Een Wereldrijk en zijn moeilijkheden.
Ernstig auto-ongeluk bij Leeuwarden.
Het cadeaustelsel
Het verplichte zevende leerjaar.
De drooglegging Tan de Zuiderzee.
Ongeval op een onbewaakten overweg.
Bewijzen van vaardigheid voor landbouw-
tractors.
Het vertrouwen in den Nederlandschen
sleepdienst
Groote diamantdiefstal.
Invoerrecht op klompen.
Het noodlottig auto-ongeluk te Leiden.
Heropening van den Twuijverweg voor
het verkeer.
On
7. Constateert, dat volgens artiketf 187 der Grond
wet de beeflisslnff over het mobil lees ren Van troepen
ln eersten aanleg uitsluitend bU de regesring Is en
dat eerst daarna aan de Staten-Generaal wordt voor
gelegd, <yf en in hoeiverre de opgeroepen dienst-
P'lddhtigen onder de wapens moeten blijVen;
8. acht het, in 'overeenstemming met besluiten
van de Socialistische Art>eiders Internationale,
dringend noodzakelijk, 'dat de beslissing over het
mobiliseeren van gewapende macht voor elk geval
in handen van ide volksvertegenwoordiging; wondt
gelegd, zoodat zonder haar goedkeuring toobdlisatie
onmogelijk izal zijn;
9. eischt "herziening van de Grondwet, opdat aan
de Volk-slv ertegen woordiigingi deze bevoegdheid wor
de toegekend;
,10. roept ide arbeiders van Nederland op, omi on
der ide leiding van 6.D.A.P. en N.,V,.V. dn bet ver
band ,der internationale arbeidersbeweging ten op-
den grondslag van bare 'besluiten, de actie voor den
vrede met alle kraeht te voeren èn ook in Nederland
de zaak. der nationale ontwapening te dienen door
verstorking der socialistische arbeidersbeweging.
TWEE ZWAAR GEWONDEN EN UK DOODE.
Donderdagmorgen omstreeks elf uur, heeft op den
Groninger Straatweg, onder de gemeente Leeuwar
den, een ernstig auto-ongeluk plaats gehad.
Een particuliere auto uit de richting Groningen
kwam in botsing met een vrachtauto voor het ver
voer van vee. De particuliere auto sloeg over den
kop. De drie inzittenden werden ernstig gewond en
twee van hen zijn stervende. Zij konden niet meer
worden vervoerd.
De derde inzittende heeft ernstige hoofdwonden ge
kregen en is naar bet ziekenhuis te Leeuwarden over
gebracht, waar (hij inmiddels is overleden.
V. D. meldt nog de volgende bijzonderheden:
Het ongeval had te elf uur plaats. Ëèii Chevrolet-
auto, bestuurd door den heer Van Bommel uit Gro
ningen, vertegenwoordiger van de firma Buruma te
Amsterdam, wilde een vee-auto van den heer Bu
ruma uit Rijperkerk passeeren. Juist op dat moment
passeerde ook een wielrijder. De heer Van Bommel
week voor dezen uit, ten gevolge waarvan zijn auto
door een der wielen van de andere auto werd gegre
pen. De Chevroletwagen sloeg over den kop en botste
tegen een boom. De heer Van Bommel kwam onder
de auto terecht en werd daar levenloos onder vandaan
gehaald.
In den auto zaten verder nog de heeren F. H. van
Wolde en J. G. Buning, beiden handelsreizigers uit
Groningen. Zij werden uit den wagen geslingerd en
kregen niet ernstige verwondingen aan het hoofd.
De auto werd totaal vernield.
