TRAGISCH VLIEGTUIG-
ONGELUK IN FRANKRIJK.
KORTE BERICHTEN.
Gemengd Nieuws.
Hassell en Cramer gevonden.
Binnenlandsch Nieuws.
Goedkoope trein.
Godsdienstonlusten in Britsch-lndië.
De koortsepidemie in Griekenland.
Groote orerstroomingen op Korea.
Last ran vliegtuigen.
Albanië een koninkrijk.
Uit de dakgoot gevallen. I
Toch weer gevat
Gelijk in filmland.
Het lot van Amundsen.
Een „Wild West"-drama te Weenen.
De avontuurlijke dominé.
Door 1200 volt getroffen.
Ernstig auto-ongeluk bij Lexmond.
MINISTER BOKANOWSKI MET VIER ANDEREN
VERBRAND.
Ho* de catfurtxophe zich toedroeg.
Naar uit Parijs wordt gemeld, vloog Zondag het
vliegtuig, dat den minister van handel, Bokanowski,
naar de vliegdemonstratie te Clermont Ferrand zou
vervoeren, om ongeveer 9 uur 15 in brand, een paar
minuten na vertrek van het vliegveld te Toui. Het
vloog toen op een hoogte van 25 meter.
Het toestel viel te pletter. Alle inzittenden: Boka-
nowski, de secretaris-generaal der lucihtvaart^maat-
Bchappij, de piloot Hamin, de mecanicien Vidal en
de marconist Villins werden op slag gedood.
Zoodra Sarraut, de minister van binnenlandsche za
ken, van het ongeluk kennis kreeg, spoedde hij zioh
per auto naar Compiègne om mevrouw Bokanowski
het rouwbeklag van den minister-president en de re
geering aan te bieden.
Hoe het ongeluk gebeurde.
Minister Bokanowski had den Zaterdag met alle
ministers bij den minister-president te Sampigny
doorgebracht, waar de heer Poincaré het dejeuner gaf
ter viering van het twee jaar zitting hebben van net
kabinet De heer Bokanowriti was te Sampigny ge
bleven, daar hij Zondag beloofd had, de vlie$feesten
van Auvergne te Clennont-Ferrand te presideeren,
waarheen hij zich per vliegtuig zou begeven. Het
dichtsbijzijnde vliegveld was Toul, waarheen de mi
nister zich van Sampigny uit per auto begaf.
Zaterdagavond omJ vijf uur was een vliegtuig van
le Bourget naar Toul gezonden. Het wae een bottine*
•pad met 380 H.P.-motor, van de Compagnie Inter-
nationale de Navigatlon Aörienne, bestuurd door den
piloot Hamin, die een zeer bekend bestuurder is.
Om 9 uur Zondagochtend verscheen minister Bo
kanowski op het vliegveld en steeg even later in het
vliegtuig met den heer Lefrance, technisch directeur
van de luchtvaartmaatschappij. De piloot werd bij
gestaan door den mecanicien Vidal ien aan boord be
vond zich ook de radio-telegrafist Willins.
Om 9.15 uur, na een opgangzetting, die voldoende
scïTeen, nam het vliegtuig zijn vlucht, maar het ging
niet ver. Weldra zagen zij, die zich op het vliegveld
bevonden, dat het moeite had, de hoogte te nemen.
'Maar het gelukte toch, het te doen stijgen, zoodat men
aan een moeilijk, maar geslaagd vertrek dacht. Even
wel zag men plotseling een enorme vlam uit het vlieg
tuig opstijgen. Men begreep dat het ongeluk niet meer
te vermijden was. In minder dan weinige tellen was
'het 'gëheele vlegtuig een vuurmassa en stortte het
neer.
Het vliegtuig had hoogstens twee kilometers afge
legd en toen men het veld bereikt had, waar het ge
vallen was, zocht men vergeefs buiten den vuurhaard
naar de slachtoffers. Niemand had zioh dus kunnen
redden, en het duurde niet minder dan twee uur, eer
men uit de vormlooze massa van stangen, die door
het vuur niet verteerd hadden kunnen worden, de
geheel verkoolde lijken der vi'f omgekomenen kon
weghalen.
