Uitlui Slim- Mmtniit- Lniliivllil Sanap irïn- Hypotheek op Landerijen 4'|, 0|„ rente. NEELS, OP REIS! - C. Roggeveen Cz. FELLE FABRIEKSBRAND TE AMSTERDAM. TRAGISCH EINDE VAN BANKIER L0EWESTEIN. HET NOODWEER BOVEN DUITSCHLAND. Zaterdag 7 Juli 1928. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. C. ROGGEVEEN Cz. Nieuwste modellen. - Alle meten voorradig. Keizerstraat, Helder. COSTUUMS JONGENSPAKJES REGENJASSEN PANTALONS bij Hoofdpijn en Kiespijn tabletten Plaatselijk Nieuws. SCHAGËR 7lsle Jorvrjiomi,^ No= COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zoterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden 11.65. Losse nummers 6 ceut ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels 11.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN. DE aorteerlng In Kotfera, Taasohen en Relamanden voor Uw REIS vindt U In het Koffermagazijn van LAGE PRIJZEN. Aanbevelend, HoogzIJde 26 - Tel. 73 - Schagen. DE RIJWIELTABOEHEK JDE MAGNEET OVER HET IJ UITGEtBiRANDl. bureaux, de geopende kleine brandkast met ver koolde boeken, verder op verbogen frames van rij wielen een allerlei andere onderdeelen, waarvan de oorspronkelijke bestemming niet meer was na te gaan. Voor in de labriek stonden ook een paar auto's. Zij zijn vrijwel geheel vernield. Het aamtal rU wielen, dat is verloren gegaan, is niet precies be kend, maar het is groot. Nadat het sein „brand meester" was gegeven, moest de 'brandweer nog geruimen tijd in actie blij ven. De brandwachten stonden te spuiten tusschen puin en wankele muren, een gevaarlijk werkje. Het ziet er naar uit, dat het bedrijf voorloopdg niet zal kunnen worden hervat. De terreinsoppervlakte van de fabriek bedraagt in totaal niet minder dan 8000 vierk. meter waar van 7000 vierk. meter is bebouwd. Toen de brand uitbrak was het werkvolk circa honderd man al naar huis. Het kantoorpersoneel was nog aanwezig. Dit kon de boeken nog tijdig in veiligheid brengen. De vermoedelijke oorzaak. De oorzaak van den brand is niet met zekerheid bekend. Mogelijk is het dat in den loop van den mid dag er eenige onvoorzichtigheid is gepleegd met een lucifer zoodat een vonk in het pakmateriaal is gevallen. Rooken in de fabriek is weliswaar ver boden, maar een kleine onvoorzichtigheid is daar om niet uitgesloten. Het bedrijf bloeide en de brand is, al maakt de verzekering wel iets goed, voor de firmanten een leelijke schadepost. De brand werd ontdekt door een jongetje, werk zaam in de belendende stoomwasscherij „De Lelie", die vlammen zag komen uit het achtergedeelte van den linkervleugel, waar de pakkerij is gevestigd, waarop oogenblikkelijk de directie van de rijwiel- fabriek en de brandweer werden gewaarschuwd. De Firma MEIJER PELS, Administrateurs-Rentmeesters te ALKMAAR, hebben gelden beschikbaar voor le hypotheken op landerijen vanaf iVi rente en op halzen vanal 1% rente. Sluiten alle verzekeringen. Honden eiken Donderdag van 611 Va uur zitting !n Café „Cérés" te SCHAGEN. Buitengewone aanbieding van ingeruilde SCHRIJFMACHINES. Wijl wij een te groote voorraad hebben van gebruikte Schrijfmachines, welke door ons bij levering van ons wereldberoemde merk „UNDERWOOD* SCHRIJFMACHINE werden ingeruild, bieden wij o.s. machines aegen zeer lage prijzen aan. De prijzen zijn netto contant: Remington f25.— Oliver f40.— Hammond f 30.— Special f 45.- Kappel f 35.Victor f75.