ONZE LINGERIE. Raadsel.... DB MEIDOORN. Dit ls een eenvoudig en gracieus motief lat uitstekend past bU de lichte, onweeg- jsre lingerie die tegenwoordig ln de mode ls. Dit borduursel wordt en rellef geborduurd raet rijde of met glanzend plat katoen, al daar de gebruikte stof. L Een chemlse-culotte en rosé tolle de mie gezoomd met blauw tolle de sole en ge borduurd met een motief van blauwe bloempjes. Het broekje ls eenlgszlns „en lorme" gesneden. Bemoedigd 2 M. ln 0.80 U. 2. Een chemlse-culotte ln licht blauwe volle aan de ftijdem gepllsseerd en gezoomd met een smal levendig blauw lint. Twee geborduurde motleven dienen ter vasthechting van de schouderllntjes. Benoodlgd 1.75 M. ln 1 M. 3. Een chemlse-culotte ln amandelgroen tolle de sole, gezoomd door een zwart lint dat tevens als schouderband dienst doet. Twee motleven zijn ln zwart hierop ge borduurd. Benoodlgd 325 M. in 030 M. 4. Een chemlse culotte ln licht mauve tolle de sole geheel gefestonneerd. Twee mo tleven zijn boven het initiaal geborduurd. Benoodlgd 1.75 M. In 0X0 M. WATERSPORT, Bij uitnemendheid voor vrouwen. Er 18 welhaast geen tak van sport waarin de prestaties van de vrouw zoo dicht die van de mannen benaderen, als juist de zwem- sport. Inderdaad, op alle andere gebieden pan de sportbeoefening staat de vrouw tame lijk ver achter bij den man. Het is waar dat het tennis-phenomeen, Suzanne Lenglen, met hare mannelijke te genstanders in den strijd best kan gemeten worden, en dat er den laatsten tijd, vooral in het buitenland, wel eenige vrouwen zijn die naast de mannen uitblinken in de auto- noblelsport, maar toch worden ze vaak over vleugeld. In het zwemmen hebben ze evenwel lau weren weten te plukken die de Internationale reputatie der vrouwen als sportief wezen nog lange jaren zullen hoog houden: Norelius, Braun, Cooper, Schrader zijn namen die, tengevolge van de buitengewone prestaties te Amsterdam, nog versch ln Ieders geheu gen liggen. Wat zoo verzoenend aandoet in de ge dachte aan deze sportbeoefening door de vrouw is, dat nooit gebleken is dat de con currenten meer hebben gedaan bij de wed strijden dan waartoe ze lichamelijk in staat waren. Nooit hebt ge het onverkwikkelijke schouwspel hoeven bij te wonen van vrouwen die letterlijk op waren, die in elkaar zakten wanneer de wedstrijd afgeloopen was. Het was ligt het adfe de grootere zelfbeheer- sching van de vrouw bij sportbeoefening? nooit een marteling een zwemwedstrijd bij te wonen waaraan vrouwen deelnamen. Ligt het niet ook aan de lenigheid, de soe pelheid die in hooge mate van een zwemmer in het water wordt geëischt? En is het vrou welijk lichaam niet veel soepeler, niet veel gracieuser dai} dat van den man? Is de bouw van het vrouwelijk lichaam niet veel meer geschikt om zièh aan de zwemsport te wijden juist door de musculatuur, die haar in staat stelt de prachtige, sierlijke bewegingen van armen, beenen en romp uit te voeren die deze tak van sport vereischt? Het is niet zonder reden dat de nymphen en sirenen steeds als vrouwen-figuren, half oprijzend uit een golvende watervlakte, werden afge beeld. Het beweeglijke, soepele, levendige water is als het ware het element waarin de vrouw zich, beter dan de man, thuis voelt. Zie maar eens aan het strand, hoeveel vroolijker en opgewekter het is wanneer onder de baders zich ook de lichte verschijningen der baadsters bevinden die het badleven opfleu