TRAGISCH VLIEGTUIG- ONGELUK IN FRANKRIJK. KORTE BERICHTEN. Gemengd Nieuws. Hassell en Cramer gevonden. Binnenlandsch Nieuws. Goedkoope trein. Godsdienstonlusten in Britsch-lndië. De koortsepidemie in Griekenland. Groote orerstroomingen op Korea. Last ran vliegtuigen. Albanië een koninkrijk. Uit de dakgoot gevallen. I Toch weer gevat Gelijk in filmland. Het lot van Amundsen. Een „Wild West"-drama te Weenen. De avontuurlijke dominé. Door 1200 volt getroffen. Ernstig auto-ongeluk bij Lexmond. MINISTER BOKANOWSKI MET VIER ANDEREN VERBRAND. Ho* de catfurtxophe zich toedroeg. Naar uit Parijs wordt gemeld, vloog Zondag het vliegtuig, dat den minister van handel, Bokanowski, naar de vliegdemonstratie te Clermont Ferrand zou vervoeren, om ongeveer 9 uur 15 in brand, een paar minuten na vertrek van het vliegveld te Toui. Het vloog toen op een hoogte van 25 meter. Het toestel viel te pletter. Alle inzittenden: Boka- nowski, de secretaris-generaal der lucihtvaart^maat- Bchappij, de piloot Hamin, de mecanicien Vidal en de marconist Villins werden op slag gedood. Zoodra Sarraut, de minister van binnenlandsche za ken, van het ongeluk kennis kreeg, spoedde hij zioh per auto naar Compiègne om mevrouw Bokanowski het rouwbeklag van den minister-president en de re geering aan te bieden. Hoe het ongeluk gebeurde. Minister Bokanowski had den Zaterdag met alle ministers bij den minister-president te Sampigny doorgebracht, waar de heer Poincaré het dejeuner gaf ter viering van het twee jaar zitting hebben van net kabinet De heer Bokanowriti was te Sampigny ge bleven, daar hij Zondag beloofd had, de vlie$feesten van Auvergne te Clennont-Ferrand te presideeren, waarheen hij zich per vliegtuig zou begeven. Het dichtsbijzijnde vliegveld was Toul, waarheen de mi nister zich van Sampigny uit per auto begaf. Zaterdagavond omJ vijf uur was een vliegtuig van le Bourget naar Toul gezonden. Het wae een bottine* •pad met 380 H.P.-motor, van de Compagnie Inter- nationale de Navigatlon Aörienne, bestuurd door den piloot Hamin, die een zeer bekend bestuurder is. Om 9 uur Zondagochtend verscheen minister Bo kanowski op het vliegveld en steeg even later in het vliegtuig met den heer Lefrance, technisch directeur van de luchtvaartmaatschappij. De piloot werd bij gestaan door den mecanicien Vidal ien aan boord be vond zich ook de radio-telegrafist Willins. Om 9.15 uur, na een opgangzetting, die voldoende scïTeen, nam het vliegtuig zijn vlucht, maar het ging niet ver. Weldra zagen zij, die zich op het vliegveld bevonden, dat het moeite had, de hoogte te nemen. 'Maar het gelukte toch, het te doen stijgen, zoodat men aan een moeilijk, maar geslaagd vertrek dacht. Even wel zag men plotseling een enorme vlam uit het vlieg tuig opstijgen. Men begreep dat het ongeluk niet meer te vermijden was. In minder dan weinige tellen was 'het 'gëheele vlegtuig een vuurmassa en stortte het neer. Het vliegtuig had hoogstens twee kilometers afge legd en toen men het veld bereikt had, waar het ge vallen was, zocht men vergeefs buiten den vuurhaard naar de slachtoffers. Niemand had zioh dus kunnen redden, en het duurde niet minder dan twee uur, eer men uit de vormlooze massa van stangen, die door het vuur niet verteerd hadden kunnen worden, de geheel verkoolde lijken der vi'f omgekomenen kon weghalen. De felheid van den vuurhaard kan men zich voor stellen, als men bedenkt, dat het vliegtuig 700 liter benzine meevoer. Kapitein Houdert