EVENTJES DENKEN.
KAARTEN.
jLA
Vraagstuk no. 50.
Vraagstuk no. 47,
Vraagstuk no. 51.
WETENSWAARDIGHEDEN.
WARE WOORDEN.
Het Russische volk.
Knecht: O, ié 1 Daar sla ik
door het nieuwe schilderij. Ge
lukkig maar aan den achterkant!
Op zwart Le4Xd5 of f5 volgt respectievelijk wit
Td3e3 of Tf3g3 en daarna resp. Te3—el of
Tg3—gl matl!
Het is duidelijk, dat in deze oplossing, daar het
een symmetrisch probleem is, zoogenaamde spie-
gel-zetten mogelijk zijn, welke natuurlijk tot een
-volkomen soortgelijk resultaat voeren.
Een typisch en intressant probleemI
VIJF EN VEERTIG.
Het getal' 45 heeft eigenaardige eigenschappen.
Het kan o.a. op zoodanige wijze in vieren gedeeld
worden, dat wanneer men bij het eerste deel twee
optelt, van het tweede twee aftrekt, het derde met
twee vermenigvuldigt en het vierde door twee deelt,
men in alle vier gevallen deselfde uitkomst ver
krijgt.
Hoe groot sljn de vier bedoelde deelen?
EEN PANDOER-PROBLEEM.
Misère Ouverte Impériale (Praatje).
A heeft: S.7, 8, 9 en heer, Kl.7 en 8, H.7 en 9.
B. heeft: S.vrouw, K.vrouw, H.6 8 en 10. R.10,
boer en aas.
C. heeft: S.aas, Kl.aas, H.boer, vrouw, heer en
aas, R.vrouw en heer.
D. heeft: S.10 en boer. Kl.9, 10 en boer. R.7, 8 en 9.
De kijkkaart ia Klaver heer. Ruiten is troef en
A speelt uit met Klaver acht.
I
De oplossingen, der kaart-problemen worden te
gelijk met de namen der go-ede oploss(t)ers in onze
volgende rubriek gepubliceerd.
Ik hoop, Mina, dat ie niet
na veertien dagen den dienst zult
opzeggen.
O, neen, mevrouw, dat zou
mijn verloofde niet willen heb-
bC— Dat schijnt, een verstandig
jongmensch te zijn 1
Dat gaat nog al. Maar hii
heeft een zwakke maag en kan'
niet elke veertien dagen ander
voedsel verdragen!
FAMILIE-RELATIES,
Een familie, die biji elkaar komt bestaat uit één
grootvader, één grootmoeder, twee vaders, 'twee
moeders, vier kinderen, drie klein-kinderen, één
broer twee zusters, twee zoons, twee dochters, óen
schoonvader, één schoonmoeder, en één schoondoch
ter, Toch zijn er -dan slechts zeven personen bij el
kaar. Hoe ia dat logisch en wettig (volgens Ned.
wetten) te verklaren?
OPLOSSING DER PUZZLES
uit het voorlaatste nummer.
No. 41. HET GEHEIMZINNIGE VIERKANT.
Men neemt daartoe -den bovensten lucifer
aan de rechterhand en de beide lucifers, welke in
den linker-benedenhoek samenkomen weg en vormt
daarmede een vierkant op izlji van den rechter-bó-
venkant erbij, waarvan immers de linker-zijae reeds
aanwezig is, dóórdat die lucifer is blijven liggen.
No. 42. EEN LASTIGE VRAAG.
Anderhalf derde van anderhalfderde van
is.... 2M. Rekent u het maar na!
10
Na 37. MET FICHES OF GELDSTUKKEN.
Dit soort puzzles is verbazend eenvoudig aks....
•met het weet. Men zoekt daarbij' namelijk vaak
naar ingewikkelde methodes, terwijl de ware ma
nier voor de hand1 ligt. Men behoeft slechts de 16
fiches in vier rijen van vier te schikken, zoodat zij
te samen een vierkant vormen. Men kan aldus 4
verticale en 4 horizontale rijen vormen. „Ja, maar
dat is pas 8", zegt U, „en er moeten 10 rijen zijn."
Dat is ook zoo. U vergeet, echter, dat er nu óók nog
2 diagonale rijien zijn, eveneens elk van 4 stuks!
Er zijn lus in totaal nu wel degelijk 10 rechte rijen,
die niet in eikaars verlengde liggen, ©lik van 4 stuks!
fiimple comme bonjour!
