GEESTELIJK LEVEN. tei 9, DE CHAOS IN CHINA. E IS ER EEN WAM KM? Zoo ja, vat hebben wij daaronder te verstaan? Burgerlijke, Stand. Ri Moti Br WIJ1 kennen In onze taal het woord „kerk" in twee beteokieinissen. Met dit woord, wordt aangedUid het gebouw zoowel als hot genootschap, de vereeni- ging, het instituut. Wanneer wij spreken oven «ware" kerk. hebben wij «het natuurlijk niet over het kerkgebouw, maar over de vereeniging van menschen, die, omdat zij hetzelfde geloof belijden, zich in de een of andere vereeniging (genootschap, broederschap, eecte) heb, ben gegroepeerd. Er zijn vele kerkert, Wij kennen de Roomsch Katholieke, de Griekseh. Katholieke en de Oud-Katholieke kerk. waarnaast nu ook sedert eenigen tijd de Vrij-Katholieke kerk zich heeft geplaatst. Verder is er een menigte pro- testantsche kerken; te veel om op te noemenjUs de voornaamste onder deze protestantsche kerken kunnen we in ons land de groote Nederlandsch Hervormde kerk noemen (deze kerk heeft echter het typische karakter van „kerk" geheel verlorenl) Verder: de Gereformeerde kerken, de Luthersche kerken, de Remonstrantsche broederschap, enz. Eik dezer kerken heeft een min oi meer scherp- omschreven geloofsbelijdenis, waarvan zij' aanneemt dat deze de ware is, dat wil zeggen: elke kerk is er van overtuigd, dat zijl de echte leer van Christus verkondigt en mitsdien de waarheid leert, want allen noemen zij zichl Christelijk) en gaan stilzwij gend uit van de veronderstelling, dat wat Christus geleerd heeft inderdaad de waarheid Is. Hoe kunnen wij nu uitmaken, «welke kerk de ■ware is? Indien de kerk van Rome gelijk had, wanneer zij zich beroept op het feit, dat zij door Je zus-zelf is gesticht, dan zouden we haar inderdaad' de w a r e mogen noemen. Tenminste, indien wij daarbij aan nemen, dat zij het door Jezus geleerde onvervalscht heeft overgeleverd en bewaard. Wij hebben echter in de vorige artikelen gezien, dat zij dit recht ten «enenmale mist. Hóe staat het met onze waardeering van al die andere kerken? Ik laat hierbij buiten bespreking de vraag of wij „waar" gelijk kunnen stelden met „Christelijk", <Li. door Christus-zelf geleerd. Het gaat alleen hieirom of er één kerk is, welke de eenige waarachtige le vens- en wereldbeschouwing leert of ima.w. een on loochenbaar zuiver antwoord geeft op dó vragen. Welke den zoekenden menscb kwellen. IMijn antwoord is kost en bondig: geen enkele Is do „ware". Er Is gooxt ware ketid bd «r kaa e een ware kerk zijn, Deze, voor velen wellicht krasse, uitspraak, ral begrepen worden door iedereen, die zich het artikel „beschouwing over waarheid" herinnert en als hij het met de daarin gegeven beschouwing eens ia, zal. hij met deze uitspraak ongetwijfeld ook accoord gaan. Wanneer iemand tot mij' zou komen met de bewering, dat hij' d e waarheid kent d.w.z, dat hij b.v. zou hebben doorgrond het diepe mysterie van de verhouding, welke er is tussehen den mensch en tusschen den eeuwigen geest, welke zich in al het zijnde openbaart, dan zou ik hem eenvoudig ult- lachon enik zou twijfelen aan rijln waar heidszin. Want als er iets Is, wat ik door eigen denken en door kennisneming van het denkresultaat van anderen heb geleerd, dan ia het dit. wijl menschen komen altij'd weer te staan voor t onbegrepene. Indien wij inderdaad de w a a Th e i d 'liefhebben, dan bel ijlden wij1 in' ootmoed' ons ni et-begrijpen en buigen nederig ons hoofd en stamelen: .in raadse len wandelt