BILLY BOO. f I Reclames. STOP DIE RHEUMATIEK! De onveiligheid in de Chineesche wateren. Gemengd Nieuws. Een spoor van Ainundsen? Een fascistisch doodvonnis. at bedoelde staking ren bet vervoerwezen wa» de belang rijkste, ofschoon ze mislukte. Intusschen stegen de prij zen van grondstoffen en hoopten de bezwaren zich op, nu de reglementen van den oorlogstijd afknapten en de toen onontbeerlijke individueels en collectieve tucht in een ander uiterste dreigde over te slaan. Ondanks al die beletselen wist Citroen de hervorming en vergrooting van zijn industrieele complex door te zetten. Het oppervlak werd opgevoerd tot 195.000 vier kante M. en 4500 arbeiders werden aangeworven. De vierde Juli 1919 was een groote dag voor de fa briek. De eerste 10 P.K. (type A) werd toen afgeleverd. Aanvankelijk geschiedde dit naar gelang van 30 per dag, welk cijfer spoedig tot 100 Islom. In 1919 werden 3325 Citroëns in den handel gebracht Overeenkomstig het tijdstip zat er de opzet bij voor, een in alle opzich ten economisch, stevig en goedkoop rijtuig te maken. Het volgende jaar werd' dit streven beloond door den grooten prijs van le Mans voor gering benzineverbruik. In dat jaar bedekken de ateliers weldra 200.000 vJM. Op 31 December 1920 vlogen er 15.419 Citroëns over de we gen. In 1921 neemt de directie de voorziening van heel Frankrijk met wisselstukken voor die wagens in handen Intusschen had voortgezette studie tot de schepping van een nieuw type geleid, de 10 P.K. B 2. Ze onderscheidt zich door een krachtiger motor, sierlijker lijn en meer gerief. De export wordt nu methodischer verzorgd en tegelijk komt de rups-auto tot stand, die zand- en sneeuwwoestijnen zal doorsnijden. Den laatsten dag van 1921 is het aantal Citroëns in circulaire tot 28.976 ge klommen. Het volgend jaar komt er een nieuw wagentje bij, de 5 PJC ten behoeve van een uitgebreide cllëntèle, dis meer of minder onder de toenmalige crisis lijdt Met dit doel wordt in zes maanden de fabriek te Lavallols uit dén grond gestampt Het totaal van de werkplaatsen verheft zich op 352.600 v.M. en het rythme van de pro ductie bereikt 110 per dag. Tegelijk wordt de verkoop op krediet in 12 of 18 mensualiteiten georganiseerd. Voor het eerst schrijft een vliegtuig een naam in de lucht, dien van Citroen. Op 31 December 1922 rijden er 47.246 v/agens uit die fabrieken. De opgaande lijn wordt in 1923 doorgetrokken. Dage lijks verlaten 150 tufs de werkplaatsen, waar 11000 ar beiders doende zijn, alle voorkomende reparaties aan die wagens worden getarlfeerd en het totaal stijgt tot 8073». In 1924 lanceert de fabrikant het stalen koetswerk, waarvoor een nieuwe fabriek opgetrokken wordt, die van Saint-Ouen, 72.000 M2. groot Dank zij de nieuwe ma chines wordt dé voortbrenging tot 250 rijtuigen per dag versneld. In den loop van dit jaar zijn er 17.000 uitge voerd, zeven Citroen-maatschappijen worden in den vreemde gesticht en 31 December 1924 is het totaal van 135.416 bereikt In het volgende jaar worden maatregelen getroffen om *e dagelijksche capaciteit van 500 tot 1000- op te voeren. De 10 P.K. B 12 met remmen op de voorwielen en ver hoogd gerief doet zijn entree. Te Cllchy verrijzen de sterij en smederij over een oppervlak van 146.000 v.M. -adere ateliers worden verder uitgebreid, zoodat het "otale oppervlak 690.000 M2. bedraagt. Cltroën doet mee eian do internationale tentoonstelling van sier -en nij- vorheidskunst door illuminatie van den Eifeltorcn, die nog avond na avond dien naam aan den hemel