Een Wereldrijk en zijn moeilijkheden. Ernstig auto-ongeluk bij Leeuwarden. Het cadeaustelsel Het verplichte zevende leerjaar. De drooglegging Tan de Zuiderzee. Ongeval op een onbewaakten overweg. Bewijzen van vaardigheid voor landbouw- tractors. Het vertrouwen in den Nederlandschen sleepdienst Groote diamantdiefstal. Invoerrecht op klompen. Het noodlottig auto-ongeluk te Leiden. Heropening van den Twuijverweg voor het verkeer. On 7. Constateert, dat volgens artiketf 187 der Grond wet de beeflisslnff over het mobil lees ren Van troepen ln eersten aanleg uitsluitend bU de regesring Is en dat eerst daarna aan de Staten-Generaal wordt voor gelegd, <yf en in hoeiverre de opgeroepen dienst- P'lddhtigen onder de wapens moeten blijVen; 8. acht het, in 'overeenstemming met besluiten van de Socialistische Art>eiders Internationale, dringend noodzakelijk, 'dat de beslissing over het mobiliseeren van gewapende macht voor elk geval in handen van ide volksvertegenwoordiging; wondt gelegd, zoodat zonder haar goedkeuring toobdlisatie onmogelijk izal zijn; 9. eischt "herziening van de Grondwet, opdat aan de Volk-slv ertegen woordiigingi deze bevoegdheid wor de toegekend; ,10. roept ide arbeiders van Nederland op, omi on der ide leiding van 6.D.A.P. en N.,V,.V. dn bet ver band ,der internationale arbeidersbeweging ten op- den grondslag van bare 'besluiten, de actie voor den vrede met alle kraeht te voeren èn ook in Nederland de zaak. der nationale ontwapening te dienen door verstorking der socialistische arbeidersbeweging. TWEE ZWAAR GEWONDEN EN UK DOODE. Donderdagmorgen omstreeks elf uur, heeft op den Groninger Straatweg, onder de gemeente Leeuwar den, een ernstig auto-ongeluk plaats gehad. Een particuliere auto uit de richting Groningen kwam in botsing met een vrachtauto voor het ver voer van vee. De particuliere auto sloeg over den kop. De drie inzittenden werden ernstig gewond en twee van hen zijn stervende. Zij konden niet meer worden vervoerd. De derde inzittende heeft ernstige hoofdwonden ge kregen en is naar bet ziekenhuis te Leeuwarden over gebracht, waar (hij inmiddels is overleden. V. D. meldt nog de volgende bijzonderheden: Het ongeval had te elf uur plaats. Ëèii Chevrolet- auto, bestuurd door den heer Van Bommel uit Gro ningen, vertegenwoordiger van de firma Buruma te Amsterdam, wilde een vee-auto van den heer Bu ruma uit Rijperkerk passeeren. Juist op dat moment passeerde ook een wielrijder. De heer Van Bommel week voor dezen uit, ten gevolge waarvan zijn auto door een der wielen van de andere auto werd gegre pen. De Chevroletwagen sloeg over den kop en botste tegen een boom. De heer Van Bommel kwam onder de auto terecht en werd daar levenloos onder vandaan gehaald. In den auto zaten verder nog de heeren F. H. van Wolde en J. G. Buning, beiden handelsreizigers uit Groningen. Zij werden uit den wagen geslingerd en kregen niet ernstige verwondingen aan het hoofd. De auto werd totaal vernield. De heer Buruma werd eveneens van zijn wagen ge slingerd en bleef bewusteloos op den weg "liggen. Hij heeft een hersenschudding bekomen en kon later wor den 'bijgebracht. Hij is naar 'het St. Bonifaciushospi- taal tc Leeuwarden overgebracht, terwijl het lijk van den heer Van Bommel en de beide andere gewonden naar het Diaconessenzielcenhuis te Leeuwarden zijn vervoerd. ttn Met cijfer» tooaen dt voorsteller* aan dat «enj aa-nmeikelljke achteruitgang plaat» beeft, zoowel wat bet a&ntal ondernemingen els wat het aantal daarin werkzame arbeiders betreft. D» binnen'tad- sdhe productie is steillig voldoende ter bevrediging der behoefte en 'laat nog voldoende ruimte voor ge zonde concurrentie. Niettemin werden en worden er nog veel klompen ingevoerd. De