VAN DIT EN VAN DAT EN VAN ALLES WAT 5 18 fü SS 11 10 fi m m 15 Sf H 11 20 i§| 25 11 S is 30 Hf 11 s 35 jjf 11 if H m 40 m iü 81 B 45 1 59 Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 12 November 1927. No. 8151 DAMMEN. Vraagstuk No. JO, m SCHAKEN. Vraagstuk No. 11, PUZZLEN EN MAGIE. Vraagstuk No. 12. Vraagstuk No. 13. KAARTEN. Vraagstuk No. 14. kostbare edelsteenen. DE VEILIGHEID OP DEN OCEAAN. Scheepsrampen en hoe ze te vermijden. van CHR. MARKUS, Amsterdam. Zwart: 8. M m tmh Wk Wit: 8. De diagrairistand in cijfers behoorte te zijn: Zwart 8 schijven op 7, 1214, 17, 18, 26 en 2& Wit 8 schijven op 24, 25, 31, 84, 35.' 40, 42 en 47. Wit speelt en winti 1 o OPLOSSING PROBLEEM No. 1. van J. C. LE BLEU, Breskens. L De diagramstand in cijfers was: Zwart 8 schijven, op 8, 9, 14, 15, 17, 18, 26 en 39. Wit 8 schijven op 24 28, 31, 33, 35, 37, 44 en 47. Wit speelt hier heel gees- strig 31—27 (zwart 50X39), 37—31, (26X37), 47-41 (37X46), 27-21 (46X30), 21'X23 (50X19), en 35X4 wint! Fraai is de wijze waarop de heide zwarte dammen in denzelf den slagvan het hord verdwij nen. van Dr. E. PALKOSKA, Praag, Zwart: 5. De diagramstand behoort te zijn: Wit Ke2, Df4, Pa5 en twee pionnen op b4 en g4 Zwart Kd4, Lh8, en twee pionnen op d5 én e4. Wit speelt en flttt mat in twee zetten! OPLOSSING PROBLEEM No. 2, van Mr. M. NIEMEIJER en J. HARTONG, (Wassenaar—Rotterdam). De diagramstand was: Wit Kg8, Dd7, Tdl, Tf7, Lh5, Pf4, ph? en drie pionnen op d5, e2 en f2. Zwart Ke4, Da2, Ta6, Tc6, Le7, Lhl, Pc8, Pel en twee pion nen op c5 en g6. Wit speelt als 9leutelzet Pf4d3, waarna op ieder antwoord van zwart onmiddellijk niat volgt. De hoofdinhoud is wel de dubbele, weder- keerige Looper-Toren interferentie. Een zeer inge wikkeld vraagstuk! JALOERSCHE ECHTGENOOTEN. Drie jaloereche %echtgenooten, die met hun vrou wen cp reis zijn, zien zich genoodzaakt in een bootje over te varen, dat slechts twee personen te gelijk kan hergen. Elk der drie echtgenooten is er op tegen, dat zijn vrouw met één der twee andere mannelijke leden van het gezelschap overaart, tenzij hij er zelf hij kan wezen. Hoe varen zij zóó over, dat toch elk tevreden is? 100. Gegeven: de cijfers 1 tot en met 9, die allen gebruikt moeten worden, doch ieder cijfer slechts één maal. Gevraagd: hiermede honderd tot uitkomist te krijgen, door ze uitsluitend biji elkaar op te tel- 1 e n; dus niet aftrekken, vermenigvuldigen of iets van dien aard. i o OPLOSSING VAN PUZZLE No. 3. „Het familie-diner". De zaak draagt zich aldus toe: De oude heer was weduwnaar met een dochter en een zuster. De oude heer (O.H.) en zijn vader, (die ook weduwnaar is), trouwen met twee gezusters (de vrouw van den O.H. heeft een dochter van haar eersten echtgenoot. De O.H. is dus zijn vaders schoonbroeder). De broeder van den ouden heer trouwde met do stiefdochter van den O.H. Hierdoor is de O.H. zijn broeders schoonvader. De schoonvader van den O.H. trouwde met de zuster van den O.H. en dus is de O.H. zijn schoonvaders schoonbroer. De schoonbroeder van den O.H. trouwde met de dochter van den O.H., waardoor de O.H. zijn schoonbroeders schoonvader werd. - Hiermede is de puzzle verklaard. OPLOSSING PUZZLE No. 4. Een knoop leggen. Kierbijj hangt alles af van de manier, waarop de zakdoek of het touw wordt vastgehouden. Men legt "den zakdoek, die als touw gedraaid is, in rechte lijn op tafel, Vervolgens vouwt men de