van het 21ste vliegers-regiment, die met zijn vliegtuig de spad ver gezelde, deelde mede, dat de oorzaak van het ongeluk volgens zijn waarnemingen, is geweest een verlies van snelheid. Het vliegtuig is eerst in 'brand gevlogen tij dens den val. Vermoedelijk heeft de piloot bemerkt dat er iets haperde, want kapitein Houdert zag, dat het vliegtuig plotseling een virage op den rechter vleugel narrig doch onmiddellijk daarna viel het verti kaal neer. Nadat het vuur eindelijk bestreden was geworden, waren de militairen, van het vliegveld van Toul ge komen, zioh gaan 'beijveren, de lijken der slachtof fers uit het warnet van stangen te bevrijden. Van de eerste drie lijken, die geborgen werden, herkende men den mécanicien aan een „breloque-cigogne" het onderscheidingsteeken van zijn vroeger vliegersregi ment. Dat van den piloot herkende men aan de bre- ioque-sleutel, vervolgens werd het lijk van den mi nister gevonden, dat herkend werd door middel van 't armbandhorloge, dat op 9.15 was blijven stilstaan. Een tijdje later werden ook de beide andere lijken vrij gemaakt De figuur van Bokanowski. Minister Bokanowski was een der jongeren onder de ministers. Hij was op 31 Augustus 1897 te Havre ge boren. Na een juridische opleiding vestigde hij zich te Parijs als advocaat. Maar de politiek had zijn grootste belangstelling en in 1914 kwam hij in de Ka mer als afgevaardigde der republikeinsc'he democra ten van het departement van de Seine. Een goed spreker was ihij niet, maar door zijn groote kennis van financiën werd hij toch spoedig een figuur van beteekenis in de. Kamer. De oorlog onderbrak zijn politieke carrière; hij maakte den geheelen strijd als officier mee. In Maart 1924 koos Poincaré hem in zijn kabinet tot minister van Marine, maar reeds in Mei van dat jaar trad hij af. Zijn tijd moest echter nog komen. Toen in 1926 Poincaré een nieuw ministerie moest vormen, koos hij Bokanowski als zijn medewerker; hem werd het beheer van het ministerie van -Handel en Nijverheid toevertrouwd, dat sedert dien onder zijn leiding stond. De overleden minister, die er veel van hield om er varing in andere landen op te doen, was ook in ons land geen onbekende. Dit jaar was hij in ons land en bezocht toen o.a. de fabriek der firma Asscher en de „Nenijto". Begrafenis op staatskosten. Bokanowski zal op staatskosten worden begraven, omdat hij in de uitoefening zijner functie is gestor ven gedurende een officieele luchtreis. Het gerechtelijke onderzoek belooft geenerlei op heldering te brengen, daar de bestuurder dood en het toestel vernield is. Men blijft evenwel de meening toegedaan, dat de bestuurder, een zeer ervaren man, geenerlei fout heeft gemaakt en dat de oorzaak van het ongeluk gelegen is in een gebrek aan het toe stel, zooals bij tal van luchtrampen van den iaatsten tijd in Frankrijk. Scherpe critlok op de Fransche luchtvaart dienst Het ongeluk, dat minister Bokanowski is overko men, is voor tal van bladen aanleiding om op een herziening van den luchtvaardienst aan te dringen. „Het misdadige Fransche vliegwezen", achijft de „Populaire", „heeft zijn eigen leider gedood." Bijzonder scherpe critiek op de bestaande toestan den bij de Fransche luchtvaart levert ook de „Quo- tidien", welk blad een artikel afdrukt onder het op schrift „Te veel dooden". Het blad constateert, dat ln de maand Juli niet minder dan achttien personen ten gevolge van vliegongevallen om het leven zijn geko men en