Allllttl NitlïS-
ilmtntit- LnilntU.
Hypotheek op Landerijen a 4'|4 rente.
Zaterdag 21 April 1928.
71ste Jaargang No. 8241.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN &Co, Schagen.
Eerste Blad.
Bruidsfoto's,
Bruiloft- en Familiegroepen,
Kinderportretten, enz.
Arpad Moldovan,
lieuwe Niedorp - Noord-Scharwoude.
DORUS RIJKERS.
DE „STATENDAM" IN
AANBOUW.
SCHEER
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
i tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 8 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
ÜëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend
DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN.
in allerfijnste uitvoering.
OPNAMEN OOK AAN HUIS.
Fotografische Ateliers
HERINNERINGEN UIT HET LEVEN VAN DEN
HELD DER ZEE.
Zooals reeds in een deel van onzen oplaag van
ons Dorxlerdagnutomer ia meegedeeld, is Donder
dagmorgen te Helder in den hooigen ouderdom van
81 jaar, Dorus Rijkers, de held der zee, gewezen
schipper van de Helder&che reddingsboot der Noord
en Zuid-Iiollandsche Reddingsmaatschaptpij, overle
den. Zooals algemeen bekend, was de zeerob, die zoo
lang stoer en krachtig is geweest, den laatsten tijd.
lijdende. Vergeefs heeft hij genezing voor eeD
sleepende kwaal getzochi. Hiervoor vertoefde hij' o.a.
nog ©enige maanden geleden gedurende een aantal
dagen in het „Ankrai van Leeuwenhoekhuis" te
Amsterdam,
Thans is er rouw in Helder, droefenis dn de lage
landen aan de zee, waar zoo velen het onbetrouw
bare element kennen en liefhebben. En daarom
juist vereeren de mannen, die in stormdonkeren
nacht hun leven wagen, om, dat van anderen te
redden. Onder wie Doms Rijkers steeds een der
eersten was.
Dorus Rijkers, de held van de zee, in wiens natio
nale beroemdheid heel deze stad van marine- en
visschersmenschen zich verlustigde. Vele, vele jaren
is Dorus Rijkers als schipper van de reddingsboot te
Helder op zijn post geweest en heeft hij daar met
zijb vrienden op den dijk op post gestaan, den gan-
schen dag uitkijkende over het Marsdiep' en de
Razende Bol;, langs Texel"» kust en de Noordzee in,
eelk vaartuig, dat dn of uitvoer,, volgende, de navi
gatie besprekende en als het pas gaf gispende, of
ook wel izioh op een beschut plekje bij het fort of
op den hoek van het Dijkje koesterende in het zon
netje, en af en toe eventjes naar binnen in zijn
stamicafétje om een kleine hartversterking tot zich
te nemen. Zoo op dien wal was Opa ook al voordat
hij het commando van de reddingsboot had neer
gelegd, een goedig oud heertje, wien je het dadelijk
aanzag, dat hij zeeman was, maar in de vlet werd
hij een ander man, een waarachtig schipper, die zijn
menschen wist te bezielen en aan te vuren tot zij!
alles gaven wat er aan kracht in hen was, tot het
'khler bovenmenachelijke toe, en Doms gaf daarbij!
het voorbeeld. Naar twee en veertig schepen in noodi
's Rijkers in zijn leven uitgevaren, al» vlettermJan
voer eigen rekening eerst, als schipper van de red
dingboot naderhand. Van 1872 totdat hij gepensl-
onneerd werd, enkele iaren geleden, heeft hij er zoo
vijfhonderdelf menschen afgehaald en het leven
gered„ik en me maats dan altijd", zou hijzelf ge-
hebben, want ii'delheid was Opa's ondeugd niet
Rij die twee en veertig reddingen heeft hij menig-
zijn leven op het spel gezet en hijl had ©r,
naar de Redacteur onder de Menschen van de N. R,
Ct. verleden jaar nog' schreef, niet meer dan 'n zui
nig bestaan tja, een borst vol „blibkies". verscheidene
handdrukken van vorstelijke en diplomatieke en
andere hooge heeren, portretten met keizerlijke en
koninklijke 'handteekeningen mee verdiend. Inder
daad was zijn borst te smal om alle miedaljes en
ridderorden, die hij door zijn daden verworven had,
w> bergen.
