Au
Op
De brandweer was dronken.
Predikbeurten.
Marktberichten.
De postvlucht naar Oost-Indië.
Binnenlandsch Nieuws.
IN TWINTIG MINUTEN OVER HET KANAAL.
Een V. D.-bericht uit Berlijn meldt:
Naar de ,3- Z. am Mittag" uit Londen bericht, is
de Franschman Gasenko er in geslaagd met een boot-,
die veel overeenkomst met een watervliegtuig en
met een onderzeeboot vertoont, doch waarmee men
vliegen noch duiken kan, het Kanaal in 20 minuten
over te steken. De maobine verbruikt 30 gallon ben
zine per uur en kan een snelheid van ongeveer 80
mijl (150 K.M.) per uur ontwikkelen.
Een Engclschman, die zich voor deze uitvinding in
teresseert, heeft verklaard, dat de mogelijkheid be
staat booten te bouwen, waarmee men 100 personen
tegelijk kan vervoeren en waarmee men den Atlan-
tisolion Oceaan in 40 uren zou kunnen oversteken.
Twee-persoons-booten, die 75 a 100 mijl per uur
Bouden kunnen afleggen, zonden niet meer iclan 50
pond kosten en naar hij zeide, nog gemakkelijker te
besturen dan auto's. Stormen op zee zouden geen [be
zwaren opleveren.
ARBEIDSCONFLICTEN IN BERLIJN.
Nadat het personeel van de Berlijnsche ondergrond-
baan zich met overweldigende meerderheid van stem
men had uitgesproken vóór staking, hebben gister
avond ook de vertrouwenslieden met 106 tegen vier
stemmen besloten tot het nederleggen van het werk.
Ook het referendum onder de Berlijnsche houtbe-
werkera heeft een meerderheid van 96 vóór de
staking opgeleverd. 'De arbiter hoopt echter nog de
beide partijen tot owneenstemming to kunnen bren
gen.
EEN HEEL ONGEWOON ONGELUK.
De sneltrein uit Parijs, die Zaterdagavond het kop-
station St Nazaire binnenreed, kwam niet tot stil
stand, wegens een defect aan de remmen. Hij reed
door op een leegen stilstaanden trein, welke zulk ©en
schok kreeg, dat hij door den gevel van het station
heenvloog, en op het stationsplein terecht kwam.
Do aanrijding had plaats met een snelheid van
zestig K.M.
De ontsteltenis van do menschen op het stations
plein was onbeschrijfelijk, toen zij daar met donde
rend geraas den muur van het station zagen open
scheuren en er een machine zagen uitkomen, die een
eind verder omviel.
Gelukkig en wonder boven' wonder werd niemand
gewond.
De materieele schade is heel groot
HET WAREN BEDRIJfFSONKOSTEN,
Zaterdag reisde een dame met den Cornish-express,
toen zij dn de onmiddellijke nabijheid van het sta
tionnetje Slough plotseling aan de noodrem trok.
Do trein stopte; zij stak -haar hoofd uit het raampje
en verzocht een wegwerkor even een telegram voor
haar te verzenden, dat zij hem tezamen met een shil
ling voor de moeite overhandigde.
Do dame werd over haar zonderlinge gedragswijze
ondervraagd. Zij deelde den trainchef mede, dat het
een telegram aan haar bank betrof, dat zij absoluut
bad moeten verzendon om do uitbetaling van een
cheque van 170 pd. str. to voorkomen. Wanneer het
telegram tijdig aankwam, zou de vijf pd. boete, die zij
wegens hot ophouden van den trein moest 'betalen,
ruim de moeite waard zijn geweest. Ze beschouwde
co dan maar ais bedrij faonkosten.
EEN AUTO-ONGELUK.
Op de „pont d'Epinag" in Parijs la een ernst!» auto
ongeluk gebeurd. Doordat de brug slechts aan óón
zijde to berijden is wegens werkzaamheden van een
gasmaatschappij, moeten alle voertuigen één kant
houden. Omstreeks zes uur, 's avonds reed do beer
Coignet den brug op dn do richting van het Islo do
Donis. Van den anderen kant kwam ook een auto,
wiens eigenaar uit vrees door de lichten van den wa
gen van den heer Coignet verblind te worden, mid
den op den brug bleef staan. Den heer Coignet bleef
niets andors te doen, dan zijn wagen bet trottoir op
te sturen; do leuning bezweek en do auto met zeven
personen stortte in de Seine.
