Alieieti llitm- NEELS. UITVERKOOP Zaterdag 20 Augustus 1927. 70ste Jaargang No. 8103. Eerste Blad. Oceaanvluchten en Wereldluchtverkeer. Plaatselijk Nieuws. DE LOTING VOOR DE NATIONALE MILITIE. SCHAEER COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, vorden Adver- twntiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. UitgeversN.V. v.h. TRAPMAN 3 Co., Schagen. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer Ê0 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote lettors worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN, Met Lintlberghra eerste en grootste nonstop- vlucht,-die zoo glansrijk en gelukkig van New- York naar Parijs voerde, is de verwezenlijking, van onzen toekomstdroom, bet wereldluchtverkeer, schijnbaar met een slag zeer nabij gekomen. Voor barige lieden spraken er reeds van, dat wij spoedig in regelmatige afstanden tusschen Europa en Ame rika lieen en weer zouden vliegen. De tweede koene piloot, de naar Duitschland gestevende Chamber- 1 a i n, moest zijn vurige vereerders reeds beVven denkbeelden in 'deze richting uit te werken. A-V: lei bezweren werden naar voren gebracht, als: slecht weer, afwijking van de koers door zijdeling- sche winden, enz." Toen kwam de derde, comman dant B y r d; deze zou trachten den tooht over den Oceaan heen en terug te doen en was reeds voor dat doei met een driemotorig verkeersvliegtuig gegaan, waarin behalve hij zelf nog drie andere passagiers hadden plaats genomen.. De afloop van dezen tocht is bekend. Door slecht weer kon Byrd het einddoel, Parijs, niet vinden, zoodat hij tenslotte genoodzaakt was, zijn toestel 'nabij de kust in zee te doen dalen, opdat de kans, dat het toestel ernstig beschadigd zou worden, zoo gering mogelijk was. Niettemin was deze beschadiging zoo groot, dat aan terugkeer vooreerst nog niet gedacht kon worden.. Nu, op het oogenblik zijn een half dozijn piloten bezig, den ■orrugekeerden weg van Europa naar Amerika voor te bereiden. Hoe zij ook met de grootst mogelijke voor zichtigheid te werk gaan, geen van hen zal nauw keurig vooruit kunnen zeggen, op welk punt van de Amerikaanscbe kust de vlucht zal eindigen, want niet een is er zeker van, dat hij na een zeker aantal uren, laten we zeggen, bijvoorbeeld in New York zal zijn. Een heel ander geval is het, wanneer we bijvoorbeeld naar Rome hebben te vliegen, dan woixix, uaeu een vrij zeker gevoel van goed weer in het vooruitzicht, de tocht begonnen. Eerst naar het Zuiden over Brussel, Parijs en dan nog verder tot aan de kust van de Middellandsche Zee, desnoods de Alpen over en verder langs de Italiaansche kust, totdat Rome bereikt is. Een enkele blik op het com- pas en verder vele oriënteeringspunten beneden op aarde geven meer dan voldoende den koers aan, waarin gevlogen moet worden.. Zonder deze oriën teeringspunten zou het toestel misschien bij Westen wind in den Balkan en bij Oostenwind in Spanje belanden, terwijl het bij heel slecht weer waarschijn lijk niet verder komt dan aan de Zuidelijke grens van ons land. Dit voorbeeld illustreert in bet alge meen den hukligen stand van het