Radioprogramma TWEEDE KAMER. De Mosselenbrug. Brand op een schip. Het onderzoek naar de rijvaardigheid. Een 2e zoetfabriek te Koegras. Marktberichten. P< thle te werpen. Vele valsche Hongaarsche bankbiljetten zijn in beslag genomen. Verder verluidt, dat deze zaak een politieken achtergrond zou hebben. De vervalsching zou bestaan in het voorzien van afgestempelde Hongaar sche bankbiljetten met opdrukken van Fransche of Engelsdie bankinstellingen. Daardoor zou het mogelijk zijn het bankpapier te verkoopen. De Fransche auto riteiten zouden zich in verband met deze zaak in ver binding hebben gesteld met de Hongaarsohe regeering. Nader wordt gemeld, dat de drie bankiers, welke naar aanleiding van een door baron Karanyi uit naam van de Hongaarsche regeering ingediende klacht gearres teerd zijn, zijn de Italiaan Toybini, de Roemeen Boris Vorbini, en de Tsjecho-Slowaak Joseph Blummenstein. Er is een vergeefsoh onderzoek ingesteld in een kof fer van Blummenstein, welke in een bank stond. NOORDSCHARWOUDE. Het kan bekend zijn dat het in de bedoeling ligt van Ged. Staten om bij de Prov. Staten voor te stellen aan bet bijz. reglement van den polder Geestmerambacht (O.M.) aan art. 2, een nieuw lid toe te voegen, inhoudende de verplichting dat de heeft <tot een maximum van 5000 gulden moet wori den bijgedragen voor bet onderhoud en de vernieu wing van de Mosselenbrug. Verschillende bezwaar schriften zijn daartegen hij den polder ingediend. De banne Broek op L. acht de toestand der brug ontstaan door verwaarloozing der plichten van de banne N.S. en voor zoover haar aangaat van de gemeente N.S. Als ten opzichte van deze brug verplichtingen be stonden, zou dit ook voor andere bruggen aan den Langendijk het geval zijn. Zij achten de snellere achteruitgang ontstaan door de toeneming der mo torische kracht en het ontstaan der markt, waar door de scheepvaart daar zeer is toegenomen, ter wijl ze het bovendien verwonderlijk vinden dat een zoodanige bepaling in het bijzonder reglement wordt vastgelegd, daar dit reglement toch een gansch ander karakter draagt. De banne te Eenigenburg is eveneens van oordeel, dat het onderhoud aan de banne N.S. is en mee- nen, dat alleen dan van een bijdrage sprake kan zijn indien de billijkheid of de noodzakelijkheid daarvan wordt ingezien en daartoe vrijwillig wordt besloten. Ingelanden van de banne Koedijk zijn van oor deel, dat de oorzaak van den toestand der brug niet aan de bemaling kan liggen, omdat dan alle brug gen aan den Langendijk in slechten toestand zouden moeten zijn. De banne Harenkarspel verzet zich tegen het dwingend optreden en tegen het treden in de rech ten van een wettig gevormd bestuur. De banne Oudkarspel is van oordeel, dat het on derhoud van de brug grooter is dan vroeger, als volg van het enorm toegenomen verkeer te water en te land, dat deze toename van het verkeer te dan ken is aan de ligging der gemeente N.S. in het cen trum van den Langendijk, waardoor deze gemeente in het gelukkig bezit is gekomen van -de drukke markt, gasfabriek, enz.; dat de gemeente N.S. daar door zeer belangrijke voordeelen geniet, omdat o.m. de kooplieden bij voorkeur in de omgeving van de markt wonen, redenen waarom zij van meening zijn dat de gemeente N.S. behoort te zorgen voor de ver betering van de Mosselenbrug en naast de lusten ook de lasten draagt. Het