Alititen Biettïs- NEELS - HELDER. DE THEATERVIJAND. Eerste Blad. FINALE UITVERKOOP. Binnenlandsch Nieuws. HET DRESDENER KREUZCHOR. Kinderen PUROL or de r het viool; hemee orkest r het radio. door Ring. fa* dedee. ureau. is- en het van- ruziet Popui- nieuw Zaterdag 8 October 1927. SCHEER 70ste Jaargang No. 8131. COURANT. Dit blad vorscblint viermaal per week: Dlnadag, WoonKdag, Donder dag en Zaterdag. BI) Inzending tot 's morgens 8 uur. vorden Adver- tentiön nog zooveel mogelijk in het eorstuitkomond nummer geplaatst. UitgeversN.V. v.h. TRAPMAN ft Co., Schagen. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 8 maanden f 1.85. Losse nummers 8 eont. ADVERTEN- TI8N van 1 tot 5 regols 11.10, Iedere regel meer 80 eont (berrijano. inbegrepen). Groote lettere worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMKB BESTAAT UIT ZES BLADEN. 8 uur, >nder- Valk. Kloet té. Dóao. leestflf 140— 250— f 30— 20—20, f 12— 1* Voor den Kantonrechter te Alkmaar. Zitting van 7 October 1927. Waarnemend Kantonrechter Sb. de O root. DAAR LIEP EEN STREEP DOOR. Een 20-jarig hoog uit de kluiten gewassen sla gersknecht uit St. Panera», had te Alkmaar tegen de regels van het verkeer gezondigd door links van de op de Handelskade aangebrachte verkeersstreep te peddelen. Zijn verweer dat hij bevreesd was voor een achter hem komende auto en alzoo de streep had verwaarloosd, kon niet beletten, dat hij tot i 8 boete of 3 dagen werd veroordeeld. MEESTER WERD GEKAPTITTELD. Een onderwijzer aan de openbare school te Oudorp was op 30 September op lichtvaardige wijze naar links uitgeweken, toen hij de Frieschebrug opreed. Op grond dat van een opvoeder der jeugd verwacht kan worden, dat hij zelf bet goede voorbeeld geeft in het volgen van de regels van den weg, werd hem f5 boete of 5 dagen opgelegd. DAT WAS HEELEMAAL KNUDDE. Een 22-jarige veehouder uit de Beemster werd te No:rdscharwoude in den avond van 25 September gesnapt, terwijl bij een motor bereed zonder ver lichting. Volgens den .verdachte was de carbidlan- taarn door den hobbeligen weg gedoofd, zonder dat hij 't had bemerkt, daar geruimen tijd een auto mlet volle lichtsterkte achter hem had gereden.Aangstóen de Kantonrechter zoo beleefd was dit excuus aan te nemen, kwam hij er met slecht# f8 boete ol 6 dagen af. HET NOODLOTTIGE GETAL 13. Een autobusondernemer uit Edam stond terecht naar aanleiding van bet feit dat hij op 30 September 15 passagiers in zijn bus bad vervoerd, inplaats van het voorgeschreven getal 13. Zijn pogingen om den noodlottigen invloed van bet fatale getal 13 te on dervangen bleken dus volkomen vruchteloos te zijn. Hij' blijft gebonden aan nummer 13 en heeft nu ook nog f7.50 boete subs. 8 dagen hechtenis aan zijn hansoppie gekregen. DE STAART VAN HET MUISJE. Tot slot volgen hier nog eenige schriftelijke von nissen omltrent zaken op 23 September behandeld. P. Haster, H.H. Waard, verzuim verplichte aanslui ting waterleiding. Hervatting van het onderzoek op 21 October. Job Dekker, H.H. Waard, als voren. Joh. Jol, Bergen, overtreding politieverordening ten opzichte van den autobusdienst, ontslagen van Jchtsvervolging. DONKER BLAUWE RATINE ULSTER (ook in don kergrijze stof) f10, 12, 16, 20, 24, 30, 35, 40. FANTASIE ULSTER, 16, 2250, 30, 32.50, 37.50, 40. REGENJASSEN I en II rij miodel, in gummi, whip- cord en gabardine, f7. 10, 14, 17, 20, 25, 30. FIETS JEKKERS, met im. Bont, f750, 825, 950, 12. 