Schager Courant AutoHobiel-Ziekeivervoer. [Brabantsche brieven. I HET KASTEEL VAN GRANIET DE FILM IN DIENST DER WETENSCHAP. Zaterdag 3 Maart 1928. 71ste Jaargang. No. 8214 Vierde Blad. FEUILLETON. VERTELLINGEN. Garage JAC. MET, Ulvehhout, 28 Februari 1928, Menler, 't Blijft zomeren, om 's 'n stark woord te misbrui ken, want mee al 't ge- zomer, 'b nachts vries 't nog zóó da 's mergens de slot jes dichtleggen. En da 's op den duur: kepot! Want de natuur staat op den dag nie stil en 't zonne- ke gift 'm katoen. En die knopkes, die de zon overal r kv\> w uitstoomt, zijn zóó teer as Dd 1 pasgeboren konijntjes, die 1 ISj. fflS^a^^ATWdül nog gin velleke hebben en mee d'r nokte, gerimpelde basjes onder 't bont van de goeder leggen te rillen en te bibberen. as de knopkes openbarsten overdag omdat de alkes daarbinnen mee den zonnekaester zoo gedijen, n zijn die eerst gerimpelde blaaikes lauw en zacht as A kJnderwangske en dan zoude zè willen vertroetelen! Beschermen tegen de vorst, maar daar zijn ons groote ■jtrenhanden toch nog te klein veur. f-gaan dus 's avonds maar naar bed mee 'n bietje "wstlg hart en veul goeie hoop. ^.^-Da's bij ons zoo, mo gaan naar bed en me staan op, Vö| ee 0I1S bedrijf. 1 Eerste waar g* om denkt as ge 's mergens oew ogen opendoet is: „wa zal de goeie God venacht uitge- Jö pokt emmen over m'n land, mee m'n koren-" Of: „hoe lou de kleine Kees ('t jonge verken) 't maken na dat i gisteren niet vreten wou". Want 'n verken verliezen, mlco, is dikkels net zoo schaailijk as 'n menschenbe- 5011. mie nis. 2S 00 ba, 11 Bletje *ève uItvaart kost gauw 'n paar honderd op en 'n gèèf vèrken idem. Zoo zitten me dikkels dag en n nacht in d'n piepzak over 't wel-en-wee van d'n hof. „I Verleeje week nog. rtlkelei Eén van dö verkenB was meer dood as levend, 't Lag M lodderoogen en te hijgen en te steunen, en 't vrat stallngi |kSi -k Zee: „Trui, d'n dubbele pik 't af". Hij hlet: dub- elo, omdat ie twee krullekes in z'n stertje draagt, net i Goudsch pepke. Hoe die namen ontstaan witte nie, laar wilde geleuven da-d-hier gin biest op d'n erft rond- charrelt of 't ee d-nen naam? Keb in de zestig kiepen a vijf hanen maar allemaal „gedopt". De kromme, de angpooter, de schudde kont, de grijsaard, de bril, de Cdame, 't lodderoog, de kale, de pitsert, de kwikstéért, hangkam, van Epscheuten, de ibarrenès, de soepert, décor) ff fe moeder,, de schele, afijn ik zou zoo deur kunnen gaan tot zestig. En mee de verkens, de koeien, de geiten alles ee-d-'nea naam. Trui is zelfs zóóver, die kan aan de kleur, aan 't medèl, aan de grotte, aan 't vuil op de Behaal, nèt zien, van welke kiep 't geropte ei is. G'et •r méé en zónder vuil, veul en weinig aan de schaal, aeo 'n stripke bloed, ronde, langwerpige, bruine, gele, Witte, gestippelde enz. enz. Want da's veur mijn al tij 't lijzondere, lt wonderlijke in de natuur alle dingen van één soort of ge *r twee of duuzend of 'n muljoen Dimt, ze zijn allemaal diefferent. Op de wereld zijn vol lens de leste Engelsche statistieken 1769 muljoen fJ.709.OOO.OOO> menschen. Aan den buitenkant brokken Die nie meer in pap dan twee oogen, 'n kokker en 'nen üond, En as 't er is twee op mekaar gelijken, dan staan ne verwonderd te kijken, terwijl 't grootste wonder, dat die honderden millioenen nie op mekaar gelijken, on danks de sobere gegevens, (oogen, neus en mond), over |t hoofd gezien wordt dan van die zeuventienhonderd muljoen stappen en naar „Kees" terug te kee- was lillijk ziek deus week. En toen 'k teu- e en. en. DOOR ETHEL M. DELL rr Bewerirt door Jhr. R. EL G. NAHUYS. 