1
DE TOCHT VAN DE
.BREMEN".
NIEUWE AARDBEVINGSRAMP IN BULGARIJE.
een flink Dagmeisje,
Gemengd Nieuws.
Storm aan Amerika's N.-0-kusL
Ongeluk in de Parijsche markthal.
Een griezelige vondst
Een njeowe Oceaanvlucht in voorbereiding.
lm
De bomaanslag te Milaan.
Ir.
De gevolgen nog grooter dan bij de
aardbeving van Zaterdag.
oul
OE
T. 1
eRftpenfok fracTraagt «r (Tui SS tutter. Dt top vmn St
matten bevindt zich 64 meter boven de klei. De groot
ste diepgang cal ongeveer 10 meter bedragen.
Het achip zal totaal 1670 passagier* kunnen berber*
gen. De bemanning telt pl.m. 600 koppen.
De stalen romp, welke ongeveer 36 pot. van bet totale
werk aan het schip (zónder de machines) vertegenwoor
digt, is een jaar geleden uit Belfast naar Schiedam ge
sleept, Er zijn door Wilton nog 2.000.000 KG. staal in
het schip verwerkt; hiervoor zijn 760.000 klinknagels
geslagen. Er moet totaal circa 33.000 M2. houten schot-
werk worden opgesteld; het meerendeel hiervan ia go-
reed. Ongeveer 25.000 M2. vloer moet worden bedekt en
10.000 M2. plafond moet worden bekleed.
De gangen zijn samen 2.6 KM, lang. Alle trappen djn
samen 350 M. hoog.
Voor de verlichting dienen bijna 0000 lampen, welke
met ongeveer 200 motoren voor diverse doeleinden een
electrlsch net van 780 KM. kabel noodig maken.
Voor de ventlaltle moeten 10.6 K M. kokers gelegd
worden. 76 fanmachlnea acrgen voor den luchttoevoer.
De sanitaire Inrichting ls bijzonder uitgebreid, aange
zien zoowel alle 1ste en 2de klasse hutten alsook het
grootste deel der toeristen- en der gewone 8de klasse
hutten waschtafels krijgen met gtroomend warm en
koud water. De pijpleidingen voor deze sanitaire Inrich
ting zijn 40 KM. lang. De totale lengte van alle pijp
leidingen aan boord bedraagt meer dan 76 KM.
Totaal zijn er 900 stuks poorten en meer dan 600 ra
men in het schip. Alle poorten en de meeste ramen zijn
van koper.
Een novum op do Noond Atlantische vaart Is de 8de
klasse voor het vervoer van toeristen, waaraan bijzon
dere aandacht is besteed. Bij geen enkele andere ree-
derij heeft men daar in de hutten warm en koud water.
Er is nog zeer veel werk te doen, maar reeds nu ls
gebleken, dat het in de firma Wilton gestelde vertrou
wen volkomen op zijn plaats ls geweest, dank zij bet
goede, systematische werk, de goede organisatie en de
aangename samenwerking. Alle hierbij betrokken fir
ma's werken met enthousiasme, van deze opdracht gaat
een fascineerende Invloed uit
De Statendam is voor 46 pet gereed, wat het werk
hier betreft Het volgende voorjaar zal de Holland
Amerika-ltjn het grootste schip der Nederlandsohe vloot
ln de vaart hebben, dat aan de hoogste elechen zal vol
doen.
DE VERDERE PLANNEN.
Zondag of Maandag naar New-York, waar
reeds groote voorbereidingen worden ge
troffen.
Volgens een verklaring van overste Fitzmaurice ho
pen de Oceaanvliegers Zondag of Maandag met de
„Bremen" Greenly-eiland te kunnen verlaten. Na het
bezoek aan de Ver. Staten, in het bijzonder aan New-
York en Washington, koesteren de vliegers het plan
naar Ottawa en Quebec te vliegen, om op deze wijze
hun dank te betuigen aan de Canadeescho regeering.
