RAAD VAN HELDER. pzs honden WkyisSs0118 baricht'800418 hab •aa™1- EEN DREIGENDE DOORBRAAK. Staatsloterij iband. liteaj.. 3 Ara- a hefe van Hil- radio- irfc in a Ll- ööPt. Maz het Don café AND. Vee- kar nunc- avf aohV und auar (lier- dein reinsr axiaal a le- txxna, v en ivoor aagid Rer- voor ogien zar end© g-eem be- en ont-i allijk hing", «pérs a te ning dié- men» dere op vier be- in- ierde of Rec hten nen- rlem een de bane te lorob i te tuioi Ver<- men he/ irwd •lam! dienst Bij hoofdstuk IX (offidertteunAn^ aan bahéeftir *en en werkloozen) is f 155.510.25 uitgetrokken voor tubsidie aan het burgerlijk armbestuur, (vorig jaar 139.840 geraamd). By het hoofdstuk belastingen vindt men een' mf* comstenpost van f 55.600 (vorig jaair I 58.900)t aan 10 opcenten op de hoofdsom der gebouwde eigen- lommen, f 78.000 (vorig jaar f 757700) aan D0—-70 ;pcentcn op de hoofdsom der personeole belasting jn f 88.50(3 (vorig jaar f 87.100) pan 70 opcenten do hoofdsom der vermogensbelasting. De belasting naar het inkomen is geraamd voor betreffende het in het dienstjaar aanvangende belastingjaar f 868.000 (vorig jaar geraamd f 546.000 io b betreffende het in' het dienstjaar eindigende belastingjaar f 240.000 (vori# jaar geraamd f 220.000 Do memorie van toelichting* meldt, dat met hetl bedrag van f 1.108.000 do Degrootmg voorloopig sluitend js gemaakt en dat oren dezen poet een pader voorstel zal worden gedaan. Voor onvoorziene uitgaven is thans x 85.341 .ski voorgedragen (vorig jaar geraamd f 27.612.71.) De begrooting wijst, w1at den gefwor""* Wl' betreft een bedrag van f 3.103.049.4/aan uitgaven aan en wat den kapitaaildienst betrerti jn bedrag van f 1.728.100. Het (totaal der batige en nadealige sloten voor (Ipn gewonen dienst bedraagt f 1.405.399^6. een paard doodgestoken. Te Sellingen (Gr.) is gisternacht een paard van den landbouwer Boels in de weide doodgestoken. een ponton omgeslagen. Gistermiddag omstreeks 12 uur waren twee werk lieden aan Boeles' Scheepswerf en Machinefabriek te Bolnes op een ponton bezig met het verrichten van [herstellingen aan een schip. Door een zwaren golf slag sloeg de ponton plotseling om, tengevolge waar- ivan beide personen te water geraakten. De een wist zich zwemmende te redden, doch de ander, H. de Kok, van Rptterdam is verdronken. Zijn lijk is na een kwartier opgevischt en vervoerd naar de aligemeene begraafplaats te Rijsoord. de toestand der landarbeiders. De minister van Arbeid, Handel en Nijverheid heeft in overleg met den minister van Binnenland- ache Zaken en Landbouw aan den Hoogen Raad van Arbeid verzocht, een onderzoek in te stellen naar den toestand van de landarbeiders en naar de middelen, welke kunnen worden aangewend om in dien toe stand verbetering te brengen. Er zal een bijzondere commissie uil den Hoogen Raad van Arbeid worden ingesteld, die met die op dracht zal worden belast en die aan den Raad praeadvies zal uitbrengen. mijnwerker verongelukt. De dertigjarige mijnwerker A. Kinrab uit Heerlen is in den afgoloopen nacht in een remhelling van j de ondergrondsche werken van de mijn Oranje Nas- j sau III door een kolenwagen gegrepen. Hij werd naar het ziekenhuis te Heerlen overgebracht, waar hij hedenmorgen aan de bekomen wonden is over- leden. Hij laat een vrouw en een kind achter. auto-ongeluk. Nabij Siddeburen (Gron.) 1» een auto uit Appinge- dam, waarin zes personen zaten, met vrij groote vaart tegen een boom gereden. De chauffeur, de 38- jarige M., uit Appingedam, is daarbij gedood; de an deren hebben min of meer ernstige verwondingen opgeloopen. De