uitvoer is van weinig beteekenis en zeflfs aanmerkelijk minder dan voor den oorlog. Hüj werd en wordt ernstig be lemmerd door de hooge rechten in de ons omrin gende landen. De voorstefllers zijn, van meening. dat, wanneer tijdelijk het groote prijsverschil tusschen Neder- landsche en elgdsche klompen zal worden vermin derd, de Nedehlandische klompen die superieur van kwaliteit izdjn, stellig de verloren markt zullen her winnen en die ook behouden. Op «rond van een en ander wordt daarom (voorgesteld gedurende vijf jaren een invoerrecht van 1Ï2 pet. te heffen. ONDERZOEK NAAR DE DAARUIT VOORTVLOEIENDE NADEELEN. VOOR WIE HET NIET GELDT. De voorzitter van een oudercommissie verzocht het Hdbld. uiteen te zetten, voor welke leerlingen het ver plichte zevende leerjaar geldt. Welnu, het is ingesteld voor die leerlingen, voor wie de lagere school het eindonderwijs is, en die dus niet naar ambachtsschool, M.U.L.O.,, H.B.S., gymna sium, of andere inrichting van voortgezet onderwijs zullen gaan. Kinderen van b.v. twaalf jaar, die na zes jaren lagere school naar de H.B.S. willen gaan, be hoeven het zevende leerjaar lagere school niet door te maken. ln zeldzame gevallen kan het volgende voorkomen: een leerling gaat, na het zesde leerjaar te hebben door- loopen, naar de H.B.S., maar hij voldoet daar niet, kan niet meekomen en veriaat de H.B.S., na een half jaar weer. Die leerling «moet dan terug naar de lagere school, om het zevende leerjaar te doorloopen. De minister van Arbeid, H- en N. heeft een com missie Ingesteld met de opdracht het cadeaustelsel en de daaruit voortvloeiende nadeelen aan een na der onderzoek te onderwerpen, na te gaan welke maatregelen daartegen eventueel zouden zijn te ne men en hem terzake rapport uit te brengen. Daarin zijn benoemd: tot lid en voorzitter mr. A. I. M. J. be.ron van Wijnbergen, te Utrecht; tot leden los. ten Berg, Utrecht; F. J. Claes, Den Bosch; H. P. Dekker, Amsterdam; K. Groenewoud Dzn., Gro ningen; H. Leemhuis, Amsterdam; mevr. A. L. A. Ringeling—Verhoeff, Amsterdam; S. J. Rotteveel en R. Yan Sluis, beiden Den Haag; tot secretarissen mr. K. C. M. Deurvorst, Don Haag, eérsio toertmis, en mr. L. Sprey, Alphsn a. d. Rijn, tweede secretaris. Zoo neen, ie de minister bereid, rijn medewerking te vericonen, ten einde tot een zoo ipoedlg mogelijke her opening van dezen weg voor het verkeer met de gemel de motorrijtuigen te geraken? heeft de minister var. wateretaat geantwoord: Om te geraken tot oplossing van het vraagstuk van den Twuyverweg is overleg gepleegd met de dagelijk- sche besturen van de gemeenten Alkmaar," St. Pancras, Noord- en Zuld-Scharwoude, Oudkarspel en Broek op Langendijk, alsmede met Gedeputeerde Staten van Noordholland, om te kunnen komen tot zoodanige ver betering dat de weg voor het verkeer met motorrijtui gen op meer dan twee wielen weder kan worden open gesteld. Omtrent het tijdstip, waarop Gedeputeerde Staten hier toe zullen kunnen besluiten, kan nog geen mededeellng worden gedaan, daar het overleg met de gemeentebe sturen nog niet la afgeloopen. Het parket, vertegenwoordigd door mr. Rijkens, heeft den inspecteur van de Leidensche recherche, den heer W. G. Weijers, met het onderzoek van den wagen be last. Tot deskundigen zijn benoemd de heeren A. J. Stallinga, en E. Offenberg, beidon uit Leiden. Een voor- loopig onderzoek heeft uitgewezen, dat de remmen ln goeden staat waren. Op last van de justitie zijn de lij ken van den deken Höppener en van pastoor van Dlest in het academische ziekenhuis gerechtelijk geschouwd door dr. Lignac, en dr. Hulst. Na de schouwing zijn de lijken weer naar het St Elisabethgesticht overgebracht De toestand van pastoor Janus was dusdanig verbeterd dat hö naar