SchagerCourant
DE ZUIDERZEEWERKEN
Arpad Moldovan,
Zaterdag, 12 Mei 1928.
71ste Jaargang. No. 8253
Vierde Blad.
Blnnenlandsch Nieuws.
Met een reddingsboot over den Oceaan
De wegenverbetering in ops land.
Bruidsfoto's,
Bruiloft- en Familiegroepen,
Kinderportretten enz.
Buitenopnamen
Fotografische Ateliers
3
Ai d de z.g. Oude Zeug, tusschen Wierln-
8611 (Don Oever) en Medemblik is door de
Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzee
werken begonnen met het maken van den
<U|k voor de inpoldering van de Wieringer-
»((er.
Bovenstaande foto's geven een overzicht
van de werkzaamheden. Het is er zeer be
drijvig. Er liggen vier groote grijpkranen
voor het storten van kelleem, twee zandzui
gers, een transporteur voor het lossen van
bazaltsteen en verder nog verschillende klei
nere kranen voor het lossen van materialen.
Voor de arbeiders zijn meerdere woonketen
gebouwd. Verder is er oen werkhaven ge
maakt, waarvan kiek no. 1 een overzloht
geelt, no. 2 toont een kraan, bezig met het
storten van kelleem in de riohtlng van Me-
4
dembllk. No. 3 geeit een overzicht van de
werkzaamheden in de richting van Wlerln-
gen, terwijl no. i dit doet naar den kant van
Medemblik.
DE TOCHT VAN DIB „SOHUTTEVAER."
BIJ xuldwietm: storm In hot Engolsohs Kanaal.
Wo lazen in do Msb.:
HU do mocsLo monschon bestaat nog altijd een
rei koord begrip omtrent het streven van den 70-
Jarigen ouden heer Schuttevaër,
Over het algemeen hoort men zeggen: „hst duurt
to lang". In de eerste plaats dient opgemerkt, dat
do»» tocht in geen gival een «nelheldstocht is.
BohütttvaAr'» bedoeling is ds wereld to bewijzen,
dat dit systeem^reddingboot gevaarloos do onstui-
mlgato zeeën kan doorstaan. Dat sijt dit kan, heeft
do „Schuttevaór" mot don hevlgen Z.W.-storm in
hot Kngnlschi Kaïuial wol bowoxon. Immors wat sou
er van oen opon boot torocht zUn gokomon?
Na hut bokund worden vun do wederwaardig
heden die do „Schuttovftér" in dezen storm hooft
nuK«Ko'ii)nibkt. zijn or stemmen opgegaan om te
trachten don vorderen tocht van overheidswege to
doen vorblodon, onder hot motlf dat belet moest
worden dat do bemanning tich noodoloos ln gevaar
•telde.
lino denkon dsao creachte hcoren, die in elk geval
blijk gaven ven monechelljli «evool, over het vol
gende!
„Dn«elIjk* vertrekken uit groote zeehavens schepen
sihhh met 50C of moor passagiers, Het blijkt uit do
itatiatlo'kün van de 'Uoycle dat Jaarlijks ongeveer
60 schepen dor wereld-vloot verdwijnen, waar men
nooit roeo.' iets van hoort. En al deso schepen hsb^
ben iv>» altijd ale wettig reddingmiddel de open
booten aan boord."
Zou het niet beter zijn om daar zijn item tegen
te vorheffon?
Tot. gornststolling van een ieder diene echter
dat: de bemanning van de „Schuttevnêr", die toch
don hevtgen storm in het Engel&ch Kanaal medo-
maakte, Maparlg verklaart; „de boot h+tft iStfh
schitterend gedragen en kan absoluut geen kwaad.'
De bemanning en vooral de heer Scht^evaër >Un
dan ook vast besloten den tocht ondanks de finan-
cleele moeilijikllvideh voort te zetten.
iSchuttevuör heeft reeds jarenlang met zijn proef-
boot uitstekend geslaagde proeven genomen o.a.
de duikproovon, Voorts is Schuttovaör indertijd
met oen Z.W.-storm op eigen kracht IJmuidon uit
gezeild. eonige uren buiten gebleven en op eigen
krachten weder binnengekomen. Mot ale resul
taat dat het oordeel van vooraanstaande deskundige
personen óónparlg luidde: „De uitvinding van den
heer Schuttevaêr is voor het reddlngswoaon ter zeo
een groote stap vooruit".