auto is vernield, de maasstuw te grave. Do correspondent der N.R.Crt. te Grave «chrijft, <Ld. 22 dezer: Na een periode van een betrekkelijk lagen stand van de Maas, waarin het werk goed is opgeschoten, is plotseling het Maaswater sterk gaan wasen. Terwijl de berichten uit Venlo en Maastricht (de was in Maastricht bedroeg vanochtend 1.33 M.), voor ■de iaaste toekomst zeer ongustig luiden, heeft men vanmiddag reeds het werk in den stuwput, in ver band met het sterk opkomen van bet grondwater, moeten staken. Als gevolg hiervan moesten de motoren der pom pen, die te laag in den stuwput stonden, er uitge haald en in veiligheid gebracht worden. Slechts één van de zeven motoren, die hooger stond, bleef in werking. Het spreekt vanzelf, dat de stuwput toen spoedig geheeel blank stond, en het water erin nog lang zaam blijft wassen. Men hoopt echter, dat het water in den stuwput niet hooger zal stijgen dan ogneveer 3.70 N.A.P., waardoor men dan tevens een voldoende tegendruk hoopt te verkrijgeng, die den druk van het Maas water tegen den damwand, welke dient voor de &f- kuiping van den stuwput, zal verminderen. Zooals reeds gemeld werd, reikt reikt dezó dam wand tot ongeveer 8.50 M. -f N.A.P. Het water in de Maas staat reeds op ongeveer 8 M. N.A.P.,, zoodat het gevaar voor geheel volloopen van den stuwput niet denkbeeldig is. Do verder werkzaamheden, o.a, het stellen van de ijzeren aanslagen voor de atuwjukken en het vol storten met beton van de eigenlijke stuwkuip zullen een belangrijke vertraging ondervinden. EEN KWAAD HALF-UURTJE. Een drietal vletterlieden zeilden Zondagmiddag onze haven uit, het Zweedsche stoomschip „Frida" tegemoet. Dg onderlinge concerrentie noodzaakt den mannen, willen ze iets aan zoo'n boot verdienen, zoover mgoelijk in zee een stoomschip tegemoet te Hot°kn.'.^revimf°ne? gi,ngen wn boord; de derde> Hoeksema, bleef in de sloep welke met een lijn aan bet stoomschip werd bestigd. De boot bleek niet be stand tegen de kracht der golven gepaard aan de trekkracht van de machines. De boot werd uit al- kaar grukt en Hoeksema geraakte in zee. Door hard roepen wist hij de aandacht der bemanning van het stoomschip te trekken. De „Frida" voer terug, ki? werdeh e«hige roeiriemen toege worpen. Na bijna een half uur slaagde men er in v,en,Aan boor? van de "Frida" werd hij van droge kleeding voorzien. De boot welke de mannen geleend hadden van een eigenaar zullen ze moeten betalen, 't kost hun f125. WIERINGEN. f Hfedmnaoht is alhier door onbekende oorzaak hj^brand de woonkeet van Joh. Eukt, staan die m de Normer. Beet met geheale inboedel, De heer Bukt zelve was elders om werkf te brongun TTOUW 011 00,1 Koraleh riek in veiligheid fcwnadl of soJfuJJ bswturt te rijta. HU i en t, is unén der kers arig km. Lafc- fcö- vaas van ïap- L.7&, (vo orl# feem Assurantie schiaidé, iajh< aeüöerd was. dh Mif. „Thla Imperia!" dekt de t Oen en ander sleohts laa^ ver- WIERINGEN. Door het personeal flto MU- tot Uitv. ma Zui- mmzrewerkto is alhier opgoriohfc da veraaniging 77 "li j (jwoon. van M U.Z.