Persil
Bets, houd dan toch op met
dat wrijven en boenen I
Jporl os op den Oceaan rondgedreven.
Kloosterbalsem
Binnenlandsch Nieuws.
Drooglegging van de Zuiderzee.
Brand in een asphaltfabriek.
Het lijk in het duivenhok.
De Zuiderzee voor het nageslacht
bewaard gebleven.
De bedrieger bedrogen!
De malversaties te Wijdenes.
Doorgaande verkeerswegen in N.-Hoüand.
Ingezonden Stukken.
De heer Dtfktouiizen: Van der Stel 1» er toch nog
JlXterf Hoewel er «een officieel bericht de,
i? de g&scommiasle met 8—7 ©temmen besloten
aeen onderzoek naar de 5 net. in te «teilen. In de
uien staat, als de raad zich niet vereenigen 'kan
d-ü wijze van onderzoek, richt ze zich tot Ged.
«jph jk vermoeid niet. dat er raadsleden, zijin, die
mdvrej ,het onderzoek kunnen vereenigen, dat niet
[aan is. Ik zal er niet meer 'van leggen, hoewel
verleiding zeer «root is.
j beer 'Do Burck: 'Het ligt op den weg van de
commissie, om antwoord te geven. Ik ben het on-
met ihet optreden- van de gasoommissie tegen-
dien raad van Zui'dschiarwou'dei, doch' we kunnen
thans geen bosuit nemen.
oorzitter herhaalt nog eens wat hij eerder gezegd
i At" nog steeds in de ihoop het misverstand te kun-
cllze'! j ópbelderen. Sipreiker releveert nog eensjiet^toe-
dat
- ia 4
den dit
erzocht
.t scha
direct
gisten
ficieelj
aat
nededa
Offic
ikend,
zijn
loor d«
t van den raad en van de gascommissie. Het ligt.
•s Voonzitter, in den lijn, meerdere stagnatie in
zaak te voorkomen. De gascommissie zegt, dat
recteur recht heeft op d'e 5 pet. Wat is nu
gaarder dan te toewijzen dat deze stelling juist
«Jat kan alleen door een onderzoek komen vast
De zaak is te ernstig, om door een woor-
.s' r" a in4c arvH.ftno fa dirvAn. iiiit.vr>ArAn H-an rlnnr
of niet
besluit
en bu
lelijk de
/e dat g
een pm
t in de
eigen
strijd iets anders te doen uitvoeren dan door
raad besloten is.
heer Du Burck: Kunt U dan zeggen, dat de 5
ten onrechte genoten is?
oorzitter: Ik verwijs naar de nota. Aks u zegt,
diet ten rechte genoten is, zou ik om de toeschei-
vragen,
heer Du Burck gelooft dat de gascommissie
ernstig onderzocht heeft, doch wil hen laten
ten. waarom ze een zoodanig toesluit genomen
eens uj ben. Slechts enkele maanden terug, is hier nog
bit' voile vertrouwen in de leiding der gasfabriek
(esproken.
over! oorzitter: Dat is logisch. Als niets bekend is,
het j i niets anders gezegd worden. Al» dan echter
niet Sagen later .mededeelingen gedaan worden, houdt
aan i n licht een slag oim den arm en gaat men op on-
dat ie Boek uit.
ht. Hl} )e heer Dijkhuizen wil het officieel antwoord af
W. 1 ohten.
oorzitter: Er is niets af te wachten. Ik geloof niet
zaak n l thans nog antwoord komt.
Voorzitter wil het voorstel-du Burck, dat gesteund
Bun trdt door den heer Dijkhuizen, in stemming, toren-
ge t -
het zt e beer Groen: Is het niet bespottelijk. Al zou er
van dag ook bericht komen, wat zou er dan meer gezegd
rd. Woi men worden? Is de zaak nog niet lang genoeg
to ber aineerd. Ik ben overtuigd, dat de 5 ,pct. niet ge
in mag worden 'zonder uitspraak van den raad.