luchtvaart-oriën- teeringsvermogen; daarbij komt het niet minder aan op de ervarenheid van den piloot. De grootste hin derpaal, waar bet al of niet gelukken van een groote vlucht echter van afhankelijk blijft, dat is bet weer, want wanneer het uitzicht volkomen belemmerd wordt, dan moet bet vliegtuig alleen op den stand der instrumenten af bestuurd kunnen worden. Zoo ver is de techniek echter nog niet gevorderd. Biji een dergelijke situatie blijft den vlieger echter altijd nog één mogelijkheid over, over den nevel heen, of boven de ondoorzichtige wolken de vlucht voort te zetten. Dan blijft echter nog wel altijd de moeilijkheid be staan, dat de vlieghaven, welke de bestemming van het vliegtuig is, niet nevelvrij is, of dat boven dien haven zonder eenig gevaar het wolkendek doorboord kan worden, zoodat een veilige landing verzekerd is. Bovendien komt bij een lange-afstandsvlucht zonder eenig uitzicht op de aardoppervlakte bet be sturen naar boordinstrumenten weer naar voren, zoodat dat dan vrijwel op een lange Oceaan-vlucht neerkomt. Hoe zal dat nu bij een Transatlantisch luchtvaart- verkeer het geval zijn? Boven het water is het in zooverre gemakkelijker vliegen, dat slechts op ge ringe hoogte gevlogen behoeft te wordon, omdat hieraan geen bergen of anderszins in den weg staan en zoolang de vlieger het water nog onder zich ziet, kan hij in horizontale richting gelijkmatig blijvon voortvliegen. Bij de grootte der oceanen moet dit eventueel dag en nacht zonder zichtbare oriëntpo- rmgscontrole gedaan kunnen worden. Om echter op het juiste punt te landen, moet het vliegtuig nauwkeurig in een zekeren koers gehou den kunnen worden. Deze zoogenaamde „ware koers" wordt uit twee hoofdfactoren saamgesteld. Eerstens de compaskoers, die voor den aanvang van de vlucht nauwkeurig wordt berekend en in kaart gebracht. Het compas moet in het vliegtuig tegen alle moge lijke afwijkingen nauwkeurig ingesteld zijn. Twee dons wordt de afwijking door zijwinden bijgestaan. De windrichting zal gedurondo een lange vlucht dik wijls veranderen, zoodat de vlieger zich al dien tijd met de bepaling daarvan moet bezighouden. Een zij- delingsche wind kan tijdens do vlucht berekend of geschat worden. Op den duur is het schatten natuur lijk zeer riskant, terwijl het berekenen moeilijk aan den piloot, die gelijktijdig met de handen het hoogte en dieptestuur en mot de voeten het zijdelingsche stuur moet bedienen, steeds zijn ooren moeten open houden voor het geluid van den motor en tenslotte zijn oogen voortdurend op den horizon en het instru mentenbord gevestigd moet houden, kan worden opgedragen. De geweldige lengte der oceaanvluch ten vraagt echter een nauwkeurig' sturen in een bestemde richting, daar een afwijking van slechts enkele graden groote vertraging kan veroorzakon. doordat op een heel andere plek de kust wordt be reikt dan was voorgesteld. Hetzelfde geldt natuur lijk wanneer boven de wolken en de ondoorzichtige nevel wordt gevlogen. Trots de allerbeste berekenin- me®ft ervaren praktijken zal de berekende koers nooit nauwkeurig uitkomen, maar hoogstens ft "w®;ren k0*r8" nabij