De felheid van den vuurhaard kan men zich voor
stellen, als men bedenkt, dat het vliegtuig 700 liter
benzine meevoer. Kapitein Houdert van het 21ste
vliegers-regiment, die met zijn vliegtuig de spad ver
gezelde, deelde mede, dat de oorzaak van het ongeluk
volgens zijn waarnemingen, is geweest een verlies van
snelheid. Het vliegtuig is eerst in 'brand gevlogen tij
dens den val. Vermoedelijk heeft de piloot bemerkt
dat er iets haperde, want kapitein Houdert zag, dat
het vliegtuig plotseling een virage op den rechter
vleugel narrig doch onmiddellijk daarna viel het verti
kaal neer.
Nadat het vuur eindelijk bestreden was geworden,
waren de militairen, van het vliegveld van Toul ge
komen, zioh gaan 'beijveren, de lijken der slachtof
fers uit het warnet van stangen te bevrijden. Van
de eerste drie lijken, die geborgen werden, herkende
men den mécanicien aan een „breloque-cigogne" het
onderscheidingsteeken van zijn vroeger vliegersregi
ment. Dat van den piloot herkende men aan de bre-
ioque-sleutel, vervolgens werd het lijk van den mi
nister gevonden, dat herkend werd door middel van 't
armbandhorloge, dat op 9.15 was blijven stilstaan.
Een tijdje later werden ook de beide andere lijken vrij
gemaakt
De figuur van Bokanowski.
Minister Bokanowski was een der jongeren onder de
ministers. Hij was op 31 Augustus 1897 te Havre ge
boren. Na een juridische opleiding vestigde hij zich
te Parijs als advocaat. Maar de politiek had zijn
grootste belangstelling en in 1914 kwam hij in de Ka
mer als afgevaardigde der republikeinsc'he democra
ten van het departement van de Seine. Een goed
spreker was ihij niet, maar door zijn groote kennis
van financiën werd hij toch spoedig een figuur van
beteekenis in de. Kamer.
De oorlog onderbrak zijn politieke carrière; hij
maakte den geheelen strijd als officier mee. In Maart
1924 koos Poincaré hem in zijn kabinet tot minister
van Marine, maar reeds in Mei van dat jaar trad hij
af. Zijn tijd moest echter nog komen. Toen in 1926
Poincaré een nieuw ministerie moest vormen, koos
hij Bokanowski als zijn medewerker; hem werd het
beheer van het ministerie van -Handel en Nijverheid
toevertrouwd, dat sedert dien onder zijn leiding stond.
De overleden minister, die er veel van hield om er
varing in andere landen op te doen, was ook in ons
land geen onbekende. Dit jaar was hij in ons land
en bezocht toen o.a. de fabriek der firma Asscher en
de „Nenijto".
Begrafenis op staatskosten.
Bokanowski zal op staatskosten worden begraven,
omdat hij in de uitoefening zijner functie is gestor
ven gedurende een officieele luchtreis.
Het gerechtelijke onderzoek belooft geenerlei op
heldering te brengen, daar de bestuurder dood en het
toestel vernield is. Men blijft evenwel de meening
toegedaan, dat de bestuurder, een zeer ervaren man,
geenerlei fout heeft gemaakt en dat de oorzaak van
het ongeluk gelegen is in een gebrek aan het toe
stel, zooals bij tal van luchtrampen van den iaatsten
tijd in Frankrijk.
Scherpe critlok op de Fransche luchtvaart
dienst
Het ongeluk, dat minister Bokanowski is overko
men, is voor tal van bladen aanleiding om op een
herziening van den luchtvaardienst aan te dringen.
„Het misdadige Fransche vliegwezen", achijft de
„Populaire", „heeft zijn eigen leider gedood."
Bijzonder scherpe critiek op de bestaande toestan
den bij de Fransche luchtvaart levert ook de „Quo-
tidien", welk blad een artikel afdrukt onder het op
schrift „Te veel dooden". Het blad constateert, dat ln
de maand Juli niet minder dan achttien personen ten
gevolge van vliegongevallen om het leven zijn geko
men en het blad herinnert hierbij aan den dood van
den bekenden vlieger Drouhin. Bokanowski zelf
schijnt het ongelukkig slachtoffer te zijn van het
kwaad, voor de verbetering waarvan hij noch den tijd,
noch de kracht heeft gehad.