bestuur van den Ringpol- <!er is van oordeel, dat de brug ten laste komit van de banne N.S., terwijl ze verder verwijzen naar de zienswijze reeds 18 Juli 1914 meegedeeld. De banne St. Pancras meent, dat elke banne zijn eigen bruggen dient te onderhouden en de brug ge- urende een reeks van jaren onvoldoende is on derhouden. De banne Warmenhuizen —zegt, dat de bouwval ligheid van de brug reeds 10 laar geleden bestond de grootere capaciteit van het stoomgemaal pas voor twee jaar tot uiting is gekomen. Ze is van oordeel, dat de motorvaartuigen op zeer bedenkelijke wijze den onderbouw ondermijnen en de zeer zware autobussen en vrachtauto's de brug in hooge mate vernielen, welk euvel sterk wordt bevorderd door de contructie van het brug dek. Een brief- van ingelanden van de banne Warmen huizen brengt dezelfde punten naar voren, terwijl ten slotte het bestuur van de banne Zuidschar- woude meedeelt, van oordeel te zijn, dat Geestmer ambacht hier niet behoort bij te dragen. Deze be zwaarschriften, vergezeld van het volgende adres van het bestuur van Geestmerambacht (O. M.) zijn heden aan Ged1. Staten toegezonden: Naar aanleiding van Uwen brief van 1 September 1927, no. 125, hebben wij de e^r U hiernevens te doen toekomen de bij ons 'ingekomien bezwaar schriften tegen dit ontwerp "besluit tot wijziging van ons bijzonder reglement. Deze bezwaren spre ken voor zich zelf en kunnen wij ons daarmee vol komen vereenigen. Ons geeft het ontwerp aanleiding onze bezwaren naar voren te brengen. -Het duidelijkst komen d^ze uit, wanneer wij dit doen aan de hand van de his torie, nl. als volgt: De uitvinding van de watermolens bracht er in de 16e eeuw enkele dorpen van Geestmerambacht toe, voor hun gebied een watermolen op te rich ten, doch al zeer spoedig zag men in dat het ge meenschappelijk belang, gemeenschappelijke rege ling eischt en vandaar dat de dorpen er toe kwa men om, in vereeniging met Alkmaar, het beheer over de molens, welke in 1854 vier, in 1558 zes be droegen, aan de heemraden van den Oosterdljk op te dragen. Deze heemraden molenmeesters moesten echter rekening en verantwoording doen aan de dorpen en aan Alkmaar, terwijl zij, zonder hunne toestemming evenmin nieuwe werken konden on dernemen. De dorpen beschouwden nl. de bemaling als hun gemeenschappelijk belang, zij traden handelend op wanneer hun belang dat vorderde. De wateren waren dan ook bun eigendom, en ook na de scheiding van banne- en dorpsbestuur ls in dat eigendomsrecht geen wijziging gekomlen. Nog heden ten dage is, in de banne Noordscharwoude althans, het eigendom der vaarten aan de gemeente van dien naam. Evenzeer berustte het beheer over de wateren bij do gemeenten (zie.bijlage). In deze verhouding is geen wijziging gekomen v door het besluit van het Departementaal bestuur van Holland vastgestelde reglement van 8 Septem- j,er„1804, al moge daarin ook van „polderdistric ten' in plaats van „bannen" worden gesproken. ^paalde het bestuursreglement van 24 Maart .853 (P.B. no. 37) in art. 48. dat het bestuur van elk polderdistrict belast was met de zorg voor alle wa teren, die ten laste van het polderdistrict of van de ingelanden zijn of later zouden komen (de me morie van toelichting noemde ook „bruggen") en was het verder belast met de jaarlijksche schou wingen. Het blijkt niet dat bij het nieuwe bestuursregle ment van de banne Noordscharwoude in die richting verandering is gekomen. 