komen. °e.techniek wordt daarom hard gewerkt aan waa™iee d® afwijking van den wind ge- hrniJho worden, maar tot nog toe is nog niets dan jfn Igec?ntroe-erd- Wel hoort men nu en aan van een nieuwe constructie, maar meestal ont breken de geldmiddelen, om het toestel naar be- hooren te beproeven. Dit is niettemin het werk, waarop de vliegtechniek zich zal moeten toeleggen en alleen wanneer het vliegen niet meer in die mato als thans van het weer afhankelijk zal zijn, en de luchtpassagier ziet, dat hij tegen alle gevaren be schermd is, dan pas zal de tijd rijp zijn, waarop aan wereldluchtverkeer kan worden gedacht. Dat spoedig dit moeilijkeprobleem een oplossing vinde, opdat onze koene Oceaanvliegers niet langer bun leven o<m niet op het spel zetten. Onze eerste Groote UITVERKOOP is in vollen gang. PRIJZEN VER BENEDEN INKOOP. Zondags tot 12 uur v.m. geopend. Reiskosten worden vergoed. LANDBOUW, AFD. SCHAGEN. Donderdagavond vergaderde in het Noordhollandsch Koffiehuis, de afd. Schagen van de 'Holl. Mij. van Landbouw, onder voorzitterschap van den heer S. Smeding. Er waren 8 leden aanwezig. Na opening der vergadering, werden de notulen gelezen door den secretaris, den heer Joh. de Veer, ze werden goedgekeurd. De ingekomen stukken gaven weinig stof tot be spreking. Een brochure over verwerkingsinrichtingen van afgekeurd vee, was aanleiding tot gedachtenwisseling over de plannen die in dezen keuringskring bestaan. Er werd wel een boerenbelang in gezien, en na het inwinnen van inlichtingen, in welk stadium de zaak thans verkeert, zal het bestuur trachten iets te doen om de tot-stand-koming te bevorderen. Medegedeeld werd, dat de afdeeling in samenwer king met Gouda en Alkmaar, aan den Minister ge adviseerd heeft, om de landbouwloterijen onder be tere voorwaarden toe te staan dan tegenwoordig geldende zijn. Vervolgens werd door den heer Joh. de Veer reke ning en verantwoording gedaan. De ontvangsten be droegen f531.46, de uitgaven f436.25, batig saldo f 95.21. (Het beginsaldo was f 136.46, zoodat het ruim f40 is achteruitgegaan. De heeren Lakeman en Eenhoorn hebben de be scheiden nagezien en adviseerden tot goedkeuring, waartoe de vergadering besloot. Penningmeester ont ving een woord van dank voor zijn beheer. De beschrijvingsbrief voor de algemeen© vergade ring op 15 September te Ridderkerk werd vervolgens besproken. Medegedeeld werd dat het Dag. Bestuur der afd. als lid van het Hoofdbestuur had candidaat gesteld de heer Jm. Blaauboer Kz. te iBarsingerhorn, en wel in de vacature—P. Stapel Cz. De voorgestelde wetswijziging der Mij, zoodanig, dat leden van vereenigingen van oudleerlingen van winterscholen en landbouwcursussen, en zoons van leden, tot de afdeelingen der Mij. kunnen toetreden voor eeno contributie van 11.50, werd door Voor zitter (als lid der commissie, die deze wijziging had voorbereid), toegelicht Het doel is dat er jong bloed tot de Mij. toetreedt Het voorstel werd algemeen toe gejuicht. Vervolgens werd de heer Smeding tot afgevaardig de benoemd, de heer Joh. de Veer tot plaatsvervan ger. Een bespreking over het al- of niet wenschelijke van