00, i Sylvla zag even op. „Wij waren jaren verloofd geweest Reeds van vóór hij naar hier kwam. Wij beminden Ikander. Maar..." De woorden ontbraken haar plotse- zij haalde stokkend adem en zweeg. .Liet hij je in den steek?" vroeg Mathilde. Sylvia knikte bevestigend. Het gelaat van Mathilde nam een harde plooi aan. Laar zat Burke achter." ..Neen neen!" Sylvla had met eenige moeite haar hervonden. „Het is niet eerlijk dat te zeggen. Bur» te trachtte hem te helpen heeft het geprobeerd tenigmaal. Hij mag hardvochtig jegens hem geweest w! hij kan 'dwalingen begaan hebben. Doch dat hij etracht heeft hem te helpen, weet ik zeker." „En daarom is hij zeker met jou getrouwd?" bracht tathilde met een bitter lachje in het midden. jBylvia hief het hoofd op. „Neen. Ik weet niet pro- 1 "wa,t hem op dat denkbeeld bracht. Misschien de hy zich eenigszins daartoe verplicht. Ik was ge- en al op zijn bescherming aangewezen, en hij wil leen oogenblik gelooven, dat ik mezelve kon red- too ridderlijk!" zeide Mathilde, „Zoo zijn de man- 'ylvla rilde. „Zeg dat nu niet! Hij is zeer goed voor 1 tewoest!" |.»®P zijn manier," zelde Mathilde. |»Neen, op Iedere manier. Ik kan je niet zeggen hoe wt Guy terugkeerde. Hij bracht hem terug om mij ioM6n0e8eu te doen" L>e stem van Sylvla klonk zeer 0n benepen. „En van toen af gingen de dingen •rkeerd," liet zij volgen. bSSfta lag volstrekt niet iets grootmoedigs," hernam liJfl vernachte dat je Guy zou zien in zijn uGrnederIng:- wllde je een lesje geven en Je Bfm tju geboft had met hem als echtgenoot te ne- liftfho i t hle*d geen rekening met het feit dat je Guy cm, V0rwachtte, dat Je je met walging van Guy afkeeren!" ia'ni'^8. dat ntot!" zelde Sylvla snel. „Werkelijk, dat Kon I)a*1 ,s niets voor Burke. Hij deed het te- W eigen oordeel. Hij deed het terwille van mij!" ïrto nlet veel omtrent de mannen, is het wel?" '^Mathilde. ju' niet Doch ik weet wel zooveel van Burke LWHt, dat hy ewiijk spel «p^lt gun TrvS had groet: „TruS, d*n dubbele pik t af," toen was 't mee Trui veur vandaag gedaan. Gin eten meer op tijd, gin toezicht in de stallen bij 't melken, Trui liet de boel blauwblauw, in dit geval aan mijn over bij al m'n ander werk. Heel den dag ee-z'ln 't vèrkenskot gezeten, (soort zuuk soort!) en d'n zieke opgepast. Ze gaf 'm eerst 'nen hèrlng, flink zout en volgestopt mee gruune zeep. Ge hoef nie te vragen wat da veur 'n moeite kost, om bij 'n vèrken zo'n „blinden vink" naar binnen te krijgen! Maar Trui zou Trui nie zijn as d'ren zin nie kreeg want in dat opzicht staan de vèrkens bij haar nèt zoo aangeschreven as ik! Toen Kées da-d-op had, werd ie nog broerder, da snapte. Of ge nouw 'n vèrken bent of 'nen mensch, zoute hèring en groene zeep is nouw nie dlrekt geschikt om oew te laten watertanden. Van benauwdheid zette Kees 't op 'n zuipen, daar was 't bij Trui'om begonnen! Vrouwen amico! Die bewan delen altijd omweggekes... De rest begrèpte. Kees begon, mee permisie te braken as 'n regiment huzaren da zat is gewiest. 't was teugen d'n avond. „Dré", riep Trui, „keb 't ge wonnen, Kees kotst." En ze had 't gewonnen. Kees had wa naar binnen gekregen da nie verteeren wou ('nen ouwen schoenzool mee spijkers) en die kwam er nèt zoo uit. 