IETS OVER HET
LUCHTVERKEER.
over den kop.
De aardbeien-oogst
Plaatselijk Nieuws.
Dordtsche werkeloozen naar Drente.
Haring-overvloed.
Het bmtenlandsch bezoek van de
Olympische Spelen.
De veenbranden in Drente.
Ichnaton.
Kind verbrand.
Het vliegongeluk bij Grave.
Een mijn in de Zuiderzee ontdekt
Zwevende tuinen in Amsterdam.
Gemengd Nieuws.
Een nieuwe staat in de Middellandsche Zee?
voor de tweede maal
President van Mexico.
INZITTENDEN ONGEDEERD,
Een militair vliegtoestel uit Soesterberg, bemand
mot den sergeant-vlieger H. Koper en den leerling-.
vlieger H. J, Vierdag, da laatste uit Amersfoort,
kreeg gisterochtend op een hoogte van 400 meter
boven de stad Amersfoort een defect aan den motor.
De vlieger besloot een glijvlucht te maken op het
R.K. sportterrein aan de Barchman Wuytiersla&n,
waar op dat oogenblik vele schoolkinderen speelden.
Op het laatste oogenblik bemerkte de bestuurder
het groote gevaar dat dreigde. Nog juist wist hij
zijn toestel te wenden, waardoor hij in het aangren-
zendé bosch kwam. Hét toestel vloog over den kop
doch de inzittenden bleven ongedeerd. Het toestel
werd zwaar beschadigd.
GROOTE DRUKTE VERWACHT. GOEDE PRIJZEN.
linge positie; niet alle tuinen, het zijn er maar enkele
en wel die, welke tusschen Van Gentstraat en Ban-
ckerstraat aan de Oostzijde van den weg gelegen zijn.
Van het Noordzeekanaal af is het weiland tusschen
den De Ruyterweg en den Haarlemmerweg opgespo
ten met zand en water en van dit modderige vocht
doen sommige tuintjes aan den De Ruyterweg alsof
ze dronken geworden zijn. Aan de zijde van het op
gespoten land, is op een goeden dag de bodem naar
hoven gegaan, op sommige punten tot ongevoor een
meter. Schuttingen rezen mede en kippenhokken met
verschrikte kippen erin gingen de lucht in, alles
stond schots en scheef en wat eens brave tuintjeB wa
ren geweest, verkeerden in een zwevenden toestand.
Thans is men bezig de zaak te herstellen, de keu
velende tuinen worden weer vlak gemaakt en opstan
dige kippenhokken en schuttingen worden weer op
hun plaats gezet
Het was een zonderlinge wanordel
VERDRONKEN.
De EZ-Jarige schippersknecht Boerema is Dinsdag
morgen te Hotterdam in de Waalhaven te water ge
vallen van het Rijnschip „Willem van Driel 47" en
verdronken.
HET BEDRIJF DER X. U K
De aanvoeren der aardbeien aan de verschillende
veilingen te Beverwijk beginnen nu toch wat grooter
te worden. Bedroegen deze de vorige week niet veel
meer dan 30.000 Kg. per dag, Maandagavond was
i dit ongeveer 100.000 Kg. De prijzen zijn tot heden
uitstekend: f40 tot f44 per 100 Kg., terwijl de kwa
liteit niets te wenschen overlaat.
Het meeste gaat naar de conservenfabrieken, doch
ook een flink kwantum wordt opgekocht voor de
binnenlandsche consumptie.
Aan het eind der week wordt de groote drukte
verwacht.
AAN HET WERK,
Wij vernemen, dat er thans volledige overeen
stemming is bereikt tusschen den minister van Bin
nenlandsche Zaken en Landbouw en het gemeente
bestuur van Dordrecht omtrent de plaatsing van
arbeiders op het Witteveen in Drente. Maandag 9
Juli a.s. zal de eerste ploeg, groot 25 man, daarheen
vertrekken. De arbeiders zullen allen onderdak
j vinden bij de gezinnen, die op Witteveen wonen.