het blad herinnert hierbij aan den dood van den bekenden vlieger Drouhin. Bokanowski zelf schijnt het ongelukkig slachtoffer te zijn van het kwaad, voor de verbetering waarvan hij noch den tijd, noch de kracht heeft gehad. De „Intransigeant" schrijft, dat een en dertig fir ma's, die vliegtuigen bouwen, elkaar een verwoede concurrentie aandoen en van den minister vaak door oneerlijke middelen subsidies weten los te krijgen. Ziehier het resultaat, segt het blad. DE BEIDE VLIEGERS IN GOEDEN WELSTAND. Thans echter heeft een dsr Engelsohe provfbciebladen j uit, Brooks (Alberta) van den geestelijke een telegram ontvangen, waarin deze zijn voornemen aankondigt naar Engeland terug te keeren. De bisschop van Chelmford zal nu moeten uitmaken of Bev. Hutchinaon na zijn deeertle zoo maar weer zijn functie hervatten kan. Reuter mteldt uit New-York, dat de New-York Ti- mies meedeelt, dat de vliegers Hjassell en Cramer, die op 18 Augustus uit Cochrane in Ontario waren vertrokken om via Groenland Zweden te bereiken, veilig en wel zouden zijn. Zij hadden twee weken geleden een noodlanding moeten uitvoeren bij Kaap Sukkertoppen. (Het Sukkertoppendistrict ligt iets henoorden den 65sten breedtegraad op de Westkust van Groenland. Sukkertoppen de Suikerspits). Prof. Hobbs, die zich daar juist met een weten schappelijke expeditie bevond, werd opmerkzaam gemaakt op de rooksignalen van de beide vliegers, spoorde hen op en redde hen. Een ander bericht over de redding geeft, nog de volgende bijzonderheden: Na een buitengewoon moeilijken tocht door de ijs woestijn, die twee weken duurde, werden beide vliegers door de expeditie van prof. Hobbs gered. Deze expeditie was door Eskimo's op rooksignalen opmerkzaam gemaakt, welke van de vliegers afkom- stig bleken. Zij verkeerden in goeden welstand. Per rdotorboot worden ze naar Mount Evans gebracht. ZES MOHAMMEDANEN GEDOOD. 860.000 ZIEKEN. Geen kwaadardig karakter. Naar V.D. uit Londen verneemt, wordt uit Athene ge meld, dat de Qrieke'.h* regeerdng ln een officieel be richt het aantal aa~ xoorta lijdende personen op 350.000 stelt. Het aantal gevallen met doodelijken afloop la ge lukkig gering en bedraagt eleohte ongeveer drie tot vijf per duizend. In Athene ie geen enkele straat meer, waar geen koortsgevallen zijn voorgekomen. In één straat zijn van de ongeveer duizend bewoners circa achthonderd lijdende aan koorts. IntuBschen schijnt deze deniguekoorfcs naar Egypte te zijn overgeslagen. De snelle verspreiding in verschillende districten, voornamelijk Mehalla en Koebra, waar een derde der bevolking aangetast ie, bezorgt de regeering groote moeite. Gelukkig ls de ziekte ook daar niet kwaadaardig en is het aantal sterfgevallen zeer gering De menschen, die overlijden, waren meest reeds ziek. 20 SLACHTOFFERS. 8000 HUIZEN ONDER WATER. Vilgens berichten uit Seoul is een provincie van Koerea door groote overstroomingen geteisterd. Meer dan 3000 huizen staan onder water. Tien personen verdronken, tien worden er nog vermist Tot nog toe gelukte het 30 zwaargewonden te bergen. HET LAGE VLIEGEN BOVEN BEWOONDE DORPEN. Het Engelsche dorpje Hemble in Hampshlre ls ln rep en roer omdat de vliegers van de Hampshlre llght Aeroplane Club, welke haar vliegveld vlak bij het dorp heeft, zóó laag plegen te vliegen dat de bewoners er groote hinder van hebben. Zij hebben nu den strijd te gen de vliegtuigen aangebonden en één van hen, de heer Findlay Smith, plantte achter in