— en nog vele andere merken, waaronder met langen wagen, vanaf f00. VAN PUTTEN OORTMEIJER - Payglop - ALKMAAR. Agenten voor Noord-Holland van de Underwood- Schrijfmachine. Verhuren. !--s Inruilen. Een geweldige vuurzee tot ver in de stad zichtbaar. (Zie fotopagina.) Donderdagmiddag heeft ln Amsterdam-Noord aan den overkant een zware fabrieksbrand gewoed, die bet grootste deel van de N.V. „Magneet" Rijwielen- fabriek van de firtma Velleman en Verdoner ln een uur tij'ds tot een ruïne heeft gemaakt. Reusachtige rookwolken, zwart als inkt, snel voortgedreven door den wind, trokken over de stad, benoorden het IJ. Een onhoudbare gloed. 'Naargelang de duizenden nieuwsgierigen, die op de reusachtige rookzuilen afkwamen, het terrein van den brand naderden, kwam hun een door dringende rookgeur tegemoet, die de oogen drukte en de keel prikkelde. Een vettige walm steeg onophoudelijk omhoog en werd door den feilen wind naar allen kant ver spreid. De plaats waar het vuur woedde was op geen meter te benaderen, want zoo al oog en longen een tijd weerstand boden, de hitte maakte verblijf van slechts enkele oopenblikken ondraaglijk. Maar de wakkere brandweerlui versaagden niet en met het reddende water drongen ze tot zoo dicht mogelijk bij den vuurhaard door. Woei de rook een oogenblik uiteen dan waren hoog oplaaiende vlammen te zien die knetterend het i zoo brandbare materiaal dat de vele rubberhanden j boden, in hun roeden gloed opnamen en verteerden. I Als uit een krater in volle werking stegen de warme dampen voortdurend op en de zwarte wolken hul den de zinkende zon in mistig floers, dat haar het licht bijwijlen ontnam. Zware taak voor de brandweer. De brandweer had onder leiding van den waarne- menden commandant hoofdbrandmeester Förch een zware taak. Een lange loods, waarin de lakkerij was gevestigd, en dus gevuld met zeer brandbaar materiaal, grenzende aan een opslagplaats van ban den en rijwielen, die in lichte laaie stond, kon zij gelukkig behouden, maar een oogenblik dreigde het vuur zich ook hiervan rheester te maken. De op slagplaatsen die van dit punt uit gezien in den wind lagen zijn echter voor een zeer groot deel een prooi der vlammen geworden. Er scheen geen rejden aan, het vuur woedde met zulk geweld, dat 't onmogelijk leek. het in zijn vaart te stuiten en menigeen, die het blusschings- werk gadesloeg, zal elk oogenblik een doorbraak der vlammen naar het nog niet aangetaste deel heb ben verwacht Op die plek lag echter de Jason, de machtige wa terwerper, in het water langs den Grasweg en met de daarop aangesloten slangen hadden zich de brandweerlieden op het dak van het nog niet bran dende deel der fabriek begeven en daar werd zulk een masa water weggespoten, dat er zelfs voor deze geweldige vuurmassa geen doorkomen aan was. In totaal is er met een twintigtal stralen water gegeven, verdeeld over twee motorspuiten er wa ren er vier uitgerukt en over de Jason, die ook bij dezen brand weer groote diensten heeft bewe zen niet het minst door zijn waterkanon, dat een ontzaglijke watermassa op het vuur heeft gewor pen. „Brand meester". Ruim een uur heeft de brandweer met de vlam men gevochten, daarna was het pleit beslecht: „prand meester". Het was nu mogelijk een over- »i?!