(Volk)
DE VANGST WEER OVERBOORIX
Van de haringvischerij kwam gisteren te I Inlui
den, binnen de stoomlogger „Petrus Paulus IJ. M.
266". Dit vaartuig bracht aan 35 last haring, ge
vangen in 16 dagen. Do laatste trek leverde niet
minder dan 21 last op.
Aangezien er zich reeds 20 last aan boord bevon
den en de stoomlogger niet meer dan 35 last kon
bergen, moesten 6 last weer overboord worden ge
worpen.
De stoomlogger .Gorredijk IJ. M. 490" kwam bin
nen met 40 last, gevangen in 3 weken. Een last is
17 .kantjes". De vangst van de „Gorredijk" bedroeg
naar schatting ongeveer 600.000 haringen.
Een Japansoh Reisgezelschap, bestaande uit 30 per-
sonen, dat op het oogenblik een reis door Europa
maakt, zal van deze gelegenheid gebruik maken om
tevens een deel van de Olympische Spelen bij1 te
wonen-
SCHADE VAN ENKELE TONNEN.
Uit Efrimen, 3 Juli. ©Ij! de veenbranden in Mei is
na een uitgebreid onderzoek gebleken, dat er voor
ongeveer f220.000 aan turf en veen verbrand is. De
waarde van de verbrande gebouwen enz. werd ge
schat op ongeveer f 50.000. Het totale bedrag ad ruim
f 270.000 komt voor rekening van verzekeringen, daar
zoo goed als alles verzekerd was.
OP HET OLYMPISCH STADION.
Ter gelegenheid van de opening der Olympische
Spelen zal „Ichnaton" het Egyptische Spel der Pha-
rao's in de bewerking van mr. C J. Graadt van Rog
gen, dat in 1926 bij de Lustrumfeesten te Utrecht werd
opgevoerd, in geheel gelijken opzet tot uitvoering wor
den gebracht en wel op 28 Juli des avonds half 10
op het Oude Stadion, als officieele voorstelling op den
openingsdag der Spelen en op 29 Juli als herhaling,
beide voorstellingen onder auspiciën van het Ned.
Olymp. Comité.
DOOR SPELEN MET LUCIFERS.
Tijdens afwezigheid van de ouders in een woning
aan de Handelstraat te Arnhem, hebben kinderen met
lucifers gespeeld, met het gevolg dat een wieg, waar
in een kind van twee-en-een-halve maand lag, in
brand geraakte. Hoewel dadelijk alles werd gedaan
om de vlammen te dooven, bekwam de kleine zoo
danige brandwonden, dat het na korten tijd in het zie
kenhuis, waar het was opgenomen, is overleden.
Do toestand van den luitonant-vliegenier C P. L.
Bia, die tengevolge van het vliegongeluk te Grave,
Maandagavond met gebroken rechter arm en been
naar het Wilhelmlna Ziekenhuis te Nijmegen werd
overgebracht, was den eersten dag na den val nogal
gunstig.
De kapitein van de Enkhuizer veerboot rapporteerde
gistermorgen, dat hij in de Zuiderzee ten Z. W. van
de tong van het Vrouwenzand een mijn had ontdekt
De marine-autoriteiten van Emkhuizen werden ge
waarschuwd.
.SCHUTTINGEN EN KIPPENHOKKEN GEREZEN.
De tuinen van de huizen aan den Admiraal De
Ruyterweg te Amsterdam, verhoeren in een zonder
Nu het vliegen hoe langer hoe meer in de alge-
meene belangstelling begint te staan, en aardig op
weg is, al is 't langzaam aan een factor van
beteekenis te worden in het internationaal verkeer,
is het wel belangwekkend, eenige mededeelingen te
doen over onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij
en haar bedrijf, over hare bereikte resultaten en over
hare toekomstplannen.