\i eten we nu nog langer wachten?
mstatea 'oorzitter,: Ik ben het volkomen met u eens.
niets lot voorstel-Du Burck, om aan de gascommissie
niet n! de motieven te vragen, wordt met 5—2 ©temmen
Rat worpen.
officia 1
btoen ik Het Alkmaarsche Ziekenhuis.
1
de g jR heer Groen herinnert eraan, dat het vorig jaar
wat in l Alkmaar een vraag gesteld is omtrent het ge-
er mijn ^de plan. Nu door Alkmaar de 150.000 gulden
an thu t geaccepteerd is, en daardoor de axploitati-ek-os-
er van )iet ziekenhuis grooter zullen zijn, vraagt
welk antwoord toen is ingekomen, is er dan
migvffl ns geen reden te meer om nog eens een schrijven
•">ten g. rWlt(.n?
•overl Voorzitter: Er is geen antwoord ingekomen. Ik
lof u echter in overweging, deze twee zaken te
«meiden, temeer waar er nog geen definitieve uit-
jrwvk is. Er .zal later voldoende gelgenheid zijn, er
terug te komen. Vermoedelijk1 komit er later wel
fffoht.
jbchwr Groen: Het lijkt mie toe, dat nu de kosten
jojrur zullen worden. Hij acht het vreemd, dat Alk
laar niet geantwoord heeft. ATs ze met een defini-
ive aanvraag komen, rekenen ze er op. Daarom
het beter, eerder een uitspraak te doen.
P1C Voorzitter: Het ging toen om de maximum bijdra-
of om ^eze te verminderen.
v,Aofi^e beer Groen wil antwoord 'Vragen.
borzltter: Daar is niets op tegen. Echter zal voor
ir 1930 pas aanspraak op de gemeente gedaan
men worden.
beeft.,
over]
e 5"
In deri fredwivonden werd een schrijven; te richten,
oten is
sie zegl
daar Kil?
Da
heer Du Burck verontschuldigt -zijn late komst,
had vergadering van de Raiffeisenbanlk.
Voorzitter: Het is jammer, want u hebt heel wat
d&t.
ftama wordt "de vergadering gesloten
Het vele wrijven van het wasch*
goed is niet raadzaam en onverstan»
aig; niets schaadt meer dan die
krachtige bewerking met waschbord
en boender! Zoowel de meest voor»
aanstaande vakgeleerden, als Uw
eigen verstand zeggen Ut De éiscb
des tijd» is
Zelfwerkend Waschmiddel.
Zonder omslachtigenhandarbeid.een»
voudig door koken wordt het wasch»
goed sneeuwwit, geurig en frisch I
Vraagt gratis brochure ,De Reiniging
der Wasch" b/d. Eenige Imp.: E. Oster-
I mann Co. Amsterdam. Fabrikante
Henkei Cie., A. G., Düsseldorf.
en, öob i
nbük
een zware reis van het stoomschip
„burgerdijk".
n, Guyfc men zich zal herinneren, is van de Burgerdijk,
arm tijdens een zwaren storm in den nacht van
Dn toch
zangen,
ïcrstadt
aar hiff
de htt»|
rder
ut bi)
gaan?
rdt W*
"."„«UI -Ameril.}0Tn, brUto meten<J vrachtschip van de Holland
1 totterdam tw °P haar re*s van Newport News naar
op 21 t e?n zwaren storm in den nacht van
iet roer &ÜuUfri midden °P den Atlantischen Oceaan
dijk, van ri ro^en" Eerst heeft het stoomschip Bosch-
toaar door w maatschappij, assistentie verleend,
1 vrachtert? s*echte. weer en de omstandigheid, dat
is dit nnr!P+Z1Ch niet ^eent voor sleepwerk op volle
Nadat de b™ tVVele pogia^ea waren gefaald, gestaakt
fc°°de Zee ,haar reis had voortgezet, heeft de
ieesieetiKrt„* werk overgenomen. Later zijn er nog
durende 2?n ^umbeT en Poolzee bijgekomen. Ge-
«epreig had men voortdurend met bijzon
der zwaar stormweer te kampen en de voortgang van
de sleep was per dag slechts gering. Toen later het weer
wat opklaarde, is de Humber naar een andere bestem
ming vertrokken en hebben de Pooltee en de Roode
Zee de sleepreis voortgezet
Dezer dagen nu, is de Burgerdijk, na een reis van 80
dagen, die onder normale omstandigheden li dagen
duurt, te Rotterdam aangekomen.
