SchagerCourant DE ZUIDERZEEWERKEN Arpad Moldovan, Zaterdag, 12 Mei 1928. 71ste Jaargang. No. 8253 Vierde Blad. Blnnenlandsch Nieuws. Met een reddingsboot over den Oceaan De wegenverbetering in ops land. Bruidsfoto's, Bruiloft- en Familiegroepen, Kinderportretten enz. Buitenopnamen Fotografische Ateliers 3 Ai d de z.g. Oude Zeug, tusschen Wierln- 8611 (Don Oever) en Medemblik is door de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzee werken begonnen met het maken van den <U|k voor de inpoldering van de Wieringer- »((er. Bovenstaande foto's geven een overzicht van de werkzaamheden. Het is er zeer be drijvig. Er liggen vier groote grijpkranen voor het storten van kelleem, twee zandzui gers, een transporteur voor het lossen van bazaltsteen en verder nog verschillende klei nere kranen voor het lossen van materialen. Voor de arbeiders zijn meerdere woonketen gebouwd. Verder is er oen werkhaven ge maakt, waarvan kiek no. 1 een overzloht geelt, no. 2 toont een kraan, bezig met het storten van kelleem in de riohtlng van Me- 4 dembllk. No. 3 geeit een overzicht van de werkzaamheden in de richting van Wlerln- gen, terwijl no. i dit doet naar den kant van Medemblik. DE TOCHT VAN DIB „SOHUTTEVAER." BIJ xuldwietm: storm In hot Engolsohs Kanaal. Wo lazen in do Msb.: HU do mocsLo monschon bestaat nog altijd een rei koord begrip omtrent het streven van den 70- Jarigen ouden heer Schuttevaër, Over het algemeen hoort men zeggen: „hst duurt to lang". In de eerste plaats dient opgemerkt, dat do»» tocht in geen gival een «nelheldstocht is. BohütttvaAr'» bedoeling is ds wereld to bewijzen, dat dit systeem^reddingboot gevaarloos do onstui- mlgato zeeën kan doorstaan. Dat sijt dit kan, heeft do „Schuttevaór" mot don hevlgen Z.W.-storm in hot Kngnlschi Kaïuial wol bowoxon. Immors wat sou er van oen opon boot torocht zUn gokomon? Na hut bokund worden vun do wederwaardig heden die do „Schuttovftér" in dezen storm hooft nuK«Ko'ii)nibkt. zijn or stemmen opgegaan om te trachten don vorderen tocht van overheidswege to doen vorblodon, onder hot motlf dat belet moest worden dat do bemanning tich noodoloos ln gevaar •telde. lino denkon dsao creachte hcoren, die in elk geval blijk gaven ven monechelljli «evool, over het vol gende! „Dn«elIjk* vertrekken uit groote zeehavens schepen sihhh met 50C of moor passagiers, Het blijkt uit do itatiatlo'kün van de 'Uoycle dat Jaarlijks ongeveer 60 schepen dor wereld-vloot verdwijnen, waar men nooit roeo.' iets van hoort. En al deso schepen hsb^ ben iv>» altijd ale wettig reddingmiddel de open booten aan boord." Zou het niet beter zijn om daar zijn item tegen te vorheffon? Tot. gornststolling van een ieder diene echter dat: de bemanning van de „Schuttevnêr", die toch don hevtgen storm in het Engel&ch Kanaal medo- maakte, Maparlg verklaart; „de boot h+tft iStfh schitterend gedragen en kan absoluut geen kwaad.' De bemanning en vooral de heer Scht^evaër >Un dan ook vast besloten den tocht ondanks de finan- cleele moeilijikllvideh voort te zetten. iSchuttevuör heeft reeds jarenlang met zijn proef- boot uitstekend geslaagde proeven genomen o.a. de duikproovon, Voorts is Schuttovaör indertijd met oen Z.W.