HERMAN DY PELS' Uinpapzijnen GEESTELIJK LEVEN. Goedkoope en mooie sorteering. Schagen-Den Helder Speciale Afdeeling HEEREN MODEARTIKELEN. Dit stelsel wtrirt mg «troef «n bet 1« -wel msrinraar- dlg, dat Baron Janssen» da Blathovan, Gouverneur van West-Vlaand «ren In de zomerztttlng van dit Oaweet «nop gewezen heeft, dat het toeiloht op rivieren, slui zen en wateringen, gaande over hot Westelijk Beatuur heen, te betreuren was, daar, indien nu het Centraal Beatuur to Bruaael nalatig was, de Provincie door die nalatigheid zou lijden, zonder de gevolgen te hebben kunnen verhinderen. Het Gewestelijk Beatuur heeft dan ook bij de cala miteit niet ander» kunnen doen dan de hoogo regeering mot do feiten in kennis te «tellen en de communale autoriteiten aan to zeggen, om de bevolking te waar- Behuwen. De bevolking bracht zich zelf en haar vee in veiligheid. De hooge regoering noemt al dat go- waarschuw en gevluoht schromelijk overdreven, maar... riep lntus8Chen de militaire macht ter hulp om den ramp to beperken. Het was een moment te Brugge alsof er oorlog waa. De troepen trokken over de Groote Plaats in gevechtstenue, naar het station. Vanuit Ant werpen kwamen groote militaire vrachtauto's aangere den, waarop sterke zoeklichten keurig waren inge pakt en bewaakt door militairen. Terwijl Juist het avondblad het bericht behelsde, dat het gevaar geweken was, zag ik van uit mijn hotelraam opnieuw een half bataillon troepen naar het station marcheer© n. Toen ik aan de doorbraak kwam, waa het grootste gevaar geweken, men was bezig een beschermende hulpdijk rondom de doorbraak aan te leggen en daar men over genoeg manschappen beschikte, echoot dat goed op. Verder werd opnieuw, waar noodlg, damwand gesla gen, maar men vraagt zich toch af, of dit alles niet had vermeden kunnen zijn. Wanneer men zijn oor te luisteren legt, dan blijkt al spoedig, dat vrijwel ledereen overtuigd Is, dat er iets niet in den haak is. Een mijner vrienden vertelde aan tafel een verhaal, dat werklieden zakken zand hadden moeten vullen en naar den dijk brengen. Ieder man kreeg 20 zakken. Wat deden nu de lieden, zij stopten in twee zakken de 18 anderen en braohten die weg: hun taak waa verricht. Geen toexloht van staatswege heeft tot de calamiteit aanleiding gegeven. Aannemers en ministers worden beschuldigd en het hangt alechta van de politieke kleur der zegelieden af, weiken minister een veeg uit de pan krijgt De haat tusschen Liberaal en Katholiek is in België veel grooter dan die tusschen Waal en Vla ming, of liever gezegd, dit laatste bestaat eigenlijk niet en het eerste wél. Ik was toevallig getuige van een onderhoud tusschen eenlge mijner vrienden, naar aanleiding van het feit, dat een liberaal raadslid te Brugge een functie zou be- kleeden in een nieuw op te richten steunfonds arbei dersgezinnen. Ik achtte mijn tegenwoordigheid bij zulk een aangelegenheid overbodig en ging heen. Dit werd zeer gewaardeerd en het gevolg was, dat men mij den anderen dag de quaestie haarfijn vertelde. Men wilde de politiek uit die zaak houden. In hoeverre dat moge- Deml-Saisons - Regenjassen Ulsters - Jekkers - Winterjassen voor Hoeren en Kinderen. KLEEDING NAAR MAAT. derzoek op Schillers kamer in Soho had echter niet veel resultaat Veertien dagen achtereen waren de schran derste mannen van den Geheimen dienst op Schiller*» étage aan het werk, sloopten meubelstukken