'n Paar uur later zag Kees scheel van den honger en z'n stertje kreeg nouw drie krulletjes, toen Trui 'm 'nen verschen bak mee gekookt meel gaf en èrpelBchellen. Ik zal weinig zeggen, maar Trui heet dieën dag mins tens honderd en veftig gulden verdiend veur 't bedrijf. En toen me 's avonds in bed lagen, toen róók ik Kees! Toen 'k 's mèrgens wakker wier, zee ik In m'n onschuld teugen Trui: „Mèrgen Kees!" Maar Kees is nog nooit zoo lekker gewiest, as nè, z'n zlpsopdellerlum. Redderen en beredderen zit Trui in 't bloed, 't Lijkt Schuttevaer wel, mijnen vèrkensdokter. D&'s 'nen fermen Hollander, amico, dieën zeuventig- Jarigen Schuttevaer. Nie alleen 't botje uitvinden en maken, maar d'r zelf mee naar Amerika varen om de wereld te overtuigen van de onzinkbaarheid van z'n red dingsbotje. Ge mot et niet uitvegen, om mee zo'n ding, nie veul grooter as 'nen fllnken boerenklomp, op 'nen Zondagmorgen uit Rotterdam weg te varen, aan den Hóek mee oew pet zwaaien ajuus vaarwel! en dan d'n hèringvijver oversteken, tusschen de beenen van 't Vrijheidsbeeld deur te varen en in New York aan land te stappen. Maar zóóver is'ie nog nie! Tóch, as-'t 'm lukt, (en keb 'r goeie moed op, Schut tevaer is 'ne mensch van zeuventig en z'nen kapitein is ok ginnen kwajongen, die 't notendopke wel goed na gekeken zal emmen, veur ie van den wal stapte), maar as 't 'm lukt, dan ruil ik 'm veur gin duuzend Oceaan vliegers! Wa zeg ik? -.Nog veur gin duuzend Oceaan- vliegsters! De leste, die onderweg opgepikt Is deur 'nen Hollandschen zeevaarder, is zoo schandalig uit Parijs gekomen, dat Amerika z'n eigen schaamt! Amerika, veur gin bietje vervaard, (Columbus, Columbus, hadde niks beters kunnen ontdekken?) is gewoon verbouwe reerd over de eigenaardige kedoowkes die ze daar van de Heeren ee gekregen. O.a. twaletjes waar ze, mee goed futsoen, nog gin eens mee naar bed kan gaan! Maar ollee. lot ze. De Parijsche Heeren ebben in ieder geval de propa ganda, die er veur de braafheid van Frankrijk gemokt wordt den lesten tijd, 'nen lillelijken knauw gegeven. Maar de Brillerlkanen zullen d'r brillen wel 'a alle maal goed afgeven as ze de „Schuttevaer" do Hudaon op zien varen, komende van Rotterdam. Zullle emmen daar van alles 't grotste en 't duurste van de wereld, nouw kom Schuttevaer bewijzen da ge ok de wereld in bewondering kunt brengen mee wa-d-andera dan par venu-streken. En as 't hem, den zeuventlg-jarlgen gelukt is, dan ee-t-le de wereld 'nen dienst bewezen van 't grotste be lang. Dan is er veur de zeevarende menschheld méér gedaan, dan tot op heden gepresteerd en dan is er veul onderscheid tusschen zo'n daad waarmee menschenle- vens gered worren strak en een Lindbergh-streek, die als maar menschenlevens kost! Schuttevaer, ge draagt oewen naam mee eere en lk neem gère m'n boerepetje veur oew af. Goeie reis! Be houden thuis komst en veul suukses mee 't bouwen van Sohuttevaertjes as ge weer in Holland bent. Amico, ik schel d'r af. De vèrkensdokter sta me draad loos te tlllefeneeren da de vèrkens ervan schrikken om in den stal te komen. Wa zal er nouw weer aan de band zijn? Intusschen veul groeten van Trui en, as altij, gin hor- ke minder van oewen, toet a voe, DRé. Alkmaar. Telefoon 572. „Zelfö wanneer hij zijn man doodt," opperde Mathilde cynisch. „Hij drijft altijd eerlijk spel". Sylvia sprak met vaste overtuiging. „Doch hij neemt geen verzachtende omstan digheden in aanmerking. Hij is hardvochtig. „Heb Jij dat ondervonden?" vroeg Mathilde. „Ik?" Sylvia keek haar onthutst aan. Hun oogen ontmoetten elkander. In den blik van de oudste vrouw lag een zeker medelijden., „Ja, ja, jij persoonlijk," ging zij voort. „Is hij wreed voor Jte geweest, Sylvla? Ja? O, neen, Je behoeft het me niet te zeggen! Ik weet het!" Zij trad plotseling op haar toe en sloeg een arm om haar heen. „Sylvia zat te beven, „Hij begreep mij niet," sta melde zij. „Dat doen de mannen nooit," merkte Mathilde bitter op. „Liefde kennen zij niet Zij kennen alleen hartstocht Die les heb ik reeds lang geleden geleerd. Het maakte het leven oneindig veel eenvoudiger, want sedert dien