lehagerCourant
De „Graf Zeppelin" weer thuis.
man,
Vijfde Blad.
Ingezonden Stukken.
Weer een huis ingestort
Gemengd Nieuws.
II
'EK
Reclames.
WAARSCHUWINGSSIGNALEN.
verkeer in Zwitserland.
De moord op Obregon.
m een
Strijd m de Duitse!» ijzerindustrie.
Na een reis yan 71 nor.
Binnenlandsch Nieuws.
Zal Minister De Geer na de verkiezingen
heen gaan?
proces inzake de Wieringer afsluitdijk.
[INQ
ior een trein overreden en gedood.
financieele betrekking tusschen
Rijk en Gemeenten.
A.'
Ontploffing op een vuurwerkfabriek
op Java
Aardschokken in Califomië.
Zaterdag 3 November 1928.
71ste Jaargang. No. 8351
Uvei
n.
't Zand. 2 Nov. 1028.
Mijnheer de Redacteur,
aanleiding van uw verslag in de Bchagor Courant
ponderdag 1 Nov. j.l. over de schoolkwestie te Scha-
rug, verzoekt ondergeteekende u beleefd eenige
(prulmto ln uw blad, niet om de schoolkwestie als
n.lg, maar om een brief van 'den voorzitter der
fcljpe v. d. H. M. v. L., tevens voorzitter der tao-
Jtellingscommissis.
I bestuurslid van dezelfde afüesllng en isntoonetel-
commiesis heeft ondergeteekende er zich over va?-
id, dat de voorzitter e&n don heer de Moor eon dus-
i Loeff, burgemeester van Drunen; mr. S. J. B. de
Monchy, burgemeester van Arnhem; A. M. Nieuwen-
huizen, secretaris van Maassluis; P. Sikkes, secreta
ris van Sneek; W. van der Sluis, burgemeester van
Goor; dr. A. F. L. Stapel, directeur der gemeente
belastingen te Amsterdam; J. H. A. Steinweg, burge
meester van Roermond; mr. M. P, Thomassen
Thuessink van der IIioop van Slochteron, burge
meester van. Breulcelen; mr. A. Veen, administrateur
-ter gemeente-secretarie van Rotterdam; L. Veenho-,
ven, secretarie van. Hengelo (O.); mr. dr. F. L. G. Z.
M. Vonk de Both, burgemeester van Tilburg; mr. E.
H. J. baron van Voorst tot, Voorst, burgemeester van
Ubbergen; J. Waloh, administrateur der gemeente-
financiën van Amsterdam; J. Welleman, burgemoes-
ter van Krabbendijke; mr. J. G. Westra van Holthe,
burgemeester van Dwingelo; dr. F. M. Wibaufc, ge
meenteraadslid van Amsterdam; mr. F. W. R. Wit-
tewaal, burgemeester van Lochem en F. Wijthoff,
referendaris ter gemeente-secretarie van 's Graven
hage.
.Lid, tevens secretaris, is de heer C. van den Berg,
adjunct-directeur der vereeniging. Als adjunct-se
cretarissen zijn aan de commissie toegevoegd mej.
mr. H. J. D. Revers, hoofdambtenaar der vereeni
ging, en mr. H. A. J. H. Franses, te 's Gravenhage.
gevoeld. De gashouder te Lompoc is geëxplodeerd en
door den luchtdruk werden het nabijgelegen school
gebouw en een clubhuis beschadigd. Voor zoover be
kend, werd niemand gewond. Lompoc telt ongeveer
2000 inwoners.
tö* °^iclefel6 verklaring heeft gegeven, door hem el®
irsitter onderteekend, zonder zijne medebestuursleden
iKma|jn to hebben gekend.
[jidergeteekende zou niet gaarne zulk een verantwoor-
g op zich durven nemen en ia het tevens ln 't ge-
niet eens met de meening des heeren Rezelman en
Moor. Alleen reeds uit de becijfering van den heer
Moor, dat het gemeenteterrein Is groot 2.5 H.A., dat
jr tentoonstelling en attractie noodig is H.A. en
&m «hooibouw H.A., blijkt wel het gevaarlijke
Is bewering van den heer Rezelman. Het tentoon-
V.Dl vernoemt uit Parijs:
Naar uit Mexico-City gemold wordt heeft do offi
cier van justntie tegen den moordenaar van gene
raal Obregon, Torral, de doodstraf geöischt. Togen
de „medeplichtige kloosterzuster" werd 20 jaren ge
vangenisstraf geëischt.