De heer Buruma werd eveneens van zijn wagen ge
slingerd en bleef bewusteloos op den weg "liggen. Hij
heeft een hersenschudding bekomen en kon later wor
den 'bijgebracht. Hij is naar 'het St. Bonifaciushospi-
taal tc Leeuwarden overgebracht, terwijl het lijk van
den heer Van Bommel en de beide andere gewonden
naar het Diaconessenzielcenhuis te Leeuwarden zijn
vervoerd.
ttn Met cijfer» tooaen dt voorsteller* aan dat «enj
aa-nmeikelljke achteruitgang plaat» beeft, zoowel
wat bet a&ntal ondernemingen els wat het aantal
daarin werkzame arbeiders betreft. D» binnen'tad-
sdhe productie is steillig voldoende ter bevrediging
der behoefte en 'laat nog voldoende ruimte voor ge
zonde concurrentie. Niettemin werden en worden
er nog veel klompen ingevoerd. De uitvoer is van
weinig beteekenis en zeflfs aanmerkelijk minder
dan voor den oorlog. Hüj werd en wordt ernstig be
lemmerd door de hooge rechten in de ons omrin
gende landen.
De voorstefllers zijn, van meening. dat, wanneer
tijdelijk het groote prijsverschil tusschen Neder-
landsche en elgdsche klompen zal worden vermin
derd, de Nedehlandische klompen die superieur van
kwaliteit izdjn, stellig de verloren markt zullen her
winnen en die ook behouden. Op «rond van een en
ander wordt daarom (voorgesteld gedurende vijf
jaren een invoerrecht van 1Ï2 pet. te heffen.
ONDERZOEK NAAR DE DAARUIT
VOORTVLOEIENDE NADEELEN.
VOOR WIE HET NIET GELDT.
De voorzitter van een oudercommissie verzocht het
Hdbld. uiteen te zetten, voor welke leerlingen het ver
plichte zevende leerjaar geldt.
Welnu, het is ingesteld voor die leerlingen, voor
wie de lagere school het eindonderwijs is, en die dus
niet naar ambachtsschool, M.U.L.O.,, H.B.S., gymna
sium, of andere inrichting van voortgezet onderwijs
zullen gaan. Kinderen van b.v. twaalf jaar, die na
zes jaren lagere school naar de H.B.S. willen gaan, be
hoeven het zevende leerjaar lagere school niet door te
maken.
ln zeldzame gevallen kan het volgende voorkomen:
een leerling gaat, na het zesde leerjaar te hebben door-
loopen, naar de H.B.S., maar hij voldoet daar niet,
kan niet meekomen en veriaat de H.B.S., na een
half jaar weer.
Die leerling «moet dan terug naar de lagere school,
om het zevende leerjaar te doorloopen.
De minister van Arbeid, H- en N. heeft een com
missie Ingesteld met de opdracht het cadeaustelsel
en de daaruit voortvloeiende nadeelen aan een na
der onderzoek te onderwerpen, na te gaan welke
maatregelen daartegen eventueel zouden zijn te ne
men en hem terzake rapport uit te brengen.
Daarin zijn benoemd: tot lid en voorzitter mr. A. I.
M. J. be.ron van Wijnbergen, te Utrecht; tot leden
los. ten Berg, Utrecht; F. J. Claes, Den Bosch; H.
P. Dekker, Amsterdam; K. Groenewoud Dzn., Gro
ningen; H. Leemhuis, Amsterdam; mevr. A. L. A.
Ringeling—Verhoeff, Amsterdam; S. J. Rotteveel en
R. Yan Sluis, beiden Den Haag; tot secretarissen
mr. K. C. M. Deurvorst, Don Haag, eérsio toertmis,
en mr. L. Sprey, Alphsn a. d. Rijn, tweede secretaris.
Zoo neen, ie de minister bereid, rijn medewerking te
vericonen, ten einde tot een zoo ipoedlg mogelijke her
opening van dezen weg voor het verkeer met de gemel
de motorrijtuigen te geraken?
heeft de minister var. wateretaat geantwoord:
Om te geraken tot oplossing van het vraagstuk van
den Twuyverweg is overleg gepleegd met de dagelijk-
sche besturen van de gemeenten Alkmaar," St. Pancras,
Noord- en Zuld-Scharwoude, Oudkarspel en Broek op
Langendijk, alsmede met Gedeputeerde Staten van
Noordholland, om te kunnen komen tot zoodanige ver
betering dat de weg voor het verkeer met motorrijtui
gen op meer dan twee wielen weder kan worden open
gesteld.