9pJ*eze w«ze *s ^us historisch te veridaren, dat Geestmerambacht ook thans nog uitsluitend rnaar maalt, en dat de bannen over de slooten en vaarten beheer voeren, dat het m.a.w. hun taak is er voor te waken dat de bemaling zonder belemme ring werken kan. Verschillende bepalingen van de keur toonen aan noe ae banne Noordscharwoude die taak vervullen kan. Duidelijk treedt uit die keur naar voren, dat deze vaarten bestemd zijn te dienen tot toevoer kanalen naar de gemalen. En het ié nu juist op deze hoofdbestemming, dat wij hier in het bijzon der den nadruk willen leggen. Hiervoor heeft dus de banne te waken. Al datgene wat de watertoevoer ook maar eenigszins kan be lemmeren, dient zij uit de vaarten te houden. Voor al datgene wat met hare toestemming in de vaar ten wordt geplaatst, draagt zij de verantwoordelijk heid. —Het gaat niet aan te zeggen, dat, wanneer de stroomsnelheid vermeerdert en bij de door haar verleende ontheffing alleen rekening is gehouden met eene mindere snelheid het gaat niet aan, om dan het bestuur van Geestmerambacht aanspra kelijk te stellen voor de dan eventueel veroorzaakte schade. Zoo te spreken, is de rollen om te draaien. Wanneer het polderbelang vordert, dat een. groo tere bemalingsinrichting wordt opgericht, wanneer dien tengevolge de stroomsnelheid vermeerdert, en de belemmeringen die eertijds geen hinder veroor zaakten thans de watertoevoer tegenhouden, dan behoort bet gezag dat de vergunning heeft gegeven, met alle hem ten dienste staande middelen, er voor te zorgen, dat die hinderpalen worden verwijderd, opdat de vaarten aan hunne hoofdbestemming van toevoerkanalen, kunnen blijven beantwoorden. En waar die zorg behoort tot de taak van het bannebestuur, is het zijne plicht om, alvorens an deren krachtens keur verplichtingen op te leggen, eerst zelf weg te ruimen al datgene wat het, met miskenning van de hoofdbestemming der vaarten, daarin «elf heeft geslagen of gelegd. M.a.w. de be wuste brug, welke gemaakt is door de banne Noord scharwoude, ligt daar voor risico van het banne bestuur en Geestmerambacht kan niet aansprake lijk worden gesteld voor vermeerderde stroomsnel heid van het in 1914 vergroote gemaal. Staan wij dus geheel afwijzend tegenover den last, welke Uw College voornemens is ons te doen opleggen,en waartegen wij U reeds bij voorbaat zeggen ons tot het uiterste te zullen verzetten, de ernst van deze geheele aangelegenheid dwingt voor het onverhoopte geval dat onze beschouwingen U nog niet van de rechtvaardigheid van onze meening hebben overtuigd, zijn er andere argumenten die tegen het aannemen van Uw voordracht, pleiten. Daar is immers Uw zienswijze dat de Mosselenbrug tengevolge van de stroomversnelling, ontstaan door de vergrooting van het vermogen van het stoomge maal van den polder, in slechten toestand zou zijn ge raakt. Wij moeten ook dit met de meeste kracht bestrijden. De op 14 October j.1. door een Ingenieur genomen proeven hebben aangetoond dat de stroomsnelheid onder de Mosselenbrug zelfs nog zeer beneden de toe laatbare blijft. Voor gecombineerde kanalen voor wa terafvoer en scheepvaart vinden wij genoteerd een toelaatbare snelheid van 0.6 M. per seconde, terwijl de geconstateerde gemiddelde snelheid 0.358 h 0.408 M. per seconde