14, 18, 20, 2250, 25, 2750. HEEREN- en JONGENSCOSTUUMS, in donkere en lichte kleuren, f4.00, 6.00, 850, 11, 14, 1750, 20, 25, 27.50, enz. Geopend tot 8 uur. Zondags tot 12 nnr van. geopend. Reiskosten worden vergoed. kip prijs 9 tot voort f3- roode f 2.80 f 4.90 slar ïs per 4900 Kg' uieti, ;outefl Personen: Dame uit het publiek. Heer uit het publiek. (De volgende scène speelt tóch al bij de opening van een schouwburg en wel in de foyer van bet theater, tijdens de groote pauze.) Dame: Wlat zegt U? Heer: Ik zed, dat een tooneelspeelster meer is dan een vrouw. Dame: En een tooneelspeler? Heer: Minder dam een man. Dame: Dat is een beleediging. Heer: Wat? Dat van den tooneelspeler? Dame: Neen. Van de tooneelspeelster. Heer: Welnu, luister goed toe! Ik heb gezegd: een tooneelspeelster is altijd een beetje meer dan een vrouw. Dame: Wanneer een man zegt, meer dan ©en vrouw, dan beteekent dat lm de taal der mannen: slechter dan. een vrouw. Wanneer een man van een Jan zegt: minder dan een man, zoo beteekent dit: <iat bij slechter ds dan een man. Want wat zij onder «vrouw" verstaan, dat is een zekere verzameling van slechte ea genschappen; wat zij daarentegen onder «man" verstaan, dat is een heerlijke mozaïk van alle Mogelijke schoon©, goedie, fabelachtige eigenschappen. Daarom: wanneer de vrouw in sterke mate vrouw is, dan is dat in haar 'taal een evenzoo zware trltiek, als wanneer zij van een man zeggen: 'hij is weinig man. Heer: Dank U. Dame: Waarvoor dankt U? Heer: Wel, daarvoor, dat U zoo kort en toch zoo precies hebt uitgedrukt, wat ik dn veel meer woor den wilde verklaren. Maar toch ben ik U nog de ophelderingen van ©enige nuance's schuldig. U staat toe? Dame: Zeer gaairne. Heer: Elke vrouw is een geboren tooneelspeelster. wat wij tooneelspel, theaterspel noemen, dat is v, ts met betrekking tot den man een bijzondere "die talent en studie vereischt Van den goe- JJöa tooneelspeler pleegt men te zeggen: „Zie daar, ueze«ongewone mensch ds voor tooneelspeler in de een ^aar ak herhaal elke vrouw is f 1 in k,! tooneelspeelster, en wie van de vrouwen ntirvaü teven langzamerhand tengevolge van de op- zelfcriti,e.k of anderszins deze aangeboren •«iriÏÏ p ZfTliest' naar kan men zeggon: b Cr^daaT' dit ongewone meisje is voor huiswouw U veroorlooft mij deze •tjmnme: oonv Deelster noemt men die vrouw, Srjfï genschappen niet afleert, en tooneel- xidijvij ®W9ttv men den man, die zich zijn oer-eigen- x>l ÏJ f>ö0fl 4.50- Kfl 0 ËJ 0 KI 1.04; —-0.9S 75—1 He a# 'ra! GROOTE BRAND TE WARMOND. Donderdagavond bosgohiem tien en half elf is een uitslaande brand uitgebroken in de timmer- fabriek Padox te Warmond. Groote hoeveelheden bewerkt en onbewerkt hout Wakkerden da vlam men^ steeds aan- De brand was ver in dein omtrek te zien. De Wannondeahe brandweer stand' mach teloos tegenover de vuuxzöe; daarom werd' assis tentie gevraagd van' die Leidsoh# brandweer, die tegen half twaalf met dia groote motonbrandr sjjuit uitrfukta. Aan de N.RtiGrt. wondt jfledegjedeeddL dat om streeks half elf brand is uitgebroken in de elecr trische centrale der Padox-ffabriekm. Deze is ondeigebraoht in een groot vierkant gebouw dat ln hoofdzaak uit beton en ijzer, is opgetrokken. Het is ongeveer een jaar geleden in gebruik genomen. Hefc pand bestaat uit twea gedwltanj; in de linr kerzpde staan vietr groote Groeslegrczuiggaamotoren met een gecamenlirken capaciteit: van 200 P.K. De rechterzijde van hefc gebouw is de stookplaats van houtkrullen, welke door verbranding! glas ont wikkelen, diat gebruikt wocfdJt voor de machines der eleotrisohe centrale. Mafc eön pijpleiding wor den de krullen van alle fabriek^bouwen der Padox naai hefc /betreffende gebouw gezogen- 'a Morgens omstreeks negen uur hadi men juisfc den aanvoer van krullen naai hefc gebouw sfcop- tefc. Door onbekende oorzaak tójn de krullen tot ontvlamming gekomen en uifc dien aard' der raak was aan blussohe® van dit lioht ontvlamr baar materiaal niet te danken. De brand was uren ver in den omtrok te zien. DE VALSCHE ENGELSCHE BANKBILJETTEN. Onlangs wend te Amsterdam een man in hech tenis genomen, dia op een wisselkantoor valsohe akbüjetten van 50 pond poogde te wisselen. Hj; Was in hefc bezit van een paS, luidende op naam1 van Matbiaa Renner, maar blaak in werkelijkheid """i Russisch Bohilder te jojü Tiamiqna Salomon Smolanol. Hij werd' iü 1923 doctö de Berliinsohe jolitio verdacht van heb vervaardigen en in omloop mengen van valsohe Eingölsche bankbiljetten, neoq, fttf paaM. üBzjXMnq epueofpioA utn? ^euqea Ctg; eobteh ma enkele weken w vociloopige_ heohtenia te hebben doorgebracht, weder in,vrijheid, gestald. Tevens werd hu echter uit Pruisen uitgewezen, j Sindsdien is Smolanof in verschillende buitenlaudr sche steden, o-a. te Kopenhagen, Oslo en Stock holm geweest. Van EngeJsche zyde beweent man, dat Smolanof met een zekeren Mnsojedhf die vat- sche bankbiljetten van 50 pand heeft vervaar digd, die in 1922 in verschillende plaatsen in om* loop weiden gebracht. Ih don iqngsten tod zün groote hoeveelhedien valschia bankbiljetten, zoowel te Kopenhagen, Oslo als te Amsterdam gewisseld. D© politie is er van qveibuagd hier te doen te hebben met een bende valsohe munters, maai alle pogingen om hun werkplaatsen te ontdekkQh, BÜn eohter tot au toe veaasKtfaoh gebleven. motii. DIE ZIEN ER TEGEN OP. Te Arnemuiden kwam een paartje, dat onder trouwd was, te elfder ure mededeelen nog niet in het huwelijksbootje te zullon stappen. Het bijzon dere is dat ook in 1925 dezelfde personen reeds in ondertrouw gingen, maar ook toen „er van af, ja gen." i 'I In dit nummer komt een advertentie voor waarin de aanmelding van bovenstaand koor in de Groote Kerk te Alkmaar. De TeL brengt over dit koor de volgende bijzonder heden: Gemeld wordt dat de tournée, welke bet Dresde- ner Kreuzchor thans onder leiding van prof. Otto Richter, door het land maakt, een dankreia is voor den steun, welken de ondervoede Duitsche kinde ren in de oorlog»- en na-oorlogsjaren van Neder land mochten ondervinden. Het Dresdener Kreuz chor maakte het vorig jaar met hetzelfde doel een tournée door Zweden en Noorwegen en in 1Ö25 door Denemarken. Dat dit koor het als een eereplicht beschouwt op deze wijze zijn erkentelijkheid te toonen, wekt veel voldoening, temeer omdat de baten van de tournée gelijkelijk bestemd worden voor de ongelukkige Net- derlandsche en buitenlajidsche kinderen. Het Leidsche Dagblad van 1 Oct. jL schrijft over een concert, door het Dr. Kreuzchor aldaar in de Pieterskerk gegeven, o.m, het volgende: „Prof. Richter, de voortreffelijke koormeester, grijpt de muziek, die hij uitvoert, in 't hart, en maakte ze tot een levend iets bij' zijn zangers. En dezen op hun beurt storten hun effecten over op den toehoorder, voor wien ze immers bestemd zijn, en die niet weerstreven kan. Zoo is dan ook de sublieme zang van het Kreuz- sohappen reeds lang heeft afgeleerd." Dame: Bijvoorbeeld? Heer: Bijvoorbeeld: Een mam mag niet liegen. De tooneelspeler verschijnt 's avonds op het tooneel en zegt: „Ik ben koning Oeddpus". Heeft U er nooit aan gedacht, dat dat niet waar is? Hij liegt. Hij is niet koning Oedipus, maar meneer die of die. Bo vendien is de leugen, buitengewoon vermetel, want