RADIO-RUBRIEK. WETENSWAARDIGHEDEN. De doodenfeesten op Bali. VOOR DEN TOESTELBOUWER. De ultra—kortegolf. Verkeerd begrepen. Een onwaarschijnlijke geschiedenis. Juffrouw van zes hoos: (tot juffrouw van vijf hoos:, die met een „bontmantel" getooid gaat)Miau, raiaaauw X» hit U bekend: dat de ontdekking van Ameriku ongeveer f 6000 heeft gekost? dat Columbus in dien tijd als admiraal f700 per jaar verdiende, de kapiteins van zijn schepen f500 per jaar en zijn matrozen van 60 tot 75 gld.? dat de expeditie duurde van 3 Aug. 1492 tot Maart 1493? dat er 85.000 winkel» in Lon den zijn, de City niet meegerekend? dat, volgens geleerden, katten en honden kleurenblind zijn en al les grijs zien? dat volgens een Franseh ster renkundige de zon nog genoeg warmte heeft om ons gedurende 150 milliard jaren te verwannen? d a t dt mensch eleehts 2 van de ja&rlljkiche opbrengst aan le vensmiddelen van de geheel# aar de gebruikt? dat alle dieren slechts 12 ge bruiken, zoodat er nog heel wat over blijft en we. volgens de ge leerden, nooit bang hoeven te zijn, lat de aarde niet genoeg zal op brengen, om alle menschen voedsel te verschaffen? dat in Midden-Amerika o.m. op de West-Indische eilanden, maar cok in andere werelddeelen, tal van dynamo's, die de electriciteit voor de draadlooze telegrafie leve ren, door den wind worden ge draaid? Ia er geen wind, dan be helpt men zich met petroleum- of gasoline-motoren. dat bananen geen zaad hebban, in tegenstelling met andere vruch ten? Valt de rekening van den garage-houder ie tegen? Nou! De man wil niet eens mijn auto als eerste afheb* lin.R-1 EEN ZEER DURE AARDIGHEID. Een lijkverbranding op Bali ie een zeer dure aar digheid, gemiddeld gchat men de kosten ervan op 00.000 gulden. Daarom Is het begrijpelijk dat alleen de familie van' een rijk man zich deze uitgave ver oorloven kan, en zoo komt het dat de dooden van de armen voorloopig in de aarde begraven worden. Sterft daarna ften rijk man, een vorst, of een h ooge priester, dan komen de familieleden van de arm gestorvenen vragen, of hun lijken mee verbrand mo gen worden. Weken lang vóór zulk een verbranding zijn de be woners van Bali koortsachtig in de weer. Ieder die een doode mee wil laten verbranden, timmert eerst van de vreemdsoortige, mooie, met goud versierde doodkisten in den vorm van een dier. Daarna bouwt men gemeenschappelijk de kleine draagbare tem pels waarin de doodkisten naar de plaats van de verbranding gebracht worden en het laatst gaat het volk voor den vorst of priester een pr&chtigen lek toren bouwen. De dag van de verbranding zelf ie een blijde dag voor Bali. Hun Brahmoansch geloof leert dat de dooden pas na de verbranding tot hun goden ingaan, dus viert men deze verlossing met zang en spel. Do geur in het dorp is vóór en gedurende de ver branding onbeschrijfelijk. Men moet bedenken dat de lijken in eiken toestand uit de aarde worden opgegraven; onverschillig of zij een week een maand of een jaar begraven zijn geweest. Een vreeselijk besmettingsgevaar bij epidemieön. Eerst wordt de dikwijl» wel 2Ü M. hoog» toren van den vorst op gericht en dan worden alle lijken in dezen toren gelegd. Al» men een doode uit zijn hui» wegdraagt, timmert men een bijzondere uitvaartdeur voor hem, die -denzelfden dag weer dichtgemaakt moet wor den men bedreigt zoodoende den geest van den doode en belet hem den terugweg naar zijn huis to vinden. De toren en de houten dieren worden nu, door duizenden handen gedragen, naar de verbrandings- plaata gebracht. Mien beweegt zich daarbij in een zeer snellen looopas ook een bijgeloof opdat de geesten niet kunnen volgen. Olp de plaats der ver branding- aangekomen, wordt een bamboe-ladder tegen den toren gezet en de in wit linnen gepakte menschelijke overblijfselen worden eerst weer naar beneden gehaald. Op den beganen grond' ontbrandt een korte, felle strijd om elk lijk. In onze oogen een hoogst onstichtelijke gebeurtenis zij verzinne beeldt echter alleen den strijd van de goden met de familieleden van den doode, die hein graag op aarde willen houden. Nu brengt men de lijken naar