lehagerCourant De „Graf Zeppelin" weer thuis. man, Vijfde Blad. Ingezonden Stukken. Weer een huis ingestort Gemengd Nieuws. II 'EK Reclames. WAARSCHUWINGSSIGNALEN. verkeer in Zwitserland. De moord op Obregon. m een Strijd m de Duitse!» ijzerindustrie. Na een reis yan 71 nor. Binnenlandsch Nieuws. Zal Minister De Geer na de verkiezingen heen gaan? proces inzake de Wieringer afsluitdijk. [INQ ior een trein overreden en gedood. financieele betrekking tusschen Rijk en Gemeenten. A.' Ontploffing op een vuurwerkfabriek op Java Aardschokken in Califomië. Zaterdag 3 November 1928. 71ste Jaargang. No. 8351 Uvei n. 't Zand. 2 Nov. 1028. Mijnheer de Redacteur, aanleiding van uw verslag in de Bchagor Courant ponderdag 1 Nov. j.l. over de schoolkwestie te Scha- rug, verzoekt ondergeteekende u beleefd eenige (prulmto ln uw blad, niet om de schoolkwestie als n.lg, maar om een brief van 'den voorzitter der fcljpe v. d. H. M. v. L., tevens voorzitter der tao- Jtellingscommissis. I bestuurslid van dezelfde afüesllng en isntoonetel- commiesis heeft ondergeteekende er zich over va?- id, dat de voorzitter e&n don heer de Moor eon dus- i Loeff, burgemeester van Drunen; mr. S. J. B. de Monchy, burgemeester van Arnhem; A. M. Nieuwen- huizen, secretaris van Maassluis; P. Sikkes, secreta ris van Sneek; W. van der Sluis, burgemeester van Goor; dr. A. F. L. Stapel, directeur der gemeente belastingen te Amsterdam; J. H. A. Steinweg, burge meester van Roermond; mr. M. P, Thomassen Thuessink van der IIioop van Slochteron, burge meester van. Breulcelen; mr. A. Veen, administrateur -ter gemeente-secretarie van Rotterdam; L. Veenho-, ven, secretarie van. Hengelo (O.); mr. dr. F. L. G. Z. M. Vonk de Both, burgemeester van Tilburg; mr. E. H. J. baron van Voorst tot, Voorst, burgemeester van Ubbergen; J. Waloh, administrateur der gemeente- financiën van Amsterdam; J. Welleman, burgemoes- ter van Krabbendijke; mr. J. G. Westra van Holthe, burgemeester van Dwingelo; dr. F. M. Wibaufc, ge meenteraadslid van Amsterdam; mr. F. W. R. Wit- tewaal, burgemeester van Lochem en F. Wijthoff, referendaris ter gemeente-secretarie van 's Graven hage. .Lid, tevens secretaris, is de heer C. van den Berg, adjunct-directeur der vereeniging. Als adjunct-se cretarissen zijn aan de commissie toegevoegd mej. mr. H. J. D. Revers, hoofdambtenaar der vereeni ging, en mr. H. A. J. H. Franses, te 's Gravenhage. gevoeld. De gashouder te Lompoc is geëxplodeerd en door den luchtdruk werden het nabijgelegen school gebouw en een clubhuis beschadigd. Voor zoover be kend, werd niemand gewond. Lompoc telt ongeveer 2000 inwoners. tö* °^iclefel6 verklaring heeft gegeven, door hem el® irsitter onderteekend, zonder zijne medebestuursleden iKma|jn to hebben gekend. [jidergeteekende zou niet gaarne zulk een verantwoor- g op zich durven nemen en ia het tevens ln 't ge- niet eens met de meening des heeren Rezelman en Moor. Alleen reeds uit de becijfering van den heer Moor, dat het gemeenteterrein Is groot 2.5 H.A., dat jr tentoonstelling en attractie noodig is H.A. en &m «hooibouw H.A., blijkt wel het gevaarlijke Is bewering van den heer Rezelman. Het tentoon- V.Dl vernoemt uit Parijs: Naar uit Mexico-City gemold wordt heeft do offi cier van justntie tegen den moordenaar van gene raal Obregon, Torral, de doodstraf geöischt. Togen de „medeplichtige kloosterzuster" werd 20 jaren ge vangenisstraf geëischt. THANS TE PARIJS. Aan de Avenue dos Champs Elysées is gisteravond een in aanbouw zijnd hoekhuis ingestort. Voor zoover