Er was onmiddellijk hulp en vijf personen werden
gered, twee, de heer Gharpentier en zijn dochtertje
verdronken.
WAT HET PUBLIEK VERGEET.
Soldiers Field Stadion moet er na do Dempsey-Tun-
ney-ontmoeting uitgezien hebben, alsof er een orkaan
was overgetrokken. De schoonmakers haddien den
volgenden dag echter een dankbare taak. Zij vonden
niet minder dan zes maal oen valsch gebit, terwijl
meer dan drie dozijn boeden, twee overjassen, een
schoen, vele -sleutelringen en ontelbare sleutels wa
ren achtergelaten. Verder werden nog gevonden tien
tooneelkijkers, heetrwaterketols en andere soortgelijke
instrumenten.
Ten slotte... vijf honderd leege flesschen, welke
geen twijfel lieten omtrent den geledigdcn inhoudI
Verschillende woonhuizen en schuren in
de asch oaleud.
Uit Berlijn wordt aan de N.R.Crt. gemold:
In het proces to Hanau togen een schoorsteenve
ger, die door slordigheid een brand had veroor
zaakt, waarbij Verschillende woonhuizen en schuren
in 'n dorp in de huurt van Fulad in de asch zijn ge
legd, is gebleken dat de dorpsbrandweer in volmaak
ten staat van dronkenschap gepoogd heeft den brand
te blusschen, waarbij eenige mlannen uit brood
dronkenheid stroo en ander brandbaar materiaal in
don vuurgloed hebben, geworpen. Do brand werd
tenslotte gebluscht door stoomspuiten uit Fulda.
DE ZUSTER VAN DEN EX-KEIZER.
We .hebben dezer dagen gemeld, dat prinses Vic
toria zu Schaumburg-Lippe, de zuster van ex-keizer
Wilhelm, die 61 jaar oud en sinds 1916 weduwe is,
opnieuw in het huwelijk wil treden. De „Voss. Ztg."
meldt thans, dat haar verloofde een Russisch Jong-
monsch van 23 jaar is, Zoebkow genaamd. Niemand
weet precies, wat of wie hij ia van adel schijnt hij
niet te zijn.
SPOORWEGARBEIDERS GEDOOD.
In de nabijheid van Hallo is gistermorgen een snel
trein ten gevolge van den dikken nevel op een ploeg
spoorwegarbeiders ingereden. Zij begaven zich, on
danks de strenge verbodsbepalingen, langs de rails
naar hun werk. Drie arbeiders werden gedood, twee
andere ernstig gewond.
DONDERDAG IS OCTOBEBL
V. O. J. B.
Aid. Anna Paulowna, nam. 8 uur. Büoonkomst.
Sproker. Da. O. L. v, d. Veen.
PURMERE1ND, 11 October.
Op de heden gehouden weekmarkt waren aan
gevoerd: Kaas: 20 st. kleine Fabriekskaas mot rljks-
toerk f 47; 40 st. kleine Boerenkaas mot rijksmerk
f 49.50, 3 st. kleine Boerenkaas commissie f 45.50;
2 st. Goudsche kaaa met rijksmerk i 50. 675 K.G.
boter f 2.2O-250
Vee. 437 .Runderen) w.o. 825 vette t 0.75—1.05, 166
melk- en gelidekoeien f 125—350. 26 stieren, handel
matig, 7 paarden f 100—150, handel stug, 163 vette
kalveren f 130150, handel matig, 216 nucht. kalv.
voor de slacht f 11—39, voor de fok f 12—16, handel
matig; 661 vette varkens voor de zout. 62—65 ct.,
Per K.G., voor de slacht 60—63 ct handel vlug; 70
magere varkens f 20—36, handel stug; 287 biggen
f 12—20. handel vlug; 1436 schapen, vette f 26—38,
overhouderg f 18—28, handel vlug; 55 [bokken;
eendeieren f 950—1050, 328 ganzen f 4—5.50. 150
manden appelen f 2^-4, 500 manden peren f 1—2.
PüRMEREND, 11 October.
Eierveiiing (in het gebouw der Afslagvereenigingk
Aangevoerd: 5552 kipeieren kwal. A f £-10.90. 538
idem B f 7.70—7.90, 4377 eendeieren kwal. A f 6.90
Coöp. Ver. Centr, Eierveiiing G. A. in Hotel ..Pa
radijs". Aangevoerd: 30317 eendeieren f 7—7.20,
30200 Kipeleren: 70 K.G. f 10.80—11J20. 65-66 K.G.
f 10.50-10.70. 63-64 K.G. f 10-10.50, 60-62 K.G. 58
tot 59 K.G. f 9.50-9.90. 56-57 K.G. f 9.10-9.40, 53-
55 K.G. f 8-8.90, 50-62 K.G. f 6-6.40, 40-50 K.G.
f 5.70-6.