De „Intransigeant" schrijft, dat een en dertig fir
ma's, die vliegtuigen bouwen, elkaar een verwoede
concurrentie aandoen en van den minister vaak door
oneerlijke middelen subsidies weten los te krijgen.
Ziehier het resultaat, segt het blad.
DE BEIDE VLIEGERS IN GOEDEN WELSTAND.
Thans echter heeft een dsr Engelsohe provfbciebladen
j uit, Brooks (Alberta) van den geestelijke een telegram
ontvangen, waarin deze zijn voornemen aankondigt
naar Engeland terug te keeren.
De bisschop van Chelmford zal nu moeten uitmaken
of Bev. Hutchinaon na zijn deeertle zoo maar weer zijn
functie hervatten kan.
Reuter mteldt uit New-York, dat de New-York Ti-
mies meedeelt, dat de vliegers Hjassell en Cramer,
die op 18 Augustus uit Cochrane in Ontario waren
vertrokken om via Groenland Zweden te bereiken,
veilig en wel zouden zijn. Zij hadden twee weken
geleden een noodlanding moeten uitvoeren bij Kaap
Sukkertoppen. (Het Sukkertoppendistrict ligt iets
henoorden den 65sten breedtegraad op de Westkust
van Groenland. Sukkertoppen de Suikerspits).
Prof. Hobbs, die zich daar juist met een weten
schappelijke expeditie bevond, werd opmerkzaam
gemaakt op de rooksignalen van de beide vliegers,
spoorde hen op en redde hen.
Een ander bericht over de redding geeft, nog de
volgende bijzonderheden:
Na een buitengewoon moeilijken tocht door de ijs
woestijn, die twee weken duurde, werden beide
vliegers door de expeditie van prof. Hobbs gered.
Deze expeditie was door Eskimo's op rooksignalen
opmerkzaam gemaakt, welke van de vliegers afkom-
stig bleken. Zij verkeerden in goeden welstand. Per
rdotorboot worden ze naar Mount Evans gebracht.
ZES MOHAMMEDANEN GEDOOD.
860.000 ZIEKEN.
Geen kwaadardig karakter.
Naar V.D. uit Londen verneemt, wordt uit Athene ge
meld, dat de Qrieke'.h* regeerdng ln een officieel be
richt het aantal aa~ xoorta lijdende personen op 350.000
stelt. Het aantal gevallen met doodelijken afloop la ge
lukkig gering en bedraagt eleohte ongeveer drie tot vijf
per duizend. In Athene ie geen enkele straat meer, waar
geen koortsgevallen zijn voorgekomen. In één straat zijn
van de ongeveer duizend bewoners circa achthonderd
lijdende aan koorts.
IntuBschen schijnt deze deniguekoorfcs naar Egypte te
zijn overgeslagen. De snelle verspreiding in verschillende
districten, voornamelijk Mehalla en Koebra, waar een
derde der bevolking aangetast ie, bezorgt de regeering
groote moeite. Gelukkig ls de ziekte ook daar niet
kwaadaardig en is het aantal sterfgevallen zeer gering
De menschen, die overlijden, waren meest reeds ziek.
20 SLACHTOFFERS.
8000 HUIZEN ONDER WATER.
Vilgens berichten uit Seoul is een provincie van Koerea
door groote overstroomingen geteisterd. Meer dan 3000
huizen staan onder water. Tien personen verdronken,
tien worden er nog vermist Tot nog toe gelukte het
30 zwaargewonden te bergen.
HET LAGE VLIEGEN BOVEN BEWOONDE
DORPEN.
Het Engelsche dorpje Hemble in Hampshlre ls ln rep
en roer omdat de vliegers van de Hampshlre llght
Aeroplane Club, welke haar vliegveld vlak bij het dorp
heeft, zóó laag plegen te vliegen dat de bewoners er
groote hinder van hebben. Zij hebben nu den strijd te
gen de vliegtuigen aangebonden en één van hen, de
heer Findlay Smith, plantte achter in zijn tuin een
vlaggestok van 50 voet hoogte om aldus de vliegers te
dwingen zijn woning te eerbiedigen. Edoch, de vlagge
stok werd „omvergevlogen", en een der toestellen, be
stuurd door miss Grace, viel te pletter.