ren als bloemen den tuin. In het zwembassin dan ook niets mooier dan een vrouw die gereed staat van de springplank te duikelen. En de sportfoto's die herhaaldelijk van zwemdemonstraties in ons blad verschenen, zullen u een flauw beeld hebben gegeven hoe echt edel de zwaai is die een duikelende vrouw beschrijven kan door het luchtruim en hoe licht en elegant zij terecht kan komen, uit hare omwentelin gen, op de oppervlakte van het water. De silhouette van een duikelende vrouw is op zichzelf een charme die de reglemen taire voorschriften van de zwemsport ver aangenaamt en verlevendigt. Het moment waarop ze klaar staat tot duikelen, op het uiterste puntje van de springplank, lijkt in houding wel die van een danseres, met ge strekte teenen, in spanning, als de ballerine die klaar staat om u te vergasten op haar subtiele kunst van een trippelpas op de teenen, de borst sterk vooruit en het hoofd trotsch opgeheven, waarin als het ware de uitdrukking ligt van de groote moeilijkheden die haar, ter overwinning, wachten. Het korte verblijf in het water zelf, stelt aan 'de zwemsters geen al te hooge, physieke eischen. Bij de Olympische Spelen bijv. was het een Amerikaansch meisje, Miss Dorothy Poynton, mogelijk, trots haren Jeugdigen leeftijd van 14 Jaar, in het internationale tournool toch als derde uit te komen. Hoe meer de vrouw zich op het gebied van de sport zal gaan bewegen, hoe meer we zul len zien dat ze, van Jongs af aan, zal uit blinken in de zwemkunst, zoo bij uitnemend heid geschikt, tengevolge ven haren specla- len lichaamsbouw. F. P. ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantels en kin derjurken z\jn verkrijgbaar bij onze mode redactrice, Mejuffrouw L. Berendes, Joan Maet- suyekerstraat 96, Den Haag. De patronen voor dames kosten Ldie voor kinderen 0.80. Het duurt ongeveer 10 dagen alvorens ze in het bezit vdn degenen, die patronen aanvragen. 8. v. p. leeftijd op te geven bfl het bretellen van Aan de lezeressen, die een patroon bestellen, wordt beleefd verzocht bij de aanvrage het ver schuldigde bedrag in te sluiten ter voorkoming van administratiekosten* MDyUUÜE MODE-SHOW „DE BIJENKORF" TE AMSTERDAM. Wat zullen we dragen dezen winter? Ziehier een vraag die niet in twee woorden te beantwoorden is. In vorm en lijn is veel verandering gekomen; de mode wordt weer vrouwelijker, lieflijker; de laatste jaren was alle liefelijkheid eigenlijk zoo'n beetje zoek. We droegen heel kort geknipte haren, gladde, effen japonnetjes, smokingvestjes, 'n hoog boordje, 'n dasje, hoe jongensachtiger, hoe liever 1 En nu? hoor ik belangstellend vragen. 'k Heb dit Jaar al een paar modeshows meegemaakt en geen evenwel heeft me tref fender het verschil laten zien, dan die welke Ik gistermiddag heb bewonderd in de mode salon van de N.V. „De Bijenkorf" te Amster dam. Het begon al dadelijk met 'n serie zwarte japonnetjes voor den middag, in zeer uiteen- loopende modellen, meestal in crêpe-de- chine, rijkelijk gegarneerd met strook en plissé. Een fijn wit boordje, 'n strookje kant, of een wit vestje brengt er d° blijde tint in. Er wordt weer ruim gebruik gemaakt van garneering, die meer gedocht wordt in en verband houdt met het materiaal van het kleedingstuk zelf. De coupe van het moderne costuum is zeer ingewikkeld, en voohet modieuse vrouwtje, dat ^elf graeg wet knut selt, lang zóó gemakkehik niet meer als ten tijde van de „robe-c1 