verandering van datum der voorjaarepaarden markt te Schagen (die op den len Maandag in Mei gehouden wordt) had tot resultaat, dat besloten werd, den dag voorioopig te behouden. Het succes van de praat-avonden in het vorig sei zoen over veevoeding, deed het bestuur voorstellen, ook in den a.s. winter hiermede voort to gaan. Besloten werd dit keer als onderwerp te kiezen de meest voorkomende veeziekten op de boerderij, en hiervoor den heer P. de Boer als leider uit te noo- digen. Ten tweede: Over bemesting. Hiervoor stelde de heer Smeding zich als leider beschikbaar. Bij dit onderwerp werd het wenschelijk geacht, vooTaf een aantal grondmonsters in deze omgeving te doen on derzoeken, aan de hand waarvan een doelmatige on derlinge bespreking over bemesting zeer zeker kon volgen. Voor het nemen van grondmonsters zal de mede werking der leden worden ingeroepen. De afdeeling zal ide helft der kosten van het onderzoek der monsters vergoeden. Hierna werd de rondvraag gehouden, die niets op leverde, waarna de voorzitter de vergadering sloot met dankzegging voor de nuttige besprekingen. AANBESTEDING. Woensdag had de aanbesteding plaats voor het bouwen van een woonhuis, twee druivenkassen en een brug, met bijbehoorendo werken te Schagen, voor rekening van den heer D. Portegies to Venhuizen. Ingekomen waren 1? biljetten en ingeschreven hadden voor PerceelI. Metsel en timmerwerk bouw woonhuis en brug: F. Schotten, Schagen f6298; A. EriksNz., Burgerbrug f5598; H. Doorn, Keinsmerbrug f7910; M. Schoen, 'Schagen f 0398; P. Blom, Barsingerhorn f 6400. Perceel II. Bouw 2 druivenkassen: F. Schotten, Schagen f3307; P. Doorn, Si. Maartensbrug f3200; A. Eriks Nz., 'Burgerbrug f 3180; M. Schoen, Schagen f3357; P. Blom, Barsingerhorn f2900. Perceel 3. Glas-, schilder- en behangwerk, perceel I: P. Blom, Barsingerhorn f673; P. Weeland, Scha gen f576; P. J. Renooij, Schagerbrug f495; G. Breg- man, Schagen f673; G. Meereboer, Schagen f790; Schot en Roggeveen, Schagen f741; Gebr. Trienen, 't Veld f598; J. W. Pool, Kolhoni f855; J. Renooij, Burgerbrug f500. Perceel IV. Glas- en schilderwerk van perceel II: P. Blom, Barsingerhorn f 1240; P. Weeland, Schagen f1027; P. J. Renooij, Schagerbrug f1054; G. Bregman, Schagen f1240; G. Meereboer, Schagen f1230; Schot cn Roggeveen, Schagen f 1217.50; J. W. Pool, Kolhoni f 1248; J. Renooij, Burgerbrug f 1059. Perceel 1 en 2 in massa: J. Faus, Nieuwe Niedorp f 8906; M. Schoen, Schagen f 9755. Perceel 3 en 4 in massa: P. J. Renooij, Schager brug f 1549; Schot en Roggeveen Schagen f 1958.50; J. W. Pool, Kolhorn f 2095; J. Renooij, Burgerbrug f 1559. Perceel 1, 2, 3 en 4, in massa: S. A Knuwer, Scha gen f 11600; J. Faus, Nieuwe Niedorp f 11290; J. Borst en K. Kleijn, Berkhout f 10275. Door den bouwkundige, den heer C. Keesman Jz., was de volgende begrooting opgemaakt: Perceel I f5839; perceel 2 en 4 f 3600; perceel 3 f 500, totaal f9939. De gunning is aangehouden. WERK OPGEDRAGEN. Aan de firma Overtoom en Zn. alhier, is den bouw van eene Roomsch-Katholieke kerk te Rotterdam als laagste inschrijver gegund. De inschrijvingssom be droeg f261.315. THEATER