Zereu arbeiders bedorven. n Door een slang gebeten. J ojjn Noodlottige brand te Soltau. De ziektegevallen aan boord van de „Insulinde". De „Dikke Molen" te Halfweg afgebrand. Treinbotsing in Tsjecho-Slowakije. >00RWEG0NGELUK BIJ MUNCHEN. Zwaar weer boven Meppel. Het ongeluk te Zoeterwoude. Doldriftige politieagent te Alkmaar. Binnenlandsch Nieuws. De ziektegevallen op de „Insulinde". Uit de bocht geslingerd. De Veendammer-strafzaak. Rustig verkeer. Fabrieksbrand te Zaandam. Ernstig motor-ongeluk bij Hilversum. - VUB OMGEKOMEN. bo üaf ki ■Kil werkzaamheden aan een tunneel nabij Charbery ita en zeven arbeiders door een Instorting van de tt< ©wereld afgesneden. Drie van hen konden, zij het lg gewond, worden gered. De vier anderen *Un nog 0 jven en er bestaat weinig hoop, dat Bij zullen wor- Glt gered. )e ijefde voor slangen te hebben. "V jn zoöloog te Berlijn had een gifslang, die hij uit buitenland had meegenomen, naar Heiligensee ge- ht, om het dier daar te fotografeeren. HU over- de de dochter van den herbergier, bij wien hij zijn ek had genomen, de 6lang op haar schoot te nemen, zou dan een kiekje van dit eigenaardige groepje Pas had het meisje de slang op haar schoot bet beest beet haar. Door een inspuiting met een ©gift in het Koch-instltuut te Berlijn heeft men het 6je in het leven weten te houden, maar haar toe- d Is nog ernstig. r 8®° den zoöloog is een vervolging Ingesteld. Lokal. Anz. vertelt in verband met dit ongeval te Berlijn den laatsten tijd een zonderlinge voor voor slangen schijnt tc bestaan. Waarvoor de schen ze gebruiken Is niet duidelijk, maar een feit it er een levendige handel in wordt gedreven.. Zoo een zaak waar men giftige slangen kan koopen. iei f HUURKAZERNE IN VLAMMEN >cl OPGEGAAN. Kinderen alt de ramen geworpen. dl 'vv m Wolff-telegram uit Berlijn meldt d.d. 14 dezer: n sternacht brak ln een huis te Soltau bij Harburg een te brand uit, die met zeer groote snelheid om zich igreep. in het huis wonende zeven arbeiders-families, te- orjen ongeveer 40 personen, konden zich, sommigen in t hemd gekleed, ln veiligheid brengen, h jracheldene kinderen konden slechts daardoor ge worden, dat men ze uit het venstér wierp en met UC agzeilen op straat opving. )e| e brandweer beperkte zich tot de bescherming der irlge hulzen, daar het huis, waar de brand was uit- W( x>ken, niet meer te redden was. tengevolge van de zomerwarmte, overwint men spoedig door het gebruik van een paar ftnjnhardt'® Zenuwtabletten. Glazen buisje 75 ct, Bij Apoth. en Drogisten. n*cge!?jfc tv r 4. iMoet uit bet gebeurde worden afgeleid, dat "net toezicht van regeeringswege onvoldoende is geweest, of dat de wettelijke voorschriften niet toereikend zijn om in zulke gevallen de noodige voorschriften in het belang der gezondheid te geven? 5. Indien de vierde vraag bevestigend wordt be antwoord, welke maatregelen denken de ministers dan te nemen, om in de toekomst dergelijke gebeur tenissen zooveel mogelijk te voorkomen? flets uit de richting Den Haag op den Leldschen straat weg bij Oegstgeeet, in de richting Sassenhetm; de groen- tenhandela&r P, Lijnzaad, eveneens uit Haarlem, sat op de duo. Bij de bocht nabij de stichting Endegeest, fietsten ea* paar dames uit Lelden ln dezelfde rich ting, terwijl uit de richting Sassenheim een auto kwam. Door het woeste rijden van V. kon deze de bocht niet juist nemen. Hij botste eerst tegen een der wielrijdsters op, n.1. mej. De Ligt uit Lelden, vervolgens