Delft 1* kunnen terugkeeren. De toestand van den chauffeur is redelik wel, hij moeit echter nog in het St Ellzabethgesticht blijven. Bewoners aan de zen weg naar Leiderdorp hebben meermalen op den gevaarlijken tostand van dien weg gewezen, deze is niet ln het provinciaal wegenplan opgenomen. De lijken der verdronken geestelijken zullen naar de kerk te Delft waar een chapelle ardente wordt ingericht, worden overgebracht. De auto is door de Justitie in beBlag ge nomen. De chauffeur van de verongelukte auto, de heer Van Zon, Is Jnmlddel» weer uit het St. Ellzabethgesticht te Lelden ontslagen en naar Delft teruggekeerd. DE WIJZE VAN UITGIFTE DER DROOG TE LEGGEN GRONDEN EN DE V.D.-BOND. De federatie den Helder van den Vrijzinnig-Demo- cratischen Bond heeft in een algemeene vergadering besproken de wijze waarop eerlang de drooggelegde Zuiderzeegronden dienen te worden uitgegeven. Het kwam de vergadering gewensebt voor, dat zoo veel mogelijk worde gestreefd naar de uitgifte van de gronden in verschillende grootere en kleine bedrij ven van bijv. maximaal 40 H.A. en minimaal H.A. aan personen, die deze bedrijven zelf in exploi tatie zuilen brengen. Verkoop van groote complexen aan groot-kapitalisten of kapitaalkrachtige instellin gen moet naar de meening der vergadering zooveel mogelijk worden tegengegaan. Voorts was de vergadering van oordeel, dat deze wensch het beste kan worden vervuld en voor iederen ondernemenden land- of tuinbouwer bereikbaar is, door de invoering van een verkoopsysteem op afbe taling in annuïteiten van ten minste 40 jaar. Door deze wijze van verkoop toch zal, naar de mee ning van de vergadering, worden bereikt, dat ook niet-kapitaalkrachtige land- en tuinbouwers in de ge legenheid worden gesteld, zich op een eigen bedrijf te vestigen. Door de annuiteit te stellen op 40 jaar is de kans, dat de exploitanten 'het bedrijf zullen moeten opgeven wegens financieele zorgen vrijwel nihil en zal de ge legenheid worden geschapen de eerste moeilijke ja ren door te komen. AUTO DOOR EEN TREIN GEGREPEN; DE LOCOMOTIEF EN DRIE WAGONS ONTSPOORD. Geen persoonlijke ongelukken. Op den onbewaakten Overweg van de Noordooster Locaal Spoorweg Mij. nabij Weerdinge is Donderdag middag de trein, welke om 3.19 uit de richting Stads kanaal te Emmen moest aankomen, in botsing ge komen met een Citroën auto, waarin de heeren Mey- nen uit Hoogeveen en Bakker uit GeesLerg gezeten waren. De auto werd in de bermslooi geworpen. Wonder boven wonder bleven de inzittenden onge deerd. De wagen werd geheel vernield. Tengevolge van het sterke remmen van den ma chinist, ontspoorden de locomotief, de tender, de^a- gagewagens, de postwagen en bet eerste personenrij tuig van den trein. De locomotief kwam zeifs aan ue overzijde van de berm-sloot terecht. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. Het treinverkeer weid gestremd. Treinen uit de richtingen Stadska naal en Coevorden haalden de reizigers ter (plaatse a«f en vervoerden hen verder. Omtrent de oorzaak van de botsing is nog niet naders bekend. De justitie stelt een onderzoek in. VRAGEN VAN HET TWEEDE KAMERLID VAN DEN HEUVEL. De heer Van den Heuvel, lid van de Tweede Ka mer, heeft aan den minister van waterstaat ge vraagd: 1. Is het juist, dat ook voor het besturen van een landbouwtractor, die veelal maar enkele meters op den weg komt, vereischt wordt het bewijs van vaar digheid, bedoeld in artt. 79, 80 en 81 van het K. B. van 30 April 1927 (St.bl. 143)? 