ROYAL. Rin Tin Tin op hét doek1 is at/cecHs oen groot succes g-ewoost, en zoo zal ongetwijfeld Zaterdag en Zondagavond de film „Lobo, de Wolfshond," waarin Rin Tin Tin de .hoofdrol vervuld, een pracht-sensatie worden. Deze film is de stérkste rilm die met oen ze beroemde hond is vervaardigd. Rin Tin Tin is hierin ot> zijin beet. De korte inhoud vertelt ons van deze pracht film het volgende: De anders zoo Kefettyke, dichtbegroeide High Slerras zijh door het vernielend vuur thans een oord <lOT verschrikking. De geweldigte bopohbrand, die de Siorras teistert, drijft ook de wolven steeds verder naar beneden, tot -ztf de groote woestijn voor zich zien en ver weg de kudden van die wei nige ranchers, die hier in deze onvruchtbare vlakte een bestaan trachten te vinden. De aanvoerder, der wolven is een machtig groote wolfshond, door da raneohers Bobo genoema, de Spaansche naam voor wolf', verstandig als een monsoli en met de talenten van egn groot veldheer. Talloos zijn de „raidsT, die ondernomen wordaix om den gevnecsdan; wolfs hond-heer to loggen, steeds echter weten Lobo en de zgraan te ontsnappen, dank zil hiot woeagalooze omgsmanstaiont van den aanvoerder. Talloos zjjln ook de bewijsstukken, die den wraakzuolitigenJboe- ren getuigenis afleggen van een bezoek vanLobo era zpjln kudde Wat zijtn aartsvijanden, de ranchers, niet ver mogen, gelukt dan een grootera' oaotusdoorn', die diep «n Lobo's vleesoh dringt. Steeds pijnlijker wordt de wond het loopen is hem onmogelijk. van: RIJWIELEN, BANDEN en ONDERDEELEN, tegen zeer lage prijzen. Concurrentie onmogelijk. Gelegenheid voor inruilen van gebruikte Rijwielen. Voorradig gebruikte Dames- en Heerenrijwielen. G. ANNEVELDT, Dorpen, Laan, Schapen. Dan drijft hém de angst voor zijn Soortgenoten hem de woestiju in om alleen te sterven.Hier vindt hem David Western, eera eenzame gelukzoe ker, op zoek naar hét kostbare borax, en zooals eeuwen geleden de eerste wolf zich' onderwierp aan dien wil van den meraschl zoo. vergeet ook Lobo langzamerhand zijn wolvennatuur m wordt hü Davids hond. David era zijn verloofde, May Baretowe, dé dJoohr fcer van een rijken rancher, houden hun nieuwen huisvriend angstvallig verborgen, uit vrees voor de wraakzucht der boeren. Op zekeren dag ont dekt David een rijke borax-mijn en hij begeeft ach onmiddellijk met een monster van1 zijn koek bare vondst naar de stad om het dioor Horton, den scheikundige, te laten onderzoeken. Deze ^ahter, ^werkelijkheid een gewetenloos avonturier, vat dadelijk hét plan op zich van Westons claim moeet- te makera. Hij is hét ook, die Lobo herkent era tracht te dooden, waarin hij' echter te juister tijd verhinderd wordt. Door Horton overvallen1 en gewond zou David een ollendigendood gestorven1 aqjbi,, bad] niet Lobo de ranchers zijn verblijfplaats gewezen. Het edele dier komt nog juist bijtijds om te beletten, dat Horton zijn weerloos slachtoffer lafhartig ver moordt. Door de wolven achtervolgd en achter haald:, sterrt de schurk een gruwelyken dood...... .David geneest spoedig van zijn wonden, dank rij May 8 li<ïfdcrijke verpleging en verzekerd van de