lemise", waar men ge lukkig geheel afstand van heeft gedaan. De lange mouw blijft gehandhaafd niet alleen, maar ze krijgt bij de manchet een soepele fladderende garneering, in den vorm van loshangende kapjes, heel flatteus! Voor het wandel- en namiddag-tolletje domineert het bruin als hoofdkleur, varlee- rend van het zachtste beige tot het warmste kastanjebruin. We zagen verscheidene prachtig? bont mantels. in Bizam, Poulain, Per.sianer alle met hooge kraag en van zeer élegante snit. De bontmantels worden iets langer gedragen: het staat degelijker en is ook veel wanner. De hoedjes blijven, klein, uitgevoerd in vilt, fluweel en satijn. Het baret in alle verschei denheden doet opgang, staat sommige vrouw tjes heel snoezig en vlug. Er komt weer een schuchtere beweging om het rokje van achter langer te maken dan van voren. Deze mode staat echter alleen aan de heel slanke, lange figuren; vooral bij avondtoiletten ls er wel een aardig effect mee te bereiken. Zoo zagen we er één in bleu, met kort strak lijfje, en heel wijde, langs achter bijna sleepende rok, geheel ln zijden kantstof uitgevoerd, de onderjurk in dezelfde kleur van glimmend satijn. Het stond werke lijk voornaam en werd door de mannequin op echt chique wijze gepresenteerd. Toen Jij mij op dien avond „Je gaat toch nog niet hee? Wist ik als vrouw intuït „Hij is als Jij alleen" En bij het lezen van Je brie Zoo goedgemeend en trouw, Was ik wel éventjes gestreel Dat Jij mij hebben wou.. Je kwam dien dag je keek Ik wist mij niet bereid.... Toen ging Je heen en weer Heb ik heel stil geschreid. H. H. DE BRUIS (Nadruk verboden.) Zoo'n verscheidenheid van avondtoiletten als hier aanwezig zelden bij elkaar gezien. De direct „De Bijenkorf" schijnt zich specü eenige voorliefde op deze onelndi toegelegd te hebben. De stijlrobes doen opgang, in en vormen, van het stemmige zwi drukke imprlmé, lamé, broché. Va let je dat aller verwondering wel toch terloops ook iets vertellen crêpe-georgette, kort, strak, mou^i de taille even boven de natuurlijk breede klokkende rok, van voren de knie, van achter sleepend, een n soepele golving; gedragen door ei blonde mannequin met echt WieD en gratie, (raak ik het goed?) On en den diep uitgesneden hals, een werk bontgekleurde borduursel- gaf iets droomerig-liefs aan Hierbij hoorde een kort zwart geheel met zwarte kraaltjes als bei en daar met groote, in fluweel gea de, erg'bonte bloemen bestikt. Als nieuw wordt ook het laiftkc h te 1» va hc boléro-model gelanceerd, voor namiddag-toiletjes in 't zelfde ma! de Japon/ en op taille-lengte. I igenlijk meer den indruk, van loshangend vestje. De clou van deze zeer geslaag revue was het hierbij afgebeelde licht en fladderend, geheel van zee nrimé; de paniers wijd uitstaand, wiegend bij elke beweging. Het laatste nummer was een bm ••ij den tulle, als een donzig woK zoo lief en luchtig; de bruidsmeisjl ln bonten stoet en het strijkje sp Huwelijksmarsch uit „Lohengrin neuriënd en deinend verlieten de gekomen genoodigden de zaal, daan over het genot dat de directl De Bil en korf" hen had verscha ongetwijfeld den wensch, dien wl *un aller naam wellicht wel moge en. dat zooveel toewijding als waa firma zich heeft gegeven aan de ing van dezen prachtigen moden de talrijke cliëntele ongetwijfeld orecleerd worden. IS GEVERFD BONT SCHAI VOOR DE HUID

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 22