ONZE LINGERIE.
Raadsel....
DB MEIDOORN.
Dit ls een eenvoudig en gracieus motief
lat uitstekend past bU de lichte, onweeg-
jsre lingerie die tegenwoordig ln de mode ls.
Dit borduursel wordt en rellef geborduurd
raet rijde of met glanzend plat katoen, al
daar de gebruikte stof.
L Een chemlse-culotte en rosé tolle de
mie gezoomd met blauw tolle de sole en ge
borduurd met een motief van blauwe
bloempjes. Het broekje ls eenlgszlns „en
lorme" gesneden.
Bemoedigd 2 M. ln 0.80 U.
2. Een chemlse-culotte ln licht blauwe
volle aan de ftijdem gepllsseerd en gezoomd
met een smal levendig blauw lint.
Twee geborduurde motleven dienen ter
vasthechting van de schouderllntjes.
Benoodlgd 1.75 M. ln 1 M.
3. Een chemlse-culotte ln amandelgroen
tolle de sole, gezoomd door een zwart lint
dat tevens als schouderband dienst doet.
Twee motleven zijn ln zwart hierop ge
borduurd.
Benoodlgd 325 M. in 030 M.
4. Een chemlse culotte ln licht mauve
tolle de sole geheel gefestonneerd. Twee mo
tleven zijn boven het initiaal geborduurd.
Benoodlgd 1.75 M. In 0X0 M.
WATERSPORT,
Bij uitnemendheid voor vrouwen.
Er 18 welhaast geen tak van sport waarin
de prestaties van de vrouw zoo dicht die van
de mannen benaderen, als juist de zwem-
sport. Inderdaad, op alle andere gebieden
pan de sportbeoefening staat de vrouw tame
lijk ver achter bij den man.
Het is waar dat het tennis-phenomeen,
Suzanne Lenglen, met hare mannelijke te
genstanders in den strijd best kan gemeten
worden, en dat er den laatsten tijd, vooral
in het buitenland, wel eenige vrouwen zijn
die naast de mannen uitblinken in de auto-
noblelsport, maar toch worden ze vaak over
vleugeld.
In het zwemmen hebben ze evenwel lau
weren weten te plukken die de Internationale
reputatie der vrouwen als sportief wezen nog
lange jaren zullen hoog houden: Norelius,
Braun, Cooper, Schrader zijn namen die,
tengevolge van de buitengewone prestaties
te Amsterdam, nog versch ln Ieders geheu
gen liggen.
Wat zoo verzoenend aandoet in de ge
dachte aan deze sportbeoefening door de
vrouw is, dat nooit gebleken is dat de con
currenten meer hebben gedaan bij de wed
strijden dan waartoe ze lichamelijk in staat
waren. Nooit hebt ge het onverkwikkelijke
schouwspel hoeven bij te wonen van vrouwen
die letterlijk op waren, die in elkaar zakten
wanneer de wedstrijd afgeloopen was. Het
was ligt het adfe de grootere zelfbeheer-
sching van de vrouw bij sportbeoefening?
nooit een marteling een zwemwedstrijd bij
te wonen waaraan vrouwen deelnamen.
Ligt het niet ook aan de lenigheid, de soe
pelheid die in hooge mate van een zwemmer
in het water wordt geëischt? En is het vrou
welijk lichaam niet veel soepeler, niet veel
gracieuser dai} dat van den man? Is de bouw
van het vrouwelijk lichaam niet veel meer
geschikt om zièh aan de zwemsport te wijden
juist door de musculatuur, die haar in staat
stelt de prachtige, sierlijke bewegingen van
armen, beenen en romp uit te voeren die
deze tak van sport vereischt? Het is niet
zonder reden dat de nymphen en sirenen
steeds als vrouwen-figuren, half oprijzend
uit een golvende watervlakte, werden afge
beeld. Het beweeglijke, soepele, levendige
water is als het ware het element waarin de
vrouw zich, beter dan de man, thuis voelt. Zie
maar eens aan het strand, hoeveel vroolijker
en opgewekter het is wanneer onder de
baders zich ook de lichte verschijningen der
baadsters bevinden die het badleven opfleu
ren als bloemen den tuin.