de mensch op aard". Ih deze belijdenis is niets ontmoedigende. Integendeel. Want juist deze belijdenis zal ons schenken dó ware verdraagzaam heid en zij zal ons prikkelen om steeds verder te zoeken tot de benadering der waarheid en dankbaar zullen wijl daarbijl profiteeren van alles wat ernstig-wetenschappelijke denkers en vorschera ons leeren. Want slecht door het collectieve zoeken van onbevooroordeelde menchen, zal het mogelijk wezen dat stap voor stap de menschheid zal kun nen komen tot juister inzicht, tot dieper begrijpen „Als u «erna vertrouwen ia mij heeft» «a Deaae, ^of u gelooft! mie, dank dan aan hetgeen Ik u modödieeilde. Uw broe® ia veilig?. Vmaaa^ ol morgen zal hiet beval tot affifl vriibSHJ stellig gjerfieekend worden." „Zegt u het oogt eens,* ynaegj ze, terwijl ze nog steeds ztfh hand vasthield. „Vatndaag of mtopglen," hórhlaaDcKe hSj! o# vasten tooin, ,,zal het berveL tot tovrijilmüLteUingl Bteteej* kond worden- Dit kam en zal niet uitblijven. „OV Üuisteide ze, terwijl ze half hiaar oogem sloot. „Ik bon alodhts hier gakioanen oiin' u zoo te hoorSn spreken. Ik had het gaefll oogónbliik! lan- per alleen kunnen dragen. Het was, alsof er iets in mijn hoofd zat, dat langzamerhand wegzonk' „Het is ook de stonn; dia um schrik aanjoeg, rei hij. „Gelukkig, dat u geen tien! minuten later was. JKijk eens/' Hij leidde haar maas het raam. De duinen waren geheel in duisternis gehuld, niet zoozeer door de donkere luóht, als wel door de neervallende stroomen regen... die met zulk een kracht neer stortten, dat deze weer in wit framoeaohtig schuim een eandje verder omhoog spatte. De kalinó golven waren veranderd in eeawc*6te branding. In plaats van een enkele witte lijn, vertoonjdem rioh er thans wel doczijmem. „U zou verdronken zpn," sed niïïl haar naar haar stoel terugbrengend. „Het as hieél vriendelijk van u met boos te zijn,5' aei aa. „Ik had met mógen' komen, dat weet ik. Ik Was «ohten zoo bang flnl iini Honden had ik het gevoel, alsotfc ÜU ItianJtiinimti «ra wxrv demi.5' De kheoht fcwiaanl bSMntin met eeü blad. DóaWe Stptod naast hlat jotnige meifltfe, terwijl ajj at van tijd (tot Itojld liepi hij da kamea door eni sprak op een ©enigszins afgetrokken wSz© mót haar over verschillende dingen- Buiten dreef de storm voorbij. Door da wijd poopende ramen dnapg zachtjes de geur van frissen© zeelucht naar bon»' toen. Deame Ëeék eenige ooganblikkan n&ar buiten en wendde zich toen verlegen tot zijn bezoekster. Zij ontmoette rijn blik en plotseling volden haar oogen zioh met ranen. „Oh, ik begrjjp, dat ik me dwaas heb aangóg steld," sed ae. „Ik ben hier en u weet niet, wat u mét mij moet beginnen. Daaraan dankt u, niet waar? Ik ^as dwaas/' voegde .zij er aan toe, terwijl eensklaps een glooiende blos haar gch riohtjo overtoog. „Maan vergeet niet, dat toen Ik kwam... jk was. U zult dat toch toiab vergeten V' „Ik zal hot phtötouclórï/' zei hjf gecrusteteïïct Er hlearsohtQ oen beklemmenda sfiltö. Deasao voelde walk een marteling het voor haar geweest zou rijn, tls bijl gorinspieald hadl op dat oogenblJk van dwaasheid, ien tóoh waó hlet mlottujk h»t geheel en el te vennijdea. I van levens raadselen. Het getuigt van zwakheid van geest, als een mensch zich de een of andere opvatting als vaststaande waarheid' suggujreertl Deze zwakheid is een algemeen .voorkomend ver schijnsel, vooral m de eenvoudigen, uit wier mond men zoo dikwijls kan vernemen de uitdrukking: dit of