BILLY BOO.
f
I
Reclames.
STOP DIE RHEUMATIEK!
De onveiligheid in de Chineesche wateren.
Gemengd Nieuws.
Een spoor van Ainundsen?
Een fascistisch doodvonnis.
at
bedoelde staking ren bet vervoerwezen wa» de belang
rijkste, ofschoon ze mislukte. Intusschen stegen de prij
zen van grondstoffen en hoopten de bezwaren zich op,
nu de reglementen van den oorlogstijd afknapten en de
toen onontbeerlijke individueels en collectieve tucht in
een ander uiterste dreigde over te slaan.
Ondanks al die beletselen wist Citroen de hervorming
en vergrooting van zijn industrieele complex door te
zetten. Het oppervlak werd opgevoerd tot 195.000 vier
kante M. en 4500 arbeiders werden aangeworven.
De vierde Juli 1919 was een groote dag voor de fa
briek. De eerste 10 P.K. (type A) werd toen afgeleverd.
Aanvankelijk geschiedde dit naar gelang van 30 per
dag, welk cijfer spoedig tot 100 Islom. In 1919 werden
3325 Citroëns in den handel gebracht Overeenkomstig
het tijdstip zat er de opzet bij voor, een in alle opzich
ten economisch, stevig en goedkoop rijtuig te maken.
Het volgende jaar werd' dit streven beloond door den
grooten prijs van le Mans voor gering benzineverbruik.
In dat jaar bedekken de ateliers weldra 200.000 vJM. Op
31 December 1920 vlogen er 15.419 Citroëns over de we
gen.
In 1921 neemt de directie de voorziening van heel
Frankrijk met wisselstukken voor die wagens in handen
Intusschen had voortgezette studie tot de schepping van
een nieuw type geleid, de 10 P.K. B 2. Ze onderscheidt
zich door een krachtiger motor, sierlijker lijn en meer
gerief. De export wordt nu methodischer verzorgd en
tegelijk komt de rups-auto tot stand, die zand- en
sneeuwwoestijnen zal doorsnijden. Den laatsten dag van
1921 is het aantal Citroëns in circulaire tot 28.976 ge
klommen.
Het volgend jaar komt er een nieuw wagentje bij, de
5 PJC ten behoeve van een uitgebreide cllëntèle, dis
meer of minder onder de toenmalige crisis lijdt Met dit
doel wordt in zes maanden de fabriek te Lavallols uit
dén grond gestampt Het totaal van de werkplaatsen
verheft zich op 352.600 v.M. en het rythme van de pro
ductie bereikt 110 per dag. Tegelijk wordt de verkoop
op krediet in 12 of 18 mensualiteiten georganiseerd. Voor
het eerst schrijft een vliegtuig een naam in de lucht,
dien van Citroen. Op 31 December 1922 rijden er 47.246
v/agens uit die fabrieken.
De opgaande lijn wordt in 1923 doorgetrokken. Dage
lijks verlaten 150 tufs de werkplaatsen, waar 11000 ar
beiders doende zijn, alle voorkomende reparaties aan
die wagens worden getarlfeerd en het totaal stijgt tot
8073».
In 1924 lanceert de fabrikant het stalen koetswerk,
waarvoor een nieuwe fabriek opgetrokken wordt, die van
Saint-Ouen, 72.000 M2. groot Dank zij de nieuwe ma
chines wordt dé voortbrenging tot 250 rijtuigen per dag
versneld. In den loop van dit jaar zijn er 17.000 uitge
voerd, zeven Citroen-maatschappijen worden in den
vreemde gesticht en 31 December 1924 is het totaal van
135.416 bereikt
In het volgende jaar worden maatregelen getroffen om
*e dagelijksche capaciteit van 500 tot 1000- op te voeren.
De 10 P.K. B 12 met remmen op de voorwielen en ver
hoogd gerief doet zijn entree. Te Cllchy verrijzen de
sterij en smederij over een oppervlak van 146.000 v.M.
-adere ateliers worden verder uitgebreid, zoodat het
"otale oppervlak 690.000 M2. bedraagt. Cltroën doet mee
eian do internationale tentoonstelling van sier -en nij-
vorheidskunst door illuminatie van den Eifeltorcn, die
nog avond na avond dien naam aan den hemel schrijft
Do heele circulatie loopt tot 195.358 op.
