Au Op De brandweer was dronken. Predikbeurten. Marktberichten. De postvlucht naar Oost-Indië. Binnenlandsch Nieuws. IN TWINTIG MINUTEN OVER HET KANAAL. Een V. D.-bericht uit Berlijn meldt: Naar de ,3- Z. am Mittag" uit Londen bericht, is de Franschman Gasenko er in geslaagd met een boot-, die veel overeenkomst met een watervliegtuig en met een onderzeeboot vertoont, doch waarmee men vliegen noch duiken kan, het Kanaal in 20 minuten over te steken. De maobine verbruikt 30 gallon ben zine per uur en kan een snelheid van ongeveer 80 mijl (150 K.M.) per uur ontwikkelen. Een Engclschman, die zich voor deze uitvinding in teresseert, heeft verklaard, dat de mogelijkheid be staat booten te bouwen, waarmee men 100 personen tegelijk kan vervoeren en waarmee men den Atlan- tisolion Oceaan in 40 uren zou kunnen oversteken. Twee-persoons-booten, die 75 a 100 mijl per uur Bouden kunnen afleggen, zonden niet meer iclan 50 pond kosten en naar hij zeide, nog gemakkelijker te besturen dan auto's. Stormen op zee zouden geen [be zwaren opleveren. ARBEIDSCONFLICTEN IN BERLIJN. Nadat het personeel van de Berlijnsche ondergrond- baan zich met overweldigende meerderheid van stem men had uitgesproken vóór staking, hebben gister avond ook de vertrouwenslieden met 106 tegen vier stemmen besloten tot het nederleggen van het werk. Ook het referendum onder de Berlijnsche houtbe- werkera heeft een meerderheid van 96 vóór de staking opgeleverd. 'De arbiter hoopt echter nog de beide partijen tot owneenstemming to kunnen bren gen. EEN HEEL ONGEWOON ONGELUK. De sneltrein uit Parijs, die Zaterdagavond het kop- station St Nazaire binnenreed, kwam niet tot stil stand, wegens een defect aan de remmen. Hij reed door op een leegen stilstaanden trein, welke zulk ©en schok kreeg, dat hij door den gevel van het station heenvloog, en op het stationsplein terecht kwam. Do aanrijding had plaats met een snelheid van zestig K.M. De ontsteltenis van do menschen op het stations plein was onbeschrijfelijk, toen zij daar met donde rend geraas den muur van het station zagen open scheuren en er een machine zagen uitkomen, die een eind verder omviel. Gelukkig en wonder boven' wonder werd niemand gewond. De materieele schade is heel groot HET WAREN BEDRIJfFSONKOSTEN, Zaterdag reisde een dame met den Cornish-express, toen zij dn de onmiddellijke nabijheid van het sta tionnetje Slough plotseling aan de noodrem trok. Do trein stopte; zij stak -haar hoofd uit het raampje en verzocht een wegwerkor even een telegram voor haar te verzenden, dat zij hem tezamen met een shil ling voor de moeite overhandigde. Do dame werd over haar zonderlinge gedragswijze ondervraagd. Zij deelde den trainchef mede, dat het een telegram aan haar bank betrof, dat zij absoluut bad moeten verzendon om do uitbetaling van een cheque van 170 pd. str. to voorkomen. Wanneer het telegram tijdig aankwam, zou de vijf pd. boete, die zij wegens hot ophouden van den trein moest 'betalen, ruim de moeite waard zijn geweest. Ze beschouwde co dan maar ais bedrij faonkosten. EEN AUTO-ONGELUK. Op de „pont d'Epinag" in Parijs la een ernst!» auto ongeluk gebeurd. Doordat de brug slechts aan óón zijde to berijden is wegens werkzaamheden van een gasmaatschappij, moeten alle voertuigen één kant houden. Omstreeks zes uur, 's avonds reed do beer Coignet den brug op dn do richting van het Islo do Donis. Van den anderen kant kwam ook een auto, wiens eigenaar uit vrees door de lichten van den wa gen van den heer Coignet verblind te worden, mid