I VAN DIT EN VAN DAT V EN VAN ALLES WAT i Geestes-Sport en Hersen-Oymnastiek EVENTJES DENKEN. VOOR ONZE SCHAKERS. VOOR ONZE DAMMERS. 3 a M iH i H m fH Él Hf ÉH HH ÉH öf fl in Ü1 v llllllllllll Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 29 September 1928. No. 8331. Vraagstuk No. 205. Vraagstuk No. 208. Vraagstuk No. 206. Vraagstuk No. 207. Een Commuinistisch Rijk Yan 16001750 onder leiding van GEO VAN DAM. DE GEKETEND EN. Deze puzzle is voor twee personen bestemd, liefst een dame en een heer. We hebben daarvoor noodtg twee ■lukken lint of koord, elk van ongeveer een meter lengte. De einden van het eerste touw of lint worden om de polsen van de dame bevestigd, met dien ver stande, dat om elke pols één eind zit. De einden van het tweede stuk worden op overeenkomstige wijze om de polsen van den heer vastgemaakt, 't laatste eind wordt echter eerst door het lint van de dame gehaald, roodat de twee personen aan elkaar geketend zijn. De opgave bestaat nu hierin, dat de heer moet trach- tsn de dame de vrijheid terug te geven zonder de knoo» pen los te maken, de touwen door te snijden, te knippen of te schuren of Iets dergelijks. Het is vooral in een gezelschap esn buitengewoon amusante puzzle, daar bij de pogingen om los te komen vaak de meest dwaze houdingen worden aangenomen, die sterk den lachlust opwekken. EEN GEHEIMZINNIGE BREUK. Welke gelijknamige breuken van een pond 1), een shilling en een penny, zullen, indien bij elkaar opge teld, te samen Juist één pond uitmaken? 1). Een pond 20 shillings. Een shilling 12 pennle». OPLOSSINGEN DER PUZZLE® uit ons vorig nummer. No. 20L DE OVERBLUFTE BOER. Zij begonnen te verkoopen zeven appels voor ssn stuiver; de eerste verkocht voor zeven stuivers, de tweede voor vier stuivers en de jongste voor één stui ver. Maar ze hadden de mooiste hunner vruchten be waard; de eerste had nog één appel over, de tweede twee, en de Jongste drie. Toen ze een rijken ldant tegen kwamen, verkochten ze de rest hunner appels tegen drie stuiver het stuk en dus ontvingen ze elk in 't geheel: De eerste 7 si en 3 st 10 st De tweede 4 st. en 6 st 10 st. De derde 1 st en 9 st 10 st No. 202. NA EEN VASTENDAG. Op zijn nuchtere maag kan een hongerig mensch niet tegenstaande zijn honger nog niet eens een heel ei eten, maar slechts één hap, wamt zoodra deze hap naar bin nen isis hij reeds niet nuchter meer. Een strik vraag, waarvan reeds menigeen de dupe geworden van Ir. W. VrtJlandt, Dordrecht Zwart 2. m m m m m té, m 'M m fS» m Wit: 4. be diagramstand ln cijfers behoort te luiden: Zwart schijf op 15 en een dam op 3. Wit drie schijven °P 28, 35 en 47, voorts een dam op 5. Wit speelt en Verlokt zwart tot den foutzet, waarna wit op aardig* w0ze wint, Hoe is het spelverloop? PROBLEEM No. 204, van Joh. de Bree, Amsterdam. (Met oplossing). De diagramstand in cijfers: Zwart 13 schijven op 3, 68, 12, 15, 16, 18, 19, 22, 23 en 25. Wit 13 schijven °P 26. 27, 29, 32—35, 37 40, 42, 43, 45 en 48. Wit speelt ®n wint hierdoor achtereenvolgens te zetten: 2924, <3-38, 26—21, 37 X 26, 42X11. 