vz m
MODENIEUWTJES.
EN ELEGANTE VROUW UIT HET
JAAR 1724
Op reii draagt de mondaine vrouw een man
tel van zandkleurig tweed, met een ruime,
ronde bontkraag en gevoerd met bont of een
geruite wollen stof.
In haar tasch een portemonn&le bestaande
uit een beursje en portefeuille.
^Middags is het chio om een ronde tasoh
van antilope te dragen op een metalen schild
pad-beugel gemonteerd.
Op de Japonnen veel ceintuurs, 'b avonds van
kleine diamantjes, van leer met groote gesle
pen steenen in den middag.
Bij de ochtendjapon satijnen gestikte muil-
les b^tómdje of slippers met veer-
•'b Middags draagt de elegante vrouw bij
baar mantels eenvoudige pumps van lakleer
met een kleine gesp.
De wandelschoenen zijn van krokodillenleer
met een breeden band over den voet, die tot
in de zool doorloopt
„Ciró" is het nieuwste van het nieuwe. Voor
de avondtoiletten is er goud-ciré, wat te glan
zen is om zoo gedragente worden en dat met
een overkleed van ohiffon een prachtig effect
maakt
Ciré-kant in kleine patroontjes bewerkt ia
ook iets nieuws.
Patronen van de modellen van de mantels en
kinderjurken zijn verkrijgbaar bij mej. C. Hartz,
8 Amarylllslaan, Heemstede (best. Haarlem).
De patronen voor dames kosten ƒ1, die voor
Underao (UKL Hat duurt ongeveer 10
alvorens ze In 't bezit komen van
patronen aanvragen.
Aan de lezeressen, die een patroon
wordt beleefd verzocht, bij de aanvrag»
schuldigde bedrag in te sluiten, ter vd
van administratie-kosten.
RED'
Leest: „La Femme de France", ec
dat zich bezig houdt met alles wat
en het huishouden der vrouw betreft
„La Femme de France" volgt niet
mode maar voorziet deze. Zij is da11
onontbeerlijk tijdschrift voor de vrou
Abonnement 05 francs per jaar.
Cllché's Femme de Franoa
3 Rue Rocroy Paris X.
X-
i onzen verlichten tijd te het standsverschil
gering geworden, dat men dit dikwijls
-.hts uit do manieren, maar stellig niet uit de
)dlng der betreffende personen kan opma-
en het is heusoh geen zeldzaamheid dat
dionstmeisje er op haren uitgangsavond
1 mooier uitgedoscht ziet dan hare meeste-
Maar deze laatste zal daaraan, werkelijk
n aanstoot nemenhet moge dan ai een en-
3 keer voorkomen dat de kleeren den man
ien, dat zij „de vrouw" maken is wel een
r groote zeldzaamheid. Dus wanneer het
isje verder coed haar werk doet, waarom
.r dan niet kar onschuldige genoegen ge-
id, al zou men dan misschien liever willen
zij wat eenvoudiger was en haar spaarduit-
beter gebruikte 11
Ivenwel, in den ouden tijd hield men er der-
ijke liberale begrippen niet op na, hetgeen
uit het volgende vermakelijke verhaal zal
ken Op den 25 April 1724 werd in Wolgast
i plaatje in de nabijheid van Stralsund, te-
i de echtgenoote van een bakker procesver-
i opgemaakt, omdat zij „door hare overda-
e kleeding, waarmee zij zich zoowel in de
•k als elders vertoond had, zich had voorge-
in als behoorende tot de allervoornaamste
tot den eersten stand". Als omschrijving van
re kleeding wordt daarbij vermeld, dat zij
jorduurde kleeren droeg en als hoofdvereie-
g „Fontanges" naar de laatste mode, welke
t de fijnste kant bewerkt waren, hetgeen
or de vrouw van een handswerksman in
)lgast geheel niet de gewoonte en dus zeer
gepast was, terwijl zij bovendien daarvoor
de kerk, een groote opschudding, gelach en
;enis vorwekt had". Nadat men haar verbo-
a had zich nogmaals zoo te vertoonen, bleef
eon tijdlang uit de kerk, maar na verloop
n eoulge weken bezocht zij het heilig Avond-
ial en verschoen daarbij „dermate opgo-
ukt, dat de geheele gemeente er aanstoot
q genomen had". Ten tweeden male werd
ar deze kleeding verboden, terwijl men haren