den op den brug bleef staan. Den heer Coignet bleef niets andors te doen, dan zijn wagen bet trottoir op te sturen; do leuning bezweek en do auto met zeven personen stortte in de Seine. Er was onmiddellijk hulp en vijf personen werden gered, twee, de heer Gharpentier en zijn dochtertje verdronken. WAT HET PUBLIEK VERGEET. Soldiers Field Stadion moet er na do Dempsey-Tun- ney-ontmoeting uitgezien hebben, alsof er een orkaan was overgetrokken. De schoonmakers haddien den volgenden dag echter een dankbare taak. Zij vonden niet minder dan zes maal oen valsch gebit, terwijl meer dan drie dozijn boeden, twee overjassen, een schoen, vele -sleutelringen en ontelbare sleutels wa ren achtergelaten. Verder werden nog gevonden tien tooneelkijkers, heetrwaterketols en andere soortgelijke instrumenten. Ten slotte... vijf honderd leege flesschen, welke geen twijfel lieten omtrent den geledigdcn inhoudI Verschillende woonhuizen en schuren in de asch oaleud. Uit Berlijn wordt aan de N.R.Crt. gemold: In het proces to Hanau togen een schoorsteenve ger, die door slordigheid een brand had veroor zaakt, waarbij Verschillende woonhuizen en schuren in 'n dorp in de huurt van Fulad in de asch zijn ge legd, is gebleken dat de dorpsbrandweer in volmaak ten staat van dronkenschap gepoogd heeft den brand te blusschen, waarbij eenige mlannen uit brood dronkenheid stroo en ander brandbaar materiaal in don vuurgloed hebben, geworpen. Do brand werd tenslotte gebluscht door stoomspuiten uit Fulda. DE ZUSTER VAN DEN EX-KEIZER. We .hebben dezer dagen gemeld, dat prinses Vic toria zu Schaumburg-Lippe, de zuster van ex-keizer Wilhelm, die 61 jaar oud en sinds 1916 weduwe is, opnieuw in het huwelijk wil treden. De „Voss. Ztg." meldt thans, dat haar verloofde een Russisch Jong- monsch van 23 jaar is, Zoebkow genaamd. Niemand weet precies, wat of wie hij ia van adel schijnt hij niet te zijn. SPOORWEGARBEIDERS GEDOOD. In de nabijheid van Hallo is gistermorgen een snel trein ten gevolge van den dikken nevel op een ploeg spoorwegarbeiders ingereden. Zij begaven zich, on danks de strenge verbodsbepalingen, langs de rails naar hun werk. Drie arbeiders werden gedood, twee andere ernstig gewond. DONDERDAG IS OCTOBEBL V. O. J. B. Aid. Anna Paulowna, nam. 8 uur. Büoonkomst. Sproker. Da. O. L. v, d. Veen. PURMERE1ND, 11 October. Op de heden gehouden weekmarkt waren aan gevoerd: Kaas: 20 st. kleine Fabriekskaas mot rljks- toerk f 47; 40 st. kleine Boerenkaas mot rijksmerk f 49.50, 3 st. kleine Boerenkaas commissie f 45.50; 2 st. Goudsche kaaa met rijksmerk i 50. 675 K.G. boter f 2.2O-250 Vee. 437 .Runderen) w.o. 825 vette t 0.75—1.05, 166 melk- en gelidekoeien f 125—350. 26 stieren, handel matig, 7 paarden f 100—150, handel stug, 163 vette kalveren f 130150, handel matig, 216 nucht. kalv. voor de slacht f 11—39, voor de fok f 12—16, handel matig; 661 vette varkens voor de zout. 62—65 ct., Per K.G., voor de slacht 60—63 ct handel vlug; 70 magere varkens f 20—36, handel stug; 287 biggen f 12—20. handel vlug; 1436 schapen, vette f 26—38, overhouderg f 18—28, handel vlug; 55 [bokken; eendeieren f 950—1050, 328 ganzen f 4—5.50. 150 manden appelen f 2^-4, 500 manden peren f 1—2. PüRMEREND, 11 October. Eierveiiing (in het gebouw der Afslagvereenigingk Aangevoerd: 5552 kipeieren kwal. A f £-10.90. 538 idem B f 7.70—7.90, 4377 eendeieren kwal. A f 6.90 Coöp. Ver. Centr, Eierveiiing G. A. in Hotel ..Pa radijs". Aangevoerd: 30317 eendeieren f 7—7.20, 30200 Kipeleren: 70 K.G. f 10.80—11J20. 