Eén voordracht door den Directeur der Konink
lijke Luchtvaart Mij., den heer Plesman, dezer da
gen gehouden voor de afdeeling voor Verkeer en
Verkeerstechniek van het Kon. Instituut van Inge
nieurs, is ons eene welkome bron voor belangwek
kende bi zonderheden.
Lnehtverkeerebedjfljl.
Spr. ving zijn voordracht aan met er op te wij
zen, dat het luchtverkeer beheerscht wordt door
den factor: snelheid. Het mooie ln dezen factor is,
dat daaraan geen limiet gesteld kan worden; reeds
thans zijn snelheden van 500 km. per uur bereikt.
Nu is het waar, dat de hoeveelheid lading, die
een vliegtuig mee kan nemen, zeer gering is, maar
daardoor is het luchtverkeer juist geschikt, voor
het vervoer van personen, post, hoogwaardige goe
deren en goederen, die aan snel bederf onderhevig
zijn. Het aantal keeren van vervoer kan zeer opge
voerd worden; de K. L. M. heeft reeds drie diensten
per dag op het traject Amsterdam—Londen; op den
korten afstand speelt die hoeveelheid keeren een be
langrijke rol. Het is zelfs niet uitgesloten, dat men
later een dienst op Indië zal krijgen met een aantal
van twee keer per week, misschien zelfs een dienst
van eiken dag.
Een andere eigenaardigheid van het luchtverkeer
is het internationaal karakter; Nederland heeft
zelfs heelemaal geen nationaal luchtverkeer. Het
verkeer ter zee is ook internationaal, maar de zee
schepen blijven aan den rand van de landen, in te
genstelling met de vliegtuigen, die tot in het mid
den van het land komen.
Het is zeer interessant do dagpraestatie van een
vliegtuig te vergelijken met die van andere vervoer
middelen. Men beweert, dat het luchtverkeer duur
ia, maar men vergeet wat een vliegtuig per dag zou
kunnen praeateeren, indien het volle rendement
werd benut; nog kort geleden is de vlieger Smir-
noff van de K. L. M. in twaalf uur heen en weer naar
Malmö gevlogen om cakes voor Nobile te brengen.
Vooral bij de lange afstandsvluohten, die den laat-
eten tijd zeer op den voorgrond zijn getreden, blijkt
het praestatievermogen van vliegtuigen. Koppen
heeft langen tijd het record gehouden, door op een
lange afstandsvlucht gemiddeld 1900 km. per dag
te vliegen, doch dat is gebroken door Costes en Le
Brix. De K. L. M. liet aanvankelijk haar vliegtuigen
gemiddeld 400 K.M. per dag afleggen en dan nog
wel onregelmatig; tegenwoordig bedraagt dit getal
800 K.M. De vliegtuigen zouden nog veel meer kun
nen doen, maar de praestaties zijn nog niet con
stant; indien dit laatste het geval was, zou het
luchtverkeer in economisch opzicht er zijn, I>e vlieg
tuigen kunnen zeer groote praestaties leveren, ook
doordat de luchtweg zeer bijzonder is. De luchtweg
is recht, altijd bruikbaar, nooit opgebroken, behoeft
geen onderhoud, en veroorzaakt geen slijtage aan de
verkeersmiddelen.
Wat de waarde van de vliegtuigen betreft, deze is
moeilijk te bepalen. Voor verschillende doeleinden
moeten verschillende vliegtuigen gebouwd wordep;
•bij passagiers-vliegtuigen speelt de snelheid een
groote rol, bij vrachtvliegtuigen niet. Er zullen dus
vrachttoestellen moeten komen met minder snel
heid en meer laadvermogen. Verder moeten er nog
komen postvliegtuigen, die in Amerika reeds zeer
veel gebruikt worden, terwijl het luchtverkeer mlet
pasagiers er eigenlijk nog pas een jaar bestaat 1 In
Amerika valt bij het luchtverkeer zeer op de groote
samenwerking, die er bestaat tusschen de spoorwe
gen en de vliegtuigen, terwijl in Europa de facili
teiten, die de spoorwegen geven, vrijwel alleen be
staan ten aanzien van het vervoer van groote ba
gage. In Nederland, dat hierin zeer ouderwetsch is,
bestaat niets van dien aard en spr. hopt dat daarin
spoedig verandering zal komen.