1926 is hot geboortejaar van de 10 PJC. B 14. In Enge
land, Italië, België en Duitschland verrijzen Citroënfa-
brieken en er zijn 245.273 van die wagens in gebruik.
De perfectionneering van de techniek in 1927 maakt
het mogelijk de prijzen van beteekenis te verminderen.
Een en ander vermeerdert het totaal der circulaire tot
819.074.
Op het oogenblik beslaan de fabrieken een oppervlak
van ruim 70 hectaren, dertigduizend mannelijke en vrou
welijke arbeiders verdienen er hun brood, de capaciteit
bedraagt 40.000 P.K. en die van de productie duizend
rijtuigen per dag, terwijl een 5000 agenten over de heele
wereld verspreid zijn. Buiten Frankrijk bestaan er 10
Citroën-maatschappijen. Ten slotte brengt de fabriek de
bekende speelgoedtuf jes in den handel.
Het is duidelijk, dat deze opsomming volstrekt geen
reclamodoel heeft. Er zijn andere uitstekende merken,
maar als verschijnsel van industrieele potentie na den
oorlog hebben die cijfers beteekenis. Ik heb de 6 genoem
de fabrieken doorioopen. Dit is op zich zelf zoo iets bizon
ders niet en in deze courant is er vroeger al van des
kundigen kant over geschreven. Ditmaal blijve elke de
tailleering achterwege, ofschoon het nieuw uitgebrachte
type een grondige hervorming van de outillage noodig
heeft gemaakt. Nieuw materiaal ter waarde van stegen
de 100 miljoen frank is voor eenige weken In werking
getreden. De C 4 en C 6 zijn met bijkans geheel nieuw
materiaal geconstrueerd. De meest moderne machines
zijn ertoe uit de V. S. aangevoerd. In den avond van 10
Augustus j.1. verliet de eerste B 14 de fabriek, twee we-
j ken later zagen de C 4 en de C 6 het licht.
De voornaamste indrukken, die men uit die onmete-
1 lijke hallen met de stampende, daverende en snerpende
werktuigen en het vuurwerk van smeden en lasschen
meedraagt, is de orde, die er heerscht bij die konse-
kwent doorgezette arbeidsverdeeling en de naar verhou
ding gunstige vöorwaarden, waarin er gewerkt wordt.
Van alle in Frankrijk gemaakte goederen is de.auto
het minst in prijs gestegen. Daarna komt het boek. On
danks de aigemeene prijsverhooging, met name van de
grondstoffen, is de gebruiksauto goedkooper geworden.
Het is bekend, dat de heer Citroën de beteekenis van
de reclame blijkt in te zien. Zoo legt hij op gezette tijden
beslag op de laatste blijdzij van allerlei kranten, waar
volgbaar, vooral toen hij hoe beet het ook weer?
haki raki beging?"
Elsa weigerde haar te helpen, en hield zich op zulk
een opvallende wijze met haar werk bezig, dat juffrouw
Dame begreep,' dat zij stoorde en zich verwijderde.
„Een zeer lieve jonge dame," zeide Feng Ho, en In de
meening verkeerende dat hij sarcastisch was, was Elsa
op 't punt hem op zijn plaats te zetten, toen zijn volgen
de woorden 't bewijs van zijn oprechtheid leverden.. Het
Oostefsche gezichtspunt verschilt hemelsbreed van het
Westersche. Dat kunt u als zeker van mij aannemen,
want ik spreek met het gezag van een candldaat in de
wetenschappen."
Zij vroeg zioh af welk een bizonder gezag dit bizon-
der candldaatschap aan iemand verleende, wannocr het
'op het beoordeelcn van het uiterlijk aankwam, doch was
zoo verstandig niet op hot onderwerp door te gaan.
Toen zij zich naar kantdor begeven had, had zij een
briefje van Mevrouw Trene Hallam ontvangen. Van
leder ander had het een brief kunnen heeten, want het
besloeg twee bladzijden van een vel postpapier; doch
de schrijfkunst was niet een van de sterkste punten van
Mevrouw Hallam. Zy schreef letters zoo groot als koelen,
en tien woorden per bladzijde was zeer ruim geteld.
„Kom vanavond te zeven uur. Het diner zal gereed
staan en ik zal u lederen morgen naar uw bereau rijden".