BROEK OP LAiNGENtDTJK, 11 October.
Bloemkool, le soort f 10—24.50, 2e soort f 2.30
6.10, per 100 stuks. Wortelen f 2.70—3.20, roode kool,
le soort f 8.60—650, gele kool. 1'e soort f 4.50—6.60,
witte kool (vroegel f 2.10—2.60, uien f 5.60—6.20,
drielingen f 6—6.40, nep f 4.40—4,70, Slaboonen
f 25.10—2630, bieten f 3.60—4.40. alles per 100 K.G.
Aanvoer: 17500 stuks bloemkool, 13000 K.G. wor
telen. 24000 K.G. roode kool, 14000 K.G. gele kool,
92000 K.G. witte kool. 14000 KG. uien, 38 KG. sla-
boonen. 9300 KG. bieten.
W ARMENHUIZEN, 11 October.
Roode kool. le soort f 4450, uitschot f 1.40—
280, witte kool, le Boort f 220—250, uitschot f 1.40
tot f 1.70, bloemkool, le soort f 19, nep f 4.60—4.90,
drielingen f 5.60—5.90, uien f 5.60—6.10. grove uien
i 550, peen f 2.70—3, idem. kleine f 120. blauwe
aardappelen f 8.
Aanvoer: 10900 K.G. roode kool, 53700 K.G. witte
kool, 1175 KG. nep. 5800 KG. uien, 2300 KG. peen,
150 K.G. aardappelen. 180 stuks bloemkool.
NOORDS CHARWOUDE11 October
BI, aardappelen f 5.60—630, r. duo f 4.90—5.10,
uien f 5.40—6.30, drielingen f 5.50—620, nep f 4.20—
4.90, grove uien f 5.60—6.20, peen f 2.20—2.90, roode
kool f 4.506.70, gele kool f 4.40-6.40, witte kool
f 2.40—2.90, Deensche witte kool f 3.20, kroten 1.30
tot t 3.80, rammenas !f 150, spercieboonen f 7.10—
■19, alles per 100 K.G'. Bloswortelen f 3.60, per 100
hos. Bloemkool f 1018.30. 2e soort f L60—2.80,
per 100 stuks.
Aanvoer. 8400 K.G. aardappelen, 80800 K.G. uien,
57800 KG, poon. 32800 K.G. roode kool. 20600 K.G.
gele kooi. 70400 K.G. witte kool. 500 K.G. Deensche
witte, 1100 K.G. kroten, 1000 K.G. rammenas. 375
K.G. spercieboonen, 400 bos wortelen. 2900 stuks
bloemkool.
Men seint uit Batavia aan de 'N. R. Ct.:
Hoe wij het gelapt hebben, de vlucht in zoo'n kor
ten tijd te volbrengen?.... Wel, dat os eenvoudig ge
noeg. Wij volgden een rechte lijn. Een postduif volgt
'immers instinctief den rechten weg en zoo komt zij
toch, waar zij wezen moet dn den bestemden tijd".
Aldusving het uiterst gemoedelijke gesprek aan,
dat luitenant Koppen met een vertegenwoordiger van
do Nieuwe Rotterdamsche Courant kort na aankomst-
had.
,En toch had ik do vlucht in 9 dogen kunnen doon",
aldus vervolgde luitenant Koppen.
„Wanneer ik het achteraf naga, acht ik hot zelfs
mogelijk, dat ik in 8 dagen van Amsterdam naar Ba
tavia had kunnen vliegen, wanneer ik de vliegroute
liad kunnen kiezen over Allahabad, Rangoon en Me
den naar Batavia".
Men weet, dat luitenant Koppen niet to Medan kon
landen, omdat daar geen vliegterrein beschikbaar
was.
Luitenant Koppen vertelde, dat hij het traject van
Bangkok naar Singapore het zwaarste van den ge-
beelen tocht had gewtden. „Overigens", zoo zeide
hij, „zijn wij slechts een paar keer even verdwaald
geweest. De eerste maal op het traject van Amsterdam
naar Sofia". De Postduif had een boelen tijd boven bet
wolkendak gevlogen, maar toen was Koppen voor zijn
oriëntatie gedwongen zeer laag to gaan vliegen.