btgenoot er ernstig op wees dat het zijn plicht
is zijn vrouw van dergelijke verkeerde din-
n af te houden. Waar zij zoo klein en zelfs ar-
jedig woondeü, werd daarbij tegelijkertijd de
aderlijke vermaning gegeven „eventueele
aarduitjes te gebruiken voor verbetering en
;breiding hunner woning, maar niet voor on-
•odige kleederdracht of ander ijdele genoe*
n8". Weer bleef de bakkersvrouw een tijd
ig uit de kerk weg, tot zij daar plotseling op
n mooien Zondag weer verscheen in een
aohtlg zwart rouwkleed met enorme fontan-
is, gevolgd door een dienstmaagd, die hot
-rkboek voor haar droeg, de deur voor haar
iende en haar in den stoel hielp. Dat liep de
uigaten uit Bij het verlaten der kerk werd
I door een diender opgewacht en moest zij
«en begeleiden ®aar het overheidsbestuur,
lar werd zij flink onderhanden genomen over
'Ar ongepaste gedrag en tevens aangemaand
zorgen dat dit niet meer voor zou komen.
tJ beriep zich «venwel op het ieii dat zij zelwe
van goede familie was. Dit maakte niet de min
sten indruk en men deelde haar mede, dat bij
de eerstvolgende herhaling harerzijds om met
de groote fontonge op het hoofd en de dienst
maagd achter zich aan naar de kerk te gaan
men haar de fontange zou afnemen, terwijl
het meisje niet in de kerk toegelaten zou wor
den. „Al ware zij van nog zoo goede familie ge
weest haar vader was reeder in Stralsum
„Zoo had zij zich toch slechts naar den stand
van haren man te richten, evenzoo als de an
dere handwerk ere vrou wen, die ook niet uit de
band sprongen". Een afschrift van dit proces
verbaal werd haar op haar verzoek overhan
digd.
Maar nu nam haar echtgenoot haar verdedi
ging tor hand. Op den 28sten Mei 1724 schreef
hij aan de regeering in Stralsund, dat men zijn
vrouw bevolen had „zich geheel andere te klee-
den" maar dat zijn vrouw hare kleeren als uit
zet gekregen had en zich bij den dood van hare
moeder een rouwjapon had laten maken met
bijpassende hoofdbedekking. Maar zeer ge
hoorzaam voegde hij daaraan toe „dat hij zeer
goed begreep dat hij slechts een eenvoudige
bakker was en daarom beloofde dat zijn vrouw
slechts zoolang op deze deftige wijze gekleed
zou gaan tot deze kleeren versleten waren en
zij zich daarna zou kleeden, zooals het eene
bakkersvrouw betaamt, mits men dan ook een
reglement maakte waarnaar ook de andere
ijdele vrouwen zich te voegen hadden die zich
boven haren stand wilden kleeden".
Reeds den volgenden dag schreef de regie
ring van Stralsund aan de vroede vaderen te
Wolgast dat men het niet gewenscht achtte de
bakkersvrouw als sondebok" te kiezen, dooh
liever in dit speciale geval toe te geven waar
men in deze slechte tijden toch moeilijk van
haar verlangen kon dat zij extra uitgaven
maakte om eenvoudiger kleeding te koopen,
waar zij toevalligerwijze betere kleeding bezat
En daarbij de raad„Mocht U het noodig vin
den de kleeding te reglementeeren, zoo moet
gij dit doen door algemeene, voor iedereen gel
dende voorschriften en niet een willekeurige
persoon daarvoor uitkiezen". De gemeenteraad
wilde nog niet toegeven, antwoordende „dat
het zeer moeilijk was om een scherpe lijn tus-
schen de standen schriftelijk vast te leggen en
dat het haar beter leek al naar de omstandig
heden te handelen".
Toen was het met het geduld van de regee
ring ten einde en den 28sten Juni werd aan
den Wolgaster gemeenteraad officieel voorge
schreven dat al datgene wat den vroeden va
deren aan de kleeding der bakkerevrouw ais
overdadig voorkwam, ook zonder aanzien des
pereoon8 aan alle vrouwen die geacht konden
worden in stand gelijk met haar te staan zou
verboden worden.
