oor Ondertrouw-dg Drukkerij TRAPMAN i Co., Schagen Kaarten DE VLIEGTOCHT VAN WILKENS OVER DE POOL. m r -x s gW IS HET BESTE ADRES Iet herstel van de „Bremen". Opstandigheid in een Poolsche gevangenis. Bandjir teistert Enrekang. igelsche automobilisten onder de De Krakatau blijft werken. Prettige ontvangst! Van Milaan naar Stolp per anto. De aardbeving in Bulgarije. Moderne uitvoering. - Keurigeaccurate druk. Desgewenscht zorgvuldige adresseering. KORTOM, GOED IN ALLE OPZICHTEN. tfljet van 20 fr. Toen da man Tiaar wilde terugbe- Wligorde r,lj, Mgasndi Houd dat geld, lk heb moer nooolg. m ga ma verdrinken. Een der een Jongen van circa 7 Jaar, begon hier- lid te weenen. Deze kaartjeeverkooper 'word ge- •onteerd met de gevonden lijken, die hli herkon- Is te ziln van ó.o bewuste vrouw en kindoren. den avond laat is een man op een der politiebu- van Antwarpfn gtkogMn om hoovelijks onge- .aangifte to dóen van de verdwaal» g van zijn cn kinderen. Een der aanwezige inspecteurs em het signalement der gevondon lijken. Doode- herkende do man daaruit zijn vrouw, loontje van 7 en dochtortje van 4 laar. De vrouw |e Joanna Hoebrochts, 82 iaar oud, echtgenoot® Pierre Derben en woonde H. Geeststr. 3. In 'het bhuis speelde zich een verschrikkelijke scène af. was als krankzinnig toon hij do lijken van en 'kinderen zag. bleok, dat zij in den morgen, na de kleinen en op z'n Zondagsoh te hebben aangekleed, het verlaten had om do vroegmis bij te wonen. >r het huis t® verlaten, gaf zij haren man een in liet ook de kleinen hun vader een kus geven, oedelijk is zij in den voormiddag blijven rond- >n voor zij haar wanhoopsdaad heeft uitgevoerd, /tal van verklaringen, die de politie thans krijgt dat do vrouw den laatsten tijd. sporen van esgekrenkt-heid toonde. De man zelf, die steeds ïuis op zijn werk was, is daarvan onkundig ge- ontsteltenis en deernis met. den ongelukkigen en vader is algemeen. rOKD-VMEOma MET ONnBRDEBÏlBN OP GREJCNLY-JBI-AN» AAHOJSKOMKN. man, dat Churchlll mat mlndar dan vlar «tuWara ntat t.vrBclen ».n,l r,lju. Voor baalttara van motopvoortui- (ten aal dit o«n grootn t.l.ur.telllng tljn, en do maat- reg.1 aal ook ondar da oonaervatUven vrij wat tegen- atand vinden. Kort geleden heeft de conservatieve leider Slr. Ro- bert Horno het aan do belaatlng op P. K. toegeeohre- ven., dat de Brlteche auto ln de Dominions zoo wel- nis ingang vindt, daar de belasting de fabrikanten dwingt de f.K. zoo laag mogelijk fa houden «n men in de Dominion» hiervan niet gediend is. Naar het heet, heeft de nieuwe belaatlng speciaal ten doel om Chugphill's dure plan tot hervorming van de gnmoontebelastingen, die een zwaar offer van de Schatkist zal vragen, te financieren. HET PUBLIEK DOET OOK MEE. Naar hot W.B. te Kattowitz meldt, hebben aldaar de politieke en inzonderheid de communistische ge vangenen amok gemaakt. Als motief werd aange voerd het slechte en onvoldoende voedsel. De gevange nen zongen communistische liederen en barrikadeer- den hun cellen. Voor het gebouw verzamelde zich een grooto menigte, die door met karabijnen gewa pende politie in toom moest worden gehouden. Ver schillende pogingen der autoriteiten om met de ge vangenen te onderhandelen, mislukten, zoodat ten slotte sommige cellen door beambten met geweld moesten worden opengebroken. meldt uit SovöijlalïUid, provincie Quotao, dot de iotorlgo For<t-vM#g»aohin», die met de rxoodlge oa- »l©n de „Br»m»n" te hulp komt, 's middag ep ily-Xflland aangekomen la. gon» de laatete berichten van Oreen)y-*1l&nd «taat