ï^arr»den bestand te krijgen. De mine was ont zettend. Door elkaar lagen stukken van stoelen en vanaf 5.95 vanaf 2.25 vanaf 6.00 vanaf 1.65 EEN (HOOGST MERKWAARDIG ONGELUK. L«t vooral op dtn naam Saoaplrln daar dct< tabletten •ttUg beacbcrmd *ijo tagen aannek ja vervalachina Prija 7S. 40 ca 75 ct. Boven het Engelsche Kanaal uit een vliegtuig in zee gestort en verdronken. (Zie fotopagina.) Een telegram uit Rijssel meldde in den nacht van Woensdag op Donderdag het volgende: „Een vliegtuig van een Belgisch bankier, waarin verder hadden plaats genomen een mecanicien, een huisknecht en twee typistes, is op het strand nabij Duinkerken gedaald. De passagiers deelden mede, dat de Brusselsche bankier, die zich naar de W.C. wilde begeven, zich in de deur had vergist cn in zee was gevallen". Een later bericht van Reuter (meldde, dat de bankier Loewenstein is geweest en dat hij verdron ken is. Wie en wat bankier Loewenstein was, heeft men kunnen lezen in ons Donderdagnummer, waarin on der het opschrift: „Een bedrijvig zaken man", een uitvoerige (beschrijving van zijn persoon en zijn betce kenis voor de financieele wereld werd gegeven. Daar uit heeft men kunnen opmaken, dat door zijn plotse ling overlijden het einde gekomen is van een van de meest fantastische carrières van den laatsten tijd. Bijzonderheden omtrent het ongeluk Wat voor tragedie heeft zich hier afgespeeld? Om trent de vermoedelijke oorzaak van dit hoogst merk waardige ongeluk, doen zich verschillende vermoe dens en gissingen.voor. De verongelukt? deed groote zaken en ontmoette den laatsten tijd moeilijkheden, zooals thans is ge bleken. Is hij, verdiept in zijn beslommeringen en verstrooid naar achteren geloopen? Heeft hij toen, steeds vervuld van gewichtige becijferingen, èen deur geopend en heeft hij toen zonder nog goed tot besef te komen ineens grond onder de voeten gemist en is in zee gevallen? Of zijn hem een oogenblik de lasten des levens te zwaar geworden? Heeft hij, ontstemd over de mislukking van grootsche combinaties, het le ven gevoeld als een drukkenden last, zich voor oogen gesteld, dat een druk en roezig zakenleven als het zijne wel vergetelheid maar geen bevrediging schen ken kan en heeft hij toen, moedeloos, met opzet de deur geopend, die den weg afsloot naar de vergetelheid voorgoed? Wie zal het zeggen? Elen merkwaardige dood heeft een eind gemaakt aan een merkwaardig leven. Volgens een verklaring van Loewenstein's secre taris is er geen reden om aan iets anders dan een ongeluk te denken. De bankier had zich verwijderd naar de W.C. en keerde niet terug. Toen men ging kijken was hij daar niet. Daar de deur van den uit gang en die van de W.C. naast elkaar zijn, kan men slechts veronderstellen, dat hij bij vergissing uit de verkeerde deur gestapt is. (Loewenstein verliet Croydon om ongeveer 0 uur in zijn eigen vliegtuig. Hij was op weg naar Brussel, waar hij besprekingen wilde voeren over een belang rijke financieele transactie. De machine was een Kok ker en zijn eigendom, daar Loewenstein, zooals be kend, gebruik maakte van vliegmachines zooals een 1 ander zakenman zijn auto gebruikt. Piloot was Draw, die hem door de Iimperial Airways was afgestaan. Achttien maanden geleden was deze machine speci aal voor Loewenstein ingericht. Zij is voorzien van leunstoelen, luxueuse waschgelegenheden en verder comfort. Zij kan acht passagiers bevatten en 140 mijl per uur afleggen. Andrew Holt, een financieele vriend van Loewen stein. verklaarde, dat Loewenstein voor zijn ver trek in de beste gezondheid was en zeer goed ge stamd. HU verwierp elke gedachte aan iets andere dan een noodlottig ongeval. De heer Holt zette uit een hoe licht men zich in het vliegtuig van Loewen stein