Is het U bekend:
diat een ei, minder dan een uur oud, egaal
doorschijnend is, met uitzondering van een enkele
donkere vlek,, veroorzaakt door ongelijkheid van den
schaal'?
dat men den ouderdom van een el kan nagaan,
door het tusschen het oog en een 50 kaars electri-
sche lamp te houden?
dat twaalf uur daarna lichtere plekken komen
opzetten en de uiteinden vlekkig er uit zeni?
dat naarmate het*ei ouder wordt, de plekken
duidelijker en grooter in aantal worden?
diat ce na 24 uur zeer duidelijk zijn?
dat het opkomen van deze plekken voorkomen
kan worden, door de eieren ln een vochtige atmo
sfeer te bewaren?
dat het stoffelijk overschot van den beroemden
zanger Enrico Caruso, die ruim 0 Jaar geleden
overlleed, gebalsemd is?
dat het op een kerkhof te Napels te zien is in
een schitterend graf van marmer «n graniet?
dat het gezicht- niet veranderd ls en dat zijn
handen absoluut onveranderd aan elke kant van
zijtn lichaam rusten?
dat het geheel in een hermetisch gesloten gla
zen kast ls bewaard?
dat zijn boord met de breed© punten, zijn das
en overhemd nog smetteloos wit zijn?
Weer roepen de klokken, die dragen
In plechtige tonen de maar
Van 't' weemoed vol stervend vervagen
En 't scheiden- van 't heenvliedend jaar.
o
Gods bronnen, om 't dorsten te laven,
Zijn vreugde op t Nieuwjaarsfestijn
Als manna gedaald in Zijn gaven
Langs 't zandpad der levenswoestijn.
o
Heerlijk is de omgang met menschen die ons de
wereld in zonneschijin doen zien.
o
Het is onverstandig in zaken achterwaarts te
zien wanneer de weg voor ons ligt.
■—o
Als een vrouw haar best doet om haar man te
begrijpen en voor het werk, dat- hijl doet belang
stelling te hebben, dan is zij1 izoowel dicht bij zijin
geest als bij zijn hart.
Natuurlijk mis ie, als ie
wacht, totdat de haas vijftig
meter van je af is.
Ik mis ook, als-ie vlak bij
me is en dan zou ik den afstand
niet ter verontschuldiging kun
nen aanvoeren.
7- In New-York wordt elke
twintig minuten een man over
reden.
Arme kerel!
nog niet ontwaakt, en als dat al begon, gescbijj
onder de overhuiving van een wil dus, die vei
dat de productiemiddelen aan de gemeenschap q
behooren en niet aan de enkelingen. Ea D
het uiterste gedreven schuldbesef, dat soms de#
van zelfvernedering aannam, was hetzij een prot bjju]
gen de eigen despotische natuur, hotzij de uitdr, ^ac
van een verlammend gevoel van onmacht tegenov Q(jen]
onafwendbaren druk van buiten. n
Zoo virtuoos de Rus echter is in gewetensond voor!
en berouw, zoozeer schiet hij tekort in het ver ,m ej
zich Innerlijk vrij te maken van zijn schuld. 1 lng j
mensch onder dwang en druk van buiten zijn Ini eer
onafhankelijkheid en vrijheid weet te bewaren, lijk weer
veeleer een schoone lediggang.. Voor hem ie )nf,etr
held geen innerlijke toestand, maar een uiterlijk -got,
neembare, een die zich in handeling en zich verze nwej
houding openbaart. Terwijl nu de Rus, voor zoov
niet geheel afgestompt en voor Indrukken ononü
lijk geworden was. voortdurend verontrust werd 'meil
den ontzaglijken omvang van de volksellende en
held en onontwikkeldheid van do onderste lag
bevolking, maakte de algemeene maats chapp el ijl
•tand onder een onbeperkt heerschende regeerit
◦nmoeelilk. dftt deze innarlillctt nriru®t tnt «otlavi sr0P
onmogelijk, dat deze innerlijke onrust tot actlevj
tieke bemoeiing dreef.
Dokter: U mankeert niets.
U is alleen te gauw ontmoedigd.
Patiënt": En wat'moet ik
-doen
Dokter: Niets behalve
mij vijf gulden betalen voor de
diagnose.
Wees niet bezorgd, al dreigen woeste vlagen,
Al raast de herfst met zijn ontembre kracht;
Al brengt hij ons ook somb're regendagen
Al huilt zijn klaagstem ruw in langen donR'reh
nacht.
•—o
Eén goede moeder U meer" waard dan hondtrd
schoolmeesters.
Juffrouw: Te vraae-t om
geld? |e hebt niet eens ge-
ipeeld.
Muzikant: En als uwes niet
gauw afschiet, beginnen we
OVER DE PLATTELANDSBEVOLKING EN HET
EIGENAARDIG KARAKTER VAN HET STEDELIJK
INTELLECT.