THANS TE PARIJS.
Aan de Avenue dos Champs Elysées is gisteravond
een in aanbouw zijnd hoekhuis ingestort. Voor zoover
bekend zijn geen menscben om het leven gekomen.
BRAND TIJDENS EEN FILM-
VOORSTELLING.
Eenige meisjes gewond.
breedl
IBINKl
OOP
OLL
Te Kassei ontstond hij een filmvoorstelling voor leer
lingen van een meleejes-lyceum brand. De 600 scholleren
werden door paniek aangegrepen. De leeraars slaagden
er in door hun kalm optreden een catastrophe te voor
komen, zoodat slecht» enkele meisjes ia het gedrang
iterrein ie de laatste Jaren meer dan vol, hetlicht gekwetst werden. De fllmoperatuer
der attractie'» kan voor den goeden gang van
niet kleiner. Uit de berekening van den heer Da
volgt, dat er nog H.A. meer overblijft voor ge
le doeleinden dan op 't ooganblik wondt benut. Is
de toegangsweg begrepen in de H.A. voor don
lbouw, of moet die nog afgetrokken worden van
14 H.A.? En wat blijft er over als er meer bouwgrond
don toegangsweg wordt verkocht, wat toch direct
voren is gebracht, toen dit plan werd opgeworpen,
lor maakt het nog oen groot verschil hoe de gemeen-
ld in tweeën gedeeld wordt. Het is best mogelijk
[bet zoo geschiedt, dat er wel tentoonstelling gehou-
1 Un worden, maar geen attractie'» of omgekeerd.
Hergeteekende gelooft zeker, dat door den school-
op het gemeenteland de tentoonstelling enz. daar
in 't gedrang komen. Welk belang het zwaarst
daarover heeft ondergeteekende het thans niet,
brandwonden.
INSTORTING IN REN RUSSISCHE
GOUDMIJN.
Vier slachtoffers.
Wolff meldt uit Moskou:
In oen goudmijn bij Sretensk Is een sch&cht Ingestort,
waarbij 45 arbeiders werden bedolven. Twee hunner
werden gedood, twee levensgevaarlijk gewond.
EEN BOTSING VAN DE ORIENT-EXPRES.
20 UUR VERTRAGING, GEEN PERSOONLIJKE
ONGELUKKEN.
De exprestreln Berlijn—Konstantlnopel, die Zondag-
Jik vaniljn" betoog'i»,° tathti "rich niet kan v«ë lv0,ld van Barlljn is vertrokkan ik nabij da Hongaaraohe
ia mat da officieels verklaring van den voorzitter, stad Neusatz ln botsing gekomen met een goederentrein,
zijn medebestuursleden In zoo'n belangrijke zaak Van den goederentrein ontspoorden drie wagens. Van de
lebben gehoord. passagiers van den expres ia niemand gedeerd. De trein
link pei
Wil
t betale
an ten b uw organisme zelf u door pijn en kwalen, een ElTlStlffG Sbf61111111H56I1 IQ het spoorweg-
*rvnltfk trnsmnl nnranltrlnrroTi an nnrlnna «TAnrnlooan stro nn-
Bur.
rd
ollg gevoel, oorsuizingen en andere stoornissen waar-
iwt, dat de nieren het urinezuur en andere vergif-
stoffen niet behoorlijk uit het bloed flltreeren, dient
in acht to nemen. Gij kunt het spoedig genoeg zelf
wken.
it er op of gij last hebt van rugpijn, rheumatlsche
jrzaadi,
elen,
J. VO
(Fr.).
klein
Ko
tmie,
Met danik voor de plaatsing,
Uw dw.W. Jlmmlnk Hz.
i is met 20 uur vertraging te Konstantlnopel aangekomen.
TELEFOON NEW-YORK—WEENEN.
Het telefonische verkeer tusschen New-Vork en Wee-
nen zal drie November worden geopend.
DOOR DEN GROOTEN REGENVAL.