vergissen kon in de deur en uit het vliegtuig kon vallen. De verwisseling van deuren ln twijfel getrokken. Naar Havas uit Brussel meldt, zijn de mededee- lingen die over den dood van Loewenstein gedaan zijn, bevestigd. In verschillende kringen wordt ech ter de opvatting over de verwisseling van deuren in twijfel getrokken, Er wordt op gewezen, dat de uitgangsdeuren bi} alle vliegtuigen zoo aangebracht zijn. dat gedurende de vlucht de opening wegens den luchtdruk slechts met vrij. groote inspanning mogelijk is. Loewenstein had dus, als hiji gedach- I teloos gehandeld heeft, zijn vergissing dadelijk j moeten inzien. j In de Dultsche pers, waarin eveneens deze techr nische bijzonderheden van het vliegtuig worden 1 besproken, wordt hieraan de opmerking vastge knoopt. dat men het aan Loewenstein overkomen ontreluk dan ook moeilijk anders dan aan zelf- mooid kan toeschrijven. Ook in de kringen der Berlijnsche wetenschappe lijke vereenlging voor luchtvaart is unen verbaasd, dat het ongeluk, dat Loewenstein ia overkomen, veroorzaakt zou zijn door het bij vergissing openen van een verkeerden deur, daar het openen van een deur. waardoor men een vliegtuig tijdens de vlucht zou kunnen verlaten, een groote krachts inspanning. zou voreischen als gevolg van den enormen luchtdruk. Het vliegtuig van Loewenstein was intusschen een particuliere machine, zoodat de kabine waarschijnlijk anders was ingericht dan bij normale verkeersvliegtuigen. Uit Calais. waar het vliegtuig wordt opgehouden, is men intusschen nasporingen gaan doen. OVERAL ERNSTIGE MATERIEELS SCHADE AANGERICHT. Een aantal dooden en gewonden. In tal van streken heeft het noodweer, dat dezer dagen boven Duitschland woedde, en waarvan wij in ons vorige nummer reeds melding maakten, groote verwoestingen aangencht. Nog steeds ko men berichten binnen, die een beeld geven van de geweldige wijze, waarop de orkaan heeft huisge houden. De kracht van den wind was enorm. Kranen en zelfs een trein werden om ver geworpen. H'et hevigst woedde de storm in Oost-Opper-Sile- zië, waar groote schade aangericht werd. Er waren ook menschenlevens te betreuren. Op het terrein der Schlesienhütte werden drie kranen 50 m. ver weggeslingerd. Een der kranen viel op een huis, dat geheel vernield werd. In Friedenshütte werden vijf huizen totaal vernield, nadat eerst de daken weggerukt waren. Hierbij werden menachien ge dood of gewond. Het aantal dooden kon nog niet worden vastgesteld. Te Peiskaretscham stortte een steenbakkerij in. Een persoon werd daarbij gedood, terwijl er 3 ern stig gewond werden. Te Zawada viel een schoorsteen op een autoga rage, waar arbeiders toevlucht tegen het noodweer hadden gezocht. Vier personen werden daarbij ge wond, een zoo ernstig, dat hij kort daarop overleed. Te Gleiwitz is eveneens een persoon door een neervallenden schoorsteen gedood. Te Könlngshutle werden in een fabriek 3 kranen door den wind op genomen en 50 M. ver weggeslingerd. Een der kra nen kwam op een huis terecht, dat geheel vernield werd. Te Eintrachtshütte werd het dak van een monta gehal weggeslagen. Aan het te veld staande gewas is groote schade aangericht. Op het vliegterrein van Wernigerode heeft zich tijdens den storm een ernstig ongeval voorgedaan. Elen vliegtuig, dat juist van Quedlinburg was aan gekomen, werd door den wind gegrepen en in de lucht geworpen, niettegenstaande het reeds met 4 ankers was vastgemaakt. Het werd daarop weer te