DE GARNEERINGEN
- IN HOOG RELIEF.
DE
PARiJSCHE MODEBRIEF.
Dl MODE DER „TROIS-PItOES".
GEDACHTEN EN GEZEGDEN.
Het wasschen van
DANK.
piECIElPIEiri
V0OIP y/f
ir\0iEEinO
wmmmm><knei
De enorme bloemen, door feeënhanden
schapen, verspreiden zich wonderbaarlijk
x>i op alle crêpes, volles en satijnen welke
or avondjaponnen gebruikt worden.
Men kan met eenvoudige hulpmiddelen
ire juweeltjes van bloemen maken, en
Ier die handig met de naald omgaat kan
or de motleven naar haar smaak te nuan-
eren en te groepeeren een persoonlijk
chet aan haar avondjapon geven, waar-
or dit een bijzondere aantrekkelijkheid
rkrijgt.
Op een japon van zwart zijden mousseline
ner Jonge vrouw zagen wij bij een der
.rljsche wintercollecties roosvormige bloe-
2n van zwart fluweel, ongeveer 20 c.M.
eed, geplaatst onderaan den rok op 30 cJM.
bloembladeren waren gemaakt uit zeer
Hivoudlge reepen vaij zijden fluweel. Aan
randen waren deze eenigszins bol, terwijl
m plat waren in het breede bloemhart, ge
bakt van hetzelfde fluweelen lint dat een
d<inig bol geplooid was.
Btpe wijdte van de rok werd verkregen door
z<n menigte fijne plooien van de ceintuur
cögaande, het puntvormige décolleté opende
mh op een vierkant getulden rosé crêpe de
reine onderstuk.
•wBij dit toilet werd gedragen een groote
dlart fluweelen cape, gevoerd met dezelfde
h\t crêpe de chine. De kraag hiervan was
d1 uitgevoerd en gegarneerd met een enor-
dS rose roos, terwijl op de voering hier en
ar dezelfde bloemen als aan den onder-
g<ad der Japon aangebracht waren.
^Voorts bewonderden wij een andere Japon
h(nrblj we hetzelfde idee aantroffen. Deze
d(s in nljlgroene tulle met een enorme cein-
or, gemaakt van groen en zilver geglansd
„/fetas, onderaan eindigde in twee onge-
at*e slippen, op elk waarvan een groote zll-
uen roos. Dezelfde roos was ook op den
schouder aangebracht.
Deze bloemgarneering was gemaakt uit
lint van zilvergaas, 5 k 7 c.M. breed. In het
hart waren kleine strass diamanten gegroe
peerd, waaromheen kwam dan het lint, ter
wijl als rand weer tulle genomen was dat
met kleine steken was vastgenaaid. Twee
of drie steken bevestigden de rand der
bloembladen en zorgden tegelijkertijd dat
deze goed gegolfd bleef.
De bovenstaande figuur geeft een en an
der duidelijk aan.
Als derde voorbeeld toonen we hier een
gestyleerde Japon in blauw pastel taffetas,
waarop etagegewijze van lint vervaardigde
bloemen aangebracht zijn, in gedegradeerde
kleuren, gaande van zacht violet tot den
tint eener roos France.
De grootste en donkerste bloem is links
onderaan den rok geplaatst, de lichtst ge
kleurde rechts op de ceintuur. De rok is.
wijd en gefronsd, het vlakke bovenlijf is
rond uitgesneden. De bloemen zijn gemaakt
uit bloembladeren in twee tinten gemaakt
van een soepel zijden lint. Elk bloemblad is
met fijne steek aan zijn voering genaaid.
Terwijl men den oudersten bloem vlak in
zijn geheel ziet, zijn de drie andere „trois
quarts" aangebracht, hetgeen een bijzonder
aardig effect maakt.
Een andere toepassing voor deze bloemen
in relief is die in ons ameublement. Hier
gebruiken we altijd lint, omdat dit materiaal
gemakkelijk handelbaar is en men er beter
de fijne bloembladeren uit maken kan, ter
wijl men bovendien een enorme variatie van
kleuren overal verkrijgen kan. Zoo b.v. raad
ik u aan op een fluweelen of lamé kussen
een dergelijke groote bloem, crysant, dahlia
of roos aan te brengen en gij zult verwon
derd zijn over het resultaat l
De groote generale repetities van de win
tercollecties dor mode-koningen zijn achter
den rug, met andere woorden, er is weer heel
wat van komende nieuwtjes te vertellen.