-storm op eigen kracht IJmuidon uit gezeild. eonige uren buiten gebleven en op eigen krachten weder binnengekomen. Mot ale resul taat dat het oordeel van vooraanstaande deskundige personen óónparlg luidde: „De uitvinding van den heer Schuttevaêr is voor het reddlngswoaon ter zeo een groote stap vooruit". Andermaal 1» nu weer 6An schitterende presta tie met den „Sohutfcovnör" geleverd tijdens den he- vigon Z.W,-storm in het Engelsch Kanaal is de be manning goons/.ins vordronkon; integendeel, niet tegenstaande men tijdens don storm tweemaal in een woedende branding kwam, den ooieten keer VOOr fvastboriie. de tweede maal voor de hulzen- hooge rotson van Folkoetone, ls de boot veilig de haal van Margete binnen goioopen. Wel was dit oen teruggaan op don oene Ingesla gen weg, maar zonder anker ln 'hot Rngelsch Ka naal tijdens onn hevigeni Z.W. storm en. met tij to gen, heeft een zeilboot nlote ln te brengon en 'is alleen aan, de ordo: het loven behouden, en dat do „SchuttovaAr" duarvoor zorgde, is bekond. Het prachtisch resultaat voor Schuttevaór na don •torm is dat men van Fransche zljdo het eystoem „Schuttevaèr" aangevraagd heeft, Dit is echter niet voldoende. Schuttevaèr tracht te bereiken dat men in de geheels wereld do over- tuiging krijgt dat in/voering -van zijn uitvinding oen gronto verbetering beteekent voor het reddlnaa wezen ter zee. Dit kan alleen boreikt worden door voortzetting van den voorgonomon tocht. Ook al mocht do boot in don Ocoaan door een rmkomendfin orkaan ovurvallcn wordon on oventueel mast on tuigage worden afgeslagen, dan nog in do bemanning niet veloren. Dan blijft alleon do vraag hoe lang duurt het alvorens do apvarundon opge nomen wordon door een paeseerend sohlp. Maar ook ln aoo'n geval 2OU du .JSchuttivadr" ibewozcm holVben haar plicht to hoblwn vervuld, n 1. dat de schipbreukelingen nlot ton doodo waren op geschreven, Denkt aan de ongevner GO schepen waar men nooit meer lote van hoortl TUMCKBN D1Q R.K. EN PROT. CHR, PARTIJ JON. Naar het Nsd. Corr. Bur. vernssmt, ts door hst Cen trum, de R.K. Staatspartij ln Duttschland, een brief ge richt tot de R.K. Staatspartij In Nederland, waarin aan het bestuur dier partij nadere inllohtlngen worden ge vraagd met betrekking tot da samenwerking tusschen de Katholieke en de Prot. Chr. partijen in ons land. 1918 **9gwr«aga IC DeK geldt r-yyr era f-Jartg* pari ode. waarvan de rasultatan pas in 1982 tan volle aan het dag* licht sullen' traden. Intusschen worden alweer plannen gemaakt voor nieuwe werken, waarvan de uitvoering wellicht ook reeds vóór 1982 wordt aangevangen. De heer Ebels had het denkbeeld aan do hand ga- daan om de hulp van de provinciale Waterstaatsdlon- sten ln te roepen, maar daarvan wilde do minister niets weten. Ieder moet op sljn eigen torroln blijven; het Rijk kan zijn werk best af en heeft ambtenaren en arbeids krachten genoeg. De opmerkingen omtrent een goeds verbinding van het Noordon naar het Zuiden des landi schenen op dan minister wel indruk te hebben gemaakt. HIJ orkende althans de Juistheid ervan en hij zou ernstig overwe gen in hoever hieraan kan wordon tegemoetgekomen. Overigens deed het spreker goed de woorden van den heer Schaper te hooren, die sei: „De Minister kan niet heksen". HIJ sal die woorden In een van sijn vertrekken laten ophangen. Men heeft gevraagd of 91 mlllloen voor dit Jaar ge noog was. Ja. Sproker kan wel 80 mlllloen vragen, maar het Ie de vraag of dat meerdere verwerkt sou kunnen worden. Het departement heeft meer te doen, men denke -\lleen maar aan de droogmaking der Zuiderzee. Als Ie Kamer