DE GARNEERINGEN - IN HOOG RELIEF. DE PARiJSCHE MODEBRIEF. Dl MODE DER „TROIS-PItOES". GEDACHTEN EN GEZEGDEN. Het wasschen van DANK. piECIElPIEiri V0OIP y/f ir\0iEEinO wmmmm><knei De enorme bloemen, door feeënhanden schapen, verspreiden zich wonderbaarlijk x>i op alle crêpes, volles en satijnen welke or avondjaponnen gebruikt worden. Men kan met eenvoudige hulpmiddelen ire juweeltjes van bloemen maken, en Ier die handig met de naald omgaat kan or de motleven naar haar smaak te nuan- eren en te groepeeren een persoonlijk chet aan haar avondjapon geven, waar- or dit een bijzondere aantrekkelijkheid rkrijgt. Op een japon van zwart zijden mousseline ner Jonge vrouw zagen wij bij een der .rljsche wintercollecties roosvormige bloe- 2n van zwart fluweel, ongeveer 20 c.M. eed, geplaatst onderaan den rok op 30 cJM. bloembladeren waren gemaakt uit zeer Hivoudlge reepen vaij zijden fluweel. Aan randen waren deze eenigszins bol, terwijl m plat waren in het breede bloemhart, ge bakt van hetzelfde fluweelen lint dat een d<inig bol geplooid was. Btpe wijdte van de rok werd verkregen door z<n menigte fijne plooien van de ceintuur cögaande, het puntvormige décolleté opende mh op een vierkant getulden rosé crêpe de reine onderstuk. •wBij dit toilet werd gedragen een groote dlart fluweelen cape, gevoerd met dezelfde h\t crêpe de chine. De kraag hiervan was d1 uitgevoerd en gegarneerd met een enor- dS rose roos, terwijl op de voering hier en ar dezelfde bloemen als aan den onder- g<ad der Japon aangebracht waren. ^Voorts bewonderden wij een andere Japon h(nrblj we hetzelfde idee aantroffen. Deze d(s in nljlgroene tulle met een enorme cein- or, gemaakt van groen en zilver geglansd „/fetas, onderaan eindigde in twee onge- at*e slippen, op elk waarvan een groote zll- uen roos. Dezelfde roos was ook op den schouder aangebracht. Deze bloemgarneering was gemaakt uit lint van zilvergaas, 5 k 7 c.M. breed. In het hart waren kleine strass diamanten gegroe peerd, waaromheen kwam dan het lint, ter wijl als rand weer tulle genomen was dat met kleine steken was vastgenaaid. Twee of drie steken bevestigden de rand der bloembladen en zorgden tegelijkertijd dat deze goed gegolfd bleef. De bovenstaande figuur geeft een en an der duidelijk aan. Als derde voorbeeld toonen we hier een gestyleerde Japon in blauw pastel taffetas, waarop etagegewijze van lint vervaardigde bloemen aangebracht zijn, in gedegradeerde kleuren, gaande van zacht violet tot den tint eener roos France. De grootste en donkerste bloem is links onderaan den rok geplaatst, de lichtst ge kleurde rechts op de ceintuur. De rok is. wijd en gefronsd, het vlakke bovenlijf is rond uitgesneden. De bloemen zijn gemaakt uit bloembladeren in twee tinten gemaakt van een soepel zijden lint. Elk bloemblad is met fijne steek aan zijn voering genaaid. Terwijl men den oudersten bloem vlak in zijn geheel ziet, zijn de drie andere „trois quarts" aangebracht, hetgeen een bijzonder aardig effect maakt. Een andere toepassing voor deze bloemen in relief is die in ons ameublement. Hier gebruiken we altijd lint, omdat dit materiaal gemakkelijk handelbaar is en men er beter de fijne bloembladeren uit maken kan, ter wijl men bovendien een enorme variatie van kleuren overal verkrijgen kan. Zoo b.v. raad ik u aan op een fluweelen of lamé kussen een dergelijke groote bloem, crysant, dahlia of roos aan te brengen en gij zult verwon derd zijn over het resultaat l De groote generale repetities van de win tercollecties