Nemen we aan, dat er een dertigtal groote
modehulzen in Parijs zijn, dan hebben deze
tezamen een kleine tienduizend nieuwe mo
dellen voor den winter geschapen. Het zou
een onbegonnen werk zijn deze ook maar
voor een klein onderdeel te beschrijven,
maar wat wel mogelijk ls en dat wil ik
dan in dezen brief ook doen ls U een al
gemeen idee te geven hoe de komende mode
voor het winterseizoen er uit zal zien.
Jean Paton kiest den volgenden zin als in
leiding voor zijn nieuwe collectie: „Het
leven eener moderne vrouw ls een dubbel
leven: het ls zoowel een actief sportleven als
een mondain elegant leven." Die zin zou
den alle kleermakers als motto hebben kun
nen kiezen, want bij allen vinden wij een
strenge afscheiding tusschen „sport" en
.gekleede" mode.
In de sportcollecties vindt jnen geen sen-
sationeele nieuwtjes. Het eenige wat men er
van zeggen kan is, dat de sportmode modern
en practisch is en dat zij geheel beantwoordt
aan de eischen van gemak en duurzaam
heid en tegelijkertijd een sobere elegantie
bezit. Maar van nieuwe lijnen in dit soort
kleeding is geen sprake, omdat men hier ge
heel gebonden was door de practische nood
zakelijkheden; de eenige fantasie die hier
toegelaten was ls die ln de kleuren en in de
weefsels. Uit den aard der zaak is het ge
makkelijk zitten van sport kleeding een aller
eerste vereischte, de rokken moeten dus ta
melijk kort zijn (alhoewel minder overdreven
als het vorige seizoen) terwijl de stoffen
sterk en practisch moeten zijn.
Zoo ziet men in de sportkleeding nog zeer
veel sweaters en met reden, want men zou
deze moeilijk door iets anders kunnen ver
vangen dat even practisch is. Voor den na
middag en voor den avond ia het heel an
ders gesteld. Hier ziet men in alle collecties
een streven naar een meer .vrouwelijke
mode, een terugkeer naar de groote tradi
ties van de Fransche couture; nd. om van
de vrouw een luxe-wezen te maken een
verfijnde elegante die iets geheimzinnigs
met zich omdraagt.
In de sport- en morgenkleeding vinden
we nog steeds de Engelsche stoffen; veel
kashmirwol en wollen sweaters. Waar het
mogelijk is maakt de Japon steeds plaats
voor een ensemble. Het middel heeft een
kleine neiging om iets omhoog te gaan, maar
zonder eenige overdrijving. Bij de sportklee
ding is er een aardig nieuwtje,' nl het ge
bruik van borduringen op de effen sweaters,
die de oude incrustaties van stof op den rok
moeten vervangen.
Wat betreft de namiddag- en avond
japonnen, waar het hier een wintercollectie
is en dus steeds daarbij mantels gedragen
worden bezitten deze japonnen een minder
persoonlijk karakter als de zomerjaponnen.
Elke Japon wordt daarom zoo gekozen dat
zij past bij den mantel die men er bij draagt.
Van ouderen zijn zij daarom tamelijk regel
matig en bijna steeds met ingezette stukken
en „drapé's" gegarneerd die met de mantel-
garneeringen overeenstemmen.
Het kleine, rechte manteltje is geheel ver
dwenen, en wij zien in deze categorie „dra-
pés", plooien en zelfs stofgarnituren die men
sinds jaren niet gedurfd heeft toe te passen.
Bij de namiddag-ensembles ziet men een
nieuwheid: de mantel en de Japon uit het
zelfde bedrukte fluweel, sober van teekening
en van kleur, gemaakt. En dan iets geheel
nieuws, maar dat ln de wtnter-collecties nog
slechts zeer beperkt voorkomt, maar stellig
een aanwijzing ls voor de komende zomer-
mode: Eenige eenvoudige japonnetjes in
fantasie zijden stoffen, als die voor heeren
dassen. Het staat erg jeugdig, maar is mis
schien wat te zomersch voor een winter
mode.