Omtrent het tijdstip, waarop Gedeputeerde Staten hier
toe zullen kunnen besluiten, kan nog geen mededeellng
worden gedaan, daar het overleg met de gemeentebe
sturen nog niet la afgeloopen.
Het parket, vertegenwoordigd door mr. Rijkens, heeft
den inspecteur van de Leidensche recherche, den heer
W. G. Weijers, met het onderzoek van den wagen be
last. Tot deskundigen zijn benoemd de heeren A. J.
Stallinga, en E. Offenberg, beidon uit Leiden. Een voor-
loopig onderzoek heeft uitgewezen, dat de remmen ln
goeden staat waren. Op last van de justitie zijn de lij
ken van den deken Höppener en van pastoor van Dlest
in het academische ziekenhuis gerechtelijk geschouwd
door dr. Lignac, en dr. Hulst. Na de schouwing zijn de
lijken weer naar het St Elisabethgesticht overgebracht
De toestand van pastoor Janus was dusdanig verbeterd
dat hö naar Delft 1* kunnen terugkeeren. De toestand
van den chauffeur is redelik wel, hij moeit echter nog
in het St Ellzabethgesticht blijven. Bewoners aan de
zen weg naar Leiderdorp hebben meermalen op den
gevaarlijken tostand van dien weg gewezen, deze is niet
ln het provinciaal wegenplan opgenomen. De lijken der
verdronken geestelijken zullen naar de kerk te Delft
waar een chapelle ardente wordt ingericht, worden
overgebracht. De auto is door de Justitie in beBlag ge
nomen.
De chauffeur van de verongelukte auto, de heer Van
Zon, Is Jnmlddel» weer uit het St. Ellzabethgesticht te
Lelden ontslagen en naar Delft teruggekeerd.
DE WIJZE VAN UITGIFTE DER DROOG TE
LEGGEN GRONDEN EN DE V.D.-BOND.
De federatie den Helder van den Vrijzinnig-Demo-
cratischen Bond heeft in een algemeene vergadering
besproken de wijze waarop eerlang de drooggelegde
Zuiderzeegronden dienen te worden uitgegeven.
Het kwam de vergadering gewensebt voor, dat zoo
veel mogelijk worde gestreefd naar de uitgifte van
de gronden in verschillende grootere en kleine bedrij
ven van bijv. maximaal 40 H.A. en minimaal
H.A. aan personen, die deze bedrijven zelf in exploi
tatie zuilen brengen. Verkoop van groote complexen
aan groot-kapitalisten of kapitaalkrachtige instellin
gen moet naar de meening der vergadering zooveel
mogelijk worden tegengegaan.
Voorts was de vergadering van oordeel, dat deze
wensch het beste kan worden vervuld en voor iederen
ondernemenden land- of tuinbouwer bereikbaar is,
door de invoering van een verkoopsysteem op afbe
taling in annuïteiten van ten minste 40 jaar.
Door deze wijze van verkoop toch zal, naar de mee
ning van de vergadering, worden bereikt, dat ook
niet-kapitaalkrachtige land- en tuinbouwers in de ge
legenheid worden gesteld, zich op een eigen bedrijf te
vestigen.
Door de annuiteit te stellen op 40 jaar is de kans,
dat de exploitanten 'het bedrijf zullen moeten opgeven
wegens financieele zorgen vrijwel nihil en zal de ge
legenheid worden geschapen de eerste moeilijke ja
ren door te komen.
AUTO DOOR EEN TREIN GEGREPEN; DE
LOCOMOTIEF EN DRIE WAGONS ONTSPOORD.
Geen persoonlijke ongelukken.
Op den onbewaakten Overweg van de Noordooster
Locaal Spoorweg Mij. nabij Weerdinge is Donderdag
middag de trein, welke om 3.19 uit de richting Stads
kanaal te Emmen moest aankomen, in botsing ge
komen met een Citroën auto, waarin de heeren Mey-
nen uit Hoogeveen en Bakker uit GeesLerg gezeten
waren. De auto werd in de bermslooi geworpen.