bekend zijn geen menscben om het leven gekomen. BRAND TIJDENS EEN FILM- VOORSTELLING. Eenige meisjes gewond. breedl IBINKl OOP OLL Te Kassei ontstond hij een filmvoorstelling voor leer lingen van een meleejes-lyceum brand. De 600 scholleren werden door paniek aangegrepen. De leeraars slaagden er in door hun kalm optreden een catastrophe te voor komen, zoodat slecht» enkele meisjes ia het gedrang iterrein ie de laatste Jaren meer dan vol, hetlicht gekwetst werden. De fllmoperatuer der attractie'» kan voor den goeden gang van niet kleiner. Uit de berekening van den heer Da volgt, dat er nog H.A. meer overblijft voor ge le doeleinden dan op 't ooganblik wondt benut. Is de toegangsweg begrepen in de H.A. voor don lbouw, of moet die nog afgetrokken worden van 14 H.A.? En wat blijft er over als er meer bouwgrond don toegangsweg wordt verkocht, wat toch direct voren is gebracht, toen dit plan werd opgeworpen, lor maakt het nog oen groot verschil hoe de gemeen- ld in tweeën gedeeld wordt. Het is best mogelijk [bet zoo geschiedt, dat er wel tentoonstelling gehou- 1 Un worden, maar geen attractie'» of omgekeerd. Hergeteekende gelooft zeker, dat door den school- op het gemeenteland de tentoonstelling enz. daar in 't gedrang komen. Welk belang het zwaarst daarover heeft ondergeteekende het thans niet, brandwonden. INSTORTING IN REN RUSSISCHE GOUDMIJN. Vier slachtoffers. Wolff meldt uit Moskou: In oen goudmijn bij Sretensk Is een sch&cht Ingestort, waarbij 45 arbeiders werden bedolven. Twee hunner werden gedood, twee levensgevaarlijk gewond. EEN BOTSING VAN DE ORIENT-EXPRES. 20 UUR VERTRAGING, GEEN PERSOONLIJKE ONGELUKKEN. De exprestreln Berlijn—Konstantlnopel, die Zondag- Jik vaniljn" betoog'i»,° tathti "rich niet kan v«ë lv0,ld van Barlljn is vertrokkan ik nabij da Hongaaraohe ia mat da officieels verklaring van den voorzitter, stad Neusatz ln botsing gekomen met een goederentrein, zijn medebestuursleden In zoo'n belangrijke zaak Van den goederentrein ontspoorden drie wagens. Van de lebben gehoord. passagiers van den expres ia niemand gedeerd. De trein link pei Wil t betale an ten b uw organisme zelf u door pijn en kwalen, een ElTlStlffG Sbf61111111H56I1 IQ het spoorweg- *rvnltfk trnsmnl nnranltrlnrroTi an nnrlnna «TAnrnlooan stro nn- Bur. rd ollg gevoel, oorsuizingen en andere stoornissen waar- iwt, dat de nieren het urinezuur en andere vergif- stoffen niet behoorlijk uit het bloed flltreeren, dient in acht to nemen. Gij kunt het spoedig genoeg zelf wken. it er op of gij last hebt van rugpijn, rheumatlsche jrzaadi, elen, J. VO (Fr.). klein Ko tmie, Met danik voor de plaatsing, Uw dw.W. Jlmmlnk Hz. i is met 20 uur vertraging te Konstantlnopel aangekomen. TELEFOON NEW-YORK—WEENEN. Het telefonische verkeer tusschen New-Vork en Wee- nen zal drie November worden geopend. DOOR DEN GROOTEN REGENVAL. Tengevolge van de groote hoeveelheden regen, die ge- JU, Ischlas ojTspit, "een" p'rlkkëlbaa"zenuwachtig' af- Arende de laatste dagen ln het kanton Tesslno zijn ge- rnn at gevoel, een gevoel of uw ooren eulzan of gon- vallen, Is het vorkeer op den 8t Ootthardspoorweg op- Paulow te vaak of te weinig aandrang tot urinoeron, troe- nlBUW KB"™md .In do nabijheid van CastlgU ono werd te donker of te lioht gekleurd water. Brandend en de spoordijk weggeslagen, zoodat de rails ln de luoht genwoi bij da loozlng. Zanderig, grulsaohtlg of draderig kwamen te hangen. Hot verkeer, dat nog niet geheel n^sei hersteld was tengevolge van do overstroomingen ln het k dezer verschijnselen