DE „BREMEN" OVER DEN OCEAAN. Sproeten Vemen vroeg in Ernstige aardbeving in den Balkan. Vreeselijk tramongeluk te Berlijn. Marktberichten. anderdt, es rleh nu eescklape MJiesder tut haar ethee»- xoon voelde aangetrokken. Door een samenloop van om standigheden Jo's vrouw springt namelijk van ver driet uit de eerste verdieping van het raam, maar komt gelukkig op een dikken politieagent terecht komen re in dezelfde ziekeninrichtlhg, waar Jo (alias Jonker Tom) verpleegd wordt, waar ook Juist de dames Krio- laars en mevr. Schubbe present zijn om hun neef te be zoeken. De ontknooping, vrij lang gerekt door den schrij ver, is er ten slotte; alles komt nu weer terecht, waarbij schoonmama na haar eerste uitbarsting van vreugde, alras in haar kwaliteit als zoodanig weer optreedt. De rollen van Jetje en Toob Krlelaars, welke vertolkt werden door de dames Bakker-Breed en Deudekom de Heer, warèn niet gemakkelijk. Vooral als oude dames van adelijken bloede had men, door minder te chargee ren, een beter resultaat kunnen bereiken zonder aan het „komieke" schade te doen, integendeel. Ook de heer De Jong, als Jonker Tom, die door zijn hallucinaties, waarbij zijn schoonmoeder als een angst wekkende geestverschijning zich aan hem voordoet, en de pseudo nichten Krlelaars, met het knappe weeuwtje om hem heen spookten werd heen en weer geslingerd, had niet minder lastige rol. waarvan hij zich naar zijn beste kunnen heeft gekweten. De verscheide ne andere ondergeschikte rollen, waarvan er nog een paar waren in handen van nog jonge krachten, werden niet onverdienstelijk vertolkt In zijn geheel genomen was het voor het publiek blijkbaar een avond van ge not dat zich aan het einde van elk bedrijf in een dank baar applaus uitte. n. o. g. De afdeeling Schagen e.o. van het N.O.G. besloot in hare vergadering van 14 April op de volgende •bij eenkomst de mogelijkheid te bespreken de vroegere jaarlijksche vergadering van de onderwijskrachten in de inspectie Den Helder weer te doen plaats heb ben. Voor twee jaar werd de laatste bijeenkomst ge houden onder leiding en op initiatief van den in specteur. Het vorige jaar werd door dezen geen op roeping gedaan voor zulk een, vergadering. Naar men meende te weten, was de oorzaak daarvan de katholieke geestelijkheid op het bijwonen door ka tholieke onderwijzers van zulk een algemeene ver gadering minder gesteld is. GESLAAGD. Onze plaatsgenoot, de heer Beunder, onderwijzer aan onze o. 1. s. heeft met goed gevolg examen ge daan voor handenarbeid A. BOUWEN. Van den heer C. Blaauboer is door den heer A. Sleu tel Jz., bouwterrein gekocht, liggende tusschen het kan toor en magazijn van de firma Berends, en het perceel vani den heer Jb. Bakker, tegenover de Stationsweg. Voor den heer Sleutel zal op dit terrein worden gebouwd een woonhuis, kantoor'en garage. De architecteuur van dezen bouw is opgedragen aan den architect, den heer Chr, Dekker. KLEUR WEDSTRIJD. Bij den wedstrijd in advertentie kleuren, uitge schreven door het Handelsblad, behaalde Lubert Niestadt een eersten prijs, zijnde een armbandhor loge ter waarde van f 25. ZUIGLAMMRREN. De eerste prijzen, die voor zuig,lamineren werdon besteed, komen uit Leeuwarden en Zwolle tot ons. Te Leeuwarden werd f 10 a f 14 besteed en te Zwolle op denzelfden dag. 13 Anril, f 8 a f14. HUIS VERKOCHT. Naar