Wonder boven wonder bleven de inzittenden onge
deerd. De wagen werd geheel vernield.
Tengevolge van het sterke remmen van den ma
chinist, ontspoorden de locomotief, de tender, de^a-
gagewagens, de postwagen en bet eerste personenrij
tuig van den trein. De locomotief kwam zeifs aan
ue overzijde van de berm-sloot terecht. Persoonlijke
ongelukken hadden niet plaats. Het treinverkeer
weid gestremd. Treinen uit de richtingen Stadska
naal en Coevorden haalden de reizigers ter (plaatse a«f
en vervoerden hen verder. Omtrent de oorzaak van
de botsing is nog niet naders bekend.
De justitie stelt een onderzoek in.
VRAGEN VAN HET TWEEDE KAMERLID
VAN DEN HEUVEL.
De heer Van den Heuvel, lid van de Tweede Ka
mer, heeft aan den minister van waterstaat ge
vraagd:
1. Is het juist, dat ook voor het besturen van een
landbouwtractor, die veelal maar enkele meters op
den weg komt, vereischt wordt het bewijs van vaar
digheid, bedoeld in artt. 79, 80 en 81 van het K. B.
van 30 April 1927 (St.bl. 143)?
2. Indien deze vraag bevestigend wordt beantwoord,
is de minister dan bereid te overwegen wijziging van
dit artikel in zoodanigen zin, dat landibouiw-tractors
daar niet langer onder vallen op grond van:
het onbeteekenende van dit voorschrift voor het
besturen van tractors, wijl daaraan geheel andere
eischen gesteld worden dan bij de proefritten voor
normaal motorgebruik;
b. de zeer geringe snelheid, waarmede deze trac
tors megen rijden (6 K.M. per uur);
c. het zeer geringe aantal meters op bijna niet
bereden wegen, dat door deze tractors wordt afge
legd;
d. de hooge kosten (f 10 per vaardigheidsbewijs)
voor elk der verschillende arbeiders en het voort
durend wisselend personeel?
ONTSTEMMING BIJ ENGELSCHE FIRMA'S.
In 'het Engel scha Lagerhuis is- aan de regeering
de vraag gesteld! waarom het contract voor het
slee-pen van het nieuwo droogdok voor Singapore
aan een bui toni andsdhe f irma gegund' ia. Owrst»
Headlam antwoordde uit naam van de admiraliteit,
dat do hoofdaannemers voor de levering van het
dok, na zorgvuldige overweging, en met toestemming
van de admiraliteit, besloten hebben het sleepen toe
te. vertrouwen aan de Niedonlandscbe firma, omdat
dat de betrouwbaarste onderneming is. die over de
noodige ervaring en de uitrusting beschikt om deze
moeilijke taak op zich te nemen.
Naar men weet is het sleepen gegund aan de Inter
nationale Sleepdien&timij. L. Smit en Zoon.
GEDURENDE VIJF JAAR EEN INVOERRECHT
VAN 12 PCT.
Teneinde een van Nederlands oudste en meest
karakteristieke industrieën voor ondergang
te behoeden.
In de Donide'tdag gehouden vergadering der Twee
de Kamer heeflt de voorzitter (medegedeeld, dat een
missive ingekomen is van de Tweede-Kamerleden
Fleskens en Smeenk, ten geleide van een wets
voorstel tot tijdelijke heffing van een invoerrecht
voor klompen.
Het wetsontwerp- beoogt om tot 1 Januari 1933
een invoerrecht te 'heffen van 12 Tot nu toe kon
den klompen vrij worden ingevoerd.