De onontwikkelde Rus ls een boer, die ver
loren in oen dorp leeft, zeven maanden van het jaar in
gesneeuwd, en een dagreis ver van de c'lichtsbijzijndo
nederzetting van menschen. In aartsvaderlijk familiever
band lovend, slaat en misbruikt hij als hoofd van het
gezin de vrouw en de volwassen kinderen. Tegenover
hem staat de ontwikkelde, geestelijk bewuste Rus.
In hem heeft, als maar ergens in een slag menschen
de tegenstelling van onderdrukte drangwenschen het
individueele vrijheldsverlangen en het sociale plichtsge
voel van het geweten een vreeselijk gevecht ge
leverd, waarvan de ziel van de groote Russische be
gaafdheden het tooneel ls geweest." Aldus Ellsaboth
Busse-Wllaon ln een opstel over den Russlschen mensch
In het Zeitschrlft für Völkerspsychologle und Sozlologle,
waarvan het volgende een korte samenvatting is.
Een voornaam kenmerk van het oude Rusland was
de sterke onderscheidenheid van weinige sociale groe
pen. Een echt boerenvolk met een opperste laag van
leenrechtelljke en onbeperkt heerschende groote grond
bezitters en daartusschen in een betrekkelijk zwakke, en
politiek weinig invloedrijke stedelijke bevolking.
De souvereine geaardheid van den Russlschenleen
heer werd ln niet geringe mate bepaald door
het feit dat hij niet alleen groot grondbezitter,
maar bovendien groot bezitter van „zielen", zijn
lijfeigenen, was. Taalkundig ontwikkelde zichl
ln deze samenleving van „zielenbozltters" een menschen-
type van een bepaalde geestelijke constructie, dat men
nergens anders dan ln Rusland vindt, de uitzonderingen,
waarin het machtsbewustzijn omslaat ln een diep ge
voel van schuld. Inkeer tot zichzelven en twijfel aan de
bestaande maatschappelijke orde, waarin men zelf een
bevoorrechte plaats inneemt. Het is het type van afval
ligen, menschen die uit het millleu van geboorte en stand
ontworteld zijn, dat voor kort althans een psycho-so-
ciologische eigenaardigheid van het Russische volk al
leen was. ZU vonden hun toevlucht in iedere radicale
overtuiging, hotzij ethisch, anarchistisch of socialistisch.
En nochtans konden zij ook dan de overgeërfde eigen
schappen van hun van macht ovorvorzadigden stand:
dwingelandij, onderwerping, gemis van zelfkritiek, niet
kwijt raken. TolatoJ was een heel merkwaardig voor-
1 beeld van deze onaangetaste onbeperkte heerschappij
i en de ongeschiktheid zich sociaal to voegen, gepaard
•I aan een groote zedekundlge bezieldheid.
I Tegenover hen staat do boor; nauwelijks twee geslach
ten terug nog heelemaal geen persoon, maar het zake
lijk bezit van den grooten grondbezitter, met zooveel
grond voor zichzelf dat hij net ln het leven en bokwaam
voor zijn heeredlonsten bleef. Wel was do bevrijding van'
de boeren door Alexander II (1802) een ding van be-
teekenis, maar aan den anderen kant schiep zij het
landbouwkundige probleem pas goed Want de bevrijde
boer kreeg een stuk grond toegewezen, dat teveel om te
sterven on te weinig om van te leven was en dat bij de
toenemende bevolking in leder volgend geslacht kleiner
werd. Bovendien was het hem niet geschonken maar
verkocht tegen een annuïteit, welke hij niet kon opbren
gen zonder er bij den grooton grondbezitter grond bij
te pachten, wolks pacht hij weer alleen op kon brengen
door voor den pachtheer te werken, zoodat zijn econo
mische hoorlgheid practlsch dezelfde was als in den tijd
van de lijfeigenschap. De landbouwkundige hervorming v.
Btolypln van 1007, de doorbreking van de mlr, was maar
een schijnbare bevrediging van de boeren en had veel
eer ten doel de opkomende industrie van Rusland te
vergemakkelijken, door een landloos proletariaat te la
ten ontstaan, dat naar de steden trok on daar de fo-
brieksarboidersmassa werd, waarop later, als histori
sche paradox, 4e bolsjewistische rovolutlo voornamelijk
j steunen zou.
I Ook het ejgenaardige karakter van het stedelijk in-
i tellect, schommelend tusschen de uitersten van. lijdelij
ke berusting en vertwijfolde activiteit, werd bepaald
door den lnwendigen polltieken toestand van het land,
waardoor het geen uitweg vond, omdat de heerschende
leenrechtelljke klasse het monopolie van het staatsbe
stuur had 'en haar aan de opkomende industrie van het
land, elders een onbeperkt terrein, waarop de ontwik
kelde. burgerij zich geheel geven kan, maar weinig gele
gen was.