tegen een boom, waardoor de beide motorrijders van den motor geslingerd werden en in de naast den weg loopende sloot terecht kwamen. Het ergst was de heer L. eraan toe. Hij geraakte dadelijk buiten kennis, kreeg ernstige kneuzingen en werd aan beide oogen ernstig gewond. Gistermorgen is de Lloyd Raplde, de speciale snel- Vrij ernstige verwondingen liep de heer v. d. V. op; do trein, welke dadelijk na aankomst van een van de mail- aangereden wielrljdster kwam er met een paar ontvel- booten van den Rotterdamschen Lloyd te Marseille naar llngen af. De motor is op den kant van den weg blijven R'dam vertrekt, hier aangekomen, met de mail en een liggen. L. en v. d. V. zijn per ziekenauto naar het aca- groot aantal passagiers van de Insulinde, het schip, dat demisth ziekenhuis te Leiden overgebracht Zij hebben zulk een tragische thuisreis heeft gemaakt. GEEN DEPHTERIE MAAR ZWARE ANGINT DE OORZAAK. Ongeveer 100 passagiers aangetast een tamelijk goeden nacht gehad; men hoopt hen belden in het leven te kunnen houden. OUDKARSPEL. Ingaande heden is wegens ziekte van Mej. J. Sluijter, Een van de passagiers heeft over het verloop van de I ernstige ziektegevallen aan boord het volgende verteld: Op 20 Juni is de Insulinde van Batavia vertrokken. Een van de passagiers, een dame, werd kort na het ver- benoemd tot assistent aan de O.L.-school alhier de heer trek ziek, en deze ziekte nam zulk een ernstig karakter Jb. TCUffttn. aan, dat zij in Sabang, waar wij den 25sten aankwamen, Onze plaatsgenooten P. J. Schrieken en A. P. Borst aan wal is gebracht, om daar in het ziekenhuis ter ver zijn bevorderd van de le naar de 3e klasse H.B.S. DOOR HET INSTORTEN VAN DEN MOLEN, KORT SLUITING OP HET SPOORWEGNET VEROORZAAKT. Een woning sn een hooiberg mede een prooi der vlammen. VOOR millioenkn soiiade AANGERICHT. p het hoofdstation to Relchenberg in Tsjecho Slo- reed een binnenkomende goederentrein op een Jienstaanden goederentrein met zoo'n kracht, dat ragons geheel vernield werdén en vele andere ern- I beschadigd. Doordat de wagons geladen waren met (deren van allerlei aard, is een schade van mlllioenen (gericht. 1 TWEE TREINEN OP ELKAAR GELOOPEN. Tien dooden en verscheidene gewonden. Kaar Wolff uit Munchen meldt, reed Zondagavond 'het hoofdstation de Neurenburgsche trein op een jprtrein, welke tot stilstand was gebracht, door het ken aan den noodrem om nog onbekenden redenen, ie belde achterste wagens van den voortrein werden elkaar gereden en vlogen in brand, tegen middernacht waren er acht dooden gevonden en ven gewonden. Nadere bijzonderheden. >e plaats van het ongeval ls slechts zeer moeilijk te Reiken. Reeds uit de verte ls de geweldige brand van wagens te zien. Hoewel de brandweer reeds een half bezig was te trachten het vuur te blusschen, woedde vuur nog steeds voort Tt middernacht kon nog worden vastgesteld hoeveel slachtoffers dit spoor- jongeval heeft veroorzaakt, daar het niet mogelijk ln aè Ineengedrukte en,brandende wagens te komen. Jp het station te Munchen en bij het afgezette gebied idom de plaats van het ongeval verzamelden zich 11 iderden personen, die dooi "den brand waron gewaar- luwd en naar pluute evheit* trokken. Het aantal slachtoffers: 10 dooden. Geen vreemdelingen. >fficieel werd gistermorgen medegedeeld, dat bij het «wegongeval negen dooden, zes vrouwen en drie Jinen zijn te betreuren. Bovendien la een der gewon- op weg naar het ziekenhuis gestorven. Naar het k6r.huls werden vervoerd dertlon gewonden, n.1. acht nr.