Fl VROUWENRUBRIEK
ImmbbJ mÊÊÊmaÊÊKimÊmÊÊÊÊmÊÊmÊÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊmÊmÊmÊKmiÊmmmmKÊÊmÊmmtÊmmKÊÊÊÊiÊÊmKÊiÊÊÊÊÊÊÊtHÊmÊmÊmÊmaammÊmmimmmÊÊamÊmtÊÊÊmÊÊiÊKmÊtmmmÊÊÊmmÊmÊÊÊÊÊmÊ^ÊmmÊmm
ten schoorsteen on rood dak en twee populieren.
No. 6 toont ons zes aardige blanke ganzen,
die langs een diagonaal van een goudgeel (In
woeien kussen in paradepas voorbijtrekken
Een gedeelte van dit kussen is omraamd in
donkerblauw.
En tenslotte no. 7, waarop een ceintuurbaan-
treintje op een grijs linnen ondergrond rond
rijd. De wagens hiervan neme men in vroolijk*
heldere kleuren, het witte station heeft *en
dak met roode pannen.
Vergeet vooral niet, wanneer gij deze kus-
PARIJSCHE MODEBRIEF
tir! (Door aan man),
f P ar IJ 8, Aprfl.
„U stelt mij eigenlijk wel een beetje Indts-
jroete vragen", zei madame Adrienne, toen ik
roor enkele dagen haar modeshow bezocht.
.Maar, wanneer U denkt dat het de lezeressen
fan uw blad zal Interesseeren, dan kan ik u
ach wel op een en ander antwoorden Wat
au eigenlijk een doorsnee ollente zoo ongeveer
eer jaar voor haar toilet uitgeeft? Laten wij
jens kijkenPer Belzoen heeft zij noodig twee
«ponnen vooqr den morgen, twee eporttailleurs
wee japonnen voor den namiddag en twee
ivondjaponnea Kunt u tellen? Dat zijn in
otaal zestien stuks per Jaar. Wat die kosten
Mies bij elkaar 79.000 francs. Maar Adrienne
was nog niet klaar met rekenen. Daarbij ko
nen dan drie mantels, waarvan een bontman-
al. De twee eersten kosten elk 6000, de bont-
nantel gemiddeld 80.000 francs, maakt 90.000
kanos te zamea
Maar wilt u een volledige begrooting? Ver-
{eet dan niet de hoeden (8 k 10.000) de schoe
ien, de onderkleeding, de bandtasschen, de
taraplules en parasols, de parfums, zeggen
ére 28.000 frs. We hebben dus 78.000 plus
10000 plus 26.000, dat maakt 140.000 francs per
aar alleen voor de kleeding. .En hebt u dan
ïlets vergeten?" vroeg ik.
Vergeten heb ik niets, glimlacht mijn gast-
rrouw, maar Ik heb met opzet de juweelen
veggelaten. Want voor de juweelen bestaat er
teen gemiddelde.
Onwillekeurig deden deze cijfers en aantal
en japonnen mij even duizelen. Ik daoht aan
nijn 1 of t p"kken per jaar, aan mijn smoking
ran voor derToorlog die heusch nog heel goed
neekan en berekende ln stilte dat een „door-
mes^-oliènte van dit modebuis per jaar onge-
reer vijftig maal zooveel voor haar kleeding
rftgeeft als mijn bescheiden persoonlijkheid!
Kaar, eenmaal op haar praatstoel liet Adrienne
ug gjgi issg IUMB BflÉ B41B
„Of ik graag heb dat de mannen meekomen
wanneer hun vrouw toiletten komt kiezen?"
Nu en dan doen zij het, maar ik vind het vree-
selijk hinderend. Zij zien een japon voor een
aardige, knappe mannequin gedragen en dan
vinden ze hem mooi. Past dan hun vrouw die
japon aan dan bevalt hij hun niet meer.. De
vrouwen vreezen zulke desillusies, zij begin
nen te weifelen, bedenken zich en per slot van
rekening gaan zij weg zonder te koopen.
