RAAD VAN HELDER.
pzs honden
WkyisSs0118 baricht'800418 hab •aa™1-
EEN DREIGENDE DOORBRAAK.
Staatsloterij
iband.
liteaj..
3 Ara-
a hefe
van
Hil-
radio-
irfc in
a Ll-
ööPt.
Maz
het
Don
café
AND.
Vee-
kar
nunc-
avf
aohV
und
auar
(lier-
dein
reinsr
axiaal
a le-
txxna,
v en
ivoor
aagid
Rer-
voor
ogien
zar
end©
g-eem
be-
en
ont-i
allijk
hing",
«pérs
a te
ning
dié-
men»
dere
op
vier
be-
in-
ierde
of
Rec
hten
nen-
rlem
een
de
bane
te
lorob
i te
tuioi
Ver<-
men
he/
irwd
•lam!
dienst
Bij hoofdstuk IX (offidertteunAn^ aan bahéeftir
*en en werkloozen) is f 155.510.25 uitgetrokken voor
tubsidie aan het burgerlijk armbestuur, (vorig jaar
139.840 geraamd).
By het hoofdstuk belastingen vindt men een' mf*
comstenpost van f 55.600 (vorig jaair I 58.900)t aan
10 opcenten op de hoofdsom der gebouwde eigen-
lommen, f 78.000 (vorig jaar f 757700) aan D0—-70
;pcentcn op de hoofdsom der personeole belasting
jn f 88.50(3 (vorig jaar f 87.100) pan 70 opcenten
do hoofdsom der vermogensbelasting.
De belasting naar het inkomen is geraamd voor
betreffende het in het dienstjaar aanvangende
belastingjaar f 868.000 (vorig jaar geraamd f 546.000
io b betreffende het in' het dienstjaar eindigende
belastingjaar f 240.000 (vori# jaar geraamd f 220.000
Do memorie van toelichting* meldt, dat met hetl
bedrag van f 1.108.000 do Degrootmg voorloopig
sluitend js gemaakt en dat oren dezen poet een
pader voorstel zal worden gedaan.
Voor onvoorziene uitgaven is thans x 85.341 .ski
voorgedragen (vorig jaar geraamd f 27.612.71.)
De begrooting wijst, w1at den gefwor""* Wl'
betreft een bedrag van f 3.103.049.4/aan
uitgaven aan en wat den kapitaaildienst betrerti
jn bedrag van f 1.728.100.
Het (totaal der batige en nadealige sloten voor
(Ipn gewonen dienst bedraagt f 1.405.399^6.
een paard doodgestoken.
Te Sellingen (Gr.) is gisternacht een paard van den
landbouwer Boels in de weide doodgestoken.
een ponton omgeslagen.
Gistermiddag omstreeks 12 uur waren twee werk
lieden aan Boeles' Scheepswerf en Machinefabriek te
Bolnes op een ponton bezig met het verrichten van
[herstellingen aan een schip. Door een zwaren golf
slag sloeg de ponton plotseling om, tengevolge waar-
ivan beide personen te water geraakten. De een wist
zich zwemmende te redden, doch de ander, H. de Kok,
van Rptterdam is verdronken. Zijn lijk is na een
kwartier opgevischt en vervoerd naar de aligemeene
begraafplaats te Rijsoord.
de toestand der landarbeiders.
De minister van Arbeid, Handel en Nijverheid
heeft in overleg met den minister van Binnenland-
ache Zaken en Landbouw aan den Hoogen Raad van
Arbeid verzocht, een onderzoek in te stellen naar den
toestand van de landarbeiders en naar de middelen,
welke kunnen worden aangewend om in dien toe
stand verbetering te brengen.
Er zal een bijzondere commissie uil den Hoogen
Raad van Arbeid worden ingesteld, die met die op
dracht zal worden belast en die aan den Raad
praeadvies zal uitbrengen.
mijnwerker verongelukt.
De dertigjarige mijnwerker A. Kinrab uit Heerlen
is in den afgoloopen nacht in een remhelling van
j de ondergrondsche werken van de mijn Oranje Nas-
j sau III door een kolenwagen gegrepen. Hij werd
naar het ziekenhuis te Heerlen overgebracht, waar
hij hedenmorgen aan de bekomen wonden is over-
leden. Hij laat een vrouw en een kind achter.
auto-ongeluk.
