Persil Bets, houd dan toch op met dat wrijven en boenen I Jporl os op den Oceaan rondgedreven. Kloosterbalsem Binnenlandsch Nieuws. Drooglegging van de Zuiderzee. Brand in een asphaltfabriek. Het lijk in het duivenhok. De Zuiderzee voor het nageslacht bewaard gebleven. De bedrieger bedrogen! De malversaties te Wijdenes. Doorgaande verkeerswegen in N.-Hoüand. Ingezonden Stukken. De heer Dtfktouiizen: Van der Stel 1» er toch nog JlXterf Hoewel er «een officieel bericht de, i? de g&scommiasle met 8—7 ©temmen besloten aeen onderzoek naar de 5 net. in te «teilen. In de uien staat, als de raad zich niet vereenigen 'kan d-ü wijze van onderzoek, richt ze zich tot Ged. «jph jk vermoeid niet. dat er raadsleden, zijin, die mdvrej ,het onderzoek kunnen vereenigen, dat niet [aan is. Ik zal er niet meer 'van leggen, hoewel verleiding zeer «root is. j beer 'Do Burck: 'Het ligt op den weg van de commissie, om antwoord te geven. Ik ben het on- met ihet optreden- van de gasoommissie tegen- dien raad van Zui'dschiarwou'dei, doch' we kunnen thans geen bosuit nemen. oorzitter herhaalt nog eens wat hij eerder gezegd i At" nog steeds in de ihoop het misverstand te kun- cllze'! j ópbelderen. Sipreiker releveert nog eensjiet^toe- dat - ia 4 den dit erzocht .t scha direct gisten ficieelj aat nededa Offic ikend, zijn loor d« t van den raad en van de gascommissie. Het ligt. •s Voonzitter, in den lijn, meerdere stagnatie in zaak te voorkomen. De gascommissie zegt, dat recteur recht heeft op d'e 5 pet. Wat is nu gaarder dan te toewijzen dat deze stelling juist «Jat kan alleen door een onderzoek komen vast De zaak is te ernstig, om door een woor- .s' r" a in4c arvH.ftno fa dirvAn. iiiit.vr>ArAn H-an rlnnr of niet besluit en bu lelijk de /e dat g een pm t in de eigen strijd iets anders te doen uitvoeren dan door raad besloten is. heer Du Burck: Kunt U dan zeggen, dat de 5 ten onrechte genoten is? oorzitter: Ik verwijs naar de nota. Aks u zegt, diet ten rechte genoten is, zou ik om de toeschei- vragen, heer Du Burck gelooft dat de gascommissie ernstig onderzocht heeft, doch wil hen laten ten. waarom ze een zoodanig toesluit genomen eens uj ben. Slechts enkele maanden terug, is hier nog bit' voile vertrouwen in de leiding der gasfabriek (esproken. over! oorzitter: Dat is logisch. Als niets bekend is, het j i niets anders gezegd worden. Al» dan echter niet Sagen later .mededeelingen gedaan worden, houdt aan i n licht een slag oim den arm en gaat men op on- dat ie Boek uit. ht. Hl} )e heer Dijkhuizen wil het officieel antwoord af W. 1 ohten. oorzitter: Er is niets af te wachten. Ik geloof niet zaak n l thans nog antwoord komt. Voorzitter wil het voorstel-du Burck, dat gesteund Bun trdt door den heer Dijkhuizen, in stemming, toren- ge t - het zt e beer Groen: Is het niet bespottelijk. Al zou er van dag ook bericht komen, wat zou er dan meer gezegd rd. Woi men worden? Is de zaak nog niet lang genoeg to ber aineerd. Ik ben overtuigd, dat de 5 ,pct. niet ge in mag worden 'zonder uitspraak van den raad. \i eten we nu nog langer wachten? mstatea 'oorzitter,: Ik ben het volkomen met u eens. niets lot voorstel-Du Burck, om aan de gascommissie niet n! de motieven te vragen, wordt met 5—2 ©temmen Rat worpen. officia 1 btoen ik Het Alkmaarsche Ziekenhuis. 