D« kapitein van de „Burgerdyk" vertelt.
De gezagvoerder van het stoomschip Burgerdijk, ka
pitein J. Burger, en zijn eerste officier, de heer J. Rog
geveen, deden aan de N.R.Ct. het volgende verhaal, over
de zware reis, die zij zoo juist achter den rug hadden:
Den 13den Januari is de Burgerdijk, zoo vertelden zij,
van Newport News Norfolk vertrokken, met bestem
ming naar Rotterdam. Het weer was vrij goed, totdat
zij op 18 Januari, op 15° W.L. gekomen, een zware storm
uit het West-Zuid-Westen kregen. Op Vrijdag 20 Janu
ari schoot den wind naar het Noord-Westen, en de zee
ën werden snel hooger. Om 6 uur 40 voormiddag be
merkte de wachthebbende officier, dat het schip zwaar
oploefde en dadelijk werd binnen boord een onderzoek
naar het stuurgerei ingesteld. Alles bleek In orde te zijn
waaruit wij wel moesten concludeeren, dat ons roer ge
broken was. De hooge zeeën maakten een onderzoek
bulten boord niet mogelijk. Wij seinden dadelijk naar
de Boschdijk, welike 40 mijl voor ons uit lag. De Bosch-
dijk keerde dadelijk terug, om ons te komen assistee-
ren. Maar ons schip, dat stuurloos was,' dreef snel van
het bestek weg, zoodat het voor den Boschdijk heel
moeilijk werd ons te vinden. Den geheelen dag hebben
wij zwaren rook ontwikkeld om zoo de aandacht te
trekken. Toen het donker werd hebben wij vuurpeilen
afgeschoten en sterke booglampen opgehangen.
Ten slotte, is het de Boschdijk, welke, evenals wij dit
deden, radiopeiling hield op de Noordelijker in den
Oceaan liggende Rotterdam, geluikt ons te bereiken. Dat
was 7 uur in den avond. Wij hadden in dien tusschentijd
den sleeptros klaargemaakt, maar het weer was veel
te slecht om verbinding tussohen beide schepen te krij
gen. Daarom zijn wij stookolie over boord gaan pompen
De Boschdijk deed dit eveneens en zoo kregen wij tus-
achen beide bodems een stuk zee, dat betrekkelijk kalm
was. Wij dreven evenwel snel te loevert af en het viel
toch nog lang niet mee, om een boei naar boord te doen
drijven. Ten slotte ls het toch'gelukt en nadat wij steeds
zwaardere lijnen hadden overgehieuwd, konden wij ein
delijk de sleeptros buiten boord brengen. Het einde van
dezen tros sloten wij op onze bakboordsankerketting,
van welke ketting wij 00 vaam uitvierden. Deze zware
ketting had tot taak het stijf worden van den tros tegen
te gaan. Door zijn gewciht kon hij de rukken opvangen
en nivelleeren.1 Om te voorkomen* dat de tros teveel
druk op onze ankerspil zou uitoefenen, hebben wij
voorts staaldraden aan den ankerketting bevestigd en
deze op bolders vastgelegd. De Burgerdijk was inmid
dels afgedreven tot op 45° 32' Noorderbreedte en 40°
14' Westerlengte.
Toen alles klaar was kon op 20 Januari het sleepen
beginnen, maar nauwelijks kwam er vaart in het schip,
of de Burgerdijk begon te gieren. De Boschdijk zoowel
als de Burgerdijk hadden een waterververplaatsing van
circa 14.000 ton. Het wil dus heel wat zeggen als twee
zulke zware lichamen met eep ruk in den tros vallen.