Voor de middag-japonnen valt het veel
vuldig gebruik van bedrukt „velours de sole"
op. Men zou dit wel het meest kenmerkende
van deze wintermode kunnen noemen. Naast
deze stoffen vindt men veel mooie crêpe
satin, „fleur de sole", crêpe de chine en
effen kunstfluweel. Borduursels treft men
bij de namiddagjaponnen niet meer aan.
Voor de avondjaponnen gebruikt men
Crêpe Georgette, zijden mousseline, crêpes
satin, „fleur de sole" en ook nog tamelijk
veel lamé. Voor diner-Japonnen vooral veel
kant, hetgeen steeds zeer bij de Parisiennes
in den smaak gevallen is. Tenslotte treffen
we bij de avond-ensembles heel dikwijls de
„dalmatiques" aan, die een zeer gunstig ont
haal gevonden hebben.
De lijn der avondjaponnen en van som
mige middagjaponnen is igeheel verschil
lend van die van het vorige seizoen. Alle
,,drapés" en „volants" effecten die men toen
op den rug aantrof, zijn geheel veranderd.
Wilt gij de grondgedachte van de nieuwe
lijn weten? Slaat dan de modebladen op van
1880 tot 1892 en ge zult deze er in terug
vinden. Het is eigenaardig te constateeren
hoe de Parijsche kleermakers, als uitgangs
punt een tijdperk nemende waarin een zoo
slechte smaak heerschte, daarin toch de
inspiraties hebben kunnen vinden voor Ja
ponnen die aangenaam van lijn en propor
tie zijn. Het is een bewijs te meer van de
eeuwige wisseling in de mode
De „trols-piècee" vormen een wijze om
zich practischer, strenger en meer passend
bij de moderne bewegingen der vrouw te
kleed en. Zij het om een auto te besturen,
om een partij golf of tennis dan wel voor
een stevige wandeling, men neemt steeds
zijn toevlucht tot de sportieve „trols-plèces".
Deze „trols-plèces" vértoonen dit Jaar een
grootere verscheidenheid dan het vorige,
daar zij samengesteld zijn uit verschillende
stoffen en kleuren. Maar daarbij mag een
zekere harmonie niet uit het oog verloren
worden. Men kan bijvoorbeeld een neutrale
tint kiezen welke als basis voor meer leven
dige kleuren dienen kan zooals Engelsch
rood, citroen geel, Japansch groen voor
de onderdeelen en garneeringen.
De sweater in fantasie-Jersey vinden we
in alle sport-ensembles terughij is met
lange mouwen en wordt gedragen bij een
rok van wollen crêpe of van twead met
groote plooien.
De Sweater zonder mouwen wordt gedra
gen op een rok van crêpe marocain of van
toile de sole. Zijn coupe is eenvoudig ln
den zin van een hemdblouse.
Men varieert de sport-costuums met be
hulp van stoffen, welke op origineele wijze
versierd zijn door een weefsel en verschil
lende gedrageerde tinten, bijvoorbeeld van
rood door oranje naar geel.
De Sweaters in natuurlijken wol zijn ge
zoomd met Schotsche stof steenrood, leer-
kleurig en donkerbruin.
Is de Sweater in een opvallende kleur en
van dikke stof dan moet de rok in wollen
stof zijn met een groep plooien van voren.
Men kan ook een ensemble samenstellen met
een wollen stof welke van onderen gestreept
is en daarover een effen Sweater welke
eveneens een breede gestreepte zoom heeft.
Daarna komt een manteltjes-model golf-
jaquette of tailleur in dezelfde wollen stof
als de rok of de Sweater gemaakt en dik
wijls niet gevoerd.
Deze „trois-pièces" zijn voldoende voor
spelen in de open lucht, maar wanneer men
de autosport beoefent, behoort hierbij een
mantel en wordt dus het ensemble een
„quatre pièces".
De mantel moet ruim genoeg zijn om
deze van voren gekruist te kunnen dragen,
licht en tegelijkertijd warm om zich op reis
er aangenaam in te kunnen wikkelen. Deze
mantel moet bij voorkeur uitgevoerd zijn ln
twee soorten wollen stof, men maakt hem
dikwijls uit dikke stof en dan niet gevoerd.