dor mode-koningen zijn achter den rug, met andere woorden, er is weer heel wat van komende nieuwtjes te vertellen. Nemen we aan, dat er een dertigtal groote modehulzen in Parijs zijn, dan hebben deze tezamen een kleine tienduizend nieuwe mo dellen voor den winter geschapen. Het zou een onbegonnen werk zijn deze ook maar voor een klein onderdeel te beschrijven, maar wat wel mogelijk ls en dat wil ik dan in dezen brief ook doen ls U een al gemeen idee te geven hoe de komende mode voor het winterseizoen er uit zal zien. Jean Paton kiest den volgenden zin als in leiding voor zijn nieuwe collectie: „Het leven eener moderne vrouw ls een dubbel leven: het ls zoowel een actief sportleven als een mondain elegant leven." Die zin zou den alle kleermakers als motto hebben kun nen kiezen, want bij allen vinden wij een strenge afscheiding tusschen „sport" en .gekleede" mode. In de sportcollecties vindt jnen geen sen- sationeele nieuwtjes. Het eenige wat men er van zeggen kan is, dat de sportmode modern en practisch is en dat zij geheel beantwoordt aan de eischen van gemak en duurzaam heid en tegelijkertijd een sobere elegantie bezit. Maar van nieuwe lijnen in dit soort kleeding is geen sprake, omdat men hier ge heel gebonden was door de practische nood zakelijkheden; de eenige fantasie die hier toegelaten was ls die ln de kleuren en in de weefsels. Uit den aard der zaak is het ge makkelijk zitten van sport kleeding een aller eerste vereischte, de rokken moeten dus ta melijk kort zijn (alhoewel minder overdreven als het vorige seizoen) terwijl de stoffen sterk en practisch moeten zijn. Zoo ziet men in de sportkleeding nog zeer veel sweaters en met reden, want men zou deze moeilijk door iets anders kunnen ver vangen dat even practisch is. Voor den na middag en voor den avond ia het heel an ders gesteld. Hier ziet men in alle collecties een streven naar een meer .vrouwelijke mode, een terugkeer naar de groote tradi ties van de Fransche couture; nd. om van de vrouw een luxe-wezen te maken een verfijnde elegante die iets geheimzinnigs met zich omdraagt. In de sport- en morgenkleeding vinden we nog steeds de Engelsche stoffen; veel kashmirwol en wollen sweaters. Waar het mogelijk is maakt de Japon steeds plaats voor een ensemble. Het middel heeft een kleine neiging om iets omhoog te gaan, maar zonder eenige overdrijving. Bij de sportklee ding is er een aardig nieuwtje,' nl het ge bruik van borduringen op de effen sweaters, die de oude incrustaties van stof op den rok moeten vervangen. Wat betreft de namiddag- en avond japonnen, waar het hier een wintercollectie is en dus steeds daarbij mantels gedragen worden bezitten deze japonnen een minder persoonlijk karakter als de zomerjaponnen. Elke Japon wordt daarom zoo gekozen dat zij past bij den mantel die men er bij draagt. Van ouderen zijn zij daarom tamelijk regel matig en bijna steeds met ingezette stukken en „drapé's" gegarneerd die met de mantel- garneeringen overeenstemmen. Het kleine, rechte manteltje is geheel ver dwenen, en wij zien in deze categorie „dra- pés", plooien en zelfs stofgarnituren die men sinds jaren niet gedurfd heeft toe te passen. Bij de namiddag-ensembles ziet men een nieuwheid: de mantel en de Japon uit het zelfde bedrukte fluweel, sober van teekening en van kleur, gemaakt. En dan iets geheel nieuws, maar dat ln de wtnter-collecties nog slechts zeer beperkt voorkomt, maar stellig een aanwijzing ls voor de komende zomer- mode: Eenige eenvoudige japonnetjes