De ruzie is zoo hoog geloopen dat Sir Sefton Brancker,
de directeur van den burgerlijken luchtdienst, zich naar
Mamble heeft begeven om de zaak te onderzoeken. Het
vliegveld is particulier bezit van de heeren Roe and Co.
Uit Calcutta wordt gemeld:
Te Karagpoer 'hebben zich in den avond van 1 Sep
tember godsdienstonlusten voorgedaan. Er was een
aantal kleine bommen geworpen in een tempel der
Sikhs. Verscheidene personen werden daarbij ge
wond. Vervolgens werden verscheidene huizen in
brand gestoken, maar. daarbij kwamen geen ongere
geldheden voor.
In den avond van 2 September verzamelden zich
echter vele Mohammedanen en Hindoes, en de toe
stand werd zoo ernstig, dat de politie zich genoopt
zag te schieten. Men meldt drie gewonden. Verbitter
de strijd had plaats in de inboorlingenwijk, waar zeé
Mohammedanen werden gedood en verscheidene Hin
does gewond. Nadien is de toestand weer rustiger
geworden.
Woensdag 12 September a.s. loopt er vanaf H«J
|der, Anna Paulowna, Schftgen, Noordscharwoi
I Heerhugowaard en Alkmaar een goedkoope trejj
naar Zaandam en Amsterdam en terug.
De prijzen zijn: Van Helder tot en met Heerhugo
I waard 2e kl. f2.55, 3e kl. f 1.90; van Alkmaar 2e
f 1.65, 3e kl. f 125. In deze prijzen is de toegangsp;
I voor het Koloniaal Museum begrepen.
De verkoop der plaatskaarton, tot een beperkt
tal, vangt aan Woensdag 5 on wordt gesloten Dlml
dag 11 September 1928, ten 15 uur of vroeger, in
het vastgestelde aantal zal zijn uitgegeven. Zij
den verkocht door bovengenoemde stations on j
op geen andere dan de genoemde treinen, geldig.
De trein vertrekt om 7.51 uit Heldor en 'f
20.G5 uit Amsterdam.
DE KRONING VAN ACHMED ZOGOE.
Zondagnamiddag heeft de kroning plaats gehad van
Achmed Zogoe Belj tot koning van Albanië. Hij noemt
zich thans Zogoe L
Aan de Berlljnsche bladen zijn nog de volgende bij
zonderheden ontleend.
De plechtigheid was zeer handig ln tooneel gezet De
regeerlng had niets ongedaan gelaten om de geestdrift
van de bevolking soo natuurlijk mogelijk te laten schij
nen. Uit alle tuinen waren de bloemen verdwenen, men
had ze noodlg om er de gevels mede te versieren van
de hulzen gelegen aan de straten, waarlangs de nieuwe
koning zich naar het parlement en vervolgens terug
naar zijn villa zou begeven. Er werd ook druk gevlagd.
Uit de provincie waren de belangstellenden in nationaal
costuum gekomen. Vele aanhangers van Zogoe, man
nen van zijn eigen stam, hadden de reis van het stroom
gebied van de Mati naar Tirana ondernomen. Den gan
schen Vrijdagnacht waren daar de herbergen geopend.
Zaterdagochtend om negen uur heeft president Evan-
gell de zitting van de constituante geopend, nauwelijks
een kwartier later waren de betrokken artikelen van de
nieuwe grondwet aangenomen en was Zogoe tot koning
uitgeroepen. Honderd en een kanonschoten werden ge
lost om de bevolking ln kennis te stellen van het be
sluit der veolksvertegenwoordigera
's Middags om vier uur begaf koning Zogoe I zich
naar het parlement om den grondwettelijken eed af
te leggen. Hij las met duidelijke stem de volgende
formule voor:
Ik Zogoe I, koning der Slcipetaren, zweer voor God
op het oogenblik,. dat ik den. troon bestijg, dat ik de
trouwe hoeder van de nationale gelijkheid en de on
afhankelijkheid van mijn land zal zijn, door immer
getrouw 'te blijven aan de grondwet en de wetten
van den staat, tot beil van het Albaansche volk.'-'
De koning zette daarop zijn handteekening onder
de formule om luide toegejuicht door zijn aanhan
gers naar zijn paleis terug te keeren.