Tengevolge van de groote hoeveelheden regen, die ge-
JU, Ischlas ojTspit, "een" p'rlkkëlbaa"zenuwachtig' af- Arende de laatste dagen ln het kanton Tesslno zijn ge-
rnn at gevoel, een gevoel of uw ooren eulzan of gon- vallen, Is het vorkeer op den 8t Ootthardspoorweg op-
Paulow te vaak of te weinig aandrang tot urinoeron, troe- nlBUW KB"™md .In do nabijheid van CastlgU ono werd
te donker of te lioht gekleurd water. Brandend en de spoordijk weggeslagen, zoodat de rails ln de luoht
genwoi bij da loozlng. Zanderig, grulsaohtlg of draderig kwamen te hangen. Hot verkeer, dat nog niet geheel
n^sei hersteld was tengevolge van do overstroomingen ln het
k dezer verschijnselen kan beteekenen, dat uw nis- be«ln deaer woek' mo€8t weer «eheel worden gestaakt
hulp behoeven. Gebruik dan onmiddellijk Foeter'® I
pijn Nieren Pillen. ZU worden aanbevolen als hat Tengevolge van den geotadlgen regenval hebben zich
I0°p v' lel, dat de verzwakte nieren opwekt, de urineloo- °P d6n Loetsohberg-spoorweg tueeohen Brig en Lalden
l Landt teg,lt en u bevrijdt van rugpijn, rheumatlek, en die 8enl«° aardverschuivingen voorgedaan, waardoor hat
ire ellendige verschijnselen van nieraandoening. spoorwegverkeer op dit traject onderbroken moeet woi-
irkrijgbaar (ln glaaverpakklng met geel eUket den' Donaat de Loetohberglljn thans ook belast Is met
TORRAL TER DOOD VEROORDEELD.
Do kloosterzuster tot 20 Jaar varoordeeld,
VEBMOSPEmg U BOOPEK.
In een steengroeve ln het Mohattam-gebergte wer
den 17 arbeiders ten gevolge van een instorting be
dolven. Zes slachtoffers konden te voorschijn worden
gehaald, doch drie hunner waren reeds overleden. De
overige elf arbeiders zijn nog steeds bedolven.
HARD TEOEN HARD.
Moor dan 100.000 arbeider» ar bij betrokken.
In de Duitsche ijzerinduatrie ia een geweldig con
flict uitgebroken, waarbij meer dan 100.000 arbeider»
zijn betrokken. Do vakverenigingen hebben een pro
clamatie verspreid, waarin op den ernst van den
toestand wordt gewezen, en waarin gezegd wordt, dat
hot werk niet zal worden hervat, voordat de wottelijko
regeling is bereikt.
iDoor de uitsluiting, welke door de werkgevers was
afgekondigd, zoo wordt in de proclamatie gezegd, is
de discipline, welke tegenover het arbitrage-systeem
tot dusver in acht werd genomen, op willekeurige
wijze door de werkgevers verbroken. De vakvereeni-
ging van Duitsche metaalarbeiders zal in den opge
drongen strijd naar volle vermogen steun verleenen.
Namens de vakvereenigingen wordt medegedeeld,
dat zij door het optreden dor fabrikanten niet ver
ontrust worden, omdat in het westen slechts een vier
de der werklieden georganiseerd is, zoodat de ongeor
ganiseerden den ergsten overlast van den kritieken
toestand ondervinden. In de afgeloopen dagen is het
aantal aanmeldingen voor het lidmaatschap echter
enorm toegenomen.
Toen de werklieden gisterochtend overeenkomstig
instructie der vakvereenigingen zich aan de verschil
lende fabrieken vervoegden en aldus geen acht sloe
gen op de uitsluiting, werd hun geen .toegang ver
leend. Zelfs de leerlingen zijn niet toegelaten.
De politie-autoriteiten te Bochum hebben verklaard,
dat, zoolang de orde niet verstoord zal worden, geen
buitengewone politiemaatregelen zullen worden ge
nomen.
'h.o«i «""je»1»* v*" fiiaovcii/ojwzviiig mei gcu ouiVBV
enjgeW kltr vooral op) bH apotheken en drogisten f 1.7» hot verkeer, dat anders over de door overetrooming on-
vnr- bruikbare St. Gotthardlljn gaat, is deze tweede verkeers
stremming dubbel storend. De verbinding wordt thans
door thet overstappen in auto's onderhouden. De eenige
overblijvende doorgaande spoorwegverbinding is nog
slechte de lijn^ausanneSlmplon. (NJt.Ct)
EEN NEET ANDERS TE TREKKEN CONCLUSIE.
pDEN SCHADE TENGEVOLGE VAN GROND
VERZAKKING.