uit elkaar, braken vloeren op, in het kort, ze lieten om zoo te zeggen „geen steen op den anderen" maar vinden de den ze niets. Ik durf er een eed op te doen dat er wat moet zijn, verzekerde Bland. We moeten Iets over het hoofd gezien hebben. Waar Is May Prince? Heeft op het oogenblik een belangrijke afdeeling op het hoofdbureau van de censuur. Vraag of ze hierkomt. May kwam met Iets van triomf. Ik dacht wel dat U me tenslotte zou laten halen. Ik had U een hoop moeite kunnen besparen. Bland putte zich uit in excuses. Ik heb je schandelijk verwaarloosd May. Weet je wel dat ik niets meer van Je gemerkt heb nadat Je me dat telegram over Schiller hebt gestuurd? Ze klnkte. Schiller is dood, hé? Je krijgt een hoop onder de bogen bij de censuur Onschuldige Hollandsche brieven, met berichten tusschen de regels, die met onzichtbare Inkt gesohreven zijn en die aan het licht komen als Je ze met het juiste chemische procédé behandelt. Schiller was een merkwaardige Jongen; zijn vader waa één van de grootste geleerden van Zwitserland. HU was blind, wist U dat? Bland vertelde haar van de code no. 2 zooveel als noodlg was, maar ook geen woord meer. Hoe wist je overigens dat hij een agent van den vijand was? vroeg hij tenalote. Ik ontdekte zijn code, antwoordde het meisje ge heimzinnig. Samen met de belde mannen ging May Prince naar de etage in Soho. .De vloeren waren dichtgemaakt en de kamers zagen er weer bewoonbaar uit May maakte een rondgang over de flat en ten slotte ging ze terug naar de eetkamer. Dit is de kamer waar de code is, zei ze beslist Het was een aardige kamer, in warme donkerbruine tinten gehouden, De muren waren behangen met papier, waarop een eenvoudige dessin op een bruinen ach tergrond met de hand geschilderd was en de lambri seering was in een daarmede harmonieerende kleur Aan de zoldering hing een electrlscha lamp en daar keek May terloops naar. Die hebben we eraf gehad en de lambriseering is ook los goweest, vertelde Bland, maar we hebben niets gevonden. Wit U me een paar minuten hier alleen laten? vroeg May. De beide mannen trokken zich terug, maar ze waren nauwelijks de kamer uit of het meisje liep ze achter na, haar oogen stralend door de vreugde van de ont lijk vreet niet, want 1» de gnront Bélgleche Ka tholiek niet ale zoodanig reeds beboerend tot de Ka tholieke Partij I In Brugge etaat men sterk tegenover elkaar, daar heeft men twoe voetbalverenigingen in den volksmond kort genoemd Club en Cerole. De Club ie liberaal, de Cercle Katholiek. Ik wandelde naar St Kruis, even bulten Brugge, toen mijn oog viel op een schutting, wast te lezen stond: „Brugsche rashondenclub, liberaal." Dadelijk daoht lk aan onze Katholieke gcitenfok- vereenlglngen en aan do voortdurende „Hetze" van zo- kor e zijde, om Katholieke Jongens te verbieden, lid to zijn van een neutrale voetbalverocniging. Met schrik dacht lk toen aan de steeds toenemende macht van het Katholiolsme in Nederland en dacht, zal de splijtzwam dan doorwroeten cn zal or verdeeldheid gaan hoerschc-n ln Nederland als in België. Terwijl ik zoo dacht, zittende op het balcon van mijn hotel op de Groote Markt te Brugge, naderde muziek. Uit de Steenstraat kwam een burger-muziekcorps met daarachter wel zee vaandels en een groote troep dan- eerriSe vn wprtflgwnBs bbuuwb vq vrowtn to tnwsfls rijen, arm in arm. De vaandele waren die van een Brugeche en een