de kisten in den Reeds eerder hebben wij iets over den bouw van een ultra-kortegolf-ontvanger medegedeeld. Sommige schema's zijn echter niet zoo heel eenvoudig en be doelen meer speciaal de ontvangst mogelijk te ma ken van Amerikaansche amateurzenders. Dikwijls nachtwerk dus. Thans, nu „Philips" zijn wereldvermaarden zen der geregeld in bedrijf heeft,, is de belangstelling, zoowel in Indië als in Holland, voor de ultra-korte* golf-ontvangst algemeener geworden. Ook luisteraars die overigens wel meer dan gewone belangstelling voor de „Radio" hebben, willen dezen zender na tuurlijk hooren, zoowel in Indië als in Holland. In Nederland wil men bovendien zo. mogelijk den „In- dlschen" zender hooren. Wij moeten dan voorop stellen, dat dit allea zeer wel mogelijk is, zelfs zonder groote kosten. F.eu ultra-kortegolf-ontvanger is niet duur, wat de aan schaffing èn wat de zelfbouw betreft. Zelfbouw is echter in dsn regel aantrekkelijker, zal dan ook wel meer plaats vinden, dan „koopen". Daarom willen wij voor die amateurs de volgende punten naar voren brengen. Het bouwen van een ultra-korte-golfontvanger toch stelt andere eischen, dan het bouwen van een normalen ontvanger. De verbindingen, dienen zoo kort mogelijk gemaakt te worden, hoe korter hoe beter. Hierop moet dus al dadelijk worden gerekend bij het opstel len der onderdeelen. De spoelhouders worden daar toe boven op het toestel gemonteerd en wel boven den condensator. Wij moeten dus in de eerste plaats in het oog hou den, dat het 'hier om uiterst kleine golflengten gaat pl.m. 31 M.), dus dat de ontvangstmogelijkheid voor -'en zeer voornaam deel afhankelijk gesteld kan wor- en van de kortheid der diverse verbindingen. Behalve de compacte bouw van het toestel, speelt de mogelijkheid van een uiterst fijne afstemming oen niet onbelangrijke rol. De afstemmingsconden sator, die een capaciteit moet hebben van 126 c.cM.. moet voorzien zijn van een fijlnregeHknop (slow mo tion dial), zoodat een geringe onderlinge verschui ving der platen mogelijk is. Ook de spoelhouders moeten een speciale fijnregc iing hebben, opdat de terugkoppeling eveneens bui tengewoon nauwkeurig geregeld kan worden. Dit laatste is bij de „normale" toestellen geen eisch. De spoelen, die voor den ultra-kortegolf-ontvanger noodig zijn, moeten 1, 2, 3, 4, 5 en 10 windingen hebben. Een serie van 6 spoelen dus. Tot onze spijt moeten wij er hier op wijzen, dat de meeste fabri kanten deze spoelen niet goed maken. Het is be slist niet goed, dat de wikkelingen elkaar kruisen1. Spoelen van geisoleerd draad, waarvan de windin gen elkaar telkens kruisen, èn raken, kunnen wij niet aanbevelen. Het is echter vrij eenvoudig, om zelf een stel spoelen te vervaardigen. Het verdient de voorkeur ze te maken van blank, verzilverd (niet vertind) draad, de windingen in spiraalvorm. Men doet verder verstandig, de frontplaat van me taal te maken, bijv. Aluminium. Wanneer deze dan geaard wordt, is het ontstaan van het, hier al zeer hinderlijke, „)h andeffect", absoluut uitgesloten. Voor' isolatie van de diverse onderdeelen past men ebo nieten buisjes toe. Deze frontplaten zijn in deti handel. N.B. Volgende week een hoogst belangwekkend ar tikel: Hoe bouw ik een ultra-kortegolfontvanger? Met schema en situatie-teekening! Juffrouw X. heeft me ver teld, dat ze zooveel van dieren houdt. - Dan ziin miin kansen nog goed. Ze noemde me gisteren een ezell vorm van dieren. Van binnen izijn deze dieren' hol. In elk van deze holle ruimten legt men eeen stof felijk overschot, dikwijls niet meer dan een paar beenderen. Alleen de vorst blijft in zijn toren. Onder vroolijk gezang steekt men toren en houten dieren aan. Het Brahmaansche geloof zegt: „0,p de rookzui len stijgen de dooden ten hemel." Op den dag na de verbranding trekken de schoone vrouwen van Bali hun gulden feestgewaden aan en dragen in een soort van urnen de asch naar zee. Het is een schoone plechtige optocht. Zwijgend schrijden de vrouwen achter elkaar. Met verschil lende plechtigheden vertrouwt men dan do over blijfselen der verbranden aan de golven