2. Indien deze vraag bevestigend wordt beantwoord, is de minister dan bereid te overwegen wijziging van dit artikel in zoodanigen zin, dat landibouiw-tractors daar niet langer onder vallen op grond van: het onbeteekenende van dit voorschrift voor het besturen van tractors, wijl daaraan geheel andere eischen gesteld worden dan bij de proefritten voor normaal motorgebruik; b. de zeer geringe snelheid, waarmede deze trac tors megen rijden (6 K.M. per uur); c. het zeer geringe aantal meters op bijna niet bereden wegen, dat door deze tractors wordt afge legd; d. de hooge kosten (f 10 per vaardigheidsbewijs) voor elk der verschillende arbeiders en het voort durend wisselend personeel? ONTSTEMMING BIJ ENGELSCHE FIRMA'S. In 'het Engel scha Lagerhuis is- aan de regeering de vraag gesteld! waarom het contract voor het slee-pen van het nieuwo droogdok voor Singapore aan een bui toni andsdhe f irma gegund' ia. Owrst» Headlam antwoordde uit naam van de admiraliteit, dat do hoofdaannemers voor de levering van het dok, na zorgvuldige overweging, en met toestemming van de admiraliteit, besloten hebben het sleepen toe te. vertrouwen aan de Niedonlandscbe firma, omdat dat de betrouwbaarste onderneming is. die over de noodige ervaring en de uitrusting beschikt om deze moeilijke taak op zich te nemen. Naar men weet is het sleepen gegund aan de Inter nationale Sleepdien&timij. L. Smit en Zoon. GEDURENDE VIJF JAAR EEN INVOERRECHT VAN 12 PCT. Teneinde een van Nederlands oudste en meest karakteristieke industrieën voor ondergang te behoeden. In de Donide'tdag gehouden vergadering der Twee de Kamer heeflt de voorzitter (medegedeeld, dat een missive ingekomen is van de Tweede-Kamerleden Fleskens en Smeenk, ten geleide van een wets voorstel tot tijdelijke heffing van een invoerrecht voor klompen. Het wetsontwerp- beoogt om tot 1 Januari 1933 een invoerrecht te 'heffen van 12 Tot nu toe kon den klompen vrij worden ingevoerd. In de toelichting op het wetsvoorstel zoggen de voorstellers, dat dit voorstel ten doel heeft een van Nerierlands oudste en -meest karakteristieke indu- strieën te behoeden voor den ondergang, waarmede zij door de ongebreidelde ooncurrentie met het bui tenland, onder buitengewoon ongunstige omstandig heden wordt bedreigd .Zit hebben zich tot het In dienen vnn dit voo-'rteil genoopt gezien omdat de re geering duidelijk, te kennen heeft gegeven, dat van haar geen ®teun te verwachten is in den vorm van e»a rij het el echt» tijdelijke heffing van invoerrecht VOOR TWEE TON GESTOLENl Een Antweppsche diamant-firma, die haar d&u mant uit het buitenland geregeld «via een Amster- damschen makelaar betrekt, is het slachtoffer ge worden van een «©raffineerden diefstal. Eenigen tijd gelewen zond' een firma in Zuiid- Aimerika naar 'den diamanthandelaar Peters te Am sterdam een pakket diamant, hetwelk ee.n 'waarde vertegenwoordigde .van ongeveer 16.000 >pondi aterling. •Dezer tdagen- kwam het pakket- -hier ter stede aan, stoomschip „Gelria" van de KonrHoll. Lloyd aan, Toen dè geadresseerde het pakje openmaakte bleek, dat de diamanten verdwenen waren, hetgeen een schade beteekent van ongeveer f 200.000. In plaats van de edelgesteenten werden kiezelsteenen in het pakje aangetroffen. Aan niets viel te -bespeuren, dat het geopend was. Wiaar dit plaat» heeft gehad, is nog nriet met zekerheid1 bekend. De benadeelde heeft aangifte gedaan bij de politie. ONDERZOEK DOOR DE JUSITIE. De firma G. N. v. d. Ameele uit Oegstgeest heeft Donderdagmorgen de verongelukte wagen uit den Ou den Rijn opgehaald. Het bleek een 4-persoons Maxwell wagen te rijn. Vermoedelijk Ie het pastoor Janus en den chauffeur van Zon gelukt door het openen van een por tier naar bulten te komen. De deken heeft nog getracht het achterportier te openen, doch daar de wagen juist op die zijde gekanteld was, mislukte dit Toen men door het opensnijden van het zeil van den kap de achter- zlttenden kon bereiken* was het te laat HET TIJDSTIP. WAAROP. KAN