist want wij zagen in de collecties van eerste huizen vele japonnen met godets, die slechts met die van 't vorig jaar verschil den dat ze minder geaccentueerd zijn en dik wijls slechts aan een kant aangebracht, de andere kant is dan geheel plat De meeste mouwen zijn strak om de pols ge floten, vrij nauw van boven, hebben ze alleen onderaan veel ruimte, die om de pols wordt samengehouden door een vrij breede manchet. De echte Engelsche blousemouw zien we bij de jurkjes van toile de soie of tricot die dezen zomer weer veel gedragen zullen worden. Vele van die jurkjes hebben een kort vest zonder mouwen en zonder ceintuur. Sommige zijn van effen tricot de andere van bewerkte tricot, van duvetine, katoen-fluweel en kasha. Het voile en linnen batist wachten op de mooie zomerdagen, want de mooie maar dunne toilet jes hebben prachtig warm weer noodig, wil men ze'met pleizier dragen. We zien veel blauw dragen, geel en rose, en de beeldige combina tie van rose en blauw. Met geel is wit de mooi ste combinatie. De beige, blauwe of grijze schoentjes dragen we bij een jurkje van dezelfde kleur, vooral donkerblauwe schoenen zijn en vogue. Voor den avond overheerscht wit Wit satijn te de stof die het meest gebruikt wordt voor avondtoiletten. Over de witte japon wordt een mantel van wit satijn of fluweel gedragen, met een enorme kraag van witte vos of herme lijn, als men ten minste niet de tegenstelling verkiest van donker bent Het is beide mooi, heelemaai wit voor jonge meisjes, wit met donker bont voor oudere vrouwen. CLEO» Bloemen. elegante De ge De lichtgroen getinte witte Camelia is de def tige bloem bij uitstek, men draagt deze op robes of tailleurs, van welke laatste de zeer ite een fluweelen manteltje hebben, geliefkoosde roos is de „rose ambré", nau welijks gekleurd, zeer licht oker als de mooie Ooeterecne vleeschkleur. Wij zullen deze in fluweel, in satijn en in vilt op de hoeden zien gedragen bij zwarte japonnen. Hof décolleté. De rechthoekige vorm zal de overhand heb ben. In een der hoeken brengt men een mono gram, een bloem uit lint, een vlinderstrik met fladderende einden, of zelfs een veterband- strikje. De eenvoud is geen wet, en let» aardigs gezoebtsoh is zelfs noodzakelijk. Een nieuwe kleur „en vogue". De neutrale en rustige tinten worden verla ten. Wanneer eenige beschroomden nog uit be redeneering bols de rose, grijs, zacht blauw of noiaette dragen, zoo te een levendig, bijna schreeuwend groen, de op den voorgrond tre dende kleur geworden. Weldra zullen wij nog slechts deze zien! Maar laten wij op onze hoede ritn Want da mode wil ook daife wil mlTulftf EEN CHIC HOEDJE. Dit te een elegant hoedje van licht beige gros-grain met stroo versierd. De hoedjes blij ven ondanks de pogingen om groote hoeden in te voeren, nog steeds heel klein. Het is ook veel te lastig om met een groote hoed in een open wagen te zitten of te fietsen en wanneer we een mantel dragen hebben we last van den grooten rand als we onze kraag hoog sluiten. ONZE KINDEREN. Josette, 5 jaar oud, ziet er allerliefst uit in haar grijze manteltje, met roode moesjes bezet I en verlevendigd door een band van rood laken welke als zoom dient voor kraag en zakken. Metrage 1 M. 25 in 1 M. 40. De kleine Jeanne, die haar vergezelt, is ge kleed in een manteltje van bleu pastel kasha, waaraan zich bovenaan bij het ingezette stuk gestikte plooitjes bevinden. rmen< Metrage 1 M. in 1 M. 40 voor 4, jaren. l(jigh€ Suzette, een kleine dierentemster met ic beer (in