toe. Van het geheel is indertijd ook ©en boeiende film opgenomen, die veel sensatie heeft verwekt, ook door don in echten filmstijl gestelden tekst, die er bij hoorde. In werkeflijkheid is net een, zinrijke, gods dienstige plechtigheid. De tijdens de plechtigheid in den tempel plaats hebbende dansen worden uitge voerd door dansmeisjes, die van te voren door wie- ook 'bedwelmd zijn, waardoor ze tz.g. in trance ge raken, terwijl een groep zangers en zangeressen, eerst in langzaam, daarna in versneld tempo zin gend, de godheid uitnoodigt in hen neer te dalen. Dezeflfde film is ook te Boeleleng in Noord-Bali af Kom hier, vlegel, dan zal ik je eens flink onderhanden nemen. pa! En ik heb niets gedaan, Best, maar morgen ben ik op reis en dan krijg jij je school rapport. gedraaid, nadat een Balineesch volksraadslid den fantostischen tekst door rustiger en juister beschrij ving vervangen had. En daarna is zij door Euro- peesche deskundigen ten sterkBte geprezen als folk loristisch document en studie-materiaal. De Bali- neesche meisje» «ijn de schoontte van den archipel, AL TE LETTERLIJK OPGEVAT. Een werkeloos kantoorbediende trok, ten einde raad, den boer op, om te trachten werk te vinden Eindelijk kwam hij' in een' dorpje bij een smid, die het erg druk had en hem vroeg, of hij ook een baan tje wilde hebben. „Nou en of!" riep de werklooze kantoorbediende uit, „Laat me maar eens probeeren!" De smid gaf hem daarop een moker en zei, dat hij1 dan maar eens moest Haten zien wat hij kon. „Kijk", reide hij. „Ik zal nu die gloeiende staaf uit het vuur nemen en op het aambeeld leggen. En als ik dan met mijn hoofd knik, geef je er een harde slag op!" De kantoorbediende, die een goed figuur wilde slaan, sloeg uit alle macht. Die arme smid heeft in geen half jaar meer met zijn hoofd kunnen knikken. De bediende had hem verkeerd begrepen. En op zijn hoofd geslagen. Eerste fuifnummer: O, ié! 't Is net of alle huizen rond draaien Tweede fuifnummer: Dat doen ze ook! Arme menschen, die er wonen 1 DE MAN MET DEN LEEUW AAN EEN TOUWTJE.- De volgende geschiedenis, hoe onwaarschijnlijk ook, moet in de ruwe mijnstreken van Zuid-Afrika gebeurd zijn. Een man stapte een bar binnen. Hij had een woeste snor, een revolver in elke hand en in zijn andere hand een dolk, terwijl hij een woest grommende leeuw aan een touw meevoerde. „Geef me een glas rum!" brulde hij, terwijl hij den leeuw een draai om zijn ooren gaf. Even later brulde hij: „Nog een glas!" En sloeg den leeuw een kies uit. Na het derde glas zei de café-houder: U komt ze ker uit een ruwe streek, vreemdeling? „Ruw?" riep de man uit en spuwde op den grond. „Ba, het mocht wat! Ze hebben me in het laatsta dorpje waar ik woonde, er uit gegooid, omdat ik te veel verwijfd was! Waarom kijken iullie me allemaal zoo aan, terwijl ik soer Ja. ziet tl, de chef vermoedt half en half. dat de paddestoe len oje vanmorgen geleverd werden, giftig ztfnl WARE WOORDEN. Beleefdheid staat tot welwil lendheid als de schil eener vrucht tot de vrucht zelve. Zonder wel willendheid heeft de beleefdheid slechts weinig waarde. Wanneer jonge lieden onder ver standige leiding zijn grootgebracht, wanneer zij hun vrijen wil nauw gezet gebruiken, dan zullen zij hot gezelschap opzoeken van diegenen, die beter zijn dan zijzelven en er naar streven dat betere voorbeeld te volgen. Matigheid is ©en solide en goed koop? levensverzekering. Geloof is geen harnas, dat de pijlen des lasters keeren kan, maar een levenskracht, die het vergif er van werkloos maakt Oud zijn we slechts voor hen. die na ons komen. Voor hen, die met ons oud zijn geworden, blijven we steeds jong. Wie stil is, wordt vergeten: wie niet vooruit gaat, valt achteruit, wie stopt, valt uit, wordt vertre den! wie ophoudt te groeien, wordt kleiner; de stationnaire toestand is het begin van het einde. Liefde is toch niet vóór albe bezitten, liefde is toch ook steun geven, koeeteren en leiden. £11Wat zag iii er dom uit toen ie met me trouwde. Hij: Fa, en ik was nog dommer dan ik er uitzag!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 16