1 DE TOCHT VAN DE .BREMEN". NIEUWE AARDBEVINGSRAMP IN BULGARIJE. een flink Dagmeisje, Gemengd Nieuws. Storm aan Amerika's N.-0-kusL Ongeluk in de Parijsche markthal. Een griezelige vondst Een njeowe Oceaanvlucht in voorbereiding. lm De bomaanslag te Milaan. Ir. De gevolgen nog grooter dan bij de aardbeving van Zaterdag. oul OE T. 1 eRftpenfok fracTraagt «r (Tui SS tutter. Dt top vmn St matten bevindt zich 64 meter boven de klei. De groot ste diepgang cal ongeveer 10 meter bedragen. Het achip zal totaal 1670 passagier* kunnen berber* gen. De bemanning telt pl.m. 600 koppen. De stalen romp, welke ongeveer 36 pot. van bet totale werk aan het schip (zónder de machines) vertegenwoor digt, is een jaar geleden uit Belfast naar Schiedam ge sleept, Er zijn door Wilton nog 2.000.000 KG. staal in het schip verwerkt; hiervoor zijn 760.000 klinknagels geslagen. Er moet totaal circa 33.000 M2. houten schot- werk worden opgesteld; het meerendeel hiervan ia go- reed. Ongeveer 25.000 M2. vloer moet worden bedekt en 10.000 M2. plafond moet worden bekleed. De gangen zijn samen 2.6 KM, lang. Alle trappen djn samen 350 M. hoog. Voor de verlichting dienen bijna 0000 lampen, welke met ongeveer 200 motoren voor diverse doeleinden een electrlsch net van 780 KM. kabel noodig maken. Voor de ventlaltle moeten 10.6 K M. kokers gelegd worden. 76 fanmachlnea acrgen voor den luchttoevoer. De sanitaire Inrichting ls bijzonder uitgebreid, aange zien zoowel alle 1ste en 2de klasse hutten alsook het grootste deel der toeristen- en der gewone 8de klasse hutten waschtafels krijgen met gtroomend warm en koud water. De pijpleidingen voor deze sanitaire Inrich ting zijn 40 KM. lang. De totale lengte van alle pijp leidingen aan boord bedraagt meer dan 76 KM. Totaal zijn er 900 stuks poorten en meer dan 600 ra men in het schip. Alle poorten en de meeste ramen zijn van koper. Een novum op do Noond Atlantische vaart Is de 8de klasse voor het vervoer van toeristen, waaraan bijzon dere aandacht is besteed. Bij geen enkele andere ree- derij heeft men daar in de hutten warm en koud water. Er is nog zeer veel werk te doen, maar reeds nu ls gebleken, dat het in de firma Wilton gestelde vertrou wen volkomen op zijn plaats ls geweest, dank zij bet goede, systematische werk, de goede organisatie en de aangename samenwerking. Alle hierbij betrokken fir ma's werken met enthousiasme, van deze opdracht gaat een fascineerende Invloed uit De Statendam is voor 46 pet gereed, wat het werk hier betreft Het volgende voorjaar zal de Holland Amerika-ltjn het grootste schip der Nederlandsohe vloot ln de vaart hebben, dat aan de hoogste elechen zal vol doen. DE VERDERE PLANNEN. Zondag of Maandag naar New-York, waar reeds groote voorbereidingen worden ge troffen. Volgens een verklaring van overste Fitzmaurice ho pen de Oceaanvliegers Zondag of Maandag met de „Bremen" Greenly-eiland te kunnen verlaten. Na het bezoek aan de Ver. Staten, in het bijzonder aan New- York en Washington, koesteren de vliegers het plan naar Ottawa en Quebec te vliegen, om op deze wijze hun dank te betuigen aan de Canadeescho regeering. Na zijn aankomst te Murray Bay had Fitzmaurice een langdurige bespreking met Hertha Junkers, die hij alle noodige aanwijzingen verstrekte voor het vervoer van de nieuwe onderdeelen naar Greenly-eiland. Van Montreal zijn 300 gallons 'benzine verzonden. In een telefoongesprek met den lerschen .gezant kwam Fitzmaurice ten sterkste op tegen de berichten, als zou hij van plan zijn, zijn kameraden te verlaten. De Iersche vlieger hoeft aan den eerste burgemeester van New York medegedeeld, dat hij reeds morgen naar Greenly-Island zal terugvliegen. Fitzmaurice bracht