„Wij daalden", zoo vertelde hij verder, „tot een
hoogte van 25 meter boven den grond en vlogen een
eind langs een spoorbaan. Toen wij hij een stationne
tje kwamen, lazen wij, op een bord, den naam van
het plaatsje en zoo ontdekten wij, dot wij boven
Landshut aan den Isar waren".
„Waarom wij ons niet gehouden hebben aan het
door ons zelf ontworpen program? Wel, kijk u eens,
een dergelijk program wordt opgesteld aan de hand
van kansrekeningen, en bij die kansrekeningen tracht
•men aan don voiligen kant te blijven. In de praktijk
blijkt echter, dat, wanneer men werkelijk een record
vlucht wil volbrengen, men zidÊ onmogelijk aan zulk
een van te voren opgezet programma kan houden. Je
vliegt dan zooveel én zoolang als maar ©enigszins
doenlijk is,"
Luitenant Koppen roemde de hartelijkheid, die hij
van de zijde van de EngeLscheu had ondervonden
langs de geheele route, zoocLra hij van hun vliegvel
den gebruik maakte. Ook van de zijde van de Fran-
schen te Aleppo, de Perzen te Bushire en de Neder
landers to Ca'lcutta, Palembang en Batavia, had hij
een buitengewone hartelijkheid ondervonden.
Luitenant Koppen raakte niet uitgepraat over de
ontvangst te Batavia. Deze was inderdaad de geest-
driftigste ontvangst, die ooit een vlieger te beurt ge
vallen 'is.
Het militaire cordon werd zoodra de wielen van de
Postduif den grond raakten, verbroken. Zelfs de bedde
broers van luitenant Koppen, die men naar het vlieg
tuig wilde geleiden, konden niet door 't gedrang ko
men. De opdringende menigte belette hen, bij den
vlieger te komen.
„Onze tocht van het vliegterrein Tjiliiitan naar de
stad", aldus Koppen, „was één ware zegetocht Maar
het belangrijkste is wel, dat ik hier de post onbescha
digd heb afgegeven."
Hiermee was het persgesprek afgeloopen, want lui
tenant Koppen moest per auto naar Bandoeng om
zijn moeder, die daar woont, te bezoeken.
„Over de Postduif maak ik mij niet ongerust, want
die wordt door Frijns naar Bandoeng overgevlogen,
om op Andir grondig te worden schoongemaakt".
BUREAU VOOR COÖP. ZUIVELVERKOOP.
Naar wij vernemen, aldus het Hlbld., worden sedert
eenigen tijd in hoofdstedelijke verbruiks-coöperatieve
kringen, tezamen, met de coöperatieve producenten
van zuivelproducten, eieren, enz., plannen beraamd,
om tot een nog nauwere samenwerking te komen ten
aanzien van den afzet van boter, kaas, melk en éde-
ren.
Zooals men weet, bestaat reeds sedert begin 1924
een samenwerking tusschen beide coöperatiogroepen:
toon werd n.1. opgericht de Centrale Coöperatie voor
Zuivel, met als leden de Coöp. Zuivel Export Ver. N.-
Holland te Alkmaar, de Friesche Coöp. Zuived Export
Ver. te Leeuwarden en de Amsterdamsche Coöp. Raad,
welke haar zetel heeft aan hot Molenpad en waarvan
voorzitter is de heer H. Keegstra, directeur van den
Gem. Girodienst, Deze CCR, heeft, als bekend, een
winkel in do Roelof Harfcstraat
Later is ook nog toegetreden do Noord-Ned. Eder-
coöperatie, vroeger V. P. N., terwijl ook do verkoop
van flesschen melk ter hand is genomen, mot de bedoe
ling, binnen afzien baren tijd over te gaan tot aankoop
van losse melk, zooals, hot verslag van den Coöp.
Raad <Ld. April van. dit jaar, zegt en het voegt er
aan toe: „Wellicht 'kan 'het thans in behandeling
zijnde gemeentelijk melkbesluit dezen verkoop ver
haasten".