Toen 'Doms Rijkers op zijn ouden dag hei maar
neel krap had, hebben de heer Hemd ter Hial'l en
andere vrienden izichi het lot van hem en andere
oude menschenredders aangetrokken en kwam het
r0ru3 Rijkersfonds tot stand, dat nu al weer een
aar of vijif. zes den ouden dag dder helden van de
;kust verzacht.
feSïï^8. zelf veTi6rï©n 27 Januari op zijln
5 13? w?? ,v'er.ja.ardag en den dag daarna in het
<m,& Helder op grootsche wijze gehuldigd, waarop
tw tjU l>r^ 0611 ietwat officieeliere huldiging' in
on Haag gevolgd Is. Dom» toonde toen nog heel
JÜj enkele maanden geleden is hij ziek1 ge-
.,s^ei10n nu ia hij, 81 jaar oud, in zijn geboorte-
»Sm zii'n ^eel'0 leven lang zijn woonplaats
E? r T overled0n. Zijn heengaan zal daar in
ml J nci 6611 onvervulbare leegte achterlaten.
&ifn leven61* ®en' no<r enkele bijzonderheden uit
^0rt.en' «hooitijd en een Horten leertijd bij
nhr hazen een timmerman, een. kruide-
,aailnem'er aan den wal. kwam de jonge
waS. tt i een' re0htgeaard Keldersman on het
ÜA d(> was in d®n tijd. dat er nog schepen van
eftrt^hÏÏ6 vaart te Nieuwe diep binnenvielen en dat
wnq Su 7 j°'f!1van vl,etien te Helder gestationneerd
ii ve-Wvfri? döjdeUik bij binnenkomst der 'schepen e*
heeft P tzochten- Ook op de haringvangst
r "ijkers gevaren.
K* h0t d«a ouderf schipper aan financieel»
De Firma MEIJER PELS, Administrateurs-Rentmeesters te ALKMAAR, hebben
gelden beschikbaar voor le hypotheken op landerijen vanaf 4% rente en op bnlzen
vanaf 4% rente. Sluiten alle verzekeringen.
Honden eiken Donderdag van 9—IIV2 uur zitting in Café „Cérös" te SCHAGEN.
waardeering wel een» een enkele keer ontbroken
hebben, waardeering voor zijn vele reddingen is hem
in zijn lange loopbaan ruimschoots ten deel geval
len. 'De overledene was reeds door koning Willem
III benoemd tot broeder van den Nederlandschen
Leeuw en begiftigd met een zilveren miedalje. Me-
dialje® 'had hij vele, ook van H. M. de Koningin Moe
der en van Koningin Wdlhielmina. Voorts was hij
o.a. begiftigd met de vouden medalje van de N. en
Z.-Hol'landsche Reddingsmij., de zilveren medalje
van de Mij, tot Nut van het Algemeen, het Burger-
krui® Ile klasse van België, zilveren medalje» van
den koning van Engeland en van Italië, een gouden
horloge van keizer Wilhelm I en een dasspeldi van
keizer Wilhelm, II van Duitschland enz.
De nieuwe motorreddingboot, die thans te Helder
gestationneerd is, draagt den naam Dorus Rijkers.
De ter-aarde-bes telling.
De teraardebestelling heeft heden' (Zaterdag)-
middag plaats om één uur te Helder. Het hoofde
bestuur van het Dorus Rijkers-fonds zorgt voor de
geheel© begrafenis en alles is reeds geregeld. Ver
ondersteld wordt, dat Dorus' geboortestad haar
meest beroemden inwoner met ©ere en met luister
ten grave zal dragen.
HET GROOTSTE PASSAGIERSSCHIP VAN DE
NEDERLAND S C HE VLO OT.
Meer comfort. Grootere hutten. Zeer gr00te
gezelschapszalen. Zeer ruime dekken. Een
bijzonder verzorgde Sde klasse voor toeris
ten, geheel afgescheiden van de gewone Sde
klasse.
De „Statendam", het grootste Nederlandsehe toe
komstige passagiersschip van de Holland-Amerika-
Lijn, dat op het oogenblik aan de werf van Wilton
te Schiedam wordt gebouwd, was tot dusver al» een
sprookjespaleia, waar honderden nijivere handen
aan 't werk' zijn om binnen dien geheimzinnigen
romp van staal een vorstelijk interieur te bouwen,
een paradijs waar wonderen van werden verhaald,
doch waarvan de oningewijden verre werden ge
houden.