schrijft Do heele circulatie loopt tot 195.358 op. 1926 is hot geboortejaar van de 10 PJC. B 14. In Enge land, Italië, België en Duitschland verrijzen Citroënfa- brieken en er zijn 245.273 van die wagens in gebruik. De perfectionneering van de techniek in 1927 maakt het mogelijk de prijzen van beteekenis te verminderen. Een en ander vermeerdert het totaal der circulaire tot 819.074. Op het oogenblik beslaan de fabrieken een oppervlak van ruim 70 hectaren, dertigduizend mannelijke en vrou welijke arbeiders verdienen er hun brood, de capaciteit bedraagt 40.000 P.K. en die van de productie duizend rijtuigen per dag, terwijl een 5000 agenten over de heele wereld verspreid zijn. Buiten Frankrijk bestaan er 10 Citroën-maatschappijen. Ten slotte brengt de fabriek de bekende speelgoedtuf jes in den handel. Het is duidelijk, dat deze opsomming volstrekt geen reclamodoel heeft. Er zijn andere uitstekende merken, maar als verschijnsel van industrieele potentie na den oorlog hebben die cijfers beteekenis. Ik heb de 6 genoem de fabrieken doorioopen. Dit is op zich zelf zoo iets bizon ders niet en in deze courant is er vroeger al van des kundigen kant over geschreven. Ditmaal blijve elke de tailleering achterwege, ofschoon het nieuw uitgebrachte type een grondige hervorming van de outillage noodig heeft gemaakt. Nieuw materiaal ter waarde van stegen de 100 miljoen frank is voor eenige weken In werking getreden. De C 4 en C 6 zijn met bijkans geheel nieuw materiaal geconstrueerd. De meest moderne machines zijn ertoe uit de V. S. aangevoerd. In den avond van 10 Augustus j.1. verliet de eerste B 14 de fabriek, twee we- j ken later zagen de C 4 en de C 6 het licht. De voornaamste indrukken, die men uit die onmete- 1 lijke hallen met de stampende, daverende en snerpende werktuigen en het vuurwerk van smeden en lasschen meedraagt, is de orde, die er heerscht bij die konse- kwent doorgezette arbeidsverdeeling en de naar verhou ding gunstige vöorwaarden, waarin er gewerkt wordt. Van alle in Frankrijk gemaakte goederen is de.auto het minst in prijs gestegen. Daarna komt het boek. On danks de aigemeene prijsverhooging, met name van de grondstoffen, is de gebruiksauto goedkooper geworden. Het is bekend, dat de heer Citroën de beteekenis van de reclame blijkt in te zien. Zoo legt hij op gezette tijden beslag op de laatste blijdzij van allerlei kranten, waar volgbaar, vooral toen hij hoe beet het ook weer? haki raki beging?" Elsa weigerde haar te helpen, en hield zich op zulk een opvallende wijze met haar werk bezig, dat juffrouw Dame begreep,' dat zij stoorde en zich verwijderde. „Een zeer lieve jonge dame," zeide Feng Ho, en In de meening verkeerende dat hij sarcastisch was, was Elsa op 't punt hem op zijn plaats te zetten, toen zijn volgen de woorden 't bewijs van zijn oprechtheid leverden.. Het Oostefsche gezichtspunt verschilt hemelsbreed van het Westersche. Dat kunt u als zeker van mij aannemen, want ik spreek met het gezag van een candldaat in de wetenschappen." Zij vroeg zioh af welk een bizonder gezag dit bizon- der candldaatschap aan iemand verleende, wannocr het 'op het beoordeelcn van het uiterlijk aankwam, doch was zoo verstandig niet op hot onderwerp door te gaan. Toen zij zich naar kantdor begeven had, had zij een briefje van Mevrouw Trene Hallam ontvangen. Van leder ander had het een brief kunnen heeten, want het besloeg twee bladzijden van een vel postpapier; doch de schrijfkunst was niet een van de sterkste punten van Mevrouw Hallam. Zy