In de toelichting op het wetsvoorstel zoggen de
voorstellers, dat dit voorstel ten doel heeft een van
Nerierlands oudste en -meest karakteristieke indu-
strieën te behoeden voor den ondergang, waarmede
zij door de ongebreidelde ooncurrentie met het bui
tenland, onder buitengewoon ongunstige omstandig
heden wordt bedreigd .Zit hebben zich tot het In
dienen vnn dit voo-'rteil genoopt gezien omdat de re
geering duidelijk, te kennen heeft gegeven, dat van
haar geen ®teun te verwachten is in den vorm van
e»a rij het el echt» tijdelijke heffing van invoerrecht
VOOR TWEE TON GESTOLENl
Een Antweppsche diamant-firma, die haar d&u
mant uit het buitenland geregeld «via een Amster-
damschen makelaar betrekt, is het slachtoffer ge
worden van een «©raffineerden diefstal.
Eenigen tijd gelewen zond' een firma in Zuiid-
Aimerika naar 'den diamanthandelaar Peters te Am
sterdam een pakket diamant, hetwelk ee.n 'waarde
vertegenwoordigde .van ongeveer 16.000 >pondi aterling.
•Dezer tdagen- kwam het pakket- -hier ter stede aan,
stoomschip „Gelria" van de KonrHoll. Lloyd aan,
Toen dè geadresseerde het pakje openmaakte bleek,
dat de diamanten verdwenen waren, hetgeen een
schade beteekent van ongeveer f 200.000. In plaats
van de edelgesteenten werden kiezelsteenen in het
pakje aangetroffen. Aan niets viel te -bespeuren, dat
het geopend was. Wiaar dit plaat» heeft gehad, is
nog nriet met zekerheid1 bekend.
De benadeelde heeft aangifte gedaan bij de politie.
ONDERZOEK DOOR DE JUSITIE.
De firma G. N. v. d. Ameele uit Oegstgeest heeft
Donderdagmorgen de verongelukte wagen uit den Ou
den Rijn opgehaald. Het bleek een 4-persoons Maxwell
wagen te rijn. Vermoedelijk Ie het pastoor Janus en den
chauffeur van Zon gelukt door het openen van een por
tier naar bulten te komen. De deken heeft nog getracht
het achterportier te openen, doch daar de wagen juist
op die zijde gekanteld was, mislukte dit Toen men door
het opensnijden van het zeil van den kap de achter-
zlttenden kon bereiken* was het te laat
HET TIJDSTIP. WAAROP. KAN ECHTER NOG
NIET MEEGEDEELD WORDEN.
Op de volgende vragen van den heer Oud:
Is het Juist, dat de minister pogingen In het werk
heeft gesteld, om te geraken tot oplossing van het
vraagstuk van den zoogenaamden Twuyverweg ln
Noordholland?
Zoo Ja, is de minister bereid, mededeellng te doen van
den aard van deze pogingen, alsmede omtrent het to
verwachten resultaat ln het bijzonder met betrekking
tot het tijdstip, waarop deze weg weder voor bet ver
keer met motorrijtuigen op meer d&a twee edelen ml
kunnen worden opengesteld?
Terwijl ik .hier door Londen's straten' loop - en
alles den «ewonen «an« zie «aan, valt het mij niet
gemakkelijk er aan te denken, dat 'Engeland al
weer in een oorlog gewikkeld- is.
Eigenlijk kent een wereldrijk al® Groot-Britannië
nooit volmaakt vrede, want al wordt er dan ook
niet iedeuen dag met het zwaard gestreden, een
andere strijd woedt voortdurend, n.1. de Economische
strijd.
Men behoeft de atlas maar voor den dag te ha
len en een wereldkaart op te slaan om te begrijpen,
dat er nooit volmaakte economische vrede -kan heer-
8olien in het groote Britsche Rijk. Maar daarovei
wil ik het vandaag niet 'hebben, ik helb meer 'het oog
op de gevolgen (van de na-oorlogacbe imperialisti
sche politiek.
Laat ik meteen zeggen, dat hoe meer men die im
perialistische politiek van Engeland bestudeert, hoe
meer men tot de conclusie kwam, dat Engeland
niet anders kon handelen dan het deed.
Laten we nu maar eens letten op hetgeen in het
Naburige Oosten geschied is.
De Turken hadden in 19118 de partij van Duitsch-
land gekozen. Aziatisch. Turkije grensde overal aan
Engeland'» maohts- of invloedagebied, ergo waa het
Engeland dat in hoofdzaak met de Turken in ge
wapend conflict kwam.
