oor Ondertrouw-dg Drukkerij TRAPMAN i Co., Schagen
Kaarten
DE VLIEGTOCHT VAN
WILKENS OVER DE POOL.
m
r -x s gW IS HET BESTE ADRES
Iet herstel van de „Bremen".
Opstandigheid in een Poolsche gevangenis.
Bandjir teistert Enrekang.
igelsche automobilisten onder de
De Krakatau blijft werken.
Prettige ontvangst!
Van Milaan naar Stolp per anto.
De aardbeving in Bulgarije.
Moderne uitvoering. - Keurigeaccurate druk.
Desgewenscht zorgvuldige adresseering.
KORTOM, GOED IN ALLE OPZICHTEN.
tfljet van 20 fr. Toen da man Tiaar wilde terugbe-
Wligorde r,lj, Mgasndi Houd dat geld, lk heb
moer nooolg. m ga ma verdrinken. Een der
een Jongen van circa 7 Jaar, begon hier-
lid te weenen. Deze kaartjeeverkooper 'word ge-
•onteerd met de gevonden lijken, die hli herkon-
Is te ziln van ó.o bewuste vrouw en kindoren.
den avond laat is een man op een der politiebu-
van Antwarpfn gtkogMn om hoovelijks onge-
.aangifte to dóen van de verdwaal» g van zijn
cn kinderen. Een der aanwezige inspecteurs
em het signalement der gevondon lijken. Doode-
herkende do man daaruit zijn vrouw,
loontje van 7 en dochtortje van 4 laar. De vrouw
|e Joanna Hoebrochts, 82 iaar oud, echtgenoot®
Pierre Derben en woonde H. Geeststr. 3. In 'het
bhuis speelde zich een verschrikkelijke scène af.
was als krankzinnig toon hij do lijken van
en 'kinderen zag.
bleok, dat zij in den morgen, na de kleinen en
op z'n Zondagsoh te hebben aangekleed, het
verlaten had om do vroegmis bij te wonen.
>r het huis t® verlaten, gaf zij haren man een
in liet ook de kleinen hun vader een kus geven,
oedelijk is zij in den voormiddag blijven rond-
>n voor zij haar wanhoopsdaad heeft uitgevoerd,
/tal van verklaringen, die de politie thans krijgt
dat do vrouw den laatsten tijd. sporen van
esgekrenkt-heid toonde. De man zelf, die steeds
ïuis op zijn werk was, is daarvan onkundig ge-
ontsteltenis en deernis met. den ongelukkigen
en vader is algemeen.
rOKD-VMEOma MET ONnBRDEBÏlBN OP
GREJCNLY-JBI-AN» AAHOJSKOMKN.
man, dat Churchlll mat mlndar dan vlar «tuWara ntat
t.vrBclen ».n,l r,lju. Voor baalttara van motopvoortui-
(ten aal dit o«n grootn t.l.ur.telllng tljn, en do maat-
reg.1 aal ook ondar da oonaervatUven vrij wat tegen-
atand vinden.
Kort geleden heeft de conservatieve leider Slr. Ro-
bert Horno het aan do belaatlng op P. K. toegeeohre-
ven., dat de Brlteche auto ln de Dominions zoo wel-
nis ingang vindt, daar de belasting de fabrikanten
dwingt de f.K. zoo laag mogelijk fa houden «n men
in de Dominion» hiervan niet gediend is.
Naar het heet, heeft de nieuwe belaatlng speciaal
ten doel om Chugphill's dure plan tot hervorming
van de gnmoontebelastingen, die een zwaar offer
van de Schatkist zal vragen, te financieren.
HET PUBLIEK DOET OOK MEE.
Naar hot W.B. te Kattowitz meldt, hebben aldaar
de politieke en inzonderheid de communistische ge
vangenen amok gemaakt. Als motief werd aange
voerd het slechte en onvoldoende voedsel. De gevange
nen zongen communistische liederen en barrikadeer-
den hun cellen. Voor het gebouw verzamelde zich
een grooto menigte, die door met karabijnen gewa
pende politie in toom moest worden gehouden. Ver
schillende pogingen der autoriteiten om met de ge
vangenen te onderhandelen, mislukten, zoodat ten
slotte sommige cellen door beambten met geweld
moesten worden opengebroken.
meldt uit SovöijlalïUid, provincie Quotao, dot de
iotorlgo For<t-vM#g»aohin», die met de rxoodlge oa-
»l©n de „Br»m»n" te hulp komt, 's middag ep
ily-Xflland aangekomen la.