(Zij schreef „bereau" in plaats yan „bureau", naar Elsa
opmerkte.)
„Er waa een postscriptum; „Vertel als 't u belieft niet
aan Majoor Amery, dat u bij mij logeert. Hij mocht oena
denken dat ik er een bedoeling mee had."
Het postscriptum was haar niet naar den zin, hoewel
zij niet had kunnen zeggen waarom. Misschien herin
nerde baar het vermoeden van Mevrouw Hallam dat zij
haar particuliere aangelegenhodon met Majoor Amery
besprak.
Zij sprak haar oom slechts een paar mihuten. Van
de lunch komende, moest zij voorbij zijn deur; dezo stond
open, zoodat zij hem aan zijn lessenaar zag zitten. Zij
zou voorbtjgeloopen zijn indien hy haar niet terugge
roepen had.
„Sluit de deur," gromde hij. „Ik ben mUn notaris over
•en zekere aangelegenheid wezen spreken en ik heb
myn testament gemaakt"
Dit was tameiyk verrassend nieuws, zy had zich haar
oom nooit kunnen denken als een bemiddeld man, of
aliemand, die geld bad na te laten, en zij kon aleehte
door hij een 20 miTlioen lezers bereikt In het algemeen
trouwens doet hy de dingen in het groot ofwel op zyn
Amerlkaansch. Zoo heeft hy de gewoonte, elk Jaar een
vyftiental van zyn ingenieurs naar industrieele centra
in de Unie te, zenden. Dat is kostbaar, zegt hy, maar hy
komt ermee op zyn kosten.
Tenslotte eenige cyfers over het aigemeene autover-
bruik in Frankryk ter vergeiyking met de genoemde
ten opzichte van één fabriek. Op het oogenblik gaat het
totaal in dit land het miljoen te boven. Dit maakt één
wagen per veertig bewoners. In Amerika zyn er, naar
verhouding meer, maar in Europa gaat Frankrijk met
Engeland aan de spits. In Frankrijk behoort 43 pet. van
de tufbezitters tot den stand van de kooplieden, 15 tot
dien van de industrieelen en 13 pet zyn landbouwers.
In 1927 verkocht deze industrie 148.000 rijtuigen, in het
eigen land en 52.000 naar het "buitenland, vanwaar 5300
auto's werden betrokken. In 1925 bedroeg dit cijfer nog
16.000. Frankryk produceert het derde van de auto's,
die in Europa worden vervaardigd. Het komt na de V.S.
en onmiddellijk na Engeland. De benzine is hier naar
verhouding duur en de fiscus trekt uit de auto's per
jaar ongeveer twee en een half miljard frank.
Maar hiermee is de grens van deze beschouwing be
reikt
De lekfer van hét luchtschip, kapitein Kepner, ver
klaarde na de laading, dat het luchtschip gedurende
verscheidene uren tegen een verscbrlkkeiyken storm
te kampen had en cp sommige oogenblikken in een
hoek van 45 graden naar beneden vlfel. De storm was
niet minder sterk dan die, waaraan de Bhenandoa in-
■dertyd ten offer viel. De R.8.I. is ongeveer 35 uur in
de lucht geweest.
HET BERGINGSWERK IN PRAAG.
Reeds 44 lijken gevonden.
Het 'bergingswerk op de plaats van de toouwcata-
strofe gaat, nu men met zekerheid kan aannemen
geen menschen meer levend te zullen bergen, rustig
voort. De militairen zijn vertrokken. Alleen de arbei
ders der bouwonderneming en brandweerlieden rui
men nog.
In den loop van Dinsdag en Woensdag werden nog
4 lijken geborgen, zoodat het aantal- verongelukten
thans gestegen is tot 44.
ONDERGRONDSCHE GARAGE TE PARIJS.
Plaats voor eenige honderden wagens.
Verwaarloos nimmer de geringste aanval van rheu-
matiek. Die kan u maandenlang pijn en ongemak kos
ten. Ofschoon weinig menschen by vochtig of koud weer
geheel van rheumatlek bevrijd .blyven, behoeft deze
kwaal niet die kwelling te zyn als het geval is. De
oorzaak is gewooniyk urinezuur, en zooals bekend, is
het de taak der nieren om dit urinezuur en andere
schadeiyke bestanddeelen uit het bloed te filtreeren.