ïhter nog volstrekt niet vaat, of de „Breinen" wel eiland zolf gerepareerd zal kunnen worden. De Cuisinier en een méoanlolen warén er nameljjk, men zich zai herinneren, ln geslaagd het toe een geïmproviseerd plankier te plaatsen, waar- het landlngsonderetel wilden demonteeren. Tij deze werkzaamheden stortte het plankier echter lardoor het vliegtuig weer op het Ijs viel, Hierbij ook een belangrijk onderdeel van den motor ge- te zijn. Het Ford-vllegtulg hesft dit onderdeel zloh, zoodat d© reparatie nlot kan worden ult- Do «enige uitweg zou feitelijk het overbrengen jen nieuwen motor zijn, doch dit kan slechts per en nlot door do lucht gosohledon. Bht dlflnltief blijken, dat do „Bremen" niet to her- Is, dan zullen, de vliegere van het Ford-vllegdulg maken, dat gemakkelijk tien. personen tegelijk ervoeren. toestand van don vllogor Bennett, die wegens long- gking ln het, ziekenhuis te Quebeo xnoost worden lomon, geeft reden tot bezorgdheid. DRIE INLANDERS VERDRONKEN* etn, B-öInt uit Batavia, d.d. 23 AjpnU'-. Een zeer bandjir heeft Enrekang, in do afd» Pare- (Coluboö) geteisterd. Brie inlandors zijn ver- ;en, do afdeoling 'voor besmettelijke Blekten- in nllltair kampement, huisje® voor de schild- ton en andere kazorneoringsstukkon zijn wog- eld. Het archief word gedeeltelijk en twen run, geheel door hot water weggeslagen, en particulier eigendom werd veel schade fcoegc- ERWAOHTEN BELASTING OP DE BENZINE. nige dagen, gelsden wérd nog met de mogolljk- rekening gehouden «dut ChurctoiJl, de Engelsche kist-mini&i va/tongcn der nutomobil-iftton de der belasting op paarde krachten een belasting op benzine altham» ten deel bo gen zou. Er werd reeds gemeld/dat hij de bu ig op paard«krachten 'halveeren zou en voor de Ben paar stuivers per galon benzine heffen. De e berichten luiden nu echter algemeen, dat Heen de belasting op P.K. gehandhaafd wordt, 1 dat bezitters van motorvoertuigen ten, over- nog, een belasting op benzine te' betalen zui lgen. Alleen over het bedrag van de belasting t in de pers verschil van meening, over het mei niet. ttmlgen spreken van twee stuivers, maar daar lechts 5 millioen pond zou opbrengen, denkt KRUPTXES VAN 100 METER HQOOTE. Ansta avlnt uit Batavia, d.d. 28 April: Du Krakatau heeft ln hut afgeloopon etmaal 20 eruptie» te alen gegeven. De hoogst bereikte hoogte was 100 meter. Br werden M8 knallen waargenomen. EEN PRACHTIGE PRESTATIE. 3100 KJBS. In de 21 Va «tor» Kapitein G. H. Wllklns, de Australische Poolreizi ger, is or in geslaagd, over het Poolgebied van Alas- ka naar Spitsbergen to vliegen in 21Vi uur tijd. De afStand bedroeg 3100 K.M, Het blijkt, dat hij hierbij ook over do Noordpool zolf is gevlogen. Hij werd op zijn tocht vergezeld door don bestuur der Karl Edleson. Tot dusver zijn slechts weinig bijzonderheden over dit buitengewoon gevaarlijke vliogavontuur bekend geworden. De tocht ie van wetenschappelijk standpunt be schouwd. niet, zoo belangrijk, echter wèl, bezien van vliegtechnisch standpunt. Byrd, die dn 1920 de eorsto was die met een vlieg- tuier de Noordpool bereikte, heeft zich ovor het, suc ces van Wilkins en F/iloson zeer enthousiast en heel ridderlijk uitgelaten. Hij zoide dat do verrichting van die bolde mannen he^l wat moer te betookenen heeft dan indertijd zijn (Byrd'a) vliegtocht naar de Noord pool. De Now-Yorksoho bladen zijn opgetogen over den geslaagden vliegtocht. Alaska—Rpitohnrgen. Zij schrij ven er over als over het grootste feit uit do geheele geschiedenis van het vïiegwezon. Do Amorikaanscho