kan beteekenen, dat uw nis- be«ln deaer woek' mo€8t weer «eheel worden gestaakt hulp behoeven. Gebruik dan onmiddellijk Foeter'® I pijn Nieren Pillen. ZU worden aanbevolen als hat Tengevolge van den geotadlgen regenval hebben zich I0°p v' lel, dat de verzwakte nieren opwekt, de urineloo- °P d6n Loetsohberg-spoorweg tueeohen Brig en Lalden l Landt teg,lt en u bevrijdt van rugpijn, rheumatlek, en die 8enl«° aardverschuivingen voorgedaan, waardoor hat ire ellendige verschijnselen van nieraandoening. spoorwegverkeer op dit traject onderbroken moeet woi- irkrijgbaar (ln glaaverpakklng met geel eUket den' Donaat de Loetohberglljn thans ook belast Is met TORRAL TER DOOD VEROORDEELD. Do kloosterzuster tot 20 Jaar varoordeeld, VEBMOSPEmg U BOOPEK. In een steengroeve ln het Mohattam-gebergte wer den 17 arbeiders ten gevolge van een instorting be dolven. Zes slachtoffers konden te voorschijn worden gehaald, doch drie hunner waren reeds overleden. De overige elf arbeiders zijn nog steeds bedolven. HARD TEOEN HARD. Moor dan 100.000 arbeider» ar bij betrokken. In de Duitsche ijzerinduatrie ia een geweldig con flict uitgebroken, waarbij meer dan 100.000 arbeider» zijn betrokken. Do vakverenigingen hebben een pro clamatie verspreid, waarin op den ernst van den toestand wordt gewezen, en waarin gezegd wordt, dat hot werk niet zal worden hervat, voordat de wottelijko regeling is bereikt. iDoor de uitsluiting, welke door de werkgevers was afgekondigd, zoo wordt in de proclamatie gezegd, is de discipline, welke tegenover het arbitrage-systeem tot dusver in acht werd genomen, op willekeurige wijze door de werkgevers verbroken. De vakvereeni- ging van Duitsche metaalarbeiders zal in den opge drongen strijd naar volle vermogen steun verleenen. Namens de vakvereenigingen wordt medegedeeld, dat zij door het optreden dor fabrikanten niet ver ontrust worden, omdat in het westen slechts een vier de der werklieden georganiseerd is, zoodat de ongeor ganiseerden den ergsten overlast van den kritieken toestand ondervinden. In de afgeloopen dagen is het aantal aanmeldingen voor het lidmaatschap echter enorm toegenomen. Toen de werklieden gisterochtend overeenkomstig instructie der vakvereenigingen zich aan de verschil lende fabrieken vervoegden en aldus geen acht sloe gen op de uitsluiting, werd hun geen .toegang ver leend. Zelfs de leerlingen zijn niet toegelaten. De politie-autoriteiten te Bochum hebben verklaard, dat, zoolang de orde niet verstoord zal worden, geen buitengewone politiemaatregelen zullen worden ge nomen. 'h.o«i «""je»1»* v*" fiiaovcii/ojwzviiig mei gcu ouiVBV enjgeW kltr vooral op) bH apotheken en drogisten f 1.7» hot verkeer, dat anders over de door overetrooming on- vnr- bruikbare St. Gotthardlljn gaat, is deze tweede verkeers stremming dubbel storend. De verbinding wordt thans door thet overstappen in auto's onderhouden. De eenige overblijvende doorgaande spoorwegverbinding is nog slechte de lijn^ausanneSlmplon. (NJt.Ct) EEN NEET ANDERS TE TREKKEN CONCLUSIE. pDEN SCHADE TENGEVOLGE VAN GROND VERZAKKING. De vordering ontzegd. jai Ï5 j. Bur. l d® proeeduniBvoor da Haagsche Rechtbank tus- Hi de Mij. tot het aannemen van Waterbouwwer- h A. Hofman te Haarlem al» eischeres en den als gedaagde terzake van de schade, welke jnde Mij. tezamen met de Aann.