Wij waren dan ook nauwelijks op weg of de tros knap
te af bij achterschip van de Boschdijk-
Den geheelen nacht hebben wij werk gehad om de tros
weer binnen boord te krijgen. Door de machines nu
eens vooruit en dan weer achteruit te laten slaan, ge
lukte het ons vrijwel de Burgerdijk met den kop op de
zee te houden, zoodat wij het minsten last van het over
komende water hadden.
Dinsdagavond hebben wij voor de tweede maal ver
binding met de Boschdijk gekregen. Toen dit sohip weer
ging sleepen, hebben wij verzocht, zoo min mogelijk
vaart te maken, maar het anker, waarop de sleeptros
waa gestooten, brak en met 'het sleepen was het weer
gedaan. Ditmaal moest de Boschdijk de sleeptros in
hieuwen en hadden wij alleen maar het eind ankerket
ting buiten boord staan, maar het valt op die onstui
mige zee toch niet mee, de ketting weer op te draaien.
Des Woensdags hebben wij weer verbinding gekregen
met de Boschdijk. Om 2 uur 's middags begon dit schip
weer te sleepen. Het weer was wat handzamer gewor
den en alles ging betrekkelijk goed, totdat wij om half
5 in den middag eensklaps gekraak hoorden. Het bleek
dat de kraag van de ankerkluls was ingescheurd en
voor een deel zelfs verbrijzeld was.
Toen hebben wij aan de Boschdijk in antwoord op
een voorstel van kapitein Lindauer geseind: „Het zou
ook voor mij een voldoening zijn geweest, door de
Boschdijk te worden binnengebracht. Tot mijn grooten
sotjt, kon geen succes meer worden verwacht, gezien de
ervaringen van de laatste dagen en er is m.i. geen me
thode geschikt te achten, waarmede wij veilig d©or uw
schip kunnen worden binnengebracht. Ik kan met mijn
verantwoording voor het schip, lading en menschenle-
vens, niet verder gaan. Ik verzoek u de trossen te laten
slippen en voorloopig nog bij ons te blijven, totdat de
Roode Zee heeft vastgemaakt. Kapitein Burger.
Wij hebben toen de trossen ingekieuwd, en een con
tract met de Roode Zee afgesloten. We hebben vervol
gens het stuurboordanker naar bakboord overgebracht,
omdat kapitein Niels Persson ook op een ankerketting
wilde sleepen, en dit op de bakboordsketting niet meer
mogelijk was. 3
Des middags om kwart over 12 was de sleepverbinding
klaar. Ook deze ketting hebben wij met stalen sjorrin
gen versterkt, welke op de bolders werd gestoken. Ons
bestek was toen 45° N.B. en 33° WJJ Aan de Bosch
dijk seinden wij:
Gelukkig zijn wij geslaagd, hedenmorgen alle sleep
trossen met uw 15 vaam ketting binnen boord te kra
gen Ik dank u recht hartelijk ook uit naam van alle
officieren en de bemanning, voor de waardevolle wijze,
waarmede gij en de uwen hebt getracht ons te sleepen.
Nogmaals spijt het mij, dat onze 3 herhaalde pogingen
geen blijvend succes hadden. Ik deel u beleefd mee, dat
Ik na de Roode Zee heeft vastgemaakt, uw assistentie
niét verder noodlg heb en gij uw reis kunt vervolgen.
Goede reis, beste groeten en nogmaals dank. Kapitein
B E>e Boschdijk heeft toen haar reis voortgezet. Het waa
slecht weer met hooge zeeën. Tengevolge van den ach
terlijken Westen wind wilde de Burgerdijk slecht vol
gen en ging het achlp loeven.
Dank zij het groote beleid van kapitein Persson werd
het breken van de sleeptros evenwel voorkomen. In
verband met den achterlijken wind lieten wij onze ma
chines niet draalen.
