Alieneti Mitows- Mmttmit- LiDiMlii. Hypotheek op Landerijen a 4'|2 rente. DOOR DE LUCHT NAAR WEST-INDIE. Moderne Foto's Arpad Moldovan, KORTE BERICHTEN. Zaterdag 11 Augustus 1928. 71s(te Jaairgaimg No. 8303. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. Binnenlandsch Nieuws. De Kozakken komen in Hoorn. Vermoedelijk reeds in Maart de eerste vlucht VEIGtOOTIIICEN EN REPRODUGTIES Fotografisch Atelier Verhooging van den benzineprijs. Te dicht bij den kogelvanger gekomen. Vrachtauto van Verkade omgeslagen. Locomotief ontspoord. Ernstig motor-ongeluk tusschen Haarlem Amsterdam. en Gestoorde bruiloft te Den Haag. Fietstochten PUROL. De nieuwe Veiligheidswet en de Landbouw. FIJNPROEVERS ROODE POOL 60 CENT GELE POOL 06 CENT per half pond Li vu*t tieten*.'" SCHA6ER COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitlcomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f1.JQ5. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen^ Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN. DB HOOFDLEIDING BERUST BIJ LUITENANT VAN WEERDEN POELMAN. Een vlucht van 13600 kilometer. Reeds vroeger is al eens melding gemaakt van een plan van den Nederlandschen luitenant-vlieger J. van Onlangs Jr., om een vlucht van Nederland naar West-Indië te ondernemen. Thans kan worden meegedeeld, dat het comité Vliegtocht Neder- 1 a n d—I n d i de verwezenlijking van dit plan in studie heeft genomen. Hoe ver het Is. Het plan van den heer van Onlangs omvat een vlucht in vijf étappes (dagvluchten), nl. van Amster dam of Rotterdam naar Casahlanca (pl.m. 2400 K.M.) van Casahlanca naar Dakar (St. Louis) aan de West kust van Afrika (pl.m. 3000 K.M.), van Dakar naar Pernambuco (Port Natal) in Brazilië (pl.m. 3200 K.M.) van Pernambuco naar Paramaribo (Suriname) langs de Noord^Oo&tkust van Zuid-Amerika (pl.m. 3000 K.M.), en van Paramaribo naar Willemstad (Cura- gac, pl.m. 2000 KM.), In het geheel pl.m. 13.600 K.M. Het plan technisch altvoerbaar. Dit plan is, naar aan het comité is gebleken, in technisch opzicht uitvoerbaar. De over zee te vliegen afstand is zeer groot, maar er mag rekening gehouden worden met de gunstige meteorologische omstandigheden, die gewoonlijk op dit gedeelte van den Atlantischen Oceaan heerschen en die dan ook dit traject voor een nonstopvluoht veel gunstiger maken dan den bovendien veel lan- geren weg, die bij de vluchten over het Noordelijke pfvWite van den Atlantischen Oceaan moet worden af gelegd, Nog f 20.000 te kort. Van verschillende zijden is steun ontvangen. Zoo heeft het comité Vliegtocht Nederland—Indië een WJdrage verleend Het geheele bedrag, dat vereischt W"i'.it f 60.000, is thans voor tweederde bijeen. Het hangt van de laatste f20.000 af of de vlucht zal door gaan of niet. Het doel van de vlacht. In een bijeenkomst met de pers heeft generaal Snij ders medegedeeld, dat het doel van de vlucht niet uitsluitend en zelfs niet in de eerste plaats een spor tieve daad is, maar dat men er in de eerste plaats het streven in moet zien een uiting van nationale saamhoorigheid tusschen Nederland en zijn gewesten m West-Indië, waarvan verwacht mag worden, dat Jij zal bijdragen tot versterking van den onderlingen band en de Nederlandsche belangstelling. vlucht Nederland—-West-Indië kan er voorts toe bijdragen, dat Suriname en Curagao worden opgeno men in het luchtverkeer, rondom de Caraibische zee en de Golf van Mexico, hetwelk in een periode van ontwIkkeling verkeert, waarbij tegelijker tijd kan worden geedac-ht aan verbindingen van on- w West-Indische gewesten met midden Amerika, Om deze en nog verschillende andere redenen heeft net comité in overleg met Oost en West gemeend, aat het plan van den heer Van Onlangs steun en janbevelmg verdiende. Als gezegd is het comité tot E*® ™et propaganda niet ongelukkig geweest Het heeft alle hoop, dat de vlucht zal kunnen door gaan. Zij zou dan in Maart of April van 'het volgende jaar ondernomen worden. En wel met een Fokker- vuegtuig met drie motoren van het type F VII. De mee te voeren voorraad benzine zou 3400 liter bedra gen, voldoende voor ongeveer 32i/2 uur vliegen, d.w.z. v» J