-Mij. v.h. G. A. jH&ttem te 's Gravenhage, heeft geleden door verzakking bij het maken van den afsluitdijk leringen naar het vasteland van Noord-Hol- leeft jhr. mr. G. W. van der Does, namens den geconcludeerd tot niet ontvankelijkverklarmg wegging der vordering. procureur van eischeres, mr. J. K. W. Duys, "en verkreeg vier weken uitstel. ■d seiW erde I Bïtun rauv ii© uw. itornacht heeft op het spoorwegterrein nabij Die- een ernstig ongeval plaats gehad. Daar werd bs elf uur een man, vermoedelijk van Fran- i nationaliteit, door een trein uit Utrecht overre ikt lijk werd eenige uren later naar Arnhem bracht 'Htie stelt een onderzoek in naar de identiteit slachtoffer. ICOHMISSIE TAN ONDERZOEK TUSSCHEN RIJK EN GEMEENTEN. Noor e de Vereeniging van Nederlandsche Ge- benoemde commissie, welke zich bezig iniot het onderzoek van het wetsontwerp tot Jing van de financieele betrokking tusschen en de gemeenten, is als volgt samengesteld: 1 voorzitter der commissie (en der sub-com- zijn de heeren mr. W. C. WendeUa»', Heester van Alkmaar, voorzitter, en mr. A. f» directeur-secretaris der vereeniging. - zijn de heeren: F Bisschop, secretaris van Bingen; K. de Boor Jz., secretaris van Hardinx- A dA T de Boer, wethouder van Utrecht; Bordes, burgemeester van Bussum; mr. D. •e»aart Kzn., burgemeester vah Cal- Bais,ic001 burgemeester van Delf- M- H. Elggink, burgemeester van Maarssen on 'evecn; j. G. S. Falkena, burgemeester van Bsm i d; A" van Gerrev3nk' burgemeester van lil J' Gorter Kzn., wethouder van Emmen; idfi t "iabets, burgemeester van Kerkrade; mr. J°ng Tzn., wethouder van Groningen; Y. "urgerneester van Culemborg; H. Th. Klein, •ur-pennlngmeester der vereeniging; K. ter «iUfeatester van Z&andtm; ar. K. h M. Minister De Geer geeft in de Memorie van Antwoord over Hoofdstuk I der Staatsbegrootlng (algemeen© be schouwingen) een uiteenzetting (ln verband met de op merking dat de MUlioenen-nota geen mededeelingen doet omtrent de wijze waarop de voor het wetsontwerp betreffende de financieele verhouding tusschen Rijk en gemeenten benoodigde gelden zullen kunnen worder\ gevonden) waarvan de conclusie ia dat bij voortzetting der huidige politiek minister De Geer moet hierop den nadruk leggen, daar hij persoonlijk deze niet meer in de hand zal hebben het voor het wetsontwerp be noodigde bedrag tegen 1931 zal kunnen gevonden wor den zonder nieuwe heffingen. Uit deze conclusie valt derhalve op te maken, dat in «lk geval na de as. Kamerverkiezingen een aftreden van minister De Geer te wachten is. GEWELDIGE DRUKTE TE FRXEDRIGHSHAFEN. Onzen lezers is reeds ln het nummer van Donderdag ln het kort meegedeeld, dat dien morgen enkele minu ten over zeven de „Graf Zeppelin" de terugrei® over den Oceaan had volbraoht en goed en wel te Frle- drichshafen was geland. Dank zij hot goedo weer, dat het luchtschip op zijn thuisreis heeft getroffen, is het mogelijk geweest, om er 40 uur korter over te doen dan over de heenreis en men na 71 uur Frledrichshafen had bereikt. Zooals men zich zal herinneren, moest in de heenreis tengevolge van het slechte weer een groote omweg gemaakt wor den, terwijl nu met een stevigen wind in den rug vrijwel de koers der stoomschepen kon worden gevolgd. Gedacht was er 00 uur over te doen. Dr. Eckener had gehoopt het traject ln 60 uur te kunnen afleggen; hij zou dan Woensdagavond te Frle drichshafen terug zijn geweest, waar reeds alles ln ge reedheid was gebracht om passagiers en bemanning geestdriftig te ontvangen. Op het laatste deel van den weg heeft het luchtschip echter minder gunstig weer gekregen, met veel regen on mist, zoodat reeds Woens dagmiddag bekend werd dat er op «en aankomst tegen den avond niet te rekenen viel. Niettemin Is de