Radioprogramma
TWEEDE KAMER.
De Mosselenbrug.
Brand op een schip.
Het onderzoek naar de rijvaardigheid.
Een 2e zoetfabriek te Koegras.
Marktberichten.
P<
thle
te werpen. Vele valsche Hongaarsche bankbiljetten zijn
in beslag genomen. Verder verluidt, dat deze zaak een
politieken achtergrond zou hebben. De vervalsching zou
bestaan in het voorzien van afgestempelde Hongaar
sche bankbiljetten met opdrukken van Fransche of
Engelsdie bankinstellingen. Daardoor zou het mogelijk
zijn het bankpapier te verkoopen. De Fransche auto
riteiten zouden zich in verband met deze zaak in ver
binding hebben gesteld met de Hongaarsohe regeering.
Nader wordt gemeld, dat de drie bankiers, welke naar
aanleiding van een door baron Karanyi uit naam van
de Hongaarsche regeering ingediende klacht gearres
teerd zijn, zijn de Italiaan Toybini, de Roemeen Boris
Vorbini, en de Tsjecho-Slowaak Joseph Blummenstein.
Er is een vergeefsoh onderzoek ingesteld in een kof
fer van Blummenstein, welke in een bank stond.
NOORDSCHARWOUDE.
Het kan bekend zijn dat het in de bedoeling ligt
van Ged. Staten om bij de Prov. Staten voor te
stellen aan bet bijz. reglement van den polder
Geestmerambacht (O.M.) aan art. 2, een nieuw lid
toe te voegen, inhoudende de verplichting dat de
heeft <tot een maximum van 5000 gulden moet wori
den bijgedragen voor bet onderhoud en de vernieu
wing van de Mosselenbrug. Verschillende bezwaar
schriften zijn daartegen hij den polder ingediend.
De banne Broek op L. acht de toestand der brug
ontstaan door verwaarloozing der plichten van de
banne N.S. en voor zoover haar aangaat van de
gemeente N.S.
Als ten opzichte van deze brug verplichtingen be
stonden, zou dit ook voor andere bruggen aan den
Langendijk het geval zijn. Zij achten de snellere
achteruitgang ontstaan door de toeneming der mo
torische kracht en het ontstaan der markt, waar
door de scheepvaart daar zeer is toegenomen, ter
wijl ze het bovendien verwonderlijk vinden dat een
zoodanige bepaling in het bijzonder reglement
wordt vastgelegd, daar dit reglement toch een
gansch ander karakter draagt.
De banne te Eenigenburg is eveneens van oordeel,
dat het onderhoud aan de banne N.S. is en mee-
nen, dat alleen dan van een bijdrage sprake kan
zijn indien de billijkheid of de noodzakelijkheid
daarvan wordt ingezien en daartoe vrijwillig wordt
besloten.
Ingelanden van de banne Koedijk zijn van oor
deel, dat de oorzaak van den toestand der brug niet
aan de bemaling kan liggen, omdat dan alle brug
gen aan den Langendijk in slechten toestand zouden
moeten zijn.
De banne Harenkarspel verzet zich tegen het
dwingend optreden en tegen het treden in de rech
ten van een wettig gevormd bestuur.
De banne Oudkarspel is van oordeel, dat het on
derhoud van de brug grooter is dan vroeger, als
volg van het enorm toegenomen verkeer te water
en te land, dat deze toename van het verkeer te dan
ken is aan de ligging der gemeente N.S. in het cen
trum van den Langendijk, waardoor deze gemeente
in het gelukkig bezit is gekomen van -de drukke
markt, gasfabriek, enz.; dat de gemeente N.S. daar
door zeer belangrijke voordeelen geniet, omdat o.m.
de kooplieden bij voorkeur in de omgeving van de
markt wonen, redenen waarom zij van meening zijn
dat de gemeente N.S. behoort te zorgen voor de ver
betering van de Mosselenbrug en naast de lusten
ook de lasten draagt. Het bestuur van den Ringpol-
<!er is van oordeel, dat de brug ten laste komit van
de banne N.S., terwijl ze verder verwijzen naar de
zienswijze reeds 18 Juli 1914 meegedeeld.