&n en vijf vrouwen. Bovendien ls een groot aan- reb.lgers licht gewond. Bij het reddingswerk hebbon eenlge brandweerlieden 'eden van den sanltalren dienst lichte verwondingen geloopen. >ver de oorzaak van het ongeval kon tot nu toe ts worden medegedeeld. •ot'de slachtoffers behooren, voorzoover tot nu toe kend is, geen vreemdelingen. De wisselwachter en de blokhuiswachter naar de gevangenis overgebracht Dl Justitie heeft gistermorgen den eersten wissol- *chter Schnellrleder en de blokhulsw&chtera Hechtl en ctofcll verhoord en nadien naar de gevangenis overge wicht. Het onderzoek liep over de vraag hoe de snel- tln doorgelaten kon worden, ofschoon het blokhuls- ïoaal op onveilig stond. Van de 8 slachtoffers zijn er drie wier indentibeit nog niet vastgesteld kon wor- Zondagmiddag is de z.g. „Dikke Molen", een van de twee laatst overgebleven molens langs de Haar lemmer Trekvaart een prooi van het vuur gewor den. Bij het instorten van den molen kwam een der wieken fel brandende op den voedingskabel van het electrisch spoorwegnet terecht, waardoor de boven leiding, doordat deze kabel doorbrandde, stroom loos werd gemaakt. Het gevolg hiervan was, dat de electrische treinen in beide richtingen van en naar Amsterdam niet konden passeeren. Verschillende electrische treinen liet men door locomotieven voorttrekken over het stroomloos ge worden baanvak, terwijl de Parijsche trein die om 14.25 uur van 'het Centraal Station moest vertrekken, over Gouda werd gevoerd. Omstreeks drie uur in den middag wa» de voe- dingskabel hersteld en kon, nadat men zich van on geveer half twee met noodmaatregelen had moeten behelpen, het spoorwegverkeer weer normaal zijn gang gaan. De brand was omstreeks oen uur ln don' middag uitgebroken, vermoedelijk door vonken uit een pas- seerende locomotief veroorzaakt. Toen de brandweer met veel materiaal ter plaatse verscheen de „Dikke Molen" stond even voorbij Sloterdijk op Amsterdamsch grondgebied waron niet alleen de molen, maar ook reeds de beide belen dende houten huizen, bewoond door het gezin van den molenaar Been, door het vuur aangetast. Redding van den molen was toen al hopeloos, ook al werd zooals de Amsterdamsche brandweer dit gemeenlijk pleegt te doen het vuur met kracht door de spuitgasten aangevat. HJefc monument, op welks behoud groote prijs ge steld werd door velen in den lande, die meermalen en met succes zijn opgetreden tegen den hakbijl der sloopers, maar helaas tegen het alles vernieti gende vuur niets kunnen uitrichten, evenmin als de brandweer hiertoe in staat was, stortte, kort na het uitbreken van den brand, met donderend geraas ln puin. Een deel van het neerstortend puin kwam op de spoorbaan terecht, terwijl zooals gemeld een der wieken met den voedingskabel van het spoorwegnet in aanraking kwam. Bij het aftrekken van de wieken van den voe dingskabel brak het touw, waardoor een der brand weerlieden met het hoofd tegen de rails viel. De man, die slechts lichte verwondingen had opgeloopen, kon verder geen dienst meer doen. TWEE BOERDERIJEN DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN. pleging te worden opgenomen. Deze dame leed evenwel niet aan een keelziekte. Te Sabang hebben de meeste passagier? ln zee ge zwommen en gebaad. Of dit mogelijk de oorzaak van de latere ziektegevallen ls geworden, is niet bekend, maar in elk geval zijn kort daarna vele passagiers ziek