Een uru nadien defileerden een groot aantal offi
cieren en burgerlijke hoogwaardigheidsbekleeders
iangs de koninklijke villa. De nieuwe vorst verscheen
op het balcon om zijn getrouwen te begroeten. Zo
goe ontving eveneens de ministers, een delegatie
der Kamerleden en het diplomatieke corps, 's Avonds
bood de regeering aan het diplomatieke corps een
feestmaal aan. In alle kerken en moskeeën zijn
Zondag godsdienstoefeningen ter eere van den ko
ning gehouden.
VAN EEN HOOGTE VAN ONGEVEER 8 METEH dag
NAAR BENEDEN GESTORT. tent
Op een juist passaereuden voorbijganger teroht
gekomen.
Men meldt uit Vlaardingen:
Zaterdagmorgen omstreeks half twaalf heeft bij j
in aanbouw zijnde winlkelperceelen aan den Schi»
damschenweg te Vlaardingen een ernstig ongevi
plaats gehad.
De 20-jarige schilder T. Rijker, die in de dakgoo
bezig was met hot schilderen der dakkapellen,
door onbekende oorzaak van een hoogte van ongevn
8 M. naar beneden gestort.
Hij kwam terecht op den juist passeerenden B, t
daarna op de straat.
Met een dubbelen schedelbreuk werd hij in een de
juist voltooide winkels binnengedragen.
Door twee geneesheeren, de heeren Kousemakert
de heer Erkelens, die zeer spoedig ter plaatse ware
werd de eerste 'hulp verleend.
Daarna werd de onglukkige per ziekenauto aai
het ziekenhuis overgebracht.
De voorbijganger op wien R. was neergekomen,
vermoedellijk met den schrik vrijgekomen.
DE OUDE SCHEVENINGSCHE UITBREKER TEI
ZEIST AANGEHOUDEN.
De Anisterdamsohe inspecteurs van politie Ka[
en Posthuma én de Amsterdamsche rechercheur
beyn hebben in vereeniglng met de gemeente-
rijkspolitie te Zeist gistermiddag gearresteerd denur,
breker J. I-I. Gerbcr, die omstreeks Pasohen, sarnei
met de gedetineerde Groenevoild uit de bijzonder#
strafgevangenis tc Scheveniiig-en wist te ontvluchtea
Groeneveld meldde zich later vrijwillig aan. Dt
thans aangehouden Gerber 'hield zich reeds twee w
ken op te Zeist, waar hij als betonwerker werk hai
gevonden bij het bouwen van het gemeentelijk abal
toir.
DE VLIEGENDE STOEL.
DE GEVONDEN DRIJVER. NIET VAN DE LATHAM?
De arbeiders, die indertijd te Bergen een van de
drijvers van de Latham hebben gerepareerd, zeggen,
dat dit de stuurboordsdrijver was, terwijl de gevon
den drijver een bakboordsdrijver i9 gweest. (Zie el
ders in dit nummer.)
Op het gerucht, dat ook de tweede drijver gezien is
is de Miöhael Sars ter onderzoek uitgevaren.
In 'het voornemen om het onderzoek naar de ver
misten tot 10 dezer voort te zetten, heeft het vinden
van den drijver geen verandering gebracht.
ROOFOVERVAL OP EEN JUWELIER.
Da twee dadera achtervolgd; één schiet zich dood.
Zaterdagmorgen vroeg is de Juwelier Kürer, te
Weenen, in zijn winkel door twee jongelieden mot
een gummistok neergeslagen.
De juwelier had nog de kracht te roepen. De roo-
vers sloegen op de vlucht en werden onmiddellijk
door vier politieagenten achtervolgd. Een van do
misdadigers loste onder het loopen verscheidene
schoten op zijn vervolgers, waardoor één der politie
mannen licht aan de borst werd gewond.
Eindelijk haalde een auto hem in en reed hem
neer. Toen hij op den grond lag, schoot hij zich een
kogel door het hoofd. Hij was onmiddellijk dood.
Naar den tweeden misdadiger wordt nog gezocht.
EEN UITSTAPJE NAAR CANADA.