65-66 K.G. f 10.50-10.70. 63-64 K.G. f 10-10.50, 60-62 K.G. 58 tot 59 K.G. f 9.50-9.90. 56-57 K.G. f 9.10-9.40, 53- 55 K.G. f 8-8.90, 50-62 K.G. f 6-6.40, 40-50 K.G. f 5.70-6. BROEK OP LAiNGENtDTJK, 11 October. Bloemkool, le soort f 10—24.50, 2e soort f 2.30 6.10, per 100 stuks. Wortelen f 2.70—3.20, roode kool, le soort f 8.60—650, gele kool. 1'e soort f 4.50—6.60, witte kool (vroegel f 2.10—2.60, uien f 5.60—6.20, drielingen f 6—6.40, nep f 4.40—4,70, Slaboonen f 25.10—2630, bieten f 3.60—4.40. alles per 100 K.G. Aanvoer: 17500 stuks bloemkool, 13000 K.G. wor telen. 24000 K.G. roode kool, 14000 K.G. gele kool, 92000 K.G. witte kool. 14000 KG. uien, 38 KG. sla- boonen. 9300 KG. bieten. W ARMENHUIZEN, 11 October. Roode kool. le soort f 4450, uitschot f 1.40— 280, witte kool, le Boort f 220—250, uitschot f 1.40 tot f 1.70, bloemkool, le soort f 19, nep f 4.60—4.90, drielingen f 5.60—5.90, uien f 5.60—6.10. grove uien i 550, peen f 2.70—3, idem. kleine f 120. blauwe aardappelen f 8. Aanvoer: 10900 K.G. roode kool, 53700 K.G. witte kool, 1175 KG. nep. 5800 KG. uien, 2300 KG. peen, 150 K.G. aardappelen. 180 stuks bloemkool. NOORDS CHARWOUDE11 October BI, aardappelen f 5.60—630, r. duo f 4.90—5.10, uien f 5.40—6.30, drielingen f 5.50—620, nep f 4.20— 4.90, grove uien f 5.60—6.20, peen f 2.20—2.90, roode kool f 4.506.70, gele kool f 4.40-6.40, witte kool f 2.40—2.90, Deensche witte kool f 3.20, kroten 1.30 tot t 3.80, rammenas !f 150, spercieboonen f 7.10— ■19, alles per 100 K.G'. Bloswortelen f 3.60, per 100 hos. Bloemkool f 1018.30. 2e soort f L60—2.80, per 100 stuks. Aanvoer. 8400 K.G. aardappelen, 80800 K.G. uien, 57800 KG, poon. 32800 K.G. roode kool. 20600 K.G. gele kooi. 70400 K.G. witte kool. 500 K.G. Deensche witte, 1100 K.G. kroten, 1000 K.G. rammenas. 375 K.G. spercieboonen, 400 bos wortelen. 2900 stuks bloemkool. Men seint uit Batavia aan de 'N. R. Ct.: Hoe wij het gelapt hebben, de vlucht in zoo'n kor ten tijd te volbrengen?.... Wel, dat os eenvoudig ge noeg. Wij volgden een rechte lijn. Een postduif volgt 'immers instinctief den rechten weg en zoo komt zij toch, waar zij wezen moet dn den bestemden tijd". Aldusving het uiterst gemoedelijke gesprek aan, dat luitenant Koppen met een vertegenwoordiger van do Nieuwe Rotterdamsche Courant kort na aankomst- had. ,En toch had ik do vlucht in 9 dogen kunnen doon", aldus vervolgde luitenant Koppen. „Wanneer ik het achteraf naga, acht ik hot zelfs mogelijk, dat ik in 8 dagen van Amsterdam naar Ba tavia had kunnen vliegen, wanneer ik de vliegroute liad kunnen kiezen over Allahabad, Rangoon en Me den naar Batavia". Men weet, dat luitenant Koppen niet to Medan kon landen, omdat daar geen vliegterrein beschikbaar was. Luitenant Koppen vertelde, dat hij het traject van Bangkok naar Singapore het zwaarste van den ge- beelen tocht had gewtden. „Overigens", zoo zeide hij, „zijn wij slechts een paar keer even verdwaald geweest. De eerste maal op het traject van Amsterdam naar Sofia". De Postduif had een boelen tijd boven bet wolkendak gevlogen, maar toen was Koppen voor zijn oriëntatie gedwongen zeer laag to gaan vliegen. „Wij daalden", zoo vertelde hij verder, „tot een hoogte van 25 meter boven den grond en vlogen een eind langs een spoorbaan. Toen wij hij een stationne tje kwamen, lazen wij, op een bord, den naam van het plaatsje en zoo ontdekten wij, dot wij boven Landshut aan den Isar waren". „Waarom wij ons niet gehouden hebben aan het door ons zelf ontworpen program? Wel, kijk u eens, een