Lulkeoho voetbalolub, de vaandele droegen opechriften, waaruit bleek, dat het vaandele waren van de Club,en van de Supporters. De Luike naren werden met muziek en vaandels afgehaald, de vroolljke Walloneche supporter» en supporeters hoeten achter de muziek. De troep verdween ln de Vlamingstraat en meteen daagden uit de Breijdelstraat militairen op, het waren twee compagnlën. die naar NJeuwpoort geroepen waren. De zee bracht weer gevaar, de zee stoort zich niet aan don Zondag, ovenimln aan onzen starren Calvinistisch en Hollandsch.cn Zondag als aan den vroolijken Katholie ken Belgischen Zondag. Meteen hoorde ik weer muziek en zag ik de voetballers de Sablonatraat lobossen. Zoo is het leven. 1). Zie: J. Korthals Aliea, De Eerste Bedijking der Groote en Kleine Moeren in West-VIaftraderen; Joseph de Plancke, Brugge 1925. Niet lang geleden ontmoette ik een klein bouwertje. die met inspanning van alle krachten, met behulp van zijn vrouw, het hoofd boven water wist te houden. Zijn leven was hard on sober. Als daglooner sou hij in de omgeving, waar hij woonde, veel meer kunnen ver dienen. En toch zoo zeide hij mij toch zou lk niet graag loonarbeider zijn, want nu heb ik tenminste vrij heid en mijn vrijheid is me meer waard dan een wat dikkere boterham. Toen ik die woorden hoorde, steeg sympathie voor hem, die ze uitte in mij op. Ik zag in hem iemand, die nog iets anders hegeerde dan alleen maar „brood" om te leven. In hem waa ieta aanwezig van het verlangen om zichzelf te zijn! Liever een arm vrij man dan een rijke knecht! De ontmoeting met dazen man was vluchtig, maar wat hij gezegd had, bleef bij mij hangen, bracht mij aan het denken over dat begrip vrijheid. De vrucht van mijn denken zal ik neerleggen in dit en één of twee vervolgartikelen. Een of twee vervolgartikelen; dat klinkt misschien heel gewichtig. Kan het niet ln één artikeltje worden gezegd? Ja, ziet ge, mijn waarde lezers, dat is 't nu juist! Ook hier is mij weer bewaarheid geworden dat, hoe meer men over 't een of andere onderwerp na denkt, des te meer men ook tot het inzicht komt, dat bij diepere bepeinzing telkens nieuwe moeilijkheden en vragen oprijzen. Eerat was ik van meening, één artikel tje te wijden aan het onderwerp „vrijheid" en toen ik er mij toe zette en een plan daarvoor ging opmaken, stond ik er zelf over verbaasd, dat er zoo véél over gezegd moest worden. Maar tevens kreeg lk de overtuiging, dat het U niet zou afschrikken, wanneer gij genoodzaakt zoudt worden om twee of drie artikelen over dit ondorwerp to moeten doorworstelen. Want mijn overdenken heeft me dit héél stellig geleerd: dat diep in ieder normaal mensoh, verlangen naar en eerbied voor vrijheid aawezlg is. Ik reken dus van tevoren reeds op uwe belangstelling bij de behandeling van de vragen, welke wij te behandelen zullen krijgen* Dr. Frederik van Eeden zegt in zijn boek „de blijde wereld" het volgende: „Vrijheid! Wat wil dat toch zeggen dat vreemde, machtige, heerlijke woord? Het is zoo heilig, dat niemand het ronduit honen durft, maar het is ook zoo duister dat niemand zonder tegen spraak kan zeggen wat het beteekent. Al wat ls, is im mers aan elkander verbonden, hoe kan er dan Iets zijn vrij, zonder verband? Het schijnt ondenkbaar en onmogelijk, en toch weel de natuurlijke, zuiver-voelende mensch dat zijn wil vrij is en zijn persoon vrij behoort te zijn, naar lichaam