RADIO-RUBRIEK. VOETBALZANG. ZWARTE MAGIE OP DE MUREN VAN TUNIS. VOOR DEN TOESTELBOUWER. Eenlampsontvanger met toepassing van een koppeleenheid. De hand der Fathma. De zang van den nachtegaal op de De opgebroken straat. In fig. 42 B ia het schema met toepassing van de koppel-eenheid, waarover in het vorige artikel het een en ander werd uiteengezet, gegeven. Met behulp van deze eenheid, en in combinatie met twee con densatoren, vindt de afstemming plaat». De wikkelingen A en B zijn in serie geschakeld. Deze combinatie (wikkeling A is draaibaar in wik keling' B) vertoont dus veel overeenkomst met den variometer, die zoodanig geschakeld] is, dat een fijne afstemming' mogelijk is. Daarnaast, parallel aan de heide genoemde wikkelingen, is een varia bele condensator geschakeld (0.00035 m.F.) door mid>- del waarvan de meer zuivere afstemming bewerk stelligd kan worden. I De wikkelingen C en D zijn eveneens in serie ge schakeld, terwijl alleen laatstgenoemde wikkeling een variabelen condensator (0.0005 m.F.) parallel heeft staan. Deze laatste combinatie maakt het dus mogelijk eveneens den antennekring af te stemmen. Het schema geeft twee afgescheiden kringen, dus groote selectiviteit. Wikkeling C zouden wij de tus- schentrap kunnen noemen, die de overdracht van de ontvangen energie op den secondairen kring ver gemakkelijkt. De afstemming is vrij eenvoudig. Men begint weer met den secondairen kring. Bij verdere, juiste af stemming zal het dan noodig blijken den primairen condensator en de wikkeling A gecombineerd en tegelijkertijdte draaien. Daarvoor is weer routine noodig, maar het is absoluut mogelijk een storend station te schakelen. Wij' zijn verstoken van verdere gegevens der wik kelingen als draad dikte, aantal windingen, enz. D'e amateur, die een dergelijk toestel wil bouwen, zal dit dus proefondervindelijk; moeten vaststellen, waarbij1 het hem' wel niet aan eenig houvast zail ontbreken. Mocht een der lezers gezocht en gevon den hebben, zoo houden wij ons aanbevolen~voor een opgave der diverse waarden. (Bij den eerstvolgenden internationalen voetbalwedstrijd te Amsterdam, zal een proef worden genomen, met gemeen schappelijk zingen.) We gaan dus bij een voetbalwedstrijd zingen^ Zeer gemeenschappTijk, hoopvol en spontaan. Er zijn zoo van die blijde levensdingen, Die uit behoefte naar iets schoons ontstaan! Een wedstrijd zelf geeft zelden de voldoening, Die ware kunst aan t mensch'lijk voelen geeft, De voetbal heerscht en vraagt niet naar verzoening, Zoodat iets brullends meest den grondtoon heeft! De eerste goal wordt krijschendé gehore* Met luide kreten, soms minuten lang, Nu staan we op, een feestgroet doet zich hoore*, Of wat critiek met zang en tegen-zang! Ook als een speler onbesuisd gaat haken, Vaak meer dan eens in het berucht gebied, Dan weten we brutaal mfisbaar te maken, Nu zingen we een plechtig strafschop-lied! De referee wordt krachtig toegezongen, Geheel in stijl, al naar men hoont of prijst, Uit volle horst, beschaafd en ongedwongen, Wanneer zijn vinger naar het midden wijst. O, zang lucht op en mocht men hem genaken, Met modderkluiten, onbekookt en min, Dan zingen we, wanneer men hem mocht raken, Heel zacht die mooie treurmarsch van Chopin! l Op dan supporters, in de nieuwe richting Voor 't buitenspel-lied en de corner-zang, Brengt het publiek modern sportieve stichting, En wijdt Uw krachten aan, dien jongensrangl Dan zal ook emd'lijk de tribune hooren, Al bromt ze zacht: „Tie»-tom, tie-tie-de-lie!" Zóó wordt de schoonheid door de sport geboren, En klinkt langs 't veld één voetbal-symfonie! Eén ding is jammer bij dit «choone streven. Het: „Hela, hola houdt er de moed maar int" Laat roemloos op het voetbalveld het leven Als weerloos offer bij dit frisch begint Ook 't weldoorvoelde: „Laat de klok maar luiden!" Gevolgd door 't fiere-: „Laat de klok maar slaan!"