ge worden. Het eerste heeft de keelziekte zich geopenbaard bij een dame. De verschijnselen werden steeds ernstiger en drie dagen later ls zij overleden. Zij ls in haar hut verpleegd geworden. Inmiddels was ook een Chineesche passagier ziek geworden en ook hij ls spoedig aan de gevolgen overleden. Het aantal ziektegevallen werd met den dag grooter, zoodat het geneeskundige personeel handen vol werk had. Een militaire arts, die de reis als passagier mee maakte, heeft den scheepsdokter geassisteerd. Mejuf frouw Hoekendijk, een repatrieerende onderwijzeres, ontpopte zich als een voortreffelijke verpleegster. Het was voor den medischen dienst zeer ingespannen werk, maar hij heeft zich op voortreffelijke wijze van zijn zware taak gekweten. Den militairen arts is het gelukt een leerling-kok, die eveneens ziek was geworden, door operatief ingrijpen, ln het leven te houden. Maar de kwaadaardige ziekte woekerde voort en vóór Aden zijn vier dooden over boord gezet moeten worden. Een of ficier van de Koninklijke Paiketvaartmaatschappij en een dame waren overleden, zonder dat zich bij hen de keelontsteklngs-verBchijnselen hadden geopenbaard, bij de belde anderen, onder wie een zee-oflcier, hadden zij zich wel voorgedaan. De begrafenis van dezen officier ls met militaire, eer geschied. In Aden hadden wij nog twee dooden aan boord, n.1. een Chlnoos en oon molsjo van een Jaar of tien. Bol den zijn daar begraven. In deze havonplaats hebben wij serum aan boord ge kregen. Een doel van het Eerste-klaasedek ls voor hos pitaal ingericht en daarna word de droeve reis vooit- gezet. Na Aden woekerde de ziekte voort, maar met een min der ernstig karakter. Ongeveer 100 passagiers werden aangetast. De stem ming aan boord was, zooala zich gemakkelijk laat be grijpen, uiterst neerslachtig. Er werd geen muziek ge maakt en allo spelen waron verboden. Het schip voer do vlag halfstok, ten teeken van rouw. To Suez werden wij allen in de gelegenheid gesteld, to worden ingeënt ou bijna ledereen heeft daar gebruik van gemaakt. Te Port-Sald, waar de Insulinde moest bunkeren, mocht niemand van boord, hetgeen velen heeft gedu peerd, zoodat men nu geen geld kon wisselen en zloh geen Europeesche kleeding kon aanschaffen. Des avonds hebben wij de reis voortgezet. Eenlge dagen vóór dat wij te Marseille zouden aandoen, ontvingen wij een draadloos telegram uit Port-Sald, dat het bacteriologi sche onderzoek had uitgewezen, dat de ziekte geen diph- terltls was, maar een ernstige vorm van angina. Te Marseille is het geheele schip ontsmet, waarna de Fransche medische dienst het schip vrij verklaarde. De passagiers mochten van boord en zij zijn dadelijk met de Lloyd-Rapide hierheen gereisd. De Insulinde ls gis termorgen 9 uur naar Tanger vertrokken. Het schip kan a.s. Zondag te Rotterdam aankomen. Aan boord bevinden zich nog de lijken van een dame en van een jong meisje, die aan de keelziekte zijn over leden. Het aantal dooden bedraagt in totaal 8. sn*de vjlu boui r-££*tv.:ik*r. fabrf-g, w;,. £e'»£*n aievwe maöalnes zijn bijgebracht, spoedig m lichte laaie stond. Men moest zich daarom er toe be palen, de houtvoorraden voor het vuur te vrijwaren. Omtrent de oorzaak kan nog niets met zekerheid wor den gezegd. De directeur der N.V. de heer H. L. Hallie, en de machinist waren Zondag nog verschillende malen op de werf geweest zonder Iets bijzonders waar te no men. Ruim eer. uur vóór het uitbreken van den brand had de