grooten lof aan de instrumenten van de Bre men", die vooral in het donker van de grootste waar de zijn geweest. Te Washington worden groote voorbereidingen ge troffen voor de ontvangst van de vliegers. President Coolidge zal hen op het Witte Huis begroeten, ter wijl de leden van het kabinet en het corps diploma- tique zich onder leiding van staats-secretaris Kellogg naar het vliegveld zullen begeven, vanwaar een esguadrille vliegtuigen de „Bremen" tegemoet zal vliegen. Een verklaring van voa Hünefeld. De bladen bevatten een door von Hünefeld onder teekend artikel, waarin hij de voornaamste eer voor het slagen van den vliegtocht over'den Oceaan aan zijn twee metgezellen, Koehler en Fitzmaurice, geeft. Zij waren, zegt hij, bewonderenswaardig. Ik heb nooit zulke mannen gezien. Voor het overige viel er op den tocht zoo weinig bijzonders voor dat van Hunnefeld, achterin zittend, zijn tijd doorbracht met slapen en het schrijven van verzen. Xnterrlerw met Fltazaaaxloe. Fitzmaurice zegt; Wij verwachten geen moeilijkhe den bij het wegvliegen van Greenly Island, wanneer de herstellingen zijn verricht Daar het ijs dik is, moe ten wij het kunnen doen met de wielen, maar, zoo noodig, vullen wij ski's gebruiken. Dan zouden wij echter een tusschenlanding moeten doen op het Agnes- imeer (Quebec), om daar de wielen weer onder het toestel aan te brengen. Een bijzondere berichtgever van de „Canadian Press", die zich per vliegtuig naar Clarke City had be geven, en Fitmaurice interviewde, telegrafeert over dit onderhoud het volgende: Fitzmauric vertelde, dat het vliegtuig „Bremen" zich schitterend hield en de bemanning op het eerste deel van den tocht de stelligste verwachting had, bin nen den vastgestelden tijd New York tè bereiken. De wind was in het begin gunstig en er werd een goede snelheid bereikt Toen wij echter ongeveer 900 mijlen van Newfoundland verwijderd waren, werden de omstandigheden slechter, terwijl de duisternis in viel. Wij geraakten in een sneeuwstorm, het vliegtuig zwiepte heen en weer. De storm werd steeds erger en nam ten slotte een afmeting aan, die men zich nau welijks kan indenken. Vier uren achtereen geloof den de vliegers, dat hun laatste minuut geslagen had. In dezen ontzettenden strijd bleef de „Bremen" toch overwinnaar, alhoewel zijn snelheid zeer gering was. Nog eenige bijzonderheden over de voorbe reiding van den tocht In een onderhoud met journalisten hebben vertegen woordigers van de Junkersfabriek to Dessau een en ander meegedeeld over de voorbereiding van den transatlantischen tocht van de Bremen. Reeds in 1926 zijn proefvluchten met een ander toe- Btel, de G 33, begonnen, die van tijd tot tijd zijn her haald om gegevens te 'krijgen over het geschiktste type van het te kiezen vliegtuig. Uit die proeven leid den de deskundigen van de fabriek af, dat een land- vliegtuig met één motor nog de beste kansen zou hebben de overzijde van den Oceaan te halen. Vlieg tuigen met drijvers en met meer dan één motor ver bruikten n.1. zooveel meer benzine dan een toestel als de Bremen, dat ondanks hun grootere draagkracht een dergelijke machine stellig den Oceaan niet zou zijn overgekomen. De Bremen kon in normale om standigheden zooveel benzine loden dot sij 7009 K.M. kon afleggen. Tegenwftra en andere ongunstige fac toren hebben gemaakt, dat de afgelegde afstand van Dublin n&or Greenly eiland nauwelijks de helft be draagt. De deskundigen van de Junkerswerke weien er ver der op dat het weer boven den Oceaan een onbekende factor blijft. Als een vliegtuig vertrekt weet het wel ongeveer hoe de weemtoestanaen in de onderscheiden *ones zijn, maar de tocht duurt zoo lang dat inmid dels allerlei onverwachte