Verdere officieele acten over deze hoogst
gewichtige regeeringsaan|elegenheid zijn er
niet te vinden, maar wij twijfelen of de Wol
gaster bakkersvrouwen zich nog steeds aan
de oude reglementen storen I
GEDACHTEN EN GEZEGDEN.
Gelukkig te zijn met weinig, dat is de ware
mooier om rijk te zijn.
mvrér-r OAUJm
1 M.
En ten slotte zien wij Henriette in een japon
uit paarlgrijs serge. Ronde plooion geven weer
de noodige wijdte van voren, op het bovenlijf
draagt zij een plastron met onze beide reetjes
ditmaal in rood Metrage 2.25 M. in 1.40 M.
ïïy te ook aüerbekoorRJksi tn een deux-pfè-
in groen crapello, met een fijn geplisseerd
|e en een lange casaque. Een zwarte band
ngezet en teekent een groote V, terwijl aan
onderzijde van deze V en op de zakken twee
ene reetjes geborduurd zijn. Metrage 8 M. in
AAB016E ZAKKEN VOOS ONS
NACHTGOED.
Rei oDeea om cadeau te geven, moet ook
voor eigen gebruik rijn deae oaobaafckan niet
•kehta pmetleoh, maar rij vonaen oen wfige
VMriedng op hei bei
l de eerate k ta sbocfcJeorig JtoOd de taW
geuoonri door een mauve Bui mei een groeten
etrik op de stuiting. Benige bloemen, eveneene
mauve, en los er op genaaid, in hisèan, «ooals
de eerste figuur aangeeft, vroolijkan denen aak
op. Voor hoi hart vso de bloem neme men een
paarlmoereo kaocp, da hiodeaen afin ril een
inooi groen.
IV. De kueeeinok waarmede wij beeMte» Ie
uitgevoerd als een niet gevuld kussen, nooals
van zelf spreekt In de voering is aan de rijda
een openter om hei naohthemd er in te kunnen
opbergen. Deae aak Is ta koningsblauw taffetos,
waarop sterren en maan In zacht geei aange-
Ate berin* nog twee
eene la wtt dovetine. afgeaet met
fijnen. Op de taflie komt dao eon rij met <xm
reetjes, eveneens In geel. MeiiageOriL H ka i sL
En bet laatste la een vest fc
|<fe^ev®*i£aia hnèsO
bracht zfja De rood te kooingBtiaQW of geel
Voor hot er opbrengen van maan en
bruOce men glansend plat katoen.
TAN ALLES WAT.
De hoedjes worden heel kkan ged
om hethoofd sluitend, om ons
tegen den kouden wind. Zwart ii
kleur, het vilt orerheerscht, het
soepele rilt, waar men alles mee
Het zwart is een beetje somber, da
lijkt men het op met zilveren of g
kertjes, d.w.z. de versiering ziet
er dikke spijkers in geslagen zijn,
koppen een ornament op het hoed]
Ook worden de hoeden veel mei
gouddraad versierd. Ook worden et
andere kleur vilt bladen en bloem
die dan het vilten niemendalletje,
zoo flatteert, de „note gaie" geven.
Een klein tulletje of kanten vofl
over de oogen vallend, geeft de oop
zondere glans.
Ook wordt dikwijls voorin hetl|wa
speld gestoken met een gekleurdei
moet natuurlijk met smaak gedni
een paar cornalijnen speldjes sta
aardig in een zwart hoedje, als de
zwart is, met een bruine bontkraag
Een groote vraag is, of do rokka
letslanger worden, inderdaad wui
maar meestal alleen van achtera,
dus als we een japon dragen waai*
terkant veel langer te, daarvatH al
vooral bij hert zitten, aan die roé,
heel veel zorg besteed bei te
kleine exentricSteften cfle leder
meebrengt
Het tegenovergestelde
ton vorm, <96 sommige TOOMf
•eereo.
Op bei ooeenbtt regeert
ook oe oombtnatie zwarti
Oen wo had wed Jwloppo*