machinist eenig hout ln den ketel gelegd, ten einde Maandagmorgen droog hout te hebben om de vu ren aan te leggen. Ook toen leek alles nog veilig. De machinekamer en het ketelhuls, die door een brand vrijen muur van de fabriek zijn geschieden, zijn be houden gebleven. Met de fabriek ging eenlg hout van de opslagplaatsen verloren. De schade wordt door verzekering gedekt de onbewaakte overwegen. Het slachtoffer leerde chauffeuren. Nader meldt men, dat het slachtoffer, dat Vrijdag bij het ongeluk op den onbowaakten overweg bij Zoetar- wolde om het leven is gekomen, is genaamd Ch. v. Heel, verzekeringsagent te Leiden. De man was gehuwd en vader van vijf kinderen. Onder leiding van den auto handelaar P. was hij het chauffeuren aan het leeren. De heer P. zalf ia er nagenoeg ongedeerd afgekomen. HIJ SMIJT EEN AUTOMOBILIST TEGEN DE STRAAT, DIE DAARDOOR ZIJN BEEN BREEKT. Het publiek behoedt den man tegen verdere mishandelingen. Dc Nog een spoorwegongeluk. 'oor het uitzetten van de rails tengevolge van de tte ls te Winkel-Ruhpolding een trein ontspoord. De ooaotief en de beide eerste wagons vielen van den hordijk In een bergstroompje. Drie reizigers werden ^ond. De imaterieele schade is groot, In den nacht van Zondag op Maandag heeft bo ven Meppel en omgeving een zwaar onweer gewoed; de bliksem sloeg in het achterhuis van de kapitale boerderij van den heer J. van de Woude te Hesselin- gen, zonder echter veel schade te veroorzaken. De boerderij van den heer J. de Jong te Brem er- berg bij Nijenveen en eigendom van den heer Pol te Ruinerwold, brandde echter geheel af. De bewoners konden zich nauwelijks redden. VRAGEN VAN HET KAMERLID ALBARDA. Is da regeering ln gebreke gebleven? Door den heer Albarda zijn aan de 'ministers van Waterstaat en van Koloniën de volgende vragen ge steld: 1. Hebben de ministers een onderzoek ingesteld naar de waarheid der berichten, dat reeds op de heen reis van de „Insulinde" aan boord van dat vaartuig van den Rotterdamsche Lloyd zich een dertigtal ge vallen van een vermoedelijke besmettelijke keelziekte hebben voorgedaan en zijn zij bereid de uitkomsten van dat onderzoek mede te deelen? 2. Zijn de ministers van oordeel, dat, alvorens met de „Insulinde" de terugreis naar Nederland werd on dernomen, de noodige maatregelen zijn getroffen om dat schip te ontsmetten? Zoo ja, hoe is het dan te verklaren, dat op de terugreis zich opnieuw een aan tal gevallen van besmettelijke ziekte hebben voor^ gedaan, waarbij eenige met doodelijken afloop? 3. Zijn de bevoegde autoriteiten in Nederlandsch- Indië behoorlijk in kennis gesteld met het feit, dat zich aan boord van de „Insulinde" een aantal ver ontrustende ziektegevallen hadden voorgedaan? Zoo neen, wie is dan in gebreke gebleven van de noodige mededeelingen te doen? Zoo ja, welke maatregelen hebben dan die autoriteiten genomen om vöor de MOTORRIJDER MET DUO IN WOESTE VAART Belde ernstig gewond. Gister*™,* o hebben dan die autoriteiten genomen om voor de y. <nt Voort ongeveer 28-jarige B. G. passagiers, die met dat schip de reis naar Europa uit Haarlem in woeste vaart op een moto»- wilden ondernemen, gevaar van besmetting zooveel TOT VIER EN EEN JAAR VEROORDEELD. Mr. Kortenoevor en Möhring vrijgesproken. Gister hoeft do rechtbank te Amsterdam uitspraak gedaan ln de strafzaak van de Veendammer Hypo theekbank. De heeren Woltman Sr. en Woltman Jr. werden resp. tot vier en tot één jaar gevangenisstraf veroordeeld, zonder