Onder deze omstandigheden ls de verhouding tusschen
individueelen en socialen drang bij den Russlschen
mensch anders dan in het Westen. Niet de individueele
nood van den enkeling, maar de politioke nood, de nood
van lijf en ziel van het heele volk, is de stof van zijn
letterkundige scheppingen en politieke idealen. Eener-
zijdsch staat dat het persoonlijke zelfbewustzijn zich
verkeert in. een collectief schuldbesef, omdat men zich
door goede komaf, opvoeding en ontwikkeling reeds
schuldig gevoelt tegenover do lijdenden en ontberenden;
anderzijds kon de vrijheid van het individu niet beleefd
worden, was de afzonderlijke mencch ln het algemeen
«n c
Dit ontbreken van uitzicht op de mogelijkhi ft
I den staat to kunnen werken, helpen on hervo
I kweekte die zieleleer van uitersten, waarin ten tl
I voerde machtsverlangens, en lusteloozo onniac
voelens elkaar aflosten, deze eigenaardige gemoed^®
mlng van de Russische litteratuur, eene waarin ï™006
dividueole zleleleed met groote psychologie en a1 700r
sche begaafdheid wordt weergegeven, maar vrlju
tijd met een strekking naar samenhang met den 1
j schappelljkon toestand.
In dit volk van lij'feigenen, dat wantrou Ci
togenovor .het IndividiiallBmo, het stelsel duioog"
de zelfstandigheid) van het Individu lang"
staat, moest izljtt, omdat het dit al der
in den vorm van wlllekeurigo- heer» dat
pij had leeren kennen, terwijl het individu rea
zijn doffe gedruktheid geen individualisme
veroorloven, ontstond ook en vooral onder de prooi
jewiki de eigenaardige sociale leer van den c aed
tieven mensch, waarin do in de. heel© Rusüfwn
geesteshouding en litteratuur latende zedelijke
vaardiglng van den socialen drang en de mi
waardigheid van het individueele leven tot bei AN]
levenswaarheid en zedelijk /plichtsgevoel werd. idag
begripsleer, tenslotte het oud-Ruasische anti-ii da
dualisme, vonden de bolsjewistische intellectu
als op het lijf geschreven terug in het man!»
Ook de strijd tegen den godsdienst wordt, bei op1
door het feit dat god, tsaar en staat één war« I" 1
de persoon van den tsaar, het hoofd van ker! *eIV
staat beid'o, zoodat de erfvijandscliap van &fl'
Russlschen revolutionnair tegen- de monarchie
ook tegen god keerde, geheel door zijn anti-it
dualisme beheerscht. Tr!
Zoo ontstond dan sedert het midden van do vi
eeuw een revolutionnaire theorie of wetenschap
lijk bij andore volkeren wijsbegeerte en uit het opM
wikkelde on kunstminnende publiek dat in 'i. so |c£te
organisme van 'allo volkeren bestaat, maar dio
naar gelang van do omstandigheden, ongelijk r0p
wikkelt, ontstond hier, als het ware regelrech!
den onbeperkt heerschenden anti-hervormingsz 5=
den tsari'stischen staat 'n geslacht van beroep» r
lutionnairen ln wie het besef van allergevaarll
onwettigheid en het steeds bereid' zijn zijn levt
geven en zichzelven op hot, spel te zetten een s
mlng van dweepzieke zucht naar handeling kw
te. Politieke moord, terreur on dictatuur, maar
een absolute vredelievendheid en volstrekte 1 1
loosheid hebben in deze maatschappelijike ver
dingen hun psychologische wortels.
Vooral het revolutionnaire anarchisme
Bakoenin en 'Netsjajef en het vredelievende
Tolstoï capituleerden voor hot gemis aan eente
zicht op een practische verandering in den soci
toestand en een opleving van het tsatristisch
potisme. Beide richtingen trokken uit het feit
in haar oogen de zelfheerschappij! van buiten af
aan 't wankelen te brengen was en van binnen Beb<
niet vatbaar was voor verandering, de consi
tie dat zij den staat geheel en al verwierpen
die gedachte hun theorieën kristalliseerden. Das4 he
waren zij do twee grootste inwendige vijanden 1 0
het bolsjewisme, toen dit de macht aan zich
trokken had en den nieuwen staat aaneen ft121
smeden. ft
bi.
Ik rook het liefst uit een
steenen pijp.
Waarom?
Als die valt, is ze stuk en
dan behoef ie ze niet meer op Ie
rapen
ÏOlfl
mot
r oi
n
!aw
oog
ij tl
rsch
pe 1
«t 1
taf
ren
<3
•ndi
als
Uw