i9k11 van KM., bij een vliegsnelheid hXi K-^pTe/"ur €n 4900 KM- biJ' «en vliegsnel- mo« V^n K-M. per uur, gemiddelden waarmee men volgens ter zake kundigen, stelliger aan den la gen kant is. Het vliegtuig zou, zooals vanzelf spreekt, an een volledig instrumentarium worden voorzien. De leiding van den tocht voY°°r de 'hoofdleiding van den tocht is de keuze ge- vpJ op ^nitenant van Weerden Poelman hierbo- v*m die vergezeld zal zijn van luitenant ppt1 nilfngs als tweede-bestuurder en bovendien van ihAH>rT ^kundige en een radiotelegrafist. Beiden Vftn^Sr,6?1 m!?eb,reide ervaring op aviatisch gebied, dpr Poelman behoeft dit overigens niet na- hniv? v5- j worden. Luitenant van Onlangs is be- tiiw L-l militairen luchtvaartdienst, geruimen geweest verkeeradienst van de KL M. werkzaam Geen roekelooze tocht Feitelijk ls dit bericht niet juist, want... de Kozakken zijn al in Hoorn. Zaterdagmiddag arriveerden ze met hun, elf in schitterende conditie verkeerende paarden, die dn de stallen van hotel „De Roskam" ondergebracht1 zijn. Het bestuur van V.V.V. heeft het terrein schitterend in orde en als nu het zonnetje wil schijnen, dan zal men kunnen genieten van de mooiste ruitersport, welke tha.cs op de wereld vertoond wordt. Want dat het iets bijzonders is, de Kozakken te gaan zien, dat zeggen de verslagen van hun optreden in an dere bladen. Van 's-Gravenhage schrijft de Haagsche briefschrijver In de Leeuwarder Courant: Het was ook werkelijk prachtig, wat ze te zien heb ben gegeven, de elf oud-officieren met hun slanke, ranke vurige paardjes, waarmee ze letterlijk alles deden. Het was niet te triomf van den mensoh over het dier, niet een strijden om de heerschappij, met een overwicht naar deze of gene zijde, het was een vurig en harmo nisch spel, een elkaar aanvullen en begrijpen, een ren nen en galoppeeren, waarin zoowel paard als ruiter plezier schenen te hebben, zonder gebruik van sporen of 'karwats, zonder iets anders dan een paar aanmoe digende woorden in de vreemde taal met haar onbegrij pelijke klanken. Het was wel het allerschoonste wat er op het gebied van rijkunst te zien kan z(jn. Op de uitverkochte rangen was ook veel damespu- bliek en na elke voorstelling zijn de kranige ruiters in hun hotel teruggekomen, beladen met bloemen. De Haagsche dames houden van al wat exotisch is en het is geen wonder, dat ze in extase raken en de reserve wat uit het oog verliezen bij een schouwspel als dit. Van Winschoten schrijft het Nieuwsblad voor het Noorden: Schoon is deze dag geweest voor velen een onver getelijke, vooral de onverschrokken rijkunst der ko zakken zal lang in de herinnering voortleven. Paardensport trekt steeds groote belangstelling, maar de kozakken? Deze zullen niet spoedig weer vergeten zijn, de indruk is iets aparts, l'ets overweldigends. Wat men van deze mensohen ziet is ongelooflijk. Hun op treden in de verschillende nummers is verbluffend; ap plaus en ovaties waren niet van de lucht. Dö g: pyramide ls een meesterstuk. 't Was geen wonder toen na afloop der 24 nummers het publiek het terrein opstroomde en de verzamelde kozakken een hartelijke ovatie braoht. De Firma MEIJER PELS, Administrateurs-Rentmeesters te ALKMAAR, hebben gelden beschikbaar voor le hypotheken op landerijen vanai 4Va rente en op hnlzen vanai 4% rente. Sluiten alle verzekeringen. i Honden eiken Donderdag van 911 l/g uur zitting in Café „Cérès" te SCHAGEN. In eenvoudige tot meest artistieke uitvoering. SPECIALITEIT In naar elk portret, ook naar onduidelijke foto's. Nieuwe Niedorp - Nd.