tijd verwachtte ik niet anders meer." Sylvia liet haar een oogenblik begaan. „Ik geloof, dat je je vergist, doch ik kan je geen bewijzen leveren." „Je bent ook nog zoo jong," zeide Mathilde meewarig. „Neen, neen! Dat ben ik niet," Sylvia trachtte te glimlachen terwijl zij zich bevrijdde. „Ik wordt met den dag ouder. Ik ben aan het leeren. Indien Indien ik mij slechts niet zoo ongelukkig voelde omtrent Guy, ge loof ik dat ik mij veel beter zou kunnen schikken. Maar maar" de tranen drongen zich naar haar oogen „hij behekst mij. Hij maakt dat ik geen rust heb. Ik droom van hem. Ik voel mij been en weer geslingerd. Want Burke heeft hem opgegeven. Doch dat kan lk niet" „Natuurlijk kun Je dat niet Je zou niet willen," sprak Mathilde met warmte. „Laat Burke je niet van je vrien den berooven! Zeer veel mannen denken dat wanneer een vrouw een echtgenoot heeft, zij niemand anders moer noodig heeft Zij weten er niets van." De oogen van Sylvla dwaalden over het „Veldt" naar een flauwe, vage blauwe lijn ln de verte, en bleven daar op peinzend gevestigd. „Zou je niet denken dat dat van den echtgenoot afhangt?" zeido zij. HOOFDSTUK VIEL UIT DE DIEPTEN. Dien nacht rolde de donder tusschen de kopjes, en Sylvia lag In haar hut klaar wakker en luisterde. De bliksem flitste en trilde over de verre heuvels en wierp een tooverachtlg en geheimzinnig gefikker over haar bed. het gedempte licht van de lamp op haar nachtta feltje volkomen doende verbleeken. Bill Merston had een schriftelijke boodschap van haar echtgenoot mee teruggebracht, en deze hield zij ln de hand geklemd. Want die boodschap bevatte een kreet, die haar geheele ziel in opstand gebracht had. ,Jk heb Je noodig," had hij geschreven ln een hand, TOEPASSINGEN OP MEDISCH GEBIED, SPECIAAL IN DE OPERATIEZAAL. Duizendvoudige vergrootingen van mier o-organismen. Naast de vele groote filmwerken, die een ware zege tocht over de geheele wereld maken, bestaan er ook nog rolprenten, welke een minder groote bekendheid bij het publiek hebben, maar het niettemin verdienen wat meer belangstelling te genieten. Het zijn de films, die in dienst staan van de wetenschap, niet vervaardigd door film-liga's, die een kapitaal van 6 cijfers en meer aan een film ten koste kunnen leggen maar waarvan de ver vaardigers alleen, slechts met bescheiden middelen, wat rondneuzen, in de werkplaatsen der natuur. Over de vervaardiging en het nut, welke deze films voor de wetenschap afwerpen, lezen we het volgende in de „Msb.": De toepassing van oudere ontdekkingen op geheel nieuwe gebieden, het gebruiken van oude middelen op terreinen die men vroeger nauwelijks er mede In ver band bracht, doet ons thans bijna dagelijks voor nieu we wonderen en geweldige vondsten van menschelijk vernuft staan. De groote, fundamenteele uitvindingen werden reeds eerder gedaan, maar eerst nu schijnt de tijd aangebroken te zijn dat men streeft naar haar vol ledige toepassing. De cinematografie is een van die vindingen, dien nog tallooze mogelijkheden schijnt te zullen bieden, terwijl slechts een zeer klein onderdeel momenteel nog ge kend wordt. Van dag tot dag zien wij de speelfilm beter worden, zien wij nieuwe wijze van opname, die de voor gaande overtreffen. Er is ook meermalen gewaagd van de paedagoglsche waarde die goed films kunnen heb ben, en niet onbekend kan het meer zijn, dat de cine matografie ook aan de wetenschap gewichtige diensten begint te bewijzen, dat de rolprent de waarneming van dingen mogelijk maakt, die tot op heden geheimen ble ven, welke slechts aan enkele schaarsche en ervaren vorscihers na langen arbeid geopenbaard werden, en die nu, door