aftrek van den tijd, in voorloo- pige hechtenis doorgebracht (Mr. Kortenoever en Möhring zijn vrijgesproken. NIET MEER SIGNAAL GEVEN DAN NOODIG IS, De Haagsche politie heeft gisteren aan automobi listen on motorrijder de volgende circulaire uitge reikt: „De Wet verplicht den bestuurder van een motor rijtuig een hoornsignaal te geven, telkens wanneer de veiligheid van het verkeer dat eischt. Deze verplichting is langzamerhand gewordep tot een gewoonte van vele automobilisten om te pas en te onpas vaak bijna onafgebroken, signalen te geven. Niet alleen, dat hierdoor verkeerslawaai ontstaat, dat het verkeer onrustig wordt, doch ook vermindert op die wijze de veiligheid. Een automobilist, die bij het naderen van iederen straathoek een lange serie hoorn-stooten afgeeft, be neemt zich de gelegenheid de signalen van een andere auto, welke eventueel uit de zijstraat nadert, te hoo- ren. De waarde der signalen is grooter naarmate ze min der overvloedig, doch juister, worden toegepast De veiligheid bij het passeeren van zijstraten is be ter verzekerd door een enkel, duidelijk signaal en kalm rijden, gepaard met oplettendheid van den chauffeur, dan met een groot aanta] signalen en on verminderd© snelheid". „DE BREEUWER" AFGEBRAND, Te Zaandam is Zondagmiddag 5 uur brand uitgebro ken in de houtzagerij en schaverij de Breeuwer, der N.V. Houthandel vJh. Gebr. Endt In het Westzijderveld. Zoodra de commandant der Zaandamsche brandweer 'het berichte van den brand bereikte, zond hij veel mate riaal uit Niet dan met moeite slaagde de brandweer erin, de motorspuiten langs paden en stegen tot kort bij den vuurhaard te brengen. Van alle zijden werd het vuur, dat zich inmiddels ook reeds had meegedeeld aan eenige stapels hout krachtig aangetast Niettegenstaande de brandweer spoedig ter plaatse was en de rondom de fabriek liggende slooten voldoen de bluschwater leverden, verspreidde het vuur zich zoo Vrijdagavond heeft zich te Alkmaar een conflict met de politie voorgedaan, waarin een doldriftig agent op een wijze ia opgetreden, die bealiat groote afkeuring verdient. Volgens het door de politie verstrekte bericht heeft den bewusten avond een agent van politie den be stuurder van een vierwielig motorrijtuig, genaamd J. F. v. d. P., die zijn motorrijtuig geruimen tijd in de Langestraat onbeheerd had laten staan, ter wijl hij- in een naburige straat op bezoek was, naar zijn naam gevraagd. Deze weigerde dien naam op te geven en vervolgens mede te gaan naar het Bu reau. Integendeel, hij stapte in zijn auto en wekte den indruk dat hij wilde wegrijden. De politie trok daarop den bestuurder, die weigerde uit zijn wagen te komen hieruit, tengevolge waarvan hij zijn rech- teronderbeen 'zeer vermoedelijk heeft gebroken. Na dat verdachte aan het Bureau van Politie genees kundige hulp was verleend en van een en ander proces-verbaal was opgemaakt, is hij in zijn eigen auto door de politie naar Amsterdam gebracht. Verschillende burgers, die tor goeder naam on vaam bekend staan on ons, aldus de „Alkm. Crt." van Zaterdag, verzekerden, dat zij gaarne als getui gen voor de rechtbank hetzelfde willen verklaren, deelden ons mede dat een agent van politie, biji ver schillende winkeliers in de Langestraat, gister avond half 10 informeerde naar den bestuurder van een auto, die in de Langestraat, hoek Payglop te lang onbeheerd had gestaan. Niemand wist echter te zeggen, wie de bestuur de» was, waardoor de