dergelijk program wordt opgesteld aan de hand van kansrekeningen, en bij die kansrekeningen tracht •men aan don voiligen kant te blijven. In de praktijk blijkt echter, dat, wanneer men werkelijk een record vlucht wil volbrengen, men zidÊ onmogelijk aan zulk een van te voren opgezet programma kan houden. Je vliegt dan zooveel én zoolang als maar ©enigszins doenlijk is," Luitenant Koppen roemde de hartelijkheid, die hij van de zijde van de EngeLscheu had ondervonden langs de geheele route, zoocLra hij van hun vliegvel den gebruik maakte. Ook van de zijde van de Fran- schen te Aleppo, de Perzen te Bushire en de Neder landers to Ca'lcutta, Palembang en Batavia, had hij een buitengewone hartelijkheid ondervonden. Luitenant Koppen raakte niet uitgepraat over de ontvangst te Batavia. Deze was inderdaad de geest- driftigste ontvangst, die ooit een vlieger te beurt ge vallen 'is. Het militaire cordon werd zoodra de wielen van de Postduif den grond raakten, verbroken. Zelfs de bedde broers van luitenant Koppen, die men naar het vlieg tuig wilde geleiden, konden niet door 't gedrang ko men. De opdringende menigte belette hen, bij den vlieger te komen. „Onze tocht van het vliegterrein Tjiliiitan naar de stad", aldus Koppen, „was één ware zegetocht Maar het belangrijkste is wel, dat ik hier de post onbescha digd heb afgegeven." Hiermee was het persgesprek afgeloopen, want lui tenant Koppen moest per auto naar Bandoeng om zijn moeder, die daar woont, te bezoeken. „Over de Postduif maak ik mij niet ongerust, want die wordt door Frijns naar Bandoeng overgevlogen, om op Andir grondig te worden schoongemaakt". BUREAU VOOR COÖP. ZUIVELVERKOOP. Naar wij vernemen, aldus het Hlbld., worden sedert eenigen tijd in hoofdstedelijke verbruiks-coöperatieve kringen, tezamen, met de coöperatieve producenten van zuivelproducten, eieren, enz., plannen beraamd, om tot een nog nauwere samenwerking te komen ten aanzien van den afzet van boter, kaas, melk en éde- ren. Zooals men weet, bestaat reeds sedert begin 1924 een samenwerking tusschen beide coöperatiogroepen: toon werd n.1. opgericht de Centrale Coöperatie voor Zuivel, met als leden de Coöp. Zuivel Export Ver. N.- Holland te Alkmaar, de Friesche Coöp. Zuived Export Ver. te Leeuwarden en de Amsterdamsche Coöp. Raad, welke haar zetel heeft aan hot Molenpad en waarvan voorzitter is de heer H. Keegstra, directeur van den Gem. Girodienst, Deze CCR, heeft, als bekend, een winkel in do Roelof Harfcstraat Later is ook nog toegetreden do Noord-Ned. Eder- coöperatie, vroeger V. P. N., terwijl ook do verkoop van flesschen melk ter hand is genomen, mot de bedoe ling, binnen afzien baren tijd over te gaan tot aankoop van losse melk, zooals, hot verslag van den Coöp. Raad <Ld. April van. dit jaar, zegt en het voegt er aan toe: „Wellicht 'kan 'het thans in behandeling zijnde gemeentelijk melkbesluit dezen verkoop ver haasten". Teneinde tot verdere en nog meer effectieve samen werking te komen, heeft men de mogelijkhid onder oogen gezien, een gemeenschappelijk bureau te stich ten, welks directeur dan zou pogen het aantal ver- kwpgpl©genheden in de stad uit te breiden enz. Voor deze functie is aangezooht oud-wethouder S. R. de Miranda, die dit aanbod 4n beginsel aanvaardde, doch zekere voorwaarden stelde betreffende honoreering en minimum-duur der functie. De productie- zoowel als de verbruikscoöperaties zouden elk één jaar salaris garandeeren, zoodat het salaris van den nieuwen func tionaris voor de eerste twee jaar gewaarborgd zou zijn. Aanvankelijk lag het dn de bedoeling, dat reeds j.1. Maandag een beslissing zou worden genomen. De zui- velcoöperatie te Leeuwarden echter kon nog niet ver gaderen. In bestuurskringon is men daar wel do mee ning toegedaan, dat er bezwaar zal zijn op den eisch van den heer De Miranda in te gaan, doch in ieder geval zal een en ander aan de ledenvergadering wor den voorgelegd. VERLAGING RIJWIELBELASTING. Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging van de Rijwielbelastingwet. Voorgesteld wordt, in deze wet de volgende ver anderingen te brengen: Elk belastingmerk is geldig voor een bepaald tijd vak van een jaar dat daarop is aangeduid. Het tijd vak gaat in met den eersten Augustus van elk jaar. De belasting bedraagt twee gulden en vijftig cent Indien het hoofd van een gezin niet voor zijn be roep of bedrijf een rijwiel noodig heeft doch dit wel het geval is met een door het hoofd aangewezen lid van het gezin, dat, evenals het hoofd zelf, niet in de Rijksinkomstenbelasting voor het loopende belasting jaar is of wordt aangeslagen, wordt een belasting- merk kosteloos uitgereikt voor een rijwiel, uitslui tend door dat lid te berijden. De tijd van 1 Januari 1928 tot en met 31 Juli 1929 wordt gelijkgesteld met het tijdvak 1928. De voor dit tijdvak geldige belastingmerken dragen als ver melding: 1928. De wet treedt in werking 1 Januari 1928. SPECTACLE IN DE RECHTZAAL. Gistermiddag had zich voor de Utrechtsche recht bank een zesentwintigjarige Duitacher, electrotech- nicus van beroep, te verantwoorden wegens inbraak te Langbroek. Reeds eerder had hij wegens andere misdrijven terechtgestaan; hij was meermalen uit ziekenhuizen en cellen ontvlucht. Nadat de president hem een verhoor had afgenomen, las hij zijn op schrift gestelde verdediging voor, waarna mr. Tries- senberg 'hem nog eenige vragen stelde. Zonde* aanleiding ontstak de Duitscher in drift, haalde een Gilette-mjesje uit zijn vestzak en trachtte zich de slagader van een zijner polsen door te snij den. Eenige rijksveldkwachters wierpen zich op den verdachte, die zich als een waanzinnige verweerde. Bij deze worsteling liep een der brigadiers, die den man het mesje wilde ontnemen, zoodanige wonden op, dat hij zich moest laten verbinden. Tonslotte werden den Duitscher de handboeien omgedaan, waarbij niet minder dan zeven man te pas kwa men. Getuigen en publiek waren inmiddels in pa- niekstemming weggevlucht. De verdachte werd zwaar geboeid de rechtzaal uitgedragen, waarbij hij de heftigste beschuldigin gen uitte aan het adres van Justitio on politie. La ter in den middag, toen hij weer tot kalmte was ge komen, werd hij por auto naar het station vervoerd, om opnieuw naar de strafgevangenis te Schevonin- gen te worden overgebracht. HET PLAN OPGEGEVEN. De hoor Oly, die voornemens was met mej. Vene- man in een motorsloepje naar Engeland te varen en na zijn avontuur van Zaterdagnacht, Maandagmid dag 5 uur uit Scheveningen weer was uitgevaren, •deelt ons mede, dat hij gisteravond omstreeks half acht te Hoek van Holland aan wal is gegaan wegens een defect aan een der zuigers van den motor. Hij heeft thans zijn plan opgegeven, daar hij dezen mo tor niet meer vertrouwde. Nog verzocht de heer Oly het bericht, als zou hij door den mist den koers verloren hebben, tegen te spreken, daar hij uiteraard op kompas voer. VROUWELIJKE CONDUCTEURS. Binnenkort zal de éénmlonsbediening der autobus sen van de Geld. Tr. Mij. ophouden door de aanstel ling van vrouwelijke conducteurs. Zij