schreef letters zoo groot als koelen, en tien woorden per bladzijde was zeer ruim geteld. „Kom vanavond te zeven uur. Het diner zal gereed staan en ik zal u lederen morgen naar uw bereau rijden". (Zij schreef „bereau" in plaats yan „bureau", naar Elsa opmerkte.) „Er waa een postscriptum; „Vertel als 't u belieft niet aan Majoor Amery, dat u bij mij logeert. Hij mocht oena denken dat ik er een bedoeling mee had." Het postscriptum was haar niet naar den zin, hoewel zij niet had kunnen zeggen waarom. Misschien herin nerde baar het vermoeden van Mevrouw Hallam dat zij haar particuliere aangelegenhodon met Majoor Amery besprak. Zij sprak haar oom slechts een paar mihuten. Van de lunch komende, moest zij voorbij zijn deur; dezo stond open, zoodat zij hem aan zijn lessenaar zag zitten. Zij zou voorbtjgeloopen zijn indien hy haar niet terugge roepen had. „Sluit de deur," gromde hij. „Ik ben mUn notaris over •en zekere aangelegenheid wezen spreken en ik heb myn testament gemaakt" Dit was tameiyk verrassend nieuws, zy had zich haar oom nooit kunnen denken als een bemiddeld man, of aliemand, die geld bad na te laten, en zij kon aleehte door hij een 20 miTlioen lezers bereikt In het algemeen trouwens doet hy de dingen in het groot ofwel op zyn Amerlkaansch. Zoo heeft hy de gewoonte, elk Jaar een vyftiental van zyn ingenieurs naar industrieele centra in de Unie te, zenden. Dat is kostbaar, zegt hy, maar hy komt ermee op zyn kosten. Tenslotte eenige cyfers over het aigemeene autover- bruik in Frankryk ter vergeiyking met de genoemde ten opzichte van één fabriek. Op het oogenblik gaat het totaal in dit land het miljoen te boven. Dit maakt één wagen per veertig bewoners. In Amerika zyn er, naar verhouding meer, maar in Europa gaat Frankrijk met Engeland aan de spits. In Frankrijk behoort 43 pet. van de tufbezitters tot den stand van de kooplieden, 15 tot dien van de industrieelen en 13 pet zyn landbouwers. In 1927 verkocht deze industrie 148.000 rijtuigen, in het eigen land en 52.000 naar het "buitenland, vanwaar 5300 auto's werden betrokken. In 1925 bedroeg dit cijfer nog 16.000. Frankryk produceert het derde van de auto's, die in Europa worden vervaardigd. Het komt na de V.S. en onmiddellijk na Engeland. De benzine is hier naar verhouding duur en de fiscus trekt uit de auto's per jaar ongeveer twee en een half miljard frank. Maar hiermee is de grens van deze beschouwing be reikt De lekfer van hét luchtschip, kapitein Kepner, ver klaarde na de laading, dat het luchtschip gedurende verscheidene uren tegen een verscbrlkkeiyken storm te kampen had en cp sommige oogenblikken in een hoek van 45 graden naar beneden vlfel. De storm was niet minder sterk dan die, waaraan de Bhenandoa in- ■dertyd ten offer viel. De R.8.I. is ongeveer 35 uur in de lucht geweest. HET BERGINGSWERK IN PRAAG. Reeds 44 lijken gevonden. Het 'bergingswerk op de plaats van de toouwcata- strofe gaat, nu men met zekerheid kan aannemen geen menschen meer levend te zullen bergen, rustig voort. De militairen zijn vertrokken. Alleen de arbei ders der bouwonderneming en brandweerlieden rui men nog. In den loop van Dinsdag en Woensdag werden nog 4 lijken geborgen, zoodat het aantal- verongelukten thans gestegen is tot 44. ONDERGRONDSCHE GARAGE TE PARIJS. Plaats voor eenige honderden wagens. Verwaarloos nimmer de geringste aanval van rheu- matiek. Die kan u maandenlang pijn en ongemak kos ten. Ofschoon weinig menschen by vochtig of koud weer geheel van rheumatlek bevrijd .blyven, behoeft deze