en meest ongunstige veranderingen 'kunnen optreden. De Duitsche bladen toonen eenige verrassing over de meening van de deskundigen dat voorshands het landvliegtuig met één motor voor Oceaanvluchten nog de beste kansen van slagen biedt Dit oordeel is ten eenen male in strijd met dat van de Lufthansa en daarom mag men benieuwd zijn naar de uitkom sten van de proefvluchten over lange afstanden, die de Lufthansa binnenkort denkt te ondernemen met het groote zeevliegtuig met drie motoren, dat voor haar in aanbouw en bijna gereed U. Mfta.ndng of Dinsdag naar New York? Volgens mededeelingen uit New York zou de ^re- men", wanneer hij gemakkelijk gerepareerd kon wor den, Maandag of Dinsdag a.a. de tocht naar New York aanvaarden. OOK HET DB .BREMEN" HUISTOE. tonhwxHdüia Knahl. Kontor «rist uit Snonlor Masd, M April Kapi tein Koahl haalt madagadaald, dal da Duitaoha vliegen voornamen* rfjn ook da tarugiala naax Dultachland dooi da luaht mat da .Bremen" ta makaai dit nu da traraatlantiaoha Hmdstfa rits. GROOTE SCHADE; TAL VAN BOSCHBRANDEN. De op de geheele N. O. ku9t heerschende krachtige storm, die het vliegverkeer tusschen Greenly Island en de buitenwereld opnieuw heeft belemmerd, heeft aan de geheele N. O.-kust der V. S. groote schade aangericht. Zoo valt o.a. een heele reeks boschbran- den te vermelden, o.a. een bij New Jersey in Penn- sylvanië, waardoor eenige duizenden acres (1 acre is ruim 4000 M2.) bosch werden verwoest en tal van huizen vernield werden. De bevolking moest uit haar woningen vluchten. VLOER INGEZAKT. In de Parijsche Centrale Markthal is Woensdag ten gevolge van het instorten van een gedeelte van den bo dem een ongeval bebeurd, dat nog betrekkelijk goed is afgeloopen. Tegelijk met de vloer ging alles, wat daar op stond, mee omlaag, zoodat een aantal stallen met koopwaar, zoomede verscheldfene zich daarbij bevindende perso nen, ln de kelders van het enorme complex terecht kwamen. Doordien stukken muur meegingen, werden bek omirnftnde onder puin es Kalk bedelven. Aanvankelijk vreesde men, dat er tal van levene ver loren souden zijn gegaan. Dit bleek gelukkig niet het geval, De neergeetortte menechen hadden elechta onbe» teekenende verwondingen opgeloopen: het ergst wae er nog een koopvrouw mme. Couseon aan toe, die tusschen het muurpuin en het gat ln den vloer beklemd raakte en Innerlijke kwetsuren beliep. Als oorsaak van het on geval wordt het beswijken van een pilaar genoemd, maar een diepgaand onderzoek 1« nog aan den gang. DE GERAAMTEN VAN 50 DUITSCHE SOLDATEN IN EEN KELDER. Naar de B. Z. am Mittag uit Parijs meldt, ls men te Chevregny in het departement van de Aisne, bij her stelwerken in een kelder gestooten op een ongeveer 10 meter onder den kelder liggende schuilplaats, waar in de geraamten van 50 Duitsche soldatten werden gevonden. Een aantal der dooden zat nog rechtop om de tafel. De meeste lagen evenwel op den vloer, waarschijnlijk zijn allen door binnengedrongen gas gestikt DE ZOON VAN BLEIUOT VOORNEMENS OVBM DEN OOEAAN TE VLIEGEN. CO Den ve C jaai tane Louis Blériot, een zoon van den vlieger, die ln 1909 voor het eerst over het Kanaal vloog, is voornemens een ononderbroken vlucht van Frankrijk naar Ame rika te maken met een eendekker, uitgerust met vier motoren. Blériot wil bewijzen, dat de vlucht over den Oceaan met een dergelijk vliegtuig voor passagiersver voer veilig is. EEN ANTI-FASCISTISCHE ORGANISATIE OP HET SPOOR. Naar uit Milaan aan de „Tel." wordt meegedeeld, heeft het onderzoek naar den bomaanslag te Milaan de politie op het spoor gebracht van een anti-fascisti sche organisatie, welke te Milaan, Rome en Turijn aanhangers telt. Reeds is een aantal personen, o.w. advocaten