De banne St. Pancras meent, dat elke banne zijn
eigen bruggen dient te onderhouden en de brug ge-
urende een reeks van jaren onvoldoende is on
derhouden.
De banne Warmenhuizen —zegt, dat de bouwval
ligheid van de brug reeds 10 laar geleden bestond
de grootere capaciteit van het stoomgemaal pas
voor twee jaar tot uiting is gekomen.
Ze is van oordeel, dat de motorvaartuigen op
zeer bedenkelijke wijze den onderbouw ondermijnen
en de zeer zware autobussen en vrachtauto's de
brug in hooge mate vernielen, welk euvel sterk
wordt bevorderd door de contructie van het brug
dek.
Een brief- van ingelanden van de banne Warmen
huizen brengt dezelfde punten naar voren, terwijl
ten slotte het bestuur van de banne Zuidschar-
woude meedeelt, van oordeel te zijn, dat Geestmer
ambacht hier niet behoort bij te dragen. Deze be
zwaarschriften, vergezeld van het volgende adres
van het bestuur van Geestmerambacht (O. M.) zijn
heden aan Ged1. Staten toegezonden:
Naar aanleiding van Uwen brief van 1 September
1927, no. 125, hebben wij de e^r U hiernevens te
doen toekomen de bij ons 'ingekomien bezwaar
schriften tegen dit ontwerp "besluit tot wijziging
van ons bijzonder reglement. Deze bezwaren spre
ken voor zich zelf en kunnen wij ons daarmee vol
komen vereenigen.
Ons geeft het ontwerp aanleiding onze bezwaren
naar voren te brengen. -Het duidelijkst komen d^ze
uit, wanneer wij dit doen aan de hand van de his
torie, nl. als volgt:
De uitvinding van de watermolens bracht er in
de 16e eeuw enkele dorpen van Geestmerambacht
toe, voor hun gebied een watermolen op te rich
ten, doch al zeer spoedig zag men in dat het ge
meenschappelijk belang, gemeenschappelijke rege
ling eischt en vandaar dat de dorpen er toe kwa
men om, in vereeniging met Alkmaar, het beheer
over de molens, welke in 1854 vier, in 1558 zes be
droegen, aan de heemraden van den Oosterdljk op te
dragen.
Deze heemraden molenmeesters moesten
echter rekening en verantwoording doen aan de
dorpen en aan Alkmaar, terwijl zij, zonder hunne
toestemming evenmin nieuwe werken konden on
dernemen.
De dorpen beschouwden nl. de bemaling als hun
gemeenschappelijk belang, zij traden handelend op
wanneer hun belang dat vorderde.
De wateren waren dan ook bun eigendom, en ook
na de scheiding van banne- en dorpsbestuur ls in
dat eigendomsrecht geen wijziging gekomlen. Nog
heden ten dage is, in de banne Noordscharwoude
althans, het eigendom der vaarten aan de gemeente
van dien naam.
Evenzeer berustte het beheer over de wateren bij
do gemeenten (zie.bijlage).
In deze verhouding is geen wijziging gekomen
v door het besluit van het Departementaal bestuur
van Holland vastgestelde reglement van 8 Septem-
j,er„1804, al moge daarin ook van „polderdistric
ten' in plaats van „bannen" worden gesproken.
^paalde het bestuursreglement van 24 Maart
.853 (P.B. no. 37) in art. 48. dat het bestuur van elk
polderdistrict belast was met de zorg voor alle wa
teren, die ten laste van het polderdistrict of van
de ingelanden zijn of later zouden komen (de me
morie van toelichting noemde ook „bruggen") en
was het verder belast met de jaarlijksche schou
wingen.
Het blijkt niet dat bij het nieuwe bestuursregle
ment van de banne Noordscharwoude in die richting
verandering is gekomen.
9pJ*eze w«ze *s ^us historisch te veridaren,
dat Geestmerambacht ook thans nog uitsluitend
rnaar maalt, en dat de bannen over de slooten en
vaarten beheer voeren, dat het m.a.w. hun taak is
er voor te waken dat de bemaling zonder belemme
ring werken kan.
Verschillende bepalingen van de keur toonen aan
noe ae banne Noordscharwoude die taak vervullen
kan.
