DE MODERNE TURKSCUE VROUW. Wat ga va&kht nog niei wist voren een hoüe plooi, tol halvertiootffce ge stikt. Lange corsage aan de taille bloesend over een granaatrood heupstuk. Een das gaat door geborduurde splitj es. Benoodlgd: 1.15 M. rood, br. 1 IJK) M. wit, hr. 1 ML Tennlsjurk van wit bourette. Het puntige platte stuk aan den rug eindigt aan de voor rijde in een groep van drie plooien, evenals de ceintuur, de voorkant der Jurk blijft glad. Benoodigd: 1.80 M, br. 1 M. Jongenscostuumpje uit één stuk van licht groen flanel, met zwart en wit galon. Dit galon teekent een tuniek af. Benoodigd 0.50 M., br. 1 M. DE VROUW EN DE MUZIEK. De meening van Paul Valéry. De Fransche dichter Paul Valéry heeft een oogenblik zijn dichterlijke lier in den hoek gelegd en zijn aandacht gewijd aan de vrouwenbeweging. We weten niet of hem dat meer gebeurt en of hij dit doet uit pure liefde tot het feminisme. Althans, hij heeft in ,£j' Union nationale des femmes" te Parijs, een artikel geschreven over de eman cipatie der vrouw, waarbij hij gelegenheid vindt o.m. te wijzen op de treffende afwe zigheid van groote vrouwenfiguren in het abstracte domein der muziek. Is de vrouw, vraagt Valéry, voor goed veroordeeld tot zulk een uitgesproken middelmatigheid in de origineelste en meest vrije uitingen van den geest Of is deze onbetwistbare on macht slechts de treurige vrucht van een lang onderganen, passicven toestand Ik zou het gaarne willen gelooven. In het eer ste geval zou zij belast zijn met een fyziolo gische fataliteit; in t tweede zou zij haar In ferioriteit aan de zeden moeten wijten. Maar wij kennen den invloed niet, dien lang heer- schende zeden, eeuwen lang gehoorzaamde wetten op een organisme, op een zenuw stelsel kunnen hebben. De merkwaardigste uitwerking, uit biologisch oogpunt be schouwd, van de groote veranderingen, die zich in den toestand van personen en maat schappijen af teekenen en die de sociale capa citeit van de vrouw ten diepste zullen ra ken, zal ongetwijfeld de progressieve wijzi ging van haar intellectueels capaciteiten en dus van haar streven zijn. Het is niet onmogelijk, dat het domein der kunsten eenmaal geheel onder de macht van de vrouw komt en dat er in de muzie)* of In de filosofie figuren verschijnen even groot en bewonderenswaardig als Semiramis en Catherlna het in de politiek zijn geweest Aldus schrijft Paul Valéry in de conclusie van zijn beschouwing. JEOUDT GE EEN BEROEMDEN MAN WILLEN TROUWEN Een amusant onderwerp gaf men onlangs als opgave te beantwoorden aan honderd- dertig Jonge meisjes van een school in Co- lumbia (Mlssouri). Ziet hier de vraag waarop de Jonge Ame- rlkaanschen moesten antwoorden: „Zoudt ge met den beroemden vlieger Kolonel Llndbergh willen trouwen?" Dit is zeker een prachtig onderwerp om de vrouwelijke pennen te lnspireeren, en de 130 jonge meisjes hebben zich met vlijt aan het antwoorden gezet.alleen, zij antwoord den lang niet allen met Ja I Drie en zestig der jonge dames maakten de opmerking dat zij reeds van een man hielden, maar dat deze niet Llndbergh was Twaalf anderen, wier hart toch nog vrij scheen te zijn, verklaarden niettemin kort en wadlg M de beroemde yüeger niet hun type was. Zes vonden hem een te groote waaghals en maakten de niet onjuiste opmerking dat zij wel wat jong waren om nu al weduwe te worden. Zeventien anderen, met een verlegen ka rakter, drukten den vrees uit dat een zoo populaire man zijn vrouw nooit gelukkig kan maken. Misschien ook dachten zij aan Numa Roumestan, den gevierden held van Alphonse Daudet, die „de vreugde der stad, de droef heid van zijn huis was. Een man die te zeer door het volk gefêteerd wordt, zou onmoge lijk thuis vriendelijk kunnen wezen Ten slotte waren er drie trotsche jonge dames die antwoordden dat zij geen heil "gen in een