Groote vooruitgang in kosten en veilig
heid.
De groote kosten van de vliegtuigen giggen voor
namelijk in het nog niet constant zijn van het be
drijf, m het zich voordoen van allerlei verrassingen.
De moeilijkheid hierbij is het vinden van een com
promis. Maakt men een toestel te zwaar, dan krijgt
het te weinig snelheid; maakt men hot te snel, dan
ligt het niet vast; iedere factor beinvloed onmid
dellijk vele andere factoren. Niet zoozeer het dage-
lijksch onderhoud., als wel de geregelde inspectie
kost zeer veel. De veiligheid zit voornamelijk in
goed technisch personeel en in het systematisch in-
specteeren. Het periodiek onderhoud kost ook zeer
veel, al zijn de kosten reeds zeer verminderd. In
1922 werd een verkeersvliegtuig na 200 300 vlieg
uren geheel uit elkaar gehaald; op het oogenblik
pas na 1000 uur (160.000 K.M.); practisch ia er dan
nog niets aan te merken.
Het meeste heeft de motor nog te lijden; vooral
die heeft in hooge mate invloed op veiligheid en
economie. Vroeger was het niet mogelijk zoo'n
vliegtuigmotor langer dan 2 9 uur te laten draaien
en moest hij nagekeken worden; tegenwoordig kan
hij 60 uren werken tonder nagezien te worden. Vroe
ger moest een motor voor groot onderhoud na 70
uren weken uit elkaar gehaald worden; tegenwoor
dig kan men hem constant 220 230 uur laten wer
ken. Een groote verbetering was ook de luchtge-
koelde motor. De K.LM. gebruikt Gnóme-Rhóne-
Jupiter-motoren, die in bet onderhoud zeer eenvou
dig zijn; binnen twee dagen wordt de motor uit het
toestel gehaald, nagezien en er weer in geplaatst.
Slijtage aan da kostbare instrumenten is den laat-
sten tijd ook zeer gering; de radio-installaties wor
den door de K.L.M. gehuurd van de Nederlandsche
Seintoostellenfabriek voor f4 per vlieguur. Dit is
zeer duur, maar dit zal in de toekomst verminderen.
De prijzen der vliegtuigen zijn exorbitant hoog; in
de eerste plaats doordat de fabrikanten ook veel ex
perimenten moeten doen en in de tweede plaats,
door de weinige mededinging. Indien de prijzen der
vliegtuigen eenigszins belangrijk zouden dalen, zou
het nu reeds mogelijk zijn een luchtverkeer te on
derhouden, zonder verlies te lijden.
Bet personeel speelt een groote roL
Het personeel speelt in dit bedrijf een groote roL
De opleiding is zeer moeilijk. De K. L, M. heeft tot
ELDERS BENOEMD.
Onze plaatsgenoot, de heer J. Span, is benoemd
jJs onderwijzer aan de Nijmeegsche Schoolvereeni-
ging te Nijmegen.
JU3ILEUM.
D heer L. Koomen alhier herdenkt 5 Ju'! a.s. den
dag, dat hij 25 Jaar werkzaam is bij do H, S. M. sis
spoorwegarbeider,
HENGELSPORT.