1 de g jR heer Groen herinnert eraan, dat het vorig jaar wat in l Alkmaar een vraag gesteld is omtrent het ge- er mijn ^de plan. Nu door Alkmaar de 150.000 gulden an thu t geaccepteerd is, en daardoor de axploitati-ek-os- er van )iet ziekenhuis grooter zullen zijn, vraagt welk antwoord toen is ingekomen, is er dan migvffl ns geen reden te meer om nog eens een schrijven •">ten g. rWlt(.n? •overl Voorzitter: Er is geen antwoord ingekomen. Ik lof u echter in overweging, deze twee zaken te «meiden, temeer waar er nog geen definitieve uit- jrwvk is. Er .zal later voldoende gelgenheid zijn, er terug te komen. Vermoedelijk1 komit er later wel fffoht. jbchwr Groen: Het lijkt mie toe, dat nu de kosten jojrur zullen worden. Hij acht het vreemd, dat Alk laar niet geantwoord heeft. ATs ze met een defini- ive aanvraag komen, rekenen ze er op. Daarom het beter, eerder een uitspraak te doen. P1C Voorzitter: Het ging toen om de maximum bijdra- of om ^eze te verminderen. v,Aofi^e beer Groen wil antwoord 'Vragen. borzltter: Daar is niets op tegen. Echter zal voor ir 1930 pas aanspraak op de gemeente gedaan men worden. beeft., over] e 5" In deri fredwivonden werd een schrijven; te richten, oten is sie zegl daar Kil? Da heer Du Burck verontschuldigt -zijn late komst, had vergadering van de Raiffeisenbanlk. Voorzitter: Het is jammer, want u hebt heel wat d&t. ftama wordt "de vergadering gesloten Het vele wrijven van het wasch* goed is niet raadzaam en onverstan» aig; niets schaadt meer dan die krachtige bewerking met waschbord en boender! Zoowel de meest voor» aanstaande vakgeleerden, als Uw eigen verstand zeggen Ut De éiscb des tijd» is Zelfwerkend Waschmiddel. Zonder omslachtigenhandarbeid.een» voudig door koken wordt het wasch» goed sneeuwwit, geurig en frisch I Vraagt gratis brochure ,De Reiniging der Wasch" b/d. Eenige Imp.: E. Oster- I mann Co. Amsterdam. Fabrikante Henkei Cie., A. G., Düsseldorf. en, öob i nbük een zware reis van het stoomschip „burgerdijk". n, Guyfc men zich zal herinneren, is van de Burgerdijk, arm tijdens een zwaren storm in den nacht van Dn toch zangen, ïcrstadt aar hiff de htt»| rder ut bi) gaan? rdt W* "."„«UI -Ameril.}0Tn, brUto meten<J vrachtschip van de Holland 1 totterdam tw °P haar re*s van Newport News naar op 21 t e?n zwaren storm in den nacht van iet roer &ÜuUfri midden °P den Atlantischen Oceaan dijk, van ri ro^en" Eerst heeft het stoomschip Bosch- toaar door w maatschappij, assistentie verleend, 1 vrachtert? s*echte. weer en de omstandigheid, dat is dit nnr!P+Z1Ch niet ^eent voor sleepwerk op volle Nadat de b™ tVVele pogia^ea waren gefaald, gestaakt fc°°de Zee ,haar reis had voortgezet, heeft de ieesieetiKrt„* werk overgenomen. Later zijn er nog durende 2?n ^umbeT en Poolzee bijgekomen. Ge- «epreig had men voortdurend met bijzon der zwaar stormweer te kampen en de voortgang van de sleep was per dag slechts gering. Toen later het weer wat opklaarde, is de Humber naar een andere bestem ming vertrokken en hebben de Pooltee en de Roode Zee de sleepreis voortgezet Dezer dagen nu, is de Burgerdijk, na een reis van 80 dagen, die onder normale omstandigheden li dagen duurt, te Rotterdam aangekomen. D« kapitein van de „Burgerdyk" vertelt. De gezagvoerder van het stoomschip Burgerdijk, ka pitein J. Burger, en zijn eerste officier, de heer J. Rog geveen, deden aan de N.R.Ct. het volgende verhaal, over de zware reis, die zij zoo juist achter den rug hadden: Den 13den Januari is de Burgerdijk, zoo vertelden zij, van Newport News Norfolk vertrokken, met bestem ming naar Rotterdam. Het weer was vrij goed, totdat zij op 18 Januari, op 15° W.L. gekomen, een zware storm uit het West-Zuid-Westen kregen. Op Vrijdag 20 Janu ari schoot den wind naar het Noord-Westen, en de zee ën werden snel hooger. Om 6 uur 40 voormiddag be merkte de wachthebbende officier, dat het schip zwaar oploefde en dadelijk werd binnen boord een onderzoek naar het stuurgerei ingesteld. Alles bleek In orde te zijn waaruit wij wel moesten concludeeren, dat ons roer ge broken was. De hooge zeeën maakten een onderzoek bulten boord niet mogelijk. Wij seinden dadelijk naar de Boschdijk, welike 40 mijl