gon» de laatete berichten van Oreen)y-*1l&nd «taat
ïhter nog volstrekt niet vaat, of de „Breinen" wel
eiland zolf gerepareerd zal kunnen worden. De
Cuisinier en een méoanlolen warén er nameljjk,
men zich zai herinneren, ln geslaagd het toe
een geïmproviseerd plankier te plaatsen, waar-
het landlngsonderetel wilden demonteeren. Tij
deze werkzaamheden stortte het plankier echter
lardoor het vliegtuig weer op het Ijs viel, Hierbij
ook een belangrijk onderdeel van den motor ge-
te zijn. Het Ford-vllegtulg hesft dit onderdeel
zloh, zoodat d© reparatie nlot kan worden ult-
Do «enige uitweg zou feitelijk het overbrengen
jen nieuwen motor zijn, doch dit kan slechts per
en nlot door do lucht gosohledon.
Bht dlflnltief blijken, dat do „Bremen" niet to her-
Is, dan zullen, de vliegere van het Ford-vllegdulg
maken, dat gemakkelijk tien. personen tegelijk
ervoeren.
toestand van don vllogor Bennett, die wegens long-
gking ln het, ziekenhuis te Quebeo xnoost worden
lomon, geeft reden tot bezorgdheid.
DRIE INLANDERS VERDRONKEN*
etn, B-öInt uit Batavia, d.d. 23 AjpnU'-. Een zeer
bandjir heeft Enrekang, in do afd» Pare-
(Coluboö) geteisterd. Brie inlandors zijn ver-
;en, do afdeoling 'voor besmettelijke Blekten- in
nllltair kampement, huisje® voor de schild-
ton en andere kazorneoringsstukkon zijn wog-
eld. Het archief word gedeeltelijk en twen
run, geheel door hot water weggeslagen, en
particulier eigendom werd veel schade fcoegc-
ERWAOHTEN BELASTING OP DE BENZINE.
nige dagen, gelsden wérd nog met de mogolljk-
rekening gehouden «dut ChurctoiJl, de Engelsche
kist-mini&i va/tongcn der nutomobil-iftton
de der belasting op paarde krachten
een belasting op benzine altham» ten deel bo
gen zou. Er werd reeds gemeld/dat hij de bu
ig op paard«krachten 'halveeren zou en voor de
Ben paar stuivers per galon benzine heffen. De
e berichten luiden nu echter algemeen, dat
Heen de belasting op P.K. gehandhaafd wordt,
1 dat bezitters van motorvoertuigen ten, over-
nog, een belasting op benzine te' betalen zui
lgen. Alleen over het bedrag van de belasting
t in de pers verschil van meening, over het
mei niet.
ttmlgen spreken van twee stuivers, maar daar
lechts 5 millioen pond zou opbrengen, denkt
KRUPTXES VAN 100 METER HQOOTE.
Ansta avlnt uit Batavia, d.d. 28 April:
Du Krakatau heeft ln hut afgeloopon etmaal 20
eruptie» te alen gegeven. De hoogst bereikte hoogte
was 100 meter. Br werden M8 knallen waargenomen.
EEN PRACHTIGE PRESTATIE.
3100 KJBS. In de 21 Va «tor»
Kapitein G. H. Wllklns, de Australische Poolreizi
ger, is or in geslaagd, over het Poolgebied van Alas-
ka naar Spitsbergen to vliegen in 21Vi uur tijd. De
afStand bedroeg 3100 K.M,
Het blijkt, dat hij hierbij ook over do Noordpool
zolf is gevlogen.
Hij werd op zijn tocht vergezeld door don bestuur
der Karl Edleson.
Tot dusver zijn slechts weinig bijzonderheden over
dit buitengewoon gevaarlijke vliogavontuur bekend
geworden.
De tocht ie van wetenschappelijk standpunt be
schouwd. niet, zoo belangrijk, echter wèl, bezien van
vliegtechnisch standpunt.
Byrd, die dn 1920 de eorsto was die met een vlieg-
tuier de Noordpool bereikte, heeft zich ovor het, suc
ces van Wilkins en F/iloson zeer enthousiast en heel
ridderlijk uitgelaten. Hij zoide dat do verrichting van
die bolde mannen he^l wat moer te betookenen heeft
dan indertijd zijn (Byrd'a) vliegtocht naar de Noord
pool.