„Een verrassende wending" noemt de „Daily Chro-
nlcle" het besluit van Rev. Hutchlnson om na een afwe
zigheid van ongeveer acht weken uit Canada naar En
geland terug te keeren.
Half Engeland leefde mee met de mysterieuze ver
dwijning van den dominéé, die den 25en Juli ji. zijn
rustige pastorie te Doddlnghurst verliet, z.g. om met
vacantle naar Ierland te gaan, maar niet terugkeerde.
Waar was de geestelijke gebleven? Zijn butler, zijn se
cretaresse werden verhoord, maar niemand kon uitsluit
sel geven. Totdat zijn naam werd ontdekt op de passa
gierslijst van de „Empress of Scotland", die op 4 Aug.
uit Cherbourg naar Quebeo was vertrokken.
Rev. Hutchlnson was heel verbaasd dat men zich zoo
ongerust over hem had gemaakt. Hij had weliswaar
niet duldlijk te kennen gegeven dat hij Engeland voor
goed verlaten wilde, maar dat kwam omdat hij wat
oververmoeid was. Hij trok naar Canada om zich daar
als landbouwer te vestigen! Onlange liet hjj weten dat
het heim er beet beviel.
EEN TWIST.
Een doode en een gewonde.
In den nacht van 1 op 2 September ontstond te Mül-
hausen een twist tusschen een sergeant en burgers
over een soldaat die met verlof was. De sergeant schoot
op de nieuwsgierige omstanders. Eén persoon werd
gedood en één gewond.
2 BEAMBTEN IN POLEN LEVEND VERBRAND.
Op het nieuw aangelegde vliegveld bij Warschau
brandde ln den nacht een houten woonhuis af, waar
in twee beambten sliepen. Beiden verbrandden levend.
De brandweer kon slechts de tot onherkenbaar toe
verkoolde lijken onder de ruïne vandaan halen.
De oorzaak van den brand wordt geweten aan eon
defecte kachel.
DE SPREKENDE FILM.
Naar uit New-York wordt gemeld,, verluidt ln Ame-
rikaansche fllmkrlngen, dat tot nu toe ln de Vereenig-
de Staten voor 15.000 bioscopen apparaten voor de
vertooning der sprekende films besteld zijn. Met de
aanschaffing van deze apparaten zou een bedrag van
150 millioen dollar gemoeid zijn.
HET ENGELSCHE VROUWENKIESRECHT.
De nieuwe kiezeressen.
Zaterdag trad in Engeland de nieuwe wettelijke re
geling in werking, volgens welke de vrouw op 21-jari-
gen leeftijd stemrecht krijgt. Hierdoor wordt het kie
zerscorps met 5M» millioen vrouwen vermeerderd.
Voor de uitoefening van het kiesrecht ls noodlg dat
men drie maanden lang zijn domlolli in hetzelfde dls-
tricht heeft gehad. Van 1 December af zullen de nieuwe
kiezeressen meerendeels haar stem kunnen uitbrengen.
AUTOBUS IN BRAND.
Een doode, 29 gewonden.
Reuter meldt uit Londen dat een autobus bij Chester
le Street (graafschap Durham) ln een sloot is geroden.
Het benzlnereservolr ontplofte en de bus vatte vlam.
Het meerendeel der reizigers wist met brandendo
kleeren te ontkomen. Een vrouw echter kwam om het
leven, terwijl 29 passagiers werden gewond.
ERNSTIG MOTOR-ONGELUK.
2 dooden.
Zondagmorgen om 7 uur reed ln razende vaart eon
uit Mannhelm komende motorrijder met zijn gezellin bij
den spoorwegovergang aan de lijn Bruchaal-Heldelberg
tegen do gesloten slagboomen. Boldón werden op den
Bpoorweg geslingerd, waar zij dood bleven liggen. Do
motorrijder en zijn motor werden door den voorbij rij
dende D-trein nog een eind meegesleurd.
EEN GEHEEL DORP IN A8CH GELEGD.
De Stunde verneemt uit Pressburg:
In de nabijheid van Sllleln ls tengevolge van het In
slaan van den bliksem vrijwel een geheel dorp eon prooi
der vlammen geworden. Daar zich het meerendeel der
bewoners op het veld bevond, kwamen blusschlngspo-
gingen te laat. Het dorp ls bijna geheel afgebrand.