gen den grond gekwakt en ernstig beschadigd. Ge lukkig hadden de bestuurder en de passagiers het vliegtuig reeds verlaten. Het bosch van Gleiwitz is voor een groot deel verwoest. Het telefoon- en telegraafverkeer is in Silezië geheel in de war Telegrammen van Breslau naar Berlijn moeten telefonisch worden besteld. Te Breslau werd een groote circustent door den wind geheel vernield. De straten van Breslau zijn bezaaid met steenen en stukken hout. Op talrijke landwegen zijn zooveel boomen omgewaaid, dat alle verkeer onmogelijk is. Op de spoorlijn RaudenGlei witz werd een trein omgeworpen. Drie personen werden hierbij licht gewond. In Duitsch Opper-Si- lezië wordt de schade op meerdere millioenen mark geschat. Te Mikultschütz sloeg de hoektoren van de kerk door het dak en verbrijzelde het orgel volkomen, zoodat het kostbare instrument volkomen onbruik baar geworden is en door een ander moet worden vervangen. Xn den Harz. In Bad Girund in den Harz richtte de storm groo te schade aan. Een dame uit Gotha werd gedood, talrijke personen werden gewond. De dadelijk ge alarmeerde brandweer zoekt de bosschen af, daar nog versoheiden badgasten vermist worden. De „Kurverwaltung" van Bad G>rund, die dadelijk red dingsmaatregelen nam, heeft alle feestelijkheden van deze week afgelast. In de overige doelen van het Rijk. Te Berlijn heeft vooral de Dierentuin het moeten ontgelden. Daar zijn vele boomen ontworteld. De wegen in het industriegebied moesten groo te ndeels afgezet worden, daar zij door de door el kaar geworpen stukken van huizen geheel onbe gaanbaar waren geworden. Bij Breslau en met name in de streek van Pei- scham, is de schade eveneens zeer aanzienlijk, even als bij Mannheim, HOeidelberg, en in het Odenwald. De wijnbergen aan de Midden-Moezel bij Trler zijn zoo ernstig geteisterd, dat de oogst wel geheel ver loren zal gaan. Ook m Luxemburg hebben windhoozen en hagel slag veel nadeel berokkend. THEATER ROYAL. Deze week brengt de Directie van het Theater Royal als hoofdfilm „Rex, het Duivelspaard". Hier in heeft de hoofdrol Rex, de koning der paarden. Wij lezen over deze interessante film het volgende: Moedige kolonisten trokken moeizaam voort door de groote prairiën, op zoek naar een plaats, waar zij zich konden vestigen. De jongste van hen, Dave Garson, een kleine jongen, voerde met zich een veu len, Rex genaamd, dat zeer aan hem gehecht was. De Indianen, welke woedend waren, dat de blan ken hun jachtgronden waren binnengetrokken, val len de karavaan aan; alles wordt verwoest. Alleen Dave weet te ontsnappen. Rex is in handen gevallen van de Indianen en deze behandelen het veulen, dat tot nu toe alleen maar vertroeteld is, op wreede wijze. Door een toeval weet het eveneens te ontsnap pen en van nu af aan is het van haat vervuld tegen alle Indianen, die hem mishandeld hebben. In de wildernis groeit het op tot een buitengewoon mooi paard. Eenige jaren later doen vreemde geruchten onder de Indianen de ronde. Een paard, woest, bovenna tuurlijk sterk, vermorzelt eiken Indiaan, die hem in den weg komt. Hij is de aanvoerder van een kud de wilde paarden, de schrik der prairiën. Dave, welke opgegroeid is tot een man, is Verken ner geworden, op het Fort Baldwin, dat gecomman deerd wordt door Majoor Morow, die echter te veel vertrouwen had in „Sluipende Wolf", den aanvoer der der „Gevlekte Paard-Indianen.". „De Sluipende

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 1