De Now-Yorksoho bladen zijn opgetogen over den
geslaagden vliegtocht. Alaska—Rpitohnrgen. Zij schrij
ven er over als over het grootste feit uit do geheele
geschiedenis van het vïiegwezon.
Do Amorikaanscho secretaris van Staat, Kellogg en
do Amorlknanscho ministerft van oorlog, Davis, en
marine, Wilbur, hebben Wdlkens telegrafisch gecom
plimenteerd mot zijn prachtige nrostatio.
Ofschoon Wilkons nog niet eens thuis is, hebben
do bladen nu al berichten ovor zijn toekomstplannon.
Wilkons wil n.1. mot den fin an cl oei en steun, dien hij
thans kan verwachten, oen Zu-irDPool-expodltle •onder
nemen. De bodooling der expediüo zal dari zijn, na to
gaan wat do invloed la van de toestanden in het
Zuidpoolgebied op het klimaat van Australië.
Het relaas van den tocht.
De Times van Maandag geeft hot volledige rolaas
van den tocht van Wilkons en Eiolson. Er blijkt uit,
dat do vliegers in Alaska voel deveine hadden met do
metalen ski's onder hot vliegtuig. Tenslotte moest
zelfs een andere startingsplaats worden gekozen op
een meertje. Het vertrek geschiedde op 15 April. De
eerste vijfhonderd mijil was het heldor, toen werd 100
mijl door den mist gevlogen.. Een uur lang vloog
Wilkins op 3000 vt. Hij kon hot ijs ndet zien en vloog
af en toe boven de wolken. Hierop werd hot weer
h»ld»r. Het vliegtuig nam «11 n weg ov»r het gebied
waar Paary, BtaTunsson en M&cmilltn aanwijzingen
hadden moenen te zien voor do aanwezigheid van
land. Wilkins had daar goed zicht naar alle kanten.
Er wa# geen spoor van eilanden te bekennen. Wel
werden herhaaldelijk open kanalen in het ijs opge
merkt. Er waren geen ijsperslngen, en niet de minste
aanwijzingen voor e®n ondiepe zee werden ontwaard,
Wilkins durfde niet te landen, uit vrees moeite te
zullen hebben rnct opstijgen daarna. De vliegers be
vonden zich thans benoorden Grantland. Door do
wolken, die hoven do hooge kust van dat land, tot
noordelijk, daarvan, werd het ijs onder de vliegers
aan 'het zicht onttrokken.
Een storm waar zij tegenin vlogen dwong hen Zui
delijker aan te houden; en door hooger te gaan kre
gen zij af en too toppen van Grantland te zien. Dit
dionde motoon tor oriëntatie; de 'koers word veran
derd en er word nu, sturende op zon en kompas rocht
op Spitsbergen aangestuurd. De wind was thans ach
ter en door uit te wijken voor een storm boven
Groenland, hield men juist don harden wind in den
rug. Ook van Groonland werd een hooge top gezien.
Maar nu kwam hot vliegtuig in voortdurende, dichte
wolkenbanken. Do toestand werd nu gevaarlijk. Nog
benzine voor twee, drie uur, ®n geen zicht. Zij vlo
gen toen om aan hot gevaar van tegen do rotsen van
Spitsbergen te worden verbrijzeld, te ontsnappen,
lager.
Het vliegtuig was thans zeer licht en werd door
dwarrelwinden op en neer geslingerd. Plotseling weer
een berg vlajc voor. Het bleek spoedig een eiland te
zijn. geweest. Bènzinegebrek noodzaakte tot landing.
Eielson voerde die prachtig uit, in dichten (mist,,
Plotseling verrezen uit den mist voor hen t.wee
hooge toppen, terwijl er door den mist bijna niet# te
zien was. Ze bleken te zijn op ijs dat aan land vastr
zat,. Het vliegtuig wn# onbeschadigd. De vlieger» wa
ren 20 uur en 20 minuten in de lucht geweest.
Den volgenden dag, ?iadat de vlieger» eerst, eens
gor-di had,(ton geslapen, bepaalden zij hiun positie; en
bleek ti(rt htm dat zij dicht bij Grcon Harbour waren.
De wind achter gedurende het laatst» deel van den
tocht had ton «eerste geholpen.
Na een ruat van vijf dagon werd de tooht voortge
zet.. BIJ het vertrok viel Wilkins van den vliegtuig-
ladder; Eiolson, die dit eorst niet gemerkt had, koer
de later terug en landde opnieuw om Wilkins te ha
len. Toen ging hot naar Green Harbour.