^saneeD wolto Sw hare leden door sport en amuse- *WP PP, aangename wijze bazig te houden, uit oaseveer 20 leden. Het bestuur beitaas hit de heeran van Wely, voorzitter, Snoj-ink, Beor., to Poetora, penningmeester. zullen morden gehouden in het hotel van -dein heer de Haan te Hippolytushoaf. LANGENDIJK. Onze oopespondant sohïnlftf Ons: viihir' b?n0'ltl omtrent de opheffing van' twiee VTaohtdienston werd de naam Tuirnna ncemd, zoodat zijn tegienberioht geheel zuids char woudh. u. naar middemaohiv werd aan j deze gemeente onverhoeds 0001- Wvallen door een dnetal Broekars, zonder zich eens het slachtoffer van hel onmensoheljjke en schandelijke gedrag dier onverlaten. We vernemen, dat de politie deze zaak .in honden hoort. - WIERINGEN, Naar wij vernemen, heeft mej. B. Pot, school- sehoonhoudster enz., aan de O. L. sohool te Hippo- lytushcef na een rnim 81 jarigen diensttijd met ingang van 1 Ooetober a-s- eervol ontslag aange vraagd.. tan ewïjckslui2. *6 Had er in den nacht van Maandag!, op Dinsdag veel van weg, of het water, dat nog< zoo kort ge leden hare hevigen kracht had bewezen bij den doorbraak der Nborder-Molemvaartweg!, hiervan opnieuw het bewijs wenaohte te -leveren, ditmaal echter te Van EwTjoksluis. Langs dön duiker, welke onder het vecrlmnidingah kanaal doorloopt en die maat dienen om' het over- tollige water tusachian die Van Ewlijoksvaarb en de verbindingsweg! naar Wieringefn, was n.1 reeds eenigon tüd lekkage merkbaar, dia zich geleidelijk: ernstiger liet aanzien. Toen men nu Maandag zou beginnen met hierin te voorzien, bleek al spoedig1, dat inwendig reeds aanzienlijke gTondstortin^en hadden plaats gevonden. Door de ontstane opening aan te stoppen; nieuwe grond aan te voeren en deze met zandzakken te bezwaren, hoopte men hot gevaar te koeren, en de ondergTond zoodanig te kunnen aandrukken, dat hot lek zou kunnen worden gestopt, of althans' ten deale zou kunnen worden aangedrukt. Dit bleek echter niet te ge lukken, integendeel, want kon' heb lekwateo* tijidens den dag nog geregeld door dien duiker worden weggevoerd en Was Jer toen' zelfs nog eenogen val te controleer en, tijdens de avonduren werd dien drang van hiet water zoodanig, dat dia duiker het niet meer voldoende kon wegvoeren en het water dus geleidelijk steeg. Natuurlijk was hieraan den hoogen stand van heb door den storm opgezweepte boezemwater, dat bij den eveneens hoogen stand van het buitenwater niet door de spuisluizen kon worden afgevoerd, niet vreemd. De heer Thierry, eeus-aanwezend ingenieur der Zuiderzeewerken, die 's avonds was aangekomen, achtte .het dan ook te ongeveer elf uur 's avonds noodzakelijk, de op hiet Westelijk gedeelte van Van Ewiidksluis, woiniemdie gezinnen, te laten wek ken tem nen op heb gevaar te wijzen;. Wanneer n.1. dia verbindingsweg onverhoopt bezweken zou zijtn, zouden vrij wel alle woningen in dat gedeelte in hiafc water zijn komen te staan, en .zou dit in: sommige woningen waarschijnluk tot ruim een me ter hoogte rijn geklommen. Tegelijkertijd met heb wekken dea* omwonenden, werden meerdere werklieden aan het werk gesteld, een tweetal vrachtauto's, die ook' reeds eerder dienst hadden gedaan voor het aanvoeren van materialen en grond1, opnieuw gerequireord en voorbereidende maatregelen genoanm tob heb zebtien van een. kistdam rond dia .plaats van het 1< welke kistdam dan in dien sloob, waarop bad< duiker iuitloopb, zoiu worden' voorzien van een scherm van zware sbeelbdjaelen. Toen wijl 's nachts om half drie een kijkje namen, waren de palen voor den kistdam reeds geplaatst en werden ver schillende schutten hiervoor aangevoerd. Heb wa ter bleef toen vrijwel op de zelfde hoogte. Dinsdagmorgen werden de sbeekdeelen voor het te maken scherm aangevoerd, terwijl tevens nog regelmatigen grondaanvoer plaats had. Ook toen bleef de waterstand vrijwel gelijk. Inmiddels hadden verschillenden der naastbij'- wonanden in den loop van den nacht reeds een gedeelte van hunne have op den zolders gebracht of OP andere wij'ae in veiligheid gesteld. dirkshorn. Gistemamiddag miaakte zich een paard, gespan nen