Nabij Siddeburen (Gron.) 1» een auto uit Appinge-
dam, waarin zes personen zaten, met vrij groote
vaart tegen een boom gereden. De chauffeur, de 38-
jarige M., uit Appingedam, is daarbij gedood; de an
deren hebben min of meer ernstige verwondingen
opgeloopen. De auto is vernield,
de maasstuw te grave.
Do correspondent der N.R.Crt. te Grave «chrijft, <Ld.
22 dezer:
Na een periode van een betrekkelijk lagen stand
van de Maas, waarin het werk goed is opgeschoten,
is plotseling het Maaswater sterk gaan wasen.
Terwijl de berichten uit Venlo en Maastricht (de
was in Maastricht bedroeg vanochtend 1.33 M.), voor
■de iaaste toekomst zeer ongustig luiden, heeft men
vanmiddag reeds het werk in den stuwput, in ver
band met het sterk opkomen van bet grondwater,
moeten staken.
Als gevolg hiervan moesten de motoren der pom
pen, die te laag in den stuwput stonden, er uitge
haald en in veiligheid gebracht worden. Slechts
één van de zeven motoren, die hooger stond, bleef
in werking.
Het spreekt vanzelf, dat de stuwput toen spoedig
geheeel blank stond, en het water erin nog lang
zaam blijft wassen.
Men hoopt echter, dat het water in den stuwput
niet hooger zal stijgen dan ogneveer 3.70 N.A.P.,
waardoor men dan tevens een voldoende tegendruk
hoopt te verkrijgeng, die den druk van het Maas
water tegen den damwand, welke dient voor de &f-
kuiping van den stuwput, zal verminderen.
Zooals reeds gemeld werd, reikt reikt dezó dam
wand tot ongeveer 8.50 M. -f N.A.P. Het water in de
Maas staat reeds op ongeveer 8 M. N.A.P.,, zoodat
het gevaar voor geheel volloopen van den stuwput
niet denkbeeldig is.
Do verder werkzaamheden, o.a, het stellen van de
ijzeren aanslagen voor de atuwjukken en het vol
storten met beton van de eigenlijke stuwkuip zullen
een belangrijke vertraging ondervinden.
EEN KWAAD HALF-UURTJE.
Een drietal vletterlieden zeilden Zondagmiddag
onze haven uit, het Zweedsche stoomschip „Frida"
tegemoet. Dg onderlinge concerrentie noodzaakt den
mannen, willen ze iets aan zoo'n boot verdienen,
zoover mgoelijk in zee een stoomschip tegemoet te
Hot°kn.'.^revimf°ne? gi,ngen wn boord; de derde>
Hoeksema, bleef in de sloep welke met een lijn aan
bet stoomschip werd bestigd. De boot bleek niet be
stand tegen de kracht der golven gepaard aan de
trekkracht van de machines. De boot werd uit al-
kaar grukt en Hoeksema geraakte in zee. Door
hard roepen wist hij de aandacht der bemanning van
het stoomschip te trekken. De „Frida" voer terug,
ki? werdeh e«hige roeiriemen toege
worpen. Na bijna een half uur slaagde men er in
v,en,Aan boor? van de "Frida" werd hij
van droge kleeding voorzien.
De boot welke de mannen geleend hadden van een
eigenaar zullen ze moeten betalen, 't kost hun f125.
WIERINGEN.
f Hfedmnaoht is alhier door onbekende oorzaak
hj^brand de woonkeet van Joh. Eukt, staan
die m de Normer. Beet met geheale inboedel,
De heer Bukt zelve was elders om werkf te
brongun TTOUW 011 00,1 Koraleh riek in veiligheid
fcwnadl of soJfuJJ bswturt te rijta. HU
i en
t, is
unén
der
kers
arig
km.
Lafc-
fcö-
vaas
van
ïap-
L.7&,
(vo
orl#
feem
Assurantie
schiaidé, iajh<
aeüöerd was.
dh Mif. „Thla Imperia!" dekt de
t Oen en ander sleohts laa^ ver-
WIERINGEN.
Door het personeal flto MU- tot Uitv. ma Zui-
mmzrewerkto is alhier opgoriohfc da veraaniging
77 "li j (jwoon. van M U.Z.^saneeD wolto
Sw hare leden door sport en amuse-
*WP PP, aangename wijze bazig te houden,
uit oaseveer 20 leden. Het bestuur beitaas
hit de heeran van Wely, voorzitter, Snoj-ink, Beor.,
to Poetora, penningmeester.
zullen morden gehouden in
het hotel van -dein heer de Haan te Hippolytushoaf.
LANGENDIJK.