ECHTER NOG NIET MEEGEDEELD WORDEN. Op de volgende vragen van den heer Oud: Is het Juist, dat de minister pogingen In het werk heeft gesteld, om te geraken tot oplossing van het vraagstuk van den zoogenaamden Twuyverweg ln Noordholland? Zoo Ja, is de minister bereid, mededeellng te doen van den aard van deze pogingen, alsmede omtrent het to verwachten resultaat ln het bijzonder met betrekking tot het tijdstip, waarop deze weg weder voor bet ver keer met motorrijtuigen op meer d&a twee edelen ml kunnen worden opengesteld? Terwijl ik .hier door Londen's straten' loop - en alles den «ewonen «an« zie «aan, valt het mij niet gemakkelijk er aan te denken, dat 'Engeland al weer in een oorlog gewikkeld- is. Eigenlijk kent een wereldrijk al® Groot-Britannië nooit volmaakt vrede, want al wordt er dan ook niet iedeuen dag met het zwaard gestreden, een andere strijd woedt voortdurend, n.1. de Economische strijd. Men behoeft de atlas maar voor den dag te ha len en een wereldkaart op te slaan om te begrijpen, dat er nooit volmaakte economische vrede -kan heer- 8olien in het groote Britsche Rijk. Maar daarovei wil ik het vandaag niet 'hebben, ik helb meer 'het oog op de gevolgen (van de na-oorlogacbe imperialisti sche politiek. Laat ik meteen zeggen, dat hoe meer men die im perialistische politiek van Engeland bestudeert, hoe meer men tot de conclusie kwam, dat Engeland niet anders kon handelen dan het deed. Laten we nu maar eens letten op hetgeen in het Naburige Oosten geschied is. De Turken hadden in 19118 de partij van Duitsch- land gekozen. Aziatisch. Turkije grensde overal aan Engeland'» maohts- of invloedagebied, ergo waa het Engeland dat in hoofdzaak met de Turken in ge wapend conflict kwam. De Engelsohen hadden aan de Turken zeer ge vaarlijke tegenstanders, hetgeen zijl aan den- lijve gevoeld hëbbon. -De belegering van bet door de Bo ft eischen bezette Kud en de overgave daarvan is een zwarte bladzijde ril Enge-land'ts historie. iHet'was vooral daarom izoo bedenkelijk, omdat het Britsche prestige zwaar getroffen werd. De Turken. Mohamme danen dus, hadden over Engeland gezegevierd. Op de millioenien' Mohammedanen in Britsch-Indië en el- dor» moest, dat feit diepen indruk maken. Engeland -moest du» of bót wilde of niet. de Turken vernede ren. opdat de Mohamedaansche onderdanen van Groot-Britannië zouden moeten zeggen-: Op den duur overwint de Engelschmian toch! (Het heelt dan ook behoorlijk voor revanche gie- zoingdi en 'Lord: Alilenby heeft met groote troepen macht de Turken teruggedrongen. (Het toeval wil. dat (verschillende mannen en Jon gens uit het Engelsche dorp, waar ik lang gewoond 'heb, in Meserpotamië en elders in het Naburige Oos ten gevochten -hebben. Dikwijls hebben zij' mij' er over verteld en steeds bleek, dat de grootste moeilijk- beid voor het optrekken met een groote legermacht toet gebrek aan water was. Toen nui don Turk overwonnen was. kwam de vraag: wat nu? De Engel9chen hebbeni de uit de handen der Tur ken gewrongen landen niet feitelijk ingelijfd, maar waren tegenover hun prestige wel- verplicht ze niet prijs te geven. Engeland «ecreërd, n.1. Iraq, Hedjaz en Transjor- danië met als regeerders Abdullah en zijn beide zonen. In het midden bleef een onafhankelijk rijk Aralbië. Palestina verbindt t Transjordania met de Middel- la ndsche Zee. Hedjaiz ligt aan de zelfde zee, Iraq met Kow-e-it liggen aan de Perzische Golf, Arabië eveneens; terwijl' èn Herjaz, èn Transjordania, èn Koweit èn Iraq aan Arabië grenzen. Arabië voelt zich vrijwel ingesloten door die onder Engelsche protectie staande randstaten. i Pingeland heeft enorm veel voor de- haar feitelijk j tocibetooorend elanden gedaan, o.a. door het doen uit- i voeren