Ictiager Courant
MARKT0 VERZICHT
•matlJ
Tweede Blad.
Staatsloterij.
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
AF.
'S(
ai
age
Van een moeilijke redding in volle zee. N00RDSCHARW0UDE.
Binnenlandsch Nieuws.
Wanneer de nieuwe rijbewijzen weer
vervallen.
Het ongeluk op den overweg bij Nijmegen,
Nachtelijke strooptocht.
Enkhuizen—Stavoren.
De schipbreuk van de „Georgia."
i
Ml
Woensdag 23 November 1927.
Ql 70ste Jaargang. No. 8157
Trekking van Maandag 21 Nov.
Ie Klasse le Lljlt
ijJo, 2381 1 5000.
No. 4987 f 2000.
iNo. 16962 I 1500.
Noa 7792 15374 lector 1 1000.
No. 16435 f 40a
Noi 1749 2350 ieder f 200
Noe. 3940 4008 10722 15323 19545 ieder f 100.
Prijzen van f 20.
31 42 250 268 276 325 340 366 581
632 675 700 808 813 846 887 898 918
920 995 1090 1136 1260 1370 1427 1481 1544
1502 1596 1617 1661 1712 1744 1750 1780 1855
1887 1897 1899 1935 1978 2010 2030 2084 2155
J*171 2176 2227 2296 2303 2307 2393 2462 2561
0 HO! 2534 2592 2615 2625 2643 2644 2756 2764 2833
W 2845 2890 2919 2998 3028 3071 3095 3100 3145
13186 3242 3297 3334 3341 3368 3499 3509 3516
'3619 3654 3661 3666 3729 3843 3901 3928 4032
m 4112 4160 4329 4344 4384 4418 4455 4511
1615 4683 4617 4748 4778 4784 4799 4830 850
1864 4896 4954 5071 5136 5167 5183 5326 5400
6613 5603 5630 5648 5655 5683 5718 5749 5755
5996 6147 6225 6308 6349 6382 6503 6526
6608 6836 6842 6850 6899 6925 6953 7010
7088 7101 7117 7141 7154 7159 7237 7276' 7373
7438 7522 7582 7600 7609 7734 7742 7749 7911
7931 7936 7966 8162 8177 8251 8279 8323 8335
8106 8431 8471 8512 8623 6677 8681 8718 8728
8791 8809 8812 8850 8862 8877 8891 8899
9152 9306 9390 9411 9450 9451 9454 9625
9629 9646 9650 9707 9725 9784 9819 9843 9889
15 10021 10045 10050 10154 10197 10269 10286.10298
11 10316 10324 10545 10565 10693 10629 10676 10700
12 10734 10761 10803 10884 10888 10914 10947 10990
9 11066 11073 11079 11109 11119 11264 11266 11279
(02 11413 11421 11437 11443 11472 11490 11513 11536
31643 11551 11589 11604 11610 11636 11641 11690 11700
1 r»VI 177 11782 11793 11796 11817 11900 11950 11953 11990
L",JWI BI 12028 12056 12143 12223 12275 12334 12362 12397
468 12476 12554 12569 126S4 12738 12775 12875 12843
870 12964 13003 13066 13091 13109 13205 13220 13239
»1 13301 13328 13391 ,13419 13503 13545 13626 136S7
651 13665 13708 13729 13753 13767 13775 13793 13834
SS 13967 13997 14146 14340 14356 14473 14513 14528
544 14611 14616 14677 14681 14758 14811 11864 74954
I 017 15089 15209 15262 18284 15290 15327 15362 15390
O 1' 101 15406 15472 15544 15593 15615 15629 15687 15688
Si 153 15880 15885 15893 15913 15941 15945 16003 16011
318 16037 16047 16077 16088 16119 16157 16171 16294
X6 16330 16337 16341 16362 16420 16422 16466 16498
- 101 10736 10758 16808 16825 16896 16903 16909 16962
16974 16982 17013 17097 17130 17132 17200 17256
5S 17326 17461 17538 17544 17672 17682 17786 17800
MS19 17830 17865 17904 17906 17933 17949 17977 17998
>17 18139 18151. 18154 18180 1K43 18391 18494 18508
10 1S523 18598 18636 18656 18694 18736 18757 18874
&4 18974 18994 19020 19032 19037 19066 19080 19109
i36 19202 19209 19252 19261 19275 19295 19340 19420
138 19451 19523 19541 19637 19655 19682 19721 19751
171. 19825 19905 19998 20061 20066 20105 20114 20161
20171 20195 20206 20246 20283 20403 20422 20469
1471 20553 20585 20590 20716 20773 20827 20888 20911
015
„EN
per
saux.
rns,
Ie 67.