armen, zóó dat de vingers der rechterhand uitsteken hoven de biceps van den linkerarm, terwijl de vingers der linkerhand onder de biceps van den rechterarm doorschuiven. Met aldus gevouwen armen buigt men zich nu voorover en raapt den zakdoek of het touw, op, de rechterhand grijpt dan 't linksche einde en de linkerhand 't rechtsohe. Komen nui de armen weer van elkaar, dan zal er een knoop gelegd wor den ongeveer iqi het imdden van den zakdoek of van het touw. EEN P ANDOER-PROBLEEM^ Misère Ouverte Imperiale (Praatje). A. heeft: R.7 en 10, S.7, 9 en vrouw, H.6 en 8, K.10. Bi heeft: R.9, hoer en vrouw,'S.8, H.hoer, K.vrouw, heer en aas. C. heeft: R.8 en aas, S.10, heer en aas, H.heer en aas en K.9. D. heeft: R.heer, Shoer, H.7, 9, 10 en. vrouw, K.7 en 8. De kijkkaart is Klaverboer. Troef is. klaver en A speelt uit met K.10. OPLOSSING KAARTPROBLEEM No. 5. lste slag: a K.8; b K.boer; c K.9 en d K.7. 2de slag. b R.9; c R.aas; d K.vrouw en d R.boer. 3de slag: d RJheer; a R.8; b H.heer en c R.10. 4de slag: d R.vrouw; a R.7; b H.vrouw en c S.aas 5de slag; d H.10; a H.7; b K.10 en c K.heer. 0de ©lag: c S.10; d S.boer; a S.8 en b S.9. 7de slag: d H.9; a H.6; b S.heer en c H.aas. 8ste slag: c H.8; d S.7; a H.boer en b S.vrouw. Dit probleem kon ook opgelost worden met Kl.8 als troef. Goede oplossingen ontving ik van mej. L. M. ten H.. de Den Helder en de heeren P. Leegwater en G. Bloim, beiden te Stompetoron. De Hertog van Westminster heeft kort geleden een ouden en zeer kostbaren edelsteen verkocht. Dat word4 hem in Engeland nogal kwalijk genomen want deze edelsteen is geen andere dan de Nassak, i een dier groots historische diamanten uit Indië, die evenals de Kohinor de Regent en de Orloff een echte Golconda-9teen is en die, hoewel particulier bezit, toch. onder de historische schatten van het Rijk gerekend werd. Maar als men geld noodig heeft en de Hertog van Westminster heeft gewoonlijk zeer veel geld noodig, dan is het om het even, wat men verkoopt. Bet gaat er mede als met schllderijjen en middeleeuwache kaste eten, die men vain zijn voor vaderen erft.... zijl gaan naar Amerika. ODe tach tig karaat zware Nassak is de eerste groote histo rische diamant, die in Amerikaansche handen komt. Hij stamt waarschijnlijk uit hetzelfde tijdperk, waarin ook de Kohinoor geslepen is, en is omwe ven van Indische mythen en legenden, vol van in triges en bloedvergieten. Men weet, dat de Nassak- diaanant sedert de Middeleeuwen gediend heeft als oog van het reusachtige Shiwa-heeld, dat staat in den rotstempel bij Nassak, aan den bovenloop van -die rivier de Godavery. Toen in het Jaar 1818 troepen, van de Oost-Indische Compagnie door deze streek kwamen, plunderden zij' den tempel en braken den •diamant uit het beeld. Twintig jaar later, in 1837, werd hij door den toenmaligen Hertog van West- minster gekocht. De Parijsche juwelier Mauboussin, die den ver koop regelde, had met de Aimerikaansche douane autoriteiten een interessanten strijid uit te vechten. M.en kan zeggen,, idat de Nassak een oud stuk is en als zoodanig had hij, volgens de Amerikaansche wet zonder eenige betaling in de Vereemigde Staten in gevoerd kunnen worden. Maar de Aimerikaansche douane-expert had eens gehoord, dat de diamant in het jaar 1830 opnieuw geslepen was, en daardoor zijnde geen 100 jaar oud modem en dus tol- plichtig. Mauboussin verdedigde zich' tegen deze bewering