huwelijk met een zóó beroemd man waarbij voor haar dan slechts de rol van zijn vrouw te zijn zou overblijven Uit den aard der zaak is Llndbergh een groote persoonlijkheid, die natuurlijk mevr Llnd bergh wel wat verduisteren zou, hetgeen voor een vrouw die zelf nogal ambitieus ls. nu niet direct aangenaam zal zijn. Kortom, er bleven negen en twintig van de jonge meisjes over dit graag met Llndbergh zouden willen trouwen en dat op een totaal van honderddertig I ChicGiatapucldlng. L. melk, stokje vanille, 100—125 gram suiker, jL. room, 3 eieren, 1416 gram gelatine, 100 gram bitterkoekjes, 100 gram geconfijte vruchten, een weinig rozijnen zon der pit, Kirsch of Marasquin. Bereiding: De melk trekken met de vanille en koken, de eidooiers met de suiker kloppen, de kokende melk toevoegen, de vla op het vuur onder roeren laten binnen, de opgeloste gelatine er bij doen, de vanille er uit nemen en de massa af en toe roeren, wat laten be koelen. De bitterkoekjes in Kirsch of Marasquin weeken. Het verdient aanbeveling een paar bitterkoekjes fijn te stampen en een weinig Kirsch of Marasquin hierop te druppelen, tot een dik papje, wat later door de vla geroerd wordt. De geconfijte vruchten sneden, de rozijnen schoonmaken, in weinig water opwellen en afgieten. Den room stijf kloppen, de vla voorzichtig er bij doen en de massa stijf laten worden, dan laag om laag met bitterkoekjes, vruchten en rozijnen in den vorm doen en koud laten worden, liefst op ijs. ONZE PATRONEN Patronen van de modellen vao mantels en kin derjurken zijn verkrijgbaar bij onze mode redactrice, Mejuffrouw L. Berendes, Joan Maet- suyekerstraat 96, Oen Haag. De patronen voor dames kosten f L—die voor kinderen 0,80, Het duurt ongeveer 10 dagen, alvorens ze In het bezit komen van degenen, die patronen aanvragen Svp leeftijd op te geven bh bet bestellen jrfw gatronea voos kinderen Do Tnrtocfce vrouw, zult ge zeggen, waarom sou Ut me daar nu toch voor Interesseeren? Spreek me over aardige japonnetjes, leuke tea cosy^s, een snoezige lampekap, desnoods over een lastige baby, maar.de Turksche vrouw! En toch zult ge ongelijk hebben niet even verder te lezen. Want als ge U nog even Inte resseert voor wat ln de wereld gebeurt, ook op gebied der vrouwenrechten en aller minst bedoel lk hiermede een vervelend en fanatiek feminist te rijn zult ge met mij inzien dat de verandering ln *t lot der Turk sche vrouwen die zich vooral in de laatste Jaren bliksemsnel heeft voltrokken, wel in derdaad de moeite waard ls om er maar niet zoo totaal onverschillig aan voorbij te gaan. Men weet daar gewoonlijk ln het Westen heel weinig over. En nu beweer lk niet dat lk U daar wonderwat aal over vertellen, maar toch zult ge wellicht Iets vernemen of toeren wat ge nog niet wist. Wie den naam Turkije uitspreekt, denkt daarbij al dadelijk aan gesluierde vrouwen, streng onder bewaking staande, aan vrou wen die een heel ander leven leiden dan de vrouwen ln onze Westersche landen, aan wezens die slechts één levensdoel hebben, n.L de eerste plaats te bekleeden bij den echtge noot, die doorgaans een drie- of viertal vrou wen te onderhouden heeft. Even moeten we hier een enkel woord zeggen over het ver leden, alvorens de positie der moderne vrouw onder het oog te nemen. Drie of vier generaties geleden leefde de Turksche vrouw inderdaad zeer afgezonderd, opgesloten haast, en ze had een zeer slechte ontwikkeling. Op 13- of 14-Jarigen leeftijd begon ze reeds den sluier te dragen, waardoor ze haar aangezicht voor het oog der wereld verborg, en gaf daardoor meteen te kennen dat ze den huwbaren leeftijd had bereikt. De ouders van den Jongen man die te trouwen zocht, brachten herhaaldelijk bezoeken aan hunne vrienden en zoo werd daar besproken welke dochter evèntueel aan hunnen zoon zou kunnen ten huwelijk