VOOR DEN POLITIERECHTER.
Middagzitting van Maandag 21 November.
'N ONTEVREDENE, DIE TE LAAT KWAM.
'Een employé van de Zuiderzeewerken te Medem-'
Bik, anders gezegd polderjongen, die veroordeeld
|&8 tot f 50 boete of 50 dagen wegens verzet tegen
Noor v. d. Schans en consorten', was tegen dit von-
ook alweer in verzet gekomen, doch was opi het
liseende moment niet present.Na veel geschreeuw
lm de nalatige eindelijk aanrennen, zoodat dit
it toch nog behandeld kon worden. De verdachte
te Wervershoof dpor een geheele politiemacht
sen café verwijderd eni bood een zoodanigen
nveer, dat zulks als strafbaar verzet werd! aan-
irkt. Majoor v. d. Schans werd heden als getuige
ord en deze verklaarde, dat de Zuiderzeewer-
W onder dien invloed was en in het café de orde
"■stoorde. In 't geheel was verdachte driemaal uit
herberg verwijderd. De Officier achtte deze toe
lichting voldoende bewijs en requireerde hevesti-
;rwat! vfn 'het gewezen vonnis. De politierechter be
machtigt dlaarop het vonnis, ook wat de straf ve-
d, i
ZWIJNTJE GEJAAGD.
De 2&-jarige gedetineerde Amsterdammer Pieter
n bekend merk, heeft te Castricum 'n rijwiel
jwslikt dat het eigendom was van den kruidenier
wik. De verdachte geriiet het voorrecht over een
®btshalve toegevoegd verdediger te mogen be-
TK p ken in den persoon van Mr. Smal.
Verdachte werd te Amsterdam aangehouden we-
^Infl f.? 6011 njwielwetsovertreding en trok toen de
GltU ^re aandacht, dlie leidde tot zijin arrestatie.
^verdachte beweert nu het rijwiel niet gesto-
gekocht te hebben van een onbekend per-
wien hij als voornaamste herkenninstee-
ien alleen kan opgeven, dat hij. één linkeroog heeft
op n paar zwarte schoenen wandelt. Verdachte is
4 x ^telijke malen ter zake rijwiel- en andera
herstallen veroordleeld.
Elsch 6 maanden gevangenisstraf.
Mir. Smal noemt het bewijs zwak en acht den
an»T niet 'bewezen< reden waarom hij tot vrij-
mSi7«?nclud6ert' verzoekt verdachte oor
Wellijk in vrijheid te stellen.
fiAvk ^tierechter ziet er van af, een uitspraak te
RraSamerVerW^8t naar d* meervoudige
ANNEXATIE van een flesch poet.
«erna wordt voortgeiet de aangekondigde raak
««n den Heemskerker A. J. R. in de wandeling
™»naaand „Perro", die verdacht wordt, te Aker-
teh".K? een heTb6r8 «en aangebroken fleschje pert
Dabben ontvreemd.
wordt als getuige die gelegenheidökelner
taïï'JL? den bewusten nacht in het café Dekker
geerde/Deze zag dat verdachte de flesch uit het 1
III «W. en onder tijn las verborg. Hüj was
iD v. avond lastig geweest.
fö*TW JF' bveweert' dat d« *l«®eh «ijTi eigendom
forv-JS was door iemand. die hij niet na.
rJ$ön aanduiden, gekocht en betaald!.
«tfadier de Koekkoek van Limmea, die den
jxrtföeffeeBber wwaZIMa ao prowkrecVeuA opsaaflft»,
verklaart dat verdachte door hem werd gefouilleerd,
waarhij' de flesch port uit zijn ja» op den grond
viel. Hij' heeft voorts op het Raadhuis erkend de
flesch port te hebben weggenomen. Voorts blijkt dat
hij later den kastelein Dekker later nog een gulden
heeft opgedrongen.