Onze oopespondant sohïnlftf Ons:
viihir' b?n0'ltl omtrent de opheffing van' twiee
VTaohtdienston werd de naam Tuirnna
ncemd, zoodat zijn tegienberioht geheel
zuids char woudh.
u. naar middemaohiv werd aan
j deze gemeente onverhoeds 0001-
Wvallen door een dnetal Broekars, zonder zich
eens het slachtoffer van hel onmensoheljjke en
schandelijke gedrag dier onverlaten. We vernemen,
dat de politie deze zaak .in honden hoort.
- WIERINGEN,
Naar wij vernemen, heeft mej. B. Pot, school-
sehoonhoudster enz., aan de O. L. sohool te Hippo-
lytushcef na een rnim 81 jarigen diensttijd met
ingang van 1 Ooetober a-s- eervol ontslag aange
vraagd..
tan ewïjckslui2.
*6 Had er in den nacht van Maandag!, op Dinsdag
veel van weg, of het water, dat nog< zoo kort ge
leden hare hevigen kracht had bewezen bij den
doorbraak der Nborder-Molemvaartweg!, hiervan
opnieuw het bewijs wenaohte te -leveren, ditmaal
echter te Van EwTjoksluis.
Langs dön duiker, welke onder het vecrlmnidingah
kanaal doorloopt en die maat dienen om' het over-
tollige water tusachian die Van Ewlijoksvaarb en
de verbindingsweg! naar Wieringefn, was n.1 reeds
eenigon tüd lekkage merkbaar, dia zich geleidelijk:
ernstiger liet aanzien. Toen men nu Maandag zou
beginnen met hierin te voorzien, bleek al spoedig1,
dat inwendig reeds aanzienlijke gTondstortin^en
hadden plaats gevonden. Door de ontstane opening
aan te stoppen; nieuwe grond aan te voeren en
deze met zandzakken te bezwaren, hoopte men
hot gevaar te koeren, en de ondergTond zoodanig
te kunnen aandrukken, dat hot lek zou kunnen
worden gestopt, of althans' ten deale zou kunnen
worden aangedrukt. Dit bleek echter niet te ge
lukken, integendeel, want kon' heb lekwateo* tijidens
den dag nog geregeld door dien duiker worden
weggevoerd en Was Jer toen' zelfs nog eenogen
val te controleer en, tijdens de avonduren werd dien
drang van hiet water zoodanig, dat dia duiker het
niet meer voldoende kon wegvoeren en het water
dus geleidelijk steeg. Natuurlijk was hieraan den
hoogen stand van heb door den storm opgezweepte
boezemwater, dat bij den eveneens hoogen stand
van het buitenwater niet door de spuisluizen kon
worden afgevoerd, niet vreemd.
De heer Thierry, eeus-aanwezend ingenieur der
Zuiderzeewerken, die 's avonds was aangekomen,
achtte .het dan ook te ongeveer elf uur 's avonds
noodzakelijk, de op hiet Westelijk gedeelte van
Van Ewiidksluis, woiniemdie gezinnen, te laten wek
ken tem nen op heb gevaar te wijzen;. Wanneer
n.1. dia verbindingsweg onverhoopt bezweken zou
zijtn, zouden vrij wel alle woningen in dat gedeelte
in hiafc water zijn komen te staan, en .zou dit in:
sommige woningen waarschijnluk tot ruim een me
ter hoogte rijn geklommen.
Tegelijkertijd met heb wekken dea* omwonenden,
werden meerdere werklieden aan het werk gesteld,
een tweetal vrachtauto's, die ook' reeds eerder
dienst hadden gedaan voor het aanvoeren van
materialen en grond1, opnieuw gerequireord en
voorbereidende maatregelen genoanm tob heb zebtien
van een. kistdam rond dia .plaats van het 1<
welke kistdam dan in dien sloob, waarop bad<
duiker iuitloopb, zoiu worden' voorzien van een
scherm van zware sbeelbdjaelen. Toen wijl 's nachts
om half drie een kijkje namen, waren de palen
voor den kistdam reeds geplaatst en werden ver
schillende schutten hiervoor aangevoerd. Heb wa
ter bleef toen vrijwel op de zelfde hoogte.
Dinsdagmorgen werden de sbeekdeelen voor het
te maken scherm aangevoerd, terwijl tevens nog
regelmatigen grondaanvoer plaats had. Ook toen
bleef de waterstand vrijwel gelijk.