zijn tuin een vlaggestok van 50 voet hoogte om aldus de vliegers te dwingen zijn woning te eerbiedigen. Edoch, de vlagge stok werd „omvergevlogen", en een der toestellen, be stuurd door miss Grace, viel te pletter. De ruzie is zoo hoog geloopen dat Sir Sefton Brancker, de directeur van den burgerlijken luchtdienst, zich naar Mamble heeft begeven om de zaak te onderzoeken. Het vliegveld is particulier bezit van de heeren Roe and Co. Uit Calcutta wordt gemeld: Te Karagpoer 'hebben zich in den avond van 1 Sep tember godsdienstonlusten voorgedaan. Er was een aantal kleine bommen geworpen in een tempel der Sikhs. Verscheidene personen werden daarbij ge wond. Vervolgens werden verscheidene huizen in brand gestoken, maar. daarbij kwamen geen ongere geldheden voor. In den avond van 2 September verzamelden zich echter vele Mohammedanen en Hindoes, en de toe stand werd zoo ernstig, dat de politie zich genoopt zag te schieten. Men meldt drie gewonden. Verbitter de strijd had plaats in de inboorlingenwijk, waar zeé Mohammedanen werden gedood en verscheidene Hin does gewond. Nadien is de toestand weer rustiger geworden. Woensdag 12 September a.s. loopt er vanaf H«J |der, Anna Paulowna, Schftgen, Noordscharwoi I Heerhugowaard en Alkmaar een goedkoope trejj naar Zaandam en Amsterdam en terug. De prijzen zijn: Van Helder tot en met Heerhugo I waard 2e kl. f2.55, 3e kl. f 1.90; van Alkmaar 2e f 1.65, 3e kl. f 125. In deze prijzen is de toegangsp; I voor het Koloniaal Museum begrepen. De verkoop der plaatskaarton, tot een beperkt tal, vangt aan Woensdag 5 on wordt gesloten Dlml dag 11 September 1928, ten 15 uur of vroeger, in het vastgestelde aantal zal zijn uitgegeven. Zij den verkocht door bovengenoemde stations on j op geen andere dan de genoemde treinen, geldig. De trein vertrekt om 7.51 uit Heldor en 'f 20.G5 uit Amsterdam. DE KRONING VAN ACHMED ZOGOE. Zondagnamiddag heeft de kroning plaats gehad van Achmed Zogoe Belj tot koning van Albanië. Hij noemt zich thans Zogoe L Aan de Berlljnsche bladen zijn nog de volgende bij zonderheden ontleend. De plechtigheid was zeer handig ln tooneel gezet De regeerlng had niets ongedaan gelaten om de geestdrift van de bevolking soo natuurlijk mogelijk te laten schij nen. Uit alle tuinen waren de bloemen verdwenen, men had ze noodlg om er de gevels mede te versieren van de hulzen gelegen aan de straten, waarlangs de nieuwe koning zich naar het parlement en vervolgens terug naar zijn villa zou begeven. Er werd ook druk gevlagd. Uit de provincie waren de belangstellenden in nationaal costuum gekomen. Vele aanhangers van Zogoe, man nen van zijn eigen stam, hadden de reis van het stroom gebied van de Mati naar Tirana ondernomen. Den gan schen Vrijdagnacht waren daar de herbergen geopend. Zaterdagochtend om negen uur heeft president Evan- gell de zitting van de constituante geopend, nauwelijks een kwartier later waren de betrokken artikelen van de nieuwe grondwet aangenomen en was Zogoe tot koning uitgeroepen. Honderd en een kanonschoten werden ge lost om de bevolking ln kennis te stellen van het be sluit der veolksvertegenwoordigera 's Middags om vier uur begaf koning Zogoe I zich naar het parlement om den grondwettelijken eed af te leggen. Hij las met duidelijke stem de volgende formule voor: Ik Zogoe I, koning der Slcipetaren, zweer voor God op het oogenblik,. dat ik den. troon bestijg, dat ik de trouwe hoeder van de nationale gelijkheid en de on afhankelijkheid van mijn land zal zijn, door immer getrouw 'te blijven aan de grondwet en de wetten van den staat, tot beil van het Albaansche volk.'