met een leger van documenten en vaklie den, om te -bewijzen, dat de Nassak nooit door mo derne slijpers 'aangeraakt ds, imaar geslepen; is vol gens die oude methode, waarvan het geheim reeds sedert eeuiwen als verloren geldt. Domioé: Wat vind je Het tteffendst in de geschiedenis van den zondvloed? Jantje: Dat er toen nog geen parapkaes wazen. „Safety firstl" Hlet is ten ©enenmale onmogelijk om onzinkbare schepen te houwen. Men 'hield dat nochtans nog tot vóór de catastrophe met de „Titanic" voor mogelijk totdat deze ramp op vreeselijke wijze het tegen deel bewees. Vanaf dat oogenhlik trachtte men niet langer, zooals daarvoor, het weerstandsvermogen van de schepen zelf onder alle mogelijke offers tot het allerhoogste op te voeren, maar begon men zich meer en meer toe te leggen op het perfectl- oneeren van de reddingsinrichtingen. Men moest erkennen, dat scheepsrampen niet te vermijden wa ren, dus ging men .er zich op toeleggen, de gevolgen zooveel mogelijk te verzachten. Mlet welke reusachti ge sprongen de veiligheid in de laatste jaren voor uit gegaan is. bewijst wel de Engelsche statistiek die vaststelt, dat ongeveer bij' een gelijlk aantal der in gevaar vorkeerende personen in den tijd van 1922 tot 1926 slecht9 een derde deel omkwam vergeleken bij de jaren tusschen 1902 en 1906. Van welke soort zijn de moderne reddingsinrich tingen? Het grootste gevaar is de beschadiging van den buitenwand van het schip door bijvoorbeeld het stooten op een onzichtbare klip, een hotsing tus schen twee schepen of een stranding. Daarom wordt de buitenwand van het schip op de meest gevaar lijke plaatsen zooveel mogelijk versterkt: door den dubbelen bodem", die het schip nog drijvende houdt, wanneer de onderste bodem van het schip tot zelf© over zijn geheele lengte zou zijn opengescheurd; verder door versterking van den voorsteven, die het schip biji hevige hotsingen tegen algeheel en onder gang kan vrHwaren. Wanneer desondanks bij1 een hotsing de buitenwand van het schip zoodanig be schadigd wordt dat het water naar binnen dringt, dan treedt nochtans de meest geniale veiligheids inrichting der soheepsbouwtechniek in werking na melijk de waterdichte s c h ot t e n. Het heeie schip is namelijk in een aantal waterdichte af dee lingen verdeeld, door de zoogenaamde waterdichte Omdat ik ie dien hoepel ge kocht heb, moet ie nu eens rus tig bii me bliiven zitten 1 schotten, welke verbindingsdeuren echter tijdens de vaart geopend zijn. Op het oogenblik van het onge luk worden echter alle deuren door den druk van een hefboom' vanaf de commandobrug gesloten. D'e beschadiging van den scheepswand zal meestal van dien aard zijn.i dat slechts door een betrekklelijlki kleine opening, het water binnenstroomt, en nog in een zeker gedeelte van het ©chip, want de water dicht afsluitende deuren laten geen water in do andere scheepsruim ten binnen. Het volloopcn van een gedeelte, ja zélfs van twee gedeelten is van geen invloed op de drijfkracht van het schip en evenmin op de besturing, ja men zou zelfs in dezen toestand den geheelen' oceaan over kunnen varen. Gevaar lijk wordt het eerst, wanneer bij! d8 botsing direct meer dan één gedeelte zooals bij de ramp van de „Titanic" volloopt. Dan is het schip niet meer drijvende te houden. Dé kapitein moet dan onver wijld bevel geven om de reddingsbooten uit te zet ten. Maar de waarschijnlijkheid, dat biji de eerste