dat is me eenmaal geleerd en daar blijf ik bijl Als ik zoo iets aanhoor, heb ik steeds neiging om te zeggen: wel te rusten, slaan maar lekkerI (Mijne opvatting echter is, dat wij: als geestelij ke wezens, niet mogen slapen, maan moeten blijven wakón en waken is werken, zoeken; denken Ik! sprak! zooeven over de ware verdraagzaamheid Het zal duidelijk zijn voor den ernstigen lezer, dat juist zij!, die beweren de waarheid te bezitten, vreemd staan tegenover deze verdraagzaamheid Dit geldt zoowel voor personen als voor kerken. Daarom zien we dan ook in de historie het af- schuwelijke verschijnsel, dat andersdenkenden ver volgd', ja gedood worden, enkel en alleen, omdat zij meeningen verkondigen, welke in. strijd zijn met die, welke als de waarheid door de een of andere kerk worden geleerd en v*n wier aanvaarding zelfs het heil in het hiernamaals wordt afhankelijk gesteld.'Ik behoef slechts den naam inquisitie d.i. geloofsrechtbank te noemen om de herinnering te verlevendigen van de wreedste vervolgingen, die hebben plaats gehad,aaD foltering en terechtstelling waarvan zij de slachtoffers werden, die 't waagden anders te denken dan de kerk leerde. Ik behoef slechts te wijzen op de martelaren van het protestantisme in ons vaderland, te wijzen op een Giordano Bruno, wiens standbeeld thans staat in Rome, waar hij' werd gedood of op dat van dela- Rarre, wiens gedenkboeken gevonden wordt te Pa rijs aan dón voet van de machtige' S'acré-Coeur (kerk' gewijd aan het heilige hartl) en die verbrand werd, omdat hJJi weigerde voor een processie te knieQen. Ik behoef slechts te noemen den naam van Ml- chaël Servet, gedood op last van den harden en onverbiddelijken CalvUhl Daartoe komt de mensch, daartoe komt de kerk, wanneer zij" in trotschen en zondigen hoogmoed beweert de waarheid te bezitten en deze. d.i. wat zij voor waarheid houdt, wil verdedigen. Alsof d e waarheid menschelijke hulp noodig zou hebben om zich te openbaren en te handhaven. Wanneer wij deze dingen bedenken, dringt zioh onwillekeurig de vraag bij ons op, wat er wel moet omgaan in het gemoed van die menschen, die medemencshen niet alleen veroordeelen, maar vervolgen omdat zif an der s denkenden zijp. Heeft dan niet ieder mensch het recht om zélf te denken? En ligt het dan niet voor de hand, dat wij wel eens minderwaardige motieven veronderstellen? Dat we denken aan zucht naar'macht, aan streven om geestelijk te overheerschen? En wanneer wij: daarbij! bedenken, hoe ook n u nog. er gestreefd wordt om reed» van de vroege jeugd af kinderen bepaalde waarheden In te prenten, idian getuigt dit toch wel van Innorlijken twijfel aan wat men als d e waarheid leert. Immers als men diep-innertijk overtuigd waa van het waarachtige van hetgeen men leert, dan zou men niet allerlei voor kinderen onverstaanbare dingen aan de jeugd' inprenten, maar rustig en vol vertrouwen zijn meening verkondigen in de overtui ging. dat ernstig denken noodwendig tot de aan vaarding dezer meening zou leiden. Iedere kerk, welke het vrijte onderzoek weert, toont daarmede gebrek aan overtuiging, openbaart daardoor eigen zwakheid- Wie de waarheid liefheeft, kan niet vreezen voor kennisneming van andere meeningen. Daarom is het wel heel bedenkelijk voor de onaan tastbaarheid van het Katholieke geloof, wanneer b. v. gewaarschuwd wordt voor het lezen van de Schager Courant. Dit geschiedde in een Noordhol- landsch roomsch blad (Nó. 214) waarvan mij