zullen in een keurig groen uniform gekleed gaan. Als practisch resultaat verwacht men, dat de duur van den rit tusschen Arnhem en Zutphen met ruim 20 minuten kan wordon verminderd, zonder dat de rijsnelheid verhoogd behoeft te wordon, nl. door minder opont houd aan de halteplaatsen. EEN RUNSCHIP GEZONKEN. Gistermiddag omstreeks halfdrie is het ongeveer 650 ton metende Rijnschip „Vier Gebroeders", schip per Spoelstra, geladen met ijzer, op de Wester Schel de nabij Walsoorden, tijdens dikken mist in aanva ring geWeest met een vermoedelijk Engelsch stoom schip. De „Vier Gebroeders" zonk onmiddellijk. De zes opvarenden werden door de sleepboot „Fejo" ge red. Het Rijnschip „Johannaa", dat door dezelfde sleepboot gesleept werd, kreeg lichte averij. De ge redden zijn te Hansweert aan land gebracht. PENSIONNEERING VAN OUD-WETHOUDERS VAN AMSTERDAM. B. en W. stellen den Raad voor, een jaarlijksch pensioen, gerekend te zijn ingegaan op 0 Sept. J'l., te verleenen aan de oud-wethouders F. M. Witoaut van f 4000, S. Rodrigues de Miranda van f 4000 en K Po lak van f 2.666.67. MOORDAANSLAG. Zondagmorgen werd de hulp der politie ingeroepen in een perceel aan de Piet Joubertstraat te Apeldoorn bij oen twist tusschen een gescheiden echtpaar. De vrouw kreeg onverwacht bezoek van baar voormali- gen man, een twistgesprek ontstond, waarbij de man zich dermate opwond, dat hij zijn vrouw met een mes een steek in den rug toebracht. De man nam de vlucht, maar is door de politie aangehouden. EEN WONDERBARE GEBEURTENIS. Naar de „Volkskrant" verneemt, zou te Utrecht in de St Monica-parochie een jongetje, dat hoogst ern stig ongesteld was en voor wie overwogen was hem te voorzien van de laatste H.H. Sacramenten, j.1. Vrijdag plotseling volkomen gezond zijn ontwaakt Het ventje had een uurtje gerust en istond toen tot aller verba zing geheel genezen op. Het heeft een jaar ziek ge legen, stond plotseling öp, en kleedde zich. Men schrijft, aldus het blad, deze plotselinge» ge nezing toe aan de tusschenkamst der kleine H. The- resia van het Kindje Jezus, tot wie men zijn toevlucht •genomen had. Meer bijzonderheden, die het blad nog vernam:, laat 't voorzichtigheidshalve achterwege en bet geeft dit bericht tevens onder alle voorbehoud weer. ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Gisterochtend 9 uur is, ten gevolge van den mist, de ruim 60-jarige vrachtrijder Berendsen, uit Leme- lerveld, op don onbewaakten overweg in den straat weg Zwolle—Almelo, op een kwartier afstand van Zwolle, overredon door den sneltrein uit Groningen. Berendsen werd ernstig gewond naar het Sophia- ziekenhuis te Zwolle overgebracht. Het paard kreeg lichte kwetsuren. De met koopmansgoederen beladen wagen werd geheel versplinterd. De sneltrein kwam met oen half uur vertraging te Zwolle aan. GOEDERENWAGENS ONTSPOORD. Te Oostzaan is gisterochtend trein 1913, die om 8 uur van het station Zaandam vertrekt, met 'n nabij' het station Oostzaan staanden goederentrein in bot sing gekomen. Drie goederenwagons ontspoorden dientengevolge. Treinen, komende uit de richting Purmerend en Hoorn, konden het station Oostzaan niet passéerea otL zc daar hier enkel spoor ligt., De personentreinen naai J^n Hoorn en Purmerend werden over Alkmaar geleid. raad J Persoonlijke ongelukken kwamen er niet bij voor. comm De materieele schade is niet onbelangrijk. EEN ERNSTIG ONGELUK. J^egi Maandagavond omstreeks halftien heeft op dfl fligd, straatweg tusschen Haarlem en Amsterdam, tui voord schen Halfweg cn