Eiken dag vorderden wij langzaam maar zeker en
wij liepen 40 tot 60 mijl per dag. Wij verzochten de
Roode Zee rechtwijzend Oost te sturen, ten einde in be
ter weer te komen. Dit is achteraf van veel nut geble-
k Op 6 Februari toen wij 45° 57* N.B. en 23° 11' W.L.
hadden, is de Poolzee er bij gekomen en op 10 Febr.
de Humber, waarna de Roode Zee naar Falmouth -is
gegaan om te bunkeren.
Toen het weer een weinig beter werd hebben wij ge
tracht, om door middel van een noodhulproer het op-
loeveren te voorkomen. Wij maakten groote schijven
van manilla touwen, bij wijze van zeeanker en lieten
dit achter ons drijven, maar het hielp niet veel. Meer
succes hadden wij van een zonnetent, van welke wij een
stagzeil maakten en dat wij -aan den" fokke-stag heschen
met den schoot te loevert op.
De dagafstanden werden grooter, wij liepen 70 a 80
mijl en langzamerhand konden wij onze machines laten
bijwerken. Toen haalden wij zelfs de 133 mijl per dag.
De Poolzee, die na terugkomst van de Roode Zee ach
ter was gaan liggen, hielp met sturen en voorkwam het
oploeveren.
Eindelijk, op 17 Februari sloegen de Engelsche kust
lichten door in den nacht. Kort daarna waren wij in
het Kanaal. Zorgvuldig hield kapitein Persson het mid
den van het Kanaal, teneinde de drukke scheepvaart
routes te vermijden. Dien nacht werden wij door een
Engelsohen kruiser gepraaid, die ons assistentie aan
bood. Wij hadden deze evenwel niet noodig en bedank
ten. Den 12en Februari Ie de Humber naar een andere
bestemming vertrokken, en voeren wij verder, met de
Roode Zee alleen voor en de Poolzee achter.
Bij de Belgische kust kregen we mist en Dinsdag
avond kwart voor 6 waren we bij het vuurschip Maas.
Gistermorgen ls kapitein Persson met veel behendigheid
naar binnen gegaan. Het was evenwel ergerlijk, dat een
Belgische dopperzuiger, die juist uitging ons bij het
binnenkomen zoo dwars zat. Toch ls het goed afgeloo-
pen.
Kapitein Burger eindigde zijn verhaal met zijn groote
erkentelijkheid en zijn bewondering uit te spreken voor
de goede zeemanschap en het kloeke beleid van den ge
zagvoerder van de Roode Zee, kapitein Niels Persson,
die in dit slechte jaargetijde, op deze wijze kans heeft
gezien de Burgerdijk behouden binnen te brengen.
Het is een zorgzame reis geweest, zoo eindigde (hij,
maar ik heb veel blijken van meeleven ondervonden van
mijn collega's. Van tal van kapiteins zijn telegrammen
ontvangen, in welke de beste wensohen voor een behou-
don thuiskomst werden uitgesproken.
Doe er wat
Kloosterbalsem op
ls het gewone gezegde, als men zich
heeft gesneden, gestooten, gebrand,
geklemd of geschramd. Die verzacht,
zuivert en cr blijven géén Utteekens.
„Geen govd
xoo goed"
de lezing te kopenhagen.
Voor een talrijk en zeer belangstellend -publiek heeft
Dinsdagavond, de heer V. J. P. de Blocq van Kuffeler,
uit Den Haag, hoofdingenieur 'bij de Zuiderzeewerken,
oen lezing gehouden in de Deensch-Nederlandsche club
te Kopenhagen over de afsluiting en de drooglegging
/an de Zuiderzee, wordt aan de N.R.Ct. gemeld.
De heer De Blocq van Kuffeler was daartoe uitgenoo-
dlgd door een Deensch-Nederlandsch comité," bestaande
uit den Nederlandschen gezant te Kopenhagen, ridder
van Rappard, en leden van de Deensche ingenieursver-
3enlging. Reeds dagen te voren hadden de Deensche
dagbladen artikelen bevat, waarin deze groote droogleg-
gingsarbeld werd besproken. De droogleggingskwestie is
jarenlang ook in Denemarken aan de orde geweest; en
kele inhammen, zooals op het eiland Laaland, worden
au drooggelegd,, andere als de Limfjorden, die Jutland
,n tweeën splitsen, komen telkens weer ter sprake, en
de Lammefjord bij Roskilde is rqeds droog gemaakt en
levert een groot oogstrendement.