Duidelijk treedt uit die keur naar voren, dat
deze vaarten bestemd zijn te dienen tot toevoer
kanalen naar de gemalen. En het ié nu juist op
deze hoofdbestemming, dat wij hier in het bijzon
der den nadruk willen leggen.
Hiervoor heeft dus de banne te waken. Al datgene
wat de watertoevoer ook maar eenigszins kan be
lemmeren, dient zij uit de vaarten te houden. Voor
al datgene wat met hare toestemming in de vaar
ten wordt geplaatst, draagt zij de verantwoordelijk
heid. —Het gaat niet aan te zeggen, dat, wanneer
de stroomsnelheid vermeerdert en bij de door haar
verleende ontheffing alleen rekening is gehouden
met eene mindere snelheid het gaat niet aan,
om dan het bestuur van Geestmerambacht aanspra
kelijk te stellen voor de dan eventueel veroorzaakte
schade.
Zoo te spreken, is de rollen om te draaien.
Wanneer het polderbelang vordert, dat een. groo
tere bemalingsinrichting wordt opgericht, wanneer
dien tengevolge de stroomsnelheid vermeerdert, en
de belemmeringen die eertijds geen hinder veroor
zaakten thans de watertoevoer tegenhouden, dan
behoort bet gezag dat de vergunning heeft gegeven,
met alle hem ten dienste staande middelen, er voor
te zorgen, dat die hinderpalen worden verwijderd,
opdat de vaarten aan hunne hoofdbestemming van
toevoerkanalen, kunnen blijven beantwoorden.
En waar die zorg behoort tot de taak van het
bannebestuur, is het zijne plicht om, alvorens an
deren krachtens keur verplichtingen op te leggen,
eerst zelf weg te ruimen al datgene wat het, met
miskenning van de hoofdbestemming der vaarten,
daarin «elf heeft geslagen of gelegd. M.a.w. de be
wuste brug, welke gemaakt is door de banne Noord
scharwoude, ligt daar voor risico van het banne
bestuur en Geestmerambacht kan niet aansprake
lijk worden gesteld voor vermeerderde stroomsnel
heid van het in 1914 vergroote gemaal.
Staan wij dus geheel afwijzend tegenover den
last, welke Uw College voornemens is ons te doen
opleggen,en waartegen wij U reeds bij voorbaat
zeggen ons tot het uiterste te zullen verzetten, de
ernst van deze geheele aangelegenheid dwingt voor
het onverhoopte geval dat onze beschouwingen U
nog niet van de rechtvaardigheid van onze meening
hebben overtuigd, zijn er andere argumenten die
tegen het aannemen van Uw voordracht, pleiten.
Daar is immers Uw zienswijze dat de Mosselenbrug
tengevolge van de stroomversnelling, ontstaan door
de vergrooting van het vermogen van het stoomge
maal van den polder, in slechten toestand zou zijn ge
raakt.
Wij moeten ook dit met de meeste kracht bestrijden.
De op 14 October j.1. door een Ingenieur genomen
proeven hebben aangetoond dat de stroomsnelheid
onder de Mosselenbrug zelfs nog zeer beneden de toe
laatbare blijft. Voor gecombineerde kanalen voor wa
terafvoer en scheepvaart vinden wij genoteerd een
toelaatbare snelheid van 0.6 M. per seconde, terwijl
de geconstateerde gemiddelde snelheid 0.358 h 0.408
M. per seconde bedraagt. Nemen wij verder in aan
merking dat het gemaal gemiddeld 1000 maaluren
per jaar draait, dan is het o.i. onweerlegbaar dat de
slechte toestand van de brug niet het gevolg is van
de stroomsnelheid, doch dat er andere oorzaken moe
ten zijn.
Deze zijn trouwens niet moeilijk aan te wijzen.
Daar is in de allereerste plaats het autoverkeer, dat
inderdaad buitengewoon zware eisc'hen aan de brug
gen stelt. Wanneer Uw College zich rekenschap geeft
van de zware autobussen, die over de brug gaan, dan
leidt het geen twijfel of daar zetelt de hoofdoorzaak
van het kwaad. Stel daarnevens het groote verkeer te
water mell motorbooten, een verkeer dat door de stich
ting in 1915, van het veilingsgebouw in de onmiddel
lijke nabijheid van de brug in zulk een sterke mate
is toegenomen, dat de vaart een van de drukst be-
vaarde in de geheele gemeente is geworden, dan is
hie/mede de tweede oorzaak aangewezen, waaraan de
gevaarlijke toestand moet worden geweten.