bedraagt. Nemen wij verder in aan merking dat het gemaal gemiddeld 1000 maaluren per jaar draait, dan is het o.i. onweerlegbaar dat de slechte toestand van de brug niet het gevolg is van de stroomsnelheid, doch dat er andere oorzaken moe ten zijn. Deze zijn trouwens niet moeilijk aan te wijzen. Daar is in de allereerste plaats het autoverkeer, dat inderdaad buitengewoon zware eisc'hen aan de brug gen stelt. Wanneer Uw College zich rekenschap geeft van de zware autobussen, die over de brug gaan, dan leidt het geen twijfel of daar zetelt de hoofdoorzaak van het kwaad. Stel daarnevens het groote verkeer te water mell motorbooten, een verkeer dat door de stich ting in 1915, van het veilingsgebouw in de onmiddel lijke nabijheid van de brug in zulk een sterke mate is toegenomen, dat de vaart een van de drukst be- vaarde in de geheele gemeente is geworden, dan is hie/mede de tweede oorzaak aangewezen, waaraan de gevaarlijke toestand moet worden geweten. Bovendien geeft de banne zelf feitelijk als oor zaak aan de motorvaartuigen door in de keur te be palen dat deze niet sneller mogen varen dan 5 K.M .Deze bepaling is opgenomen omdat de schoei ingen anders te veel van het motorverkeer te lijden zouden hebben. Wij' ontkennen1 dus met de meeste stelligheid dat de slechte toestand van de brug aan onze bemaling moet worden toegeschreven. Het voorgaande belet ons echter niet op de ont- -worpen reglementswijziging nog verder in te gaan, waarbiji wijl in de allereerste plaats wijzen op de omstandigheid dat deze wijziging werd zij onver hoopt wet aan ons waterschap elke medezeg gingschap t. o. v. de uitvoering onthoudt en verder gaat dan toelaatbaar moet worden geacht. Het artikel bepaalt n.L. dat wij hoogstens f 5000 zouden moeten betalen ten behoeve van de verbete ring van de Mosselenbrug volgens een door Ged. Staten goedgekeurd plan. Op dit plan zou dus blij kens de redactie, ons waterschap niet den minsten invloed hebben. Daar kan een brug worden gemaakt endit zal ongetwijfeld geschieden berekend op het zware autoverkeer; daar zal rekening moeten worden gehouden met het enorme motorverkeer te water, zoodat de nieuwe brug! zonder twijfel aan zienlijk zal afwijken van de oorspronkelijke. Zij zal mitsdien ook aanzienlijk kostbaarder zijn, en in deze meerdere kosten zal ons waterschap hebben bij te dragen, in strijd met bet arrest van den H. R. van 28 April 1927, waar bil een eenmaal bestaande ver plichting tot onderhoud van een objeect wordt er kend. met beperking tot zijn oorspronkelijke be stemming. Van de op de gemeente Noord-Soharwoude rustende last van onderhoud van het 'bovendek wordt in het be sluit overigens niet gesproken, terwijl de redactie ten slotte zoodanig is gesteld dat de last niet voor eenmaal wordt opgelegd, maar als een altijd durende en tel kens wedenkeerende verplichting op Geestmerambacht kan worden beschouwd. Wü moeten dus tot ons leedwezen ons tegen de ont werp wijziging van ons bijzonder reglement verzetten als strijdende met de historie, en met de feiten, kortom met het belang en de inrichting van ons waterschap. Het college van dagelijksch bestuur van den Polder Geestmerambacht (Oosterdijk en Molengeerzen). LANGENDIJK. We vernamen van verschillend© bouwers, dat de- kwaliteit der kool veel te wenschen overlaat en dat er reeds opgelegde partijen moeten worden