de oinematografiesche voorstellingen zonder al te groote moeite ter kennis van het groote publiek ge bracht kunnen worden. Nu de algemeene filmkunst zich tot een niet onbelang rijke hoogte ontwikkeld heeft, kan er ook gedacht worden aan de vervaardiging van wetenschappelijke films op grootere schaal. Wel is dit een uiterst lastig te bewandelen terrein, dat yeel geduld, en een evengroote wetenschappelijke als cinéastische ervaring vraagt. En deze moeilijkheden vooral zijn de redenen dat er zoo weinigen nog hun krachten wij den aan een werk, waarvan zulke groote resultaten te wachten zijn, en bereids werden verkregen. Er zijn in Europa op het oogenblik nog slechts drie vervaardigers van wetenschappelijke films, en een van deze drie is een Nederlandsohe instelling, die nog veel te weinig gekend en gewaardeerd wordt. De „Multifilm" fabriek te Haarlem heeft op het .gebied der wetenschap pelijke film reeds dingen gepresteerd, die haar zelfs een goede bultenlandsche reputatie bezorgden, en ook Hier liet zij wij wezen er reeds elders op onder andere haar prestaties bewonderen ln Antony van Leeuwen hoekfilm en in de Malariafilm. Om echter een wijdere belangstelling te wekken, met name in onderwijskringen, heeft deze onderneming thans een groot filmwerk samengesteld, getiteld „Wetenschap en Film", dat ten doel heeft enkele voorbeelden te ge ven van de toepassingen van het levende lichtbeeld voor onderwijs en volksontwikkeling, voor wetenschap en onderzoek. En om tevens een kijk te geven op de eigen aardige methoden die men somtijds daarbij moet vol gen, alsmede in te lichten over de merkwaardige Instru menten, die men vaak daarvoor gebruikt. Een van de voornaamste toepassingen is die op me disch gebied, en wel meer speciaal het filmen van opa- raties. Bij het demonstreeren van een operatie immers, kunnen slechts weinig studenten alles goed volgen; de meesten staan te ver af, en van het waarnemen van alle bijzonderheden def chirurgische techniek is geen sprake. Reeds twintig jaar geleden is men begonnen met het filmen van operaties, doch de resultaten waren weinig bevredigend, daar men met de gewone filmuit rusting begon. Uiteraard moest de filmoperateur 2Ïijn toestel daarbij tamelijk ver van de operatietafel brengen, om de assisteerenden niet te hinderen, en met moeite moest hij tusschen hen in een plaatsje zoeken om te kunnen filmen. Wat hij aldus op de rolprent kreeg was wel geschikt om een algemeen idee te geven hoe het bij een operatie toegaat, maar het geven van détails was onmogelijk, ook al omdat het toestel schuin van boven op de wond zag, zoodat een scheef en verteekend beeld werd verkregen. En ten slotte brachten de stofafge- vende booglampen, en ook de niet-medisch geschoolde klno-operateur de asepsis in gevaar. Daarom kwam men na de verbeteringen van dr. von Rothe tot de constructie van permanente filmtoestel len, die geheel in de operatiezaal ingebouwd worden, en welke die van Guy had kunnen zijn. „Ik kan niet langer zonder Je. Morgen kom ik Je terughalen indien Je met me mee wilt gaan." Of zij meegaan wilde! In deze laatste woorden meen de zij den doodskreet van een man te vernemen. Wat moest hij geleden hebben alvorens hij tot het neerschrij ven van deze woorden had kunnen besluiten! Zij wond den haar onbeschrijflijk, drongen haar tot ln het diepst van de ziel indien zij het half onwillige van haar eigen aanbod tot terugkeer herdacht. En toch zou zij alles wat zij bezat voor een paar dagen uitstel willen geven. Het heete brandende verlangen, dat In die woorden was neergelegd, maakte haar beangst door zijn heftigheid. Het deed haar denken