secretaris van Staat, Kellogg en do Amorlknanscho ministerft van oorlog, Davis, en marine, Wilbur, hebben Wdlkens telegrafisch gecom plimenteerd mot zijn prachtige nrostatio. Ofschoon Wilkons nog niet eens thuis is, hebben do bladen nu al berichten ovor zijn toekomstplannon. Wilkons wil n.1. mot den fin an cl oei en steun, dien hij thans kan verwachten, oen Zu-irDPool-expodltle •onder nemen. De bodooling der expediüo zal dari zijn, na to gaan wat do invloed la van de toestanden in het Zuidpoolgebied op het klimaat van Australië. Het relaas van den tocht. De Times van Maandag geeft hot volledige rolaas van den tocht van Wilkons en Eiolson. Er blijkt uit, dat do vliegers in Alaska voel deveine hadden met do metalen ski's onder hot vliegtuig. Tenslotte moest zelfs een andere startingsplaats worden gekozen op een meertje. Het vertrek geschiedde op 15 April. De eerste vijfhonderd mijil was het heldor, toen werd 100 mijl door den mist gevlogen.. Een uur lang vloog Wilkins op 3000 vt. Hij kon hot ijs ndet zien en vloog af en toe boven de wolken. Hierop werd hot weer h»ld»r. Het vliegtuig nam «11 n weg ov»r het gebied waar Paary, BtaTunsson en M&cmilltn aanwijzingen hadden moenen te zien voor do aanwezigheid van land. Wilkins had daar goed zicht naar alle kanten. Er wa# geen spoor van eilanden te bekennen. Wel werden herhaaldelijk open kanalen in het ijs opge merkt. Er waren geen ijsperslngen, en niet de minste aanwijzingen voor e®n ondiepe zee werden ontwaard, Wilkins durfde niet te landen, uit vrees moeite te zullen hebben rnct opstijgen daarna. De vliegers be vonden zich thans benoorden Grantland. Door do wolken, die hoven do hooge kust van dat land, tot noordelijk, daarvan, werd het ijs onder de vliegers aan 'het zicht onttrokken. Een storm waar zij tegenin vlogen dwong hen Zui delijker aan te houden; en door hooger te gaan kre gen zij af en too toppen van Grantland te zien. Dit dionde motoon tor oriëntatie; de 'koers word veran derd en er word nu, sturende op zon en kompas rocht op Spitsbergen aangestuurd. De wind was thans ach ter en door uit te wijken voor een storm boven Groenland, hield men juist don harden wind in den rug. Ook van Groonland werd een hooge top gezien. Maar nu kwam hot vliegtuig in voortdurende, dichte wolkenbanken. Do toestand werd nu gevaarlijk. Nog benzine voor twee, drie uur, ®n geen zicht. Zij vlo gen toen om aan hot gevaar van tegen do rotsen van Spitsbergen te worden verbrijzeld, te ontsnappen, lager. Het vliegtuig was thans zeer licht en werd door dwarrelwinden op en neer geslingerd. Plotseling weer een berg vlajc voor. Het bleek spoedig een eiland te zijn. geweest. Bènzinegebrek noodzaakte tot landing. Eielson voerde die prachtig uit, in dichten (mist,, Plotseling verrezen uit den mist voor hen t.wee hooge toppen, terwijl er door den mist bijna niet# te zien was. Ze bleken te zijn op ijs dat aan land vastr zat,. Het vliegtuig wn# onbeschadigd. De vlieger» wa ren 20 uur en 20 minuten in de lucht geweest. Den volgenden dag, ?iadat de vlieger» eerst, eens gor-di had,(ton geslapen, bepaalden zij hiun positie; en bleek ti(rt htm dat zij dicht bij Grcon Harbour waren. De wind achter gedurende het laatst» deel van den tocht had ton «eerste geholpen. Na een ruat van vijf dagon werd de tooht voortge zet.. BIJ het vertrok viel Wilkins van den vliegtuig- ladder; Eiolson, die dit eorst niet gemerkt had, koer de later terug en landde opnieuw om Wilkins te ha len. Toen ging hot naar Green Harbour. De ruet van vijf dagen