en leden van andere vrije beroepen, ge arresteerd. De nasporingen naar de eigenlijke daders van den aanslag hebben dagelijks tal van nieuwe arrestaties ten gevolge, waaruit men kan concludeeren, dat de daders zelf nog niet gevonden zijn. Gisteren alleen zijn meer dan honderd personen gearresteerd. Het huis van bewaring te Milaan is overvol met politieke ge vangenen. De gearresteerden behooren tot de meest uiteenloopende beroepen en standen; onder hen be vinden zich zoowel metselaars als geestelijken. Ter wijl de razzi&s tot dusver voornamelijk onder com munisten en anarchisten plaats vonden, zijn thans ook verscheidene ex-fascisten gearresteerd. ine I r te mne MI |L M Gl 'ierii »OC V DE STAD FHIIJPPOPEL ERNSTIG GETEISTERD. Groot, schad. aangericht en tal T.n «lachtotlera. Woensdagavond om 9 uur 23 ia in Bulgarije op nieuw een hevige aardbeving gevoeld. Deze schijnt nog veel krachtiger te zijn geweest dan die van jl. Zaterdag. Zij duurde tien aeconden en het schijnt, dat de stad Philippopel voor het grootste gedeelte verwoest is* Doe et ontbreken van elke verbinding met deze stad k ^uen geen bijzonderheden omtrent den wer- kelijken omvang van de ramp worden geseind. Uit Sofia en andere steden zijn hulp-expedities uitgezonden naar het gebied van de aardbeving. Men vreest, dat ook het aantal slachtoffers belangrijk grooter as dan bij de aardbeving van Zaterdag. Ge durende den nacht werden te Philippopel en in de omgeving nog verscheidene schokken, evenwel min der krachtig, waargenomen. Volgens nadere berichten heeft de garnizoenscom mandant van Philippopel verklaard, dat aldaar bij na alle groote gebouwen zijn ingestort. De lichtin stallaties van de stad zijn verwoest, zoodat geheel Philippopel in volkomen duisternis is gehuld. Door kortsluiting ontstonden eenige branden. Een militair depot is uitgebrand. Veel dooden en zeer veel ge wonden zijn te betreuren. Bepaalde cijfers kunnen nog niet worden genoemd. Uit de atad Haskovo, ten Zuiden van Philippopel komen eveneens ernstige berichten. De schade aldaar aan gebouwen toegebracht moet bijzonder groot zijn. Te Philippopel duren de aardschokken voort. De schade, door de aardbeving aan eigendommen ver oorzaakt, wordt geschat op ongeveer 500 millioen lewa- Nadar* bijzonderheden. Uit de nadere berichten uit Sofia blijkt, dat de gevolgen van de jongste aardbevingen in de streek van Philoppopel nog ernstiger zijn geweest dan uit de berichten van gistermiddag al bleek. Vooral Pa/- pazlu, dat op 25 K.M. afstand van Philippopel ligt aan den spoorweg naar de TurksChe grens (Adria- nopel) moet zwaar geteisterd zijn. Het station aldaar is ingestort, evenals de landbouwschool te Cbasko- Vo. De brug over de Mantza bij Papazlü en het star tion van Philoppopel zijn beschadigd. De spoorlijn is over een lengte van 2 K.M. in den omtrek van Papazlü twee meter verzakt. De reizigers moeten ton zuiden van Philoppopel overstappen en het verkeer ondervindt veel vertraging. Het dorp Pa pazlü zelf moet vrijwel met den grond gelijk ge maakt zijn; men heeft daar reeds 64 lijken uit de puinhoopen gehaald Philoppopel heeft ook zwaar geleden. Behalve het station, dat ernstige schade heeft geleden, zijn de militaire club en de tabaksfa briek Oriënt benevens verschillende woonhuizen, de electrische kabels zijn gestoord, zoodat de stad in het donker lag en het telefoon- en telegraafverkeer werd afgebroken. Op verschillende plaatsen van de stad brak door de aardbeving brand uit, de bevol king vluchtte de straat op. De sdhok was veel hevi ger dan die van den 14en April. De eerste en de laatste schok waren het hevigst. Men vermoedt, dat het epicentrum van deze aardbe ving, die Van 9 