aan een van die onbluschbare „veldt'-branden, die alles verteerde wat op zijn weg lag en een zwarte woestenij adhter zich liet. Ja, thans had hij b«ar noodig, omdat hij haar had moeten missen. De vlam van zijn hartstocht was tot een wit-gloeien aan gewakkerd. De tongen van dat vuur schenen haar te lekken, haar fce schroeien, zelfs op de plek waar zij lag. En zij deinsde terug met een wanhopig gevoel van on macht, met een gevoel, dat haar lot was bezegeld. Want zij wist, dat zij tot hem moest gaan. Zij moest wederom door de spitsroeden loopen. Zij moest haar lot dragen. Daarna misschien wanneer het vuur geblusoht zou zijn, zou tussdhen de asch een vonk van het Goddelijke aangetroffen worden, die haar verlichting kon geyen. En steeds doemde in den achtergrond van haar geest de gedachte aan Guy op, aan Guy, die haar zoo wanho pig, zoo herhaaldelijk had laten zitten. Zou zij hem thans In den steek laten? Zou zij zlchzelve zoo volmaakt buiten zijn bereik plaatsen, dat zelfs indien hij haar om hulp riep, zij machteloos zou zijn een hand naar hein uit te steken? Die gedachte kwelde haar. Het was het eenige wat zij voelde niet te kunnen verdragen, het was het eenige punt waaromtrent zij en Burke ten eeuwigen dage van meening zouden verschillen. Ach, noen! Wat zij hem ook overigens mocht schenken, daarin kon zij zich niet naar hem schikken. ZIJ kon, zij wilde niet dul den, dat Guy ten onder ging, zoolang de geringste kans voor zijn redding bleef bestaan. Aldus sprak zij tot zlchzelve, terwijl zij daar alleen lag, onder het steeds naderen van het onweder, dat nu eens verder af, dan weer dichterbij aanrolde, als een dreigend, rondzwervend (monster, op prooi belust. Vroe ger tn den nacht had zij getracht te bidden, doch het had haar geen verlichting geschonken. Zij had niet wer kelijk gebeden sedert dien vreeselijken nacht te Bren- nerstadt, toen zij haar geheele ziel in een vurige smeek bede had uitgestort zonder troost te hebben gevonden. Zij voelde zich in dit land van vreemden van alles af gesneden, moederziel alleen. Iedere poging de kloof te overbruggen scheen haar volmaakte machteloosheid des te scherper te doen uitkomen,twaar zelfs de meest hoop volle reiziger somtijds voelt dat God vergeten heeft ge nadig te zijn. Nooit in haar leven had zij zich zoo verla ten gevoeld, en het was een verlatenheid die haar vrees aaojotg. die aan den zolder, Juizt boven de operatietafel Hangen. Zij geven een zeer groot beeld, alleen van het operatie- terrein met de handen van den chirurg, en toonen niets bijkomstigs dat stoort en de aandacht afleidt. Aldus wordt ieder, ook het kleinste detail zichtbaar, al naar de chirurg het zelf-wil, daar het toestel geheel automatisch werkt, en geen deskundige bediening behoeft. Door het indrukken van een voetcontact bFengt de chirurg het in beweging, en niemand wordt door het toestel gehin derd, omdat het loodrecht boven de tafel hangt. De moderne operatie-film geeft dus thans een beeld, zooals de opereerende chirurg het ziet, en het toont meer bizonderheden dan de reëele toeschouwer zou kun nen ontdekken. Het zien van de eigen operatiefilm heeft soms zelfs aan ervaren chirurgen diensten kunnen be wijzen door het vergemakkelijken van de zelfcrltiek. Van niet minder wetenschappelijke waarde zijn de mi croscopische films, die de eenige manier geven om de wonderen van den mlcrosmos voor iedereen toeganke lijk te maken. En ook voor den onderzoeker op dit ge bied heeft de film groote voordeelen; resultaten waar van de voorbereidingen soms dagen duren, en die een verloop van sleohts enkele seconden hebben, kunnen worden gefilmd, en op