Bovendien geeft de banne zelf feitelijk als oor
zaak aan de motorvaartuigen door in de keur te be
palen dat deze niet sneller mogen varen dan 5
K.M .Deze bepaling is opgenomen omdat de schoei
ingen anders te veel van het motorverkeer te lijden
zouden hebben.
Wij' ontkennen1 dus met de meeste stelligheid dat
de slechte toestand van de brug aan onze bemaling
moet worden toegeschreven.
Het voorgaande belet ons echter niet op de ont-
-worpen reglementswijziging nog verder in te gaan,
waarbiji wijl in de allereerste plaats wijzen op de
omstandigheid dat deze wijziging werd zij onver
hoopt wet aan ons waterschap elke medezeg
gingschap t. o. v. de uitvoering onthoudt en verder
gaat dan toelaatbaar moet worden geacht.
Het artikel bepaalt n.L. dat wij hoogstens f 5000
zouden moeten betalen ten behoeve van de verbete
ring van de Mosselenbrug volgens een door Ged.
Staten goedgekeurd plan. Op dit plan zou dus blij
kens de redactie, ons waterschap niet den minsten
invloed hebben. Daar kan een brug worden gemaakt
endit zal ongetwijfeld geschieden berekend op
het zware autoverkeer; daar zal rekening moeten
worden gehouden met het enorme motorverkeer te
water, zoodat de nieuwe brug! zonder twijfel aan
zienlijk zal afwijken van de oorspronkelijke. Zij
zal mitsdien ook aanzienlijk kostbaarder zijn, en in
deze meerdere kosten zal ons waterschap hebben bij
te dragen, in strijd met bet arrest van den H. R. van
28 April 1927, waar bil een eenmaal bestaande ver
plichting tot onderhoud van een objeect wordt er
kend. met beperking tot zijn oorspronkelijke be
stemming.
Van de op de gemeente Noord-Soharwoude rustende
last van onderhoud van het 'bovendek wordt in het be
sluit overigens niet gesproken, terwijl de redactie ten
slotte zoodanig is gesteld dat de last niet voor eenmaal
wordt opgelegd, maar als een altijd durende en tel
kens wedenkeerende verplichting op Geestmerambacht
kan worden beschouwd.
Wü moeten dus tot ons leedwezen ons tegen de ont
werp wijziging van ons bijzonder reglement verzetten
als strijdende met de historie, en met de feiten, kortom
met het belang en de inrichting van ons waterschap.
Het college van dagelijksch bestuur van
den Polder Geestmerambacht (Oosterdijk
en Molengeerzen).
LANGENDIJK.
We vernamen van verschillend© bouwers, dat de-
kwaliteit der kool veel te wenschen overlaat en dat
er reeds opgelegde partijen moeten worden ver-
Teerbeminde Evelyne, alles
"■at ik van ie vraae is een klein
'laatsie in ie hart!
kocht. Het zijn vooral de rotstronken die oorzaak
zijn. dat deze kool zoo gauw mogelijk moet worden
geruimd. Dit is dus geen best vooruitzicht.
EEN KIND VEkBRAND,
Gisteravond omstreeks 6 uur, ontstond waarschijn
lijk door het omvallen van een petroleumlamp, brand
in de kajuit van het schip Louis Pierre, schipper de
32-jarige F. L. H. en gelegen in het kanaal Luik-
Maastricht aan de Sint Pieterskade te Maastricht De
brandweer was weldra ter plaatse en bluschte het
vuur in de kajuit welke geheel is uitgebrand.
Een kind van 14 maanden, dat zich in de kajuit
bevond, is echter in de vlammen omgekomen. De va
der had zich in de brandende kajuit willen begeven
om zijn, kind te redden, doch werd door enkele per
sonen tegengehouden.
VRAGEN VAN HET KAMERLID BRAAT.
De heer Braat, lid van de Tweede Kamer, heeft aan
den -minister van waterstaat de volgende vragen ge
steld:
Is het den minister bekend, dat er mannen tot ad
viseurs voor het onderzoek van rijvaardigheid \aji mo-
torrrijtuigbestuurders benoemd zijn, die zelf nooit met
een auto gereden, 'hebben! en ook geen schoon straf
register als motorrijder bezitten?