voor ons uit lag. De Bosch- dijk keerde dadelijk terug, om ons te komen assistee- ren. Maar ons schip, dat stuurloos was,' dreef snel van het bestek weg, zoodat het voor den Boschdijk heel moeilijk werd ons te vinden. Den geheelen dag hebben wij zwaren rook ontwikkeld om zoo de aandacht te trekken. Toen het donker werd hebben wij vuurpeilen afgeschoten en sterke booglampen opgehangen. Ten slotte, is het de Boschdijk, welke, evenals wij dit deden, radiopeiling hield op de Noordelijker in den Oceaan liggende Rotterdam, geluikt ons te bereiken. Dat was 7 uur in den avond. Wij hadden in dien tusschentijd den sleeptros klaargemaakt, maar het weer was veel te slecht om verbinding tussohen beide schepen te krij gen. Daarom zijn wij stookolie over boord gaan pompen De Boschdijk deed dit eveneens en zoo kregen wij tus- achen beide bodems een stuk zee, dat betrekkelijk kalm was. Wij dreven evenwel snel te loevert af en het viel toch nog lang niet mee, om een boei naar boord te doen drijven. Ten slotte ls het toch'gelukt en nadat wij steeds zwaardere lijnen hadden overgehieuwd, konden wij ein delijk de sleeptros buiten boord brengen. Het einde van dezen tros sloten wij op onze bakboordsankerketting, van welke ketting wij 00 vaam uitvierden. Deze zware ketting had tot taak het stijf worden van den tros tegen te gaan. Door zijn gewciht kon hij de rukken opvangen en nivelleeren.1 Om te voorkomen* dat de tros teveel druk op onze ankerspil zou uitoefenen, hebben wij voorts staaldraden aan den ankerketting bevestigd en deze op bolders vastgelegd. De Burgerdijk was inmid dels afgedreven tot op 45° 32' Noorderbreedte en 40° 14' Westerlengte. Toen alles klaar was kon op 20 Januari het sleepen beginnen, maar nauwelijks kwam er vaart in het schip, of de Burgerdijk begon te gieren. De Boschdijk zoowel als de Burgerdijk hadden een waterververplaatsing van circa 14.000 ton. Het wil dus heel wat zeggen als twee zulke zware lichamen met eep ruk in den tros vallen. Wij waren dan ook nauwelijks op weg of de tros knap te af bij achterschip van de Boschdijk- Den geheelen nacht hebben wij werk gehad om de tros weer binnen boord te krijgen. Door de machines nu eens vooruit en dan weer achteruit te laten slaan, ge lukte het ons vrijwel de Burgerdijk met den kop op de zee te houden, zoodat wij het minsten last van het over komende water hadden. Dinsdagavond hebben wij voor de tweede maal ver binding met de Boschdijk gekregen. Toen dit sohip weer ging sleepen, hebben wij verzocht, zoo min mogelijk vaart te maken, maar het anker, waarop de sleeptros waa gestooten, brak en met 'het sleepen was het weer gedaan. Ditmaal moest de Boschdijk de sleeptros in hieuwen en hadden wij alleen maar het eind ankerket ting buiten boord staan, maar het valt op die onstui mige zee toch niet mee, de ketting weer op te draaien. Des Woensdags hebben wij weer verbinding gekregen met de Boschdijk. Om 2 uur 's middags begon dit schip weer te sleepen. Het weer was wat handzamer gewor den en alles ging betrekkelijk goed, totdat wij om half 5 in den middag eensklaps gekraak hoorden. Het bleek dat de kraag van de ankerkluls was ingescheurd en voor een deel zelfs verbrijzeld was. Toen hebben wij aan de Boschdijk in antwoord op een voorstel van kapitein Lindauer geseind: „Het zou ook voor mij een voldoening zijn geweest, door de Boschdijk te worden binnengebracht. Tot mijn grooten sotjt, kon geen succes meer worden verwacht, gezien de ervaringen van de laatste dagen en er is m.i. geen me thode geschikt te achten, waarmede wij veilig d©or uw schip kunnen worden binnengebracht. Ik kan met mijn verantwoording voor het schip, lading en menschenle- vens, niet verder gaan. Ik verzoek u de trossen te laten