Nadat de directeur van de Technische Hoogeschool,
prof. Pedersen, den spreker in hartelijke woorden wel
kom had geheeten, hield de heer Van Kuffeler zijn met
lichtbeelden toegelichte lezing.
De Nederlandsche consul-generaal, de heer Rietbergen
zeide hem aan het slot daarvan hartelijk dank.
STOKER DOOR DEN SCHRIK DOODGEBLEVEN.
Gisterochtend omstreeks negen uur is brand uit
gebroken in de asphaltfabriek, die gevestigd is in de
Nova Zeimtoiastraat 65 te Amsterdam.
De brand ontstond doordat een
der asphaltketels overkookten, gassen die zich ontwik
kelden vatten vuur en in een oogenblik laaiden de
vlammen op. Aanvankelijk liet het vuur zich ernstig
aanzien, doch met eigen middelen was de brandende1
ketel vrij spoedig gebluscht. Het vuur had echter de
houten fabrieksoverkapping aangestoken en pas na
een drie 'kwartier Werken had de brandweer deze ge
bluscht.
Bij het uitbreken van NIen brand is de stoker, ver
moedelijk door schrik bevangen, bewusteloos geraakt.
Personeel van G.G.D., zoomede brandweerlieden,
trachtten hem bij te brengen, echter tevergeefs. Men
vermoedt, dat hij aan een hartverlamming overleden
is.
het geval voor den haagsche
rechtbank.
De Haagsche rechtbank heeft Donderdag uitspraak ge
daan in de zaken, welke zijn voortgevloeid uit het ont
dekken van het lijk van een ongeveer 20-jarig Duitsch
meisje in het duivenhok dat drijvende werd gevonden
in de Waalhaven te Rotterdam.
J. M., koopman te Den Haag, werd wegens het weg
voeren van een lijk, met het oogmerk om het overlijden
te verhelen, overeenkomstig den eisch veroordeeld tot
drie maanden gevangenisstraf.
H. J. K., eveneens koopman te Den Haag, werd we
gens het opzettelijk uit winstbelang in behandeling ne
men van een vrouw, te kennen gevende, dat daardoor
zwangerschap kon worden verstoord en voorts wegens
het wegvoeren van een lijk, met het oogmerk om het
overlijden te verhelen, tot twee jaar gevangenisstraf
veroordeeld. Het O.M. had tegen dezen verdachte drie
jaar geëisoht.
Verder sprak de rechtbank vrij de vrouw M. O., echt-
genoote van den vorigen verdachte, aan wlen het ple
gen van abortus op het Dultsche meisje, wier lijk later
in het duivenhok werd aangetroffen, ten laste was ge
legd. Tegen deze verdachte had het O. M. twee jaar ge
vangenisstraf gevorderd.
MAAR BAN IN BEELD!
NEEMT PROEF met FAMOLES
Je 6-Cents Sigaar.
Fa. Jb. MOLENAAR - Schagen.
Inaansuitiaj? op het bovenstaande weet genoemde
corr. later nog mede te' deelen, dat men reeds bezig
is imet wat hij wenschte: Br wondt, onder leiding van
den toekenden folklorist JE. v,. cl. "Ven, voor toet Filtm-
arclhief een Zuiderzeefilm opgenomen.
Bravo!
VAN „ZWARTE" EN „BLANKE," COMMIEZEN.
Ondier de rooki van Tilburg toeeft zich een der
laatate dagen een vermakelijk, voorval- afgespeeld,
meddt het „D. <v. N.B.".