tijd, waarin de tocht ie volbraoht, een record. Binnen de drie etmalen van New York naar Frledrichshafen Is een kloeke prestatie, waarop de Zeppellnwerf en de geheele bemanning van het luohtr schip trotsch kunnen zijn. De laatste étappes. Na het bereiken van de HJuropeesohe kust ging de route over Tours, Le Bourget (het vliegveld bij Parijs), vervolgons naar het Zuiden over Dyon, Bazel, om ver volgens koers te zetten naar Frledrlchehsfen. Om drie uur 's nachts werd draadloos door de Zeppelin gevraagd, welk weer het te Frledrichshafen was, waarop werd geantwoord, dat de regen had opgehouden en het wind stil was, maar met zware bewolking. Het tearein moet werden ontruimd. Om vier uur verkondigden knalslgnalen dat het lucht schip Frledrichshafen naderde, en om u. 85 verscheen het boven de stad, waar zich op straat reeds «en dichte menigte in de richting van de werf bewoog. In de ochtendschemering was het luchtschip goed te zien. Om 5 uur 11 kwam de Zeppelin voor de tweede maal boven het werfterrein, waar de groote loods helder verlicht was en sterke zoeklichten op het luchtschip werden gericht Om 6 uur 5 kwam de reus voor de derde maal boven de luchtvaarthaven, en kruiste thans slechte op zeer geringe hoogte. Het wisselde licht signalen met.de werf en dr. Eckener seinde dat hij niet zou landen voor het terrein, waar zich een groote menigte menschen had opgehoopt geheel ontruimd was. De menigte tracht de aMoithigea te var- TIEN ARBEIDERS GEDOOD. Een Ingenieur van schrik overleden. Aneta meldt uit Malang: In de vuruwerkfabriek te Gadang heeft een ont ploffing plaats gehad, waarbij tien arbeiders wer den gedood. De directeur van gemeentewerken te Malang, ir. A. Grünberg, is, toen hiji de lijken zag flauwgevallen en aan hartverlamming overleden. ERNSTIGE BRAND TE SOERABAJA. Een Chinees omgekomen. Donderdagnacht is brand uitgebroken in het bijkan-o toor van de O. F. L C., te Soerabaja, ln welk gebouw over hët tërëin heen'maar hij verdwijnt "nog"ëeiTmaal'in De menigte trachtte de afsluitingen te verbreken maar de politieagenten die lange touwen tusschen el kaar gespannen hadden drongen de menschen daarmee achteruit; de voorsten waren reeds tot vlak voor de hal gekomen. De ingenieurs en het personeel van de werf bevonden zich dicht bij de groote deuren die een oogenblik open en dicht gaan om vast te stellen dat de hydraulische Inrichting goed werkt. De mannen die bij de landing behulpzaam moeten zijn worden om 5 uur 10 naar hun posten gecommandeerd ofschoon de lan ding zelf niet voor 6 uur verwacht wordt. De Schupo en een afdeeling soldaten zorgden voor de afzetting van het terrein, wat in de duisternis geen gemakkelijke taak is gebleken. Da aankomst. Plotseling hooren d« aanwezigen het bekende ronken der motoren ergens uit de verte en een paar minuten later teekent het reusachtigs lichaam van het lucht schip zich als «en groote walviaeh tegen den nachte lijken hemel af. Do toeschouwers kijken onafgebroken naar den gondel met zijn apart wereldje van menschen die ln 3 weken heen en terug naar den Oceaan zijn gevlogen. Om kwart voor zes wordt de schroef weer vlak boven het terein gehoord en het luchtschip begint langzaam voorover te hellen, zoodat men de passagiers in den gondel al kon onderscheiden. Er worden van het schip uit lichtsignalen gegeven en de motoren blijken niet meer te werken. Heel langzaam glijdt de Zeppelin eeen Chineesche toko gevestigd is. De filmvoorraad en de geheele tokoinrichting werden een prooi van de vlammen. Bij het naspuiten