een uitknipsel werd1 toegezonden. Ik lees daarin, dat de Noardholandsche Katholieken worden opgewekt met het oog op de artikelen van Astor om de Schager Courant uit hun huis te weren. Moeten dan de Katholieke lezers niet geneigd ztih om te denken dat. wat de kerk hun leert, toch eigenlijk geen kritiek kan doorstaan. Moeten ziji dan niet het gevoel krijgen, dat ze be schouwd worden als onmondige kinderen, die slechts hebben te aanvaarden wat de kerk hun leert en niet zelf mogen onderzoeken? Daar wordt ergens in het Nieuwe Testament ge sproken van ééne zonde, die niet vergeven kan De Aller Beste Wollen Oarens Verkoopen Wij. JAAP SNOR, Zuidstraat 15, Helder. „H ben bang, dat u zich1 vannacht tevreden' jralt moeten stellen met een vi^'glözellmwaning!. U kunt myp kamen krfjgiea. Ik hJeb weliswaar eep ander© over. maar deze aan u wellicht te ongemakken lijk vinden/' Ze keek hem verlegen aan. „Zjou £k... zou Ek niet naar het dorp terug kunnen; gaan F5 Hij bracht haar maar buiten. Da storml, die tegefijk mJefc den opkomenden vloed was losga- braken, had' het lamJdisobajpl op een elgonaardigie wijze veranderd. Het bruisende water stond tot aain dein top van dep dijk. Hat leek, alsof da toren zich top leen eiland bevond. Nergens waa een spoor van land te bekennen. „IJ ziet/' zed Deane tot het meisje, „dat bat niet veilig zou zijn te trachten het dorp te bet- reiken. Het water staat tot aan den dijk en in het halfduister kan men gemakkelijk misstappen. Van hieruit is het niet m'akkeljjk te zien, maar ik zóu zeggen, dat de dorpsstraat ander water staat/' Hij wendde rich otm naar het grijze sternen gebouw. „Als la me dan £n uw ritkamer wilt laten slapen," zei zo timide. „Ik wil u niet oit uw slaap kamer verjagen/' Hij lachte. „Miju beste JoMge diamie, als etc iemand op de wereld is, die vanavond behoefte heeft aan slaap, dan is u hiet wel. Ik zal u da delijk (naar boven zendón om' te gaan liggen. U moet me beloven... eerlijk beloven.... dat u alleen zult denken aan hieftgeen ik u mededeelde, ©n dat u bij uzielf zult deggteni: „D© tovrijhkddlstellinig zal komen." Het ia de waarheid: zeg dat tot u zelf en dan zult u slapen." Daarna scheld© hij1 en sprak tot de ktoscht. „Grand, maak mijin kamer zoo goed «en zoo kwaad als bót kan bewoonbaar voor dez© jomige damó. Wij ritten als op ©en cdland!, en niemand kan hiervandaan vanavond weg komen. Leg allee van mij, 'wat je denkt dat dó jónge dam© van nut kan zrijn, klaar/' Met een impulsief gebaar wendde te zich' tot hem. „TT is heel vriendelijk/' aei ze ijaohtjes. „Mijn beste juffrouw Rowan, ik wilde alleen maar, dat het in mijn macht was...." Toen hield hij eensklaps op. Per slot raa ree koning was het niet verstandig te veel te zeggen- Hij bracht baar vingers aan zijn lippen en vexy moed met een plotseling gevoel van zelfverwijt de zachte uitnoodiging, wélke er in do yealegan opgeslagen ooigen lag. JU moet goed slapen,5* tel h$f, terwijl hij baan dén wegj wees öaar da trapl. Denk ©r om, dat u hetgeen Sk tori» .voor een belofte kunt houden»" WtadW TectoW. wmtfPTï Dïe één© zonde ts de zonde tegen den Hei ligen Geest! Welnu, ronde tegen den Heiligen geest 1*: de on waarachtigheid. En waarachtig is ieder, die niet door zin voor waarheid gedreven, zélf zoekt en alleen dat belijdt, wat hü alt ernstig denker meent te moeten belij den. In bet kort samengevat, kom ik tot de volgende conclusie: geen enkele kerk heeft het reebt zich de