In het zwembassin dan ook niets mooier
dan een vrouw die gereed staat van de
springplank te duikelen. En de sportfoto's
die herhaaldelijk van zwemdemonstraties in
ons blad verschenen, zullen u een flauw
beeld hebben gegeven hoe echt edel de zwaai
is die een duikelende vrouw beschrijven kan
door het luchtruim en hoe licht en elegant
zij terecht kan komen, uit hare omwentelin
gen, op de oppervlakte van het water.
De silhouette van een duikelende vrouw
is op zichzelf een charme die de reglemen
taire voorschriften van de zwemsport ver
aangenaamt en verlevendigt. Het moment
waarop ze klaar staat tot duikelen, op het
uiterste puntje van de springplank, lijkt in
houding wel die van een danseres, met ge
strekte teenen, in spanning, als de ballerine
die klaar staat om u te vergasten op haar
subtiele kunst van een trippelpas op de
teenen, de borst sterk vooruit en het hoofd
trotsch opgeheven, waarin als het ware de
uitdrukking ligt van de groote moeilijkheden
die haar, ter overwinning, wachten.
Het korte verblijf in het water zelf, stelt
aan 'de zwemsters geen al te hooge, physieke
eischen. Bij de Olympische Spelen bijv. was
het een Amerikaansch meisje, Miss Dorothy
Poynton, mogelijk, trots haren Jeugdigen
leeftijd van 14 Jaar, in het internationale
tournool toch als derde uit te komen.
Hoe meer de vrouw zich op het gebied van
de sport zal gaan bewegen, hoe meer we zul
len zien dat ze, van Jongs af aan, zal uit
blinken in de zwemkunst, zoo bij uitnemend
heid geschikt, tengevolge ven haren specla-
len lichaamsbouw.
F. P.
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantels en kin
derjurken z\jn verkrijgbaar bij onze mode
redactrice, Mejuffrouw L. Berendes, Joan Maet-
suyekerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dames kosten Ldie voor
kinderen 0.80. Het duurt ongeveer 10 dagen
alvorens ze in het bezit vdn degenen, die
patronen aanvragen.
8. v. p. leeftijd op te geven bfl het bretellen van
Aan de lezeressen, die een patroon bestellen,
wordt beleefd verzocht bij de aanvrage het ver
schuldigde bedrag in te sluiten ter voorkoming
van administratiekosten*
MDyUUÜE
MODE-SHOW „DE BIJENKORF"
TE AMSTERDAM.
Wat zullen we dragen dezen winter?
Ziehier een vraag die niet in twee woorden
te beantwoorden is. In vorm en lijn is veel
verandering gekomen; de mode wordt weer
vrouwelijker, lieflijker; de laatste jaren was
alle liefelijkheid eigenlijk zoo'n beetje zoek.
We droegen heel kort geknipte haren, gladde,
effen japonnetjes, smokingvestjes, 'n hoog
boordje, 'n dasje, hoe jongensachtiger, hoe
liever 1
En nu? hoor ik belangstellend vragen.
'k Heb dit Jaar al een paar modeshows
meegemaakt en geen evenwel heeft me tref
fender het verschil laten zien, dan die welke
Ik gistermiddag heb bewonderd in de mode
salon van de N.V. „De Bijenkorf" te Amster
dam.
Het begon al dadelijk met 'n serie zwarte
japonnetjes voor den middag, in zeer uiteen-
loopende modellen, meestal in crêpe-de-
chine, rijkelijk gegarneerd met strook en
plissé. Een fijn wit boordje, 'n strookje kant,
of een wit vestje brengt er d° blijde tint in.
Er wordt weer ruim gebruik gemaakt van
garneering, die meer gedocht wordt in en
verband houdt met het materiaal van het
kleedingstuk zelf. De coupe van het moderne
costuum is zeer ingewikkeld, en voohet
modieuse vrouwtje, dat ^elf graeg wet knut
selt, lang zóó gemakkehik niet meer als ten
tijde van de „robe-c1 lemise", waar men ge
lukkig geheel afstand van heeft gedaan. De
lange mouw blijft gehandhaafd niet alleen,
maar ze krijgt bij de manchet een soepele
fladderende garneering, in den vorm van
loshangende kapjes, heel flatteus!