De Officier hecht aan het verhaaltje van verdach
te geenerlei waarde en vordert 2 maanden gevan
genisstraf. De zaak wordt door Mr. Muller verwezen
naar de voltallige rechtbank.
VOORTGEZETTE ZAAK.
De verdachte J. H. G., aan wien ten laste was ge
legd verboden weddenschap oftewel hazardspel in
een café te Enkhuizen, wordt vrijgesproken.
Hierna sluiting.
Ben geschenk In
GERO
is voor „baar" altijd de
vervulling van 'n wensch
Als men Gero geeft, doet men
.haar" altijd een genoegen. De
moderne hulsvrouw heeft liever
een keurcollectle Gero-zilve/dan
dat zij zich moet behelpen met een
weinig keurailver. Voor haar is het
Oero een bron van dagelijksch
genot. En Iets In Gero staat
nog wel op haar verlanglijst.
Waarom dan Iet» ander» gezocht?
Geef haar GEROl
Raadpleeg onxe brochure
Standaard-cassettes
Keurcollecties Gerozllver vanaf
fl.76.— met gratis bijlevering
der waardevolle cassette.
wol boven ten wtofl, art, IMt Ce te rancfetee «toppen.
Do achter ons hangende sloep dreef, door wind en zee
snel af in de richting van den schoenor. Het. lag icn
de bedoeling, dat de 4 opvarenden daarna zouden over
springen, waarna wij de lijn met de sloep zouden in
hieuwen. Maar dat was niet zoo heel eenvoudig. De
leege sloep stampte zwaar op de hooge zee en de
schoener ging ook hevig te keer. Er bleek aan boord
van den schoener nog maar één man te zijn, die in
staat zou zijn, den sprong te maken, maar voorloopig
kreeg hij er geen kans toe, want schoener en sloep
werden, telkens als hij den sprong wilde wagen, weer
ver uit elkaar gedreven. Tenslotte dreef de sloep ach
ter het achterschip van den schoener af en toen moes
ten wij opnieuw in een cirkel rond het schip varen,
om, als wy woer in een goede positie boven den wind
lagen de zware zee, had ons in dien tusschentijd
n.1. ook een heel eind doen afdrijven de zelfde ma
noeuvre met do sloep nog eens te maken.
Het gevaar was natuurlijk groot, dat de sloep te
gen den schoener te pletter zou slaan, maar wij heb
ben 4 sloepen aan boord en ik had hen liever alle 4
verspeeld, dan dat ik die menschen aan hun lot had
overgelaten.
Zooals gezegd, hebben wij de manoeuvre nog eens
gemaakt. Maar ook dien keer ia het niet gelukt. En
ook den daarop volgenden keer, en den keer daarna
niet. Eindelijk bij de tiende poging kreeg de man aan
boord van den schoener gelegenheid over te springen.
Hij heeft die kans niet voorbij laten gaan en inder
daad is het hem gelukt in onze sloep te (komen. Daar
na heeft hij de boot met een lijn aan den schoener
vastgelegd, zoodat zij niet opnieuw kon afdrijven. Met
heel veel moeite is het hem vervolgens gelukt, weer
aan boord' van den schoener te klauteren. De drie an
dere mannen bleken zelfs met zijn hulp niet in de
sloep te kunnen komen. In angstige spanning zagen
wy aan boord van de Teessider, hoe de man, daarginds
op vrij korten afstand van ons, aan het tobben en
zwoegen was, zonder dat vrij een hand konden uitste-l
ken om hem te helpen. Alleen konden wjj, door nu'
eens vooruit- en dan weer achteruit te slaan en mi
eens bakboord- en dan weer stuurboordroer te geven,
z<Drgen, dat wij niet te veel afdreven en de sloep van
dèn schoener zouden lostrekken.