Met ingang van 1 Juli is de 'Hengelsportvereenigirg
„De Baars" alhier, zooals reeds vroeger meegedeeld
is, pacht3ter geworden van het vischwater der Bannq
en Polder Valkkoog. Reeds dadelijk is hiervan een
nu toe altijd piloten van het leger genomen. Dit druk gebruik gemaakt. Zoo kwamen Zondag b.v.
drukte zeer op de exploitatie, omdat men zeer spe- twee auto's met Amsterdamsche visschers, die, voor-
ciale menschen noodig heeft. Aan de eerste piloten zien van een dagkaart van „De Baars", in het visch-
heeft het luchtverkeer zeer veel te danken, omdat in water van Valkkoog vrij konden visschen. Deze dag-
het begin alles nog zeer gebrekkig was. Door hun kaarten worden uitgereikt 25 cent per dag en zijn
doorzetten is gevormd een corps van vliegtuigbe- verkrijgbaar gesteld bij den heer J. var. Schoorl te
sturders, waarop de K. L. M. trotsch kan zijn. Valkkoog. Dit blijkt een goede regeling te zijn, en is
Ook een goede technische dienst is van zeer groot voor de Hengelsportvereen. „De Baars" een mooi
belang. Het is zeer moeilijk goede vliegtuigmeca- succes,
niciens te krijgen, daar een speciale opleiding voor tttbtt t*ttwt t«at\tpv pat»
wordrbre6ktl ZiJ m°ettn in da pracUjk gev0rmd| coirLmfs3ie der Puncj^fair vestigt de aandacht
der burgerij van Schagen op de in dit nummer voor-
view fBnonirorifon^o «nMnron 'komende advertentie, waarin vermeld staat, dat zij in
Het luchtverkeer zou zich sneller ontwikkeld J°,l?£phvan jjeze of van de volgende week een per-
hebben, indien er niet vier tegenwerkende factoren bezoek zal afleggen bij de burgerij, ter in
geweest waren. ontvangstname van cadeau(x) of de toezegging daar
in de eerste plaats de luehtoiekto. Dit bezwaar is IS?;1Ie!!er ï'34 toch,> „d0.el,,der ^ancy-fair1 De com
aanvankelijk onderschat, maar wordt thans met 2"*810 hoopt dan °°k dat dlt v°°r de ">w°ners van
succes bestreden. De bestuurders vliegen door de fc,h?«fn ,Mn aansporing moge zijn, mede te werken
rustigste luchtlagen en bovendien wordt thans op sl¥e? hleI7an- Tevens zal dan aan dé han-
Schiphol een inademeningsapparaat tegen de lucht- daIdnJvende ingezetenen een of meer circulaires wor-
ziekte beproefi ^en overhandigd, met verzoek deze aan hunne zaken-
De tweede moeilijkheid is het motorgeraas. In ca. fe'aties te w'n™ zenden. Ten slotte verzoekt zij een
blnevliegtuigen bemerkt men er echter al veel min- i0de,r gebroken of beschadigd porse ein of steen-
der van, door het gebruik van speciale oorbeseher- 'Nawaren voor de „Vrooüj.ae Keuken Ook dit
mer» wordt dit bezwaar nagenoeg geheel ultgeBcha- 1 Kelog!=nheiu worden afgehaald.
De derde moeilijkheid ie het gevaar, dat men over 1 MarktbenChtÊtt.
het algemeen zeer overschat. Over het algemeen
gebeuren er zeer weinig ongelukken. BROEK OP LANGEN'DIJK, 3 Juli 1988.
Een vierde bezwaar is de onregelmatigheid van Bloemkool, le soort f 4.7&-8.60, per 100 stuks,
den dienst Wortelen f 5.107.80 per 100 boe. Tomaten: A f 6180,
De dienst is van April tot October zeer regelmatig, B 55.80, C f 54.50. CC f 20. per 100 K G. Aardappe-
maar na October moet men wegens den mist- dik len: Schotsche muizen f 5.507.60, drielingen f 2.70
wijls wachten. Deze onregelmatigheid begint reeds tot f 480, kleine f 1.10—180, allee per 100 K.G.
af te nemen door toepassing van de radio en van Aanvoer: 500 stuks bloemkool, 23600 boe worte-
het blindvllegen, dw.z. vliegen zonder horizon, al- Ion, 4000 K.G tomaten. 510.000 K.G. aardappelen,
leen op de instrumenten. Spr. dankt ook de eerste MEIDEMBLIK, 3 Juli 1928.