De ruet van vijf dagen bleek te zijn ^doorgebracht
op Doodemans-eilond.
WlUiln'a varhaal over dsn tooht
Over de vlucht seint kapitein George Wilkin® de
volgende bijzonderheden.
Bij het vertrek hadden wij door de zware belasting
van het vliegtuig met moeilijkheden te kampen. Drle-
mnö.1 braken de metalen wielen van bet landlngn
geitel, totdat het eindelijk gelukte op do 1300 meier
bingo startbaan vlot to starten. Gedurende do eerste
750 idlomotor van de vlucht was het weer goed. Toon
kwam de nevel opzetten en gedurende 150 kilomotor
was er geen land moor to zien. Tot do nevel opgetrok
ken was, vlogen wij boven open water mot. hier en
daar klelno of grootoro stukken ijs, waaruit bleek,
dat er norgons in de omgeving land wn,s. Deze stre
ken waren tot nu too door geon tnenechonoogen aan
schouwd.
Tot oTigoveer 350 kilometer van Spltshergon blook
hot, zicht good. Toon vlogen wij v^oor door dichte
wolkon en waren wij gohool op onze ln st ruinen ton
aangowozon, I>o brandstof was lntusschen bedonkolljk
verminderd, terwijl een hevige sneeuwstorm elk uit
zicht bolemmerde, Desondanks gelukte het, oen vlotto
tuwchonlnndlng te mekon. Vijf dagen later zijn wij
weer vertrokkon en ook bij alt vortrok waren do
mooiiljkhodon groot.
Ovor do Pool?
De Lockhood-oondekkor waarmode Wilkins zijn
Poolvlucht heeft volbracht. 1» het kleinsto vliegtuig
dat ooit voor een Poolexpeditie werd "ebruikt. In eon
telegram aan dr. Bowrnan, don directeur van do
American Geographlcal Socloty, beeft kapitein Wil
kins bevestigd dat hij op zijn tocht geen land hooft
gezien. I)r. Dowrmm verklaarde dat do route die Wil
kin» heeft gevolgd, zoo gekozen wa», dat de kans cp
het ontdokken van lapd zoo groot, mogelijk kon wor
den geacht. Do tocht van Point Barrow ln Noord
westelijke richting die Wilkins vorlodcn Jaar onder
nam en die van do „Norgo" ovor do Pool haddon
reeds bewezen, dat ln de rechte lijn tusechen Alaska
on Spitsbergen geen land was te vindon.
Wilkins wilde daarom op zijn thans volbrachte
PoolvluCht een zwenking naar recht» maken, om
„Crooker Land" to ontdekken, de landstreek die
Peary van do Noordelijkste punt van Grant Land
me-endo te hebban gezien. Daar Wilkins aan dr, Bow
rnan seinde, dat hij zijn vastgestelde routo Is ge
volgd, ia de directeur v-au het Amarikaansche genoot
schap or van overtuigd, dat hot thans vaststaat, dat
Peary zich moet hebben vergiet.
Pr. Bowman verklaarde verder nog, dat Wllklns
mot, zijn Pooltochten nooit anders dan wetenschap
pelijke doeleinden 'hooft nagostroefd en dat het nlot
in zijn voornemen lag over de Pool te vliegen tenzij
hij door de windrichting daarheen zou worden ge
dreven.
Dat Wilkins inderdaad precies over de Pool is ge
vlogen, blijkt uit de berichten die wij tot nu toe heb
ben ontvangen, nlot duidelijk.
Dl ADVOCAAT OPGESLOTEN EN DB DEUR
WAARDER WEOOBJAAOD.
Uit Koptnh&gen wordt gemeld:
Donderdag 11. vervoegden si eb. op de boerderij ven
een tekeren, Peter Boesen te Osterterp, M.nhanger
vs.n de Noord Sleeswljksehe eutonomlstleohe partij,
een edvooaat en een deurwaarder, om beelag te leg
gen.
Boesen geleidde den advocaat nnar een kamer,
waar hij hom opsloot on door oen mat oen hooivork
gewnpenden knecht Het bewaken.
Vervolgone ging hij met eon Jachtgeweer op den
deurwaarder toe. Boze maakte zich echter uit de
voeten en waarschuwde de politie.
De politie bevrijdde den advocaat on maakte pro
ces verbaal op.
Dit Is reeds het tweedo geval, dat een aanhanger
dor autonomistischs partij in verzat tegen het wet
tige gezag komt.