-' De koning zette daarop zijn handteekening onder de formule om luide toegejuicht door zijn aanhan gers naar zijn paleis terug te keeren. Een uru nadien defileerden een groot aantal offi cieren en burgerlijke hoogwaardigheidsbekleeders iangs de koninklijke villa. De nieuwe vorst verscheen op het balcon om zijn getrouwen te begroeten. Zo goe ontving eveneens de ministers, een delegatie der Kamerleden en het diplomatieke corps, 's Avonds bood de regeering aan het diplomatieke corps een feestmaal aan. In alle kerken en moskeeën zijn Zondag godsdienstoefeningen ter eere van den ko ning gehouden. VAN EEN HOOGTE VAN ONGEVEER 8 METEH dag NAAR BENEDEN GESTORT. tent Op een juist passaereuden voorbijganger teroht gekomen. Men meldt uit Vlaardingen: Zaterdagmorgen omstreeks half twaalf heeft bij j in aanbouw zijnde winlkelperceelen aan den Schi» damschenweg te Vlaardingen een ernstig ongevi plaats gehad. De 20-jarige schilder T. Rijker, die in de dakgoo bezig was met hot schilderen der dakkapellen, door onbekende oorzaak van een hoogte van ongevn 8 M. naar beneden gestort. Hij kwam terecht op den juist passeerenden B, t daarna op de straat. Met een dubbelen schedelbreuk werd hij in een de juist voltooide winkels binnengedragen. Door twee geneesheeren, de heeren Kousemakert de heer Erkelens, die zeer spoedig ter plaatse ware werd de eerste 'hulp verleend. Daarna werd de onglukkige per ziekenauto aai het ziekenhuis overgebracht. De voorbijganger op wien R. was neergekomen, vermoedellijk met den schrik vrijgekomen. DE OUDE SCHEVENINGSCHE UITBREKER TEI ZEIST AANGEHOUDEN. De Anisterdamsohe inspecteurs van politie Ka[ en Posthuma én de Amsterdamsche rechercheur beyn hebben in vereeniglng met de gemeente- rijkspolitie te Zeist gistermiddag gearresteerd denur, breker J. I-I. Gerbcr, die omstreeks Pasohen, sarnei met de gedetineerde Groenevoild uit de bijzonder# strafgevangenis tc Scheveniiig-en wist te ontvluchtea Groeneveld meldde zich later vrijwillig aan. Dt thans aangehouden Gerber 'hield zich reeds twee w ken op te Zeist, waar hij als betonwerker werk hai gevonden bij het bouwen van het gemeentelijk abal toir. DE VLIEGENDE STOEL. DE GEVONDEN DRIJVER. NIET VAN DE LATHAM? De arbeiders, die indertijd te Bergen een van de drijvers van de Latham hebben gerepareerd, zeggen, dat dit de stuurboordsdrijver was, terwijl de gevon den drijver een bakboordsdrijver i9 gweest. (Zie el ders in dit nummer.) Op het gerucht, dat ook de tweede drijver gezien is is de Miöhael Sars ter onderzoek uitgevaren. In 'het voornemen om het onderzoek naar de ver misten tot 10 dezer voort te zetten, heeft het vinden van den drijver geen verandering gebracht. ROOFOVERVAL OP EEN JUWELIER. Da twee dadera achtervolgd; één schiet zich dood. Zaterdagmorgen vroeg is de Juwelier Kürer, te Weenen, in zijn winkel door twee jongelieden mot een gummistok neergeslagen. De juwelier had nog de kracht te roepen. De roo- vers sloegen op de vlucht en werden onmiddellijk door vier politieagenten achtervolgd. Een van do misdadigers loste onder het loopen verscheidene schoten op zijn vervolgers, waardoor één der politie mannen licht aan de borst werd gewond. Eindelijk haalde een auto hem in en reed hem neer. Toen hij op den grond lag, schoot hij zich een kogel door het hoofd. Hij was