wij' vernemen, is het burgerwoohhuia in de Lanclbouwstraat alhier, voorheen bewoond door en eigendom van den heer P. Kramers, gekocht door den heer Jb. Stammes te Alkmaar. SPARTA I—SLVA I (HELDER). De Zondag te Schagen gespeelde voetbalwedstrijd Sparta 1-^S.V.S. I eindigde in ean gelijk epel, 1—1. het voorjaar, koop tijdig *en pot Sprutol. Bij alle Drogisten. van Old Orchard in Maine zal vertrekken naar het Greenly-Island, om hen in staat te stellen, de vlucht te vervolgen. Meenlngen over den tocht. Het Acht Uhr Abendblatt heeft aan een aantal pro minente personen hun meening over den tocht van de Bremen gevraagd. Commander R. E. Byrd, de bekende vlieger, sein de uit New York; Hartelijke gelukwenschen aan het Duitsche volk over de onvergelijkelijke prestatie van zijn landgenooten. Alle Amerikaansche vliegers zijn i tiotseh op hun Duitsche kameraden. Ik was er van overtuigd, dat ze zouden slagen, j Clarence Chamberlain, die verleden jaar van New I York naar Berlijn gevlogen is, seinde uit Pittsburg: I Ik zend u mijn allerhartelijkste gelukwenschen met het prachtige succes der Duitsche vliegers en ben er zeer gelukkig mee dat zij de eerste oost west I vlucht op een dergelijke eervolle wijze hebben vol bracht. Het gansche land juicht hen met mij toe. Dr. Hugo Eckener verzekert, dat het Duitsche volk met de grootste bewondering voor de dappere man nen. die hun leven bij dezen gevaarleken tocht op hot spel hebben gezet, den tocht over den Oceaan door een Duitsch vliegtuig ral vieren. Men kan het oneens zijn over de beteekenis van den vliegtocht, maar met levendige voldoening zal iedereen moeten constateeren, dat in den grooten sportleven en tech- nischen wedstrijd Duitsche wilskracht en Duitsche j moed weder eens tot hun recht zijn gekomen, j Prof. Junkers seinde uit Dessau, dat hij en zijn J medewerkers gelukkig zijn. Hij wist welke enorme i moeilijkheden de vliegers hadden te overwinnen, met welk een voorzichtigheid en wilskracht de noo- dige voorbereidingen moesten worden getroffen. Do heldenmoed der vliegers is bekroond en heeft on9 een stap verder gebracht naar de orplosslng van het probleem het vliegtuig in dienst te stellen van het verkeer over den Oceaan. Voornamelijk echter ver heugen wij ons er over, dat het vliegtuig in dienst van de verbetering van het gemeenschapsgevoel der volkeren na de rampen van de laatste jaren een der gelijke taak te vervullen krijgt in het belang van de menschheid. De vliegers, die hun leven hiervoor op het spel hebben gezet, hebben recht op de dank baarheid en den lof van allen. Llyod Bennett heeft gezegd dat de Bremen tegen de verschrikkelijkste overmiacht der elementen te kampen heeft gehad en met de bereiking van Labra dor een feit volbracht heeft dat getuigt van de meest bewonderenswaardige energie. Chales (Levine, de Oceaanvlieger zelde: De tocht van de «Bremen is de merkwaardigste vliegtocht die tot dusver volbracht is. Stemming In Doltschland. Geheel Dultschland is naar te begrijpen in feest stemming. Er heerscht algemeene vreugde over het sla gen van deze eerste Oceaanvlucht van Oost naar West. In Berlijn hebben tal van particulieren de vlaggen uit gestoken. Alle bladen gaven een extra- aan de Oceaanvlucht gewijde editie, die onmiddellijk uitverkocht was. Het spreekt vanzelf dat de pers eenstemmig