35—50, en 40X7. Een slag- ?'et naar de partij, die een compliment aan den ver arden blinden componist de Bree meer dan waard is. ven in -deze wereld en hoe hiernamaals een nog be ter leven was te vinden, waarin „het gras malscher de vrouwen aanminniger en bet vee welvarender was" dan bier beneden. Door dit welkome nieuws aangelokt, trokken ze bij duizenden naar de nieuwe nederzettingen, zoodat men bet den goeden pateri niet kwalijk kon nemen dat ziji meenden dat de Goddelijke genade hier groot e dingen had gedaan. Maar de wreede Mamelukken, zooals de roover- benden van San Paulo werden genoemd, dwongen hen spoedig hun verblijf te verlaten, en zij voeren de Parana af zeven Jezuiten en twaalf duizend Indianen met zevenhonderd kano's om veilig heid te zoeken op plaatsen waar het Spaansche gezag krachtiger was, in het gebied dat nog thans „Missiones" wordt genoemd. van Hcn<ri Rinck. Zwart: 5. f g a b c d e Wit: 2. De diagramstand moet zijn: Wit Ke6 en Ta8. Zwart Kh8 en vier pionnen op c3, d2, f3 en f2. Wit spoelt en forceert op een even leerzame als fraaie manier do remise. PROBLEEM No. 208. van Th. Herlln. (Palamède 1845. met oplossing). De diagramstand luidt: Wit Kd0, Ld4, Pc8 én twee pionnen op a3 en c4. Zwart Ka8 en een pion op a4. Wit geeft mat in vier zetten door 1. Kd0c7, zwart Ka6 a5. 2. Wit Ld4f6, zwart Ka5—a6; en vervolgens 8. wit Lf6—d8ü, waarna op den volgenden zet het mat volgt In deze oplossing gaat allereerst het battorij-stuk naar zijn plaats. De zet Kc7 is verre van thematische zui verheid, aangezien iedereen dien zet terstond doet om b7 af te sluiten. De omtrekkende beweging met den looper is echter interessant Oi. had Ld4 beter op eö gestaan, dan was Kc7 tevens rulmingszet voor het erop volgen de omtrekkingsmanoeuvre. i EEN MOEILIJK PROBLEEM. (Kasper, Stockholm.) Amice, ,e hebt te veel getuid van avond. W* zal je vrouw zeggen Dat weet ik welik denk er over wat ik zU lil zeggen. DE JEZUPTEN-HEERSCHAPPIJ OVER DE INDIANEN VAN. PARAGUAY. MOEILIJK TE ZEOOEN. (Moustique, CharleroL) En as Je nou es hartstikkedood viel, wtA soa je d&n zegge?! Geen enkel religieus lichaam heeft tot dusver kunnen bogen op zoo vele wonderlijke lotgevallen als de Societa3 Jesu. In de twee honderd jaren die tusschen de instelling der orde door Ignatius van •Layola en de ontbinding door paus Clemona XIV in 1773 verloopen zijn, strekten haar werkzaam heden zich uit van China tot Peru en dat in een tijd toen die gebieden voor Europeanen nog r,oo goed als volkomen onbekend waren. In 1610 werden de eerste missies van „Onze Lieve Vrouwe van Loreto" en „St. Ignatius" geves tigd aan de Opper-Parana. Het lot wilde, dat juist ten tijde, dat de paters Ruiz Cataldino daar hun eerste missie oprichtten, de Indianen van Paraguay in Zuidelijke richting vluchtten voor de stroor' ten, di~ de Portugeezen uit San Paolo in hun g. ied ondernamen. D^e vluchtelingen vernamen de vre mc'e tijding dat er blanke menschen gekomen waren niet oijj hun grond te rooven en hun lichamen te verlcoo- pen, maar om hun te leeren hoe men beter kan le Er is geen land dat, wanneer het tropische oer woud eenmaal weggekapt is, vruchtbaarder is dan de roode aarde van den Zuid-Amerikaanschen Staat, Paraguay. En in dit zeer uitgestrekte land vestigden de pater» bun staat. Hier waren, zooals pater Sepp in het einde der eeuw ons vertelt, in een provincie, die in grootte de gezamenlijke oppervlakte van Duitschland, Frankrijk en de Nederlanden overtrof, „geen steden, doch slechts een tachtigtal gouvernementen van Jezuiten, waarin tezamen niet meer dan honderdzestig menschen ziting hadden. Die gouvernementen waren van honderd tot zes honderd mijlen van elkander verwijderd." Die gouvernementen werden geregeerd in com- munistischen