ware te noemen. De waarheid kent niemand Ieder mensch kan voor zichzelf de overtuiging heb ben dat bij iets och zoo weinig van bet groote levensgeheim begrijpt, maar daarnaast zal hij er zich' steeds diep van bewust blijven, dat hij; moet blijven] zoeken, zoolang hij? leeft. En ieder© kerk, die zegt de waarheid te ileeren. is een belem mering voor den geestelijken groei der menschheid. ASTOR. GEMEENTE WARMEN1H U IZEMl Ingeschreven gedurende de maand September 1927. Geboren: Cafcharina, dochter van J. Dekker en van Catharina de Nijs. Margaretha Cerilla. dochter van J. Molenaar en van Margaretha Catharina Ligt hart Anna Catharina Maria, dochter van F. Stam en van Euphernia Punt. Johanna Dorothea. dochter van J. v. d. Berg en van Catharina Maria Stet. Ja- cobus Bonefacius. zoon van W. Koot en van Ve- ronlca Coraella Admiraal. Plet er Cornelle, zoon van D. K. Breoker en van Wilhelmiua v. d. Vlies. Ondertrouwd. Slmon Thoes, oud 25 Jaar te Alk. maar en Clailna Molenaar, oud 25 Jaar, te War. manhuizen. Getrouwd: K. Koorn en T. Sevenhullson. Overlodon: Klaaa Blankman, oud 07 Jaar. eebtgo. noot van A. Bouteree, eerder weduwnaar van G. Molenaar. GEMEENTE HARENKARSPEL. Ingeschreven gedurende de maand September 1927. Geboren: Arie, zoon van Klaas Borst en Maartje Mul. Nicolaas, zoon van Antonius Klijbroek en Ma ria Johanna Hinkel. Dieuwertje Ali, dochter van Hendrik Nicolaas Borst, en Maartje Wijdenes. Cor- neiis, zoon van Riens Dirk Slik en Jannetje Delvor, Ondertrouwd: Nicolaas Jacobus Ruiter en Trijntje Stroet. Hubertus Fiebie en Elisabeth van Straaten. Gehuwd: Nicolaas Jacobus Ruiter en Trijntje Stroet. Overleden: Guurtje Wagenaar, oud 63 jaar, echt- gemoote van Comelis Bijpost. Jacob 'Kuiper, oud 21 jaren, ongehuwd. Grietje Bood, oud 52 jaren, echtge- noote van Willem Molenaar. GEMEENTE OUDE NÏEBORP. Geboren: Geertruida Cbristina. dochter van N. J. Ligthart en M. Portegija Comelis Simon, zoon van J. W, Quax en E Ploeger. Alida Odrada, dochter van C. Veldman en M. J. P. Bronk. Petrus, zoon van A. Brink en T. Beers. Overleden: Dirk Scheltus. echtgenoot van Pieter- tje Hoogland (overleden te Alkmaar). Jaai ar» hc VI (Slot). Zal er ooit een einde komen aan dien chaos en wanneer dan? Ik ben daaromtrent zeer pessimistisch gestemd. Juist nadat ik mijn laatst© artikel geschreven hadv ontmoette iki personen, dia tot die pessimistische stemming nog het hunne bijdroegen. De eerste was een Engelschman. lid' van het Lagerhuis en iemand waarnaar geluisterd wordt. De tweede was eveneens een Engelschman, een gewezen lid uit het Ministerie van Ramsay Mac- Donald. De een was conservatief, de ander socialist. Beiden waren het er over eens, dat het er in China bedroevend uitzag en dat de terugslag van den chaos te voelen was in Engeland. Dó Labourman vertelde mij. dat er heel wat werkloosheid heerschte ten gevolge van het feit, dat het zaken doen met China vrijwel onmogelijk was en die export van verschillende goederen ge heel had opgehouden. Dó Conservatief zei: Ge begrijpt wel, dat de Com- prodore der handelshuizen weinig lust heeft risico te loopen en dat is juist nooit zoo erg geweest dan, thans. Hijl moet niet alleen vreezen dat zijn cliën ten in hiet binnenland1 door de troepen der verschil lend© generaals worden beroofd, zoo niet gedood, maar hlf zelf kan elk oogenblik worden gebrand schat of van zijin bed opgedicht en weggevoerd. D'aarblj; staat het spook „boyoot" onafgebroken