in fantasie zijden stoffen, als die voor heeren dassen. Het staat erg jeugdig, maar is mis schien wat te zomersch voor een winter mode. Voor de middag-japonnen valt het veel vuldig gebruik van bedrukt „velours de sole" op. Men zou dit wel het meest kenmerkende van deze wintermode kunnen noemen. Naast deze stoffen vindt men veel mooie crêpe satin, „fleur de sole", crêpe de chine en effen kunstfluweel. Borduursels treft men bij de namiddagjaponnen niet meer aan. Voor de avondjaponnen gebruikt men Crêpe Georgette, zijden mousseline, crêpes satin, „fleur de sole" en ook nog tamelijk veel lamé. Voor diner-Japonnen vooral veel kant, hetgeen steeds zeer bij de Parisiennes in den smaak gevallen is. Tenslotte treffen we bij de avond-ensembles heel dikwijls de „dalmatiques" aan, die een zeer gunstig ont haal gevonden hebben. De lijn der avondjaponnen en van som mige middagjaponnen is igeheel verschil lend van die van het vorige seizoen. Alle ,,drapés" en „volants" effecten die men toen op den rug aantrof, zijn geheel veranderd. Wilt gij de grondgedachte van de nieuwe lijn weten? Slaat dan de modebladen op van 1880 tot 1892 en ge zult deze er in terug vinden. Het is eigenaardig te constateeren hoe de Parijsche kleermakers, als uitgangs punt een tijdperk nemende waarin een zoo slechte smaak heerschte, daarin toch de inspiraties hebben kunnen vinden voor Ja ponnen die aangenaam van lijn en propor tie zijn. Het is een bewijs te meer van de eeuwige wisseling in de mode De „trols-piècee" vormen een wijze om zich practischer, strenger en meer passend bij de moderne bewegingen der vrouw te kleed en. Zij het om een auto te besturen, om een partij golf of tennis dan wel voor een stevige wandeling, men neemt steeds zijn toevlucht tot de sportieve „trols-plèces". Deze „trols-plèces" vértoonen dit Jaar een grootere verscheidenheid dan het vorige, daar zij samengesteld zijn uit verschillende stoffen en kleuren. Maar daarbij mag een zekere harmonie niet uit het oog verloren worden. Men kan bijvoorbeeld een neutrale tint kiezen welke als basis voor meer leven dige kleuren dienen kan zooals Engelsch rood, citroen geel, Japansch groen voor de onderdeelen en garneeringen. De sweater in fantasie-Jersey vinden we in alle sport-ensembles terughij is met lange mouwen en wordt gedragen bij een rok van wollen crêpe of van twead met groote plooien. De Sweater zonder mouwen wordt gedra gen op een rok van crêpe marocain of van toile de sole. Zijn coupe is eenvoudig ln den zin van een hemdblouse. Men varieert de sport-costuums met be hulp van stoffen, welke op origineele wijze versierd zijn door een weefsel en verschil lende gedrageerde tinten, bijvoorbeeld van rood door oranje naar geel. De Sweaters in natuurlijken wol zijn ge zoomd met Schotsche stof steenrood, leer- kleurig en donkerbruin. Is de Sweater in een opvallende kleur en van dikke stof dan moet de rok in wollen stof zijn met een groep plooien van voren. Men kan ook een ensemble samenstellen met een wollen stof welke van onderen gestreept is en daarover een effen Sweater welke eveneens een breede gestreepte zoom heeft. Daarna komt een manteltjes-model golf- jaquette of tailleur in dezelfde wollen stof als de rok of de Sweater gemaakt en dik wijls niet gevoerd. Deze „trois-pièces" zijn voldoende voor spelen in de open lucht, maar wanneer men de autosport beoefent, behoort hierbij een mantel en wordt dus het ensemble een „quatre pièces". De mantel moet ruim genoeg zijn om deze van voren gekruist