voor een driewielde ldar, zonder lamoen, wat druk bij het passeeren van een aan dén weg in den Voorpolder sxaanden kruiwagen. De kar begon te slingeren, botste met geweld tegen een boom; de .strengen knapten af met pistoolschoten, en hei- paard ging er in galop van door. De beide personen, die op den kar zaten', stoven daaraf en tuimelden over den weg. Zij' hebben 'zich echter gelukkig niet ernstig bezeerd. Hert paard werd in1 de Scth'agerwlaard opgevangen. dirkshorn. B'ij den heer J. Spaans in dénl Speketerpolder1» zooln hevigen hooibroei geconstateerd, dat de spuit van Dirkshorn er aan te pas moest ko men, om uitslaanden brand te voorkomen. langendijk Ln de InmaaMabrieken is dé drukte ïnet het in leggen van .boonen weer aangevangen. Behalve dat in verschillende huisgezinnen groot en klein bezig, is met het afhalen van boonen, zijn velen Ook in. de fabrieken bezig met hét verrichten van verschillende werkzaamheden, die den inmaak ver- eiaoht. Bij die ongunstige omstandigheden in den tuinbouw, waarvan ook de mindere mian de natuur lijke gevolgen ondervindt, zullen de verdiensten, die cw« dezd drukke periode oplevert, vaan velen zeer van pas zijn. 1 langendijk. Dat da Langendifkers hiet kolfspel boog in eer© wenschen te houden, blijkt nu weer aan oen voor avond, van de Nationale Kolfwadstrijdetn, die dit jaar te Lopïk worden gehouden. Hoewelhet deel nemen aan deze wedtsrijden groote moeilijkheden en kosten, gezien den grooten afstand en dé afge legen ligging, met zich brengt, zullen' toch vijf van die zes k'olfclubé, die aan den Lajnaendijk be staan, aan ,die wedöfcrij'den deelnemen. Dat ook de zesde hlefc concours niet bezoekt, moet worden toe- 'ifeven aan het nog jonge bestaan dier club. lalve dat van elke sooiëteat 3 korpsspelers wor den gezonden, zullen nog verschillende andere ook van de partij rijd, waaruit wel blijkt, dai( het kol ven hier in hooge eere staat. Verleden jaar werden de kolffeesten op schit- teiende wijze te Zuidsoharwoude gevierd; onge twijfeld zal het volgetnd jaar Oudkarspel de eer te beurt vallen, de Nederlandsche kolvers te ontvan gen. zuidsoharwoude. Uitslag voor de Nat. Militie: 1 K. Blokker, 2 Aris Weel, (voorloopig vrij'g"e- steld wegens broedardiensb), 3 Joh'. H. Kramer, 4 O Be.rkhout, 5 M. Kiaston; (voorloopig vrijgtej- steld wegens broederdienst), 6 Jos. Alb. Predc- riks, (idem), 7 G. J. van Veem idem, 8 Petr. O. Kos idem, 9 D. dé Jong idem, 10 K.. Klingeier, 11 Joh. P. Goudsblom, 12 L. Hemaud, (voorl. vrij gesteld wegens broederdienst), 13 J»e M- Buter, idem, 14 P. Klingeier, idem, 15 O. Dobber, 16 G. J. Vroling, (voorl. vrijgesteld wegens braedep- diienst), 17 P. Bruin. anna paulowna. De ïjostduivenvereeniging „Altijd yender" hieild y ondag 21 Aug. een wédvjjuoh't vanuit Luxemburg (pl.m. 377 ,K.M.) in 2 series. Losgelaten 8.45 uur. lfi Bene: 1, 2 en .5 O. de Yliegihér; 3 R. van dier Burg; 4 R. Geringé. De eerste duif werd ge constateerd: 3.45.17; de laatste 4.36.51. 2e Serie: 1 O. dé Vliogher2 J. Meilink; 3 J. Harthoorn. Aankomst Berate délf 4.04.42; aankomst laatste 4.38.10. brievenbussen aan tramwagens. De Amsterdamsohe proeven met brievenbussen aan tramwagens Waren een glevolg van de on dervinding, welke men op dit gpfbied! reed* vroeger te Hamburg had! opgedaan1. Echter bestond' reeas in beginsel verschil tus- öohén die beidesystemen, daar in Hamburg de bussen alleen dienden voor ter postbezorging van expreeöe-etukken, terwijl voor gewone correspon dentie een extra recht verschuldigd was; do bussen bevatten voorts nog een gesloten gedeelte voor de