voor de deur. Elr worden schatten verloren. De ver leende credieten kan men vrijwel als verloren be schouwen, Men wil zijn handelshuis nog staande en gaande houden, hopende, altijd' maar weer ho pende, op eene spoedige oplossing in één of andere richting en wordt steeds weer daarin teleurgesteld' én heeft dagelijks duizenden en duizenden onkosten Al dezen menschen is het volmaakt onverschillig of Feng, Shek, Lin, Tsoen of een ander der gene raals in hun nabijheid de winnende hand heeft, zij tien hen allemaal liefst zoo ver mogelijk weg. want hun troepen plunderen en rooven allemaal, zonder onderscheid. Soldaat zijn. etond in China nog lager aangeschreven dan comediespeler en comedi- anten en soldaten staan iets boven de koelies. Sol daat werd nooit iemand, die zich zelf of anderen respecteerde, maar altijd een kerel, die h©t met het mijn en dijn en met het leven van anderen niet zoo nauw nam. In den aard der Chineézen zit zucht maar vrede en d© enkelen, die de uitzondering op den regel vormen, zijn eigenlijk' niets dan dub- helgefourneerde bandieten. Dit is zeker bedenkelijk voor het land. want ten gevolge van het zeer afwisselend succes der troe pen wordt feitelijk geheel China door de verschil lend© troepen bezocht en.... dat is een bezoeking. "Wie de geschiedenis van Europa goed bestudeerd heeft, weet hoe het er in Duitschland uitzag na den 30-jarigen oorlog. Welnu!, China gaat den zelfden weg op. Die verschillende generaals met hun moei lijke namen, die allen iets op elkaar lijken, bewegen zich dikwijls door den honger gedwongen, vóór- of achteruit, dan concentreert de tegenpartij zich ach terwaarts. zooals de stafterm luidt Dan worden aan beide zijden weer nieuwe dorpen en steden geplunderd en menschen vermoord. Iemand die een studie van Duitschland had ge maakt beweerde, dat het feit dat de andere Europe anen in de Duitschers steeds iets onbeschaafds en barbaaisrch ontdekken, nog altijd te wijten is aan de eeuwenlange soldatenkweekerij in Duitschland, eerst als huurlingen, dan als staand l'eger. Het dis mogelijk. Een feit ia het, dat in China noodgedrongen de gepilunderden zich bijl de plunderaars aansluiten, dus ooki soldaat worden. Het is eenvoudig een ge volg van den „struggle for life", den bestaansstrijd die menschen. die nooit aan vechten en dooden ge dacht hebben, nu plotseling onder het vaandel' van Feng of Lin of Shek doen strijden. Ten slotte sprak ik van de week een Hollander, die jaren geleden op mijn aanraden naar het Oosten gegaan was en daar nimmer spijt van had gehad. Zelfs nu was hij nog tevreden met zijn lot, al was ten gevolge van den chao9 zijn taak in China stop gezet. Hdj1 vertelde mij. dat de feitelijk© regeering nog steeds in Peking gevestigd is. maar zonder de feitelijke en noodige gezagsmiddelen. Het is zoo sterk, dat de Nederlander, die te Peking technisch adviseur der Regeering is, sedert twee jaren tever geefs op uitbetaling van salaris wacht. Toch heeft die zelfde regeering een vertegen woordiger in den Volkenbond en doet aanspraak gelden op een zetel in den Raad van dezen Bond. Mijn kennis was over Siberië en Rusland terug gereisd en had geen moeilijkheden ondervonden, ofschoon de vel© uitgehongerde Russen hem- niet bepaald vriendelijk hadden aangekeken. Zijp in druk was, dat er ongekende armoede heerschte en dat er anderzijds O.W.'ers waren met fortuinen, zooals men die in Rusland nooit te voren gekend had. Beter