Is de minister bereid mee te deelen:
lo. of er vóór de aanstelling van bovengenoemde
adviseurs onderzocht is, of zij zelf rijvaardigheid bezit
ten, ook al hadden zij een rijbewijs vóór 1 Mei 1924?
2o. hoeveel van de 4 gulden, die gestort moet wor
den door den aanvrager van een rijvaardigheidsbe-
w's, den adviseur-examinator ten goede komt?;
3o. of er destijds een openbare oproeping van sol
licitanten voor die betrekking gedaan is; zoo ja, waar,
en hoe?
Wij vernemen, dat door deelhebbers der Kaasfa-
briek „Koegras" is besloten 'hunne fabriek om te
zetten in eene zoetfabriek en daartoe het bestaande
gebouw te verbouwen.
Het werk is gegund aan den heer J. de Graaf te
Julianadorp.
GEMEENTE NOORDSCHARWOUDE.
Geboren: Catharina Elisabeth, dochter van Jan
Hand en Johanna Breed. Johannes Cornelius, zoon
van Cornelis Bakker en Cornelia Francina Gouds
blom. Klaas, zoon van Cornelis van Nienes en Guur-
tje Opperdoes. Elisabeth, dochter van Pieter Frans
Slot en Teetje Gootjes. Jacobus, zoon van Cornelis van
Doorn en Catharina Maria 'Beers.
Ondertrouwd: Johannes Groothuizen, oud 27 jaren
en Catharina Mol, oud 24 jaren.
Gehuwd: Dezelfden.
Overleden: Geene.
GEMEENTE SCHAGEN.
Geboren: Johannes Reinier, zoon van Martimis Theo-
dorus Kaptein en van Margaretha Verduin; Luoas
Rombout, zoon van Johan Rotgans en van Sophia Clara
Greta Hoogerbeets.
POLITIE.
Gevonden, een dop van een benzinereservoir; een
kinderportemonnaietje met eenig geld.
SCHAGEN, 10 Nov.
106 geldekoeien, mag. f140—320, 90 idem, vette
f300iöO, 24 kalfkoeien f210380, 89 vaarzen f115—
225, 71 graskalveren f5080, 22 nucht. kalveren f10
—22, 25 schapen, mag. f28—32, 120 idem, vette f34
44, 164 overhouders f2034.
34 Varkens magere f 20—22, 57 idem' vett© per Kg.
60—-62 et., 142 biggen f 9—14, 42 konijnen f 0.50—3,
335 kippen f 0.75—1.50, 29 eenden f 1—2, hanen
f 0 502 57 K.G. boter f 2.10—2.30.
EIERVEILING, SCHAGEN, 10 Nov.
Aagevoerd waren 70 partijen, 5254 stuks, kipeieren
11 partyen, 531 stuks, eendeieren. De prijs liep van
f 11.3012.80, bruine eieren van f 11.2012.30, jonge
kipeieren van f 88.40.
De veiling duurt voort.
ALKMAAR, 9 Nov.
Bloemkool I f 9.40—13.90, II f 0.90—5.60, per 100
stuks, roode kool f 25.70, gele kool f 1,404, per 100
Kg., wortelen f 3'5.90 per 100 bos, uien f 7,109,
spruiten f 5—17 per 100 Kg., kropsla f 0.704.60, an
dijvie f 0.802.60 per 100 stuk3, witlof I f 1620, II
f 412 per 100 Kg.
WARMENHUIZEN, 9 Nov. 1927.
Roode kool. Ie soort f 4.20—540. kale f 1.70—3.30,
witte kool, le soort f 1.902.30, Deensche witte
f2.603.40, kale f 1.701.80, bloemkool, le soort
f 10.80, 2e soort f2, uien f8.90, peen f2.90.
Aanvoer: 30700 Kg. roode kool, 8400 Kg. Deensche
witte, 32.200 Kg. witte kool, 500 Kg. uien, 1100 Kg.
peen, 260 st. bloemkooL
HOORN, 9 Nov.