De vordering ontzegd.
jai
Ï5 j.
Bur.
l d® proeeduniBvoor da Haagsche Rechtbank tus-
Hi de Mij. tot het aannemen van Waterbouwwer-
h A. Hofman te Haarlem al» eischeres en den
als gedaagde terzake van de schade, welke
jnde Mij. tezamen met de Aann.-Mij. v.h. G. A.
jH&ttem te 's Gravenhage, heeft geleden door
verzakking bij het maken van den afsluitdijk
leringen naar het vasteland van Noord-Hol-
leeft jhr. mr. G. W. van der Does, namens den
geconcludeerd tot niet ontvankelijkverklarmg
wegging der vordering.
procureur van eischeres, mr. J. K. W. Duys,
"en verkreeg vier weken uitstel.
■d seiW
erde I
Bïtun
rauv
ii© uw.
itornacht heeft op het spoorwegterrein nabij Die-
een ernstig ongeval plaats gehad. Daar werd
bs elf uur een man, vermoedelijk van Fran-
i nationaliteit, door een trein uit Utrecht overre
ikt lijk werd eenige uren later naar Arnhem
bracht
'Htie stelt een onderzoek in naar de identiteit
slachtoffer.
ICOHMISSIE TAN ONDERZOEK TUSSCHEN
RIJK EN GEMEENTEN.
Noor e
de Vereeniging van Nederlandsche Ge-
benoemde commissie, welke zich bezig
iniot het onderzoek van het wetsontwerp tot
Jing van de financieele betrokking tusschen
en de gemeenten, is als volgt samengesteld:
1 voorzitter der commissie (en der sub-com-
zijn de heeren mr. W. C. WendeUa»',
Heester van Alkmaar, voorzitter, en mr. A.
f» directeur-secretaris der vereeniging.
- zijn de heeren: F Bisschop, secretaris van
Bingen; K. de Boor Jz., secretaris van Hardinx-
A dA T de Boer, wethouder van Utrecht;
Bordes, burgemeester van Bussum; mr. D.
•e»aart Kzn., burgemeester vah Cal-
Bais,ic001 burgemeester van Delf-
M- H. Elggink, burgemeester van Maarssen on
'evecn; j. G. S. Falkena, burgemeester van
Bsm i d; A" van Gerrev3nk' burgemeester van
lil J' Gorter Kzn., wethouder van Emmen;
idfi t "iabets, burgemeester van Kerkrade; mr.
J°ng Tzn., wethouder van Groningen; Y.
"urgerneester van Culemborg; H. Th. Klein,
•ur-pennlngmeester der vereeniging; K. ter
«iUfeatester van Z&andtm; ar. K. h M.
Minister De Geer geeft in de Memorie van Antwoord
over Hoofdstuk I der Staatsbegrootlng (algemeen© be
schouwingen) een uiteenzetting (ln verband met de op
merking dat de MUlioenen-nota geen mededeelingen
doet omtrent de wijze waarop de voor het wetsontwerp
betreffende de financieele verhouding tusschen Rijk en
gemeenten benoodigde gelden zullen kunnen worder\
gevonden) waarvan de conclusie ia dat bij voortzetting
der huidige politiek minister De Geer moet hierop
den nadruk leggen, daar hij persoonlijk deze niet meer
in de hand zal hebben het voor het wetsontwerp be
noodigde bedrag tegen 1931 zal kunnen gevonden wor
den zonder nieuwe heffingen.
Uit deze conclusie valt derhalve op te maken, dat in
«lk geval na de as. Kamerverkiezingen een aftreden
van minister De Geer te wachten is.
GEWELDIGE DRUKTE TE FRXEDRIGHSHAFEN.
Onzen lezers is reeds ln het nummer van Donderdag
ln het kort meegedeeld, dat dien morgen enkele minu
ten over zeven de „Graf Zeppelin" de terugrei® over
den Oceaan had volbraoht en goed en wel te Frle-
drichshafen was geland.
Dank zij hot goedo weer, dat het luchtschip op zijn
thuisreis heeft getroffen, is het mogelijk geweest, om
er 40 uur korter over te doen dan over de heenreis en
men na 71 uur Frledrichshafen had bereikt. Zooals men
zich zal herinneren, moest in de heenreis tengevolge
van het slechte weer een groote omweg gemaakt wor
den, terwijl nu met een stevigen wind in den rug
vrijwel de koers der stoomschepen kon worden gevolgd.