Andermaal 1» nu weer 6An schitterende presta
tie met den „Sohutfcovnör" geleverd tijdens den he-
vigon Z.W,-storm in het Engelsch Kanaal is de be
manning goons/.ins vordronkon; integendeel, niet
tegenstaande men tijdens don storm tweemaal in
een woedende branding kwam, den ooieten keer
VOOr fvastboriie. de tweede maal voor de hulzen-
hooge rotson van Folkoetone, ls de boot veilig de
haal van Margete binnen goioopen.
Wel was dit oen teruggaan op don oene Ingesla
gen weg, maar zonder anker ln 'hot Rngelsch Ka
naal tijdens onn hevigeni Z.W. storm en. met tij to
gen, heeft een zeilboot nlote ln te brengon en 'is
alleen aan, de ordo: het loven behouden, en dat do
„SchuttovaAr" duarvoor zorgde, is bekond.
Het prachtisch resultaat voor Schuttevaór na don
•torm is dat men van Fransche zljdo het eystoem
„Schuttevaèr" aangevraagd heeft,
Dit is echter niet voldoende. Schuttevaèr tracht
te bereiken dat men in de geheels wereld do over-
tuiging krijgt dat in/voering -van zijn uitvinding
oen gronto verbetering beteekent voor het reddlnaa
wezen ter zee. Dit kan alleen boreikt worden door
voortzetting van den voorgonomon tocht.
Ook al mocht do boot in don Ocoaan door een
rmkomendfin orkaan ovurvallcn wordon on oventueel
mast on tuigage worden afgeslagen, dan nog in do
bemanning niet veloren. Dan blijft alleon do vraag
hoe lang duurt het alvorens do apvarundon opge
nomen wordon door een paeseerend sohlp.
Maar ook ln aoo'n geval 2OU du .JSchuttivadr"
ibewozcm holVben haar plicht to hoblwn vervuld, n 1.
dat de schipbreukelingen nlot ton doodo waren op
geschreven, Denkt aan de ongevner GO schepen
waar men nooit meer lote van hoortl
TUMCKBN D1Q R.K. EN PROT. CHR, PARTIJ JON.
Naar het Nsd. Corr. Bur. vernssmt, ts door hst Cen
trum, de R.K. Staatspartij ln Duttschland, een brief ge
richt tot de R.K. Staatspartij In Nederland, waarin aan
het bestuur dier partij nadere inllohtlngen worden ge
vraagd met betrekking tot da samenwerking tusschen
de Katholieke en de Prot. Chr. partijen in ons land.
1918 **9gwr«aga IC DeK geldt r-yyr era f-Jartg* pari ode.
waarvan de rasultatan pas in 1982 tan volle aan het dag*
licht sullen' traden. Intusschen worden alweer plannen
gemaakt voor nieuwe werken, waarvan de uitvoering
wellicht ook reeds vóór 1982 wordt aangevangen.
De heer Ebels had het denkbeeld aan do hand ga-
daan om de hulp van de provinciale Waterstaatsdlon-
sten ln te roepen, maar daarvan wilde do minister niets
weten. Ieder moet op sljn eigen torroln blijven; het Rijk
kan zijn werk best af en heeft ambtenaren en arbeids
krachten genoeg.
De opmerkingen omtrent een goeds verbinding van
het Noordon naar het Zuiden des landi schenen op dan
minister wel indruk te hebben gemaakt. HIJ orkende
althans de Juistheid ervan en hij zou ernstig overwe
gen in hoever hieraan kan wordon tegemoetgekomen.
Overigens deed het spreker goed de woorden van den
heer Schaper te hooren, die sei: „De Minister kan niet
heksen". HIJ sal die woorden In een van sijn vertrekken
laten ophangen.