'reizigers, die het .vertrouwen- hebben gevestigd en Söh'otach® muizen f 2.75—8.15, kleine muizen
eigenlijk de pioniers van het luchtverkeer zijn. f 1.35—1.70, per 50 K.G.
NOORIDSCHIAR'WIOUDE, S Juli 1928.
Cijfers rsn 1920 en van 1927. Schotsche muizen f 5.40—680, drielingen f 250—
,K-J-.M- heeft in 1920 afgelegd 82.000 km., in 3.90, kriel f 1—1.10, per 100 K.G. Bloemkool f 4.10
1827 1.700.000 km., een mlooie regelmatige stijging, tot f 630, 2e soort f 1.70—130, per 100 stuks.
Het aantal vervoerdepassagiers van 346 in 1920 tot Aanvoer: 206200 K.G. aardappelen, 2550 stuks
12.916 in 1927; in 1920 werden 22.000 kg. goederen bloemkool,
vervoerd, ln 1927 402.000 kg.; het postvervoer bedroeg WlARMIEINtHlUTZEN, 9 Juli 1928.
in 1920 2900 kg., in 1927 19.000 kg. De cijfers voor de Schotsche muizen f 5.30—7.90, grove f 450—4.50,
eerste vijf maanden van 1928 geven wederom een drielingen f 3.30—6.40, kleine f 1.40—1.90. Bloem-
venneerdering te zien. kooi: le soort f 550-6. 2o soort f 330, Tomaten:
Hïet is eigenaardig, dat juist de landbouw, waar- A f 55-67, C f 45—45.40, CC f 19.80.
van voor het luchtverkeer aanvankelijk niets ver- Aanvoer: 75.300 K.G. aardappelen, 187 KjG. torna-
wacht werd, er een druk gebruik van maakt; in 1927 ten, 300 etuka bloemkool,
werden 139.000 kg. bloemen, alleen uit Aalsmeer, PURMEIRJEND, 3 Juli 1923.
vervoerd. Aalsmeer kan niet meer buiten het lucht- op de heden gehouden weekmarkt waron aan-
verkeer. Ook worden zeer veel aardbeien vervoerd, voer en prijzen als volgt:
+iM0Hfr°OtS bij de K.L.M. blijft nog al- Kaas. 28 st. Fahriekskaas met rijksmerk f 46.50;
Am ZSlï0?SL !8 b,edr°?iyn 1922 57 kl6ina Boerenkaas me* rtiksmark f 49.50; 2
JÜP iS nff m 1928 onge- 8t. Goudache kaas met rijksmerk f 4750; 2019 K.G.
iriS. productie boter f 1.66-1.85 per K.G.
van 4.000.000 ton-km. kan de K.L.M. zich zelf be
druipen.
De inkomsten zijn ook belangrijk gestegen. Het
vorige jaar was het inkomlen ruim 1 millioen; het
was toen het eerste jaar dat de balans, met het sub
sidie mee, sluitend was.
Het verkeer met Indië ontwikkelt zich sneller dan
per
Vee. 545 Runderen, w.o. 260 vette f 0.751.05 per
K.G., handel matig; 267 melk- en geldekoeien f 125
tot f 350, (handel matig; 18 stieren; 50 paarden f 100
tot f 200, handel stug; 70 vette kalveren, t 11.20
per K.G., handel stug; 281 nucht. kalveren voor de
slacht f 9—34; voor de fok f 12—29, handel matig;
„a, i j - 720 vette varkens voor de zout f 0-60—6j68, voor de
gedacht was. Dit jaar jjullen nog 4 toestellen naar slacht f 0.60-0.66 per K.G., handel vlug; 16 magere
varkens f 24—36, handel matig; 58 biggen f 12—18,
handel stug; 409 schapen (vette) f 25—38, handel
vlug; 463 lammeren f 15—20, handel stug; Kippen
eieren f 5—5.90, eendeieren f 4.60, piepkuikens f 0.13
tot f 3.
