Alieieti llitm-
NEELS.
UITVERKOOP
Zaterdag 20 Augustus 1927.
70ste Jaargang No. 8103.
Eerste Blad.
Oceaanvluchten en Wereldluchtverkeer.
Plaatselijk Nieuws.
DE LOTING VOOR DE NATIONALE MILITIE.
SCHAEER
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, vorden Adver-
twntiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
UitgeversN.V. v.h. TRAPMAN 3 Co., Schagen.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer Ê0 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote lettors worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN,
Met Lintlberghra eerste en grootste nonstop-
vlucht,-die zoo glansrijk en gelukkig van New-
York naar Parijs voerde, is de verwezenlijking, van
onzen toekomstdroom, bet wereldluchtverkeer,
schijnbaar met een slag zeer nabij gekomen. Voor
barige lieden spraken er reeds van, dat wij spoedig
in regelmatige afstanden tusschen Europa en Ame
rika lieen en weer zouden vliegen. De tweede koene
piloot, de naar Duitschland gestevende Chamber-
1 a i n, moest zijn vurige vereerders reeds beVven
denkbeelden in 'deze richting uit te werken. A-V:
lei bezweren werden naar voren gebracht, als:
slecht weer, afwijking van de koers door zijdeling-
sche winden, enz." Toen kwam de derde, comman
dant B y r d; deze zou trachten den tooht over den
Oceaan heen en terug te doen en was reeds voor dat
doei met een driemotorig verkeersvliegtuig gegaan,
waarin behalve hij zelf nog drie andere passagiers
hadden plaats genomen.. De afloop van dezen tocht
is bekend. Door slecht weer kon Byrd het einddoel,
Parijs, niet vinden, zoodat hij tenslotte genoodzaakt
was, zijn toestel 'nabij de kust in zee te doen dalen,
opdat de kans, dat het toestel ernstig beschadigd zou
worden, zoo gering mogelijk was. Niettemin was
deze beschadiging zoo groot, dat aan terugkeer
vooreerst nog niet gedacht kon worden.. Nu, op het
oogenblik zijn een half dozijn piloten bezig, den
■orrugekeerden weg van Europa naar Amerika voor te
bereiden. Hoe zij ook met de grootst mogelijke voor
zichtigheid te werk gaan, geen van hen zal nauw
keurig vooruit kunnen zeggen, op welk punt van de
Amerikaanscbe kust de vlucht zal eindigen, want
niet een is er zeker van, dat hij na een zeker aantal
uren, laten we zeggen, bijvoorbeeld in New York zal
zijn.
Een heel ander geval is het, wanneer we
bijvoorbeeld naar Rome hebben te vliegen, dan
woixix, uaeu een vrij zeker gevoel van goed weer in
het vooruitzicht, de tocht begonnen. Eerst naar het
Zuiden over Brussel, Parijs en dan nog verder tot
aan de kust van de Middellandsche Zee, desnoods de
Alpen over en verder langs de Italiaansche kust,
totdat Rome bereikt is. Een enkele blik op het com-
pas en verder vele oriënteeringspunten beneden op
aarde geven meer dan voldoende den koers aan,
waarin gevlogen moet worden.. Zonder deze oriën
teeringspunten zou het toestel misschien bij Westen
wind in den Balkan en bij Oostenwind in Spanje
belanden, terwijl het bij heel slecht weer waarschijn
lijk niet verder komt dan aan de Zuidelijke grens
van ons land. Dit voorbeeld illustreert in bet alge
meen den hukligen stand van het luchtvaart-oriën-
teeringsvermogen; daarbij komt het niet minder aan
op de ervarenheid van den piloot. De grootste hin
derpaal, waar bet al of niet gelukken van een groote
vlucht echter van afhankelijk blijft, dat is bet weer,
want wanneer het uitzicht volkomen belemmerd
wordt, dan moet bet vliegtuig alleen op den stand
der instrumenten af bestuurd kunnen worden. Zoo
ver is de techniek echter nog niet gevorderd. Biji een
dergelijke situatie blijft den vlieger echter altijd nog
één mogelijkheid over, over den nevel heen, of boven
de ondoorzichtige wolken de vlucht voort te zetten.
