DE MODERNE TURKSCUE VROUW.
Wat ga va&kht nog niei wist
voren een hoüe plooi, tol halvertiootffce ge
stikt. Lange corsage aan de taille bloesend
over een granaatrood heupstuk. Een das gaat
door geborduurde splitj es.
Benoodlgd: 1.15 M. rood, br. 1 IJK) M.
wit, hr. 1 ML
Tennlsjurk van wit bourette. Het puntige
platte stuk aan den rug eindigt aan de voor
rijde in een groep van drie plooien, evenals
de ceintuur, de voorkant der Jurk blijft glad.
Benoodigd: 1.80 M, br. 1 M.
Jongenscostuumpje uit één stuk van licht
groen flanel, met zwart en wit galon. Dit
galon teekent een tuniek af.
Benoodigd 0.50 M., br. 1 M.
DE VROUW EN DE MUZIEK.
De meening van Paul Valéry.
De Fransche dichter Paul Valéry heeft
een oogenblik zijn dichterlijke lier in den
hoek gelegd en zijn aandacht gewijd aan de
vrouwenbeweging. We weten niet of hem
dat meer gebeurt en of hij dit doet uit pure
liefde tot het feminisme. Althans, hij heeft
in ,£j' Union nationale des femmes" te
Parijs, een artikel geschreven over de eman
cipatie der vrouw, waarbij hij gelegenheid
vindt o.m. te wijzen op de treffende afwe
zigheid van groote vrouwenfiguren in het
abstracte domein der muziek. Is de vrouw,
vraagt Valéry, voor goed veroordeeld tot
zulk een uitgesproken middelmatigheid in
de origineelste en meest vrije uitingen van
den geest Of is deze onbetwistbare on
macht slechts de treurige vrucht van een
lang onderganen, passicven toestand Ik
zou het gaarne willen gelooven. In het eer
ste geval zou zij belast zijn met een fyziolo
gische fataliteit; in t tweede zou zij haar In
ferioriteit aan de zeden moeten wijten. Maar
wij kennen den invloed niet, dien lang heer-
schende zeden, eeuwen lang gehoorzaamde
wetten op een organisme, op een zenuw
stelsel kunnen hebben. De merkwaardigste
uitwerking, uit biologisch oogpunt be
schouwd, van de groote veranderingen, die
zich in den toestand van personen en maat
schappijen af teekenen en die de sociale capa
citeit van de vrouw ten diepste zullen ra
ken, zal ongetwijfeld de progressieve wijzi
ging van haar intellectueels capaciteiten en
dus van haar streven zijn.
Het is niet onmogelijk, dat het domein
der kunsten eenmaal geheel onder de macht
van de vrouw komt en dat er in de muzie)*
of In de filosofie figuren verschijnen even
groot en bewonderenswaardig als Semiramis
en Catherlna het in de politiek zijn geweest
Aldus schrijft Paul Valéry in de conclusie
van zijn beschouwing.
JEOUDT GE EEN BEROEMDEN MAN
WILLEN TROUWEN
Een amusant onderwerp gaf men onlangs
als opgave te beantwoorden aan honderd-
dertig Jonge meisjes van een school in Co-
lumbia (Mlssouri).
Ziet hier de vraag waarop de Jonge Ame-
rlkaanschen moesten antwoorden:
„Zoudt ge met den beroemden vlieger
Kolonel Llndbergh willen trouwen?"
Dit is zeker een prachtig onderwerp om de
vrouwelijke pennen te lnspireeren, en de 130
jonge meisjes hebben zich met vlijt aan het
antwoorden gezet.alleen, zij antwoord
den lang niet allen met Ja I
Drie en zestig der jonge dames maakten
de opmerking dat zij reeds van een man
hielden, maar dat deze niet Llndbergh was
Twaalf anderen, wier hart toch nog vrij
scheen te zijn, verklaarden niettemin kort en
wadlg M de beroemde yüeger niet hun
type was.
Zes vonden hem een te groote waaghals en
maakten de niet onjuiste opmerking dat zij
wel wat jong waren om nu al weduwe te
worden.
Zeventien anderen, met een verlegen ka
rakter, drukten den vrees uit dat een zoo
populaire man zijn vrouw nooit gelukkig kan
maken. Misschien ook dachten zij aan Numa
Roumestan, den gevierden held van Alphonse
Daudet, die „de vreugde der stad, de droef
heid van zijn huis was. Een man die te zeer
door het volk gefêteerd wordt, zou onmoge
lijk thuis vriendelijk kunnen wezen
Ten slotte waren er drie trotsche jonge
dames die antwoordden dat zij geen heil
"gen in een huwelijk met een zóó beroemd
man waarbij voor haar dan slechts de rol
van zijn vrouw te zijn zou overblijven Uit
den aard der zaak is Llndbergh een groote
persoonlijkheid, die natuurlijk mevr Llnd
bergh wel wat verduisteren zou, hetgeen voor
een vrouw die zelf nogal ambitieus ls. nu niet
direct aangenaam zal zijn.