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts ge duurd heeft, gelegen is tusschen Papazlü en Chas- kovo. De regeering heeft dadelijk maatregelen genomen om de getroffen bevolking hulp te bieden. Do minis ter-president en de minister van openbare werken zijn naar Philippopel gegaan. De Neue Freie Pres se meldt uit Sofia, dat hst hsele gebisd van de aardbeving door de vernieling van de spoorwegen van hst verkeer ia afgesneden. Het aan tal slachtoffers is nog onbekend. De hevige aard schokken duurden met korte onderbrekingen van half tien 's avonds tot half drie den volgenden och tend. De stad Tsjirpan is nu volledig verwoest, waar bij vele inwoners aanvallen van waanzin kregen. Philoppopel, op één na de grootste stad van Bul garije, en centrum van den tabakshandel, is gedeel telijk verwoest, speciaal het stationskwartier, waar de tabaksmagazijnen zijn ondergebracht. Volgens een mededeeling van de sterrenwacht te Boedapest volgden op de aardbeving van Woensdag avond 13 nabevingen, waarvan de sterkste 16H mi nuut na middernacht werd gevoeld. Te Philippopel zijn vooral de laaggelegen stads- deelen, d.w.z. het Noorden en het Zuiden van de stad, getroffen. Te Tsjirpan, dat verleden week zoo zwaar getrof fen is, verwekte de nieuwe aardbeving een onbe schrijfelijke paniek. Verscheidene menschen hebben daar hun verstand verloren. De stad Philippopel voor het grootste ge deelte verwoest. Volgens ingekomen berichten ligt het centrum van de aardbeving bij Philippopel en Haskowo. De te lefoon- en telegraafverbindingen met de provincie zijn verbroken. De garnizoenscommandant heeft ver klaard, dat te Philippopel bijna alle groote gebouwen zijn ingestort. De lichtinstallaties van de stad zijn verwoest, zoodat geheel Philoppopel in volkomen duisternis is; door kortsluiting ontstonden eenige branden. Een militair depot is uitgebrand. Veel doo den en zeer veel gewonden zijn te betreuren. Bepaal de cijfers kunnen nog niet worden genoemd. Uit de stad Haskowo, ten zuiden van Philippopel, komen eveneens berichten. De schade aldaar aan gebouwen toegebracht, moet bijzonder groot zijn* Te Philippo pel duren de aardschokken voort De schade door de aardbeving aan eigendommen veroorzaakt, wordt ge schat op ongeveer 500 «millioen lewa. Uit Sofia en andere steden zijn hulpexpeditie» uit gezonden naar het gebied van de aardbeving. Volgens de laatste berichten uit Philippopel zijn twee in de nabijheid van het atation gelegen wijken door de aardbeving geheel verwoest Er zijn reeds 15 dooden en 80 gewonden geteld. De materieele schade is buitengewoon groot. Het dorp Papasli tusschen Philippopel en Porisowgrad is volkomen verwoest, evenals het overgebleven deel van Tsjirpan. Het spoorwegtraject bij Philippopel op de lijn naar Tsjir pan is 3T5 c.M. verschoven, terwijl de spoordijk ver zakt is. De minister-president Liaptsjef en minister Wasilef zijn naar Philippopel vertrokken. Ook ln Turkije en Griekenland gevoeld. Uit Angora wordt gemeld, dat ook te Adrianopel Woensdagavond een hevige aardbeving is gevoeld, die vijf seconden duurde. Tien seconden later volgden nog vier zwakke stooten vlug achter elkaar. De aardbe ving is ook te Konstantinouel en in Oost-Tracië ge voeld. Te Smyrna zijn 20 «minuten achtereen met tus- schenpoozen bevingen gevoeld. Aan de Dardanellen zijn des middags tusschen eenen en drieën weer zwakke schokken gevoeld. In Griakseh Macedonië. Ook in Grieksch-Macedonië zijn opnieuw aardschok ken waargenomen, die door een hevig onweer verge zeld werden. In verscheidene plaatsen zijn huizen in gestort. De bevolking is door een paniek bevangen, daar zij voor eenzelfde aardbevingsramp als in Bul garije vreest Ook to