- Hoewel toch vele teek'nen er op duiden, Dat deze krachtig blijven voortbestaan!! November 1927. .(Nadruk verboden.) KROES. VAN EEN BOOZEN BLIK EN DE WRAAK AAN EEN DOODE. Wat moet de afdruk der hand op de muren van Tuni»? —Overal straalt hij den reiziger tegen, als een tooverachtlg teeken. Een groote, levendige vrou wenhand, kleine kinderhandjes, handen, niet groo- ter dan de pootjes van een hagedis, stralen iemand van de wanden der huizen tegen, waar zij hoven de ingangspoorten in helle kleuren gloeien of in half- relief zich plastisch afteekenen; overal zijn deze handen te vinden: op de straat, op het paardentuig, op de muildierkarren, ijs- en limonadekasten, in roode, blauwe en gele kleuren opgeschilderd in honderden varaties en duizenden stijlen vertegen woordigd, doch steeds blijft 'het oerbeeld de hand, de heilige hand, die den boozen blik zal keeren. Zelfs tot sieraden verwerkt vindt men ze, als amulet, en niet haar teeken wordt de mensch ge tatoeëerd op gezicht, borst, armen en beenen, en den dieren: ezels, paarden en kameelen in het vel gebrand. Moderne zakenmenschen hebben als vorm voor hun uithangbord de heilige hand uitgekozen an zelfs de cigaretten dragen haar teeken: de hand, welks vijf vingers uiteen gespreid zijn(, verschijnt afwerend, beschermend, veelbeteekenend. •Deze hiëroglyphe is niets anders dan de hand der Fathma. Volgen» een oeroude Arabische le gende zouden het de vijf vereenigde mohamme- daansche stammlen beteekenen. Toen de profeet Mohammed de godsdienst van den Islam verkondigde, sloten zich daarbij na el kander vier secten aan; de vijfde echter, de Iladiten, d.z. de Mozabiten, eerst, nadat zij zeer lang na gedacht hadden. (Daarom beschouwen de andere Mohammedanen hen met een soort van verachting, betitelen ben met den naam van Kbemessinen, of wel de tot den vijfden rang laatst gekomenen, Toen de Mozabiten hun opname in de godsdienstgemeen schap vorderden, gaf de profeet toe, maar zijn bloed verwanten en vrienden gaven hem onomwonden te kennen, dat deze ongeloovigen zulk een genade niet waardig waren. Daarop greep Mohammed' de hand van zijn dochter Fathma en opende haar, door de vingers de een na den ander uit te strek ken: „Zie, gelijk de vingers van deze hand zich om de handpalm sluiten, zoo vereenigen zich alle vijf stammen van den Islam, de vijfde inbegrepen, om hetzelfde punt: Allah! den Groote, den Almachtige! Deze handpalm beteekent de plaats, waarop zich allen vereenigen, om God te eeren". Op deze wijze werd de hand der Fathma een heilig teeken, be stemd, om diegenen geluk aan te brengen, welke haar draagt of haar afbeelding boven de poort van zijn huis schildert Maar in werkelijkheid is de heilige hand vele duizenden jaren ouder dan het mohamme- daansche geloof en ouder dan de Arabische volks- stammlen in Noord-Afrika, die haar reeds bezigden, toen de eerste bewapende scharen der Aziatische Nomaden een inval in Tunis deden en dat zeldzame toeken, de geheimzinnige hand, hun den toegang tot de woningen verbood. Reeds toen beschermde de open hand tegen de booze