En wanneer het nog maar alleen bij deecht-
genooten bleef! Maar vele vrouwen komen
met haar weldoener en die zijn dikwijls nog
lastiger, 't Is Jammer dat u hier gisteren niet
was, dan zou u den hertog de Tgetroffen
hebben Hij was vergezeld door een knappe,
donkere vrouw, een Argentijnsche. Zij bestelde
vijf japonnen en hij liet haar kalm begaan. Hij
is een van de oudste klanten van ons huis,
maar wij doen altijd of wij hem voor de eerste
maal ontvangen omdat hij bij elke collectie,
steeds weer met een nieuwe cliènte komt. Do
hertog is vreeeelijk makkelijk, maar dat is een
hooge uitzondering. Ik heb liever dat de dames
alleen komen, aan gaat de verkoop veel
vlotter.
„Of er wel eens mannen alleen koopen?"
Niet dikwijls, maar vorige week waren er twee.
Zij kwamen 's morgens en ik heb mijn heele
zomercollectie voor hen beiden vertoond. Geen
enkele bezoekster was er bij aanwezig. Kennen
deden zij elkaar niet. Zij kozen ieder een mak
kelijke stoel, een heel eind uit elkaar, haalden
papier en potlood te voorschijn en maakten
met een vreeselijk bezorgd gezicht notities.
Beide bestelden een dertigtal japonnen. Wie
zij waren? De eerste was de opperhofmeester
van koning Ferdinand, de tweede de directeur
van een groote muslchall. De eerste kwam
voor de aankleeding van eene trouwpartij aan
het hof, de andere voor die van een nieuwe
revue.
„Actrices?" Natuurlijk heb ik actrices onder
mijn klanten, maar alleen die welke hetzij door
haar talent dan wel door haar schoonheid de
KW QMffl verdienen. Zij feelale? bare Japonnen
tegen den kostprijs. Ik heb een salon dat op
dezelfde wijze belicht is als het tooneel, en daar
scheppen wij dan de speciale theatertoiletten,
die in het zonlicht misschien heel leelijk zou
den zijn wat de kleuren betreft, maar daaren
tegen precies geschikt zijn voor het voetlicht.
Actrices zijn prettige klanten bij het passen
zijn zij even geduldig als bij het repeteeren
van haar rol en tegen een eenvoudige cou
peuse zijn zij even beleefd als in het theater
tegen den regiseur. Twee principes houdt elke
actrice er op na. Welke dat zijn?
Een goedgeslaagde japon is meer waard dan
een tooneelstuk dat faalt.
Er bestaat geen slechte rol wanneer men
een goed toilet draagt.
Madame Adrienne begint nu eerst los te
komen. Eerst had zij mijn vragen indiscreet
genoemd, nu vertelt zij uit eigen beweging
veel meer, dan ik oorspronkelijk gevraagd had.
„Weet u wat wij in de hooge modekringen
amphibieën noemen?" Neen? Amphibieën le
ven zooals u weet in 2 elementen, op het land.
of op het water. Zoo is het ook het geval met
onze amphibie-klanten. Zij leven in de groote
salons en in de palace, hotels of in salonhutten.
Alle zijn jeugdige adelijke vrouwen met een
mooie naam en een knap gezicht: gravinnen,
markiezinnen evenwel zonder graafschap of
markiezaat. Dikwijls betalen zij een zacht
prijsje zooals do actrices, maar nog veel meer
komt het voor dat zij heelemaal niets betalen.
Zoo?n markiezinnetje heeft het silhouet van
oen mannequin, of beter gezegd, zij Is een
mannequin. In de meest gesloten kringen wordt
zij, dank zij haar naam, toegelaten, en dan ko
men mijn nieuwste modellen gelijk met haar
binnen. Kunt u zich een betere reclame den
ken? En met meerdere heb ik een overeen
komst dat zij alle toiletten bij mij leenen kun
nen, en worden deze dan na het diner op een
ambassade of na een thee bij eene hertogin
weer terugbezorgd.