bleek te zijn ^doorgebracht op Doodemans-eilond. WlUiln'a varhaal over dsn tooht Over de vlucht seint kapitein George Wilkin® de volgende bijzonderheden. Bij het vertrek hadden wij door de zware belasting van het vliegtuig met moeilijkheden te kampen. Drle- mnö.1 braken de metalen wielen van bet landlngn geitel, totdat het eindelijk gelukte op do 1300 meier bingo startbaan vlot to starten. Gedurende do eerste 750 idlomotor van de vlucht was het weer goed. Toon kwam de nevel opzetten en gedurende 150 kilomotor was er geen land moor to zien. Tot do nevel opgetrok ken was, vlogen wij boven open water mot. hier en daar klelno of grootoro stukken ijs, waaruit bleek, dat er norgons in de omgeving land wn,s. Deze stre ken waren tot nu too door geon tnenechonoogen aan schouwd. Tot oTigoveer 350 kilometer van Spltshergon blook hot, zicht good. Toon vlogen wij v^oor door dichte wolkon en waren wij gohool op onze ln st ruinen ton aangowozon, I>o brandstof was lntusschen bedonkolljk verminderd, terwijl een hevige sneeuwstorm elk uit zicht bolemmerde, Desondanks gelukte het, oen vlotto tuwchonlnndlng te mekon. Vijf dagen later zijn wij weer vertrokkon en ook bij alt vortrok waren do mooiiljkhodon groot. Ovor do Pool? De Lockhood-oondekkor waarmode Wilkins zijn Poolvlucht heeft volbracht. 1» het kleinsto vliegtuig dat ooit voor een Poolexpeditie werd "ebruikt. In eon telegram aan dr. Bowrnan, don directeur van do American Geographlcal Socloty, beeft kapitein Wil kins bevestigd dat hij op zijn tocht geen land hooft gezien. I)r. Dowrmm verklaarde dat do route die Wil kin» heeft gevolgd, zoo gekozen wa», dat de kans cp het ontdokken van lapd zoo groot, mogelijk kon wor den geacht. Do tocht van Point Barrow ln Noord westelijke richting die Wilkins vorlodcn Jaar onder nam en die van do „Norgo" ovor do Pool haddon reeds bewezen, dat ln de rechte lijn tusechen Alaska on Spitsbergen geen land was te vindon. Wilkins wilde daarom op zijn thans volbrachte PoolvluCht een zwenking naar recht» maken, om „Crooker Land" to ontdekken, de landstreek die Peary van do Noordelijkste punt van Grant Land me-endo te hebban gezien. Daar Wilkins aan dr, Bow rnan seinde, dat hij zijn vastgestelde routo Is ge volgd, ia de directeur v-au het Amarikaansche genoot schap or van overtuigd, dat hot thans vaststaat, dat Peary zich moet hebben vergiet. Pr. Bowman verklaarde verder nog, dat Wllklns mot, zijn Pooltochten nooit anders dan wetenschap pelijke doeleinden 'hooft nagostroefd en dat het nlot in zijn voornemen lag over de Pool te vliegen tenzij hij door de windrichting daarheen zou worden ge dreven. Dat Wilkins inderdaad precies over de Pool is ge vlogen, blijkt uit de berichten die wij tot nu toe heb ben ontvangen, nlot duidelijk. Dl ADVOCAAT OPGESLOTEN EN DB DEUR WAARDER WEOOBJAAOD. Uit Koptnh&gen wordt gemeld: Donderdag 11. vervoegden si eb. op de boerderij ven een tekeren, Peter Boesen te Osterterp, M.nhanger vs.n de Noord Sleeswljksehe eutonomlstleohe partij, een edvooaat en een deurwaarder, om beelag te leg gen. Boesen geleidde den advocaat nnar een kamer, waar hij hom opsloot on door oen mat oen hooivork gewnpenden knecht Het bewaken. Vervolgone ging hij met eon Jachtgeweer op den deurwaarder toe. Boze maakte zich echter uit de voeten en waarschuwde de politie. De politie bevrijdde den advocaat on maakte pro ces verbaal op. Dit Is reeds het tweedo geval, dat een aanhanger dor autonomistischs partij in verzat tegen het wet tige gezag komt. VLUGGER DAN MET EEN LUCHTSCHIP. Van do 