Voor het wandel- en namiddag-tolletje
domineert het bruin als hoofdkleur, varlee-
rend van het zachtste beige tot het warmste
kastanjebruin.
We zagen verscheidene prachtig? bont
mantels. in Bizam, Poulain, Per.sianer alle
met hooge kraag en van zeer élegante snit.
De bontmantels worden iets langer gedragen:
het staat degelijker en is ook veel wanner.
De hoedjes blijven, klein, uitgevoerd in vilt,
fluweel en satijn. Het baret in alle verschei
denheden doet opgang, staat sommige vrouw
tjes heel snoezig en vlug.
Er komt weer een schuchtere beweging om
het rokje van achter langer te maken dan
van voren. Deze mode staat echter alleen
aan de heel slanke, lange figuren; vooral bij
avondtoiletten ls er wel een aardig effect
mee te bereiken. Zoo zagen we er één in bleu,
met kort strak lijfje, en heel wijde, langs
achter bijna sleepende rok, geheel ln zijden
kantstof uitgevoerd, de onderjurk in dezelfde
kleur van glimmend satijn. Het stond werke
lijk voornaam en werd door de mannequin
op echt chique wijze gepresenteerd.
Toen Jij mij op dien avond
„Je gaat toch nog niet hee?
Wist ik als vrouw intuït
„Hij is als Jij alleen"
En bij het lezen van Je brie
Zoo goedgemeend en trouw,
Was ik wel éventjes gestreel
Dat Jij mij hebben wou..
Je kwam dien dag je keek
Ik wist mij niet bereid....
Toen ging Je heen en weer
Heb ik heel stil geschreid.
H. H. DE BRUIS
(Nadruk verboden.)
Zoo'n verscheidenheid van
avondtoiletten als hier aanwezig
zelden bij elkaar gezien. De direct
„De Bijenkorf" schijnt zich specü
eenige voorliefde op deze onelndi
toegelegd te hebben.
De stijlrobes doen opgang, in
en vormen, van het stemmige zwi
drukke imprlmé, lamé, broché. Va
let je dat aller verwondering wel
toch terloops ook iets vertellen
crêpe-georgette, kort, strak, mou^i
de taille even boven de natuurlijk
breede klokkende rok, van voren
de knie, van achter sleepend, een n
soepele golving; gedragen door ei
blonde mannequin met echt WieD
en gratie, (raak ik het goed?) On
en den diep uitgesneden hals, een
werk bontgekleurde borduursel-
gaf iets droomerig-liefs aan
Hierbij hoorde een kort zwart
geheel met zwarte kraaltjes als bei
en daar met groote, in fluweel gea
de, erg'bonte bloemen bestikt.
Als nieuw wordt ook het laiftkc
h
te
1»
va
hc
boléro-model gelanceerd, voor
namiddag-toiletjes in 't zelfde ma!
de Japon/ en op taille-lengte. I
igenlijk meer den indruk, van
loshangend vestje.
De clou van deze zeer geslaag
revue was het hierbij afgebeelde
licht en fladderend, geheel van zee
nrimé; de paniers wijd uitstaand,
wiegend bij elke beweging.
Het laatste nummer was een bm
••ij den tulle, als een donzig woK
zoo lief en luchtig; de bruidsmeisjl
ln bonten stoet en het strijkje sp
Huwelijksmarsch uit „Lohengrin
neuriënd en deinend verlieten de
gekomen genoodigden de zaal,
daan over het genot dat de directl
De Bil en korf" hen had verscha
ongetwijfeld den wensch, dien wl
*un aller naam wellicht wel moge
en. dat zooveel toewijding als waa
firma zich heeft gegeven aan de
ing van dezen prachtigen moden
de talrijke cliëntele ongetwijfeld
orecleerd worden.
IS GEVERFD BONT SCHAI
VOOR DE HUID