ver- Teerbeminde Evelyne, alles "■at ik van ie vraae is een klein 'laatsie in ie hart! kocht. Het zijn vooral de rotstronken die oorzaak zijn. dat deze kool zoo gauw mogelijk moet worden geruimd. Dit is dus geen best vooruitzicht. EEN KIND VEkBRAND, Gisteravond omstreeks 6 uur, ontstond waarschijn lijk door het omvallen van een petroleumlamp, brand in de kajuit van het schip Louis Pierre, schipper de 32-jarige F. L. H. en gelegen in het kanaal Luik- Maastricht aan de Sint Pieterskade te Maastricht De brandweer was weldra ter plaatse en bluschte het vuur in de kajuit welke geheel is uitgebrand. Een kind van 14 maanden, dat zich in de kajuit bevond, is echter in de vlammen omgekomen. De va der had zich in de brandende kajuit willen begeven om zijn, kind te redden, doch werd door enkele per sonen tegengehouden. VRAGEN VAN HET KAMERLID BRAAT. De heer Braat, lid van de Tweede Kamer, heeft aan den -minister van waterstaat de volgende vragen ge steld: Is het den minister bekend, dat er mannen tot ad viseurs voor het onderzoek van rijvaardigheid \aji mo- torrrijtuigbestuurders benoemd zijn, die zelf nooit met een auto gereden, 'hebben! en ook geen schoon straf register als motorrijder bezitten? Is de minister bereid mee te deelen: lo. of er vóór de aanstelling van bovengenoemde adviseurs onderzocht is, of zij zelf rijvaardigheid bezit ten, ook al hadden zij een rijbewijs vóór 1 Mei 1924? 2o. hoeveel van de 4 gulden, die gestort moet wor den door den aanvrager van een rijvaardigheidsbe- w's, den adviseur-examinator ten goede komt?; 3o. of er destijds een openbare oproeping van sol licitanten voor die betrekking gedaan is; zoo ja, waar, en hoe? Wij vernemen, dat door deelhebbers der Kaasfa- briek „Koegras" is besloten 'hunne fabriek om te zetten in eene zoetfabriek en daartoe het bestaande gebouw te verbouwen. Het werk is gegund aan den heer J. de Graaf te Julianadorp. GEMEENTE NOORDSCHARWOUDE. Geboren: Catharina Elisabeth, dochter van Jan Hand en Johanna Breed. Johannes Cornelius, zoon van Cornelis Bakker en Cornelia Francina Gouds blom. Klaas, zoon van Cornelis van Nienes en Guur- tje Opperdoes. Elisabeth, dochter van Pieter Frans Slot en Teetje Gootjes. Jacobus, zoon van Cornelis van Doorn en Catharina Maria 'Beers. Ondertrouwd: Johannes Groothuizen, oud 27 jaren en Catharina Mol, oud 24 jaren. Gehuwd: Dezelfden. Overleden: Geene. GEMEENTE SCHAGEN. Geboren: Johannes Reinier, zoon van Martimis Theo- dorus Kaptein en van Margaretha Verduin; Luoas Rombout, zoon van Johan Rotgans en van Sophia Clara Greta Hoogerbeets. POLITIE. Gevonden, een dop van een benzinereservoir; een kinderportemonnaietje met eenig geld. SCHAGEN, 10 Nov. 106 geldekoeien, mag. f140—320, 90 idem, vette f300iöO, 24 kalfkoeien f210380, 89 vaarzen f115— 225, 71 graskalveren f5080, 22 nucht. kalveren f10 —22, 25 schapen, mag. f28—32, 120 idem, vette f34 44, 164 overhouders f2034. 