Teneinde tot verdere en nog meer effectieve samen
werking te komen, heeft men de mogelijkhid onder
oogen gezien, een gemeenschappelijk bureau te stich
ten, welks directeur dan zou pogen het aantal ver-
kwpgpl©genheden in de stad uit te breiden enz. Voor
deze functie is aangezooht oud-wethouder S. R. de
Miranda, die dit aanbod 4n beginsel aanvaardde, doch
zekere voorwaarden stelde betreffende honoreering en
minimum-duur der functie. De productie- zoowel als
de verbruikscoöperaties zouden elk één jaar salaris
garandeeren, zoodat het salaris van den nieuwen func
tionaris voor de eerste twee jaar gewaarborgd zou
zijn.
Aanvankelijk lag het dn de bedoeling, dat reeds j.1.
Maandag een beslissing zou worden genomen. De zui-
velcoöperatie te Leeuwarden echter kon nog niet ver
gaderen. In bestuurskringon is men daar wel do mee
ning toegedaan, dat er bezwaar zal zijn op den eisch
van den heer De Miranda in te gaan, doch in ieder
geval zal een en ander aan de ledenvergadering wor
den voorgelegd.
VERLAGING RIJWIELBELASTING.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging van de
Rijwielbelastingwet.
Voorgesteld wordt, in deze wet de volgende ver
anderingen te brengen:
Elk belastingmerk is geldig voor een bepaald tijd
vak van een jaar dat daarop is aangeduid. Het tijd
vak gaat in met den eersten Augustus van elk jaar.
De belasting bedraagt twee gulden en vijftig cent
Indien het hoofd van een gezin niet voor zijn be
roep of bedrijf een rijwiel noodig heeft doch dit wel
het geval is met een door het hoofd aangewezen lid
van het gezin, dat, evenals het hoofd zelf, niet in de
Rijksinkomstenbelasting voor het loopende belasting
jaar is of wordt aangeslagen, wordt een belasting-
merk kosteloos uitgereikt voor een rijwiel, uitslui
tend door dat lid te berijden.
De tijd van 1 Januari 1928 tot en met 31 Juli 1929
wordt gelijkgesteld met het tijdvak 1928. De voor dit
tijdvak geldige belastingmerken dragen als ver
melding: 1928.
De wet treedt in werking 1 Januari 1928.
SPECTACLE IN DE RECHTZAAL.
Gistermiddag had zich voor de Utrechtsche recht
bank een zesentwintigjarige Duitacher, electrotech-
nicus van beroep, te verantwoorden wegens inbraak
te Langbroek. Reeds eerder had hij wegens andere
misdrijven terechtgestaan; hij was meermalen uit
ziekenhuizen en cellen ontvlucht. Nadat de president
hem een verhoor had afgenomen, las hij zijn op
schrift gestelde verdediging voor, waarna mr. Tries-
senberg 'hem nog eenige vragen stelde.
Zonde* aanleiding ontstak de Duitscher in drift,
haalde een Gilette-mjesje uit zijn vestzak en trachtte
zich de slagader van een zijner polsen door te snij
den.
Eenige rijksveldkwachters wierpen zich op den
verdachte, die zich als een waanzinnige verweerde.
Bij deze worsteling liep een der brigadiers, die den
man het mesje wilde ontnemen, zoodanige wonden
op, dat hij zich moest laten verbinden. Tonslotte
werden den Duitscher de handboeien omgedaan,
waarbij niet minder dan zeven man te pas kwa
men. Getuigen en publiek waren inmiddels in pa-
niekstemming weggevlucht.
De verdachte werd zwaar geboeid de rechtzaal
uitgedragen, waarbij hij de heftigste beschuldigin
gen uitte aan het adres van Justitio on politie. La
ter in den middag, toen hij weer tot kalmte was ge
komen, werd hij por auto naar het station vervoerd,
om opnieuw naar de strafgevangenis te Schevonin-
gen te worden overgebracht.
HET PLAN OPGEGEVEN.
De hoor Oly, die voornemens was met mej. Vene-
man in een motorsloepje naar Engeland te varen en
na zijn avontuur van Zaterdagnacht, Maandagmid
dag 5 uur uit Scheveningen weer was uitgevaren,
•deelt ons mede, dat hij gisteravond omstreeks half
acht te Hoek van Holland aan wal is gegaan wegens
een defect aan een der zuigers van den motor. Hij
heeft thans zijn plan opgegeven, daar hij dezen mo
tor niet meer vertrouwde. Nog verzocht de heer Oly
het bericht, als zou hij door den mist den koers
verloren hebben, tegen te spreken, daar hij uiteraard
op kompas voer.
VROUWELIJKE CONDUCTEURS.