DE STRIJD TEGEN DNDEUGDELIJKE
WAAR.
De huisvrouw als helpster.
In het „Maandblad tegen de Vervalschin-
gen" schrijft dr. v. H. R.:
„Het mag een gelukkig verschijnsel ge
noemd worden, dat blijkens de verslagen der
keuringsdiensten, de grove vervalschingen
en knoeierijen met levensmiddelen lang
zamerhand verminderen en de verkoopers
met een rijkelijk ruim geweten de onzuivere
winst eerder trachten te maken ten koste
van de „prima" kwaliteit en de hoeveelheid
wat maat en gewicht betreft.
Het is duidelijk, dat, waar het terrein van
den wetenschappelljken keurmeester op
houdt, de huisvrouw als „deskundige" op
moet treden en in het belang van haar
huishoudelijk budget en goed beheer, moet
zorgen waren van goede hoedanigheid en
van het Juiste gewicht voor haar geld te
krijgen.
Indien het hierbij nog al eens hapert en
de huisvrouw door allerlei andere „besognes"
verhinderd wordt zich met de leverantie
keuring te bemoeien, komt dit den minder
waardigen^ verkoopers natuurlijk ten goede
en wordt de zorgelooze huisvrouw, zij het
ook onwillekeurig, hun medeplichtige. Alleen
het weigeren van artikelen, die hoewel
onvervalscht niet beantwoorden aan de
eischen In verband met den gevraagden
prijs, kan blijvende verbetering brengen.
Daarvoor is natuurlijk de noodlge warenken
nis noodig voor zoover deze nog aanwezig
kan zijn, en niet in de klem geraakt is
sedert de schooljaren, door b.v. overmatige
sportbeoefening, welke ln onzen tegenwoor-
digen „Olympischen" tijd een schier alles
overheerschende rol speelt. De huisvrouw
zij, door haar toewijding en kennis, een
krachtige hulp in den strijd tegen min-
deugdelijke waren, zoowel in het algemeen
als in haar eigen belang!"
Otto Weisa, van beroep medicus, werd ge
boren ln Budapest, maar leefde doorgaans in
Weenen. De bekende criticus Georg Brandes
noemt hem „een fijnen geest", dien menschen-
liefde, vereenigd met menschen-verachting, tot
een satiricus gemaakt hebben"; en hij zelf getuigt
van den humorist, dat deze iemand is „bij wien
de vroolijkheld geweken is uit zijn hart om te
gaan zetelen in zijn hersenen".
Wie zijn vaderland nauwkeurig wil leeren kun
nen, relze naar het buitenland.
Velen verbittert niets zoo zeer als, dat men uit
hunne beweringen de Juiste gevolgtrekkingen af
leidt.
De onaangenaamste soort van regeeren is wel
die van zichzelf te beheerschen.
Er zijn armen, die niets bezitten dan hun rijk
dom.
Sommige dingen onderzoekt men niet; men ls
te zeer bevreesd de waarheid te zullen vinden.
Zoovelen voelen zich gevleid, wanneer men ze
niet voor datgene hoftdt, wat zij ln werkelijkheid
zijn.
Het ls gemakkelijker een leeg hoofd hoog te
drogen ten een jol
9ito Wel**
Jaeger-ondergoed moet vooral,
meestal de eerste huidbedekking i
wiJls gewasschen worden. En de i
ls het hier, ervoor te zorgen, het
te behandelen dat het in den lo<
tijd niet bruin en hard wordt.
In de eerste plaats dan moet
jaeger (en ander wollen ondergoed
vet sop gebruiken, dat lauw moet pW£
dat het voor het wasschen gebrui lag er
ls het water te heet, dan krimpt mtiën
ls het sop te koud, dan worden 4 m
niet schoon en naai: alle waarsch
hard. Het is van groot belang om i
schuldige zeepsoorten te gebruiken
Een waschbord mag voor
niet gebruikt worden, zoomin ali
op andere manier ruw mee om i
Kifljpen en drukken, nooit wringen
Het verdient aanbeveling om
wol, voordat het gewasschen word
tijd in lauw water te zetten, zoodi
hoeft men het minder te wasschei
Welke zeepsoorten aan te raden
ger? Grove soorten kan men wa
goede, zachte huishoudzeep,
teedere kwaliteiten neme men liev
niakzeep. Voor deze stoffen moetei ,pNOi
twee zeepsoppen gebruikt word^p-
•het Jaeger, stuk voor stuk en heel
KD vle
gespoeld moet worden, zoolang, t< orech
zeep meer in het spoelwater ls. P"1®11
Jaeger mag vooral niet bij het
gen, daar het anders krimpt. -
Indien wollen kleedingstukken JoJdoen
uithangen teveel zouden krimpen
het aanbeveling ze neer te leggen pmend
doeken, nadat men ze in het
model heeft gebracht.