is in haar vreugde over het welslagen der koene onderneming en In haar hulde aan de drie vliegers. Rijkspresident Hindenburg, rijkskanselier dr. Marx, dr. Stresemann en tal van andere rijks- en Pruisische autoriteiten zonden hartelijke gelukstelegrammen aan de vliegers. Mevrouw Koehl, de echtgenoote van den vlieger tele grafeerde hem draadloos: „Ik heb het geweten. Je Ple- tertje. Hulp voor do DE VLUCHT VAN DE OUDE NAAR DE NIEUWE WERELD EINDELIJK TOT STAND GEKOMEN, Eindelijk is dus het brandende probleem van den overtocht per vliegtuig over den Atlantischen Oceaan van het Oosten naar het Westen1 in ononder broken vaart opgelost. De tegenwerking der natuur machten heeft het nochtans verhindert, dat de zich zelf gestelde opgave tot het laatste toe vervuld werd, want inplaats van in de Amerikaansche metropool, New-York, welks bevolking reeds in koortsachtige opwinding op -de begroeting der Oceaanvliegers ge wacht-had, moesten zij in de onherbergzame ijsvel den tusschen Labrador en New-Foundland landen. Maar deze tegenslag kan de waarde van hun pres tatie niet wezenlijk beinvloeden. Dat, waarop het aankwam, is gelukt. Het bewijs is geleverd, dat de directe vlucht door de lucht van de oude naar de nieuwe wereld mogelijk is. De Duitsche piloot, ka pitein Kohl en zijn Iersche kameraad. Fitxmaurice. daarbij vergezeld door baron von Hünefeld, hebben in den wedstrijd, die aan zoovele mededingers het leven gekost heeft, de zege behaald. Thans is dus de groote worp gelukt. De wereld heeft nog altijdi waardeering voor moed laat er dan maar een beetje waaghalzerij bij. zijn, en de wereld hunkert iederen dag weer naar een dosis ro mantiek. Welnu, daarvoor hebben ook deze drie menschen weer gezorgd. Met spanning en met har telijke wenschen voor het welslagen der onderne ming, heeft de wereld het verloop daarvan gevolgd. Zooals in een goed gebouwd drama, hebben hoop en wanhoop bij den toeschouwer elkaar afgewisseld. Trots zeer ongunstige weersomstandigheden zijn de mannen van de Bremen den Noord-Atlantischen Oceaan overgevlogen van Oost naar West. Laat ons bij de vreugde over deze prestatie niét kleinzie lig gaan overwegen, „waar of dat nou allemaal goed voor is." Want ook de ibetreekkelijke mislukkingen zijn een noodzakelijke schakel in de wetten der voor uitgang, zijn een etappe van den langen weg, dien de mensch nu eenmaal moeizaam heeft af te leg gen in den strijd tegen de weerbarstige stof en de vijandige elementen. Deze tocht is en blijft toch immers een halve overwinning, die haar beteeke nis houden zal. De tocht geeft een schitterende ge tuigenis van Duitsche vliegkunst en ingenieurskunst. l)e „Bremen" is een naam die historisch zal blijven, niet minder als die van de „Deutschland" de han delsduikboot, die in den oorlog van Duitsohland naar d8 Ver Staten) voer. Hierbij! edj aangestipt, dat ook aan den; flinken Ier, die als tweede piloot mee ging, een woord van hulde toekomt. Waar de kranige landing plaats had. Het eiland, waarop de Duitschers daalden is een veria-ten, rotsachtig eiland, geheel bedekt met ijs, dat er reeds vele maanden ligt. Het is onmogelijk het eiland te verlaten, voordat de dooi invalt, tenzij men er in slaagt het ijs stuk te slaan. Het schijnt dat de Bremen. in de lengte van het eiland geland is. Op een andere wijze zou het niet