Binnenkort zal de éénmlonsbediening der autobus
sen van de Geld. Tr. Mij. ophouden door de aanstel
ling van vrouwelijke conducteurs. Zij zullen in een
keurig groen uniform gekleed gaan. Als practisch
resultaat verwacht men, dat de duur van den rit
tusschen Arnhem en Zutphen met ruim 20 minuten
kan wordon verminderd, zonder dat de rijsnelheid
verhoogd behoeft te wordon, nl. door minder opont
houd aan de halteplaatsen.
EEN RUNSCHIP GEZONKEN.
Gistermiddag omstreeks halfdrie is het ongeveer
650 ton metende Rijnschip „Vier Gebroeders", schip
per Spoelstra, geladen met ijzer, op de Wester Schel
de nabij Walsoorden, tijdens dikken mist in aanva
ring geWeest met een vermoedelijk Engelsch stoom
schip. De „Vier Gebroeders" zonk onmiddellijk. De
zes opvarenden werden door de sleepboot „Fejo" ge
red. Het Rijnschip „Johannaa", dat door dezelfde
sleepboot gesleept werd, kreeg lichte averij. De ge
redden zijn te Hansweert aan land gebracht.
PENSIONNEERING VAN OUD-WETHOUDERS
VAN AMSTERDAM.
B. en W. stellen den Raad voor, een jaarlijksch
pensioen, gerekend te zijn ingegaan op 0 Sept. J'l., te
verleenen aan de oud-wethouders F. M. Witoaut van
f 4000, S. Rodrigues de Miranda van f 4000 en K Po
lak van f 2.666.67.
MOORDAANSLAG.
Zondagmorgen werd de hulp der politie ingeroepen
in een perceel aan de Piet Joubertstraat te Apeldoorn
bij oen twist tusschen een gescheiden echtpaar. De
vrouw kreeg onverwacht bezoek van baar voormali-
gen man, een twistgesprek ontstond, waarbij de man
zich dermate opwond, dat hij zijn vrouw met een mes
een steek in den rug toebracht. De man nam de
vlucht, maar is door de politie aangehouden.
EEN WONDERBARE GEBEURTENIS.
Naar de „Volkskrant" verneemt, zou te Utrecht in
de St Monica-parochie een jongetje, dat hoogst ern
stig ongesteld was en voor wie overwogen was hem te
voorzien van de laatste H.H. Sacramenten, j.1. Vrijdag
plotseling volkomen gezond zijn ontwaakt Het ventje
had een uurtje gerust en istond toen tot aller verba
zing geheel genezen op. Het heeft een jaar ziek ge
legen, stond plotseling öp, en kleedde zich.
Men schrijft, aldus het blad, deze plotselinge» ge
nezing toe aan de tusschenkamst der kleine H. The-
resia van het Kindje Jezus, tot wie men zijn toevlucht
•genomen had. Meer bijzonderheden, die het blad nog
vernam:, laat 't voorzichtigheidshalve achterwege en
bet geeft dit bericht tevens onder alle voorbehoud
weer.
ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Gisterochtend 9 uur is, ten gevolge van den mist,
de ruim 60-jarige vrachtrijder Berendsen, uit Leme-
lerveld, op don onbewaakten overweg in den straat
weg Zwolle—Almelo, op een kwartier afstand van
Zwolle, overredon door den sneltrein uit Groningen.
Berendsen werd ernstig gewond naar het Sophia-
ziekenhuis te Zwolle overgebracht. Het paard kreeg
lichte kwetsuren. De met koopmansgoederen beladen
wagen werd geheel versplinterd. De sneltrein kwam
met oen half uur vertraging te Zwolle aan.
GOEDERENWAGENS ONTSPOORD.
Te Oostzaan is gisterochtend trein 1913, die om 8
uur van het station Zaandam vertrekt, met 'n nabij'
het station Oostzaan staanden goederentrein in bot
sing gekomen. Drie goederenwagons ontspoorden
dientengevolge.
Treinen, komende uit de richting Purmerend en
Hoorn, konden het station Oostzaan niet passéerea otL zc
daar hier enkel spoor ligt., De personentreinen naai J^n
Hoorn en Purmerend werden over Alkmaar geleid. raad J
Persoonlijke ongelukken kwamen er niet bij voor. comm
De materieele schade is niet onbelangrijk.