Na zijn aankomst te Murray Bay had Fitzmaurice een
langdurige bespreking met Hertha Junkers, die hij
alle noodige aanwijzingen verstrekte voor het vervoer
van de nieuwe onderdeelen naar Greenly-eiland. Van
Montreal zijn 300 gallons 'benzine verzonden.
In een telefoongesprek met den lerschen .gezant
kwam Fitzmaurice ten sterkste op tegen de berichten,
als zou hij van plan zijn, zijn kameraden te verlaten.
De Iersche vlieger hoeft aan den eerste burgemeester
van New York medegedeeld, dat hij reeds morgen
naar Greenly-Island zal terugvliegen. Fitzmaurice
bracht grooten lof aan de instrumenten van de Bre
men", die vooral in het donker van de grootste waar
de zijn geweest.
Te Washington worden groote voorbereidingen ge
troffen voor de ontvangst van de vliegers. President
Coolidge zal hen op het Witte Huis begroeten, ter
wijl de leden van het kabinet en het corps diploma-
tique zich onder leiding van staats-secretaris Kellogg
naar het vliegveld zullen begeven, vanwaar een
esguadrille vliegtuigen de „Bremen" tegemoet zal
vliegen.
Een verklaring van voa Hünefeld.
De bladen bevatten een door von Hünefeld onder
teekend artikel, waarin hij de voornaamste eer voor
het slagen van den vliegtocht over'den Oceaan aan
zijn twee metgezellen, Koehler en Fitzmaurice, geeft.
Zij waren, zegt hij, bewonderenswaardig. Ik heb
nooit zulke mannen gezien.
Voor het overige viel er op den tocht zoo weinig
bijzonders voor dat van Hunnefeld, achterin zittend,
zijn tijd doorbracht met slapen en het schrijven van
verzen.
Xnterrlerw met Fltazaaaxloe.
Fitzmaurice zegt; Wij verwachten geen moeilijkhe
den bij het wegvliegen van Greenly Island, wanneer de
herstellingen zijn verricht Daar het ijs dik is, moe
ten wij het kunnen doen met de wielen, maar, zoo
noodig, vullen wij ski's gebruiken. Dan zouden wij
echter een tusschenlanding moeten doen op het Agnes-
imeer (Quebec), om daar de wielen weer onder het
toestel aan te brengen.
Een bijzondere berichtgever van de „Canadian
Press", die zich per vliegtuig naar Clarke City had be
geven, en Fitmaurice interviewde, telegrafeert over
dit onderhoud het volgende:
Fitzmauric vertelde, dat het vliegtuig „Bremen"
zich schitterend hield en de bemanning op het eerste
deel van den tocht de stelligste verwachting had, bin
nen den vastgestelden tijd New York tè bereiken.
De wind was in het begin gunstig en er werd een
goede snelheid bereikt Toen wij echter ongeveer 900
mijlen van Newfoundland verwijderd waren, werden
de omstandigheden slechter, terwijl de duisternis in
viel. Wij geraakten in een sneeuwstorm, het vliegtuig
zwiepte heen en weer. De storm werd steeds erger en
nam ten slotte een afmeting aan, die men zich nau
welijks kan indenken. Vier uren achtereen geloof
den de vliegers, dat hun laatste minuut geslagen had.
In dezen ontzettenden strijd bleef de „Bremen" toch
overwinnaar, alhoewel zijn snelheid zeer gering was.
Nog eenige bijzonderheden over de voorbe
reiding van den tocht
In een onderhoud met journalisten hebben vertegen
woordigers van de Junkersfabriek to Dessau een en
ander meegedeeld over de voorbereiding van den
transatlantischen tocht van de Bremen.