Dan blijft echter nog wel altijd de moeilijkheid be
staan, dat de vlieghaven, welke de bestemming van
het vliegtuig is, niet nevelvrij is, of dat boven dien
haven zonder eenig gevaar het wolkendek doorboord
kan worden, zoodat een veilige landing verzekerd
is. Bovendien komt bij een lange-afstandsvlucht
zonder eenig uitzicht op de aardoppervlakte bet be
sturen naar boordinstrumenten weer naar voren,
zoodat dat dan vrijwel op een lange Oceaan-vlucht
neerkomt.
Hoe zal dat nu bij een Transatlantisch luchtvaart-
verkeer het geval zijn? Boven het water is het in
zooverre gemakkelijker vliegen, dat slechts op ge
ringe hoogte gevlogen behoeft te wordon, omdat
hieraan geen bergen of anderszins in den weg staan
en zoolang de vlieger het water nog onder zich ziet,
kan hij in horizontale richting gelijkmatig blijvon
voortvliegen. Bij de grootte der oceanen moet dit
eventueel dag en nacht zonder zichtbare oriëntpo-
rmgscontrole gedaan kunnen worden.
Om echter op het juiste punt te landen, moet het
vliegtuig nauwkeurig in een zekeren koers gehou
den kunnen worden. Deze zoogenaamde „ware koers"
wordt uit twee hoofdfactoren saamgesteld. Eerstens
de compaskoers, die voor den aanvang van de vlucht
nauwkeurig wordt berekend en in kaart gebracht.
Het compas moet in het vliegtuig tegen alle moge
lijke afwijkingen nauwkeurig ingesteld zijn. Twee
dons wordt de afwijking door zijwinden bijgestaan.
De windrichting zal gedurondo een lange vlucht dik
wijls veranderen, zoodat de vlieger zich al dien tijd
met de bepaling daarvan moet bezighouden. Een zij-
delingsche wind kan tijdens do vlucht berekend of
geschat worden. Op den duur is het schatten natuur
lijk zeer riskant, terwijl het berekenen moeilijk aan
den piloot, die gelijktijdig met de handen het hoogte
en dieptestuur en mot de voeten het zijdelingsche
stuur moet bedienen, steeds zijn ooren moeten open
houden voor het geluid van den motor en tenslotte
zijn oogen voortdurend op den horizon en het instru
mentenbord gevestigd moet houden, kan worden
opgedragen. De geweldige lengte der oceaanvluch
ten vraagt echter een nauwkeurig' sturen in een
bestemde richting, daar een afwijking van slechts
enkele graden groote vertraging kan veroorzakon.
doordat op een heel andere plek de kust wordt be
reikt dan was voorgesteld. Hetzelfde geldt natuur
lijk wanneer boven de wolken en de ondoorzichtige
nevel wordt gevlogen. Trots de allerbeste berekenin-
me®ft ervaren praktijken zal de berekende
koers nooit nauwkeurig uitkomen, maar hoogstens
ft "w®;ren k0*r8" nabij komen.
°e.techniek wordt daarom hard gewerkt aan
waa™iee d® afwijking van den wind ge-
hrniJho worden, maar tot nog toe is nog niets
dan jfn Igec?ntroe-erd- Wel hoort men nu en
aan van een nieuwe constructie, maar meestal ont
breken de geldmiddelen, om het toestel naar be-
hooren te beproeven. Dit is niettemin het werk,
waarop de vliegtechniek zich zal moeten toeleggen
en alleen wanneer het vliegen niet meer in die mato
als thans van het weer afhankelijk zal zijn, en de
luchtpassagier ziet, dat hij tegen alle gevaren be
schermd is, dan pas zal de tijd rijp zijn, waarop
aan wereldluchtverkeer kan worden gedacht.
Dat spoedig dit moeilijkeprobleem een oplossing
vinde, opdat onze koene Oceaanvliegers niet langer
bun leven o<m niet op het spel zetten.
Onze
eerste Groote UITVERKOOP
is in vollen gang.
PRIJZEN VER BENEDEN INKOOP.
Zondags tot 12 uur v.m. geopend.