Gedacht was er 00 uur over te doen.
Dr. Eckener had gehoopt het traject ln 60 uur te
kunnen afleggen; hij zou dan Woensdagavond te Frle
drichshafen terug zijn geweest, waar reeds alles ln ge
reedheid was gebracht om passagiers en bemanning
geestdriftig te ontvangen. Op het laatste deel van den
weg heeft het luchtschip echter minder gunstig weer
gekregen, met veel regen on mist, zoodat reeds Woens
dagmiddag bekend werd dat er op «en aankomst tegen
den avond niet te rekenen viel.
Niettemin Is de tijd, waarin de tocht ie volbraoht,
een record. Binnen de drie etmalen van New York naar
Frledrichshafen Is een kloeke prestatie, waarop de
Zeppellnwerf en de geheele bemanning van het luohtr
schip trotsch kunnen zijn.
De laatste étappes.
Na het bereiken van de HJuropeesohe kust ging de
route over Tours, Le Bourget (het vliegveld bij Parijs),
vervolgons naar het Zuiden over Dyon, Bazel, om ver
volgens koers te zetten naar Frledrlchehsfen. Om drie
uur 's nachts werd draadloos door de Zeppelin gevraagd,
welk weer het te Frledrichshafen was, waarop werd
geantwoord, dat de regen had opgehouden en het wind
stil was, maar met zware bewolking.
Het tearein moet werden ontruimd.
Om vier uur verkondigden knalslgnalen dat het lucht
schip Frledrichshafen naderde, en om u. 85 verscheen
het boven de stad, waar zich op straat reeds «en
dichte menigte in de richting van de werf bewoog. In
de ochtendschemering was het luchtschip goed te zien.
Om 5 uur 11 kwam de Zeppelin voor de tweede maal
boven het werfterrein, waar de groote loods helder
verlicht was en sterke zoeklichten op het luchtschip
werden gericht Om 6 uur 5 kwam de reus voor de
derde maal boven de luchtvaarthaven, en kruiste
thans slechte op zeer geringe hoogte. Het wisselde licht
signalen met.de werf en dr. Eckener seinde dat hij
niet zou landen voor het terrein, waar zich een groote
menigte menschen had opgehoopt geheel ontruimd
was.
De menigte tracht de aMoithigea te var-
TIEN ARBEIDERS GEDOOD.
Een Ingenieur van schrik overleden.
Aneta meldt uit Malang:
In de vuruwerkfabriek te Gadang heeft een ont
ploffing plaats gehad, waarbij tien arbeiders wer
den gedood. De directeur van gemeentewerken te
Malang, ir. A. Grünberg, is, toen hiji de lijken zag
flauwgevallen en aan hartverlamming overleden.
ERNSTIGE BRAND TE SOERABAJA.
Een Chinees omgekomen.
Donderdagnacht is brand uitgebroken in het bijkan-o
toor van de O. F. L C., te Soerabaja, ln welk gebouw over hët tërëin heen'maar hij verdwijnt "nog"ëeiTmaal'in
De menigte trachtte de afsluitingen te verbreken
maar de politieagenten die lange touwen tusschen el
kaar gespannen hadden drongen de menschen daarmee
achteruit; de voorsten waren reeds tot vlak voor de
hal gekomen. De ingenieurs en het personeel van de
werf bevonden zich dicht bij de groote deuren die een
oogenblik open en dicht gaan om vast te stellen dat
de hydraulische Inrichting goed werkt. De mannen die
bij de landing behulpzaam moeten zijn worden om 5 uur
10 naar hun posten gecommandeerd ofschoon de lan
ding zelf niet voor 6 uur verwacht wordt.
De Schupo en een afdeeling soldaten zorgden voor
de afzetting van het terrein, wat in de duisternis geen
gemakkelijke taak is gebleken.
Da aankomst.
Plotseling hooren d« aanwezigen het bekende ronken
der motoren ergens uit de verte en een paar minuten
later teekent het reusachtigs lichaam van het lucht
schip zich als «en groote walviaeh tegen den nachte
lijken hemel af. Do toeschouwers kijken onafgebroken
naar den gondel met zijn apart wereldje van menschen
die ln 3 weken heen en terug naar den Oceaan zijn
gevlogen.