kwaal niet die kwelling te zyn als het geval is. De oorzaak is gewooniyk urinezuur, en zooals bekend, is het de taak der nieren om dit urinezuur en andere schadeiyke bestanddeelen uit het bloed te filtreeren. Men kan derhalve in het algemeen zeggen, dat men bevrijd kan blyven van rheumatlek, als de nieren ge zond en geregeld werken. By slecht weer en na een gevatte koude, of als on gewone Inspanning de nieren verzwakt heeft, is der halve de eenige veilige weg om de werking dezer aller- belangrykste organen te versterken. Daarvoor wordt geen middel sterker aanbevolen dan Fosteris Rugpijn Nieren Pillen, want tenzy de nieren gezond zyn en goed werken, hebt gij kans niet van rheumatiek ver schoond te blyven. Verzuim geen kostbare tyd. Neem Fosteria Pillen zoodra gy de minste rheumatisehe pyn voelt; wek de trage nieren op en versterk ze, en be vrijd u zoodoende' vah nierverschynselen als rugpyn, spit, ischias, rheumatiek en die ellendige urinestoor- nissen. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) by apotheken en drogisten f 1.75 per flacon. Op de Place de la Bourse te Parus zal een onder- grondsche garage worden gebouwd ten einde een plaats te geven aan de tallooze parkeerende auto's, die da- ïyks op het plein voor de Beurs het verkeer belemme ren. De garage zal uit verschillende verdiepingen be staan en de auto's zullen met een lift naar beneden en naar boven worden gebracht. Er zouden eenige honder den auto's in gestald kunnen wordgn. Voldoet de garage, dan zullen er op verscheidene pun ten der stad ondergrondache garages gebouwd worden. DE ZEEROOF OP DEN STOOMER „ANKING". Geboefte alt China. EEN BENZINETANK VAN DE LATHAM GEVONDEN. Het Noorsch T. A. meldt uit Oslo: De treiler Leif, te Aldersund aan de Noorsche kust aangekomen, rapporteert een benzinetank van liet vermiste Fransche vliegtuig Latham, waarmee Amundsen en Guilbaud een expeditie-Nobile zijn gaan zoeken, te hebben opgevisoht op 62 gr. 52 m. N.B. en 8 gr. 50 m. O.L. De tank dreef aan de oppervlakte van de zee en bevatte nog 30 L. benzine. Op de tank was een 'koperen plaatje gesoldeerd met het in schrift jDBenzine. Inhoud 600 L. Watervliegtuig Latham". Op de tank waren twee regeltjes met potlood ge schreven, maar het schrift was voor een groot deel geheel uitgewisoht en onleesbaar. Men meent nog te "hebben kunnen ontcijferen: „acci20 X 1..." en vermoedt dat „accimoet beteekenen „accident" (ongeluk) en de cijfers de plaats aangeven waar de Latham is verongelukt. Dat zou dan beoosten het Be reneiland zijn geweest. De Leif werd Donderdagavond te Drontheim ver wacht. Aneta meldt uit Soerabaja: Het Soer. Handelsblad interviewde den gezagvoerder van de „Tjlkembang" der Java-China-Japan-lijn, den heer T. P. Schattenburg. De heer Schattenburg verklaarde dat de zeeroof op den stoomer „Anking" tameiyk veel ongerustheid heeft gewekt in scheepskringen, wegens de verandering van de aanvalstactiek der zeeroovers, die nu plotseling in grooten getale en zonder waarschuwing, ieder lid der bemanning neerschietend, de brug bestormen, terwijl vroeger de bemanning veel gespaard bleef. De schepen van de Java-China-Japan-Ujn, vervoerden tot dusver passagiers uit de betere Chineesche volks- j klasse en hadden nimmer last van ongunstige elemen. I ten. Doch dit is in den laatsten tyd veranderd, nu het vechten op groote schaal in China aigeloopen is, waar- I door veel geboefte, hetwelk vroeger soldatesk diende, thans zonder middelen van bestaan is, zoodat onder de voor de Indische