Het was dan ook een novum, in elk geval 1® het
ongewoon., schrijft de N. R. Crt, dat de pers wordt
uitgenoodigd om een «chip te komen bezichtigen,
dat eerst over een aantal maanden gereed zal zijn.
D'e belangstelling voor de Statendam, het stoom
schip dat voor de Holland-Airneri kalijm zal varen
en in afbouw gegeven ia aan Wilton's Machinefa
briek en Scheepswerf!, over ©enigen tijd het groot
ste passagiersschip van de Nederlandsehe vloot, is
echter van de zijde van deskundigen zoowel als van
leeken zoo groot, dat de reederiji en de werf het
besluit hadden genomen, reeds nu door midel van
de per» die belangstelling eenigermate te bevredigen
en haar voor zoover noodig op^te wekken.
Die Statendam, die een schitterende aanwinst van
onze vloot zal worden', is dan ook een zaak1 van na
tionale beteekenis, - die daarnaast niet alleen een
uiterst belangrijk element cal vormen dn den gang
van het bedrijf der Holland-Amerikalijn, maar bo
vendien een factor van groot© beteekenis is voor
den' Nederlandschen scheepsbouw, in het bijzonder
voor Wilton'® Machinefabriek en Scheepswerf.
Het zeer omvangrijke etablissement van deze on-
rerneming te Schiedam moest wel leiden tot ©en in
grijpende reorganisatie, gericht op den bouw van
schepen, kon zich niet bepalen tot reparatiewerk.
Voor haar is het van de hoogste beteekenis, dat de
afbouw, juist van dit grootste Nederlandsehe pas
sagiersschip, aan haar is opgedragen, waarmee het
vertrouwen dat de Holland-Amerika lijn tot nu toe
meer gesteld had in hoofdzakelijk de werf van
Iiarland and Wolf op den Nederlandschen scheeps
bouw is overgegaan.
Van hoe groot nationaal gewicht deze aangelegen
heid dan ook inderdaad geacht wordt, komt o.m.
tot uiting in de naar perfectie strevende samen
werking van alle firma's, van wier arbeid het sucées
van de Statendam afhankelijk is, en spreekt even
zeer uit de fascineerende werking welke de uitvoe
ring van deze veelbeteekenende opdracht heeft op
allen, die daarbij leiding hebben te géven en dié
zonder uitzondering met de grootste toewijding zich
daaraan geven.
Zoo zijn dan de vertegenwoordigers van de pers
onder deskundige leiding gedurende ongeveer an
derhalf' uur aan boord van de Statendam de doolen
den geweest in deze woestijn van ijzer en staal, en
het is waarlijk niet voor zijn onverdeeld plezier, dat
men tijdelijk aangebrachte trappen op en af klimt,
de gevaren trotseert van ontelbare schroefkoppen
en ijzeren riggels, aan welke Jaatste de voet zoowel
als het hoofd zich herhaaldelijk dreigen te stooten,
en de damp inademt van rookende vuren.
Zulk een wandeling moge het respect en de be
wondering voor de techniek verhoogen, rood-geme-
niede ijzeren wanden met gaten' of zonder gaten,
buizen en kabels en allerhand leidingen in hun pro
zaïsche naaktheid zijn niet de heste leermeesters
van vorm. en. verhouding en inhoud, van comfort,
gezelligheid en schoonheid. Zij leeren ons eigenlijk]
dat de .-.u.nkl'j-eding, de betimmering en de decoratie
ten slot4© de waarde bepalen van het interieur. Want
een zaal moge groot zijn, ruimer dan op welk ander
schip ook, het getal alleen, de overtreffende trap is
niet de juiste waardemeter, al kan hij' op zichzelf
indruk maken.
Tob is er van de Statendam al veel wetenswaar
digs te vertellen, Het schip maakt, voor zoover het
thans is afgebouwd, liggende in een der Schiedam^
sche dokken van Wilton, nog geen overweldigen
den indruk. 'Het lijkt ook niet zoo bijzonder groot.
Van de grootte van zulk een zeevaarder krijgt men
eerst een juist besef als het zich niet verliest in de
ruimte, maar als men zijn afmetingen kan toetsen
aan een ander schip. Hoog in een der droge dokken
lijkt b.v. thans het slanke' Fransohe schip de Letitia
van omstreeks 18.000 ton, niet veel kleineer dan de
pl.m. 30.000 ton groote Statendam.