onmiddellijk dood. Naar den tweeden misdadiger wordt nog gezocht. EEN UITSTAPJE NAAR CANADA. „Een verrassende wending" noemt de „Daily Chro- nlcle" het besluit van Rev. Hutchlnson om na een afwe zigheid van ongeveer acht weken uit Canada naar En geland terug te keeren. Half Engeland leefde mee met de mysterieuze ver dwijning van den dominéé, die den 25en Juli ji. zijn rustige pastorie te Doddlnghurst verliet, z.g. om met vacantle naar Ierland te gaan, maar niet terugkeerde. Waar was de geestelijke gebleven? Zijn butler, zijn se cretaresse werden verhoord, maar niemand kon uitsluit sel geven. Totdat zijn naam werd ontdekt op de passa gierslijst van de „Empress of Scotland", die op 4 Aug. uit Cherbourg naar Quebeo was vertrokken. Rev. Hutchlnson was heel verbaasd dat men zich zoo ongerust over hem had gemaakt. Hij had weliswaar niet duldlijk te kennen gegeven dat hij Engeland voor goed verlaten wilde, maar dat kwam omdat hij wat oververmoeid was. Hij trok naar Canada om zich daar als landbouwer te vestigen! Onlange liet hjj weten dat het heim er beet beviel. EEN TWIST. Een doode en een gewonde. In den nacht van 1 op 2 September ontstond te Mül- hausen een twist tusschen een sergeant en burgers over een soldaat die met verlof was. De sergeant schoot op de nieuwsgierige omstanders. Eén persoon werd gedood en één gewond. 2 BEAMBTEN IN POLEN LEVEND VERBRAND. Op het nieuw aangelegde vliegveld bij Warschau brandde ln den nacht een houten woonhuis af, waar in twee beambten sliepen. Beiden verbrandden levend. De brandweer kon slechts de tot onherkenbaar toe verkoolde lijken onder de ruïne vandaan halen. De oorzaak van den brand wordt geweten aan eon defecte kachel. DE SPREKENDE FILM. Naar uit New-York wordt gemeld,, verluidt ln Ame- rikaansche fllmkrlngen, dat tot nu toe ln de Vereenig- de Staten voor 15.000 bioscopen apparaten voor de vertooning der sprekende films besteld zijn. Met de aanschaffing van deze apparaten zou een bedrag van 150 millioen dollar gemoeid zijn. HET ENGELSCHE VROUWENKIESRECHT. De nieuwe kiezeressen. Zaterdag trad in Engeland de nieuwe wettelijke re geling in werking, volgens welke de vrouw op 21-jari- gen leeftijd stemrecht krijgt. Hierdoor wordt het kie zerscorps met 5M» millioen vrouwen vermeerderd. Voor de uitoefening van het kiesrecht ls noodlg dat men drie maanden lang zijn domlolli in hetzelfde dls- tricht heeft gehad. Van 1 December af zullen de nieuwe kiezeressen meerendeels haar stem kunnen uitbrengen. AUTOBUS IN BRAND. Een doode, 29 gewonden. Reuter meldt uit Londen dat een autobus bij Chester le Street (graafschap Durham) ln een sloot is geroden. Het benzlnereservolr ontplofte en de bus vatte vlam. Het meerendeel der reizigers wist met brandendo kleeren te ontkomen. Een vrouw echter kwam om het leven, terwijl 29 passagiers werden gewond. ERNSTIG MOTOR-ONGELUK. 2 dooden. Zondagmorgen om 7 uur reed ln razende vaart eon uit Mannhelm komende motorrijder met zijn gezellin bij den spoorwegovergang aan de lijn Bruchaal-Heldelberg tegen do gesloten slagboomen. Boldón werden op den Bpoorweg geslingerd, waar zij dood bleven liggen. Do motorrijder en zijn motor werden door den voorbij rij dende D-trein nog een eind meegesleurd. EEN GEHEEL DORP IN A8CH GELEGD. De Stunde verneemt uit Pressburg: In de nabijheid van Sllleln ls tengevolge van het In slaan van den bliksem vrijwel een geheel dorp eon prooi der vlammen geworden. Daar zich het meerendeel der bewoners