ondernemingen aangeworven koelies veel ongunstige elementen voorkomen. De stemming wordt er niet beter op als zy aan boord merken, dat zy aangeworven zyn voor landbouw- en mynbouwondornemingen, terwyi de ronselaars In China hun een vet baantje als soldaat in het Indische Tegej hebben voorgespiegeld. De Jongste reis van de „Tjlkem bang" is eveneens zeer rumoerig verloopen, door het ongebonden gedrag van een' 150 koelies, voor Banka beetemd, en die volgens hun beweren voor het moeren- deel soldaat waren geweest in het logor van den een of anderen generaal. Herhaaldeiyk kwamen vechtpar- tijen met de bemanning voor, terwijl hun houding tegen over de officieren zeldzaam brutaal genoemd moet wor den. VLIEGTUIG IN ZEE GESTORT. Het marine-vliegtuig W. 20 is tydens de eskader-oefe ningen, die nabü Soerabaja gehouden werden, over den kop geslagen en In zee gestort. De inzittenden bleven ongedered. Het toestel werd aan boord van een der schepen geborgen. GRUWELIJK DRAMA. Grijsaard en twee vrouwen vermoord. In het gehucht Laugerolles, bij Roche d'Agoux, is. naar uit Chermont Ferrand wordt gemeld een drievoudige moord gepleegd. Een grysaard van 76 jaar, zün schoon dochter van 44, haar dochter van 21 zyn vermoord ge vonden. De moordenaar had de vrouwen den hals afge sneden; den ouden man had hy twaalf steken met een hooivork In de borst toegebracht. Vermoed wordt, dat een jongeman, een familie-lid, de moordenaar is. Hy had, gekomen uit de Ardennen, een paar dagen by het ge- dn doorgebracht. Na den moord bleek hy verdwenen, DOOR DE MILITAIRE RECHTBANK. Voor 't eerst heeft zich in Italië een politiek-crimineel proces afgewikkeld, dat met de doodstraf van een der beklaagden geëindigd is. Voor de militaire rechtbank te Lucca stonden twee communisten terecht, Maggiora en Spadoni, die in Mei van dit jaar in Ponte Buggianease by Pistoja twee fascisten hadden vermoord, 't Was de eerste keer dat de speciale rechtbank haar zetel van Rome naar een provinciestad had overgebracht. De belde communisten, die in Marsellle verbiyf hiel den, keerden in het geheim naar Italië terug met de bedoeling verschillende fascisten te vermoorden, o.a. den podesta van Ponte Buggianesse. Den 16en Mei drong Maggiora den winkel binnen van den fascistischen klee- renmaker Moschlni en doodde hem. Hy loste eenige schoten op Moschini's bediende, doch miste deze. Op straat zag hy een anderen bekenden fascist, Buonamici, dien hy eveneens klakkeloos doodschoot. Maggiora en zyn medeplichtige Spadoni bekenden bei den dat zy de moorden om politieke redenen hun anti-fasclsme hadden gepleegd. Zy waren er niet ln geslaagd ook den podesta te treffen. De rechtbank, veroordeelde Maggiora ter dood en Spadoni, die Maggiora het wapen had gegeven, tot acht tien maanden gevangenisstraf. Met dit doodvonnis heeft de militaire rechtbank be wezen krachtig tegen de anti-fascistische campagne te willen optreden. Tot dusver werd slechts de hoogste ge- ongedeerd. Het toestel werd aan boord van een dor op den Duce pleegden. .Hl llffi' ttnd ia #ri V 1 liane Pr JAPANSCH STOOMSCHIP OMGESLAGEN. 