Reeds in 1926 zijn proefvluchten met een ander toe-
Btel, de G 33, begonnen, die van tijd tot tijd zijn her
haald om gegevens te 'krijgen over het geschiktste
type van het te kiezen vliegtuig. Uit die proeven leid
den de deskundigen van de fabriek af, dat een land-
vliegtuig met één motor nog de beste kansen zou
hebben de overzijde van den Oceaan te halen. Vlieg
tuigen met drijvers en met meer dan één motor ver
bruikten n.1. zooveel meer benzine dan een toestel als
de Bremen, dat ondanks hun grootere draagkracht
een dergelijke machine stellig den Oceaan niet zou
zijn overgekomen. De Bremen kon in normale om
standigheden zooveel benzine loden dot sij 7009 K.M.
kon afleggen. Tegenwftra en andere ongunstige fac
toren hebben gemaakt, dat de afgelegde afstand van
Dublin n&or Greenly eiland nauwelijks de helft be
draagt.
De deskundigen van de Junkerswerke weien er ver
der op dat het weer boven den Oceaan een onbekende
factor blijft. Als een vliegtuig vertrekt weet het wel
ongeveer hoe de weemtoestanaen in de onderscheiden
*ones zijn, maar de tocht duurt zoo lang dat inmid
dels allerlei onverwachte en meest ongunstige
veranderingen 'kunnen optreden.
De Duitsche bladen toonen eenige verrassing over
de meening van de deskundigen dat voorshands het
landvliegtuig met één motor voor Oceaanvluchten
nog de beste kansen van slagen biedt Dit oordeel is
ten eenen male in strijd met dat van de Lufthansa
en daarom mag men benieuwd zijn naar de uitkom
sten van de proefvluchten over lange afstanden, die
de Lufthansa binnenkort denkt te ondernemen met
het groote zeevliegtuig met drie motoren, dat voor
haar in aanbouw en bijna gereed U.
Mfta.ndng of Dinsdag naar New York?
Volgens mededeelingen uit New York zou de ^re-
men", wanneer hij gemakkelijk gerepareerd kon wor
den, Maandag of Dinsdag a.a. de tocht naar New York
aanvaarden.
OOK HET DB .BREMEN" HUISTOE.
tonhwxHdüia Knahl.
Kontor «rist uit Snonlor Masd, M April Kapi
tein Koahl haalt madagadaald, dal da Duitaoha vliegen
voornamen* rfjn ook da tarugiala naax Dultachland
dooi da luaht mat da .Bremen" ta makaai dit nu da
traraatlantiaoha Hmdstfa rits.
GROOTE SCHADE; TAL VAN BOSCHBRANDEN.
De op de geheele N. O. ku9t heerschende krachtige
storm, die het vliegverkeer tusschen Greenly Island
en de buitenwereld opnieuw heeft belemmerd, heeft
aan de geheele N. O.-kust der V. S. groote schade
aangericht. Zoo valt o.a. een heele reeks boschbran-
den te vermelden, o.a. een bij New Jersey in Penn-
sylvanië, waardoor eenige duizenden acres (1 acre
is ruim 4000 M2.) bosch werden verwoest en tal van
huizen vernield werden. De bevolking moest uit haar
woningen vluchten.
VLOER INGEZAKT.
In de Parijsche Centrale Markthal is Woensdag ten
gevolge van het instorten van een gedeelte van den bo
dem een ongeval bebeurd, dat nog betrekkelijk goed is
afgeloopen.
Tegelijk met de vloer ging alles, wat daar op stond,
mee omlaag, zoodat een aantal stallen met koopwaar,
zoomede verscheldfene zich daarbij bevindende perso
nen, ln de kelders van het enorme complex terecht
kwamen. Doordien stukken muur meegingen, werden
bek omirnftnde onder puin es Kalk bedelven.