Toen de man weer aan boord van den schoener was
gekomen, later bleek, dat het de stuurman is ge
weest heeft hij zyn kameraden één voor één met
behulp van een talie aan den mast opgeheschen. Zoo
dra de schoener aan de zyde waar de sloep lag, sterk
overhelde, zoodat de top van den mast boven de sloep
kwam te hangen, liet de stuurman zyn makker zakken
Op die manier heeft hy drie menschen geréd. Daarna
is hy zelf weer aan boord van de sloep geklommen,
waarna hij de lijn los gooide.
Onmiddellijk hebben wij daarna de sleeplijn inge-
hiuwd, zoodat wij da sloep aan lei langszy' kregen.
Vervolgens hebben wij een lijn in de sloep neergela
ten, waarna de stuurman zijn kameraden een voor
een vast bond en door ons liet ophijschen. Tenslotte is
hij zelf langs den stormladder bij ons aan boord ge
komen. Nauwelijks stond hij op dezen ladder, of een
hooge golf nam de sloep op en sloeg haar tegen den
kust van de Teessider te pletter. De schoener was op
dat oogenblik al in de diepte verdwenen.
De vier geredden waren: kapitein J. H. Greet, stuur
man W. Lawless, matroos S. Moody en matroos A. G.
Evans.
Zy vertelden, met hun schip, de 122 ton metende
driemast-schoener Goantlet van Lancaster op reis te
zijn geweest van Charlestown (Comw.) naar Kirkcal-
dy ((Schotland) met een lading porseleinaarde. Het
schip, dat in 1857 is gebouwd, hoorde thuis te Lan
caster en behoorde toe aan de firma G. H. Góunds te
Cheshire.
Onderweg was het schip door eer} zwaren storm
overvallen en lek geslagen. Meer dan 38 uur hébben
de 4 mannen aan de pompen gestaan, maar het schip
zonk steeds dieper weg. Zij hebben toen getracht, met
behulp van vuurpijlen de aandacht te trekken van voor
bijkomende schepen. Maar de meeste vuurpijlen waren
doornat en de overige waren van zulk een slechte sa
menstelling, dat de kapitein en de stuurman.by het
afstelken, ernstige brandwonden aan beide armen en
handen hebben gekregen. Daarna hebben zij lantaarns
als noodsein geheschen, maar de masten knapten ai.
Ten slotte restte hun nog één lantaarn, welke maar
een zwak schijnsel gaf. Tot tweemaal toe is hun dien
nacht een groot stoomschip vrij dicht gepasseerd, zon
der dat hun sein blijkbaar werd opgemerkt. Eindelijk
kwam de Teessider naderbij en tot hun groote vreugde
hadden zij gezien, dat dit schip bij hen trachtte te
blijven. Alleen 'hebben zij gedurende den verderen nacht
voortdurend in angst gezeten, dat het lampje zou uit
gaan, want dan zou de Teessider hun spoor zeker heel
gauw bijster zyn geworden.
Toen de 4 mannen eenmaal aan boord waren, heeft
de Teessider de reis naar hier voortgezet.
Het schip is hier met een vertraging van ongeveer
26 uur aangekomen. De 4 geredden zijn in het Engel-
sclhe zeemanshuis ter verpleging opgenomen.
TEMIDDEN VAN DE WOESTE GOLVEN.
Dinsdagavond liep in den Londenschen haven bin-*
nen het groote Engelsche stoomschip Teessider, met
aan boord de 4 opvarenden van den Zondagmorgen op
de Noordzee, tydens een hevigen storm, verganen
driemast-schoener Gauntlet. Omtrent de redding van
deze 4 opvarenden heeft een corr. van de N.R.Ct. het
volgende onderhoud gehad met den gezagvoerder van
de Teessider, kapitein Hall.
In den nadht van Zaterdag op Zondag, aldus kapi
tein Hall, omstreeks 3 üur bevonden wij ons circa 8
mijl Oost van Flamborough Head. Er stond een zware
storm en er ging een zware, woelige zee, met hooge
deining. Eensklaps merkte ik op vrij korten afstand
een klein, flikkerend lichtje, dat betrekkelijk laag bo
ven de golven heen en weer danste. Toen ik geen
andere lichten te zien kreeg, begon ik te begrijpen, dat
er iets niet in den haak moest zyn en dat wij te maken
hadden, met een schip in nood.