ieder mensch weet, dat koning Oedipus reeds J*v"g dood ds. Dame: Maar neen mijnheer! Hij zegt het toch maar maar op het tooneel! In een theater! Heer: Mijnentwegen. Waar staat dan geschreven, dat men in bepaalde gebouwen mag liegen, in andere gebouwen daarentegen weer niet? Omdat in dat eene gebouw rijen stoelen achter elkander staan, daarom mag toch een werkelijk fatsoenlijk man zich niet op het standpunt plaatsen, dat hij zoo maar leugens mag verkoopen. Wat heeft de architectuur of de be naming van een gebouw met het karakter van een man te maken? Een man van karakter zou eerder sterven, om geen enkelen prijs zou hij echter, in welk gebouw ook ter wereld, iets anders zeggen dan de waarheid. En zijn overtuiging. Wie iets anders zegt dan datgene, wat zijn overtuiging is, bovendien nog tegen betaling, die is geen ware man. Wie echter een waar man. is, die is minder dan een man. Dame: Gewoonweg enorm. Maar weet U dan nietj dat. er dn de wereld' een inrichting bestaat, die men theater noemt? Hebt U dat nooit gezien? Ook nu niet? Ook hier niet? Kijkt U dan toch eens rondom U. Heer: Ik kijk reeds rondom mij, ik tóe het, maar ik neem er niets van aan. Voor mij pairt kan men een .theater uit goud en diamanten optrekken, kan men er honderd rijen stoelen en honderd loges en honderd reflectoren in plaatsen wanneer mij daar iemand vragen zou, hoe ik heette en welke mijn mee ning over het socialisme was, dan zou ik ook daar mijn werkelijken naam en mijn werkelijke meening zeggen; Dame: Wanneer U tooneelspeler was en U zou daar gekleed in het costuum van koning Oeddpus staan en uw medespeler zou U vragen, wie U wa®, wat zou U hem dan antwoorden? H e e r: Er is voor mij geen stof en geen costuum, waarin ik ergens iemand tegenover mij mijn waren naam zou ioocbf x, dien ik met eere draag, en dien ik van mijn va r en mijn grootvader geërfd heb. Dame: Bent U ook bekend met een grauw, vier- beendg 'dier, dat opvallend 'groote ooren heeft? Heer: Wanneer mijn logica mij niet in den steek laat, dan wilt U mij met een ezel vergelijken. Ik neem het dn dank aan, want het is slechts een critiek op mijn bekwaamheden, maar niet op mijn karakter. Integendeel, wanneer ik aan de hardnekkigheid van het dier denk, waarmee U mij vergelijkt, dan ontdek ik zelfs een voor mij vleiend element in deze vergelijking. Dame; Het verheugt mij, dat U zoo gemakkelijk vallen en bezeeren zich vaak, terwijl de kleineren dikwijls last hebben van roode of ge smette huid. Dit verzacht en geneest men met Doos 30, Tube 80 ct chor tot een wereld van verrukking geworden voor hem, die het voorrecht had te mogen luisteren. „Er was een eigenaardige climax in de zangnum mers. Van de werken van tijdgenooten en bijna-tijd- genooten: een „Geistliches Reiselied" van Volkmann, een paar koortjes van Arnold Mendels#ohn (zoon van een neef van den beroemden Felix), een zeer gevoelig „Nachtgesang" van den dirigent Richter en een „Morgengesaing" van Reger, ging het program ma terug, zonder nochtans af te dalen, tot Each, die nog altijd het lichtende hoogtepunt is van den po- lyphonen zang. Dien# prachtige achtstemmig (voor dubbel-koor) motet „Singet dem Herrn" wa# het grandioae slot van den avond. De uitvoering van dit ontzaglijk veeleischend werk was het volmaakte na bij; in onze herinnering zal het de roem blijven van het Dresdener Kreuzchor". ZIJDEWIND, Het dubbele woonhui», ©Bf en tuin. «taande lo de Moerbeek (gemeente B&reingerborn)«root 750 A., eigendom van den erven Coenraad Meiten, is Don derdagmiddag alhier pubiek geveild door Notarig Hilbrand van Obdam. Koopster werd Mevr. J, Nagelhout te Amsterdam voor f 836.