Men kan derhalve in het algemeen zeggen, dat men
bevrijd kan blyven van rheumatlek, als de nieren ge
zond en geregeld werken.
By slecht weer en na een gevatte koude, of als on
gewone Inspanning de nieren verzwakt heeft, is der
halve de eenige veilige weg om de werking dezer aller-
belangrykste organen te versterken. Daarvoor wordt
geen middel sterker aanbevolen dan Fosteris Rugpijn
Nieren Pillen, want tenzy de nieren gezond zyn en
goed werken, hebt gij kans niet van rheumatiek ver
schoond te blyven. Verzuim geen kostbare tyd. Neem
Fosteria Pillen zoodra gy de minste rheumatisehe pyn
voelt; wek de trage nieren op en versterk ze, en be
vrijd u zoodoende' vah nierverschynselen als rugpyn,
spit, ischias, rheumatiek en die ellendige urinestoor-
nissen.
Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket
let hier vooral op) by apotheken en drogisten f 1.75
per flacon.
Op de Place de la Bourse te Parus zal een onder-
grondsche garage worden gebouwd ten einde een plaats
te geven aan de tallooze parkeerende auto's, die da-
ïyks op het plein voor de Beurs het verkeer belemme
ren. De garage zal uit verschillende verdiepingen be
staan en de auto's zullen met een lift naar beneden en
naar boven worden gebracht. Er zouden eenige honder
den auto's in gestald kunnen wordgn.
Voldoet de garage, dan zullen er op verscheidene pun
ten der stad ondergrondache garages gebouwd worden.
DE ZEEROOF OP DEN STOOMER „ANKING".
Geboefte alt China.
EEN BENZINETANK VAN DE LATHAM
GEVONDEN.
Het Noorsch T. A. meldt uit Oslo:
De treiler Leif, te Aldersund aan de Noorsche kust
aangekomen, rapporteert een benzinetank van liet
vermiste Fransche vliegtuig Latham, waarmee
Amundsen en Guilbaud een expeditie-Nobile zijn gaan
zoeken, te hebben opgevisoht op 62 gr. 52 m. N.B. en
8 gr. 50 m. O.L. De tank dreef aan de oppervlakte
van de zee en bevatte nog 30 L. benzine. Op de tank
was een 'koperen plaatje gesoldeerd met het in
schrift jDBenzine. Inhoud 600 L. Watervliegtuig
Latham".
Op de tank waren twee regeltjes met potlood ge
schreven, maar het schrift was voor een groot deel
geheel uitgewisoht en onleesbaar. Men meent nog te
"hebben kunnen ontcijferen: „acci20 X 1..." en
vermoedt dat „accimoet beteekenen „accident"
(ongeluk) en de cijfers de plaats aangeven waar de
Latham is verongelukt. Dat zou dan beoosten het Be
reneiland zijn geweest.
De Leif werd Donderdagavond te Drontheim ver
wacht.
Aneta meldt uit Soerabaja:
Het Soer. Handelsblad interviewde den gezagvoerder
van de „Tjlkembang" der Java-China-Japan-lijn, den
heer T. P. Schattenburg.
De heer Schattenburg verklaarde dat de zeeroof op
den stoomer „Anking" tameiyk veel ongerustheid heeft
gewekt in scheepskringen, wegens de verandering van
de aanvalstactiek der zeeroovers, die nu plotseling in
grooten getale en zonder waarschuwing, ieder lid der
bemanning neerschietend, de brug bestormen, terwijl
vroeger de bemanning veel gespaard bleef.
De schepen van de Java-China-Japan-Ujn, vervoerden
tot dusver passagiers uit de betere Chineesche volks-
j klasse en hadden nimmer last van ongunstige elemen.
I ten. Doch dit is in den laatsten tyd veranderd, nu het
vechten op groote schaal in China aigeloopen is, waar-
I door veel geboefte, hetwelk vroeger soldatesk diende,
thans zonder middelen van bestaan is, zoodat onder de
voor de Indische ondernemingen aangeworven koelies
veel ongunstige elementen voorkomen.