42 Man verdronken. If/IWl.lll/ft/lu. w m Naar uit Moskou gemeld wordt, is het. Japansche schip „Noru" in een storm bij Kamsjatka omgesla gen. De ge'heele bemanning, 'bestaande uit 42 kop pen, is verdronken. AMERIKAANSCH LUCHTSCHIP BESCHADIGD „Ik ben Bllly Boo, meneer,' zeide Billy, Wat zeg je?" riep de oude, „Billetje Bloot? Als 11c zoo'n naam had, moet je weten, Ik schaamde my bykans dood. Dat is geen naam voor een jongen, Voor een jongen van stavast. Zoo'n naam is lang geen pretje, Bezorgt toch niets dan last." Het Amerikaansche legerluchtschip R.S.I. Is op een zeer stormachtigen tocht van San Antonio naar Bel- ville- aanzieniyk beschadigd. een alledaagsche opmerking uiten over het verstandige van een dergelyken voorzorgsmaatregel. „Die Nigitts is een gladde vogel," zeide hy, „een zeer gladde vogel. En verwonderlijk goed op. de hoogte van het" hy schraapte zich de keel „het strafwetboek. De zwaarste straf die ln dit land aan iemand voor een zeker misdrijf kan worden opgelegd is twee jaren, en Nigitts zegt dat hy er waarschyniyk met minder zou afkomen wanneer een vrijwillige bekentenis werd af gelegd." Waar sprak hy in 'shemelsnaam thans over? Had hy zich bedronken? Zyn gelaat was verhit, zyn oogleden waren zwaar wegens gebrek aan slaap, doch haar eigen ervaring zeide haar dat hy nuchter was. „Ik moest die aangelegenheid gerulmon tyd zeer ern stig overdenken - er zyn behalve ik xfog anderen be trokken by die... die zaken", zoldo hy, „doch ik was er op gesteld dat je zou weten dat ik voor verbetering vat baar ben," zyn poging om geestig te zyn was aan- doenlyk „en ik heb een sommetje geld aan je ver maakt, hoewel ik niet geloof dat je er de eerste jaren veel aan zult hebben. Zou je graag rijk willen zyn, Elsa?" Hij zag haar van achtor zijn halfgesloten oogleden aan. „Ik geloof, dat ledereen graag 'ryk zou willen wezen," glimlachte hot meisje. „Je zoU ryk en gelukkig willen zijn, niet? Zooals het meisje in het sprookje?" smaalde hy. En vervolgens: „Waarmede is Amory den geheolcn morgen bozig ge weest?" „Met worken," antwoordde rij. „Niets ongewoons?" Zy schuddo het hoofd. „Ik zou wol eens oen blik ln zyn correspondentie wil- lon worpen, Elsa. In lodor geval, ik ben ook in de zaken, en Majoor Amory heoft voor my geen geheimen. Waar borg je de copieën op, Elsa?" „Majoor Amory bowaart do copieën van riJa eigen brieven in zyn brandkast," zeide zy. Hy speeldo mot een presso-papier. „Ik zie niet in waarom je geen tweedon doorslag zou maken?" stelde hy haar vragend voor. „Het zou niets geven, daarover met hem in woordenwisseling te tre den." „Dat mag ik niet doen u weet zeer goed dat ik dat niet doen mag. Het zou onceriyk en laag zyn, en liever dan het te doen, ging lk hy Amery weg." Billy, hoofdschuddend, zeide weder: „U heeft mij niet goed verstaan, v Ik heet Billy Boo." „O", zeide d'.oude, „Wil meneer Vloo naar binnen gaan." „Ik wil wel, meneer," zeide Billy, ,A1 hoorde U alweer verkeerd." „Kom/ zei de Mopperaari „Meneer Zootje 'k Ben door Uw bezoek ten zeerst vereerd." Wensch maar niet, dat je Billy Boo was, die het huls binnenging. Maar enfin, je zult in het volgende plaatje wel zien, hoe het is. „Je bent dus nog al Op hem" gesteld, schynt het my?" ,Ik verfoei hem," zeide zy oprecht, en zyn gezicht klaarde op. „Zoo mag ik je hooren praten meisje. Hy is een hondsvot, die kerel! Niemand zou hem iets kunnen aan doen, dat werkeiyk gemeen genoemd zou mogen wor den." „De „niemand" in kwestie ben ik, en er zyn sommige dingen die ik nooit doen zal," gaf zy ten antwoord en vertrok. HOOFDSTUK XI. HET SYNDICAAT. Er waren tydon waarin de gedachten van Ralph Hal lam teruggingen naar de dagen der romantiek en naar gemaskerde samenzwoerders met wyde mantels, die el kander ter beraadslaging over hun duistere plannen, in onderaardsche gewelven ontmoetten. Stellig hield deze schilderachtige methode een groote mate van veiligheid in en Ralph zorgde dan ook steeds dat