was de groote massa er zeker niet op geworden, slechts enkelen, de raddraaiers, die zich buiten schot doch bij de geldladen hadden weten te houden, hadden geprofiteerd. Het Bolsjewisme als zoodanig was aan het ver- loopen, de boeren trokken zich heel weinig van de regeeringsbevelen aan. Toch' meende mijn kennis, dat het nog heel lang zou duren, vóórdat in Rus land de Bolsj ewieksche Regeering absoluut verdwe nen zou zijn. Hijl meende, dat het dan voor de We reld te laat zou wezen en dat dan èn in China èn in Britscb- èn in Nederlandsch Indië het verderfelijke zaad zoodanig verspreid zou zijn en dat er slechts twee mogelijkheden waren: het kwaad thans of later met geweld uitroeien. Hij vreesde echter, dat bij Jater" het t© laat zou blijken en dat dan de epidemie zelf zou moeten uitzieken in de Koloniën en elders, zooals zij nu in Rusland en in China aan het uitzieken was. Ten koste van een onnoemelijk aantal menschenlevens en een niet te vademen diepe ellende! Slechts spoedig ingrijpen was naar zijne meening het middel om de Wereld voor een Wereldeilende te behoeden. Men moest dan echter in China begin nen. Liet men dat uitzieken, dan was het prestige der Europeanen tochl verdwenen, hetgeen de taak in de Indien en elders slechts moeilijker zou maken. Men moest nu als Europeanen, en daartoe rekende hij ook de Amerikanen en de bewoners van de Brit- sche Dominions, aan de Chineezen, dus aan alle Chineezen, dus die van Peking en Lin, die van Han- kow en Feng. die van Canton en Shek en hoe die andere plaatsen en generaals en maarschalken ook mógen heeten, een ultimatum zenden en overal vlootvertoon houden en troepen landen. Men moest de geheel e bende in de boeien slaan en een ^oor- loopig Chineeschi bewind, b.v. in Nanking niet meer in Peking aanstellen- Men moest desnoods ontwikkelde Chineezen uit de Britsche en Hol 1 ari sche Koloniën daartoe gebruiken en zorgen, dat al les behoorlijk' geregeld werd onder voogdij; zoo dra er orde heerschte van den Volkenbond. Men zou! eens zien hoe weinig bloed vergoten zou behoe ven te worden, indien men van alle kanten den, boell aanpakte. Aan vechten, met kans gedood to Worden, daaraan hebben de Chineesch© soldaten allemaal een 'broertje dood1. Hoel spoedig zou het dan het grootste gedeelte der 'soldaten en natuurlijk dia door den nood gedrongen soldaat werden, weer aan den arbeid gaan. Met de rest moest men korte wetten maken en hen naar Formosa deporteeren en daar onder Ja- pansch toezicht laten werken. Het zou de meest vor- nederende straf zijn voor een Chinees, om zich slaaf te moeten voelen van een Japanner. Men zou ook daar Volkenbondsch toezicht kunnen houden, opdat de Japanners het niet te erg zouden maken. Ik heb daaraan nog als mijne meening toe to voegen, om meteen China naar de taalgrenzen te verdeelen in drie Republieken, met Tientsin. Nan king en Canton als hoofdsteden, In elke hoofdplaats zou men een mooie wijk moe ten ontwerpen, waarin te midden der verschillend consulaten, het gouvernementsgebouw der Chinee zen «moest verrijzen; zoodat de Chinees zou moeten meedoen met de Europeanen en geen grappen zou kunnen uithalen of hij was ©r bij. Aan één stel Consul-Generaals b.v. dat in Nan. king, zou dan den titel van Gezanten gegeven kun nen worden en in die plaats zouden ook de geza menlijke belangen der drie republieken b.v. Bui- tenlandsche 'Zaken behandeld' kunnen worden. Wanneer dan alle Consulaten een