mogelijk zijn ge weest vanwege de rotsen. Bij de landing is een schroGf gebroken. De vertegenwoordiger van den Norddeutsohen Lloyd stuurde een telegram aan de 0ceaaa7liegers dat een andere Junkers-eeadakkar Uit New York, 16 April. Volgens een draadloos bericht zou Koehl het voornemen hebben morgenmid dag of overmorgen weer met de „Bremen" op te stij gen om in een étappenvlucht naar New York te vlie gen. Uit Clarke City (Quebec), 16 ApriL Fitan&uriee heeft Greenly Island per vliegtuig verlaten. Von Huenefeldt en Koehl blijven op het eiland. Zij zullen trachten de „Bremen" te herstellen, ten einde de vlucht naar New York voort te zetten. Uit Londen. 16 April Men meldt uit Quibeck, dat het vliegtuig, bemand met twee Canadeesche vliegers en met Fitzmaurice als passagier aan boord, om 3.30 te Natash op 200 .mijlen van Greenly Is land is gedaald. Uit Curcis'sa Field. 16 April. ZLeithan en ErhaMi Junker en de aviateur Melchior zijn om 2.15 uur opge stegen naar Montreal. Zoo mogelijk zullen zij met hun vliegtoestel S 13 ook naar Quebec vliegen, ech ter niet naar Greenly Island. De voor de Bremen be- noodigde onderdeelen zullen te Montreal of Quebec van de S 13 worden gemonteerd en met een vliegtoe stel, voorzien van een sneeuwslede, naar Greenly Is land gebracht worden. De S 13 zal afwisselend be stuurd worden door mejuffrouw Junkers en Melchior. New York, 10 April. Naar uit Murray Bay wordt gemeld, nam het vliegtuig, dat naar Greenly Island vertrok, 600 dollar mede van den Norddeutschen Lloyd. Dit geld zal worden gebracht óf naar Greenly Island óf naar Seven Island, waar, naar men ver wacht, de „Bramen" een tusschenlanding zal doen." Een telegram van den ex-Keizer. Ben V.D. bericht uit Doorn meldt: De gewezen Keizer heeft het volgende telegram aan de Noordduitsche Lloyd te New York gezonden: „Ten zeerste verheugd over het succes der Duitsche Oceaanvlucht, zenden de Keizerin en ik den drie moe dige mannen kapitein Koehl, Freiherr von Hunefeld en den Ierschen begeleider den heer Fitzmaurice warmste gelukwenschen. De eerste geslaagde over winning van alle -moeilijkheden, die een Oost-West- vlucht belemmeren, spreekt voor de schitterende prestatie en voor het prachtig vliegtuig als voortref felijk product der Duitsche techniek, alle neerdruk kende bepalingen tegen den Duitschen vliegtuigbouw ten spijt. Per aspera ad astra. Wilhelm I. R." EENIGE SLACHTOFFERS; GROOTE SCHADE. Zaterdagmorgen om 11 uur werd in Bulgarije een he vige aardbeving waargenomen In de richting O.-W., waarvan het centrum zich op 200 K.M. van Sofia be vond. Volgens berichten uit de provincie heeft de aard beving groote schade aangericht te Tsjlrpan. Ook wordt er melding gemaakt van slachtoffers. Er zijn maatrege len genomen. Hoewel Zondagmorgen nauwkeurige gegevens nog ontbraken stond wel vast, dat de aardbeving een cata- strofalen omvang had aangenomen. Tsjlrpan gelegen tusschen Phillppopel en Stara Zagora, ligt juist in het centrum der aardbeving en heeft ernstig geleden. De stad is geheel van de buitenwereld afgesloten en men vermoedt, dat een gedeelte van d$ plaats geheel met den grond gelijk is gemaakt. Ook de omliggende plaatsen hebben groote schade geleden. De aardbeving ls ln geheel Bulgarije gevoeld. Vooral in de Zuidelijke gedeelten, waar elaehteffe* agn te be treuren. Te