-Scharwoude. De eerste hulp werd door een dokter en een lid van den Ongevallendienst verleend. Vervolgens werden beiden naar de Mariastidhting overgebracht. Beider toestand is, hoewel ernstig, niet levensgevaarlijk. THANS 20 CENT PER LITER. Nadat in het buitenland dezer dagen reeds oen ver- hooging van den benzineprijs was afgekondigd, heeft thans ook het verkoopkantoor van de Koninklijke- Shel'l-producten, de Bataafsche Import Maatschappij (voorheen N.V. Acetylena), te 's-Gravenhage, bekend gemaakt, dat met ingang van 9 Augustus, de prijs van autoline-Shell van f 18 per 100 L. (waarop de prijs met ingang van 25 Mei j.1. was vastgesteld) tot f20 per 100 liter, geleverd in 10 liter-bussen of ex-benzine pomp, is verhoogd. EERST ZIJN HOND DOODGESCHOTEN EN TOEN DE JONGEN ZELF EEN KOGEL DOOR ZIJN ARM. In het met roode vlaggen afgebakend duinterrein is Donderdagochtend tijdens de door het 4e regiment infanterie gehouden schietoefeningen een ernstig ongeval gebeurd. De elfjarige jongen E. Wis genaamd, uit Katwijk, liep met een hondje op het verboden terrein. Hij was te dicht bij den kogelvanger gekomen en werd door een kogel getroffen, nadat zijn 'hondje reeds wab doodgeschoten. De kogel doorboorde zijn linkerarm en kwam daarna in zijn linkerbeen terecht. De jongen is naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden overgebracht, waar getracht zou worden den kogel uit het been te verwijderen. EEN MAN UIT DEN WAGEN GESLINGERD EN GEDOOD. DOOR HET BREKEN VAN DE KRUKAS. Krachtig remmen voorkwam een ernstig ongeluk. Tengevolge van het breken van de krukas is de lo comotief van den sneltrein LeeuwardenGroningen, die te 4.37 uit Leeuwarden vertrekt, bij het station Visvliet ontspoord. De machinist wist door onmiddel lijk te remmen, een ernstig ongeluk te voorkomen. De passagiers moesten overstappen in den trein die te 4.33 van Groningen vertrekt en nu tengevolge van de versperring niet verder kon. Zij bereikten met een vertraging van anderhalf uur de plaats van be stemming. De reizigers van den Groningschen trein stapten over in de wagons van den ontspoorden trein en wer den met een locomotief uit Leeuwarden van Visvliet gehaald. EEN MOTORRIJDER EN EEN MEISJE ERNSTIG GEWOND. Eergisteravond te ongeveer negen uur is op den Rijksstraatweg bij de R.-K. kerk te Haarlem-Noord een ernstig verkeersongeluk gebeurd. Uit de richting van het Soendaplein kwam een auto, die de Maasstraat in wilde rijden. Uit de rich ting Santpoort naderde met groote snelheid de mo torrijder C. Schouffour, wonende te Rotterdam, doch tijdelijk te Haarlem getogeerd. Op de duo zat 'het 13-jarig meisje J. 'Bets, wonen de Rijksstraatweg 439. De motorrijder bemerkte blijkbaar niet dat de auto van richting veranderde. Het gevolg was dat de mo tor in volle vaart tegen de auto opbotste. De motorrijder werd opgenomen met een beenbreuk en zware inwendige kneuzingen. Het meisje had een dubbele beenbreuk en verschillende schaafwonden. Gisteravond reed een vrachtauto van de Verkade's fabrieken met een vrij snelle vaart in de richting Ut recht op de Utrechtschewèg te BuursChoten. Naast de vracht-auto reeds een ander vierwielig motorrijtuig. De vrachtauto wilde de laatste passeeren, week daar door uit naar links waardoor zij van den grindweg afgleed en omsloeg. Een passagier uit Utrecht, werk zaam bij de firma Verkade, werd uat den zwaar be laden wagen geslingerd en kreeg die op ihet lichaam. De dood trad onmiddellijk in. De vermoedelijke oorzaak van het ongeval ligt in het te zwaar naar achteren laden van den wagen. EEN DER GASTEN TREKT EEN REVOLVER EN VERWOND ZICHZELF. Ten huize van een familie in de Trompstraat te Den Haag werd Woensdagavond bruiloft gevierd. Toep het al laat begon te worden nam een der gasten, een ingenieur, plotseling een revolver in de (hand en maakte met dit wapen eenige bewegingen. De revol ver was echter geladen en ging onverwachts af. De kogel trof den ingenieur in de zijde. Vrij ernstig gewond werd hij naar het ziekenhuis overgebracht. Zijn toestand is echter niet zorgwek kend. Het Doorzitten bij Wielrijden, een door de zon verbrande Huid, Schrijnen en Smetten verzacht en geneest men met Doos 30, 60, Tube 80 ct. EEN BELANGRIJK VOORONTWERP. De minister van Arbeid, Handel en Nijverheid heeft hij den Hoogen Raad van Arbeid een belangrijk voorontwerp van een nieuwe Veiligheidswet aanhan gig gemaakt. De tegenwoordige Veiligheidswet be oogt alleen beveiliging bij het verblijven in fabrieken en werkplaatsen, doch waar de bedrijfsongevallen en beroepsziekten buiten fabrieken of werkplaatsen, door de sterk toegenomen toepassingen vnn de tech niek, meer en meer toenemen, is herziening van deze wet