stelletje gen darmes hadden, en er nabiji Tientsin. Nanking en Canton een paar kanonneerbooten voor Volken- bodscb politietoezicht zouden liggen, dan zou men eens zien, hoe spoedig de Chineezen zich ten goeda zouden ontwikkelen. Maar één ding: geen opdrin gen van oorlogsschepen; kanonnen en geweren. Laat juist hij China de ontwapening beginnen 'en laat de Volkenbond hier een eerste schrede doen naar Volkenbondsch© bescherming, bijv. tegen de Russen In China is voor elk land' genoeg te verdienen, rqen kan elkaar gerust wat gunnen, want het is geheel zooals mijln kennis zei: de rijkdommen aleen reeds aan delfstoffen liggen in China slechts op vrede, rust en ontginning, te wachten. Maar zullen de Europeanen tijdig en goed, Ingrij pen l Ik betwijfel bet sterk. Ik sprak een jong diplomaat, die te Genève werkzaam is en e>r <?p wees, hoe men steeds weer den indruk krijgt, dat de Pers onrust stookt en opzettelijk verkeerde inlichtingen geeft. Hij: vertel de mü. ook' hoe Blank'enstein en Nypels voor het lapje gehouden worden, daar ziji zich verbeelden do wijsheid in pacht te hebben en dat het Algemeen de gewoonte is om wanneer men een „canard" kwijt wil wezen, te zeggen: ga met je canard (fei telijk eend. maar hier bedoeld als verzinsel) naar de Hollandsche journalisten, die slikken alles, zelfs de meest taaie en onverteerbare eenden. Ik weet trouwens van bevriende Italianen, hoe een der ge noemde heeren hier voor den gek gehouden is en toch werd het gedrukt en den lezers als waarheid voorgezet Ik ben geen journalist van beroep en schrijf mijn artikelen met de lust den lezers waarheid voor te zetten. Ik hoop dat de waarheid hun interesseert en ik heb reden aan te nemen, dat dit zoo is. want ik heb dezer dagen weer het doorslaand bewijs go- kregen hoe krachtig de banden tusschen den heer Trapman en mij zijn. Er wordt nu in d© pers feitelijk stemming ge maakt tegen den Volkenbond, ik betreur dat zeer, want onwillekeurig komt men onder den invloed. Ik heb dat zelf ook gevoeld. Maar gelukkig heb ik nog andere connecties dan de heeren beroepsjour nalisten en hoor daardoor nog heel veel waarheid. Die waarheid is, dat men toch, vóór alles bij den Volkenbond tracht elkaar te_ begrijpen en te waar dperen. De moeilijkheden' die overwonnen moeten worden zijp echter geweldig. Traditie van eeuwen her zet men maar niet opeens op zij. Daarbij, lcomt het verschil in temperament en ras en vooral die geweldige factor: de taal. Ik heb verleden week weer bijgewoond, hoe iemand, die meend© een taal te kennen, blunder op blunder sloeg en.... onwillekeurig kwaad gedaan heeft aan een goede zaak. Daarom, lezeressen en lezers van de Schager Cou rant. behoudt uw sympathie voor den Volkenbond en bidt dat deze instelling tot het goede zal leiden. Ik ontveins mijl niet, dat nog heel wat harde_ klap pen zullen moeten vallen vóór de Bond rustig aan den Vrede zal kunnen werken. Tot de afdeeling klappen behoort China. Wanneer hier de Ebropeanen spoedig met volle kracht hun prestige handhaven, dan zal een einde komen aan dat groote succes van dón bolsj ewiekschen stooke- brand, aan den betreurenswaard igen Chaos to China. ,por d Entr 92 Ruil otor; \Ner* an in 0 Ook lij fl deze ;ev© ■lol b 1 I hc ir.di rjreli, dde. Duur »and cu; Aanf de öll. '1 ITEK1 ROM et lot 31) 1 dezi et lol POEN egevc IA vi Lesji la 4 In] Nad< fet i IRSl Mjdi Pri Pri Pri] Pr

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 6