geest onder de patriarchale en geeste lijke leiding van de paters zelf. In hetzelfde land, waar nog niet zoo lang geleden zekere Europee- sche idealisten poogden (en faalden) een idealen communistisehen staat te scheppen ond9r den naam Nieuw Australië, in -ditzelfde gebied was het stel sel volledig in weiking onder een 500.000 Zuid-Aine- ritaansche Indianen in den tijd van den tachtig jarigen oorlog. Het Jezuïtische rijk verkreeg spoedig volkomen onafhankelijkheid. De grenzen werden voor de bui tenwereld hermetisch afgesloten. Wat daarbinnen in de uitgestrekte landen met deze theoretische re geering voorviel, daar wist men in die tijden niets van in Europa en nu nog vrij weinig. Slechts kwa men veelal kostbare huiden, soms wel 300.000 op eens, te Assuncion ter markt uit dat gebied. Wat men ook voor of tegen de Jezuiten moge zeg gen en aan beide zijden is zeer veel gezegd het feit blijft bestaan dat 150 patera Jezuiten over 500.000 Indianen hebben geregeerd en daar een ge zag handhaafden zonder gebruik van ook maar het minste geweld, zonder de machinerie van civiele of militaire macht, een absolute heerschappij geduren de meer dan 150 jaar. De Jezuitische maatschappij in Paraguay kende sleohts aan den Pater Superior van de orde admi nistratieve volmacht toe. Zijn beide vertegenwoor digers, een aan de Parana, een aan de Uruguay ,waren aan hem volledig ondergeschikt, zooals men dat overal bij deze merkwaardige orde ziel De com munistische partij van Rusland is niet volkomenor gedisciplineerd en in de Unie van Socialistische Sovjetrepublieken wordt deze discipline niet stipter in toepassing gebracht dan dit geschiedde in de Unie van 'geheiligde Missies, 250 jaar geleden. Don walo de Dablas schreef in zijn rapport aan den 6paanschen onderkoning, nadat de verdrij ving van de orde ten laatste een tipje van een heimzinnigen sluier had opgelicht: In iedere neder zetting was een vicaris en een hulpprediker, de eer ste belast met de zorg voor de stoffelijke, de tweede met die voor de geestelijke welvaart van zijn volk. De vicaris had het oppertoezicht over den land bouw en de veeteelt en leerde den Indianen de be- rinselen van de techniek. Hij was in het kort, kok, dokter, architect, tuinman, wever, smid, schilder hakker, vroedman en alles wat verder in een menleving een onmisbare functie is Een van de voornaamste dingen waaraan zij de hand moesten houden was, onder alle Indianen de volkomen g - lijkheid te handhaven, en later ook onder henzelf, j^'halve natuurlijk wat de hiërarchie betreft. De vi caris en de prediker moesten het eerst hij, den dage lij ksohen arbeid zijn en hun eenlge onderscheiding die zij en hun ouderlingen zich mochten veroorlo ven, was dat zij op sommige dagen met een zwarte staf mochten loopen en kleederen dragen, die de paï (padre, prediker) achter slot en grendel hield en vcor deze gelegenheid alleen te voorechijn bracht. .Overigens droegen zij allen dezelfde kleeding." Vier dagen in de week moesten de Indianen voor de gemeenschap werken en alles Wat er geprodu ceerd werd kwam bij- de gemeenschappelijke voor raad, waarvan de paï aan ieder lid der gemeen schap een gelijk aandeel gaf. De overige dagen wa ren de Indianen hun eigen meester weliswaar, maar alles wat zij gedurende dien tijd produceerden werd van hun rantsoen afgetrokken en daar er niemand was aan wien zij het konden verkoopen, bestond er voor werken eigenlijk