Inmiddels hadden verschillenden der naastbij'-
wonanden in den loop van den nacht reeds een
gedeelte van hunne have op den zolders gebracht
of OP andere wij'ae in veiligheid gesteld.
dirkshorn.
Gistemamiddag miaakte zich een paard, gespan
nen voor een driewielde ldar, zonder lamoen, wat
druk bij het passeeren van een aan dén weg in den
Voorpolder sxaanden kruiwagen. De kar begon te
slingeren, botste met geweld tegen een boom; de
.strengen knapten af met pistoolschoten, en hei-
paard ging er in galop van door.
De beide personen, die op den kar zaten', stoven
daaraf en tuimelden over den weg. Zij' hebben
'zich echter gelukkig niet ernstig bezeerd. Hert
paard werd in1 de Scth'agerwlaard opgevangen.
dirkshorn.
B'ij den heer J. Spaans in dénl Speketerpolder1»
zooln hevigen hooibroei geconstateerd, dat
de spuit van Dirkshorn er aan te pas moest ko
men, om uitslaanden brand te voorkomen.
langendijk
Ln de InmaaMabrieken is dé drukte ïnet het in
leggen van .boonen weer aangevangen. Behalve
dat in verschillende huisgezinnen groot en klein
bezig, is met het afhalen van boonen, zijn velen
Ook in. de fabrieken bezig met hét verrichten van
verschillende werkzaamheden, die den inmaak ver-
eiaoht. Bij die ongunstige omstandigheden in den
tuinbouw, waarvan ook de mindere mian de natuur
lijke gevolgen ondervindt, zullen de verdiensten, die
cw« dezd drukke periode oplevert, vaan velen zeer
van pas zijn. 1
langendijk.
Dat da Langendifkers hiet kolfspel boog in eer©
wenschen te houden, blijkt nu weer aan oen voor
avond, van de Nationale Kolfwadstrijdetn, die dit
jaar te Lopïk worden gehouden. Hoewelhet deel
nemen aan deze wedtsrijden groote moeilijkheden
en kosten, gezien den grooten afstand en dé afge
legen ligging, met zich brengt, zullen' toch vijf
van die zes k'olfclubé, die aan den Lajnaendijk be
staan, aan ,die wedöfcrij'den deelnemen. Dat ook de
zesde hlefc concours niet bezoekt, moet worden toe-
'ifeven aan het nog jonge bestaan dier club.
lalve dat van elke sooiëteat 3 korpsspelers wor
den gezonden, zullen nog verschillende andere ook
van de partij rijd, waaruit wel blijkt, dai( het kol
ven hier in hooge eere staat.
Verleden jaar werden de kolffeesten op schit-
teiende wijze te Zuidsoharwoude gevierd; onge
twijfeld zal het volgetnd jaar Oudkarspel de eer te
beurt vallen, de Nederlandsche kolvers te ontvan
gen.
zuidsoharwoude.
Uitslag voor de Nat. Militie:
1 K. Blokker, 2 Aris Weel, (voorloopig vrij'g"e-
steld wegens broedardiensb), 3 Joh'. H. Kramer,
4 O Be.rkhout, 5 M. Kiaston; (voorloopig vrijgtej-
steld wegens broederdienst), 6 Jos. Alb. Predc-
riks, (idem), 7 G. J. van Veem idem, 8 Petr. O.
Kos idem, 9 D. dé Jong idem, 10 K.. Klingeier,
11 Joh. P. Goudsblom, 12 L. Hemaud, (voorl. vrij
gesteld wegens broederdienst), 13 J»e M- Buter,
idem, 14 P. Klingeier, idem, 15 O. Dobber, 16
G. J. Vroling, (voorl. vrijgesteld wegens braedep-
diienst), 17 P. Bruin.
anna paulowna.
De ïjostduivenvereeniging „Altijd yender" hieild
y ondag 21 Aug. een wédvjjuoh't vanuit Luxemburg
(pl.m. 377 ,K.M.) in 2 series. Losgelaten 8.45 uur.
lfi Bene: 1, 2 en .5 O. de Yliegihér; 3 R. van
dier Burg; 4 R. Geringé. De eerste duif werd ge
constateerd: 3.45.17; de laatste 4.36.51.
2e Serie: 1 O. dé Vliogher2 J. Meilink; 3 J.
Harthoorn. Aankomst Berate délf 4.04.42; aankomst
laatste 4.38.10.
brievenbussen aan tramwagens.
De Amsterdamsohe proeven met brievenbussen
aan tramwagens Waren een glevolg van de on
dervinding, welke men op dit gpfbied! reed* vroeger
te Hamburg had! opgedaan1.