peluche gelukkig!) onder den heeft een erg smaakvol costuum. Een ju uit zwart met groen geruite stof met gr<£^ ceintuur en knoopen. Het manteltje is in groen Mrapella. Metrage (voor 5 jaren). Geruite stof 1 M. in 1 M. 40. Effen stof 0.65 M. in 1 M. 40. DE GEIT. Een van de grootste slachtoffers der hedeü- daagsche vrouwelijke coquetterie is wol de geit Dit jaar is bet wel in het bijzonder het jonge geitje dat daaraan geofferd wordt. De fijne huid van deze welke een zoo mooi ge nuanceerd bont geeft is bijna even erg „en vogue" als de huid van het z.g. doodgeboren kalf. Men gebruikt het voor dezelfde doelein den, voor Weeding en voor alle mogelijke gar neering: kragen, revere, eeintures, handtas- schen, schoenen, hoeden, parapluieknoppen enz. Zij komen van de nog zeer jonge dieren, die gedood worden wanneer zij vijftien dagen oud zijn en nog door de moeder gevoed worden, want zoodra zij gaan grazen zou het leer zijn «soepelheid verliezen. De Alpengeiten zijn het meest gewaardeerd,' en Savoye, Zwitserland en Tyrol leveren aan dezen gril de mooiste exemplaren. Weet gij, lezeressen, van welke verschrikke- UJke rassen uw panther- en tijgervellen komen waarmede gij tegenwoordig japon, mantel en hoed versiert? De strooken gladharig bont zijn dozen zomer zeer in de mode om weefsels te garneeren, zelfs de duurste! Deze zijn eenvou dig afkomstig van de huid van Chineesche gei ten, „onvruchtbaren" genaamd, omdat zij nooit jongen gehad hebben; haar huid is grijs of wit, deze wordt doör de Chineezen gelooid en dan naar Frankrijk gezonden, waar men ze verft en bedrukt Het Chineesche geitje geeft ook het zijdeachtige bont waarvan men shawls en man telzoomen maakt het z.g. „Mongolië". Men zegt dat de Chineezen de jonge geiten in lin nen zakken wikkelen, opdat zij hun blankheid etn zijdeachige krullen behouden. Tegenwoordig geeft men den voorkeur aan de ontkrulde Mongolië, welke in alle tinten passend bij de Weeding geverfd wordt Ook be drukt men deze gladde Mongolië. Met de onthaarde Russische geit bootst men zeehonden en gazellenhuiden op wonderbaar lijke wijze na. De Italiaansche geit met zijn lange, zeer zijde achtige witte of zwarte haren dient om een mooie nabootsing van de apenharen te maken. De voof onze coquetterie zoo kostbare geit stelt zich niet tevreden ons bont te leveren en een groot aantal buitensporige en mooie vach ten te verschaffen, zij geeft ons ook het leer van Cardova, sagrijnleder, voor de fabricage van marokijnwaren en bovendien nog hand schoenen en schoenen. Voor deze laatste Indus trieën overheerschen de Fransche geitjes de markt Grenoble, Annonay en Chaumont leve ren de handschoenen voor geheel Europa Maar dat te nog niet alles wat wij aan de gett te danken hebben! Zij geeft ook nog haar haren voor weefsels. De magnifieke kaahmirshawls, waarop onze grootmoeders met recht zoo trots waren, kwamen van het dons van een Indi- schen geit; dit dons dient tegenwoordig voor de fabricage van passement-voorwerpen: fran jes, kwasten en dergelijke. Met de lange en zijdeachtige haren van de Thibetgeit maakt men de Angorawol en speciale fluweelsoorten. Dit te de wonderbaarlijke en aandoenlijke ge schiedenis van de geit met haar spottende, doorschijnende en lichte oogen. Wij stellen ons haar gaarne voor op een scherppuntige rots, hier en daar een takje, een bloem, een blad of een wilde vrucht grazende, haar fijne silhouet zich aftèekenend tegen den helderen hemeL Bekoorlijk landschapsbeeld! Arm lief geitje! GEDACHTEN