v.an groote irrigatiewerken. Ik heib zoowel van Ned-erlandsche al® Turkache- I zijde gehoord, dat het werkelijk bewonderenswaard is. wat de Engelschen daar gepresteerd en bereikt I hebben en hoe na een rei» door de Engelsche pro- I tectoraats-landen, een bezoek aan het onder Fran- sche protectie staande Syrië tegenvalt. Als eigen aardigheid wees mijn Turksche zegsman erop, dat in de Engelsche Protectoraatslanden zelf absoluut vrede -heerschte. terwijl de Franse-hen steeds over hoop liggen met Dioezen en andere in Syrië in- heemsche volken. Wel. meende mijn Turk, bleef Arabië steeds een gevaarlijke buur voor de nieuw© rijken. Het is wel merkwaardig, 'hoe men eiken dag meer bewondering moet'hebben voor twee uit het Wereld concert verdwenen, machten, n.1. de Dubbele Monar chie Oostenrijik-'Hongarijie en Turkije. Wanneer men nu al die herrie in den Balkan gadeslaat, dan denkt mon onwillekeurig: was Ooa- i tenriik-Hongarije nog maar in tact om met dat ge- .«muis om. t-e springen, ©ooals het zulks verdiende. Het zelfde denkt men van Turkije èn in den Balkan èn jn het Naburige Oosten. Ziet hoe de Wahabieten. de nomadische grensbe woners van Arabië. steeds wee" strooptochten hou den in Transiordanië. Hedjaz. Iraq of Koweit en ge denkt: wel drommel, hoe lanten die Turken het toch? Tot dusver 'Wee* het steeds bil grensincidenten, doch oneens is de zaak emstic geworden en kan men «nreken van een- oorlogsverklaring van Arabië aan de Fn-riftehe Tvrotectoraatslanden. dus ook aan En geland zal f Wat 1» het geval? F,r bestaat een verdaas* tussehen Arabië en Enga- 'nnd waarhif oa. de grenzen tussdhenllë Protecto- rr,a.t»1-e,nden en Avabië bemaald worden en tere nu a»n-<reff,eT*n de 'I1rr»iet»n voor het bouwen, ran for ten lan-r» die erenwn. -Koweit werd be*chuW1«d tes fort to hebben' gebouwd binnen de f3 mifle- afstand en 10.000 man van de verschillend© Akhwan- swummen vielen onder aanvoering van Sheik Feisal el Dowish Koweit bannen en vernielden het foit, terwijd de bezetiing zoowel als de andere bewoners mannen, vrouwen en kinderen afgemaakt werden Naar Bedouïnen-methode werd zoowel in Koweit als in het naburige Iraq sympathiek geplunderd ivoor men weer naar het lieve vaderland terugtrok, iDdt al es geschiedde nu klaarblijkelijk in opdracht van officieel Arabië, cLwaz. van den koning Ibn Saoud. Wie is die Ibn Saoud? Er is juist een boek over Ibn Saoud van Arabië verschenen, van de hand van Amoen Rihani. Uit dat hoek blijkt duidelijk, dat de bewoners van Aralbië niet bepaald lieve jongens zijm en dat hun hecrsdier Abduil Azis Ibn Saoud, ko ning van Nejd en de Hedjaz, zooals zijn officieels titel luidt> als geknipt is voor zijn tvolkje. De schrijver noemt hem- den Cromwell van Arabië en sertelt hoe -hij hem in zijn hoofdstad Riyad in het midden van zijn koninkrijk Nejd gelegen, be zocht en zeer vriendelijk ontvangen weid. Ibn Saoud voert daar op zijn manier een grooten hofstaat en voelt zich zeer machtig, alleen reeds als Imam of leider van de Wahatoisi, de meest fanatieke en atrijdihistige secte onder de Moslemieten. Hun haat tegen ongedoovigen wordt wellicht alleen overtrof fen door hun zucht naar strijd en plunderen. Hun grootste vreugde is om een veldtocht gazus op touw te zetten,- quasi bedoeld als tuchtiging voor de minder streng orthodoxe Möhaanedaansche buren, maar in werkelijkheid bedoeld: als strooptocht. Deze WaJhabis zijn de Puriteinen onder de Moha mmedanen. Ameen Rihani beschrijlft izoo'n „gaizus" als volgt: Zij' springen op de slachtoffers toe, waar van zij goedschiks of kwaadschiks, broeders, even als zij, willen maken, -hetgeen gaat met -het blinken de zwaard in de vuist, met slagen die naar het hoofd van den toekomstigen broeder