Reiskosten worden vergoed.
LANDBOUW, AFD. SCHAGEN.
Donderdagavond vergaderde in het Noordhollandsch
Koffiehuis, de afd. Schagen van de 'Holl. Mij. van
Landbouw, onder voorzitterschap van den heer S.
Smeding. Er waren 8 leden aanwezig.
Na opening der vergadering, werden de notulen
gelezen door den secretaris, den heer Joh. de Veer,
ze werden goedgekeurd.
De ingekomen stukken gaven weinig stof tot be
spreking.
Een brochure over verwerkingsinrichtingen van
afgekeurd vee, was aanleiding tot gedachtenwisseling
over de plannen die in dezen keuringskring bestaan.
Er werd wel een boerenbelang in gezien, en na het
inwinnen van inlichtingen, in welk stadium de zaak
thans verkeert, zal het bestuur trachten iets te doen
om de tot-stand-koming te bevorderen.
Medegedeeld werd, dat de afdeeling in samenwer
king met Gouda en Alkmaar, aan den Minister ge
adviseerd heeft, om de landbouwloterijen onder be
tere voorwaarden toe te staan dan tegenwoordig
geldende zijn.
Vervolgens werd door den heer Joh. de Veer reke
ning en verantwoording gedaan. De ontvangsten be
droegen f531.46, de uitgaven f436.25, batig saldo
f 95.21. (Het beginsaldo was f 136.46, zoodat het ruim
f40 is achteruitgegaan.
De heeren Lakeman en Eenhoorn hebben de be
scheiden nagezien en adviseerden tot goedkeuring,
waartoe de vergadering besloot. Penningmeester ont
ving een woord van dank voor zijn beheer.
De beschrijvingsbrief voor de algemeen© vergade
ring op 15 September te Ridderkerk werd vervolgens
besproken.
Medegedeeld werd dat het Dag. Bestuur der afd.
als lid van het Hoofdbestuur had candidaat gesteld
de heer Jm. Blaauboer Kz. te iBarsingerhorn, en
wel in de vacature—P. Stapel Cz.
De voorgestelde wetswijziging der Mij, zoodanig,
dat leden van vereenigingen van oudleerlingen van
winterscholen en landbouwcursussen, en zoons van
leden, tot de afdeelingen der Mij. kunnen toetreden
voor eeno contributie van 11.50, werd door Voor
zitter (als lid der commissie, die deze wijziging had
voorbereid), toegelicht Het doel is dat er jong bloed
tot de Mij. toetreedt Het voorstel werd algemeen toe
gejuicht.
Vervolgens werd de heer Smeding tot afgevaardig
de benoemd, de heer Joh. de Veer tot plaatsvervan
ger.
Een bespreking over het al- of niet wenschelijke
van verandering van datum der voorjaarepaarden
markt te Schagen (die op den len Maandag in Mei
gehouden wordt) had tot resultaat, dat besloten
werd, den dag voorioopig te behouden.
Het succes van de praat-avonden in het vorig sei
zoen over veevoeding, deed het bestuur voorstellen,
ook in den a.s. winter hiermede voort to gaan.
Besloten werd dit keer als onderwerp te kiezen de
meest voorkomende veeziekten op de boerderij, en
hiervoor den heer P. de Boer als leider uit te noo-
digen.
Ten tweede: Over bemesting. Hiervoor stelde de
heer Smeding zich als leider beschikbaar. Bij dit
onderwerp werd het wenschelijk geacht, vooTaf een
aantal grondmonsters in deze omgeving te doen on
derzoeken, aan de hand waarvan een doelmatige on
derlinge bespreking over bemesting zeer zeker kon
volgen.
Voor het nemen van grondmonsters zal de mede
werking der leden worden ingeroepen. De afdeeling
zal ide helft der kosten van het onderzoek der
monsters vergoeden.
Hierna werd de rondvraag gehouden, die niets op
leverde, waarna de voorzitter de vergadering sloot
met dankzegging voor de nuttige besprekingen.
AANBESTEDING.