overbrenging van depeohes van het hoofdkantoor haar de wykkantoren v.v. In Amsterdam daaren tegen waren de bussen meer bestemd voor de go- tic, waarvoor geen extra reent vrotme geheven wordt. In verband hiermede wordt er dan ook naar gestreefd! de nieb-onbelamgrijke kosten van dien nieuwen maatregel althans ten deeie te dekken door bezuiniging op den gewonen buslich- tingsdienst. Pipefondervindelijk moest worden vastgesteld, in hoeverre de belangen van' het pu bliek, dat met den nieuwen maatregel ten zeerste was ingenomen, niet zouden worden' geschaad door vermindering van het aa-rtAl lichtingen van de brievenbussen, geplaatst langs de route van de tramlijnen, welke van bussen waren voorzien* .De tramlijnen 1 en 2 zijtn thans van bussen voorzien, welke telkens als de tram aan het Centraal Sta tion aankomt, worden geledigd, Aangezien da bus sen in een behoefte bleken te voorzien, is van' de zijde van het publiek meermalen aangedrongen op uitbreiding van den maatregel tot alle lijmen. Ais gevolg van deze wenschen is dan ook door de post administratie onlangs beslist, dat de ^maatregel ttot alle langs het station rijdende tramlijnen zal wor den uitgebreid. Alvorens tot aanschaffing van een. groot aantal bussen over ta gaan, rijn evenwel nog Sroeven genomen lij* een nieuw model bus, om e bezwaren, welke zich bij de thans in gebruik zijnde bussen voordoen te ondervangen. Ingevolge de wenschen van de tramdirectie mo gen de bussen niet te zwaar zijn, zoodat proeven, zijn genomen met aluminium bussen. Deze hebben evénwel niet voldaan, doch daarop volgende proe ven met bussen van multiplex hout rijln beter ge slaagd, zoodat doioa- de postedïninostratiiei een 200- tal van deze bussen besteld zal worden. Nader zal moeten blijken, welke gevolgen de meer algemeene invoering van dit stelsel op den toevloed van correspondentie in de gewone brie venbussen heeft en in hoeverre de busliohtingS: dienst zou kunnen worden beperkt. Ii^ ieder geval zullen de resultaten hiervan worden afgewacht al vorens invoering van het stelsel in Rotterdam en 's-Gravenhage nader zal worden overwogen. In deze plaatsen doet het zich bovendien nog als ©en bezwaar gevoelen dat in tegenstelling met Am sterdam slechts in veel geringer mate een^ cen traal pumit nabiji het postkantoor is aan na wijzen, waar de meeste teamlijlnien samienkomeni. ernstige verkeersbelemmering. Men meldt uit Standdaarbuiten: Maandagmiddag omstreeks 5 uur is de brug over de Mark door een schip aangevaren en ernstig be schadigd. Allé verkeer met auto's en voertuigen over de brug is gestremd. Het laat zich aanzien dat er lange tijd zal verloopen eer de toestand weer in het reine is. Wat deze verkeersbelemmering zeggen wil, moge blijken uit het feit, dat de verbindingsweg Roosen daal—.Oudenbosch—Moerdijk over deze brug loopt, welke thans voor rij- en voertuigen niet meer toe gankelijk is. Men zal nu genoodzaakt zijn oyer Breda om te rijden. Voor het voetgangersverkeer is een noodmaatre gel getroffen. ongeluk aan de haarlemsche gasfa briek. Aan de Haarlemsche gasfabriek heeft een ernstig ongeluk plaats gehad. De heer J. E. Kuiper was be last met het blusschen van de gloeiende cokes, welke van uit de kamers worden overgebracht, in een daarvoor bestemlden bluschtoren. De heer K. stond op zijn post, toen op zeker oogenblik het loopwiel van de hluscbinrichting los raakte en op het hoofd van den man neerkwam. Hevig bloedend en verwond aan het hoofd is hij naar het gasthuis gebracht. Zijn toestand is naar omstandigheden redelijk. winkel. De postduivenvereniging „Steeds Verder1" hield op 19 Augustus een vlucht vanaf Eijsden. De duiven werden om 8 uur losgelaten. 