Aangevoerd: 4353 runderen; melkkoeien f 300400,
ikalfkoeien f 300425, vaarzen of gelde koeien f 175
f 410, stieren f 125225, pinken f 140—180, graskal
veren f 60110. Handel stug.
NOORDSCHARWOUDE, 9 Nov.
Uien f 99.30, drielingen f 8.408.90, grove uien
f 9.10—9.30, peen f 2.90—3.10, roode kool f 5—7.30,
gele kool f 3.305.10, witte kool f 2.202,40, Deen
sche witte f 2.403.50, kroten f 1.802.70 per 100 Kg.
bloemkool f 8.5011.40, 2e soort f 1.802 per 100 st.
Totaal aanvoer: 5200 Kg. uien, 4500 Kg. peen, 54200
Kg. roode kool, 20900 Kg. gele kool, 19500 Kg. witte
kool, 30.000 Kg. Deensche witte kool, 700 Kg. kroten.
3600 stuks bloemkool.
BROEK OP LANGENDIJK, 9 November.
Bloemkool le soort f 7.5013.30, 2e soort f 1.90
f 2.70, per 100 stuks, wortelen f 2.30—8.70, roode kool
le soort f 3.206.70, 2e soort f 1.6(1—4.90, gele kool
le soort f 2.205,20, witte kool (vroege) f 1.90—2.40*
(Deensche) f 2.803.50, uien f 9.809.90, drielingen
f 8.40, nep f 4.80 per 100 Kg. Totaal aanvoer. 14600
stuks bloemkool, 3700 Kg. wortelen, 50000 Kg. roode
kool, 25000 Kg. gele kool, 82000 Kg. witte kool, 8200
Kg. uien, 1350 Kg. 'bieten.
AMSTERDAM, 9 Nov.
Aangevoerd 245 vette kalveren le kw. f 1.021,14,
2e kw. f 0.901.02, 3e kw. f 0.700.90 per Kg. levend
gewicht, 41 nuchtere kalveren f 1020 per stuk, 645
varkens, Holl. le kw. 7677 cent, 2e kw 7576 cent,
Overz. en Geld. le kw. 7677 cent, 2e kw. 7576 cent
per Kg. sladhtgewicht, vette varkens 7275 cent per
Kg. slachtgewicht.
12.0
12.30
12.30
12.35
12.50
12.50
1.20
2.20
3.00
Voor Vrijdag 11 Nov.
HILVERSUM (1060 M.) Politieberichten.
LANGENBERG (469 M.) Oude kamermuziek.
HUIZEN (1840 M.) Lunchmuziek door het trio
Winkels.,
HILVERSUM (1060 M.) Lunchmuziek door het
trio, bestaande uit: John Helden, viool; M. van
't Woud, cello; G. Verhey, piano.
DAVENTRY (1600 M.) Orgelaoncert.
PARIJS (R. 1750 M.) Geneert door het ohkest
Gayina.
DAVENTRY (1600 M.) Lunchmuziek door het
Colombo-orkest.
KOPENHAGEN (337 M.) Theeconcert door het
Radio-trio.
HUIZEN (1840 M.) Vrouwenuurtje. Mevr. Kal-
lerWigm&n,
3.20 BERN (411 M.) Concert uit de Kurzaal.
3.50 PRAAG (349 M.) Concert.
4.10 DAVENTRY (1600 M.) Concert voor schoolkia,
deren.
4.20 BERN (411 M.) Concert van de Kurzaal te
Bern.
4.80 ZURICH (588 M.) Dansmuziek door de kapel
Gallini.
5.00 HILVERSUM (1060 M.) Vooravond-concert door
het A.N.R.O.-orkest o. 1. v. Nico Treep. Solist:
Tabe Bas, tenor.
5.05 PARIJS (R. 1750 M.) Literair en muzikaal pro
gramma.
5.20 BRUSSEL (509 M.) Concert door het Radio
trio.
5.20 LANGENBERG (469 M.) Vesper-concert
6.35 DAVENTRY (1600 M.) Frank Westerfield's or-
6.35 PRAAG (349 M.) Populaire muziek.
6.45 HILVERSUM (1060 M.) Voor vrede en vrij
heid. Causerie naar aanleiding van de wapen
stilstandsdag, door Mevr. C. RamondtHirsch-
man.