EN GEZEGDEN. Wanneer men achter het verstand aanloopt haalt men de domheid in. Montesqnlen. Van alle beleedigingen is de spot wel degeen die men bet minste vergeeft DE KUNST OM IN OEN SMA TE VALLEN. ist va komt erblir uilhoe lton ■erzad eikooi hij h „Wie in den smaak wil vallen, late zichté>st> derrichten in dingen1' die men weet door nl, n\ui schen die ze niet weten." itekalf Weten aan te hooren is altijd een moeflr zijn kunst geweest, alleen mogelijk bij een gc^en i opvoeding en een intuïtieve gevoeligheid. Het begrip van nuances is er de eerste v eisohte voor. In sommige gevallen is het reren dig, dat het hart er zich in mengt Onze Bciumven zinnigheid speelt ook een rol, omdat ze eindi toestaat de dingen te begrijpen, die niet geavan n werden of wat men aan te hooren geeft blik moet oplettendheid en belangstelling drukken. Weinig mensohen weten te luisteren, ben we ln onze eeuw den tijd om een spre aan te hooren, over een onderwerp wat persoonlek niet Interesseert? Neen, twijfel en daarom luistert de Jonge slecht of niet Maar om op den titel van dtt artikel terug komen. Hot is geen kwestie van hitetoren, moor t In den smaak vallen. Er is geen vrouw, zelfs de bescheidoneto, i niet innerlijk dat gevoel heeft dat zoo beg pelijke verlangen om gewaardeerd, begrep ln éón woord geliefd te worden. Maar ziehier de eerste eisch om dat te w den, met zekerheid en zonder buitengewc inspanning. Ze is samengevat tn de woord van een goed psycholoog i „Wie tn den sme wil vullen, late zich onderrichten ln <fingi die men weet door mensohen, die ze n weten". Een superieure diplomatie ligt in dl twee regels opgesloten. Wee haar, die zich veroorlooft aanmerking te maken en het prestige van den vertel verlaagt Deze zal het niet vergeten, niet v geven, en ziedaar een vijand, ontstaan d( een klein incident Degene die wijs om eigen kennis te verbergen en net te alsof ze verrukt is door de onvoldoende kern van een zwetser of een pretontieuse Wan kous, heeft kans hen te bevallen, hun symj thie te verkrijgen, tn één woord om zich vrit den te maken. Zij, die verbeter^ betwijfe aanmerking maakt op het verhaal zelfs n de beste bedoeling ter wereld maakt d verteller, waarvan zij de autoriteit verminde tot haar tegenstander, t Behagen, te dat niet liet doe! van alle vrc wen? En hoevelen bedriegen zich in do mi delen die ze daartoe gebruiken. Men ontnrt er die willen behagen door haar deugden, a deren denken door den schijn aan te nero van allerlei ondeugden, in den smaak te.vall De beleefdheid vraagt dat men luistert en j vrouw, de echt vrouwelijke vrouw, d.wjL J die begiftigd te met intuïtie en fijngevoell held, zal in de rol van luisterende er partij vi weten te trekken, en zoo op dengene die haar spreekt, een indruk van zachtheid en h schaving maken er zal dan een groote ahfl me van baar uitgaan. gr ONZE PATRONEN. Patronen ven de modellen van de mantab kinderjurken rijn verkrljgbeer bij mej. C. Har! 8 Amarylllslaan, Heemstede (best Haarlem). De patronen voor dames kosten 1, die vo kinderen 0.80. Het duurt ongeveer een we alvorens re In 't berlt komen van degenen patronen aanvragen. Leest: „La Femme de Fraooe", een tijdschri dat zich bezig houdt met allee wat de kleedii en het huishouden der vrouw betreft „La Femme de France" volgt niet alleen mode maar voorziet deze. Zij is dan ook W onontbeerlijk tijdschrift voor de vrouw. Abonnement 65 francs j>er Jaar. Cllchó's Femme de Francfl.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 16