worden geschonken Onder de vrouwelijke candidaten werd een keuze gedaan en zonder al te zeer de familie en het meisje zelf te kennen, werd tenslotte officieel bezoek afgelegd en werd de hand van het meisje gevraagd. Spoedig werd nu alles geregeld en het huwelijk werd zonder verder uitstel dadelijk voltrokken. De Jongeman bracht een bruidschat mede voor zijn Jong vrouwtje en tot op den dag van de bruiloft was het alles wat er tusschen de jonge menschen gebeurde. Eerst op den dag van het huwelijk mochten ze elkander zien en aanschouwen. Een dergelijk huwelijk lijkt ons iets af schuwelijks. Is het in den grond ook en de Turksche vrouwen niet alleen, ook de mo derne Turksche politici hebben er afkeer voor gehad en het dan ook veranderd. Maar een viertal generaties geleden, toen het Jonge meisje al gehuwd werd als ze nog eigenlijk een kind was, onderging het veel meer den invloed van haren echtgenoot, plooide zich geheel naar zijn wil en daardoor werden de karakters als het ware naar elkaar gevormd en de uiteenloopende verschillen, die tot "onflicten aanleiding konden geven, beston den slechts heel zelden, omdat ze zich dood eenvoudig haast niet konden voordoen. Echtscheidingen kwamen er slechts spora disch voor; bovendien, wanneer een Turksche vrouw vroeger scheidde, dan liep ze gevaar van den regen in den drop te komen. Want als ze dan hertrouwde, was het om een nieuw leven te beginnen met een man die ze even min kende als die welke ze verlaten had. We zijn gewoon geweest, ln Europa, deze eigenaardige handelwijze toe te schrijven aan den invloed van het Islamisme. En toch ls niets minder waar; de eerste vrouw van den profeet Hatigi was een welbekende handels vrouw en zijn tweede vrouw, Aiché, voerde oorlog en had het bevel over het leger na den dood van den Profeet. Trouwens, het Islamisme dat de polygamie Instelde, zegt ln de Koran: „Neem verschillende vrouwen, maar behandel ze allen op voet van gelijk heid, op materieel zoowel als op moreel ge bied." Toch hebben de Turksche mannen van hun overmacht over de vrouwen misbruik gemaakt, er blijkbaar te veel van geëlscht. En toen ze, ter gelegenheid van de omver werping van een monarchale tyrannie nu ongeveer een twintigtal jaar geleden, den weg vond .der Westersche beschaving, ontplooide ze eerst nu, levenslustig en geestdriftig, hare ontluikende gaven en eigenaardigheden als moderne vrouw. Zooals in elk land, zijn er ook ln Turkije onder de vrouwen, verschillende standen. De boerin bijv. heeft nooit afgezonderd en ge sluierd geleefd, maar werkte vrij en onge hinderd naast haren man; het was dan ook zij die, tijdens den oorlog, als „soldaat" werd beschouwd. Want ln den wereldoorlog be stond er bij het Turksche leger een soort vrouwen-regiment, waarover een vrouw het bevel voerde. Het was overigens ook weer de Turksche boerin die de munitie aanbracht op het legerfront. De vrouw uit den hoogen stand doet pre cies als deze vrouwen ln de Westersche lan den plegen te doen: ze bezoekt de tea-room, de chique dancing, volgt lezingen, amuseert zich vrijelijk op het strand, enz. De vrouw uit de middenklasse werkt er i.iverig, zooals bij ons. Onder haar vindt ge de intellectueel en, die dan ook leerares, dokter, advocaat, enz. warden met de mannen naar een sodate g der daarom evenwel een lage* t vaarden. Maar hel volledige vrouw ral ta leder geval op l schreven van preeldent Pascha, die bQ de Invoering der I zeden, een jaar ongeveer aeSedaaJ polygamie verbood en een etuk de onderwerping ven de noegen en genot ven den 1 Dit ls van seer grooten het lot der vrouw. Be voe meer den speelbal ven den trouwt weet se dat ra e< ln se medezeggenschap hooft, seUJk geluk kan geven en eigen Invloed kan laten golden Echtscheiding kan er ook nn worden, maar als ln bank ln deze en het k