7.00 HUIZEN (1840 M.) Kerklatijn door Speet
7.15 HILVERSUM (1060 M.) Landbonwhalfuurtje.
Spreker: Ir. K. Volkersz. Onderwerp: „De teelt
van bloembollen,"
7.20 FRANKFURT (429 M.) Concert van het Frank
furter Museumgezelschap.
7.20 HAMBURG (395 M.) Wagner-concert
7.20 BERN (411 M.) Piano-voordracht.
7.30 HUIZEN (1840 M.) V.P.R.P. Herdenking Wa-
penstilstand. Lezing van Mej. E. C. Knappert
Onderwerp: „Hoe oorlog inwerkt op kinderen".
7.45 HILVERSUM (1060 M.) Politiebericht
8.10 HILVERSUM Radio-cursus van het onder
wijsfonds van den binnenvaart.
8.10 HUIZEN (1950 M.) Mededeelingen van het
Vrijz. Prot. Persbureau.
8.15 HUIZEN (1950 M.) Lezing van Prof. Dr. G. J.
Heering. Onderwerp: „De taak der kerk bij de
vredesbeweging.
8.20 DAVENTRY (1600 M.) Nationaal concert op
wapenstilstandsdag.
8.35 BRUSSEL (509 M.) Fragmenten van Louise.
Opera van Charpentier.
8.40 HILVERSUM (1060 M.) Kamermuziekavond
door het Amsterdamsche strijkkwartet.
8.40 BERN (411 M.) Concert van de Kurzaal.
8.50 PARIJS (R. 1750 M.) Herdenking van de wa
penstilstand.
9.00 HUIZEN (1950 M.) V.P.R.O. Franck-cyclus.
9.0o DAVENTRY (1600 M.) Pijpers en tambours van
de grenadiers Guards.
9.20 iPRAAG (349 M.) Orchestraal concert.
9.25 BERN (411 M.) Concert van de Kurzaal te
Bern.
10.00 HILVERSUM (1060 M.) Nieuws. Persberichten
van Vaz Dias.
10.30 HILVERSUM (1060 M.) N.O.V. Concert van de
nieuwste gramofoon-platen.
10.30 DAVENTRY (1600 M.) Sonate pathétique van
Beethoven.
bl
ig en
ntl&ïi
DIT
On
Vilt
!ed<
o
ed
poor
DR. DE VISSER OVER KABINETSVORMING.
Bij de gisteren voortgezette behandeling van de
Staatsbegrooting over 1928 in de Tweede Kamer, waar
schuwde de heer Van Gijn (v.b.) de regeering tegen
de gevaarlijke proefnemingen op 'het gebied onzer
handelspolitiek, zich daarbij aansluitende bij den lei
der der s.d.-fractie. Spr. en de zijnen waren bereid
dat, indien er een noodtoestand heerschte in een of
andere industrie, over financieelen steun te spreken,
doch uitvoerig wees hij 'daarbij op de hooge loonen
hier te lande en den korten arbeidsdag, in vergelij
king met andere landen, terwijl bij ons de economisch
toestand volstrekt niet slechter is dan in andere lan
den, waar de arbeidsduur langer en 'het loon lager
is. Spr. wijst er op, dat dit een gevolg is van het feit,
dat onze landbouw zoowel als onze tuinbouw niet in
een broeikas zijn verbroei'd. Spr. drong aan op een
tijdelijke verlenging van den werktijd voor die in
dustrieën die moeten overwerken. De 8-urendag be
hoeft daardoor niet te worden op zij geduwd. Spr. ver
weet de regeering dat haar maatregelen er toe bij
droegen om de werkeloosheid een permanent karak
ter te geven.
Geen steun aan werkloozen dient te worden ver
leend daar, waar het particuliere loon zich niet heeft
aangepast aan het indexcijfer.
Kunstmatige werkverruiming 'heeft bij den heer
Van Gijn weinig sympathie, want het gevaar daarvan
is, dat ander productief werk achterwege blijft.