Echter bestond' reeas in beginsel verschil tus-
öohén die beidesystemen, daar in Hamburg de
bussen alleen dienden voor ter postbezorging van
expreeöe-etukken, terwijl voor gewone correspon
dentie een extra recht verschuldigd was; do bussen
bevatten voorts nog een gesloten gedeelte voor de
overbrenging van depeohes van het hoofdkantoor
haar de wykkantoren v.v. In Amsterdam daaren
tegen waren de bussen meer bestemd voor de go-
tic, waarvoor geen extra reent
vrotme
geheven wordt. In verband hiermede wordt er dan
ook naar gestreefd! de nieb-onbelamgrijke kosten
van dien nieuwen maatregel althans ten deeie te
dekken door bezuiniging op den gewonen buslich-
tingsdienst. Pipefondervindelijk moest worden
vastgesteld, in hoeverre de belangen van' het pu
bliek, dat met den nieuwen maatregel ten zeerste
was ingenomen, niet zouden worden' geschaad door
vermindering van het aa-rtAl lichtingen van de
brievenbussen, geplaatst langs de route van de
tramlijnen, welke van bussen waren voorzien* .De
tramlijnen 1 en 2 zijtn thans van bussen voorzien,
welke telkens als de tram aan het Centraal Sta
tion aankomt, worden geledigd, Aangezien da bus
sen in een behoefte bleken te voorzien, is van' de
zijde van het publiek meermalen aangedrongen op
uitbreiding van den maatregel tot alle lijmen. Ais
gevolg van deze wenschen is dan ook door de post
administratie onlangs beslist, dat de ^maatregel ttot
alle langs het station rijdende tramlijnen zal wor
den uitgebreid. Alvorens tot aanschaffing van een.
groot aantal bussen over ta gaan, rijn evenwel nog
Sroeven genomen lij* een nieuw model bus, om
e bezwaren, welke zich bij de thans in gebruik
zijnde bussen voordoen te ondervangen.
Ingevolge de wenschen van de tramdirectie mo
gen de bussen niet te zwaar zijn, zoodat proeven,
zijn genomen met aluminium bussen. Deze hebben
evénwel niet voldaan, doch daarop volgende proe
ven met bussen van multiplex hout rijln beter ge
slaagd, zoodat doioa- de postedïninostratiiei een 200-
tal van deze bussen besteld zal worden.
Nader zal moeten blijken, welke gevolgen de
meer algemeene invoering van dit stelsel op den
toevloed van correspondentie in de gewone brie
venbussen heeft en in hoeverre de busliohtingS:
dienst zou kunnen worden beperkt. Ii^ ieder geval
zullen de resultaten hiervan worden afgewacht al
vorens invoering van het stelsel in Rotterdam en
's-Gravenhage nader zal worden overwogen. In
deze plaatsen doet het zich bovendien nog als ©en
bezwaar gevoelen dat in tegenstelling met Am
sterdam slechts in veel geringer mate een^ cen
traal pumit nabiji het postkantoor is aan na wijzen,
waar de meeste teamlijlnien samienkomeni.
ernstige verkeersbelemmering.
Men meldt uit Standdaarbuiten:
Maandagmiddag omstreeks 5 uur is de brug over
de Mark door een schip aangevaren en ernstig be
schadigd. Allé verkeer met auto's en voertuigen over
de brug is gestremd. Het laat zich aanzien dat er
lange tijd zal verloopen eer de toestand weer in het
reine is.
Wat deze verkeersbelemmering zeggen wil, moge
blijken uit het feit, dat de verbindingsweg Roosen
daal—.Oudenbosch—Moerdijk over deze brug loopt,
welke thans voor rij- en voertuigen niet meer toe
gankelijk is. Men zal nu genoodzaakt zijn oyer Breda
om te rijden.
Voor het voetgangersverkeer is een noodmaatre
gel getroffen.
ongeluk aan de haarlemsche gasfa
briek.
Aan de Haarlemsche gasfabriek heeft een ernstig
ongeluk plaats gehad. De heer J. E. Kuiper was be
last met het blusschen van de gloeiende cokes, welke
van uit de kamers worden overgebracht, in een
daarvoor bestemlden bluschtoren. De heer K. stond
op zijn post, toen op zeker oogenblik het loopwiel
van de hluscbinrichting los raakte en op het hoofd
van den man neerkwam. Hevig bloedend en verwond
aan het hoofd is hij naar het gasthuis gebracht. Zijn
toestand is naar omstandigheden redelijk.
winkel.