is het lijk van een Chl- neeschen inwonende aangetroffen. De familie van den wethouder D. L. Rosenquist, welke de bovenverdieping bewoont, en die bijna door de sterke rookontwikkeling gestikt was, ln nachtgewaad gevlucht GASHOUDER TE LOMPOC ONTPLOFT. Het N.T.A. meldt uit Los Angeles: In de plaats Lompoc in het district Santa Barbara zijn twee aardschokken waargenomen, die ernstige materieel© schade moeten hebben aangerieht. De ver bindingen zijn verbroken, doch volgens de spaar zame berichten die ondanks zijn ontvangen, werd de •eret» schok om 0^5 am, en de tweede om 11.05 nm> de richting van het Bodenmeer op éeri~Koogte van on geveer 100 meter, in de vale morgenschemering, maar dan keert hij spoedig terug en daalt heel langzaam. De ministers en andere autoriteiten nemen naast de landingsmanschappen bij den ingang van de hal plaats. De laatste moeilijkheden. De landing is goed verioopen, slechts de talrijke me nigte, die in een staat van de grootste opwinding ver keerde, leverde de grootste moeilijkheden op. Kort na zeven uur was het luchtschip zoo ver gedaald, dat de eerste lijn uitgeworpen kon worden. Daarop werden de lichten van het luchtschip gedoofd. Vervolgen* werden de achterste kabels uitgeworpen en om minuten over zeven zweefde het luchtschip nog slechts 10 meter bo ven den grond. Toen de kabels waren vastgemaakt, was de menigte niet meer te houden. Het cordon werd verbraken en er werd gwa poging gariaan, em de menigte terug te dringen, daar duidelijk was, dat dit toeh niets sou helpen. Een ontzaglijk gejuloh steeg uit de menigte op, zoodat zelf» do luidsprekers, die op het terrein opge steld waren, overstemd werden. D© menigte op hot lendingsterein werd op ettelijke tienduizenden geschat. In de hal waren de familieleden van de bemanning, Journalisten en gasten. De berging Van het luchtschip na de landing was zeer moeilijk, aangezien het schip twee keer gedraald moest worden, voordat het voor den OoBtelijken Ingang was en in de hol geschoven kon worden. De talrijke mensohon die om hot schip heen stonden, belemmerdon de bedienlngsmanschappen natuurlijk ln hun bewegin gen. Ten slotte kon men niets anders doen dan het bevel gevon het schip ln de hal ta brengen, in d« hoop, dat de menigte wel zou uitwijken on de bewegingen mee zou makon. Dit lukte ook vrij goed on do toe- schouwers stolden zich aan belde zijdon van hot lucht schip voor don ingang van de hal op. Een kritiek oogenblik werd nog beleefd, doordien voor den Ingang van de hal een touw gespannen was, door Schupo's bewaakt om onbevoegden den toegang tot de hal jte beletten. Het schip, dat voortgeduwd werd en niet meer te houden was, dreigde tegen dit touw aan te komen, waardoor een beschadiging onvermijde lijk zou zijn geweest Gelukkig had Iemand uit de me nigte de tegenwoordigheid van geest om het touw door te strijden. Dr. Eckener over den tocht; do Oceaan 1® nog niet bedwongen; het luchtschip heeft bet alleen uitgehouden, dank zij de voortref felijke constructie en de grootste voorzich tigheid; voor don dienst over den Oceaan sterkere luchtschepen mot zwaarder moto ren noodzakelijk. In een rede, die dr. Eckener Donderdagavond gehou den heeft, zei hij o.a»: In antwoord op het eerbetoon, dat men mij heeft doen toekomen, kan ik slechte ant woorden, dat ik niets kan borélken, zonder, zooals men gezegd heeft, mijn dappere schare, die met vreugde en zich van haar plicht bewust baar welk gedaan heen. Wij willen niet omhoog gestoken worden. Ik heb den tocht over den Oceaan nooit als