Woensdag had de aanbesteding plaats voor het
bouwen van een woonhuis, twee druivenkassen en
een brug, met bijbehoorendo werken te Schagen, voor
rekening van den heer D. Portegies to Venhuizen.
Ingekomen waren 1? biljetten en ingeschreven
hadden voor
PerceelI. Metsel en timmerwerk bouw woonhuis
en brug: F. Schotten, Schagen f6298; A. EriksNz.,
Burgerbrug f5598; H. Doorn, Keinsmerbrug f7910;
M. Schoen, 'Schagen f 0398; P. Blom, Barsingerhorn
f 6400.
Perceel II. Bouw 2 druivenkassen: F. Schotten,
Schagen f3307; P. Doorn, Si. Maartensbrug f3200;
A. Eriks Nz., 'Burgerbrug f 3180; M. Schoen, Schagen
f3357; P. Blom, Barsingerhorn f2900.
Perceel 3. Glas-, schilder- en behangwerk, perceel
I: P. Blom, Barsingerhorn f673; P. Weeland, Scha
gen f576; P. J. Renooij, Schagerbrug f495; G. Breg-
man, Schagen f673; G. Meereboer, Schagen f790;
Schot en Roggeveen, Schagen f741; Gebr. Trienen,
't Veld f598; J. W. Pool, Kolhoni f855; J. Renooij,
Burgerbrug f500.
Perceel IV. Glas- en schilderwerk van perceel II:
P. Blom, Barsingerhorn f 1240; P. Weeland, Schagen
f1027; P. J. Renooij, Schagerbrug f1054; G. Bregman,
Schagen f1240; G. Meereboer, Schagen f1230; Schot
cn Roggeveen, Schagen f 1217.50; J. W. Pool, Kolhoni
f 1248; J. Renooij, Burgerbrug f 1059.
Perceel 1 en 2 in massa: J. Faus, Nieuwe Niedorp
f 8906; M. Schoen, Schagen f 9755.
Perceel 3 en 4 in massa: P. J. Renooij, Schager
brug f 1549; Schot en Roggeveen Schagen f 1958.50; J.
W. Pool, Kolhorn f 2095; J. Renooij, Burgerbrug f 1559.
Perceel 1, 2, 3 en 4, in massa: S. A Knuwer, Scha
gen f 11600; J. Faus, Nieuwe Niedorp f 11290; J. Borst
en K. Kleijn, Berkhout f 10275.
Door den bouwkundige, den heer C. Keesman Jz.,
was de volgende begrooting opgemaakt: Perceel I
f5839; perceel 2 en 4 f 3600; perceel 3 f 500, totaal
f9939.
De gunning is aangehouden.
WERK OPGEDRAGEN.
Aan de firma Overtoom en Zn. alhier, is den bouw
van eene Roomsch-Katholieke kerk te Rotterdam als
laagste inschrijver gegund. De inschrijvingssom be
droeg f261.315.
THEATER ROYAL.
Rin Tin Tin op hét doek1 is at/cecHs oen groot
succes g-ewoost, en zoo zal ongetwijfeld Zaterdag
en Zondagavond de film „Lobo, de Wolfshond,"
waarin Rin Tin Tin de .hoofdrol vervuld, een
pracht-sensatie worden. Deze film is de stérkste
rilm die met oen ze beroemde hond is vervaardigd.
Rin Tin Tin is hierin ot> zijin beet.
De korte inhoud vertelt ons van deze pracht
film het volgende:
De anders zoo Kefettyke, dichtbegroeide High
Slerras zijh door het vernielend vuur thans een
oord <lOT verschrikking. De geweldigte bopohbrand,
die de Siorras teistert, drijft ook de wolven steeds
verder naar beneden, tot -ztf de groote woestijn
voor zich zien en ver weg de kudden van die wei
nige ranchers, die hier in deze onvruchtbare vlakte
een bestaan trachten te vinden. De aanvoerder, der
wolven is een machtig groote wolfshond, door da
raneohers Bobo genoema, de Spaansche naam voor
wolf', verstandig als een monsoli en met de talenten
van egn groot veldheer. Talloos zijn de „raidsT,
die ondernomen wordaix om den gevnecsdan; wolfs
hond-heer to loggen, steeds echter weten Lobo en
de zgraan te ontsnappen, dank zil hiot woeagalooze
omgsmanstaiont van den aanvoerder. Talloos zjjln
ook de bewijsstukken, die den wraakzuolitigenJboe-
ren getuigenis afleggen van een bezoek vanLobo
era zpjln kudde
Wat zijtn aartsvijanden, de ranchers, niet ver
mogen, gelukt dan een grootera' oaotusdoorn', die
diep «n Lobo's vleesoh dringt. Steeds pijnlijker
wordt de wond het loopen is hem onmogelijk.