en geest De wil vrij van alle banden der tijd- en wereldsfeer, alleen gebonden door wat is boven tijd, boven ruimte, boven begrip. De persoon vrij van alle banden die haar volle ontwikkeling belemmeren, van slavernij, willekeur, gees tesdwang en inprenting of suggestie." In deze woorden, geschreven door den dichter vóór hij overging naar de roomsch-katholieke kerk, vinden wij ongetwijfeld iets vertolkt van datgene, wat wij al len meer of minder scherp gevoelen. De behoefte aan vrijheid is een der eerste nelgingen, welke bij den mensch tot uiting komen. Vrijheid! dekking. Ik heb het, hoor! Ik had het wel gedacht. Waar is het? vroeg Bland snel en stom-verbaasd. Wacht even. Wanneer verwacht U dien man uit Zuid-Amerika? Morgen. De kamer zal natuurlijk bewaakt worden en hij zal geen kans hebben om hier rond te snuffelen. We zullen kijken! Ik denk dat er morgen een heel vrijmoedige en openhartige bezoeker uit Val paral so komt en ik verzoek U vriendelijk me te laten roepen als hij er la Wilt U weten hoe hij heet? Hij heet Ray- mond Viztelll Wel allemachtig, weet je dat allang? vroeg de verbijsterde Grigsby. Het meisje schudde het hoofd. Ik kwam er achter toen ik daarnet alleen in de kamer was maar wat ik U verder vertel is giswerk. Ik denk dat hij zijn hulp zal aanbieden om de oode te ontdeken; hij zal U vertellen dat er een geheim pa neel In den muur ls en dat het dagen zal duren om de code te vinden. En ik vermoed ook dat hij U zal vragen om bij zijn onderzoek tegenwoordig te zijn. Dat hoeft hij niet speciaal te vragen, dat gebeurt ook zonder zijn verzoek, zei Bland eenlgszins geprik keld. Maar ik vind dat je erg geheimzinnig doet, May, al moet ik toegeven, dat ik geloof, 'dat je het bij het rechte eind hebt Voor ze wegging had May nog een kort onderhoud met de kamerverhuurster. Mr. Schiller heeft zelf de decoratie» in de eet kamer gemaakt nietwaar? Ja, miss. —En hij heeft de huur vooruit betaald. Zeker miss. En hij heeft gezegd dat er nieta de kamer moest gebeuren tot hij terugkwam? Zoo is het precies, miss. Dat dacht ik wel, besloot May filosofisch. Den volgenden morgen om tien uur werd Bland in zijn bureau een visitekaartje overhandigd Senor X. Bertramo SUva stond er op en in een hoekje was geschreven? alt Vaparalsa Bland belde en even later kwam Grigsby met May in de kamer. De bezoeker werd binnengelaten. Het was een ste vige, kleine man met een puntbaard, die vloeiend En- gelsch sprak. Hij viel met de deurin huis. Ik zal heel openhartig tegen TJ zijn, Mr. Bland, zei hij. Bland gaf May een snellen blik en hij zag een tri omfantelijk lachje in de oogen van het meisje omdat haar voorspelling al direct uitkwam. Ik ken geen woord in onze taal, dat sterker, leven diger, dieper aandoeningen wekt Geen woord, waarin méér suggestieve kracht, ja, ik ben geneigd om te zeg gen: meer magische kracht schuilt dan in dit eene kleine woord, dat zoo vaak is geworden voor duizenden tot een betooverende, haast bedwelmende, maar altoos bezielende en tot machtige beweging voerende leuze. Geen strijd is ooit met grooter geestdrift gevoerd dan die, waarvan de strijders, te recht of ten onrechte, meenden dat hij noodlg was om verlost te worden van overheerschlng, onderdrukking, geweldenarij en geeste lijken dwang. Ieder, die wel eens een enthousiaste volks vergadering of een spontane demonstratie heeft meege maakt, waar bijna