34 Varkens magere f 20—22, 57 idem' vett© per Kg. 60—-62 et., 142 biggen f 9—14, 42 konijnen f 0.50—3, 335 kippen f 0.75—1.50, 29 eenden f 1—2, hanen f 0 502 57 K.G. boter f 2.10—2.30. EIERVEILING, SCHAGEN, 10 Nov. Aagevoerd waren 70 partijen, 5254 stuks, kipeieren 11 partyen, 531 stuks, eendeieren. De prijs liep van f 11.3012.80, bruine eieren van f 11.2012.30, jonge kipeieren van f 88.40. De veiling duurt voort. ALKMAAR, 9 Nov. Bloemkool I f 9.40—13.90, II f 0.90—5.60, per 100 stuks, roode kool f 25.70, gele kool f 1,404, per 100 Kg., wortelen f 3'5.90 per 100 bos, uien f 7,109, spruiten f 5—17 per 100 Kg., kropsla f 0.704.60, an dijvie f 0.802.60 per 100 stuk3, witlof I f 1620, II f 412 per 100 Kg. WARMENHUIZEN, 9 Nov. 1927. Roode kool. Ie soort f 4.20—540. kale f 1.70—3.30, witte kool, le soort f 1.902.30, Deensche witte f2.603.40, kale f 1.701.80, bloemkool, le soort f 10.80, 2e soort f2, uien f8.90, peen f2.90. Aanvoer: 30700 Kg. roode kool, 8400 Kg. Deensche witte, 32.200 Kg. witte kool, 500 Kg. uien, 1100 Kg. peen, 260 st. bloemkooL HOORN, 9 Nov. Aangevoerd: 4353 runderen; melkkoeien f 300400, ikalfkoeien f 300425, vaarzen of gelde koeien f 175 f 410, stieren f 125225, pinken f 140—180, graskal veren f 60110. Handel stug. NOORDSCHARWOUDE, 9 Nov. Uien f 99.30, drielingen f 8.408.90, grove uien f 9.10—9.30, peen f 2.90—3.10, roode kool f 5—7.30, gele kool f 3.305.10, witte kool f 2.202,40, Deen sche witte f 2.403.50, kroten f 1.802.70 per 100 Kg. bloemkool f 8.5011.40, 2e soort f 1.802 per 100 st. Totaal aanvoer: 5200 Kg. uien, 4500 Kg. peen, 54200 Kg. roode kool, 20900 Kg. gele kool, 19500 Kg. witte kool, 30.000 Kg. Deensche witte kool, 700 Kg. kroten. 3600 stuks bloemkool. BROEK OP LANGENDIJK, 9 November. Bloemkool le soort f 7.5013.30, 2e soort f 1.90 f 2.70, per 100 stuks, wortelen f 2.30—8.70, roode kool le soort f 3.206.70, 2e soort f 1.6(1—4.90, gele kool le soort f 2.205,20, witte kool (vroege) f 1.90—2.40* (Deensche) f 2.803.50, uien f 9.809.90, drielingen f 8.40, nep f 4.80 per 100 Kg. Totaal aanvoer. 14600 stuks bloemkool, 3700 Kg. wortelen, 50000 Kg. roode kool, 25000 Kg. gele kool, 82000 Kg. witte kool, 8200 Kg. uien, 1350 Kg. 'bieten. AMSTERDAM, 9 Nov. Aangevoerd 245 vette kalveren le kw. f 1.021,14, 2e kw. f 0.901.02, 3e kw. f 0.700.90 per Kg. levend gewicht, 41 nuchtere kalveren f 1020 per stuk, 645 varkens, Holl. le kw. 7677 cent, 2e kw 7576 cent, Overz. en Geld. le kw. 7677 cent, 2e kw. 7576 cent per Kg. sladhtgewicht, vette varkens 7275 cent per Kg. slachtgewicht. 12.0 12.30 12.30 12.35 12.50 12.50 1.20 2.20 3.00 Voor Vrijdag 11 Nov. HILVERSUM (1060 M.) Politieberichten. LANGENBERG (469 M.) Oude kamermuziek. HUIZEN (1840 M.) Lunchmuziek door het trio Winkels., HILVERSUM (1060 M.) Lunchmuziek door het trio, bestaande uit: John Helden, viool; M. van 't Woud, cello; G. Verhey, piano. DAVENTRY (1600 M.) Orgelaoncert. PARIJS (R. 1750 M.) Geneert door het ohkest Gayina. DAVENTRY (1600 M.) Lunchmuziek door het Colombo-orkest. KOPENHAGEN (337 M.) Theeconcert door het Radio-trio. HUIZEN (1840 M.) Vrouwenuurtje. Mevr. Kal- lerWigm&n, 3.20 BERN (411 M.) Concert uit de Kurzaal. 3.50 PRAAG (349 M.) Concert. 4.10 DAVENTRY (1600 M.) Concert voor schoolkia, deren. 4.20 BERN (411 M.) Concert van de Kurzaal te Bern. 4.80 ZURICH (588 M.) Dansmuziek door de kapel Gallini. 5.00 HILVERSUM (1060 M.) Vooravond-concert door het A.N.R.O.-orkest o. 1. v. Nico Treep. Solist: Tabe Bas, tenor. 5.05 PARIJS (R. 1750 M.) Literair en muzikaal pro gramma. 5.20 BRUSSEL (509 M.) Concert door het Radio trio. 5.20 LANGENBERG (469 M.) Vesper-concert 6.35 DAVENTRY (1600 M.) Frank Westerfield's or- 6.35 PRAAG (349 M.) Populaire muziek. 