botsing meerdere gedeelten van het schip direct vol- loopen, is gering. Dit is in de laatste 20 jaren slechts zevenmaal voorgekomen. Ingeval het schip ten onder gaat en de passa giers in de xeddingssbooten moeten worden inge scheept, zooals in vroeger tijden onder de grootste ellende op* zee rond te zwalken, alvorensredding voor hen opdook- Want ongemerkt tijdens de cata strophe,, temidden van de grootste verwarring heb ben de electrische golven hun reddingswerk opgenomen: de draadloaze: teiegraphie heeft haar roep om hulp den aether ingezonden, het wereld beroemde teeken S. O. S., waarvan de beteekenis „save our souis" (redt onze zielen) meer dan genoeg zegt. Elk ander draadloos verkeer zwijgt op het eerste oogenblik, waarop de noodseinen gehoord worden, elk, zich1 in de nabijheid bevindende Oceaan boot verandert vam koers om „Juli speed" naar de oniheilspiek op te stoomen. Die draadlooze zendie® aan boord van het verongelukte schip, en speciaal een bijzondere noodzender, kan zelfs dan nog wer ken, indien de machinekamer reeds vol water ge- loopen is, zoodat van daaruit het electrische net niet meer van stroom wordt voorzien. Een nood- batterij neemt de stroomlevering dan echter over en als ook daaraan een einde is gekomen, verlaat de officier der marconisten met zijn mannen, pis laat ste het schip. Maar zelfs dan nog is de zegenrijke werking van de radio nog niet ten einde. Inmiddlels zijn de red dingsbooten te water gelaten 1 voor eiken, zich aan boord bevindenden persoon moet sedert de ramp van de Titanic" plaats zijln in de reddings booten die van alles voorzien zijn. Zij blijven bij de hoogste zeeën en zelfs wanneer ze vol water ge- loopen zijn, nog drijven, daar ze van luchtgevulde drijf kasten voorzien zijn. Op dit oogenblik begint een motor te knetteren, een tweede volgt, want ónder de reddingébooten de® moderne Oceaanbooten bevinden er zich, die door een motor worden voortbewogen en1 met draadloos© teiegraphie zijn uitgerust. Zijl kunnen direct met de te hulp snellende schepen in contact komen, hun opgeven waar zij' zich bevinden en voor alles kun nen zij ze bij' mist dén rechten weg wijzen, dank zij één der voornaamste eigenschappen van de electri- fsche golf: de riohtingswerking. Terwijl nu de te hulp komende booten zich op weg hebben begeven worden de andere reddings- booten door de 'bedde motorbooten op sleeptouw ge nomen, omi vooral bij mist te verhinderen, dat ze bij elkaar vandaan drijven. In de booten bevindt zich ook olie, dat bij1 hooge zee over de golven wordt uitgegoten. Een dunne laag olie op het water, tempert de hoogste golven, zoodat de reddingsbooten gemakkelijk het schip kunnen horeiken, dat op het noodsein is afgeko men en de onheilsplek bereikt heeft. Zoo is elke mogelijkheid die zich bij' een ongeval kan voordoen, vanaf de kleinste tot de grootste nauwkeurig doordacht. Voor de bestrijding van het gevaar, verbonden aan het vervoer over zee, is niets gespaard, om haar zoo volmaakt mogelijk te ma ken. Dat deze pogingen, inderdaad aan hun» ver wachtingen voldaan heeft., heeft de laatste Oceaan ramp, met de ..Prinses Mafalda" op de Braziliaan- sche kust weer eens duidelijk bewezen, want daDk zij de schitterende reddingsinrichting aan boord van dat schip, is verreweg het grootste deel van de pas sagiers aan den vloed ontrukt kunnen worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 15