1. P. Strobbe, 11,14,44; 2. Th. de Pree, 11.14.13 u.; 3. N. Vijn, 11,15,45 u.; 4. N. Vijn, 11,15,55 u.; 5. P. Strobbe, 11,16,34 u.; 6. C. Hoep, 11,20,20 u.; 7. C. Hoep, 11,20,25 u.; 8. N. Wijn, 11,24,25 u.; 9. P. Strob be, 11,26,29 u.; 10 F. v. Kempen, 11,38,7 u.; 11, P. S-trobbe, 11,39,58 u.; 12. F. v. Kempen, 11,41,2 u. Dinsdagavond vergaderde de Raad voor het laatst in haar oude samenstelling. Nadat eenige stukken voor kennisgeving waren aangenomen, kregen we de hoofdschotel ider agenda, n.1. het voorstel van B. en W. om de tegenwoordige wijze van verwarming van het Tehuis voor Ouden van Dagen voorloopig althans te handhaven. In dat Tehuis n.1. wordt de centrale verwarming nog steeds met gas gestookt, waartegen de heer Biersteker reeds in de vergadering van 7 De cember j.1. met klem tegenop kwam, met het oog op de abnormaal hooge kosten. In de bijlage drukten B. en W. thans uit, dat de exploitatie wel iets goedkoo- per zou worden, doch daarin kwam ook volkomen tot uiting, dat verwarming door middel van cokes te prefereeren was. Allereerst kreeg de heer De Jong, als spreker der soc.-dem. fractie ihet woord. Spr. kon zich niet vereeni gen met het ad veis van den directeur der gasfabriek en wees met nadruk op het rapport van den des kundige, Carten, en spr. zeide, dat zijn fractie met het oog op de kosten, de verwarming met cokes prefereer de boven die met gas. Na deze maidenspeech van den jongsten soc.-dem. afgevaardigde bekwam de pionier der cokesverwar ming, de heer Biersteker, het woord. Deze zette in een uitvoerig en met cijfers doorspekt betoog zijn standpunt uiteen, en berekende dat de verwarming met cokes zou kosten f 864 per seizoen, terwijl thans voor de gasverwarming reeds f4292 was besteed, waarbij dan het gas berekend was tegen 4 cent per M3. Dat maakt per seizoen een verschil van pl.m. f 3500. De kosten der verandering der ketels etc. (door B. en! W. begroot op f3220), zoodat volgens spr. de geheele kosten der verandering er reeds in een jaar uit zouden zijn gehaald. Spr. viel vervolgens het ad- veis van den Directeur der gasfabriek aan en achtte het onbegrijpelijk, dat de directeur gas kon leveren tegen 2 cent per M3. Dit is, zei spr. 2/11 van den normalen verkoopprijs, daar de burgerij toch 11 cent voor het gas moet offeren. Spr. wees er nog op dat dit advies bij de gemeentenaren den indruk zou wek ken als zou de Gemeente Helder zijn burgers afzet ten. Nadat een kleine philippica tusschen den voorzitter en den heer Biersteker i9 uitgevochten, besloot laatste genoemde, dat hij onder geen enkele voorwaarde meer gasverwarming in het Tehuis wenschte, er als nog op wijzende, dat de geheele verandering wel in 1 maand zou kunnen gereed zijn, althans voor het stookseizoen. Vervolgens was het woord aan den heer Van Dam, die enkele fouten in de desbetreffende bijlagen me moreerde, waardoor verkeerde indrukken konden worden gewekt. Deze spr. wees er nog op, dat hij bij eventueele cokesverwarming hij boven de gascokes zou prefereeren de iets duurdere brechcokes, daar deze laatste regelmatig veihrandt. Het voorstel van B. en W. achtte spr. op commercieels rgonden onaan nemelijk, De heer Van Oa kwam even een bitter pilletje gooien in de soep van heeren tegenstanders, door op te merken, dat die verandering lang niet voor het winterseizoen klaar zou kunnen zijn, en men blijk baar te licht over die verandering heeft gedacht, waartegenover de heer Geurts als deskundige mede deelde, dat