Tc Ben dankbaar voor de wan 01
De weelde van de bloemen,
En voor den handdruk van den
Dien ik mijn vriend mag noemi
lorgoe
ar, n
waai
sgeda
*k Ben dankbaar voor mijn hofo
Voor stille avonduren,
En voor de litho, die er dekt
De effen, grijze muren....
vrijt
nt dt
aig g
Tc Ben dankbaar ook, voor al wa 56
Voor Al, wat kan vermooien,
En wat in mijn, diep innerlijk,
£ich langzaam gaat ontplooien,
Idden
'k Ben dankbaar dat ik wèrl
Ik zou niet anders willen,
Want werk heft op in werk
Gaat alle leed verstillen...
(Nadruk verboden).
H. H. DE BRÜ cfata
DIT
pe v
atrlci
Eea c
oom, i
■a keren
>rbij
üen,
ren.
WAT
JKKI
éi
Daar
omvli
deze
igenv<
Groene sa os.
TE V
t)e 21
Deze wordt gegeven bij kip en zalm
Een handvol spinazie en peterselie
in zeer weinig water vlug gaar koken t üden,
pannetje en doorzeven.
Boter en bloem smelten, het gezeei Wr,
vocht en bouillon of water toevoeg^
door laten koken en afwerken met
druppeltjes citroensap, een stuk bot
Bhtigt
>ek v
n kaï
De ai
t rijk
ig te
trech'
a of
•tvai
KM.
>fd
it d
ftwal
1 da
Na*
De saus moet lichtgroen van klei
goed naar peterselie smaken.
Sherry-Rum Cake.
250 gram boter, 250 gram suiker,
bloem, 100—150 gram geconfijte vtuc f
dli. sherry, rum of cognac, 6 eierer
troenrasp.
Bereiding. Boter tot room roeren
suiker afwisselend toevoegen, zout eo
er door doen en het deeg luchtig klfl
veer uur. Dan de gezeefde bloem ei
daarna gesneden vruchten en rum.
Do massa overdoen in den vorm, fllj
gewreven en met bloem bestrooid 801
hitte lH uur in den oven bakken
Woenertaart
250 gram boter, 180 gram basten! 10.
gram bloem, 8 eidooiers, citroenrasp, N
Jam of gelei en kirsch.
Bereiding. Boter tot room roer aft
troenrasp, suiker en eidooiers toevoej®,|mneni
kloppen of roeren, tot het luchtig 1» uipe
ongeveer uur. Dan de gezeefde bWjor s
werken.
Een springvorm met boter
beslag er in doen en dit in een i
oven bruin en gaar bakken, ongevstf
ten en zoo warm mogelijk van de j'
De Jam zeven, met kirsch ven
laagje Jam op het warme deeg plai
weer een gebakken laagje taart, zoo
gelijk, dit voorzichtig op de eerste
en zoo doorgaan. (Voldoende voor 4
vorm van middelmatige grootte),
De taart, ook langs den zijkant,
glazuur, gameeren met geconfijte
langs den rand met gebrande, gr"
delen.
acht q
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van
der jurken «U» verkrijgbaar bi!
redactrice, Mejuffrouw L. Berendes»w
suyekerstraat 96, Den Haag. r Vaj
De patronen voor dames kosten b"
kinderen 0.80. Het duurt ongeveer Wa
alvorens re ln het bezit komen van M
patronen aanvragen. u ~aioi
toote c
Aan de lezeressen, die een
wordt beleefd verzocht bij de aanvrtl» 1,
schuldigde bedrag in te sluiten tar
8. v. p. leeftfld op te
patronen voor kinderen.
bü bat t