De postduivenvereniging „Steeds Verder1" hield op
19 Augustus een vlucht vanaf Eijsden. De duiven
werden om 8 uur losgelaten.
1. P. Strobbe, 11,14,44; 2. Th. de Pree, 11.14.13 u.;
3. N. Vijn, 11,15,45 u.; 4. N. Vijn, 11,15,55 u.; 5. P.
Strobbe, 11,16,34 u.; 6. C. Hoep, 11,20,20 u.; 7. C.
Hoep, 11,20,25 u.; 8. N. Wijn, 11,24,25 u.; 9. P. Strob
be, 11,26,29 u.; 10 F. v. Kempen, 11,38,7 u.; 11, P.
S-trobbe, 11,39,58 u.; 12. F. v. Kempen, 11,41,2 u.
Dinsdagavond vergaderde de Raad voor het laatst
in haar oude samenstelling. Nadat eenige stukken
voor kennisgeving waren aangenomen, kregen we de
hoofdschotel ider agenda, n.1. het voorstel van B. en
W. om de tegenwoordige wijze van verwarming van
het Tehuis voor Ouden van Dagen voorloopig althans
te handhaven. In dat Tehuis n.1. wordt de centrale
verwarming nog steeds met gas gestookt, waartegen
de heer Biersteker reeds in de vergadering van 7 De
cember j.1. met klem tegenop kwam, met het oog op
de abnormaal hooge kosten. In de bijlage drukten B.
en W. thans uit, dat de exploitatie wel iets goedkoo-
per zou worden, doch daarin kwam ook volkomen tot
uiting, dat verwarming door middel van cokes te
prefereeren was.
Allereerst kreeg de heer De Jong, als spreker der
soc.-dem. fractie ihet woord. Spr. kon zich niet vereeni
gen met het ad veis van den directeur der gasfabriek
en wees met nadruk op het rapport van den des
kundige, Carten, en spr. zeide, dat zijn fractie met het
oog op de kosten, de verwarming met cokes prefereer
de boven die met gas.
Na deze maidenspeech van den jongsten soc.-dem.
afgevaardigde bekwam de pionier der cokesverwar
ming, de heer Biersteker, het woord. Deze zette in
een uitvoerig en met cijfers doorspekt betoog zijn
standpunt uiteen, en berekende dat de verwarming
met cokes zou kosten f 864 per seizoen, terwijl thans
voor de gasverwarming reeds f4292 was besteed,
waarbij dan het gas berekend was tegen 4 cent per
M3. Dat maakt per seizoen een verschil van pl.m.
f 3500. De kosten der verandering der ketels etc. (door
B. en! W. begroot op f3220), zoodat volgens spr. de
geheele kosten der verandering er reeds in een jaar
uit zouden zijn gehaald. Spr. viel vervolgens het ad-
veis van den Directeur der gasfabriek aan en achtte
het onbegrijpelijk, dat de directeur gas kon leveren
tegen 2 cent per M3. Dit is, zei spr. 2/11 van den
normalen verkoopprijs, daar de burgerij toch 11 cent
voor het gas moet offeren. Spr. wees er nog op dat
dit advies bij de gemeentenaren den indruk zou wek
ken als zou de Gemeente Helder zijn burgers afzet
ten.
Nadat een kleine philippica tusschen den voorzitter
en den heer Biersteker i9 uitgevochten, besloot laatste
genoemde, dat hij onder geen enkele voorwaarde
meer gasverwarming in het Tehuis wenschte, er als
nog op wijzende, dat de geheele verandering wel in
1 maand zou kunnen gereed zijn, althans voor het
stookseizoen.
Vervolgens was het woord aan den heer Van Dam,
die enkele fouten in de desbetreffende bijlagen me
moreerde, waardoor verkeerde indrukken konden
worden gewekt. Deze spr. wees er nog op, dat hij bij
eventueele cokesverwarming hij boven de gascokes
zou prefereeren de iets duurdere brechcokes, daar
deze laatste regelmatig veihrandt. Het voorstel van B.
en W. achtte spr. op commercieels rgonden onaan
nemelijk,
De heer Van Oa kwam even een bitter pilletje
gooien in de soep van heeren tegenstanders, door op
te merken, dat die verandering lang niet voor het
winterseizoen klaar zou kunnen zijn, en men blijk
baar te licht over die verandering heeft gedacht,
waartegenover de heer Geurts als deskundige mede
deelde, dat de geheele verandering met gemak op tijd
gereed zou zijn, zoodat de heer Van Os verklaarde in
dat geval ook voor cokesverwarming te zijn.