De Engelsohen hadden aan de Turken zeer ge
vaarlijke tegenstanders, hetgeen zijl aan den- lijve
gevoeld hëbbon. -De belegering van bet door de Bo
ft eischen bezette Kud en de overgave daarvan is
een zwarte bladzijde ril Enge-land'ts historie. iHet'was
vooral daarom izoo bedenkelijk, omdat het Britsche
prestige zwaar getroffen werd. De Turken. Mohamme
danen dus, hadden over Engeland gezegevierd. Op
de millioenien' Mohammedanen in Britsch-Indië en el-
dor» moest, dat feit diepen indruk maken. Engeland
-moest du» of bót wilde of niet. de Turken vernede
ren. opdat de Mohamedaansche onderdanen van
Groot-Britannië zouden moeten zeggen-: Op den
duur overwint de Engelschmian toch!
(Het heelt dan ook behoorlijk voor revanche gie-
zoingdi en 'Lord: Alilenby heeft met groote troepen
macht de Turken teruggedrongen.
(Het toeval wil. dat (verschillende mannen en Jon
gens uit het Engelsche dorp, waar ik lang gewoond
'heb, in Meserpotamië en elders in het Naburige Oos
ten gevochten -hebben. Dikwijls hebben zij' mij' er
over verteld en steeds bleek, dat de grootste moeilijk-
beid voor het optrekken met een groote legermacht
toet gebrek aan water was.
Toen nui don Turk overwonnen was. kwam de
vraag: wat nu?
De Engel9chen hebbeni de uit de handen der Tur
ken gewrongen landen niet feitelijk ingelijfd, maar
waren tegenover hun prestige wel- verplicht ze niet
prijs te geven.
Engeland «ecreërd, n.1. Iraq, Hedjaz en Transjor-
danië met als regeerders Abdullah en zijn beide
zonen. In het midden bleef een onafhankelijk rijk
Aralbië.
Palestina verbindt t Transjordania met de Middel-
la ndsche Zee. Hedjaiz ligt aan de zelfde zee, Iraq
met Kow-e-it liggen aan de Perzische Golf, Arabië
eveneens; terwijl' èn Herjaz, èn Transjordania, èn
Koweit èn Iraq aan Arabië grenzen. Arabië voelt
zich vrijwel ingesloten door die onder Engelsche
protectie staande randstaten.
i Pingeland heeft enorm veel voor de- haar feitelijk
j tocibetooorend elanden gedaan, o.a. door het doen uit-
i voeren v.an groote irrigatiewerken.
Ik heib zoowel van Ned-erlandsche al® Turkache-
I zijde gehoord, dat het werkelijk bewonderenswaard
is. wat de Engelschen daar gepresteerd en bereikt
I hebben en hoe na een rei» door de Engelsche pro-
I tectoraats-landen, een bezoek aan het onder Fran-
sche protectie staande Syrië tegenvalt. Als eigen
aardigheid wees mijn Turksche zegsman erop, dat
in de Engelsche Protectoraatslanden zelf absoluut
vrede -heerschte. terwijl de Franse-hen steeds over
hoop liggen met Dioezen en andere in Syrië in-
heemsche volken.
Wel. meende mijn Turk, bleef Arabië steeds een
gevaarlijke buur voor de nieuw© rijken.
Het is wel merkwaardig, 'hoe men eiken dag meer
bewondering moet'hebben voor twee uit het Wereld
concert verdwenen, machten, n.1. de Dubbele Monar
chie Oostenrijik-'Hongarijie en Turkije.
Wanneer men nu al die herrie in den Balkan
gadeslaat, dan denkt mon onwillekeurig: was Ooa-
i tenriik-Hongarije nog maar in tact om met dat ge-
.«muis om. t-e springen, ©ooals het zulks verdiende.
Het zelfde denkt men van Turkije èn in den Balkan
èn jn het Naburige Oosten.