Het was intusschen laat geworden Nog
'lechts eene bezoekster was er, mager en ge-
fcKJgen, la ÜMl ssioii achtergebleven, Zij bed!
waarschijnlijk haar keus nog niet gefixeerd en
liet nog eens verschillende modellen terug
komen waartusschen zij aarzelde.
Madame Adrienne fluisterde mij haar naam
in 't oor en genoot over mijn bewondering
Is zij 't? Natuurlijk heb ik veel van haar ge
hoord.
Vroeger was zij een bekende schoonheid, nu
bezit zij alleen nog maar een groot fortuin. In
het Music du Luxembourg is een portret van
haar, blond, jong en vroolijk in een rose zomer-
toiletje wandelend tusschen de korenvelden
met lachende blauwe oogen... En nu is zij
een oude, rimpelige vrouw met rossige haren,
met geverfde roode wangen en een wazige
blik.
Waar wij een beetje achteraf zitten, is zij
zich niet bewust van onze tegenwoordigheid.
Voor haar draait en loopt een blonde manne
quin, die heel wat meer gelijkenis heeft met
het portret uit het Luxembourg dan het oor
spronkelijke model. Het meisje draagt een
frissche japon „Lavandière" Het gerimpelde
oudje wijfeit over Lavandière Zou zij het dur
ven koopen?
Om tijd te winnen, want het Is haar eigenlijk
volkomen onverschillig; vindt zij den prijs een
beetje hoog: „Zevenduizend? Hum"
Zij kijkt naar bet meisje, dat er nog Jeugdi
ger en frisscher uitziet dan het toilet dat zij
draagt.
De verkoopster die er bij staat voelt wat er
in de oude dame moet omgaan en vindt niet-
één woordje uit alle mooie zinnen die zij
anders steeds bij de hand heeft om de klanten
aan te moedigen en te doen besluiten, en er
ontstaat een angstige stilte
De bezoekster heft het hoofd op en herhaalt:
Zeven duizendl
En dan, zonder de mooie mannequin ook
maar één oogen blik uit het oog te verliezen,
zegt zij tegen het jonge meisje:
't Is goed, zeven duizend voor Je japon
En mijn heele fortuin voor je twintig jarenI
sens maakt, dat een ue eerste v«
is dat zij flink stevig moeten zijn, i
eens zullen zij dienen moeten om eet
te bouwen, soms ook vervullen zij dei
kanonskogel of van een troep wilde i
de oerwouden.
„Maar, zult gij zeggen. déArvoork
heelemaal niet gemaakt. Ik wilde del
molen, een schip, een...
Oho, mevrouw, dacht u even zoon
béeldingskracht te bezitten als
dochtertjes?
GEDACHTEN EN GEZEGDE)!
Het beste middel om zich van eeo<J
ondoen is dat men zich met hem beǤ
Heil
Men wreekt zich veel beter op een'
verachting dan door hem te slaan.
Spaanscb spreek«o
Aan dengene die arm is, ontbreken j
gen maar hem die gierig is, ontbreekt si
La Brui'
ONZE PATRONEN
Patronen van de modellen van W"
kinderjurken zijn verkrijgbaar bij on»
redactrice, Mejuffrouw L. Berend»
Maetsuyckerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dames kosten Ij
kinderen 0.80. Het duurt ongeveer 15
alvorens ze In het bezit komen van fl
die patronen aanvragen.
S.v.p leeftijd op te geven bij het W
van patronen voor kinderen.
Aan de lezeressen, die een patroon!"
wordt beleefd verzooht, bij de J
verschuldigde bedrag In te sluiten,
koming van administratie-kosten.
redac
Leest: „La Femme de Krunce", ee"
dat zich bezig houdt met allen wat de
en hel huishouden der vrouw hptrcrt
„La Femme de France" volgt niet
mode maar voorziet deze Zij rt"n
onontbeerlijk tijdschrift voor de vrou
Abonnement fl?» france per m®r
Cllrh F'"\"
t J Ru. riouiiiy P«M
>1 KLEINE RAADGEVINGEN VOOR
KEUKEN EN HUIS.