te kunnen dragen, licht en tegelijkertijd warm om zich op reis er aangenaam in te kunnen wikkelen. Deze mantel moet bij voorkeur uitgevoerd zijn ln twee soorten wollen stof, men maakt hem dikwijls uit dikke stof en dan niet gevoerd. DE STRIJD TEGEN DNDEUGDELIJKE WAAR. De huisvrouw als helpster. In het „Maandblad tegen de Vervalschin- gen" schrijft dr. v. H. R.: „Het mag een gelukkig verschijnsel ge noemd worden, dat blijkens de verslagen der keuringsdiensten, de grove vervalschingen en knoeierijen met levensmiddelen lang zamerhand verminderen en de verkoopers met een rijkelijk ruim geweten de onzuivere winst eerder trachten te maken ten koste van de „prima" kwaliteit en de hoeveelheid wat maat en gewicht betreft. Het is duidelijk, dat, waar het terrein van den wetenschappelljken keurmeester op houdt, de huisvrouw als „deskundige" op moet treden en in het belang van haar huishoudelijk budget en goed beheer, moet zorgen waren van goede hoedanigheid en van het Juiste gewicht voor haar geld te krijgen. Indien het hierbij nog al eens hapert en de huisvrouw door allerlei andere „besognes" verhinderd wordt zich met de leverantie keuring te bemoeien, komt dit den minder waardigen^ verkoopers natuurlijk ten goede en wordt de zorgelooze huisvrouw, zij het ook onwillekeurig, hun medeplichtige. Alleen het weigeren van artikelen, die hoewel onvervalscht niet beantwoorden aan de eischen In verband met den gevraagden prijs, kan blijvende verbetering brengen. Daarvoor is natuurlijk de noodlge warenken nis noodig voor zoover deze nog aanwezig kan zijn, en niet in de klem geraakt is sedert de schooljaren, door b.v. overmatige sportbeoefening, welke ln onzen tegenwoor- digen „Olympischen" tijd een schier alles overheerschende rol speelt. De huisvrouw zij, door haar toewijding en kennis, een krachtige hulp in den strijd tegen min- deugdelijke waren, zoowel in het algemeen als in haar eigen belang!" Otto Weisa, van beroep medicus, werd ge boren ln Budapest, maar leefde doorgaans in Weenen. De bekende criticus Georg Brandes noemt hem „een fijnen geest", dien menschen- liefde, vereenigd met menschen-verachting, tot een satiricus gemaakt hebben"; en hij zelf getuigt van den humorist, dat deze iemand is „bij wien de vroolijkheld geweken is uit zijn hart om te gaan zetelen in zijn hersenen". Wie zijn vaderland nauwkeurig wil leeren kun nen, relze naar het buitenland. Velen verbittert niets zoo zeer als, dat men uit hunne beweringen de Juiste gevolgtrekkingen af leidt. De onaangenaamste soort van regeeren is wel die van zichzelf te beheerschen. Er zijn armen, die niets bezitten dan hun rijk dom. Sommige dingen onderzoekt men niet; men ls te zeer bevreesd de waarheid te zullen vinden. Zoovelen voelen zich gevleid, wanneer men ze niet voor datgene hoftdt, wat zij ln werkelijkheid zijn. Het ls gemakkelijker een leeg hoofd hoog te drogen ten een jol 9ito Wel** Jaeger-ondergoed moet vooral, meestal de eerste huidbedekking i wiJls gewasschen worden. En de i ls het hier, ervoor te zorgen, het te behandelen dat het in den lo< tijd niet bruin en hard wordt. In de eerste plaats dan moet jaeger (en ander wollen ondergoed vet sop gebruiken, dat lauw moet pW£ dat het voor het wasschen gebrui lag er ls het water te heet, dan krimpt mtiën ls het sop te koud, dan worden 4 m niet schoon en naai: alle waarsch hard. Het is van groot belang om i schuldige zeepsoorten te gebruiken Een waschbord mag voor niet gebruikt worden, zoomin ali op andere manier ruw