Ziet hoe de Wahabieten. de nomadische grensbe
woners van Arabië. steeds wee" strooptochten hou
den in Transiordanië. Hedjaz. Iraq of Koweit en ge
denkt: wel drommel, hoe lanten die Turken het toch?
Tot dusver 'Wee* het steeds bil grensincidenten,
doch oneens is de zaak emstic geworden en kan men
«nreken van een- oorlogsverklaring van Arabië aan
de Fn-riftehe Tvrotectoraatslanden. dus ook aan En
geland zal f
Wat 1» het geval?
F,r bestaat een verdaas* tussehen Arabië en Enga-
'nnd waarhif oa. de grenzen tussdhenllë Protecto-
rr,a.t»1-e,nden en Avabië bemaald worden en tere nu
a»n-<reff,eT*n de 'I1rr»iet»n voor het bouwen, ran for
ten lan-r» die erenwn. -Koweit werd be*chuW1«d
tes fort to hebben' gebouwd binnen de f3 mifle-
afstand en 10.000 man van de verschillend© Akhwan-
swummen vielen onder aanvoering van Sheik Feisal
el Dowish Koweit bannen en vernielden het foit,
terwijd de bezetiing zoowel als de andere bewoners
mannen, vrouwen en kinderen afgemaakt werden
Naar Bedouïnen-methode werd zoowel in Koweit
als in het naburige Iraq sympathiek geplunderd
ivoor men weer naar het lieve vaderland terugtrok,
iDdt al es geschiedde nu klaarblijkelijk in opdracht
van officieel Arabië, cLwaz. van den koning Ibn
Saoud.
Wie is die Ibn Saoud? Er is juist een boek over
Ibn Saoud van Arabië verschenen, van de hand van
Amoen Rihani. Uit dat hoek blijkt duidelijk, dat
de bewoners van Aralbië niet bepaald lieve jongens
zijm en dat hun hecrsdier Abduil Azis Ibn Saoud, ko
ning van Nejd en de Hedjaz, zooals zijn officieels titel
luidt> als geknipt is voor zijn tvolkje.
De schrijver noemt hem- den Cromwell van Arabië
en sertelt hoe -hij hem in zijn hoofdstad Riyad in
het midden van zijn koninkrijk Nejd gelegen, be
zocht en zeer vriendelijk ontvangen weid. Ibn Saoud
voert daar op zijn manier een grooten hofstaat en
voelt zich zeer machtig, alleen reeds als Imam of
leider van de Wahatoisi, de meest fanatieke en
atrijdihistige secte onder de Moslemieten. Hun haat
tegen ongedoovigen wordt wellicht alleen overtrof
fen door hun zucht naar strijd en plunderen. Hun
grootste vreugde is om een veldtocht gazus
op touw te zetten,- quasi bedoeld als tuchtiging voor
de minder streng orthodoxe Möhaanedaansche buren,
maar in werkelijkheid bedoeld: als strooptocht.
Deze WaJhabis zijn de Puriteinen onder de Moha
mmedanen. Ameen Rihani beschrijlft izoo'n „gaizus"
als volgt: Zij' springen op de slachtoffers toe, waar
van zij goedschiks of kwaadschiks, broeders, even
als zij, willen maken, -hetgeen gaat met -het blinken
de zwaard in de vuist, met slagen die naar het
hoofd van den toekomstigen broeder gericht zijn.
Het zwaard druipend van het bloed, stormen deze
fanatieke Unitarianen-, -deze Puri-teinsche Rondhoof
den iverder. Hun sultan Abdu-1 Azis Ibn Saoud,
zweept hen- steeds meer op in -hun onlbluschbaar en
thousiasme voor Allah en. voor Nejd. Hijl (heeft hen
overtuigd, dat zij onoverwinnelijk tzi'n. Sommigen
noemen- hen-: de duivel® van :het geloof, anderen roe
men -hen-: de helden van den Islam.
Die „gazus" of strooptochten «it den lieden- in het
Bedouïnenbloed. De schrijver vertelt hoe, terwijl hij
in de hoofdstad vertoefde, er geen dag voorbij' ging
of er kwam -een troepje naar het paleis gegalop-
peerd, de geweren afivurende en- luid juichende, het
geen dan aanleiding gaf tot bcfeesting in het paleis
en verstrekking van geld en leeftocht.