Men heeft gevraagd of 91 mlllloen voor dit Jaar ge
noog was. Ja. Sproker kan wel 80 mlllloen vragen, maar
het Ie de vraag of dat meerdere verwerkt sou kunnen
worden. Het departement heeft meer te doen, men denke
-\lleen maar aan de droogmaking der Zuiderzee. Als
Ie Kamer het uitgetrokken bedrag te garing mocht
ichten, dan wil nproker toch wanrsohuwen: overwoog
lat. wij wol veel ondernemen, maar sal het ook goed
worden godnnn? Do hr. Van don Tempo] vroog of ook
wordt gelet op de belangen der voetgangers. Zeker
wordt dit gedaan, doch blijkens een gehouden telling
op een xeer drukken weg, dis van Amsterdam naar
Haarlem. Is het aantal voetgangers gering,
Ten aanslon van den aandrang om Inlandsoho klin
kers voor de wegen te gebruiken, antwoordt spreker,
dat het, Rijk mlllloenen klinkers heeft, gekocht en een
groot aantal klinkerwegen onderhoudt. Over goede
xtrnatmakers kan men wel beschikken, want er koinen
weinig klaohten over de klinkerwegen.
D# Wagon raad.
Van oen Wegenrand, zooals door den heer vah der
Waarden wus voorgesteld, «n wnarton de minister thunu
gekomen was, wilde hij niets weten, Voor sloh acht de
minister soo'n advles-oollogn nlot noodlg. HIJ vreesde,
dat nlot alleon sou advlseeren, muur ook dlsoussleoron
met den minister en het departement on daardoor de
uitvoering van werken tegenhouden. i
Ofschoon er van verschillende sljden' op geweven was,
dat andere advlseerende radon toch sulk goed »n nuttig
werk verrichtten, wus de minister niet van wijn stand
punt af te brengen, Maar «Is de Kamer een Wegenrftad
wilde, - en dat was uit do dubatton roede duidelijk ge
noeg gobleken dat} sou hij de motie niet naast floh
neerleggen, maar alen, wat hij met soo'n „log lichaam'"
of „gedeputeerden te valde" aou kunnen bereiken.
Wanneer daarna de motie ln stemming gebracht wordt
wordt dese aangenomen mot 69 tegon 19 stemmen.
Tegen stemden de antl-rovolutlonnalron, de vrij*.-de
mocraten, do Christelijk Hlstorlschen Tlinnus, dr. de
Viseer, Langman, on Woitkump, on verder do hoeren
Llngbeek (H.G.S.P.) Braat, (PI.) on de voorzitter.
Zooals bokond, staan do loden der Katholieke partij
ln Dultsohland voor soortgelijke quaestles als haar ge
loofsgenooten hier te lande met betrekking tot politieke
samenwerking met andere partijen.
De voorzitter van de R.K. Staatspartij, Jhr. Ruys do
Beerenbrouok, heeft de «trekking van dezen brief be
sproken met de leidere .der Anti Rsv. Partij en der
Chr.-Hlst. Unie, ds henron Heemskerk en Sahokking.
HET VRAAGSTUK IN DB TWKKDK KAMUH
BEHANDELD.
De motto-van dor Waordtui om «K»n Wegenraod In to
stollou mot nu togen 19 stommen tuuigtinomim.
Nadat een twintigtal afgevaardigden in de Tweede
Kamer het woord had gevoerd bij de behandeling von
het Wegenfonds en de motie-van der Wnordon Inzak»
de Instelling van een Wegenraad Is Donderdag minister
Van dor Vegto aan het woord gekomen om slch tegen
over do ontevreden sprekers to verdedigen, Want on
tevreden waren de afgevaardigden geweest, vooral ten
aanxlon van de anelheld, waarmee de minister het plan
uitvoerde. Men vond dat het beet wat vlugger kon gaan.
De minister aoido, den Indruk te hebben, dat hetgeen
thans reeds aan de wogen geschiedt, reden geeft to*.
tevredenheid bij hen die de wegon gebruiken.
De klagers riep hij too: Houdt moed en waoht nog
oons oen Jaartje om to xlen, wat er dan gedaan is! One
land kan volgens den minister tevreden zijn met wat ln
tn allorfljnoto uitvoering, ook ua hult In eigen
omgeving.
Ook voor
(o.a. hulton, tulnon, landoohappon, bloemen, ent.)
overal to ontblodon, tonder prljeverhooglng.
Nieuwe Niedorp A Noord-Scharwoude