Aanvankelijk vreesde men, dat er tal van levene ver
loren souden zijn gegaan. Dit bleek gelukkig niet het
geval, De neergeetortte menechen hadden elechta onbe»
teekenende verwondingen opgeloopen: het ergst wae er
nog een koopvrouw mme. Couseon aan toe, die tusschen
het muurpuin en het gat ln den vloer beklemd raakte
en Innerlijke kwetsuren beliep. Als oorsaak van het on
geval wordt het beswijken van een pilaar genoemd,
maar een diepgaand onderzoek 1« nog aan den gang.
DE GERAAMTEN VAN 50 DUITSCHE SOLDATEN
IN EEN KELDER.
Naar de B. Z. am Mittag uit Parijs meldt, ls men te
Chevregny in het departement van de Aisne, bij her
stelwerken in een kelder gestooten op een ongeveer
10 meter onder den kelder liggende schuilplaats, waar
in de geraamten van 50 Duitsche soldatten werden
gevonden. Een aantal der dooden zat nog rechtop om
de tafel. De meeste lagen evenwel op den vloer,
waarschijnlijk zijn allen door binnengedrongen gas
gestikt
DE ZOON VAN BLEIUOT VOORNEMENS OVBM
DEN OOEAAN TE VLIEGEN.
CO
Den
ve C
jaai
tane
Louis Blériot, een zoon van den vlieger, die ln 1909
voor het eerst over het Kanaal vloog, is voornemens
een ononderbroken vlucht van Frankrijk naar Ame
rika te maken met een eendekker, uitgerust met vier
motoren. Blériot wil bewijzen, dat de vlucht over den
Oceaan met een dergelijk vliegtuig voor passagiersver
voer veilig is.
EEN ANTI-FASCISTISCHE ORGANISATIE OP
HET SPOOR.
Naar uit Milaan aan de „Tel." wordt meegedeeld,
heeft het onderzoek naar den bomaanslag te Milaan
de politie op het spoor gebracht van een anti-fascisti
sche organisatie, welke te Milaan, Rome en Turijn
aanhangers telt. Reeds is een aantal personen, o.w.
advocaten en leden van andere vrije beroepen, ge
arresteerd.
De nasporingen naar de eigenlijke daders van den
aanslag hebben dagelijks tal van nieuwe arrestaties
ten gevolge, waaruit men kan concludeeren, dat de
daders zelf nog niet gevonden zijn. Gisteren alleen zijn
meer dan honderd personen gearresteerd. Het huis
van bewaring te Milaan is overvol met politieke ge
vangenen. De gearresteerden behooren tot de meest
uiteenloopende beroepen en standen; onder hen be
vinden zich zoowel metselaars als geestelijken. Ter
wijl de razzi&s tot dusver voornamelijk onder com
munisten en anarchisten plaats vonden, zijn thans
ook verscheidene ex-fascisten gearresteerd.
ine I
r te
mne
MI
|L M
Gl
'ierii
»OC
V
DE STAD FHIIJPPOPEL ERNSTIG GETEISTERD.
Groot, schad. aangericht en tal T.n «lachtotlera.
Woensdagavond om 9 uur 23 ia in Bulgarije op
nieuw een hevige aardbeving gevoeld. Deze schijnt
nog veel krachtiger te zijn geweest dan die van jl.
Zaterdag. Zij duurde tien aeconden en het schijnt,
dat de stad Philippopel voor het grootste gedeelte
verwoest is*
Doe et ontbreken van elke verbinding met deze
stad k ^uen geen bijzonderheden omtrent den wer-
kelijken omvang van de ramp worden geseind.
Uit Sofia en andere steden zijn hulp-expedities
uitgezonden naar het gebied van de aardbeving. Men
vreest, dat ook het aantal slachtoffers belangrijk
grooter as dan bij de aardbeving van Zaterdag. Ge
durende den nacht werden te Philippopel en in de
omgeving nog verscheidene schokken, evenwel min
der krachtig, waargenomen.