slippen en voorloopig nog bij ons te blijven, totdat de Roode Zee heeft vastgemaakt. Kapitein Burger. Wij hebben toen de trossen ingekieuwd, en een con tract met de Roode Zee afgesloten. We hebben vervol gens het stuurboordanker naar bakboord overgebracht, omdat kapitein Niels Persson ook op een ankerketting wilde sleepen, en dit op de bakboordsketting niet meer mogelijk was. 3 Des middags om kwart over 12 was de sleepverbinding klaar. Ook deze ketting hebben wij met stalen sjorrin gen versterkt, welke op de bolders werd gestoken. Ons bestek was toen 45° N.B. en 33° WJJ Aan de Bosch dijk seinden wij: Gelukkig zijn wij geslaagd, hedenmorgen alle sleep trossen met uw 15 vaam ketting binnen boord te kra gen Ik dank u recht hartelijk ook uit naam van alle officieren en de bemanning, voor de waardevolle wijze, waarmede gij en de uwen hebt getracht ons te sleepen. Nogmaals spijt het mij, dat onze 3 herhaalde pogingen geen blijvend succes hadden. Ik deel u beleefd mee, dat Ik na de Roode Zee heeft vastgemaakt, uw assistentie niét verder noodlg heb en gij uw reis kunt vervolgen. Goede reis, beste groeten en nogmaals dank. Kapitein B E>e Boschdijk heeft toen haar reis voortgezet. Het waa slecht weer met hooge zeeën. Tengevolge van den ach terlijken Westen wind wilde de Burgerdijk slecht vol gen en ging het achlp loeven. Dank zij het groote beleid van kapitein Persson werd het breken van de sleeptros evenwel voorkomen. In verband met den achterlijken wind lieten wij onze ma chines niet draalen. Eiken dag vorderden wij langzaam maar zeker en wij liepen 40 tot 60 mijl per dag. Wij verzochten de Roode Zee rechtwijzend Oost te sturen, ten einde in be ter weer te komen. Dit is achteraf van veel nut geble- k Op 6 Februari toen wij 45° 57* N.B. en 23° 11' W.L. hadden, is de Poolzee er bij gekomen en op 10 Febr. de Humber, waarna de Roode Zee naar Falmouth -is gegaan om te bunkeren. Toen het weer een weinig beter werd hebben wij ge tracht, om door middel van een noodhulproer het op- loeveren te voorkomen. Wij maakten groote schijven van manilla touwen, bij wijze van zeeanker en lieten dit achter ons drijven, maar het hielp niet veel. Meer succes hadden wij van een zonnetent, van welke wij een stagzeil maakten en dat wij -aan den" fokke-stag heschen met den schoot te loevert op. De dagafstanden werden grooter, wij liepen 70 a 80 mijl en langzamerhand konden wij onze machines laten bijwerken. Toen haalden wij zelfs de 133 mijl per dag. De Poolzee, die na terugkomst van de Roode Zee ach ter was gaan liggen, hielp met sturen en voorkwam het oploeveren. Eindelijk, op 17 Februari sloegen de Engelsche kust lichten door in den nacht. Kort daarna waren wij in het Kanaal. Zorgvuldig hield kapitein Persson het mid den van het Kanaal, teneinde de drukke scheepvaart routes te vermijden. Dien nacht werden wij door een Engelsohen kruiser gepraaid, die ons assistentie aan bood. Wij hadden deze evenwel niet noodig en bedank ten. Den 12en Februari Ie de Humber naar een andere bestemming vertrokken, en voeren wij verder, met de Roode Zee alleen voor en de Poolzee achter. Bij de Belgische kust kregen we mist en Dinsdag avond kwart voor 6 waren we bij het vuurschip Maas. Gistermorgen ls kapitein Persson met veel behendigheid naar binnen gegaan. Het was evenwel ergerlijk, dat een Belgische dopperzuiger, die juist uitging ons bij het binnenkomen zoo dwars zat. Toch ls het goed afgeloo- pen. Kapitein Burger eindigde zijn verhaal met zijn groote erkentelijkheid en zijn bewondering uit te spreken voor de goede zeemanschap en het kloeke beleid van den ge zagvoerder van de Roode Zee, kapitein Niels Persson, die in dit slechte jaargetijde, op deze wijze kans heeft gezien de Burgerdijk