EEN ERNSTIG ONGELUK. J^egi
Maandagavond omstreeks halftien heeft op dfl fligd,
straatweg tusschen Haarlem en Amsterdam, tui voord
schen Halfweg cn Sloterdijk, wederom een ongelu^e go
plaats gehad, door een botsing tusschen een auto gcm|e(
en een motorfiets. Op de motorfiets zaten de heeren) der S'
Nieuwenhuyzen, wonende Lijsterstraat 15 te Haar De Gj
lem, en A. Jansen uit de Rijnstraat 59 aldaar. Er ter in
hing een dikke mist. De auto stond stil, rechts vaj Do
den weg, en was voorzien van een rood achterlicht brief,
De bestuurder van de motorfiets trachtte het stW jCCIlj
nog snel om te gooien, maar dit mocht hem nioj verse
meer baten. De motorfiets vloog in vollo vaart tegof jn de
den auto, waardoor beide genoemde heeren tege; noem
de straat werden geslingerd. De heer Nieuwenhuy Groot
zen kreeg een schedelbreuk, en de heer Jansen ee ZOu 1
beenkwetsuur. Beiden werden naar het Wilhelmini ^ur
gasthuis te Amsterdam vervoerd. De heer Jansen den j
later, nadat hij verbonden was, naar zijn wonii
gebracht. Omtrent den toestand van den hoer Ni ei
wenhuyzen kon gisterochtend nog niets worden me
gedeeld. Hij had een rustigen nacht gehad.
EEN AANVARING IN DEN NIEUWEN WATEJ
WEG.
Gisternacht zijn tijdens zwaren mist de inkomend
zoeschepen Lulea en Queen's County met elkaar r
aanvaring gekomen ter hoogte van de oude schut
siuis bij Poortershaven. Beide schepen zijn zwaai
beschadigd. Eerst is de Lulea aan aen grond gezet
om zinken te voorkomen, en is de Queen's Count;
voor anker gegaan. Later, in den morgen, is ook
Queen's County aan den grond gezet.
De Lulea is een motorboot, welke op weg was van
Lulea naar de Vulcaanhaven te Vlaardingen, Hei
schip meet 5617 ton en behoort toe aan Trafik-Ak-
tie-bolaget GrangesbergOxelösund te Stockholm.
Die Queens County is een Noorsch stoomschip, dal
4247 ton meet en van Montreal op weg was naai
Rotterdam.
IWi
door
tin»
oord-
Oo
begii
ver»
snee:
Ta
trad
pen.
met
gek o
Dat
vera
bèta
GEVECHT IN EEN TRAM TE ROTTERDAM.
Op het voorbalcon van een motorwagen van Lijn
7, welk8 naar de stad reed over den Westzeedijk, -
stonden drie rumoerige Nederlandsche zeelui. De ke- Hier
reis gingen zoo vervaarlijk te keer, dat de bestuur-plicht
cortstc
slechts
[enom
Gri
in de
maant
der hun verzocht zich wat te matigen. De mannen
zwegen. De bestuurder reed, Toen echter de wagen
een groote snelheid had bereikt, grepen dö zeelui
den bestuurder bij de keel. Er ontstond een worste
ling. De tram reed een oogenblik zonder dat iemand
haar bediende. Een in den wagen zittende agent van
politie zei den conducteur de deuren naar het voor f
balcon te openen, zoodra hij het rumoer had ge'
hoord. en de vechtpartij had gezien. Nauwelijks wa
ren de deuren vaneen geschoxcn of do diender tui-
injelde terug door een vuistslag getroffen. De agent Ouclka
lag languit in den wagen, maar inmiddels had de
conducteur zich van diens gummistok voorzien on
daarmee .knuppelde hij de vechtjassen van het bal
con de tram was inmiddels tot stilstand gebracht
in de armen van twee rijwiel-agenten, die hot
vechtlustige drietal naar het bureau Witto do With-
straat transporteerde.
Post-a
Hed
doch
lagen,
khmt
Gr
|n dei
Baant!
op
li be
115
Doi
tri] e
op I
monii
ir i
Sp
SCHANDELIJK
Uiit Ridderkerk, 11 Oct. Hodennamlddag word
de fietsrijder H. N., alhier, op den Lagedijk door een
auto aangereden, waardoor hij kwam te vallen cn
bewusteloos geraakte. Bij onderzoek word horsen- i
schudding geconstateerd. De bestuurder van den auto Mot
had het slachtoffer aan den kant van den weg ge-9
legd en was daarna doorgereden. Het nummer van
den auto is onbekend.
DIEFSTAL.
Bij een landbouwer in den Hondsdijk onder Kou
dekerk, is, terwijl hij naar het land was om te mel
ken, een bedrag van ruim f200 ontvreemid.