ganegauhoid van zijn oude doodsvijanden, da ranchers, gaat Lobo, dé lievalhigshond van het jonge echtpaar May en David, oen zorgelooze toe komst togonufot. Hpbo, do Wolfshond, gééft ons ecm aangrijpend verbaal van, liefde en trouw, van moed en zotfem- offoring uit hot wilde Wastera van Noord-Amerika én hot ruwe, gevaarvolle leven van een handjevol pioniers; eon verhaak waarin Rin Tin, Tin', do zoo geliefde hond-acteur,, de hoofdrol vervult. Steeds weer opnieuw moeten wjj het talent be wonderen van dozen merkwaard) gen hond en heb ben wü eerbied voor oen dressuur, die dergelijk schitterend spel mogelijk maakt. IndordaJtl, er is maar één Rin Tin Tin en zijn spel zal mi_4vshinn wel nooit geëvenaard worden. Evenals in „Bloedhonden," spoelt ook thans de boeldsolioime June Mariowe de vrouwelijke hoofd rol, betgeen dezen merkwaardigem film een aan trekkelijkheid te meer geeft. En ook „Heinie" Coxv- klin, den gevierden komiek, ontmoeten wij weder en zooals vroeger doet hij ons weer schateren van het lachen door zijn dol-komisohe invallen oer-geestig spel. Een bijzonderheid van do Rin Tin Tin-films zijn de veelal schitterende natuuropnamen en „Lobo, de Wolfshond", blijft hierin met achter. De regisseur Nbeï Smith heeft ons een film ge schonken, die met'het beste van het boste pp één lijn te stellen is, een film, rijk aam spanning en dramatische kracht, boeiend van inhoud, schitte rend uitgevoerd, ia één woord, eera kunstwerk» waarmede Warner Bros Bear inleggen. En Dinsdagavond „voor niks", ao aangrijpéDtö» levensschets „De Apostel der Armen." Gisteren, 19 Augustus, had in lokaal „Cérès" van den heer J. Schenk de loting plaats voor de natio nale militie, met den volgenden uitslag: Schagen, 30 loteringen. A. Bakker 23 G. Bakker 28 M. J. Beerling 24 A. C. Berkvens 17 B. G. Brügemann 3 1 K. Bruin 13 H. Bijwaard 15 1 A. Delver 27 W. A. Deutekom 16 1 Jb. Fijnheer 20 Jac. van Gastel 25 D. W. Geerligs 18 Joh. Jac. Hansma 6 S. Hoogvorst 26 J. de Jong 9 D. Kaper 30 M. Keesman 11 J. Paulusma 31 J. Ranke 14 G. Roggeveen 2 C. Rood 4 - P. Th. Spierdijk 19 Joh. A. Streutker 1 D. Waag 22 A. Watertor 7 Joh. Willemse 12 G. H.. Wit 29 K. Wit 5 J. Zwart 10 Jan Zwart 8. Barsingerhorn, 17 lotelingen. G. Bakker 10 A. Dekker 17 1 M. Dompselaar 3 D. Droog 5 Jb. de Graaf 12 P. Hoenson 15 J. Klare 11 Jb. Klerk 0 - J. Kool 4 A. Koopman 8 1 J. Middelkoop 6 A. Moeliker 16 K. Singer 14 H. Smit 13 L.. Visser 1 Joh. Wardenaar 2 J. Jb. Zwaag 7. Harenkarspel, 31 lotelingen. P. C. Baas 18 - Joh. Bakker 30 H. J. Bruin 4 J. W. Burger 28 M. Burger 19 Joh. Buter 5 Th. Dekker 16 W. Dekker 1 C. Doekes 10 G. J. Doodeman 11 J. Duijves 20 J. de Groot 8 P. Hoogland 31 J. Huiberts 29 i A. Kant 3 A. Keppel 12 P. Kleft 6 N. Klok 2 A. Komen 22 S. Kuiper 17 A Liefhebber 26 J. P. Mol- ten 21 P. Plak 27 Th. Schotten 24 P. Schou ten 23 J. C. Spaans 15 F. Stoop 7 J. Tijm 13 W. M. Veldman 9 P. v. d. Vorst 25 P. Zutt 14. Deze lotelingen kregen dit jaar eon slechte loting, doordat 15 lotelingen broederdienst hadden, St Maarten, 16 lotelingen. J. Dekker S K. de Geus 1 K. de Geus (geb. 2 A/ug.) 5 C. Kossen 9 N. Kossen 2 S. Kruijer 13 H. Kuit 7 G. Joh. Mulder 14 J. Nieuwon- huizen 15 K. Rus 6 C, Snijder 12 A. v. d. Steen 16 W. Strooper 11 K. Tiel 10 E. P» de Vries 4 K. Witte B. Wieringen, 28 lotelingen. J. Bakker (geb. 2 Aug.) 7 - J. Bakker (geb. 11 Oct.) 19 J. Baijs 23 Th. Boersen 3 J. Bosker 22 A. Joh. Brouwer 21 J. Jb. Bruul 8 Joh. Bugel 18 J. Duinker 27 P. Glim 12 -h J3>„ A. S. Grin 13 J. L. de Haan 14 G. Halfweeg 2 J.