Wanneer gij ln den aomer steeds frlasohe en
hards boter wilt hebben, 100 wikkelt gij hot
vlootje oj den pot ln een stuk flanel, dat flink
nat gemaakt ls. Daarna bindt ge er een touw
om en hangt bet geheel op een schaduwrijke,
tochtige plaats, en nooit weer mli ge over
sachte boter te klagen hebben.
WUt ge botor couserveeren, aoo neemt dan
de herlatbotec, die et hst beste voor geaohtkt ta
Eendenvet ta een heerlijk vet voor de ken-
ken. Laat dit nooit verloren gaan, bot geelt aan
de jus een lekker geraffineerde smaak.
M I ii. —t
Onder de gevreesde insecten. waartegen wfj,
huisvrouwen, bijna voortdurend te strijden heb
ben, onder de kleine, maar maohtige vijanden.
die ons niet met rust laten, zoolang er nog wat
voor ze te halen valt, ia 1 petieterige hout-
I wormpje wel een van de meest hardnekkige.
Het ls met het bloote oog nauwelijks te den,
het kruipt in de fijnste, nauwste gaatjes en
kieren en zet daar met onverflaawdeo ijver
zijn vernietigingswerk voort bij dag ein bij
nacht Soms, als 't doodstil is in de kamer, hoo-
ren wij duidelijk het heel zacht en beBoheiden,
maar voor ons o, zoo noodlottige tikken van
den kleinen „vernielzucht". Dan peinzen wij
over middeltjes om een eind te maken aan de
ongewenschte gasten, die hun woning gevon
den hebben ln een der pooten van 't buffet in
het blad van t antieke tafeltje, in den wand
van de gebeeldhouwde klok..,.
Een middel dat niet faalt 1» het volgendet
Men neemt twee deelen zuivere gele was,
vijf deelen terpentijnolie en twee deelen poeder
van cayennepeper. Was ls spoedig opgelost In
terpentijn (verwarming is onnoodig). In dit
mengsel roert men hèt middel: de cayennepe
per. Als men steeds deze mélange gebruikt bij
het opwrijven der meubelen, ie men er zeker
van, de eventueel aanwezige, houtwormpjes te
vernietigen en, zoo ze er niet mochten zijn, hun
komst te beletten.
Een andere manlen
Bij meubelen, die met houtwormen geplaagd
zijn, de gaatjes bevochtigen met een aftreksel
van cayennepeper in terpentijn; men laat daar
toe 10 gram van deze peper veertien dagen
trekken in 100 gram terpentijn. Vóór het wrijven
bovengenoemde mélange gebruiken.
Geurige saohets.
De beste tijd voor het maken van Bachets ls
die, waarin de rozen bloeien. Want gedroogde
rozebladeren verspreiden een aangenamen,
zachten geur en behoeven, in zijde bewaard,
eerst na betrekkelijk langen tijd vernieuwd te
worden. Men droogt de teere rozeblaadjes voor
dit doel in de schaduw en sluit ze daarna in een
zacht verwarmden oven. Als ze voldoende zijn
ingedroogd, wrijft men ze tot poeder. Vooral
witte rozen ieenen zich uitstekend voor dit doel
Maar als rozentijd weer voorloopig tot het
verleden behoort, nemen we onze toevlucht tot
andere geurige gewassen, waartoe in de eer
ste plaats het lavendelkruid ln aanmerking
komt. Gedroogde lavendel is bij eiken drogist te
verkrijgen, zoo goed als thijm, kruizemunt en
karwijzaad. Wie geurige sachets wil maken,
vermenge 250 gram lavendelbloemen zonder
stelen met 16 gram thijm, 16 gram kruizemunt,
8 gram kruidnagelen en 8 gram gebroken kar
wijzaad, stampt alles goed dooreen met 82 gram
zout en vult er sierlijke zakjes mee van netel
doek, zijde,,crêpe of welke stof men wenscht te
nemen, mits deze dun en soepel is. Een smal zij
den lintje in dezelfde of afstekende kleur, een
miniatuurborduurwerkje op het zakje zëlf, vol
tooien dit eenvoudige knutselwerk.
of ,ln geborduurd linnen. Haar schortje, in effen
kleur, is alleen aan het middel vastgestikt.