Tot goed toegrip zij- vooraf medegedeeld, dat die
zoogenaamde „zwarte kommiezen" van-huis-uit ge
wone smokkelaars zijn, die echter het toeroep van
smokkelaar eraan hebben gegeven en thans des
nachts er om uittrekken om zicto in hinderlaag te
leggen, de jeneversmokkelaas op te- wachten en als
echte kommiezen hun vroegeren collega's het onver
biddelijke „halt" toe te roepen. Het gevolg van dit
optreden is steeds, dat de smokkelaars op den loop
gaan en hun built voor de gewaande kommiezen
achterlaten,
Een der laatste nachten nu vielen twee „zwarte"
kommiezen een bende smokkelaars op het lijf tus-
schen Goirle en Tilltoujg. Alles ging naar wensch.
De smokkelaars schoten toe en constateerden tot hun
vreugde, dat de touit niet minder dan ruim zeventig
Uterflossctoen groot was.
Een enander werd door de mannen opgenomen en
welgemoed aanvaardden zij: den tocht naar huis.
Dat waa nu maar een peulschil-I el je mee-r. Zij waren
reeds dicht bij Tilburg en zoover komen de kom
miezen nooit.
Maar wat nooit gebeurd was, gebeurde thans.
Nauwelijks hadden de mannen enkele honderden
metei® afgelegd, of daar sprongen plotseling van
achter het struikgewas twee donkere figuren te
voorschijn. Het licht van een zaklantaarn flitste hun
tegen, en een tweevoudig „halt1" werd hun toegeroe
pen. De ibeiiden mannen trachtten alsnog -te ontvueh-
ten, doch toen de kommiezen eenige schoten in de
lucht .losten, achtten izij het blijkbaar raadzamer
izich over te geven
En zoo kon het gebeuren, dat de twee zwarte kom
miezen. 'die op zoo'n handige manier aan een
prachltigen .buit waren gekomen, niet alleen ver
plicht waren hun waar tot de laatste flesch toe af
'te geven, doch bovendien nog een proces-verbaal op
liepen,
DE VELDWACHTER VOORLOOPIG GEHAND
HAAFD.
In één onzer vorige nummers maakten we mel
ding van de ontdekking van malversaties (bij de ge-
meente-financiën te Wijldenes, waaraan zich! de veld
wachter zou hebben schuit^ gemaakt.
Naar aanleiding van die berichten verzoekt mr. J.
Belonj-e te Alk-maar, advocaat van den veldwachter,
do "pers, hot volgende op te nemen-.
In zijn .1.1. 'vergadering is de Raad van Wilden e©,
zich vereenigonid met een daar uitgebracht rapport
van een commissie uit zijn midden (toelast met on
derzoek naar een tekort in de boeken van den oud-
gemeente-ontvanger) overgegaan tot het nemen'van
een toeslluit, waarbij ide gemeenteveldwachter aan
wien alle schuld in dezen te-wijten izou zijn. werd
ontheven v-ap, zijn, functie als bediende ter secreta
rie (afd-. administratie Algiem. begraafplaats).
JBehalve, dat het zonderling aandoet, dat een ge
meenteraad 'Zich in spoedvergadering terstond met
genoemd rapport vereenigde, terwijl B. en W. de
zelfde izaak intusschen nog in onderzoek hadden,
is het genomen o-ntheffingstoesluit onwettig >v. im,
art. 179 P van de Gemeentewet.
In de heden 22 -Fehr. gehouden vergadering van
IB. en W, werd het. rapport der Raadscommissie toe
sproken. Toen werd geconstateerd, dat de admini
stratie van den ouid-ontvanger inderdaad niet zoo feil
loos was geweest als de commissie voornoemd wél
had willen' doen voorkomen.
Om deize redenen besloot het college -van B,. en W.
dan ook hedefi in afwachting, dat de justitie deze
zaak ten principale tot klaarheid zal hebben gebracht
den veldwachter in zijn bovengenoemde positie te
-handhaven.
ZOO NOODIG DOOR ONTEIGENING.
Naar vernomen wordt, hebben Gedep. Staten van
Noordholland stappen -gedaan tot verkrijging van een
wet tot verklaring van het algemeen nut van den
aanleg van verschillende doorgaande verkeerswegen.