De stemming wordt er niet beter op als zy aan boord
merken, dat zy aangeworven zyn voor landbouw- en
mynbouwondornemingen, terwyi de ronselaars In China
hun een vet baantje als soldaat in het Indische Tegej
hebben voorgespiegeld. De Jongste reis van de „Tjlkem
bang" is eveneens zeer rumoerig verloopen, door het
ongebonden gedrag van een' 150 koelies, voor Banka
beetemd, en die volgens hun beweren voor het moeren-
deel soldaat waren geweest in het logor van den een
of anderen generaal. Herhaaldeiyk kwamen vechtpar-
tijen met de bemanning voor, terwijl hun houding tegen
over de officieren zeldzaam brutaal genoemd moet wor
den.
VLIEGTUIG IN ZEE GESTORT.
Het marine-vliegtuig W. 20 is tydens de eskader-oefe
ningen, die nabü Soerabaja gehouden werden, over den
kop geslagen en In zee gestort. De inzittenden bleven
ongedered. Het toestel werd aan boord van een der
schepen geborgen.
GRUWELIJK DRAMA.
Grijsaard en twee vrouwen vermoord.
In het gehucht Laugerolles, bij Roche d'Agoux, is. naar
uit Chermont Ferrand wordt gemeld een drievoudige
moord gepleegd. Een grysaard van 76 jaar, zün schoon
dochter van 44, haar dochter van 21 zyn vermoord ge
vonden. De moordenaar had de vrouwen den hals afge
sneden; den ouden man had hy twaalf steken met een
hooivork In de borst toegebracht. Vermoed wordt, dat
een jongeman, een familie-lid, de moordenaar is. Hy had,
gekomen uit de Ardennen, een paar dagen by het ge-
dn doorgebracht. Na den moord bleek hy verdwenen,
DOOR DE MILITAIRE RECHTBANK.
Voor 't eerst heeft zich in Italië een politiek-crimineel
proces afgewikkeld, dat met de doodstraf van een der
beklaagden geëindigd is. Voor de militaire rechtbank te
Lucca stonden twee communisten terecht, Maggiora en
Spadoni, die in Mei van dit jaar in Ponte Buggianease
by Pistoja twee fascisten hadden vermoord, 't Was de
eerste keer dat de speciale rechtbank haar zetel van
Rome naar een provinciestad had overgebracht.
De belde communisten, die in Marsellle verbiyf hiel
den, keerden in het geheim naar Italië terug met de
bedoeling verschillende fascisten te vermoorden, o.a. den
podesta van Ponte Buggianesse. Den 16en Mei drong
Maggiora den winkel binnen van den fascistischen klee-
renmaker Moschlni en doodde hem. Hy loste eenige
schoten op Moschini's bediende, doch miste deze. Op
straat zag hy een anderen bekenden fascist, Buonamici,
dien hy eveneens klakkeloos doodschoot.
Maggiora en zyn medeplichtige Spadoni bekenden bei
den dat zy de moorden om politieke redenen hun
anti-fasclsme hadden gepleegd. Zy waren er niet ln
geslaagd ook den podesta te treffen.
De rechtbank, veroordeelde Maggiora ter dood en
Spadoni, die Maggiora het wapen had gegeven, tot acht
tien maanden gevangenisstraf.
Met dit doodvonnis heeft de militaire rechtbank be
wezen krachtig tegen de anti-fascistische campagne te
willen optreden. Tot dusver werd slechts de hoogste ge-
ongedeerd. Het toestel werd aan boord van een dor
op den Duce pleegden.
.Hl
llffi'
ttnd
ia
#ri
V
1
liane
Pr
JAPANSCH STOOMSCHIP OMGESLAGEN.
42 Man verdronken.
If/IWl.lll/ft/lu.
w
m
Naar uit Moskou gemeld wordt, is het. Japansche
schip „Noru" in een storm bij Kamsjatka omgesla
gen. De ge'heele bemanning, 'bestaande uit 42 kop
pen, is verdronken.
AMERIKAANSCH LUCHTSCHIP
BESCHADIGD
„Ik ben Bllly Boo, meneer,' zeide Billy,
Wat zeg je?" riep de oude, „Billetje Bloot?
Als 11c zoo'n naam had, moet je weten,
Ik schaamde my bykans dood.
Dat is geen naam voor een jongen,
Voor een jongen van stavast.
Zoo'n naam is lang geen pretje,
Bezorgt toch niets dan last."