By dit ruwe weer kon er geen sprake van zyn, een
sloep te strijken, en ik besloot te trachten in de na
bijheid te blijven, het aanbreken van den dag af fce
wachten en dan naar bevind van zaken te handelen.
In een zoo nauw mogelijke cirkel, welke echter toch
altyd nog een behoorlijke middellijn moest hebben, om
dat wy anders groot gevaar liepen, tegen het in nood
veikeerende sdhip op te tornen, hebben wy den ver
deren nacht steeds rond het andere schip gevaren. Wij
zijn wel 100 keer in het rond geweest, wat bij die hoo
ge zee, met het onophoudelijke afwisselen van rollen
en stampen en slingeren, werkelijk geen pretje was.
Maar eindelijk, zoo tegen een uur of zes, begon er
toch wat licht te komen en konden wy tenminste iets
onderscheiden.
Het bleek, dat wy te doen hadden, met een in nood
verkeerenden schoener. Aan boord konden wy 4 man
nen onderscheiden. Het schip, dat 3 masten heeft ge
had, had er op dat oogenblik nog maar één. De beide
andere waren blijkbaar afgeknapt. Het schip was zin
kende en het dek was vrijwel gelijk met den zee
spiegel, zoodat telkens weer de hooge golven over het
schip spoelden. Na scheepsraad besloten wij wel alles
in het werk te zullen stellen, om de 4 in levensgevaar
verkeerend'e mannen te redden, maar in verband met
het gevaar voor het leven van onze eigen menschen,
in geen geval een sloep te bemannen. De opvarenden
van den schoener bleken zoo uitgeput te zyn, dat zij
in geen geval meer een sloep te water hadden kunnen
laten.
Wy hebben toen een van onze bakboordsloepen bui
ten boord gezet en aan een lange lijn op sleeptouw
genomen.' Opnieuw liet ik daarna de Teessider een cir
kel rond den schoener beschrijven. Toen ik goed en
Roode kool gelijke aanvoer en vrij gelijke
prijzen. Gele kool gelijke aanvoer met
flink verhoogde prijs op Zaterdag. Overi
ge dagen lager. Gewone witte sterk
verminderde aanvoer met gelijke prijzen.
Deensche witte iets hooger aanvoer; wei
nig verandering in prijs. Uien toene-
nemenden aanvoer met iets lagere prijzen
Peen verdubbelde aanvoer, oploopende prij
zen. Sterk afnemende aanvoer van
bloemkool met vry gelijke prijzen.
Ook over de resultaten van den afgeloopen week
kunnen de aanvoerders tevreden zijn. De prijzen waren
vrij algemeen of gelijk of hooger. De aanvoer geeft
geen groote verschillen te zien. Van het aangevoerde
i wordt een belangrijk percentage gekocht om opnieuw
j op te slaan. Mede door het feit dat de gewone witte
j vrij algemeen naar de fabrieken gaat is de verzen-
ding klein, zoodat den tijd. voor onze transportarbei
ders verre van rooskleurig is.
Van de ruim 90 wagons die werden aangevoerd,
werden er nauwelijks 50 per spoor verzonden. Neem
daarby een tiental voor de motoren, dan moet het laad-
loon van slechts 60 wagons over 50 arbeiders verdeeld
j worden. Tocjh is de aanvoer grooter dan denzelfden
week van het vorig jaar.
De aanvoer van roode kool was 37 wagons, wat
slechts weinig verschilt bij de beide vorige weken.
De prijs was in het begin der week iets lager, doch
een kleine verhooging de laatste helft der week bracht
de prijzen weer vrijwel op hetzelfde peil. De hoogste
noteering was f 7.70—7.90 de vorige week, terwyl de
laagste noteering evenals de vorige week f 4.70 was.
De gele kool liep van Vrijdag tot Zaterdag plotse
ling snel op. Was Vrydag de noteering nog f 3.10
f 4.70, wat vrij gelijk was aan de overige dagen; Za
terdag was de prijs f 4.806.
De aanvoer van witte kool daalde van 16 op 10 wa
gons, doch de prys bleef vry gelijk. De middelprys
was byna steeds f 2.50.