Door den heer Lingbeek (h.g.) werd weer de „ge
bruikelijke rede" gehouden, waarbij het luide gelach
als gewoonlijk niet van de lucht was. Hij wees op de
noodzakelijkheid van handhaving van het protes-
tantsch karakter onzer natie tot wering van den
Roomschen invloed. Den a.r. en c.h. verweet hij, dat
zij zich destijds met de r.k. zouden hebben gecoali-.
seerd, in welk verband Mr. Heemskerk het al heel
erg moest ontgelden, waar hij volgens Ds. Lingbeek
jaren lang dienst 'heeft gedaan als le luitenant van
Mgr. Nolens (groote hilariteit).
Door den c.h. leider, Dr. De Visser werd gewezen op
het verleden, dat twee dingen heeft bewezen, name
lijk dat de c.h. blijven vasthouden aan 'de c.h.-politiek,
die noch afwijkt naar den roomschen. noch naar den
calvinistischen kant en dat zij op gewichtige politieke
oogenblikken zich nimmer hebben onttrokken aan de
verantwoordelijkheid om mede de leiding der staats
zaken op zich te nemen.
Wanneer na de verkiezingen van 1929, aldus Dr. De
Visser verder, het geval zich kan voordoen en zich
zal voordoen, dat bij het aftreden van het kabinet,
een nieuwe formateur moet optreden, dan zullen de
c.h. dit standpunt, steeds door de heeren De Geer,
Schokking ©n spr. ingenomen, blijven innemen.
Voor het oogenblik is het voldoende de gezindheid
aan te kweeken en te versterken, welke in 'het verle
den goed© resultaten.' voor ons vaderland heeft opge
leverd. Een goede verstaander heeft maar een half
woord noodig, meer wenschte spr. niet te zeggen.
Het intermezzoJcabinet beantwoordt volgens spr.
niet aan zijn verwachtingen. Het partijbelang treedt
te sterk op den voorgrond ©n wint het op die manier
steeds meer van het staatsbelang.
Ook tegen het huidige defensie-beleid heeft spr.
bezwaren, omdat het z.i. langzamerhand aftakelt en
hij onder deze omstandigheden nog liever algeheelfl
ontwapening zag.
Hij eindigde met hulde en dank te brengen aan
het 'kabinet in zijn geheel, dat in moeilijke omstan
digheden gebleken was bereid te zijn de regeeringfr
verantwoordelijkheid te dragen.
Nadat de heer Fleskens (rik.) de belasting voor
groote gezinnen van 5 kinderen of en meer verlaagd
wenschte te zien en op een invoerverbod voor klom
pen had aangedrongen, hield de heer Braat (pl.) een
speech -die nogal wat vroolijkheid verwekte. Hij ving
aan met op te komen voor de belangen van het plat
teland en eindigde met een felle critiek op de houding
der regeering inzake haar optreden tegen commu
nistische opruiers, die maar vrij rondloopen en van
wie we er hier één in de Kamer hebben. Dit verwek
te groote hilariteit, niet in het minst bij den commu
nist De Visser, die zelf 'hartelijk meelachte.
Ongeveer 80 100.000 duizend werkloozen zijn er m
ons land, zegt de heer Hermans (s.d.), die 'daarna aan
het woord komt. Hierin kan volgens spr. voorzien
worden, door het nastreven van werkverruiming en
het ter har^d nemen van verschillende werken,
moet voor gewaakt worden, dat het werk in ons e^eu
land wordt uitgevoerd en niet in het buitenland worü
aanbesteed. Hierbij is volgens spr. <de regeering we
eens in gebreke gebleven.
In h<
oote
uitl
noord)
Twee
ibercu.
oo; ha
efteen
aar ou
ind<
eonst
vreu
arthe
imers
zich
itte
felée d
Doch
ing M
agdig
bevo,
Èter t
tor kw
iet-ond
De v(
[aarts
me
dde e
ader e
innenl
was i
ersch
arschei
l tx
L' re;
chrift
D« ju!
ïttex
aderwo
fadhoor.
ferd is.
ar, die
at de a
et kle
ken w
Zou i
•uur we
tleeren
paanslaj
ok en r
lartiie
tfestokc
*ante 1
king bjl
dat met
- erge
aidrukk'
gericht,
opgesp
Het
•enige
zelf isi
In no<
ttoed m
evers t
tonlijki
De scl
ienua
«Q Op
Dezer
>t Uet
ftze m
en de
ment.
*r leid
'ganisa
•ub lid
:Ue pa
oensdi
°ok, di