ANNA PAULOWNA.
Algemeeno ledenvergadering in de „Vlas- en Ko
renbeurs" van de Ntutsvereeniging „Oefening kweekt
Kunst".
De voorzitter, de heer H. Pennekamp Sr., opent
met een woord van welkom, Hierna leest de secre
taris, de heer J. A. Stolt, de notulen, welke zonde!
op- of aanmerkingen worden goedgekeurd met dank
voor de flinke weergave. Ook het Jaarverslag van
den secretaris wordt onder dankzegging goedge
keurd.
Hierop doet de heer H. Pennekamp Jr„ als pen
ningmeester rekening en verantwoording, waaruit £nf
blijkt, dat de ontvangsten bedroegen f 124.45. de rit
gaven waren f 112,14. er is dus een batig saldo vaa
f 12.31. De bescheiden worden nagezien door ós
heeren J. Komen en L. van IJzendoorn en volkomes
in orde bevonden, waarop voorzitter de commissh
dankt voor haar moeite en den penningmeest®
voor zijn goed beheer.
Dan ia aan de orde Bestuursverkiezing, eerst m
gena periodiek aftreden van do heeren. J. A. Smit l
G. Stins Sr. Beiden zijn herkiesbaar en wordon hff
kozen, de heer Smit met algemeens stemmen, t»
heer Stins met algemeene stemmen, 00 1 na. Beid®
nemen hun herbenoeming) aan. In plaats van des 2a
heer Dl Bakker, die naar elders vertrok, werd ge Spre
'kozen d© heer C. op vt) VlelcL, die met zijn benoeminj rrof.
in kennis zal worden gesteld. IDAA
De eerste Niutsavond in dit seizoen wordt vaal Vo
gesteld op Zaterdag 29 October as. Vioorts wordt op aj
besloten, om, zoo mogelijk twee openbare nut» taris
avonden te houden voor liefdadigheidsdoeleinden. prijzt
Nadat nog eenige huishoudelijke zaken zijn 1» óagk;
sproken, sluit voorzitter op de gebruikelijke wijt Oehe
de vergadering. j*nS
ANNA PAULOWNA 4 Qelel
Abusievelijk werd in de advertentie van TA.G.l
vermeld: niet-leden f 0.50. Op de laatst gehoude
algemeene vergadering i» echter voor het vervol -
de ontrée voor niet leden op t 0.60 bepaald. W
net
WIE RIN GEN.
Vanwege de Maatschappij tot Uitvoering van Zui
derzeewerken zullen te Oosterland, tien arbeidei*
woningen worden gebouwd.
HET STEMMEN DOOR HEN, DIE IN HET BÜI
TENLAND VERTOEVEN.
Men meldt ons, dat een wetsontwerp gereed H
dienende om; de uitoefening van het kiesrecht te vei
ge makkelijken voor hen, wier beroep hen noopt, ten
tijde van de stemming in het buitenland te vertod
ven. Dit wetsontwerp zal binnenkort worden inge
diend. Het wetsontwerp berust op het beginsel val
stemming bij volmacht op de wijze, zooals dit 11
Engeland geschiedt, Zij, die in de termen vallen, b#
kiesrecht volgens deze wet uit te oefenen, kunnen
elk jaar vóór 1 Februari een verzoek indienen, waaf 0r
toe formulieren beschikbaar zullen worden gcsteW Qj
ter aanwijzing van een gemachtigde. Tusschen
Maart en zeven dagen na de candidaatstelling kud-
nen degenen, aan wie het recht is toegekend, per
soonlijk hun gemachtigde aanwijzen. Deze 8etoacD
tigde kan dan op don dag der stemming na 12 uu
voor hen het stemrecht uitoefonen. Men mhg slocm
gemachtigde zijn voor éón persoon, bij ge^risledei
voor twee personen. N.R.Lrt. rijde
Jee/cl
WEER EEN GASDIRECTEUR BESCTULDIGD.
In de gisteren gehouden vergadering van don go rlJC
meenteraad van Vaals heeft 'het raadslid Dnelsm
een brief voorgelezen van den vroegeren kassier v«j
het gemeentelijk gasbedrijf, waarin de vroegere 01
recteur van dit bedrijf, de heer De Groot, ervan wora \y jj
beschuldigd, verschillende handelingen te hebW
gepleegd, waardoor de gemeente zou zijn benadeew
Hl
Hoi