De Deensche witte liepen met iets grooteren aan
voer even terug, hoewel het weinig beteekende. De
hoogste noteering was f 3.80, tegen den vorigen week
f 3.70. 1
De uienpryzen daalden sinds de vorige week met on
geveer 1 gulden, althans op Zaterdag. De overige da
gen was de daling minder groot. De prys was ondanks
dat volkomen bevredigend.
Ook met de peen gaat het meer en meer de goede
richting uit. Ondanks verdubbelde aanvoeg ging de
5rijs »eg met ongeveer 30 tot 50 ets. omhoog, waar
oor de hoogste noteering Zaterdag f 3.90 was.
De bloemkool wordt met de week minder. We had
den tra fllebfate de telv* mar&a ven te vorige week,
en de weersgesteldheid van de laatste dagen zal wel
gezorgd hebben dat het ook de komende week minder
is. De prijs bleef vrij geljjk met een prijs van f 812.
Dinsdag en Donderdag waren nog gunstiger uitzon
deringen, toen de hoogste noteeringen resp. f 1315.70
waren. De tweede soort kon meestal niet meer dan
twee öent opbrengen.
Alleen Woensdag werden enkele partijen kroten aan
gevoerd, die van f 8.804.30 opbrachten.
Aangevoerd werden: 52100 Kg. uien, 62100 Kg. peen,
876100 Kg. roode kool,. 108400 Kg. gele kool, 101100
Kg. witte kool, en 210800 Kg. Deensche witte kool,
8600 Kg. kroten en 11480 stuks bloemkool.
De nieuwe rijbewijzen hebben, zooais bekend ia,
geen onbeperkte geldigheidsduur. Uit het onder
staande blijkt wanneer voor de, in verschillende tijd
perken aangevraagde rijbewij'zen komen te vervallen.
Ie. rijbewijzen .afgegeven vóór 1 Mei 1924, verliezen
hun geldigheid op 1 Juli 1928 (bij' de aanvrage om
vernieuwing behoeft geen riJvaadiKhoidadiplamal,
doch wel oen geneeskundige verklaring te wordten
overgelegd);
2e. rijbewij'zen, afgegeven tusschen 1 Mlei 1924 en
1 November 1925, verliezen hun geldigheid! op 1 Juli
1928;
3e. rijbewijzen, afgegeven tuss-chen 1 November
1925 en 1 November 1927 verliezen hun geldigheid
twee jaar en acht maanden na den datum van afgifte
4e. rijbewijzen, afgegeven, op of na 1 November
1927, verliezen hun geldigheid twee jaar na den
datum van afgifte. ('Bij de aanvragen om vernieu
wing van rijbewijzen ondier 2e en 3e vermeld, moet
naast een geneeskundige verklaring het rijivaardig-
beidisidinloma worden overgelegd1, evenals bijl de aan
vrage om' een rijbewijs sub 4.).
EEN ONDERHOUD MET DEN MACHINIST-
Naar aanleiding van het ernstige ongeluk, dat op
den overweg bij Nijmegen heeft plaats gehad, heeft
een redacteur van de Volkskrant het volgende on
derhoud gehad rnet den machinist van den trein,
waardoor de autobus aan splinters gereden is.
„De machinist van trein 157, G. H. H. Haen, uH
Zwolle vertelde ons, aldus genoemd blad, dat hij' gere
den had met een gewone vaart van 60 K.M., doch
waar hij in de richting van het station voer, had hij
reeds den stoom afgesloten.
'Op den overweg zag machinist Haen plotseling
een. licht vlak voor zijn machine en voor hij be
sefte wat hij zag, voelde 'hij een schok, gepaard
gaande met het geluid van een vreeselijik gekraak.