instinotmatlg het vrijheidslied werd aangeheven, heeft kunnen opmerken, dat in die sterke woorden „Op voor de vrijheid op! Weg met de sla-* vernlj!" Iets leefde van wat, diep ln de ziel des volks aanwezig, dan even oplaaide ln felle klaarheid. Als we dit bedenken, verstaan wij 't des te beter dat, méér dan Iets anders dat woord,, vrijheid" een ster ken invloed moet hebben, omdat het de stoutste en te gelijkertijd de diepste en verhevenste begeerten opwekt En dan wordt het ons ook duidelijk, dat de geschiede nis altijd weer ons gewaagt van machtige bewegingen, van offers-eischenden strijd, ontbrand onder de men- schen, omdat levend in hen was geworden het besef, dat het ging om dat ééne, groote goed: de vrijheid! Want als dit woord schalde over de wereld, dan was 't soms of een wonder geschiedde. In doffe oogen be gon het licht te glanzen, moede hoofden werden opge richt, harten gingen sneller kloppen. En voor levensmoe heid trad levenslust in de plaats en ln electrlseerende zangen uitte zich wat in sterk gespannon zielen gi3tte. En gansche menschengroepen hebben zich opgemaakt tot den kamp tegen overheeraching en onderdrukking en tyr&nnie. Hierom leeft geen nagedachtenis bij eenig volk ster ker voort, dan de nagedachtenis aan den vrijheidsheld, die is geworden de nationale held bij uitnemendheid zoo als b.v. een Andreas Hofer in Tlrol. De Duitsche wijsgeer Immanuël Kant heeft niét zon der reden de ganscho geschiedenis der menschheld eens genoemd: één groote worsteling om vrijheid. En in de worsteling treedt dikwijls een heroïsme aan den dag, zóó groot en verheven, dat het alléén maar zijn verklaring kan vinden in de aanwezigheid van het diep in den mensch verborgen besef, dat het bij de vrijheid gaat om wat den mensoh het allerdierbaarst Is. En nu gevoelen wij hoe, naar waarheid, de dichteres Henriëtte Roland Holst kon zeggen: Zooals lk zag in kalme Oktober-morgen de scharen der trekvogels ongeteld drijven voorbij, op weg naar het verborgen doel, dat achter zeeën en bergen zwelt; Zooals die vogels aten 't witte veld der lucht: weifelloos-zeker, zonder zorgen, omdat een zuivere drang ze door den morgen heenzoog gewisselijk, met zoet geweld, naar het zuid, waar de groene kusten wenken, waarheen hun vogelkoppen .zonder denken heenwillen door natuurs gena, Zoo zie ik nu den mensch, langs alle paden des levens, naderen tot de gestaden waar mij opblinkt, Vrijheid, uw witte wél. Ik ben een tijdlang .agent van de Central en ge weest. De bedoeling was, dat men niet buiten Zuid- Amerika een beroep op mijn diensten zou doen, be halve in één bijzonder gevaL Maar een paar weken gelden kreeg ik een telegram dat onderschept werd door de Britsche autoriteiten. Uit dit telegram begreep ik dat het eenige geval waarvoor ik mijn hulp ook in Engeland zou moeten verleenen, zich had voorgedaan. Ik moest namelijk nasporingen doen naar een zeker document en de plaats waar dat verborgen was, stond in het bewuste telegram aangegeven. Direct na mijn komst ben lk nu bij U gekomen om U te zeggen dat ik het spel opgeef en niet langer in dienst wensch te zijn van de Centralen. Ik heb genoeg van dat gevaarlijke werk en ik wil U zooveel mogelijk helpen om het be wuste document te ontdekken. Ik hoop dat U mij daar na zult toestaan naar Zuid-Amerika terug te keeren. Bland was bulten zichzelf van verbazing. Het waa allemaal preoies zooals May