Gereed, met zijn drie pijpen, liggende in de rivier,
zal de Statendam een Oceaanstoomer zijn, op het
gezicht waarvan elk Rotterdamsch. elk rechtgeaard
Nederlandseh hart warmer zal kloppen.
Het besef, dat dit een enorm drijvend hotel zal
worden, krijgt men thans aan boord in hoofdzaak
in de zeer groote eetzalen en gemeenschapslokali-
teiteli, op de zeer ruime dekken en op de brug, van
waar men een prachtig uitzicht heeft op een verre
omgeving en van welke plaats de drie bootent in
aanbouw voor de Kon. Paketvaart notedoppen 'lijken
IVoot het overige is het alles ilizer. ijzer en nog
eens ijzer, hout, kabels, buizen, leidingen, de mate
rialen waarmede tal van moeilijke problemen op
gelost moeten worden, waarmede een ontzaglijk
werk tot stand wordt gebracht.
Buiten beschouwing blijft hierbij' dan nog het
hart van het schip, de machines voor de voortbe
weging, zeker een der belangrijkste onterdeelen,
zoo niet hoofdzaken). Maar de passagier, ae toerist
vraagt daarnaar niet, vertrouwt op de bekwaam
heid der ingenieurs die daaraan hun beste krachten
gaven, op de kennis en de plichtsbetrachting der
machinisten, en van hen allen, die arbeiden aan de
voortstuwing van het «chip. waaraan zij' zich heb
ben toevertrouwd', zoowel als op de 'bekwaamheid)
van den gezagvoerder, de officieren en hun perso
neel.
De Statendam onderscheidt zich van andere der
gelijke schepen in hoofdzaak hierin, dat het schip
den passagiers meer comfort biedt. De hutten zijn
grooter. 23© hebben in alle klassen leidingen voor
stroomend water: warm en koud, zoet en zout. Het
ventilatiesysteem is uiterst praktisch, geeft gelegen
heid den kouden of warmen luchtstroom naar elke
gewenschte richting te leiden.
Voorts heeft toet schip iets nieuws in de zeer ver
zorgde Sde klasse voor toeristen, die achter ia in
gericht, geheel afgescheiden 'liggende van de ge
wone Sde klasse in 'het voorschip.
'Een bijzonderheid is nog, dat de .Statendam' een
zeer groot aantal ramen heeft, grooter dan eenig1
ander schip.
In de werkplaatsen van Wilton worden de Sde en
3de klasse salons vervaardigd) naar ontwerpen van
de firma -Mutters; de hutten worden naar eigen
ontwerpen gemaakt.
De palm court, balzaal of palmentuin of hoe men
het noemen wil, de bibliotheek, de lounge, luxe-hut
ten, de kinderkamer, de recepiion room, het zwem
bassin, waarbij' Turksch© baden en een gymnastiek
zaal liggen, voor de 2de klasse het waranda-café,
de rookkamer, de eetzaal, de lounge, de bibliotheek,
de eetzalen, voorts vestibules enz. zijn ontworpen
door den scheepsdnterieuren-architect -HL P. Muiter»
in overleg met de directie van de Holland-Amerika
lijn. Voor zoover de lste klasse zalen betreft is de
uitvoering opgedragen aan de firma H. P. Muiters
Zoem te 's Gravenbag© Het zwembassin wordt
uitgevoerd door De porceleyne Fles te Gouda.
De eetsalon lste klasse, die niet minder dan 64
ramen heeft gal worden uitgevoerd door de N.V.
Allan Co. te Rotterdam' (in stijl Lodewijk XVI)
evenals d'e rooksalon lste klas, het waranda-café,
de bar enz.
De wandeling in de Statendam heeft ons gevoerd
langs het zwembad, straks met Dte'lftsche tegels be
kleed, met zijn omgeving hertooverd in een idyllisch
plekje met velegenheid tot een zitje, van waar men
de spartelende passagiers zal kunnen gadeslaan,
onder het genot van een cocktail, zoolang althanB
de Aimlerikaansche wetten dit laatste niet in den ban
doen. Verder door de dienstgang der gewone 3de*
klasse, die gelegenheid gaf, te zien wat er aan
leidingen e.d. achter de beschotten moet worden
weggewekt, de eetzaal 3de klasse voor de toeris
ten. de proviandkamers, met een lift verbonden met
de daarboven liggende keuken, en waaronder de
ruimten voor gekoelde proviand en voor gekoelde
lading liggen, langs het samenstel' van pijlpen dat
d.e beveiliging tegen brand vojimlt, een systeem' waar
door men op de brug dadelijk rook gewaar wordt
en kan uitmaken waar die vandaan komt en van
welken aard hij is. naar een 'modelhut 3de klasse,
ruim. uitstekend ingericht.