— MOTORCURSUSSENl In dit nummer vinden onze lezers een aankon diging van den heer Heeroma te Helder, dat hff zoowel te iBreezand als te Beer-Hugowaard cursus sen gaat geven, waarop men al het noodige en ge- wenschte kan leeren omtrent motors enz. In verschillende plaatsen heeft de heer Heeroma deze cursussen reed» gegeven, ook o.a. in Behagen en steeds met een snoot aantal leerlingen en met de beste resultaten, fWdJ verwijzen voor dei nadere bijzonderheden naai de in dit nummer voorkomende advertentie. OUD KARSPEL. Het vervolgonderwijs in deze gemeente is aangevan gen met 24 leerlingen, n.1. 6 meisjes en 18 jongens. Ddt zijn alle leerlingen op één na, die er voor In aanmerking komen. NOORDSCHARWOUDB. Werd voor enkele Jaren terug In den RaiL*, van Oudkarspel reeds het voorstel gedaan door een uo. raadsleden om dn de donkere wimfcermorgenuren straatverlichting te brengen, welk voorstel toen door den Raad dier gemeente aangenomen, doch door de gascommissie werd verworpen, thans is op eenzélfde adres van de tudnbouwvereeniging De Eendracht gun stig beschikt. De lichten zullen nu niet om twee uur uitgaan, doch door blijven branden, totdat het dag licht verder doorbranden ormooddg maakt De gascommisaie heeft verder ten gunste van het badhuis de bepaling gemaakt, dat het ga» voor 5 ct en de electrisohe stroom voor 10 ct. berekend wordt ANNA PAULOWNA. Naar wij! vernemen', is onze vroegere plsafcsge- noote Plu Swart, thans wonende te Helder, als onderwijzeres te Ankeveen benoemd, OUDE NTEDORP, Die landbouwcursus alhier, gegeven ia de O.Lr school, is hervat met 15 leerlingen, zijnde alla leer lingen van het vorig jaar. Het onderwijs wordt ge geven door den heer L Ju Schroevens, H. d. S., alhier te bevredigen bent Laten we nu eens verder kijken. Hoe staat het nu met de tooneelspeelster? Heer: O, dat ia heel iets anders. Der vrouw is de kunst van de leugen aangeboren. Die heeft haar de wijsheid' der natuur als beschenndngswapen mee gegeven, zooals den tijger de scherpe tanden, den vogel de vleugels, den haas de snelle voeten. Hiermee verweert zij zich tegen de meening der mannen, dat een vrouw het eigendom alleen van een man kan zijn. Nu biedt het leven van de vrouw veel gelegen heid om met de waarheid wat nonchalant om te springen, maar toch nog niet genoeg. De ware vrouw zou ddt gaarne van den morgen tot den avond voort durend doen, maar daarvoor geeft het leven haar niet de gelegenheid. Op het tooneel echter leeft ze op: vanaf acht uur 's avonds tot elf uur kan zij voortdu rend liegen. En dat maakt haar gelukkig. Hebt U noodt opgemerkt, dat tooneelspelers na de vooretel ling altijd moede zijn, de tooneelspeelstera daaren tegen opleven? Na de voorstelling is de tooneelspeler gelukkig, dat hij dn het werkelijke leven terugkee- ren kan; de tooneelspeelster daarentegen is ongeluk kig, dat zij het ware leven vaarwel moet zeggen. Hebt U nooit opgemerkt, dat tooneelspelers, die reeds op jaren komen, zich gemakkelijker aan het leven op de planken kunnen onttrekken dan de bejaarde too neelspeelstera? Waarom? Nu, hoe meer een tooneel speler man ds, des te meer moet hij zich geweld aan doen, om te spelen, en hoe meer een tooneelspeelster vrouw is, des te meer moet zij zich geweld aandoen om niet te spelen. Dame: Ik ken tooneel speelsters, dde voor vele vrouwen een voorbeeld zouden kunnen zijn, wanneer het om echtelijke trouw en moederlijke liefde gaat Heer: Hoe licht is hun lot! Want wat zij aan booze instincten in tóch dragen^ kunnen zij 'e avonds op het tooneel dn frivole stukken uitlevenA In den kring hunner familie keeren zij dan gelouterd terug. Dame: En ik ken tooneelspelers, die de meest, correcte gentlemen op de wereld zijn. Heer: Hoe zwaar ds hun lot! 