geen aanleiding. Er waren 26 kantons of dorpen, die ieder drie- tot zesduizend bewoners telden ieder van die gemeen ten had zijn kerk en zijn marktplein, de rest van de plaats bestond uit straten met leemen hutten, ge dekt met stroo. Een Jezuiet beschrijft zijn aankomst in zoo'n plaats als volgt: „De notabelen droegen schoudermantels, de overi gen alleen maar een stuk huid, om het middel ge slagen en voor de knieën hangend. De Jongens en meisjes loopen naakt, maar ze hebben gaten in hun ooren of kin waar ze vischgraten of een gekleurde veer doorheen halen; soms hebben ze ook wel een halsketting van zulke veeren om. Ze wikkelen hun zuigelingen ln een tijgerhuid en hun bedden zijn oasevellen, behalve dat de notabelen in hangmatten slapen." Kapitein Woodes Rogers, die in 1708 schreef, merkt op: „Hoe sober de inboorlingen leven, de priesters hebben voldoende luxe, Hun kerken en to rens zijn hoog, hebben vier of vijf klokken en be zitten heel wat zilveren kandelaars en andere sie- radiën. Ze leeren de inboorlingen zingen en spelen en zeggen dat die daardoor gemakkelijker ln den hemel komen dan vroeger in de heL En de goede paters verstrooiien zich met muziek-uitvoeringen, door goede orkestjes, uitgevoerd. Behalve alle soor ten heerlijk fruit, 'hebben ze gevogelte, visch en wild braad! in overvloed, evenals gewoon slagers-vleesch. Alleen de tijgers maken het ze wel eens lastig. Maar als men de paters wil gelooven hebben ze zulk een respect voor hun kleedlj, dat ze hen, alsook de In dianen in hun gezelschap ontzien. En de slangen worden op dezelfde nette manier door Ave Moria's bekoord". In het jaar 1750, toen de theocratie nog een ge heim was voor de wereld, werd ze door een samen loop van Internationale diplomatieke omstandighe den wegevaagd. Bij een tractaat, gesloten tusschen Johan I van Portugal en Philips V van Spanje werd overeengekomen dat een nadere grensregeling zou worden vastgesteld van de Amerikaansche bezittin gen van ieder van hen. In ruil voor de provincie San Sacramento, in dien tijd een gedeelte van Bra zilië, stond Spanje toe een belangrijk gedeelte van Noord-Paragij ay af te staan. Dit bestuit bracht groote ontsteltenis onder de Jezuiten te weeg, om dat ze dan een vierde gedeelte van hun staat aan de Portugeezen zouden moeten doen overgaan, fin van vroeger wist men al te goed hoe de Portugee zen hun koloniën plachten te „regeeren". Met alle macht die haar ten dienste stond trachtte de orde de ratificatie van dit tractaat te voorkomen. De persoonlijke biechtvader van Philips V was do Jezuitenpater Ravago, die van den1 Portugeesohen koning de Jezuitenpater Moreyle en beide biechtva ders betoogden hun vorsten dat het verdrag scha delijk voor hunne belangen zou zijn. Dat deze po gingen faalden was te wijten aan de houding van Elisabeth Farnese, Spanjes heersehzuehtige konin gin en korten tijd daarna kwamen de gezanten te San Nieolo aan om de nieuwe grenslijn vost te stel len. Maar daar kregen de zaken ineens een geheel anderen loop. Een troep Indianen uit de Jezuiti sche gemeenschap namen een zoo dreigende houding aan dat de onderhandelingen moesten worden af- NIET WELKOM, VREEMDELINO I (Tabl#. Talk, Melbourne.) De direc'.e heefi me vijf honderd meer ge- b>> !en ais ik maar op h". kantoor Amsterdam wou blij en. Dat aanbod kwam zeker van het kantoor in Rotterdam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 19