voorspeld had. Hij keek opnieuw naar het meisje en zij knikte hem even toe. begrijpt dat Uw onderzoekbegon Bland. Zal plaats hebben onder toezicht van de politie, wilt U zoggen, antwoordde de man uit Valparaiso. Dat is mij zelfs bijzonder aangenaam. U wilt waarschijnlijk direct beginnen? veronder stelde Bland. Hoe eerder ^ïoe liever. Eén oogenblik! Het was het meisje dat thans sprak. U hebt een heel goed geheugen, Senor? Een ondeelbaar oogenblik week de genoegelijke glim lach uit de oogen van den vreemdeling. Ik keb een uitstekend geheugen, Madame, ant woordde hij kort. Zij gingen met elkaar in een taxi naar het huis in Soho en betraden de woning. Hebt U een theorie?, vroeg Bland toen ze in de hall stonden. Ja, antwoordde de Zuid-Amerikaan snel, ik denk dat het document verborgen is in een holte in den muur achter een geheim paneel. Het kan wel een week duren voor ik het paneel vind. Dit is een oud huls en het is heel waarschijnlijk dat Mr. Schiller het juist heeft uitgezocht met het oog op dergelijke geheime berg plaatsen. Alweer kwam May*s voorspelling wonderbaarlijk goed uit, dacht Bland. Hij zag de verborgen pret in haar heldere oogen. Daarop wendde hij zich tot den kleinen m»n. Gaat U voor. Ze kwamen in de eetkamer. Ik zal dezen muur eerst nemen, zei Senor Silva, en naar het paneel zoeken. Mijn vingers zijn mis schien gevoeliger dan de Uwe Hij strekte zijn hand uit naar het behang, en toen: Stop! fisnor SUva draaide zich om «n toen hij den scherpen. En toch... wnmetT wij, vragen naar wat de nis, de inhoud is van dit to «verweerd, dan rl.«m gr&c*i moeilijkheden. Lazen wij sooeven niet ln de uitspraak van Predqfc van Eeden: „Wat wil dat toch Mff'.-n, dat machtige, haeriijke woord?" En liet hij er niet n dellfjk op volgan: „het is zoo heilig. dat n.' - and fe# ronduit honen durft, maar het ls ook zoo duister, dit niemand zonder tegenspraak kan zeggen wat het kent?" Maar de moeilijkheden mogen on» niet weerhoudn om althans een poging te doen om het zuivere begty „Vrijheid" zoo veel mogelijk te benaderen In begin met te onderscheiden tusschen uiterlijk! en innerlijke vrijheid. Onder uiterlijke vrijheid versta ik de afwezigheid van dwang, die wordt uitgeoefend door machten den mensch, welke hem noodzaken zich andera te dragen dan hij zou doen, wanneer die dwang niet wezig was. Hierbij denken wij in *t bijzonder aan stoff» machtsmiddelen, als de mensch door geweld ganlseerd of ongeorganiseerd tot gehoorzamen forceerd wordt, maar ook aan wat wij noemen eco&tj m i s o h e n dwang, d.w.z. aan den dwang der omsti heden, waaronder de menschen in deze maatschappij k| ven, en waardoor zü terwille van hun stoffelijk bes: ln hun levensuitingen worden belemmerd. Over dezuj economischen dwang moeten we niet licht denken. fflj ia buitengewoon groot Dit gevoelen wij het sterkst, ali we ons herinneren hoe dikwijls men ons verzekert, dat men iets en dit „iets" is soms heel, heel leelijk! aj. leen maar doet om het brood 1 Wij vergeten hierbij ook niet, dat er geestelijke macht» middelen bestaan, waarbij ik denk aan bedreiging, au vreesaanjaging door een fictie als den duivel b.v. cf au bangmakerij met den hel of in het algemeen aan vooi spiegeling van straf bij afwijking van den voorgeschrt ven weg. En men denke hierover niet te gering. Duim* den onzer medemenschen durven zichzelf niet te z$ onderdrukken vol angst in zich zelf