Berltsegrad, te nxlden rtu Trjtrpan, «0m wm personen gedood, te Stara Ztfor* en Phillppopel twee personen, terwijl in laatstgenoemde stad een moekee is ingestort In de geteisterde streek bevinden zich vele minerale bronnen, die plotseling meer water, van hoogera tem peratuur, begonnen te geven. De eerste schok werd door andere zwakkere schokken gevelgd. Vanuit Phillppopel ls hulp naar Tsjlrpan gezonden, terwijl de premier Ljaptsjef zich naar de plaats des onheils heeft bege ven. Ook ln Zuid-Slavië en Turkse een aardbe ving gevoeld. Te Belgrado is naar B. T. A, meldt een lichte aard schok gevoeld. Er werd geen schade aangericht Te Konstantinopel werd te 11 uur een vrij hevige aardbeving gevoeld, die eenlge seconden aanhield. Er waren geen slachtoffers en er werd geen schade aan gericht Te Adrianöpel en omgeving werden zwakke schokken gevoeld. Volgens nadere inlichtingen zijn ln Tsjlrpan alle ge bouwen vernield of beschadigd. Het aantal ingestorte huizen is nog niet vastgesteld. Het station van Tsjlrpan is geheel vernield. Er zijn 30 dooden en tal van gewon den. Ook te BoriBsowgrad zijn tal van gebouwen ver nield of beschadigd. In de streek tusschen Tsjlrpan en Borissowgrad en met name in het dorp Iswor zijn even eens dooden en gewonden, waarvan het aantal nog on bekend is. De schade den spoorweg ls hersteld en de spoor wegverbindingen zijn hersteld. De spoorweggebouwen zijn over een groote uitgestrektheid beschadigd o.s. te Phillppopel, Harmanli en Haskowo. In ons land geregistreerd. Mededeeling van het Kon. NederL Meteor. Instituut: Heden (Zaterdag) voormiddag is aan het Meteorolo gisch Instituut ln De Bilt een buitengewoon sterke aard beving opgetoskend, beginnende om 10 uur 8 min. 60 sec. (tijd van Greenwioh.) Volgens de regletreering la de afstand 2000 K.M. en ligt'de ooreprong ln het Zuid oostelijk deel van het Balkanschiereiland. Da verwoesting. Uit nadere berichten blijkt, dat de eerste meldin gen allerminst overdreven zijn geweest. Te Tsjlrpan bijvoorbeeld is er geen buis onbeschadigd gebleven, te Borissowgrad is driekwart van alle gebouwen be schadigd en het dorp Emoerave bij Tsjirpan is ge heel met den grond gelijk gemaakt. Het was een ge luk, dot de aardbevinig juist op een feestdag ge schiedde, waardoor de meeste menschen zich op straat bevonden. Ook zijn in Bulgarije de huizen niet al te hoog en zijn zij door groote hoven van elkaar gescheiden, zoodat er betrekkelijk weinig slachtof fers zijn, hoewel Tsjirpan en Borrissowgrad vrij groo te plaatsen zijn, muet onderscheidenlijk 12.000 en 5000 inwoners. Het heele getroffen gebied telt 120.000 in woners. Minister Liaptsjef, die zich dadelijk naar de streek van de ramp begeven had, meldde, dait de verwoes tingen zich uitstrekken over een cirkel met een straal van 20 K.M. met Tsjirpan als middelpunt. Deze stad is totaal onbewoonbaar geworden. De eer ste schokken, veertien in totaal, werden om half elf gevoeld. Daarna zijn nog een twintigtal kleinere schokken gevolgd in den loop tvan den dag tot 's avonds toe. De berichten over het aantal slachtoffers loopen uiteen, sommige spreken van 30 dooden te Tsjirpan, andere van 12 dooden en 50 gewonden, en van 8 doo den in den omtrek, liet ziekenhuis te Tsjirpan stort te in doch de patiënten zijn als door een wonder ge red, op één vrouw na. De zwaartst