Volgens nadere berichten heeft de garnizoenscom
mandant van Philippopel verklaard, dat aldaar bij
na alle groote gebouwen zijn ingestort. De lichtin
stallaties van de stad zijn verwoest, zoodat geheel
Philippopel in volkomen duisternis is gehuld. Door
kortsluiting ontstonden eenige branden. Een militair
depot is uitgebrand. Veel dooden en zeer veel ge
wonden zijn te betreuren. Bepaalde cijfers kunnen
nog niet worden genoemd.
Uit de atad Haskovo, ten Zuiden van Philippopel
komen eveneens ernstige berichten. De schade aldaar
aan gebouwen toegebracht moet bijzonder groot zijn.
Te Philippopel duren de aardschokken voort. De
schade, door de aardbeving aan eigendommen ver
oorzaakt, wordt geschat op ongeveer 500 millioen
lewa-
Nadar* bijzonderheden.
Uit de nadere berichten uit Sofia blijkt, dat de
gevolgen van de jongste aardbevingen in de streek
van Philoppopel nog ernstiger zijn geweest dan uit
de berichten van gistermiddag al bleek. Vooral Pa/-
pazlu, dat op 25 K.M. afstand van Philippopel ligt
aan den spoorweg naar de TurksChe grens (Adria-
nopel) moet zwaar geteisterd zijn. Het station aldaar
is ingestort, evenals de landbouwschool te Cbasko-
Vo. De brug over de Mantza bij Papazlü en het star
tion van Philoppopel zijn beschadigd. De spoorlijn
is over een lengte van 2 K.M. in den omtrek van
Papazlü twee meter verzakt. De reizigers moeten
ton zuiden van Philoppopel overstappen en het
verkeer ondervindt veel vertraging. Het dorp Pa
pazlü zelf moet vrijwel met den grond gelijk ge
maakt zijn; men heeft daar reeds 64 lijken uit de
puinhoopen gehaald Philoppopel heeft ook zwaar
geleden. Behalve het station, dat ernstige schade
heeft geleden, zijn de militaire club en de tabaksfa
briek Oriënt benevens verschillende woonhuizen, de
electrische kabels zijn gestoord, zoodat de stad in
het donker lag en het telefoon- en telegraafverkeer
werd afgebroken. Op verschillende plaatsen van de
stad brak door de aardbeving brand uit, de bevol
king vluchtte de straat op. De sdhok was veel hevi
ger dan die van den 14en April.
De eerste en de laatste schok waren het hevigst.
Men vermoedt, dat het epicentrum van deze aardbe
ving, die Van 9 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts ge
duurd heeft, gelegen is tusschen Papazlü en Chas-
kovo.
De regeering heeft dadelijk maatregelen genomen
om de getroffen bevolking hulp te bieden. Do minis
ter-president en de minister van openbare werken
zijn naar Philippopel gegaan.
De Neue Freie Pres se meldt uit Sofia, dat hst hsele
gebisd van de aardbeving door de vernieling van de
spoorwegen van hst verkeer ia afgesneden. Het aan
tal slachtoffers is nog onbekend. De hevige aard
schokken duurden met korte onderbrekingen van
half tien 's avonds tot half drie den volgenden och
tend. De stad Tsjirpan is nu volledig verwoest, waar
bij vele inwoners aanvallen van waanzin kregen.
Philoppopel, op één na de grootste stad van Bul
garije, en centrum van den tabakshandel, is gedeel
telijk verwoest, speciaal het stationskwartier, waar de
tabaksmagazijnen zijn ondergebracht.
Volgens een mededeeling van de sterrenwacht te
Boedapest volgden op de aardbeving van Woensdag
avond 13 nabevingen, waarvan de sterkste 16H mi
nuut na middernacht werd gevoeld.
Te Philippopel zijn vooral de laaggelegen stads-
deelen, d.w.z. het Noorden en het Zuiden van de
stad, getroffen.
Te Tsjirpan, dat verleden week zoo zwaar getrof
fen is, verwekte de nieuwe aardbeving een onbe
schrijfelijke paniek. Verscheidene menschen hebben
daar hun verstand verloren.