Boekarest trilt da bodem. Woensdagavond te 915 is to Boekarest een zeer sterke aardbeving waargenomen; de trillingen hiel den meer da* een minuut aan. Ta 19H vod mm zwakkere habevïng geregistreerd. Aan enkele huizen werd belangrijke schade aangericht. Ta da BUt garagtotreerd. Woensdagavond om 19 uur W min. 48 sec., tijd van Greenwich, werd aan het Meteorologisch Instituut te de Bilt een buitengewoon sterke aardbeving gere gistreerd, sterker dan die van Zaterdagvoormiddag. Volgens de opteekening ligt dp oorsprong weer in het Balkan-Schiereiland op een afstand van 1800 K.M. van de Bilt Een overzioht van het geteisterde gebied. V.D. meldt uit Sofia: Tengevolge van de jongste aardbeving zijn te Phi lippopel 2136 huizen ingestort; 20 personen werden gedood, 60 zwaar en 100 licht gewond. In vijl dor pen' in de omgeving werden nog 27 personen gedood en velen gewond. De schokken duren nog steeds voort De internationale treinen hebben het verkeer door Bulgar ije gestaakt Koning Boris bevindt zich te Philippopel. Kr begint gebrek te komen aan levensmiddelen. Te Stara Zagora verliet de bevolking, door een pa niek aangegrepen, de stad. Zij brachit den nacht on der den 'blooten hemel door, blootgesteld aan den stortregen. Hier vielen geen slachtoffers, er werd geen schade aangericht Te Sofia begon tijdens de aardbeving de klok van de kathedraal te luiden. Groote verwoestingen. Vanouds is hst Middellsndsche Zeebekken en om geving een onrustig gebied geweest politiek, maar óók wat betreft de bodemgesteldheid. Het is nog niet zoovele jaren geleden, dat de mare weer klonk van de geweldige ramp van Messina Thans wordt de wereld weer opgeschrikt door berichten over zich telkens herhalende aardschokken in Bul garije. Hetgeen daarginds in het oostelijk deel van den Balkan geschiedt, is wel een der vele natuur- La 2 rampen, die den l&auten tijd voorvallen, dan hier, efde dan daar; en al is het gemoed van de menschen van Otou tegenwoordig, die den wereldoorlog beleefden, wel ♦enigszins afgestompt en ongevoelig geworden, voor verhalen en berichten over dergelijke beproevingen zoo is toch thans weer aller aandacht gevestigd op de onheilen, welke de vaak zoo wreede natuur in het reeds zwaar' geteisterde land van koning Boris aanricht. Vrijwel onafgebroken duren, sinds de vorige week de aardschokken voort. Terwijl bij de eerste heftige bevingen het centrum lag bij Tsjirpan, is het thans iets naar het westen verplaatst, zoodat nu Philoppopel den voornaam- sten aanval van de onderaardsche stormtroepen heeft te doorstaan gehad. Helaas, met zeer droeve gevolgen. Het is intusschen niet voor de eerste maal, dat de bewoners van het oude Eumolpias door een aard bevingscatastrofe getroffen zijn. In het jaar 1818 werd de stad bijna gehe ^rwoest, bloeide haar handel echter weer doch werd in 1846 weer door een ramp getroffen, dit keer een geweldigen brand. De tweede st^d van Bulgarije, Philippupolis, stad van Philippus, gelegen in een vruchtbare streek, een bergstad te midden van de vlakte der Maritza, be staat voornamelijk uit houten huizen. Men treft er een museum, nationale bibliotheek, eon gymnasium, een gerechtshof enz. aan. De bevolking is zeer ge mengd en wordt gevormd door Bulgaren, Turken, Grieken, Armeniërs, Zigeuners, enz. Honderden huizen zijn vernield, zoodat de bevol king in de open lucht bivakkeert, waar zij veel te lijden heeft van de toenemende koude, terwijl er ook gebrek aan levensmiddelen heorscht. De telegram men melden, dat de ramp van Philippopel steeds grooter afmetingen aanneemt en veel erger is dan Eq de eerste berichten deden vermoeden. Het is nog on- mogelijk het aantal dooden en gewonden met juist-5 heid vast te