gewonden zijn naar Stara Zagora overgebracht. De naburige garni zoenen hebben soldaten gezonden voor het reddings werk en om de orde te handhaven. De bevolking kampeert onder ('en blooten hemel. Te Tsjirpan zijd 2000, te Borissowgrad 1000 huizen ingestort. Ep zijn dadelijk maatregelen getroffen om de bevolking te steunen. Het eerste rantsoen levensmiddelen ls reeds aangekomen. De spoorwegdirectie heeft alle be schikbare wagons naar het terrein van de ramp ge zonden om als voorloopig onderdak te dienen. Een merkwaardig feit is, dat tengevolge van de aardbeving de opbrengst van de geneeskrachtige bronnen te Perithleri verminderd is. De bevolking kampeert ln tenten. Het „Buig. Tel. Ag." medt nog het volgende: Bovenmenschelijke pogingen worden door de auto riteiten in het werk gesteld, om den dakloozen in het door de aardbeving geteisterde gebied, huisves ting te verschaffen. De bewoners der steden en dor pen durven geen intrek meer in hun huizen te no men, en wenen in tenten; overal zijn steun-comitó's opgericht. Koning Boris, die te Waraa verbleef, heeft zich naar de plaats des onheils begeven. Na een bezoek te hebben gebracht aan de ernstig gewonden, te Sta ra Zagora, begaf de koning zich met prins Cyrel en prinses F.udokia naar Tsjirpan. Door de soldaten, die in deze ernstig geteisterde stad met de opruimingswerkzaamheden belast zijn, werd van onder de puinhoopen de hoofd-boekhouder Tlmeti, van de distriots-volksbank, gered. Het vijf verdiepingen hooge gebouw was geheel ingestort en Timéti heeft 26 uur tusschen twee stukken muur doorgebracht. Hij werd na zijn redding naar Stara Zagora overgebracht. Dat benauwde gevoel •T» gtvolg v«n iltchte •pirtverfÉriog. zal spoe dig verdwijnen na ge bruik van Poster a Maag- pillen. het laxeermiddel bil uitnemendheid. Foster's Maagpillert Alom verkr(|gbaar f 0.65 per flacon iza Op rijie pas öf. chap 18. IS f AU Op Js vo m 60, 6.75, AU Op rijzet bocht van de Heeratraase om. Onder de drie vernieWaö, 8 rijtuigen werden ze8 dooden en ruim honderd gewonden ire k vandaan gehaald; de toestand van 87 gewonden ia ern.»d. p stlg. Op het oogenblik, waArop de tram uit de rails liep ontstond onder de reizigers, die het ongeluk zagen aa& ijzer komen, een paniek. Verscheidenen poogden eraf t»iw. f springen en kwamen hierbij onder de omvallende tra^iebt, terecht. Er ontstond een onbeschrijfelijke verwarring iren dichte drommen toeschouwers, die van het stadion kw» md j men, omringden de wagens, het autoverkeer stokte, zigers die in de verongelukte rijtuigen zaten, schroei den luid om hulp, waarop eenige voorbijgangers xne g., H wandelstokken en parapluis de ruiten insloegen en aldu jkec de slachtoffers poogden te bevrijden. Een sterke afd®« llng politie, die spoedig ter plaatse was, zette do plaat van het ongeluk af en tegelijk verscheen de brandwe« >gge die er vrij spoedig in slaagde aJIe dooden en gewonde boor onder de ruine uit te halen. Per automobiel werden de slachtoffers naar het kenhuis gebracht Onder de gewonden bevinden zich de heer Tommeroj de Engelsche vlce-cousul te Berlijn, met zijn vrouw een secretaresse van het Engelsche consulaat Van twe g. wl van de dooden kon de identiteit nog niet worden van gesteld; er ls ook een echtpaar onder. AMS Rooc irwiji BEO Gele ir 10 ALK Wlt!