De stad Philippopel voor het grootste ge
deelte verwoest.
Volgens ingekomen berichten ligt het centrum
van de aardbeving bij Philippopel en Haskowo. De te
lefoon- en telegraafverbindingen met de provincie
zijn verbroken. De garnizoenscommandant heeft ver
klaard, dat te Philippopel bijna alle groote gebouwen
zijn ingestort. De lichtinstallaties van de stad zijn
verwoest, zoodat geheel Philoppopel in volkomen
duisternis is; door kortsluiting ontstonden eenige
branden. Een militair depot is uitgebrand. Veel doo
den en zeer veel gewonden zijn te betreuren. Bepaal
de cijfers kunnen nog niet worden genoemd. Uit de
stad Haskowo, ten zuiden van Philippopel, komen
eveneens berichten. De schade aldaar aan gebouwen
toegebracht, moet bijzonder groot zijn* Te Philippo
pel duren de aardschokken voort De schade door de
aardbeving aan eigendommen veroorzaakt, wordt ge
schat op ongeveer 500 «millioen lewa.
Uit Sofia en andere steden zijn hulpexpeditie» uit
gezonden naar het gebied van de aardbeving.
Volgens de laatste berichten uit Philippopel zijn
twee in de nabijheid van het atation gelegen wijken
door de aardbeving geheel verwoest Er zijn reeds 15
dooden en 80 gewonden geteld. De materieele schade
is buitengewoon groot. Het dorp Papasli tusschen
Philippopel en Porisowgrad is volkomen verwoest,
evenals het overgebleven deel van Tsjirpan. Het
spoorwegtraject bij Philippopel op de lijn naar Tsjir
pan is 3T5 c.M. verschoven, terwijl de spoordijk ver
zakt is. De minister-president Liaptsjef en minister
Wasilef zijn naar Philippopel vertrokken.
Ook ln Turkije en Griekenland gevoeld.
Uit Angora wordt gemeld, dat ook te Adrianopel
Woensdagavond een hevige aardbeving is gevoeld, die
vijf seconden duurde. Tien seconden later volgden nog
vier zwakke stooten vlug achter elkaar. De aardbe
ving is ook te Konstantinouel en in Oost-Tracië ge
voeld. Te Smyrna zijn 20 «minuten achtereen met tus-
schenpoozen bevingen gevoeld. Aan de Dardanellen
zijn des middags tusschen eenen en drieën weer
zwakke schokken gevoeld.
In Griakseh Macedonië.
Ook in Grieksch-Macedonië zijn opnieuw aardschok
ken waargenomen, die door een hevig onweer verge
zeld werden. In verscheidene plaatsen zijn huizen in
gestort. De bevolking is door een paniek bevangen,
daar zij voor eenzelfde aardbevingsramp als in Bul
garije vreest
Ook to Boekarest trilt da bodem.
Woensdagavond te 915 is to Boekarest een zeer
sterke aardbeving waargenomen; de trillingen hiel
den meer da* een minuut aan. Ta 19H vod mm
zwakkere habevïng geregistreerd. Aan enkele huizen
werd belangrijke schade aangericht.
Ta da BUt garagtotreerd.
Woensdagavond om 19 uur W min. 48 sec., tijd van
Greenwich, werd aan het Meteorologisch Instituut te
de Bilt een buitengewoon sterke aardbeving gere
gistreerd, sterker dan die van Zaterdagvoormiddag.
Volgens de opteekening ligt dp oorsprong weer in het
Balkan-Schiereiland op een afstand van 1800 K.M. van
de Bilt
Een overzioht van het geteisterde gebied.
V.D. meldt uit Sofia:
Tengevolge van de jongste aardbeving zijn te Phi
lippopel 2136 huizen ingestort; 20 personen werden
gedood, 60 zwaar en 100 licht gewond. In vijl dor
pen' in de omgeving werden nog 27 personen gedood
en velen gewond.