Om kwart voor zes wordt de schroef weer vlak boven
het terein gehoord en het luchtschip begint langzaam
voorover te hellen, zoodat men de passagiers in den
gondel al kon onderscheiden. Er worden van het schip
uit lichtsignalen gegeven en de motoren blijken niet
meer te werken. Heel langzaam glijdt de Zeppelin
eeen Chineesche toko gevestigd is. De filmvoorraad en
de geheele tokoinrichting werden een prooi van de
vlammen. Bij het naspuiten is het lijk van een Chl-
neeschen inwonende aangetroffen. De familie van den
wethouder D. L. Rosenquist, welke de bovenverdieping
bewoont, en die bijna door de sterke rookontwikkeling
gestikt was, ln nachtgewaad gevlucht
GASHOUDER TE LOMPOC ONTPLOFT.
Het N.T.A. meldt uit Los Angeles:
In de plaats Lompoc in het district Santa Barbara
zijn twee aardschokken waargenomen, die ernstige
materieel© schade moeten hebben aangerieht. De ver
bindingen zijn verbroken, doch volgens de spaar
zame berichten die ondanks zijn ontvangen, werd de
•eret» schok om 0^5 am, en de tweede om 11.05 nm>
de richting van het Bodenmeer op éeri~Koogte van on
geveer 100 meter, in de vale morgenschemering, maar
dan keert hij spoedig terug en daalt heel langzaam.
De ministers en andere autoriteiten nemen naast de
landingsmanschappen bij den ingang van de hal plaats.
De laatste moeilijkheden.
De landing is goed verioopen, slechts de talrijke me
nigte, die in een staat van de grootste opwinding ver
keerde, leverde de grootste moeilijkheden op. Kort na
zeven uur was het luchtschip zoo ver gedaald, dat de
eerste lijn uitgeworpen kon worden. Daarop werden de
lichten van het luchtschip gedoofd. Vervolgen* werden
de achterste kabels uitgeworpen en om minuten over
zeven zweefde het luchtschip nog slechts 10 meter bo
ven den grond.
Toen de kabels waren vastgemaakt, was de menigte
niet meer te houden. Het cordon werd verbraken en er
werd gwa poging gariaan, em de menigte terug te
dringen, daar duidelijk was, dat dit toeh niets sou
helpen.
Een ontzaglijk gejuloh steeg uit de menigte op,
zoodat zelf» do luidsprekers, die op het terrein opge
steld waren, overstemd werden. D© menigte op hot
lendingsterein werd op ettelijke tienduizenden geschat.
In de hal waren de familieleden van de bemanning,
Journalisten en gasten.
De berging Van het luchtschip na de landing was
zeer moeilijk, aangezien het schip twee keer gedraald
moest worden, voordat het voor den OoBtelijken Ingang
was en in de hol geschoven kon worden. De talrijke
mensohon die om hot schip heen stonden, belemmerdon
de bedienlngsmanschappen natuurlijk ln hun bewegin
gen. Ten slotte kon men niets anders doen dan het
bevel gevon het schip ln de hal ta brengen, in d« hoop,
dat de menigte wel zou uitwijken on de bewegingen
mee zou makon. Dit lukte ook vrij goed on do toe-
schouwers stolden zich aan belde zijdon van hot lucht
schip voor don ingang van de hal op.
Een kritiek oogenblik werd nog beleefd, doordien
voor den Ingang van de hal een touw gespannen was,
door Schupo's bewaakt om onbevoegden den toegang
tot de hal jte beletten. Het schip, dat voortgeduwd werd
en niet meer te houden was, dreigde tegen dit touw
aan te komen, waardoor een beschadiging onvermijde
lijk zou zijn geweest Gelukkig had Iemand uit de me
nigte de tegenwoordigheid van geest om het touw door
te strijden.
Dr. Eckener over den tocht; do Oceaan 1®
nog niet bedwongen; het luchtschip heeft
bet alleen uitgehouden, dank zij de voortref
felijke constructie en de grootste voorzich
tigheid; voor don dienst over den Oceaan
sterkere luchtschepen mot zwaarder moto
ren noodzakelijk.