Kortom, er bleven negen en twintig van de
jonge meisjes over dit graag met Llndbergh
zouden willen trouwen en dat op een totaal
van honderddertig I
ChicGiatapucldlng.
L. melk, stokje vanille, 100—125 gram
suiker, jL. room, 3 eieren, 1416 gram
gelatine, 100 gram bitterkoekjes, 100 gram
geconfijte vruchten, een weinig rozijnen zon
der pit, Kirsch of Marasquin.
Bereiding: De melk trekken met de vanille
en koken, de eidooiers met de suiker kloppen,
de kokende melk toevoegen, de vla op het
vuur onder roeren laten binnen, de opgeloste
gelatine er bij doen, de vanille er uit nemen
en de massa af en toe roeren, wat laten be
koelen.
De bitterkoekjes in Kirsch of Marasquin
weeken. Het verdient aanbeveling een paar
bitterkoekjes fijn te stampen en een weinig
Kirsch of Marasquin hierop te druppelen, tot
een dik papje, wat later door de vla geroerd
wordt.
De geconfijte vruchten sneden, de rozijnen
schoonmaken, in weinig water opwellen en
afgieten.
Den room stijf kloppen, de vla voorzichtig
er bij doen en de massa stijf laten worden,
dan laag om laag met bitterkoekjes, vruchten
en rozijnen in den vorm doen en koud laten
worden, liefst op ijs.
ONZE PATRONEN
Patronen van de modellen vao mantels en kin
derjurken zijn verkrijgbaar bij onze mode
redactrice, Mejuffrouw L. Berendes, Joan Maet-
suyekerstraat 96, Oen Haag.
De patronen voor dames kosten f L—die voor
kinderen 0,80, Het duurt ongeveer 10 dagen,
alvorens ze In het bezit komen van degenen, die
patronen aanvragen
Svp leeftijd op te geven bh bet bestellen
jrfw gatronea voos kinderen
Do Tnrtocfce vrouw, zult ge zeggen, waarom
sou Ut me daar nu toch voor Interesseeren?
Spreek me over aardige japonnetjes, leuke tea
cosy^s, een snoezige lampekap, desnoods over
een lastige baby, maar.de Turksche vrouw!
En toch zult ge ongelijk hebben niet even
verder te lezen. Want als ge U nog even Inte
resseert voor wat ln de wereld gebeurt, ook
op gebied der vrouwenrechten en aller
minst bedoel lk hiermede een vervelend en
fanatiek feminist te rijn zult ge met mij
inzien dat de verandering ln *t lot der Turk
sche vrouwen die zich vooral in de laatste
Jaren bliksemsnel heeft voltrokken, wel in
derdaad de moeite waard ls om er maar niet
zoo totaal onverschillig aan voorbij te gaan.
Men weet daar gewoonlijk ln het Westen heel
weinig over. En nu beweer lk niet dat lk U
daar wonderwat aal over vertellen, maar
toch zult ge wellicht Iets vernemen of toeren
wat ge nog niet wist.
Wie den naam Turkije uitspreekt, denkt
daarbij al dadelijk aan gesluierde vrouwen,
streng onder bewaking staande, aan vrou
wen die een heel ander leven leiden dan de
vrouwen ln onze Westersche landen, aan
wezens die slechts één levensdoel hebben, n.L
de eerste plaats te bekleeden bij den echtge
noot, die doorgaans een drie- of viertal vrou
wen te onderhouden heeft. Even moeten we
hier een enkel woord zeggen over het ver
leden, alvorens de positie der moderne vrouw
onder het oog te nemen.
Drie of vier generaties geleden leefde de
Turksche vrouw inderdaad zeer afgezonderd,
opgesloten haast, en ze had een zeer slechte
ontwikkeling. Op 13- of 14-Jarigen leeftijd
begon ze reeds den sluier te dragen, waardoor
ze haar aangezicht voor het oog der wereld
verborg, en gaf daardoor meteen te kennen
dat ze den huwbaren leeftijd had bereikt. De
ouders van den Jongen man die te trouwen
zocht, brachten herhaaldelijk bezoeken aan
hunne vrienden en zoo werd daar besproken
welke dochter evèntueel aan hunnen zoon
zou kunnen ten huwelijk worden geschonken
Onder de vrouwelijke candidaten werd een
keuze gedaan en zonder al te zeer de familie
en het meisje zelf te kennen, werd tenslotte
officieel bezoek afgelegd en werd de hand
van het meisje gevraagd. Spoedig werd nu
alles geregeld en het huwelijk werd zonder
verder uitstel dadelijk voltrokken.