Twee kinderen worden vermist. Hoogstwaarschijnlijk
zijn zij bij de vlamnien omgekomen. Een zwakzinnige
schijnt eveneens dit lot te hebben ondergaan. Een oude
vrouw werd gered, doch stierf spoedig daarna aan de
bekomen brandwonden.
Zondagavond wandelde een meneer door een va
KatendrechtV dreven te Rotterdam, toen plotselii
uit een geopend venster een stoel kwam aangevli
gen, welke hem pardoes op het hoofd viel. De mi
neer kreeg een scheurwond aan het hoofd, die
geneeskundige dienst heeft verbonden.
Biji onderzoek bleek, dat in de woning een echt
paar verschil van meening had, bij welk debat dl
heer des huizes een stoel, naar zijn wederhelft ha
geslingerd. Gelijk dit op een film wel pleegt te
beuren, had de echtgenoote bijtijds gebukt, waai1
door de stoel d*>el had gemist en precies door hei
raam was gegaan, waar, ook al weer als in Film
land, natuurlijk juist de verkeerde werd verrast.
BIJ DE MONTAGE VAN EEN BOVENLEIDING.
Gisterenmorgen omstreeks 10 uur waren op deo
Hoogen Rijndijk te Leiden eenige monteurs dei
Noord-JHollandsche tram bezig met het vernieuwen
van een gebroken spandraad van de bovenleiding,
toen do 27-jarige monteur Gorba in aanraking kwam
met den nieuwen spandraad, die nog niet was afg*
isoleerd. Hij kreeg toen een stroom van 1200 voll
door het lichaam' en viel van een 7 treden hoogeï
ladder. Hij werd bewusteloos opgenomen en do»
den gemeentelijken hulpdienst nnar het academiscü
ziekenhuis overgebracht, waar bleek dat hij vit)
ernstige brandwonden aan een zijner handen en
hersenschudding had opgeloop.en. Zijn toestand ii
niet levensgevaarlijk.
VRACHTAUTO MET 24 ARBEIDERS ER OP, TB
PLETTER GESLAGEN.
Twee dooden, zes gewonden.
Gistermorgen roed op don rijksstraatweg tusschU
Lexmond en Vianen een vrachtauto uit Hilversum
24 arbeiders uit Poederoyen en Zuilichem. Plotseling
meldt het V. D.-bureau, geraakte de auto in eon krom
ming van den weg aan het slingeren, sloeg togen
boom en botste daarna met groote kracht togen «e»
Ijzeren leuning van een brug, die geheel vernield werf
Eén der werklieden, de 34-jarlge J. Schouwenburg, uil
Poederoyen, werd op slag gedood. Hij laat een wedutrt
en één kind na. Een tweede arbeider, J. van Veen, oud
22 jaar, ongehuwd en wonende te Zuilichem, stierf,
eenige oogenbllkken later. De arbeider G. Klop, uit
Zuilichem, bekwam een zeer ernstlgo hersenschudding
Vier andere werklieden zijn naar het ziekenhuis f
Utrecht vervoerd met min of meer ernstlgo verwon1
dingen. De chauffeur, C. van Rhonen uit Hilversum
werd met een versplinterde duim eveneens naar h«
ziekenhuis te Utrecht vervoerd. De auto ls gedeel
vernield.
De rijkspolitie uit Vianen en Lexmond stelde tl'
plaatse een onderzoek ln. De vermoedelijke oorztf*
van dit ernstige ongeval ls, dat de chauffeur met tN*
te groote snelheid heeft gereden.
Later wordt nog het volgende vernomen:
In totaal zijn er negen gewonden, van wie er drl'
ernstig aan toe zijn. De arbeiders waren wegwerkor'
van den weg bij Laren. Na de botsing geraakten nog
eenlgen te water. Zij, die naast den chauffeur zatflfli
bekwamen verwondingen door het breken der voor-
ruit. Gistermiddag om halfvler zou de lijkschouwing
geschieden en tevens een justitieel onderzoek werd**
Ingesteld. Naar beweerd werd, zou de chauffeur
linkerbocht op de linkerweghelft genomen hebben.