Verder langs de scheiding tusschen lste en Sde
klasse, waar adimiinistratiebureaux komen, de dok'
tersspreekkamer enz., naar de hoofdtrap van de
lste kasse, waartegenover twee liften worden aan
gebracht, en de eetzaal lste klasse, die ons dan
'edelijk trof door haar afmetingen.
Deze eetzaal is 37 bij' 25 meter, en zal plaats bie
den voor 500 fauteuils en 150 tafels. In het midden
van het plafond komt tot een hoogte van 6 meter
een dome van 14 bij' 11 meter. De decors worden
uitgevoerd door den vooral in Engeland bekenden
kunstschilder W. L. Brückman uit Laren. De vele
nijpen uit de bovenliggende badkamers die in het
nlafond, ve'werkt knoeten worden, spraken hier op
hun beurt van de op te lossen technische problemen.
Stevige, automatisch van boven af t» «luiten
deureni (het «chip heeft 37 waterdichte schotten)
dragen het hunne bij' tot de beveiliging' van «chip
en opvarenden.
Bijl de doorkruising van tal van andere ruimten,
keukens, eetzalen, 'het hospitaal, enz. vonden wij
een gereed zijnde de klasse hut, opvq^end hoog van
verdieping en ruim. Groot zijn de gezelschapszaal
yoor de toeristen Sde klaa en het promenadek voor
die klasse.
In de lste klasse werd ons een zeer ruime, com
fortabele buitenhut getoond met twee dubbel open
slaande ramen, die verbonden was met een badka
mer, welke op haar beurt in verbinding stond met
een binnenhut. j
In de vestibule, toet plein van deze drijvende ge
meente. komen behalve een ruimte voor dep hof
meester. winkels voor boeken, bloemen, lekker
nijten, een heeren- en een dameskapsalon.
D'e kinderkamer krijgt een aquarium, een poppen
huis enz. Vlak daarbij! vergunde een blik' in de rui-
nien, de kolossale diepte van het schip te peilen.
Op het achterschip krijgen de toeristen 3de klasse éen
groot, geheel vrij speeldek. Gelijk bij de eetzaal lste
klasse, troffen de ongewoon groote afmetingen van de
social hall, de rookkamer, de promenadedekken, de bal
zaal (palm eourt) met haar zeer 'groote ramen, een
zaal zonder eenig stut voor het plafond.
Een indruk van hoe dit alles worden zal, gaven de
teekeningen en aquarellen die ons getoond werden in
het vroegere woonhuis van den heer W. Wilton, waaruit
Schiedam's hooge belastingen hem verjaagd hebben. De
ze ontwerpen doen veel goeds verwachten. De namen
Mutters en Allan spreken trouwens voor zichzelf en
Wilton zal ook ln dit opzicht voor geen ander willen
onderdoen.
De arbeid in haar enorme timmerlood» zou lederen
leek verbluft doen staan van de ontzaglijke hoeveelheid
werk welke de bouw van een schip als de Statendam
alleen reeds op dit gebied vordert.
Hadden wij aan boord reeds kennis gemaakt met een
nieuwe machine om de naden tusschen de planken der
dekken waterdicht te maken, in deze werkplaats bleken
evenzeer de meest moderne werktuigen, als een politoer-
machine, toepassing te vinden.
Een gedeelte der betimmering van de eetzaaf voor de
3de klas toeristen was een voorbeeld van de luxe in die
klasse, waarmede men in vroeger jaren in een le klas
voldaan zou zijn geweest.
Aan deze kolosale timmerloods grenzen een groote
sorteerruimte en een lokalitiet met drie droogovens.
De volgende cijfers geven nog een indruk van de
grootte der Statendam, aan boord waarvan op het oogen
blik de bewondering der vakmenschen wekt de voor
treffelijke werkwijze der fa. Wilton, waardoor het schip
ondanks al het vuile werk dat er aan verricht wordt,
verrassend schoon wordt gehouden.
De Statendam ls 213 meter lang en 25 meter breed,
en wordt 30.000 ton groot De hoogte van de kiel tot het