de geheele verandering met gemak op tijd gereed zou zijn, zoodat de heer Van Os verklaarde in dat geval ook voor cokesverwarming te zijn. Hierop kwam de heer Borkert het betoog van zijn partijgenoot Do Jong ondersteunen en ging de ge schiedenis van deze zaak na; spr. wees er op, dat het hier ging om een proef, welke proef thans gebleken is volkomen mislukt te zijn. Spr. wees er onder hila riteit op, dat de heer Biersteker minstens 10 M. was gegroeid, daar hij reeds in zijn maidenspeech van 7 'December aan die gasverwarming tornde. Spr. kon toen nog niet met dezen heer meegaan, omdat de soc.-dem. aan B. en W. machtiging hadden verleend de proef met gas te nemen. Nu deze proef echter op een mislukking was uitgeloopen, kon spr.'s fractie niet anders dan tegen, het voorstel van het Collega stemmen. De heer Eijlders, 'de A.R. woordvoerder, maakt het koor der tegenstanders vol en haalde verschillende voorbeelden aan van verwarming met cokes., o.a. het Chr. Tehuis voor Ouden van Dagen in de Graven straat. Hij zeide o.m. dat de Vader van dat Tehuis eiken, morgen en eiken avond maar 1 kwartiertje naar de ovens moest omzien, waarop de heer Borkert opmerkte, dat dit logisch was bij zoo'n Fransch-ba- zar-kacheltje, hetgeen den heer Eijlders onder groote vreugde van den geheelen Raad tot de opmerking bracht, dat dit een democratisch - geen sociaal-de mocratisch maar een „democratisch" kacheltje was. Spr. besloot met de woorden, dat men zoo gauw mogelijk van die dure gasverwarming af moest. Toen de Burgemeester hierna het woord verkreeg ter verdediging van het voorstel van B. en W., lan ceerde de heer Borkert zeer adrem: „dat zal niet meevallen, Voorzitter", en inderdaad dat voelde de Voorzitter zelf ook wel; hij begon met te zeggen, dat hij pleitte voor een verloren zaak en het speet hem alleen, dat de Raad lY% uur noodig had gehad hem dat bij te brengen. Toch meende spr. goed te doen de meening van het College van B. en W. naar voren te moeten brengen, en spr. deed dit zonder vuur en hij besloot zeer zakelijk: als de Raad de gasverwar ming weg wil hebben, dan weg ermee. De heer Van Breda kwam nog met de mededee- ling, dat de Directeur van Gemeentewerken hem had verklaard, dat 't omzetten van de ketels voor de co- kesverwarming ongeveer 5 weken zou duren, zoo dat ook hiermee het bezwaar van den heer Van Os was weggenomen. Nadat dus 2 uur lang over het voorstel van B. en W. was geredeneerd, was het eindelijk om hals ge bracht en zal. dus het Tehuis voor Ouden van Da gen centrale verwarming met cokes krijgen. Eenige hamerstukken passeerden schielijk de re vue. De benoeming van een commissie voor de aan bieding der gemeenterekening over het jaar 1926 had nog wat voeten in de aarde, maar ten slotte werden de heeren Eijlders, Borkert en van Loo benoemd. De Voorzitter deed daarna nog eenige mededeelin- gen van weinig belang, en de heer Minnes werd be antwoord op zijn vraag betreffende het verlof der schoolcongierges. De agenda was hiermee afgeloopen en de voorzit ter nam het woord om afscheid te nemen van de scheidende raadsleden, Mevr. van der Hulst-Heero ma, en de heeren Bot, Geurts, Minnes, de Jong, de Beurs en Speur. Spr. richtte allereerst het woord tot Mevr. van der Hulst, waarbij hij in een hartelijke speech hulde bracht aan haar, die als eerste en eenige vrouw in den Helderschen Raad een moeilijke taak op zich nam en zich daarvan met succes heeft gekweten. Spn had respect voor haar pionierschap als afgevaardigde van de vrouwen en het deed spr. leed dat Mevr. van der Hulst uit den Raad ging ver