van: RIJWIELEN, BANDEN en ONDERDEELEN,
tegen zeer lage prijzen. Concurrentie onmogelijk.
Gelegenheid voor inruilen van gebruikte Rijwielen.
Voorradig gebruikte Dames- en Heerenrijwielen.
G. ANNEVELDT, Dorpen, Laan, Schapen.
Dan drijft hém de angst voor zijn Soortgenoten hem
de woestiju in om alleen te sterven.Hier
vindt hem David Western, eera eenzame gelukzoe
ker, op zoek naar hét kostbare borax, en zooals
eeuwen geleden de eerste wolf zich' onderwierp aan
dien wil van den meraschl zoo. vergeet ook Lobo
langzamerhand zijn wolvennatuur m wordt hü
Davids hond.
David era zijn verloofde, May Baretowe, dé dJoohr
fcer van een rijken rancher, houden hun nieuwen
huisvriend angstvallig verborgen, uit vrees voor
de wraakzucht der boeren. Op zekeren dag ont
dekt David een rijke borax-mijn en hij begeeft
ach onmiddellijk met een monster van1 zijn koek
bare vondst naar de stad om het dioor Horton, den
scheikundige, te laten onderzoeken. Deze ^ahter,
^werkelijkheid een gewetenloos avonturier, vat
dadelijk hét plan op zich van Westons claim moeet-
te makera. Hij is hét ook, die Lobo herkent
era tracht te dooden, waarin hij' echter te juister
tijd verhinderd wordt.
Door Horton overvallen1 en gewond zou David
een ollendigendood gestorven1 aqjbi,, bad] niet Lobo
de ranchers zijn verblijfplaats gewezen. Het edele
dier komt nog juist bijtijds om te beletten, dat
Horton zijn weerloos slachtoffer lafhartig ver
moordt. Door de wolven achtervolgd en achter
haald:, sterrt de schurk een gruwelyken dood......
.David geneest spoedig van zijn wonden, dank
rij May 8 li<ïfdcrijke verpleging en verzekerd van
de ganegauhoid van zijn oude doodsvijanden, da
ranchers, gaat Lobo, dé lievalhigshond van het
jonge echtpaar May en David, oen zorgelooze toe
komst togonufot.
Hpbo, do Wolfshond, gééft ons ecm aangrijpend
verbaal van, liefde en trouw, van moed en zotfem-
offoring uit hot wilde Wastera van Noord-Amerika
én hot ruwe, gevaarvolle leven van een handjevol
pioniers; eon verhaak waarin Rin Tin, Tin', do zoo
geliefde hond-acteur,, de hoofdrol vervult.
Steeds weer opnieuw moeten wjj het talent be
wonderen van dozen merkwaard) gen hond en heb
ben wü eerbied voor oen dressuur, die dergelijk
schitterend spel mogelijk maakt. IndordaJtl, er is
maar één Rin Tin Tin en zijn spel zal mi_4vshinn
wel nooit geëvenaard worden.
Evenals in „Bloedhonden," spoelt ook thans de
boeldsolioime June Mariowe de vrouwelijke hoofd
rol, betgeen dezen merkwaardigem film een aan
trekkelijkheid te meer geeft. En ook „Heinie" Coxv-
klin, den gevierden komiek, ontmoeten wij weder
en zooals vroeger doet hij ons weer schateren van
het lachen door zijn dol-komisohe invallen
oer-geestig spel.
Een bijzonderheid van do Rin Tin Tin-films zijn
de veelal schitterende natuuropnamen en „Lobo,
de Wolfshond", blijft hierin met achter.