's Avonds moeten zij hun gezicht beschilderen, op handen en voeten staan en in sommige stukken krijgen zij zelfs oorvijgen! Het loopt mij altijd koud over den rug, wanneer op het tooneel een man door een anderen man geslagen wordt en hij dezen niet kan terugslaan, omdat dat niet in zijn ral staat Dame: En U hebt zeker nog nooit een stuk ge zien, waarin een tooneelspeler held of apostel is? Waarin hij een idealen, sterken, heldhaftigen per soon is? Heer: In deze stukken haat ik de tooneelspelers het meeste, en wel des te meer, naarmate ze de fi guur beter uitbeelden. Dame: Waarom? Heer: Wanneer iemand door gestalte, stem, op treden, door zijn innerlijke gevoelen, zijn hart, zijn verstand bekwaam genoeg is op het tooneel een held of een apostel schitterend uit te beelden, dan ver dient hij mijn verachting daarom, omdat 'hij daar voor naar het tooneel gegaan is en &1 deze uiterlijke en innerlijke eigenschappen ndefc aanwend om in het dagelij kscho leven een held af oen apostel te zijn. Zonder entree. Dame: En do tooneelspeelster, dde als opofferen de moeder en trouwe echtgenoot© op het tooneel speelt? Heer: Precies dezelfde tooneelspeelster «peelt In een ander stuk zuiet minder goed de rol van booze stiefmoeder of trouwelooze echtgenoote. Dame: En wat ds uw meening over de tooneel speelster, die in het gewone leven een trouwe echt vriendin is een op het tooneel ook al» zoodanig speelt? Waar ie daar de leugen? Heer: Er is een Hongaarseh spreekwoord, dat zegt: wanneer een boer een kip eet, dan is óf de boer. óf de kip ziek. Wanneer de goede echtgenoot© op het tooneel voor de goede echtgenoote speelt, dan koester ik de gedachte, dat deze echtgenoote óf in leven niet goed ds óf op het tooneel. Dame: AUeibei ware onmogelijk? Heer: Onmogelijk niet. Maar ik heb sooiets nog niet gezien. Dame: En wanneer een man in het leven gentle man is, speelt hij dan op het tooneel als gentleman slecht? Heer: Neen. Dame: Waarom niet? Heer: Omdat den man de waarheid spreken makkelijker valt dan der vrouw. Wanneer de gentle man den gentleman spelen moet, zegt hij tot zich zelf: „God zij dank, hedenavond zal ik het gemakke lijker hebben, waait ik behoef niet te liegen". De deugdzame vrouvr aal, wanneer zij voor de deugdzame vrouw spelen moet, zoo tot tóch zelf zeggen: „Hoe moeilijk zal ik het vanavond hébben, want dk ben deugdzaam en vanavond moet ik een deugdzame vrouw voorstedien; hoe zwaai zal het mij vallen, datgene uit te beelden, wat ik werkeJiJ.k ben in deze rol zal ik zeer, zeer slecht zijn". Dame: Verschrikkelijk, zoo'n gedachtegang! Heer: Verschrikkelijk niet Normaal. Misschien een beetje te normaal, daarom klinkt het wat vreemd in uw ooren. Dame: Een man, die het theater niet als in richting, als duizenden jaren van oud overeenkomen beschouwd, maai slechts als een gebouw van bij zon deren vorm Heer: Zooals U ziet, zijn er zulke. Dame: God zij geloof d, met veel. Heer: Ik voel mijzelf oprecht genoeg. Heeft U nog een vraag? Dame: Ja. Heer: En welke? Dame (uitdagend): Wat denkt U, waarmee wij dit debat fusschen ons beiden zullen beëindigen? (Het belletje gaat) Heer: Ik geloof.... met ddt belteeken. (Zij verdwijnen, arm in arm.) (Franz Molmér in het iB. T.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 1