noodig gebleken. Met betrekking tot den Landbouw wordt het vol gende opgemerkt: De snel toenemende toepassing van werktuigen en electriciteit in den landbouw heeft tot gevolg ge had, dat een groot aantal ongevallen telken jare slachtoffers maakt, waaronder dooden en zwaar verminkten. Dit zijn voor een belangrijk deel die soort ongevallen, die door vakkundige toepassing van beveiligingsmaatregelen te voorkomen zijn. De werking der Land- en Tuinbouwongevailenwet 1922 rooken Roode of gele Pool, omdat ze met ons zeggen „ER IS NIET BETER" heeft een duidelijk inzicht gegeven in de tekortko mingen te dezer zake. Daarbij blijkt, dat voorlich ting en ingrijpen van overheidswege vaak nog meer noodig zijn dan in de industrie. In den landbouw toch beschikt men over het algemeen in mindere mate dan in de Industrie over kennis en ervaring op werktuigkundig gebied. Verder wordt in dit voorontwerp besproken de ar beid op de binnenvaart, aan boord van zeevisschersH vaartuigen, de arbeid buiten fabrieken of werkplaat sen, de schildersarbeid met betrekking tot de lood houdende verven, de handel in gevaarlijke,'onbevei ligde werktuigen en toestellen, de veiligheid op bouw werken en tenslotte de arbeid in dienst van pu bliekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen, dus de arbeid, verricht in dienst van het Rijk, Pro vincie of Gemeente of ©enig publiekrechtelijk lichaam of van rechtspersoonlijkheid bezittende ver- eenigingen of stichtingen. FOKVEEKEURING. Op Zaterdag 1 September a.a. wordt te Hoorn tijdens de Stierenmarkt een belangrijke keuring van geregis treerde rundvee, schapen en varken e gehouden. (Zie adv.) VAN „HELDER" IN „DEN HELDER". Door den Minister van Binnenlandsohe Zaken en Landbouw ls goedgevonden overeenkomstig het verzoek van het Gemeentebestuur van Den Helder de naam der gemeente te veranderen van „Helder" In „Den Helder". Volgens het gemeentebestuur werd ln de schrijf- en ln de spreektaal geregeld Den Helder gebruikt, terwijl er ook verwarring was tusschen de gemeente Helden (Limburg) en Helder. Deze motieven hébben den Minister er toe geleld, aan het verzoek van den Gementeraad te voldoen. ZELFMOORD VAN EEN AMBTENAAR. De directeur van het Dultsche douanekantoor te Em merik heeft zelfmoord gepleegd. Hij had enkele dagen geleden een proces verloren tegen twee vrouwen van tolbeambten die hij beticht had hem te hebben belee- dlgd door de bewering dat hij haar had lastig gevallen. De procureur-generaal was reeds in hooger beroep ge gaan. WEER LONGENPEST IN MANDSJOERUE. In Zuidelijk-Mandsjoerije is, naar gemeld wordt, lonr genpest uitgebroken. In één plaats kwamen 20 gevallen met doodelijken afloop voor. Verleden jaar woedde de epidemie ln hetzelfde district In het Jaar 1911 zijn ln Mandsjoerije en ln de provincie Tsjill 100.000 personen aan de epidemie gestorven. DE NEKKRAMP TE MAGELANG. Het bericht uit Magelang als zouden dertig gevallen van nekkramp geconstateerd zijn, ls ln zooverre onjuist gebleken, dat de ziekte beperkt ls gebleven tot een briga dier van de kaderschool. Niettemin zijn uitgebreide maatregelen tegen uitbreiding getroffen. MOND- EN KLAUWZEER. Wegens uitbreiding van het mond- en klauwzeer lh Zwitserland, heeft de regeering den Invoer van slacht vee verboden. EEN ZUINIG PRESIDENT. Coolidge aan het eind van zijn ambtstermijn. Uit het vacantieoord, waar president Coolidge toeft, wordt gemeld, dat de President met het oog op den toe stand der bondsfinanciën voornemens ls, zich te ver klaren tegen alle wetsontwerpen, welke uitgaven mee brengen, die het evenwicht van de begroeting zouden kunnen in gevaar brengen. GEWETENSGELD. Bij den Inspecteur der dlr. belastingen te Hellevoet- sluis zijn bedragen van f .18.000 en f 80.000 wegens ach terstallige Inkomsten- en vermogensbelasting binnenge komen. DE DONAULANDEN. In levensgevaar ln de bergen. Wolff meldt uit Weenen, dat een groep van zeven toeristen, die Zaterdag oen bergtocht in het zuidelijk Dachsteingebied ondernomen had, zioh ln levensgevaar bevindt. Eén van hen moet reeds gestorven zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 1