VLUGGER DAN MET EEN LUCHTSCHIP.
Van do 43 a.uto'«, die Vrijdag te mldenuusht of- Zater
dag 1n de eerate ochtenduren tilt Milaan, vertrokken war
ren om aan den wedat.rtjd naar Stolp deel te nemen,
waren er Zondagavond otn acht uur 80 te Stolp aange
komen- De eereit# wagen, die binnenkwam, wa# no. 11,
met den veervdtter van de Xt#Jla#n»ohe automobJeldub,
Mercurio Merc&ntl. Deze wagen w«« de vierde, die ver
trokken wan, om B minuten over twaalven. Hij wae den
volgenden macht ometrook» 2 uur te Stolp en heeft du»
dun n/Htand van 1S50 K.M. in 26 uur afgelegd, waarmee
hU de Italla, het luohtnohlp van Noblle, die er 80% uur
over gedaan hooft, du» mot «tukken hoeft geklopt. Men
moot echter in aanmerking nomen dat Noblle voor aijn
vlucht bij zond or ongunstige woonomstandigheden trof,
die hom tot «en flinken omweg noopten. De tweede auto,
die uit Milaan to Stolp aankwam, wa» ovon ovor drieën
binnen, een uur na Mercurio du»; daarna volgden or ge
leidelijk meer. Verscheidene van de later aangekomen
wagens waren hier of daar verdwaald geweest of om
gereden.
Vertegenwoordiger» van de Dulteohe automobielelub
en de officieren van de Italla ontvingen de Ztallaaneohe
automobilisten.
Een van de niet aangekomen auto'», dl» aan dezen
rit deelnamen, heeft bij Hof ln Beleren een Dultache
auto aangerodon, die tengevolge van de botolng ln eon
7 M. lager geilegon land viel. Van do zee inzittende t»
6An vrouw doodelljk, de andore vijf ernstig gekwetst.
DE AARDE BEEFT NOG STEEDS.
Weer «enig® halsan ingestort. De bevolking In do
kampen door rogon en kond* geteisterd. In
Phillppopei zijn 8000 halzen onbe
woonbaar geworden.
De aardhovlngeu in Bulgarije houden nog atood»
aan. Vrijdagnacht, Zaterdag, Zotordagnacht, telkens
werden nog zwakke schokken waargenomen in het
geteletemö gebied, die van ondoraardach gerommel
vergezeld werden. To Sofia voelcle men slecht» eon
lichten woerelag van de «chokkon. De hoole bevol
king uit do strook van Phillppopei, Tnjlrpan en Bo-
rleeowgrod, die van do etéden Tatar-Bazardejlk,
Haekovo on Harmanll inbegrepen kampeeert ln de
openlucht. iTelaaa valt er eind» twoo dagon onn he
vige regen, terwijl de temperatuur Aanzienlijk go-
doald ia. Dit belet echter niet, dat ook zij, wier hul
zen of «iad zijn gespaard, zooals dat bijvoorbeeld
mot de'bewoners van Sofia het geval ie, or voor het
meerondool de voorkeur aan gevon in tenten en an
dere kampmentcn in de opon lucht te blijven over
nachten.
To Golem Konare, ten Noorden van Phillppopei,
heeft oen schok, die wat -heviger aankwam een tlnn»
tal huizon tot instorting gebracht on de kerk, do
school en-het agentschap van de landbouwtaak ba-
schadigd. Voor hot oorst zijn ditmaal ook Panagiu-
riet® (ln da bergen tuftetihen Phillppopei en Sofia),
Lftdjaue en Ktrdsjali door de aardbeving getroffen,
die zich du» ietwat in de richting van Sofia schijnt
te verplaatsen, Do bevolking ontvluchtte dadelijk de
bebouwde kommen en zocht, ondank» den stroomen
den regen het open veld op. Iir schijnt hier echter
geen ernstige schade te zijn aangericht en van de
bewoners werd niemand'gedeerd.
Volgons oen voorloop!go lijst van de verwoeste on
onbewoonbaar geworden gebouwen te .Phillppopei,
zijn dit er ongeveer 8000. Alle kerkelijke en wereld
lijke schoolgebouwen zijn ingestort on de scholen
zullen waarschijnlijk voor maanden gesloten moeten
worden.
Koning Boris blijft zijn tochten door de verwoeste
streek voortzetten. Zaterdagnacht heeft hij te Phi-
Ook bij once VERTEGENWOORDIGERS.
Beleefd aanbevelend.