De regisseur Nbeï Smith heeft ons een film ge
schonken, die met'het beste van het boste pp één
lijn te stellen is, een film, rijk aam spanning en
dramatische kracht, boeiend van inhoud, schitte
rend uitgevoerd, ia één woord, eera kunstwerk»
waarmede Warner Bros Bear inleggen.
En Dinsdagavond „voor niks", ao aangrijpéDtö»
levensschets „De Apostel der Armen."
Gisteren, 19 Augustus, had in lokaal „Cérès" van
den heer J. Schenk de loting plaats voor de natio
nale militie, met den volgenden uitslag:
Schagen, 30 loteringen.
A. Bakker 23 G. Bakker 28 M. J. Beerling
24 A. C. Berkvens 17 B. G. Brügemann 3 1 K.
Bruin 13 H. Bijwaard 15 1 A. Delver 27 W. A.
Deutekom 16 1 Jb. Fijnheer 20 Jac. van Gastel
25 D. W. Geerligs 18 Joh. Jac. Hansma 6 S.
Hoogvorst 26 J. de Jong 9 D. Kaper 30 M.
Keesman 11 J. Paulusma 31 J. Ranke 14 G.
Roggeveen 2 C. Rood 4 - P. Th. Spierdijk 19
Joh. A. Streutker 1 D. Waag 22 A. Watertor
7 Joh. Willemse 12 G. H.. Wit 29 K. Wit
5 J. Zwart 10 Jan Zwart 8.
Barsingerhorn, 17 lotelingen.
G. Bakker 10 A. Dekker 17 1 M. Dompselaar
3 D. Droog 5 Jb. de Graaf 12 P. Hoenson 15
J. Klare 11 Jb. Klerk 0 - J. Kool 4 A.
Koopman 8 1 J. Middelkoop 6 A. Moeliker 16
K. Singer 14 H. Smit 13 L.. Visser 1 Joh.
Wardenaar 2 J. Jb. Zwaag 7.
Harenkarspel, 31 lotelingen.
P. C. Baas 18 - Joh. Bakker 30 H. J. Bruin 4
J. W. Burger 28 M. Burger 19 Joh. Buter 5
Th. Dekker 16 W. Dekker 1 C. Doekes 10
G. J. Doodeman 11 J. Duijves 20 J. de Groot 8
P. Hoogland 31 J. Huiberts 29 i A. Kant 3
A. Keppel 12 P. Kleft 6 N. Klok 2 A. Komen
22 S. Kuiper 17 A Liefhebber 26 J. P. Mol-
ten 21 P. Plak 27 Th. Schotten 24 P. Schou
ten 23 J. C. Spaans 15 F. Stoop 7 J. Tijm
13 W. M. Veldman 9 P. v. d. Vorst 25 P.
Zutt 14.
Deze lotelingen kregen dit jaar eon slechte loting,
doordat 15 lotelingen broederdienst hadden,
St Maarten, 16 lotelingen.
J. Dekker S K. de Geus 1 K. de Geus (geb.
2 A/ug.) 5 C. Kossen 9 N. Kossen 2 S. Kruijer
13 H. Kuit 7 G. Joh. Mulder 14 J. Nieuwon-
huizen 15 K. Rus 6 C, Snijder 12 A. v. d.
Steen 16 W. Strooper 11 K. Tiel 10 E. P»
de Vries 4 K. Witte B.
Wieringen, 28 lotelingen.
J. Bakker (geb. 2 Aug.) 7 - J. Bakker (geb. 11
Oct.) 19 J. Baijs 23 Th. Boersen 3 J. Bosker
22 A. Joh. Brouwer 21 J. Jb. Bruul 8 Joh.
Bugel 18 J. Duinker 27 P. Glim 12 -h J3>„ A. S.
Grin 13 J. L. de Haan 14 G. Halfweeg 2
J.-Halfweeg 1 Sj. van Kalsbeek 6 Jb. Keijzer
15 S. Kleijn 9 J. W. Koorn 26 -< D. Kooij 4
D. Lont 18 P. Lont 17 - J. Rotgans 28 - S.
Scheltus 25j - J. Smit 11 W. Snooij 10 J.