Het Amerikaansche legerluchtschip R.S.I. Is op een
zeer stormachtigen tocht van San Antonio naar Bel-
ville- aanzieniyk beschadigd.
een alledaagsche opmerking uiten over het verstandige
van een dergelyken voorzorgsmaatregel.
„Die Nigitts is een gladde vogel," zeide hy, „een zeer
gladde vogel. En verwonderlijk goed op. de hoogte van
het" hy schraapte zich de keel „het strafwetboek.
De zwaarste straf die ln dit land aan iemand voor een
zeker misdrijf kan worden opgelegd is twee jaren, en
Nigitts zegt dat hy er waarschyniyk met minder zou
afkomen wanneer een vrijwillige bekentenis werd af
gelegd."
Waar sprak hy in 'shemelsnaam thans over? Had hy
zich bedronken? Zyn gelaat was verhit, zyn oogleden
waren zwaar wegens gebrek aan slaap, doch haar eigen
ervaring zeide haar dat hy nuchter was.
„Ik moest die aangelegenheid gerulmon tyd zeer ern
stig overdenken - er zyn behalve ik xfog anderen be
trokken by die... die zaken", zoldo hy, „doch ik was er
op gesteld dat je zou weten dat ik voor verbetering vat
baar ben," zyn poging om geestig te zyn was aan-
doenlyk „en ik heb een sommetje geld aan je ver
maakt, hoewel ik niet geloof dat je er de eerste jaren
veel aan zult hebben. Zou je graag rijk willen zyn,
Elsa?"
Hij zag haar van achtor zijn halfgesloten oogleden aan.
„Ik geloof, dat ledereen graag 'ryk zou willen wezen,"
glimlachte hot meisje.
„Je zoU ryk en gelukkig willen zijn, niet? Zooals het
meisje in het sprookje?" smaalde hy. En vervolgens:
„Waarmede is Amory den geheolcn morgen bozig ge
weest?"
„Met worken," antwoordde rij.
„Niets ongewoons?"
Zy schuddo het hoofd.
„Ik zou wol eens oen blik ln zyn correspondentie wil-
lon worpen, Elsa. In lodor geval, ik ben ook in de zaken,
en Majoor Amory heoft voor my geen geheimen. Waar
borg je de copieën op, Elsa?"
„Majoor Amory bowaart do copieën van riJa eigen
brieven in zyn brandkast," zeide zy.
Hy speeldo mot een presso-papier.
„Ik zie niet in waarom je geen tweedon doorslag zou
maken?" stelde hy haar vragend voor. „Het zou niets
geven, daarover met hem in woordenwisseling te tre
den."
„Dat mag ik niet doen u weet zeer goed dat ik dat
niet doen mag. Het zou onceriyk en laag zyn, en liever
dan het te doen, ging lk hy Amery weg."
Billy, hoofdschuddend, zeide weder:
„U heeft mij niet goed verstaan, v
Ik heet Billy Boo." „O", zeide d'.oude,
„Wil meneer Vloo naar binnen gaan."
„Ik wil wel, meneer," zeide Billy,
,A1 hoorde U alweer verkeerd."
„Kom/ zei de Mopperaari „Meneer Zootje
'k Ben door Uw bezoek ten zeerst vereerd."
Wensch maar niet, dat je Billy Boo was, die het huls
binnenging. Maar enfin, je zult in het volgende plaatje
wel zien, hoe het is.
„Je bent dus nog al Op hem" gesteld, schynt het my?"
,Ik verfoei hem," zeide zy oprecht, en zyn gezicht
klaarde op.
„Zoo mag ik je hooren praten meisje. Hy is een
hondsvot, die kerel! Niemand zou hem iets kunnen aan
doen, dat werkeiyk gemeen genoemd zou mogen wor
den."
„De „niemand" in kwestie ben ik, en er zyn sommige
dingen die ik nooit doen zal," gaf zy ten antwoord en
vertrok.
HOOFDSTUK XI.
HET SYNDICAAT.