Sloterdijk, wederom een ongelu^e go plaats gehad, door een botsing tusschen een auto gcm|e( en een motorfiets. Op de motorfiets zaten de heeren) der S' Nieuwenhuyzen, wonende Lijsterstraat 15 te Haar De Gj lem, en A. Jansen uit de Rijnstraat 59 aldaar. Er ter in hing een dikke mist. De auto stond stil, rechts vaj Do den weg, en was voorzien van een rood achterlicht brief, De bestuurder van de motorfiets trachtte het stW jCCIlj nog snel om te gooien, maar dit mocht hem nioj verse meer baten. De motorfiets vloog in vollo vaart tegof jn de den auto, waardoor beide genoemde heeren tege; noem de straat werden geslingerd. De heer Nieuwenhuy Groot zen kreeg een schedelbreuk, en de heer Jansen ee ZOu 1 beenkwetsuur. Beiden werden naar het Wilhelmini ^ur gasthuis te Amsterdam vervoerd. De heer Jansen den j later, nadat hij verbonden was, naar zijn wonii gebracht. Omtrent den toestand van den hoer Ni ei wenhuyzen kon gisterochtend nog niets worden me gedeeld. Hij had een rustigen nacht gehad. EEN AANVARING IN DEN NIEUWEN WATEJ WEG. Gisternacht zijn tijdens zwaren mist de inkomend zoeschepen Lulea en Queen's County met elkaar r aanvaring gekomen ter hoogte van de oude schut siuis bij Poortershaven. Beide schepen zijn zwaai beschadigd. Eerst is de Lulea aan aen grond gezet om zinken te voorkomen, en is de Queen's Count; voor anker gegaan. Later, in den morgen, is ook Queen's County aan den grond gezet. De Lulea is een motorboot, welke op weg was van Lulea naar de Vulcaanhaven te Vlaardingen, Hei schip meet 5617 ton en behoort toe aan Trafik-Ak- tie-bolaget GrangesbergOxelösund te Stockholm. Die Queens County is een Noorsch stoomschip, dal 4247 ton meet en van Montreal op weg was naai Rotterdam. IWi door tin» oord- Oo begii ver» snee: Ta trad pen. met gek o Dat vera bèta GEVECHT IN EEN TRAM TE ROTTERDAM. Op het voorbalcon van een motorwagen van Lijn 7, welk8 naar de stad reed over den Westzeedijk, - stonden drie rumoerige Nederlandsche zeelui. De ke- Hier reis gingen zoo vervaarlijk te keer, dat de bestuur-plicht cortstc slechts [enom Gri in de maant der hun verzocht zich wat te matigen. De mannen zwegen. De bestuurder reed, Toen echter de wagen een groote snelheid had bereikt, grepen dö zeelui den bestuurder bij de keel. Er ontstond een worste ling. De tram reed een oogenblik zonder dat iemand haar bediende. Een in den wagen zittende agent van politie zei den conducteur de deuren naar het voor f balcon te openen, zoodra hij het rumoer had ge' hoord. en de vechtpartij had gezien. Nauwelijks wa ren de deuren vaneen geschoxcn of do diender tui- injelde terug door een vuistslag getroffen. De agent Ouclka lag languit in den wagen, maar inmiddels had de conducteur zich van diens gummistok voorzien on daarmee .knuppelde hij de vechtjassen van het bal con de tram was inmiddels tot stilstand gebracht in de armen van twee rijwiel-agenten, die hot vechtlustige drietal naar het bureau Witto do With- straat transporteerde. Post-a Hed doch lagen, khmt Gr |n dei Baant! op li be 115 Doi tri] e op I monii ir i Sp SCHANDELIJK Uiit Ridderkerk, 11 Oct. Hodennamlddag word de fietsrijder H. N., alhier, op den Lagedijk door een auto aangereden, waardoor hij kwam te vallen cn bewusteloos geraakte. Bij onderzoek word horsen- i schudding geconstateerd. De bestuurder van den auto Mot had het slachtoffer aan den kant van den weg ge-9 legd en was daarna doorgereden. Het nummer van den auto is onbekend. DIEFSTAL. Bij een landbouwer in den Hondsdijk onder Kou dekerk, is, terwijl hij