blikken van vreemde indringers. In de nabijheid van Karthago vindt men ze reeds op de alleroudste bouwwerken, evenals in de hiëra- tische (priesterlijke) mozaiken der phoeniciers. Maar de bonte, geheimzinnige hand zij kan ook tot een zwart-magische tooverij verstarren, wanneer zij de hand van een doode voorstelt, of wanneer haar schaduwgestalte op den wand niets anders is dan de huiveringwekkende vingerafdruk eener doode hand, die in een mystieken maannacht onder afgrijselijke bezwering van een opgegraven lijk af gesneden werd, om met haar de levenden te slaan; want wat de doode hand beroerd, moet ten onder gaan, hetzij het hui», waarop zij werd afgedrukt, Hoe kom ie daar terecht? - Ik wilde daar dat klaver blaadje van vier plukken, omdat bet geluk aanbrengt. hetzij de levende zelf die onbewust in zijn sluimer door haar wordt aangeraakt. Want na de magische formules, welke de Jezuiten reeds kenden: „Perin- d e a c c ad a v e r", heerscht he tgeloof, dat de dood, onirfachtig, zich in zijn verstijving, blindheid en duisternis mee te doelen.' zich door magische be zwering aan de levenden laat overdragen. Desfarmets vertelt ons hierover de volgende ge schiedenis, welke zich in Blidah in de provincie Algiers zou hebben afgespeeld: Twee vrouwen uit Blidah begaven zich op -zeke ren nacht met een schotel en wat meel naar het kerkhof; hier groeven zij een lijk op, dat dienzelf den dag begraven was geworden. Zij zetten het lijk overeind, en terwijl de eene vrouw het in den rug steunde, greep de andere de handen van het lijk beet, om daarmee het brood voor haar echtgenoot te bereiden opdat de-ze voortaan aan haar on derworpen zou zijn gelijk de doode, die nu het brood bereidde, onderworpen was aan de handen van hen, die het lijk gewasschen hadden. Maar de levende kan zich ook op de dooden wre ken en hem van zijn eeuwige rust ontrooven. Hij behoeft daartoe 's nachts maar op het kerkhof te sluipen, zijn gestorven vijand op te graven en het lijk de handen of het hoofd te ontnemen en die te verbergen, zoodat Mohammed, de profeet, op den jr.ngsten dag, ze niet vinden kan, wanneer hij de geloovigen aan hand en haarbos naar den hemel zal meetrekken. Dit bijgeloof is ook heden nog in Noord-Afrika zoo algemeen verbreid, dat schendingen van kerkho ven niet zelden zijn. Een nieuwe Engelsöhe onderneming welke zeer zeker om zijn technisch-sportieve moeilijkheden veel meer de belangstelling van het publiek zal trekken dan om het res/ultaat er van, is opi bet oogenblik in voorbereiding. Eten gramofoonp'laten- Zachtjes aan vriend, denk er aan, dat ik je kan beschuldigen wegens hët onbevoegd dragen van wapenen maatschappij! heeft namelijk 10.000 pond sterling uitgegeven voor de vervaardiging van een luxueuze" val, waarin niet ander® zal worden gevangen dan de zang- van de nachtegalen. Het toestel bestaat uit een complete1 opneem-imrichting voor gramofoonpla- ten, die op een groote autochassis is gemonteerd, zoodat bet in korten tijd van plaats kan verande ren. Mrs. Beatrice Herrison, die reeds verleden jaar bij de radio-uitzending van den nachtegalenzang beeft medegewerkt, vergezelt de vogelstemmenja- gers om door zacht %ellospel de nachtegalen tot zin gen te prikkelen. De expeditie in de Engelache bos- scben is tot dusver met volkomen succes bekroond. Gelukte bet op klaarlichten dag, drie nachtegalen op te nemen, die izich met de stemmen van andere zangvogels tot een koor vereenigden, in een helde ren maannacht