ledei* gewenscht oogenblik wot^ den getoond. De leek ziet als het ware door de oogen van den geduldigen onderzoeker, en profiteert zonder moeite van diens ervaring. Het maken van microfilms staat ondanks de prachtige resultaten die reeds verkregen werden, nog ln den aan vang, en dit Is wel het moeilijkste gebied der kino-tech- niek, omdat men hier nog geheel op eigen ervaring en onderzoek is aangewezen. De speciale toestellen die noodig zijn, bestaan niet In den handel, de cinéasten moeten ze zelf construeeren, en literatuur over dit onder werp is er nog niet. Dr. Comlandon die er mede begon, dr. Siegenhoff en de Nederlander J. C. Mol, directeur van de „Multifilm" te Haarlem, zijn de eenigen die in Europa op dit gebied werk leverden. Door geweldige lichtconcentratiès en ingewikkelde in strumenten-combinaties is men er reeds in geslaagd ver grootingen van 50.000 tot 100.000 maal te filmen. Zoo be zitten wij thans verduideïijke opnamen van verschillen de ziekte-verwekkende micro-organismen, en zien wij in monsterachtige proporties het leven van wezens, die slechts een duizendste millimeter groot zijn. De bloeds omloop ln de haarvaten wordt tot een Niagara, die de roode bloedlichampjes als snel voorttuimelende keien meesleept, en de witte bloedüchamen als voorzichtig speurende visschen. Raderdiertjes eii kiezelwieren ont sluiten de geheimenissen van het leven onder water en uit het rijk der kristallen leeren wij rhythme, beweging en organisatie zien. Een plantecel functionneert voor ons als een fabriek waarin het heel druk en levendig toegaat. Daar in de film langs mechanischen weg tijdsbeelden gegeven worden, kan de tijd versneld of vertraagd, en in zekeren zin zelfs negatief gemaakt worden. Op deze wijze kunnen snelle bewegingen zoodanig verlangzaamd worden, dat het oog ze kan volgen en analyseeren, en omgekeerd kan de film in enkeleseconden het verloop van bewegingen doen zien die dagen en zelfs weken du ren. Voor de bestudeering van menschelijke en dierlij ke beweging is de vertraagde film van ongemeene waarde, doch ook bijvoorbeeld voor de analyse van slijtage bij machines, Door de versnelde film is men tot de ontdekking gekomen dat de planten niet slechts door den wind bewogen worden, doch dat zij ook haar eigen bewegingen hebben, en zonder de film zouden wij niet lioht ontdekken, dat b.v. de iris aan heftige groeistui pen lijdt, ,en heel stille plantjes soms krampachtig reo- geeren op allerlei indrukken. Do paddenstoelen blijken werkelijk als paddenstoelen uit den grond op te schie ten, de lupinen schijnen geheimzinnige samenspraken met elkander te houden, overal blijkt beweging en rhythme als uiting van het leven; slechts het tijdsver- lobp maakt deze dingen meer of minder waarneembaar voor ons. Doordat de film dit tijdsverloop normaliseert worden al deze bewegingen gelijkelijk waarneembaar door de gelijke snelheid. Het leven der vogels vooral heeft veel geheimen, die sleohts door ervaren en uiterst geduldige vogelkenners achterhaald worden. Daarom is men thans ook druk be zig met de vervaardiging van vogelfilms, waartoe ech ter de hulp van vakgeleerden en doorkneede vogelken ners wordt vereischt; de 'films van den heer Burdet die ook in ons land algemeen bekend zijn, werden nergens geëvenaard. In de nabijheid van de plaats waar men wlï filmen, wordt een, tentje gemaakt, dat men geheel met •takken en bladeren bedekt, en dat langzamerhand tot. dicht bij het nest vooruitgeschoven kan worden. Dagen lang verblijft de operateur daar, en hij laat de vogels door het afloopen van een uurwerk gedurende dagen en nachten vooraf wennen aan het tikken