mee om i Kifljpen en drukken, nooit wringen Het verdient aanbeveling om wol, voordat het gewasschen word tijd in lauw water te zetten, zoodi hoeft men het minder te wasschei Welke zeepsoorten aan te raden ger? Grove soorten kan men wa goede, zachte huishoudzeep, teedere kwaliteiten neme men liev niakzeep. Voor deze stoffen moetei ,pNOi twee zeepsoppen gebruikt word^p- •het Jaeger, stuk voor stuk en heel KD vle gespoeld moet worden, zoolang, t< orech zeep meer in het spoelwater ls. P"1®11 Jaeger mag vooral niet bij het gen, daar het anders krimpt. - Indien wollen kleedingstukken JoJdoen uithangen teveel zouden krimpen het aanbeveling ze neer te leggen pmend doeken, nadat men ze in het model heeft gebracht. Tc Ben dankbaar voor de wan 01 De weelde van de bloemen, En voor den handdruk van den Dien ik mijn vriend mag noemi lorgoe ar, n waai sgeda *k Ben dankbaar voor mijn hofo Voor stille avonduren, En voor de litho, die er dekt De effen, grijze muren.... vrijt nt dt aig g Tc Ben dankbaar ook, voor al wa 56 Voor Al, wat kan vermooien, En wat in mijn, diep innerlijk, £ich langzaam gaat ontplooien, Idden 'k Ben dankbaar dat ik wèrl Ik zou niet anders willen, Want werk heft op in werk Gaat alle leed verstillen... (Nadruk verboden). H. H. DE BRÜ cfata DIT pe v atrlci Eea c oom, i ■a keren >rbij üen, ren. WAT JKKI éi Daar omvli deze igenv< Groene sa os. TE V t)e 21 Deze wordt gegeven bij kip en zalm Een handvol spinazie en peterselie in zeer weinig water vlug gaar koken t üden, pannetje en doorzeven. Boter en bloem smelten, het gezeei Wr, vocht en bouillon of water toevoeg^ door laten koken en afwerken met druppeltjes citroensap, een stuk bot Bhtigt >ek v n kaï De ai t rijk ig te trech' a of •tvai KM. >fd it d ftwal 1 da Na* De saus moet lichtgroen van klei goed naar peterselie smaken. Sherry-Rum Cake. 250 gram boter, 250 gram suiker, bloem, 100—150 gram geconfijte vtuc f dli. sherry, rum of cognac, 6 eierer troenrasp. Bereiding. Boter tot room roeren suiker afwisselend toevoegen, zout eo er door doen en het deeg luchtig klfl veer uur. Dan de gezeefde bloem ei daarna gesneden vruchten en rum. Do massa overdoen in den vorm, fllj gewreven en met bloem bestrooid 801 hitte lH uur in den oven bakken Woenertaart 250 gram boter, 180 gram basten! 10. gram bloem, 8 eidooiers, citroenrasp, N Jam of gelei en kirsch. Bereiding. Boter tot room roer aft troenrasp, suiker en eidooiers toevoej®,|mneni kloppen of roeren, tot het luchtig 1» uipe ongeveer uur. Dan de gezeefde bWjor s werken. Een springvorm met boter beslag er in doen en dit in een i oven bruin en gaar bakken, ongevstf ten en zoo warm mogelijk van de j' De Jam zeven, met kirsch ven laagje Jam op het warme deeg plai weer een gebakken laagje taart, zoo gelijk, dit voorzichtig op de eerste en zoo doorgaan. (Voldoende voor 4 vorm van middelmatige grootte), De taart, ook langs den zijkant, glazuur, gameeren met geconfijte langs den rand met gebrande, gr" delen. acht q ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van der jurken «U» verkrijgbaar bi! redactrice, Mejuffrouw L. Berendes»w suyekerstraat 96, Den Haag. r Vaj De patronen voor dames kosten b" kinderen 0.80. Het duurt ongeveer Wa alvorens re ln het bezit komen van M patronen aanvragen. u ~aioi toote c Aan de lezeressen, die een wordt beleefd verzocht bij de aanvrtl» 1, schuldigde bedrag in te sluiten tar 8. v. p. leeftfld op te patronen voor kinderen. bü bat t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 24