slaagde men er bovendien in, een klare nachtegaalsolo op de wasplaat vast te leggen en daarvan zal nu een groot aantal gramofoo-npla- ten worden vervaardigd. Het was evenwel in de duisternis zeer moeilijk, de microfoon zoo dicht bij de schuwe zangers te brengen, dat de opnemingen met voldoende duidelijkheid konden geschieden. Men heeft bovendien waargenomen, dat bepaalde onwelluidende tonen de zingende nachtegalen er toe brachten, hun gezang krachtiger en aanhoudender te laten weerklinken, om de onaangename geluiden te overstemmen. De maatschappij' moet nu van plan zijn, de mooie trillers vast te leggen, die de mannetjesnacihtegaal moet uitstooten, wanneer de jongen uit het ei krui pen. De legerstede van den aarts auto maniak. VAN EEN ZEER GIERIGEN BUITENMAN. Een jaar geleden kwam een. zeer gierig man naar Amsterdam, om de stad eens te bekijken. Op den Dam kocht hij een krant. Toen hij den krantenver lcooper een kwartje gaf, om te betalen, viel dit per ongeluk op den grond. De krantenman zocht en zocht, maar kon het niet meer vinden en ten slotte gaf de gierige man hem noodgedwongen een dub beltje. Een politie-agent, die in de buurt stond, werd door den gierigen man aangeklampt en ook deze zocht nog naar het vermiste kwartje Maar het werd niet gevonden. Ten slotte gaf de man den politie-agént zijn kaartje opdat deze hem het kwartje zou toezenden, als hij het nog zou vinden Een jaar later kwam de man weer naar Amster dam en toevallig kwam hij op -den Dam, terwijl die heelemaal opgebroken was voor nieuwe bestrating-j- werken. En zeer toevallig zag hij daar den politie agent van verleden jaar ook staan. Hij ging naar hem toe, terwijl hij op de geheel opgebroken straat wees en riep uit: Maar man, ik dacht niet, dat je zooveel moeite zou doen om het te vinden! WETENSWAARDIGHEDEN. Is het U bekend. dat de oudste spoorweg ter wereld is de Mumblee Railway) te Swansea (Eng.)? dat die in 1807 geopend werd en dat gedurende 70 jaren1 een door paarden getrokken treintje over het traject van 10 K.M. reed? dat deze lijn nu gëlectrificeerd wordt? dat' een struisvogel 3 pond veeren per jaar oplevert? dat men een een soort muziek aan de oppervlakte van het water kan hooren? 1 i dat deze naar men beweert, veroorzaakt wordt door het ope nen en sluiten van de schelpen van tweescfhalige weekdieren, een soort oesters? dat de apen, evenals de mensch 32 tanden en kiezen' hebben? dat er in Baltimore een stands beeld staat voor Adam? - Toen mijn taster troowfe. j, fcet fort fc a» ttA Van alle Wen staken de vtetrpen «ft, er werden optochten en kinderspelen gehouden en "te avonds was ér apoot vuurwerk Met wien trouwde je tuster dan wel? een postbode, maar 't waa juist KoninginnedagI 'dat alle snelheidsrecords voor vfLiegtuigen, stoomschepen, ondier- zeebooten. «poorwegen en- auto's op .naam.van Engeland staan? dat een1 dolfijn 200 tanden heeft; dat er 2.500.000 acres kurkwou- Üen in Algeriö xijn? dat er nabij Batticalac, op de Oostkust van Ceylon, een meer is, dat bekend ia door zijn zingende visch? dat een rijke Turk' met zijn vrouw zelden aan den gemeen- schappel ijken maaltijd zit. Hij di neert gewoonlijk in een gedeelte van het huis dat ver verwijderd! is van dat, bewoond door zijn vrouw, I Landlooper: We hebben dikwijls een beroerd leven, maar weet ie wat ik ondanks alles heerlijk vind? Collega: Nou? Landlooper; Dat wc nooit om vacantie hoeven te vragen!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 16