Niet waar, ge gevormd over hot lot der Nn moet ge ooft weten dal d het verminderen er tegen. Sn de nienwe wet Kemal Pascha Ingevoerd, terhjk alt het hert vooral waren het resultaat er van kan me» kJJe aanschouwen en meisjes en dames gaan er, naar bals en partijen, naar concerten.... niet retje, maar vrij en echter, nat vrouwtjes: een zeer beiemmerenden nen op hare kansen voor aa Overigens h de moderne de gelijke ven hare dit is maar goed ootei ZIIDELUKHEID M Bet Is bekend boe weinig de 16de, 17de en 13de eeuw held hechtte. In Spanje was een heldenschs gewoonte haar galante leven beroemde garethe van Navarre wasohte i eenmaal per'week en dan banden. De Zonnekoning, waschte zich nooit en de ln rijn tijd ln Versalllss aanwezig daar de badkamer als overbodig doeleinden Ingericht was, toeval ln de tijden van Madam» dour terug gevonden, maar als zoodanig, doch als tuin opgesteld. BIJ zulke Napoleon i bad nam I Ben Kngelschman, die Parijs bezocht, gaf toe dat de allerbekoorlijkst uit zagen, man. niet te dicht met de neos ta moest komen I In Spanje gok! het verlof om dlerte bij haar weg te zoeken oh grootste gunsten welke eene aanbidder bewijzen kan. Kllnger vertelt hoe hfl at eieren in Petersburg een legde, Toen trij daarbij speciaal klein diertje daarvoor demonstratie voorwerp was, door zijn toehoorders zooveel ne schepsels aangeboden, dat ln de grootste verlegenheid Toen de schilder Ludwlg door Goorge Brentano hl 1816 werd op een Itallaansche reis, zijn dagboek kingen over hun derde der Prestel, die steeds, zoodis stad aankwamen, zijn tollet veel water en handdoeken had en zelfs zeep en een borstel zich droeg." Waarom dit kent hij er b|J aan, want heelemaal niet Jong meer f Zeer Interessant en kelen van Hufeland, d land een compagné tegen de zindelijkheden aanvangt Bel keerd, zoo oschrljft hij os, deren nooit een bad geeft, wascht en nog zeldaner hun goed geeft dat ls ongezond Stijl predikt hij gedurende tegen zijn ttjdgenooten ovar principes der lichaamscultuur MUnchen had ln dien tijd maar slechts 6 badhuizen met kuipen. Frankfort a. d. maln ste zwembad ln den Rijn eerst Invloed van Generaal von PfueL Waarvoor zouden de nooit waschten, een waschtafe! had hebben f Berst toen de een beetje begon door ts ook den waschtafel op hot toom»' nen, ln den beglnna .;i."»er betel® afmetingen, het liefst" ln den VM#' driepoot met een kom en eet"' van bijna microscopische afmeW® Het ls bijna niet te gelooovet* tijden eerst een goeds honderd J"4' ons liggen! lapcn van nsauw-grljs wollen stof, gogar- •erd met blauwo stof voor Inzetsols In den -orkant der Japon en aan de taille. Van ren vormt de rok twee platte plooien. Benoodigd! 1 M. blauw, 100 oM. breed; IS M. blauw-grijs, br. 1 M. TweadoeBge Japon van Jersey tn granaat- od en wit. In vorm geknipte rok met van Josephine Baker. Met Je donkerkleurig huidje. En de kuiltjes tn Je wang, Uet Je - oogen, dia er draalen En TV.Vionm alS «lang, tok Je breng Je tn extase. Zelfs den meest solleden man. Dia „toevallig" ls ter plaatse Waar hij Jou ontmoeten kan...... Tweemaal duizend francs per avond, Is voor Jou een bagatel.... Wie van onze „ras"-artlsten Oogstte zóóveel voor zijn spel? Josóphine ptlte gamlne Je zet Bolland op z'n kop Rn charmant strijk je de gage Blut'Je bruine handjes opl H. B. DE BRUIN—LéON. yEOUWEN EENIGE APHORISMEN. Eeg aan een vrouw: „lk ben vandaag ner- ras" en wees er dan zeker van dat zij het irdt Vrouwen interessocren zich alleen dan voor in zaak wanneer de persoon haar Interes- ert In den mond der Liefde doet een leugen kwills meer goed dan de waarheid, i Dj wijste vro. w. zijn die waaruit men Wijs worden kan, Jbsóphina, Joséprlne, Met Je kinderlijk gebaar, En je hagelwitte tanden, Rn Je shlngled Jongenshaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 20