6.45 HILVERSUM (1060 M.) Voor vrede en vrij heid. Causerie naar aanleiding van de wapen stilstandsdag, door Mevr. C. RamondtHirsch- man. 7.00 HUIZEN (1840 M.) Kerklatijn door Speet 7.15 HILVERSUM (1060 M.) Landbonwhalfuurtje. Spreker: Ir. K. Volkersz. Onderwerp: „De teelt van bloembollen," 7.20 FRANKFURT (429 M.) Concert van het Frank furter Museumgezelschap. 7.20 HAMBURG (395 M.) Wagner-concert 7.20 BERN (411 M.) Piano-voordracht. 7.30 HUIZEN (1840 M.) V.P.R.P. Herdenking Wa- penstilstand. Lezing van Mej. E. C. Knappert Onderwerp: „Hoe oorlog inwerkt op kinderen". 7.45 HILVERSUM (1060 M.) Politiebericht 8.10 HILVERSUM Radio-cursus van het onder wijsfonds van den binnenvaart. 8.10 HUIZEN (1950 M.) Mededeelingen van het Vrijz. Prot. Persbureau. 8.15 HUIZEN (1950 M.) Lezing van Prof. Dr. G. J. Heering. Onderwerp: „De taak der kerk bij de vredesbeweging. 8.20 DAVENTRY (1600 M.) Nationaal concert op wapenstilstandsdag. 8.35 BRUSSEL (509 M.) Fragmenten van Louise. Opera van Charpentier. 8.40 HILVERSUM (1060 M.) Kamermuziekavond door het Amsterdamsche strijkkwartet. 8.40 BERN (411 M.) Concert van de Kurzaal. 8.50 PARIJS (R. 1750 M.) Herdenking van de wa penstilstand. 9.00 HUIZEN (1950 M.) V.P.R.O. Franck-cyclus. 9.0o DAVENTRY (1600 M.) Pijpers en tambours van de grenadiers Guards. 9.20 iPRAAG (349 M.) Orchestraal concert. 9.25 BERN (411 M.) Concert van de Kurzaal te Bern. 10.00 HILVERSUM (1060 M.) Nieuws. Persberichten van Vaz Dias. 10.30 HILVERSUM (1060 M.) N.O.V. Concert van de nieuwste gramofoon-platen. 10.30 DAVENTRY (1600 M.) Sonate pathétique van Beethoven. bl ig en ntl&ïi DIT On Vilt !ed< o ed poor DR. DE VISSER OVER KABINETSVORMING. Bij de gisteren voortgezette behandeling van de Staatsbegrooting over 1928 in de Tweede Kamer, waar schuwde de heer Van Gijn (v.b.) de regeering tegen de gevaarlijke proefnemingen op 'het gebied onzer handelspolitiek, zich daarbij aansluitende bij den lei der der s.d.-fractie. Spr. en de zijnen waren bereid dat, indien er een noodtoestand heerschte in een of andere industrie, over financieelen steun te spreken, doch uitvoerig wees hij 'daarbij op de hooge loonen hier te lande en den korten arbeidsdag, in vergelij king met andere landen, terwijl bij ons de economisch toestand volstrekt niet slechter is dan in andere lan den, waar de arbeidsduur langer en 'het loon lager is. Spr. wijst er op, dat dit een gevolg is van het feit, dat onze landbouw zoowel als onze tuinbouw niet in een broeikas zijn verbroei'd. Spr. drong aan op een tijdelijke verlenging van den werktijd voor die in dustrieën die moeten overwerken. De 8-urendag be hoeft daardoor niet te worden op zij geduwd. Spr. ver weet de regeering dat haar maatregelen er toe bij droegen om de werkeloosheid een permanent karak ter te geven. Geen steun aan werkloozen dient te worden ver leend daar, waar het particuliere loon zich niet heeft aangepast aan het indexcijfer. Kunstmatige werkverruiming 'heeft bij den heer Van Gijn weinig sympathie, want het gevaar daarvan is, dat ander productief werk achterwege blijft. Door den heer Lingbeek (h.g.) werd weer de „ge bruikelijke rede" gehouden, waarbij het luide gelach als gewoonlijk niet van de lucht was. Hij wees op de noodzakelijkheid van handhaving van het protes- tantsch karakter onzer natie tot wering van den Roomschen invloed. Den a.r. en c.h. verweet hij, dat zij zich destijds met de r.k. zouden hebben gecoali-. seerd, in welk verband Mr. Heemskerk het al heel erg moest ontgelden, waar hij volgens Ds. Lingbeek jaren lang dienst 'heeft gedaan als le luitenant van Mgr. Nolens (groote hilariteit). Door den c.h. leider, Dr. De Visser werd gewezen op het verleden, dat twee dingen heeft bewezen, name lijk dat de c.h. blijven vasthouden aan 'de c.h.