< .barb Yreeeeiüke tafereeUl jbb. 2.80- Onder de omgevallen tramwagens weerklonk een hart verscheurend schreeuwen en weeklagen. In de zelve ontstond een wilde worsteling. Ieder wilde aid door de reeds vernielde vensters naar buiten werk«j T j De licht gewonden, die erin geslaagd waren zich te bt vrijden, verdrongen de zwaar gewonden. Na ongeveei drie minuten was de politie ter plattse en werd een b« OOD1 gin gemaakt met het reddingswerk, dat stelselmati werd voortgezet, toen na eenigen tijd ook de branclwei Door verscheen. Toen de brandweer een der wagens tracht! F*101 op te richten, ontdekte men daaronder reeds twee óoo lk® 1 den, die uit de verbrijzelde ruiten van den motorwagw ftc^in waren gevallen en door de aanhangwagens volkomes raan< verpletterd waren. De gewonden, ongeveer negentig 1 f® vt aantal, werden onmiddellijk naar de ziekenhuizen v« eoh^ voerd. Vt*** Waaraan het ongeluk ls te De 71 De directie van de Berlijnsche tram verklaart, dat hoorde ongeluk h. i. daaran te wijten is, dat de bestuurder 1 ver de helling de macht over de wagens verloren heeft, m rabde dat ze tengevolge van de groote snelheid in de bod Na k uit de rails vlogen. Het terstond ingestelde onderzot ging wees uit, dat de rem van den motorwagen werkte. E evlg 1 bestuurder heeft zich ln zooverre tegen da dionstvoo schriften gedragen, dat hij niet dadelijk door een noci signaal de conducteurs gevraagd heeft de handremmi r vai] van de bijwagens aan te zetten. Hij moot zijn bezlnnü w geheel kwijt geweest zijn. De man was 18 jaar ln dieni en gold voor volkomen betrouwbaar. Volgens de dlreoti zijn er vier dooden en 40 gewonden. VUf dooden, 91 gewondt 'rlsen' W] Volgens het laatste onderzoek bedraagt hot aantt dooden vijf, dat der zwaargewonden 31, der lichtgewfl den 60. De oorzaak van het ongeluk ls nog steeds niet gev< den. Woifl Tengi ri ge 1 ikome Nadere bijtonderhodyr on B» aai •pei Er h( OVERVOLLE WAGENS IN VOLLE VAART UIT DE RAILS GEWORPEN. Vele dooden en gewonden. Zondagmiddag heeft te Berlijn een vreeselijk tramon geluk plaats gehad. Een motorwagen van de tram sloeg n.1. met zijn aanhangwagens in de bocht Rennbahn- strasse-Heerstrasse om, waarbij acht personen werden gedood en negentig gewond, van wie verscheiden zeer ernstig. De tramwagens waren overvol, daar zij na afloop van een voetbalwedstrijd in Stadion in verband met het re genachtige weer door het publiek waren bestormd. Toen de wagens ongeveer op de helft van de Rennbahnstrasse waren gekomen, die tamelijk steil naar de Heerstrasse afloopt, schijnen de remmen defect te zijn geraakt. De wagens reden sneller en sneller omlaag en hoewel de bestuurder alles in het werk stelde,- slaagde hy er niet in voor de bocht te stoppen. Hier kantelden de wagens doch nadat zij omgevallen waren, gleden zij nog onge veer vijftien meter omlaag. Dit tramongeluk Is wellicht het ergste dat ooit te Berlijn te gebeurd, schrijft de Berlijnsche corr. van de N.R.Ct Het heeft Zondagmiddag in de nabijheid van het stadion Grunewald, na afloop van den voetbalwed- srijd om het kampioenschap van Berlijn, plaats gehad. Voor het einde van den wedstrijd hadden reeds vele toeschouwers het stadion verlaten om zich een plaats ln de gereedstaande trams te verzekeren. De eerste tram vertrok met twee bijwagens en vervoerde in het geheel 250 personen. In de Rennbahnstrasse, die