De Jongeman bracht een bruidschat mede
voor zijn Jong vrouwtje en tot op den dag
van de bruiloft was het alles wat er tusschen
de jonge menschen gebeurde. Eerst op den
dag van het huwelijk mochten ze elkander
zien en aanschouwen.
Een dergelijk huwelijk lijkt ons iets af
schuwelijks. Is het in den grond ook en de
Turksche vrouwen niet alleen, ook de mo
derne Turksche politici hebben er afkeer
voor gehad en het dan ook veranderd. Maar
een viertal generaties geleden, toen het Jonge
meisje al gehuwd werd als ze nog eigenlijk
een kind was, onderging het veel meer den
invloed van haren echtgenoot, plooide zich
geheel naar zijn wil en daardoor werden de
karakters als het ware naar elkaar gevormd
en de uiteenloopende verschillen, die tot
"onflicten aanleiding konden geven, beston
den slechts heel zelden, omdat ze zich dood
eenvoudig haast niet konden voordoen.
Echtscheidingen kwamen er slechts spora
disch voor; bovendien, wanneer een Turksche
vrouw vroeger scheidde, dan liep ze gevaar
van den regen in den drop te komen. Want
als ze dan hertrouwde, was het om een nieuw
leven te beginnen met een man die ze even
min kende als die welke ze verlaten had.
We zijn gewoon geweest, ln Europa, deze
eigenaardige handelwijze toe te schrijven aan
den invloed van het Islamisme. En toch ls
niets minder waar; de eerste vrouw van den
profeet Hatigi was een welbekende handels
vrouw en zijn tweede vrouw, Aiché, voerde
oorlog en had het bevel over het leger na
den dood van den Profeet. Trouwens, het
Islamisme dat de polygamie Instelde, zegt ln
de Koran: „Neem verschillende vrouwen,
maar behandel ze allen op voet van gelijk
heid, op materieel zoowel als op moreel ge
bied."
Toch hebben de Turksche mannen van
hun overmacht over de vrouwen misbruik
gemaakt, er blijkbaar te veel van geëlscht.
En toen ze, ter gelegenheid van de omver
werping van een monarchale tyrannie nu
ongeveer een twintigtal jaar geleden, den weg
vond .der Westersche beschaving, ontplooide
ze eerst nu, levenslustig en geestdriftig, hare
ontluikende gaven en eigenaardigheden als
moderne vrouw.
Zooals in elk land, zijn er ook ln Turkije
onder de vrouwen, verschillende standen. De
boerin bijv. heeft nooit afgezonderd en ge
sluierd geleefd, maar werkte vrij en onge
hinderd naast haren man; het was dan ook
zij die, tijdens den oorlog, als „soldaat" werd
beschouwd. Want ln den wereldoorlog be
stond er bij het Turksche leger een soort
vrouwen-regiment, waarover een vrouw het
bevel voerde. Het was overigens ook weer de
Turksche boerin die de munitie aanbracht
op het legerfront.
De vrouw uit den hoogen stand doet pre
cies als deze vrouwen ln de Westersche lan
den plegen te doen: ze bezoekt de tea-room,
de chique dancing, volgt lezingen, amuseert
zich vrijelijk op het strand, enz.
De vrouw uit de middenklasse werkt er
i.iverig, zooals bij ons. Onder haar vindt ge
de intellectueel en, die dan ook leerares,
dokter, advocaat, enz. warden
met de mannen naar een sodate g
der daarom evenwel een lage* t
vaarden.