gericht zijn. Het zwaard druipend van het bloed, stormen deze fanatieke Unitarianen-, -deze Puri-teinsche Rondhoof den iverder. Hun sultan Abdu-1 Azis Ibn Saoud, zweept hen- steeds meer op in -hun onlbluschbaar en thousiasme voor Allah en. voor Nejd. Hijl (heeft hen overtuigd, dat zij onoverwinnelijk tzi'n. Sommigen noemen- hen-: de duivel® van :het geloof, anderen roe men -hen-: de helden van den Islam. Die „gazus" of strooptochten «it den lieden- in het Bedouïnenbloed. De schrijver vertelt hoe, terwijl hij in de hoofdstad vertoefde, er geen dag voorbij' ging of er kwam -een troepje naar het paleis gegalop- peerd, de geweren afivurende en- luid juichende, het geen dan aanleiding gaf tot bcfeesting in het paleis en verstrekking van geld en leeftocht. Het paleis van Ibn Saoud geeft ruimte aan alle luxe, welke een Oostersch potentaat zich gaarne ver oorlooft, n.1. vele vrouwen. Wel bezit da -heeischer kanonnen, die hij op de Tuiken veroverd had, maar ddt zijn niet zijn trots. Voor hem en zijn onderdanen is het zwaard -het be langrijkste wapen. Ibn Saoud liet aan Rihani hpi zwaard izien, dat h-iji van zijn vader geërfd- had en dat reeds eeuwenlang zijn voorouders gediend had en (vertelde hoe hij er als eerste daad zijn ergste vijand mee onthoofd had en van vreugde daarna het wapen- gekust had. Men ziet, dat de koning van Arabië een rare snaak is. Hiji is echter strikt rechtvaardig en geniet daarom ook groot aanzien. Op een- goeden dag bleek het, dat de zoon van den koning een ouden man bele-edigdi en geslagen h-a-d. De koning gaf den man toen- het recht den jongen een pak slaag te ge ven en toen de man dat niet waagde te doen. gaf de koning den jongen eigenhandig het verdiende loon. Wanneer deze heerscher werkelijk de Wahabieten steunt en- een heiligen oorlog tegen de Enzclsche protectoraatslanden predikt, zal er heel wat bloed vloeien voor de ruist hersteld is. Wellicht ziet de koning nog tijdig in. dat het wel wat veel gewaagd is om met een machtig rijk als Engeland strijd te zoeken. Engeland heeft gezorgd, dat Irak en de andere landen een goed leger hebben met de meest moderne uitrusting, zoodat het reeds te bezien is of Ibn Saoud niet reeds door zijn buren zelf (verslagen zou worden .Wanneer Engeland gaat meedoen, is na tuurlijk alle kans verkeken voor de Arabieren. Engeland mag en zal niiet ve--liezen, dat gedoogt het prestige van dat Wereldrijk niet. Intu'ssöhen trkt Londen zich niets aan van dezen eventueelen nieuwen' o-orlog. Tn Londen eaait alles '/irn vang of er niets gebeurt in een deel van het Wereldrijk. Ik at met een naa" Engelsche vrienden -n roerde deze auastie even aan Het antwoord was veer lakoni-ek. nl dat degenen, die daar Eneeltind vertegenwoordigden, wel goed zouden zorgen, dat alles in orde kwam. Dat vertrouwen in hun lan-dcenooten is een van de *>moie eigen-schATvneir van den En-gel schim an M mieakt Enveland zoo ge-schikt om in de wereld een ^rooto rol te spelen. Maar die g-oote rol is di1<wlil* Val moeiliik. Ta'll-oos zün de verplichtingen van En- -eland tegenover zichzelf en tecenovor ande-en Ziel n«ar Arabië. ziet. naar Ewnfo. en ge krlM meteen "en bb"k op de Tnrwui"'kheden van hef Britsetie IV# -«ldri'k. Dnav in E-n-^te en Arabië staat Engeland voor zichtbare moeiHiVtopden, misar behalve di-e zUn *r r»og ontelbare onzichtbar© (moeilijkheden varhen* dm tan het spelen Tas d» aroot» rol als Wereldrijk- pit -te lelb ïlijl et z Lar in. ui' n-ne len lur en eroi iid w« nen tol (tig c nio ren Is >rkt w« mi ebr ftba voo r fl e*v of «va dK ten weil Ab de furi Ui Die *e«r te ld da te Ki« za Bit bel nti I0M ,G E el< hoe rek tel de! Itt etr |r üe ge ik H lie eer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 10