behouden binnen te brengen. Het is een zorgzame reis geweest, zoo eindigde (hij, maar ik heb veel blijken van meeleven ondervonden van mijn collega's. Van tal van kapiteins zijn telegrammen ontvangen, in welke de beste wensohen voor een behou- don thuiskomst werden uitgesproken. Doe er wat Kloosterbalsem op ls het gewone gezegde, als men zich heeft gesneden, gestooten, gebrand, geklemd of geschramd. Die verzacht, zuivert en cr blijven géén Utteekens. „Geen govd xoo goed" de lezing te kopenhagen. Voor een talrijk en zeer belangstellend -publiek heeft Dinsdagavond, de heer V. J. P. de Blocq van Kuffeler, uit Den Haag, hoofdingenieur 'bij de Zuiderzeewerken, oen lezing gehouden in de Deensch-Nederlandsche club te Kopenhagen over de afsluiting en de drooglegging /an de Zuiderzee, wordt aan de N.R.Ct. gemeld. De heer De Blocq van Kuffeler was daartoe uitgenoo- dlgd door een Deensch-Nederlandsch comité," bestaande uit den Nederlandschen gezant te Kopenhagen, ridder van Rappard, en leden van de Deensche ingenieursver- 3enlging. Reeds dagen te voren hadden de Deensche dagbladen artikelen bevat, waarin deze groote droogleg- gingsarbeld werd besproken. De droogleggingskwestie is jarenlang ook in Denemarken aan de orde geweest; en kele inhammen, zooals op het eiland Laaland, worden au drooggelegd,, andere als de Limfjorden, die Jutland ,n tweeën splitsen, komen telkens weer ter sprake, en de Lammefjord bij Roskilde is rqeds droog gemaakt en levert een groot oogstrendement. Nadat de directeur van de Technische Hoogeschool, prof. Pedersen, den spreker in hartelijke woorden wel kom had geheeten, hield de heer Van Kuffeler zijn met lichtbeelden toegelichte lezing. De Nederlandsche consul-generaal, de heer Rietbergen zeide hem aan het slot daarvan hartelijk dank. STOKER DOOR DEN SCHRIK DOODGEBLEVEN. Gisterochtend omstreeks negen uur is brand uit gebroken in de asphaltfabriek, die gevestigd is in de Nova Zeimtoiastraat 65 te Amsterdam. De brand ontstond doordat een der asphaltketels overkookten, gassen die zich ontwik kelden vatten vuur en in een oogenblik laaiden de vlammen op. Aanvankelijk liet het vuur zich ernstig aanzien, doch met eigen middelen was de brandende1 ketel vrij spoedig gebluscht. Het vuur had echter de houten fabrieksoverkapping aangestoken en pas na een drie 'kwartier Werken had de brandweer deze ge bluscht. Bij het uitbreken van NIen brand is de stoker, ver moedelijk door schrik bevangen, bewusteloos geraakt. Personeel van G.G.D., zoomede brandweerlieden, trachtten hem bij te brengen, echter tevergeefs. Men vermoedt, dat hij aan een hartverlamming overleden is. het geval voor den haagsche rechtbank. De Haagsche rechtbank heeft Donderdag uitspraak ge daan in de zaken, welke zijn voortgevloeid uit het ont dekken van het lijk van een ongeveer 20-jarig Duitsch meisje in het duivenhok dat drijvende werd gevonden in de Waalhaven te Rotterdam. J. M., koopman te Den Haag, werd wegens het weg voeren van een lijk, met het oogmerk om het overlijden te verhelen, overeenkomstig den eisch veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf. H. J. K., eveneens koopman te Den Haag, werd we gens het opzettelijk uit winstbelang in behandeling ne men van een vrouw, te kennen gevende, dat daardoor zwangerschap kon worden verstoord en voorts wegens het wegvoeren van een lijk, met het oogmerk om het overlijden te verhelen, tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld. Het O.M. had tegen dezen verdachte drie jaar geëisoht. Verder sprak de rechtbank vrij de vrouw M. O., echt- genoote van den vorigen verdachte, aan wlen het ple gen van abortus op het Dultsche meisje, wier lijk later in het duivenhok werd aangetroffen, ten laste was ge legd. Tegen