-Halfweeg 1 Sj. van Kalsbeek 6 Jb. Keijzer 15 S. Kleijn 9 J. W. Koorn 26 -< D. Kooij 4 D. Lont 18 P. Lont 17 - J. Rotgans 28 - S. Scheltus 25j - J. Smit 11 W. Snooij 10 J. Snooij 5 D, W. de Veer 20 i D. P. IJpma 24. Anna Panlowna, 41 lotelingen. M. Aris 38 Joh. G. v. d. Berg 29 Jac. de Boer 25 P. Borgo 37! G. Bossert 35 P. A. v. d. Burg 27 C. L. Duijve® 8 C. A. Goosen 18 A. Gorter 31 J. Hoek 10 W. A. Hoek 20 L. Hoogerwoning 40 C. W. Hoogeveon 30 A. Hui gen 11 Joh. A. van Kampen 9 Joh. G. Kep pel 6 P. Keppel 5 F~' Koning 26 C. Joh. Komen 24 Alb. Kranenburg 22 G. Krap, 8 - P. Js. Kuiper 23 - B. C. Leek 13 K Joh. Lem- stra 1 P. C. Muller 12 J. Meilink 17 L, .Met- zelaar 41 M. van Oudenaarden 14 V. Paar-' dekooper 2hC. Sas 32 A Schilderman 34 O. Schilderman 16 Joh. C. de Schipper 33 Joh. Valkenburg 36 Chr. de Vries 39 G. de Vries 19 J. T. A„ de Vries 19 K. Waiboer 28 A. van Zandwijk 7 i Job- Zasberg 4 Joh. i- Zwarts 22. Wieringerwaard, 12 lotelingen. A. Bakker 4 J. Bakker 8 L. Blaauboer 11 A. Egmond 10 Chr. A. Keesman 1 K. Kruiten 3 M. Quak 9 H. Roeters 5 A. Joh. v. Rijs wijk 7 A. Saai 2 M. Schenk 12 G. Joh. Schröder 8. Zijpe, 45 lotelingen.. Joh. Herm. v. d. Berg 19 Joh. Beun 16 - Jac. H. Bommer 38 Joh. G.. Boot3 7 D. Brak 39 Jb. Brak (geb. 8 April) 34 Jb. Brak 8 C. Dig- num 20 C. Doorn 3 R. Doorn 27 1 A. Eriks 36 W. Eriks 28 Th. v. d. Fluit 4 Jb. Fijma 12 Corn. Joh. de Gier 9 W. Hartog 31 P. C. Heddes 40 D.. Kant 17 J. Kater 41 Jb. Koe- nis 26 Corn. P. Kraakman 24 Joch. Kreijg-<r 22 A. Joh. Mak 23 P. Mekken U P. C. Munt je werf 6 - P. Joh. van der Oord 10 P. Poarlborg 21 H. L. Pool 29 G. Pronk 45 K. Rons 14 P. L. Rens 10 C. G. A. van Scfcaik 87 J. Schermer 33 G. C. Slijkerman 25 N. Slij- kerman 11 D. Smit 1 N. Visser 35 Joh. P Vogelzang 5 Joh. Jac. Wentel 18 M.. Th. Wits- meer 43 Jb. Wittebol 42 M. van Woesik 2 B. P. Zeeman 30 P. Zoeman 32 P. Zwaan 15. Callantsoog, 9 lotelingen. P. Bijvoet 8 A. Dekker 5 A Heijblok 2 Joh. H. v. d. Plas 0 C. van Rossem 6 A. M. Thomasz 7 W. van Twuiver 1 H. Verwer 4 P. Welj 8. BEWIJS VAN AFKOMST. Om den verkoop van stierkalveren voordeeliger voor do verkoopers te maken, heeft het Friesche Rundveestamboek besloten, om bij verkoop een cer tificaat van afkomst af te geven. Dit certificaat kan ter controle aan het stamboek worden opgezonden. Men hoopt zoo een einde te maken aan de knoeierijen die thans bij den verkoop naar andere deelen van ons land, maar al te veel plaats hebben. OPNIEUW BENOEMD. Gerrit Oom, alhier, die vroeger als leerling-machi nist bij de Nederl. Spoorwegen werkzaam was, heeft kennisgeving ontvangen van herplaatsing, met woon plaat» 'Haarlem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 1