FURMEREND. 3 Juli 1928.
Eüerveiling in het gebouw der Afslagvereeniging.
Aangevoerd: 16221 kipeieren A f 5—6.30, 15951
eendeieren A f 4.60—4.80, 194 idem BI f 3.30—3.90.
Coop. Ver. Centr. Eierveiling G. A. in Hotel Paradijs.
Aangevoerd: 157070 Eendeieren f 4.70—5, 71365
kipeieren: 70-100 K.G. f 6.60—7.60, 65-66 K.G. f 6.30
tot f 650, 63-64 K.G. f 5.8O-650, 00-62 K.G. f 5,80-
f 6, 58-59 K.G. f 520-5.60, 56-67 KG. f 4.80-5.20,
53—55 K.G. f 4.50-6, 50-52 K.G. f 4.20-4.50,
Indië gaan voor de Nederlandsch-Indische Lucht
vaart Maatschappij voor den dienst Soerabaja-Ba-
tavia; verder zullen het volgende jaar 12 retour
vluchten ondernomen worden.
De luchtvloot zal voortdurend uitgebreid moeten
worden. Wéur de K.L.M. nog niets verdient, zal
bet niet mogelijk zijn die uitbreiding uit de winst
te financieren; dat moet uit particulier kapitaal ge
beuren. Nederland moet op luchtvaartverkeergebied
•dezelfde posiaie gaan innemen als op scheepvaart
gebied. In de eerste acht jaren is reeds gebleken,
dat wij voor andere maatschappijen niet opzij be
hoeven te gaan, hetgeen ook uit de cijfers blijkt.
De K.L.M. zal haar heil moeten zoeken in verla.-
laging van den kostprijs, nl. door een grooter percen
tage van haar laadvermogen te verkoopen; verhoo
ging der tarieven is niet wel mogelijk.
Voor de Nederlandsche luchtvaart is op het oogen
blik noodig bewegingsvrijheid; sommige landen zijn
op het oogenblik bezig hun gebied af te dammen.
Vooral is die bewegingsvrijheid noodig voor een
behoorlijke exploitatie van den luchtweg Amster
dam—Batavia.
De Lichtdienst op Oost-Indië.
CYPRUS MET DE DODEKANESOS VEREENIGD TOT
EEN ZELFSTANDIG EILANDEN-VORSTENDOM.
Volgens berichten uit Rome aan de „Politia", het or-
TT gaan van den minister voor het verkeerswezen Meta-
Het hoofdbestuur der Posterijen en Telegrafie en naa> zouden er tusschen Rome en Londen toesprekin-
de directie der K.L.M. maken het volgende bekend: ggn in gang zijn over het vereenigen van de nu on-
Gelijk reeds aangekondigd, zullen de vier vlieg- (jer Britsch en Italiaansch bestuur staande eilanden
tuigen, bestemd voor de luchtdiensten der Nederl.- jn het bekken van de Levant tot een nieuwen Middel-
Indische Luchtvaart Maatschappij, welke eerlang landschen Zeestaat.
zullen worden geopend, t.w. de dagelijksche dienst «et eiland Cyprus en de eilanden van de Dodeka^
tusschen Batavia Semarang—Soerabaja en Bata- nesos zouden dat nieuwe staatswezen vormen, dat on-
via ©andoeng, door de lucht naar hun plaats van (jer Grieksche suzereiniteit zou worden gesteld. Voor
bestemming worden gebracht. het overige zou het geheel zelfstandig blijven met een
Het zijn vier Fokkervliegtuigen van hetzelfde type eigen bestuur onder het toezicht van Britsche en Ita-
als waarmede Koppen naar Batavia on terug vloog.üaansche commissarissen.