het uitgetrokken bedrag te garing mocht ichten, dan wil nproker toch wanrsohuwen: overwoog lat. wij wol veel ondernemen, maar sal het ook goed worden godnnn? Do hr. Van don Tempo] vroog of ook wordt gelet op de belangen der voetgangers. Zeker wordt dit gedaan, doch blijkens een gehouden telling op een xeer drukken weg, dis van Amsterdam naar Haarlem. Is het aantal voetgangers gering, Ten aanslon van den aandrang om Inlandsoho klin kers voor de wegen te gebruiken, antwoordt spreker, dat het, Rijk mlllloenen klinkers heeft, gekocht en een groot aantal klinkerwegen onderhoudt. Over goede xtrnatmakers kan men wel beschikken, want er koinen weinig klaohten over de klinkerwegen. D# Wagon raad. Van oen Wegenrand, zooals door den heer vah der Waarden wus voorgesteld, «n wnarton de minister thunu gekomen was, wilde hij niets weten, Voor sloh acht de minister soo'n advles-oollogn nlot noodlg. HIJ vreesde, dat nlot alleon sou advlseeren, muur ook dlsoussleoron met den minister en het departement on daardoor de uitvoering van werken tegenhouden. i Ofschoon er van verschillende sljden' op geweven was, dat andere advlseerende radon toch sulk goed »n nuttig werk verrichtten, wus de minister niet van wijn stand punt af te brengen, Maar «Is de Kamer een Wegenrftad wilde, - en dat was uit do dubatton roede duidelijk ge noeg gobleken dat} sou hij de motie niet naast floh neerleggen, maar alen, wat hij met soo'n „log lichaam'" of „gedeputeerden te valde" aou kunnen bereiken. Wanneer daarna de motie ln stemming gebracht wordt wordt dese aangenomen mot 69 tegon 19 stemmen. Tegen stemden de antl-rovolutlonnalron, de vrij*.-de mocraten, do Christelijk Hlstorlschen Tlinnus, dr. de Viseer, Langman, on Woitkump, on verder do hoeren Llngbeek (H.G.S.P.) Braat, (PI.) on de voorzitter. Zooals bokond, staan do loden der Katholieke partij ln Dultsohland voor soortgelijke quaestles als haar ge loofsgenooten hier te lande met betrekking tot politieke samenwerking met andere partijen. De voorzitter van de R.K. Staatspartij, Jhr. Ruys do Beerenbrouok, heeft de «trekking van dezen brief be sproken met de leidere .der Anti Rsv. Partij en der Chr.-Hlst. Unie, ds henron Heemskerk en Sahokking. HET VRAAGSTUK IN DB TWKKDK KAMUH BEHANDELD. De motto-van dor Waordtui om «K»n Wegenraod In to stollou mot nu togen 19 stommen tuuigtinomim. Nadat een twintigtal afgevaardigden in de Tweede Kamer het woord had gevoerd bij de behandeling von het Wegenfonds en de motie-van der Wnordon Inzak» de Instelling van een Wegenraad Is Donderdag minister Van dor Vegto aan het woord gekomen om slch tegen over do ontevreden sprekers to verdedigen, Want on tevreden waren de afgevaardigden geweest, vooral ten aanxlon van de anelheld, waarmee de minister het plan uitvoerde. Men vond dat het beet wat vlugger kon gaan. De minister aoido, den Indruk te hebben, dat hetgeen thans reeds aan de wogen geschiedt, reden geeft to*. tevredenheid bij hen die de wegon gebruiken. De klagers riep hij too: Houdt moed en waoht nog oons oen Jaartje om to xlen, wat er dan gedaan is! One land kan volgens den minister tevreden zijn met wat ln tn allorfljnoto uitvoering, ook ua hult In eigen omgeving. Ook voor (o.a. hulton, tulnon, landoohappon, bloemen, ent.) overal to ontblodon, tonder prljeverhooglng. Nieuwe Niedorp A Noord-Scharwoude

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 11