zyn veiligheid geen gevaar liep. Dergeiyke samenkomsten gaven aan de leiders een anonimiteit, die zeer tot hun geruststel ling gestrekt moest hebben. Deze gedachten bezielden hem, toen hij langzaam de trap besteeg, dio voerde naar No. 3, de grootste van de besloten eetlokalen, die het Café Fornos zyn klanten had aan te bieden. Deze lokalen werden zeer zelden be sproken voor do lunch, doch eens In de maand gaf Dr. Hallam een klein partytje, waar zakenmenschen elkan der konden ontmoeten .spreken over politiek, tooneel- voorstelllngen, do loopende sportgebeurtenissen, en, wan neer koffie en likeuren rondgediend en de Blgaren opge stoken waren, on bovendien de kellners zioh teruggetrok- lcon hadden, de oigeniyke zaken, die hen hier te zamen gevoerd haddon, op het tapyt gebracht konden worden. Terwyi Ralph in do deuropening stond en de wach tende gasten toeknikte en toelachte, leek het hem alsof hy nooit eqn verzameling mensohen gezien had, die er minder als samonzweerders uitzagen. Zy waren wolgo- dano zakenmannen, liefhebbers van een goed leventje, van middelbaron leeftijd, geheel of gcdeelteiyk kaalhoof dig; mannen ln de stemmige kleedy van hun stand. Jarvie uit Birmingham verwelkomde hem harteiyk en keek over zyn schouders heen, als verwachtte hij nog iemand. „De oude baas kon niet wegkomen," deelde Hallam hem luchtig mede. „Hij gevoelt zich niet erg lekker." Hij drukte het half dozyn mannen de hand en nam zijn plaats in. No. 3 bezat een buiten- en een binnendeur, en toen de kellner dek istjes sigaren en de karaffen li keur eindelijk op het buffet gereed gezet en zioh ver- wyderd had, liep Hallam naar de twee deuren, draaide ze beiden op slot en ging naar zyn stoel terug. Dadeiyk scheen er ontspanning in het gezelschap te komen en veranderde de atmosfeer. Het was alsof ieder een gedurende het laatste uur een rol gespeeld had, en alsof alles hetgeen gedaan en gezegd was, een bedryf van een saai tooneelstuk had uitgemaakt. Zonder eenige aanleiding nam Hallam het woord „Er zyn drie nieuwe zondingen aangekomen, de groot ste in Londen, op één na de grootste ln Huil..." „Opgeslagen of door de douane?" vroeg Iemand. „Vrij van opslag, natuuriyk," antwoordde Hallam. .Jarvie, gij zult voor de verdeeling zorg dragen, zy 1» gericht aan het Birminghamsche adres van de Stanford.1 De tweede kwam gisteren te Avonmouth binnen en wordf naar Philadelphia doorgezonden." „Wat is dat met dien Griek, dien zy te Cleveland te pakken kregen?" vroeg Jarvie, en het was duideiyk te zien dat deze vraag het geheele gezelschap op de lippen gebrand had, want er ontstond een kruisverhoor van vragen. „Wy behoeven ons om hem niet to bekommeren, en dat gerucht dat de Amerikaansche politie een dokter en een koopman uit de City opspoort is niets dan onanij* dery. Dat is een uitvinding van den een of anderen Amorlkaanschen reporter, die rijn verbeeldingskracht heeft laten werken. Noen, daarin schullon onze moeilijk heden niet, Blckorson..." „Hooft niemand getracht mot Blckerson een accoordje te maken?" vroeg een stom. „Een paar duizend zouden hem zich rustig laten houden." Ralph schudde het hoofd. „Ik ken Bickerson; van die soort is hy niet. En indien hy gestopt werd, zou hy verslappen, en zyn chefs zou den oen ander in zyn plaats stellen, en dien zouden wy moeten stoppen," zeide Hallam. „De eenige man dieons zorgen baart is Tarn, die bang voor zyn hachje begin te worden. En Soyoka", liet hy volgen. Wordt vervolgd-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 6