-politiek, die noch afwijkt naar den roomschen. noch naar den calvinistischen kant en dat zij op gewichtige politieke oogenblikken zich nimmer hebben onttrokken aan de verantwoordelijkheid om mede de leiding der staats zaken op zich te nemen. Wanneer na de verkiezingen van 1929, aldus Dr. De Visser verder, het geval zich kan voordoen en zich zal voordoen, dat bij het aftreden van het kabinet, een nieuwe formateur moet optreden, dan zullen de c.h. dit standpunt, steeds door de heeren De Geer, Schokking ©n spr. ingenomen, blijven innemen. Voor het oogenblik is het voldoende de gezindheid aan te kweeken en te versterken, welke in 'het verle den goed© resultaten.' voor ons vaderland heeft opge leverd. Een goede verstaander heeft maar een half woord noodig, meer wenschte spr. niet te zeggen. Het intermezzoJcabinet beantwoordt volgens spr. niet aan zijn verwachtingen. Het partijbelang treedt te sterk op den voorgrond ©n wint het op die manier steeds meer van het staatsbelang. Ook tegen het huidige defensie-beleid heeft spr. bezwaren, omdat het z.i. langzamerhand aftakelt en hij onder deze omstandigheden nog liever algeheelfl ontwapening zag. Hij eindigde met hulde en dank te brengen aan het 'kabinet in zijn geheel, dat in moeilijke omstan digheden gebleken was bereid te zijn de regeeringfr verantwoordelijkheid te dragen. Nadat de heer Fleskens (rik.) de belasting voor groote gezinnen van 5 kinderen of en meer verlaagd wenschte te zien en op een invoerverbod voor klom pen had aangedrongen, hield de heer Braat (pl.) een speech -die nogal wat vroolijkheid verwekte. Hij ving aan met op te komen voor de belangen van het plat teland en eindigde met een felle critiek op de houding der regeering inzake haar optreden tegen commu nistische opruiers, die maar vrij rondloopen en van wie we er hier één in de Kamer hebben. Dit verwek te groote hilariteit, niet in het minst bij den commu nist De Visser, die zelf 'hartelijk meelachte. Ongeveer 80 100.000 duizend werkloozen zijn er m ons land, zegt de heer Hermans (s.d.), die 'daarna aan het woord komt. Hierin kan volgens spr. voorzien worden, door het nastreven van werkverruiming en het ter har^d nemen van verschillende werken, moet voor gewaakt worden, dat het werk in ons e^eu land wordt uitgevoerd en niet in het buitenland worü aanbesteed. Hierbij is volgens spr. <de regeering we eens in gebreke gebleven. In h< oote uitl noord) Twee ibercu. oo; ha efteen aar ou ind< eonst vreu arthe imers zich itte felée d Doch ing M agdig bevo, Èter t tor kw iet-ond De v( [aarts me dde e ader e innenl was i ersch arschei l tx L' re; chrift D« ju! ïttex aderwo fadhoor. ferd is. ar, die at de a et kle ken w Zou i •uur we tleeren paanslaj ok en r lartiie tfestokc *ante 1 king bjl dat met - erge aidrukk' gericht, opgesp Het •enige zelf isi In no< ttoed m evers t tonlijki De scl ienua «Q Op Dezer >t Uet ftze m en de ment. *r leid 'ganisa •ub lid :Ue pa oensdi °ok, di

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 6