agent in eon geprikkelde stemming geraakte. Om kwart voor tien kiwam de eigenaar van de auto, die heer van Putten uit Amsterdam, opdagen en nam in zijn auto plaats. De agent deelde den man mede, dat bijl in over treding was, omdat hij zijn auto niet onbeheerd had mogen laten staan, en vorderde inzage van 's mans rijbewijs om proces-verbaal tegen bem op te maken. De autobestuurder toonde den agent, onder betui ging van spijt het rijbewijs, waarop de agent vor derde, dat de man ook zelf zijn naam uitsprak. De autobestuurder antwoordde daarop, dit niet noodig te oordeelen, omdat zijn naam op bet rijbe wijs Btond. De agent dreigde hierop den man mede naar het bureau te willen nemen. De man weigerde onder de bewering dat hij geen misdadiger was, mede naar het bureau te zullen gaan, doch verklaarde ten slotte dit te zullen doen en daarvoor zijn wagen te zullen draaien. De agent zeide daarop, dat ook hij dan in de auto moest zitten. De man zeide daarop: „dat nooit"! De agenit: Dus je verkiest niet, dat ik in je wagen zit, dan ga je loopende mee. De man wenschte daaraan geen gevolg te geven, doch maakte ten slotte aanstalten om uit te stap pen. Toen hij daarop door den agent met beide handen bij den kraag werd gegrepen, greep de auto bestuurder weer zijn stuurrad. De agent, die steeds driftiger was gtworden, smeet den man toen uit de auto op 't trottoir, met het ge volg, dat de man zijn been brak en den agent ver zekerde dat hij niet kon loopen. De agent, die veronderstelde dat de man onwaar heid sprak, wierp den man toen doldriftig op zijn schouder en droeg hem 'n stuk de Langestraat in, tot een der omstanders zich bij hem voegde en vor derde dat de man, tussehen beiden in gesteund, naar het bureau werd gebracht, hetgeen geschiedde. In het bureau werd de man door dokter Dege- naar geneeskundige hulp verleend. Voor het bureau bleven velen hun verontwaardi ging uiten en de man opwachten om hem te ver klaren, dat zij voor hem als getuige wilden optre den. De man kwam echter niet te voorschijn en werd later, met zijn auto, die door dit conflict een uur langer op het ongewenschte punt was blijven staan, op zijn verzoek naar Amsterdam vervoerd, hoewel de familie Kroon, Payglop, waar hij op visite was geweest, nog had medegedeeld, dat hij bij hen een kamer kon betrekken. Wij hebben, aldus besluit genoemd blad, den com missaris van politie met deze lezing van de burge rij, in kennis gesteld. Deze deelde ons echter mede, dat hij den man, in kwestie den heer van Putten, heeft gehoord en dat deze het geheel eens is met de lezinig die de agenit van het gebeurde heeft gegeven. EEN DAME EEN ERNSTIGE RCffKnm.WlKTTlC BEKOMEN Zondagmorgen heeft op den Loosdrechtschen weg bij Hilversum een ernstig motor-ongeluk plaats gehad. De 24-jarige F. A. Kolman te Hilversum reed met mej. Meijer als duorijdster in de richting Loosdredht. Bij „Zonnestraal" bemerkte de heer K. dat zijn voor wiel begon te slingeren als gevolg van het leegloopen van den achterband. De motor sloeg plotseling om en beiden werden op den weg gesmakt Zij werden naar „Zonnestraal" vervoerd waar dr. van Lier een ernstige schedelbreuk bij de dame constateerde. De bestuurder zelf klaagde over inwendige pijnen en is naar de R.K. Ziekenverpleging gebraeht Zeer ver moedelijk heeft de bestuurder zijn tegenwoordigheid van geest verloren, want hij reed met een vaart van slechte 80 K.M.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 3