afloopend naar de Heerstrasse, van Berlijn naar Döberitz leidt, liep de tram uit de rails. De motorwagen werd door den zwaren last dor beide geheel gevulde aanhangwagens als het ware uit de rails geduwd, de remmen werkten niet meer en hoewel de bestuurder de grootste moeite deed de tram tot atUsUad te braogea, Maag dmm bij de De Berlijnsche correspondent van de „Köin. Z." m«l nog het volgende: Het ongeluk, dat herinnert aan de catastrofe te 24,^*,, "o sel, gebeurde om kwart over vijf. De tramtrein bestond uit een wagen met twee bflf gens, die alle stampvol zaten met terugkeerende be» kers van het Stadion. De tram geraakte in de bocht M de hellende straat uit de rails, reed eerst recht do over het trottoir, waarna de drie wagens omvielen.Jj scherven van' vernielde ruiten vlogen op de neer, en verwondden velen hunner. Politie en brandweer waren spoedig ter plaatse het reddingswerk te beginnen. Toen de tram uit de rails vloog, sprongen eenige pi sonen er uit, om zich te redden; zij werden echter VI pletterd door de omvallende bijwagens. Volgens ooggetuigen moot de tramtrein een van 35 40 KLM. hebben gehad. Wie draagt de scbl Uit Berlijn wordt aan de „Tel." gemeld. In tegenstelling met de bewering der tramdirectie, voor het ongeluk ln de Heerstrasse den bestuurder antwoordelijk stelt, die zijn tegenwoordigheid van g zou hebben verloren, schijnt de directie zelve de gi ste schuld aan het ongeluk te dragen. In weerwil de te verwachten groote drukte na den voetbalweda in het stadion om het kampioenschap van Berlijn, zij onvoldoende wegenmateriaal beschikbaar ges! Toen het derhalve na afloop van den wedstrijd drelf weer was, werden de trams bestormd, zoodat de cïen vele troleurs nog een groot aantal personen, die links' vreemd rechts van de wagens op de treeplanken waren gekl« en men, daarvan moesten verwijderen. Hoewel volgensdie hje politievoorschriften hoogstens 76 personen in een waf mogen plaats vinden, bevonden er zich In elk der |g (je gens minstens honderd personen. De deskundigen D< de commissie van onderzoek zijn dan ook tot de odv< clusie gekomen, dat de bestuurder niet in staat was,' vaart,, welke de overvolle wagens door hun eigen P wicht hadden gekregen, te stuiten, ook niet met 1 remmen. Bovendien was de motorwagen, in tegr ilng met de beide aanhangwagens, een omgebpUI oude wagen, die veel lichter was dan de beide nlW aanhangwagens. WARMENHUIZEN, 14 April. -*00111 Roode kool le soort f 21.80—24.20, gele kool f T.J 9.20, witte kool le soort f 5.30—5.90, uitschot f L* 1.80 per 100 Kg. Totaal aanvoer: 5600 kool, 30400 Kg. witte kooL Kg. rood. kool, Ü000 Kg Door NOORDSCHAKWOUDE, 14 April. Uien f 19.70, drielingen f 13.30, grove uien t 2"* - roode kool f 20.4024.30, gele kool 1 6.701330, - eche witte t 66.60, per 100 Kg. .4 ton Totaal aanvoer: 1100 Kg. uien, 73400 Kg. rood» 44300 Kg. gele kool, 160800 Kg. Deeneche witte NOORDSCHARWOUDE, 16 April. Peen f 10.60, roode kool t 22, gele kool f 12.90, echo witte 1 630—8.80 per 100 Kg. Totaal aanvoer: 1060 Kg. peen, 1600 Kg. rcoit 2400 Kg. gele kool, 20200 Kg. Deeneche witta W» ALKMAAR, 14 April. n Aanvoer 180000 kipeleren, 66—68 Kg. t 8.20-^.«JJ 60 Kg. f 630—630, 60-62 Kg. 1 6.50—6.60, O-»' t 630—6.20, bruine 60—66 Kg. t 6.70—«J0, aCa 'ootwe ■deVoi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 2