van zijn film toestel. Pas na de grootste voorzorg en voorzichtigheid worden de vogels verschalkt, en is het mogelijk te zien, hoe de jonge koekoeken zich gedragen als de meest bar- baarsche Hunnen onder de vogels, dat 'zij niet alleen niet terugschrikken voor huisvredebreuk, maar zich la ten onderhouden door de arme kleine verdrongen vo geltjes. Hoe de schuwe kiekendief en familie een heel lieftallig huisvader blijkt, die zijn jongen streng onder de tuchthoudt, bestraft en beloont. Dit alles, dat uiteraard slechts fragmentarisch het vérband van wetenschap en film toelicht, zal echter wel Spookachtig speelde het .weerlicht rond haar bed. Zij sloeg het gade met oogen, die weigerden zich te slui ten. Zij vroeg zich af of Burke er evenzoo naar zou zien, en rilde bij de gedachte aan morgen, voor de eer ste maal de vraag bij zich voelende oprijzen, waarom zij ooit toegestemd had hem te huwen, waarom zij niet lie ver haar last had opgenomen en naar haar vader was teruggekeerd. In Engeland zou zij een betrekking ge vonden hebben. Hij zou haar geholpen hebben, indien zij slechts den moet tot teruggaan en de kracht tot ne derig zijn bezeten had. Haar gedachten bleven zich met hem bezig houden. Er was een tijd geweest dat zij zoo veel voor elkander waren. Zou hij haar ooit betreurd hebben? Had hij ooit naar haar terugkomst verlangd? Er schoot haa.r een brok ln de keel. Zij woelde met haar hoofd op het kussen en klampte haar handen vast over haar oogen. Ach, was zij maar tot hem terug gekeerd! Zij hadden elkander lief gehad en op den duur zou die liefde overwonnen hebben. Won liefde niet al tijd? Welke warén die woorden ook weer, die zij gele zen had, diep in den bast van den boom gesneden? Zij flitsten haar door de hersens, feller dan het bliksemlicht de sleutel tot iedere deur de balsem voor iedere wond de ladder langs de sporten van welke alléén, het kasteel van graniet kan bereikt worden. FIde et Amore! Door Geloof en Liefde! Weder bekroop haar dat vreemde gevoel van open baring. Terugblikkende, zag zij den man met zijn paard aan zijn zijde die woorden in den bast kerven, terwijl zij op hem wachtte. Zij zag de woorden zelf als door een transparant ln vurige letters docr haar gesloten oogleden heen. Plotseling deed zich de vraag aan haar voor, en daarvan lag zij versteld, of haar gebed dan ten slotte toch vorhoord zou zijn, en zij de boodschap onop gemerkt aan zich had laten voorbijgaan... Een donderslag, ontzettender en dichterbij dan een van zijn voorgangers, gaf haar bijna het gevoel alsof zij ter verdoemenis was opgeschreven en deed haar het bloed door de polsen jagen. Zij nam de handen van haar gelaat weg en ging overeind zitten. Plotseling stierven de echo's weg, doch om een vreemd- soortlgen indruk achter te laten, die haar met een spook aohtigpe kracht in bezit hield, waarvan zij zich niet kon vrijmaken een gevoel dat overging tot de atelligo ze kerheid dat er buiten in den storm Iemand aanwezig was, die, behoedzaam en geduldig, op iets stond te wachten. Het venster bevond zich dicht bij haar bed. Zij be hoefde slechts het gordijn weg te schuiven om naar bul ten te kunnen zien. Het hing binnen het bereik van haar hand. Doch verscheidene ademlooze seconden lang, durfde zij niet. Wie of wat het was dat daar buiten stond, daarvan had zij geen flauw begrip, doch de gedachte aan Kieff kwam bij haar op Kieff de vampier, die dood was. Zij voelde zich ijskoud worden. Om Merston te wekken, behoefde zij slechts de kleine kamer door te loopen en op den hoofdwand van de bungalow te kloppen. In min-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 13