In een rede, die dr. Eckener Donderdagavond gehou
den heeft, zei hij o.a»: In antwoord op het eerbetoon,
dat men mij heeft doen toekomen, kan ik slechte ant
woorden, dat ik niets kan borélken, zonder, zooals men
gezegd heeft, mijn dappere schare, die met vreugde en
zich van haar plicht bewust baar welk gedaan heen.
Wij willen niet omhoog gestoken worden. Ik heb den
tocht over den Oceaan nooit als een kleinigheid be-
sohouwd. Maar wat wij op den terugtocht beleeft heb
ben, was zoo moeilijk, dat ik tot de overtuiging ben ge
komen, dat de Oceaan nog lang niet bedwongen la
Eckener schilderde daarop de moeilijkheden van «ten
tocht door storm en mist bij Newfoundland, waarbij hel
luchtschip een heel stuk was afgedreven.
Hij vervolgde: de bemanning heeft herhaaldelijk het
gevool gehad, of het luohtschlp doormidden dreigde te
breken, want wij waren midden ln een ongekend faevi-
gen storm. Pas door de kranten vernemen wjj, hoe vet
we naar het Noorden zijn hfgedTeven.
Later werden wij de situatie echter meester, maar be
merkten aan dee ijsbergen onder ons, dat de streken van
deze zee grootar in aantal zijn, men jfftn voor
stellen.
Ongetwijfeld heeft het luohtschlp hét uitgehouden,
dank zij constructie van mijn vriend dr. Dürr, maar da$
la ook alleen mogelijk geweest, doordat wij de eisohea,
die er aan gesteld werden, tot hst allerminste beperkt
hebben.
Nu zullen wy de handen niet la den schoot leggen en
de eerbetuigingen kalm over on# heen laten gaan. Het
is ons veeleer te doen om uit de opgedane ervaringen
leering te trekken en te trachten nieuwe vorderingen
te maken. Wij weten, dat wij de middelen daartoe ln de
hand hebben. Wij kunnen sterkere machines ln het
luchtschip platsen, zoodat men niet meer willoos aan da
macht van de ontketende elementen ls overgeleverd.
Eerst hij, die de toestand bij Newfoundland in mist en
storm mee doorstaan heeft, begrijpt en beseft waar zoo
veel Oceaanvliegers hun graf gevonden hebben- Aldus
belooven wij het Duitsche volk als besluit van. onzen
tocht, dat wij de denkbeelden, die er aan ten grondslag
hebben gelegen, verder zullen ontwikkelen. Het schip
heeft zich goed gehouden, maar wij moeten sterkere
schepen bouwen, opdat de vaart over den Oceaan niet
slechts door het ontwijken van onweersbuioa mogelijk
zij. In dezen geest hef lk mijn glas op op een voorspoe
dige, welbewuste en krachtige verdere ontwikkeling vqjs
de Duitadhs luchtvaart.
De verstekeling. Afgesproken werkt
De sensatie van de aankomst was de verstekeling^
Clarence Terhune, die door de menigte met gejuich werd
begroet en op de schouders over het terrein werd go
dragen.
Toch driegt de populariteit van dezen verstekeling
op wreede wijze te worden vernietigd, volgens het be
richt hieronder, dat uit de Vereen. Staten werd geseind.
Naar men weet heeft de Good Year Zeppelin Cy haar
publicatie-rechten over den tocht uitsluitend verkocht
aan de bladen van Hearst, evenals Ullsteln en Scherl
dit recht voor Duitachland verworven hadden. Daarom
kon b.v. de Lokal Anzeiger het bericht van het vinden
van Clarence Terhune aan boord het eerst publlceeren.
Nu zou een concurreerend Amerikaansch persagent-
sohap den jongen Terhune eenvoudig aan boord gesmok
keld hebben om toch een samenhangend verhaal over
den geheelen tocht te kunnen geven. Het was niet mo
gelijk geweest een beroepgjournalist aan boord te smok
kelen en bovendien zou deze gemakkelijk herkend en
misschien door Eckener opgesloten zijn, omdat de com
mandant anders niet aan zijn contractueels verplichtte*
gen zou hebben kunnen voldoen.
De Duitsche journalist aan boord zou echter ook reed»
den indruk hebben gekregen, dat Terhune geen vrij
willige verstekeling was geweest, omdat de Jongeman
overal met zijn neus bij willen zijn en van alles had
willen weten. Dat hij op reis alle karweitjes opgeknapt
Leeft, dte mea ham opdx*g, aatuuriijk te «tja tol.