43 a.uto'«, die Vrijdag te mldenuusht of- Zater dag 1n de eerate ochtenduren tilt Milaan, vertrokken war ren om aan den wedat.rtjd naar Stolp deel te nemen, waren er Zondagavond otn acht uur 80 te Stolp aange komen- De eereit# wagen, die binnenkwam, wa# no. 11, met den veervdtter van de Xt#Jla#n»ohe automobJeldub, Mercurio Merc&ntl. Deze wagen w«« de vierde, die ver trokken wan, om B minuten over twaalven. Hij wae den volgenden macht ometrook» 2 uur te Stolp en heeft du» dun n/Htand van 1S50 K.M. in 26 uur afgelegd, waarmee hU de Italla, het luohtnohlp van Noblle, die er 80% uur over gedaan hooft, du» mot «tukken hoeft geklopt. Men moot echter in aanmerking nomen dat Noblle voor aijn vlucht bij zond or ongunstige woonomstandigheden trof, die hom tot «en flinken omweg noopten. De tweede auto, die uit Milaan to Stolp aankwam, wa» ovon ovor drieën binnen, een uur na Mercurio du»; daarna volgden or ge leidelijk meer. Verscheidene van de later aangekomen wagens waren hier of daar verdwaald geweest of om gereden. Vertegenwoordiger» van de Dulteohe automobielelub en de officieren van de Italla ontvingen de Ztallaaneohe automobilisten. Een van de niet aangekomen auto'», dl» aan dezen rit deelnamen, heeft bij Hof ln Beleren een Dultache auto aangerodon, die tengevolge van de botolng ln eon 7 M. lager geilegon land viel. Van do zee inzittende t» 6An vrouw doodelljk, de andore vijf ernstig gekwetst. DE AARDE BEEFT NOG STEEDS. Weer «enig® halsan ingestort. De bevolking In do kampen door rogon en kond* geteisterd. In Phillppopei zijn 8000 halzen onbe woonbaar geworden. De aardhovlngeu in Bulgarije houden nog atood» aan. Vrijdagnacht, Zaterdag, Zotordagnacht, telkens werden nog zwakke schokken waargenomen in het geteletemö gebied, die van ondoraardach gerommel vergezeld werden. To Sofia voelcle men slecht» eon lichten woerelag van de «chokkon. De hoole bevol king uit do strook van Phillppopei, Tnjlrpan en Bo- rleeowgrod, die van do etéden Tatar-Bazardejlk, Haekovo on Harmanll inbegrepen kampeeert ln de openlucht. iTelaaa valt er eind» twoo dagon onn he vige regen, terwijl de temperatuur Aanzienlijk go- doald ia. Dit belet echter niet, dat ook zij, wier hul zen of «iad zijn gespaard, zooals dat bijvoorbeeld mot de'bewoners van Sofia het geval ie, or voor het meerondool de voorkeur aan gevon in tenten en an dere kampmentcn in de opon lucht te blijven over nachten. To Golem Konare, ten Noorden van Phillppopei, heeft oen schok, die wat -heviger aankwam een tlnn» tal huizon tot instorting gebracht on de kerk, do school en-het agentschap van de landbouwtaak ba- schadigd. Voor hot oorst zijn ditmaal ook Panagiu- riet® (ln da bergen tuftetihen Phillppopei en Sofia), Lftdjaue en Ktrdsjali door de aardbeving getroffen, die zich du» ietwat in de richting van Sofia schijnt te verplaatsen, Do bevolking ontvluchtte dadelijk de bebouwde kommen en zocht, ondank» den stroomen den regen het open veld op. Iir schijnt hier echter geen ernstige schade te zijn aangericht en van de bewoners werd niemand'gedeerd. Volgons oen voorloop!go lijst van de verwoeste on onbewoonbaar geworden gebouwen te .Phillppopei, zijn dit er ongeveer 8000. Alle kerkelijke en wereld lijke schoolgebouwen zijn ingestort on de scholen zullen waarschijnlijk voor maanden gesloten moeten worden. Koning Boris blijft zijn tochten door de verwoeste streek voortzetten. Zaterdagnacht heeft hij te Phi- Ook bij once VERTEGENWOORDIGERS. Beleefd aanbevelend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 7