deze verdachte had het O. M. twee jaar ge vangenisstraf gevorderd. MAAR BAN IN BEELD! NEEMT PROEF met FAMOLES Je 6-Cents Sigaar. Fa. Jb. MOLENAAR - Schagen. Inaansuitiaj? op het bovenstaande weet genoemde corr. later nog mede te' deelen, dat men reeds bezig is imet wat hij wenschte: Br wondt, onder leiding van den toekenden folklorist JE. v,. cl. "Ven, voor toet Filtm- arclhief een Zuiderzeefilm opgenomen. Bravo! VAN „ZWARTE" EN „BLANKE," COMMIEZEN. Ondier de rooki van Tilburg toeeft zich een der laatate dagen een vermakelijk, voorval- afgespeeld, meddt het „D. <v. N.B.". Tot goed toegrip zij- vooraf medegedeeld, dat die zoogenaamde „zwarte kommiezen" van-huis-uit ge wone smokkelaars zijn, die echter het toeroep van smokkelaar eraan hebben gegeven en thans des nachts er om uittrekken om zicto in hinderlaag te leggen, de jeneversmokkelaas op te- wachten en als echte kommiezen hun vroegeren collega's het onver biddelijke „halt" toe te roepen. Het gevolg van dit optreden is steeds, dat de smokkelaars op den loop gaan en hun built voor de gewaande kommiezen achterlaten, Een der laatste nachten nu vielen twee „zwarte" kommiezen een bende smokkelaars op het lijf tus- schen Goirle en Tilltoujg. Alles ging naar wensch. De smokkelaars schoten toe en constateerden tot hun vreugde, dat de touit niet minder dan ruim zeventig Uterflossctoen groot was. Een enander werd door de mannen opgenomen en welgemoed aanvaardden zij: den tocht naar huis. Dat waa nu maar een peulschil-I el je mee-r. Zij waren reeds dicht bij Tilburg en zoover komen de kom miezen nooit. Maar wat nooit gebeurd was, gebeurde thans. Nauwelijks hadden de mannen enkele honderden metei® afgelegd, of daar sprongen plotseling van achter het struikgewas twee donkere figuren te voorschijn. Het licht van een zaklantaarn flitste hun tegen, en een tweevoudig „halt1" werd hun toegeroe pen. De ibeiiden mannen trachtten alsnog -te ontvueh- ten, doch toen de kommiezen eenige schoten in de lucht .losten, achtten izij het blijkbaar raadzamer izich over te geven En zoo kon het gebeuren, dat de twee zwarte kom miezen. 'die op zoo'n handige manier aan een prachltigen .buit waren gekomen, niet alleen ver plicht waren hun waar tot de laatste flesch toe af 'te geven, doch bovendien nog een proces-verbaal op liepen, DE VELDWACHTER VOORLOOPIG GEHAND HAAFD. In één onzer vorige nummers maakten we mel ding van de ontdekking van malversaties (bij de ge- meente-financiën te Wijldenes, waaraan zich! de veld wachter zou hebben schuit^ gemaakt. Naar aanleiding van die berichten verzoekt mr. J. Belonj-e te Alk-maar, advocaat van den veldwachter, do "pers, hot volgende op te nemen-. In zijn .1.1. 'vergadering is de Raad van Wilden e©, zich vereenigonid met een daar uitgebracht rapport van een commissie uit zijn midden (toelast met on derzoek naar een tekort in de boeken van den oud- gemeente-ontvanger) overgegaan tot het nemen'van een toeslluit, waarbij ide gemeenteveldwachter aan wien alle schuld in dezen te-wijten izou zijn. werd ontheven v-ap, zijn, functie als bediende ter secreta rie (afd-. administratie Algiem. begraafplaats). JBehalve, dat het zonderling aandoet, dat een ge meenteraad 'Zich in spoedvergadering terstond met genoemd rapport vereenigde, terwijl B. en W. de zelfde izaak intusschen nog in onderzoek hadden, is het genomen o-ntheffingstoesluit onwettig >v. im, art. 179 P van de Gemeentewet. In de heden 22 -Fehr. gehouden vergadering van IB. en W, werd het. rapport der Raadscommissie toe sproken. Toen werd geconstateerd, dat de admini stratie van den ouid-ontvanger inderdaad niet zoo feil loos was geweest als de commissie voornoemd wél had willen' doen voorkomen. Om deize redenen besloot het college -van B,. en W. dan ook hedefi in afwachting, dat de justitie deze zaak ten principale tot klaarheid zal hebben gebracht den veldwachter in zijn bovengenoemde positie te -handhaven. ZOO NOODIG DOOR ONTEIGENING. Naar vernomen wordt, hebben Gedep. Staten van Noordholland stappen -gedaan tot verkrijging van een wet tot verklaring van het algemeen nut van den aanleg van verschillende doorgaande verkeerswegen. Tot die wegen toehoort ook de ontworpen -provinciale weg door de Zaanstreek Zoodra de bedoelde wet is tot stand gekomen, zal het provinciaal bestuur bevoegd zijn de benoodigde perceelen, welke niet reeds langs minnelijken weg. yerkre-gen of alsnog verkregen kun nen worden, te onteigenen. Naar aanleiding van de dezer dagen gemaakte film van de Zuiderzeewerken door Wil-ly Muilen©, schrijft de hoetfijize-r-cow. van 't Hisbl. het volgende: .maar wordt het niet hoog tijid om de Zuider zee zelve nu eens te gaan filmen- vóór ze veel van haar tegenwoordige gedaante heeft verloren? Het izal zeker nog wel lang duren vóór ^elfs het Noordwes telijke stuk is ingepolderd maar lang vóór dien tijd, zullen er werken aan den gang zijn die de tegen woordige oevers onherkenbaar maken-. Gelijk 'thans reeds het aspect van Wielingen niet geheel meer is wat het was. Zal het nu voor het nageslacht niet hoogst inte ressant en leerrijk wezen om zich niet alleen een denkbeeld te kunnen maloen van het werk der droog making maar ook van de Zlud'de. zeeoevers vóór de droogmakingen, d.w.z. <van de Zuiderzeekusten uit onzen tijd? In de rolprent hebben wij tegenwoordig een uitnemend middel om zulk een merkwaardige, historisch-geografiisch e, erfenis voor het nageslacht te maken. Men noodige onzen f-ilmkoning op een stoombootje dat hem de heele Z-ui-de.-zeekust langs vaart; hij zal draaien! Zo-u het Filmarchief ni'et voelen' voo-r het initiatief tot zulk «en documentaire film? Mijnheer de Redacteur, Vergun mij een klein plaatsje in uw courant Naar aanleiding van het verslag der afd. Wieringer- waard van den Bond voor Staatspensionneering, wat zeer juist is weergegeven, wil ik gaarne nog iets aan toevoegen en namelijk dit, dat ondanks de twee nieuwsberichten van de vereeniging D.E.V. in de Schager Courant op verschillende tijden gelanceerd, het bestuur van onze afdeelin'g steeds moeite heeft gedaan, om de club D.E.V. weder voor den Bond te laten optreden, doch hier werd afwijzend op beschikt. Het bestuur der afd. ging toen natuurlijk zonder meer, zijn eigen weg. Thans nu de heer A. Rob en zijn volge- lingenj de man die de aanleidende oorzaak is geweest van alles wat helaas gebeurd is, gevoelt en ziet dat zijn zaak verloren is, an nu heeft trachten te redden wat nog te redden was, waaruit volgde een eindelooze discussie zonder resultaat, 'kwam onverwacht het voórstel in het verslag gemeld, dat zonder -meer werd aangenomen, om een einde te maken aan de onaan gename discussies. Hoe het verder verloop van deze zaak zal zijn, is een groote vraag, beidé staan verre van elkaar, daar is te veel gebeurd, om zoo maar den doofpot te ge bruiken, er zal heel wat moeten besproken en verhan deld worden, zoowel met'de club als met den heer P, Schenk Mzn., eer samenwerking weer mogelijk is. Moge deze samenwerking verkregen worden, dan herhaald ondergeteekende zijn woorden, uitgespro ken in een bestuursvergadering en in twijfel getrok ken in de IJ. algemeene vergadering, dat hij dan bedankt als voorzitter en lid van het bestuur, door de grove -beleedigingen, hem eertijds door een paar leden van D.E.V. aangedaan, die alle samenwerking onmo gelijk maken. Dankbaar voor uw plaatsruimte. H. LIMPERS. Voon. afd» Wieringerwaard Bond v, Staatap.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 11