een kleinigheid be- sohouwd. Maar wat wij op den terugtocht beleeft heb ben, was zoo moeilijk, dat ik tot de overtuiging ben ge komen, dat de Oceaan nog lang niet bedwongen la Eckener schilderde daarop de moeilijkheden van «ten tocht door storm en mist bij Newfoundland, waarbij hel luchtschip een heel stuk was afgedreven. Hij vervolgde: de bemanning heeft herhaaldelijk het gevool gehad, of het luohtschlp doormidden dreigde te breken, want wij waren midden ln een ongekend faevi- gen storm. Pas door de kranten vernemen wjj, hoe vet we naar het Noorden zijn hfgedTeven. Later werden wij de situatie echter meester, maar be merkten aan dee ijsbergen onder ons, dat de streken van deze zee grootar in aantal zijn, men jfftn voor stellen. Ongetwijfeld heeft het luohtschlp hét uitgehouden, dank zij constructie van mijn vriend dr. Dürr, maar da$ la ook alleen mogelijk geweest, doordat wij de eisohea, die er aan gesteld werden, tot hst allerminste beperkt hebben. Nu zullen wy de handen niet la den schoot leggen en de eerbetuigingen kalm over on# heen laten gaan. Het is ons veeleer te doen om uit de opgedane ervaringen leering te trekken en te trachten nieuwe vorderingen te maken. Wij weten, dat wij de middelen daartoe ln de hand hebben. Wij kunnen sterkere machines ln het luchtschip platsen, zoodat men niet meer willoos aan da macht van de ontketende elementen ls overgeleverd. Eerst hij, die de toestand bij Newfoundland in mist en storm mee doorstaan heeft, begrijpt en beseft waar zoo veel Oceaanvliegers hun graf gevonden hebben- Aldus belooven wij het Duitsche volk als besluit van. onzen tocht, dat wij de denkbeelden, die er aan ten grondslag hebben gelegen, verder zullen ontwikkelen. Het schip heeft zich goed gehouden, maar wij moeten sterkere schepen bouwen, opdat de vaart over den Oceaan niet slechts door het ontwijken van onweersbuioa mogelijk zij. In dezen geest hef lk mijn glas op op een voorspoe dige, welbewuste en krachtige verdere ontwikkeling vqjs de Duitadhs luchtvaart. De verstekeling. Afgesproken werkt De sensatie van de aankomst was de verstekeling^ Clarence Terhune, die door de menigte met gejuich werd begroet en op de schouders over het terrein werd go dragen. Toch driegt de populariteit van dezen verstekeling op wreede wijze te worden vernietigd, volgens het be richt hieronder, dat uit de Vereen. Staten werd geseind. Naar men weet heeft de Good Year Zeppelin Cy haar publicatie-rechten over den tocht uitsluitend verkocht aan de bladen van Hearst, evenals Ullsteln en Scherl dit recht voor Duitachland verworven hadden. Daarom kon b.v. de Lokal Anzeiger het bericht van het vinden van Clarence Terhune aan boord het eerst publlceeren. Nu zou een concurreerend Amerikaansch persagent- sohap den jongen Terhune eenvoudig aan boord gesmok keld hebben om toch een samenhangend verhaal over den geheelen tocht te kunnen geven. Het was niet mo gelijk geweest een beroepgjournalist aan boord te smok kelen en bovendien zou deze gemakkelijk herkend en misschien door Eckener opgesloten zijn, omdat de com mandant anders niet aan zijn contractueels verplichtte* gen zou hebben kunnen voldoen. De Duitsche journalist aan boord zou echter ook reed» den indruk hebben gekregen, dat Terhune geen vrij willige verstekeling was geweest, omdat de Jongeman overal met zijn neus bij willen zijn en van alles had willen weten. Dat hij op reis alle karweitjes opgeknapt Leeft, dte mea ham opdx*g, aatuuriijk te «tja tol.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 17