Hierop kwam de heer Borkert het betoog van zijn
partijgenoot Do Jong ondersteunen en ging de ge
schiedenis van deze zaak na; spr. wees er op, dat het
hier ging om een proef, welke proef thans gebleken
is volkomen mislukt te zijn. Spr. wees er onder hila
riteit op, dat de heer Biersteker minstens 10 M. was
gegroeid, daar hij reeds in zijn maidenspeech van
7 'December aan die gasverwarming tornde. Spr. kon
toen nog niet met dezen heer meegaan, omdat de
soc.-dem. aan B. en W. machtiging hadden verleend
de proef met gas te nemen. Nu deze proef echter
op een mislukking was uitgeloopen, kon spr.'s fractie
niet anders dan tegen, het voorstel van het Collega
stemmen.
De heer Eijlders, 'de A.R. woordvoerder, maakt het
koor der tegenstanders vol en haalde verschillende
voorbeelden aan van verwarming met cokes., o.a. het
Chr. Tehuis voor Ouden van Dagen in de Graven
straat. Hij zeide o.m. dat de Vader van dat Tehuis
eiken, morgen en eiken avond maar 1 kwartiertje
naar de ovens moest omzien, waarop de heer Borkert
opmerkte, dat dit logisch was bij zoo'n Fransch-ba-
zar-kacheltje, hetgeen den heer Eijlders onder groote
vreugde van den geheelen Raad tot de opmerking
bracht, dat dit een democratisch - geen sociaal-de
mocratisch maar een „democratisch" kacheltje
was. Spr. besloot met de woorden, dat men zoo gauw
mogelijk van die dure gasverwarming af moest.
Toen de Burgemeester hierna het woord verkreeg
ter verdediging van het voorstel van B. en W., lan
ceerde de heer Borkert zeer adrem: „dat zal niet
meevallen, Voorzitter", en inderdaad dat voelde de
Voorzitter zelf ook wel; hij begon met te zeggen, dat
hij pleitte voor een verloren zaak en het speet hem
alleen, dat de Raad lY% uur noodig had gehad hem
dat bij te brengen. Toch meende spr. goed te doen de
meening van het College van B. en W. naar voren
te moeten brengen, en spr. deed dit zonder vuur en
hij besloot zeer zakelijk: als de Raad de gasverwar
ming weg wil hebben, dan weg ermee.
De heer Van Breda kwam nog met de mededee-
ling, dat de Directeur van Gemeentewerken hem had
verklaard, dat 't omzetten van de ketels voor de co-
kesverwarming ongeveer 5 weken zou duren, zoo
dat ook hiermee het bezwaar van den heer Van Os
was weggenomen.
Nadat dus 2 uur lang over het voorstel van B. en
W. was geredeneerd, was het eindelijk om hals ge
bracht en zal. dus het Tehuis voor Ouden van Da
gen centrale verwarming met cokes krijgen.
Eenige hamerstukken passeerden schielijk de re
vue. De benoeming van een commissie voor de aan
bieding der gemeenterekening over het jaar 1926 had
nog wat voeten in de aarde, maar ten slotte werden
de heeren Eijlders, Borkert en van Loo benoemd.
De Voorzitter deed daarna nog eenige mededeelin-
gen van weinig belang, en de heer Minnes werd be
antwoord op zijn vraag betreffende het verlof der
schoolcongierges.
De agenda was hiermee afgeloopen en de voorzit
ter nam het woord om afscheid te nemen van de
scheidende raadsleden, Mevr. van der Hulst-Heero
ma, en de heeren Bot, Geurts, Minnes, de Jong, de
Beurs en Speur. Spr. richtte allereerst het woord tot
Mevr. van der Hulst, waarbij hij in een hartelijke
speech hulde bracht aan haar, die als eerste en
eenige vrouw in den Helderschen Raad een moeilijke
taak op zich nam en zich daarvan met succes heeft
gekweten. Spn had respect voor haar pionierschap
als afgevaardigde van de vrouwen en het deed spr.
leed dat Mevr. van der Hulst uit den Raad ging ver
dwijnen.
Vervolgens richtte de Voorzitter het woord tot den
heer Bot, dien hij als afgevaardigde voor de vis-
soherijbelangen een woord van hulde niet onthield
voor zijn beschaafde en deskundige redevoeringen
gedurende zijn achtjarig raadslidmaatschap gespro
ken. Spr. vond het jammer dat we dezen afgevaar
digde in den nieuwen Raad moesten missen.