Met elk der vliegtuigen zal post wordon meege- Aan het hoofd van die nieuwe eilanden-staat zou
geven, waarvoor een extra-luchtrecht wordt gebe-1 ais vorst prins Andreas, dè jongste broeder van oud
ven van 40 cent I>er briefkaart en 75 cent per 20 koning Konstantijn. worden geplaatst. Men zou op
gram voor de overige stukken. Hiervoor zijn bijzon- ^ie wijze aan het zich meer en meer opdringende pro-
dere postzegels aangemaakt, welke tijdig verkrijg- bleem van de aansluiting van die eilanden aan Grie-
baar zullen worden gesteld. Dit reeds lage lucht- kenland, welke dagelijks dringender door de bevol-
recht^ steekt wel zeer gunstig af bij de 110 welke king wordt gevorderd, een oplossing willen geven,
verleden Jaar nog voor een brief moest worden be
taald.
Behoudens wijziging, is de voorloopige regeling
voor de bemanning der vliegtuigen aldus:
De eerste best'urders van de vier vliegtuigen zullen
zijn burgervliegers, welke aan de Nederl.-Indische
Luchtvaart Maatschappij zijn verbonden. De tweede
bestuurders zijn Indische Militaire vliegors. Voorts
zal met elk vliegtuig meegaan een werktuigkundige.
De vertrektijden zijn bepaald op 13, 20, 27 Septem
ber en 4 October a.a, des morgens om pLm. 6 uur
van Schiphol.
De post zal op deze dagen te 5 uur 's morgens van
Amsterdam C.-S. vertrekken. Gegevens omtrent de
laatste tijdstippen van ter postbezorging enz. zul
len nader worden bekend gemaakt.
Overwogen wordt voort de eerste der twaalf voor
genomen retourvluchten 1929/1930 reeds op 11 Oc
tober a.a. uit te voeren.
Luchtvervoer van aardbeien.
Werd in 1927 gedurende het aardbeien-seizoen
12.000 kg. per vliegtuig uitgevoerd naar Engeland,
welke ten minste voor een groot deel aan die wen
schen tegemoet komt, onder verzekering van de po
litieke, en vooral strategische belangen van de beide
betrokken groote Middellandsche Zeemogendheden.
Zóó zijn onze manieren!
Op z*n Mexicaansch.
Tot President van Mexico is weer gekozen Gene
raal Obregon, als opvolger van Calles.
Ofschoon gekozen met de medewerking van Cal
les, zooals Calles tot president werd gekozen met
medewerking van Obregon, is de nieuwe president
van Mexico, een type, dat in vele opzichten van
den aftredenden president verschilt.
Generaal Obregon trad. het eerst op den voor
grond als de rechterhand van generaal Carrarr.a.
Hijl versloeg Panoho Villa, den ex-bondgenoot van
•jMt.vuu Yua^huoK uii«tjvuürui *1004 xuukbjouu1» Carranza, in 1915 en sedertdien h^eft hij steeds
dit iaar steeg dit cijfer tot niet mrinder dan 30.000 vooraan in het politieke leven van Mexico gestaan,
kg. (niet alleen naar Engeland, doch óók naar Dene-1 Toen in 1919 een opvolger van Carranza moosi
marken en Zwitserland). worden gekozen, stelde Obregon zich candidaat.
De door sommigen geuite bewering,, als zoude by j Carranza echter besloot Bonilas te steunen. In de&
dit vervoer slechts uit propagandistische overwe-1 burgeroorlog, die hierop volgde, triomfeerde Obre-
gingen, doch zonder verderen commercieelen on-gon en Carranza werd onder verlachte omstandig-
dergrond van deze transportwijze gebruik worden heden vermoord.
gemaakt, moet dus gezien deze zeer hooge cijfers, In Mei 1920, na een paar maanden als voorloo-
wel onjuist lijn, pig president te hebben gefungeerd, werd Obregon