Snooij 5 D, W. de Veer 20 i D. P. IJpma 24.
Anna Panlowna, 41 lotelingen.
M. Aris 38 Joh. G. v. d. Berg 29 Jac. de
Boer 25 P. Borgo 37! G. Bossert 35 P. A. v.
d. Burg 27 C. L. Duijve® 8 C. A. Goosen 18
A. Gorter 31 J. Hoek 10 W. A. Hoek 20 L.
Hoogerwoning 40 C. W. Hoogeveon 30 A. Hui
gen 11 Joh. A. van Kampen 9 Joh. G. Kep
pel 6 P. Keppel 5 F~' Koning 26 C. Joh.
Komen 24 Alb. Kranenburg 22 G. Krap, 8 -
P. Js. Kuiper 23 - B. C. Leek 13 K Joh. Lem-
stra 1 P. C. Muller 12 J. Meilink 17 L, .Met-
zelaar 41 M. van Oudenaarden 14 V. Paar-'
dekooper 2hC. Sas 32 A Schilderman 34
O. Schilderman 16 Joh. C. de Schipper 33 Joh.
Valkenburg 36 Chr. de Vries 39 G. de Vries
19 J. T. A„ de Vries 19 K. Waiboer 28 A.
van Zandwijk 7 i Job- Zasberg 4 Joh. i-
Zwarts 22.
Wieringerwaard, 12 lotelingen.
A. Bakker 4 J. Bakker 8 L. Blaauboer 11
A. Egmond 10 Chr. A. Keesman 1 K. Kruiten
3 M. Quak 9 H. Roeters 5 A. Joh. v. Rijs
wijk 7 A. Saai 2 M. Schenk 12 G. Joh.
Schröder 8.
Zijpe, 45 lotelingen..
Joh. Herm. v. d. Berg 19 Joh. Beun 16 - Jac.
H. Bommer 38 Joh. G.. Boot3 7 D. Brak 39
Jb. Brak (geb. 8 April) 34 Jb. Brak 8 C. Dig-
num 20 C. Doorn 3 R. Doorn 27 1 A. Eriks
36 W. Eriks 28 Th. v. d. Fluit 4 Jb. Fijma
12 Corn. Joh. de Gier 9 W. Hartog 31 P. C.
Heddes 40 D.. Kant 17 J. Kater 41 Jb. Koe-
nis 26 Corn. P. Kraakman 24 Joch. Kreijg-<r
22 A. Joh. Mak 23 P. Mekken U P. C.
Munt je werf 6 - P. Joh. van der Oord 10 P.
Poarlborg 21 H. L. Pool 29 G. Pronk 45 K.
Rons 14 P. L. Rens 10 C. G. A. van Scfcaik 87
J. Schermer 33 G. C. Slijkerman 25 N. Slij-
kerman 11 D. Smit 1 N. Visser 35 Joh. P
Vogelzang 5 Joh. Jac. Wentel 18 M.. Th. Wits-
meer 43 Jb. Wittebol 42 M. van Woesik 2
B. P. Zeeman 30 P. Zoeman 32 P. Zwaan 15.
Callantsoog, 9 lotelingen.
P. Bijvoet 8 A. Dekker 5 A Heijblok 2 Joh.
H. v. d. Plas 0 C. van Rossem 6 A. M. Thomasz
7 W. van Twuiver 1 H. Verwer 4 P. Welj 8.
BEWIJS VAN AFKOMST.
Om den verkoop van stierkalveren voordeeliger
voor do verkoopers te maken, heeft het Friesche
Rundveestamboek besloten, om bij verkoop een cer
tificaat van afkomst af te geven. Dit certificaat kan
ter controle aan het stamboek worden opgezonden.
Men hoopt zoo een einde te maken aan de knoeierijen
die thans bij den verkoop naar andere deelen van
ons land, maar al te veel plaats hebben.
OPNIEUW BENOEMD.
Gerrit Oom, alhier, die vroeger als leerling-machi
nist bij de Nederl. Spoorwegen werkzaam was, heeft
kennisgeving ontvangen van herplaatsing, met woon
plaat» 'Haarlem.