naar het land was om te mel ken, een bedrag van ruim f200 ontvreemid. ANNA PAULOWNA. Algemeeno ledenvergadering in de „Vlas- en Ko renbeurs" van de Ntutsvereeniging „Oefening kweekt Kunst". De voorzitter, de heer H. Pennekamp Sr., opent met een woord van welkom, Hierna leest de secre taris, de heer J. A. Stolt, de notulen, welke zonde! op- of aanmerkingen worden goedgekeurd met dank voor de flinke weergave. Ook het Jaarverslag van den secretaris wordt onder dankzegging goedge keurd. Hierop doet de heer H. Pennekamp Jr„ als pen ningmeester rekening en verantwoording, waaruit £nf blijkt, dat de ontvangsten bedroegen f 124.45. de rit gaven waren f 112,14. er is dus een batig saldo vaa f 12.31. De bescheiden worden nagezien door ós heeren J. Komen en L. van IJzendoorn en volkomes in orde bevonden, waarop voorzitter de commissh dankt voor haar moeite en den penningmeest® voor zijn goed beheer. Dan ia aan de orde Bestuursverkiezing, eerst m gena periodiek aftreden van do heeren. J. A. Smit l G. Stins Sr. Beiden zijn herkiesbaar en wordon hff kozen, de heer Smit met algemeens stemmen, t» heer Stins met algemeene stemmen, 00 1 na. Beid® nemen hun herbenoeming) aan. In plaats van des 2a heer Dl Bakker, die naar elders vertrok, werd ge Spre 'kozen d© heer C. op vt) VlelcL, die met zijn benoeminj rrof. in kennis zal worden gesteld. IDAA De eerste Niutsavond in dit seizoen wordt vaal Vo gesteld op Zaterdag 29 October as. Vioorts wordt op aj besloten, om, zoo mogelijk twee openbare nut» taris avonden te houden voor liefdadigheidsdoeleinden. prijzt Nadat nog eenige huishoudelijke zaken zijn 1» óagk; sproken, sluit voorzitter op de gebruikelijke wijt Oehe de vergadering. j*nS ANNA PAULOWNA 4 Qelel Abusievelijk werd in de advertentie van TA.G.l vermeld: niet-leden f 0.50. Op de laatst gehoude algemeene vergadering i» echter voor het vervol - de ontrée voor niet leden op t 0.60 bepaald. W net WIE RIN GEN. Vanwege de Maatschappij tot Uitvoering van Zui derzeewerken zullen te Oosterland, tien arbeidei* woningen worden gebouwd. HET STEMMEN DOOR HEN, DIE IN HET BÜI TENLAND VERTOEVEN. Men meldt ons, dat een wetsontwerp gereed H dienende om; de uitoefening van het kiesrecht te vei ge makkelijken voor hen, wier beroep hen noopt, ten tijde van de stemming in het buitenland te vertod ven. Dit wetsontwerp zal binnenkort worden inge diend. Het wetsontwerp berust op het beginsel val stemming bij volmacht op de wijze, zooals dit 11 Engeland geschiedt, Zij, die in de termen vallen, b# kiesrecht volgens deze wet uit te oefenen, kunnen elk jaar vóór 1 Februari een verzoek indienen, waaf 0r toe formulieren beschikbaar zullen worden gcsteW Qj ter aanwijzing van een gemachtigde. Tusschen Maart en zeven dagen na de candidaatstelling kud- nen degenen, aan wie het recht is toegekend, per soonlijk hun gemachtigde aanwijzen. Deze 8etoacD tigde kan dan op don dag der stemming na 12 uu voor hen het stemrecht uitoefonen. Men mhg slocm gemachtigde zijn voor éón persoon, bij ge^risledei voor twee personen. N.R.Lrt. rijde Jee/cl WEER EEN GASDIRECTEUR BESCTULDIGD. In de gisteren gehouden vergadering van don go rlJC meenteraad van Vaals heeft 'het raadslid Dnelsm een brief voorgelezen van den vroegeren kassier v«j het gemeentelijk gasbedrijf, waarin de vroegere 01 recteur van dit bedrijf, de heer De Groot, ervan wora \y jj beschuldigd, verschillende handelingen te hebW gepleegd, waardoor de gemeente zou zijn benadeew Hl Hoi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 2