Er waren tydon waarin de gedachten van Ralph Hal
lam teruggingen naar de dagen der romantiek en naar
gemaskerde samenzwoerders met wyde mantels, die el
kander ter beraadslaging over hun duistere plannen, in
onderaardsche gewelven ontmoetten. Stellig hield deze
schilderachtige methode een groote mate van veiligheid
in en Ralph zorgde dan ook steeds dat zyn veiligheid
geen gevaar liep. Dergeiyke samenkomsten gaven aan
de leiders een anonimiteit, die zeer tot hun geruststel
ling gestrekt moest hebben.
Deze gedachten bezielden hem, toen hij langzaam de
trap besteeg, dio voerde naar No. 3, de grootste van de
besloten eetlokalen, die het Café Fornos zyn klanten
had aan te bieden. Deze lokalen werden zeer zelden be
sproken voor do lunch, doch eens In de maand gaf Dr.
Hallam een klein partytje, waar zakenmenschen elkan
der konden ontmoeten .spreken over politiek, tooneel-
voorstelllngen, do loopende sportgebeurtenissen, en, wan
neer koffie en likeuren rondgediend en de Blgaren opge
stoken waren, on bovendien de kellners zioh teruggetrok-
lcon hadden, de oigeniyke zaken, die hen hier te zamen
gevoerd haddon, op het tapyt gebracht konden worden.
Terwyi Ralph in do deuropening stond en de wach
tende gasten toeknikte en toelachte, leek het hem alsof
hy nooit eqn verzameling mensohen gezien had, die er
minder als samonzweerders uitzagen. Zy waren wolgo-
dano zakenmannen, liefhebbers van een goed leventje,
van middelbaron leeftijd, geheel of gcdeelteiyk kaalhoof
dig; mannen ln de stemmige kleedy van hun stand.
Jarvie uit Birmingham verwelkomde hem harteiyk en
keek over zyn schouders heen, als verwachtte hij nog
iemand.
„De oude baas kon niet wegkomen," deelde Hallam
hem luchtig mede. „Hij gevoelt zich niet erg lekker."
Hij drukte het half dozyn mannen de hand en nam
zijn plaats in. No. 3 bezat een buiten- en een binnendeur,
en toen de kellner dek istjes sigaren en de karaffen li
keur eindelijk op het buffet gereed gezet en zioh ver-
wyderd had, liep Hallam naar de twee deuren, draaide
ze beiden op slot en ging naar zyn stoel terug.
Dadeiyk scheen er ontspanning in het gezelschap te
komen en veranderde de atmosfeer. Het was alsof ieder
een gedurende het laatste uur een rol gespeeld had, en
alsof alles hetgeen gedaan en gezegd was, een bedryf van
een saai tooneelstuk had uitgemaakt.
Zonder eenige aanleiding nam Hallam het woord
„Er zyn drie nieuwe zondingen aangekomen, de groot
ste in Londen, op één na de grootste ln Huil..."
„Opgeslagen of door de douane?" vroeg Iemand.
„Vrij van opslag, natuuriyk," antwoordde Hallam.
.Jarvie, gij zult voor de verdeeling zorg dragen, zy 1»
gericht aan het Birminghamsche adres van de Stanford.1
De tweede kwam gisteren te Avonmouth binnen en wordf
naar Philadelphia doorgezonden."
„Wat is dat met dien Griek, dien zy te Cleveland te
pakken kregen?" vroeg Jarvie, en het was duideiyk te
zien dat deze vraag het geheele gezelschap op de lippen
gebrand had, want er ontstond een kruisverhoor van
vragen.
„Wy behoeven ons om hem niet to bekommeren, en
dat gerucht dat de Amerikaansche politie een dokter en
een koopman uit de City opspoort is niets dan onanij*
dery. Dat is een uitvinding van den een of anderen
Amorlkaanschen reporter, die rijn verbeeldingskracht
heeft laten werken. Noen, daarin schullon onze moeilijk
heden niet, Blckorson..."
„Hooft niemand getracht mot Blckerson een accoordje
te maken?" vroeg een stom. „Een paar duizend zouden
hem zich rustig laten houden."
Ralph schudde het hoofd.
„Ik ken Bickerson; van die soort is hy niet. En indien
hy gestopt werd, zou hy verslappen, en zyn chefs zou
den oen ander in zyn plaats stellen, en dien zouden wy
moeten stoppen," zeide Hallam. „De eenige man dieons
zorgen baart is Tarn, die bang voor zyn hachje begin
te worden. En Soyoka", liet hy volgen.
Wordt vervolgd-