De schokken duren nog steeds voort
De internationale treinen hebben het verkeer door
Bulgar ije gestaakt
Koning Boris bevindt zich te Philippopel.
Kr begint gebrek te komen aan levensmiddelen.
Te Stara Zagora verliet de bevolking, door een pa
niek aangegrepen, de stad. Zij brachit den nacht on
der den 'blooten hemel door, blootgesteld aan den
stortregen. Hier vielen geen slachtoffers, er werd
geen schade aangericht
Te Sofia begon tijdens de aardbeving de klok van
de kathedraal te luiden.
Groote verwoestingen.
Vanouds is hst Middellsndsche Zeebekken en om
geving een onrustig gebied geweest politiek,
maar óók wat betreft de bodemgesteldheid. Het is
nog niet zoovele jaren geleden, dat de mare weer
klonk van de geweldige ramp van Messina Thans
wordt de wereld weer opgeschrikt door berichten
over zich telkens herhalende aardschokken in Bul
garije. Hetgeen daarginds in het oostelijk deel van
den Balkan geschiedt, is wel een der vele natuur- La 2
rampen, die den l&auten tijd voorvallen, dan hier, efde
dan daar; en al is het gemoed van de menschen van Otou
tegenwoordig, die den wereldoorlog beleefden, wel
♦enigszins afgestompt en ongevoelig geworden, voor
verhalen en berichten over dergelijke beproevingen
zoo is toch thans weer aller aandacht gevestigd
op de onheilen, welke de vaak zoo wreede natuur in
het reeds zwaar' geteisterde land van koning Boris
aanricht.
Vrijwel onafgebroken duren, sinds de vorige week
de aardschokken voort.
Terwijl bij de eerste heftige bevingen het centrum
lag bij Tsjirpan, is het thans iets naar het westen
verplaatst, zoodat nu Philoppopel den voornaam-
sten aanval van de onderaardsche stormtroepen
heeft te doorstaan gehad. Helaas, met zeer droeve
gevolgen.
Het is intusschen niet voor de eerste maal, dat de
bewoners van het oude Eumolpias door een aard
bevingscatastrofe getroffen zijn. In het jaar 1818
werd de stad bijna gehe ^rwoest, bloeide
haar handel echter weer doch werd in 1846 weer
door een ramp getroffen, dit keer een geweldigen
brand.
De tweede st^d van Bulgarije, Philippupolis, stad
van Philippus, gelegen in een vruchtbare streek, een
bergstad te midden van de vlakte der Maritza, be
staat voornamelijk uit houten huizen. Men treft er
een museum, nationale bibliotheek, eon gymnasium,
een gerechtshof enz. aan. De bevolking is zeer ge
mengd en wordt gevormd door Bulgaren, Turken,
Grieken, Armeniërs, Zigeuners, enz.
Honderden huizen zijn vernield, zoodat de bevol
king in de open lucht bivakkeert, waar zij veel te
lijden heeft van de toenemende koude, terwijl er ook
gebrek aan levensmiddelen heorscht. De telegram
men melden, dat de ramp van Philippopel steeds
grooter afmetingen aanneemt en veel erger is dan Eq
de eerste berichten deden vermoeden. Het is nog on-
mogelijk het aantal dooden en gewonden met juist-5
heid vast te stellen, noch om de materieele schade toe 0i
te overzien. Maar niet alleen de sitad zelf is hevig
geteisterd, ook haar omgeving; in do omliggende
dorpen zijn eveneens velen slachtoffers gevallen, ter
wijl kerken en ziekenhuizen zijn vernield. Sommige
dorpen zijn bijna geheel met den grond gelijk ge
maakt: hier en daar staat nog een ruine overeind.
Te Borisograd ligt alles wat nog overeind was blijven
staan bij de vorige aardbeving, tegen den grond.
Op sommige plaatsen spoten na de aardschokken
krachtige waterstralen uit den bodem op.