dwijnen. Vervolgens richtte de Voorzitter het woord tot den heer Bot, dien hij als afgevaardigde voor de vis- soherijbelangen een woord van hulde niet onthield voor zijn beschaafde en deskundige redevoeringen gedurende zijn achtjarig raadslidmaatschap gespro ken. Spr. vond het jammer dat we dezen afgevaar digde in den nieuwen Raad moesten missen. Vervolgens kregen de andere heeren de beurt en nadat de heer Bot en mevr. van der Hulst den Voor zitter en den Raad dank hadden gebracht voor de gesproken woorden van waardeering en de prettige samenwerking, behoorde ook deze Raadszitting we der tot het verleden. Trekking vaa Maandag 22 Au». Se Klaeeo ld Lijst No. 4459 f 2000. No. 3370 f 1500. Nos. 11396 14917 elk f 1000. Nos. 5134 9959 18387 elk f 400. No. 17471 f 200. Nos. 5668 8317 11388 12959 ulk f 100. Prijzen van f 45. 10 23 106 146 894 452 491 508 538 567 603 628 665 691 754 817 853 877 908 935 967 977 991 1013 1089 1155 1156 1162 1206 1321 1879 1890 1413 1424 1433 1535 1551 1564 1573 1625 1742 1833 1885 1894 190Q 1962 2011 2051 2057 2060 2090 2106 ai76 2196 2207 2209 2324 2355 2364 2386 2410 2508 2535 2653 2691 2721 2797 2831 2909 2934 3980 3118 3129 3134 3222 3294 3343 3376 3380 342e —64 3492 3529 3627 3630 3650 3665 3675 3753 —63 3821 3875 3980 3990 3996 4000 4017 4021 4022 4059 4061 4075 4102 4101 4117 4164 4207 4235 4241 4245 4310 4354 4407 4455 4475 4501 4507 4538 4555 4561 4615 4743 4765 4794 4875 4962 4992 5006 5012 5141 5181 5237 5267 5299 5328' 5338 5359 5367 5427 5445 5478 5511 5526 —41 5550 —80 5616 —56 5672 5707 5709 5756 5800 5905 5983 6118 6134 6206 6232 6294 6381 6490 6531 6586 6591 6611 6759 6815 6818 6952 6961 6982 7007 7126 7146 7284 7334 7465 7468 7567 7588 7646 7750 7761 —72 —85 7870 7923 —27 7994 8031 8048 8283 8310 8321 8326 8339 8348 8375 8387 8403 8404 8434 3446 8489 8591 8601 8763 8918 9121 9138 9160 9281 9284 9360 9399 9442 9487 9516 9533 9592 9614 9727 9790 9822 9844 9872 9883 9957 10076 10127 10130 10140 10150 10178 10215 10251 10332 10337 10391 10416 —436 —446 10470 10511 10557 10598 10657 10666 10669 10690 10843 10846 10955 10979 10987 11028 —061 —084 —141 —188 11216 11228 347 —259 —316 —364 11439 11456 11504 11597 11631 11651 —729 —754 —794 —800 11833 11838 11987 12036 12051 12087 12090 12091 12096 —151 —165 12194 12217 12269 12295 12343 12373 12384 12602 12646 12673 12681 12726 12745 12S05 12808 12875 12924,12965 12994 13056 13093 13105 13137 13177 13210 13274 33284 13459 13482 13547 13589 13638 13656 13679 13681 13728 13737 13744 13S39 13863 13875 13899 13990 14003 14005 14050 14055 14062 14071 14077 14079 14087 —102 —118 14151 14188 14250 14302 14360 14418 14439 14489 14580 14650 14677 14679 14680 14714 14728 14753 14775,14790 14865 14867 14943 14945 14960 15002 15027 150441 —051 15074 15108 15292 15304 15328 15342 15360 15494 15510 15645 15648 15Ö71 15684 15688 15713 15728 15765 15777 15804 15858 16033 16098 16099 16143 16276 16281| 16284 16453 16457 16538 16753 16757 16798 16810 16833 16843 17061 17067 17168 17229 17372 17403 17479 175091 17579 17610 17658 17666 17672 17688 17823 17849 17862.17882 17908 17925 18005 18007 18015 18028 18075 18091' 18168 18264 18265 18320 18349 18398 18404 18430 18454, 18476 18490 18617 18629 18682 18703 18730 18793 18844 18856 18881 18910 18936 18996 19030 19074 19104 19250 19272 19324 19334 19378 19435 19581 19759 19778 19882 19975 20042 20072 20139 20199 20269 20361 20419 20478 20494 20546 20548 20604 20339 20681 20735 20740 20779 20868 20892 20938 20990 20993

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 3