No. i. Omlijst door een vlasblauwen rand
toont ons dit kussen in beige linnen een mooie
roos, met hard groene bladeren, welke laatste
alleen door de middennerf vastgestikt zijn, en
daardoor aan de uiteinden een weinig opstaan.
No. 5. Het aardige witte konijntje, dat aan
stalten maakt om een groote rood-oranje poen
op te peuzelen, teekent zich tri tegen uitge
strekt landschap, in licht en donkergroen
linnen. Op den achtergrond een huisje met wit-
KUSSENS VOOR 0E KAMER
VAN ZUS.
Koen Zus, kruip niet boo over den grondt
ArjUe Zus. Herinnert haar moeder zich dan
heelemaal niet meer dat zij ook jong was, en
dat men nergens prettiger spelen kan dan op
den grond?
Helaas neen, dtkwtjte zijn de moeders het
heelemaal vergeten hoe zij zelve tn hare jeugd
geravot hebben, en daarin sM een bron van
veel verdriet voor de kleine zus.
Maar moeders, wanneer uw dochtertje nu
toch zoo graag op den grond speelt, terwijl gij
angst hebt dat zij haar sohoone jurk direct
weer vuil maakt, zoekt dan een oplossing die
beide partijen tevreden stett en geeft haar
kussens.
Ziel hier een serie afe model, zforige» maar
toch leuke kussens, tn linnen of tn fluweel.
öpgevrooUJkt met figuren In deeelfde «tot
Deze kunnen er mei de machine opgestikt
worden of eenvoudig tn lossen steek met glan
send plat katoen er op genaakt worden.
Wat vooral charme aan deze kussenz geeft
zal zijn de kleuren, die goed passend bij elk aai
gekozen moeten worden en de zeer eenvoudige,
maar geestige voorstellingen.
Na 1 tz een kussen tn hemelsblauwe kleur.
Men bereikt de witte molen met zijn donker
blauw dak langt een bleekgele grintweg, ge
legen midden tusschen de groene weilanden,
wier afscheiding met den weg door zwaite
punten wordt aangegeven. De omtrek van een
paar wolken geeft man eenvoudig door een
witte lijn aan.
Na 1 Een lichtgroene stormzee grijpt een
bruin bootje met witte zeilen aan. De lucht hl
dreigend, in grijs fluweeL De drie bootslui drar_
gen oranje zuidwesters, de rollende golven zijn
bi wit geborduurd, steeda met plat glanskatoen.
No. Een schapenhoedster uit een Ne uren-
berger speeldoos hoedt, haar witte lammetjes,
waarvan alleen het silhouet op den blauwen
hemel aangegeven ia. Haar jurk kan mem ma
ken uit gebloemd cretonne, met groote stippen
Een lief model van Georgette Krip, aan de
schouders van het corsage gegarneerd met
meerdere, gefronste rijen en bloesend over een
öreede, gedrappeerde ceintuur die door ge
fronste, lager dan de rok afhangende paneelon
jaat.
Ben. 3.75 M. l M breed.
MEN VRAAGT EEN DUBBELGANGER
Neen, waarde lezeressen, bij uitzondering is
jet ditmaal een advertentie die gij niet onder
ie kleine annonces hebt kunnen lezen.
Bij zijn laatste bezoek aan Frankrijk had de
irins van Wales alle mogelijke moeite om aan
ien enthousiaste vrouw te ontsnappen die hem
>ersé wilde kussen.
En men vraagt zich af of dit niet dezelfde
nouw is die deze week in een groot Parijsch
ïlad de volgende advertentie heeft geplaatst:
„Ik ben geneigd mijn geheele liefde aan een
lubbelganger van den Prins van Wales te ge
ren. Ben een dame, uit de hoogste kringen,
seer welgesteld en verlang er naar het onder-
verp van mijne droomen te vertroetelen. Brie-
'en met photo's, bij voorkeur in de Engelsche
aal, 25 Galerie des Marchands, gare Saint
>azare, Paris".
En denkt nu vooral niet dat deze annonce
iet werk van een grappenmaker is!