Het spoorwegverkeer is geheel stopgezet, De inter
nationale treinen mijden het land des onheils en
worden in andere richting geleid. De groote brug
over Maritza is ontzet en buiten gebruik gesteld.
Telefoon- en telegraaflijnen rijn vernield of zoo
zwaar beschadigd, dat zij onbruikbaar zijn.
Intusschen blijft de aardkorst werken., voortdu
rend schrikt een nieuwe schok de ten doode toe af
gemartelde menschen, die hun woningen in den
steek hebben gelaten, op en doet hen voor nieuwe
ellende vreezen.
De reddingsdienst wordt in allerijl zoo goed en zoo
kwaad als het gaat, georganiseerd.
De jeugdige koning Boris heeft met eenige minis
ters zijn hoofdstad, waar het intusschen ook spookt
in den bodem, verlaten en bevindt zich in de half-
vernielde stad om door zijn tegenwoordigheid
bevolking zooveel mogelijk te bemoedigen.
Met angst en vreeze vraagt men zich af, of het ni
voldoende is geweest, dan wel of nog erger rampi
in aantocht zijn!
Duizenden gezinnen zonder onderdal
In verband met de nieuwe aardbevingsramp
klaarde de Bulgaarsche premier, Ljaptsjef, o.in.
volgende:
De aardbeving van den 14den April teisterde
gebied met een totale oppervlakte van 600 vierk. K.
terwijl de aardschokken van den 18den, hoewel
slechts een gebied van 400 K.M. hebben getroffen, esc
veel ernstiger karakter hebben gehad, daar zij eet
dichtbevolkt gebied, zooals dat van Philippopel, heb
ben verwoest. Philippopel, dat 100.000 inwoners teil
beschikt op het oogenblik nauwelijks over één huil
dat volstrekt veilig is.
Op dezelfde wijze zijn de in de onmiddellijke offl'
geving der stad gelegen dorpen geteisterd, welke!
bevolking in totaal eveneens omstreeks 100.000 zieles
bedraagt Circa 80.000 gezinnen zijn dakloos. De on
zekerheid omtrent hetgeen de dag van morgen «i
brengen, drukt zwaar op deze menschen, die door d«
zich met tusechenpoozen voortdurend herhalende
schokken, krankzinnig dreigen te zullen worden.
Dringende maatregelen dienen zoo spoedig mogelijk
te worden genomen in verband met den gezondheid» JJ
toestand in de geteisterde districten.
Tot nog toe werd vastgesteld, dat het aantal doodei N,
meer dan honderd en dat der gewonden meer dal
400 bedraagt Dat deze cijfers nog betrekkelijk las?
zijn, is het gevolg van de speciale constructie van di
Bulgaarsche woningen. Het is op het oogenblik no *Do6
te vroeg, om de schade, die zeer aanzienlijk is, fi
schatten. Ondanks de beperkte middelen van de natii ïtoos
moeten zoowel de staat als de particulieren ingrijpej
Onze hoop is gevestigd op de gevoelens der mensct jni 26,
heid en op de te verwachten hulp, welke ons zeke gelieft
niet in den steek zal laten.
Een gebaar van Mossolfl
«Naar de „Messagero" meldt, heeft Mussolini
IOC
pdei
door gelief
2
f te
at G<
on»
•tew(
urine
ilpe,
Apr
iioo
ine 2i
te 1
nne
ïuwc
arm*
log
•og
Apr!
Iers,
ers,
Bulgaarsche regeering de hulp van het ItaIiaaBg|
Roode Kruis
aangeboden.
Roode Kruis voor de "slachtoffers van de aardbevinl K, J
&ne
Sun**
WïLï
toïgir]
Gevraagdwegens huwelijk der
tegenwoordige, met 1 Mei of eerder,
bit S. L VAIBOER, Awa Pialovu.
6.
ine i
S te t
6*90,