Het paleis van Ibn Saoud geeft ruimte aan alle
luxe, welke een Oostersch potentaat zich gaarne ver
oorlooft, n.1. vele vrouwen.
Wel bezit da -heeischer kanonnen, die hij op de
Tuiken veroverd had, maar ddt zijn niet zijn trots.
Voor hem en zijn onderdanen is het zwaard -het be
langrijkste wapen. Ibn Saoud liet aan Rihani hpi
zwaard izien, dat h-iji van zijn vader geërfd- had en
dat reeds eeuwenlang zijn voorouders gediend had
en (vertelde hoe hij er als eerste daad zijn ergste
vijand mee onthoofd had en van vreugde daarna het
wapen- gekust had.
Men ziet, dat de koning van Arabië een rare
snaak is. Hiji is echter strikt rechtvaardig en geniet
daarom ook groot aanzien. Op een- goeden dag
bleek het, dat de zoon van den koning een ouden
man bele-edigdi en geslagen h-a-d. De koning gaf den
man toen- het recht den jongen een pak slaag te ge
ven en toen de man dat niet waagde te doen. gaf
de koning den jongen eigenhandig het verdiende
loon.
Wanneer deze heerscher werkelijk de Wahabieten
steunt en- een heiligen oorlog tegen de Enzclsche
protectoraatslanden predikt, zal er heel wat bloed
vloeien voor de ruist hersteld is. Wellicht ziet de
koning nog tijdig in. dat het wel wat veel gewaagd
is om met een machtig rijk als Engeland strijd te
zoeken. Engeland heeft gezorgd, dat Irak en de
andere landen een goed leger hebben met de meest
moderne uitrusting, zoodat het reeds te bezien is of
Ibn Saoud niet reeds door zijn buren zelf (verslagen
zou worden .Wanneer Engeland gaat meedoen, is na
tuurlijk alle kans verkeken voor de Arabieren.
Engeland mag en zal niiet ve--liezen, dat gedoogt
het prestige van dat Wereldrijk niet.
Intu'ssöhen trkt Londen zich niets aan van dezen
eventueelen nieuwen' o-orlog. Tn Londen eaait alles
'/irn vang of er niets gebeurt in een deel van het
Wereldrijk. Ik at met een naa" Engelsche vrienden
-n roerde deze auastie even aan Het antwoord was
veer lakoni-ek. nl dat degenen, die daar Eneeltind
vertegenwoordigden, wel goed zouden zorgen, dat
alles in orde kwam.
Dat vertrouwen in hun lan-dcenooten is een van de
*>moie eigen-schATvneir van den En-gel schim an M
mieakt Enveland zoo ge-schikt om in de wereld een
^rooto rol te spelen. Maar die g-oote rol is di1<wlil*
Val moeiliik. Ta'll-oos zün de verplichtingen van En-
-eland tegenover zichzelf en tecenovor ande-en Ziel
n«ar Arabië. ziet. naar Ewnfo. en ge krlM meteen
"en bb"k op de Tnrwui"'kheden van hef Britsetie IV#
-«ldri'k. Dnav in E-n-^te en Arabië staat Engeland
voor zichtbare moeiHiVtopden, misar behalve di-e zUn
*r r»og ontelbare onzichtbar© (moeilijkheden varhen*
dm tan het spelen Tas d» aroot» rol als Wereldrijk-
pit
-te
lelb
ïlijl
et z
Lar
in.
ui'
n-ne
len
lur
en
eroi
iid
w«
nen
tol
(tig
c
nio
ren
Is
>rkt
w«
mi
ebr
ftba
voo
r fl
e*v
of
«va
dK
ten
weil
Ab
de
furi
Ui
Die
*e«r
te
ld
da
te
Ki«
za
Bit
bel
nti
I0M
,G E
el<
hoe
rek
tel
de!
Itt
etr
|r
üe
ge
ik
H
lie
eer