Tot die wegen toehoort ook de ontworpen -provinciale
weg door de Zaanstreek Zoodra de bedoelde wet is tot
stand gekomen, zal het provinciaal bestuur bevoegd
zijn de benoodigde perceelen, welke niet reeds langs
minnelijken weg. yerkre-gen of alsnog verkregen kun
nen worden, te onteigenen.
Naar aanleiding van de dezer dagen gemaakte
film van de Zuiderzeewerken door Wil-ly Muilen©,
schrijft de hoetfijize-r-cow. van 't Hisbl. het volgende:
.maar wordt het niet hoog tijid om de Zuider
zee zelve nu eens te gaan filmen- vóór ze veel van
haar tegenwoordige gedaante heeft verloren? Het izal
zeker nog wel lang duren vóór ^elfs het Noordwes
telijke stuk is ingepolderd maar lang vóór dien tijd,
zullen er werken aan den gang zijn die de tegen
woordige oevers onherkenbaar maken-. Gelijk 'thans
reeds het aspect van Wielingen niet geheel meer is
wat het was.
Zal het nu voor het nageslacht niet hoogst inte
ressant en leerrijk wezen om zich niet alleen een
denkbeeld te kunnen maloen van het werk der droog
making maar ook van de Zlud'de. zeeoevers vóór de
droogmakingen, d.w.z. <van de Zuiderzeekusten uit
onzen tijd? In de rolprent hebben wij tegenwoordig
een uitnemend middel om zulk een merkwaardige,
historisch-geografiisch e, erfenis voor het nageslacht
te maken.
Men noodige onzen f-ilmkoning op een stoombootje
dat hem de heele Z-ui-de.-zeekust langs vaart; hij zal
draaien!
Zo-u het Filmarchief ni'et voelen' voo-r het initiatief
tot zulk «en documentaire film?
Mijnheer de Redacteur,
Vergun mij een klein plaatsje in uw courant
Naar aanleiding van het verslag der afd. Wieringer-
waard van den Bond voor Staatspensionneering, wat
zeer juist is weergegeven, wil ik gaarne nog iets aan
toevoegen en namelijk dit, dat ondanks de twee
nieuwsberichten van de vereeniging D.E.V. in de
Schager Courant op verschillende tijden gelanceerd,
het bestuur van onze afdeelin'g steeds moeite heeft
gedaan, om de club D.E.V. weder voor den Bond te
laten optreden, doch hier werd afwijzend op beschikt.
Het bestuur der afd. ging toen natuurlijk zonder meer,
zijn eigen weg. Thans nu de heer A. Rob en zijn volge-
lingenj de man die de aanleidende oorzaak is geweest
van alles wat helaas gebeurd is, gevoelt en ziet dat
zijn zaak verloren is, an nu heeft trachten te redden
wat nog te redden was, waaruit volgde een eindelooze
discussie zonder resultaat, 'kwam onverwacht het
voórstel in het verslag gemeld, dat zonder -meer werd
aangenomen, om een einde te maken aan de onaan
gename discussies.
Hoe het verder verloop van deze zaak zal zijn, is
een groote vraag, beidé staan verre van elkaar, daar
is te veel gebeurd, om zoo maar den doofpot te ge
bruiken, er zal heel wat moeten besproken en verhan
deld worden, zoowel met'de club als met den heer
P, Schenk Mzn., eer samenwerking weer mogelijk is.
Moge deze samenwerking verkregen worden, dan
herhaald ondergeteekende zijn woorden, uitgespro
ken in een bestuursvergadering en in twijfel getrok
ken in de IJ. algemeene vergadering, dat hij dan
bedankt als voorzitter en lid van het bestuur, door de
grove -beleedigingen, hem eertijds door een paar leden
van D.E.V. aangedaan, die alle samenwerking onmo
gelijk maken.
Dankbaar voor uw plaatsruimte.
H. LIMPERS.
Voon. afd» Wieringerwaard Bond v, Staatap.