Haen remde terstond met allo macht en dra stond
de machine stil. De machinist sprong nu van de
machine, ontstak de bekende machinistenfakkel
een lonten stelde een onderzoek in voor aan
de machine .Hier zag hiji op de voetplank zoo stil
alsof hij zich daar te slapen had' gelegd den ge
troffen autobuschauffeur; aan diens hoofd vertoon
de zich een wonde. Met, behulp van twee personen
legde machinist Haen den chauffeur in den bagage
wagen, waar hij' z'n oogen opsloeg en klaagde over
pijn in het bovendijbeen. Later bleek dan ook dat
hem een ernstige beenbreuk had getroffen. De leer-
lingwnachinist bleef bij het slachtoffer, dat met den
trein naar het station Nijmegen zou worden vervoerd
Haen stelde voorts direct een onderzoek in, of
zich nog slachtoffers onder de locomotief of de wa
gend bevonden, doch gelukkig was zulks niet het ge
val. Evenwel achter den laatsten wagon het
bleek, dat men nog „een treinlengto" was doorge
schoten lag rechts van den weg de totaal ver
splinterde autobus. Slachtoffers hevondlen zich hier
niet meer onder.
Het signaal; zoo verzekerde machinist Haen ons,
stond op veilig, dat weet ik zeker, en later bleek
mij, dat de boomen niet neergelaten waren.
In de wachterswoning werd een dame binnenge
bracht, die klaagde over pijn aan den rechter bene-
denarm. Een spoedig toegesnelde geneesheer legde
hier het eerste verband en constateerde armbreuk.
Nadat ik er mij, van had overtuigd, dat die overige
gewonden in de omgeving door de burgers waren
geholpen, zijn we doorgereden en arriveerden mot
50. minuten vertraging te Nijmegen. De machine
was zoo beschadigd, dat locomotiefverwisseling
moest plaats hebben."
DOOR TWEE PARKWACHTERS IN HUN
WERX GESTOORD
I
In dien afgeloopen nacht om half twee vernamen
de parkwachters van der M. en M. van het provinci
aal iZekenhuis nabij Santpoort die op surveillance
waren, dat in de duinen, behoorende aa^i het pro-
i vinciaal ziekenhuis, sroopers aan het werk waren,
aldlus verneemt de N.R.Crt., Zij gingen op onderzoek
I uit en ontdekten vier personen, die ijlings op do
vlucht eingen. Een van de vluchtelingen liep in de
i duisternis togen een boom op en bleef bewusteloos
liggen. Toen de parkwachters bij hem kwamen werd
er tot tweemaal toe op hen geschoten. De schoten
gingen rakelings langs hen heen. Een van d« wach
ters ging een dokter halen voor dien bewustelooze.
die aan het hoofd' bloedde en de ander waarschuwde
de politie te Bloemendaal dtie spoedig ter plaatse
was. Toen bleek de man echter verdwenen te zijn.
Op den .eiBrgwcg ontmoetten de politiemannen drie
personen. die_ in het bezit waren van twee geweren
en twee carbidlantaams. Toen zij gesommeerd wer-
d'.e.n .m,0e gaan naar het politiebureau, verzetten
zij zich, maar het gelukte die politie een van hen te
arresteeren. Hij ontkende echter geschoten te hebben
en weigert verdere mededeelingen te doen. De politie
tracht de anderen op te sporen.
TWEE BOOTEN GESTRAND.
veerbooten 'Bosman en Van Witk, belde oassa-
eiersbooten van den dlenat Enkhulzen—Stavoren,
ziin triat,erav.ond tenfrevolfro van den buitengewoon
la*en waterstandl or> de Rucfren, «estrand. De Bos
man la later losgeraakt en te Stavoren binnengeko
men .Van Enkihuizen uit 1» irlsternacht een veerboot
ter assistentie uitgevaren. Vanochtend is de Van
WUk vlotaebracht en te Emkhuiien binneiwreloopen.
De passagiers lijn met een extra-trein naar Amster
dam vervoerd'.
HET SCHIP IN TWEEÖN GEBROKEN.
I
D!o reeclerij' van het te Rotterdam tJhujsbehoorend'e
stoomschip' Trerut heeft een draadloos bericht van
dien- kapitein van dat. schip ontvangen, meldend, dat
de Trent 16 opvarenden van het Nederlandsche tank-
schip Georgia heef gered.
De Georgia, welke op de Haisbprough Banks was
gedreven, is in tweeën gebroken. Het achterschip
is met 16 opvarenden op drift geraakt; deze 16 per
sonen zfin door de Trent gered. Het voorschip,
waarop zich de 15 overige leden der bemanning be-