Vervolgens kregen de andere heeren de beurt en
nadat de heer Bot en mevr. van der Hulst den Voor
zitter en den Raad dank hadden gebracht voor de
gesproken woorden van waardeering en de prettige
samenwerking, behoorde ook deze Raadszitting we
der tot het verleden.
Trekking vaa Maandag 22 Au».
Se Klaeeo ld Lijst
No. 4459 f 2000.
No. 3370 f 1500.
Nos. 11396 14917 elk f 1000.
Nos. 5134 9959 18387 elk f 400.
No. 17471 f 200.
Nos. 5668 8317 11388 12959 ulk f 100.
Prijzen van f 45.
10 23 106 146 894 452 491 508 538
567 603 628 665 691 754 817 853 877
908 935 967 977 991 1013 1089 1155 1156
1162 1206 1321 1879 1890 1413 1424 1433 1535
1551 1564 1573 1625 1742 1833 1885 1894 190Q
1962 2011 2051 2057 2060 2090 2106 ai76 2196
2207 2209 2324 2355 2364 2386 2410 2508 2535
2653 2691 2721 2797 2831 2909 2934 3980 3118
3129 3134 3222 3294 3343 3376 3380 342e —64
3492 3529 3627 3630 3650 3665 3675 3753 —63
3821 3875 3980 3990 3996 4000 4017 4021 4022
4059 4061 4075 4102 4101 4117 4164 4207 4235
4241 4245 4310 4354 4407 4455 4475 4501 4507
4538 4555 4561 4615 4743 4765 4794 4875 4962
4992 5006 5012 5141 5181 5237 5267 5299 5328'
5338 5359 5367 5427 5445 5478 5511 5526 —41
5550 —80 5616 —56 5672 5707 5709 5756 5800
5905 5983 6118 6134 6206 6232 6294 6381 6490
6531 6586 6591 6611 6759 6815 6818 6952 6961
6982 7007 7126 7146 7284 7334 7465 7468 7567
7588 7646 7750 7761 —72 —85 7870 7923 —27
7994 8031 8048 8283 8310 8321 8326 8339 8348
8375 8387 8403 8404 8434 3446 8489 8591 8601
8763 8918 9121 9138 9160 9281 9284 9360 9399
9442 9487 9516 9533 9592 9614 9727 9790 9822
9844 9872 9883 9957 10076 10127 10130 10140 10150
10178 10215 10251 10332 10337 10391 10416 —436 —446
10470 10511 10557 10598 10657 10666 10669 10690 10843
10846 10955 10979 10987 11028 —061 —084 —141 —188
11216 11228 347 —259 —316 —364 11439 11456 11504
11597 11631 11651 —729 —754 —794 —800 11833 11838
11987 12036 12051 12087 12090 12091 12096 —151 —165
12194 12217 12269 12295 12343 12373 12384 12602 12646
12673 12681 12726 12745 12S05 12808 12875 12924,12965
12994 13056 13093 13105 13137 13177 13210 13274 33284
13459 13482 13547 13589 13638 13656 13679 13681 13728
13737 13744 13S39 13863 13875 13899 13990 14003 14005
14050 14055 14062 14071 14077 14079 14087 —102 —118
14151 14188 14250 14302 14360 14418 14439 14489 14580
14650 14677 14679 14680 14714 14728 14753 14775,14790
14865 14867 14943 14945 14960 15002 15027 150441 —051
15074 15108 15292 15304 15328 15342 15360 15494 15510
15645 15648 15Ö71 15684 15688 15713 15728 15765 15777
15804 15858 16033 16098 16099 16143 16276 16281| 16284
16453 16457 16538 16753 16757 16798 16810 16833 16843
17061 17067 17168 17229 17372 17403 17479 175091 17579
17610 17658 17666 17672 17688 17823 17849 17862.17882
17908 17925 18005 18007 18015 18028 18075 18091' 18168
18264 18265 18320 18349 18398 18404 18430 18454, 18476
18490 18617 18629 18682 18703 18730 18793 18844 18856
18881 18910 18936 18996 19030 19074 19104 19250 19272
19324 19334 19378 19435 19581 19759 19778 19882 19975
20042 20072 20139 20199 20269 20361 20419 20478 20494
20546 20548 20604 20339 20681 20735 20740 20779 20868
20892 20938 20990 20993