de zucht hierna* zoodra zij deze in zich voelen opkomen. Want van jong af aan hebben zij voor zich gezien den dreiger, schuwenden vinger van den priester en achter diens zagen zij in hun kinderlijke verbeelding de booze van Satan en bet heete hellevuur! En wat betreft du Innerlijke vrijheid: als lk sp van een mensch, die innerlijk vrij is, dan denk lk een mensch, die verlost is van wat ln hem zelj een belemmering vormt, om te komen tot een standig persoonlijk bestaan. Hier is vooral de vrees, moet overwonnen worden. Wan te meerv dan mé een vermoedt, speelt vrees een groote rol in] het leven van den mensch. Vrees om door da rede oordeelde begrippen en voorstellingen los te laten, vi om alles kritisch te overdenken, vrees om alles te v liezen en n 1 e ts over te houden als steun en stut in moeitevolle leven. Na deze onderscheiding tusschen uiterlijke en im lijke vrijheid, zullen we beginnen met ons mot de eei nader bezig te houden, ook al om deze reden, dat zij ali een der vroegste neigingen in den mensch zich open baart, als verzet tegen elke vrije-bewegingsbelemmering Hierover dus de volgende maal. ASTOR. De man, die in verboden water won gaan vfsschen ontdekt dat het ioopen over het gras verboden ts! (IVahrt facoh, Berlijn). waarschuwenden uitroep van het meisje hoorde. Voordat U verder gaat, wil ik U vragen of U iets aan Uw leven gelegen is? Natuurlijk, Madame, zei de Chileen verbaasd. Het meisje wendde zich tot Bland. Als deze man Code no. 2 leert kennen, wat gebeurt er dan met hem? Dan zal hij er geen woord van navertellen, rel Bland droog. Juist, zei May genietend van de algemeene ver wondering, du3 als U er zin in hebt kunt U verder gaan, maar U begint een beetje te veel naar rechts De kleine man werd doodsbleek. Naar rechts?, sta melde hij. Ja. De mededeelIng begint bij de deur, Senor Yi* telli, en de code zelf begint bij het raam. Hij schudde zenuwachtig het hoofd, toen het mel»J» zijn waren naam noemde en was niet in staat om woor den te vinden. Bland floot de buiten-geposteerde politieagenten deze voerden den pseudo-Silva weg. En nu voor den dag met je verklaring, jengedam* zei Bland. Hot meisje liep naar den muur bij de deur en raakte het behang Voel!, zei ze. Bland's vingers tastten over het papier. HJj voeli een paar bobbeltjes, bracht zijn hand meer naar recht en voelde er meer. Braille!, hijgde hij. Het meisje knikte. Schiller's vader was blind, zooals ik U verteld heb en Schiller zelf schijnt daardoor het blinde: goed te hebben gekend. Silvax of beter Viztelll wa® op de hoogte van de wijze waarop de code gecopl- zou worden, en heeft zich natuurlijk ook de kennis va# het BralDe-schrift eigen gemaakt om in geval van nood het document te kunnen ontcijferen. Ze bewoog haar vingers over het behang en las: „Aan Raymond Viztelll. Doe alsof ge de pollti» helpen wil, zooals ik U geschreven heb. Wees openhartig mogelijk. Zeg, gelijk afgesproken i®> dat zich hier een geheim paneel bevindt en £6 j zult gelegenheid hebben om vaak te komen. Hier begint de code: Abraham beteekent: er zijn nieuws kanon nen gemaakt Bland nam haar bij de hand en trok haar rrachtj®® weg van den muur Als je een Hef meisje wilt MP en vanavond met me gaan eten, zei hij vroolijk, 20 je- onderzoekingen dan niet verder voort Dien middag fungeerde Bland als am&teur-beba&flr"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 10