Maar hel volledige
vrouw ral ta leder geval op l
schreven van preeldent
Pascha, die bQ de Invoering der I
zeden, een jaar ongeveer aeSedaaJ
polygamie verbood en een etuk
de onderwerping ven de
noegen en genot ven den 1
Dit ls van seer grooten
het lot der vrouw. Be voe
meer den speelbal ven den
trouwt weet se dat ra e<
ln se medezeggenschap hooft,
seUJk geluk kan geven en
eigen Invloed kan laten golden
Echtscheiding kan er ook nn
worden, maar als ln
bank ln deze
en het k
Niet waar, ge
gevormd over hot lot der
Nn moet ge ooft weten dal d
het verminderen
er tegen. Sn de nienwe wet
Kemal Pascha Ingevoerd,
terhjk alt het hert
vooral waren
het resultaat er van kan me»
kJJe aanschouwen en
meisjes en dames gaan er,
naar bals en partijen, naar
concerten.... niet
retje, maar vrij en
echter, nat
vrouwtjes:
een zeer beiemmerenden
nen op hare kansen voor aa
Overigens h de moderne
de gelijke ven hare
dit is maar goed ootei
ZIIDELUKHEID M
Bet Is bekend boe weinig
de 16de, 17de en 13de eeuw
held hechtte. In Spanje was
een heldenschs gewoonte
haar galante leven beroemde
garethe van Navarre wasohte i
eenmaal per'week en dan
banden. De Zonnekoning,
waschte zich nooit en de
ln rijn tijd ln Versalllss aanwezig
daar de badkamer als overbodig
doeleinden Ingericht was,
toeval ln de tijden van Madam»
dour terug gevonden, maar
als zoodanig, doch als
tuin opgesteld.
BIJ zulke
Napoleon i
bad nam I
Ben Kngelschman, die
Parijs bezocht, gaf toe dat de
allerbekoorlijkst uit zagen, man.
niet te dicht met de neos ta
moest komen I
In Spanje gok! het verlof om
dlerte bij haar weg te zoeken oh
grootste gunsten welke eene
aanbidder bewijzen kan.
Kllnger vertelt hoe hfl at
eieren in Petersburg een
legde, Toen trij daarbij
speciaal klein diertje daarvoor
demonstratie voorwerp was,
door zijn toehoorders zooveel
ne schepsels aangeboden, dat
ln de grootste verlegenheid
Toen de schilder Ludwlg
door Goorge Brentano hl 1816
werd op een Itallaansche reis,
zijn dagboek
kingen over hun derde
der Prestel, die steeds, zoodis
stad aankwamen, zijn tollet
veel water en handdoeken
had en zelfs zeep en een borstel
zich droeg." Waarom dit
kent hij er b|J aan, want
heelemaal niet Jong meer f
Zeer Interessant en
kelen van Hufeland, d
land een compagné tegen de
zindelijkheden aanvangt Bel
keerd, zoo oschrljft hij os,
deren nooit een bad geeft,
wascht en nog zeldaner hun
goed geeft dat ls ongezond
Stijl predikt hij gedurende
tegen zijn ttjdgenooten ovar
principes der lichaamscultuur
MUnchen had ln dien tijd
maar slechts 6 badhuizen met
kuipen. Frankfort a. d. maln
ste zwembad ln den Rijn eerst
Invloed van Generaal von PfueL
Waarvoor zouden de
nooit waschten, een waschtafe!
had hebben f Berst toen de
een beetje begon door ts
ook den waschtafel op hot toom»'
nen, ln den beglnna .;i."»er betel®
afmetingen, het liefst" ln den VM#'
driepoot met een kom en eet"'
van bijna microscopische afmeW®
Het ls bijna niet te gelooovet*
tijden eerst een goeds honderd J"4'
ons liggen!
lapcn van nsauw-grljs wollen stof, gogar-
•erd met blauwo stof voor Inzetsols In den
-orkant der Japon en aan de taille. Van
ren vormt de rok twee platte plooien.
Benoodigd! 1 M. blauw, 100 oM. breed;
IS M. blauw-grijs, br. 1 M.
TweadoeBge Japon van Jersey tn granaat-
od en wit. In vorm geknipte rok met van
Josephine Baker.
Met Je donkerkleurig huidje.
En de kuiltjes tn Je wang,
Uet Je - oogen, dia er draalen
En TV.Vionm alS «lang,
tok Je breng Je tn extase.
Zelfs den meest solleden man.
Dia „toevallig" ls ter plaatse
Waar hij Jou ontmoeten kan......
Tweemaal duizend francs per avond,
Is voor Jou een bagatel....
Wie van onze „ras"-artlsten
Oogstte zóóveel voor zijn spel?
Josóphine ptlte gamlne
Je zet Bolland op z'n kop
Rn charmant strijk je de gage
Blut'Je bruine handjes opl
H. B. DE BRUIN—LéON.
yEOUWEN EENIGE APHORISMEN.
Eeg aan een vrouw: „lk ben vandaag ner-
ras" en wees er dan zeker van dat zij het
irdt
Vrouwen interessocren zich alleen dan voor
in zaak wanneer de persoon haar Interes-
ert
In den mond der Liefde doet een leugen
kwills meer goed dan de waarheid,
i Dj wijste vro. w. zijn die waaruit men
Wijs worden kan,
Jbsóphina, Joséprlne,
Met Je kinderlijk gebaar,
En je hagelwitte tanden,
Rn Je shlngled Jongenshaar.