op het veld bevond, kwamen blusschlngspo- gingen te laat. Het dorp ls bijna geheel afgebrand. Twee kinderen worden vermist. Hoogstwaarschijnlijk zijn zij bij de vlamnien omgekomen. Een zwakzinnige schijnt eveneens dit lot te hebben ondergaan. Een oude vrouw werd gered, doch stierf spoedig daarna aan de bekomen brandwonden. Zondagavond wandelde een meneer door een va KatendrechtV dreven te Rotterdam, toen plotselii uit een geopend venster een stoel kwam aangevli gen, welke hem pardoes op het hoofd viel. De mi neer kreeg een scheurwond aan het hoofd, die geneeskundige dienst heeft verbonden. Biji onderzoek bleek, dat in de woning een echt paar verschil van meening had, bij welk debat dl heer des huizes een stoel, naar zijn wederhelft ha geslingerd. Gelijk dit op een film wel pleegt te beuren, had de echtgenoote bijtijds gebukt, waai1 door de stoel d*>el had gemist en precies door hei raam was gegaan, waar, ook al weer als in Film land, natuurlijk juist de verkeerde werd verrast. BIJ DE MONTAGE VAN EEN BOVENLEIDING. Gisterenmorgen omstreeks 10 uur waren op deo Hoogen Rijndijk te Leiden eenige monteurs dei Noord-JHollandsche tram bezig met het vernieuwen van een gebroken spandraad van de bovenleiding, toen do 27-jarige monteur Gorba in aanraking kwam met den nieuwen spandraad, die nog niet was afg* isoleerd. Hij kreeg toen een stroom van 1200 voll door het lichaam' en viel van een 7 treden hoogeï ladder. Hij werd bewusteloos opgenomen en do» den gemeentelijken hulpdienst nnar het academiscü ziekenhuis overgebracht, waar bleek dat hij vit) ernstige brandwonden aan een zijner handen en hersenschudding had opgeloop.en. Zijn toestand ii niet levensgevaarlijk. VRACHTAUTO MET 24 ARBEIDERS ER OP, TB PLETTER GESLAGEN. Twee dooden, zes gewonden. Gistermorgen roed op don rijksstraatweg tusschU Lexmond en Vianen een vrachtauto uit Hilversum 24 arbeiders uit Poederoyen en Zuilichem. Plotseling meldt het V. D.-bureau, geraakte de auto in eon krom ming van den weg aan het slingeren, sloeg togen boom en botste daarna met groote kracht togen «e» Ijzeren leuning van een brug, die geheel vernield werf Eén der werklieden, de 34-jarlge J. Schouwenburg, uil Poederoyen, werd op slag gedood. Hij laat een wedutrt en één kind na. Een tweede arbeider, J. van Veen, oud 22 jaar, ongehuwd en wonende te Zuilichem, stierf, eenige oogenbllkken later. De arbeider G. Klop, uit Zuilichem, bekwam een zeer ernstlgo hersenschudding Vier andere werklieden zijn naar het ziekenhuis f Utrecht vervoerd met min of meer ernstlgo verwon1 dingen. De chauffeur, C. van Rhonen uit Hilversum werd met een versplinterde duim eveneens naar h« ziekenhuis te Utrecht vervoerd. De auto ls gedeel vernield. De rijkspolitie uit Vianen en Lexmond stelde tl' plaatse een onderzoek ln. De vermoedelijke oorztf* van dit ernstige ongeval ls, dat de chauffeur met tN* te groote snelheid heeft gereden. Later wordt nog het volgende vernomen: In totaal zijn er negen gewonden, van wie er drl' ernstig aan toe zijn. De arbeiders waren wegwerkor' van den weg bij Laren. Na de botsing geraakten nog eenlgen te water. Zij, die naast den chauffeur zatflfli bekwamen verwondingen door het breken der voor- ruit. Gistermiddag om halfvler zou de lijkschouwing geschieden en tevens een justitieel onderzoek werd** Ingesteld. Naar beweerd werd, zou de chauffeur linkerbocht op de linkerweghelft genomen hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 6