stellen, noch om de materieele schade toe 0i te overzien. Maar niet alleen de sitad zelf is hevig geteisterd, ook haar omgeving; in do omliggende dorpen zijn eveneens velen slachtoffers gevallen, ter wijl kerken en ziekenhuizen zijn vernield. Sommige dorpen zijn bijna geheel met den grond gelijk ge maakt: hier en daar staat nog een ruine overeind. Te Borisograd ligt alles wat nog overeind was blijven staan bij de vorige aardbeving, tegen den grond. Op sommige plaatsen spoten na de aardschokken krachtige waterstralen uit den bodem op. Het spoorwegverkeer is geheel stopgezet, De inter nationale treinen mijden het land des onheils en worden in andere richting geleid. De groote brug over Maritza is ontzet en buiten gebruik gesteld. Telefoon- en telegraaflijnen rijn vernield of zoo zwaar beschadigd, dat zij onbruikbaar zijn. Intusschen blijft de aardkorst werken., voortdu rend schrikt een nieuwe schok de ten doode toe af gemartelde menschen, die hun woningen in den steek hebben gelaten, op en doet hen voor nieuwe ellende vreezen. De reddingsdienst wordt in allerijl zoo goed en zoo kwaad als het gaat, georganiseerd. De jeugdige koning Boris heeft met eenige minis ters zijn hoofdstad, waar het intusschen ook spookt in den bodem, verlaten en bevindt zich in de half- vernielde stad om door zijn tegenwoordigheid bevolking zooveel mogelijk te bemoedigen. Met angst en vreeze vraagt men zich af, of het ni voldoende is geweest, dan wel of nog erger rampi in aantocht zijn! Duizenden gezinnen zonder onderdal In verband met de nieuwe aardbevingsramp klaarde de Bulgaarsche premier, Ljaptsjef, o.in. volgende: De aardbeving van den 14den April teisterde gebied met een totale oppervlakte van 600 vierk. K. terwijl de aardschokken van den 18den, hoewel slechts een gebied van 400 K.M. hebben getroffen, esc veel ernstiger karakter hebben gehad, daar zij eet dichtbevolkt gebied, zooals dat van Philippopel, heb ben verwoest. Philippopel, dat 100.000 inwoners teil beschikt op het oogenblik nauwelijks over één huil dat volstrekt veilig is. Op dezelfde wijze zijn de in de onmiddellijke offl' geving der stad gelegen dorpen geteisterd, welke! bevolking in totaal eveneens omstreeks 100.000 zieles bedraagt Circa 80.000 gezinnen zijn dakloos. De on zekerheid omtrent hetgeen de dag van morgen «i brengen, drukt zwaar op deze menschen, die door d« zich met tusechenpoozen voortdurend herhalende schokken, krankzinnig dreigen te zullen worden. Dringende maatregelen dienen zoo spoedig mogelijk te worden genomen in verband met den gezondheid» JJ toestand in de geteisterde districten. Tot nog toe werd vastgesteld, dat het aantal doodei N, meer dan honderd en dat der gewonden meer dal 400 bedraagt Dat deze cijfers nog betrekkelijk las? zijn, is het gevolg van de speciale constructie van di Bulgaarsche woningen. Het is op het oogenblik no *Do6 te vroeg, om de schade, die zeer aanzienlijk is, fi schatten. Ondanks de beperkte middelen van de natii ïtoos moeten zoowel de staat als de particulieren ingrijpej Onze hoop is gevestigd op de gevoelens der mensct jni 26, heid en op de te verwachten hulp, welke ons zeke gelieft niet in den steek zal laten. Een gebaar van Mossolfl «Naar de „Messagero" meldt, heeft Mussolini IOC pdei door gelief 2 f te at G< on» •tew( urine ilpe, Apr iioo ine 2i te 1 nne ïuwc arm* log •og Apr! Iers, ers, Bulgaarsche regeering de hulp van het ItaIiaaBg| Roode Kruis aangeboden. Roode Kruis voor de "slachtoffers van de aardbevinl K, J &ne Sun** WïLï toïgir] Gevraagdwegens huwelijk der tegenwoordige, met 1 Mei of eerder, bit S. L VAIBOER, Awa Pialovu. 6. ine i S te t 6*90,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 2